(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 بهمن 1388- شماره 19570
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر انقلاب در ديدار مردم آمل و استان مازندران : امام به كسي باج نداد من هم باج نمي دهم
سرتيپ پاسدار جزايري اعلام كرد رونمايي از چند پروژه مهم موشكي و ماهواره در دهه فجر
پيشنهاد ايران در اجلاس اسلامبول تدوين جدول زماني براي خروج ناتو از افغانستان
معاون شركت توزيع برق گلستان: مصرف انرژي در ايران 8 برابر كشورهاي سردسير است
مشاركت آفريقاي جنوبي در بهره برداري از معادن همدان
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي:توپولف ها بايد از خطوط هوايي كشور خارج شوند
انتشار نظرات آيت الله بروجردي در مورد ولايت فقيه
آيت الله سبحاني خواستار شد نگارش كتاب هاي فقهي توسط مولفان حوزوي
آيت الله جنتي: شوراي نگهبان به هيچ حزب و قدرتي وابسته نيست
خريد 60 هزار تن توليد شاليكاران مازندراني توسط دولت
پيشنهاد آيت الله جوادي آملي به صداوسيما: شبكه هاي اختصاصي راه اندازي كنيد
اخبار ادبي و هنري



رهبر انقلاب در ديدار مردم آمل و استان مازندران : امام به كسي باج نداد من هم باج نمي دهم

