(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14



شنبه 26 دي 1388- شماره 19560
 

كوتاه اقتصادي
وزير بازرگاني قول مساعد داد مقابله با شوك قيمت ها پس از اجراي هدفمندسازي يارانه ها
كليه مشتركان گاز از اول بهمن ماه بيمه حوادث مي شوند
دريافت عوارض از شركت هاي حمل و نقل خارجي در برنامه پنجم
پيشنهاد جديد بخش خصوصي براي تعيين نرخ ارز
شبكه ريلي ايران ارمنستان و روسيه به هم متصل مي شود
بهره برداري از كارخانه ورق گالوانيزه خودرو به زودي در استان چهارمحال و بختياري
از اول فروردين ماه 89 جمهوري آذربايجان روزانه 2 ميليون مترمكعب گاز به ايران صادر مي كند
دستور ويژه رئيس جمهور براي حضور وزرا در جلسات كارگروه هدفمندسازي يارانه ها
يك مقام نفتي: بنزين سوپر جايگزين بنزين معمولي مي شود
عقب نشيني آمريكا از مخالفت با خط لوله صلح
4شركت شبه دولتي درليست سياه سازمان خصوصي سازي
عضو كميسيون اقتصادي خبر داد بررسي لايحه برنامه پنجم توسعه در سال آينده
منابع خبري آمريكا خبر داد تباني 180 ميليارد دلاري وزير دارايي آمريكا با شركت هاي بيمه



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس مركز آمار ايران از آغاز اطلاع رساني نحوه ورود به سايت اين مركز به منظور اطلاع از خوشه هاي درآمدي و اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوارها خبر داد و گفت: اين طرح از امروز از طريق صداوسيما شروع خواهد شد.
¤ اتحاديه هاي كشوري به عنوان يك كميته كارشناسي در تصميم گيري هاي مربوط به موضوع صادرات، واردات، قيمت گذاري كالا و حتي هدفمند كردن يارانه ها، شوراي اصناف و وزارت بازرگاني را ياري مي كنند.قاسم نوده فراهاني، رئيس شوراي اصناف كشور، با اعلام اين مطلب گفت: تشكيل اتحاديه هاي كشوري از جمله برنامه هاي شوراي اصناف كشور است و راه اندازي آنها را به چند منظور دنبال مي كنيم.
¤ سخنگوي وزارت بازرگاني گفت: دو ليست از كالاهاي بي كيفيت كه از ثبت سفارش آنها جلوگيري شده به زودي اعلام مي كنيم.
¤ قانون موافقت نامه تشويق و حمايت از سرمايه گذاري بين كشورهاي عضو اكو و پروتكل اصلاحي آن پس از تاييد مجمع تشخيص مصلحت نظام از سوي رئيس جمهور جهت اجرا به وزارت اقتصاد ابلاغ شد.براساس اين قانون، طرف هاي متعهد (كشورهاي عضو اكو) سرمايه گذاران خود را به سرمايه گذاري در قلمرو طرف هاي متعهد ديگر، تشويق و شرايط مناسب را براي اين كار فراهم خواهند كرد.
¤ نفتكش غول پيكر 320 هزار تني شركت ملي نفتكش ايران، به عنوان بهترين كشتي از سري نفتكش هاي جديد فعال سال 2009 ميلادي در جهان برگزيده شد.
¤ وزير نيرو طي حكمي معاون وزير نيرو در امور برق را منصوب كرد.نامجو پس از اينكه علي آبادي معاون وزير نيرو در امور انرژي و برق را به مديرعاملي شركت مپنا (مديريت پروژه هاي نيروگاهي ايران) برگزيد در حكمي «محمد بهزاد» مديرعامل شركت توانير را به عنوان معاون جديد وزير نيرو در امور انرژي و برق منصوب كرد.
¤ نايب رئيس شوراي ملي زيتون ايران با بيان اينكه دامنه عرضه روغن هاي تقلبي زيتون در جامعه بسيار وسيع است، گفت: مراحل توليد روغن زيتون به گونه اي است كه قيمت تمام شده آن را بالا مي برد و همين قيمت بالا باعث مي شود افرادي به فكر سوءاستفاده افتاده و بكوشند با مخلوط كردن اين روغن ها با ساير روغن هاي نباتي، سود نامشروعي حاصل كنند.
¤ مشاور وزير بازرگاني به ذهنيت عده اي درباره مديريت واردات كه آن را افزايش واردات تعبير كرده بودند اشاره و تاكيد كرد: در مديريت واردات تلاش بر اين است كه با در نظر گرفتن كليه عوامل دخيل در بحث تجارت، مقوله واردات به طور موثر كنترل شود.
¤ رئيس اتحاديه كشوري طلا گفت: پيش بيني مي شود قيمت طلا در هفته هاي آتي كمتر دچار نوسان شود و وضعيت پايداري به خود بگيرد.

