(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 4 بهمن 1388- شماره 19567
 

كوتاه اقتصادي
سرمايه گذاري 3 ميليارد دلاري هند در توسعه فاز 12 پارس جنوبي
تاثير 3 تا 4درصدي افزايش قيمت سوخت بر هزينه حمل و نقل
پرداخت سود سهام عدالت بازنشستگان از فردا
يك كارشناس اقتصادي: قانون ضد پولشويي به افزايش درآمدهاي دولت منجر مي شود
در نخستين روز اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار رخ داداختلال در دسترسي به سايت مركز آمار
وزير اقتصاد: مجلس قوانين محدود كننده اصل 44 را اصلاح كند
در تهران آغاز شد عرضه گوشت گرم گوسفند به قيمت 10 هزار و 600 تومان
ورشكستگي5 بانك ديگر آمريكا
اعلام خوشه خانوارها از طريق پست انجام مي شود
با حضور رئيس شوراي شهر تهران افتتاح شد سامانه عرضه مستقيم محصولات كشاوزي
تشكيل كارگروه طرح جامع خرما



كوتاه اقتصادي

¤ در 10ماهه امسال بالغ بر 27ميليارد و470 ميليون ليتر گازوئيل در بخشهاي مختلف حمل و نقل، صنايع و نيروگاهها مصرف شده است.متوسط مصرف گازوئيل ايران در فروردين ماه امسال به 8/71 ميليون ليتر در روز افزايش يافت كه در مقايسه با متوسط مصرف
7/69 ميليون ليتري در مدت مشابه سال گذشته، مصرف اين فرآورده نفتي حدود 2ميليون ليتر در روز رشد داشته است.
¤ رئيس كل بانك مركزي گفت: كارت هاي عدالت به منظور پرداخت يارانه هاي نقدي در قالب هدفمندسازي يارانه ها مي تواند در تمام بانك هاي دولتي و خصوصي ارائه شود.
¤ رئيس موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني گفت: ايران كد يكي از الزامات اساسي در توسعه تجارت الكترونيك در سطح ملي است و اجرايي كردن آن يكي از ضرورت ها به شمار مي رود.
¤ عرضه خدمات اينترنت پرسرعت بي سيم از طريق وايمكس ايرانسل براي نخستين بار در هفت شهر آغاز شد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، اين سرويس نوين ايرانسل به مناسبت سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز دهه مبارك فجر، براي اولين بار در ايران با پهناي باندهايي بين 64 كيلوبيت بر ثانيه تا 2 مگابيت بر ثانيه، در شهرهاي اصفهان، اهواز، تبريز، تهران، شيراز، كرج و مشهد مقدس راه اندازي و عرضه آن آغاز شد.
¤ سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات پيش بيني درآمد هر سهم خود را براي سال مالي منتهي به 29 اسفندماه با 189ميليارد و 337 ميليون تومان سرمايه 51 تومان اعلام كرد.
¤ سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد به منظور حفظ بازار و ممانعت از سوء استفاده هاي احتمالي، تمامي توليدكنندگان روغن موتور داخلي بايد نسبت به درج مشخصات كالا و نشان استاندارد بر روي محصولات خود اقدام كنند.
¤ مديركل دفتر روابط بين اپراتورهاي همراه اول از كاهش 85 درصدي تعرفه تماس هاي دريافتي در شبكه اپراتور تركسل تركيه خبر داد.
¤ رئيس هيئت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بر لزوم كاهش تعرفه واردات قطعات تلفن همراه و ايجاد صرفه اقتصادي براي توليدكنندگان و سرمايه گذاران اين حوزه در كشور تاكيد كرد.
¤ تا پايان سال جاري دو شعبه اقماري جديد در سطح تامين اجتماعي غرب تهران بزرگ به بهره برداري خواهد رسيد.
¤ معاون مهندسي سازه گستر سايپا گفت: سازه گستر سايپا استفاده از فناوري نانو در توليد قطعات خودرو را آغاز كرده و در آينده نزديك با همكاري گروه خودروسازي سايپا خودرو نانويي را وارد بازار خواهد كرد.
¤ مديركل اكتشاف وزارت صنايع و معادن از تصويب 11ميليارد و430 ميليون و380 هزار ريال تسهيلات در بخش اكتشاف طي امسال خبر داد.
¤ سرپرست دفتر بازرگاني آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت ايران از رشد 24درصدي صادرات جمهوري اسلامي ايران به سازمان همكاري شانگهاي در 9 ماه امسال از نظر ارزشي خبر داد.

