(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2 اسفند 1388- شماره 19587
 

حمله هوايي ارتش پاكستان به مخفيگاه تروريست هاي طالبان
روسيه : تهديدهاي موشكي آمريكا را بي پاسخ نمي گذاريم
گفت و گوي فرستاده نظامي آمريكا با وليعهد ابوظبي
لحظه شماري شهادت طلبان براي انتقام از تروريست هاي موساد
مالكي از انتقال ميليون ها دلار به عراق در آستانه انتخابات خبر داد
ادامه حضور نظاميان هلند در افغانستان دولت لاهه را به سقوط كشاند
دختر شهيد مغنيه: به پدر خود افتخار مي كنم
ناآرامي هاي سياسي، ساحل عاج را فرا گرفت
رئيس جمهور لبنان براي تحكيم مناسبات پس فردا به مسكو مي رود
البرادعي با شعار «تغيير» در انتخابات مصر كانديدا مي شود
اتحاديه آفريقا عضويت نيجر را به حال تعليق درآورد
تيموشنكو شكست در انتخابات اوكراين را پذيرفت



حمله هوايي ارتش پاكستان به مخفيگاه تروريست هاي طالبان

حمله هوايي ارتش پاكستان به مخفيگاه گروه طالبان محلي در وزيرستان جنوبي، به مرگ دست كم 30 شبه نظامي وابسته به اين گروه انجاميد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز هواپيماهاي ارتش پاكستان يك مخفيگاه طالبان را در منطقه «شوال» وزيرستان جنوبي مورد حمله قرار دادند. به گفته منابع رسمي، اين حمله غافلگيرانه، مرگ دست كم 30 شبه نظامي طالبان محلي را در پي داشت و تعداد نامعلومي نيز زخمي شدند.
وزيرستان جنوبي از ماه ها قبل صحنه درگيري ارتش و عناصر طالبان محلي است. شبه نظاميان طالبان پاكستان از لحاظ ايدئولوژي با طالبان افغانستان، مشترك و از لحاظ سازماندهي، مستقل هستند. به همين خاطر، به آنها طالبان بومي يا محلي مي گويند.

 



روسيه : تهديدهاي موشكي آمريكا را بي پاسخ نمي گذاريم

روسيه تهديد كرد كه در صورت استقرار سامانه موشكي آمريكا در درياي بالتيك، موشك هاي اسكندر خود را در استان شرقي كالينگراد مستقر خواهد كرد.
به گزارش مهر، «آناتولي سرديكف» وزير دفاع روسيه استقرار هرگونه سامانه موشكي آمريكا در درياي بالتيك را نشانه تهديد روسيه از جانب اروپا دانست و تهديد كرد كه پاسخ روسيه، مقابله به مثل و استقرار موشك هاي اسكندر در مرزهاي اروپا خواهد بود. اين موضع گيري از سوي مسكو پس از آن صورت گرفت كه خبرهايي مبني بر تصميم بلغارستان و روماني براي مذاكره با آمريكا در رابطه با استقرار بخش هايي از سامانه سپر موشكي پنتاگون در خاك اين دو كشور منتشر شد.
با اين حال، بلغارستان پس از اين تهديد انجام هرگونه مذاكره با آمريكا در اين مورد را تكذيب كرد.

 



