(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول اسفند 1388- شماره 19586
 

آغاز رزمايش دريايي كره شمالي
دانشجويان دانشگاه منچستر سخنراني ديپلمات اسرائيلي را به هم زدند
اعتراض شديداللحن پكن به ديدار دالايي لاما با اوباما
غير از موساد و برخي كشورهاي اروپايي دست آمريكا هم در ترور عضو ارشد حماس رو شد
سليم الحص: سخنان شجاعانه سيدحسن نصرالله اعتماد به نفس را به مردم لبنان بازگرداند
منطقه مين گذاري شده طالبان در هلمند به تصرف نيروهاي ناتو درآمد
كودتا در سرزمين اورانيوم نظاميان نيجر قدرت را به دست گرفتند
انفجار در استان الانبار 10كشته و 15مجروح برجاي گذاشت



آغاز رزمايش دريايي كره شمالي

رزمايش كره شمالي با حضور يگان هاي دريايي در درياي غربي در مرز دو كره آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، رزمايش نظامي كره شمالي با آتشبار توپخانه و تمرينات نظامي در درياي غربي در چهار منطقه مرزي با كره جنوبي آغاز و تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.
خبرگزاري كره جنوبي (يونهاب) نيز روز جمعه اعلام كرد: كره شمالي با توجه به احتمال بازگشت به مذاكرات شش جانبه هسته اي مي خواهد از قدرت چانه زني بالاتري برخوردار باشد.«يونهاب» در تحليل اهداف رزمايش كره شمالي خاطرنشان كرد: ممكن است يكي از اهداف اين اقدام نظامي كره شمالي، پاسخ به برنامه سئول و واشنگتن براي برگزاري رزمايش سالانه دو كشور در ماه آينده ميلادي باشد.

 



دانشجويان دانشگاه منچستر سخنراني ديپلمات اسرائيلي را به هم زدند

سخنراني برنامه ريزي شده معاون سفير رژيم صهيونيستي در انگليس در دانشگاه منچستر با اعتراض دانشجويان اين دانشگاه لغو شد؛دانشجويان ضمن جنايتكار خواندن اين ديپلمات اسرائيلي او را «هو» كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» «تاليا ليدور فرشه» معاون سفير انگليس در لندن سخنراني خود را در دانشگاه منچستر به دليل اعتراض شديد دانشجويان لغو كرد.
اتحاديه دانشجويي دانشگاه منچستر و دانشجويان حامي فلسطين با ارائه دادخواستي از مسئولان اين دانشگاه خواستند به مقام هاي اسرائيلي اجازه شركت و سخنراني در سمينارهاي اين دانشگاه را ندهند.

 



اعتراض شديداللحن پكن به ديدار دالايي لاما با اوباما

چين در اعتراض به ديدار رئيس جمهور آمريكا با رهبر معنوي تبت در كاخ سفيد، سفير آمريكا در پكن را احضار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، به دنبال بي توجهي واشنگتن به هشدارهاي پي درپي پكن در باره سفر «دالايي لاما» رهبر تبت به آمريكا و ديدار باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا با اين رهبر جدايي طلب در كاخ سفيد كه روز پنجشنبه گذشته صورت گرفت، وزارت خارجه چين روز گذشته سفير آمريكا در پكن را احضار و مراتب اعتراض شديد كشورش را اعلام كرد.
در بيانيه اي كه وزارت خارجه چين در اين باره صادر كرده، اين اقدام آمريكا «دخالت در امور داخلي چين» عنوان شده كه «به احساسات ملي گرايانه چين ضربه زده است».
در اين بيانيه همچنين از آمريكا خواسته شده، ضمن پايبندي به موافقتنامه هاي امضا شده در مورد تبت، به حمايت از جدايي طلبان ضد دولت چين، پايان داده شود.
سخنگوي وزارت خارجه چين نيز ديدار اوباما با دالايي لاما را «اقدامي گستاخانه» خواند. از سوي ديگر، كاخ سفيد بدون توجه به اعتراض هاي پكن اعلام كرد، از فرهنگ تبت و حقوق مردم اين منطقه حمايت مي كند.
رسانه هاي چيني نيز روز گذشته با انتشار اين خبر نوشتند «اوباما با اين اقدام سياست «تغيير» خود را عقيم گذاشت.»

