(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 بهمن 1388- شماره 19575
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گراميداشت دهه فجر انقلاب اسلامي در سراسر كشور
متكي: از واشنگتن صداهاي متفاوتي به گوش مي رسد
اعتراف فتنه گران به آخر خط رسيده ايم
معاون وزير اقتصاد و دارايي: دلال ها مانع از سرمايه گذاري خارجي مي شوند
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور: روند آلايندگي درياي خزر نگران كننده است
ثبت كوچك ترين مسجد جهان در بازار كهنه قم
رئيس سازمان جهاد دانشگاهي در سفر به سمنان: بيمارستان تخصصي سلول درماني در تهران احداث مي شود
ساخت دومين ربات انسان نماي كشور در مازندران
تشكيل تيم هاي نظارتي براي مقابله با سودجويان اقتصادي در استان ها
با انتشار تصاوير ديدار استاندار قم با مراجع طرح تفرقه افكني ميان دولت و مراجع خنثي شد
معاون اول قوه قضائيه: راز ماندگاري انقلاب تكيه امام خميني(ره) به مردم است
گلباران بيت امام در قم به مناسبت دهه فجر
مدير پروژه ساخت ضريح امام حسين(ع): ضريح جديد امام حسين (ع) تا 500 سال مقاوم است
اخبار ادبي و هنري



با حضور رئيس جمهور و هيئت دولت در حرم امام خميني(ره) آغاز شد
گراميداشت دهه فجر انقلاب اسلامي در سراسر كشور

آئين هاي گراميداشت سي و يكمين سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامي ديروز با برگزاري مراسم ويژه سالروز ورود حضرت امام به ايران آغاز شد.
به گزارش منابع خبري، در اين مراسم ويژه كه در محل جلوس امام خميني(ره) در بهشت زهراي تهران برگزار شد، اقشار مختلف مردم خصوصاً فرزندان نسل سوم انقلاب حضور پررنگي داشتند.
نسل سومي ها همچنين با در دست داشتن پرچم هاي سه رنگ جمهوري اسلامي ايران و تمثال هايي از امام خميني و رهبر معظم انقلاب جلوه خاصي به مراسم ويژه 12بهمن بخشيده بودند.
گلباران محل جلوس امام راحل نيز از ديگر ويژگي هاي مراسم ديروز بود كه توسط بالگرد انجام شد و خاطره باشكوه سخنراني تاريخي امام راحل در 12بهمن 57 را در اذهان زنده كرد.
همچنين حدود يكصد خبرنگار، عكاس و تصويربردار رسانه هاي داخلي و خارجي براي پوشش خبري و تصويري سي و يكمين سالروز ورود بنيانگذار جمهوري اسلامي به ميهن اسلامي در محل جلوس ايشان در سال 57 در بهشت زهرا حضور يافتند و به پوشش خبري اين مراسم پرداختند.
فتنه گران در 22 بهمن
منزوي مي شوند
درمراسم مذكور رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي طي سخناني اظهار داشت: كساني كه در راهپيمايي 22بهمن راهي جدا از ملت را انتخاب كنند منزوي مي شوند.
حدادعادل با بيان اينكه 12بهمن روز جمهوريت و اسلاميت است گفت: ما امروز در كنار مزار شهدا و همزمان با سالروز ورود تاريخي امام به ميهن دور هم گرد آمده ايم تا بگوييم كه امام به ما آموخت كه دين تشريفاتي نيست و زندگي ساز است، دين براي اداره جامعه و ساختار آن است.
به گزارش فارس حدادعادل تصريح كرد: امام خميني به ملت ايران آموخت كه براي احياي اسلام ناب محمدي تلاش كنند و در مقابل دشمنان اسلام بايستند و مقاومت كنند كه ملت اين كار را كرد. وي با بيان اينكه ملت ايران هم اكنون نيز گوش به فرمان مقام معظم رهبري است و آنچه را كه رهبري دستور دهد عمل مي كند، ابراز داشت: ملت ايران پيام رهبري را اسلامي و قانوني مي داند و بر همين اساس است كه ملت ايران خود را همواره تابع مقام معظم رهبري مي داند.