 



سرمايه گذاري 3 ميليارد دلاري هند در توسعه فاز 12 پارس جنوبي

مديرعامل شركت پتروپارس از تمايل جدي هند براي سه ميليارد دلار سرمايه گذاري در مرحله 12 توسعه ميدان پارس جنوبي خبر داد و گفت: مشاركت در پروژه ايران ال.ان.جي و فاز 12 هندي ها را پاي ميز مذاكره كشانده است.
غلامرضا منوچهري اظهار داشت: گروهي 20 نفره از شركت هاي «او.ان.جي.سي» و «هندوجا» هند ضمن ابراز علاقه جدي به سرمايه گذاري در پروژه ايران ال.ان.جي براي سرمايه گذاري 40 درصدي در مرحله 12 توسعه ميدان گازي پارس جنوبي، از هفته گذشته (26 دي) در شركت پتروپارس پاي ميز مذاكره نشستند.
منوچهري با بيان اينكه در توسعه اين فاز 60 درصد مشاركت خارجي جذب خواهد شد، درباره آخرين وضعيت مذاكره با هند كه خواهان سرمايه گذاري 40 درصدي در فاز 12 است، افزود: بر اساس آخرين برآوردها، حجم سرمايه گذاري اصلي (كپكس) اين فاز 6/7 ميليارد دلار و سهم 40 درصدي آن معادل سه ميليارد دلار است.
مديرعامل پتروپارس با تأكيد بر اينكه سرمايه گذاري در ايران ال.ان.جي بدون سرمايه گذاري در فاز 12 معنا ندارد، گفت: گاز براي هندوستان اهميت ويژه اي دارد، از اين رو با توجه به اينكه ايران ال.ان.جي بخش پايين دستي فاز 12 به شمار مي رود، بايد در اين فاز نيز سرمايه گذاري كنند.
به گزارش شانا، به گفته وي، با وجودي كه مذاكره طرف هندي براي سرمايه گذاري در طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبي حدود 2 سال به طول انجاميده است، اما پس از سفر مديرعامل شركت ملي نفت ايران در رأس هياتي عالي رتبه به هند، مشخص شد هندي ها به طور جدي علاقه مند هستند كه هم در ايران ال.ان.جي و هم در فاز 12 سرمايه گذاري كنند.
منوچهري با بيان اينكه تاكنون 4/1 ميليارد دلار در فاز 12 پارس جنوبي هزينه و 2/1 ميليارد دلار آن به پيمانكاران پرداخت شده اظهار داشت: قرارداد بانك مركزي و شركت نيكو براي تأمين مالي فاز 12عملي و اعتبارهايي به نيكو پرداخت شده و بخشي نيز در اختيار پتروپارس قرار گرفته است.
وي يادآور شد: بخش چشمگيري از اعتبار طرح توسعه فاز 12 را شركت نيكو و حدود 150 ميليون دلار ديگر را شركت آنگولايي (شركت سون آنگول) كه 20 درصد سرمايه گذاري اين فاز را عملي كرده، تأمين كرده است.

