(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2 اسفند 1388- شماره 19587
 

پايتخت فرهنگي ايران از حرف تا عمل
استاندار گيلان: خودكفايي برنج آسانتر از گندم است
ايران در كيهان
معاون استاندار استان مركزي: ساخت مسجد در شهرك هاي جديد اراك مورد غفلت قرار گرفته است
با بهره برداري از سيلوي 60هزار تني ديواندره كردستان درذخيره سازي گندم بي نياز شد
استاندار زنجان كلنگ كارخانه پتروشيمي خرمدره را به زمين زد
افزايش نمايندگان يزد در مجلس آينده
بنياد آيت الله نجومي و چاپ آثار اين عالم رباني در كرمانشاه تشكيل مي شود
مسئول ناحيه بسيج دانشجويي همدان: 3هزار دانشجو از همدان به اردوي راهيان نور اعزام مي شوند
مركز اورژانس اجتماعي قشم راه اندازي شد
معاون وزير نيرو خبر داد رشد 40 درصدي اعتبارات آب و فاضلاب كشوردر سال آينده
مدير كل راه آهن خراسان رضوي: ظرفيت راه آهن مشهد به اشباع رسيده است
بهره برداري از مرحله نخست پروژه پرورش كپور و ماهيان هندي در اهواز
با صرف 42 ميليارد ريال اعتبار پژوهشكده رويان تبريز احداث مي شود



پايتخت فرهنگي ايران از حرف تا عمل

سال ها پيش متوليان و مسئولان فرهنگي استان فارس ايده «فارس» پايتخت فرهنگي ايران زمين» را مطرح كردند. از آن زمان تاكنون اين حرف و ايده فقط در حد يك شعار باقي ماند و هيچ يك از مسئولان عالي استان به دنبال ثبت رسمي اين عنوان نبودند و فقط در سخنراني ها و جلسات به اين موضوع اشاره ميشد كه فارس پايتخت فرهنگي ايران است. از همان زمان عده اي از اهالي فرهنگ و هنر فارس مطرح مي كردند كه بايد اين عنوان كه به حق شايسته استان كهن فارس است به عنوان يك شعار رسمي براي فارس ثبت شده و رسميت يابد اما گوش متوليان فرهنگ استان بدهكار اين موضوع نبود. در سفر اول و دوم هيئت دولت به استان فارس نيز باز جمعي از دلسوزان و فرهنگ دوستان استان از مسئولان خواستند كه اين عنوان به صورت يك مصوبه به تاييد هيئت دولت برسد و فارس رسماً پايتخت فرهنگي كشور شود كه بازهم گوشي بدهكار نبود.
چندي پيش در سفر سوم هيئت دولت به اصفهان، اين شهر به عنوان پايتخت فرهنگي ايران معرفي شد و بصورت يك مصوبه درآمد. پس از آن داد و فغان مسئولان استان فارس بلند شد كه ما پايتخت فرهنگي ايران هستيم و چرا اين عنوان به اصفهان تعلق گرفت؟
مصاحبه ها كردند و مقاله ها نوشتند و همايش برگزار كردند تا ثابت كنند فارس پايتخت فرهنگي ايران است نه اصفهان. اما دريغ و افسوس كه ديگر كار از كار گذشته بود. در سفر اخير هيئت دولت به فارس نيز باز اين اعتراضات به جايي نرسيد و اين عنوان براي هميشه ارزاني اصفهاني ها شد.
حال بايد به اين نكته توجه كرد كه چرا علي رغم اينكه سال ها فارس داعيه دار پايتخت فرهنگي كشور بود اين عنوان به اصفهان رسيد؟ علت را بايد در نبود عزمي راسخ در مسئولان فارس جستجو كرد نه زرنگي اصفهاني ها.
اما بايد به نكته ديگري نيز توجه داشت. رهبر معظم انقلاب در سفر سال گذشته به استان فارس مدال افتخاري را به اين استان هديه كردند و آن اين بود كه ايشان، فارس را سومين حرم اهل بيت(ع) ناميدند. حال كه ديگر از پايتخت فرهنگي خبري نيست مسئولان استان بايد تمام همت خود را بر اين مدار قرار دهند و عزم خود را جزم كنند تا اين ايده پرافتخار عملي شود. رهبر معظم انقلاب با ژرف انديشي اين عنوان را فارس هديه كردند به زيرا وجود امام زادگان واجب التعظيم در اين خطه از كشور به حق فارس را حرم اهل بيت (ع) كرده است. اميد است مسئولان و متوليان امر با اقدامات عملي خود و تصويب و اجراي طرح هاي بزرگ مذهبي در اين استان نشان دهند كه بحق فارس سومين حرم اهل بيت(ع) است.
اگر در طول اين سال ها به شعارهاي توخالي بسنده نمي شد و مسئولان استان به صورت جدي پي گيري مي كردند شايد الان اين مصوبه هيئت دولت به فارس مي رسيد و اين استان رسماً پايتخت فرهنگي كشور معرفي مي شد.
شهرام درويش
خبرنگار كيهان در شيراز

