(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 8 اسفند 1388- شماره 19592
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر معظم انقلاب در جمع اعضاي خبرگان تاكيد فرمودند
فتنه گران صلاحيت حضوردر چارچوب نظام را از دست داده اند
آيت الله جنتي در خطبه هاي جمعه تهران: مسئولان گره گشاي مشكلات باشنداز كاغذبازي بپرهيزند
اخبار ادبي و هنري
برگزاري همايش بزرگداشت علامه محمدتقي مجلسي در اصفهان
تاكيد آيت الله مكارم شيرازي بر حاكميت اخلاق در جامعه



رهبر معظم انقلاب در جمع اعضاي خبرگان تاكيد فرمودند
فتنه گران صلاحيت حضوردر چارچوب نظام را از دست داده اند

ولي امر مسلمين جهان تاكيد كردند افرادي كه قانون و راي اكثريت مردم را نپذيرفتند صلاحيت حضور در چارچوب نظام را از دست دادند.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان، در سخنان مهمي، نظام اسلامي را نظامي مبتني بر اطاعت از پروردگار و «نقشه و هندسه» الهي خواندند و با اشاره به فتنه پس از انتخابات تاكيد كردند: مسئله اساسي، حفظ هويت نظام و مرزها و شاخص هاي آن است و كساني كه هندسه و هويت نظام را كه در قانون اساسي و حكميت و داوري قانون متبلور شده است قبول دارند جزو مجموعه نظام بشمار مي آيند اما افرادي كه با حرف و عمل و تحريك، اين مباني را زير پا مي گذارند به دست خودشان صلاحيت حضور در مجموعه عظيم نظام را از دست مي دهند.
رهبر انقلاب اسلامي، آيه شريفه «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول» را اساس و مبناي نظام اسلامي دانستند و افزودند: اطاعت از «خط و نقشه پروردگار براي سعادت جوامع انساني»، مرتبه اي بالاتر از اطاعت در مسائل و عبادات فردي دارد و تحقق آن نيازمند تلاش جمعي يك ملت است و «جمهوري اسلامي ايران» نيز نتيجه و تبلور اطاعت از راه و هندسه الهي است.
ايشان، در تبيين اهميت حياتي اطاعت از راه و برنامه پروردگار در سرنوشت يك ملت خاطرنشان كردند: در نظام هاي اجتماعي غلط و غيرالهي، اقدامات فردي نمي تواند كشور و جامعه را به سعادت برساند اما در نظام هاي متكي بر نقشه الهي، تخلفات فردي قابل اصلاح و مشكلات و نقائص قابل رفع است و اين واقعيت، اهميت بي نظير تشكيل نظام مبتني بر نقشه الهي را در سعادت ملت ها اثبات مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي حفظ اصل نظام و مرزهاي هويتي آن را، چالش واقعي و اصلي ملت ايران با زورگويان جهاني در سي و يك سال اخير برشمردند و افزودند: وجود نظام اسلامي و آثار پربركت آن در بيداري و تحرك دنياي اسلام، منافع مستكبران عالم را به خطر انداخته و همه ظالمان و مستبدان جهان را به همدستي و معارضه شديد با جمهوري اسلامي كشانده است لذا همه بايد در حفظ و تحكيم نظام و اركان آن، تمام تلاش خود را به كار گيرند.
ايشان با تاكيد بر «توحيد» به عنوان پايه اصلي نظام، عدالت و «كرامت انسان و خواسته ها و آراي مردم» را پايه هاي ديگر نظام اسلامي خواندند و افزودند: در پرتو اين نگاه اسلامي، نقش و حضور مردم و مظهر مهم آن يعني انتخابات، از مسائل اصلي جامعه و كشور به شمار مي آيد و به همين علت انتخابات در جمهوري اسلامي، امري واقعي است نه صوري و تقليدي.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به فرمان امام علي(ع) به مالك اشتر درباره ترجيح دادن رضايت عامه بر خواست خواص افزودند: اساس انتخابات، حضور مردم و دخالت دادن آراي عامه در مسائل كشور است كه اين مسئله آثار پربركتي از جمله نااميدي روزافزون دشمن از مقابله با نظام را به همراه مي آورد.