 



سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي اعلام كرد
تاثير 3 تا 4درصدي افزايش قيمت سوخت بر هزينه حمل و نقل

سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي گفت: سوخت سهم زيادي در بهاي تمام شده كالاها ندارد و هزينه حمل و نقل نيز سهم آن حدود 3 تا 4درصد است؛ در نتيجه تغيير قيمت آن نبايد در حالت واقعي اثر چنداني بر سطح تورم داشته باشد.
محمدرضا فرزين در گردهمايي سالانه معاونين اقتصادي سازمانهاي امور اقتصادي و دارايي استانها با اشاره به مقايسه قيمت سوخت در كشورهاي همسايه و هزينه حمل و نقل و بهاي تمام شده كالا در اين كشورها گفت: اين يك سؤال جدي و اساسي است كه چرا بايد در كشور ما علي رغم پايين بودن قيمت سوخت و حاملهاي انرژي هزينه حمل و نقل و بهاي تمام شده توليد در مقايسه با كشورهاي همسايه همچون تركيه بسيار بالاتر باشد.
وي با بيان اينكه با دادن اطمينان و اعتماد به مردم بايد هزينه هاي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها را كاهش دهيم، افزود: 3 ماه آينده در حال كسب آمادگي براي اجراي طرح هستيم و در زمان شروع يارانه كليه 16قلم كالاي مورد نظر قانون هدفمند كردن يارانه ها همزمان هدفمند نخواهد شد؛ بلكه سبدي از آنها اجرا مي شود.معاون اقتصادي وزير اقتصاد در مورد نظر برخي از كارشناسان مبني بر افزايش نرخ ارز در زمان اجراي طرح گفت: در ابتداي اجراي طرح نبايد به دنبال تغيير نرخ ارز باشيم چرا كه در كنار افزايش قيمت حاملها، اگر نرخ ارز را هم افزايش دهيم همين مسئله نيز ممكن است تورمي را به اقتصاد تحميل كند.وي گفت: اگرچه لايحه اوليه هدفمند كردن يارانه ها در مجلس دچار تغييرات بسياري شد اما روح اصلي آن حفظ شده و دولت مصمم به اجراي آن است.

 



پرداخت سود سهام عدالت بازنشستگان از فردا

رئيس سازمان خصوصي سازي گفت: پرداخت سود سهام عدالت بازنشستگان از پنجم بهمن ماه آغاز خواهد شد.
غلامرضا حيدري كردزنگنه در خصوص زمان توزيع سود سهام عدالت اظهار كرد: پرداخت سود سهام عدالت تمام بازنشستگان اعم از لشكري، كشوري و تامين اجتماعي از پنجم بهمن ماه آغاز مي شود.
وي با اشاره به اينكه در اين مرحله سود سهام عدالت، بين چهار ميليون نفر بازنشسته و خانواده هايشان توزيع خواهد شد، اظهار كرد: بازنشستگان با مراجعه به تعاوني هاي سهام عدالت در شهرستان فيش سود سهام خود را گرفته و از طريق شعب بانك هاي سپه يا كشاورزي سود خود را دريافت كنند. معاون وزير اقتصاد در مورد علت ممنوعيت معامله چهار شركت سرمايه گذاري نيز تصريح كرد: اين شركت ها تاكنون 300 ميليارد تومان اقساط معوقه دارند و با وجود استمهال هنوز اقدام به پرداخت بدهي خود نكرده اند، از اين رو هيات عالي واگذاري ورود اين شركت ها به مزايده هاي جديد را تا قبل از تسويه حساب بدهي قبلي ممنوع كرده است. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، وي از روند رو به رشد واگذاري سهام عدالت كارگران خبر داد و گفت: سهام كارگراني كه اطلاعات آنان از طرق مختلف از جمله انجمن هاي كارگري دريافت شده در حال واگذاري است و به زودي سهام كارگران به طور كامل توزيع خواهد شد.

