(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 30 دي 1388- شماره 19564
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چگونه پروژه «مبارزه مدني» به «ترورهاي سياه» تبديل شد؟- بخش آخر
احمدي نژاد : ناتو دنبال منافع هيچ يك ازكشورهاي منطقه نيست
آيت الله مؤمن: درك عمومي ولايت از بركات انقلاب است
متكي در جمع سفراي خارجي مقيم تهران : رژيم صهيونيستي فرزند «لوس» و «ننر» غرب است
آغازبيست و هشتمين جشنواره تئاتر فجر از 2 بهمن
وحيدي خبر داد رونمايي چند ماهواره در دهه مبارك فجر
سروري: نتايج پيگيري ترور شهيد علي محمدي به زودي منتشر مي شود
سردار سلامي: دشمن زخم هاي عميقي از سپاه برتن دارد
در جلسه درس خارج ارائه شد پاسخ هاي آيت الله مدرسي يزدي به برخي بدعت هاي اخير



چگونه پروژه «مبارزه مدني» به «ترورهاي سياه» تبديل شد؟- بخش آخر

ترور براي دموكراتيزاسيون !
پيام فضلي نژاد
تجربه تاريخي به ما مي گويد مثلث جاسوسي CIA، موساد و MI6 از «روشنفكران سكولار» (شهروندان مورداعتماد خود) به عنوان اعضاء «جوخه هاي مرگ» براي اجراي «ترورهاي آكادميك» استفاده كرده اند. سال 1387، هنگامي كه 2 تن از اعضاء «كمپين يك ميليون امضاء» در دادگاه انقلاب به اتهام شركت در عمليات هاي تروريستي غرب كشور محكوم و روانه زندان شدند، اين گمانه شدت گرفت. اكنون سندي متعلق به 26 دي ماه 1382 از حلقه سكولارهاي «دفتر مطالعات سياسي وزارت كشور» در دست است كه با اقتباس از دستورالعمل 2/10 «شوراي امنيت ملي آمريكا» حكم به مقبوليت «جنگ هاي شبه نظامي» و «ترورهاي سياه» در فرآيند «گذار به دموكراسي» مي دهد بايد بيشتر به چنين گمانه اي حساس بود. با اين حال، ترورهاي آكادميك تنها موكول و معطوف به شرايط «كودتاي مخملي» نيست، بلكه ناكامي در شكار جاسوس و يا ترور شخصيت هاي موثر سياسي و نظامي و يا دانشمندان و كارشناسان به منظور توقف يا كند كردن شتاب حركت علمي و تكنولوژيك كشور هدف نيز مي تواند در دستور كار قرار گيرد و انواع اخير مخصوصا بارها از سوي موساد به اجرا درآمده است.
ترور شهيد «مسعود علي محمدي» را مي توان در يك چارچوب تركيبي از مجموع 2 استراتژي شناخته شده «ترورهاي آكادميك» تحليل كرد. همه شواهد در 7 روز گذشته، مسئوليت انجام اين ترور را متوجه مثلث جاسوسي CIA، موساد و MI6 مي كند. «جاستين ريموندو»، تحليلگر ارشد امنيتي در «آنتي وار» 3 روز پيش فاش كرد كه «موساد» با همكاري سيا» و در چارچوب برنامه «اقدامات مرگبار دفاعي» آمريكا عليه ايران به ترور علي محمدي دست زده است. همين تئوري را انستيتو تحقيقات امنيتي «استرات فور» و آژانس «دبكا» (متعلق به موساد) نيز تائيد كرده اند. براساس اين تئوري، ترور استاد فيزيك دانشگاه تهران 2 هدف را دنبال مي كند. هدف اول، حذف يك دانشمند فيزيك و چهره سرشناس علمي است؛ كسي كه در پروژه هسته اي «سزامي» حضور داشت و به روايت سايت رسمي «وزارت خارجه اسرائيل» در سمينارهاي بين المللي «كم حرفي پيشه مي كرد.» اين عبارت مي تواند گوياي آن باشد كه عليرغم كوشش جاسوسان «موساد» وي اطلاعاتي از بنيان هاي علمي ايران را فاش نكرده است (گزاره ناكامي در شكار جاسوس) هدف دوم، «بي اعتبارسازي جمهوري اسلامي» در فرآيند پروژه «كودتاي مخملي» است. رسانه هاي اپوزيسيون داخل و خارج در يك پروژه خبرسازي مجعول، شهيد علي محمدي را از مخالفان حاكميت فرض كرده اند و مسئوليت ترور او را متوجه نظام كرده اند. (گزاره ترورهاي آكادميك در كودتاي مخملي) تنها پيام دروني «ترورهاي آكادميك» زوال جنگ نرمي است كه 20 سال انرژي غرب را گرفت تا انقلاب اسلامي را به زانو درآورد، اما به سختي شكست خورد.
موساد، روشنفكران و ترور
براي درك زاويه اي ديگر از ترور شهيد «مسعود علي محمدي» مي توان به يك عمليات مشترك «موساد» با سازمان CIA و سرويس جاسوسي فرانسه (SDECE) در سال 1965 اشاره كرد. فرانسوي ها در دهه 1960 پروژه تشكيل يك «شبكه جاسوسي دانشگاهي» را در مراكش دنبال مي كردند و همه تلاش خود را به جلب همكاري پرفسور «مهدي بن بركه» (دانشمند مشهور ضد آمريكايي و از بانيان استقلال مراكش) معطوف ساختند. «بن بركه» فكر تاسيس «دانشگاه سه قاره» را براي تربيت روشنفكران ضد استعماري دنبال مي كرد و اين يك فرصت استثنايي براي تاثيرگذاري «سرويس جاسوسي فرانسه» روي محافل آكادميك و روشنفكري ضد آمريكايي به شمار مي رفت. فرانسوي ها ابتدا كوشيدند تا به هر طريقي به «بن بركه» نزديك شوند، اما وقتي در شكارش ناكام ماندند، پروژه قتل او را طراحي كردند تا مانع افزايش فزآيند قدرت تئوريك و علمي نيروهاي ضد آمريكايي شوند. روز 29 اكتبر 1965، «مارگريت دوراس» (يكي از به اصطلاح روشنفكرترين زنان اروپايي و نويسنده فيلمنامه «هيروشيما عشق من») و «ژرژ فرانجو» (فيلمساز فرانسوي) به بهانه مذاكره با «بن بركه» براي ساختن فيلم مستندي با عنوان «مبارز ضد استعمار» اين دانشمند مراكشي را به كافه اي در مركز شهر پاريس كشاندند، اما ماموران موساد «بن بركه» را دم در ورودي كافه ربودند و پس از شكنجه هاي فراوان كشتند. سالها بعد فاش گشت كه رئيس وقت «موساد» شخصا عمليات ترور بن بركه را با همكاري سازمان جاسوسي سيا و پليس مخفي فرانسه هدايت مي كرده است؛ عملياتي كثيف كه با مشاركت «روشنفكرترين زن سكولار» در فرانسه اجرا شد. سرژلو پرون، فيلمساز برجسته فرانسوي در سال 2006 مستندي داستاني به نام «من ديدم بن بركه را كشتند» ساخت و به نقش «مارگريت دوراس» در ربودن و قتل اين روشنفكر مراكشي اشاره كرد. اين واقعه گوياي همكاري پنهان روشنفكران اردوگاه ليبرال سرمايه داري با سازمان هاي جاسوسي غرب براي ترور مبارزان ضد استعماري است. بنابراين، «روشنفكرترين زن» در اردوگاه ليبراليسم چه بسا يك «قاتل بالقوه» باشد، همانگونه كه دموكراسي خواهان آمريكايي نيز مي توانند يك «تروريست بالقوه» باشند.
