(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 اسفند 1388- شماره 19600
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ضرورت هوشياري متوليان مقابله با جنگ نرم
تصويب كليات بودجه 89 بررسي جزئيات آغاز شد
سردار سلامي: سپاه در چندين جبهه متفاوت در حال دفاع از انقلاب است
خارج از دستور
صدمين چاپ كتاب«دا» رونمايي شد
نمايش و نقد فيلم «به رنگ ارغوان» توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان
درخواست ايران براي استرداد رئيس گروهك پژاك
كنگره 220 شهيد كن و سولقان برگزار مي شود
يك كارشناس وزارت اطلاعات:دستگيري ريگي بدون درگيري مسلحانه ، افتخار اطلاعاتي ايران در جهان بود
بي سوادی كه افتخار نيست !



ضرورت هوشياري متوليان مقابله با جنگ نرم

وقتي فيلم زمهرير را به نام سينماي دفاع مقدس در جشنواره فيلم فجر ديدم، واقعاً شرمنده شدم، از همه آنهايي كه 8 سال دفاع مقدس را بر دوش هايشان حمل كردند و دم برنياوردند، از تمامي شهداء و خانواده معززشان، از رزمندگاني كه در سخت ترين شرايط، دفاع از دين و وطن و شرف را برگزيدند و به مولايشان حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) اقتدا كردند، از جانبازاني كه هنوز پس از گذشت ساليان طولاني در گوشه هاي خانه ها و آسايشگاهها همچون شمع آب مي شوند ولي عزت و سرافرازي خود و مملكتشان را پاس مي دارند و... و از خودم خجالت كشيدم كه به ديدن چنين فيلم آلوده و مهوع رفتم.
راستي اين فيلم (آنچنانكه تهيه كننده اش مدعي است) يك فيلم جنگي و مرتبط با دفاع مقدس است؟!! معاذالله!
«... زني در خط مقدم جبهه كه با زبان لمپني سخن مي گويد و بعداً متوجه مي شويم كه از «دختران شايسته» دوران طاغوت بوده است!؟...» (پناه بر خدا)
«... سردار و فرمانده جنگ كه پس از دوران دفاع مقدس اينك به دوره گردي افتاده و ترانه طاغوتي مي خواند؟!! افراد مسكرخواري كه در جبهه شرب خمر مي كنند؟!!! رزمنده اي كه با آخرين مدل مو به پشت سنگر مي رود؟!!! رزمنده ديگري كه همسرش به او خيانت كرده و براي فراموشي اين خيانت به جبهه آمده است؟!!!! و آدم هايي كه هر يك به نوعي سرخورده اجتماع يا شكست خورده زندگي است و از همين رو جبهه را انتخاب كرده اند!!!! (حقيقتاً بابت اين جملاتي كه مي نويسم از ساحت مقدس امام زمان(عج) و خانواده معزز شهداء و رزمندگان سرافراز اسلام عذر مي خواهم، فقط مي نويسم و احساس تكليف مي كنم كه بنويسم چرا كه اين عزيزان بدانند به نام جبهه و دفاع مقدس چه اكاذيبي به خورد نسل جوان داده مي شود.)
آيا واقعاً باور مي كنيد كه در يك فيلم سينماي دفاع مقدس، تمامي رزمندگان و شهداء همان ترانه طاغوتي و مبتذلي را بخوانند كه سردار و فرمانده جنگ، زمزمه مي كرد؟!!!! آيا باور مي كنيد كه در يك فيلم مدعي سينماي دفاع مقدس، جبهه هاي جنگ كه همواره به نور عشق و ايمان روشن بود، به گونه اي تصوير شود كه مسكرات مابين رزمندگان تعارف مي شود و يك زن لمپن با لحن و بيان لاتي، جملات زنان كافه هاي بدنام دوران طاغوت را (لابد به تقليد از فيلم هاي آن زمان) بر زبان بياورد؟!!! آيا باور مي كنيد كه در سينماي دفاع مقدس (آن گونه كه تهيه كننده اش مدعي است) دختر يك رزمنده شهيد كه ظاهراً در جستجوي راز پدر شهيدش هر كوي و برزن را زير پا مي گذارد، حركات سبكسرانه مانند برخي دختران جلف امروز انجام دهد و بدتر از آن در ملاء عام، چادر از سر برگيرد و حركات موزون به اجرا درآورد؟!!!
لابد اين سوال پيش مي آيد كه چرا اين حرف ها را پس از گذشت دو سه هفته از جشنواره فيلم فجر مي زنم. راستش را بخواهيد پس از ديدن آن فيلم نفرين شده، ديگر نه به جشنواره رفتم و نه به سينما و نه حتي حاضر بودم به آن فكر كنم كه هر بار تصور لحظات آن فيلم، بند بند وجودم را تكان مي داد. خودم را به فراموشي زده بودم (شايد هم هنوز باورم نشده بود و در يك حالت گيجي به سر مي بردم كه از بابت اين تسامح و كاهلي هزاران بار به درگاه خداوند رحمان و رحيم، استغفار مي كنم) اما وقتي چند شب پيش، تهيه كننده همان فيلم تهوع آور و شنيع را در برنامه كذايي «دو قدم مانده تا صبح» شبكه 4 در صفحه تلويزيون ديدم، بر خود لرزيدم. خدايا چگونه سازنده سياه فيلمي كه به تمامي مقدسات ديني و ملي يك ملت توهين كرده، آزادانه بر صفحه رسانه ملي ظاهر مي شود و تازه از فيلمش دفاع مي كند؟ مگر پاسخ آنها كه ارزش هاي مذهبي و باورهاي اعتقادي اين ملت را زير علامت سوال مي برند، اين است كه دعوت بشوند تا در رسانه ملي همان ملت، از آن عمل ضدملي و اسلامي شان دفاع كنند؟ پس چگونه بود كه همين ملت پاسخ آنها كه به روز عاشورايش اهانت روا داشته بودند را با راهپيمايي بي نظير و دشمن شكن 9 دي ماه داد؟ پس چرا آن اغتشاشگران را بر صفحه تلويزيون نياوردند تا از اعمال شنيع خود دفاع كنند؟!!! آيا در فيلمي كه اين فرد ساخته و اينك در رسانه ملي از همه هتك حرمت هايش نسبت به رزمندگان و شهداي اسلام دفاع مي كرد، كمتر از روز عاشوراي امسال به ساحت مقدس ارزش هاي اين مردم اهانت شد؟
بهتر است بيش از اين، آن چاه تعفن را بر هم نزنيم و تنها گلايه كنم از سر درد كه پس متوليان سينما به ويژه سينماي دفاع مقدس كجا هستند كه اينچنين به نام جبهه و جنگ و با پول بيت المال همين مردم مظلوم و متاسفانه با واسطه برخي از نهادهاي انقلابي متولي آن بيت المال، به شهدا و رزمندگان آنها توهين مي شود؟ به راستي در اين روزگاري كه به تصريح مقام معظم رهبري و اغلب كارشناسان و متخصصان سياسي و فرهنگي، دشمن به حربه جنگ نرم براي مقابله با انقلاب اسلامي آمده، چه مصداقي بالاتر از اين فيلم در حيطه سينما براي جنگ نرم مي توان تصور كرد؟
در جايي خوانده بودم كه يكي از تئوريسين هاي آمريكايي، پس از پيروزي هاي رزمندگان اسلام در جبهه هاي دفاع مقدس به سردمداران آمريكا رهنمود داده بود كه ما بايد اين ميل شهادت طلبي را در ايراني ها به رفاه طلبي و مصرف زدگي تبديل كنيم تا خطر آينده آنها را از سر خود رفع كنيم و براي اين كار در ابتدا بايستي ارزش هاي ديني و ملي آنها از جمله انقلاب و دفاع مقدس را زير علامت سوال ببريم تا نسبت به آن بي اعتقاد شوند. اين همان تئوري جنگ و براندازي نرم است تا به قول خودشان در آغاز، فروپاشي ايدئولوژيك انجام پذيرد و بعد به فروپاشي فيزيكال روي آورند. آيا اين فيلم، به فروپاشي ايدئولوژيك اين ملت روي نياورده است؟
اما تا پيش از اين چندان نسبت به جماعت منتقد و نويسنده سينمايي نظر خوش نداشتم و بر اين باور بودم كه در تارهاي عنكبوتي فضاي مبتذل فيلم هاي غربي گرفتار آمده اند. اما وقتي ديدم در آن جلسه پرسش و پاسخ همان فيلم كذايي چگونه تعصب ديني و ملي شان فرياد زد و مردانه در مقابل هتك حرمت انقلاب اسلامي و دفاع مقدسش ايستادند، همه آن تصوراتم برهم ريخت. واقعاً اگر اين جماعت منتقد سينما، در تمام طول عمرشان همين يك حركت اسلامي ايراني را (عليرغم سكوت تمامي مسئولين فرهنگي و سينماي دفاع مقدس) انجام داده اند، دمشان گرم و خدا يارشان باد تا هميشه قلم و صدا و فريادشان را عليه متعرضان دين و كشورشان بچرخانند.
و سخني هم با به اصطلاح تهيه كننده و كارگردان اين فيلم؛
فرضاً آن گونه كه در تلويزيون گفتيد، منتقدان، فلان و بهمان هستند و خطاكار، آيا گناه شما با اين اتهامات، پاك مي شود؟ آيا آن اثر موهن كه ساخته ايد، تطهير مي شود؟ آيا در روز داوري مي توانيد با اين بهانه ها از حساب الهي بگريزيد؟ اي كاش تا دير نشده همه ما در پيشگاه خداوند تبارك و تعالي از ته دل توبه كنيم و با انداختن گناه خويش به گردن ديگران، از اين فرصتي كه حق تعالي در اختيار بشر گذارده، محروم نشويم.
حسن معصومي