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند از طرف خود و ملت هيچ باجي به هيچ كس نخواهند داد.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي در ديدار هزاران نفر از مردم استان مازندران، از جمله مردم آمل و همچنين علما و مسئولان استان، حوادث تاريخي را درس آموز و عبرت انگيز براي ادامه مسير آينده، دانستند و با اشاره به بي اثر بودن طراحي هاي مختلف سي سال گذشته به دليل ايمان و حضور هوشمندانه مردم در صحنه تأكيد كردند: امروز نيز مهمترين وظيفه آحاد مردم به ويژه جوانان و افراد تأثيرگذار، حضور در صحنه دفاع از انقلاب و نظام اسلامي و اعتماد به مسئولان است، و اصلي ترين وظيفه مسئولان هم تلاش و كار بي وقفه و همه جانبه و تدبير براي حل مشكلات و سرعت بخشيدن به حركت روبه جلوي كشور است.
رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار كه به مناسبت حماسه ششم بهمن مردم آمل در سال 1360 برگزار شد، با اشاره به نقش آفريني مردم مؤمن و انقلابي آمل در حادثه ششم بهمن افزودند: اين موضوع آنقدر اهميت داشت كه امام (ره) آن را در وصيت نامه تاريخي خود ذكر كردند تا فراموش نشود و براي آيندگان بماند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر لزوم درس و عبرت گرفتن از حوادث مختلف انقلاب اسلامي بويژه حماسه ششم بهمن مردم آمل، خاطرنشان كردند: تعبير ظاهري هزار سنگر از شهر آمل به دليل سنگربندي خيابانها در حادثه ششم بهمن سال 60 است اما تعبير واقعي آن به معناي سنگر دلها است كه با اين تعبير، به عدد هر انسان مؤمن و با انگيزه اي، سنگري در مقابل تهاجم دشمن وجود دارد.
ايشان ضمن آسيب شناسي از شكست حركت برخي ملتها در جهت اهداف و آرمانهاي بزرگ تأكيد كردند: علت اصلي توقف و شكست حركت اين ملتها، آماده نبودن براي مواجهه با خطرات بود و يكي از درس هاي حوادث تاريخي، آماده شدن براي خطرات پيش رو و شناخت دقيق آنها است.
رهبر انقلاب اسلامي در تحليل حوادث سي ساله انقلاب اسلامي و چگونگي انحراف برخي جريانها و گروهها و در نهايت ايستادگي آنها در مقابل مردم، افزودند: در اوايل انقلاب برخي افراد و جريانها كه مدعي روشنفكري و طرفداري از رأي مردم و خلق بودند و شعار دموكراسي مي دادند در مقابل خلقي كه نظام اسلامي را با بهاي سنگيني بر سر كار آورده و به آن رأي داده بودند، ايستادند و با مردم مقابله مسلحانه كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تركيب اين جريانها و گروهها كه شامل منافقين، افراد كافر، طرفداران غرب، و حتي متظاهرين به دين بودند، خاطرنشان كردند: اين جريانها ابتدا با سخنان روشنفكرانه به مباني امام (ره) و جمهوري اسلامي اعتراض كردند و سپس به تدريج ميدان مبارزه فكري و سياسي را به ميدان مبارزه مسلحانه و اغتشاشگري تبديل و براي مردم و مسئولان در زمان جنگ مزاحمت ايجاد كردند.
ايشان با تأكيد بر اينكه هويت جمهوري اسلامي ايران همان هويت مردم و عزم و ايمان آنها است، افزودند: در آن زمان با لطف و هدايت الهي، مردم در صحنه حاضر شدند و همه توطئه ها را خنثي كردند. البته اين به معناي تمام شدن توطئه ها نبود ولي مهم آن بود كه مردم بيدار و در صحنه حاضر بودند و به حركت خود تا به امروز ادامه دادند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين در تحليل عملكرد جبهه معارضان نظام اسلامي در طول سي سال گذشته خاطرنشان كردند: در اين جبهه همواره دو خطاي فاحش وجود داشته است، نخست آنكه خود را بالاتر از مردم مي دانستند و دوم آنكه به دشمنان ملت دل بسته بودند.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين خطاي اول معارضان نظام اسلامي افزودند: نتيجه بالاتر دانستن خود، از مردم، اين مي شود كه اگر مردم در يك حركت قانوني، اقدام و يا انتخابي كردند، معارضان در مخالفت با اقدام مردم آن را عوام گرايي و مردم را عوام مي خوانند.
ايشان با اشاره به دل بستن معارضان نظام اسلامي به دشمنان مردم خاطرنشان كردند: در طول سي سال گذشته دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي و صهيونيستهاي دنيا، دشمن ترين دشمنان ملت ايران بوده اند و امروز هم حقاً و انصافاً دشمن ترين دشمنان هستند و دل بستن به اين دشمنان خطاي بزرگي است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: وقتي دشمن وارد ميدان شده است، بايد متوجه شويم و اگر خطا و اشتباهي هم انجام داديم، آن را تصحيح كنيم.
حضرت آيت الله خامنه اي بي اثر بودن توطئه هاي آمريكا در سي سال گذشته را بسيار واضح و آشكار دانستند و تأكيد كردند: دليل بي اثر بودن توطئه ها، اين است كه امروز جمهوري اسلامي ايران دهها برابر قويتر از روزها و سالهاي اوليه شده است و به حركت خود با شتاب و قدرت بيشتر ادامه مي دهد.
ايشان با اظهار تعجب از عبرت نگرفتن دشمنان ملت ايران، از بي اثر بودن توطئه هاي قبلي و تلاش براي برنامه هاي جديد و در عين حال تكراري افزودند: آمريكاييها مي گويند 45 ميليون دلار بودجه تصويب كرده اند تا از طريق اينترنت جمهوري اسلامي ايران را شكست دهند كه اين نشان دهنده اوج درماندگي دشمن است زيرا آنها تاكنون دهها 45 ميليون دلار صرف مقابله با نظام اسلامي از طريق كار ديپلماسي، تحريم، اعزام جاسوس، استخدام مزدور و روشهاي ديگر كرده اند ولي به هيچ نتيجه اي نرسيده اند.
رهبر انقلاب اسلامي ناتواني دشمن در فهم واقعيت انقلاب اسلامي و قدرت مردمي آن را از سنت هاي الهي دانستند و خاطرنشان كردند: دشمنان ملت ايران مدتها طراحي كردند تا بتوانند به بهانه اي در تهران آشوب ايجاد كنند اما نتيجه اين طراحي، آيا غير از بيداري و هوشياري بيشتر مردم در دفاع از جمهوري اسلامي شد.
حضرت آيت الله خامنه اي تاكيد كردند: حوادث اخير باعث شد تا همه مردم براي حضور بيش از پيش در صحنه دفاع از جمهوري اسلامي، احساس وظيفه كنند.
ايشان خاطرنشان كردند: البته در مقاطعي برخي طراحي هاي دشمن براي واداركردن نظام اسلامي به باج دادن بوده است اما امام بزرگوار(ره) هيچگاه باج نداد و همه بدانند ما نيز از طرف ملت ايران و از طرف خود به هيچ كس باج نخواهيم داد.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه ملت ايران بر حرف حق خود ايستاده است و از آن كوتاه نخواهد آمد، افزودند: ملت ايران مي خواهد ملتي مستقل، پويا، حركت كننده به جلو، عامل به احكام اسلامي، و قدرتمند براي دفاع از حقوق و عقايد خود باشد. آيا اين خواسته هاي به حق، جرم است؟
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: ما براساس دستورات اسلام معتقديم هرگاه حق و باطل در مقابل يكديگر قرار گيرند، اگر اصحاب حق، صادقانه در مسير خواسته حق خود ايستادگي كنند، قطعا باطل شكست خواهد خورد و تجربه سي سال گذشته نيز همين موضوع را اثبات كرده است.
ايشان در تشريح وظايف مردم و مسئولان در شرايط فعلي خاطرنشان كردند: مهمترين وظيفه آحاد مردم و مسئولان به ويژه جوانان و افرادي كه سخن آنان در ميان مردم تاثيرگذار است، حفظ احساس مسئوليت حضور در صحنه است.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: امروز هيچ كس نبايد بگويد من تكليف و مسئوليتي ندارم بلكه همه بايد در دفاع از نظام جمهوري اسلامي كه دفاع از اسلام، حقوق مردم و عزت كشور است، احساس مسئوليت كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: مردم همواره اين احساس مسئوليت را به اثبات رسانده اند كه نمونه واضح آن راهپيمايي نهم دي بود و در 22بهمن نيز مردم حضور، آمادگي و سرزندگي خود را همچون گذشته نشان خواهند داد.
ايشان وظيفه مسئولان كشور را نيز كار و تلاش همراه با تدبير براي حل مشكلات دانستند و خاطرنشان كردند: مسئولان قواي سه گانه و همه مسئولان بايد كار براي مردم و تدبير در امور را وظيفه خود بدانند و لحظه اي از آن غفلت نكنند.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: نبايد حركت رو به جلوي كشور لحظه اي كند شود بلكه بايد با سرعت بيشتر و همه جانبه تر ادامه يابد.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين وظيفه آحاد مردم در قبال مسئولين را، اعتماد به آنها و پشتيباني از مسئولان برشمردند و خاطرنشان كردند: يكي از هدفهاي دشمن، بي اعتماد كردن مردم به مسئولان است و همه بايد در اين خصوص هوشيار باشند.
ايشان افزودند: البته پشتيباني از مسئولان به معناي تذكر ندادن و يا پرهيز از انتقاد بجا و صحيح، نيست اما اين تذكر و يا انتقاد لازم بايد همانند تذكر دو همسنگر به يكديگر باشد و نه بصورت مقابله و رودررويي.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: قرائن فراوان نشان مي دهد كه دست قدرت الهي پشتيبان اين ملت است و خداوند متعال با فضل و عنايت خود و دعاي مستجاب حضرت ولي عصر(عج) اين ملت را به هدفهاي بلند خواهد رسانيد و دشمن را در مقابل اين ملت بزرگ ذليل و خاكسار خواهد كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود در تجليل از افتخارات و رشادتهاي مردم مؤمن مازندران بويژه مردم آمل خاطرنشان كردند: چهره آمل در عرصه هاي مختلف از جمله عرصه مجاهدت في سبيل الله و وادي علم، فقاهت، معرفت و عرفان چهره درخشاني است و امروز نيز بزرگان روحاني آملي از افتخارات حوزه هاي علميه و از ذخاير با ارزش روحاني كشور هستند.
در ابتداي اين ديدار آيت الله طبرسي نماينده ولي فقيه در استان مازندران و امام جمعه ساري، در سخناني ضمن اشاره به سوابق تاريخي و ارادت ويژه مردم مازندران به اهل بيت عليهم السلام و جانفشاني مردم اين منطقه در صحنه هاي مختلف دفاع از انقلاب اسلامي از جمله حماسه ششم بهمن آمل و دوران دفاع مقدس تاكيد كرد: مردم مازندران همواره آماده دفاع از آرمانهاي امام(ره) و ارزشهاي انقلاب، و گوش به فرمان رهبر انقلاب اسلامي هستند.

