(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20 اسفند 1388- شماره 19602
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در اسارت جهل (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
اسكناس (گفت و شنود)
رهبر معظم انقلاب: نبايد به اختيارات قانوني شوراي نگهبان تعرضي بشود
مخالفت سه عضو شوراي امنيت با اعمال تحريم هاي تازه عليه ايران
سخني با خوانندگان
رئيس دانشگاه تربيت مدرس: موسوي به دليل مدركش نمي تواند در دانشگاه تربيت مدرس تدريس كند
هدف اصلي فتنه سبز به روايت صداي آمريكا (خبر ويژه)
يه وقت فكر نكنيد در رفتم، شما مبارزه كنيد! (خبر ويژه)
آمريكا نبايد به آينده عراق اميدوار باشد (خبر ويژه)
نگراني ويژه انگليس براي گرداننده اصلي سازمان مجاهدين (خبر ويژه)
جنگ نرم بهتر است حمله نظامي مردم ايران را متحد مي كند (خبر ويژه)



در اسارت جهل (يادداشت روز)

تأمل در آنچه در نيويورك مي گذرد، يك راه ميان بر براي فهم حجم انبوه مشكلات استراتژيكي است كه غرب براي «اقدام موثر عليه ايران» با آن مواجه است. اگر كسي فقط بر مبناي آنچه غربي هاي مي گويند در پي كشف استراتژي هاي آنها و حدود و ماهيت قدرتشان باشد، جز سوء تفاهم چيزي به دست نخواهد آورد. تنها راه اين است كه به جاي ادعاها و سخنراني ها، در« صحنه واقعي عمل» دقيق شويم؛ آن وقت است كه حقايق تمام و كمال خود را نشان مي دهند.
از حدود دو ماه پيش نوعي چرخش دراستراتژي امريكا عليه ايران بوجود آمد كه تلاش مي كرد -به زعم خود- واقعيات ايران را در سياستگذاري عليه آن لحاظ كند. در خلاصه ترين بيان ممكن، تغيير استراتژي امريكا اين بود كه دست دراز شده خود به سوي ايران را پس بكشد و به جاي تعامل ، بر لزوم مجازات آن تاكيد كند. ارزيابي هاي راهبردي كه غربي ها تاكنون خود از علل اين چرخش ارائه كرده اند تا حدود زيادي مبهم، پراكنده و ضد ونقيض است. اگر مجموعه اين ارزيابي ها را در يك دستگاه تحليلي منسجم بازسازي كنيم، مي توان گفت كه اين چرخش چند علت كليدي داشته است. 1- امريكايي ها احساس مي كنند اكنون در موقعيتي قرار دارند كه مي توانند ايران را متهم كنند كه خواهان حل ديپلماتيك مسئله هسته اي خود نيست، در حالي كه تا يك سال پيش اين اتهام كه به خود آنها وارد بود. شيوه بازسازي شده استدلال امريكايي ها كه طي چند هفته گذشته در خلال انبوه اظهارنظرهاي رسمي و غير رسمي آنها تكرار شده، چنين است: امريكا يك سال است بدون هيچ پيش شرطي آماده مذاكره با ايران است اما ايران هيچ استقبالي از اين موضوع نكرده. دو پيشنهاد پرسود امريكا يعني پيشنهاد وين براي مبادله مواد هسته اي با هدف تامين سوخت راكتور تهران و پيشنهاد فروش راديو ايزوتوپ به ايران در ازاي توقف غني سازي 20 درصد از جانب ايران رد شده، ايران غني سازي 20 درصدي اورانيوم را آغاز و اعلام كرده قصد دارد 10 سايت جديد غني سازي احداث كند و نهايتا علني شدن تاسيسات فردو نشان داده است كه ايران به تعهدات خود در مورد همكاري با آژانس پاي بند نيست. گزارش 18 فوريه يوكيا آمانو هم مجموعه اين مسائل را تاييد مي كند. 2- عقيده امريكايي ها اين است كه در اثر اقدامات متعدد يك سال گذشته توانسته اند ديدگاه منفي اروپا، روسيه و چين عليه امريكا را تا حدود زيادي اصلاح كنند و اكنون اين بلوك ها آمادگي بسيار بيشتري براي مشاركت در پروژه مهار ايران دارند. بخشي از