(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 17 بهمن 1388- شماره 19578
 

450 ميليارد دلار براي پروژه آزادراه ساحلي مازندران اختصاص يافت
معاون استاندار خواستار شد اختصاص اعتبار براي احداث خانه علم در مازندران
معاون عمراني استاندار : 40 هزار مگاوات انرژي برق در مازندران توليد مي شود
اجراي جشنواره بانشاط سازي مدارس كشور در مازندران
مطالبات ميلياردي آموزش و پرورش مازندران از شركت هاي توليدي
440 مگاوات انرژي از مدار توليد نيروگاه نكا خارج شد
شوراي روستاي چين كوهرنگ: جنگل ها را قطع نكنيد، راه ارتباطي نمي خواهيم!
ايران در كيهان
2ميليارد ريال به فاضلاب روستاهاي بالادست سد ايلام اختصاص يافت
برج 13 طبقه سلام مشهد احداث مي شود
استفاده از طرح داخلي حرمين عسكريين براي طراحي دروازه ورودي اردبيل
مشاور وزير كشور: دفتر خانواده و زنان وزارت كشور جاي اداره كل فعلي را مي گيرد
با استمرار خشكسالي 90 درصد ظرفيت سد 15 خرداد قم خالي از آب است
برداشت سالانه 30 ميليون متر مكعب آب از رودخانه گرگانرود
صادرات سيمان قشم به كشورهاي خليج فارس
توليد 204 ميليون بشكه نفت در شركت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري



450 ميليارد دلار براي پروژه آزادراه ساحلي مازندران اختصاص يافت

ساري - خبرنگار كيهان:
دولت دهم پروژه آزاد راه ساحلي را با سرمايه گذاري 450 ميليارد دلار عملياتي خواهد كرد.
استاندار مازندران با اعلام اين خبر افزود: با اجراي اين پروژه روند توسعه صنعت گردشگري در مازندران شتاب خواهد يافت.
سيدعلي اكبر طاهايي بااشاره به آماده بودن بستر سرمايه گذاري هاي زيربنايي در مازندران افزود: به موازات آزاد راه ساحلي خطوط ريلي نيز در اين مسير با 200 ميليارد دلار سرمايه گذاري اجرايي مي شود.
وي با تاكيد بر عزم دولت دهم در بهره برداري بهينه از ظرفيت هاي توسعه اي مازندران گفت: با نگاه اصولي رئيس جمهور به توانمندي هاي اقتصادي فرهنگي و اجرايي مازندران برنامه جهشي براي توسعه قابليت هاي ممتاز اين استان به مرحله اجرا در مي آيد.
استاندار مازندران گفت: همزمان با ايام دهه فجر يك هزار و 67 پروژه عمراني و زيربنايي با سرمايه گذاري 7 هزار و 30 ميليارد ريال در مازندران به بهره برداري مي رسد.

 



معاون استاندار خواستار شد اختصاص اعتبار براي احداث خانه علم در مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استاندار مازندران خواستار اختصاص اعتبار ملي براي احداث خانه علم كشور در اين استان شد.
سيدعيسي هاشمي حيدري با اشاره به مصوبه سفر استاني اول دولت نهم مبني بر احداث خانه علم در مازندران افزود: تأمين اعتبار اجراي اين پروژه ملي از توان مازندران خارج است.
وي با تأكيد بر ضرورت اجراي اين پروژه يادآور شد: اين پروژه در شمار يك صد و دومين خانه علم موجود در جهان قرار دارد.
معاون عمراني استاندار مازندارن افزود: احداث اين پروژه 700ميليارد ريال اعتبار مي خواهد كه تأمين آن از عهده مازندران خارج است.
هاشمي حيدري خواستار دخالت فوري وزير آموزش و پرورش براي تسريع در اجراي اين پروژه شد و افزود: اجراي اين پروژه اساسي از مطالبات جدي مسئولان و فرهيختگان مازندران است.
وي همچنين با اشاره به برگزاري يازدهمين كنفرانس ملي رياضيات كشور در مازندران افزود: اين كنفرانس ملي با حضور 1200 نفر از رياضي دانان برجسته ايران از 27 تا 30تير ماه سال آينده در مازندران برگزار مي شود.