حدادعادل با اشاره به حوادث بعد از انتخابات نيز گفت: مقام معظم رهبري در حوادث بعد از انتخابات همگان را به قانون و اطاعت از آن دعوت كرده و فرمودند كه خواص در فضاي فتنه دو پهلو سخن نگويند و مواضع شفاف بگيرند.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه مقام معظم رهبري از خواص خواسته است تا مرز خود را با اغتشاش گران و بيگانگان جدا كنند گفت: عده اي در خارج از كشور نشسته و به آغوش آمريكا و انگلستان پناه برده اند و در خصوص ملت ايران اظهار نظر مي كنند. در حالي كه اين افراد در وجود مقدس امام زمان تشكيك مي كنند لذا مشخص كردن مرز با اين افراد ضروري به نظر مي رسد.
حدادعادل با بيان اينكه خواص بايد با كساني كه عصمت ائمه را انكار مي كنند مرزبندي كرده و در مقابل آنها موضع بگيرند تصريح كرد: برخي خواص بايد مرز خود را با هتاكان به ساحت مقدس امام حسين و اصل ولايت فقيه مشخص كنند.
اين نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مردم با حضور باشكوه خود در حماسه 9 دي موج فتنه ها را شكستند، افزود: ملت ايران با حضور باشكوه تر از حماسه 9 دي در 22 بهمن حاضر شده و بيعت مجدد خود را با ولايت فقيه و مقام معظم رهبري اعلام مي كند.
تجديد ميثاق هيئت دولت
با آرمان هاي امام
در نخستين روز از دهه مبارك فجر رئيس جمهور به همراه اعضاي هيئت دولت نيز در مرقد مطهر حضرت امام(ره) حضور يافت و با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي تجديد ميثاق كرد.
در اين مراسم كه حجت الاسلام سيدحسن خميني نيز رئيس جمهور را همراهي كرد اعضاي دولت با نثار فاتحه به روح بلند امام خميني(ره) علو درجات ايشان و شهداي گرانقدر انقلاب را از درگاه خداوند متعال خواستار شدند.
به گزارش ايرنا- هنگامي كه رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت بر سر مزار حضرت امام(ره) حاضر شده و مشغول قرائت فاتحه و خواندن نماز بودند مردمي كه براي مراسم بزرگداشت سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به مرقد مطهر امام(ره) آمده بودند از ديدن دكتر احمدي نژاد خرسند شده و مشتاقانه خواهان گفت وگو با رئيس جمهور بودند.
احمدي نژاد نيز پس از اداي احترام به بنيانگذار جمهوري اسلامي به ميان مردم رفت و در يك گفت و گوي صميمي به صحبت ها و درد و دل آنان صبورانه گوش داد. اين گفت و گو مدت زمان زيادي به طول انجاميد و پس از رفتن رئيس جمهور محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور به مشكلات مردم رسيدگي كرد.
رئيس جمهور همچنين در حاشيه مراسم تجديد ميثاق با آرمان هاي امام راحل در جمع خبرنگاران حضور يافت و گفت: 22بهمن امسال پيام هاي جديد براي بشريت دارد، 22بهمن امسال پايان استيلاي سلطه جهان و آغاز نور در جهان است. مطمئنيم ملت ايران در روز 22 بهمن كاري خواهند كرد كه ياس و نااميدي را بطور كامل به اردوگاه ستمگران و دشمنان بشريت حاكم خواهند كرد و افق روشني را در برابر بشريت ترسيم خواهند كرد.»
دشمن در 22 بهمن
سيلي محكمي خواهد خورد
احمدي نژاد همچنين گفت: «از اين كه در اين عصر زندگي مي كنيم، خادم ملت ايران هستيم و در حركت سرنوشت ساز ملت ايران سهيم هستيم، خدا را سپاسگزارم.»
رئيس جمهور در جلسه يكشنبه شب هيئت دولت نيز گفت: ملت ايران در 22بهمن سيلي محكمي به استكبار جهاني خواهد زد.
وي با بيان اينكه آنچه ماركسيسم را متلاشي نمود در انتظار انديشه ليبراليسم است، گفت: انديشه ليبراليسم نه تنها جاذبه اي براي ملت ها ندارد، بلكه ملت ها از آن نفرت دارند و خيلي روشن است تفكر ليبرالي به پايان راه رسيده است و صداي شكسته شدن استخوان هاي آن به گوش مي رسد.

