(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20 اسفند 1388- شماره 19602
 

آداب سفر در اسلام
كيش منتظر مسافران نوروزي است
جشنواره استاني خوشنويسي «كلك معني» در رزن برگزار شد
تجليل از پيشكسوتان و فعالان قرآني استان اصفهان
مديركل كتابخانه هاي استان: مازندران در رتبه آخر تخلف مطبوعاتي قرار دارد
يك مقام مسئول در جهاد كشاورزي استان: 30 درصد مركبات مازندران ضايع مي شود
بهره برداري از پژوهشكده گيلان شناسي در رشت آغاز شد
دانش آموز كرجي پژوهنده برتر كشور شد
فيلمساز نيشابوري نفر اول جشنواره كشوري حضور شد
نمايشگاه آثار منتخب جشنواره «عدالت و اميد» در اصفهان برگزار شد
شهرك هنرمندان تبريز احداث مي شود
برگزاري جشنواره موسيقي منطقه غرب كشور در همدان
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي تهران: كنگره بين المللي ژوليده نيشابوري در ورامين برگزار مي شود
استفاده از تذهيب هاي قرآني در فضاسازي شهر مشهد



آداب سفر در اسلام

اكنون كه به بهار طبيعت و نوروز نزديك مي شويم براي سير و سفرهاي نوروزي به آداب مسافرت در اسلام نظر مي افكنيم. اميرالمومنين حضرت علي (ع) مي فرمايند: «كل يوم لايعصي الله فيه فهو يوم عيد» هر روزي كه در آن معصيت خدا انجام نشود آن روز عيد است. اميد است همه روزها بر مردم آزاده و با فرهنگ ايران عيد واقعي باشد. براي شما كه در آستانه سال نو و آغاز بهار، در حال تدارك سفر هستيد نكاتي را يادآور مي شويم.
سفر را با ياد و نام خدا و دادن صدقه آغاز كنيد. امام هفتم فرمودند: هنگام حركت سوره حمد و آيت الكرسي راتلاوت كنيد.
- پيامبر اكرم (ص) فرمودند: مستحب است وقتي به مسافرت مي رويد زاد و توشه براي خود برداريد و از طعام خود به ديگران هم بدهيد.
- در سفر با همراهان و افرادي كه برخورد مي كنيد خوش برخورد و مهربان باشيد و خوب سخن بگوئيد.
- براي خود همسفر اختيار كنيد و به تنهايي مسافرت ننمائيد چون پيامبر اكرم (ص) از آن نهي فرموده اند.
- رانندگان عزيز در مسافرت مقررات راهنمايي و رانندگي را مد نظر قرارداده و با احتياط كامل رانندگي كنند كه حفظ جان انسانها واجب است و رعايت حقوق ديگران نيز لازم است.
- هنگام سفر وسايل شخصي خود را همراه داشته باشيد چون در روايات اسلامي سفارش زيادي شده است. اين وسايل مي تواند شامل آينه، مسواك، حوله، نخ و سوزن، كفش راحتي ليوان و نظاير آن باشد.
- در برنامه هاي سفر با همراهان مشورت كنيد و در كارها متكي به خود و فكر و راي خود نباشيد و تك روي نكنيد.
- نماز را اول وقت و حتي المقدور با جماعت بخوانيد.
- اگر به ديدن دوستان و خويشان مي رويد براي آنها سوغاتي ببريد زيرا كار مستحب است و موجب شادي قلوب مي شود.
- صله رحم از اعمال پسنديده است، اين عمل با ارزش را فراموش نكنيد و اگر با كسي كدورتي داريد مخصوصا بين فاميل برطرف كنيد و محض رضاي خدا براي رفع نگراني و كدورت پيش قدم شويد و گذشت نماييد.
عبدالحميد گل افشان
خبرنگار كيهان در شوشتر

 



