(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 4 بهمن 1388- شماره 19567
 

معجزه نماز صبح
پرورش گياه در ايستگاه فضايي
هورمون استرس در موهاي انسان عهد عتيق
تأثير آفتاب و تغذيه بر رنگ پوست
باكتري ها هم احساس تنهايي مي كنند
خرچنگ توت فرنگي نما!
چگونه با آرتروز مقابله كنيم؟
پرقدرت ترين ضدعفوني كننده دنيا
منوي غذاي فضانوردان در يك روز كاري
علت پرخوري!



معجزه نماز صبح

نتايج يك تحقيق جديد علمي نشان مي دهد اداي به وقت نماز صبح بهترين راه براي پيشگيري و درمان بيماريهاي قلبي و تصلب شرائين است.
به گزارش روزنامه اردني الحقيقه الدوليه، نتايج اين تحقيق علمي تائيدكننده نتايج تحقيق علمي ديگري است كه سال گذشته منتشر شد.
شماري از متخصصان انجمن پزشكان قلب اردن با اعلام نتايج اين تحقيق افزودند: اداي به وقت نماز صبح به درمان بيماري هاي قلبي و تصلب شرائين كمك مي كند. گرفتگي عضله قلب باعث سكته قلبي و تصلب شرائين نيز عامل سكته مغزي است.
نتايج اين تحقيق كه در امان منتشر شده نشان مي دهد انسان زماني كه مدت زمان طولاني مي خوابد تپش قلبش به ميزان زيادي كاهش مي يابد و به 50 تپش در دقيقه مي رسد.
زماني كه تپش قلب كاهش مي يابد گردش خون نيز در عروق و رگها به شدت كند شده به طوري كه املاح و چربيها در ديواره هاي عروق و رگها به خصوص در عروق قلب رسوب مي كنند كه به انسداد آن مي انجامد.
تحقيقات علمي و پزشكي نشان مي دهد گرفتگي قلب از خطرناكترين بيماريهاست و عامل اصلي بيماري تصلب شرائين و انسداد شاهرگ نيز خواب طولاني مدت در شبانه روز است.
تحقيقات علمي مركز ملي مطالعات مصر نيز نشان داده است نماز صبح در اول وقت به فعال سازي سلول هاي بدن منجر مي شود و نمي گذارد انقسام سلولي كه به بيماريهاي سرطاني منجر مي شود، به وجود آيد.
نماز به موقع صبح همچنين به جلوگيري از سكته هاي قلبي كمك مي كند و نقش موثري در فعاليت هورمونهاي بدن و تنظيم گردش خون دارد.

 



پرورش گياه در ايستگاه فضايي

مطالعات جديد نشان مي دهد فضانوردان به زودي مي توانند براي خودباغي در ايستگاه فضايي بين المللي به وجود آورند تا در آن هويج هايي غني شده از ويتامين A در فضا رشد دهند.
اين مطالعه كه توسط دانشمندان دانشگاه تاسكگي در آلاباما انجام شده است با هدف يافتن راهي براي گنجاندن آنتي اكسيدانهاي طبيعي و تازه به رژيم غذايي فضانورداني كه در فضا اقامت دارند ترتيب داده شده است. محققان طي اين مطالعه 18 نوع مختلف هويج هاي هيدروپونيك را با استفاده از دو روش كوددهي رشد دادند. (در شيوه هيدروپونيك ريشه گياه به جاي خاك در مايعي كه مملو از مواد غذايي گياه است قرار داده مي شود.)
گياه هويج مملو از مقادير زيادي كاروتنويد و رنگدانه هاي طبيعي است كه به پروويتامينهاي A شهرت داشته و با فرآيند مقابله با سرطان، بيماري هاي قلبي، و نوعي بيماري چشمي در ارتباط بوده و مي تواند پاسخهاي ايمني بدن را بهبود ببخشد.
فضانوردان به دليل حضور در محيطي كه از تابشهاي كيهاني شديدي برخوردار است مي توانند به راحتي در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان قرار گيرند بر همين اساس دانشمندان معتقدند افزوده شدن هويج به برنامه غذايي فضانوردان مي تواند تا اندازه اي از تاثيرات منفي تابشهاي كيهاني و توسعه سرطان بكاهد.
هويجهاي مورد مطالعه به دو شيوه NFT و MTMS رشد داده شدند كه در شيوه اول ريشه گياه در نواري پلاستيكي آغشته به مواد مغذي و در شيوه دوم گياه در ماده اي گل مانند به نام Turface رشد داده شد محصول اين كشت به مدت 70 روز ذخيره سازي شد و از نظر رطوبت، چربي، ميزان كاروتن رنگ، تست و بافت گياهي مورد بررسي قرار گرفت.
براساس گزارش زي نيوز، نتايج بررسي ها نشان داد هويج هايي كه به شيوه MTMS كشت داده شده بودند بيشتر از نظر رنگ و ظاهر و هويجهايي كه به شيوه NFT رشد داده شده بودند از نظر ميزان كراتين و طعم مورد قبول قرار دارند و به همين دليل محصول نوع دوم به احتمال قوي محصولي خواهد بود كه در باغ ايستگاه فضايي بين المللي كشت داده نخواهد شد.