حسين بشيريه: ترور براي دموكراتيزاسيون!
آبانماه 1382، «دفتر مطالعات سياسي وزارت كشور» به درخواست «عبدالواحد موسوي لاري» (وزير وقت كشور) پروژه اي مطالعاتي را پيرامون «گذار به دموكراسي» تعريف كرد كه اجراي آن طي قراردادي رسمي، از سوي معاون وزير به «حسين بشيريه» سپرده شد. بشيريه كه اكنون در «بنياد اعانه ملي براي دموكراسي» (NED) به عنوان بازوي پژوهشي «سازمان جاسوسي سيا» حضور دارد، از ابتداي دهه 1370 به عنوان تئوريسين ماهنامه «اطلاعات سياسي- اقتصادي» و مجله «نقد و نظر» شناخته مي شد و در كنار «عبدالكريم سروش» از پدران فكري اصلاح طلبان به شمار مي رفت. او در 26آبان 1382 چكيده سندي رسمي را به «دفتر مطالعات سياسي وزارت كشور» در 8 صفحه ارائه داد كه ابتدا براي بهره برداري محدود «رئيس جمهوري»، «مجلس شوراي اسلامي» و «وزارت كشور» تهيه شد. بشيريه در اين سند صراحتا مي نويسد كه «هدف از اين پژوهش يك مطالعه نظري نيست، بلكه عرضه راهبردهاي كاربردي، شيوه هاي عملي و قابل اجرا براي تحقق گذار به يك نظام دموكراتيك است.» وي با اشاره به «ضعف شيوه هاي اصلاح طلبي» موجود به عنوان يكي از اصلي ترين موانع «گذار» به پيچيدگي اين فرآيند اشاره مي كند و مي گويد رژيم جمهوري اسلامي از جنس رژيم هاي اروپاي شرقي نيست كه با مدلهاي كلاسيك از پاي درآيد. بشيريه مطالعات خود را براي پيشبرد پروژه «فروپاشي» روي امواج 4گانه بحران (بحران مشروعيت، همبستگي، كارآمدي و سلطه) متمركز ساخت. فرآيند تدوين نقشه عملياتي «گذار به دموكراسي» در وزارت كشور دولت اصلاحات در 4 مرحله زير نظر «حسين بشيريه» و با همكاري 4 پژوهشگر ديگر، از آبانماه 1382 تا آذرماه 1383 به طول انجاميد و فقط در 1 مورد، 25 ميليون تومان هزينه اين دستورالعمل 100صفحه اي شد.
در اين دستورالعمل، بشيريه توصيه كرد كه در صورت شكست اصلاح طلبي، بايد به سوي ايجاد «بحران سلطه» (فلج كردن سيستم عصبي حاكميت) رفت و در همين نقطه، باب نظريه پردازي براي ترورهاي سياه را گشود. او با كپي برداري از كتاب «موج سوم دموكراسي» نوشته «ساموئل هانتينگتون»، مي گويد كه اصلاح طلبان براي فروپاشي رژيم غيردموكراتيك و در «فرآيند گذار» بايد به سوي «تشكيل نيروهاي نظامي رقيب درون كشور يا در كشورهاي همسايه» بروند، «هسته هاي مقاومت چريكي و شبه نظامي بر ضد رژيم» را پديد آورند، در ميان نيروهاي مسلح و ارتش شكاف اندازند، چنددستگي هاي اجتماعي را به درون نيروهاي نظامي نيز گسترش دهند و حتي بخشي از ارتش را به شورش عليه رژيم غيردموكراتيك ترغيب كنند. از اين رو، بازتاب دستورالعمل 2/10 «شوراي امنيت ملي آمريكا» در تئوري دموكراتيزاسيون اصلاح طلبان سكولار مشهود است و «هسته هاي مقاومت چريكي» همان «جوخه هاي مرگ جامعه مدني» هستند. اين «نقشه عملياتي» با مجوز «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي» در قالب كتابي توسط نشر «نگاه معاصر» روانه بازار كتاب شد!
دور تسلسل حماقت سكولارها
دين بزرگي بر گردن ماست، اگر تحليل هاي سياسي رهبر معظم انقلاب را موشكافانه و دردمندانه دنبال نكنيم. يك روز پيش از نخستين «ترور فريبنده» مثلث جاسوسي CIA، موساد و MI6 (قتل ندا آقاسلطان) حضرت آيت الله خامنه اي در خطبه هاي تاريخي نماز جمعه 29 خرداد 1388 فرمودند: «براي نفوذي تروريست... چه چيزي بهتر از پنهان شدن در ميان اين مردم؛ مردمي كه مي خواهند راهپيمايي كنند يا تجمع كنند. اگر اين تجمعات پوششي براي او درست كند، آن وقت مسئوليتش با كيست؟... تو خيابان از شلوغي استفاده كنند، بسيج را ترور كنند، عضو نيروي انتظامي را ترور كنند و... محاسبه اين واكنش ها با كيست؟... دل انسان خون مي شود از اين حوادث... من از همه مي خواهم به اين روش خاتمه بدهند. اين روش، روش درستي نيست. اگر خاتمه ندهند، آن وقت مسئوليت تبعات آن، هرج و مرج آن، به عهده آنهاست.»
از اين رو، بر مسئولان قضايي ما فرض است كه مثلث سران فتنه (خاتمي، موسوي، كروبي) را به عنوان «مسببان» ترورهاي سياه تحت تعقيب كيفري قرار دهد. در آن خطبه هاي حكيمانه، حضرت آيت الله خامنه اي نكات مهم ديگري نيز شكافتند و فرمودند: «خيال كردند ايران هم گرجستان است... احمق ها خيال كردند جمهوري اسلامي، ايران و اين ملت عظيم هم مثل آنجاست. ايران را با كجا مقايسه مي كنيد؟! مشكل دشمنان ما اين است كه هنوز هم ملت ايران را نشناختند.» دور تسلسل حماقت سكولارها پاياني ندارد و البته اين سرنوشت محتوم آنان است. با پايان جنگ تحميلي، آنان پروژه «بحران مشروعيت» و «بحران همبستگي» را زير پوشش «گذار به دموكراسي» دنبال كردند تا جمهوري اسلامي نيز مانند اروپاي شرقي دستخوش كودتاي مخملي گردد و فرو ريزد. «جنگ نرم» در ايران به ضد خود بدل شد و حماسه 9 دي 1388 همه آن پروژه را يكجا به شكست كشاند. اكنون، احمق ها خيال كرده اند اينجا نيكاراگوئه يا چكسلواكي است و پروژه «ترورهاي سياه» را در حالي پي مي گيرند كه به فرموده امام خميني(ره) در پيام به مناسبت شهادت شهيد مفتح: «جوانان متعهد ما براي نيل شهادت در راه خدا درخواست دعا مي كرده و مي كنند، بدخواهان ما كه از همه جا وامانده اند دست به ترور وحشيانه مي زنند، ما را از چه مي ترسانند؟!»