 



متكي: از واشنگتن صداهاي متفاوتي به گوش مي رسد

وزير امور خارجه كشورمان شنيده شدن صداهاي متعدد از واشنگتن را ناشي از مشكلات داخلي سياست خارجي آمريكا دانست.
منوچهر متكي كه به منظور شركت در اجلاس سران اتحاديه آفريقا به اتيوپي سفر كرده است، در بدو ورود به «آديس آبابا» در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال اظهارات اخير هيلاري كلينتون اظهار داشت: تلاش خانم كلينتون براي بازگرداندن آمريكا به دوره سياست هاي ناكام دولت بوش سودي براي مردم و دولت جديد اين كشور نخواهد داشت.
متكي با يادآوري سياست هاي اعلام شده خانم كلينتون در دوره مبارزات انتخاباتي كه موجب حذف او از اين مبارزات شد، تاكيد كرد: «تفاوت صداهاي متعددي كه از واشنگتن شنيده مي شود از مشكلات جاري سياست خارجي آمريكاست اما به نظر مي رسد موضع خانم كلينتون تفاوت اساسي با ساير صداهايي كه شنيده مي شود، دارد.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر پيامدهاي اينگونه رويكردها افزود: «جمهوري اسلامي ايران سه دهه است كه با رويكردهاي خصمانه برخي مقامات آمريكايي روبه رو بوده است اما همچنان در جهت حفظ صلح و ثبات منطقه تلاش كرده است. لذا اظهارات خانم وزير را تا مشخص شدن چشم انداز داخلي سياست كاخ سفيد در مناسبات ايران و آمريكا جدي تلقي نمي كنيم. اما معتقديم افكار عمومي جهان بايد نگران اين رويكرد تنش زا و پيامدهاي آن بر صلح و ثبات منطقه و جهاني باشند.»
متكي در پاسخ به سوال ديگري كه كلينتون در لحن تهديدآميز خطاب به چين خواستار تغيير موضع آن كشور در قبال جمهوري اسلامي ايران شده است درباره موضع ايران در قبال آن گفت: ما توصيه نمي كنيم لحن خانم كلينتون با آزموده هاي تكراري و بي نتيجه توام گردد و دستاوردهاي بومي يك ملت بزرگ آنهم با برخورداري از پيشينه تمدني چند هزار سال انديشه، فرهنگ و علم و دانش براي بشريت را نمي توان با زبان زور و تحريم از فن آوري و تكنولوژي صلح آميز اتمي و متعهد به مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي ناديده گرفت و آنها را از حقوق مسلم شان محروم ساخت.
ديدارهاي متكي
در حاشيه اجلاس
وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه چهاردهمين اجلاس سران اتحاديه آفريقا با مقامات سياسي كشورهاي مختلف ديدار و گفت وگو كرد.
متكي در ديدار با معمر قذاقي رهبر ليبي دوره جديد همكاري در روابط دو كشور را همه جانبه اعلام كرد و گفت: اجرايي شدن توافقات مورد گفت وگو با مقامات ليبيايي در سفر اخيرش به اين كشور به ويژه در زمينه همكار ي هاي زيربنايي اقتصادي، چهره روابط في مابين را متحول خواهد كرد.
قذاقي سفر اخير وزير خارجه ايران به ليبي را مهم و سازنده توصيف كرد و از اين كه هنگام سفر متكي به ليبي به دليل عدم حضور در پايتخت (طرابلس) موفق به ديدار با وي نشده بود ابراز تاسف كرد.
گفتني است؛ وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه اين اجلاس با روساي جمهور زيمبابوه، جيبوتي،، كومور، آفريقاي جنوبي، اتيوپي، سنگال، سودان، گابن، اوگاندا و سومالي ديدار و گفت وگو كرد.
همچنين وزير امور خارجه كشورمان و وزير خارجه مصر در حاشيه اين اجلاس در ديدار با يكديگر بر فعال تر شدن تروئيكاي جنبش غيرمتعهدها تاكيد كردند.
متكي همچنين در ديدار با وزير خارجه پرتغال در حاشيه اين اجلاس با تشريح مواضع اصولي و عادلانه جمهوري اسلامي ايران در موضوع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي و پيشنهاد مبادله همزمان سوخت هسته اي براي رآكتور تحقيقاتي تهران كه مصارف دارويي و انساني دارد، گفت: پيشنهاد مبادله سوخت كماكان روي ميز قرار دارد. از ديگر ديدارهاي متكي در حاشيه اجلاس سران اتحاديه آفريقا ديدار با «ژنرال ژانگ پينگ» دبير اتحاديه آفريقا و «رمضان لعمامه ره» كميسر عالي صلح و امنيت اتحاديه آفريقا بود.

 



گزارش خبري تحليلي كيهان از آخرين وضعيت كانون توطئه در آستانه 22 بهمن
اعتراف فتنه گران به آخر خط رسيده ايم

