(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 بهمن 1388- شماره 19581
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نگاه امام (ره) به رمز تحقق و تداوم انقلاب اسلامي(4) آنها كه تا آخر مي مانند
همزمان با افتتاح چند پروژه دفاعي رئيس جمهور از1000اختراع جديد رونمايي كرد
سعيد قاسمي در برنامه ديروز، امروز، فردا:
امروز عده اي با ادعاي نزديكي به امام برخلاف راه امام حركت مي كنند
سايه سار عترت -7 بهره گيري از فيض الهي از راه عقل و قلب
جشن سي و يكمين سالگرد انقلاب اسلامي در روزنامه كيهان
آيت الله جوادي آملي: كاري كه باعث تضعيف نظام شود حرام عيني است
حجت الاسلام شجوني: سران فتنه در هر كشوري بودند حداقل به 15 سال زندان محكوم مي شدند
تحفه الهي و هديه غيبي



نگاه امام (ره) به رمز تحقق و تداوم انقلاب اسلامي(4) آنها كه تا آخر مي مانند

ابراهيم حاجي محمدزاده
«... بحث مبارزه و رفاه و سرمايه، بحث قيام و راحت طلبي، بحث دنياخواهي و آخرت جويي دو مقوله اي است كه هرگز با هم جمع نمي شوند و تنها آنهايي تا آخر خط با ما هستند كه درد فقر و محروميت و استضعاف را چشيده باشند. فقرا و متدينين بي بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعي انقلاب ها هستند.(1)
محور قرار گرفتن و يقين به ديدگاه سياسي و الهي فوق، يكي ديگر از رمزهاي تداوم و بالندگي انقلاب اسلامي از ديدگاه معمار عارف و مبارز انقلاب ماست:
«... خلاصه كلام اين كه بيان اين واقعيت كه در حكومت اسلامي بهاي بيشتر و فزونتر از آن كسي است كه تقوا داشته باشد، نه ثروت و مال و قدرت و همه مديران و كارگزاران و رهبران و روحانيون نظام و حكومت عدل موظفند كه با فقرا و مستمندان و پابرهنه ها بيشتر حشر و نشر و جلسه و مراوده و معارفه و رفاقت داشته باشند تا متمكنين و مرفهين، و در كنار مستمندان و پابرهنه ها بودن و خود را در عرض آنان دانستن و قرار دادن افتخار بزرگي است كه نصيب اولياء شده و عملا به شبهات و القائات خاتمه مي دهد...» (2)
تعهد عملي به سيره انبياء و اوليا در همراهي با پابرهنگان را حضرت امام هم سنگ و هم طراز با نقش ايثار خون شهيدان در تثبيت انقلاب دانسته و وحشت استكبار جهاني در تثبيت عدالت را اينگونه ترسيم مي كنند.
«... از آنجا كه محروميت زدايي، عقيده و راه و رسم زندگي ماست جهانخواران در اين مورد هم ما را آرام نگذاشته اند و براي ناتوان ساختن دولت و دست اندركاران كشور ما حلقه هاي محاصره را تنگ تر كرده اند و بغض و كينه و ترس و وحشت خود را در اين حركت مردمي و تاريخي تا مرز هزاران توطئه سياسي- اقتصادي ظاهر ساخته اند و بدون شك جهانخواران به همان ميزان كه از شهادت طلبي و ساير ارزش هاي ايثارگرانه ملت ما واهمه دارند، از گرايش روح اقتصاد اسلام به حمايت از پابرهنگان در هراسند و مسلم هر قدر كشور ما به طرف فقرزدايي و دفاع از محرومان حركت كند اميد جهانخواران از ما منقطع و گرايش ملت هاي جهان به اسلام زيادتر مي شود.(3)
معمار انقلاب اسلامي با ارائه قانون سياسي الهي، ثابت و خدشه ناپذير تمامي انبيا به ما هشدار مي دهند:
«... و نسل به نسل و سينه به سينه شرافت و اعتبار پيشتازان اين نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند و بايد سعي شود تا از راه رسيده ها و دين بدنيا فروشان چهره كفرزدايي و فقرستيزي روشن انقلاب ما را خدشه دار نكنند و لكه ننگ دفاع از مرفهين بي خبر از خدا را به دامن مسئولين نچسبانند و آن هايي كه در خانه هاي مجلل، راحت و بي درد آرميده اند و فارغ از همه رنج ها و مصيبت هاي جانفرساي ستون محكم انقلاب و پابرهنه هاي محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتي از دور هم دستي بر آتش نگرفته اند نبايد به مسئوليت هاي كليدي تكيه كنند كه اگر به آنجا راه پيدا كنند چه بسا انقلاب را يك شبه بفروشند. و حاصل همه زحمات ملت ايران را بر باد دهند، چرا كه اينها هرگز عمق راه طي شده را نديده اند و فرق و سينه شكافته نظام و ملت را به دست از خدا بي خبران مشاهده نكرده اند و از همه زجرها و غربت هاي مبارزان و التهاب و بي قراري مجاهدان كه براي مرگ و نابودي ظلم بيگانگان دل به درياي بلا زده اند غافل و بي خبرند... (4)
حضرت امام (ره) همراهي با پابرهنگان را مهمترين شاخصه شرافت روحانيت متعهد دانسته و به امت اسلامي يادآور مي شوند.
«... علما اصيل اسلام هرگز زير بار سرمايه داري و پول پرستان و خوانين نرفته اند و همه را براي خود حفظ كرده اند و اين ظلم فاحشي است كه كسي بگويد دست روحانيت اصيل طرفدار اسلام ناب محمدي با سرمايه داران در يك كاسه است و خداوند كساني را كه اينگونه تبليغ كرده و يا چنين فكر مي كنند نمي بخشد. روحانيت متعهد، به خون سرمايه داران زالوصفت تشنه است و هرگز با آنان سرآشتي نداشته و نخواهند داشت...»(5)
و دقيقا با همين ملاك هنر و هنرمند را نيز محك مي زنند.
«... تنها هنري مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدي- صلي الله عليه و آله و سلم- اسلام ائمه هدي- عليهم السلام- اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت ها باشد. هنري زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه داري مدرن و كمونيسم خون آشام و نابودكننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگي، اسلام مرفهين بي درد، و در يك كلمه «اسلام آمريكايي» باشد. هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعي، اقتصادي، سياسي، نظامي است، هنر در عرفان اسلامي ترسيم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسيم تلخكامي گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. هنر در جايگاه واقعي خود تصوير زالوصفتاني است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامي، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مي برند. تنها به هنري بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب و در رأس آنان آمريكا و شوروي را بياموزد. هنرمندان ما تنها زماني مي توانند بي دغدغه كوله بار مسئوليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان به حيات جاويد رسيده اند....(6)
محور قرار گرفتن عدالت و قسط در همراهي محرومان در جمهوري اسلامي علاوه بر اين كه موجب شكوفايي هرچه بيشتر استعدادها و همراهي مردم در گسترش انقلاب مي گردد موجب تنبه و اتمام حجت عده اي از ثروتمندان نيز مي گردد تا زرپرستي را ملاك اعتبار در پيش خدا ندانند:
«....بيان اين حقيقت كه صاحبان مال و منال در حكومت اسلامي هيچ امتياز و برتري اي از اين جهت با فقرا ندارند و ابدا اولويتي به آنان تعلق نخواهد گرفت، مسلم راه شكوفايي و پرورش استعدادهاي خفته و سركوب شده پابرهنگان را فراهم مي كند و تذكر اين مطلب كه ثروتمندان هرگز به خاطر تمكن مالي خود نبايد در حكومت و حكمرانان و اداره كنندگان كشور اسلامي نفوذ كنند و مال و ثروت خود را بهانه فخرفروشي و مباهات قرار بدهند و به فقرا و مستمندان و زحمتكشان، افكار و خواسته هاي خود را تحميل كنند كه اين خود بزرگترين عامل تعاون و دخالت دادن مردم در امور و گرايش آنان به اخلاق كريمه و ارزش هاي متعالي و فرار از تملق گويي ها مي گردد و حتي بعضي ثروتمندان را از اين كه تصور كنند كه مال و امكاناتشان دليل اعتبار آنان در پيشگاه خداست متنبه مي كند....»(7)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) صحيفه امام ج 21 ص 86 (2) و (3) صحيفه امام ج 20 ص 341
(4) صحيفه امام ج 20 ص 333 (5) صحيفه امام ج 21 ص 276
(6) صحيفه امام ج 21 ص 145 (7) صحيفه امام ج 20 ص 340