رهبر انقلاب اسلامي اساس فتنه پس از انتخابات را، نفي آراي مردم، خدشه وارد آوردن به حضور ملت و اتهام و تهمت به نظام برشمردند و تاكيد كردند: افرادي با ارتكاب اين گناه بزرگ حاضر نشدند در مقابل قانون، «داور و شيوه داوري كه قانون تعيين كرده است»، تسليم شوند.
ايشان در تشريح آثار مثبت انتخابات در نظام اسلامي، آراي مردم در انتخابات را نتيجه تشخيص خود آنها دانستند و افزودند: در نظام اسلامي برخلاف غالب كشورهاي مدعي دمكراسي، باندهاي قدرت و ثروت تعيين كننده آراي مردم نيستند و ملت به تشخيص خود تصميم مي گيرد البته ممكن است اين تشخيص در موردي غلط باشد اما به هر حال تصميم مردم است و بايد در مقابل آن تسليم بود.
ايشان، رقابت سالم، افزايش نشاط جامعه، قدرت بيشتر نظام و تحول در مديريت را از ديگر بركات حضور مردم در انتخابات نظام اسلامي برشمردند و افزودند: بهترين شكل استمرار يك نظام اجتماعي تحول در عين ثبات است و بر همين اساس در جمهوري اسلامي ضمن حفظ ثبات و هندسه اصلي، رقابتهاي انتخاباتي و تحولات ناشي از آن در چارچوب نظام صورت مي گيرد و طبعاً اگر كسي در اقدامي غلط، با شكستن اين چارچوب وارد رقابتهاي انتخاباتي شود از قواعد صحيح انتخاباتي خارج شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي، مرزبندي شفاف و صريح با دشمنان نظام را از ديگر ضروريات حضور در رقابتهاي انتخاباتي خواندند و افزودند: كمرنگ كردن مرزها خطايي فاحش است و باعث سردرگمي مردم مي شود بنابراين بايد از مخالفان نظام اعلام برائت شود و مرزها كاملاً روشن باشد.
ايشان در همين زمينه خاطرنشان كردند: اگر مرزها شفاف نشود عده اي مي توانند با قصد خيانت و بدون اينكه شناخته شوند وارد چارچوب شوند ضمن اينكه عده اي ديگر نيز بدون آنكه متوجه باشند از مرزها خارج مي شوند بنابراين عدم مرزبندي اشتباهي بزرگ است.
حضرت آيت الله خامنه اي ترجيح مصالح و منافع ملي بر منافع شخصي و حزبي را از ديگر ضروريات برگزاري انتخابات سالم برشمردند و تاكيد كردند: انتخاباتي كه با اين ويژگي ها انجام شود بدون شك موجب رضايت و نشاط مردم و پيشرفت كشور خواهد بود.
ايشان موقعيت كنوني نظام را در موارد فراواني، به مراتب بهتر از گذشته خواندند و خاطرنشان كردند: امروز نفس گرم امام راحل عظيم الشان در ميان ما نيست و حادثه اي مانند دفاع مقدس نيز كه موجب غيرت و جوشش مردم و جوانان مي شد، وجود ندارد اما 31 سال پس از پيروزي انقلاب، مردم و به ويژه جوانان در كمال پاكي و آراستگي روحي، حماسه بي نظير 22 بهمن امسال را به وجود مي آورند و روز بزرگ و فراموش نشدني نهم دي را مي آفرينند.