 



استاندار گيلان: خودكفايي برنج آسانتر از گندم است

رشت - خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان برتشكيل كميته تخصصي به منظور تعيين سرانه مصرف برنج و چاي و مشخص كردن مقدار واقعي مصرف تاكيد كرد.
روح الله قهرماني چابك از تصويب طرح ساماندهي چاي ايراني خبرداد و تصريح كرد در حال حاضر اين طرح براي اجرايي شدن به سازمانهاي ذيربط ابلاغ شده است.
وي كه در جلسه ستاد راهبردي محصولات كشاورزي استان گيلان سخن مي گفت با بيان اينكه خودكفايي برنج در كشور بمراتب عملياتي تروآسان تر از خودكفايي گندم است افزود: در اين راستا ما در استان گيلان تلاش خواهيم كرد در بحث برنج در كشور به خودكفايي دست يابيم.
وي با اشاره به اجراي طرح تحويل آب به صورت حجمي در گيلان نيز خاطرنشان ساخت: با توجه به اجراي اين طرح در منطقه بايد مزارع زير 4 هكتار باتشكيل تعاوني هاي مختلف به بيش از 4 هكتار افزايش يابند.
استاندار گيلان از طرح 5 ساله افزايش توليد برنج در اين استان سخن گفت و در ادامه كاهش هزينه هاي توليد، ايجاد زمينه رقابتي كردن توليد اين محصول، ارتقاء و بهره وري و دانش بهره برداران را از اهداف اجراي طرح مذكور دانست.
به گفته مهندس قهرماني طرح 5 ساله افزايش توليد برنج درگيلان در طي سالهاي 89 الي 93 اجرا مي شود.
وي هم چنين از طرح توسعه باغ هاي ديم بااستفاده از آبياري در اراضي شيبدار استان به عنوان يكي ديگر از اقدامات مهم بخش كشاورزي در گيلان نام برد و افزود: باسرمايه گذاري يك هزار و 731 ميليارد ريالي در توسعه كشت 48 هزار و 700 هكتار باغ هاي استان گيلان و كشت توام در 46 هزار و 315 هكتار نباتات علوفه اي ظرف چند سال زمينه ايجاد 12 هزار و 175 فرصت شغلي مستقيم و پايدار در گيلان ايجاد مي شود ضمن اينكه بااجراي كامل طرح مذكور ارزش كل ناخالص توليد محصولات باغي و كشاورزي در گيلان به 48 هزار و 337 ميليارد ريال افزايش مي يابد.

 