 



روزهاي پركار مجلس
 تصويب كليات بودجه 89 بررسي جزئيات آغاز شد

كليات لايحه بودجه سال 89 كل كشور با راي اكثريت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، پس از مدت ها كش و قوس بالاخره گزارش كميسيون تلفيق درباره بودجه سال آينده به صحن علني خانه ملت آمد و نمايندگان به ايراد نظرات خود پرداختند.
البته پيش از آنكه نمايندگان مخالف و موافق به طرح آراء و نظرات خود در خصوص بودجه 89 بپردازند مفتح مخبر كميسيون تلفيق پشت تريبون رفت و به رسم قانون خانه ملت به ارائه گزارشي از بررسي لايحه بودجه در كميسيون متبوعش پرداخت.
مفتح: سقف بودجه را
كاهش داديم
مفتح ابتدا رقم لايحه دولت را
5/368 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و خبر داد كه كميسيون تلفيق اين عدد را به 347 هزار ميليارد تومان كاهش داده است.يعني بيش از 20 هزار ميليارد تومان سقف لايحه دولت كاهش يافته است.
وي عمده اين كاهش بودجه را در بخش استفاده دولت از صندوق توسعه ملي و درآمد دولت ناشي از هدفمند كردن يارانه ها دانست و گفت: در لايحه دولت براي اجراي هدفمند كردن يارانه ها 40 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده بود كه كميسيون تلفيق اين رقم را به 20 هزار ميليارد تومان كاهش داد.
مفتح در عين حال اظهار كرد كه كميسيون تلفيق در بخش هايي هم درآمد دولت را افزايش داده كه از آن جمله مي توان به افزايش تعرفه واردات اشاره كرد.
اظهارات مخالفان و موافقان
پس از اظهارات مخبر كميسيون تلفيق، 20 نماينده مخالف و موافق به بيان ديدگاههاي خويش درباره بودجه 89 پرداختند.
نخستين مخالف محسن كوهكن بود كه گفت: مخالفت من با اين نوع بودجه نويسي است و اعتقاد دارم اين نوع بودجه نويسي از يك سو مراعات شان نمايندگان نيست و از سوي ديگر با يك نگاه تنگ دست دولت را مي بنديم و امكان ارزيابي صحيح و درست را هم فراهم نمي كنيم.
محمد جواد ابطحي هم مخالف بعدي گزارش كميسيون تلفيق درباره بودجه 89 بود كه اظهار داشت: معتقدم آنچه كه كميسيون تلفيق به مجلس ارائه داده است را مي توان طرحي جديد تلقي كرد نه لايحه دولت، در حاليكه وظيفه مجلس و كميسيون هاي مربوطه رفع كاستي ها از لايحه پيشنهادي دولت و لحاظ تدابيري در جهت افزايش بهره وري است.
نماينده خميني شهر تصريح كرد: با توجه به ساختار بودجه پيشنهادي به مجلس معتقدم گزارش كميسيون تلفيق هزينه زا خواهد بود چرا كه افزايش تعرفه ها به مفهوم افزايش تورم تلقي مي شود و اين در حالي است كه براي پيشگيري از بروز چنين مشكلي با بودجه پيشنهادي دولت از محل درآمد حامل هاي انرژي مخالفت شده است.
در ادامه هادي مقدسي نماينده بروجرد در موافقت با كليات بودجه گفت: در لايجه بودجه با هدايت مصوبات كميسيون تلفيق نقدينگي در جهت توليد به كار گرفته مي شود.
عبدالحسين ناصري موافق بعدي كليات لايحه بودجه 89 اظهار داشت: آنچه كميسيون تلفيق در لايحه بودجه تأكيد كرده است اين بوده است كه اعتبارات فرهنگي 1500ميليون تومان افزايش داشته باشد تا توزيع استاني شود كه در اين راستا بودجه دولت نسبت به سال قبل 32درصد افزايش پيدا كرده است.
وي با بيان اينكه در مصوبات كميسيون تلفيق اعتبارات دانشگاه ها و بخش فرهنگ و هنر افزايش پيدا كرده است اظهار داشت: 9هزار ميليارد ريال در ارتقاء شاخص هاي فرهنگي و هنري در لايحه بودجه 89 افزايش پيدا كرده است همچنين دولت توجه ويژه اي به بازنشستگان لشكري و كشوري داشته است كه مورد تأكيد كميسيون تلفيق بوده است.
ناصري در پايان گفت: در مورد هدفمند كردن يارانه ها من با لايحه دولت موافق بودم و معتقد بودم اگر 40 هزار ميليارد تومان تصويب مي شد بهتر مي توانستيم مشكلات را حل كنيم.
نادران: كميسيون تلفيق
3 خطاي اساسي كرد
الياس نادران مخالف ديگر گزارش كميسيون تلفيق درباره بودجه 89 تصريح كرد: كميسيون تلفيق دچار 3 خطاي اساسي شده است كه يكي از آنها اين است كه از پرداختن به مسائل اساسي براي اصلاح چارچوب ها تخلف كرده است.
وي با بيان اينكه كميسيون تلفيق دچار خطاي جزئي نگري شده است، افزود: چند هزار ميليارد تومان از بودجه به عنوان بودجه فرهنگي در اختيار دو نفر قرار گرفته كه سوابق آنهامشخص نيست و مسئوليت پاسخگويي به مجلس ندارند.
نادران تأكيد كرد: عملكرد كميسيون تلفيق با مفهوم بودجه ريزي مطابقت ندارد و اين بودجه ريزي، سازي است كه صداي آن چند سال ديگر درمي آيد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس با طرح اين سؤال كه تعيين تعرفه نوشابه و سيگار چه ارتباطي با كميسيون تلفيق دارد؟ عنوان كرد: منطق بودجه ريزي در شنبه شب تا ساعت 5/2 صبح چه بوده است؟!