 



وزير بازرگاني قول مساعد داد مقابله با شوك قيمت ها پس از اجراي هدفمندسازي يارانه ها

وزير بازرگاني از برنامه ريزي براي وفور كالاها در بازار بعد از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها خبر داد و گفت: برخي ها درباره واردات كالا آدرس غلط مي دهند.
مهدي غضنفري در پاسخ به اينكه چرا وزارت بازرگاني هميشه درباره تعرفه گذاري و جلوگيري از واردات بي رويه مورد اتهام بي تدبيري قرار مي گيرد، عامل اين تلقي نادرست را در آدرس دهي غلط برخي ها دانست.
وي اظهار داشت: دو آدرس اشتباه را نبايد رسانه ها و اشخاص در مورد تعرفه گذاري به مردم بدهند، آدرس غلط اول اين است كه ناكارآمدي ها در حوزه توليد يا عدم توانمندسازي كالاهاي داخلي را فقط ناشي از تعرفه ها جلوه دهيم، كه نادرست است چون نرخ متوسط تعرفه هاي واردات در ايران نسبت به ساير كشورها حدودا بالاست، كاستي ها و ناكارآمدي ها در ساير حوزه ها كه در توليد داخلي بروز مي كند باعث مي شود توليدات داخلي غير رقابتي شود.
وزير بازرگاني، آدرس غلط دوم درباره تعرفه هاي واردات را اين گونه عنوان كرد كه وزارت بازرگاني به تنهايي درباه تعرفه ها تصميم گير و تعرفه گذار معرفي شود: در حالي كه واقعيت اين است كه 7 دستگاه دولتي، نمايندگان بخش خصوصي و تعاوني در مورد تعرفه ها تصميم گيري مي كنند و با امضاي 4 وزير به معاون اول رئيس جمهور براي ابلاغ تقديم مي شود، ممكن است اين دستگاه ها با تعرفه اي مخالفت كنند و يا اينكه وزرا نظر ديگري داشته باشند اما در هر صورت نظر اكثريت تصويب مي شود. وي ادامه داد: وزارت بازرگاني تنها به اندازه يك نهم در تعرفه گذاري تاثير دارد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، غضنفري درباره تمهيدات وزارت بازرگاني براي مقابله با شوك قيمتها پس از هدفمندكردن يارانه ها گفت: تمام برنامه ها و تدابير ما بر اين پايه استوار است كه با هدفمند كردن يارانه ها، كالا به وفور در دسترس مردم باشد، زيرا اگر تصميماتي گرفته شود كه كالا در بازار كم شود، دچار مشكل خواهيم شد لذا بايد اين مطلب را هميشه مدنظر قرار دهيم كه مردم پس از هدفمند كردن يارانه ها بتوانند براحتي خريد كنند. وزير بازرگاني خاطرنشان كرد: اگر يك تصميم اشتباه گرفته شود، مسبب آن كساني هستند كه آدرس غلط مي دهند.
غضنفري در مورد اطلاع رساني هدفمند كردن يارانه ها و دغدغه هاي پيرامون آن نيز اظهار داشت: با قانوني شدن لايحه هدفمند كردن يارانه ها، جزئيات بيشتري از اين موضوع كه قبلا به خوبي مطالعه و كارشناسي شده است، در اختيار نخبگان و مردم قرار مي گيرد.
وزير بازرگاني درباره روند هدفمندي يارانه كالاهاي اساسي نيز تصريح كرد: اينكه كالاهاي اساسي را هدفمند كنيم يا نه بستگي به تصميم دولت دارد و اگر تصميم به هدفمند كردن يارانه ها در خصوص كالايي گرفته شود درباره آن اطلاع رساني مناسب نيز خواهد شد.

 



كليه مشتركان گاز از اول بهمن ماه بيمه حوادث مي شوند

يك مقام مسئول در شركت گاز از آغاز اجراي طرح بيمه مشتركان گاز طبيعي از بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح نزديك به 15 ميليون خانوار تحت پوشش بيمه حوادث گاز قرار مي گيرند.
مجتبي شيخ بهايي در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز اجراي طرح بيمه مشتركان گاز طبيعي از بهمن ماه امسال، گفت: با تصويب طرح بيمه مشتركان گاز در مجلس شوراي اسلامي، حق بيمه هر مشترك گاز شهري 500 ريال و هر مشترك روستايي 250 ريال در قبوض مشتركان در هر دوره قرائت كنتور (2 ماه) اعمال
مي شود.
مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران با بيان اينكه با اجراي اين طرح نزديك به 15 ميليون خانوار ( 12 ميليون مشترك گاز) از خدمات بيمه حوادث گاز بهره مند خواهند شد، تصريح كرد:
پيش بيني مي شود با اجراي اين طرح كليه مشتركاني كه در برابر حوادث گاز گرفتگي، مسموميت و انفجار خسارت مي بينند، بتوانند بخشي از خسارتهاي خود را از محل پوشش بيمه اي جبران كنند.
وي با تاكيد بر اينكه بيمه گاز يك بيمه حادثه است و نه بيمه مسئوليت، يادآور شد: در حال حاضر بيمه البرز به عنوان شركت بيمه گر انتخاب شده است و هماهنگي هاي لازم براي اجراي طرح با اين بيمه گر توسط شركت ملي گاز انجام شده است.
اين مقام مسئول در پايان تاكيد كرد: با وجود اعمال اين طرح بيمه اي اما كليه مشتركان گاز بايد نكات ايمني را به دقت رعايت كنند تا ميزان حجم حوادث به حداقل كاهش يابد.
هم اكنون بيش از 14 ميليون و 500هزار خانوار در سراسر كشور تحت پوشش گاز طبيعي قرار دارند كه بهره مندي اين مشتركان از تسهيلات بيمه گاز، اقدامي مهم براي ايمن سازي فعاليت هاي گازرساني به مشتركان است.