سرويس سياسي-
شوك ناشي از خيزش بزرگ مردمي در 9 دي كه واكنشي بود به حرمت شكني اوباش حامي موسوي، كروبي و خاتمي در روز عاشورا، انسجام فكري و قدرت تجزيه و تحليل را از سران داخلي و طراحان خارجي فتنه به طور كامل از بين برده است.
نمونه هاي بسيار كامل و جامعي از اين اغتشاش فكري را مي توان در مجموعه رهنمودها و به اصطلاح استراتژي هايي ديد كه اكنون محافل مرتبط با جريان فتنه در داخل و خارج از كشور و به طور پنهان و آشكار عرضه مي كنند. مجموعه اين راهكارها بيش از آنكه روشن كننده راه آينده براي اين جريان باشد- آينده اي كه ديگر خود به صراحت مي گويند وجود ندارد- حاكي از استيصال، درماندگي و به پايان رسيدن استعداد و ظرفيت كش دادن ماجرايي است كه مدت هاست جز شارژ رسانه اي و تبليغاتي آن كار ديگري نمي كنند و اساساً نمي توانند بكنند. اين وضعيت كه تا چندي پيش، فقط در حياط هاي خلوت جريان فتنه قابل مشاهده بود اكنون در حال درز كردن به بيرون است و حتي مشاوران و طراحان بيروني فتنه هم اخيراً چاره اي جز اعتراف به آن نمي بينند. همين موضوع باعث شده است كه اخيراً جريان فتنه در حلقه هاي دروني خود آرام آرام از تعبير «مرگ جنبش» استفاده كنند.
بنابر يك گزارش دريافتي كيهان يكي از اين افراد اخيراً به صراحت گفته است كه «جنبش سبز اگر تا ديروز فريبي بود براي بخشي از مردم حالا ديگر فريبي است براي خودمان». وي كه نقش محوري در برنامه ريزي هاي سران فتنه پس از انتخابات داشته در توضيح ديدگاه خود مي گويد: «مشكل ما اين نيست كه مردم در دفاع از ما منفعل شده اند بلكه مشكل اين است كه جز يك تعداد اندك اكثريت مردم به ديدگاهي پيوسته اند كه مي گويد بايد قصه را جمع كرد و اگر نخواهيم ماجرا را جمع كنيم آنها خواستار برخورد با ما خواهند شد. مردم الان دارند با خودشان فكر مي كنند خوب شد ما انتخابات را نبرديم و الا چه دعواها و درگيري هايي مي خواستيم درست كنيم». وي در نهايت نتيجه مي گيرد: «ما مردم را خسته كرديم. هر كسي به دليلي از ما بريده است. يكي مي خواهد زندگي كند، آن يكي متدين است و نمي تواند تحمل كند كه روز عاشورا به عزاي امام حسين اهانت شود، عده اي هم كه خب مي بينند جنبش سبز ضد انقلاب شده و به رغم اعتراضاتي كه دارند نمي خواهند ضدانقلاب باشند».
اين اظهارات كه خلاصه اي از آن در اينجا نقل شد نشان مي دهد كه طيف عافيت طلب و محاسبه گر در ميان سران فتنه فهميده است كه هم پشتوانه مردمي و هم پشتوانه حكومتي خود را از دست داده و ادامه كار از اينجا به بعد به معناي «بازي آگاهانه» در پروژه دشمن بيروني است كه به سران فتنه فقط به مثابه «قرباني هاي دم دست» نگاه مي كند نه چيزي بيشتر. شواهد متعددي وجود دارد كه نشان مي دهد رشد اين ادبيات انتقادي درون جريان فتنه بيش از هر چيز محصول گاف تاريخي آنها در روز عاشورا و بعد از آن درماندگي كامل در مقابل حماسه اي است كه ملت ايران در 9 دي آفريدند.
بر مبناي اطلاعات موجود كانون فتنه اكنون تلاش مي كند به هر نحو ممكن خود را از زير بار له كننده حماسه 9 دي بيرون بكشند و لذا به دنبال آن است تا بتواند روش هايي براي اخلال در تظاهرات بزرگ 22 بهمن بيابد. اين اطلاعات نشان مي دهد البته تلاش اين كانون بيش از آنكه ناشي از احساس توانايي براي شكل دهي به يك حركت جديد باشد ناشي از اين است كه اين افراد احساس مي كنند اگر در 22 بهمن حماسه اي بزرگ تر از 9 دي خلق شود- كه شواهد نشان مي دهد خواهد شد- آن وقت ديگر همه چيز تمام خواهد شد و آنها مي مانند با پرونده اي پر از خيانت كه قبل از نظام خود مردم براي آنها كيفر خواست خواهند نوشت. همين تنگنا كه فتنه گران در محافل داخلي خود آن را بن بست استراتژيك مي خوانند، باعث شده فتنه گران قادر به اتخاذ يك تصميم مشخص براي 22 بهمن نباشند. صورت مسئله دشواري كه اين عده با آن مواجهند اين است كه اگر مانند موارد گذشته در 22 بهمن هم دعوت به ساختارشكني كنند مردم خود جواب آنها را خواهند داد و آنگاه نظام هم ديگر نمي تواند فرصت اضافه اي به آنها بدهد و اگر دعوت به ساختارشكني نكنند و بخواهند از بازي هايي مانند «راهپيمايي در سكوت» و امثال آن استفاده كنند آن وقت وارد يك معامله دو سر ضرر خواهند شد. هم باقي مانده حاميان خود در كف خيابان را كه اغلب از ضد انقلابند از دست خواهند داد و هم نظام اين مرزبندي دروغين را از آنها نخواهد پذيرفت.
يكي از نمونه هاي بسيار خوب براي نشان دادن تنگناهاي استراتژيك جريان فتنه مقاله خوشمزه اي است كه سايت جرس با عنوان «سبزها حتماً بخوانند، استراتژي حكومت كودتا در آستانه 22 بهمن سبز» منتشر كرده است. اين مقاله كه در واقع چيزي بيش از التماس به مردم براي توجه مجدد به سران فتنه و ريختن به خيابان نيست، حاوي اعترافات بسيار جالبي است. نويسندگان اين مطلب كه بوضوح دستورالعمل هاي پيش پا افتاده تدارك آشوب در درس نامه هاي سرويس هاي اطلاعاتي را رونويسي كرده اند اولاً تأييد مي كنند كه روز 22 بهمن يك «رفراندوم ملي» خواهد بود. ثانياً اعتراف مي كنند كه از جنبش به اصطلاح سبز اكنون بيش از يك «خشونت طلبي محدود و كور» چيزي باقي نمانده است ثالثاً به صراحت مي گويند كه اين جريان حاميان دروني خود داخل حكومت را از دست داده است و نهايتاً به صراحت مي گويند كه اكنون كسي جنبش سبز را به رسميت نمي شناسد!
تحليلگران عقيده دارند از دو سوي ماجراي 22 بهمن يك سو كاملاً روشن است. مردم حماسه اي بي مانند در تاريخ انقلاب خواهند آفريد اما اين سوي ديگر يعني فتنه گران هستند كه بايد تكليف خود را روشن كنند با مردم هستند يا بر مردم ضمن اينكه فرصت ديگري در كار نخواهد بود.