كامران: بودجه شفاف است
اما حسن كامران نماينده اصفهان به عنوان موافق چهارم كليات بودجه 89 گفت: نمايندگان مجلس بايد نظارت خود را بيشتر كنند چرا كه در گذشته ما گفتيم كه افرادي كه در شمال تهران سكونت دارند و اشتغال آنها در جاي ديگري است بايد از اين منطقه بروند اما مي بينيم كه اين كار نشد پس مي بينيد كه يكسري هم از نظارت نكردن ما نمايندگان است.
وي افزود: بايد به مخالفان بودجه بگويم كه سهم نفت در بودجه امسال 3/35 درصد شده است در حالي كه در سال گذشته اين سهم 5/48درصد بوده است پس يك شبه نمي شود اين سهم را صفر كرد.
وي با بيان اينكه بايد صادرات غيرنفتي را زياد كرد افزود: وجود مناطق آزاد خوب است اما نبايد براي توسعه اين مناطق پدر كالاهاي داخلي را درآورد.
كامران گفت: در بودجه سال 89 مي گويند تورم 25درصد است اما هدفمندي يارانه ها را در نظر نمي گيرند چرا كه به غير از هدفمندي يارانه ها تورم 11درصد است پس بودجه شفاف است.
توكلي و جيره بگيري مردم
احمد توكلي به عنوان مخالف پنجم كليات لايحه بودجه 89 كه وقت مخالف ششم را هم به خود اختصاص داد، اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها را به منزله جيره گر كردن مردم دانست.
وي با بيان اينكه هدفمند كردن يارانه ها، بيماري هلندي و بودجه متكي به نفت و طرح هاي عمراني ركود تورمي را در پي خواهد داشت، اظهار داشت: قانون بودجه بايد مانند سياستگذاري هاي كلان به ايجاد ثبات اقتصادي، رشد نرخ اقتصادي و توزيع عادلانه درآمدها بينجامد، اين در حالي است كه بودجه 89 چنين ويژگي ندارد.
احمد توكلي گفت: دولت دو برابر سقف قانوني، بودجه به عنوان درآمد خود از محل هدفمندي يارانه ها در لايحه گنجانده بود و قصد داشت 65درصد راه را در سال اول طي كند. وي با استناد به صحبت هاي وزير اقتصاد گفت: بر اين اساس نفت براي مصارف داخلي 70دلار مشخص شده تا به اين ترتيب 65درصد جهش در سال اول اتفاق افتد.
وي همچنين تاكيد كرد لايحه دولت از نظر آثار ركودي و تورمي مخرب بوده است.
انتقاد نمايندگان
از سخنان توكلي
بخش قابل توجهي از سخنان توكلي به جاي بودجه به عملكرد اقتصادي دولت برمي گشت كه اين موضوع مورد انتقاد نمايندگان مجلس قرار گرفت. كاظم دلخوش در جلسه علني روز دوشنبه و در هنگام سخنان مخالف احمد توكلي اظهار داشت: براساس ماده 216آيين نامه داخلي مجلس اگر بناست نماينده مخالف و موافق با لايحه بودجه 89 صحبت كند بايد براساس گزارش كميسيون تلفيق صحبت كند.
وي افزود: مخالفت توكلي نسبت به لايحه و عملكرد دولت است و در مورد گزارش تلفيق مخالفتي نمي كند.
همچنين جعفري، فرهنگي و هدايت خواه نمايندگان ديگري بودند كه نسبت به اظهارات توكلي تذكر داده و خواستار رعايت آئين نامه از سوي وي شدند.
تصويب كليات با 151راي
پس از اظهارات نمايندگان موافق و مخالف در نهايت كليات لايحه بودجه سال 89 به راي گذاشته شد كه با 151راي موافق، 62 راي مخالف و 12راي ممتنع از مجموع 226 راي به تصويب رسيد.
آغاز بررسي
منابع درآمدي بودجه
نمايندگان در جلسه عصر ديروز پس از تصويب كليات بلافاصله وارد بررسي جزئيات لايحه و تعيين منابع درآمدي بودجه شدند.
براساس بند 1 ماده واحده لايحه مقرر شد منابع بودجه عمومي دولت از لحاظ درآمدها و واگذاري دارايي هاي سرمايه اي و مالي و مصارف بودجه عمومي دولت از حيث هزينه ها و تملك دارايي هاي سرمايه اي و مالي بالغ بر يك ميليون و 264هزار و 30ميليارد و 719ميليون ريال مشخص شد كه از اين ميزان مبلغ يك ميليون و 172هزار و 597ميليارد و 636ميليون ريال براي منابع عمومي و مبلغ بالغ بر 91هزار و 433ميليارد و 83ميليون ريال از درآمدهاي اختصاصي وزارتخانه ها و موسسات دولتي و مبلغي بالغ بر 2ميليون و 503هزار و 858ميليارد ريال نيز از بودجه شركت هاي دولتي، بانك ها و موسسات انتفاعي وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و ساير منابع شامل مي شود.
براساس بند 2 ماده واحده نيز مقرر شد مازاد درآمد اختصاصي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي كه داراي مجوز از شوراي گسترش آموزش عالي وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير مراجع قانوني ذيربط مي باشند در سقف اعتبارات رديف هاي همان دانشگاه و موسسات كه درآمد را كسب كرده اند اختصاص مي يابد.