اين آمادگي به اين دليل است كه ارزيابي آنها از تهديد ايران به ارزيابي امريكا نزديك شده و بخش ديگر هم در اين موضوع ريشه دارد كه دريافته اند دولت امريكا تعهدي واقعي به اقدام دستجمعي در امور بين المللي و رعايت منافع بلوك هاي ديگر پيدا كرده و يك جانبه گرايي بوش ديگر تكرار نخواهد شد. از خلال صحبت هاي امريكايي ها مي توان فهميد كه آنها عقيده دارند تنها اقدام موثر عليه ايران اقدامي است كه حداكثر مقدار ممكن اجماع را پشت سر خود داشته باشد.
بر اساس اين مباني -كه خواهيم گفت در شكل بازسازي شده اش هم آكنده از سوء تفاهم است- امريكايي ها به اين نتيجه رسيده اند كه حتما بايد از استراتژي تعامل فاصله گرفت و عليه ايران «اقدامي كرد». مشخصات اين اقدام آنطور كه غربي ها در هفته هاي گذشته به تفصيل گفته و نوشته اند بايد طوري باشد كه يك تلفيق هماهنگ از 4 هدف ايجاد كند. 1- هرگونه اقدام بايد طوري باشد كه نشان دهد كه غرب در واكنش خود جدي است و دهن كجي هاي پي در پي ايران به خواسته هاي غرب بي هزينه نيست. 2- اقدام عليه ايران بايد در كوتاه مدت تظاهر به زنده بودن جريان آشوبگر داخل ايران و در بلند مدت زمينه سازي براي تقويت آن را مدنظر داشته باشد. 3- هرگونه اقدام نبايد درهاي تعامل با ايران را به طور كامل ببندد بلكه بايد اين در را نيمه باز بگذارد و ايران را به سمت آن سوق دهد و 4- اقدام عليه ايران بايد به گونه اي طراحي شود كه بيشترين پشتيباني از آن در جامعه بين المللي صورت بگيرد، چه درون شوراي امنيت و چه در قالب ائتلاف كشورهاي همراه خارج از شوراي امنيت.
اينها اصولي است كه مجموعه تحولات در نيويورك را تنظيم مي كند. اكنون سوال اين است كه مباني كه برشمرديم تا چه حد صحيح و اهدافي كه امريكايي ها در نظر دارند چه اندازه برآورده شدني است و آيا اساسا هيچ اقدام واحدي وجود دارد كه بتواند مجموعه اين توقعات را همزمان ارضا كند؟
امريكايي در طول 30 سال گذشته با وجود همه تلاشي كه كرده اند هرگز آنقدر باهوش نبوده اند كه بتوانند از 3 چيز در ايران سر دربياورند: اول، ماهيت تصميم هاي ايران دوم، ساختار قدرت در ايران و سوم، مكانيسم تصميم سازي در ايران. لازم نيست كسي در ادبيات امريكايي ها درباره ايران تامل عميق بكند تا پي به اين نقصان هاي جدي ببرد؛ همين ديروز جوزف بايدن در سرزمين هاي اشغالي به صراحت گفت امريكايي ها تقريبا هيچ كدام از آن چيزهايي درباره ايران را كه تصميم گيري صحيح مستلزم اطلاع از آنهاست، نمي دانند. جملات بايدن خواندني است: «ما مطمئن نيستيم كه احمدي نژاد چقدر قدرت دارد. مسئله اين است كه ما حتي مطمئن نيستيم كه چه چيزي را وي در كنترل دارد و چه ميزان از مسائل امنيتي تحت نظارت وي قرار دارد. مسائل زيادي است كه درباره آنها اطلاعي نداريم. برخي نگراني ها وجود دارد كه ايران در حال تبديل شدن به ديكتاتوري نظامي است اما حقيقت اين است كه هيچ كس به طور قطع همين را هم نمي داند». بسيار خوب، حالا كه امريكايي ها اينقدر «نمي دانند»، چگونه انتظار دارند ديگران كه احتمالا خيلي بهتر از آنها ايران را مي شناسند دنبال آنها راه بيفتند؟!