 



همزمان با افتتاح چند پروژه دفاعي رئيس جمهور از1000اختراع جديد رونمايي كرد

رئيس جمهور ضمن افتتاح دومين جشنواره ملي نوآوري و شكوفايي، از 1000اختراع و نوآوري ديدن كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد، صبح روز گذشته در مراسم افتتاح دومين جشنواره ملي نوآوري و شكوفايي فجر انقلاب اسلامي، به همراه محرابيان، حسيني و سلطانخواه حضور يافته و از 1000اختراع و نوآوري ارائه شده در نمايشگاه بزرگ اختراعات و فناوري هاي كشور بازديد كرد.
در نمايشگاه بزرگ اختراعات و فناوري هاي كشور، 400 شركت فناور و دانش بنيان، 400 اختراع تاييد شده توسط بنياد ملي نخبگان براي تجاري سازي و 600 اختراع و نوآوري نيز براي داوري و ارزيابي ارائه مي شوند.
همچنين در اين نمايشگاه سعي شده با اختصاص فضاهاي ويژه در حوزه هاي مختلف علمي از جمله نانو، الكترونيك و ICT، نفت، گاز و پتروشيمي، كشاورزي، محصولات و تجهيزات پزشكي و عمران و مسكن، متخصصان بتوانند به راحتي به اختراعات و دستاوردهاي حوزه مربوطه دسترسي يابند.
رئيس جمهور در بازديد از اين نمايشگاه با حضور در يكي از غرفه ها، از اولين هواپيماي شبيه سازي شده در ايران و خاورميانه (بوئينگ 737/800) ديدن كرد و از جزييات، چگونگي طراحي و ساخت اين پروژه مطلع شد.
رئيس جمهور در مراسم افتتاح دومين جشنواره ملي نوآوري و شكوفايي فجر انقلاب اسلامي كه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار شد، اظهار داشت: دو عنصر علم و ايمان به ارزش ها و آرمان بلند انساني در كنار حركت انقلاب، حيات و بالندگي و نشاط ايجاد مي كند و آن وقت اتفاقات بزرگي در زندگي بشر به ظهور مي رسد.
احمدي نژاد، انقلاب اسلامي را حاصل اين دو عنصر دانست و تاكيد كرد: 30سال است كه همه بدخواهان نتوانستند قامت بلند ملت ما را بشكنند؛ چرا كه اين دو عنصر در زندگي ملت ايران ظهور دارد و اهداف اصلي دشمنان ملت ايران را بايد در همين دو عنصر جستجو كرد.
رئيس جمهور در ادامه تصريح كرد: هر جا ملت ايران با آرمان هاي انساني به قله هاي پيشرفت فكر مي كند و به دنبال علم است، دشمن آنجا را هدف قرار مي دهد و در طراحي، برنامه ريزي و توطئه هاي آنها اين دو عنصر هدف قرار مي گيرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود استاد شهيد علي محمدي را يك انسان آرماني، مؤمن، شجاع و يك دانشمند درجه اول توصيف كرد و گفت: شهيد علي محمدي به بالاترين سطوح علمي مسلط بود و كار مي كرد و انديشه و علم او در مرزهاي دانش بشري حركت مي كرد و اينكه دشمن او را هدف مي گيرد يعني همه هويت ملت ايران و همه نقاط اتكا و نقطه قوت ملت ايران را هدف مي گيرد.
رئيس جمهور با اشاره به انتشار اخبار پيشرفته ليزري ايران در رسانه هاي دنيا ادامه داد: اينكه آنها حنجره ها را پاره مي كنند و سروصدا بلند مي كنند به اين دليل است كه آنها با پيشرفت علمي ما مخالفند و نمي خواهند ملتي بزرگ، بافرهنگ و تمدن ساز مثل ايران به آرمان هاي بلند جهاني، تاريخي و بين المللي به سلاح علم مجهز شود.
احمدي نژاد با بيان اينكه آينده روشن در انتظار شما است و فرداي درخشان متعلق به ما است، ادامه داد: قله هاي بلند زير پاهاي شما است و اين حركت ملي پرشتاب بايد با همين توان و قدرت ادامه پيدا كند.
در اين مراسم دو تفاهم نامه نيز با حضور سلطانخواه معاون علمي و فناوري رئيس جمهور، نجار وزير كشور و حسيني وزير ارشاد به امضا رسيد كه 800 مركز فرهنگي هنري، 200 عنوان بسته نرم افزاري و 100 عنوان بسته آموزشي در سال اول يكي از اين طرح هاي ملي ارائه خواهد شد.
تفاهم نامه دوم نيز ايجاد طرح كلان كشت و صنعت توت فرنگي در استان كردستان است كه به توافق طرفين رسيد.
رونمايي از چندين دستاورد
صنايع هوايي توسط وزير دفاع
در مراسمي كه صبح روز گذشته در صنايع قدس وزارت دفاع و با حضور سردار وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح برگزار شد، خط توليد دو نوع هواپيماي پيشرفته بدون سرنشين با نام هاي «رعد» و «نذير» افتتاح شد.
هواپيماي بدون سرنشين رعد يك محصول هوشمند و تهاجمي است كه با دقت نقطه زني بالا اهداف موردنظررا منهدم مي كند. با توليد انبوه و تحويل دهي اين هواپيما، قدرت شناسايي مراقبتي و دفاعي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به نحو چشمگيري افزايش مي يابد.
همچنين از نخستين هواپيماي تك سر نشين دو موتوره كشور با نام «فائز» هم رونمايي شد.
اين هواپيماي دو موتوره با سازه تمام كامپوزيت، وزن 175 كيلو وسرعت 220 كيلومتر در ساعت از انعطاف و چالاكي خاصي برخوردار است.
هواپيماي فائز با قابليت آب نشيني و دوزيست بودن، حمل محموله هاي شناسايي، درماني و پستي و نيز ارتقا براي تبديل شدن به هواپيماي دو نفره قادر است ماموريت هاي گشت زني، مراقبتي، تفريحي و ورزشي را انجام دهد.
سردار احمد وحيدي در حاشيه رونمايي از چند دستاورد صنايع هوايي كشورمان گفت: هر آنچه در جمهوري اسلامي ايران كه توسط متخصصان دفاعي توليد مي شود براي دفاع از اين سرزمين و در راستاي دكترين بازدارندگي نظام است.
وي شانتاژ و شايعه سازي غربي ها در خصوص دستاوردهاي دفاعي كشورمان را در ادامه پروژه ايران هراسي دانست و افزود: آنها با اين اقدام به دنبال فروش سلاح هاي بيشتر به كشورهاي منطقه و بر هم زدن روابط جمهوري اسلامي با اين كشورها هستند كه تاكنون نيز موفقيتي برايشان به ارمغان نياورده است.
وزير دفاع كشورمان همچنين يادآور شد: به همه كشورهاي منطقه اعلام كرده ايم آماده ايم توانمندي هاي دفاعي ايران را در اختيار آنها قرار دهيم.
وحيدي در خصوص كيفيت محصولات دفاعي توليد ايران نيز گفت: در برخي محصولات به تراز جهاني رسيده ايم و در برخي ديگر نيز نرخ رشد ما از كشورهاي پيشرفته جلوتر است.