 



سردار سلامي: سپاه در چندين جبهه متفاوت در حال دفاع از انقلاب است

جانشين فرمانده كل سپاه انزواي سياسي، تحريم، تهاجم فرهنگي و امنيتي را از جمله حربه هاي دشمن براي خارج كردن انقلاب از تعادل دانست و گفت: سپاه پاسداران امروز در يك نبرد چند بعدي مشغول مقابله با دشمنان انقلاب اسلامي است.
به گزارش فارس، سرتيپ پاسدار «حسين سلامي» ديروز در اولين همايش نخبگان فرهنگي سپاه ضمن ترسيم نمايي از شكل جهان امروز گفت: دنياي امروز يك دنياي متفاوت با گذشته است و مي توان قرن حاضر را قرن مرگ تدريجي فاصله ها دانست. وي افزود: در گذشته عظمت هر كشور در قالب مولفه هايي مانند مساحت جغرافيايي آن اندازه گيري مي شد اما امروز معيارهاي اين عظمت تغيير كرده و ما شاهديم كه برخي كشورها كه داراي جغرافياي وسيعي هستند اما هيچ عظمتي در دنيا ندارند.
وي در ادامه، سپاه پاسداران را داراي يك نقش برجسته در اين زمينه دانست و گفت: سپاه پاسداران در هر ميداني در مقابله با قدرت هاي بزرگ خالق پيروزي هاي عظيم بوده و امروز كه در سخت ترين لحظات تاريخ قرار داريم بايد توانايي ايستادگي در مقابل استكبار را كه با تمام ابزار خود به ميدان آمده است، داشته باشيم.
جانشين فرمانده كل سپاه انزواي سياسي، تحريم، تهاجم فرهنگي و امنيتي را از جمله حربه هاي دشمن براي خارج كردن انقلاب از تعادل دانست و گفت: سپاه پاسداران امروز در يك نبرد چند بعدي مشغول مقابله با دشمنان انقلاب اسلامي است.
وي خاطرنشان كرد: مي توان دنياي امروز را دنياي مقابله Mcها با انديشه هاي جهادي دانست كه اين Mcها مانند Mc donald به عنوان نماد فرهنگ غربي در مقابل انديشه ناب اسلامي قرار مي گيرد.