بن بست فرايند اقدام عليه ايران در نيويورك دقيقا محصول آن است كه امريكايي ها همه جهان را به تبعيت از جهل خود مي خوانند. همه كاري كه امريكايي ها در يك سال گذشته كرده اند چيزي جز تقويت اين فرضيه در ذهن ايران نبوده است كه پيشنهاد تعامل يك استراتژي واقعي نيست، بلكه تاكتيكي است براي بستن دهان منتقدان و شكل دادن به اجماعي بزرگتر عليه ايران. آقاي اوباما قاعدتا بايد بداند كه مسئولان دولت ها از پشت ميكروفون با هم حرف نمي زنند، پس چرا جز يك سلسله ظاهرسازي هاي رسانه اي در اين مدت هيچ كار ديگري نكرده است؟ آيا اوباما مي تواند حتي يك مورد تغيير واقعي در سياست هاي امريكا عليه ايران نشان دهد؟ ايران از پيشنهاد تعامل استقبال نكرده چون اولا پيشنهادي نديده و ثانيا با نگاه به اقدامات عملي امريكا يقين حاصل كرده است كه امريكايي ها به موازات نرم تر كردن لحن خود بر عمق و شدت توطئه هايشان افزوده اند. كداميك ملاك است: حرف يا عمل؟ پيشنهاد وين را هم ايران به بن بست نكشاند. اين امريكايي ها بودند كه با نپذيرفتن شروط ايران به وضوح نشان دادند هدفشان تهي كردن ذخيره اورانيوم ايران است نه عرضه سوخت براي راكتور تهران. در مورد پيشنهاد فروش راديو ايزوتوپ امريكايي ها هنوز به اين سوال جواب نداده اند كه اگر ايران حرف آنها را در مورد تعطيلي راكتور تهران از طريق توقف غني سازي 20 درصد پذيرفت و آن وقت آنها پس از يكي دو ماه اعلام كردند ديگر به ايران راديو ايزوتوپ نمي دهند- همان كاري كه در 20 سال گذشته كرده اند- تكليف چيست؟ آيا امريكا واقعا خود را در موقعيتي مي داند كه ايران بتواند به آن اعتماد كند؟ در مورد فردو و هر سايت ديگري كه قرار است در آينده ساخته شود هم لابد كسي در امريكا هست كه بتواند يك بار موافقتنامه پادمان را براي ساكنان كاخ سفيد بخواند و به آنها حالي كند تنها تعهد ايران اين است كه تاسيسات خودرا 180 روز قبل از ورود مواد راديواكتيو به آن اظهار كند و بيش از اين هيچ چيز وجود ندارد.
درباره وقايع پس از انتخابات در كج فهمي امريكايي ها همين بس كه هرچه در طول 20 سال ساخته و ذخيره كرده بودند در 10 ماه رو كردند و پاك سوزاندند. امريكايي نمي خواهند اعتراف كنند -و حق هم دارند- كه ايران در مدت زماني بسيار كوتاه بزرگترين توطئه آنها در 30 سال گذشته را با كمترين هزينه خنثي كرد و هنوز آنها حتي نتوانسته اند دريابند جرياني كه روز اول خيال مي كردند در حال «پاشيدن بذرهاي انقلاب در ايران است!» چگونه ظرف چند ماه دود شد و به هوا رفت. تمركز روي سپاه بهترين علامت براي آن است كه ثابت شود امريكايي ها از آنچه در اين ماه ها در ايران گذشته هيچ نياموخته اند؟ اگر قرار بود تحريم سپاه را متوقف كند، آيا در اين 20 سال چيزي از آن باقي مي ماند؟ هرگونه تحريم، سپاه را در ميان دوستداران آن صد چندان محبوب تر خواهد كرد و بر عمق و گستره حوزه نفوذ آن خواهد افزود بي آنكه به توانايي هاي عملياتي آن كمترين آسيبي بزند چرا كه هيچ كدام از اين توانايي هاي در تيررس هيچ نوعي از تحريم قرار ندارد.
اين بحث را مي توان در مقياسي بسيار وسيع ادامه داد. در واقع اشتباه محاسبه هاي امريكايي ها آنقدر زياد است كه برشمردن آن مي تواند حوصله هر خواننده اي را سر ببرد. آنچه براي ايران مهم است اين است كه امريكايي ها چون نمي توانند يك تحليل درست از شرايط داشته باشند قادر به اتخاذ هيچ تصميم درستي هم نيستند. از ديدگاه استراتژيك تصميم هاي در سال هاي گذشته همواره درست و كارآمد بوده چرا كه همواره غرب را مطالبات واقعي به سمت مطالبات رسانه اي و از تلاش براي كسب پيروزي به سمت حفظ آبرو سوق داده است.
مهدي محمدي