ايشان با تجليل از احساس مسئوليت، بصيرت تحسين برانگيز، غيرت، همت و آمادگي ملت بخصوص جوانان در دانشگاه ها و در جامعه افزودند: مردم امسال گرمتر و متراكم تر از هر زمان به ميدان شتافتند چرا كه احساس خطر كردند و فهميدند كساني به بهانه انتخابات و مسائل بعد از آن، بر چهره نظام پنجه مي كشند و افرادي كه گاهي نام امام و انقلاب و نظام اسلامي را هم مي آورند با حرف و عمل و تحريك، درست نقطه مقابل اهداف نظام ايستاده اند.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر لزوم قدرشناسي مسئولان از مردم افزودند: بايد مبناي اين حضور تعيين كننده ملت يعني دينداري و اطاعت از خدا را درك كنيم و با خدمت و جديت بيشتر آن را قدر بشناسيم.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به جبهه گسترده دشمنان ملت ايران افزودند: مراكزي كه عمدتاً به دست صهيونيستها و كمپانيهاي بين المللي كنترل مي شود با همه امكانات به مقابله با نظام اسلامي ادامه مي دهند و در داخل هم كساني با تكرار حرفهاي آنان، مورد اعتماد دشمنان قرار مي گيرند و زمينه ضربه به نظام اسلامي را براي آنان فراهم مي كنند اما بيداري عظيم و شوق آفرين ملت، ايمان آنان و علاقه مندي و پايبندي مردم به مباني نظام، پشتيباني پروردگار را به همراه آورده است و ملت و كشور در زمينه هاي مختلف به پيش رفته اند.
ايشان با تأكيد مجدد بر مرزبندي با دشمنان نظام اسلامي، در مسائل اصلي و هويتي، اختلاف نظر در مسائل فرعي را حتي موجب پيشرفت دانستند و افزودند: هر حرفي و هر اقدامي ابتدا بايد با وظيفه اصلي يعني حفظ و تقويت نظام اسلامي سنجيده و سپس بيان يا انجام شود.
رهبر انقلاب اسلامي در تشريح علت تكرار مكرر ضرورت بصيرت خواص به غفلت برخي خواص در دوران مشروطه اشاره كردند و افزودند: در آن هنگام ماهيت حقيقي توطئه هاي غربزده ها كشف نشد و آن انحراف اساسي به وجود آمد اما اين اشتباه نبايد تكرار شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به حساسيت امام خميني و برخورد بسيار قاطع ايشان در مقابله با جريانهاي مخالف قانون قصاص اسلامي افزودند: امام جامع الاطراف ما، ماهيت حقيقي آن مسئله را درك كرد و به همين علت آن گونه برخورد نمود.
رهبر انقلاب اسلامي، حساسيت بر روي كليت نظام را اصل شمردند و با تاكيد بر لزوم تفكيك مسائل درجه دو با مسائل اصلي افزودند: در مسائل فرعي اختلاف نظر مهم نيست و قابل حل است اما بايد با مرزبندي روشن در مسائل اصلي، صف كساني كه پايبند هويت نظام هستند با كساني كه مخالفت دينداري مردمند و با قانون معارضه مي كنند مشخص شود.
ايشان نظام اسلامي را كشتي نجات خواندند و با تأكيد بر دعوت از همه افراد و عناصر براي حضور در چارچوب نظام افزودند: افرادي كه حاضر نيستند قانون و رأي اكثريت را قبول كنند و نقطه قوتي همچون انتخابات افتخارآفرين چهل ميليوني را تبديل به نقطه ضعف مي كنند عملاً خود را از اين كشتي نجات خارج مي كنند و صلاحيت حضور در چارچوب نظام اسلامي را از دست مي دهند كه از دست داده اند.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان، مسئله مجلس خبرگان را بسيار مهم و استثنايي خواندند و افزودند: خبرگان مجموعه علماي صاحب نام و مورد اعتماد مردم در همه قضايا به ويژه مسئله بسيار مهم انتخاب رهبري و مسائل مربوط به آن هستند.