 



هورمون استرس در موهاي انسان عهد عتيق

مطالعه روي موهاي مردم پرو در دوران باستان نشان داده است كه استرس فقط ارمغان زندگي مدرن امروزي نيست و انسان هاي عصر كهن نيز دچار اين مشكل مي شده اند.
مطالعات اخير نشان مي دهد كه هم اكنون از هر سه نفر يك تن از استرس رنج مي برد و اين مشكل رو به افزايش است، اما استرس يك مشكل جديد نيست، در حالي كه اين حالت در روان شناسي تا دهه 1930 نام مناسبي نداشته است، اما يك تحقيق جديد در دانشگاه اونتاريوي غرپي ثابت مي كند كه انسان ها صدها يا حتي هزاران سال است كه با استرس آشنا هستند.
اين تحقيق كه اولين مطالعه در نوع خود است، در نشريه دانش ديرينه شناسي به چاپ رسيده و طي آن محققان هورمون استرس موسوم به كورتيزول را در رشته موهاي پرويي هاي باستاني كه بين 550 تا 1532 سال پس از ميلاد مسيح مي زيسته اند، شناسايي كردند. وقتي فردي دچار استرس مي شود؛ كورتيزول تقريبا در تمام نقاط بدن وي از جمله خون، بزاق، ادرار و موها آزاد مي شود.
اين يافته هم به لحاظ درك بهتر از رفتار انسان كهن و احساس آنها در آن دوره بر روي زمين و هم از جهت درك بهتر از استرس و تاثير آن بر زندگي امروزي ما حائز اهميت است.

 