 



دريافت عوارض از شركت هاي حمل و نقل خارجي در برنامه پنجم

شركت هاي حمل و نقل خارجي در قبال حذف
مابه التفاوت قيمت سوخت در برنامه پنجم، عوارض پرداخت خواهند كرد.
شهريار افندي زاده در گفت و گو با فارس راجع به جزئيات برنامه پنجم در ارتباط با سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اظهارداشت: سه مورد «دريافت عوارض از جابجايي كالا و مسافر در جاده هاي كشور با پيشنهاد مجمع عمومي سازمان راهداري و تصويب شوراي اقتصاد، وصول عوارض به ازاء هر تن - كيلومتر حمل و نقل كالا در داخل كشور از شركت هاي حمل و نقل بين المللي و دريافت 100 درصدي خسارات وارد شده به تأسيسات و ابنيه فني جاده ها در تصادفات» كه در برنامه پنجم توسعه آورده شده است، با كمي تفاوت در برنامه چهارم توسعه نيز ذكر شده بود.
وي با بيان اينكه دريافت 100 درصدي خسارات وارده موجب خواهد شد تصادفات جاده اي كاهش يابد، تأكيد كرد: تمامي تأسيسات جانبي جاده ها شامل: دكل ها، چراغ ها، تأسيسات، تونل ها، پل ها و از اين قبيل متعلق به بيت المال است كه اين مورد لزوم دريافت تمامي خسارات وارده را به ابنيه فني آشكار مي سازد.
افندي زاده با بيان اين كه دريافت خسارت از صدمه زنندگان به ابنيه فني و تأسيسات جاده ها در برنامه چهارم توسعه كمتر از 100 درصد كل خسارت بود گفت: هم اكنون به دنبال وقوع تصادفات و وارد شدن خسارت به ابنيه فني جاده ها، به دليل عدم دريافت كل هزينه خسارت، جبران خسارت وارد شده به تأسيسات و ابنيه فني، توسط سازمان راهداري مشكل است.
وي تأكيد كرد: به دنبال صحبت ها و دلايلي كه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در كميسيون تلفيق مجلس شواري اسلامي ارائه داد و با توجه به بيت المال بودن ابنيه فني و تأسيسات جاده ها، اين پيشنهاد مطرح شد كه در برنامه پنجم توسعه 100 درصد خسارت وارده به ابنيه فني در تصادفات، از رانندگان كه موجب بروز اين خسارت شده اند دريافت شود.
افندي زاده با اشاره به اينكه اخذ عوارض جابجايي كالا و مسافر از شركت هاي حمل و نقل داخلي و اخذ عوارض بر حسب تناژ - كيلومتر از شركت هاي بين المللي خارجي در برنامه چهارم توسعه مطرح شده بود، افزود: تنها در بحث ترانزيت كالا توسط شركت هاي خارجي، با توجه به اين كه پس از آزاد شدن قيمت حامل هاي انرژي در كشور، دريافت ميزان مابه التفاوت سوخت كه تا قبل از آزاد سازي قيمت ها، از شركت هاي خارجي حمل و نقل اخذ مي شد، حذف مي شود، در راستاي جبران اين ميزان درآمد سازمان بايد در قبال استفاده از خدماتي كه به ناوگان حمل و نقل بين المللي در كشور ارائه مي شود، عوارضي بر حسب تناژ - كيلومتر كالاي جابه جا شده با قيمت تعيين شده از آنها دريافت كند.
وي تأكيد كرد: اينچنين دريافت عوارض در تمام كشورهاي دنيا مصداق دارد و اغلب به صورت تفاهم نامه هاي دوطرفه خواهد بود.