 



خارج از دستور

حاشيه هاي جلسه بودجه
نخستين جلسه رسيدگي به لايحه بودجه 89 با حاشيه هايي همراه بود.
اول اينكه مهدي كوچك زاده نماينده مردم تهران در مجلس پيش از آغاز سخنان مخالفين و موافقين لايحه بودجه 89 با استناد به ماده 78 آئين نامه داخلي مجلس، اظهار داشت: بودجه معمولا حداكثر 20 تا 21 تبصره دارد اما امسال دولت در لايحه تقديمي خود 13 بند پيشنهاد داده بود كه در كميسيون تلفيق 73 بند به آن اضافه شده است.
وي افزود: ما انتظار داشتيم مخبر كميسيون در اين خصوص توضيح دهد چرا كه با اين تغييرات اين لايحه بودجه ديگر بودجه دولت نيست.
كوچك زاده خطاب به لاريجاني خاطر نشان كرد: بهتر است اجازه دهيد پيش از آغاز سخنان مخالفين و موافقين توضيحاتي در اين زمينه داده شود. اما لاريجاني اعتراض كوچك زاده را وارد ندانست.
ديگر اينكه نصاب عددي نمايندگان در جلسات صبح و عصر خانه ملت بسيار شكننده بود. به طور مثال جلسه صبح با نصاب لب مرزي 195 نماينده آغاز شد ولي پس از چند دقيقه اين رقم به 190 و 189 و... رسيد.
زنگ جلسه عصر هم با نصاب بسيار ضعيفي به صدا درآمد كه همين امر تذكر تعدادي از نمايندگان را در پي داشت.
گفتني است مجلس شوراي اسلامي در حال حاضر رسماً بيش از 285 نماينده دارد ولي در اغلب جلسات به طور ميانگين حدود 100 نماينده غايبند.
اين كار سابقه نداشته است
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي درخصوص سفرهاي خارجي علي لاريجاني گفت: در دوره هاي گذشته سابقه نداشته است روساي مجلس تا اين حد با انجام سفر، در حوزه حساس و كليدي سياست خارجي اعلام موضع كنند، اين كار صحيح نيست و لاريجاني بايد تجديدنظر كند.
حميد رسايي در گفت وگو با ايرنا درباره اعلام مواضع كشورمان در عرصه سياست خارجي اظهار داشت: براساس قانون اساسي رهبر معظم انقلاب جهت كلي سياست خارجي را تعيين مي كنند و نحوه اجراي اين سياست ها هم بر عهده دولت است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: بايد مواضع سياست خارجي در راستاي سياست هاي رهبري اعلام شود از آنجايي كه ممكن است مجامع و جريانات رسانه اي بين المللي از اين موضع گيري ها سوءاستفاده كنند بايد در اعلام اين مواضع بازنگري شود، زيرا طرف هاي مقابل به دنبال تفاوت ديدگاه ميان مسئولين ايراني هستند.

 



صدمين چاپ كتاب«دا» رونمايي شد

گروه ادب و هنر -
مراسم رونمايي از يكصدمين چاپ كتاب دفاع مقدسي «دا»، ديروز در حوزه هنري برگزار شد.
اين كتاب شامل خاطرات سيده زهرا حسيني از اشغال و مقاومت خرمشهر است كه به قلم سيده اعظم حسيني نوشته شده و در اتفاقي كم نظير، در كمتر از 18 ماه 100 بار تجديد چاپ شده است.
در مراسم رونمايي از چاپ يكصدم «دا» حسن بنيانيان (رئيس حوزه هنري)، محمدرضا سرشار (نويسنده)، سيده زهرا حسيني (راوي كتاب دا)، مرتضي سرهنگي (مدير دفتر ادبيات پايداري)، عماد افروغ (استاد دانشگاه) و جمعي ديگر از اهالي فرهنگ حضور داشتند.
بنيانيان در اين مراسم گفت: موفقيت دا را از اين جهت مي بينيم كه در يك كار جمعي از بچه هاي مخلص شكل گرفته و نكته مهم هم اخلاص اين افراد است.وي افزود: يك خواهر مخلص مثل سيده زهرا حسيني كه در دوران جنگ هم رزمنده بود، هم پرستار و استعداد خدادادي او موجب شد كه مشاهدات خود را از جنگ بدون توهم بيان كند و بدون چشم داشت، وظيفه خود دانست كه اين رويدادها را براي نسل جديد بيان كند و خانم اعظم حسيني هم بدون توقع وظيفه نوشتن اين خاطرات را برعهده گرفت. بنيانيان ادامه داد: اين كتاب موفقيت و فروش خود را مرهون ايثارگري هاي مردم است و ما وسيله هستيم و اگر ما در موفقيت شك و ترديد كنيم در واقع خون شهدا را پايمال كرده ايم.
محمدرضا سرشار، از ديگر سخنرانان اين برنامه، يكي از دلايل موفقيت «دا» را شرايط و جو فعلي كشور و اقبال به ارزش ها دانست و گفت: اين فضا در دولت نهم و دهم فراهم شده است. وي ادامه داد: دا چند ركورد در عرصه كتاب و كتابخواني داشت، اول اينكه يك ركورد در همه شاخه هاي ادبيات و علوم انساني داشت و اگر اين كتاب را در كنار فيلم اخراجي هاي ده نمكي بگذاريم مي بينيم كه با گذشت 20 سال از دفاع مقدس، هنوز آثار مربوط به دفاع مقدس مي توانند ركورد بشكنند. و متاسفانه آمار درست نداريم اما مي توان گفت در خاورميانه هم يك ركورد است. وي تصريح نمود: تبليغ مي شد كه كتاب هاي ارزشي و مربوط به دفاع مقدس محتوا ندارد اما اين كتاب تماما ارزش و محتوا است. تبليغ مي شد كه كتاب هاي دفاع مقدس خواننده ندارد كه اين كتاب نشان داد اين طور نيست، گفته مي شد مردم كتاب هاي پر حجم و گران را نمي خوانند اما اين كتاب نشان داد كه اگر ويژگي هاي ديگر داشته باشد مورد اقبال مردم قرار مي گيرد. همچنين گفته مي شد خواننده با كتاب هايي كه نويسندگان گمنام دارد ارتباط ندارد اما اين كتاب خلاف اين را ثابت كرد.
سيده زهرا حسيني راوي كتاب «دا» نيز گفت: دشمن هنوز دست بردار كشور ما نيست و هم اكنون جنگ تمام عيار فرهنگي را شروع كرده كه نبايد از آن غفلت كرد.
وي با بيان اين كه چيزهايي را كه با چشم خودم ديدم و با تمام وجود احساس كردم تعريف كردم اظهار داشت: بعضي مي گويند اين كتاب و مطالب آن القاء نويسنده است. نويسنده اي كه زمان جنگ هفت ساله بود چطور مي تواند به من القاء كند كه برخي حوادث رخ داده است كه به منتقد گفتم شما اگر نبودي و نديدي مشكل شماست. انتقاد بايد سازنده و اساسي باشد و نبايد اتهام زده شود.