 



يك كارشناس اقتصادي: قانون ضد پولشويي به افزايش درآمدهاي دولت منجر مي شود

پديده پول شويي مي تواند اثر معكوس برنقدينگي جامعه و نرخ سود و بهره داشته باشد، بصورتي كه متوليان پولشويان حرفه اي منابع خود را اكثرا در فضايي كه شناسايي آن مشكل است، تجميع يا سرمايه گذاري مي نمايند.
به گزارش اداره روابط عمومي موسسه اعتباري توسعه دكتر حيدر مستخدمين حسيني، مدير عامل موسسه اعتباري توسعه با اشاره به اينكه پول شويي فرايندي است كه مجرمان يا گروههاي تجمع يافته به توسط آن، منشاء و ماهيت وجوه حاصل از جرم را تغيير مي دهند و آنرا به حوزه اقتصاد رسمي وارد مي كنند، گفت: بعبارتي پول شويي پلي است براي ارتباط و اتصال دنياي مجرمان با ديگران، در اين فرآيند ازابزارهاي متفاوتي چون حسابداري، مالي، حقوقي و... براي اين تغيير و تحول ريشه اي، ماهيتي و مالكيتي بهره برداري مي نمايند.
اين كارشناس اقتصادي افزود: مبارزه با پول شويي مي تواند اين سهم را دربهداشت و سلامت كامل انضباط مالي كلان اقتصاد قراردهد و خود باعث حفظ زير بناي اقتصادي و ايجاد ثبات در فرامين اقتصادي آنطور كه فعالين اقتصادي انتظار دارند، گردد، چرا كه عدم تحقق آن موجب گريز سرمايه براي سرمايه گذاري مولد به سرمايه گذاري غيرمولد و غيركارا مي گردد و دريك فرصت مناسب سرمايه ها از آن حوزه خارج و باعث فروپاشي برنامه هاي اقتصادي مي شود كه از اين رهگذر زيانهاي غيرقابل جبراني به اقتصاد وارد مي شود.

 



در نخستين روز اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار رخ داداختلال در دسترسي به سايت مركز آمار

در حالي كه از صبح ديروز اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار آغاز مي شد و كاربران بايد براي اصلاح اطلاعات خود به سايت مركز آمار مراجعه مي كردند، پايگاه رسمي اطلاع رساني اين مركز قابل دسترسي نبود.
مركز آمار ايران اعلام كرده بود، اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار در طرح هدفمند كردن يارانه ها از سوم بهمن تا 22 بهمن اجرا خواهد شد و مردم بايد براي اين كار به سايت اين مركز به آدرس wwwamarorgir مراجعه كنند.
اين در حالي است كه دسترسي به اين سايت از صبح ديروز ممكن نشد، و مسئولان مركز آمار بايد براي اين مسأله هر چه سريعتر چاره انديشي كنند.
موضوع عدم دسترسي به سايت مركز آمار مربوط به ديروز و اين چند روز اخير نمي شود و در چند ماه اخير سايت اين سازمان همواره با مشكل مواجه بوده است.
براساس اطلاعيه قبلي مركز آمار، سامانه طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار از سوم بهمن ماه براساس زمان بندي مشخص شده بايد فعال مي شد و خانواده ها پس از مراجعه به پايگاه اينترنتي ياد شده اطلاعات اقتصادي خود را در صورت صحت، تأييد و در صورت مغايرت، اصلاح كنند. به گزارش فارس، براين اساس خانوارهاي يك و دو نفره طي سه روز از سوم تا پنجم بهمن، خانواده هاي سه نفره از ششم تا هشتم بهمن، خانوارهاي چهار نفره از نهم تا يازدهم، خانوارهاي پنج نفره به بالا از 21 تا 41 بهمن مي توانند به اين پايگاه مراجعه كنند.
همچنين خانوارهايي كه براساس زمان بندي فوق موفق به مراجعه نشده اند، از 51 تا 22 بهمن به مدت هشت روز مي توانند به تأييد يا اصلاح اطلاعات اقتصادي خود اقدام كنند.
توضيحات مركز آمار
مسئولان مركز آمار با تأييد اختلال در سايت اينترنتي اين مركز براي اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار بر رفع سريع اين مشكل با افزايش پهناي باند اينترنت تأكيد و اعلام كردند: در سه روز اول تنها خانوارهاي يك و دو نفره به سايت مراجعه كنند تا ازدحام مراجعه به سايت مشكلي در دسترسي ايجاد نكند.
مهدي اربابيان در گفت وگو با خبرگزاري فارس با تاييد اين خبر كه ورود به سايت مركز آمار ايران براي اطلاع يافتن از خوشه بندي خانوارها در طرح اطلاعات اقتصادي خانوار جهت دريافت يارانه نقدي مشكل شده است، گفت: ديروز نخستين روز بازگشايي اين سايت بود و علاوه بر خانوارهاي يك و دو نفره كه سه روز اول اختصاص به آنها دارد ساير خانوارها نيز مراجعه مي كنند كه باعث شلوغي سايت و عدم توان پاسخگويي سايت اينترنتي شده است.
مدير روابط عمومي مركز آمار ايران افزود: علاوه بر سايت مركز آمار ايران شماره پيامك 003000 نيز براي اطلاع يافتن از نحوه خوشه بندي خانوارها در اختيار خانوارهاي يك و دو نفره قرار دارد.