 



كيهان و خوانندگان

¤ لطفا به وزير محترم علوم بگوييد، ما به همان اندازه كه از دستگيري ريگي و پيشرفت هاي كشورمان خوشحال هستيم، از صحبت هاي ايشان مبني بر جلوگيري از فعاليت استادان ضد انقلاب هم خوشحال مي شويم.
يك همشهري از اصفهان
¤ مسئولين قوه قضائيه، با اين مماشاتي كه مي كنند و فتنه گران را به دست قانون نمي سپارند نگرانيم كه نكند فردا همين ها مجددا كانديدا شوند! لذا مي خواهيم طبق قانون با متخلفين در هر كجا و در هر موقعيت و پستي كه هستند برخورد شايسته شود.
رضايي از تهران
¤ صحبت هاي صادق زيبا كلام كه از سيما پخش شد، در عين موهن بودن، هيچ وزانت علمي نيز نداشت. چگونه است، زيبا كلامي كه مدعي دموكراسي است، از ديكتاتوري چون رضاخان طرفداري مي كند. از صداوسيما هم به خاطر پخش اين صحبت ها انتقاد دارم.
عبدالله معلمي
¤ بنده ساكن يكي از روستاهاي شهر نطنز هستم و تمام جنايت ها و خيانت هاي حكومت پهلوي را با سلول هاي بدنم لمس كرده ام. تعجب مي كنم يك شخص با ادعاي استادي دانشگاه چگونه به خودش اجازه مي دهد كه در رسانه ملي كشور رضا خان را تطهير كند. خداوند حضرت امام خميني(ره) را رحمت كند كه مي فرمودند بعضي ها مثل شهيد رجايي عقلشان بيشتر از سوادشان است معني ديگر اين عبارت آن است كه بعضي ها گول سوادشان را خورده اند.
صفاري
¤ با توجه به اين كه حقوق دريافتي بازنشستگان تامين اجتماعي، از مبالغ بسيار پايين تا مبالغ بيش از يك ميليون تومان است، پيشنهاد مي شود كه افزايش حقوق اين بازنشستگان ثابت نباشد، بلكه به آن هايي كه حقوق كمتري دريافت مي كنند، درصد بيشتري اضافه شود.
عباس كاظمي تبار از كرج
¤ ضمن تقدير از نيروي انتظامي به خاطر برخورد با عوامل توزيع مواد محترقه، خواهشمند است كه از ورود اين مواد به ايران جلوگيري شود.
يك شهروند
¤ در برنامه خبر ورزشي بانوان شبكه سه سيما، گاهي خانم هاي ورزشكار با پوشش نامناسب نمايش داده مي شوند.
موسوي از گيلان
¤ پديده بدحجابي و بي حجابي از تهران در حال عبور و سرايت به شهرستانهاست و صداي همه متدينين در آمده است ولي متاسفانه در برخورد با اين پديده جنگ نرم دشمن، اقدام موثري صورت نمي گيرد لذا ضروريست كيهان كه در هر زمينه اي وارد شده موفق عمل كرده در اين قضيه نيز وارد شود تا شايد اين وضعيت اصلاح شود.
محمدي از كرج
¤ در تاريخ 8/10/88 براي از رده خارج كردن خودروي مدل 56 خود در قزل حصار كرج ثبت نام نمودم و در تاريخ 3/11/88 خودرو را تحويل دادم و قرار شد ظرف 15 تا 20 روز يك ميليون و پانصد هزار تومان بگيرم. ولي با گذشت قريب به 50 روز هيچ خبري نيست با توجه به پايان سال و نياز مبرم به پول خودرو از مسئولين امر تقاضا مي شود نسبت به حل موضوع مساعدت نمايند.
همتي از حصار كرج
¤ يك سال پيش مبلغ 6 ميليون تومان براي خريد خودروي مينياتور به شركت سايپا واريز نمودم. اما متاسفانه با وجود گذشت مدت زيادي از زمان وعده داده شده، خودرو را تحويل نمي دهند.
اسدي از تهران
¤ شايسته است كه جهت تكريم خانواده هايي كه اقدام به اهداي اعضاي بدن عزيزان مرگ مغزي شده خود مي كنند، بنياد خاصي تاسيس شود و نشان ويژه اي، مثل نشان ايثارگري به آن ها اهدا گردد. همچنين در اين راستا مي توان قطعه بخصوصي را در بهشت زهرا براي آن ها ايجاد كرد.
صادقي
¤ در شهرستان تسوج، مقطع تحصيلي پيش دانشگاهي براي دانش آموزان علوم انساني حذف شده و اين دانش آموزان بلاتكليف هستند.
يك هموطن از تسوج
¤ فضاي سبز واقع در خيابان 64 غربي يوسف آباد نيازمند سنگ فرش است. زيرا مردم براي رفت وآمد دچار مشكل مي شوند. همچنين ايستگاه تاكسي در همين نقطه، مقابل منازل مسكوني است و در اثر تجمع رانندگان و مسافران، براي اهالي مزاحمت ايجاد مي شود. از شهرداري تهران تقاضاي تغيير اين ايستگاه مي شود.
اسدپور
¤ مدتي است كه در شهرستان اهواز ناامني، سرقت و كيف قاپي افزايش يافته است. از نيروي انتظامي اين شهرستان تقاضاي توجه بيشتر مي شود.
نويد كمايي از اهواز
¤ زيرگذر ميدان امام حسين(ع) تا به حال چند بار سراميك شده است و الان نيز دوباره در حال تخريب شدن است. از شهرداري تهران تقاضا مي شود كه براي ممانعت از اتلاف بيت المال، بر اين موارد نظارت بيشتري شود.
محمدحسين ابويي مهريزي
پاسخ روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران
در پاسخ مطلب مندرج در خصوص چاپ عكس خانم هاي بدحجاب روي كارت هاي اعتباري همراه اول در صفحه 2 (ستون كيهان و خوانندگان)، روز يكشنبه 16/12/1388 - شماره 19598، به آگاهي مي رساند.همراه اول وقوع چنين امري را قويا تكذيب مي نمايد.