ايران در كيهان

راه اندازي مركز رشد فناوري
گناباد- خبرنگار كيهان: مركز رشد فناوري گناباد با هدف فعاليت در زمينه هاي پشتيباني عمومي، پشتيباني تخصصي مشاوره اي و خدمات مالي و اعتباري براي حمايت و تجاري كردن ايده هاي فناورانه شروع به كار كرد.
مجيد دانا مديرمركز رشد فناوري گناباد با اعلام خبر فوق گفت: اين مركز زيرنظر پارك علم و فناوري خراسان رضوي فعاليت خواهد كرد.
ورود گوسفند ارمني به كشور
بناب- خبرنگار كيهان: سرپرست شبكه دامپزشكي بناب از ورود يك هزار رأس گوسفند زنده از ارمنستان به كشتارگاه صنعتي سهند بناب خبر داد. مهدي حامي يادآور شد: تاكنون 140 هزار رأس دام زنده از جمهوري ارمنستان از طريق مرز جلفا وارد آذربايجان شرقي شده است. وي گفت: در سال جاري با تشديد نظارت بر اماكن عرضه مواد خام دامي، طي اين مدت بيش از 2 هزار و 500 مورد بازديد از مراكز فرآورده هاي دامي در منطقه به عمل آمد.
برگزاري نمايشگاه عكس
تالش- خبرنگار كيهان: نمايشگاه عكس و پوستر ياران امام حسين(ع) در اعتراض به هتك حرمت روز عاشورا در تالش برگزار شد. در اين نمايشگاه كه به صورت همزمان در مدرسه ها و مسجد جامع تالش برگزار شد، 102 قطعه پوستر درباره ياران امام حسين(ع) در معرض ديد مردم و دانش آموزان تالشي قرار گرفت.
صادرات كالا از كرمانشاه
كرمانشاه- خبرنگار كيهان: طي ده ماهه سال جاري 680ميليون دلار كالا از گمركات استان كرمانشاه به خارج صادر شده است. محسن مصطفايي مديركل گمركات كرمانشاه با اعلام خبر فوق گفت: كالاهاي صادراتي در مبادي خروجي استان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 89 درصد و از حيث ارزش 57 درصد رشد داشته است.
بهره برداري از سالن اجتماعات
فيروزآباد فارس- خبرنگار كيهان: سالن اجتماعات سازمان آموزش و پرورش فيروزآباد فارس با صرف هزينه اي بالغ بر 150ميليون تومان به بهره برداري رسيد. اين سالن با زيربناي 770مترمربع با گنجايش 350نفر احداث شده است.
ايجاد اشتغال براي 12هزارنفر
قزوين- خبرنگار كيهان: طي سه ماهه سوم سال جاري در استان قزوين براي 12هزار و 25نفر در واحدهاي صنعتي اين استان ايجاد اشتغال شد. به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع و معادن استان قزوين همچنين در اين مدت از سوي اداره توسعه صنعتي اين سازمان تعداد 289فقره مجوز با مجموع سرمايه گذاري 6ميليارد و 363ميليون و 334هزار ريال صادر شده است.
كمك به واحدهاي كارگري
خوانسار - خبرنگار كيهان: در اجراي ماده 103 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي و در راستاي ايجاد اشتغال جديد در سطح واحدهاي كارگاهي، مبلغ 108 ميليون و 43 هزار و 200 ريال يارانه بلاعوض ماهيانه به كارگران خوانسار پرداخت مي شود. «حبيب اله فرهمند» سرپرست نمايندگي كار و امور اجتماعي خوانسار ضمن بيان مطلب فوق افزود: اين اداره توانسته با همكاري فرمانداري شهرستان اين ماده را در سطح 126 كارگاه به مورد اجرا گذارد.
خريد 95 تن پنبه
كاشان - خبرنگار كيهان: رئيس اداره تعاون روستايي از خريد 95 تن محصول پنبه با قيمت تضمين شده از كشاورزان شهرستان هاي كاشان و آران و بيدگل در سال جاري خبر داد. عباس توكليان افزود: اين ميزان پنبه با قيمت هر كيلوگرم 6 هزار و 700 ريال از تعداد 77 پنبه كار منطقه خريداري شده است.
برگزاري همايش نجوم
بناب - خبرنگار كيهان: همايش علمي يك روزه نجومي در شهرستان بناب برگزار شد. اين همايش به مناسبت گراميداشت سال جهاني نجوم و ارتقاي سطح علمي و آگاهي دانش آموزان مركز استعدادهاي درخشان فرزانگان بناب در زمينه نجوم و كيهان شناسي برگزار شد. همچنين در كنار اين همايش يكروزه، نمايشگاهي با عنوان آسمان شب سمپا در مركز آموزشي استعدادهاي درخشان فرزانگان بناب برگزار شد.
آبرساني به قزوين
قزوين - خبرنگار كيهان: مطالعات طرح انتقال آب الموت به استان قزوين آغاز شد. مهندس كيومرث دانشجو مديرعامل شركت آب منطقه اي قزوين با اعلام خبر فوق گفت: براي انجام مطالعات مرحله اول و دوم اين طرح كه در طي 48 ماه صورت خواهد پذيرفت، اعتباري بالغ بر 50 ميليارد ريال پيش بيني شده است.
افتتاح ساختمان محيط زيست
زرين شهر - خبرنگار كيهان: با حضور معاون رئيس جمهور و سازمان حفاظت محيط زيست كشور ساختمان جديد اداره محيط زيست لنجان افتتاح شد. اين ساختمان با200 مترمربع مساحت و 420 مترمربع زيربنا با اعتباري بالغ بر 120 ميليون تومان به بهره برداري رسيده است.
كاهش تصادفات رانندگي
اراك - خبرنگار كيهان: رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان مركزي گفت: رسانه هاي محلي در كاهش 10 درصدي تصادفات درون شهري استان مركزي نقش بسزايي داشتند. سرهنگ مسعود آبايي افزود: از ابتداي سال تاكنون بيش از 11 هزار فقره تصادف در استان رخ داده است در حاليكه در سال گذشته اين ميزان بيش از 13 هزار فقره تصادف بوده است.
راه اندازي اورژانس جاده اي
هفتكل خبرنگار كيهان: با حضور جمعي از مسئولان محلي اورژانس جاده اي روستاي هيبرو در شهرستان باغ ملك راه اندازي شد. دكتر نادر خدرزاده سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان باغ ملك با بيان اين خبر افزود، اين اورژانس در زميني به مساحت 300 متر مربع و با اعتبار 900 ميليون ريالي ساخته شده است.
خريد تضميني ذرت
انديمشك-خبرنگار كيهان: از ابتداي فصل خريد ذرت تاكنون بيش از 36 هزار تن ذرت دانه اي به صورت تضميني از ذرت كاران شهرستان انديمشك خريداري شده است.محمد رحيم هاشمي مسئول اداره تعاون روستايي انديمشك با اعلام خبر فوق گفت: بابت خريد اين مقدار ذرت 9 ميليارد و 36 ميليون ريال به كشاورزان پرداخت شده