 



سرتيپ پاسدار جزايري اعلام كرد رونمايي از چند پروژه مهم موشكي و ماهواره در دهه فجر

رئيس كميته نيروهاي مسلح ستاد دهه فجر از اخبار خوش نيروهاي مسلح و رونمايي از چند پروژه موشكي و 3 ماهواره خبر داد.
سرتيپ پاسدار سيدمسعود جزايري در يك نشست مطبوعاتي به مهمترين برنامه هاي نيروهاي مسلح در دهه فجر گفت: از جمله اين برنامه ها افتتاح و بهره برداري از پروژه هاي جديد وزارت دفاع ، رونمايي از ماهواره هاي ملي طلوع، مصباح و ماهواره دانشجويي با حضور رئيس جمهور، افتتاح مركز تخصصي سه بعدي ماهواره اي، افتتاح آزمايشگاه مجازي سه بعدي ماهواره اي، افتتاح چند پروژه مهم دفاعي موشكي و تسليحاتي مي باشد.
وي افزود: همچنين در اين دهه فرماندهان و مسئولان نيروهاي مسلح با پيشكسوتان جهاد و شهادت و خانواده هاي ايثارگران و شهدا ديدار خواهند كرد. برنامه هايي نظير انجام رژه اجراي سرود، برگزاري مسابقات و گلباران مزار شهدا در برنامه هاي نيروهاي مسلح قرار دارد. برگزاري مراسم نماز شكر به شكرانه استمرار نظام جمهوري اسلامي، نورافشاني در تهران و 300 شهر ديگر، رژه موتورسواران و نيز ديدار نيروهاي مسلح با مقام معظم رهبري در اين برنامه ها قرار دارد.
وي يادآور شد: در سال 57 دنيا در حصار دو قطب نظام سلطه گرفتار بود ولي ما با انقلاب خود توانستيم از اين حصار خارج شويم و بايد تلاش كنيم اين پديده با قدرت استمرار پيدا كند تا ان شاءالله انقلاب را به صاحب اصلي اش برسانيم. آينده از آن اسلام است و بايد براي قدرت اسلام برنامه ريزي كنيم.

 