 



آيت الله جنتي در خطبه هاي جمعه تهران: مسئولان گره گشاي مشكلات باشنداز كاغذبازي بپرهيزند

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نمازجمعه اظهار داشت: من از علما و دانشمندان و جوانان عزيز اسلام مي خواهم كه براي وحدت جهان اسلام تلاش كنند و از تفرقه افكني پرهيز شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، امام جمعه موقت تهران در خطبه هاي نمازجمعه از مردم به خاطر راهپيمايي عظيم 22 بهمن تشكر كرد و افزود: از مردم عزيز با همه وجود تشكر مي كنم. خير دنيا و آخرت را خداوند به شما بدهد. مرحبا بر شما، شما پيماني را كه با امام و رهبري بسته بوديد فراموش نكرديد و خون شهيدان را زير پا نگذاشتيد و دشمني دشمنان را فراموش نكرديد، بلكه نشان داديد با مسائل روز و مصالح مملكت آشناييد. شما قدرت نظام را حفظ كرديد و 22 بهمن قدرت نمايي ملي بود.
وي هم چنين اظهار كرد: همان طور كه مي دانيد عده اي مي خواستند در اين روز جشن پيروزي بگيرند و همه چيز را به نفع آمريكا و اسرائيل تمام كنند و طمع داشتند. اما شما بر دهانشان زديد. آمريكا و اسرائيل فكر مي كردند فتنه گران براي آنها كار مي كنند، اما مشتي بر دهان آنها زديد كه ديگر فراموش نمي كنند.
جنتي گفت: شما گفتيد از تهديد و تحريم نمي ترسيد و بر سر مواضع خود هستيد و ولايت فقيه را پذيرفته ايد و به آن پايبند هستيد و از فرمايشات ايشان اطاعت مي كنيد. قدرت نمايي شما باعث شد مقام معظم رهبري نيز در سخنان اخير قدرت نمايي كنند.
وي با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري گفت: سخنان مقام معظم رهبري كه در آن اعلام كردند نظام سرمايه داري را قبول ندارند يك قدرت نمايي و مانند همان جمله حضرت امام(ره) بود كه فرمودند آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند.
خطيب نمازجمعه تهران خطاب به مردم تصريح كرد: اقدام شما مردم در 22 بهمن دوستان را خوشحال و دشمنان را نااميد كرد و اكنون وقت آن است كه مسئولان تا جايي كه مي توانند به مردم خدمت كنند. من به مسئولان اعلام مي كنم به داد مردم برسيد و كاغذبازي نكنيد و امروز و فردا كردن را كنار بگذاريد. گره گشاي مشكلات مردم باشيد. اين مردم هستند كه شما را در سر قدرت نگه داشته اند. اگر دشمن مسلط مي شد همه شما را جارو مي كرد و خيلي ها را سر مي بريد.
جنتي در ادامه خطاب به اغتشاشگران گفت: آيا شما بعد از 22 بهمن مي فهميد كه مردم با شما نيستند يا هنوز هم ادعا مي كنيد؟ من به شما توصيه مي كنم به دامان مردم برگرديد و از آمريكا و اسرائيل ببريد. سران اسرائيل شما را تشويق مي كردند. پرز، نتانياهو و اوباما به نفع شما صحبت مي كردند. ببينيد چه چيزي براي شما مانده است. هنوز راه بازگشت باز است. اگر آمريكايي و اسرائيلي نيستيد، چرا آنها از شما تعريف مي كنند؟ اگر منافقانه نام امام(ره) و انقلاب را مي بريد و مدعي هستيد راست مي گوييد چطور است كه آمريكا و اسرائيل از شما تعريف مي كنند؟ اما در طول اين 30 سال حتي يك كلمه از امام(ره) با احترام ياد و يك كلمه دفاع نكردند و حتي خصمانه با او برخورد كردند؟ چطور است كه اينها با شما آشتي جويانه حرف مي زنند؟
دبير شوراي نگهبان در ادامه خطاب به برخي خواص جامعه گفت: همان طور كه مقام معظم رهبري هم تاكيد كردند شما بايد از فتنه گران برائت بجوييد. دو راه بيشتر نيست؛ يا انقلاب يا ضدانقلاب، سكوت شما به مفهوم اين است كه از ضد انقلاب و كارهاي او راضي هستيد. چرا نصيحت و خيرخواهي نمي كنيد؟
آيت الله جنتي هم چنين با اشاره به اجلاس خبرگان تصريح كرد: در اجلاس خبرگان مطالب و نطق هاي قبل از دستور و بيانيه خوبي صادر شد. گزارش كميسيون هم خوب بود و اميدوارم اينها پخش شود. ديدار اعضاي خبرگان هم با مقام معظم رهبري غنيمتي براي آنها بود. مقام معظم رهبري در ديدار با ايشان بر ادامه مسير بر اساس اصل اطيعواالله و اطيعواالرسول تاكيد داشتند؛ به مفهوم اين كه چون ما از رسول اطاعت مي كنيم مردم به ما علاقه دارند و دشمن هم اين را فهميده است و به همين دليل آنها همدست شده اند كه با نظام اسلامي مبارزه كنند و مردم هم با آنها برخورد كردند.