 



معاون استاندار استان مركزي: ساخت مسجد در شهرك هاي جديد اراك مورد غفلت قرار گرفته است

اراك- خبرنگار كيهان :
معاون سياسي امنيتي استاندار استان مركزي گفت: ساخت مسجد در شهرك هاي جديدالاحداث شهر اراك به عنوان اولويتي ضروري به غفلت سپرده شده است.
ابوالقاسم نصرالهي در نشست مشترك با مشاوران و مديران كانون هاي فرهنگي و اجتماعي زنان با تأكيد بر ساخت مسجد اظهار داشت: به منظور رفع مشكلات كنوني در شهرك هاي امين، مشاور و حميداراك، بايدساخت مسجد به عنوان يك اولويت مهم در انبوه سازي تبديل شود.
وي تصريح كرد: ساخت مسجد در كنار پارك ها مي تواند كمك شاياني به جذب كودكان براي شركت در نماز جماعت كند.
وي با اشاره به طرح شهرداري براي ايجاد پارك در فضاي مسجدهاي اراك افزود: بايد به اقامه نماز جماعت به ويژه در ادارات و دستگاه ها توجه بيشتري كرد و بهترين مكان را براي ساخت نمازخانه درنظر گرفت.

 



با بهره برداري از سيلوي 60هزار تني ديواندره كردستان درذخيره سازي گندم بي نياز شد

سنندج- خبرنگاركيهان:
استاندار كردستان گفت: با بهره برداري از سيلوي 60هزار تني شهرستان ديواندره ظرفيت ذخيره سازي گندم اين استان به بيش از 240هزار تن رسيد و مشكل كمبود ظرفيت ذخيره سازي گندم دركردستان برطرف شد.
«اسماعيل نجار» گفت از سال 84تاكنون چهار سيلو به ظرفيت 180هزار تن به ظرفيت ذخيره سازي گندم اين استان اضافه شده است.
وي گفت: سالانه حدود 750هزار تن گندم مازاد برنياز كشاورزان استان، توسط دولت خريداري مي شد كه حمل آن به سيلوهاي خارج از استان هزينه هاي گزافي تحميل مي كرد.
فرماندار ديواندره در آيين بهره برداري از سيلوي 60هزار تني اين شهرستان گفت: اين سيلو در زميني به مساحت چهار هكتار و با اعتباري افزون بر 50ميليارد ريال ساخته شده است.
عبدالسلام كريمي با اعلام اينكه راه اندازي اين سيلو 80 درصد از مشكلات انبار و ذخيره سازي شهرستان بر طرف شده است اظهار داشت: براي راه اندازي اين طرح 34 ميليارد ريال از محل تسهيلات بنگاه هاي زودبازده و 16 ميليارد ريال نيز از آورده بخش خصوصي هزينه شده است.