 



وزير اقتصاد: مجلس قوانين محدود كننده اصل 44 را اصلاح كند

وزير امور اقتصادي و دارايي اصلاح آيين نامه تسهيل سرمايه گذاري خارجي در بورس را باعث جهش بازار سرمايه دانست.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: با توجه به اينكه سال گذشته براي بودجه 88، رقم بودجه بر اساس 8500 ميليارد تومان درآمدهاي ناشي از آزاد شدن يارانه ها تنظيم شده بود و متاسفانه تجربه خوبي در اين زمينه نداشتيم بر همين اساس تصميم گرفتيم كه لايحه بودجه 89 را بدون در نظر گرفتن قانون هدفمند كردن يارانه ها آماده كنيم اما حالا با تصويب قانون هدفمندي يارانه ها لايحه بودجه با در نظر گرفتن اين قانون بازتدوين شده و آن را به مجلس تقديم مي كنيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه حالا با اضافه نشدن اين 8500 ميليارد تومان، كسري بودجه چگونه جبران خواهد شد؟ گفت: اضافه نشدن اين رقم را با جابجايي سرفصل و تمليك دارايي ها و همچنين صرفه جويي جبران خواهيم كرد.
او به تصويب آيين نامه تسهيل سرمايه گذاري خارجي در بورس اشاره كرد و گفت: بررسي اين آيين نامه در كميسيون اقتصادي دولت آغاز شده و به زودي نهايي مي شود كه با اجراي آن بازار سرمايه جهش مي كند.
وزير اقتصاد درباره موارد اصلاح آيين نامه تسهيل سرمايه گذاري خارجي گفت: مثلا شركت هاي خارجي نمي توانند اصل و فرع پول خود را تا سه سال از كشور خارج كنند؛ اصلاح مواردي از اين دست در آيين نامه ديده شده است.
وزير اقتصاد همچنين خواستار اصلاح مواد محدود كننده قانون اصل 44 براي سرمايه گذاري هاي خارجي شد و گفت: قوانين كشور ما مانع از حضور رقباي خارجي مي شود و ما از مجلس مي خواهيم تا براي رفع ممنوعيت حضور بانك ها و بيمه هاي خارجي در داخل كشور تلاش كند. در قانون اصل 44 سهم سرمايه گذار «حقيقي» خارجي در بانك ها و بيمه ها نبايد بيش از 5 درصد و سهم سرمايه گذار «حقوقي» خارجي نبايد بيش از 10 درصد باشد.
وي گفت: براي تشكيل بانك هاي خصوصي داخلي محدوديت هاي كمي در كشور وجود دارد اما براي ايجاد بانك هاي خارجي در كشور محدوديت هاي قانوني زيادي وجود دارد كه اگر اين مشكلات برطرف نشود، فضاي رقابت در حوزه بانكداري شكل نمي گيرد؛ در صورتي كه شرايط تشكيل بانك هاي خارجي در كشور ايجاد شود، نوآوري ها و خدمات جديد در اين عرصه به وجود مي آيد.وي درباره نرخ رشد اقتصادي هشت درصد كه براي برنامه پنجم در نظر گرفته شده است اظهار كرد: نوسان رشد اقتصادي در كشور ما زياد است اما اين دليل نمي شود كه نتوانيم به اهداف برسيم، در بسياري از موارد كشور ما رشد هفت درصدي را هم تجربه كرده است. البته در سال گذشته بسياري كشورها رشد منفي داشتند اما در كشور ما رشد اقتصادي مثبت اما كم بود.