كيش منتظر مسافران نوروزي است

جزيره كيش يكي از زيباترين، جذاب ترين سرسبزترين و توسعه يافته ترين جزيره اي است كه درمحدوده آب هاي استان هرمزگان درخليج فارس قراردارد.
سكونت بشر دراين جزيره قدمتي به درازاي عمرتاريخ دارد. بوميان جزيره كيش درگذشته از طريق ماهيگيري و صيد مرواريد، دامداري، كشت خرما و تنباكو امرار معاش مي كردند اما با ورود فناوري جديد به اين جزيره زندگي بوميان دچار تحول شد و آنان به تجارت، صيد مرواريد و ماهيگيري اكتفا كردند.
بوميان جزيره كيش به زبان فارسي و عربي صحبت مي كنند. با وجودي كه بيشتر آنان اهل سنت هستند ولي سال هاست كه دركمال آرامش دركنار برادران شيعه خود دراين جزيره زيبا زندگي مي كنند. مسجد بزرگ نور از مهم ترين مساجد بوميان سني مذهب جزيره كيش است. البته مسجد «ماشه» ازقديمي ترين مساجد آنان است كه در ساحل اين جزيره زيبا قرار دارد و از معماري بسيار جالب و چشم نوازي برخوردار است.
درگذشته بوميان جزيره كيش محصولات كشاورزي يا مرواريدهايي كه از عمق آب هاي نيلگون خليج فارس بدست مي آوردند به بازرگانان و كشتي هاي عبوري عرضه مي كردند و درمقابل پارچه، مواد غذايي ادويه و كالاهاي مورد نياز خود را مي گرفتند. درآن زمان كشتي هاي بزرگ جنگي و تجاري پرتغالي، هلندي، اسپانيايي و انگليسي از محدوده آب هاي جزيره كيش عبور مي كردند.
اين استعمارگران مي كوشند كيش را تحت سلطه خود دربياورند. به همين دليل شهركي براي خود در اين جزيره زيبا ساختند. وقتي غيور مردان خطه جنوب از اين نقشه شوم آگاه شدند به كشتي ها و مكان هاي اقامتي استعمارگران شبيه خون مي زنند و با آتش كشيدن كشتي ها و به غنيمت گرفتن ابزار وادوات جنگي آنان سبب شدند تا استعمارگران از منطقه حساس عقب نشيني كنند. امروز دره پرتغالي ها و شهرك حريره كاخ بزرگان يك بازار روباز آن زمان است. ازجمله يادگارهاي آن زمان است.
امروز سواحل لاجوردي، درخشان و خيره كننده جزيره كيش چشمان هرتازه واردي را ساعت ها خيره مي كنند. كشتي غول پـيكر يوناني ها بيش از نيم قرن است كه درساحل اين جزيره به گل نشسته و تلاش براي بيرون كشيدن آن هيچگاه عملي نشد و همانند سنبلي است كه در غروب دل انگيز خاطره به يادماندني در ذهن گردشگران و ساكنان جزيره زيبا بجا مي گذارد درحقيقت غروب درجزيره كيش رنگين كمال زيبايي را در قلب آب هاي نيلگون خليج فارس مي آفريند كه اگر رنجي بردل داريد در زلال اين آب ها بزدائيد.
نقاط ديدني و تفريحي جزيره كيش:
علاوه بر سواحل زيبا و خيره كننده به اسكله جديد تفريحي جزيره كيش، پارك بزرگ و منحصر به فرد دلفيناريوم است به همراه دلفين هاي زيبا، فوك هاي دريايي و نهنگ هاي غول پيكر دريك استخر بسيار زيبا كه باكارهاي خارق العاده خود باعث شگفتي،خنده و شادي گردشگران مي شوند. پنگوئن ها و انواع پرندگان زيبا از نقاط سردسير و گرمسير سراسر جهان دراين پارك زيبا جمع آوري شدند. آكواريوم ماهي هاي بسيار زيبا و رنگارنگ خليج هميشه فارس كه ديدار و تماشاي آنها خالي از لطف نيست!
عجيب ولي واقعي
شهر زيرزميني «كاريز» جزيره كيش كه از شگفتي هاي طبيعت خدادادي است كه با دست تواناي هنرمندان ايراني شگفتي و زيبايي آن به چندين برابر رسيده است. شهري زيبا در عمق زمين مرجاني كه قدمت آن به 400 سال مي رسد!
مجموعه زيباي درخت سبز و آب انبار بازسازي شده از دوران گذشته در كنار يك شكارگاه جنگلي كه شبانه و روز مشتاقان و علاقمندان زيادي را به سوي خود مي كشاند. درخت انجير معابد با نام بومي لوور كه قدمت آن 300 تا 400 سال تخمين زده شده است ريشه اين درخت به شكل زيبا و خارق العاده اي به دور خودش تاب مي خورد و شمايل بسيار زيبايي را ترسيم مي كند. وقتي از بالاي تپه «مجموعه درخت سبز» به پائين سرازير مي شوي شهرك تاريخي حريره يا پرتغالي ها خودنمايي مي كند! به همراه حمام بزرگ حاكمان ايراني و پرتغالي و بازارچه داد و ستد كالا در حاشيه ساحل منتهي به مجموعه درخت سبز كه تماشاي آن براي علاقمندان تاريخ و گردشگران لذت بخش است.