 



احمدي نژاد : ناتو دنبال منافع هيچ يك ازكشورهاي منطقه نيست

رئيس جمهوري كشورمان در ديدار با وزير امورخارجه گرجستان گفت: بدون ترديد ناتو براي حركت به شرق هيچ منفعتي براي كشورهاي منطقه قائل نيست. آنان براي منافع خود حاضرند حيثيت و منافع ملي همه كشورهاي منطقه را هزينه كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، دكتر محمود احمدي نژاد ديروز در ديدار «گريگول واشادزه» وزير امور خارجه گرجستان با تاكيد بر ضرورت حفظ امنيت منطقه اظهار داشت: كشورهاي منطقه بايد با توسعه همكاري هاي دوجانبه، چندجانبه و منطقه اي از دخالت بيگانگان جلوگيري كنند رييس جمهور روابط دو كشور را عاطفي و تاريخي دانست و اظهار داشت: ايران و گرجستان در يك حوزه تمدني قرار دارند و از گذشته هاي دور روابط دوستانه اي با يكديگر داشته اند امروز هم علاقمند هستيم مناسبات خود را تا حد ممكن ارتقاء دهيم.
رييس جمهور در ادامه با بيان اينكه ايران بر توسعه روابط با كشورهاي منطقه تاكيد دارد، خاطرنشان كرد: كشورهاي منطقه به شدت نيازمند ارتقا و تقويت همكاري هاي دوجانبه و چندجانبه هستند و ضروري است با توسعه اين گونه همكاري ها از دخالت بيگانگان در منطقه جلوگيري كنند.
دكتر احمدي نژاد تصريح كرد: قدرت هاي بيگانه كه با دخالت در منطقه به دنبال منافع خود هستند از اين گونه اقدامات خود سودي نخواهند برد و آينده از آن ملت هاي منطقه است.
گريگول واشادزه وزير امور خارجه گرجستان نيز در اين ديدار با تاكيد گرجستان به رابطه با ايران اهميت ويژه اي قائل است، گفت: گرجستان عضو هر پيماني از سازمان هاي بين المللي باشد، هيچ وقت عليه ايران عمل نخواهد كرد.
گريگول واشادزه در ادامه ديدارهاي خود با دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي هم به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.
لاريجاني در اين ديدار با تأكيد بر ضرورت همكاري هاي منطقه اي و گسترش مناسبات في مابين در چارچوب منافع مشترك خاطرنشان كرد: مشكلات و بحران هاي منطقه اي بايد به دست كشورهاي خود منطقه حل و فصل شود و حضور قدرت هاي بيگانه بر پيچيدگي شرايط مي افزايد.
وي در همين راستا و با اشاره به اوضاع افغانستان و عراق گفت: آسيب هاي جدي ناشي از شرايط جنگي و امنيتي مناطق بحران زده متوجه همسايگان و تمام كشورهاي منطقه است.
رئيس قوه مقننه در بخش ديگري از سخنان خود از همكاري هاي پارلماني به عنوان ظرفيتي مناسب براي توسعه مناسبات و همكاري هاي دو جانبه نام برد و متذكر شد: مجلس شوراي اسلامي از گسترش مناسبات بين دو كشور در زمينه هاي مختلف حمايت مي كند.
به گفته وي بايد برخي اقدامات گذشته دولت گرجستان نظير موضوع استرداد يك تبعه ايراني به آمريكا كه باعث سوءتفاهم شده است حل شود.
وزير خارجه گرجستان نيز در اين ديدار با بيان اينكه ما از اقدامي كه دولت وقت گرجستان نسبت به آقاي اردبيلي تبعه ايراني انجام داده است عذرخواهي مي كنيم، اين اتفاق را به دليل شرايط و وضعيت نامناسب سياسي داخلي گرجستان در آن زمان توصيف كرد.
جليلي: براي تأمين امنيت پايدار در قفقاز بايد ساز و كارهاي منطقه اي ايجاد شود
دبير شوراي عالي امنيت ملي خواستار تشكيل سازو كارهاي منطقه اي در قفقاز براي تأمين امنيت پايدار شد.
«سعيد جليلي» دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار «گريگول واشادزه» وزير امور خارجه گرجستان، امنيت پايدار را بستر توسعه و گسترش ارتباطات دوستانه ملت ها در همه زمينه ها خواند و گفت: پيوستگي منافع كشورهاي منطقه ايجاب مي كند همكاري هاي امنيتي تقويت شود.
وي تأمين امنيت را وظيفه كشورهاي درون منطقه و نه بيرون آن دانست و تأكيد كرد: ظرفيت هاي مبتني بر همزيستي و روابط تاريخي دوستانه بستر مناسبي براي تقويت همكاري هاي امنيتي منطقه اي است.
جليلي رويكرد متوازن جمهوري اسلامي ايران را مبني بر تلاش براي حل مشكلات و بحران هاي منطقه، «اصولي و راهبردي» اعلام كرد و گفت: ايران همواره براساس اين رويكرد راهبردي براي حل مشكلات در خاورميانه، قفقاز و منطقه خليج فارس رفتار كرده است.