 



معاون عمراني استاندار : 40 هزار مگاوات انرژي برق در مازندران توليد مي شود

ساري -خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استاندار مازندران از محقق شدن توليد 40 هزار مگاوات انرژي برق در اين استان خبر داد.
سيدعيسي هاشمي حيدري درهمايش مديريت مصرف بهينه برق در صنايع مازندران افزود: صنعت برق استان به هدف گذاري قطعي در سند توسعه راهبردي دست يافته است.
وي ضرورت پيگيري تلفات در شبكه توزيع برق را خاطر نشان كرد و افزود: تحقق مديريت مصرف بهينه در شبكه برق نيازمند به حداقل رساندن پرتي در اين شبكه است.
معاون استاندار مازندران جهش در توليد برق و رسيدن از مرز توليد 20 هزار مگاوات به هزار مگاوات انرژي را يك موفقيت خواند و افزود: بايد با اتخاذ سازوكار مناسب پاسخگويي به نياز مشتركان را هدف گيري كرد.
هاشمي حيدري با تاكيد بر اهميت صنعت برق در روند توسعه همه جانبه كشور خواستار افزايش سرمايه گذري ها در اين حوزه شد.

 



اجراي جشنواره بانشاط سازي مدارس كشور در مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
جشنواره با نشاط سازي مدارس در مازندران به مرحله اجرا درمي آيد.
اسكندر عباسپور معاون آموزش وپرورش مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين طرح با هدف ايجاد انگيزه تحصيل بانشاط جمعيت دانش آموزي اجرايي مي شود.
وي از اجراي اين طرح در پايه هاي تحصيلي تمامي مدارس مازندران خبر داد و افزود: با هدف اجرايي شدن اين طرح، كميته اي مركب از معاون آموزش و نوآوري، مسئولان آموزش ابتدايي، راهنمايي و متوسطه و فني و حرفه اي، ارزيابي عملكرد و امور پرورش در شهرستان هاي مازندران تشكيل شد.
عباسپور يادآور شد: مجموعاً 24 مدرسه در مازندران به عنوان مدارس موفق در بانشاط سازي محيط دانش آموزي انتخاب خواهند شد.
وي گفت: هفته سوم اسفندماه امسال طرح هاي برتر بانشاط سازي مدارس مازندران با تشكيل نمايشگاه تصاوير مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت.

 



مطالبات ميلياردي آموزش و پرورش مازندران از شركت هاي توليدي

ساري- خبرنگار كيهان:
مطالبات آموزش و پرورش مازندران از شركت ها و واحدهاي توليدي اين استان بابت عدم واريز عوارض قانوني به 45 ميليارد ريال بالغ مي شود.
عبدالوحيد فياضي رئيس سازمان آموزش و پرورش مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين بدهي مربوط به اجراي قانون عوارض 2 درصدي قبل از تجميع عوارض در سال 81 است.
وي اضافه كرد: هم اكنون 107 شركت توليدي در مازندران بابت اجراي اين قانون به آموزش و پرورش بدهكارند.
وي گفت: پيگيريهاي قانوني براي وصول اين مطالبات از طريق ديوان محاسبات و سازمان امور اقتصادي و دارايي جريان دارد.
«فياضي» با تاكيد بر پيشتازي آموزش و پرورش در عرصه فرهنگ سازي افزود: سند توسعه سفر سوم هيئت دولت به مازندران در بخش آموزش و پرورش تدوين شده است.
اين مقام آموزشي از آغاز عمليات شناسايي مفاخر مازندران خبر داد و افزود: استفاده از ديدگاه هاي مفاخر در آموزش و پرورش اولويت فرهنگي محسوب مي شود.
فياضي يادآور شد: امسال افزون بر 4 هزار نفر از دانش آموزان مازندراني براي بازديد از مناطق عملياتي دفاع مقدس اعزام مي شوند.