پيشنهاد ايران در اجلاس اسلامبول تدوين جدول زماني براي خروج ناتو از افغانستان

معاون اول رئيس جمهور خواستار تدوين يك جدول مشخص زماني براي خروج نظاميان آمريكايي و ناتو از افغانستان شد.
محمدرضا رحيمي ديروز در اجلاس سران كشورهاي همسايه افغانستان كه در استانبول در حال برگزاري است در سخناني مواضع كشورمان درباره اوضاع افغانستان را تشريح كرد و گفت: تعيين جدول زماني براي خروج نيروهاي خارجي از افغانستان گام مهمي در اين زمينه خواهد بود.
وي تصريح كرد: راهبرد اساسي جمهوري اسلامي ايران حمايت از برقراري صلح، ثبات و توسعه اقتصادي در افغانستان بوده و وجود امنيت و ثبات در اين كشور را مساوي صلح و امنيت منطقه مي داند.
وي تاكيد كرد: نيروهاي خارجي بعد از هشت سال حضور گسترده در افغانستان نه تنها موفق به بازگرداندن ثبات و امنيت به اين كشور نشدند بلكه شاهد وخامت اوضاع امنيتي، افراطي گرايي و توسعه تروريسم در منطقه هستيم.
معاون اول رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه استفاده از قدرت نظامي فرامنطقه اي راهكار مناسبي براي حل مشكل افغانستان نيست، تصريح كرد: بايد با تغيير رويكرد اشتباه نظامي به رويكرد كمك هاي انسان دوستانه و كمك به عمران و آباداني براي رساندن اين كشور به وضعيت مطلوب و بهبود اوضاع آن تلاش كرد و در اين راستا همه كشورهاي منطقه مسئول هستند.
معاون اول رئيس جمهور گسترش همكاري هاي منطقه اي را براي كمك به برقراري صلح و امنيت پايدار در افغانستان ضروري دانست و گفت: همكاري هاي منطقه اي براي حل و فصل مشكلات و تحقق شكوفايي و رونق اقتصادي و فقرزدايي و رسيدگي به نيازهاي مردم منطقه ضرورتي اجتناب ناپذير است.
وي با بيان اين كه حضور كشورهاي بيگانه و افزايش شمار نيروها، تاثيري بر حل مساله افغانستان نداشته است، خاطرنشان كرد: متاسفانه نيروهاي خارجي در افغانستان تصور مي كنند با افزايش آتش افروزي و نيروهاي نظامي مي توانند مشكلات خود و اين كشور را حل كنند در صورتي كه براي حل مشكل اين منطقه بايد به دنبال راه حل هاي انساني و هماهنگي و همكاري منطقه اي بود.
رحيمي با بيان اين كه كنفرانس ها و اجلاس هايي كه درباره موضوعات افغانستان برگزار مي شود بايد تضمين كننده خواست و انتظار مردم رنج كشيده اين كشور و مبتني بر برقراري صلح و ثبات باشد، تصريح كرد: كنفرانس ها و اجلاس ها نبايد به صحنه اي براي نمايش هاي سياسي تبديل شود.
وي تاكيد كرد: رفتار و برخورد شفاف در قبال تحولات افغانستان و جريان افراط در آن كشور و پرهيز از استانداردهاي دوگانه و نگاه جامع و غيرگزينشي به پديده تروريسم و افراط گرايي براي حل و فصل مسئله افغانستان از اولويت هاي ضروري است.
رحيمي در ادامه افزايش چهل برابري كشت، توليد و ترانزيت مواد مخدر و گسترش فقر و وخامت وضعيت مردم افغانستان را از نتايج ناامني در اين كشور برشمرد و خاطرنشان كرد: افزايش تصاعدي توليد مواد مخدر و درآمد حاصل از اين مواد افيوني، صرف پشتيباني از عمليات هاي تروريستي مي شود، رشد توليد مواد مخدر تهديدي براي همه ملت هاي منطقه بوده و هزينه هاي مادي، معنوي و انساني سنگيني را به همسايگان اين كشور تحميل كرده است.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه روابط جمهوري اسلامي ايران و افغانستان را مبتني بر اشتراكات تاريخي، فرهنگي و ديني دانست و اظهار داشت: ايران تاكنون طرح هاي مختلفي را در بخش هاي تاسيسات، زيربنايي، انتقال انرژي و آموزش و بهداشت در اين كشور اجرا كرده است.

 



معاون شركت توزيع برق گلستان: مصرف انرژي در ايران 8 برابر كشورهاي سردسير است

گرگان - خبرنگار كيهان:
معاون خدمات مشتركان و فروش شركت توزيع برق استان گلستان، مصرف انرژي در ايران را هشت برابر مصرف يك كشور سردسيري دانست.
مهندس بيژن شريفي، وضعيت مصرف انرژي را در كشور نگران كننده خواند و افزود: مصرف انرژي در ايران مغاير با استانداردهاي جهاني است و ايران با دارا بودن يك درصد جمعيت جهان، 9 درصد فرآورده هاي نفتي را مصرف مي كند.
وي اظهار داشت: اجراي برنامه هاي گسترده مديريت مصرف در كشور ضروري است.
وي همچنين با اشاره به راهكارها و تاثير فنون روان شناسي در طرح هاي صرفه جويي انرژي، نقش فعال مدارس و آموزش و پرورش در رسانه هاي ارتباطي را از عناصر اجتماعي مهم در زمينه كاهش مصرف برق دانست.

 



مشاركت آفريقاي جنوبي در بهره برداري از معادن همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان صنايع و معادن استان همدان گفت: يك شركت آفريقاي جنوبي در بهره برداري از معادن همدان مشاركت مي كند.
مهندس خسرو سامري با اعلام اين مطلب، افزود:اين شركت به منظور مشاركت در بهره برداري از معادن آندالوزيت استان همدان اعلام آمادگي كرده است تا طبق آخرين تكنولوژي روز دنيا با حجم و مقياس بالاتر و كيفيت بهتر اين ماده معدني را استخراج كند.
وي اظهار داشت: يك معدن فعال آندالوزيت شيست در كشور وجود دارد و آن هم منحصر به استان همدان است كه از 68ميليون تن ذخيره قطعي برخوردار بوده و سالانه 11هزار و 250تن محصول از آن استخراج مي شود.سامري اضافه كرد: 2ميليارد و 982ميليون ريال براي اين معدن سرمايه گذاري شده است تا 18 نفر به صورت مستقيم جذب كار شوند كه با توجه به مشاركت شركت آفريقاي جنوبي در اين پروژه ميزان اشتغال و سرمايه گذاري آن افزايش مي يابد.
وي درباره كاربرد آندالوزيت شيست در صنعت گفت: براي ساختن شمع ماشين و چيني هاي ديرگداز سنگ معدني آندالوزيت استفاده مي شود. اين سنگ به علت دارا بودن نقطه ذوب بيش از 1700درجه سانتيگراد و غني بودن از نظر اكسيد آلومينيوم يكي از پرمصرف ترين موارد در سراميك سازي، ساخت آجرهاي مقاوم در مقابل حرارت كوره هاي نسوز، عايق هاي الكتريكي براي برق فشار قوي و ضعيف، انواع لنت ترمز، عايق هاي حرارتي نسوز تا 1800درجه سانتيگراد، كف پوش هاي ضدسايش، سنگ ساب و برش و بسياري از مصارف صنعتي ديگر است.