 



معاون وزير اقتصاد و دارايي: دلال ها مانع از سرمايه گذاري خارجي مي شوند

معاون وزير اقتصاد و دارايي و رئيس سازمان سرمايه گذاري خارجي و كمك هاي فني و اقتصادي ايران از كارشكني دلالان و برخي از نمايندگان شركت هاي خارجي در كشورمان براي سرمايه گذاري خارجي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين، بهروز عليشيري گفت: بخش خصوصي توانمند يكي از ويژگي هاي مهم براي موفقيت سرمايه گذاري خارجي است چرا كه بخش خصوصي داخلي با گفتگو و مذاكره مناسب و صحيح مي تواند زمينه حضور سرمايه گذاري خارجي را فراهم كند.
همچنين به گزارش ايرنا وي در روز دوشنبه در آئين آغاز به كار مركز خدمات سرمايه گذاري استان قزوين گفت: طبق ماده هفت اصل 44 قانون اساسي دستگاه هاي اجرايي موظفند در مدت 10 روز به درخواستهاي صدور مجوز سرمايه گذاري پاسخ دهند.
دكتر عليشيري افزود: در صورت عدم پاسخگويي طي اين مدت سرمايه گذار به ستاد سرمايه گذاري استان كه به رياست استاندار تشكيل مي شود اعلام شكايت كرده و استاندار نيز مكلف است ظرف 15 روز مدير دستگاه مربوطه را احضار كند.

 



رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور: روند آلايندگي درياي خزر نگران كننده است

ساري - خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور از روند افزايش آلايندگي درياي خزر ابراز نگراني كرد.
محمدجواد محمدي زاده در جريان سفر يك روزه به مازندران گفت: كشورهاي ساحلي حوزه خزر نبايد تنها به فكر مسائل اقتصادي درياي خزر باشند چرا كه مسائل زيست محيطي اين دريا اهميت فراواني دارد.
وي با اشاره به پايبندي كشورمان به حفظ پاكيزگي درياي خزر افزود: آلايندگي درياي خزر ناشي از ورود پسابهاي صنعتي، خانگي و فعاليت هاي نفتي است.
وي از سفر قريب الوقوع وزير محيط زيست روسيه به ايران در اواخر ماه جاري خبر داد و افزود: در اين سفر در زمينه راههاي رفع آلايندگي درياي خزر بحث كارشناسي و فني صورت خواهد گرفت.
معاون رئيس جمهور گفت: كثرت آلاينده هاي رودخانه اي، دفن زباله ها، برداشت اصولي از بستر رودخانه ها از دغدغه هاي محيط زيست در شمال كشور است.
محمدي زاده با تاكيد بر اهميت توجه به سلامت مواد غذايي توليدي در كشور گفت: رعايت مسائل زيست محيطي در فرآيند توليدات زراعي ضرورت دارد.

 



ثبت كوچك ترين مسجد جهان در بازار كهنه قم

قم - خبرنگار كيهان:
معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از ثبت كوچك ترين مسجد جهان در بازار كهنه قم خبرداد.
تهمينه دانيالي خاطرنشان كرد؛ بازار كهنه قم مورد مرمت قرار گرفته است كار اساسي و زيربنايي انجام شده كه غرفه هايي از آنها نيز متعلق به هنرمندان است.
دانيالي گفت: مسجد بازار كهنه قم به عنوان كوچك ترين مسجد جهان ثبت مي شود كه ثبت اين مسجد مي تواند مثل هميشه اسم شهر قم را به عنوان ام القراي جهان اسلام مطرح كند.
دانيالي از ايجاد نخستين موزه هنرهاي اسليمي در قم خبر داد.

 



رئيس سازمان جهاد دانشگاهي در سفر به سمنان: بيمارستان تخصصي سلول درماني در تهران احداث مي شود

رئيس سازمان جهاد دانشگاهي كشور اعلام كرد: بيمارستان تخصصي در زمينه سلول درماني در تهران احداث مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، حميدرضا طيبي در گفت گو با خبرنگاران در سمنان اظهارداشت: كارهاي مقدماتي ساخت اين بيمارستان انجام شده اما چون امسال بودجه محدودي به آن اختصاص يافته عمليات ساخت آن آغاز نشده است.
وي اضافه كرد: در حال حاضر با حمايت رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهوري قطعه زميني براي ساخت اين بيمارستان واگذار شده است.
رئيس سازمان جهاد دانشگاهي كشور با بيان اينكه اين بيمارستان قراراست كه در تهران احداث شود، گفت: ساخت اين بيمارستان از سال آينده آغاز خواهد شد.
طيبي افزود: براي ساخت و تجهيز اين بيمارستان در حدود 240 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است.
وي اضافه كرد: احداث پژوهشكده مطالعات كوير در استان سمنان يكي از برنامه هاي جهاد دانشگاهي است كه در آن گروه هاي پژوهشي گياهان كويري، مطالعات كوير و گياهاني كه بتوانند با كم آبي زنده بمانند و در كويرزدايي موثر باشند، وجود خواهد داشت.
وي ادامه داد: همچنين مركز تخصصي انرژي هاي تجديد پذير به علت شرايط آب و هوايي مطلوب استان سمنان، تابيدن خورشيد در زمان زيادي از فصل هاي سال و داشتن انرژي باد كه استفاده از انرژي هاي الكتريكي را امكان پذير مي كند، در اين استان احداث مي شود.