پلاژهاي ساحلي مخصوص بانوان و آقايان براي علاقمندان به شنا و 3 باشگاه كلوپ بازي هاي دريايي از جمله جت اسكي- غواصي- قايق سواري و ماهي گيري، كلوپ و بولينگ مريم- باشگاه بدن سازي با دستگاه هاي تمام اتوماتيك مدرن به همراه بوفه و رستوران تا پاسي از شب براي رفاه و تفريح گردشگران به شكل زيبايي ساخته شده است.
در انتهاي ساحل جزيره كيش يك بازار قديمي نيز وجود دارد كه مي توان گفت اولين بازار جزيره كيش است در منطقه سفين (ميرمهنا) اين بازار با نام عرب ها بسيار معروف است به دليل بومي بودن فروشندگان آن به ارزان ترين بازار جزيره در بين گردشگران و مسافران لقب گرفته است. در جوار اين بازار دو مسجد بسيار زيبا خودنمايي مي كند مسجد بزرگ خاتم الانبياء متعلق به مسلمانان شيعه و مسجد زيباي نور متعلق به اهل تسنن كه با معماري بسيار زيبا و شگفت انگيزي ساخته شده است. همچنين مسجد بزرگ ديگري با معماري شگفت انگيز و خيره كننده در شهرك صدف به نام مسجد بزرگ امام حسن مجتبي عليه السلام وجود دارد كه آرامگاه پنج شهيد گمنام هشت سال دفاع مقدس است. البته مسجد ديگري در كيش وجود دارد كه قدمت آن به 1000 سال مي رسد. اين مسجد اميرالمومنين(ع) است كه در كنار مجتمع بانك ها قرار دارد.
كيش جزيره اي زيباست همراه با امنيت و آرامش خاصي كه زبان زد عام و خاص در داخل و خارج از كشور است. آوازه خونگرمي، مهرباني و فرهنگ بالاي مردم اين جزيره همراه غذاهاي لذيذ و خوشمزه آن نيز از مرزها گذشته و علاقه مندان زيادي را هر سال به سوي خود جذب مي كند.
ده ها نوع از انواع ماهي هاي درياي خليج هميشه فارس كه تنها يك ساعت پس از صيد در رستوران هاي كيش و در بازار ماهي فروشان براي طبخ آماده است!
ضمن تشكر و قدرداني از نيروي انتظامي ويژه كيش و تمامي عزيزاني كه براي آسايش، رفاه و امنيت شما در طول سفر و اقامت در جزيره زيباي كيش فراهم مي كنند اميد است كه با راهنمايي و اطلاعات افرادي كه به همين منظور در مبادي ورودي و خروجي- فرودگاه بين المللي كيش و بندرگاه و در سطح جزيره به كار گرفته شدند، بتوانيد اوقات خوش و بانشاطي را در جزيره كيش سپري كنيد! ستاد نوروزي جزيره كيش به طور شبانه روزي در خدمت شما ميهمانان عزيز است تا با خاطراتي به يادماندني كيش را ترك كنيد.
توصيه به گردشگران
نخست: تهيه بليط رفت و برگشت هواپيما و كشتي خود را از آژانس هاي معتبر تهيه كنيد. دوم: رزرو محل اقامت خود را از شركت ها و آژانس هاي مسافرتي معتبر در جزيره كيش و سراسر تهيه كنيد و تحت هيچ شرايطي به حساب شخص و يا افرادي كه مورد تأييد شما نيستند و شناختي از آنان نداريد پول واريز نكنيد.
نكته پاياني
اورژانس بيمارستان مجهز جزيره كيش با جديدترين آمبولانس هاي روز دنيا تمام مدت شبانه روز آماده خدمات به بيماران و آسيب ديدگان است.
پليس 110 نيروي انتظامي ويژه كيش به طور شبانه روزي در خدمت تمامي مسافران، گردشگران است و آماده هرگونه همكاري با شما عزيزان در طول سفرتان در كيش خواهد بود!
امروزه در جزيره كيش از تمامي قوميت ها و مذاهب از سراسر كشور در آن زندگي مي كنند كرد، لر، عرب، بلوچ، ترك، ارامنه، زرتشت، تركمن، شمال و جنوب، غرب و شرق كشور و مردماني از كشورهاي- چين- كره جنوبي- آلمان- فيلي پين- هندوستان- روسيه همه در كمال صفا و صميميت درحال كار، تلاش براي سازندگي كيش هستند. حضور گسترده مسافران و گردشگران داخلي و خارجي در ايام تعطيلات نوروز، جلوه خاصي به اين جزيره زيبا مي بخشد. عشق و محبت فضاي جزيره زيباي كيش را در بهار پر مي كند، زماني كه موج هاي زيبا و خروشان دريا به صخره هاي مرجاني سواحل جزيره كيش برخورد مي كنند و صداي آواز مرغان دريايي در فضا مي پيچد غنچه ها و شكوفه گل ها به زيبايي فضاي شهر مي افزايد از صميم قلب مي گوئيم. در جزيره زيباي كيش هيچ ميهمان و جهانگردي بيگانه نيست.