گفت و گوي فرستاده نظامي آمريكا با وليعهد ابوظبي

در ادامه تلاش مقامات امارات عربي متحده براي بهبود روابط بارژيم صهيونيستي، وليعهد ابوظبي و معاون فرمانده نيروهاي مسلح امارات با فرمانده ستاد مشترك ارتش آمريكا ديدار و گفت و گو كرد.
به گزارش خبرگزاري دولتي امارات (وام)، «شيخ محمد بن زايد» در اين ديدار بر توسعه روابط با آمريكا و تقويت آن تاكيد كرد.
«مايكل مولن» فرمانده ستاد مشترك ارتش آمريكا نيز خواستار ادامه همكاري بين آمريكا و امارات شد.
دراين ديدار دو طرف درباره نگراني هاي مشترك و آخرين تحولات منطقه خليج فارس، روند سازش خاورميانه گفت وگو كردند.
براساس اين گزارش، مولن و شيخ محمد بن زايد همچنين از طرح باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا مبني بر دستيابي به صلح براساس تشكيل دو كشور مستقل مذاكره كرده اند.
در يك هفته گذشته مولن سومين مقام آمريكايي است كه با مقامات اماراتي در ابوظبي ديدار و گفت وگو مي كند.
پيش از اين نيز معاون وزارت خزانه داري آمريكا و معاون وزير خارجه اين كشور به امارات سفر كرده بودند. گفته مي شود يكي از مسايل مورد گفت وگو بين مقام هاي آمريكايي و اماراتي، مسايل مرتبط با ايران است، ولي منابع رسمي خبر در امارات تاكنون در اين ارتباط گزارشي منتشر نكرده اند.
نقش امارات در سال هاي اخير به عنوان يكي از مهره هاي وابسته به آمريكا و رژيم صيهونيستي در تشديد تنش هاي منطقه و تلاش براي تضعيف جريان مقاومت پررنگ شده است. اخيرا فعاليت موساد به قدري در امارات افزايش يافته كه ماموران اين سازمان امنيتي صهيونيستي در اين كشور آزادانه به فعاليت پرداخته و به راحتي دست به ترور چهره هاي مقاومت مي زنند.

 



خالد مشعل خبر داد
لحظه شماري شهادت طلبان براي انتقام از تروريست هاي موساد

حماس اعلام كرد، اين جنبش آماده اجراي عمليات انتقام جويانه در پاسخ به ترور شهيد المبحوح در دوبي است.
به گزارش خبرگزاري ها، خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس اظهار داشت، حماس اين ترور را پاسخ خواهد داد و اكنون در حال بررسي اهداف و طرح هاي لازم براي اجراي آن است.
مشعل افزود: به كشورهاي اروپايي كه گذرنامه هاي جعلي براي تروريست ها صادر كرده اند اعلام كرده ايم كه زمان حساب و كتاب فرا رسيده و وقت آن است كه اسرائيل را تنبيه كنيم.
وي خطاب به رزمندگان گردان هاي قسام گفت، زمان وعده و وعيد پايان يافته و وقت انتقام گيري و دست به كار شدن فرا رسيده است.
رئيس دفتر سياسي حماس تاكيد كرد، از مسئولان سياسي و نظامي حماس مي خواهم كه ديگر راجع به انتقام سخني نگويند چون اين اقدام آغاز شده است.
مشعل از كشورهاي اروپايي كه گذرنامه هاي جعلي در اختيار تروريست ها قرار داده اند خواست تا رژيم صهيونيستي را محاكمه كنند و حماس و گروه هاي مقاومت فلسطيني را از ليست تروريستي خارج كنند چرا كه اسرائيل بايد در رأس اين ليست قرار بگيرد.
«عزت الرشق» از بنيانگذاران گردان هاي شهيد عزالدين قسام شاخه نظامي حماس اقدام تروريستي موساد در ترور عضو ارشد اين گردان ها را بخشي از جنگ مستمر رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين و جنبش هاي مبارز خواند.
وي افزود، ما همواره سعي مي كنيم تا از بروز جنگ و تجاوز پرهيز كنيم ولي اگر دشمن صهيونيستي جنگي را بر ملت فلسطين تحميل كند، اين ملت جوانمردانه و سلحشورانه از خود دفاع خواهد كرد.