 



ساخت دومين ربات انسان نماي كشور در مازندران

ساري - خبرنگار كيهان:
دومين ربات انسان نماي كشور با تلاش دانشجويان دانشگاه مازندران طراحي شد.
«رضا نورزاده» مسئول گروه رباتيك دانشگاه مازندران با اعلام اين خبر افزود: با پايان مراحل طراحي اين ربات، عمليات اجرايي ساخت آن در روزهاي آينده آغاز مي شود.
وي گفت: ربات طراحي شده در اين دانشگاه از قابليت سخنگويي، گام برداشتن و تشخيص مانع و محيط برخوردار است.
وي از ارتقاي عملياتي اين ربات تا مرحله دويدن، حفظ تعادل و بالا رفتن از پله ها خبر داد و افزود: اين ربات تا ارديبهشت سال آينده براي نمايش در جشنواره ملي حركت آماده مي شود.
نورزاده با اشاره به انتخاب نام مازنديك براي اين ربات انسان نما افزود: اين ربات با حمايت هاي مالي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري وارد مرحله اجرايي مي شود.
وي گفت: نخستين ربات انسان نماي كشور با نام «سورنا» سال گذشته در دانشگاه تهران ساخته شد.

 



به دستور رئيس جمهور صورت گرفت
 تشكيل تيم هاي نظارتي براي مقابله با سودجويان اقتصادي در استان ها

ساري-خبرنگار كيهان:
دولت با عاملاني كه به بهانه طرح هدفمندسازي يارانه ها قيمت كالاها و اجناس عمومي را خودسرانه افزايش دهند برخورد قاطع خواهد كرد.
مديركل تعزيرات حكومتي مازندران با اظهار اين مطلب افزود: هرگونه افزايش قيمت كالا و خدمات به بهانه هدفمند كردن يارانه ها غيرقانوني است.
«مهدي عباسي» از صدور دستور ويژه رئيس جمهور براي كنترل تبعات اجراي اين طرح حياتي خبر داد و افزود: سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان با همراهي تعزيرات حكومتي بصورت ويژه بر عملكرد واحدهاي صنفي و اقتصادي نظارت خواهد كرد.
وي با اشاره به تشكيل و راه اندازي تيم هاي نظارتي استاني در اين ارتباط يادآور شد: با اجراي اين طرح متخلفان و سوءاستفاده كنندگان ديگر براي انجام تخلف و اخلال در اقتصاد كشور مجالي نخواهند يافت.

 



با انتشار تصاوير ديدار استاندار قم با مراجع طرح تفرقه افكني ميان دولت و مراجع خنثي شد

قم- خبرنگار كيهان:
استانداري قم با انتشار تصاوير ديدار حجت الاسلام والمسلمين موسي پور با مراجع تقليد طرح تفرقه افكني ميان دولت و مراجع و علما را خنثي كرد.
پس از انتشار خبري تحت عنوان «احتمال حل سوء تفاهمات مراجع تقليد با دولت دهم» در برخي سايت ها كه به صورت گسترده منتشر شده بود استدلال شده بود كه عدم ملاقات استاندار قم با مراجع تقليد و علماي حوزه دليل اختلاف مراجع با دولت دهم است.
روابط عمومي استانداري قم در واكنش به اين خبر بخشي از تصاوير ديدار استاندار و مقامات دولت دهم را در سايت استانداري قم به آدرس WWWOstan-qomir منتشر ساخت.
در متن اطلاعيه استانداري قم آمده است: به اطلاع مي رساند حجت الاسلام والمسلمين موسي پور از زمان تصدي مسئوليت در استان، با حضرات آيات عظام و جمعي از بزرگان حوزه از جمله آقايان نوري همداني، جوادي آملي، سبحاني، مكارم شيرازي، صافي گلپايگاني، علوي گرگاني، مصباح يزدي و اعضاي محترم جامعه مدرسين ديدار داشته است.
همچنين در اين تكذيبيه آمده است: علاوه بر استاندار قم تعداد ديگري از مسئولان استاني و كشوري از جمله وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون پارلماني رياست جمهوري، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، رئيس سازمان بهزيستي و... با مراجع عظام تقليد ديدار داشته اند در پايان آمده است: بديهي است كمترين توقع از وسايل ارتباط جمعي شناسنامه دار اين است كه براي تعيين صحت و سقم اين قبيل اخبار و گزارش ها دقت نظر بيشتري داشته باشند.

 



معاون اول قوه قضائيه: راز ماندگاري انقلاب تكيه امام خميني(ره) به مردم است

معاون اول قوه قضائيه وحدت و بصيرت را عامل اصلي تضمين انقلاب اسلامي در برابر فتنه هاي اخير دشمنان انقلاب دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرج، حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي پيش از ظهر ديروز در مراسم گراميداشت دهه مبارك فجر كه در مصلاي نماز جمعه شهرستان كرج برگزار شد اظهار داشت: راز ماندگاري انقلاب اسلامي تكيه امام خميني(ره) بر توان آحاد مختلف مردم و در واقع مردمي بودن آن در سايه خدامحوري اين نظام ديني و اسلامي است.
رئيسي با اشاره به رخدادهاي ناگوار پس از انتخابات دهم رياست جمهوري تصريح كرد: در حال حاضر پس از گذشت چند ماه از انتخابات بر همگان روشن شده است افرادي كه اين ترديد را در بين مردم ايجاد كردند، اهداف ديگري را دنبال مي كردند. البته تمام هدف دشمنان نظام براندازي نظام مقدس جمهوري اسلامي بود و در اين راه از هيچ اقدام شومي دريغ نكردند.
وي با تاكيد بر ضرورت آشنايي نسل جوان با توطئه هاي طراحي شده دشمنان در طول 31 سال گذشته گفت: حضور مردم و به ويژه جوانان در صحنه همواره دشمنان نظام را مايوس كرده است، امروز جوانان، دانشگاهيان و حوزويان بايد توطئه هاي دشمنان را شناسايي كنند، چرا كه نقش مهمي در ثبات اين انقلاب دارند و آگاهي اين قشر از فتنه هاي دشمنان، عامل بيمه شدن نظام در برابر همه توطئه هاست.