 



جشنواره استاني خوشنويسي «كلك معني» در رزن برگزار شد

همدان- خبرنگار كيهان:
انقلاب ايران، انقلابي فرهنگي است و مردم ايران همواره از آرمان هاي امام(ره) و انقلاب پشتيباني كرده اند.
حجت الاسلام والمسلمين سعيد كرمي، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان با بيان اين مطلب در اختتاميه جشنواره خوشنويسي استان كه با عنوان «كلك معني» در رزن برگزار شد، گفت: بسترها و زيرساخت هاي فرهنگي لازم در استان همدان توسعه روزافزوني دارد.
وي افزود: هنرمندان بايد در همه زمينه ها تلاش كرده و آثار فاخر و ماندگاري را توليد كنند و سلاح خود را در سنگر هنر براي دفاع از كيان نظام جمهوري اسلامي ايران به كار گيرند.
وي در ادامه، شهرستان رزن را ديار بزرگاني چون ملاحسينقلي شوندي و دكتر محمد مفتح دانست كه استعدادهاي فراواني در آن نهفته است و تصريح كرد: رزن در عرصه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و صنعتي پيشتاز است.
علي مرادي نوري رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان رزن گفت: خوشنويسي، هنر اصيل ايراني و اسلامي است كه هنرمند خطاط را به سير و سلوك معنوي و عرفاني دعوت مي كند.
وي افزود: جشنواره كلك معني به مدت يك روز در رزن برگزار شد و 86 هنرمند خوشنويس استان در آن شركت كردند.
نوري اعلام كرد: 146 اثر با موضوع حضرت امام علي(ع) در جشنواره شركت كرد كه 10 نفر به عنون افراد برگزيده انتخاب شدند.
بنابر همين گزارش، در بخش نستعليق حسن خاوري از رزن، بهزاد نوعي از بهار، حامد الوندي از همدان اول تا سوم شده و از جعفر قهرماني از همدان تقدير شد.
در بخش شكسته نستعليق، اثري به عنوان رتبه اول انتخاب نشد و كريم حميدي از اسدآباد و كيوان كاظمي از همدان دوم و سوم شدند.
در بخش ثلث، مسعود ندافيان، نظام علي مرادي و جواد مومني هر سه از همدان رتبه هاي اول تا سوم را بدست آوردند و اثر مهدي علي پارسا از اسدآباد قابل تقدير شناخته شد.