عضو ارشد حماس تاكيد كرد، حماس نسبت به تامين امنيت رهبرانش اهتمام دارد و به خوبي قادر است امنيت آنان را تامين كند.
«محمود الزهار» عضو دفتر سياسي حماس نيز ضمن همدست دانستن آمريكا در انجام اين ترور با رژيم صهيونيستي از مواضع كشورهاي غربي در اين زمينه به شدت انتقاد كرد.
وي اظهار داشت، رژيم صهيونيستي و كشورهاي غربي سعي مي كنند حماس را به سمت آغاز جنگي جديد در جبهه هاي خارجي سوق دهند.
وي خطاب به رژيم صهيونيستي و كشورهاي غربي اظهار داشت: اگر خواهان جنگ در خارج از مرزهاي فلسطين هستيد ما هيچ واهمه اي از آن نداشته و براي آن آماده ايم.
عضو دفتر سياسي حماس با اشاره به اينكه هم اكنون نيروهاي آمريكايي در كرانه باختري با تشكيلات خودگردان همكاري مي كنند، افزود: اين تشكيلات سرنوشت خود را با اشغالگران گره زده و غرق در فساد است.
«اسامه حمدان» نماينده جنبش حماس در لبنان نيز خواستار موضع گيري قاطع اروپا عليه موساد شد.
وي از جامعه بين الملل خواست تا مواضع قاطعي عليه رژيم صهيونيستي كه كانون تنش براي اين جامعه به شعار مي رود اتخاذ كند.
اين مقام بلندپايه حماس خاطرنشان ساخت كه موساد از دو دهه پيش المبحوح را تحت تعقيب قرار داده بود ولي اين اقدام مانع از فعاليت هاي مبارزاتي وي نشد و اين امر به نوبه خودش يك پيروزي براي حماس به شمار مي رود.
حمدان تصريح كرد، حماس هرگز در مقابل اين جنايت سكوت اختيار نخواهد كرد.
در واكنش به اظهارات مقامات حماس در رابطه با ترور فرمانده نظامي ارشد حماس روزنامه القدس العربي نوشت، اظهارات رئيس دفتر سياسي حماس نشان دهنده فهرستي طولاني از شهادت طلباني است كه منتظر فرماندهان گردان عزالدين قسام براي هدف قراردادن اهداف اسرائيل در خارج و داخل اراضي اشغالي هستند.
اين روزنامه افزود، همان طور كه پاسخ حماس به ترور «يحيي عياش» از رهبران حماس چهار عمليات شهادت طلبانه در تل آويو و بيت المقدس بود يقيناً پاسخ شديدتري در انتظار مقامات رژيم صهيونيستي خواهد بود. القدس العربي نوشت، روزهاي آينده مسلماً روزهايي پر از خبرهاي غافلگيركننده خواهد بود و رژيم تل آويو روزهاي پراضطرابي را پشت سر خواهد گذاشت.
در همين رابطه نيز ايهودباراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي سفر خود را به فرانسه لغو كرد.
برناركوشنر وزير خارجه فرانسه نيز طي اظهاراتي اعلام كرد، ترور المبحوح ثابت كرد كه تشكيل كشور مستقل فلسطين در اسرع وقت ضروري است.
گفتني است يكي ديگر از فرماندهان گردان هاي قسام از يك عمليات تروريستي جان به در برد.
يك خودروي بمب گذاري شده در مسير خودروي حامل اين فرمانده منفجر شد كه به فرمانده حماس آسيبي نرسيد.
جراحت چهار فلسطيني
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نظاميان رژيم صهيونيستي ديروز شرق «خان يونس» در نوار غزه را هدف تيراندازي و آتش توپخانه قرار دادند.
اين حمله به جراحت چهار فلسطيني انجاميد كه حال دو تن از آنها وخيم اعلام شده است. ديروز در همين منطقه و قبل از گلوله باران مذكور، «گردان هاي مقاومت ملي» شاخه نظامي «جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين» و «گردان هاي الاقصي» شاخه نظامي فتح توانستند با بهره گيري از «آر.پي.جي» و سلاح هاي خودكار، چهار خودروي نظامي صهيونيست ها را هدف قرار دهند.
پنجشنبه گذشته نيز يك نظامي اسرائيلي براثر انفجار بمب كه از دور كنترل مي شد، زخمي شد.