 



عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي: توپولف ها بايد از خطوط هوايي كشور خارج شوند

رشتخوار - خبرنگار كيهان:
عضو كميسيون صنابع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: هواپيماهاي توپولف بايد هر چه زودتر و با فوريت از خطوط هوايي كشور خارج شوند.
محمدرضا سجاديان افزود: نوسازي ناوگان هواپيمايي كشور به طور كامل مورد حمايت نمايندگان مجلس است.
نماينده مردم رشتخوار و خواف در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: متاسفانه ظرف يكي دو سال اخير سوانح هوايي افزايش پيدا كرده به طوري كه موجب ايجاد احساس ناامني در بين مسافران و مردم شده است.
او با بيان اينكه بيشتر سوانح هوايي در پروازهاي توپولف رخ داده است، گفت: اين در حالي است كه هواپيماهاي توپولف در اروپا اجازه پرواز ندارد و حتي در كشور سازنده اين هواپيما يعني روسيه استفاده از هواپيماهاي توپولوف كاملا متوقف شده است.
سجاديان افزود: متاسفانه هنوز در كشور ما ازهواپيماهاي توپولف و عمدتا در مسيرهاي پرتردد از جمله تهران - مشهد استفاده مي شود.
وي اظهار داشت: البته در ساير انواع هواپيماها نيز شاهد بروز سوانح و حوادثي بوديم اما باتوجه به عمر بالاي هواپيماهاي توپولف لازم است در گام اول در اين خصوص تصميم گيري عاجلي صورت گيرد.
سجاديان گفت: مجلس شوراي اسلامي آماده هر گونه همكاري با دولت در زمينه پيش بيني رديف بودجه خاص در اين زمينه در بودجه سال آينده كل كشور هست.
وي با اشاره به اينكه آمار تلفات سوانح هوايي نسبت به سالانه 25 هزار كشته در سوانح جاده اي بسيار پايين تر است، گفت: بازتاب هاي جهاني سوانح هوايي بسيار زياد است و در افكار عمومي تاثيرات منفي را بر جاي مي گذارد.
عضو كميسيون صنايع و معادن با اشاره به اينكه وزير راه در جلسه راي اعتماد در مجلس خبر از خريد 50 فروند هواپيما داده است، گفت: لازم است وزير در رابطه با ورود اين تعداد هواپيما به صنعت هوايي كشور اقدام كند، زيرا ورود اين تعداد هواپيما تحولي در ناوگان هوايي كشور ايجاد مي كند.

 



انتشار نظرات آيت الله بروجردي در مورد ولايت فقيه

قم - خبرنگار كيهان:
از مجموعه دو جلدي استفتائات آيت الله بروجردي كه در آن در كنار ابواب مختلف فقهي به طور مفصل به بحث ولايت فقيه پرداخته است رونمايي شد.
رئيس موسسه آيت الله بروجردي گفت: استفتائات اين فقيه برجسته به صورت خطي در سال 1383 از كتابخانه شخصي ايشان پيدا شده است و پژوهشگران اين موسسه از سال 83 فعاليت روي استفتائات معظم له را شروع كردند و حدود 1640 ساعت روي اين اثر كار شده است و براي اولين بار چاپ مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدرضا احمدي بروجردي با اشاره به ويژگي هاي اين اثر ارزشمند، خاطر نشان ساخت: ويژگي مهم مجموعه استفتائات حضرت آيت الله بروجردي اين است كه ايشان در كنار ديگر سوالات فقهي در جواب سوال مربوط به ولايت فقيه، نظراتشان را در اين مورد به صورت مفصل مطرح كردند كه در جلد دوم استفتائات در بخش استفتائات متفرغ آمده است.
وي افزود: در مورد نظرات آيت الله بروجردي در باب ولايت فقيه نقل قول هاي زيادي شده است، ولي نظرات ايشان در اين كتاب مستند است.
احمدي بروجردي يادآور شد: اين موسسه پس از 5 سال كار پژوهشي فشرده توانست مجموعه استفتائات معظم له را تدوين و آماده انتشار نمايد.
مدير موسسه آيت الله بروجردي در مورد رونمايي كتاب «رساله في المهور» گفت: اين كتاب نيز كه براي اولين بار منتشر مي شود و به زبان عربي است، حاشيه آيت الله بروجردي به بحث فقهي حقوقي مهريه را شامل مي شود كه به صورت استدلالي نظرات خود را در اين موارد مطرح ساخته اند.
وي افزود: نسخه اي از اين كتاب را كه مرحوم آيت الله علي صافي گلپايگاني از روي نوشته هاي آيت الله بروجردي نسخه برداري كرده بودند، اصل قرار گرفته است كه بعد از پيدا شدن نسخه خطي خود آيت الله بروجردي نيز در اين كتاب لحاظ شده است.
احمدي بروجردي در مورد فعاليت هاي موسسه آيت الله بروجردي گفت: مجموعه سي جلدي «جامع احاديث شيعه» كه زير نظر آيت الله بروجردي تدوين شده بود، پس از رفع نواقص و اعمال اصلاحات از سوي اين موسسه منتشر خواهد شد.
وي افزود: كار روي اين مجموعه از مهر ماه امسال آغاز شده است و جلد اول آن آماده چاپ است كه با توجه به سرعت كاري كه صورت مي گيرد انتظار مي رود هر سال تعداد 5 جلد از اين مجموعه آماده چاپ شود.