 



آيت الله مؤمن: درك عمومي ولايت از بركات انقلاب است

نماينده مردم قم در مجلس خبرگان رهبري درك عمومي ولايت امر پيامبر و ائمه معصومين (ع) را از بركات انقلاب اسلامي دانست.
آيت الله محمد مؤمن كه دوشنبه شب در جلسه تبيين علمي جايگاه ولايت فقيه در مدرسه فيضيه قم سخنراني مي كرد با اشاره به برداشت هاي نادرست از ولايت پيامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) از سوي برخي از مردم گفت: در برخي شهرستان ها ممكن است برخي تصور كنند منظور از قيام امام حسين(ع) پادشاهي و رسيدن به رياست بوده است.
به گزارش فارس، وي با بيان اينكه پس از پيروزي انقلاب اسلامي اينگونه برداشت هاي نادرست نسبت به ولايت ائمه اطهار (ع) كاهش يافته است، ادامه داد: يكي از بركات انقلاب اسلامي اين است كه اهل فن و مردم عادي درك مي كنند ولايت امر پيامبر و ائمه معصومين (ع)، موضوعي الهي و امر خداوندي است.
وي وظيفه پيامبر (ص) و ائمه (ع) را به دست گرفتن ولايت امر ناشي از دستور الهي دانست و افزود: همان گونه كه از آيات قرآن كريم پيداست مردم در تعيين ولايت پيامبر (ص) و ائمه (ع) هيچ نقشي نداشته اند، اما واضح است كه اگر مردم در اين امر كمك نكنند، خواسته خدا به پيش نمي رود.
نماينده مردم قم در مجلس خبرگان رهبري اضافه كرد: تحقق خارجي ولايت امر منوط به اين است كه مردم به وظيفه خود در قبال اين موضوع عمل كنند.
وي با اشاره به سخن اميرمومنان حضرت علي(ع) در پذيرش خلافت اظهار داشت: حضور مردم براي اثربخش بودن ولايت امر است و نقش مردم به عنوان اتمام شدن حجت بر ولي امر در راستاي عمل به وظيفه و ولايت امر است. آيت الله مومن با اشاره به ضرورت عقلي وجود جانشين پس از پيامبر تصريح كرد: اين برداشت كه پيامبر در زمان احكام اسلامي را بيان مي كرد و سرپرستي امت اسلامي را بر عهده داشت اما پس از او به سرپرستي براي امت اسلامي نياز نبوده است. برداشت كاملي نيست.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه قرآن كريم با صراحت بر ولايت امر تاكيد كرده است، اضافه كرد: ولايت امر به معناي وجود يك امير بالادست كه هر چه خواست بكند نيست، بلكه او بايد كمك كند تا اعمال اسلامي در جامعه به انجام برسد.
وي با بيان اينكه پيامبر اكرم(ص) در تمامي امور بر مومنين اولي بوده است، اظهارداشت: وقتي عده اي مي خواهند براي مسلمانان مزاحمت ايجاد كنند، اين پيامبر است كه در تصميم گيري اولي است؛ وقتي قرار است اسلام گسترش يابد اين پيامبر است كه در تصميم گيري است و در زمان دفاع از امت اسلامي هم اين پيامبر است كه در تصميم گيري اولي است.
آيت الله مومن اين مسئله را معناي عبارت «اولي الناس بالمومنين من انفسهم» دانست و تصريح كرد: اين عبارت بيانگر ولايت پيامبر (ص) بر تمامي مومنان است.
وي تمامي اين مباحث را مقدمه اي براي موضوع ولايت فقيه در عصر غيبت دانست.

 



متكي در جمع سفراي خارجي مقيم تهران : رژيم صهيونيستي فرزند «لوس» و «ننر» غرب است

وزير خارجه كشورمان رژيم صهيونيستي را فرزند «لوس» و «ننر» غرب خواند و از جامعه جهاني خواست تا براي جلوگيري از تكرار اعمال تجاوزگرانه اين رژيم و رفتارهاي خارج از قانونش به وظايف خود عمل كند.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، منوچهر متكي ديروز به مناسبت 29 دي ماه كه به عنوان روز نماد مقاومت نامگذاري شده است در جمع سفرا و مسئولان نمايندگي هاي خارجي و بين المللي مقيم با تاكيد بر لزوم تعقيب جنايتكاران صهيونيست و كمك به مردم فلسطين گفت : كارنامه رژيم صهيونيستي در طي 60 سال عمر نامشروع خود اگرچه مملو از جنايت و تروريسم دولتي است اما جنگ غزه از بخش نهفته ديگري از زشتي هاي اين رژيم پرده برداشت. استفاده از بمب هاي فسفري و خوشه اي و سلاح هاي غيرمتعارف ممنوعه و حمله به مراكز وابسته به سازمان ملل متحد و مورد هدف قرار دادن مدارس و انبارهاي آذوقه غذا و بمباران كردن بيمارستان ها و مساجد و مراكز ديني تحت بهانه هاي پوچ به حدي گستاخانه و تنفرآميز و تقابل با معيارهاي شناخته شده بين المللي بود كه شخص دبيركل سازمان ملل و نمايندگان ميداني ايشان و حتي برخي از حاميان سنتي رژيم صهيونيستي وادار به موضع گيري و محكوم كردن اين جنايات شدند.
وزير خارجه افزود : امروز حاميان رژيم صهيونيستي مدعي حمايت از دموكراسي و حقوق بشر به شعارهاي پوچ خود پشت پا زده و عملا و علنا با استفاده از همه امكانات براي به زانو درآوردن ملت فلسطين به صحنه نبرد با اين ملت وارد ميدان شدند و آشكارا برخورد دوگانه اي را اعمال كردند.
به گفته متكي در پش گرفتن چنين سياستي، دستاويز و فرصت مناسبي را براي رژيم صهيونيستي فراهم ساخت تا قريب به يك و نيم ميليون ساكن باريكه غزه را با هدف تضعيف و اختناق كامل آنها در برابر چشم و گوش جهانيان به محاصره كامل درآورد.
وي ادامه داد: اكنون كه يك سال از فاجعه غزه مي گذرد ضروري است به عنوان اعضاي جامعه جهاني مسئولانه نه تنها با هدف برخورد جدي با عاملان اين جنايت و تحت پيگرد قرار دادن آنها به عنوان جنايتكاران جنگي براساس گزارش مستدل قاضي گلدستون، بلكه به منظور جلوگيري از تكرار اعمال تجاوزگرانه رژيم صهيونيستي و رفتارهاي خارج از قانون اين رژيم كه به راستي فرزند «لوس» و «ننر» غرب است، به وظايف خود عمل كنيم. در غير اين صورت جهانيان بايد هر از چندگاه يك بار در انتظار ارتكاب حماقتي تازه از سوي اين رژيم باشند كه شايد دامنه آن امنيت و صلح منطقه اي و بين المللي را به مخاطره جدي بيفكند.