تأثير آفتاب و تغذيه بر رنگ پوست

براي نخستين بار دو دانشمند استراليايي موفق شدند به اين موضوع پي ببرند كه شدت تابش آفتاب و نوع ويتامين هاي مصرفي افراد، عوامل عمده تعيين كننده رنگ پوست نژادهاي مختلف انسان ها است.
البته در گذشته فرضيه هايي در اين زمينه مطرح شده بود كه يا جنبه نژادپرستانه داشت يا بي پايه و اساس بود. «نينا يابلونسك» انسان شناس دانشگاه سيدني استراليا و همسرش «جرج چاپلين» متخصص روش هاي اطلاعات جغرافيايي، دلايل خود در مورد يافته هاي شان را اين گونه ارائه مي دهند كه نزديك ترين خويشاوندان انسان پوست روشن داشته اند.
به عقيده اين دو دانشمند بين دو تا چهار ميليون سال پيش انسان هاي اوليه از جنگل هاي باراني به سوي دشت هاي شرقي آفريقا حركت كردند. آنها هنگامي كه به اين دشت ها رسيدند، نه فقط بايد با تابش آفتاب بسيار شديد آنجا مقابله مي كردند، بلكه براي به دست آوردن غذا هم بايد فعاليت و تلاش بيشتري انجام مي دادند. اين در حالي است كه مغز پستانداران كوچك در برابر حرارت بيش از حد، بسيار حساس است به طوري كه تنها چهار يا پنج درجه افزايش حرارت مي تواند موجب تلف شدن آنها شود. به همين دليل بدن انسان هاي اوليه مي بايست به دستگاه خنك كننده بهتري مجهز مي شد و پاسخ بدن براي حل اين مشكل «عرق كردن» بود كه از طريق تبخير بدن را خنك مي كند. شايد انسان هاي اوليه، مانند شامپانزه ها، غده هاي عرق كمتري داشتند كه بيشتر اين غده ها در كف دست ها و پاهاي شان متمركز بود.
براساس يافته هاي اين دانشمندان، به مرور زمان تعداد غده هاي عروقي انسان ها بيشتر شد و آنها توانستند مدت زمان بيشتري زير نور آفتاب فعاليت كنند. با فعاليت جسماني بيشتر احتمال زاد و ولد سالم تر و انتقال ارثي غده هاي عرق به نسل هاي بعدي افزايش يافت.
«فيليپ برنز» كه متخصص انسان شناسي در دانشگاه بركلي كاليفرنيا است در اين زمينه مي گويد: «در حال حاضر پس از مدت ها تحقيق دريافته ايم كه هر انسان حدود 5/2 ميليون غده عرق دارد كه در سراسر بدن او پراكنده شده و پوست انسان كه در مقايسه با پوست شامپانزه موي كمتري دارد، با سرعت بيشتري خشك مي شود.» ولي به گفته كارشناسان، پوست فاقد مو در برابر تابش نور آفتاب به شدت آسيب پذير است. دانشمندان از مدت ها قبل بر اين باور بوده اند كه «ملانين» يعني مهمترين عامل تعيين كننده رنگ پوست، به دليل جذب يا پخش پرتو فرابنفش در بدن انسان به وجود آمده است. اما پرسش مهم اين است كه پرتو فرابنفش چه ايراد و مشكلي دارد كه ملانين جلوي آن را مي گيرد؟
اين دو دانشمند استراليايي در جريان پژوهش هاي خود به تحقيقي برخورد كردند كه در آن آثار پرتو فرا بنفش بر فوليت (يكي از اجزاي اسيد فوليك كه از مواد تشكيل دهنده ويتامين ب است) بررسي شده بود، اين بررسي نشان مي داد كه يك ساعت تابش شديد آفتاب بر روي پوست، ميزان فوليت را به نصف كاهش مي دهد. در تحقيق ديگري در مورد تكامل جنيني، مشخص شده بود كه ميزان فوليت بدن با مشكلات رگ هاي عصبي مانند «اسپينا فيوليدا» و «آنا نسفالي» در ارتباط است كه در نتيجه آنها، نوزادان با ستون فقرات يا مغز ناقص به دنيا مي آيند.
اين شواهد محققان را به اين نتيجه رساند كه به احتمال بسيار زياد فوليت ها عامل اصلي تيره شدن رنگ پوست هستند. اما چرا برخي از افراد داراي پوست روشني هستند؟
در دهه 1960 يك بيوشيميست به نام «فارنس ورث لوميس» نظر داده بود كه ميزان نياز بدن به ويتامين D، رنگ پوست انسان ها را تعيين مي كند. اين ويتامين به انسان (به ويژه در مرحله جنيني كه به سرعت در حال رشد است) در جذب كلسيم و ذخيره كردن آن در استخوان ها كه امري حياتي است، كمك مي كند. اين محقق عقيده داشت كه به اين علت در سراسر جهان، رنگ پوست زنان از مردان روشن تر است كه نياز زنان به ويتامين D در دوران بارداري بيشتر است. اين در حالي است كه برخلاف فوليت، توليد ويتامين D در بدن انسان به پرتو فرابنفش نياز دارد. لوميس معتقد بود كه انسان هاي ساكن شمالي كره زمين كه در آنجا تابش نور خورشيد ضعيف تر است، براي كمك به جذب پرتو فرا بنفش بيشتر، پوست شان سفيد است و ساكنان مناطق گرمسيري به دليل جلوگيري از تابش اين نور و در نتيجه مصون ماندن از دريافت ويتامين D بيش از حد، كه خود مي تواند سمي باشد، پوست تيره پيدا كرده اند.
در حال حاضر بخشي از اين نظريه كه مربوط به سمي بودن دريافت بيش از حد ويتامين D است، رد شده است ولي ديگر تحقيقات او كه مربوط به تعيين رنگ پوست است به وسيله محققان استراليايي تاييد شده است. تا قبل از دهه 1980، محققان ميزان دقيق پرتو فرا بنفشي را كه به سطح زمين مي رسيد، نمي دانستند و در اين زمينه اطلاعات چندان دقيقي نداشتند. تا اينكه سازمان هوا فضاي ايالات متحده (ناسا) در سال 1978 نقشه برداري كاملي از لايه ازن انجام داد و در سال 2003 نيز اين نقشه برداري را مجددا تكرار كرد و به اين وسيله اكنون دانشمندان استراليايي با استفاده از اين اطلاعات و محاسبات انجام داده در مورد پرتو فرا بنفش در بيش از 70 كشور جهان به يافته هاي چشمگيري دست يافته اند و نتيجه آن اين بود كه هرچقدر نور فرا بنفش كمتري به پوست انسان برخورد كند، پوست روشن تر است.
محققان در ادامه تحقيقات خود دريافتند افرادي كه در ارتفاع بالاتر از 50 درجه زمين زندگي مي كنند در معرض بيشترين خطر كمبود ويتامين D هستند،زيرا ويتامين D در اثر برخورد پرتو فرابنفش با پوست ايجاد مي شود. دانشمندان استراليايي اميدوار هستند كه اين تحقيقات بتواند مردم را نسبت به اهميت ويتامين D و فوليت در برنامه غذايي شان آگاه كند. به طور مثال از مدت ها قبل روشن شده است كه افراد با پوست تيره كه به مناطقي با هواي ابري مهاجرت مي كنند، ممكن است دچار كمبود ويتامين D شوند. محققان اميدوارند كه دستاوردهاي آنها موجب تغيير نگرش انسان ها به رنگ پوست شود.
ترجمه: عليرضا سزاوار
wwwguardiancouk