 



440 مگاوات انرژي از مدار توليد نيروگاه نكا خارج شد

ساري- خبرنگار كيهان:
واحد بخار شماره 3 نيروگاه شهيد سليمي نكا براي انجام تعميرات اساسي از مدار توليد انرژي خارج شد.
«سيدمحمدعلي پايدار» رئيس روابط عمومي نيروگاه شهيد سليمي نكا با اعلام اين خبر افزود: ظرفيت اسمي توليد برق اين واحد 440 مگاوات است كه طبق برنامه زمان بندي شده خارج از شبكه سراسري قرار گرفت.
وي زمان عمليات تعمير اساسي اين واحد را 100 روز ذكر كرد و افزود: اين واحد توليد برق اوايل ارديبهشت سال آينده وارد مدار سراسري خواهد شد.
وي گفت: براساس دستورالعمل شركت سازنده واحدهاي بخار نيروگاه پس از 50 هزار ساعت كاركرد تحت تعميرات كامل قرار مي گيرند.
به گفته وي اين واحد نيروگاهي تاكنون 5 بار تحت تعميرات اساسي و سه بار تعميرات متوسط قرار گرفته است.
پايدار تصريح كرد: تمامي مراحل تعمير، بازسازي و راه اندازي واحدهاي بخار توليد برق نيروگاه شهيد سليمي بدون اتكا به نيروهاي خارجي و با تلاش متخصصان داخلي صنعت برق كشور صورت مي گيرد.

 



شوراي روستاي چين كوهرنگ: جنگل ها را قطع نكنيد، راه ارتباطي نمي خواهيم!

شهركرد- خبرنگار كيهان:
شوراي اسلامي روستاي چين كوهرنگ با ارسال نامه اي خطاب به مسئولان نوشته اند: از احداث راه ارتباطي اين روستا براي جلوگيري از قطع درختان ارزشمند بلوط جلوگيري كنيد. در نامه شوراي اسلامي و مردم روستاي چين آمده است: احداث اين راه ارتباطي خسارات چشمگيري به طبيعت وارد كرده و ادامه آن باعث تخريب منابع بكر منطقه و نيز افزايش ناامني براي اهالي اين روستا خواهد شد.
در نامه اهالي روستاي چين و شوراي اسلامي آن بر ضرورت احداث راه براي اين روستا از مسير «خويه» اصفهان تاكيد شده است.
احداث راه ارتباطي موسوم به دهناش مسير چين به بزنويد بخش بشارت اليگودرز در حالي است كه در بخشي از اين جاده حدود سه هزار اصله درخت بلوط در سالهاي گذشته در مسير راهسازي قلع و قمع شده است.
بسياري از كارشناسان معتقدند تخريب اين ميزان جنگل ارزشمند در حالي است كه احداث اين جاده با اين ميزان تخريب لازم نبود و بدتر از آن كه اهالي روستا نيز با نامه نگاري خواستار جلوگيري از اجراي اين طرح شده اند.
يك مقام مسئول در اداره كل منابع طبيعي چهارمحال و بختياري قطع حدود سه هزار اصله درخت در جريان احداث 20كيلومتر جاده مسير چين به بزنويد در سال گذشته را تاييد كرد و افزود: اين اقدام بدون اخذ مجوز منابع طبيعي صورت گرفت.
وي گفت: حدود 4 كيلومتر از احداث اين جاده باقي مانده است و پرونده آن به دستگاه قضايي ارسال شده است.
با اين حال مردم روستاي چين معتقدند احداث جاده باعث مشكلات زيادي از جمله بروز ناامني براي اين روستا و از آن مهمتر باعث تعرض مردم به منابع جنگلي و گياهي ارزشمند اين منطقه خواهد شد.
يك كارشناس منابع طبيعي گفت: بخش زيادي از منطقه، محل رويش گونه ارزشمند كرفس در كوههاي مجاور روستاي چين است و احداث جاده در اين مسير يك نوع «بدخدمتي» به طبيعت بكر و گياهان نادر اين منطقه محسوب خواهد شد.
اين كارشناس كه از ذكر نامش خودداري كرد افزود: خسارات زيادي در قالب اين جاده به طبيعت وارد شده است و تكميل آن در بردارنده خسارات جبران ناپذير ديگري خواهد بود.
سبزعلي كاوياني سرپرست اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري در اين باره گفت: نبايد به بهانه اجراي ارزان طرحها به طبيعت خسارات وارد كرد بلكه در روند اجراي طرح هاي عمراني از جمله راهسازي بايد خسارات به طبيعت را به حداقل رساند.
كاوياني افزود: در بخش اول جاده چين به بزنويد حدود سه هزار اصله درخت قطع شده كه پرونده اي در اين زمينه در دادگستري تشكيل شده و در حال رسيدگي است.
وي گفت: حفاظت از جنگلها و مراتع به عنوان رسالت مهم اين اداره كل نيازمند همكاري بين بخشي و همگاني است.
وي تصريح كرد: حسب دستور رئيس جمهوري از وارد كردن هرگونه تجاوز به منابع طبيعي بايد با جديت جلوگيري شود و متخلفان را در هر سمتي و عنواني به مردم معرفي كنيد.
وي افزود: با ايجاد خسارات به اين بخش قاطعانه برخورد مي كنيم.
غلامرضا بابايي رئيس روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري نيز در اين باره گفت: طبق مصوبه دولت در سال 82 و تصويب طرح صيانت از جنگلها اجراي هرگونه طرحي كه باعث كاهش سطوح جنگلها شود، ممنوع است.
وي گفت: سرانه فضاي سبز در دنيا 8 دهم هكتار و در ايران 2 دهم و در چهارمحال و بختياري 4 دهم هكتار است كه با اين وضعيت بايد بيش از پيش از جنگلها صيانت كرد.
براساس گزارش معاون راه روستايي اداره كل راه و ترابري چهارمحال و بختياري عمليات اجرايي اين جاده با هدف ايجاد ارتباط براي 15 روستاي كوهرنگ در سال 86 آغاز شد.
پيشتر اداره كل راه و ترابري چهارمحال و بختياري با رد قطع سه هزار اصله درخت آمار درختان قطع شده را 800 اصله اعلام كرده بود.