 



پيشنهاد جديد بخش خصوصي براي تعيين نرخ ارز

تشكل هاي بخش خصوصي با تشكيل هسته اوليه مجمع تشكل ها به اتاق تهران پيوستند.
يحيي آل اسحاق در دومين نشست هيات رئيسه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با روساي اتحاديه ها و تشكل هاي بخش خصوصي به شرايط خاص كشور اشاره كرد و گفت: اقتصاد ايران در حال گذار از اقتصاد دولتي است و عبور از چنين شرايطي كاري بسيار دشوار و پيچيده است و نياز به شناخت و بررسي كامل روابط داخلي و خارجي دارد تا بتوان با تكيه بر اين شناخت راه و برنامه را به درستي تعيين كرد.
وي افزود: دولتمردان، صاحب نظران دانشگاهي و فعالان اقتصادي همگي معتقدند در كليه حوزه ها، تحول بزرگ تشكلهاي بخش خصوصي بايد هسته اصلي كار باشند بنابراين اميد مي رود سياست گذاري هاي مسئولين نيز بر همين اصل استوار باشد و ما در عمل نيز شاهد آن باشيم.
آل اسحاق گفت: به عقيده من چنين طرز برخوردي با تشكلها نه تنها شعار نيست بلكه جنبه عملي به خود گرفته است.
وي افزود: اتاق بازرگاني تهران نيز به نوبه خود براي خدمت رساني به اقتصاد و توسعه كشور از هيچ تلاشي غفلت نخواهد كرد و ما اعلام مي كنيم با تمام وجود در اختيار تشكل هاي بخش خصوصي هستيم و هم اكنون لازم ديده ايم كه اين وظيفه خطير را با همكاري نزديك با تشكلها و قرار دادن كليه امكانات اتاق براي تقويت آنها به انجام برسانيم.
وي وظيفه اتاق را ارائه خدمات به اعضا معرفي كرد و گفت: تشكل ها، نمايندگان اعضاي ما هستند و اتاق بدون آنها نمي تواند به اهداف خدمت رساني خود به طور كامل نائل آيد.
آل اسحاق تاكيد كرد: براي شكل گيري عملياتي اين مهم، تشكلها نيز مي بايست با اتاق همكاري كامل و جدي داشته باشند.
وي در ادامه افزود: از همان آغاز دوره انتخابات اتاق و شكل گيري هيات رئيسه و هيات نمايندگان اتاق، ما اصل همكاري و تقويت تشكل ها را درنظر داشتيم اما لازم بود تا مقدمات و مقتضيات آن نيز فراهم آيد اما هم اكنون احساس مي شود شرايط به خوبي مهيا شده است.
تعيين نرخ ارز
به گفته رئيس اتاق بازرگاني تهران پيشنهاد جديد بخش خصوصي براي تعيين نرخ ارز اين است كه با تعريف يك پروژه تحقيقاتي با همكاري بانك مركزي، وزارت اقتصاد و اتاق بازرگاني، يك مدل و الگوي تعيين نقطه نرخ ارز بهينه در شرايط زماني و مكاني متفاوت تهيه شود.
يحيي آل اسحاق در گفت وگو با ايسنا در مورد مسئله تعيين نرخ ارز در اقتصاد كشور توضيح داد: مقوله نرخ ارز يك مقوله جامع الجهات است كه با توجه به شرايط اقتصادي كشور در مورد آن تصميم گيري مي شود.
وي تعيين نرخ ارز را تابع شرايط زماني دانست و افزود: براي سروسامان دادن به اين موضوع، يك مدل و الگوي علمي لازم است كه شرايط مختلف بتواند آن را نظم دهد و كنترل و نقطه بهينه را انتخاب كند.
آل اسحاق اضافه كرد: پيشنهاد ما اين است كه يك سبد ارزي تاثيرگذار بايد مشخص و سپس اين كار مديريت شود و در نهايت براساس اين مدل الگو يك نرخ ارز تعيين كنند.
وي در اين مورد توضيح داد: پيشنهاد ما اين است كه مركزيت اين موضوع با بانك مركزي باشد و ما به عنوان اتاق بازرگاني آمادگي داريم يك پروژه تحقيقاتي را در اين مورد تعريف كنيم كه بانك مركزي، وزارت اقتصاد و اتاق بازرگاني در آن نقش داشته باشند و اينها با تعريف اين پروژه، يك مدل و الگوي تعيين نقطه نرخ ارز بهينه در شرايط زماني و مكاني متفاوت تهيه كنند.