 



در تهران آغاز شد عرضه گوشت گرم گوسفند به قيمت 10 هزار و 600 تومان

سرپرست سازمان بازرگاني استان تهران از آغاز توزيع گوشت گرم گوسفندي به قيمت 10 هزار و 600 تومان در سطح شهر تهران خبر داد.
يدالله صادقي در گفت وگو با مهر گفت: از ديروز توزيع گوشت گرم گوسفندي به قيمت 10 هزار و 600 تومان در سطح واحدهاي صنفي شهر تهران آغاز شده است و به زودي با رفع محدوديت ها، مراكز توزيع اين كالا گسترش خواهد يافت.
سرپرست سازمان بازرگاني استان تهران افزود: تا انتهاي هفته گذشته، تنها گوشت گرم گوساله توزيع مي شد، اما از ديروز گوشت گرم گوسفندي نيز اضافه شده است.
وي تصريح كرد: عرضه مستقيم گوشت گرم گوسفندي و گوساله تا زمان متعادل شدن بازار گوشت قرمز ادامه خواهد داشت و به زودي، مراكز عرضه نيز بيشتر خواهد شد.
به گفته صادقي، گوشت گرم گوسفندي از سيستان و بلوچستان به تهران مي آيد و براي متعادل شدن بازار، عرضه مستقيم با قيمت مصوب خواهد شد.

 