 



آغازبيست و هشتمين جشنواره تئاتر فجر از 2 بهمن

گروه ادب و هنر-
بيست و هشتمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر از 2 تا 11 بهمن ماه در تهران برگزار مي شود.
حسين پارسايي ، مدير مركز هنر هاي نمايشي وزارت ارشاد و دبير اين دوره از جشنواره تئاتر فجر ، در نشستي خبري به تشريح برنامه هاي اين جشنواره پرداخت.
به گزارش خبرنگار كيهان ، در اين جلسه مطبوعاتي كه با استقبال بيش از 200 خبرنگار رو به رو شد ، حسين پارسايي اعلام كرد كه به طور قطع پس از برگزاري جشنواره از مديريت تئاتر كشور خداحافظي خواهد كرد.
وي درباره حواشي به وجود آمده براي اين جشنواره گفت : فراز و فرود هاي پس از انتخابات براي همه حوزه ها حاشيه هايي را ايجاد كرد كه در اين حوزه هم اين حواشي رخ داد.
پارسايي درباره انصراف برخي گروه ها از شركت در اين جشنواره بيان داشت: هر جشنواره اي عده اي متقاضي دارد و عده اي هم تمايلي به حضور در آن ندارند. نظر گروه ها براي ما محترم است و طبيعي است كه براي آن دسته از گروه هايي كه تمايلي به شركت در جشنواره فجر ندارند كه تعدادشان هم بسيار محدود است، بايد فرصت اجراي عمومي قائل شويم. وي از افزايش كمي و كيفي حضور گروه هاي شهرستاني در بيست و هشتمين جشنواره تئاتر فجر خبر داد و گفت : خراسان رضوي در اين زمينه پيشرو است و هرمزگان پس از يك وقفه شش ساله با چهار اثر و خوزستان و كردستان با توليدات چشمگير در جشنواره حاضر هستند. پارسايي با اشاره به 300 اثر خارجي ارائه شده به جشنواره يادآور شد: تعداد اين آثار دو برابر سال قبل است كه در نهايت 20 اثر در جشنواره مورد قبول واقع شده اند.

 



وحيدي خبر داد رونمايي چند ماهواره در دهه مبارك فجر

به گفته وزير دفاع چند ماهواره در دهه فجر رونمايي مي شود.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در نوزدهمين همايش بين المللي خليج فارس با عنوان چالش ها و سازوكارهاي منطقه اي كه در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه برگزار شد خاطر نشان كرد: منطقه خليج فارس به دليل موقعيت حساس و برخورداري از ويژگي هاي خاص همواره مورد توجه و محل تلاقي منافع قدرت هاي مختلف بوده است.
سردار وحيدي همچنين به بحث نظامي گري در منطقه اشاره كرد و گفت ما با اين پديده و تلاش براي رشد نظامي گري در ابعاد مختلف در منطقه مواجه هستيم كه نخستين معيار آن بحث تسليحات و فروش تسليحات است.
وي افزود: تلاش بر اين است كه اين منطقه به محل ذخيره سلاح هايي كه نمادي از رشد نظامي گري در منطقه است تبديل شود و نزديك به 60 درصد صادرات سلاح به اين منطقه بوده است.
وزير دفاع گفت: طبيعي است ورود حجم زيادي از اين سلاحها در هر كدام از كشورهاي منطقه باعث مي شود كه كشورهاي ديگر نيز به اين كار دست بزنند و همين مسئله منجر خواهد شد هرگونه چالشي به رويكرد نظامي در منطقه تبديل شود.
سردار وحيدي با بيان اينكه مسئله دوم نماد نظامي گري حضور ناوها و كشتي هاي جنگي خارجي در منطقه است تصريح كرد: بالغ بر 90 فروند كشتي جنگي و تعدادي ناوهاي هواپيمابر و هلي كوپتر بر در منطقه وجود دارد.
وي افزود: البته غربي ها مي دانند كه وجود اين ناوها در خليج فارس بهترين اهداف عملياتي براي ايران است.
وزير دفاع با بيان اينكه مسئله سوم توسعه پايگاه هاي نظامي است گفت مشاهده مي شود از قبل قراردادهاي مختلفي با كشورهاي منطقه مي بندند و تلاش مي كنند در همه اين كشورها پايگاه بسازند اين در حاليست كه آقاي اوباما اعلام كرده است ما مي خواهيم از عراق برويم.
سردار وحيدي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه به دست گرفتن مديريت امنيت خليج فارس براي غرب مسئله اي مهم است تاكيد كرد:شايد يك دليل عمده اين باشد كه امروزه در نظام هاي منطقه اي نقش غرب به شدت در حال كاهش است و آمريكا به سرعت نقش تاثيرگذار خود را در آمريكاي لاتين و جنوب شرقي آسيا از دست داده است.
وزير دفاع گفت: نيروهاي خارجي براي اينكه اين مديريت امنيتي را بتوانند در داخل منطقه اعمال كنند پديده ايران هراسي را مطرح مي كنند وي افزود: نخستين مسئله اي كه در اين خصوص مطرح است رقابت تسليحاتي است با اين عنوان كه توان دفاعي و رزمي ايران را مغاير امنيت كشورهاي منطقه مي دانند.
وزير دفاع اضافه كرد: اين در حالي است كه تنها كشوري كه مرتباً در حرف ها تهديد به عمليات نظامي مي شود ايران است و اين تهديدات چه از طرف رژيم صهيونيستي و چه از سوي آمريكا صورت مي گيرد.
وحيدي افزود: دكترين ما بازدارندگي است و اين دكترين در ميان كشورهاي منطقه مفهومي جز صلح و دوستي نمي تواند داشته باشد يعني ما با هيچ كشوري درگيري نداريم چون فرض ما بر اين است كه بعد از رفتن صدام ما ديگر تهديدي در منطقه نداريم.
وزير دفاع همچنين در حاشيه اين همايش در جمع خبرنگاران درخصوص رونمايي از ماهواره ملي طلوع در دهه فجر گفت: در حال حاضر چند تيم در حال ساخت اين ماهواره هستند و اين موضوع در سطح كشور فراگير شده و اين كار در دانشگاه هاي ما انجام مي شود و تيم ماهواره اميد هم محصول جديد خود را ارائه مي دهند. وي اضافه كرد: ماهواره ملي طلوع مصارف سنجشي دارد.
وحيدي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر احتمال حمله آمريكا به پايگاه هاي هسته اي ايران گفت: اظهارات متناقضي در اين خصو ص مطرح شده و ايران هم اعلام كرده است به دليل همين تهديدهايي كه صورت گرفته بود سايت فردو را كه به لحاظ استحكامات ايمني در وضعيت بهتري است تاسيس كرده و ما فكر نمي كنيم كه اين بي عقلي را انجام دهند و بخواهند به ايران حمله كنند.
وزير دفاع همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر همكاري هاي ايران و عربستان در منطقه اظهار داشت: ما همواره آماده بوده ايم و به عربستان هم اعلام كرديم به عنوان دو كشور بزرگ منطقه، حوزه هاي بيشتري را براي همكاري هاي اقتصادي، فرهنگي و دفاعي و نظامي دنبال كنيم.
وي در ادامه درخصوص روابط ايران و تركيه گفت: همكاري هاي بسيار خوبي بين ايران و تركيه وجود دارد و اقدامات تركيه به ويژه در منع رزمايشي كه اسرائيل در اين كشور داشت يك گام مهم دفاعي در اين حوزه قلمداد مي شود كه مورد استقبال ايران قرار گرفت.
وي افزود: بسترها روز به روز براي تحكيم روابط و توسعه در همه جوانب از جمله دفاعي ميان ايران و تركيه فراهم مي شود و بحث سپر دفاعي كه آمريكا به دنبال راه اندازي آن در تركيه است موضوع مبهمي است كه سياستمداران آمريكايي گرفتار آن شده اند و نمي توانند دورنماي مشخصي براي آن تعيين كنند و از طرفي هم مسئوليت هايي دارد و ما گمان نمي كنيم دوستانمان در تركيه كاري كه عليه ايران باشد را انجام دهند.
وحيدي در پايان درخصوص همكاري ايران با كشورهاي مختلف براي مقابله با تروريسم گفت: با كشورهاي مختلف در زمينه امنيتي همكاري هايي براي مقابله با جريانات تروريستي داريم و در جاهايي كه لازم باشد دستگاه هاي امنيتي ما با دستگاه هاي ديگر كشورها همكاري مي كنند. تروريسم يك موضوع مشترك است كه بايد از صحنه حذف شود.