وي در ادامه با اشاره به دستگيري عبدالمالك ريگي سركرده گروهك تروريست در شرق كشور، با تشكر از نيروهاي امنيتي گفت: هم چنان كه امام (ره) در آزادسازي خرمشهر اعلام كرد «خرمشهر را خدا آزاد كرد» اين شرور لعنتي را هم خدا دستگير كرد. ما حتي به خواب هم نمي ديديم و آرزويمان اين بود كه اين شخص در خارج از كشور به نحوي ترور شود اما امروز به صورت زنده تسليم شده و بازجويي مي شود. اين فرد با اين سوابق ننگين اسم خود را «جندالله» گذاشته است، مانند عمر سعد كه وقتي مي خواست لشكر خود را عليه امام حسين(ع) بسيج كند آنها را جندالله خواند. كساني هم كه پرچم امام حسين(ع) و حضرت زهرا(س) را آتش زدند و زندگي مردم را به آتش كشيدند و اموال عمومي را در روز عاشورا تخريب كردند و به امام جماعت در روز عاشورا سنگ پراكني كردند نامشان «خداجو»! شد؛ اين هم مثل همان هاست. ريگي اين نامرد 409 نفر را كشته و 24 اسير گرفته بود كه با آنها هم مي دانيد چطور برخورد كرد.
امام جمعه موقت تهران در بخش ديگر سخنانش با اشاره به در پيش بودن هفته وحدت گفت: وحدت نه تنها بر وحدت شيعه و سني تاكيد دارد بلكه وحدت شيعه با شيعه و سني با سني را هم مدنظر دارد. امروز اكثر كشورهاي اسلامي اهل سنت هستند واگر اينها با هم وحدت داشتند، چرا بايد در برابر دشمن اين طور خوار و ذليل مي شدند؟ انسان از وخامت اوضاع برخي كشورهاي اسلامي تعجب مي كند.
دشمنان هم حقوق بشر را به رخ مي كشند، اما عملا در امور عراق، افغانستان و پاكستان دخالت مي كنند. بايد وحدت داشت تا جلوي اين كارها گرفته شود. كساني كه به شيعيان ضربه مي زنند بايد به آنها بگوييم «با آل علي هر كه در افتاد ورافتاد.» ببينيد بر سر بني اميه و بني عباس چه آمد. مردم شيعه گناهي نكرده اند جز اين كه بر حاكميت اسلامي و حاكميت خدا تاكيد دارند. من از علما و دانشمندان و جوانان عزيز اسلام مي خواهم براي وحدت جهان اسلام تلاش كنند و از تفرقه افكني پرهيز شود.