 



گلباران بيت امام در قم به مناسبت دهه فجر

قم - خبرنگاركيهان:
همزمان با آغاز دهه فجر مراسم ويژه بزرگداشت ايام سي ويكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي بيت امام خميني گلباران شد.
به مناسبت فرا رسيدن 12 بهمن ماه سالروز ورود تاريخي امام خميني به ميهن اسلامي در سال 57، مراسم گراميداشت ورود امام و همچنين آغاز برنامه ها و مراسم هاي سي ويكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد و پس از آن شركت كنندگان در اين مراسم مسافت حرم مطهر حضرت معصومه (س) تا بيت امام را با پاي پياده طي كرده و پس از حضور در بيت بينانگذار انقلاب اسلامي ايران، اين بيت نوراني را گلباران كردند.
1357 دانش آموز قمي نيز كه با لباس هاي سبز و سفيد و قرمز، پرچم ايران را تشكيل داده بودند، در طي اين مسير شعارهاي انقلابي مي خواندند و 200 پليس موتور سوار به همراه شركت كنندگان در اين مراسم با شعارهاي انقلابي در مسير خود با آرمان هاي امام خميني تجديد بيعت كردند.
حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در سخناني در حرم مطهر كريمه اهل بيت به تشريح وقايع انقلاب و دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران در طول 30 سال گذشته پرداخت.

 



مدير پروژه ساخت ضريح امام حسين(ع): ضريح جديد امام حسين (ع) تا 500 سال مقاوم است

قم - خبرنگار كيهان:
چوب هاي بريده شده براي ضريح جديد امام حسين(ع) داراي شناسنامه هستند و حداقل تا 500 سال مقاوم و مستحكم خواهند بود.
پارچه باف مدير پروژه ساخت ضريح حضرت امام حسين(ع) با ارائه گزارشي از روند ساخت اين ضريح مطهر افزود: از سوم شعبان سال 1385 تحقيقات شروع و با حمايت هاي حجت الاسلام والمسلمين شهرستاني نماينده آيت الله سيستاني ساخت ضريح در قم آغاز شد كه از نظر ابعاد در طول و عرض با ضريح قبلي شباهت دارد اما از نظر ارتفاع بيش از 30 سانتيمتر بلندتر است كه ارتفاع آن به 4 متر و 49 سانتيمتر مي رسد . وي افزود: اين ضريح داراي 20 پنجره است و مقاومت ضريح از بالا 12 و نيم تن و از كنار در هر مترمربع 600 كيلوگرم است و سازه هاي چوبي 550 كيلوگرم وزن دارد و وزن تمام ضريح 12 تن است.
وي افزود: هزينه تهيه چوب هاي اين سازه كه از كشور برمه فراهم شده توسط آستانه حضرت معصومه(س) تامين شده است. اين چوب ها 18 سال پيش بريده شده و داراي شناسنامه هستند و با نظر استادان دانشگاه تهران حداقل تا 500 سال مقاوم و مستحكم خواهد بود. پارچه باف گفت: نجاران آستانه حضرت معصومه (س) سازه را ساختند و استادان بزرگي مانند فرشچيان، ديدار، رحيم شيرازي و موحد بر روي اين اثر هنري، علمي و سنتي كار مي كنند.
مدير اين پروژه بيان داشت: آيات قرآن مجيد، احاديث اهل بيت(ع) و اشعار سيدرضي به خط استاد موحد خطاط بزرگ جهان اسلام بر روي آن طراحي شده است و روزانه بيش از 12 ساعت روي اين ضريح مطهر كار مي شود.
وي تصريح كرد: يك هزار و 800 كيلونقره و 600 كيلو مس در تاج، 2 هزار و 400 كيلو نقره در بدنه و 120 كيلو طلا در اين ضريح به كار خواهد رفت كه نقره اين ضريح 4 برابر ساير ضريح ها ضخامت دارد و قرن ها ماندگار خواهد بود.
پارچه باف ادامه داد: نورپردازي داخل ضريح به صورت فيبر نوري است و از اتاق فرمان، رنگ داخل ضريح تغيير خواهد كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