 



نمايش و نقد فيلم «به رنگ ارغوان» توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان

گروه ادب و هنر-
فيلم «به رنگ ارغوان» به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا، امروز توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان به نمايش درمي آيد.
به گزارش خبرنگار ما، پس از نمايش فيلم، جلسه نقد و بررسي آن نيز، با حضور حاتمي كيا برگزار مي شود.
فيلم «به رنگ ارغوان» ساعت 30/16 امروز، سه شنبه 18 اسفند ماه با همكاري مؤسسه شاهد در مجتمع فرهنگي سيدالشهدا(ع)، واقع در ضلع جنوبي ميدان هفتم تير اكران مي شود و حضور اعضاي انجمن روزنامه نگاران مسلمان و خانواده ايشان در اين جلسه آزاد است.

 



از سوي علي لاريجاني مطرح شد
درخواست ايران براي استرداد رئيس گروهك پژاك

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اقدامات ديپلماتيك براي تحويل رئيس گروهك تروريستي پژاك در حال پيگيري است تاكيد كرد كه اين تروريست قطعا بايد براي محاكمه تحويل ايران شود تا پرونده وي مورد رسيدگي قرار بگيرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز در جمع خبرنگاران در خصوص دستگيري سركرده گروهك تروريستي پژاك گفت: از مدت ها پيش اين مسئله مطرح بود و ما با مسئولان كشور آلمان در اين زمينه صحبت كرده بوديم به دليل اينكه اين شخص به هر حال در بسياري از جنايات دست داشته و در آن كشور نيز ساكن است.
وي افزود: آنها هر بار مي گفتند كه ما بررسي مي كنيم و پيگيري هايي كه انجام شد موفقيت آميز بود و اين فرد دستگير شد قطعا وي براي محاكمه بايد تحويل جمهوري اسلامي ايران شود تا پرونده اش مورد رسيدگي قرار بگيرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر محاكمه سركرده گروهك تروريستي پژاك در ايران اظهار داشت: اقدامات ديپلماتيك در اين زمينه در حال پيگيري است و اين كار بايد صورت بگيرد.

 



كنگره 220 شهيد كن و سولقان برگزار مي شود

پانزدهمين كنگره 220 شهيد كن و سولقان پنج شنبه برگزار مي شود.
كنگره 220 شهيد منطقه كن و سولقان براي پانزدهمين سال متوالي، پنج شنبه بيستم اسفندماه برگزار خواهد شد. ستاد كنگره شهداي كن و سولقان با اعلام اين خبر افزود، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام سخنران اين محفل خواهد بود. اين كنگره ساعت 14 و 30 دقيقه در حسينيه دهستان سولقان (اتوبان شهيد همت غرب، خروجي شهران، خيابان كوهسار) برگزار مي شود.

 



يك كارشناس وزارت اطلاعات: دستگيري ريگي بدون درگيري مسلحانه ، افتخار اطلاعاتي ايران در جهان بود