 



باكتري ها هم احساس تنهايي مي كنند

مطالعات جديد نشان مي دهد باكتريها هم احساس تنهايي را درك مي كنند زيرا زماني كه اين موجودات در زندان هاي انفرادي محبوس مي شوند رفتار آنها به شكلي غيرعادي تغيير مي كند.
انسانها در زندان هاي انفرادي گاه به مرز جنون مي رسند، با خود صحبت مي كنند و تمام تلاش خود را براي رهايي از زندان به كار مي گيرند. اكنون دانشمندان دانشگاه نيومكزيكو اعلام كرده اند كه باكتري هايي كه زندان انفرادي محبوس مي شوند نيز از اينكه تنها هستند آگاه شده، با خود صحبت مي كنند و تمامي تلاش خود را براي آزادي از زندان انجام مي دهند.
محققان مي گويند موقعيت هاي زيادي در اطراف باكتري ها وجود دارد كه حس تنهايي را به آنها القا مي كند، زماني كه باكتري ها به اين حس تنهايي دست پيدا مي كنند، فعاليت هاي عفوني خود را آغاز كرده و در بدن عفونت به وجود مي آورند. زماني كه يك فرد در انفرادي محبوس مي شود، مي تواند ديوارهاي اطراف خود را ببيند، سطح خشن آنها را لمس كند و انعكاس صداي خود را كه با برخورد به ديوارها به سوي خود باز مي گردد بشنود، اما باكتري ها از اين احساس برخوردار نيستند بلكه قادرند با استفاده از فرايندي شيميايي به نام «احساس حدنصاب» ديوارهاي اطراف خود را بوئيده و آنها را درك كنند.
احساس حدنصاب به معني اين است كه چگونه باكتري ها با يكديگر و با جهان اطراف ارتباط برقرار مي كند. باكتري ها سيگنالهاي شيميايي ويژه اي را به نام «سيگنالهاي محرك خودكار» به بيرون ارسال مي كنند كه هرچه فاصله حركت آنها دورتر شود تراكم باكتري ها نيز كاهش پيدا مي كند. به بياني ديگر سطوح پايين اين سيگنالها به معني اين است كه باكتري تنها است. در زماني تنهايي نيز باكتري ها با روشن كردن برخي ژنها و خاموش كردن برخي ديگر رفتارهاي خود را تغيير مي دهند و مي توانند به انواع مواد مخرب بدن و عفونت تبديل شوند.
اما دانشمندان براي كشف اين كه يك باكتري تنها در حضور تعداد زيادي از سيگنالهاي محرك خودكار چه رفتاري از خود نشان مي دهد با كمك فناوري نانو باكتري را در قفسي شيشه اي به دام انداختند و رفتارهاي آن را تحت نظر گرفته و مشاهده كردند باكتري در هنگام تنهايي با خود با عصبانيت حرف مي زند و درعين حال از اينكه سخنان يا همان مولكول هاي احساس حدنصاب را كسي دريافت نمي كند آگاه است. دراين موقعيت باكتري براي رها سازي خود ژنهايي را فعال مي كند كه مشابه بمب هاي شيميايي هرچيزي كه لمس مي كند را از بين مي برد.
براساس گزارش تلگراف باكتري هاي Staph كه دراين مطالعه تحت بررسي بوده اند قادر به توليد عفونتهاي مهلكي در بدن انسان هستند و اين مطالعات مي تواند روشهاي جديدي را براي متوقف كردن اين باكتري ها ارائه كند. درعين حال نتايج اين مطالعه مي تواند در بهبود مطالعات مرتبط با بيماري سرطان نيز تاثيرگذار باشد.