 



غير از موساد و برخي كشورهاي اروپايي دست آمريكا هم در ترور عضو ارشد حماس رو شد

با افشاي دخالت سيا در ترور فرمانده ارشد حماس از سوي يك روزنامه آمريكايي جزئيات تازه اي از اين پرونده برملا شد.
به گزارش شبكه خبر، روزنامه آمريكايي «وال استريت ژورنال» از دست داشتن واشنگتن و سازمان اطلاعات امنيت آمريكا (سيا) در ترور «محمود المبحوح» از رهبران حماس در دوبي پرده برداشت.
بنابر اعلام اين روزنامه آمريكايي، مقامات اماراتي اعلام كردند افرادي كه در ترور المبحوح دست داشتند از كارت هاي اعتباري استفاده مي كردند كه از بانك ها و مراكز مالي آمريكا تهيه شده بود.
گروهي كه ترور المبحوح را به عهده داشتند از اين كارت هاي اعتباري براي خريد گذرنامه و لوازم مربوط به عمليات ترور استفاده كرده بودند.
استفاده تروريست ها از كارت هاي اعتباري آمريكايي جاي هيچ شك و ترديدي را باقي نمي گذارد كه واشنگتن نيز در ترور محمود المبحوح دست دارد.
در همين رابطه روزنامه انگليسي «ديلي ميل» نيز فاش كرد كه ماموران اسرائيلي پيش از ترور المبحوح به سازمان اطلاعات انگليس اعلام كرده بودند كه قصد دارند با استفاده از پاسپورت جعلي انگليسي، يك عمليات فرا مرزي انجام دهند. اين روزنامه افزود، ساعتي پيش از ترور محمود المبحوح يك مامور موساد به وزارت خارجه انگليس اطلاع داد كه يك جوخه ترور با استفاده از پاسپورت هاي خارجي جعلي وارد امارات متحده عربي شده اند.
يك منبع امنيتي انگليس دراين باره گفت، مقامات انگليسي در جريان اين عمليات قرار گرفته بودند اما نمي دانستند چه كسي هدف اين جوخه خواهد بود.
در همين رابطه رئيس پليس دوبي با اعلام اينكه گذرنامه هاي استفاده شده در ترور المبحوح جعلي نبوده بلكه واقعي بوده است، اظهار داشت: با توجه به اينكه ثابت شده موساد عامل اصلي اين ترور بوده است، رئيس اين سازمان جاسوسي تحت تعقيب بين المللي قرار خواهد گرفت.
وي افزود، پليس بين الملل بايد يك هشدار قرمز براي مئير داگان 65 ساله كه هم اكنون سكوت اختيار كرده است صادر كند.
لو رفتن موساد در اين ترور انتقادهايي را درون هيئت حاكمه رژيم صهيونيستي عليه داگان و سازمان موساد در پي داشته و برخي از افراد خواستار كناره گيري وي شده اند.
در همين رابطه روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نوشت، مشاوران داگان رئيس موساد در حال رايزني با سرويس هاي جاسوسي كشورهاي آلمان، فرانسه، انگليس و ايرلند براي كاهش عصبانيت آنها از اقدام موساد در استفاده از گذرنامه هاي اروپايي براي ترور المبحوح در دوبي هستند؛ اين در حالي است كه خبرگزاري ها از احضار سفيران رژيم صهيونيستي از سوي كشورهاي فوق خبر داده اند. ليكن ناظرين سياسي منطقه معتقدند كه احضار سفيران اسرائيلي سرپوشي براي كاهش فشارها عليه اين كشورهاي اروپايي بوده است و خود اين كشورها به دست داشتن در ترور عضو ارشد حماس اعتراف كرده اند.