 



سعيد قاسمي در برنامه ديروز، امروز، فردا:
امروز عده اي با ادعاي نزديكي به امام برخلاف راه امام حركت مي كنند

سردار سعيد قاسمي از فرماندهان دفاع مقدس با حضور در برنامه تلويزيوني ديروز، امروز، فردا تاكيد كرد كه اگر حزب الله به بيانات رهبري گوش دهد ما از فتنه اخير پيروز بيرون مي آييم و تا چند دهه انقلاب بيمه خواهد شد.
وي در اين برنامه تلويزيوني كه يكشنبه شب از شبكه 3 سيما پخش شد تصريح كرد: اگر مسائل اوايل انقلاب و منافقين را بررسي كنيم، مي بينيم كه امروز هم عده اي دقيقا برخي از ژست ها و اعمال آنها را تكرار مي كنند و در اين راستا بايد دقت كنيم كه طبق فرمايش رهبري از تاريخ عبرت بگيريم و از يك سوراخ چند بار گزيده نشويم.
قاسمي با اشاره به حوادث و وقايع ماه هاي اخير گفت: من بسيار به اتفاقاتي كه در كشور افتاد اميدوارم و اگر حزب الله به بيانات و نصايح رهبري گوش دهد ما از اين جريان پيروز بيرون خواهيم آمد و تا چند دهه انقلاب بيمه خواهد شد و در اين راستا بالاخره ما بايد هزينه اين بيماري كه به جان نظام افتاد را بدهيم و اگر بخواهيم با سازش اين درد را تسكين دهيم اين بيماري روزي ما را از پاي درخواهد آورد.
اين فعال فرهنگي بيان داشت: من تا قبل از اتفاقات روز عاشورا هيچ دركي از واقعه عاشورا نداشتم و نبردهاي اميرالمومنين را به درستي درك نمي كردم ولي در روز عاشوراي امسال به صورت ملموس اين مسئله را درك كردم كه در اين راستا بايد گفت در روز عاشورا نبرد با اهل قبله اتفاق افتاد و فتنه وارد خانه هاي مردم شد و اين معضل و مشكلي نيست كه بتوان آن را از طريق سخت افزاري و برخورد حل كرد و بايد با اين مسئله در نوع خود برخورد شود.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: امروز عده اي ادعاي نزديكي به امام دارند ولي دقيقا برعكس افكار امام(ره) عمل مي كنند كه به طور مثال مي توان به برخي از اظهارنظرها در خصوص سياست خارجي و ادعاي افراد ياد شده در خصوص منزوي شدن ايران در محافل بين المللي اشاره كرد كه امام(ره) در آن زمان هم جواب اين عده را داده است و فرموده كه ملت هاي اسلامي و جهان سوم چه زماني در ميان كشورهاي ديگر اعتبار داشتند كه امروز بگوييم اعتبار آنها كم شده است و بر اين اساس سلطه گران قصد دارند ما را تحت سلطه خود قرار دهند و ما نوكر آنها باشيم.
قاسمي با بيان اينكه امروز ما در كشور چهره هايي را داريم كه طي دو دهه اخير سنگين شده اند گفت: امروز پرچم حضرت امام در دست رهبري است و ما شاهد بوديم كه ايشان در سال 71 بحث خواص و عوام را مطرح كردند و خطراتي را كه خواص را تهديد مي كرد مورد اشاره قرار دادند ولي كسي به نصيحت هاي ايشان گوش نكرد.
وي ادامه داد: گمراهي برخي به اين دليل است كه هم مي خواهند به دنبال ماديات باشند و هم مبارزه كنند كه اين رفتار در شخصيت آنها تناقض ايجاد مي كند.
اين مدرس دانشگاه بيان داشت: مدل تفكر امام منجر به كشته شدن و خون ريختن و مبارزه مي شود و بر اين اساس شاهد بوديم كه برخي خواص مواضع خود را تغيير داده اند چرا كه نمي توانند در راه و مدلي كه امام ترسيم كرده است حركت كنند.
وي افزود: بحث رفاه گرايي مسئله مهمي است كه اگر يك مسئول بخواهد آن را سرلوحه كار خود قرار دهد دچار مشكل مي شود و هيچ گاه يك فرد نمي تواند هم مبارزه كند و هم خواستار رفاه طلبي باشد.
قاسمي در ادامه اين برنامه به سخنان امام خميني(ره) اشاره كرد و گفت: طبق فرمايش امام(ره) تنها كساني تا آخر خط با ما هستند كه طعم فقر و بي پولي را چشيده باشند و همچنين مسئولين بايد بدانند كه عده اي از خدا بي خبر هر كسي را كه به فقرا كمك كند مورد توهين قرار مي دهند.