 



آيت الله سبحاني خواستار شد نگارش كتاب هاي فقهي توسط مولفان حوزوي

يكي از مراجع تقليد گفت: امروزه با توجه به مسائل و اقتضائات روز بايد محققان برجسته حوزه هاي علميه براي نگارش كتاب هاي فقهي به كارگيري شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله جعفر سبحاني دوشنبه شب در ديدار اعضاي ستاد برگزاري كتاب سال حوزه با اشاره به اهميت نگارش در دين مبين اسلام در سخناني اظهار داشت: ترويج نگارش در ميان طلاب و فضلاي حوزه علميه، اقدام مناسبي است كه در چند سال اخير از سوي مسئولان مورد توجه قرار گرفته است. وي با بيان اينكه در تجليل از مولفان برتر حوزوي نبايد منتظر ارسال آثار از سوي خود آنها بمانيم، خاطرنشان كرد: براي انتخاب كتاب برتر حوزه هاي علميه بايد انتشارات و كتاب فروشي هاي ديني را جست وجو كنيم، چه بسا به نوشته اي دست يابيم كه مؤلف آن را به دبيرخانه كتاب سال حوزه ارسال نكرده باشد.
سبحاني بر اهميت نگارش كتاب هاي فقهي در عرصه هاي مختلف تاكيد و تصريح كرد: امروز با توجه به مسائل و اقتضائات روز بايد محققان برجسته حوزه علميه براي نگارش كتاب هاي فقهي و پاسخگويي به پرسش هاي تخصصي از منابع ديني به كارگيري شوند.
وي اظهار داشت: امروزه خلأهايي در اين زمينه در جامعه احساس مي شود كه با تأليف كتاب هاي فقهي مي توان بسياري از آنها را برطرف كرد.
اين مرجع تقليد در ادامه خاطرنشان كرد: با توجه به نياز جهان امروز به فراگيري آموزه هاي ديني بايد كتاب هاي مناسب عقيدتي و ديني را با صرف هزينه لازم به زبان هاي عربي و انگليسي ترجمه و در سراسر جهان منتشر كنيم.
سبحاني در پايان تصريح كرد: اميدوارم با اقدامات انجام شده در اين زمينه شاهد جنبش و تحرك بيش از پيش تأليف و نگارش در حوزه هاي علميه سراسر كشور باشيم.
يازدهمين همايش سراسري كتاب سال حوزه با حضور انديشمندان و نويسندگان حوزه هاي علميه سراسر كشور و با سخنراني آيت الله جعفر سبحاني هشتم بهمن ماه سال جاري در سالن همايش هاي مدرسه عالي دارالشفاء قم برگزار مي شود.

 



آيت الله جنتي: شوراي نگهبان به هيچ حزب و قدرتي وابسته نيست

آمل- خبرنگار كيهان:
آيت الله جنتي گفت: شوراي نگهبان به هيچ حزب و گروه و قدرتي وابسته نيست.
دبير شوراي نگهبان كه در مراسم بيست و هشتمين سالگرد حماسه مردم آمل در مصلاي اين شهر سخن مي گفت افزود: ما هرچه داريم و بشريت هرچه دارد همه به بركت خون شهيدان است و ما بايد سعي كنيم از اين خون ها پاسداري كنيم.
جنتي افزود: خون شهيدان ابرقدرت ها را وادار به كرنش در مقابل ايران كرده است.
همچنين به گزارش خبرگزاري فارس دبير شوراي نگهبان با تاكيد بر اينكه دشمن اكنون از آمادگي و مقاومت ملت ايران ترسيده و كاملا هراس دارد، ادامه داد: استكبار اكنون فهميده كه تحريم و تهديد عليه ايران اسلامي بي فايده است و به فكر جذب نيروهاي خودباخته و فروخته داخلي هستند.
جنتي با اشاره به اينكه پشت سر همه اين موفقيت ها و مقاومت هاي ايران اسلامي رهبري مجتهد و عالم ايستاده است تصريح كرد: اين دشمنان بدانند اين مردم عاشق شهادت و شهيدپرور و ايثارگر هستند و اگر تمام قدرت روي زمين را هم جمع كنند نمي توانند با اين فرهنگ و فطرت مردم مقابله كنند.
وي حربه تهديد و به راه انداختن ترس و وحشت در ميان مردم را يكي از تاكتيك هاي جديد دشمن در كشورمان بيان و با اشاره به اينكه آنان تلاش دارند با ترساندن مردم آنان را از ميدان و صحنه انقلاب دور كنند، اضافه كرد:مشكل عمده استكبار جهاني اين است كه آنان مردم ما را هنوز نشناخته اند و فرهنگ ذاتي شهادت طلبي در ملت ايران را نمي فهمند.
وي اظهار داشت: استكبار جهاني فقط قدرت طلبي، شيطنت، سياست بازي، تفرقه و بيگانه كشي را مي فهمند و نمي فهمد واژه فرهنگ شهادت طلبي و اطاعت از رهبري چيست.
دبير شوراي نگهبان با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران يكي از سالم ترين انتخابات را برگزار كرده و جاي هيچ حرف و حديثي وجود ندارد، گفت: شوراي نگهبان به هيچ حزب و قدرتي وابسته نيست و نه پول مي خواهد و نه مقام و اين شورا اصل صحت اين انتخابات را سالم و قانونمندتر از همه انتخابات ديگر كشورها مي داند.
جنتي ادعاي تقلب از سوي برخي افراد داخل و بيرون از كشور را ادعايي مضحك و احمقانه خواند و خاطرنشان كرد: خيانتي كه اين افراد خودفروخته به ملت كردند هيچ كس تاكنون نكرده است.

