(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 27 بهمن 1388- شماره 19583
 

مشاور اردوغان ، سفير آمريكا را از محل مذاكرات بيرون انداخت
12 غيرنظامي در حملات ناتو به جنوب افغانستان كشته شدند
رئيس جمهور جديد اوكراين: دوران انقلاب هاي رنگي آمريكايي به سر آمده است
نشست اضطراري رؤساي ستاد مشترك آمريكاو رژيم صهيونيستي در تل آويو
تظاهرات مردم پنج شهر عراق عليه بازگشت بعثي ها به قدرت
سعدالدين حريري خواستار توسعه مناسبات ميان لبنان و سوريه شد



مشاور اردوغان ، سفير آمريكا را از محل مذاكرات بيرون انداخت

در پي اهانت سفير آمريكا به نخست وزير تركيه، مشاور اردوغان وي را از ساختمان بيرون انداخت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رسانه هاي تركيه، هنگامي كه «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه و «هيلاري كلينتون»، وزير خارجه آمريكا پشت درهاي بسته در دوحه مشغول گفت وگو بودند، سفير آمريكا در قطر با بيان اينكه ديدار كلينتون با پادشاه قطر مهمتر است و زمانش دير شده، قصد ورود به اطاق محل مذاكره را داشت كه مشاور اردوغان اين اظهارات و حركت وي را اهانت به نخست وزير كشورش دانست. مشاور اردوغان كه از اين بي ادبي سفير آمريكا شديداً عصباني شده بود، به درگيري لفظي با وي پرداخت.
بنابراين گزارش، اين درگيري لفظي به درگيري فيزيكي بين دو طرف انجاميد كه در نتيجه ديپلمات ترك، اين ديپلمات آمريكايي را از ساختمان محل مذاكرات بيرون انداخت.

 



12 غيرنظامي در حملات ناتو به جنوب افغانستان كشته شدند

12 غيرنظامي در حملات نيروهاي اشغالگر آمريكايي و ناتو در ولايت جنوبي هلمند افغانستان كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، نيروهاي آمريكايي و ناتو برخلاف ادعاي قبلي خود، مردم و مناطق مسكوني ولايت هلمند را هدف حملات قرار دادند. در اين عمليات گسترده كه دو روز از آغاز آن مي گذرد و هدف از آن سركوب شبه نظاميان طالبان، اعلام شده بود، دست كم 12 غيرنظامي هدف قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند و بسياري نيز زخمي شدند. «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان، تحت فشار افكار عمومي مجبور شد هيئتي را مأمور بررسي علل كشتار غيرنظاميان در ولايت هلمند كند. در همين حال، «كاري يوسف احمدي»، يكي از سخنگويان طالبان اعلام كرد، نظاميان ناتو در حملات خود در ولايت هلمند نتوانستند به شبه نظاميان اين گروه آسيبي برسانند.

 



رئيس جمهور جديد اوكراين: دوران انقلاب هاي رنگي آمريكايي به سر آمده است

يانكوويچ در نخستين مصاحبه خود پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري اوكراين گفت: توسعه دموكراسي به سبك و هدايت آمريكا «مرده و دفن شده» است.
به گزارش خبرگزاري ها «ويكتور يانكوويچ»، كانديداي پيروز انتخابات رياست جمهوري اوكراين، روز گذشته در نخستين مصاحبه خود با يك روزنامه غربي، ضمن اذعان به دخالت واشنگتن به طراحي انقلاب نارنجي در سال 2004، تصريح كرد: امروز دخالت آمريكا (در امور ساير كشورها) يك امر سري نيست.
وي به روزنامه ديلي تلگراف گفت: سياست جرج بوش، رئيس جمهور سابق آمريكا مبني بر گسترش دموكراسي به سبك آمريكايي نيز مرده و دفن شده است.
وي همچنين با اعلام اينكه براي گرمتر شدن روابط اوكراين با غرب تلاش خواهد كرد گفت: اين حقيقت را هم پنهان نمي كند كه اولويت وي بازسازي روابط از بين رفته كيف- مسكو خواهد بود.
اما غرب هم نبايد از آنها بترسد. از سوي ديگر خبرگزاري ريانووستي نيز از ارسال نامه تبريك «ديميتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه به «ويكتور يانكوويچ» خبر داد و نوشت: رئيس جمهور روسيه از وي دعوت كرده تا به عنوان نخستين سفر رسمي اش پس از پيروزي به مسكو سفر كند.
خبر ديگر اينكه، كميسيون مركزي انتخابات رياست جمهوري اوكراين، روز يكشنبه با وجود اصرار «تيموشنكو»، رقيب شكست خورده دور دوم انتخابات رياست جمهوري بر وقوع تقلب در انتخابات رسماً پيروزي «يانكوويچ» را تأييد كرد.