 



سايه سار عترت -7 بهره گيري از فيض الهي از راه عقل و قلب

بيان نوراني امام رضا (ع) در بسياري از بخش ها چشمگير است؛ اين حديث هم از سخنان معروف آن حضرت است كه فرمود: ايمان مؤمن وقتي به كمال مي رسد و مؤمن، وقتي مؤمن كامل خواهد بود كه هم سنّتي از امامش، و هم سنّتي از پيامبرش، و هم سنّتي از پروردگار داشته باشد (1). اين راه به ما نشان مي دهد كه ما از دو منظر مي توانيم از خداي سبحان فيض بگيريم؛يكي راههاي معروف فلسفه و كلام، راههاي نظام ع لّي و معلولي است كه بر اساس:ابي الله ان تجر ي الامور لا ب اسباب ها، يا ابي الله ان يجر ي الامور لا ب اسباب ها (2) شكل مي گيرد؛ روي قاعده علّيت و معلوليّت، سبب و مسبّب و مانند آن. لذا بسياري از ما ها مي گوئيم: گرچه خداي سبحان قادر محض است و خالق كلّ است، ولي وسيله هم لازم است. اين وسيله لازم بودن، به زبان عقل است؛ راه ديگرهم زبان دل و زبان دعا و زبان روايت است كه از اين وسيع تر است.
نيل انسان به مقصد نهائي از دو راه ( توسل ) و ( بلا واسطه )
پس انسان دو راه مي تواند طي كند و به مقصد برسد؛ چه اينكه ذات اقدس له با دو راه، فيض را به انسان مي رساند. يكي راه اسباب و علل عادي كه انسان از راه سبب به مقصد مي رسد؛ بايد بداند كه مسبّب همه اين اسباب اوست. نبايد بگويد اگر فلان سبب نبود، من به مقصد نمي رسيدم ! چون آفرينش آن سبب و تسبيب آن سبب هم به عنايت الهي است؛ اين يك راه متعارفي است.
يك راه بلا واسطه هم هست؛ اين راه بلا واسطه معمولاً در كتابهاي فني حوزه و دانشگاه مطرح نيست، اين در دعاها ودر قرآن مطرح است. در دعاي نوراني ابوحمزه ثمالي مي گويد: خدايا ! تو كه مي تواني بدون واسطه خواسته ما را حل كني: فيقض ي ل ي حاجت ي ب غ ير شفيع (3). اين ب غ ير شفيع (معاذ الله) در صدد انكار شفاعت نيست؛ يعني خدايا ! تو دو تا راه داري. يكي از راه وسيله، توسل، شفاعت و مانند آن؛ يكي هم چون آخر من يشفع ارحم الرّاح مين، تو به ما از وسائل و علل نزديكتري، يك. به ما از خود ما نزديكتري، دو. اگر اينچنين است، مي تواني بلا واسطه به ما فيض برساني.
حفظ ايمان مؤمن در پرتو عمل به سنّت هاي خدا، پيامبر (ص) و ائمه (ع)
بنابراين ما مي توانيم سنّت امام را طبق دستور وجود مبارك امام رضا طي كنيم، مقيد بشويم به سنّت اولياء؛ كه در زيارت پر بركت امين الله هست: مستنّهً ب سنن اول يائ ك، مفار قهً ل أخلاق اعدائ ك (4)؛ اين در حقيقت عصاره تولّي و تبرّي است. هم سنّت اهل بيت عصمت و طهارت، هم سنّت وجود مبارك پيامبر (ع) را داشته باشيم.
و اين نمونه هائي كه در تحف العقول(5) و مانند آن از وجود مبارك امام رضا نقل شده است؛ اينها صبغه تمثيل دارد، و نه تعيين. اينكه فرمود: سنّأ م ن الله در كتمان اسرار و حفظ غيب، سنّتي از رسول باشد، سنّتي از امام باشد در مدارا كردن بر مردم و مانند آن، اينها تمثيل است. نه يعني سنّت امام را فقط در همين قسمت، يا سنّت پيغمبر را فقط در همين قسمت؛ اينها به عنوان نمونه است.
معصومين (ع)، الگوي علمي و عملي انسان
آنچه كه از اين حديث نوراني بر مي آيد اين كه: وجود مبارك امام،اسوه است براي ما در همه بخش هاي انديشه و انگيزه. و سنّت آن حضرت را بايد رعايت كنيم در همه امور؛ نه تنها در صبر در سرّاء و ضرّاء، بلكه در همه امور. نه تنها در مدارا كردن با مردم، بلكه در همه امور. و سنّت الهي را بايد رعايت كنيم؛ نه تنها در كتمان اسرار، بلكه در همه امور. اينكه گفته شد: خداي سبحان عالم غيب است، راز را و غيب را براي همه بازگو نمي كند؛ شما هم راز دار باشيد، كتمان غيب كنيد، اسرار را حفظ بكنيد؛ اين يك نمونه است.
بنابراين ما هم مي توانيم با خداي سبحان، خداوند تبارك و تعالي ارتباط مستقيم داشته باشيم؛ هم از راه پيغمبر ، هم از راه امام. اين دو تا راه هست: يكي راه فكر و يكي راه قلب؛ يكي راه برهان، يكي راه وجدان؛ يكي راه استدلال، يكي هم راه شهود؛ اين هر دو راه هست. و براي اينكه ما در هر 3 بخش سنّت پذير باشيم؛ هم سنّت امام، هم سنّت پيغمبر، هم سنّت له؛ عقل كامل لازم است.