كارشناس ارشد وزارت اطلاعات دستگيري عبدالمالك ريگي سركرده گروهك تروريستي موسوم به جندالله را بدون درگيري مسلحانه، افتخار اطلاعاتي در دنيا دانست.
اين كارشناس وزارت اطلاعات كه در همايش بررسي فتنه هاي اخير در تربت حيدريه سخن مي گفت اظهار داشت: ريگي به تنهايي مهره و عددي نبود اما او از حمايت سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا، انگلستان، اسرائيل و عربستان برخوردار بود.
وي افزود: علي رغم اين حمايت گسترده و برنامه ريزي دقيق براي اقدامات و سفرهاي ريگي، مي توانستيم او را خيلي زودتر از بين ببريم اما دستگيري وي براي ما ارزشمندتر بود.
اين كارشناس وزارت اطلاعات گفت: ده ها كمين براي دستگيري ريگي ناكام ماند اما مشيت الهي اين بود كه وي در سالروز آغاز امامت حضرت وليعصر(عج) دستگير شود زيرا او بارها خطاب به گروگان هاي خود اعلام مي كرد امام زمانتان كجاست تا نجاتتان دهد.
وي تأكيد كرد: دستگيري ريگي بدون درگيري مسلحانه افتخار اطلاعاتي براي ايران در دنيا بود.
وي گفت: دشمنان نظام همچنين هنگام برگزاري انتخابات رياست جمهوري در خرداد امسال تصميم داشتند توسط عوامل خود در دو مسجد مهم و پرتجمع تهران بمب گذاري كنند تا به اصطلاح خود بين جناح هاي چپ و راست ايران نزاع ايجاد و كشور را به هرج و مرج بكشانند.
وي ادامه داد: هدايت فتنه هاي امسال نيز در همين راستا بود و اساساً دشمنان چون از جنگ تحميلي و كودتاهاي همان دوران نتيجه نگرفتند به اقدامات ايذايي بعدي دست زدند و اغتشاشات اخير ادامه همان خط سير است.
وي افزود: اقدامات مخرب در پوشش كارهاي فرهنگي ديگر اقدامات دشمن است كه نقطه آغاز آن تأسيس مجله كيان با مديريت و هدايت عناصري همچون سروش، كديور، حجاريان، علوي تبار، شمس الواعظين، خانيكي، تاج زاده و جلايي پور بود. وي همچنين با برشمردن برخي اقدامات خرابكارانه سرويس اطلاعاتي انگليس گفت: لندن بيشترين دخالت ها را در نظام جمهوري اسلامي داشته و دارد و به عنوان مثال و فقط در يك مورد حسين رسام تحليل گر سفارت انگلستان در تهران با 130 نفر از اعضاي فتنه و اغتشاشگران ارتباط داشت.
وي همچنين با اشاره به دستگيري خبرنگار ايراني در ايتاليا به اتهام قاچاق سلاح و نشان دادن چند اسلحه سبك كوچك در تلويزيون آن كشور افزود: ايران توليد كننده موشك هاي قاره پيماست و بهتر بود اسلحه هايي را نشان مي دادند كه كمياب باشد تا مردم باور كنند.

 



بي سوادی كه افتخار نيست !