 



ايران در كيهان

افزايش كانون هاي مساجد
اردبيل- خبرنگار كيهان: مسئول كانون هاي فرهنگي مساجد استان اردبيل از افزايش 50درصدي تعداد كانون هاي مساجد استان در سالجاري نسبت به سال گذشته خبر داد. سعيد سعادتي گفت: تعداد اين كانون ها از 70 كانون در سال گذشته به 105كانون افزايش يافته و اين تعداد تا پنج سال آينده به 400 كانون افزايش خواهد يافت.
حمايت از بيماران ايدز
كرج- خبرنگار كيهان: انجمن حمايت از بيماران ايدز با هدف شناسايي و ارائه مشاوره به بيماران در كرج تشكيل مي شود. سيدقباد وزيري رئيس بهزيستي كرج با اعلام خبر فوق گفت: در نظر داريم با به كارگيري كارشناسان در اين انجمن علاوه بر حمايت هاي لازم از اين بيماران آموزش هايي را به ديگر شهروندان به منظور پيشگيري از اين بيماري ارائه دهيم.
جمع آوري متكديان در قم
قم- خبرنگار كيهان: مدير ستاد رسيدگي به تخلفات شهري قم از جمع آوري متكديان زن اتباع بيگانه در سطح اين شهرستان خبر داد. مباشر گفت: با توجه به اينكه اكثر اين افراد از اتباع بيگانه بوده و بصورت غيرقانوني وارد كشور شده اند و احتمال شيوع آلودگي هاي بهداشتي و انتقال بسياري از بيماريها از طريق آنها وجود دارد، لذا جمع آوري آنها ضروري به نظر مي رسد.
برخورد با واحدهاي صنفي بدون مجوز
شهريار- خبرنگار كيهان: رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهريار خواستار پلمب واحدهاي صنفي بدون مجوز شد. حجت الاسلام والمسلمين حسيني گفت: واحدهاي صنفي بدون مجوز در زمينه چاپ آگهي و كانون هاي تبليغاتي، ويدئوكلوپ ها و گيم نت ها فعاليت غيرقانوني دارند.
آزادي مددجويان
شيراز- خبرنگار كيهان: رئيس كل دادگستري استان فارس گفت: مقدمات آزادي برخي از مددجويان جرايم غيرعمد شامل ديه، مهريه و نفقه با همكاري ستاد ديه استان فارس فراهم شده است. احمد سياوش پور افزود: پرونده اين زندانيان پيچيدگي خاصي ندارد و با ورود شوراي حل اختلاف امكان اصلاح وجود دارد.
افزايش درآمد گمركات
رشت- خبرنگار كيهان: ناظر گمركات گيلان از افزايش 44درصدي درآمد گمركات استان طي سالجاري خبر داد. غلامحسين نوحي با اعلام اينكه گمركات گيلان در 9 ماهه نخست امسال افزون بر 2 هزار و 132ميليارد و 571ميليون ريال درآمد داشته است افزود: اين رقم نسبت به مدت مشابه در سال 87 بيش از 24درصد رشد دارد.
برپايي نمايشگاه امام حسين
خوراسگان- خبرنگار كيهان:نمايشگاه حسين(ع)، چراغ جهان تاب در مجتمع كوثر خوراسگان برگزار شد. به منظور شناسايي و مقابله با تحريف در عزاداري ها و شناخت فلسفه قيام امام حسين(ع) اين نمايشگاه در قالب 63 عنوان با 102پوستر تصويري برگزار شد. گفتني است لوح فشرده و كتاب نمايشگاه نيز به بازديدكنندگان اهدا شد.