چگونگي بهره برداري بلا واسطه از منبع الهي
با عنايت به حدود روابط انسان با خدا
اين نكته مغفول نماند كه اگر گفته شد سنّت خدا را بلا واسطه طي كنيم، نه يعني ما آن اوج و عروج را داريم كه به دنا فتدلّي(6) مي رسيم، به قاب قوسين(7) مي رسيم، از عدم لدنّي بهره مند مي شويم، بين ما و خداي ما احدي نيست؛ خير ! بلكه چون خداي سبحان معكم أينما كنتم(8) هست، يحول ب ين المرء و قلب ه (9) هست؛ ذات أقدس له كه طبق بيان نوراني امام سجاد در صحيفه:دان ف ي علوّ ه و عال ف ي دنوّ ه (10)، او چون در علوّ هست، ظهور دارد؛ او چون در دنو ظهور دارد.
و طبق بحث هاي نوبت هاي قبل، اين مقام، مقام وجه خداست، فيض خداست، فعل خداست؛ نه در آن دو منطقه ممنوعه، يعني مقام هويت محض كه مقام ذات است، نه؛ صفات ذات كه عين ذات است، نه. چون با بسيط الحقيقه نمي شود كنار آمد؛ بگوئيم ما مقداري از خدا را درك مي كنيم، هر كدام ما بخشي از خدا را درك مي كنيم ! او دريا نيست كه هر كسي به اندازه خود بگويد: اگر من آب را، دريا را نمي توانم بكشم، مي توانم به اندازه عطشم بچشم. خدا اوّلش عين آخر اوست، ظاهرش عين باطن اوست، كرانه و كنار ندارد، پاياني ندارد تا كسي از پايانش آب بگيرد. بسيط الحقيقه يا همه، يا هيچ ! چون همه اش محال است، پس هيچ. پس كسي به مقام هويت محض راه ندارد.
و اينكه مي گوئيم بسيط الحقيقه، اينها الفاظ است، يك. مفاهيم ذهني دارد، دو. اين مفاهيم ذهني به حمل اوّلي بسيط الحقيقه اند، به حمل شايع صورت ذهني اند. بنابراين اينها آن حق نيستند كه امام باقر هم فرمود: هر چه شما تصوّر بكنيد، مخلوأ م ثلكم، مردوأ ل يكم (11). براي اينكه ما بلا واسطه از حق استفاده كنيم، يك. و معناي بلا واسطه هم اين نيست كه ما به علم لدنّي و دنا فتدلّي برسيم كه بين ما و خداي سبحان هيچ احدي نباشد، اين دو. بلكه خداي سبحان بر اساس دان ف ي علوّ ه و عال ف ي دنوّ ه در كنار قلب ما، در مرحله سوّم، نه مرحله اوّل و دوّم؛ يعني در مرحله فعل ، يعني در مرحله فيض، يعني در مرحله وجه؛ اينجا حضور و ظهور دارد، چون معنا أينما كنّا، مي تواند به ما آن حقائق را بفهماند.
چگونگي حسابرسي شخصي خداوند به اعمال برخي از بندگان
با عنايت به حضور مطلق او
حديث معروفي در نهج الفصاحه هست كه وجود مبارك پيغمبر عرض كرد: خدايا ! حساب امت مرا در قيامت به من واگذار كن تا من پيش انبيا و امم ديگر شرمنده نشوم؛ ذات أقدس له به او پاسخ داد: برخي از حساب ها را در قيامت خودم به عهده مي گيرم، تا حتّي بندگان من پيش تو شرمنده نشوند و تو هم از اسرار اينها با خبر نشوي. با اينكه تو در دنيا عالم بودي، با اينكه برابر دعاي كميل فرشته هاي مأمور موظّفند اين اعمال ما را حفظ كنند:و جعلتهم شهوداً عليّ مع جوار حي(12)، امّا ذات أقدس له برخي از كارها را نمي گذارد همين فرشته هائي كه مأمور ضبط اعمال ما هستند، بفهمند ! و كنت أنت الشاه د ل ما خف ي عنهم و ب رحمت ك سترته (13). اصلاً ملائكه آمدند كه اعمال ما را ضبط كنند: نّ عليكم لحاف ظين. ك راماً كات بين (14). امّا او برخي از گناه ها را نمي گذاردآنها بفهمند، چون اينجا حضور دارد.
به هر تقدير آنچه از بيان نوراني امام رضا (ع) برمي آيد اين كه انسان مي توانداز سنّت خدا، سنّت پيامبر، سنّت امام در مظاهر گوناگون بهره بگيرد و شرط اوّلش همان عقل محوري است، كه فرمود: صديق كلّ امر ئ عقله و عدوّه جهله(15).
بيانات آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در برنامه تلويزيوني
( سايه سار عترت ) قم ـ بهمن 1387
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ر. ك: تحف العقول / 442 (2) الكافي / 1 / 183 (3) بحار الأنوار / 95 / 82 / باب 6
(4) مفاتيح الجنان / زيارت امين الله (5) اشاره به: تحف العقول / 442 (6) نجم / 8
(7) نجم / 9 (8) حديد / 4 (9) انفال / 24 (10) صحيفه سجاديه / دعاي 47
(11) بحار الأنوار / 66 / 293 ( 12و13) مفاتيح الجنان / دعاي كميل
(14) انفطار / 10 و 11 (15) الكافي / 1 / 11 ـ ك تاب العقل و الجهل
خوان حكمت تا پايان ماه صفر هرروز منتشر مي شود

 