 



شبكه ريلي ايران ارمنستان و روسيه به هم متصل مي شود

ايران، ارمنستان و روسيه، ساخت راه آهن مشتركي را بررسي مي كنند كه براساس آن خط ريلي اين سه كشور به هم متصل مي شود.
به گزارش خبرگزاري، نووستي روسيه، گورگن سرگسيان وزير ترابري و ارتباطات ارمنستان در ديدار با سيدعلي سقائيان سفير ايران در ايروان اطلاع داد كه ديدار كارگروه سه جانبه ارمنستان - ايران - روسيه در خصوص ساخت راه آهن ايران - ارمنستان اواخر ژانويه در ايروان برگزار خواهد شد. اين مطلب را دفتر مطبوعاتي وزارت ترابري و ارتباطات ارمنستان روز پنجشنبه اطلاع داد.
ايروان اهميت بسياري براي ساخت راه آهن ارمنستان - ايران قائل است. با در نظر داشتن اهميت ساخت اين راه آهن، در سطح معاونين وزراي ترابري ارمنستان، ايران و روسيه كارگروهي ايجاد شده است.
راه آهن ايران - ارمنستان به طرف ارمني اجازه خواهد داد كه از راه آلترناتيوي براي حمل ونقل منابع سوختي و ساير كالاها استفاده كند. در حال حاضر خطوط آهن ارمنستان به كشورهاي خارجي تنها با گذر از گرجستان مي باشند.
بهاي كل اين پروژه حدود 2/1 ميليارد دلار مي باشد. ايران ابراز آمادگي نموده است كه براي ساخت راه آهن در خاك ارمنستان 400 ميليون دلار وام دهد. انتظار مي رود باقي اين مبلغ از روسيه، بانك توسعه آسيا و بانك جهاني دريافت شود.
شايان ذكر است ارمنستان و ايران در ماه آپريل 2009 يادداشت ايجاد مسير مستقيم راه آهن بين دو كشور را امضا كردند. ساخت اين جاده راهيابي ارمنستان به خليج فارس و دستيابي به بندرهاي ايران را فراهم مي كند كه براي توسعه اقتصادي اين كشور كه راه دريايي ندارد، بسيار مهم است. طول راه آهن مي تواند 470 كيلومتر باشد كه 60 كيلومتر آن در خاك ايران خواهد بود. ساخت اين راه آهن 3 تا 4 سال زمان مي برد.

 



بهره برداري از كارخانه ورق گالوانيزه خودرو به زودي در استان چهارمحال و بختياري

طرح توليد 400 تني ورق گالوانيزه خودرو چهارمحال و بختياري در مرحله آزمايش و راه اندازي است و به زودي بهره برداري از آن آغاز مي شود.
احمدعلي هراتي نيك رئيس هيات عامل ايميدرو با بيان اين مطلب به پيچيدگي هاي خاص تكنولوژي توليد اين محصول اشاره كرد و افزود: دوره آزمايشي و راه اندازي آن در مقايسه با ديگر طرح هاي فولادي طولاني تر است.
وي افزود: اجراي طرح توليد ورق خودرو گالوانيزه در اروپا مدت زيادي طول كشيد اما در ايران 30 ماهه راه اندازي مي شود.
رئيس هيات عامل ايميدرو با بيان اين كه اجراي طرح توليد ورق گالوانيزه خودرو چهارمحال و بختياري اولين تجربه پيمانكاران ايراني بوده و با پشتوانه دانش داخلي انجام شده است، گفت: با توجه به بومي شدن دانش فني توليد ورق گالوانيزه خودرو، امكان احداث چنين كارخانه اي بدون معطلي درهرجاي كشور وجود دارد.
هراتي نيك همچنين با اشاره به اين كه اجراي طرح هاي فولادي جديد به طور كامل برمبناي دانش و توان داخلي انجام خواهد شد خاطرنشان كرد: مهندسان ايراني در تمام مراحل توليد فولاد (تجهيز معادن، گندله سازي، احياي مستقيم و فولادسازي) توانايي اجرا دارند و اكنون نيز 8 طرح فولادي استاني، درحال اجراست.
رئيس هيئت عامل ايميدرو تصريح كرد: درحالي كه اوايل انقلاب توليد فولاد كشور از مرز 550 هزار تن فراتر نرفت اما اكنون با همت مهندسان داخلي ظرفيت سازي ها تا پايان سال به 8/15 ميليون تن (با احتساب بخش خصوصي به 1/17 ميليون تن) و ميزان توليد فولاد به بيش از 11 ميليون تن مي رسد.همچنين طي دو سه سال آينده ظرفيت توليد فولاد به 30 ميليون تن و ميزان توليد فولاد به 20 ميليون تن افزايش مي يابد.وي ادامه داد: جايگاه ايران در توليد فولاد جهاني از رتبه بيستم به رتبه شانزدهم صعود كرده و با وارد مدار شدن ظرفيت سازي ها به رتبه حداقل چهاردهم صعود پيدا خواهيم كرد.