 



استاندار زنجان كلنگ كارخانه پتروشيمي خرمدره را به زمين زد

خرمدره-خبرنگار كيهان:
كارخانه پتروشيمي خرمدره با اعتباري بالغ بر 400 ميليارد تومان با حضور استاندار زنجان و مسئولان استاني و شهرستاني كلنگ زني شد.
استاندار زنجان در مراسم كلنگ زني اين كارخانه از مسئولان خواست تا براي توسعه و آباداني استان و مخصوصا شهرستان خرمدره تلاش كنند.
محمد رئوفي نژاد افزود: بايد از تمام توانمندي هاي موجود استان زنجان براي آباداني بيشتر اين منطقه استفاده كرد.
گفتني است با احداث اين كارخانه در فاز اول 300 نفر مشغول به كار خواهند شد.

 



افزايش نمايندگان يزد در مجلس آينده

طبس-خبرنگار كيهان:
استاندار يزد گفت: استانداري با فرمانداري ويژه شدن طبس موافق است.
مهندس فلاح زاده كه براي شركت در مراسم افتتاح و بهره برداري چندين پروژه به شهرستان طبس سفر كرده بود افزود: استانداري از مدت ها قبل پيگير فرمانداري ويژه شدن شهرستان طبس است و تاكنون مراجعات و مكاتبات زيادي با مسئولان وزارت كشور داشته است.
وي افزود: در انتخابات آينده يك نماينده به نمايندگان استان يزد در مجلس شوراي اسلامي اضافه مي شود كه مطمئنا اين نماينده به شهر يزد اضافه خواهد شد.
وي گفت: در حال حاضر شهرستان يزد با صدوق و 630 هزار نفر جمعيت يك نماينده دارد.

 



بنياد آيت الله نجومي و چاپ آثار اين عالم رباني در كرمانشاه تشكيل مي شود

كرمانشاه- خبرنگاركيهان:
درجلسه مشترك فرهنگستان هنر و شهرداري كرمانشاه مقرر شد بنياد آيت الله نجومي و چاپ آثار آن عالم رباني در كرمانشاه تشكيل شود.
دراين جلسه كه رئيس و اعضاي شوراي شهر كرمانشاه حضور داشتند مصوب شد، تعدادي از مغازه هاي اطراف بيت عالم رباني و هنرمند روحاني مرحوم آيت الله نجومي تملك تا بنياد نجومي در منزل آن علامه فقيد(ره) داير شود. همچنين دراين جلسه نامگذاري يكي ازخيابان هاي شهر كرمانشاه به نام آيت الله نجومي با كتيبه اي از خط ايشان و افتتاح فرهنگسرايي به نام اين هنرمند به تصويب رسيد.
شايان ذكر است آيت الله سيدمرتضي نجومي، مجتهد، مفسر قرآن، محدث و از مفاخر خوشنويسي جهان، چهره ماندگار هنر ايران و عضو پيوسته فرهنگستان هنر در 25 آبان سال جاري درسن 81 سالگي چهره به نقاب خاك كشيد و روح پرمنزلتش از قفس تن رهايي يافت.

 



مسئول ناحيه بسيج دانشجويي همدان: 3هزار دانشجو از همدان به اردوي راهيان نور اعزام مي شوند

همدان- خبرنگار كيهان:
امسال 3 هزارنفر از خواهران و برادران دانشجوي دانشگاه هاي استان همدان به اردوي راهيان نور اعزام مي شوند.
«سعيد خدادادي» مسئول ناحيه بسيج دانشجويي استان همدان با بيان اين مطلب افزود: اردوي راهيان نور دانشجويان استان امسال به مدت يك ماه از 10 اسفندماه سال جاري برگزار مي شود.
وي درباره هزينه ثبت نام دانشجويان اعزامي به اين اردو اعلام كرد: باتوجه به اينكه بيشتر بعد معنوي و ارزشي اين اردو مدنظر است. سعي داريم كمترين هزينه را از دانشجويان بگيريم. البته اين هزينه حتماً زير 10هزار تومان است، ولي هزينه تمام شده براي هر نفر حدود 60هزار تومان برآورد شده است.
خدادادي تصريح كرد: امسال نيز از مناطق عملياتي شلمچه، كربلاي 4 و 5، والفجر 8، فاو، فتح المبين، هويزه، طلائيه و فكه بازديد خواهد شد و مدت زمان يك اردو براي استفاده بيشتر دانشجويان از مناطق عملياتي و جبهه هاي نور 5روز درنظر گرفته شده است.
وي محل استقرار كاروان دانشجويي استان را پادگان الحديد دانست و گفت: در بازديدي كه از اين مكان صورت گرفته، مشاهده شد كه شرايط مساعدتري نسبت به سال گذشته دارد و برنامه هاي مختلفي ازجمله برگزاري دعاي توسل، كميل، زيارت عاشورا و دعاي ندبه، برگزاري مباحثات آزاد در داخل اتوبوس، مطرح كردن مسائل شرعي و همچنين مسائل سياسي روز حين تردد و استقرار اجرا خواهد شد.