راه اندازي سامانه اطلاع رساني
گرگان- خبرنگار كيهان: سامانه پيام كوتاه اداره كل غله و خدمات بازرگاني استان گلستان با هدف اطلاع رساني و ترويج فرهنگ صحيح مصرف و نگهداري نان و ايجاد ارتباط دوسويه با افكار عمومي استان راه اندازي شد. ميرآفتاب مدير شركت غله استان با اعلام اين خبر بيان داشت: راه اندازي سرويس ارسال پيام از طريق پيام كوتاه به سبب بهره وري از امكانات روز ارتباطات جمعي، ايجاد ارتباط مستمر و سريعتر با آحاد جامعه بوده است.
افزايش توليد مركبات
تالش- خبرنگار كيهان: مدير جهادكشاورزي شهرستان تالش گفت: 880 هكتار باغ جديد مركبات در شهرستان تالش احداث مي شود. جابر تجارتي افزود: در حال حاضر از 22 هكتار باغ هاي ميوه شهرستان تالش هزار و 320تن از مركبات برداشت شده است. اين در حالي است كه سال گذشته 180 تن برداشت شده بود.
اجراي 6 طرح دامپروري
¤ 6 طرح دامپروري با اعتباري بالغ بر 438ميليون ريال در شهرستان تالش در سالجاري به اجرا درآمد. جابر تجارتي با اعلام خبر فوق گفت: اين طرح ها شامل افزايش توليدات دامي، بهبود افزايش توليدات طيور روستايي و توسعه عمليات اصلاح نژاد دام روستايي بوده است.
همايش 3 ساله هاي عاشورايي
هفتكل- خبرنگار كيهان: همايش بزرگ سه ساله هاي عاشورايي همزمان با پنجم صفر سالروز شهادت حضرت رقيه«س» در هفتكل برگزار شد. اين همايش توسط كانون بسيج هنرمندان و همكاري هيئت خواهران حضرت رقيه«س» در اين شهرستان برگزار شد.
افزايش توليد محصولات زراعي
ساري- خبرنگار كيهان:امسال توليد محصولات زراعي در مازندران 5 درصد افزايش يافت. عنايت الله توررنگ رئيس سازمان جهادكشاورزي مازندران با اعلام خبر فوق گفت: امسال بيش از 6ميليون و 267هزار تن محصول زراعي در مازندران توليد شده است.
واكسيناسيون دام ها
¤ مديركل دامپزشكي مازندران از آغاز طرح واكسيناسيون تب برفكي دام در اين اسكان خبر داد. دكتر حسين مختاري گفت: در اجراي اين طرح 190 هزار راس گاو و 290راس گوسفند تحت پوشش واكسيناسيون قرار مي گيرند.
اهداي خون داوطلبانه
اسفراين- خبرنگار كيهان: بيش از 1000نفر از مردم اسفراين در طرح داوطلبانه اهداي خون شركت كردند.اربابي رئيس جمعيت هلال احمر شهرستان اسفراين با اعلام خبر فوق گفت: داوطلبان هلال احمر اسفراين با اشتياق زياد آماده اهداي خون هستند.
اجراي طرح هادي روستايي
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: در حال حاضر عمليات اجرايي طرح هادي 24 روستاي شهرستان گنبدكاووس در حال انجام است. غلامعلي سوسرايي فرماندار شهرستان گنبدكاووس در جلسه بررسي مشكلات شوراهاي بخش و شهرستان گنبدكاووس ضمن اعلام مطلب فوق گفت: هشت طرح از اين طرح ها به طور كامل اجرا شده و بقيه به صورت نيمه تمام است.