جشن سي و يكمين سالگرد انقلاب اسلامي در روزنامه كيهان

مراسم جشن سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ديروز با حضور حسين شريعتمداري نماينده مقام معظم رهبري در موسسه كيهان و مديران و پرسنل اين مجموعه برگزار شد.
در اين مراسم حسين شريعتمداري با تشريح وقايع عاشوراي حسيني و قيام پرعظمت امام حسين(ع) گفت: انقلاب ما به يقين پرتوي از عاشوراست و اساساً بنيادش نيز بر همين پايه نهاده شده است و به همين علت است كه هرگاه دشمن به اين نقطه نزديك شود، رسوا مي شود كه نمونه آن را در عاشوراي امسال و راهپيمايي عظيم 9 دي مشاهده كرديم.
وي در ادامه افزود: من معتقدم حوادث اخير گرچه فتنه بود اما سوي ديگر آن يك موهبت بزرگ الهي بود؛ زيرا پالايشي در آن اتفاق افتاد كه اگر نيم نگاهي به آن بيندازيم براساس آيات شريف قرآن كه مي فرمايد: چه بسا چيزهايي كه از آن كراهت و احساس ناخوشايندي داريد ولي خيري در آن نهفته است و برعكس چه بسا چيزهايي كه آن را دوست داريد ولي در آن شري نهفته است. نماينده مقام معظم رهبري با اشاره به نسل هاي اول و دوم انقلاب اظهار داشت: اين افراد بسياري از ماجراهاي آن روزها را فراموش كرده بودند، نه اين كه نديده بودند، ديده بودند اما با گذر زمان از ذهن آنها بيرون رفته بود و در گوشه اي از ذهنشان بايگاني شده بود.
نسل سوم و چهارم نيز چيزهايي شنيده بودند ولي بسياري از مختصات انقلاب را نمي دانستند.
وي در ادامه گفت: مثلاً آنها از دشمن شنيده بودند ولي اين كه به چه دليل با آنها درگير شديم يا جنايات آمريكا را نيز شنيده بودند اما نمي دانستند چه اتفاقي افتاده بود.
وي گفت: در اين ماجرا همه سرفصلهاي تعيين كننده و شكل دهنده اصلي انقلاب بازسازي شد و در مقابل چشم ملت قرار گرفت. يعني وقتي مردم به فتنه انگيزان نگاه مي كردند شايد در نگاه اول اين بود كه موضوع تقلب پيش آمده اما خودشان هم مي دانستند طرح اين ادعا از سوي آنان موضوع مسخره اي است.
حسين شريعتمداري افزود: هم اكنون نسل سوم و چهارم مي بينند كه مخالفان انقلابشان از سوي آمريكا و رژيم صهيونيستي پشتيباني مي شوند.
اما منظور از آمريكا كدام آمريكاست؟ همين آمريكايي كه درعراق و افغانستان جنايت مي كند و علي رغم سر دادن شعار آزادي، به تاسيس زندان ابوغريب، گوانتانامو و... دست مي زند.بنابراين به پدران و مادران خويش احسنت مي گويند كه با انقلابشان اين قشر را از اين مملكت دور كردند.
و يا وقتي مي گويند رژيم صهيونيستي از جرياني حمايت مي كند منظور همان رژيم جنايتكاري است كه در غزه جنايت مي كند.
گفتني است در پايان اين مراسم كه با حضور گروه مديحه سرايي و ذكر اهل بيت(ع) همراه بود هدايايي به رسم يادبود به تعدادي از پرسنل روزنامه كيهان اهداء گرديد.

 



آيت الله جوادي آملي: كاري كه باعث تضعيف نظام شود حرام عيني است

آيت الله جوادي آملي با تاكيد بر حضور پرشور مردم در راهپيمايي22بهمن گفت: كاري كه باعث تضعيف نظام و طمع بيگانگان شود حرام عيني است.
به گزارش خبرگزاري رسا، آيت الله جوادي آملي در ديدار جمعي از فرماندهان سپاه، بسيجيان و اساتيد آموزش بسيج دانشگاه هاي كشور به تفسير خطبه 221نهج البلاغه پرداخت و با اشاره به آيه «بل الانسان علي نفسه بصيره » گفت: اگر كسي خودش را نشناخت، مطمئناً نه نظام، نه انقلاب و نه رهبر را مي شناسد. ولي اگر كسي «علي نفسه بصيره » شد، آنگاه بيرون را به خوبي مي شناسد و رابطه خود را با بيرون تنظيم مي كند.
آيت الله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود با توجه به فرا رسيدن سالروز دهه فجر انقلاب اسلامي اظهار داشت: اين نظام، نه به آساني به دست آمده و نه به آساني برمي گردد. اگر معاذ الله كوچكترين آسيبي ببيند تمام لعنت هاي گذشته دامن گير ما مي شود. اين امانت الهي است. بر همه ما واجب عيني است كه اين نظام را حفظ كنيم. كاري كه باعث تضعيف اين نظام است، باعث تفرقه است، باعث نفاق افكني مي شود، باعث طمع بيگانه است، اين كار حرام عيني است. اين چنين نيست كه اگر كسي داراي رهبر خوب بود بگويد كشور حفظ مي شود. رهبر اگر علي ابن ابي طالب «عليه السلام» هم باشد مادامي كه مردم عاقل نباشند كشور به مشكل برمي خورد. داشتن رهبر خوب نيمي از قضيه است. پس مبادا بگوييم ما يك رهبر خوب داريم و همين كفايت مي كند.
وي ادامه داد: نبايد هر حرفي را بزنيم و به هر كسي اهانت كنيم و هر چيزي كه مطابق نظر ما نيست فتوا به بطلانش بدهيم. مبادا خدايي ناكرده آنها كه اهل اعتراض هستند اين آلودگي ها و ننگ «نه غزه، نه فلسطين» و «جمهوري ايراني» را به خودشان راه دهند. اين ننگ براي هميشه ننگ است. حتي كافران هم اگر اسلام را قبول ندارند كه ندارند، اگر ايراني هستند بايد بگويند «جمهوري اسلامي»؛ براي اينكه از جمهوري ايراني هيچ كاري ساخته نيست. در جنگ جهاني اول همين ما ايراني ها تسليم شديم و تسليم كرديم. در جنگ جهاني دوم همين ايران را ما ايراني ها تسليم كرديم. گفتند 71 شهر بدهيد گفتيم چشم، گفتند بايد نوكر بشويد گفتيم چشم.
اين مفسر قرآن كريم با اشاره به شهداي ملت ايران اسلامي در راه حفظ انقلاب گفت: اما جمهوري ايراني كشته نداد، جمهوري اسلامي شهيد داد، مبادا خدايي ناكرده اين لكه ها پيدا شود آنها هم كه اعتراض دارند مبادا اين آلودگي ها را امضا كنند چه اينكه امضا نكردند و نمي كنند البته.
وي افزود: همه ما بايد انشاء الله در 22بهمن شركت كنيم. هيچ كس حرف خلاف نزند. كسي را هم اهانت نكنيم، دروغ نگوييم، خيانت نكنيم و بي حساب كسي را نرنجانيم و تهمت بي جا هم به كسي نزنيم و بدانيم اين لكه ننگ را كسي به خودش راه ندهد.
مردم ايران در برابر فتنه گران مي ايستند
آيت الله مهدوي كني هم در پيامي به مناسبت 22 بهمن گفت: مردم ايران پشت سر رهبري در برابر فتنه گران مي ايستند.
دبيركل جامعه روحانيت مبارز در پيام خود با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي آورده است: سي و يك سال پس از آن حادثه اي الهي، امروز نيز مردم مؤمن و غيور ايران با هوشياري تمام در برابر همه فتنه ها مي ايستند، مردم مسلمان كشورمان مانند هميشه پشت سر رهبري از انقلاب اسلامي دفاع خواهند كرد و دست خائنين و متجاوزين را از دامان پاك نظام مقدس جمهوري اسلامي كوتاه خواهند نمود و در بيست و دوم بهمن، جهان شاهد نمايش وحدت آحاد ملت بزرگوار ايران خواهد بود.
آيت الله محمد يزدي نيز در گفت وگو با فارس اظهار داشت: ما در 22بهمن امسال شاهد حضور مردم و خلق حماسه اي ديگر خواهيم بود.