 



مركز اورژانس اجتماعي قشم راه اندازي شد

قشم- خبرنگار كيهان:
مركز اورژانس اجتماعي قشم با حضور معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كل كشور راه اندازي شد.
«علي شاكري» معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در حاشيه اين مراسم گفت: مركز اورژانس اجتماعي قشم با هدف ارايه خدمات به آسيب ديدگان اجتماعي در زمينه طلاق، كودكان خياباني، زنان آسيب ديده و همسر آزاري راه اندازي شده است.
وي افزود: در اين مركز مددكاران اجتماعي و روانشناسان، مشاوره هاي لازم را به آسيب ديدگان بحران هاي اجتماعي ارائه مي كنند.
وي با اشاره به راه اندازي خط تلفن اورژانس اجتماعي اظهار داشت: طرح تهيه و تدوين شناسنامه اجتماعي مناطق كشور درحال تهيه است تا شايع ترين آسيب هاي اجتماعي نقاط كشور شناسايي شود.
وي گفت: در برنامه پنجم توسعه، طرح مديريت ساماندهي آسيب هاي اجتماعي پيشنهاد شده است كه يك نهاد به عنوان متولي پيامدهاي اجتماعي و آسيب هاي اجتماعي اقدام به برنامه ريزي و اجرا كند.

 



معاون وزير نيرو خبر داد رشد 40 درصدي اعتبارات آب و فاضلاب كشوردر سال آينده

ساري - خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت آبفاي كشور از طراحي پروژه هاي ضربتي براي تصفيه فاضلاب در مناطق مختلف ايران خبر داد.
سيدمهدي ثمره هاشمي در آيين افتتاح مجتمع آبرساني مياندرود ساري گفت: ايجاد شبكه هاي فاضلاب براي بهسازي محيط و رفع آلايندگي در دستور كار دولت قرار گرفت.
وي با اشاره به رشد 40 درصدي اعتبار بخش آبفاي كشور در سال آينده افزود: اعتبارات بخش آب و فاضلاب كشور در سال آينده به 7 هزار ميليارد تومان افزايش مي يابد.
معاون وزير نيرو توجه زيرساختي درست به روند توسعه در مناطق مختلف را خاطرنشان كرد: تلاش دولت براي آباداني و سازندگي در مناطق محروم به خوبي مشهود است.
ثمره هاشمي زمان بر بودن پروژه هاي عمراني كه سبب بالا رفتن هزينه هاي اجرايي آنها مي شود را از مشكلات اساسي برشمرد و افزود: شركت آب و فاضلاب تكميل پروژه هاي نيمه تمام در كشور و اجراي پروژه هاي مهم در شهرهاي شمالي را در دستور كار دارد.

 