آيت الله جنتي در خطبه اول نمازجمعه نيز با تبريك ايام ميلاد پيامبر(ص) و هم چنين ميلاد امام جعفرصادق(ع) گفت: پيامبر خدا آمد كه خدا را به بشر معرفي و كينه ها را رفع كند و رحمت خدا را در زمين نشان دهد. پيامبر با مومنان رئوف و رحيم بود. او در مدينه پايه حكومت الهي جهاني و جاويد تا قيامت را برپا كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

ساخت فيلم درباره فاجعه اتمي توسط آمريكا
همزمان با پيشرفت هاي هسته اي ايران
همزمان با پيشرفت هاي هسته اي ايران، آمريكا قصد دارد براي فضاسازي عليه اين فعاليت هاي علمي و صلح آميز كشورمان فيلم بسازد.
فيلم «حوزه چهارم» در سه قسمت ساخته خواهد شد و به روايت وحشت مردم آمريكا و ديگر نقاط جهان از يك فاجعه هسته اي مي پردازد. اين فيلم با حال و هواي علمي- تخيلي خود، براساس قصه كتاب سه جلدي «جان تولو هاوكز» ساخته مي شود. به گزارش فارس، كمپاني فوكس قرن بيستم امتياز ساخت نسخه سينمايي قصه كتاب هاوكز را خريداري كرده است و آلكس تسه فيلمنامه قسمت اول رامي نويسد.
تحليل سينما و انديشه توسط شاه حسيني
اولين دوره از سلسله نشست هاي تحليلي «سينما و انديشه» با حضور «مجيد شاه حسيني» كارشناس سينما و مديرعامل سابق بنياد سينمايي فارابي برگزار مي شود.
اين برنامه با موضوع بررسي سينماي آخر الزماني غرب هر هفته از اول اسفندماه، دوشنبه ها از ساعت 00:15 تا 00:18 در فرهنگسراي رسانه برگزار مي شود.
آثار مجيد انتظامي در جشنواره موسيقي فجر
آثار مجيد انتظامي در قالب كنسرت صلح و اميد در بيست و پنجمين جشنواره موسيقي فجر، اجرا مي شود.
اين آثار سال گذشته به صورت سمفوني انقلاب اجرا شدند و امسال توسط اركستر سمفونيك تهران و گروه كر دفتر موسيقي وزارت ارشاد به رهبري منوچهر صهبايي در تالار وحدت اجرا مي شود.
اين جشنواره، از 7 تا 13اسفند ماه در تالارهاي وحدت، رودكي، كشور، سوره و انديشه حوزه هنري، تالار شهيد سليماني، مركز همايش هاي برج ميلاد، فرهنگسراهاي نياوران و ارسباران، پرديس ملت و خانه هنرمندان ايران در تهران و همزمان در شيراز و كرمان برگزار مي شود.
هفته دوستي كودكان ايران و سوريه
رسانه هاي جمعي سوريه از دومين هفته دوستي كودكان و نوجوانان ايران و كشورشان در دمشق استقبال قابل توجهي كردند.
تلويزيون دولتي سوريه با حضور در محل برگزاري اين رويداد فرهنگي به مدت دو ساعت اقدام به ضبط برنامه كرد و آن را روز 4 اسفند در برنامه شماره هاي كوچك شبكه دوم اين تلويزيون پخش كرد. مسئول اين گروه ضمن تقدير از برنامه هاي اجرا شده توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان از كيفيت بالاي اين فعاليت ها قدرداني كرد.هفته دوستي كودكان دو كشور توسط كانون، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مديريت فرهنگي سازمان موزه ها و وزارت فرهنگ سوريه از روز دوم اسفند آغاز شده است و تا روز 6 اسفند ادامه مي يابد.

 



برگزاري همايش بزرگداشت علامه محمدتقي مجلسي در اصفهان

همايش بزرگداشت علامه «محمدتقي مجلسي» روز پنج شنبه در اصفهان برگزار شد.
به گزارش روز پنج شنبه خبرگزاري جمهوري اسلامي اين همايش از سري همايش هاي حيات دوباره مركز آموزشي «جامعه المصطفي العاليمه» است كه در مركز تحقيقات و نشر معارف اهل بيت (ع) اصفهان برپا شد.