 



نشست اضطراري رؤساي ستاد مشترك آمريكاو رژيم صهيونيستي در تل آويو

رؤساي ستاد مشترك ارتش آمريكا و رژيم صهيونيستي جهت طرح ريزي توطئه جديد عليه جنبش حماس در تل آويو ديدار و گفت وگو كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، «مايكل مولن» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در ديدار با «گابي اشكنازي» همتاي صهيونيستي خود در تل آويو، راه هاي تحريم تسليحاتي جنبش مقاومت اسلامي «حماس» را بررسي كردند. اين ديدار در حالي صورت گرفت كه حلقه محاصره نوار غزه هر روز تنگ تر مي شود و مسئولان مصري با ساخت ديوار فولادي در طول مرزهاي خود با نوار غزه در اين جنايت ظالمانه مشاركت فعالي دارند. مولن در اين سفر بر افزايش تلاش هاي انجام گرفته در راستاي فشار هرچه بيشتر برحماس و ارائه راه هاي تقويت برتري نظامي ارتش رژيم صهيونيستي بر مقاومت فلسطين تاكيد كرد.

 



تظاهرات مردم پنج شهر عراق عليه بازگشت بعثي ها به قدرت

مردم عراق در مخالفت با بازگشت بعثي ها به قدرت، در شهرهاي مختلف اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه «اخبار الناصريه»، استان «ذي قار» بار ديگر صحنه تظاهراتي در محكوميت حزب منحله بعث و درخواست مردم براي كنار گذاشتن كامل بعثي ها از روند سياسي بود.
«بهاءالاعربي» نماينده مجلس عراق كه در اين تظاهرات شركت كرده بود، گفت: به موجب ماده هفت قانون اساسي، مشاركت بعثي ها در فعاليت سياسي تحت هر عنواني ممنوع است.
وي اظهار داشت: خون شهدا نيز مانع ديگري در برابر تحقق روياهاي بعثي ها مبني بر بازگشت به قدرت و روند سياسي است.
«قصي العبادي» رئيس شوراي استان ذي قار نيز گفت: اين تظاهرات تاكيدي بر درخواست مردم عراق در مخالفت با بازگشت بعثي هاي جنايتكار به نهادهاي تصميم گيري و حساس است.
اين در حالي است كه شهرهاي بغداد، دياله، نجف، واسط و ... شاهد تظاهرات مشابهي بر ضد بعثي ها بود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري آلمان، «سيد عمار الحكيم» رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق در جريان ديدار با رئيس و اعضاي شوراي استانداري واسط با بيان اينكه بازگشت بعثي هاي صدامي به روند سياسي عراق بر خلاف قانون اساسي كشور است، برمخالفت قاطع ملت عراق با اين مسئله تاكيد كرد.
«احمد چلبي» سرپرست هيئت بازخواست و عدالت عراق نيز تاكيد كرد: آمريكا با فشار بر دستگاه قضايي عراق درصدد مشاركت دادن بعثي ها در انتخابات اين كشور و بازگرداندن آنها به قدرت است.
وي گفت: واشنگتن هيئت بازخواست و عدالت عراق را تحت فشار قرار داده است تا به عناصر منحله بعث اجازه دهد در انتخابات پارلماني عراق مشاركت داشته باشد.
چلبي متذكر شد: هيچ طرف خارجي حق حاكميت بر عراق را ندارد و دستگاه قضايي عراق دستگاهي مستقل است.
سرپرست هيئت بازخواست و عدالت عراق خاطرنشان كرد: تبليغات انتخابات پارلماني هفتم مارس (شانزدهم اسفند) با حضور بيش از شش هزار نامزد با هدف رقابت براي كسب 325 كرسي (دومين پارلمان پس از سرنگوني رژيم بعثي صدام در سال 2003)، از روز جمعه 23 بهمن آغاز شده است.
از سوي ديگر، بيش از چهار ميليون زائر با حضور در نجف اشرف، مراسم سالگرد رحلت حضرت محمد خاتم النبيين(ص) و امام حسن مجتبي(ع) را در فضايي آكنده از حزن و اندوه در حرم مطهر اميرمومنان علي(ع) برگزار كردند.