 



سليم الحص: سخنان شجاعانه سيدحسن نصرالله اعتماد به نفس را به مردم لبنان بازگرداند

نخست وزير اسبق لبنان گفت، سخنان سيدحسن نصرالله اعتماد به نفس و اطمينان خاطر را به لبناني ها بازگرداند.
به گزارش خبرگزاري ها، «سليم الحص» با انتشار بيانيه اي سخنان دبير كل حزب الله را صادقانه و مقتدرانه توصيف كرد و گفت، صداقت گفتار سيدحسن نصرالله تقويت كننده اطمينان خاطر لبناني ها نسبت به مقاومت است.
وي در تأييد آمادگي كامل حزب الله گفت: وقتي مقاومت آماده پاسخگويي به دشمن صهيونيستي باشد، اين رژيم جرئت نخواهد كرد به لبنان حمله كند مگر اينكه بخواهد صداقت رهبر مقاومت را دوباره امتحان كند.
الحص افزود: در تاريخ جنگ اعراب و اسرائيل اين اولين بار است كه رژيم صهيونيستي در تهاجمات وحشيانه خود مجبور شده بارها به محاسبه ضرر و زيان خود بپردازد.
نخست وزير اسبق لبنان همچنين بر حفظ حق بازگشت تمامي پناهندگان فلسطيني به كشورشان به عنوان يك راه حل عادلانه تأكيد كرد.
«واصل طاها» رئيس حزب تجمع ملي دموكراتيك لبنان نيز گفت، اعلام مقابله به مثل دبير كل حزب الله لبنان و اشاره به قدرت موشكي بالاي مقاومت، صهيونيست ها را دچار وحشت كرده است.
وي افزود، سيدحسن نصرالله به آنچه مي گويد عمل مي كند و در صورت هرگونه حمله جديد به لبنان، تل آويو هدف قرار خواهد گرفت.
طاها تصريح كرد، سخنان سيدحسن نصرالله بازدارندگي در منطقه را بالا برده و سبب شده كه دستگاه هاي سياسي و نظامي رژيم صهيونيستي پيش از هرگونه تجاوز به لبنان به عواقب آن به دقت بينديشند.
«عبدالرحمن البرزي» شهردار شهر تاريخي صيدا و از چهره هاي مطرح سياسي لبنان نيز طي مراسمي كه به مناسبت آزادسازي صيدا صورت گرفته بود اظهار داشت مقاومت با دفاع جانانه در برابر اسرائيل، آزادي و استقلال را براي اين كشور به ارمغان آورده است و حاكميت ملي لبنان بدون آن بي معني است.
وي افزود، سلاح حزب الله جزو اساسي حاكميت ملي لبنان است و شهر صيدا كه در مقابل تجاوزات اسرائيل ايستادگي كرده است مي تواند در برابر هر ظلم و بي عدالتي اجتماعي موضع گيري كند و بر آن پيروز شود.
عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب نيز كه به لبنان سفر كرده بود در ديدار با ميشل سليمان رئيس جمهور، نبيه بري رئيس پارلمان و وزير خارجه اين كشور بر ضرورت هوشياري نسبت به تحولات منطقه تأكيد كرد و افزود، خاورميانه هم اكنون روي يك ورقه آهني داغ ايستاده است.
وي در اين ديدارها اظهار داشت، در صورت هرگونه رويارويي رژيم صهيونيستي با لبنان اتحاديه عرب در كنار لبنان خواهد ايستاد.
«فاروق قدومي» رئيس دايره سياسي سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) نيز در ديدار با سعدالدين حريري نخست وزير لبنان اظهار داشت، مقاومت تنها راه آزادي فلسطين است و از تمامي كشورهاي عربي مي خواهيم حمايت خود را از برادران فلسطيني دريغ نكنند.