 



از اول فروردين ماه 89 جمهوري آذربايجان روزانه 2 ميليون مترمكعب گاز به ايران صادر مي كند

رئيس شركت نفت دولتي آذربايجان تاكيد كرد، اين كشور تا ماه آوريل روزانه 2 ميليون متر مكعب گاز طبيعي به ايران صادر خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي حريت نيوز، روانگ عبدلايف تصريح كرد: اين قرارداد بين شركت نفت آذربايجان و همتاي ايراني آن به امضا رسيده است و از ابتداي آوريل 2010 لازم الاجرا خواهد بود.
وي افزود: قرارداد بلند مدت ديگري نيز در حال آماده شدن است، تا آن زمان آذربايجان تاسيسات و امكانات گازي خود در ايستگاه آستارا را تقويت خواهد كرد. پس از تكميل امكانات در اين ايستگاه، آذربايجان قادر خواهد بود روزانه سه تا پنج ميليون متر مكعب گاز طبيعي به ايران صادر كند.
وي گفت: آذربايجان تا سال 2011 قادر است 5/1 ميليارد متر مكعب گاز توليد كند كه اين رقم براي تامين نيازهاي كليه كشورهاي همسايه كافي خواهد بود.
آذربايجان كه از نظر منابع نفت و گاز بسيار غني است از لحاظ استراتژيكي بين ايران و روسيه واقع شده است، باكو تحت فشار زيادي از سوي روسيه و اتحاديه اروپا براي گسترش همكاري هاي انرژي است.
عبدلايف گفت: تاسيسات و امكانات فعلي در ايستگاه آستارا اين اجازه را به آذربايجان نمي دهد كه در شرايط كنوني گاز بيشتري به ايران صادر كند، امسال قصد داريم براي ارتقاي امكانات و تاسيسات اين ايستگاه بيش از 125 ميليون دلار سرمايه گذاري كنيم، با تكميل تاسيسات اين ايستگاه تا پاييز 2010 آذربايجان قادر خواهد بود روزانه 3 تا 5 ميليون متر مكعب گاز به ايران صادر كند.
شركت هاي غربي سرمايه گذاري هنگفتي در پروژه هاي انرژي آذربايجان انجام داده اند.

 



دستور ويژه رئيس جمهور براي حضور وزرا در جلسات كارگروه هدفمندسازي يارانه ها

سخنگوي كار گروه تحول اقتصادي دولت از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها تا سه ماه ديگر و دستور ويژه رئيس جمهور به وزرا براي حضور در جلسات فوق العاده اين كارگروه كه از اين پس در اكثر روزهاي هفته برگزار خواهد شد خبر داد.
محمدرضا فرزين در گفتگو با مهر با اشاره به تبديل لايحه هدفمند كردن يارانه ها به قانون و تائيد شوراي نگهبان، گفت: به دولت براي اجراي اين قانون سه ماه فرصت داده شده و دولت نيز در اين فرصت اقدامات لازم را به علم خواهد آورد.وي از دستور رئيس جمهور به وزرا براي حضور در جلسات فوق العاده كارگروه تحول اقتصادي دولت كه از اين پس در اكثر روزهاي هفته برگزار خواهد شد خبر داد و افزود: در جلسات يكشنبه و سه شنبه اين هفته اين كارگروه بحث سبد كالا، نحوه اطلاع رساني به مشمولان و 9 بسته حمايتي از هدفمند كردن يارانه ها را بررسي خواهد كرد.وي درعين حال اعلام كرد در هفته جاري دور جديد اطلاع رساني درباره هدفمند كردن يارانه ها آغاز خواهد شد.فرزين با بيان اينكه هم اكنون تعدادي از بسته هاي حمايتي از هدفمند كردن يارانه ها تدوين و در دولت مصوب شده است، تصريح كرد: تعدادي ديگر از اين بسته ها نيز به زودي تصويب و براي اجرا به دستگاه هاي ذيربط ابلاغ خواهد شد.

 



يك مقام نفتي: بنزين سوپر جايگزين بنزين معمولي مي شود

بنزين سوپر جايگزين بنزين معمولي مصرفي در كشور خواهد شد.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ضمن اعلام مطلب فوق در گفت وگو با خبرگزاري ايلنا افزود: با اجراي طرح هاي بهينه سازي پالايشگاه ها، توليد بنزين معمولي در كشور متوقف شده و تمام حجم بنزين مورد نياز كشور با بنزين سوپر تامين خواهد شد.
فريد عامري گفت: لازم است توجه ويژه اي به طرح هاي تامين اعتبار پالايشگاه ها و ... مبذول شود تا اين مهم هر چه زودتر اجرايي شود.
او گفت: خودروهاي جديد در حال حاضر براي استفاده از بنزين با اكتان 90 طراحي شده اند و كم كم نياز خودروها به بنزين با اكتان 90 يا همان بنزين سوپر افزايش مي يابد و بايد هر چه سريع تر سرمايه گذاري هاي مورد نياز در اين حوزه را به انجام رساند.
او گفت: تصميمات لازم در اين مورد اتخاذ شده و تنها نيازمند تامين اعتبارات مورد نياز براي سرعت بخشي به اين روند هستيم.
او ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد بنزين توليدي كشور با اكتان 87 توليد مي شود و 20 درصد بنزين توليدي نيز عدد اكتاني پايين تر از 87 درصد دارد كه اين حجم بنزين با بنزين وارداتي از خارج مخلوط مي شود تا درجه اكتانش افزايش يابد.
او گفت: با اجراي طرح هاي بهينه سازي پالايشگاه ها و تامين اعتبارات مورد نياز اين طرح ها، بنزين معمولي ديگر در كشور توليد و توزيع نخواهد شد.