 



تجليل از پيشكسوتان و فعالان قرآني استان اصفهان

اصفهان-خبرنگار كيهان:
پيشكسوتان و فعالان فعاليتهاي قرآني استان اصفهان مورد تجليل قرار گرفتند
همايش تجليل از پيشكسوتان و فعالان فعاليت هاي قرآني استان اصفهان در تالار موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت(ع) برگزار شد.
«سيدمحمد حسيني» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با ارسال پيامي به اين همايش با اشاره به جايگاه فعالان قرآني آورده است: مايه اعتباريد و حمايت از شما حمايت از فرهنگ اصيل ديني است.
در بخش ديگري از اين پيام آمده است: اينك كه توسعه و ترويج فعاليت هاي قرآني كشور به اين وزارتخانه محول شده است اميد است دروازه هاي اعتلاي فرهنگ ديني با كليد همت و حميتي كه در كف داريد به كفايت گشوده و خيال اهل درد با حضور پرحمايت شما آسوده تر شود.
در اين همايش از هشت نفر از فعالان قرآني استان اصفهان كه آثار خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارسال كرده بودند با اهداي لوح سپاس تقدير شد. اين فعالان قرآني كه آثار و فعاليت هاي خود را در رشته هاي هنر، آموزش و پژوهش، نشر و مديريت انجام داده بودند از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان خادمان و پيشكسوتان برتر استان اصفهان معرفي شدند.
همچنين در بخش ديگري از اين آيين،از 12 نفر از ديگر فعالان و پيشكسوتان قرآني استان اصفهان توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان با اهداي لوح سپاس و جوايزي تقدير شد.
همزمان با همايش تجليل از پيشكسوتان قرآني، نمايشگاهي از آثار منتخب فعالان قرآني برپا شد كه در اين نمايشگاه نرم افزارهاي قرآني نيز در معرض نمايش قرار گرفت.
همچنين در حاشيه مراسم تجليل از پيشكسوتان و فعالان قرآني استان اصفهان، تفاهم نامه اي به منظور برگزاري جشنواره فيلم هاي قرآن و عترت به مدت پنج سال ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و استانداري اصفهان منعقد شد.

 



مديركل كتابخانه هاي استان: مازندران در رتبه آخر تخلف مطبوعاتي قرار دارد

ساري-خبرنگاركيهان:
استان مازندران هم اكنون كمترين تخلفات مطبوعاتي را در بين استان هاي كشور دارد.
مديركل كتابخانه هاي مازندران با اعلام اين خبر در اصحاب رسانه هاي اين استان افزود: پائين بودن تخلفات مطبوعاتي در مازندران بيانگر قانون مندي و تعهد بالاي اهالي مطبوعات اين استان است.
محمداسماعيل امامزاده گفت: مطبوعات نبايد رقيب دولت باشند بلكه بايد در كنار آن براي توسعه همه جانبه كشور بكوشند.
وي با انتقاد از برخي مديران فراري از رسانه ها افزود: متاسفانه شماري از مديران پيشرفت هاي خود را مديون رسانه ها نمي دانند كه اين نگرش بايد اصلاح شود.
امامزاده خاطر نشان كرد: همه افراد در عرصه حيات اجتماعي به افكار عمومي نياز دارند و رسانه ها در اين مقوله پيشتاز هستند.
وي مهمترين رسالت مطبوعات را تنوير افكارعمومي عنوان كرد و افزود: تمامي مطبوعات و نشريات در فضاي رسانه اي بايد تحقق آرمان هاي انقلاب را پيگيري كنند.