 



مالكي از انتقال ميليون ها دلار به عراق در آستانه انتخابات خبر داد

نخست وزير عراق از انتقال ميليون ها دلار وجه از برخي كشورهاي عربي به داخل عراق، با هدف تأثيرگذاري بر انتخابات پارلماني خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوري مالكي» در گفت وگو با روزنامه «الصباح» اظهار داشت: پول هاي هنگفتي براي تأثيرگذاري بر نتايج انتخابات پارلماني عراق وارد كشور شده است. وي گفت: استفاده از اين وجوه، خيانت به دين و ميهن است. مالكي هرچند نام كشوري را ذكر نكرد، ولي قبلا او و ساير مقامات بغداد، دولت عربستان را به انتقال وجوه به داخل عراق متهم كرده بودند. مقامات رياض از تحكيم دموكراسي در عراق وحشت دارند. عربستان و آمريكا كه خود را بازنده روند سياسي عراق مي بينند، در شرايط حاضر مايل هستند از طريق بعثي هاي بازمانده از دوران «صدام» دوباره بر مقدرات و در عرصه سياسي عراق نفوذ داشته باشند.
جاسوسي رياض
پايگاه اينترنتي «شبكه ايران» به نقل از خبرگزاري عراقي «براثا» گزارش داد، سازمان اطلاعات عربستان براي از دور خارج كردن نامزدهاي شيعه در انتخابات عراق، شبكه «العربيه» و خبرنگاران آن را به خدمت گرفته است. دستگاه اطلاعاتي عربستان در همين راستا، هر روز ميزگردها و اخبار ويژه اي را از طريق العربيه پخش مي كند تا بتواند سطح آراي نامزدهاي شيعه را به حداقل برساند. شبكه «العربيه» با فراريان بعثي عراقي در كشورهاي مختلف نيز ارتباط گسترده دارد.
به گفته كارشناسان، فعاليت هايي كه شبكه العربيه در خصوص انتخابات عراق آغاز كرده است، كاملا يكجانبه بوده و در راستاي اهداف بعثي ها و نامزدهاي سني عمل مي كند. البته اين شبكه از سياستمداران به ظاهر شيعه نيز كه در عربستان و امارات هستند و اهدافي مغاير با شيعيان حاكم در عراق را دنبال مي كنند، استفاده مي كند.
شبكه العربيه به پخش ويژه برنامه «مسابقه بسوي پارلمان» نيز اقدام كرده است، اين برنامه هر روز با حضور بعثي ها و سني ها، به بررسي آخرين تحولات انتخاباتي عراق مي پردازد.
در پايان اين گزارش، خبرگزاري براثا يادآور شده است: اين اقدامات نشان مي دهد كه هدف شبكه العربيه، تضعيف دولت و اجراي برنامه هاي عربستان سعودي در عراق است.

 



ادامه حضور نظاميان هلند در افغانستان دولت لاهه را به سقوط كشاند

اختلاف بر سر ادامه حضور نظاميان در افغانستان، دولت هلند را به سقوط كشاند.
به گزارش خبرگزاري ها، جدال بر سر ماندن نيروهاي هلندي در افغانستان و يا ترك اين كشور، دو حزب اصلي ائتلاف حاكم در هلند را ديروز مقابل هم قرار داد و به سقوط دولت اين كشور انجاميد. ناتو اخيرا با ارسال نامه اي به دولت هلند، خواستار تمديد مدت حضور نظاميان هلندي در افغانستان شده بود.
«بالكننده»، نخست وزير هلند و رهبر حزب «دموكراتيك مسيحي»، قصد داشت به ناتو پاسخ مثبت بدهد. اما، «ووترباس»، معاون نخست وزير و رهبر حزب «كارگر» اعلام كرد كه آخرين سرباز هلندي تا پايان سال 2010 ولايت اوروزگان افغانستان و اين كشور را ترك خواهد كرد و همين باعث سقوط دولت شد. دولت هلند از ائتلاف سه حزب تشكيل شده بود كه حزب كارگر دومين حزب بزرگ در اين ائتلاف بود.
بالكننده تصريح كرد: در جايي كه اعتماد وجود ندارد، همكاري با يكديگر بسيار دشوار است. هيچ راهي براي ادامه فعاليت كابينه وجود ندارد.
بحران سياسي در هلند همچنين منجر به بلاتكليفي 1600 سرباز هلندي در استان اوروزگان، واقع در جنوب افغانستان مي شود. اين سربازان در سال 2006 براي دوره اي دو ساله در افغانستان مستقر شده اند.
اما اين دوره تا ماه اوت سال آتي(مرداد) تمديد شد. تاكنون 21 سرباز هلندي در افغانستان كشته شده اند.
ادامه عمليات در هلمند
به گزارش خبرگزاري مهر، هرچند فرماندهان آمريكايي و ناتو از فتح «مرجاه» در ولايت هلمند توسط نيروهاي ناتو خبر دادند، ولي ديروز كه عمليات وارد روز هشتم خود شده بود، در اين منطقه درگيري هاي پراكنده گزارش شد. اشغالگران مدعي هستند كه سرگرم پاكسازي منطقه از شبه نظاميان طالبان هستند، اما به نظر مي رسد حملات طالبان سازمان دهي شده باشد و به صورت پراكنده و چريكي صورت مي گيرد. هزاران نفر ا ز مردم بومي هفته گذشته از مرجاه به «لشگرگاه»، مركز ولايت هلمند گريخته اند.
جاسوسي تحت پوشش
فعاليت كنسولي
به گزارش خبرگزاري فارس، «حبيب الله حسام»، عضو شوراي علماي افغانستان، گفت: آمريكا با هدف جمع آوري اطلاعات از كشورهاي همسايه افغانستان، در شهر مزار شريف كنسولگري تاسيس كرد. وي افزود: آمريكا به لحاظ برنامه استراتژيكي كه براي همسايگان افغانستان دارد، قصد دارد در اكثر نقاط افغانستان، خصوصا ولايات شمالي حضور داشته باشد.
وي فاش كرد كنسولگري هاي آمريكا در شهرهاي افغانستان مثل مراكز اطلاعاتي و جاسوسي عمل مي كنند. حسام تاكيد كرد: اين مركز به منظور جمع آوري اطلاعات از كشورهاي همسايه راه اندازي مي شود.
وي بعد فرهنگي راه اندازي كنسولگري آمريكا در شهرهاي مهم افغانستان را نيز خطرناك توصيف كرد و افزود: آمريكا مي خواهد جهاني شدن را به روستاها و محلات گسترش دهد و فرهنگ خود را جايگزين فرهنگ مردم محلي سازد.