همكاري متقابل سينما و رسانه ملي بررسي شد
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي در ديداري بر همكاري متقابل سينما و رسانه ملي تاكيد كردند.
به گزارش مهر، طي ديدار شمقدري و ضرغامي ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص مباني گوناگون در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه به ويژه مباحث روز سينماي ايران، مواردي كه مي تواند وجه مشترك همكاري متقابل باشد، بررسي و مواردي همچون سياستگذاري مشترك، توليد، اطلاع رساني و تبليغات در دستور كار قرار گرفت.
برخي از مباحث مشترك در عرصه هاي فوق الذكر به شرح ذيل است:
- رسيدن به استاندارد توليد از نظر فني، محتوي و هزينه در حوزه فيلم هاي سينمايي و عدم اطلاق سينمايي به فيلم هايي خارج از اين استاندارد - اتخاذ ساز و كار هماهنگ در خصوص صدور مجوز، پروانه ساخت در حوزه فيلم و صدور مصوبات.
- همسويي سازمان صدا و سيما و معاونت سينمايي و سمعي و بصري در برخورد با موارد خلاف شئونات اسلامي توسط هنرمندان و برخورد هماهنگ از سوي هر دو حوزه - تعامل در توليد كليه برنامه هاي تلويزيوني در خصوص سينما براي مثال ميزگردها، نقد و بررسي ها و جلسات كارشناسي و تبيين سياستگذاري معين و معلوم.
- هماهنگي نظام حقوق و دستمزد عوامل سينما و تلويزيون - حمايت از رخدادهاي سينمايي به منظور پوشش هاي خبري و تبليغاتي از جمله جشنواره ها و هفته هاي فيلم با انگيزه ايجاد شور و اميد در جامعه.
- پخش تيزرهاي فيلم هاي شبكه نمايش خانگي به منظور فرهنگ سازي براي خانواده ها و عدم رجوع به محصولات غيرمجاز.
- همكاري در زمينه توليد فيلم ها و آثار مشترك اعم از سينمايي، مستند و انيميشن - اختصاص با كسي خاص به منظور تحليل فيلم هاي سينمايي در حال اكران با حضور هنرمندان و گرفتن نظر مخاطبان سينما و ارائه آن در برنامه به جهت بالابردن سطح سينماي كشور مطابق با اهداف و سياست هاي حوزه سينمايي.
نمايشگاه عكس «تصوير آزادي» برپا مي شود
نمايشگاه تابلو عكس هاي روز شمار وقايع پاييز و زمستان 1357 با عنوان «تصوير آزادي» در نگارخانه مهر فرهنگسراي انقلاب همزمان با دهه فجر شكوهمند انقلاب اسلامي از 12 تا 22 بهمن ماه برگزار مي شود.
اين نمايشگاه هر روز از ساعت 19 تا 17 ميزبان علاقه مندان و بازديدكنندگان است
اعضاي جديد هيئت امناي بنياد بوعلي سينا معرفي شدند
غلامرضا اعواني، علي اكبر ولايتي و آيت الله غياث الدين طاها محمدي از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان اعضاي جديد هيئت امناي بنياد بوعلي سينا معرفي شدند.
به گزارش ايسنا، رئيس روابط عمومي و امور بين الملل بنياد علمي و فرهنگي بوعلي سينا با بيان اين مطلب كه سه عضو حقيقي هيئت امناي بنياد بوعلي سينا با حكم رئيس هيئت امنا منصوب شده اند، گفت: پس از اتمام حكم سه ساله سه نفر از اعضاي حقيقي هيئت امناي اين بنياد، علي اكبر ولايتي براي يك دوره سه ساله ديگر به عنوان عضو حقيقي ابقا و حكمش توسط سيدمحمد حسيني - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس هيئت امنا - ابلاغ شد. همچنين پس از پايان دوره عضويت عبدالله انوار و حجت الاسلام علي شيخ الاسلامي، غلامرضا اعواني و آيت الله غياث الدين طاها محمدي (امام جمعه همدان) به عنوان دو عضو جديد منصوب شدند.
تصحيح منظومه اي حماسي درباره امام علي(ع)
صابر امامي تصحيحي انتقادي را از منظومه اي حماسي درباره امام علي(ع) منتشر مي كند. به گزارش ايسنا اين كتاب منظومه حماسي عباس ناسخ- شاعر دوره صفويه- است كه به گفته امامي، به تقليد از «شاهنامه» فردوسي سروده شده و درباره نبردهاي امام اول شيعيان(ع) است و هم اكنون در مراحل پاياني تصحيح قرار دارد.
همچنين به قلم اين شاعر و پژوهشگر، آثاري در نقد و بررسي شعر معاصر و شعر انقلاب اسلامي در دست تدوين است. اين آثار با نام «شعر معاصر ايران از مشروطه تا انقلاب اسلامي» و «شعر انقلاب اسلامي» در حال تأليف اند و از سوي انتشارات سمت منتشر خواهند شد.
به گفته امامي، «شعر معاصر ايران» شاعران مشروطه تا سال هاي دهه 80 را بررسي مي كند. در اين كتاب، شعر 19 نفر از شاعران بعد از انقلاب، 17 شاعر قبل از انقلاب و 12 شعر دوره مشروطه مورد بررسي قرار مي گيرد و با رويكردي تحليلي- انتقادي، به بررسي و تبيين وجوه مختلف كار اين شاعران پرداخته مي شود.
او همچنين در توضيحي درباره اثر تأليفي اش در زمينه شعر انقلاب اسلامي گفت: در اين اثر به شعر انقلاب از سال 57 تا نيمه دهه 80 پرداخته ام و قريب به 50 شاعر انقلاب مورد قضاوت و داوري زيبايي شناختي قرار گرفته اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14