 



خرچنگ توت فرنگي نما!

يك استاد دانشگاه تايوان كه درباره آلودگي آب درياها تحقيق مي كند موفق شد گونه اي جديد از خرچنگ را كشف كند كه شبيه به توت فرنگي است.
اين خرچنگ كه كاملا به رنگ صورتي است و خالهايي كه به رنگ سفيد دارد «خرچنگ توت فرنگي نما» نامگذاري شده است.
اين «خرچنگ توت فرنگي نما» را يك زيست شناس دريايي و استاد دانشگاه ملي اقيانوس شناسي تايوان به نام «هوپينگ- هو» كشف كرده است.
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، اين محقق توانست دو نمونه از اين گونه را در ژوئن گذشته در ساحل پارك ملي كنتينگ پيدا كند اما يكي از دو نمونه پس از مدتي احتمالا به دليل آلودگي آب تلف شده است.
اين دانشمند در حال بررسي تأثيرات آلودگي آب بر روي نمونه ديگر است.

 



چگونه با آرتروز مقابله كنيم؟

آرتروز شايع ترين بيماري مفصلي در انسان است. در افراد زير 18 سال الگوي پراكندگي آرتروز در بين مردان و زنان مشابه است. اما در افراد مسن تر، آرتروز هيپ (مفصل ران) در مردان و آرتروز مفاصل بين انگشتان دست در زنان شايع تر است. قابل توجه است كه آرتروز علامت دار و علائم راديولوژيك آرتروز در زنان بيش از مردان است. بر اين اساس جنسيت زن به عنوان يك عامل خطر براي آرتروز محسوب مي شود. اما مهمترين عامل خطر براي ابتلا به آرتروز سن است. در زنان زير 45 سال فقط دو درصد موارد در راديولوژي، علائم آرتروز را نشان مي دهند، اما بين 45 تا 64 سال، 30 درصد افراد و در افراد بيشتر از 65 سال 68 درصد افراد در راديولوژي علائم آرتروز را نشان مي دهند.
عوامل زمينه ساز
ضربه شديد و ضربه هاي كوچك مكرر نيز عوامل خطر براي ابتلا به آرتروز هستند. نارسايي رباط متقاطع قدامي و آسيب منيسك و منيسكتومي مي توانند موجب آرتروز زانو شوند.
اما در بيشتر موارد فعاليت هاي ورزشي نه تنها موجب ايجاد يا تشديد آرتروز نمي شوند، حتي مي توانند نقش پيگيري كننده يا درماني نيز داشته باشند.
چاقي نه تنها مي تواند يك عامل خطر براي آرتروز زانو باشد، حتي مي تواند ميزان بروز آرتروز در مفاصل دست را نيز افزايش دهد. اما افراد چاقي كه هنوز مبتلا به آرتروز نشده اند، مي توانند با كاهش وزن احتمال ابتلا به آرتروز علامت دار را تا حد زيادي كاهش دهند.
ارتباط بين علائم راديولوژيك و درد بيمار كم است. در بسياري از موارد كه علائم پيشرفته راديولوژيكي دارند، درد بسيار كم است. عوامل خطر براي ايجاد درد و ناتواني به خوبي شناخته نشده اند. ناتواني در افراد مبتلا به آرتروز زانو بيش از آنچه كه با علائم راديولوژيك يا درد بيمار ارتباط داشته باشد، با ضعف عضله چهار سر راني مرتبط است و تقويت اين عضله موجب بهبود پايداري مفصلي و كاهش درد مي شود. به علاوه زنان زودتر از مردان علامت دار مي شوند. افرادي كه بيكار هستند بيش از افراد شاغل و افراد مجرد يا مطلقه بيش از افراد مزدوج داراي علائم مي شوند. حتي در بعضي مواقع، تماس هاي تلفني از سوي يك بهورز مي تواند به اندازه داروهايي مثل بروفن يا آسپرين در كاهش درد موثر باشد. آنچه كه به دنبال آرتروز و درد ناشي از آن ايجاد مي شود، كاهش فعاليت جسماني است و آنچه كه به دنبال بي تحركي پديد مي آيد، كاهش قدرت عضلاني، كاهش بيشينه اكسيژن مصرفي، كاهش دامنه حركتي مفصل و كاهش پايداري مفصلي است. بي تحركي موجب افزايش وزن و چاقي مي شود و چاقي آرتروز را تشديد مي كند.