 



حجت الاسلام شجوني: سران فتنه در هر كشوري بودند حداقل به 15 سال زندان محكوم مي شدند

عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز تهران گفت: سران فتنه در هر كشوري كه بودند، حداقل به 15 سال زندان محكوم مي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس حجت الاسلام والمسلمين جعفر شجوني در يادواره شهداي انقلاب كه در مدرسه علميه معصوميه قم برگزار شد، با بيان اينكه كساني كه مي گويند انبيا مديريت درستي نداشتند، انسان هايي بي سواد هستند، اظهار داشت: پيامبر اكرم(ص) آمد و گفت كه نه شرقي و نه غربي و امام خميني(ره) نيز زماني كه انقلاب كردند، شعار نه غربي و نه شرقي سر دادند.
وي ادامه داد: امروز وظيفه ما اين است كه با انسان هاي منحرفي كه مي خواهند ما را به سمت غرب هدايت كنند، مبارزه كنيم، اين انسان ها هر كسي مي خواهند باشند، خواه پاره تن امام و يا نخست وزير امام هم كه باشند، بايد با او مبارزه كنيم، مدارك ما هم در اين مبارزه بسيار محكم است و از آيه هاي قرآن مي توانيم در اين راستا استفاده كنيم.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز تهران با بيان اينكه كساني كه علاوه بر شرق و غرب، اسرائيل از آنها تعريف مي كند و آنها را سربازان خود مي داند، بايد از خجالت آب شوند و سر را زمين بگذارند و بميرند، تصريح كرد: شما آقايان در مجلس ششم خيانت كرديد، تحصن كرديد و استعفاي دسته جمعي داديد، اما همانگونه كه شعار ديو چو بيرون رود، شما بيرون رفتيد و اصولگرايان فرشته آمدند اما شما به سنگ اندازي خود ادامه داديد، وقتي ملت ايران در سه دوره انتخابات به اصلاح طلبان راي ندادند، شما به چه دليل مي گوييد كه در بار پنجم به شما راي دادند و حقتان را خورده اند، شما بايد ادعاي خود را ثابت كنيد.
وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي براي پيروزي شهيدان بسياري داده است، خاطرنشان كرد: جالب است كه پابرهنگان در جنوب شهر تهران انقلاب كردند و دختران و زنان در جردن هم با مانتوهاي تنگ و پاره پاره مي خواهند انقلاب كنند.
وي ادامه داد: اينها در ماه رمضان روزه خواري مي كنند و در روز قدس بطري هاي آب در دست به خيابان ها مي آيند و با كفش هم نماز مي خوانند.
حجت الاسلام والمسلمين شجوني با بيان اينكه عده اي دشمن خونين انقلاب هستند، بيان داشت: ما در دهه مباركه فجر قرار داريم، دوراني كه براي پيروزي انقلاب اسلامي زحمات زيادي كشيده شده است و راهپيمايي هاي بسيار زيادي برگزار شده است و شهداي بسيار زيادي در بر داشته است و ما نمي توانيم شهدا را فراموش كنيم.
وي اضافه كرد: مگر ما مي توانيم كه شهدا را فداي كروبي و فلان آدم كنيم، مگر ما مي توانيم خاطرات شهدا را فراموش كنيم، شاد باد روان امام خميني(ره) كه فرمود برخي آدم ها 50 سال عبادت كردند كه اميدواريم عبادتشان قبول باشد اما خوب است كه هر چند وقت يك بار وصيتنامه شهدا را نيز مطالعه كنيم.

 