 



سروري: نتايج پيگيري ترور شهيد علي محمدي به زودي منتشر مي شود

مسئول پيگيري ترور مسعود علي محمدي استاد فيزيك دانشگاه تصريح كرد: در آينده اي نزديك شاهد انتشار اخبار خوبي در اين زمينه خواهيم بود.
پرويز سروري نماينده مردم تهران در گفت وگو با فارس به جلسه اي كه ديروز وي با مسئولان امنيتي و انتظامي در خصوص اين مسئله داشته است اشاره كرد و با تأكيد بر اينكه در اين جلسه مجلس نيز براي سرعت بخشيدن و تقويت نيروها و پشتيباني مجموعه هاي مرتبط با اين موضوع اعلام آمادگي كرد، ابراز داشت: اميدواريم با ايجاد انسجامي قوي بين نيروهاي امنيتي و انتظامي و مجموعه هاي مرتبط با اين موضوع شاهد برخورد قاطع با تروريست ها باشيم.
مسئول پيگيري ترور مسعود علي محمدي استاد فيزيك دانشگاه تهران در ادامه عنوان كرد: در اين جلسه مسئولان امنيتي و انتظامي گزارش بسيار خوبي را ارائه دادند كه نشان مي داد تلاش هاي خوبي در اين راستا انجام دادند كه شاهد نتايج خوب و انتشار اخبار خوبي در آينده اي نزديك در اين زمينه خواهيم بود .

 



سردار سلامي: دشمن زخم هاي عميقي از سپاه برتن دارد

جانشين فرماندهي كل سپاه پاسداران با اشاره به ناكامي هاي دشمن در برابر سپاه اظهارداشت: دشمن زخم هاي سنگيني از سپاه برداشته است.
سردار سرتيپ «حسين سلامي» در دومين همايش تربيت، آموزش و فرهنگ سازماني سپاه، اظهارداشت: محيط هاي آموزشي ما بايد مجهز به تجهيزات روز همراه با محتوا و جوهره هاي تربيت باشند و در اين راه تحمل هاي فراواني نياز داريم.
وي تصريح كرد: روش هاي نوين آموزشي توام با اخلاق براي تربيت جسم و ذهن پرسنل سپاه بكار گرفته شود، سپاه آموخته است كه در منتهاي قلت در برابر انتهاي كثرت بجنگند و پيروز شود و اين امر بارها در تاريخ اتفاق افتاده و اراده انقلاب اسلامي را به دشمن تحميل كرده است.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: بايد زيرساخت هاي فكري و ايماني قدرتمندي در ذهن پاسداران ايجاد كنيم تا تلاش دنياي غرب براي بر هم ريختن تعادل ذهني با استفاده از قدرت نرم بي اثر شود.
وي با اشاره به ناكامي هاي دشمن در برابر سپاه گفت: دشمن، سپاه را نقطه اصلي تقابل با خود در مواجهه با نظام اسلامي مي داند و زخم هاي سنگيني از سپاه برداشته است، بنابراين كينه اي بزرگ از سپاه در دل داشته و همواره در حال طراحي براي شكست اين نهاد است.
جانشين فرمانده كل سپاه جنس كار آموزش و تربيت را الهي و در راستاي رسالت انبيا خواند و افزود: تربيت و حكمت بايد در بطن آموزش هاي پاسداران بوده و بايد موجب افزايش بينش و بصيرت در برابر قدرت نرم غربي ها شود.
سلامي مديريت ادراك را عامل موثر پيروزي در جنگ نرم معرفي كرد و اظهارداشت: مباني اعتقادي ما، ارزش هاي ما هستند كه جنگ ما با دشمن هم برسر همين مباني است، لذا بايستي زيرسساخت هاي ذهني و ايماني قدرتمندي در ذهن پاسداران ايجاد كنيم تا تلاش دنياي غرب براي برهم ريختن تعادل ذهني با استفاده از قدرت نرم را بي اثر كنيم.
جانشين فرمانده كل سپاه در ادامه خاطرنشان كرد: سپاه يك نهاد عاشورايي و سازماني با فضيلت هاي خاص و منحصر به فرد است كه در مقابل دوستان و مومنين نرم خو و متواضع و در برابر دشمنان و كافران سخت و كوبنده است.
وي توجه به مديريت ادراك ها در جنگ نرم را ضروري شمرد و افزود: عدم توجه به اين امر و نداشتن معيار صحيح براي سنجش باعث شد، خيلي از آدم ها كه تجربه و پيشينه خوبي دارند، دچار فريب خوردگي روشني بشوند.

 