 



عقب نشيني آمريكا از مخالفت با خط لوله صلح

سفارت آمريكا در پاكستان گزارشهاي مربوط به اينكه مقامهاي رسمي آمريكا خواستار توقف همكاري پاكستان با ايران در خط لوله صلح شده اند را رد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي آنلاين نيوز، رسانه هاي گروهي پاكستان خبري را به نقل از ريچارد هالبروك سفير آمريكا در افغانستان و پاكستان اعلام كردند، آمريكا از دولت پاكستان خواسته است در ازاي دريافت كمكهاي مالي واشنگتن براي واردات برق و ال ان جي، همكاري گازي خود با ايران و مشاركت در خط لوله صلح را متوقف كند.
سخنگوي سفارت آمريكا تاكيد كرد، اين گزارش كاملا بي پايه و اساس و غير واقعي است. ريچارد هالبروك سفير آمريكا در پاكستان و افغانستان تنها در مراسم افتتاح پروژه 5/16 ميليون دلاري براي ارتقاي سطح توليد برق در سد تاربلا شركت كرده است. اين سد 80 مگاوات برق براي صنايع و خانوارهاي پاكستاني توليد خواهد كرد.

 



4شركت شبه دولتي درليست سياه سازمان خصوصي سازي

با اقدام غيرمنتظره سازمان خصوصي سازي، 4 مجموعه سرمايه گذاري مهر اقتصاد، شستا و صبا تأمين، توسعه معادن فلزات و صندوق بازنشستگي فولاد به دليل عدم پرداخت اقساط و بدهي وارد ليست سياه اين سازمان شده و از حضور در مزايده و عرضه سهام شركت ها محروم شدند.
به گزارش فارس، نحوه اجراي اصل 44 و واگذاري شركت هاي دولتي در حالي با انتقاداتي از سوي اقشار مختلف جامعه مواجه است كه سازمان خصوصي سازي در اقدامي غيرمنتظره و بحث برانگيز مانع از حضور خريداراني در عرضه هاي جديد شده كه بابت معاملات قبلي سهام بدهكار بوده و يا اقساط معاملات گذشته را پرداخت نكرده اند.
داستان فصل جديد سازمان خصوصي سازي از آنجايي شروع شدكه برخي از خريداران بلوك هاي عمده شركت هايي مانند ملي مس، فولاد مباركه، ايرالكو و تراكتورسازي نتوانستند در برابر تأمين 20 درصدي وجه نقد معاملات بيش از 100 ميليارد توماني، نسبت به پرداخت اقساط 6 ماهه تعيين شده در موعد مقرر اقدام كنند تا سازمان خصوصي سازي زير فشار قرار گيرد.
رئيس اين سازمان يعني غلامرضا حيدري كرد زنگنه در حالي تاكنون مبلغ اقساط معوق را اعلام نكرده و همواره بر موفق و بي نظير بودن واگذاري شركت هاي ايراني در دنيا تاكيد كرده كه اين بار براي حل معضل عدم پرداخت بدهي ها و اقساط از قوه قهريه استفاده كرده است. بدين ترتيب كه اين سازمان در مرحله اول با درج اطلاعيه اي در يكي از روزنامه هاي سراسري (به تاريخ 19 دي 88) اعلام كرده خريداران قبلي سهام بلوكي اقساطي از سازمان خصوصي سازي كه براساس قراردادهاي منعقده، داراي اقساط سررسيد و بدهي هستند تا تسويه بدهي هاي قبلي، مجاز به شركت در مزايده و خريد مجدد سهام عرضه شده توسط اين سازمان نيستند.
اين اقدام در شرايطي با بي اطلاعي و در نتيجه عدم نگراني اكثر فعالان بازار سهام در هفته گذشته مواجه شد كه سازمان خصوصي سازي در دومين مرحله نامه اي را سه شنبه گذشته به شركت بورس ارسال و اعلام كرد 4 مجموعه شستا و صبا تأمين، سرمايه گذاري مهر اقتصاد، صندوق كاركنان فولاد و توسعه معادن و فلزات در زمره خريداراني قرار دارند كه مجاز به شركت در مزايده و خريد مجدد سهام عرضه شده توسط سازمان خصوصي سازي نيستند.