 



خريد 60 هزار تن توليد شاليكاران مازندراني توسط دولت

ساري - خبرنگار كيهان:
دولت در راستاي سياست حمايت از توليدكنندگان داخلي محصول برنج 60 هزار تن از توليدات شاليكاران مازندراني را خريداري كرد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران با اعلام اين خبر افزود: قيمت خريد اين محصول استراتژيك به صورت تضميني و توافقي تعيين مي شود.
عنايت الله تورنگ محدود كردن واردات را چاره اصلي در جهت رونق بازار برنج عنوان كرد و افزود: افزايش تعرفه واردات برنج خارجي به كشور ضرورت دارد.
وي از ورود فناوري هاي نوين توليدي به بخش زراعي خبر داد و افزود: توليد نهاده هاي زراعي به شيوه بيوتكنولوژي و نانو مي تواند در كيفي سازي توليدات كشاورزي مؤثر باشد.
اين مقام مسئول با تاكيد بر پرداخت تسهيلات حمايتي براي به كارگيري فناوريهاي نوين زراعي يادآور شد: ارقام جديد برنج در مازندران مطابق با ذائقه مردم اين استان توليد خواهد شد.

 



پيشنهاد آيت الله جوادي آملي به صداوسيما: شبكه هاي اختصاصي راه اندازي كنيد

استاد حوزه علميه قم گفت: صداوسيما رسانه ملي است و نمي تواند با چند شبكه عمومي مطالب عميق علمي را به مردم ارائه كند، از اين رو بايد شبكه هاي اختصاصي نيز ايجاد شود تا مفاهيم و مطالب علمي به خوبي به جامعه منتقل شود.
به گزارش خبرگزاري فارس آيت الله جوادي آملي در ديدار با مديران صداوسيما اظهار داشت: در بين 70 ميليون جمعيت ايران، كساني كه عميقانه در بحث هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي - فرهنگي فكر مي كنند، وجود دارند كه با ايجاد شبكه هاي اختصاصي مي توان حرف هاي عميق علمي را براي اين افراد عرضه كرد، هرچند اينكه بيننده آن نسبت به شبكه هاي عمومي كمتر باشد.
وي اظهار داشت: صداوسيما تمام برنامه هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و آموزشي را بر اساس هنر ارائه مي كند و اهميت اين هنر كه اسلامي باشد يا هنر رايج عصر، مهم است.
استاد حوزه علميه قم افزود: هنر رايج عصر بر اساس اعتدال شكل مي گيرد، يعني بر اساس خواست و نياز جامعه كه همان عرضه و تقاضا است، كه اين امر به لحاظ اسلام ناپسند است.
آيت الله جوادي آملي گفت: بازار اقتصاد دنيا براساس اعتدال، تعادل، تقاضا و عرضه است و فعاليت بازاريابي غرب بر اين اساس است كه مردم اين را مي پسندند پس بايد همان عرضه شود.
وي با بيان اينكه بزرگواراني كه در عرصه هنر فعاليت دارند، سعي مي كنند عدل محور باشند نه اعتدال مدار اظهار داشت: كسي با عدل كه به معناي قرار دادن چيزي در جاي خودش است مشكل ندارد، اما اينكه جاي اشيا كجاست، مهم است.
آيت الله جوادي آملي با بيان اينكه اگر كسي فقيهانه وارد هنر نشود، در گودال ها خواهد افتاد، گفت: هنر وقتي اسلامي مي شود كه ما از چارچوب عدل فاصله نگيريم و به سمت اعتدال گام برنداريم و نگوييم مردم اين را مي خواهند و ما خواست مردم را انجام مي دهيم.
وي افزود: بين عدل و اعتدال فرق بگذاريد، يعني هرچه مردم مي خواهند حق نيست، بلكه آنچه حق است بايد به مردم معرفي شود و در فعاليت هاي هنري عدل مورد نظر باشد، نه اعتدال.
آيت الله جوادي آملي با بيان اينكه بخش عمده برنامه هاي صداوسيما را سريال و فيلم تشكيل مي دهد، اظهار داشت: اين سريال ها و فيلم ها مي تواند عالمانه و محققانه باشد، آنچه كه تاكنون به عنوان فيلم و سريال اسلامي ارائه شده در مرحله ضعيف و متوسط است.