متين محجوب
«ايران معاصر در 200 سال گذشته مديون دو شخصيت است يكي ضرب شمشير آقا محمدخان و ديگري چكمه هاي رضاخان».
اين ادعايي است كه طي مناظره اي در شبكه چهارم سيما توسط يكي از شركت كنندگان كه البته از اساتيد دانشگاه تهران نيز مي باشد، مطرح گرديد.
وي البته ضمن پذيرش ديكتاتور بودن رضاخان در عين حال اصرار داشت كه رضاشاه با تمام وجود به كشور خدمت كرده است!
سخن اما به همين جا ختم نشد و با خطابي كه مخاطب آن آنچنان مشخص نبود تصريح كرد كه 30 سال است تاريخ را پر كرده ايد از انگليسي بودن رضاخان و فرضيه هاي دايي جان ناپلئوني، اما بدانيد با اين تئوري هاي توهم توطئه اي در تاريخ به هيچ نتيجه اي نمي رسيد و بايد از نگاه هاي «سياه و سفيد» و تقسيم افراد به «خادم و خائن» دست كشيد.
وي همچنين در ادامه سلسله دفاعيات خود از رضاخان و ناديده انگاري نقش انگلستان در اين مقطع از تاريخ معاصر ايران، در مقام پاسخ به يكي از حضار تأكيد كرد: غير از خدمات اقتصادي و صنعتي رضاشاه به ايران به نظر من يكي از بزرگترين اقدامات او تحقق هويت ملي ايران بود. مجموع اين اظهارات چه براي آنان كه به طور مستقيم شنيده اند و چه آنها كه بخشي از آن را در سطور پيشين خواندند بي ترديد بسيار آزار دهنده و توهين به هويت و مليت ايرانيان محسوب خواهد شد. از همين روي اين قلم نيز واكنش به آن را برخود فرض دانست اما نه به منظور پاسخ گويي، بلكه در جهت تبيين ميزان انحراف اين قبيل نظرات. زيرا اين گونه ادعاها در حوزه تاريخ، آن چنان بي اساس و فاقد اعتبار است كه ارزش پرداختن نداشته و به علاوه در كتب و مقالات متعدد و متكثر به تفصيل و به طور مستند بررسي و تبيين شده است و به رغم تصور اين استاد دانشگاه تهران چنين مباحثي در تاريخ معاصر، توسط عده اي خاص و در اين 30 سال طرح نشده بلكه اسناد و مدارك فراواني براي اثبات آن وجود دارد كه مدت هاست صفحات بسياري از تاريخ را به خود اختصاص داده و به نظر مي رسد برخلاف تصور اين فرد خود ايشان است كه دچار نوعي توهم توطئه است.
تلاش اين استاد دانشگاه براي تطهير انگليس در تاريخ معاصر ايران اما شايد وجهي قابل توجه از اظهارات وي بود. اين در حالي است كه كودتاي انگليسي سوم اسفند 1299 جزء مسلمات و بديهيات تاريخ بوده و بسياري از دست اندركاران اين اقدام نيز بارها به آن اعتراف كرده اند.
سر اردشير ريپورتر كه از دوره ناصرالدين شاه به عنوان مسئول تشكيلات جاسوسي انگلستان در ايران فعاليت مي كرد در مورد آشنايي با رضاخان در وصيت نامه خود مي نويسد كه از سال 1917 م با قزاقي به نام رضا آشنا شده و او را تحت تعاليم خود قرار داده است.
اردشيرجي ادامه مي دهد كه خود او رضاخان را به ژنرال «سر ادموند آيرونسايد» معرفي كرده است.
آيرونسايد سرلشكر ارتش انگلستان بود كه چند ماه قبل از كودتا به ايران آمد و وظيفه داشت براي استقرار يك حكومت نظامي وابسته به انگليس در ايران اقدام كند.
همچنين هماهنگي «هرمان نورمن كامرون» سفير وقت انگلستان در ايران و ديگر اجزاي سفارت انگليس نظير «والتر الكساندر اسمارت» دبير دوم سفارت، «كلنل هيگ» و سرهنگ «هنري اسمايس» با كودتاچيان براساس اسناد موجود كاملاً محرز است.
حمايت هاي مالي بانك شاهنشاهي كه از سرمايه خاندان يهودي ساسون ايجاد شد- و در آستانه كودتا سر «فيليپ ساسون» مالك آن بود- از كودتا، كمك اين بانك به تقويت و ترسيم وضعيت قواي قزاق به رهبري رضاخان ميرپنج و پرداخت پول به كودتاچيان در هنگام عزيمت به تهران به علاوه روابط صميمانه «جيمز مك موراي» رئيس اين بانك در ايران با رضاخان موضوعاتي نيست كه به اين راحتي قابل انكار و ناديده گرفتن باشد.
اما گذشته از اين شواهد متقن تاريخي كه تنها به تيترهايي از آن در اين نوشته اكتفا شد آنچه از اهميت بيشتري برخوردار است و اين قلم نيز در اصل به دنبال تبيين آن مي باشد توجه به ميزان انحراف اين جعل و بدعت تاريخي است.
كلام حضرت امام خميني اما در اين ميان بهترين معيار سنجش اين انحراف است؛ ايشان در خصوص كودتاي انگليسي رضاخان فرمودند: از اول كه رضاشاه آمد اينجا، اين را انگليسي ها آوردند، آن وقت آمريكا خيلي قوي نبود، انگليسي ها آوردند. در راديوهايي- كه آن وقت تحت فعاليت انگليسي ها بود- من خودم شنيدم، كه رضاخان را ما آورديم در ايران؛ آورديم و بعد به ما خيانت كرد برديم او را! آوردن و بردن را خود آنها گفتند كه ما كرديم اين كار را! و مساله اينطور بود.
معمار كبير انقلاب در جاي ديگري نيز فرمودند: در طول اين پنجاه سال كه تمامش را من شاهد بودم، شايد شما سنتان اقتضا نكند، اما من تمام اين پنجاه سال را از زماني كه رضاخان آمد اينجا و كودتاي آن زمان را كرد، تا حالا ما شاهد اين حكومت و طرز اين حكومت و وضع اينها بوديم. رضاخان كه آمد، اين با دست انگليسي ها آمد كه بعد انگليسي ها هم خودشان اقرار كردند اين را، كه ما اين را آورديم و چون از ما تخلف كرد حالا داريم مي بريمش.
مسئله تحقق هويت ملي ايران نيز از جمله ادعاهاي اين استاد دانشگاه در مناظره تلويزيوني بود. وي حتي در مقام مجادله با يكي از شركت كنندگان در اين بحث تاكيد كرد: من به هويتي كه از طريق رضاخان كسب كرده ام افتخار مي كنم.
و اما، بعيد است كه خيانت هاي غيرقابل انكار رضاخان به اسلام و ايران و مردم ايران و وابستگي در حد نوكري وي به دولت انگليس از جمله مواردي باشد كه اين به اصطلاح استاد دانشگاه به آن افتخار كرده است. بنابراين، تنها يكي از ويژگي هاي معروف و شناخته شده رضاخان باقي مي ماند كه افتخار به آن مي تواند با مفاد اظهارات اين - متاسفانه- استاد دانشگاه همخواني داشته باشد و آن «بي سوادي» رضاخان است.
تاكيد فراوان بر خادم بودن رضاخان ميرپنج و ذكر ليستي از اقدامات اقتصادي و صنعتي وي در طول سلطنت البته همانگونه كه ذكر شد بخش مهمي از دفاعيات اين استاد دانشگاه را تشكيل مي داد اين در حالي است كه گزارش هاي متعددي از باج گيري هاي رضاخان از دوره قزاقي وي در معابر و بازار وجود داشت، او پس از كودتا مجال بيشتري براي جولان دادن پيدا كرد و با رسيدن به سلطنت ديگر هيچ چيز مانع زياده طلبي او نمي شد و ميزان اموال و وسعت املاك غصبي رضاشاه به حدي رسيد كه براي اداره آنها «اداره املاك اختصاصي شاهنشاهي» ايجاد شد.
اسناد موجود حاكي از اين است كه برخي از باارزش ترين مراتع، باغ ها و زمين هاي مزروعي و دهات كشور به تصرف رضاشاه درآمد و بيش از شش هزار قريه و روستا در دفتر املاك اختصاصي به نام وي ثبت شد. برخي مطبوعات خارجي هم در آن دوران ضمن انعكاس اخبار اقدامات رضاشاه به طنز عنوان كرده بودند كه «در ايران جانوري پيدا شده است كه فقط زمين مي خورد.»
فرمايشات حضرت امام خميني(ره) در خصوص ماهيت اين «خادم ملي!» هم كاملا مبين ميزان تحريف در نظرگاه تاريخي اين چهره دانشگاهي است؛ حضرت امام در اين زمينه تصريح دارند: زمان رضاشاه همه غارت ها را منحصر كردند به يك غارتگر! همه را سركوب كردند، يك غارتگر جاي همه نشست، آن غارت مي كرد، پيشتر غارتگرها متعدد بودند. بعدش همه سركوب شدند- آن هم به دستوري كه از خارج داشتند همه را سركوب كردند- و متمركز شد قوا در يك نفر كه آن هم غارتگر بود!
در پايان و البته در پاسخ به ادعاهاي مطرح شده در رابطه با خدمات متعدد رضاشاه، تنها به يك موضوع اكتفا كرده و نتيجه گيري به خوانندگان محول مي شود.
مسئله احداث راه آهن شايد يكي از اصلي ترين مستندات اين افراد باشد كه در اين رابطه بايد اشاره داشت راه آهن جنوب به شمال تنها براي رفع نيازهاي انگليسي ها احداث گرديد. اين خط آهن اگرچه بي فايده نبوده و نيست ولي احداث آن به رضاخان ربطي نداشته است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14