 



يك مقام مسئول در جهاد كشاورزي استان: 30 درصد مركبات مازندران ضايع مي شود

ساري - خبرنگار كيهان:
30 درصد مركبات توليدي مازندران به علت ضايعات پس از برداشت از چرخه مصرف خارج مي شود.
مدير ترويج سازمان جهاد كشاورزي مازندران با اعلام اين خبر افزود: مازندران 36 درصد مركبات كشور را تامين مي كند.
سيدكريم طاهري سطح باغهاي مركبات مازندران را حدود 100 هزار هكتار ذكر كرد و افزود: توجه به جلوگيري از ضايعات محصولات در عرصه كشاورزي حياتي است.
وي با اشاره به پيچيدگي خدمات ترويجي و توزيع آن در مراحل مختلف گفت: با ارائه آموزش هاي ترويجي در مراحل گوناگون مي توان ازضايعات محصولات زراعي و باغي جلوگيري كرد.
«طاهري» با تاكيد بر ضرورت توجه به زير ساخت هاي بخش كشاورزي با هدف كاهش ضايعات محصولات توليدي از فرسودگي بالاي كارخانجات شاليكوبي در مازندران انتقاد كرد.
اين مقام مسئول با يادآوري توليد 44 درصد برنج كشور در مازندران گفت: هم اكنون يك هزار و 66 واحد شاليكوبي درمازندران فعاليت دارند كه بخش عمده آنها فرسوده هستند.
وي همچنين بر لزوم افزايش سطح دانسته هاي فني كارشناسان و زارعان تاكيد كرد. همچنين معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت:ظرف 4 سال اخير 6 هزارو 500 هكتار از باغ هاي قديمي و فرسوده مازندران احيا و بازسازي شده است.
يحيي ابطالي با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران افزود: 700 هزار اصله نهال مركبات استاندارد در اين باغها كاشته شد.
وي گفت: نوسازي و احياي هر هكتار باغ فرسوده 35 ميليون تومان اعتبار نياز دارد و در اين زمينه بانك ها بايد به ياري باغداران بشتابند.

 



بهره برداري از پژوهشكده گيلان شناسي در رشت آغاز شد

رشت-خبرنگاركيهان:
طي مراسمي پژوهشكده گيلان شناسي در رشت مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گفته رئيس دانشگاه گيلان اين پژوهشكده با همكاري استاندار با يك هزار و 500 مترمربع زيربنا و 7ميليارد و 250 ميليون ريال اعتبار احداث شد و در ايام دهه فجر به بهره برداري رسيد.
حاتم زاده همچنين 6 پروژه مجموعه ورزشي فجر، يك بلوك خوابگاه دخترانه، مركز رفاهي و خدماتي ميرزاكوچك ، پروژه آسفالت خيابان دانشجو و راه اندازي شبكه اينترنت با مجموع 30 ميليارد و 450 ميليون ريال از جمله ديگر پروژه هاي افتتاحي دانشگاه گيلان در سالگرد پيروزي انقلاب اعلام كرد.
قهرماني استاندار گيلان نيز در مراسم مذكور از پژوهشكده گيلان شناسي، گلزار شهدا و مقبره ميرزاكوچك خان به عنوان مراكز فرهنگي و زيارتي در طرح جامع شهر رشت نام برد.

 



دانش آموز كرجي پژوهنده برتر كشور شد

كرج- خبرنگار كيهان:
دانش آموز كرجي به عنوان دومين پژوهنده برتر كشور انتخاب شد.
«غلامرضا نجفي» مدير آموزش و پرورش ناحيه 3 كرج در گفت وگو با خبرنگار كيهان اظهار داشت: از سوي وزارت آموزش و پرورش دومين دانش آموز پژوهنده برتر كشور در سال 88 به نام آريا جمالي از دبيرستان شهيد سلطاني اين ناحيه انتخاب شد.
وي تصريح كرد: اين دانش آموز با اختراع آبي مخصوص در زير گروه شيمي كه حلاليت خاصي در از بين بردن جرم آبهاي شرب دارد به كسب اين عنوان در كشور موفق شد.