با توجه به فوايد بي شمار فعاليت هاي جسماني و ورزش در سلامت عمومي فرد به شكل عام و سلامت سيستم عضلاني اسكلتي به شكل خاص، توصيه مي شود افراد براساس يك برنامه اصولي و علمي به ورزش بپردازند. فوايد ورزش در درمان آرتروز، شامل موارد زير است؛
-افزايش دامنه حركتي
-افزايش قدرت عضلاني
-كاهش درد
-كاهش سفتي مفصلي
-كاهش تورم
-بهبود حركت مفصلي
-تقويت ساختارهاي محافظ
-كاهش وزن
-بهبود عملكرد مفصل
در تجويز يك برنامه ورزشي مواردي چون حضور التهاب مفصلي (در شرايط التهاب حاد، حركت هاي مفصل بايد محدود شود. همچنين در بيماري پيشرفته مقدار و شكل فعاليت جسماني محدود مي شود)، الگوي درگيري مفصل، محل و ميزان تحليل (آتروفي) عضلاني، كاهش قدرت عضلاني و محدوديت در دامنه حركتي حتما بايد مدنظر قرار بگيرد. همچنين حضور بيماري هاي همراه بايد مورد توجه بوده و در صورت نياز در برنامه ريزي ورزشي دخالت داد.
از ديگر مسائلي كه نيازمند توجه است، آمادگي جسماني بالاخص آمادگي هوازي فرد است. اما انجام ورزش در پيشگيري از آرتروز نيز كمك كننده است. فعاليت جسماني مي تواند از يك طرف با ثابت نگه داشتن وزن در حد تعادل و از طرف ديگر تقويت عضله هاي محافظ مفاصل، به كاهش شيوع آرتروز كمك كند. در برنامه ريزي ورزشي موارد زير بايد مدنظر قرار گيرند.
-ورزش هاي هوازي به منظور افزايش توان سيستم قلبي عروقي (مانند پياده روي، دويدن و شنا)
-ورز ش هاي مقاومتي به منظور افزايش قدرت عضلاني (مانند تمرين با وزنه هاي سبك)
-ورزش هاي انعطاف پذيري و دامنه حركتي به منظور حفظ دامنه حركتي (مانند تمرينات كششي)

 



پرقدرت ترين ضدعفوني كننده دنيا

دانشمندان آلماني نوعي ماده ضدعفوني كننده بسيار سريع كه توانايي مقابله با انواع باكتري ها، ويروسها و ديگر ميكربها را دارد ابداع كرده اند كه مي تواند از گسترش سريع عفونت هاي مرگبار در بيمارستانها جلوگيري كند.
محققان موسسه روبرت كوخ در برلين موفق به ابداع فرمولي سريع و كاربردي شده اند كه مي تواند با سرعتي بالا ميكربها و آلودگي هاي تجهيزات جراحي را بدون وارد آوردن آسيب در اثر فرسودگي يا زنگ زدگي نابود كند.
فرمول آلمانيها مي تواند در برابر تعداد زيادي از ميكربها از قبيل گونه هايي كه در برابر ضدعفوني كننده هاي عادي از خود مقاومت نشان مي دهند، مانند عامل بيماري سل و فلج اطفال مقاومت كرده و آنها را نابود كند.
باكتريهاي مقاوم كه به سوپرباكتري مشهورند يكي از مشكلات بزرگ و روبه رشد در محيط هاي بيمارستاني در سرتاسر جهان به شمار مي رود كه معمولا رعايت نكردن بهداشت توسط كارمندان بيمارستانها عامل گسترش اين پديده معرفي مي شود. اين پديده سالانه در اروپا جان 25 هزار نفر و در آمريكا جان 19 هزار نفر را مي گيرد.
آلمانيها طي مطالعات پيشين خود دريافته بودند يك پاك كننده ساده قليايي قادر به نابودي پريونها، پروتئينهاي بيماري زا كه به دليل استفاده از ضدعفوني كننده هاي جديد بر روي سطوح ثابت مي شوند و امكان خلاصي از آنها وجود ندارد، خواهد بود. طي مطالعات جديد محققان با تركيب مواد قليايي و مقادير متنوعي از الكل به آزمايش توانايي آن در زدودن مواد ميكروبي از سطح تجهيزات جراحي پرداختند. نتايج نشان داد تركيب اين ماده با 20 درصد الكل تركيبي بسيار قدرتمند است و مي تواند با سرعت و دقتي بالا انواع ميكربها و باكتريها و پريونها را نابود كند.
براساس گزارش رويترز محققان اعلام كردند شيوه ابداعي آنها نه تنها ايمن تر و سالم تر است، بلكه آماده سازي آن بسيار ساده بوده و ساخت اين ضدعفوني كننده قدرتمند در برابر طيف گسترده اي از ميكربها و آلودگي ها بسيار كم هزينه خواهد بود.