تحفه الهي و هديه غيبي

اگر سري به بازار كتاب بزنيم و يا در جزوه ها و يا تحليل هاي داخلي و خارجي درباره «ژرفاي انقلاب اسلامي» بخواهيم مطالعه و پژوهش نمائيم و يا اگر بخواهيم از مسائل روزمره و حوادث جاري كمي فاصله گرفته و با افق گسترده تر و گستره وسيع تري به ارتباط بين وقايع و حوادث بنشينيم در اين صورت متوجه مي شويم علي رغم نوشته ها و گفته هاي فراوان به خصوص در ايام دهه فجر، در اين زمينه بسيار بايد تأمل و درنگ نمود و با كمال تأسف مطالبي كه از جان مايه انقلاب اسلامي بيرون آمده باشد بسيار اندك است. محورهاي توسعه پايدار و ناپايدار، افتتاح پروژه ها، انتقادات و مطالب مردمي، بيان دستاوردها و از طرف ديگر انتظارات و بيان كاستي ها و ضعف ها و از همه مهمتر خاطرات اشخاص و رجال، هر چند قسمت اندكي از «واقعه بزرگي» كه در آن قرار داريم را رخ مي نماياند، ولي از ابعاد، ريشه ها، پيامدها و عمق انقلابي بزرگ كه معمار برجسته آن حضرت امام خميني آن را «تحفه الهي و هديه غيبي»مي دانست بسيار فاصله دارد. امروزه بيان برخي كميت ها و آمار و ارقام و همچنين تبيين و توصيف هاي سطحي برخي اشخاص و خاطرات و بازگويي گوشه اي از متن تاريخ انقلاب به جاي آنكه مانند تابلوي اوليه اي ما را از خود عبور داده و به تابلوهاي بعدي برساند، گاه باعث شده تا عده اي در سطح مانده و يا اين سطح و كميت ساده را تمام ماجرا بپندارند. با حيرت بايد گفت وقتي از بازار اقتصاد و صحنه پرهياهوي سياست به دانشگاه و مراكز علمي مي رويم و به حق انتظار آن را داريم به تابلوهاي بعدي برسيم، باز مشاهده مي كنيم،هر چند صحنه دانشگاه ها بهتر و فضاي علمي، بستر مناسب تري براي رهيافتي عميق تر به سوي اين واقعه بزرگ قرن است اما در آنجا با آسيب شناسي هاي فراواني مواجه خواهيم شد؛ از جمله اين آسيب ها ترجمه متون فراواني است كه در تحليل انقلاب اسلامي نگارش يافته و نويسندگان داخلي و خارجي آنها سعي مي كنند با كنار هم گذاردن ده ها رويداد طبيعي، اقتصادي، سياسي آن هم در مدل هاي «ليبراليسم نو» و يا «شبه ماركسيستي» در قالب تحليل هاي علوم سياسي، جامعه شناسي سياسي و يا تحليل تاريخي و... به بيان توصيف و تحليل طرحي بنشينيد كه حتي امروز نيز تمامي نمايه بيروني آن هويدا نشده و از طرفي ريشه هاي اين بنا هر چند از ميان آن عوامل طبيعي و عوامل انساني مي گذرد اما وقتي با بصيرت و بينش فراتر از «پوزيتيويسم رايج» در علوم اجتماعي و علوم انساني غربي به آن نگريسته شود از سطح عوامل طبيعي گذار كرده و پيوندي ناگسستني با «عالم غيب و ملكوت» پيدا مي كند. اگر با اين نگاه كمي «انس» بگيريم و ابزار تحليل مان را از فضاي محدود «ناسوتي و تك ساحتي» عالم غربي جدا كنيم آن وقت پرسش هاي عميق تري نسبت به اين انقلاب خواهيم داشت و بي اختيار سأالاتي از اين دست به سراغمان مي آيد.
الف: چرا اين تحفه الهيه در اين زمان و در اين كشور بايد به نسل ما و ملت ما هديه گردد؟
ب: چرا تنها ملتي كه در «هويت ملي جديد» خود در پنج قرن اخير مفتخر به ولايت ائمه معصومين عليهم السلام است ملت ايران است؟
ج: چرا امام خميني، «حديث ثقلين» را كه در آن جدا ناپذيري ابدي قرآن و عترت متذكر شده است در ديباچه و افق اصلي شناسنامه انقلاب يعني وصيت نامه خود اينگونه و با اين چشم انداز اصلي مطرح نموده است؟
به نظر مي رسد «ناسوتي» جلوه دادن انقلابي الهي (كه ريشه در باور و اعتقادات عميق يك ملت دارد و رجعت و احتياج مجدد بشر زميني به نگاه آسماني و قدسي است) بزرگ ترين آسيبي است كه مي توان به پيكره و ذات انقلاب اسلامي وارد نمود، اين مهم در دو جبهه و در دو سطح و با دو انگيزه انجام مي گيرد:
الف: گروه اول شامل جبهه گسترده علمي، سياسي و اقتصادي و تبليغاتي فرهنگ و تمدن غرب مي باشد كه قرن ها بود در دو قالب «سكولاريزم» و «الحاد» مرگ تدريجي دين و مذهب را براي بشريت اعلام نموده بودند و «سنت» را امري «ماقبل مدرن» مي دانستند آنها امروز ناباورانه و حيرت زده به «احياي امر قدسي» و ديني در عالم «بعد از مدرن» چشم دوخته اند.
ب: گروه دوم برخي از دوستان ساده دل و ياوران اوليه انقلاب و حتي كساني كه دل به انقلاب اسلامي سپرده اند و همين جلوه هاي ظاهري را تمامي ماجرا دانسته و حتي با پررنگ كردن نقش خود و يا ديگر عوامل انساني و طبيعي و لو مثبت و حتي از روي حسن نيت مي خواهند به تبيين امري بنشينند كه نه در شكل گيري و نه در هويت و نه اصالت آن نمي توانسته اند نقش آفريني داشته باشند.
نتيجه عملي و حتي نظري هر دو گروه و لو در دو جبهه متفاوت، به نظر يك چيز خواهد بود «ناسوتي نمايي» و «عرفي سازي امر قدسي» و موضوع مباركي كه امام خميني(ره) درباره آن مي فرمايند «من از اول اين انقلاب خودم را در اين امر مأثر نمي دانستم و شماها را هم مأثر نمي دانم» و در نهايت در بند اول وصيت نامه خود در تبيين و توصيف انقلابي كه همه جا با نام او گره خورده است و در همه دنيا از نقش بي بديل او با عنوان بزرگترين ريشه ياد مي نمايند، مي نويسد:
«ما مي دانيم كه اين انقلاب بزرگ كه دست جهانخواران و ستمگران را از ايران بزرگ كوتاه كرد با تأييدات غيبي الهي پيروز گرديد...» امام بعد چند سطر توضيح جان مايه كلام و حرف آخر را در تبيين ژرفاي انقلاب اسلامي كه درحقيقت فلسفه ظهور و تداوم آن نيز مي باشد اينگونه رقم مي زند:
«انقلاب اسلامي ايران از همه انقلاب ها جداست هم در پيدايش و هم در كيفيت مبارزه و هم در انگيزه انقلاب و قيام و ترديد نيست كه اين «تحفه الهي و هديه غيبي» بوده كه از جانب خداوند منان بر اين ملت مظلوم غارت زده عنايت شده است».
دكتر موسي نجفي
استاد فلسفه سياسي دانشگاه

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14