 



اخبار ادبي و هنري

داستان انقلاب در سراي اهل قلم بررسي مي شود
نخستين برنامه از سلسله نشست هاي بررسي ادبيات داستاني انقلاب اسلامي در سراي اهل قلم برگزار مي شود. به گزارش فارس، در اين نشست كه به داستان كوتاه انقلاب اختصاص يافته است، كارشناسان: محمدعلي گوديني، مجيد پورولي كلشتري، تيمور آقامحمدي و علي الله سليمي درباره موقعيت و جايگاه داستان كوتاه انقلاب سخنراني خواهند كرد.
اين برنامه چهارشنبه 7 بهمن ماه از ساعت 30:16 تا 30:18در محل سراي اهل قلم واقع در خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير، شماره 2 برگزار مي شود.
دبير مشترك فرهنگستانهاي ايران استعفا كرد
مسعود كنزي دبير مشترك فرهنگستان هاي چهارگانه جمهوري اسلامي ايران پس از سالها فعاليت از سمت خود استعفاء كرد.
به گزارش مهر، كنزي پس از تغيير و تحولات اخير در برخي فرهنگستان ها استعفاي خود را تسليم رؤساي چهارگانه فرهنگستان ها كرد كه بلافاصله با اين كناره گيري موافقت شد.
همچنين رؤساي فرهنگستان ها شامل فرهنگستان علوم، علوم پزشكي، زبان و ادب فارسي و هنر به توافق رسيدند كه محمدرضا شمس اردكاني را فعلاً عهده دار سمت دبيري مشترك اين فرهنگستان هاي چهارگانه بكنند.
در حال حاضر غلامعلي حدادعادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، رضا داوري اردكاني رئيس فرهنگستان علوم، علي معلم دامغاني رئيس فرهنگستان هنر و عليرضا مرندي رئيس فرهنگستان علوم پزشكي هستند.
كتاب «فاطمه معصومه(ع) در قم» در آلمان منتشر شد
كتاب «فاطمه معصومه(ع) در قم» دخت گرامي امام موسي الكاظم(ع) و خواهر حضرت ثامن الحجج(ع) توسط خانم «معصومه يافر» در آلمان منتشر شد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين كتاب خوانندگان خود را با شمه اي از فضايل حضرت معصومه(ع) آشنا مي سازد.
53 فيلم مستند عاشورايي به همايش «تصوير عاشورا» رسيد
با اعلام فراخوان عمومي «حماسه محرم در دايره تصوير» كه همزمان با آغاز ماه محرم و ايام سوگواري سالار شهيدان عالم، توسط «مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» منتشر گرديد، جمعي از مستندسازان سينماي ايران به ثبت و ضبط آيين ها، مراسم و وقايع مختلف محرم 1431و توليد فيلم هاي مستند كوتاه با موضوع نهضت و سوگواره عاشوراي حسيني پرداختند.
گفتني است: برگزيدگان فراخوان «حماسه محرم در دايره تصوير»، در آيين اختتاميه سومين همايش «تصوير عاشورا» كه عصر بيستم بهمن ماه 1388 در سالن «سينما حقيقت» مركز گسترش سينماي مستند و تجربي برگزار خواهد گرديد، معرفي و از آنان تقدير به عمل خواهد آمد.
نويسندگان فرانسه به زلزله زدگان هائيتي كمك مي كنند
در يك برنامه ويژه تلويزيوني، نويسندگان فرانسوي براي زلزله زدگان هاييتي كمك مالي جمع مي كنند. به گزارش فارس، در برنامه تلويزيوني ويژه اي كه روز 28 ژانويه در شبكه ملي فرانسه پخش مي شود نويسندگان فرانسوي براي كمك به مردم زلزله زده هاييتي كمك مالي جمع مي كنند.
در اين برنامه نويسندگان مشهوري مثل آملي نوتومب، داني لافرير، اريك اورسونا و فرانسوا بونول شركت مي كنند.
در اين برنامه نويسندگان شركت كننده به بحث درباره ادبيات هاييتي مي پردازند و شاهداني مثل ميشل لوبريس و داني لافرير درباره تجربه خود از اين زلزله ويرانگر صحبت مي كنند.
همچنين در اين برنامه به برگزاركنندگان جشنواره بين المللي كتاب هاييتي كه به دليل زلزله لغو شد فرصت صحبت داده مي شود تا درباره ادبيات و كتابخواني در اين كشور صحبت كنند.
اين برنامه كه با همكاري «كتابخانه بدون مرز» و «انجمن حمايت فرانسه» برگزار مي شود از مردم تقاضا مي كند با تماس با نويسندگان كمك هاي مالي خود به مردم هاييتي را اهدا كنند.
بازخواني نغمه هاي حماسه انقلاب
به مناسبت سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، سرودهاي انقلاب، در همايشي با عنوان «نغمه هاي حماسه انقلاب» به صورت زنده اجرا مي شود.
اين برنامه با حضور هنرمندان انقلاب و خانواده شهدا و جانبازان و به خوانندگي محمد گلريز، ساعت 14تا 17 در سالن اجتماعات شهيد بهشتي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار مي شود.
راه اندازي سايت جشنواره ادبي شهيد غني پور
سايت خبري نهمين جايزه ادبي شهيد غني پور راه اندازي شد.
اين سايت به نشاني www.habibgani poor.ir فعاليت مي كند.
نهمين جايزه ادبي شهيد غني پور، به مناسبت سالگرد شهادت اين نويسنده شهيد 01اسفند ماه برگزار مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14