 



عضو كميسيون اقتصادي خبر داد بررسي لايحه برنامه پنجم توسعه در سال آينده

عضو كميسيون اقتصادي گفت: براساس آيين نامه داخلي مجلس از زماني كه لايحه بودجه براي تصويب به مجلس ارائه مي شود هيچ لايحه و يا طرح ديگري قابل بررسي نيست و بررسي لايحه برنامه پنجم توسعه به سال آينده موكول مي شود.
كاظم دلخوش اباتري درگفت وگو با فارس بيان اين مطلب گفت: لايحه بودجه درحال حاضر اولويت كاري مجلس است و نمايندگان هم دغدغه بررسي بودجه را دارند.
نماينده صومعه سرا افزود: لايحه برنامه پنجم توسعه نسبت به لايحه چهارم كامل تر و درهمه ابعاد گسترده تر است و اميدواريم كه تصويب نهايي اين لايحه نقش بسزايي در پيشبرد اهداف كلان كشور داشته باشد.
وي درادامه با اشاره به اينكه برنامه چهارم توسعه داراي ايرادات متعددي از جمله دربحث تورم و اشتغال بود، اظهار داشت: اين نوع اشكالات در لايحه برنامه پنجم برطرف شده است.

 



منابع خبري آمريكا خبر داد تباني 180 ميليارد دلاري وزير دارايي آمريكا با شركت هاي بيمه

منابع خبري آمريكا از زدوبند 180 ميليارد دلاري گيتنر وزير دارايي آمريكا براي نجات شركت بيمه«اي آي جي» از ورشكستگي و احتمال پيگرد قضايي وي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از منابع خبري آمريكا، تيموتي گيتنر نقش مهمي در اعطاي كمكهاي مالي دولت آمريكا به اين موسسه بيمه داشته است. تازه ترين گزارشها نشان مي دهد دفتر گيتنر از شركت اي آي جي خواسته است تا اطلاعات مربوط به كمكهاي دريافتي از دولت آمريكا را از كميسيون ارز و سهام مخفي و پنهان كند. اگر واقعا گيتنر در اين مساله دست داشته باشد از سوي دستگاه قضايي آمريكا تحت پيگرد قانوني قرار خواهد گرفت.
جان نيكولاس كارشناس ارشد اقتصادي در اين باره تاكيد كرد: نمي توان از نقش گيتنر و اشتباهات وي در زماني كه وي رئيس فدرال رزرو نيويورك بود و مذاكراتي را براي اعطاي كمكهاي مالي به اي آي جي انجام مي داد، صرف نظر و چشم پوشي كرد. سوال اصلي اين است كه آيا نيازي به بازجويي از گيتنر به اتهام منحرف كردن مقام هاي بانكي آمريكا وجود دارد؟
بحران مالي و اقتصادي آمريكا شركت بيمه اي اي آي جي را تامرز ورشكستگي پيش برد. اين موسسه سرمايه گذاري هنگفتي را دربازار مسكن آمريكا انجام داده است و مثل ساير نهادهاي مالي بزرگ آمريكا مثل سيتي گروپ، مريل لينچ و گلد من ساش با ضرر و زيان سنگيني روبرو شد. اگر اين شركت در ماه سپتامبر سال گذشته اعلام ورشكستگي مي كرد سهام آن به ارزش كمتر از 10 درصد ارزش واقعي آن واگذار مي شد.در آن تاريخ دولت آمريكا با امضاي قراردادي عجيب و شكست آور اين شركت را از ورشكستگي نجات داد. گيتنر به عنوان رئيس تيم مذاكره كننده با اي آي جي، منابع مالي زيادي را در اختيار اين شركت قرار داده است. ولي گيتنر براي شش ماه از ارائه اطلاعات دقيق در اين خصوص كه كدام بانك هاي بزرگ آمريكايي از منابع مالي دولتي و به چه ميزان بهره مند شده اند، خودداري كرد.
بازجويي كميته ويژه
بحران مالي از بانكداران بزرگ آمريكا
پس از گذشت هشت ماه از تشكيل كميسيون ويژه از سوي كنگره آمريكا براي بررسي و تحقيق در خصوص علل وقوع بحران مالي و اقتصادي، اين كميته بانكداران بزرگ آمريكايي را براي ارائه توضيحاتي احضار كرده است.به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، كميته تحقيق شامل شش نماينده دموكرات و چهار جمهوري خواه روساي چهار بانك بزرگ آمريكايي را براي ارائه توضيحاتي در خصوص بحران مالي و اقتصادي احضار كرده است. ليود بلنك فين از بانك گلدمن ساش، جيمي ديمون از جي پي مورگان، جان ماك از مورگان استنلي و برايان موينيهان از بانك آمريكا براي ارائه توضيحاتي به اين كميته فرا خوانده شدند. فيل آنجليدس رئيس اين كميته ويژه تاكيد كرد، مردم آمريكا مي خواهند بدانند واقعا چه اتفاقي افتاده است. اين بحران موجب افزايش خشم و نگراني مردم نسبت به وضعيت آينده مالي و اقتصادي آمريكا شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14