 



فيلمساز نيشابوري نفر اول جشنواره كشوري حضور شد

نيشابور- خبرنگاركيهان:
فيلمساز نيشابوري مقام نخست سومين جشنواره كشوري حضور كه درشهر كرمان برگزار شد را از آن خود كرد.
مسئول دبيرخانه كانونهاي فرهنگي هنري مساجد شهرستان نيشابورگفت: اين جشنواره با شعار احياي هنر ديني بود كه 150 اثر در بخش نمايشنامه نويسي، 165اثر در بخش نمايش از 10گروه نمايشي و 150 فيلم كوتاه به دبيرخانه جشنواره رسيد كه 15 نمايشنامه و 15فيلم كوتاه به اين جشنواره راه يافت.
حجت الاسلام والمسلمين هادي حسين آبادي افزود: از اين تعداد نمايشنامه «داستاني براي حوادث» اثر محمدرضايي از نيشابور و فيلم كوتاه «گناه دوهزار قراني» اثر جواد نادري، فيلم «كليد» اثر بهناز صادقي، فيلم «تنها اگر دمي» اثر علي شورورزي و فيلم «الماس زيرخاك» اثر مسعود سليماني سپهر از نيشابور جزو 15 اثر راه يافته به جشنواره بودند كه درپايان با رأي هيئت داوران فيلم «تنها اگر دمي» اثر علي شورورزي مقام اول فيلم كوتاه كشور را با دريافت لوح تقدير- تنديس جشنواره و 4 ميليون ريال جايزه نقدي از آن خود كرد و مابقي آثار لوح تقدير دريافت كردند.

 



نمايشگاه آثار منتخب جشنواره «عدالت و اميد» در اصفهان برگزار شد

اصفهان- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه آثار منتخب هنرهاي تجسمي جشنواره «عدالت و اميد» در موزه هنرهاي معاصر اصفهان برگزار شد.
در اين نمايشگاه كه با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفهان و بنياد فرهنگي هنري رودكي برگزار شد 102اثر در رشته هاي مختلف تجسمي به نمايش درآمد.
از اين تعداد 14اثر در رشته نقاشي، 8 اثر در رشته گرافيك (پوستر)، 30عدد كاريكاتور و 50اثر در رشته نقاشي به نمايش گذاشته شد.
از ميان هنرمندان برجسته، آثاري از كاظم چليپا، محمود سمندريان، مرتضي اسدي، مصطفي گودرزي و ناصر پلنگي به چشم مي خورد.
شايان ذكر است نمايشگاه آثار منتخب «اميد و عدالت» تا 14اسفندماه سالجاري از ساعت 9 صبح تا 5/5عصر براي بازديد علاقه مندان داير بود.

 



شهرك هنرمندان تبريز احداث مي شود

تبريز-خبرنگار كيهان:
معاون فرهنگي هنري ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي گفت: مطالعات طرح ساخت شهرك هنرمندان در تبريز هم اكنون در دست اقدام است.
ناصر وحيدي مهر در جلسه تخصصي ساخت اين شهرك در تبريز افزود: موافقت اوليه اجراي اين شهرك قطعي شده و به زودي آغاز مي شود.
وي تاكيد كرد: اين طرح از پروژه هاي برجسته كشور است.
احداث شهرك هنرمندان تبريز، از مصوبات دور سوم سفر رياست جمهوري به آذربايجان شرقي است كه در قالب آن، تالارها و سالن هاي نمايش فيلم و اجراي تئاتر، بازارچه هاي عرضه توليدات فرهنگي و هنري هنرمندان و مجتمع هاي مسكوني و تفريحي ويژه هنرمندان اجرا خواهد شد.
گفتني است بيش از 1000 عضو صندوق نويسندگان و هنرمندان استان آذربايجان شرقي، زير پوشش اين طرح قرار خواهند گرفت.