 



سعدالدين حريري خواستار توسعه مناسبات ميان لبنان و سوريه شد

همزمان با پنجمين سالروز ترور «رفيق حريري» نخست وزير فقيد لبنان، «سعدالدين حريري» خواستار توسعه روابط و مناسبات جديد با سوريه شد.
به گزارش خبرگزاري ها، نخست وزير لبنان در پنجمين سالگرد ترور پدرش اظهار داشت، سفر من به دمشق در دسامبر گذشته جزئي از طرح آشتي كشورهاي عربي بود و من با صراحت و صادقانه اعلام مي كنم كه خواستار ايجاد روابط جديدي ميان سوريه و لبنان هستم، چرا كه هر دو كشور مي خواهند به عنوان كشور آزاد و مستقل با يكديگر رابطه داشته باشند.
وي تاكيد كرد، آشتي كشورهاي عربي يك گام تاريخي است و ما با برداشتن اين گام ثابت كرديم كه اتحاد كشورهاي عربي به نفع اين كشورها و اختلاف و تشتت بيشترين ضرر را به كشورهاي عربي وارد مي كند.
سعدالدين حريري همچنين گفت، اتحاد كشورهاي عربي مهمترين عامل در مقابله با تهديدات روزافزون رژيم صهيونيستي است.
وي تصريح كرد، وزيرخارجه اسرائيل با تهديد لبنان به اهداف خود نخواهد رسيد.
نخست وزير لبنان با دفاع از سلاح حزب الله گفت: ما از سلاح حزب الله عقب نشيني نخواهيم كرد.
گفتني است در مراسم سالگرد رفيق حريري ده ها هزار نفر از مردم لبنان از طوائف گوناگون متحد و يكپارچه در حالي كه پرچم هاي اين كشور را در دست داشتند در ميدان اصلي بيروت گردهم آمدند و پنجمين سالگرد ترور رفيق حريري را گرامي داشتند.
مراسم سال جاري از يكشنبه در حالي برگزار شد كه سران 14 مارس همچون سال هاي گذشته نه تنها سوريه را به دست داشتن در ترور رفيق حريري متهم نكردند، بلكه با اظهارات سعدالدين حريري، فصل جديدي در تاريخ روابط دمشق بيروت آغاز شد.
در همين حال، روزنامه لبناني «السفير» در واكنش به اظهارات حريري نوشت: خطر تفاهم سياسي لبنان با سوريه براي رژيم صهيونيستي، بزرگتر از خطر حزب الله است.
به نوشته اين روزنامه، تشكيل كابينه وحدت ملي در لبنان كه حزب الله نيز در آن حضور قوي دارد، موجب نگراني شديد مقامات رژيم صهيونيستي شده و با نزديكي حريري به سوريه و حل اختلافات با اين كشور نگراني مقامات صهيونيستي بيشتر شده است.
السفير افزود: معادله قدرت در جنوب لبنان بر سه چيز متمركز خواهد شد اول حضور قوي حز ب الله با موشك هاي پيشرفته خود، دوم حمايت بدون شرط حريري از حزب الله در برابر تجاوزات اسرائيل و عامل سوم هم متحد شدن سوريه و لبنان در مقابل رژيم صهيونيستي است.
از سوي ديگر، «شيخ نبيل قاووق» مسئول حزب الله در جنوب لبنان تاكيد كرد، مقاومت فلسطين، لبنان و سوريه در يك صف واحد با جنگ افروزي با رژيم صهيونيستي مقابله خواهند كرد.
وي تاكيد كرد: در جنگ آتي با دشمن صهيونيستي، متحد و يكپارچه در كنار برادران فلسطيني و سوري مبارزه خواهيم كرد.
خبر ديگر اينكه، «شيخ نعيم قاسم» معاون دبير كل حزب الله نيز طي سخناني اعلام كرد: ليبرمن وزير خارجه رژيم صهيونيستي، اسرائيل را به جهنم مي برد.
خبرديگر از لبنان حاكي است «وليد جنبلاط» رئيس فراكسيون دموكراتيك در مجلس لبنان ديروز با «سيدحسن نصرالله»، دبير كل حزب الله لبنان، ديدار كرد. طرفين در اين ديدار، بر وحدت ميان لبنان و سوريه در برابر تهديدات رژيم صهيونيستي تأكيد كردند. همچنين، خبرها حاكي است علامه «محمد حسين فضل الله»، عالم شيعي لبنان، به دنبال تشديد بيماري، ديروز در بيمارستان بيروت بستري شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14