در جلسه درس خارج ارائه شد پاسخ هاي آيت الله مدرسي يزدي به برخي بدعت هاي اخير

عضو فقهاي شوراي نگهبان با انتقاد از سكوت نسبت به فتاواي بدعت آميز برخي از مدعيان مرجعيت تصريح كردكه علما بايد وظيفه سنگين خود را در قبال بدعت گذاري در دين به خوبي انجام دهند.
آيت الله سيدمحمدرضا مدرسي يزدي در جلسه درس خارج فقه و اصول درباره فتاواي بدعت آميز برخي از مدعيان مرجعيت، گفت: علماي بزرگوار با احساس وظيفه، اطلاعيه اي صادر كردند و براي مردم حقايقي را درباره برخي از افراد كه بدون شايستگي، خود را در منصب خطير مرجعيت قرار داده اند و برخلاف احكام مسلم اسلام و قرآن كريم فتوا مي دهند را بازگو نمودند.
وي در ادامه افزود: اين شخص كسي است كه در دين بدعت مي گذارد؛ فتاوايي مي دهد كه بي هيچ شك و شبهه و بدون اندك ترديد، بدعت در دين است و اگر اين گونه فتواها بدعت نباشد، پس بايد پرسيد بدعت چيست؟
تساوي ديه زن ومرد با كدام دليل؟
اين استاد حوزه به عنوان نمونه در مورد ديه مرد و زن، گفت: آن چه اكنون در نظر من است بيش از چهارده روايت در كتب معتبره ومنابع حديثي وجود دارد كه بيان مي كند ديه زن نصف ديه مرد است. ظهور آيه شريفه قرآن كريم هم به اعتبار تقابل «الانثي بالانثي» مويد همين معناست و در سرتاسر تاريخ شيعه، حتي يك نفر هم، احتمال معقول خلاف آن را نداده است، چه رسد به اين كه قائل به تساوي ديه شده باشد. در ميان فقهاي اهل تسنن هم اين مسئله قطعي است، و فقط دو نفر كه مورد اعتناي محققين نيستند و شايد حتي اسمشان را هم نشنيده باشيد (يكي به نام ابن عليه و ديگري به نام اصم) قائل به تساوي شده اند.
آيت الله مدرسي يزدي تصريح كرد: با اين وضع چگونه ممكن است شخصي با كمال بي پروايي و بي تقوايي بگويد: «عقل من نمي تواند قبول كند ديه زن و مرد فرق دارد و اين خلاف عدالت است.» اگر اين چنين از احكام شرعي چشم بپوشيم و همين كه به حكم عقل مثل ايشان يا به حكم كنوانسيون رفع تبعيض، خلاف عدالت باشد پس ديگر چه نيازي به قرآن و روايات معصومين داريم. آيا واقعا بااين حساب، اگر اين شخص، اهل بدعت نباشد، پس چه كسي اهل بدعت است؟
عضو فقهاي شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: حساب شخص كافر مشخص است، كسي كه ادعاي اسلام و تشيع دارد، چگونه مي تواند چنين حرفي را به اسلام نسبت دهد و به عنوان فتوا بيان كند «الله اذن لكم ام علي الله تفترون - آيا خداوند به شما اذن داد يا بر خداوند دروغ مي بنديد» اگر اين شخص اهل بدعت نباشد، پس اهل بدعت به چه كسي گفته مي شود؟ واژه بدعت در كجا صدق مي كند واگر بگويد: اجتهاد كرده ام، مي گوئيم: مگر هر چيزي اجتهاد برمي دارد؟ مثلا اگر كسي بگويد نماز صبح سه ركعت است، يا ادعا كند اصلا نماز صبح واجب نيست، آيا مي توان چنين فتوايي را از او پذيرفت؟ آيا در اين گونه موارد اجتهاد جايز است؟ اين نظير حرف بعض اهل خلاف است كه مي گويند معاويه كه با حضرت اميرالمومنين عليه السلام محاربه كرد به خاطر اين بود كه اجتهاد كرد و در اجتهادش خطا و اشتباه كرد.
اين استاد حوزه افزود: لذا اشكالي به معاويه وارد نيست و نبايداو را سرزنش كرد، اگر همه مسائل مشمول اجتهاد و خطا باشد، پس بدعت كجاست؟ چه ملاكي براي تشخيص بدعت وجود دارد؟ حتي اگر مرتكب عمل فرضا خود نفهمد بدعت گذار است، آيا وظيفه ما در اظهار برائت و معرفي مبدع ساقط مي شود، مثل اين مسئله مگر اجتهاد برمي دارد، آيا در بدعت آميز بدون چنين فتوايي جاي شك و شبهه است؟ پس بايد در مقابل اين بدعت آشكار اعتراض كرد. كساني كه در قضيه سكوت مي كنند و حرف نمي زنند و مي توانند، آيا مصداق اين روايت نمي شوند كه پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: «اذا ظهرت البدع في امتي فليظهر العالم علمه فمن لم يفعل فعليه لعنه الله.»
وي اضافه كرد: در روايت صحيحه ديگري از پيامبر(ص) وارد شده است، هرگاه بعد از من اهل شك و بدعت را ديديد، نفرت و انزجار از آن ها را نمايان كنيد و سب آنها و حرف و طعن در مورد آنها را زياد كنيد. با آنها اين طور معامله كنيد تا به فساد در اسلام طمع نكنند و مردم از آنها پرهيز كنند و از بدعت هاي آنان چيزي نياموزند... «و اين مورد كاملا استثنايي است كه به واسطه بزرگي خطر گناه، داراي حكم فوق العاده و از عمومات به تخصيص خارج شده است.
چگونه جرئت مي كنيد با قرآن درافتيد؟
عضو فقهاي شوراي نگهبان همچنين خاطرنشان كرد: آيا ما خود را سرباز امام زمان(عج) بدانيم و در حوزه آن حضرت باشيم و ببينيم اين چنين به احكام الهي تعرض شود و باز سكوت كنيم؟ چگونه ساكت باشيم و ببينيم فتوا بدهند و به آن افتخار هم بكنند كه: فرزند خوانده محرم مي شود، و وقتي محرم شد و پدر ومادر جعلي حكم پدر و مادر حقيقي يافتند قهرا ارث هم مي برد و تمام احكام فرزندي هم بر آن مترتب مي شود. علاوه بر آن چه رسما در سايت هاي مربوط به آن ها آمده و به عنوان جواب استفتا نقل شده است شخصي نقل كرد كه با دفتر پاسخگويي او تماس گرفته شد، گفتند: «اگر فرزند خوانده فقط مدتي در منزل انسان بماند، همين حكم جاري مي شود» در سايت اين گونه اعمال را نيكي و احسان به ديگران و مستحب دانسته است، ما نديديم حتي اهل قياس و استحسان هم چنين فتوايي داده باشند، چگونه مي توانيد به خودتان جرئت و جسارت بدهيد كه با قرآن كريم - آن هم نه يك آيه بلكه چندين آيه قرآن - در افتيد و برخلاف اين تعداد آيات قرآن فتوا بدهيد.
وي تاكيد كرد: مگر قرآن نفرمود: «و فرزند خواندگانتان را فرزندانتان نساخت.» تا آن كه مي فرمايد: «ادعوهم لآبائهم» فرزند خوانده هاي خودتان را با اسم پدران اصلي شان بخوانيد...» و در آيه مربوط به اظهار هم فرمود: «ان امهاتهم الا اللائي ولدنهم» المجادله، آيه 2 يعني مادران آن ها نيستند مگر زناني كه آن ها را زائيده اند.