حجت الاسلام «علي غلامي» سخنران اين همايش، علامه مجلسي را از جمله انديشمندان ديني دانست كه در دوره هاي پس از خود نيز تاثيرگذار بوده است.
وي گفت: درخت تناور فرهنگي جهان اسلام مرهون تلاش هاي علماي ايراني است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه با اشاره به ضرورت بررسي نقش علماي ايراني - اسلامي بزرگي همچون علامه مجلسي يادآور شد: اگر علماي ايران از فرهنگ و تمدن اسلامي جدا شوند، بيش از هشتاددرصد فرهنگ اسلامي ناديده انگاشته خواهد شد.
وي ابهام زدايي و رفع مظلوميت از خاندان مجلسي را از جمله ديگر اهداف اساسي برگزاري اين همايش نام برد و افزود: متاسفانه به گونه اي عليه اين خاندان رفتار شده كه حتي در داخل حوزه هم برخي تحت تاثير اين هجمه هاي فكري قرار گرفته اند.
وي با تاكيد بر ضرورت شناساندن عرفان ناب شيعي در مقابل عرفان هاي كاذب، گفت: عرفان هاي كاذب و نوظهور در قياس با عرفان شيعه همچون سايه هاي مقابل آفتاب هستند.
عضو هيئت علمي دانشگاه، احياي صحيفه سجاديه را مرهون تلاش هاي مجلسي اول دانست و بر باريك بيني موشكافانه اين عالم بزرگ در جمع آوري و نقل احاديث تاكيد كرد.
علامه ملا محمدتقي مجلسي در سال 1003 هجري قمري در اصفهان به دنيا آمد و پس از يك عمر تفقه و فعاليت پربار علمي در يازدهم شعبان سال 1070 هجري قمري در همين شهر بدرود حيات گفت و در مسجد جامع به خاك سپرده شد.

 



تاكيد آيت الله مكارم شيرازي بر حاكميت اخلاق در جامعه

آيت الله «ناصر مكارم شيرازي» از مراجع عظام تقليد اعلام كرد: متاسفانه اخلاق اسلامي در جامعه به فراموشي سپرده شده است.
به گزارش ايرنا آيت الله مكارم شيرازي در ديدار دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با وي افزود: در صورتي كه اخلاق اسلامي در جامعه حاكم شود همه با هم مهربان خواهيم بود و ديگر لجاجت نمي كنيم.
وي در ادامه با اشاره به اهميت بحث مشورت گفت: امروز برخي خود را مستغني از مشورت مي دانند و حتي به مشورت ديگران نيز بي توجه اند و به آن عمل نمي كنند.
وي اظهار داشت: يكي از مشكلات بزرگ ما نيز نسبت دادن تهمت هاي ناروا به ديگران است.
آيت الله مكارم شيرازي تاكيد كرد: افرادي كه استبداد راي داشته باشند، هلاك مي شوند و كسي كه با افراد با شخصيت مشورت كند شريك عقل و دانش آنها مي شود.
وي خاطرنشان كرد: دستورات اسلامي براي ما بسيار راهگشاست؛ ولي برخي به آن توجهي نمي كنند و از كنار آن به راحتي عبور مي كنند.
آيت الله مكارم شيرازي نقش رسانه ملي را در اين زمينه مهم دانست و گفت: رسانه ملي نيز بايد در نهادينه كردن فرهنگ اسلامي در جامعه تلاش كند.
اين مرجع تقليد تصريح كرد: وقتي همه سياست زده شوند و مشغول مبارزات سياسي خود باشند مبارزه با مفاسد اخلاقي به حاشيه رانده مي شود و در حال حاضر مفاسد اخلاقي همچون طلاق و اعتياد در جامعه بسيار ديده مي شود و گويي مسايل اخلاقي در جامعه متولي ندارد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14