 



منطقه مين گذاري شده طالبان در هلمند به تصرف نيروهاي ناتو درآمد

نيروهاي آمريكايي منطقه «مرجاه» در ولايت هلمند را تصرف كردند. اين منطقه توسط طالبان مين گذاري شده است.
به گزارش آسوشيتدپرس، نيروهاي تحت كنترل آمريكا در ولايت هلمند پنجشنبه منطقه «مرجاه» در اين ولايت را در حالي از شبه نظاميان طالبان پس گرفتند كه به گفته فرماندهان اشغالگر، جاده ها، ساختمان ها و مراكز حساس به انواع و اقسام مين و بمب خطرناك آلوده است. به گفته «نيك كارتر»، يك فرمانده نيروهاي انگليسي در هلمند، استقرار امنيت و پاكسازي محيط در مرجاه احتمالاً يك ماه زمان مي برد. به ادعاي منابع غربي، بيش از 120 تن از شبه نظاميان طالبان در اين حملات كشته شدند. همچنين، با مرگ شش تن از نيروهاي ناتو طي دو روز گذشته، شمار كشته هاي نظاميان اشغالگر طي هفت روز عمليات در هلمند، به بيش از 15 تن رسيد.به گفته كارتر، عمليات بعدي در ولايت قندهار انجام مي شود. اين فرمانده انگليسي معتقد است شبه نظاميان طالبان از اين پس، دست به حملات نامتقارن و انتحاري خواهند زد.

 



كودتا در سرزمين اورانيوم نظاميان نيجر قدرت را به دست گرفتند

كودتاچيان نيجر پس از بازداشت رئيس جمهوري و اعضاي كابينه دولت قدرت را به دست گرفتند و در اولين قدم قانون اساسي اين كشور را به حالت تعليق درآوردند.
به گزارش خبرگزاري ها، نظاميان كودتاچي متعلق به شوراي عالي احياي دموكراسي با انتشار بيانيه اي از تعليق قانون اساسي، انحلال دولت و واگذاري امور اجرايي به معاونان وزيران و مقامات محلي خبر دادند.
كودتاچيان كه رهبر خود را «سالوجيبو» رئيس شوراي عالي احياي دموكراسي معرفي مي كنند، درباره علت اقدام خود اعلام كردند در روز پنجشنبه ما تصميم گرفتيم با انجام كودتا به شرايط سياسي متشنج در نيجر پايان دهيم.
كودتاچيان از مردم اين كشور خواستند كه آرامش خود را حفظ كنند و در راستاي احياي دموكراسي و اداره مناسب كشور متحد شوند.
در اين كودتا كه به سرنگوني «ممدو تانجا» رئيس جمهوري 71 ساله نيجر- كه حدود 10 سال در قدرت بود- انجاميد، مدت كوتاهي كودتاچيان و محافظان كاخ رياست جمهوري به روي يكديگر آتش گشودند كه در نتيجه آن چهار تن از محافظان كشته شدند.گفته مي شود كودتاچيان پس از آن دست به اين اقدام زدند كه هفته گذشته مذاكرات مخالفان با دولت به شكست انجاميد.همچنين «تانجا» كه قرار بود تا حدود سه ماه ديگر قدرت را واگذار كند دست به تغييراتي در قانون اساسي اين كشور زد كه او را قادر مي ساخت به مدت سه سال ديگر به حاكميت خود ادامه دهد. كشور نيجر با بيش از 15 ميليون جمعيت كه 80 درصد آنان مسلمان هستند در غرب آفريقا و در همسايگي ليبي، الجزاير، چاد، مالي، نيجريه و ولتاي عليا قرار دارد.
اين كشور فقير سومين منبع اورانيوم جهان است.

 



انفجار در استان الانبار 10كشته و 15مجروح برجاي گذاشت

انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در استان الانبار عراق، 10كشته و 15مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش شبكه العالم، پنجشنبه گذشته فردي يك خودروي حامل بمب را در مجاورت ساختمان استانداري الانبار در شهر «رمادي» منفجر كرد. اين انفجار جان چهار پليس و شش غيرنظامي را گرفت و 15تن ديگر را نيز مجروح كرد. به گفته برخي منابع انفجار فوق انتحاري بوده است. عراق 16اسفندماه جاري شاهد انتخابات پارلماني خواهد بود و به اعتقاد بسياري از ناظران، تا زمان برگزاري انتخابات، انفجارهاي تروريستي، به ويژه در بغداد افزايش خواهد يافت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14