مدير كل راه آهن خراسان رضوي: ظرفيت راه آهن مشهد به اشباع رسيده است

مشهد-خبرنگار كيهان
مدير كل راه آهن خراسان رضوي گفت: ظرفيت ايستگاه راه آهن مشهد به حد اشباع رسيده است، محمد ضيايي مهر افزود: در نوروز 88، روزانه با 80 رام قطار و با ظرفيت 42 هزار نفر به مسافرين خدمات ارائه مي كرديم و پيش بيني مي شود در نوروز 89، 10درصد افزايش جابجايي مسافر در محور ريلي خراسان منتهي به مشهد داشته باشيم.
وي حركت 42درصد قطارهاي مسافري شبكه ريلي كشور را به سمت مشهد اعلام كرد و گفت: در ايام پيك نوروز اين رقم به 50درصد مي رسد.
وي ظرفيت ايستگاه راه آهن مشهد را اشباع شده دانست و تصريح كرد: طرح هاي بلندمدت توسط ايستگاه مشهد به بيش از 2 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
مدير كل راه آهن خراسان رضوي با بيان ا ين كه ميانگين استاندارد عمر واگن ها در جهان 15 تا 20 سال است اضافه كرد: ميانگين عمر لوكوموتيوها در ايران 29 سال، واگن هاي مسافري حدودا 25 سال و واگن هاي باري در كشور 18 سال است.
ضيايي -مهر افزود: تلاش بر اين است با تخصيص اعتبار و حمايت دولت و مشاركت بخش خصوصي ميانگين عمر ناوگان ريلي كشور كاهش يابد.
وي در ادامه اظهار داشت: در ده ماهه امسال حدود 10 ميليون و 750 هزار مسافر و 4 ميليون و 350 هزار تن بار در محور خراسان منتهي به مشهد جابجا شده اند كه به نسبت مدت مشابه سال گذشته 33درصد افزايش داشته است.

 



بهره برداري از مرحله نخست پروژه پرورش كپور و ماهيان هندي در اهواز

اهواز - خبرنگار كيهان:
مرحله اول برداشت ماهي از پروژه پرورش كپور ماهيان هندي در پژوهشكده آبزي پروري جنوب كشور در اهواز آغاز شد.
رئيس پژوهشكده آبزي پروري جنوب كشور در مراسم برداشت ماهي در جمع خبرنگاران زمان آغاز اين پروژه را از سال 87 در دو نقطه شمال و جنوب كشور در استانهاي خوزستان و گيلان عنوان كرد و افزود: لارو اين ماهيان با وزني كمتر از نيم گرم از هند وارد كشور شد كه اكنون هر يك به ماهي هايي با وزن 5/1كيلوگرم تبديل شده اند.
جاسم مرمضي زيستگاه اصلي اين ماهيان را شبه قاره هند عنوان و درباره ويژگيهاي خاص آنها گفت: كپور ماهيان هندي از قابليت بالاي سازگاري با شرايط كشور ما به ويژه استان خوزستان برخوردارند و به لحاظ تغذيه اندك به صرفه اند و همچنين منطبق با ذائقه مردم ما هستند.
مرمضي با اشاره به اينكه پيش از اين 4گونه كپورماهي چيني و 3گونه كپورماهي بومي به صنعت آبزي پروري كشور معرفي شده بود افزود: با بهره برداري از مرحله اول اين طرح سه گونه جديد به نامهاي روهو، مريگال و كاتلا به صنعت آبزي پروري كشور معرفي مي شود و يك گونه بومي ديگر نيز به نام برزم در دست مطالعه است.
وي افزايش تنوع گونه اي را يكي از راهكارهاي افزايش توليد معرفي كرد و خاطرنشان ساخت: معرفي گونه هاي جديد در راستاي افزايش توليد و ارتقاي راندمان توليد به منظور استفاده از حداكثر امكانات استخرها صورت مي گيرد.

 



با صرف 42 ميليارد ريال اعتبار پژوهشكده رويان تبريز احداث مي شود

تبريز - خبرنگار كيهان:
با صرف اعتباري بالغ بر 42 ميليارد و 200 ميليون ريال «پژوهشكده رويان» در «باغميشه» تبريز، احداث و تجهيز مي شود. «پژوهشكده رويان تبريز» 7 هزار و 500 متر مربع زيربنا خواهد داشت و در پنج طبقه احداث خواهد شد. از مجموع اعتبارات فوق 35 ميليارد ريال براي احداث و بيش از 7 ميليارد و 200 ميليون ريال براي تجهيز آن مورد نياز است.
«نجف - قراچورلو» رئيس جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي در مورد اين پژوهشكده گفت: پيش از سفر سوم رئيس جمهوري به تبريز 10 ميليارد ريال به همين منظور تخصيص يافته بود كه 5 ميليارد ريال آن، مربوط به اعتبارات استاني بوده است.
فعاليت هاي آزمايشگاهي و تخصصي پژوهشكده رويان در تبريز، با ساخت و تكميل اولين طبقه از مجموع پنج طبقات آن، آغاز خواهد شد و براي فعاليت هاي اين مركز 25 متخصص و پزشك بومي جذب شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14