ورشكستگي5 بانك ديگر آمريكا

با ورشكستگي پنج بانك ديگر آمريكايي، تعداد بانك هاي ورشكسته اين كشور به 9 عدد رسيد.
به گزارش واحد مركزي خبر، بانكهاي ايورگرين (Evergreen bank) لي تون بانك (Bank of Leeton) پريمير امريكن بانك (Premier American bank) ، بانك «كلمبيا ريور بانك او اورگان» (Columbia River Bank of Oregon) با دارايي و سپرده هاي بيش از دو ميليارد دلار و بانك «چارتر بانك او سانتافه» (Charter Bank of Santa Fe) كه دارايي هاي آن حدود دو ميليارد دلار است.
در سال گذشته ميلادي، 140بانك در آمريكا اعلام ورشكستگي كرده بودند.
مسئولان مالي در آمريكا پيش بيني نمي كنند كه روند ورشكستگي ها در بخش بانكي در سال جديد كندتر شود. پيش بيني مي شود، هزينه ورشكستگي بانكهاي آمريكايي در سالهاي 2009 و 2010 به 100ميليارد دلار برسد.
در همين حال نشريه نيوزويك طي تحليلي به بررسي اختلافات موجود بين باراك اوباما و بانكداران بزرگ آمريكايي پرداخت و نوشت: بانكداران بزرگ آمريكايي در برابر اوباما صف آرايي كرده اند.
به گزارش خبرگزاري ها، نيوزويك در ادامه افزود: بانكداران بزرگ آمريكايي تصميم اوباما براي اعمال مالياتهاي جديد به بانكهاي آمريكا را برخلاف قانون اساسي اين كشور مي دانند. بانكهاي بزرگ آمريكا قصد دارند با طرح شكايت در دادگاه ادعاي خود مبني بر خلاف قانون اساسي بودن دولت اوباما را اثبات كنند.
پس از آنكه دولت آمريكا و فدرال رزرو ميلياردها دلار از منابع مالي ماليات دهندگان آمريكايي را براي نجات بانكهاي بزرگ وال استريت در اختيار آنها قرار داد و آنها را از ورشكستگي قطعي نجات داد، اكنون دولت اوباما تصميم گرفته براي بازگرداندن كامل منابع مالي مردم آمريكا ماليات جديدي را بر بانكها و موسسات مالي كه منابع طرح نجات را دريافت كرده اند، وضع كند ولي اين تصميم با مخالفت و خشم شديد بانكداران بزرگ وال استريت روبرو شده است.
بانكداران وال استريت بر اين باورند كه اقدام دولت اوباما در وضع ماليات جديد بر بانكهاي بزرگ موجب محدود شدن منابع مالي و اعتبارات و تسهيلات نظام بانكي خواهد شد و اين مساله در نهايت فشار زيادي بر مردم و مشتريان و اقتصاد آمريكا وارد خواهد كرد.
نرخ واقعي بيكاري آمريكا 3/17درصد است
نشريه تخصصي نيوزويك در تحليلي ضمن بررسي چالشهاي اقتصادي آمريكا در سال 2010 نوشت، علي رغم اعلام آمار 10درصدي نرخ بيكاري در آمريكا، نرخ واقعي بيكاري در اين كشور بيش از 3/17درصد است.
به گزارش نيوزويك، بسياري از كارشناسان و تحليل گران مسائل اقتصادي بر اين باورند كه افزايش كسري بودجه، بدهي و رشد بيكاري مهمترين چالشهاي اقتصادي آمريكا در سال 2010 خواهد بود.گرچه روند رشد و رونق اقتصادي آمريكا از شش ماه گذشته آغاز شده ولي اشتغال زايي و كاهش بيكاري روندي نااميدكننده داشته است.

 



اعلام خوشه خانوارها از طريق پست انجام مي شود

اعلام خوشه خانوارها، قبول درخواست اصلاح اطلاعات خانوارها، ثبت نام افراد جديد و درج تغييرات در خوشه در دفاتر پستي شهري و روستايي سراسر كشور انجام مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي شركت پست، براساس قرارداد منعقده بين شركت پست و مركز آمار ايران و براي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، اعلام خوشه خانوارها از طريق پست صورت مي گيرد.
در مرحله اول اين قرارداد واحدهاي پستي خوشه خانوارها را به متقاضيان اعلام مي كنند و در مرحله دوم درخواست هاي اصلاح اطلاعات خانوارها، ثبت نام افراد جديد و درج تغييرات در خوشه را از طريق فرم هاي الكترونيكي در دفاتر پستي كه قابليت اتصال به اينترنت دارند انجام مي شود.
براساس اين گزارش مديران كل استان ها به عنوان عضو ستاد هدفمندسازي يارانه ها و جمع آوري اطلاعات خانوارها تعيين شده است.
گفتني است تمام دفاتر پستي دولتي و روستايي (ICT) مشمول انجام اين خدمت در نظر گرفته شده است كه از اول بهمن ماه به مدت يك سال به اجراي قرارداد منعقده خواهند پرداخت.
هزينه ارائه اين سرويس به ازاي هر خانوار شهري مبلغ 5 هزار ريال تعيين شده كه با احتساب 3 درصد ماليات بر ارزش افزوده 5150 ريال خواهد شد و خانوارهاي روستايي مبلغي را پرداخت نخواهند كرد.
براساس اطلاعات موجود و با استفاده از مدل هاي آماري به كار گرفته شده، طبقه بندي خانوارها به دهك هاي درآمدي و خوشه هاي يك، 2 و 3صورت پذيرفته است.