 



2ميليارد ريال به فاضلاب روستاهاي بالادست سد ايلام اختصاص يافت

ايلام - خبرنگار كيهان:
مدير شركت آب و فاضلاب روستايي استان ايلام گفت: دو ميليارد و 400 ميليون ريال اعتبار براي اجراي طرح تاسيسات جمع آوري بهداشتي تصفيه فاضلاب روستاهاي بالادست حوزه سد ايلام اختصاص يافته است.
«داراب بيرانوندي» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به منظور كاهش و كنترل آلودگي حوزه سد ايلام شركت آب و فاضلاب روستايي مطالعات دفع بهداشتي فاضلاب كليه روستاهاي بالا دست حوزه آبريز درياچه سد ايلام را در دستور كار خود قرار داده است.
به گفته بيرانوند 19 روستا در بالادست سد ايلام قرار دارند كه با اجراي اين طرح فاضلاب اين روستاها جمع آوري و دفع مي شود. وي گفت: اولين طرح جمع آوري و دفع بهداشتي فاضلاب روستا زردآلوآباد ميش خاص اجرا شده است.
مدير شركت آب و فاضلاب روستايي استان تصريح كرد: دفع بهداشتي فاضلاب روستاي كله كبود دهستان ميش خاص نيز با 70 درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجراست.
وي افزود: اين طرح در دهه مبارك فجر امسال به بهره برداري مي رسد.

 



برج 13 طبقه سلام مشهد احداث مي شود

مشهد- خبرنگار كيهان:
برج بزرگ سلام مشهد به عنوان نماد فرهنگي اين شهر طراحي شده و در خيابان صاحب الزمان مشهد در 13 طبقه ساخته مي شود.
مجري اين پروژه فرهنگي با اعلام مطلب فوق هزينه ساخت اين برج را هزار ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: اين برج در بافت فرسوده اطراف ميدان شهداي مشهد در زميني به مساحت 50 هزار متر مربع طي 2 سال ساخته مي شود.
به گفته احمد قندهاريون، زمين برج سلام به ارزش 200 ميليارد ريال از شهرداري مشهد خريداري شده اما هنوز شهرداري زمين را براي شروع عمليات ساختماني تحويل نداده است.
وي اظهار داشت: در 13 طبقه برج فرهنگي سلام، نمايشگاه هاي دائمي شامل سير حركت حضرت رضا از مرو به خراسان، سير تحولات انقلاب اسلامي، حركت هاي بزرگان تاريخ خراسان، موزه مردم شناسي، معرفي بزرگان و مشاهير فرهنگي استان، نمايشگاه هاي قرآن، كتاب، صنايع دستي، قهوه خانه سنتي، تالارهاي نمايشي، رستوران و فروشگاه هاي سوغات خراسان برپا خواهد بود.
وي ادامه داد: در طبقه 13 برج فرهنگي سلام دوربين هاي ثابت چشمي دوربرد نصب خواهد شد، كه تماشاچيان با دوربين نظاره گير اماكن متبركه حرم مطهر حضرت رضا(ع) خواهند بود و از طريق اين برج به آن امام همام سلام خواهند داد.

 



استفاده از طرح داخلي حرمين عسكريين براي طراحي دروازه ورودي اردبيل

اردبيل - خبرنگار كيهان:
طرح ديوار داخل حرمين عسكريين در طراحي دروازه ورودي شهر اردبيل به عنوان كانون عشق و ارادت به اهل بيت استفاده مي شود.
استاندار اردبيل با اعلام مطلب فوق گفت: مرتضي حيدري نقاش و گرافيست ايراني طرحي را براي استفاده در ديوار داخلي حرم عسگريين (ع) ارائه كرده كه داراي ويژگي هاي هنر اصيل ايراني مانند خوشنويسي، نگارگري و تذهيب است و نام مبارك حضرت سيدالشهدا(ع) و 72 يار باوفاي آن حضرت به طور خوشنويسي شده زينت افزاي آن است.
منصور حقيقت پور با اشاره به اهميت احياي معماري اصيل اسلامي و ايراني افزود: اردبيل خود داراي مكتب خاصي در زمينه معماري بوده و براي احياي مقام دارالارشادي آن در كنار اقدامات نرم افزاري، فعاليت هايي نظير بازكاوي، معرفي و استفاده از ظرايف معماري اصيل نيز در اين راستا لازم و مفيد است.