 



دختر شهيد مغنيه: به پدر خود افتخار مي كنم

دختر شهيد عماد مغنيه معروف به حاج رضوان در سالگرد شهادت پدرش گفت، وي پدري مهربان و مسئوليت پذير در خانه، دوستي واقعي و خيرخواه براي من و استادي دلسوز براي فرزندانش بود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، فاطمه مغنيه با بيان ناگفته هايي از پدرش اظهار داشت: بسياري از دوستان و همكاران من نمي دانستند كه من دختر عماد مغنيه هستم زيرا به دليل مسائل امنيتي نمي توانستم واقعيت را به آنان بگويم ولي امروز با افتخار مي توانم اين مسئله را آشكار كنم.
وي، اظهار داشت: شهيد عماد مغنيه يك پدر واقعي بود كه همه وظايف پدري را به خوبي انجام مي داد، رابطه من با پدرم يك رابطه دوستانه و صميمي بود و هميشه با او در ارتباط بودم و حتي در خيلي از مسائل جزيي نيز از او مشورت مي گرفتم.
فاطمه كه در گفت وگو با پايگاه الانتقاد سخن مي گفت، افزود: ما مدت ها بود نگران بوديم كه نكند براي پدر اتفاقي بيفتد و گريه مي كرديم. ما وضعيت سخت امنيتي وي را درك مي كرديم و در ذهنمان بود كه ممكن است شهيد يا اسير شود اما سعي داشتيم اين افكار را از خودمان دور كنيم. ما فكر نمي كرديم كه شهادت او تا اين حد نزديك باشد.
دختر شهيد مغنيه افزود: پدرم به رعايت شئون و عقايد اسلامي از جمله حجاب پايبند بود. او افراطي نبود ولي بر دوري از محرمات خيلي تاكيد داشت.
فاطمه مغنيه گفت: شهيد عماد مغنيه براي من يك استاد مشاور دلسوز بود، قبل از شهادتش من مشغول امتحانات علوم سياسي بودم. پدرم يك بار يكي از كتاب هاي درسي ام را خلاصه كرد و بعضي موارد را برايم تشريح و تفسير كرد. وقتي از او درباره يك موضوع سؤال مي كردم بسيار باحوصله برايم توضيح مي داد.
وي افزود: شهدا، زندگي شان را فداي جامعه مي كنند و از ميان ما مي روند اما با اين حال گويي او اكنون بخشي از زندگي ما را تشكيل داده است و با ما زندگي مي كند.
شهيد «عماد مغنيه» معروف به «حاج رضوان» كه بيشترين تعداد عمليات عليه رژيم صهيونيستي را در جهان به نام خود ثبت كرده است، در ماه ژوئيه سال 1962 ميلادي در شهر صور ديده به جهان گشود.
عماد مغنيه 30بهمن ماه سال گذشته در پي انفجار بمبي كه توسط موساد در خودروي وي كار گذاشته شده بود در دمشق به شهادت رسيد.