 



برگزاري جشنواره موسيقي منطقه غرب كشور در همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
نخستين جشنواره موسيقي منطقه غرب كشور سال آينده در همدان برگزار خواهد شد.
«محمدعلي فرجي» معاون امور هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان با بيان اين مطلب گفت: اين جشنواره با هدف ايجاد فضاي سالم براي رقابت هنرمندان با يكديگر، تبادل تجربه و آشنايي با موسيقي ساير استان ها، نيمه دوم فروردين سال آينده در همدان برگزار مي شود.
وي افزود: در اين جشنواره هنرمندان استان هاي همدان، لرستان، كرمانشاه، اراك و قزوين حضور مي يابند.
وي اظهار داشت: فراخوان نخستين جشنواره موسيقي منطقه غرب كشور، آذرماه امسال انجام شد و 27 اثر به دبيرخانه رسيده كه 16 اثر به هنرمندان استان همدان تعلق دارد.
فرجي گفت: اين آثار در 3 بخش سنتي، ملي و تلفيقي مورد بازبيني قرار مي گيرد و مراسم پاياني جشنواره نيز با حضور گروه هاي شركت كننده در محل مجتمع فرهنگي، سينمايي شهيد آويني برگزار خواهد شد.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي تهران: كنگره بين المللي ژوليده نيشابوري در ورامين برگزار مي شود

ورامين- خبرنگار كيهان:
مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران گفت: در سال 89 كنگره بين المللي استاد ژوليده نيشابوري در شهر ورامين برگزار مي شود.
مهندس «سائلي» كه در مراسم بزرگداشت شاعر اهل بيت و حماسي سرا كشور در سالن هلال احمر پيشواي ورامين سخن مي گفت با بيان اين مطلب افزود: ابيات حماسي و عاشورايي مرحوم ژوليده نيشابوري و كتاب هاي بجا مانده از آن مرحوم نشان مي دهد كه او از ابتدا در زمينه هاي مختلف از جمله مدح اهل بيت، عاشورا، سياسي و فرهنگي شعر سروده است.
دراين مراسم سيد محمد ميربزرگي فرماندار ورامين با بيان اينكه مرحوم ژوليده نيشابوري 10 هزار بيت شعر عاشورايي دارد گفت: آرامگاه اين شاعر اهل بيت(ع) سال آينده احداث مي شود وجاي دارد تمام مسئولان كشوري در برگزاري هرچه بهتر كنگره بين المللي ژوليده نيشابوري دست اندركاران اين كنگره را ياري دهند.

 



استفاده از تذهيب هاي قرآني در فضاسازي شهر مشهد

مشهد-خبرنگار كيهان:
مدير هنري شهرداري مشهد از استفاده آثار 2 سالانه تذهيبهاي قرآني در فضاسازي هاي شهر مشهد خبر داد.
هادي مظفري در جمع خبرنگاران با بيان خبر فوق اظهار داشت: با توجه به احترامي كه ما در شهرداري به مالكيت معنوي و حقوق مولف قائل هستيم، لذا در هنگام فراخوان جشنواره هايي چون تذهيبهاي قرآني كه سال گذشته برگزار شد، اين اجازه از خالق اثر گرفته شده است كه در صورت امكان بزرگ نمايي، اثر آنها در فضاسازي شهر مشهد مورد استفاده قرار گيرد.
وي با بيان اينكه ماندگاري اثر به اين است كه براي عموم مردم به بازديد گرفته شود، عنوان كرد: با توجه به حساسيت و ظرافتي كه در آثار تذهيبهاي قرآني وجود دارد تاكنون با 2 پيمانكار تهراني و يك پيمانكار مشهدي مذاكراتي شده است.
مظفري با بيان اينكه اين آثار بايد با كيفيت مطلوب در معرض ديد عموم قرا رگيرد، ادامه داد: علاوه بر رعايت حقوق معنوي اثر بايد تمام تلاش خود را انجام دهيم تا از كيفيت اثر نيز كاسته نشود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14