 



مشاور وزير كشور: دفتر خانواده و زنان وزارت كشور جاي اداره كل فعلي را مي گيرد

همدان- خبرنگار كيهان:
دفتر خانواده و زنان وزارت كشور جاي اداره كل فعلي را مي گيرد.
خانم صادقي مشاور وزير و مديركل امور بانوان و خانواده وزارت كشور با بيان اين خبر در نشست مشورتي مشاوران و مديران كل امور بانوان و خانواده استانداري هاي غرب كشور در همدان، گفت: در حوزه زنان و خانواده بيش از 24 مصوبه داريم كه بسياري از آنها مغفول مانده است.
وي افزود: نگاه خاص به مباحث زنان و خانواده از محورهاي فعاليت دولت دهم است و در همين راستا بازمهندسي اهداف و ماموريت ها و چشم اندازها به تبع منابع انساني موجود پيگيري مي شود.
صادقي گفت: جهت تحقق اهداف موردنظر، اداره كل بانوان و خانواده به دفتر خانواده و زنان وزارت كشور تغيير نام مي دهد و چارت تشكيلاتي آن در استانداري ها و فرمانداري ها و بخشداري ها دچار بازنگري خواهد شد تا با استفاده از نيروهاي انساني چابك و توانمند فعاليت موفقي داشته باشيم.

 



با استمرار خشكسالي 90 درصد ظرفيت سد 15 خرداد قم خالي از آب است

قم - خبرنگار كيهان:
با استمرار خشكسالي در سه سال اخير، ذخيره آب سد 15 خرداد به 20 ميليون متر مكعب كاهش يافته كه اين ميزان تنها 10 درصد كل ظرفيت اين سد است رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم با اعلام خبر فوق افزود: با وجود اين كه سه سال متوالي استان قم دچار خشكسالي بود اما توانستيم با مديريت بحران و به كارگيري روش هاي جديد و استفاده از فناوري هاي نو از بروز مشكلات ناشي از اين پديده طبيعي جلوگيري كنيم.
مهندس عبدالحميد توكلي بينا با اشاره به استمرار خشكسالي در سال آينده اظهار داشت: پيش بيني ها حاكي از خشكسالي سال آينده است به طوري كه هم اكنون سد 15 خرداد كه اصلي ترين منبع تامين آب قم است حدود 20 ميليون متر مكعب ذخيره آب دارد كه اين ميزان تنها 10 درصد كل ظرفيت اين سد است.
رئيس هيئت مديره شركت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: با اين وضعيت تنها حدود 3 ميليون متر مكعب ديگر از آب سد 15 خرداد به صورت ثقلي قابل برداشت است و مابقي آب سد بايد به وسيله پمپاژ به دريچه هاي خروجي منتقل شود كه همين امر احتمال بروز مشكلات كيفي را نيز به همراه خواهد داشت.
وي افزود: البته كارشناسان شركت آب و فاضلاب با پيش بيني اين وضعيت، اقدامات فراواني را براي جلوگيري از بروز مشكلات اين چنيني و رساندن آب سالم و بهداشتي به مردم انجام داده اند.