 



ناآرامي هاي سياسي، ساحل عاج را فرا گرفت

دبير كل سازمان ملل متحد از بروز خشونت ها و ناآرامي ها در ساحل عاج ابراز نگراني كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، بان كي مون، ضمن ابراز نگراني شديد از شرايط سياسي ساحل عاج و نيز درگيري هاي نيروهاي امنيتي و مخالفان دولت، طرفين را به آرامش فراخواند.
دبير كل سازمان ملل ضمن ابراز نگراني از درگيري هاي روز جمعه در ساحل عاج كه چندين كشته و مجروح برجاي گذاشت، اين درگيري ها را بيانگر ادامه يافتن وضعيت شكننده در اين كشور خواند.
اين در حالي است كه روز جمعه و پس از گذشت يك هفته از انحلال كميسيون انتخابات مستقل ساحل عاج، مخالفان رئيس جمهور اين كشور به خيابان ها ريخته و با پليس و نيروهاي امنيتي درگير كه پنج نفر از مردم كشته شدند.
گزارش خبرگزاري ها حاكي است «لارنت گباگبو» رئيس جمهور ساحل عاج همچنين به انحلال دولت و تعويق انتخابات رياست جمهوري از ارديبهشت ماه به تاريخ نامعلومي اقدام و اين كشور آفريقايي را دچار ناآرامي هاي سياسي كرد.
گباگبو در نطقي راديو تلويزيوني در توجيه اقدامات خود گفت: هدف از اين كار، برطرف كردن ابهامات در روند صلح و اعتمادسازي براي انتخابات رياست جمهوري است.
وي از «گيوم سورو» نخست وزير ساحل عاج خواست تا روز دوشنبه دولت جديدي را تشكيل دهد.

 



رئيس جمهور لبنان براي تحكيم مناسبات پس فردا به مسكو مي رود

رئيس جمهور لبنان براي ديدار با همتاي روس خود و مذاكره درباره روابط دوجانبه و اوضاع در خاورميانه به مسكو سفر مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها، اين ديدار كه پس فردا صورت مي گيرد و تا 26 فوريه به طول خواهد انجاميد نخستين ديدار روساي جمهور لبنان و روسيه پس از 53 سال خواهد بود.
سفر ميشل سليمان به روسيه كه به دعوت همتاي روسي صورت گرفته ديداري تاريخي محسوب مي شود چرا كه از آغاز روابط دوجانبه دو كشور در 53 سال اخير فقط يك بار چنين ديدار سطح بالايي به روسيه صورت گرفته است.
سفر رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان به مسكو در سال 1997 تنها ديدار سطح بالاي مقام لبناني به روسيه طي سال هاي اخير بوده است.
مهم ترين مسائل مورد مذاكره در جريان اين سفر، مسائل مربوط به روابط دوجانبه، اوضاع خاورميانه و آخرين تحولات منطقه خواهد بود.
لبنان به عنوان عضو غيردائم شوراي امنيت در تصميمات اين شورا در مسائل بين المللي، عربي و منطقه نقش مهمي دارد.
لبنان همچنين براي دريافت كمك نظامي روسيه و خريد جنگنده هاي روسي توافق نامه جديد نظامي با اين كشور تنظيم كرده است.
از ديگر اخبار لبنان اينكه، شيخ «قبلان» نايب رئيس مجلس اعلاي شيعي لبنان نسبت به حضور دولت لبنان در اجلاس ليبي هشدار داد.
وي از عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب خواست درباره سرنوشت امام موسي صدر كه 31 سال قبل ربوده شده اند مقابل معمر قذافي سكوت نكند.
شيخ قبلان گفت:موضوع ربوده شدن امام موسي صدر و دو همراهش براي لبنان مسئله اساسي است كه چشم پوشي از آن غيرممكن است.

 