آيت الله مدرسي يزدي تصريح كرد: اصلا قضيه «زيدبن حارثه» فرزند خوانده پيامبر(ص) چه بود؟ «زيدبن حارثه» مدت ها بود كه فرزند خوانده آن حضرت بود تا جايي كه مردم گفتند زيدبن محمد(ص) و بعد آيه نازل شد كه چنين نگوئيد؛ بلكه «ادعوهم لآبائهم» يعني پسرخواندگان را به پدرانشان بخوانيد. علاوه بر آن، بعد از طلاق، پيامبر(ص) با همسر سابق زيد ازدواج كرد تا معلوم شود كه «فرزند خوانده» فرزند نيست، و با زن «فرزند خوانده» مي توان ازدواج كرد. مگر قرآن كريم نفرمود: «ولايبدين زينتهن الا لبعولتهن او آبائهن و آباء بعولتهن او ابنائهن او... » وقتي مطابق اين آيه كريمه، زن نمي تواند زينتش را به «فرزند خوانده» آشكارا نشان بدهد- چون داخل در مستثني منه است- پس چگونه «فرزند خوانده» محرم شود.
اين استاد حوزه با اشاره به اينكه باز مگر قرآن كريم آمده: «يوصيكم الله في اولادكم للذكر مثل حظ الانثيين» پس بر چه اساس فتوايي بدهند كه در نتيجه آن، «فرزند خوانده» هم از ناپدري و نامادري و... قهرا ارث ببرد؟ در حالي كه ارث، مال اولاد و كساني است كه قرآن و سنت از آنها نام برده است. به علاوه، نه تنها فتواي مذكور خلاف آيات فوق است؛ بلكه خلاف حكم شرعي مسلم حرمت غصب است؛ زيرا در صورتي كه «فرزند خوانده» بر اثر انتساب به غير والدينش ارث ببرد، بايد از سهم ساير وراث كم شود تا سهمي هم ظالمانه به فرزند خوانده برسد.
وي در ادامه افزود: عجيب است كه براي چنين فتوايي كه تا اين حد مخالف با قرآن كريم و منافي با شرع است هيچ استدلالي هم ارائه نكرده، جز تمسك به قاعده حرج، مي گويد دليل و مستند اين فتوا رفع حرج است. چه حرجي در اينجا وجود دارد؟ خوب، اگر واقعا حضور فرزند خوانده، اين قدر براي كسي موجب حرج باشد، چه حق شرعي دارد با علم به گرفتار شدن به گناه اقدام به چنين عملي كند؟ شما مي دانيد حتي «اضطرار به گناه به واسطه سوء انتخاب» رافع استحقاق عقاب نيست، چه رسد به حرج خيالي، بعد از آن كه حكم فعليت پيدا كرد، اضطرار به گناه و امثال آن كه به واسطه سوء اختيار حاصل شود، غير از تغيير موضوع است.
آيت الله مدرسي يزدي در ادامه تصريح كرد: چنين كسي مي تواند دنبال آوردن «فرزند خوانده» نرود و فرزند خوانده نياورد. اصلا چه اشكالي دارد كه واقعيت قضيه را براي فرزند خوانده بازگو كند؟ مگر چه اتفاق ناگواري مي افتد؟ مگر حكم خداوند در «فرزند خوانده» براي خود پيامبر اكرم(ص) طبق معيار شما حرجي نبود؟ چگونه در طول قرنها بسياري از مسلمانان از فرزند خوانده نگهداري مي كردند و حرج در كار نبود و احساس حرج نكردند و هيچ فقيهي براي رفع حرج چنين فتوايي نداد، وقتي در جواب استفتاء اين گونه اعمال را احسان و مستحب مي داند انسان به ياد آن كس مي افتد كه دزدي مي كرد و آن را صدقه مي داد كه ثواب ببرد، مگر با فعل حرام مي توان تحصيل ثواب كرد؟ با قاعده حرج- اگر واقعا حرج در كار باشد و راه برون رفت نداشته باشد.
وي گفت: نهايت چيزي كه مي توانيد ادعا كنيد اين است كه در مواردي كه حرج هست، فقط به مقداري كه رفع حرج شود حكم برداشته مي شود. اگر به زعم شما اعلام فرزندخواندگي موجب حرجي شود كه چندين حكم مسلم قرآني را بردارد، ديگر به راحتي هركس به اين اندازه احساس حرج كرد مي تواند از حلال و حرام خداوند حتي با چنين درجه از اهميت چشم پوشي كند.
مگر مي شود ربا در سرمايه گذاري حرام نباشد؟
آيت الله مدرسي يزدي در بخش ديگري از سخنانش به موضوع ربا اشاره و گفت: در مورد ربا، قرآن كريم مي فرمايد: «وذروا ما بقي من الربا» رها كنيد آن چه از ربا باقي مانده است و نيز مي فرمايد «احل الله البيع و حرم الربا» يعني خداي متعال بيع و خريد و فروش را حلال فرمود و ربا را حرام نمود و... چطور جرات مي كنيد بگوييد: «ربا مطلقا حرام نيست؛ بلكه فقط آن نوع ربايي حرام است كه مربوط به قرض هزينه اي و مصرفي باشد، ولي اگر براي سرمايه گذاري قرض گرفته باشد ربا حرام نيست» حرمت ربا از مسلمات است و- غير از مثل استثناء در مورد والد و ولد و... -هيچ كس در عالم تشيع و فقه سراغ نداريم كه ربا را در سرمايه گذاري حرام ندانسته باشد. شما به چه دليل فقهي آيه قرآن و روايات را تقييد مي كنيد؟ همين كه اقتصاد غرب بر پايه رباست و يكي در مصر اين اشتباه را كرده، بايد ما مفتون شويم؟
استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: نظير اينها، دهها نظريه كه جهات مختلف انحرافي دارد در مراتب كمتر يا بيشتر، خيلي مواظبت شرط است؛ صاحب مستدرك (ج12 ص106) مي گويد: راوندي به سند صحيح از پيامبر(ص) نقل مي كند: خداوند به صاحب بدعت توفيق توبه نمي دهد، چون در قلب او محبت بدعت جاي گرفته است.
آيت الله مدرسي يزدي تصريح كرد: متاسفانه با سكوت آقايان، كساني اين گونه خودشان را مرجع مي خوانند و از سوي انگليس، آمريكا و منحرفين مورد حمايت رسمي يا غيررسمي قرار مي گيرند و بعد هم كه آنها را حسابي بالا بردند مي گويند: مقام مرجعيت نبايد ضربه ببيند، آخر كدام مرجعيت؟ اين چه مرجعي است؟ آيا معناي مرجعيت با بدعت گذاري در دين و ناديده گرفتن دستورات و احكام قرآن كريم تفاوت ندارد؟ آيا طبق روايت پيامبراكرم(ص) نبايد از مثل چنين افرادي اظهار برائت شود؟ بدعت گذار بايد به مردم معرفي شود و نبايد اجازه داد هر كاري كه بخواهند، انجام دهند. شگفتا كه برخي گفتند: «اين روش برخورد، سابقه نداشته است» اين چه سخني است؟ سيره ائمه(ع) همين بوده است. آنچه درباره «مغيره بن سعيد»، «ابي الخطاب»، «شلمغاني» و ... از ائمه(ع) وارد شده، نزديك به همين باب است. با رجوع به كتب رجال و تراجم حتي نسبت به زمان هاي بسيار نزديك احساس چنين مسئوليتي را در علماي رباني خواهيد يافت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14