 



مدير منابع آب گنبدكاووس و مينودشت خبر داد
 برداشت سالانه 30 ميليون متر مكعب آب از رودخانه گرگانرود

گنبدكاووس - خبرنگار كيهان:
سالانه 30 ميليون متر مكعب آب توسط موتور پمپ هاي غيرمجاز از منابع آب رودخانه گرگانرود برداشت مي كنند.
جواد تيموري مدير منابع آب شهرستان هاي گنبدكاووس و مينودشت در جلسه حفاظت از آب هاي زيرزميني شهرستان گنبدكاووس، ضمن اعلام خبر فوق گفت: برداشت هاي غيرمجاز آب علاوه بر خسارت به منابع آبي كشور، خساراتي نيز به نظام طبيعي رودخانه ها وارد مي كند كه ضرورت دارد نظارت مستمر و جدي تري از سوي بخشداري ها، شوراها و دهياران روستايي، نيروي انتظامي و ديگر اقشار مردم براي حفاظت از منابع آبي اين منطقه صورت گيرد.
تيموري نسبت به برداشتهاي غيراصولي و غيرمجاز شن و ماسه، تخليه فاضلاب هاي خانگي و صنعتي و نيز نخاله هاي ساختماني و زباله هاي خانگي و فضولات دامي در حريم و داخل رودخانه هاي منطقه هشدار داد و اضافه كرد: شهرداري ها، محيط زيست و شوراهاي روستايي بايد نظارت بيشتري دراين باره داشته باشند.
وي همچنين بر ضرورت رعايت الگوي كشت در منطقه گنبدكاووس تاكيد كرد.
احمد قاضي مدير جهاد كشاورزي گنبدكاووس نيز در اين جلسه از ارائه پيشنهاد اجراي طرح رعايت الگوي كشت در دهستان فجر و يكي از تعاوني هاي توليدي اين منطقه به وزارت جهاد كشاورزي خبر داد.
قاضي همچنين از اجراي سيستم آبياري تحت فشار در حدود يك هزار هكتار از اراضي اين شهرستان در سال جاري خبر داد و گفت: اين طرح نيز با هدف مصرف بهينه منابع آبي در اراضي كشاورزي در حال اجرا و پيگيري است.

 



صادرات سيمان قشم به كشورهاي خليج فارس

قشم - خبرنگار كيهان:
ظرفيت توليد سيمان در كارخانه سيمان قشم در 2 مرحله افزايش مي يابد. صديق مقدم مديرعامل سيمان قشم با بيان اين مطلب افزود: در مرحله اول ظرفيت توليد سيمان به 1400 تن و در مرحله دوم به 2800 تن افزايش خواهد يافت.
وي افزود: در حال حاضر ظرفيت توليد فعلي كلينكر بالغ بر 900 تن و ظرفيت توليد سيمان 1000 تن است كه اميدوارم مرحله اول توسعه در ابتداي سال 89 به بهره برداري برسد.
وي ادامه داد: طرح بزرگ احداث واحد صنايع سيمان قشم با ظرفيت 3 خط 3500 تني پيش بيني شده كه در مذاكرات اخير سهامداران و سرمايه گذاران مقرر شد، در آينده عمليات اجرايي آن آغاز شود.
وي ادامه داد: مذاكرات و تفاهمات خوبي در زمينه صادرات سيمان از قشم به عمان و ساير كشورهاي حاشيه خليج فارس صورت گرفته است.
مقدم تصريح كرد:منطقه آزاد قشم بهترين و مناسبترين مكان براي صادرات سيمان به كشور عمان و كشورهاي حاشيه خليج فارس است.

 



توليد 204 ميليون بشكه نفت در شركت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري

اهواز - خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري گفت: اين شركت در 10 ماه امسال موفق به توليد 204 ميليون و 222 هزار و 100 بشكه نفت از كل ميادين نفتي تحت مديريت خود شد.
سيدعبدالله موسوي اظهار داشت: در اين مدت روزانه 506 هزار و 200 بشكه نفت خام توليدي اين شركت سبك و مابقي آن نفت سنگين بوده كه بخشي از آن به پالايشگاه هاي آبادان و اصفهان ارسال و بخشي ديگر به خارج از كشور صادر شده است.
وي درباره كيفيت نفت خام توليدي در شركت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري تاكيد كرد: توليد نفت از استاندارد قابل ملاحظه اي برخوردار است.
مديرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري افزود: ميدان نفتي آغاجاري عمده ترين توليدكننده نفت سبك ايران است.
شركت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري با مركزيت شهرستان اميديه با توليد بخش عظيمي از نفت سبك و سنگين كشور از هشت ميدان نفتي براي تامين خوراك پالايشگاه هاي داخل كشور و صادرات از جمله شركت هاي تابع شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب به شمار مي رود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14