البرادعي با شعار «تغيير» در انتخابات مصر كانديدا مي شود

نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر گفت كه با شعار تغيير كانديدا مي شود و هدفش ايجاد تغييرات در چارچوب گفت وگوهاي ملي است.
به گزارش خبرگزاري ها، محمدالبرادعي مدير كل پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي روز جمعه در ميان تدابير امنيتي وارد فرودگاه قاهره شد و مورد استقبال صدها نفر از طرفداران خود كه از ساعت ها قبل در فرودگاه حاضر شده بودند، قرار گرفت. بر اساس اين گزارش، تجمع كنندگان پلاكاردهايي مبني بر درخواست از البرادعي براي نامزدي در انتخابات آينده رياست جمهوري در دست داشتند و گسترش فساد و ديكتاتوري در مصر را محكوم كردند. البرادعي به محض ورودش به قاهره اظهار داشت: من مي خواهم وسيله اي براي تغيير باشم و آماده مشاركت در روند سياسي مصر بدون برخورد با حكومت هستم ولي مشروط بر اينكه انتخابات شفاف باشد.
نامزد 67 ساله رياست جمهوري مصر كه قرار است در انتخابات سال 2011 شركت كند به خبرنگاران گفت: روابط من با حكومت فعلي مصر بر اساس احترام و دوستي استوار است و رياست هدف اصلي من نيست و آنچه كه دغدغه اصلي من است، ايجاد تغييرات است كه مورد نياز جامعه مصر است.
اين در حالي است كه به نوشته روزنامه الشروق مصر، بيش از 6000 سرباز و نيروي امنيتي با استقرار در اطراف فرودگاه قاهره ، بي سابقه ترين تدابير امنيتي در اين كشور را به هنگام ورود البرادعي اتخاذ كردند.
در همين حال روزنامه هاي دولتي مصر، هيچ توجهي به خبر بازگشت البرادعي نداشتند و اخبار بازگشت وي را به قاهره پوشش ندادند و در مقابل اعلام كردند كه البرادعي به دليل اقامت طولاني در خارج از مصر، شناخت زيادي از مسائل اين كشور ندارد. گفتني است در ميان جمعيتي كه در فرودگاه قاهره حاضر شده بودند، نمايندگان جنبش كفايه (حزب مخالف حسني مبارك)، شش آوريل و نويسندگان و هنرمندان اين كشور قرار داشتند.

 



اتحاديه آفريقا عضويت نيجر را به حال تعليق درآورد

درپي وقوع كودتاي نظامي در نيجر، اتحاديه آفريقا عضويت اين كشور را در اين اتحاديه به حالت تعليق درآورد.
به نوشته پايگاه اينترنتي بي بي سي انگليسي، اتحاديه آفريقا با صدور بيانيه اي ضمن محكوم كردن كودتاي نظامي روز پنجشنبه در نيجر - كه به بركناري «ممدو تاجا» رئيس جمهور اين كشور منجر شد - از لغو عضويت نيامي در اين اتحاديه خبر داد.
در اين بيانيه آمده است، اتحاديه آفريقا تحريم هايي را عليه اين كشور وضع خواهد كرد. همچنين تاكيد شده است اين كشور بايد با تكيه بر قانون اساسي به حالت قبل از بحران برگردد.
بان كي مون دبير كل سازمان ملل نيز ضمن محكوم كردن اين كودتا و درخواست براي برقراري آرامش و احترام گذاشتن به حقوق بشر، از كودتاچيان خواست تا به نظام قانوني بازگردند.
كودتاي نظامي نيجر چند ماه پس از اصلاح قانون اساسي توسط رئيس جمهور به وقوع پيوست كه به موجب آن دوره رياست جمهوري تاجا طولاني شده واختياراتش افزايش يافت.
كودتاچيان با وجود آرامش در كشور اعلام حكومت نظامي كرده اند.

 



تيموشنكو شكست در انتخابات اوكراين را پذيرفت

نامزد شكست خورده انتخابات رياست جمهوري اوكراين روز گذشته با پذيرش نتيجه انتخابات از شكايت خود مبني بر وقوع تقلب در انتخابات صرفنظر كرد.
به گزارش ايرنا، خانم «يوليا تيموشنكو»، نخست وزير كنوني اوكراين و نامزد انتخابات رياست جمهوري اين كشور روز گذشته ضمن پذيرفتن شكست در انتخابات رياست جمهوري اوكراين، از شكايت خود مبني بر وقوع تقلب در انتخابات نيز صرفنظر كرد.
تيموشنكو كه از رهبران انقلاب نارنجي است گفت: از آنجايي كه دادگاه عالي از بررسي مدارك ارائه شده در مورد تقلب در انتخابات رياست جمهوري خودداري مي كند، ديگر لزومي براي پيگيري آن نمي بيند.
ويكتور يانكوويچ، قرباني انقلاب نارنجي 2004 كه توانست در اين دور از انتخابات مجريان انقلاب رنگي را شكست دهد، پيش از اين از تيموشنكو خواسته بود نسبت به استعفا از مقام نخست وزيري اقدام كند.
گفتني است مراسم تحليف رياست جمهوري اين كشور قرار است در 25 فوريه (6 اسفند) برگزار شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14