 



با حضور رئيس شوراي شهر تهران افتتاح شد سامانه عرضه مستقيم محصولات كشاوزي

سامانه بازار محصولات و فرآورده هاي كشاورزي ديروز با حضور مهدي چمران رئيس شوراي شهر افتتاح شد.
به گزارش فارس، مهدي چمران، رئيس شوراي شهر در حاشيه مراسم معرفي سامانه بازار محصولات و فرآورده هاي كشاورزي كه در بوستان گفت وگو برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: راه اندازي اين بازار در خريد و فروش، ميزان قيمت و كنترل كيفيت موثر است.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: مردم با قيمت هاي بالا محصولات را خريداري مي كنند در حالي كه توليدكننده آن را با قيمت ارزان فروخته است.
چمران با يادآوري اينكه توليدكننده و خريدار هيچكدام راضي نيستند، افزود: با ايجاد اين سامانه توليدكنندگان مي توانند محصولات خود را عرضه و خريداران مستقيماً خريداري كنند.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه واسطه گري به شكل هاي مختلف در گراني كالا موثر است، گفت: واسطه گري را حذف مي كنيم.
به گفته چمران كيفيت و كميت محصولات در اين سامانه قابل كنترل است به طوري كه خرده پاها نيز مجبور مي شوند از اين سامانه خريد كنند.
وي با اشاره به اينكه بازار محصولات كشاورزي آشفته است، گفت: كنترلي بر سيستم هايي كه در توزيع اين محصولات فعال هستند؛ وجود ندارد.
چمران با اشاره به جمعيت 10ميليوني تهران گفت: اين شهر با اين جمعيت داراي زيرساخت هاي ناقص است.
وي افزود: طرح جامع و تفصيلي شهرداري براي رفع كنوني مشكلات شهر تدوين شده در حالي كه در چنين شرايطي گسترش پيدا كرده است.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: در اين بازار محصولات كشاورزي نيز از همين آشفتگي برخوردارند به طوري كه قيمت محصول توليدكننده با آنچه به دست مصرف كننده مي رسد تفاوت فاحشي دارد.
چمران افزود: بايد واسطه گري را كم كرد تا توليدكننده و مصرف كننده ضرر نكنند.

 



تشكيل كارگروه طرح جامع خرما

ستاد هماهنگي خرما با حضور وزير بازرگاني و استانداران بوشهر و خوزستان در وزارت بازرگاني با هدف هماهنگي هرچه بيشتر دولت و بخش خصوصي براي رفع مشكلات مربوط به حوزه توليد و صادرات خرما، تشكيل جلسه داد.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني با اشاره به مصوبات اين جلسه گفت: تشكيل جلسه استان هاي خرماخيز با بانك هاي عامل و رسيدن به توافق هاي لازم، از مهمترين مصوبات اين ستاد بود.
وي از تشكيل كارگروه طرح جامع خرما به عنوان يكي ديگر از مصوبات اين جلسه خبر داد و گفت: در اين جلسه مقرر شد همه ابعاد توليد، فرآوري و بازرگاني خرما بررسي و پس از ارزيابي نهايي به كميسيون هاي تخصصي دولت و مجلس ارسال شود.
معاون وزير بازرگاني درباره آخرين مصوبه اين ستاد نيز گفت: ساماندهي تشكل هاي بخش خصوصي و اعلام يك تشكل مادر براي پيگيري مطالبات از ديگر مصوبات اين جلسه به شمار مي رود.
به گفته مفتح، تشكيل ستاد خرما يكي از فعاليت هاي مهم دولت است كه براي هماهنگي ميان همه فعالان اقتصادي خرما شامل توليد، صادرات، فرآوري و بخش دولتي و خصوصي در اين عرصه آغاز به كار كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14