 



منوي غذاي فضانوردان در يك روز كاري

فضانورداني كه بيش از يك روز در مدار زمين اقامت دارند از برنامه غذايي ويژه و از پيش تعيين شده اي پيروي مي كنند كه مهمتر از نوع غذا، چگونگي استفاده از آنها در شرايط خلاء و جلوگيري از معلق ماندن آنها است.
به گزارش خبرگزاري مهر، سازمان ناسا غذاهاي مأموريتهاي فضايي خود را متناسب با نوع ذائقه فضانوردان انتخاب كرده و آنها را در بسته بندي هاي سبكي كه ميزان فشار آنها كنترل شده است قرار مي دهد. برخي از انواع اين غذاها نيز در قوطي هايي قرار دارند كه از درهاي محكمي برخوردار بوده و براي جلوگيري از پرواز آنها در شرايط خلاء در سيني هاي ويژه اي كار گذاشته شده اند تا فضانوردان بتوانند سيني را به راحتي به جايي اتصال دهند.
در ادامه نمونه منوي غذايي فضانوردان در يك روز را مشاهده مي كنيد:
صبحانه: پوره سيب زميني، نان گندم غني شده، ميوه به و قهوه
صبحانه دوم: پنير، بيسكويت غني شده و آب سيب
نهار: ماهي منجمد، سوپ گوشت گوزن، گوشت كبابي، نان، آب انگور و آلو، آلو
شام: همبرگر و تخم مرغ، پنير و دانه هاي روغني، نان گندم، چاي و شيريني
اين برنامه هاي غذايي براساس كالري و ويتامينهاي روزانه مورد نياز فضانوردان تنظيم شده و آنها اجازه ارائه منوي دلخواهشان را ندارند اما امكان انتخاب از ميان غذاهاي منو را خواهند داشت.

 



علت پرخوري!

پژوهشگران آمريكايي كشف كردند كه چرا با وجود رسيدن به سيري كامل بسياري افراد باز هم تمايل به خوردن غذا و پرخوري دارند.
محققان دانشگاه تكزاس كشف كردند كه «گرلين» كه به هورمن اشتها نيز معروف است، بدن را ترغيب مي كند حتي پس از رسيدن به حس سيري تمايل به خوردن غذاهاي اشتهازا داشته باشد. گرلين، ماده اي است كه در مغز حضور دارد. اين محققان با آزمايش بر روي موشها نشان دادند كه تزريق گرلين اين جوندگان را ترغيب به جستجوي بيشتر غذا مي كند حتي اگر اين حيوانات به اندازه سير شدن غذا خورده باشند.
اما زماني كه اين دانشمندان عملكرد اين ماده را غيرفعال كردند، موشها تمايل به خوردن غذا را از دست دادند.
اين ماده به طور طبيعي در ادامه يك رژيم غذايي كم كالري با يك دوره غذانخوردن در جريان خون ترشح مي شود.
براساس گزارش سافت پديا، اين پژوهشگران در اين خصوص توضيح دادند: «نتايج نشان مي دهد كه چرا افراد پس از خوردن مقدار زيادي غذا باز هم تمايل به خوردن دسر دارند. گام بعدي ما كشف مدارات مغزي است كه فعاليت «گرلين» را كنترل و تنظيم مي كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14