 



اسكناس (گفت و شنود)

گفت: رسانه هاي آمريكايي و اسرائيلي كم كم دارند اعتراف مي كنند كه گروه هاي ضد انقلاب به دستور آنها وارد ماجراي فتنه شده بودند.
گفتم: ديگه چي؟!
گفت: برخي از سايت هاي وابسته به گروه هاي ضد انقلاب ضمن اعتراف به مزدوري براي سرويس هاي اطلاعاتي غرب، اعلام كرده اند كه براي فرار از بدبختي ناشي از پناهندگي با سران فتنه همراه شده بودند.
گفتم: چرچيل با يك تاكسي براي سخنراني به شبكه بي بي سي رفت و به راننده تاكسي گفت نيم ساعت صبر كن تا برگردم. راننده كه چرچيل را نمي شناخت گفت؛ مي خواهم بروم خانه و به نطق چرچيل گوش كنم و چرچيل كه از علاقه راننده تاكسي به خودش خيلي خوشش آمده بود يك اسكناس ده پوندي به وي داد. راننده با ديدن اسكناس گفت؛ گور پدر چرچيل! تا صبح هم كه شده منتظرت مي مانم!

 



رهبر معظم انقلاب: نبايد به اختيارات قانوني شوراي نگهبان تعرضي بشود

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي تاكيد كردند در بررسي سياست هاي كلي انتخابات در مجمع تشخيص، نبايد هيچ خدشه اي به جايگاه و اختيارات شوراي نگهبان وارد شود.
پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري روز گذشته متن كامل فرمايشات ايشان در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان را در تاريخ 6 اسفند 1388 منتشر كرد كه بخش هايي از آن به مسئله مهم مصوبه مجمع تشخيص در مورد انتخابات اختصاص دارد.
متن فرمايشات رهبر معظم انقلاب در اين مورد چنين است:
«روي مسئله اصلي نظام و نقشه نظام و كليت نظام هيچ اهمالي را نبايد روا بداريم. مسائل درجه دويي وجود دارد كه البته اينها را مي توان حل كرد. حالا من ديدم مثلاً اين روزها طرحي كه در مجمع تشخيص است، مورد توجه است. البته معلوم است؛ اين طرح وقتي كه در مجمع تشخيص مطرح بشود، بالاخره نظر مجمع، نظر مشورتي است؛ اين پيش ما خواهد آمد و آن چيزي را كه معتقد ماست، اعمال مي كنيم و به عنوان سياست كلي گفته مي شود.
شكي نيست كه شوراي نگهبان وظايفي قانوني دارد. به اين وظايف مصرّح در قانون اساسي - كه نظارت بر انتخابات و تشخيص صلاحيتها و اين چيزهاست - بايد تعرض نشود. اين چيزها را مي شود اصلاح كرد. يعني اين قضيه را نبايد مسئله مورد بحث و مورد دعوا و نزاع قرار داد؛ اينها چيزهايي است كه قابل اصلاح است. ممكن است در آنجا يك كسي خطائي هم بكند؛ خطا قابل جبران است. اينها مسائل اصلي نيست؛ مسئله اصلي همين مسائلي است كه در طول اين هشت نه ماه بعد از انتخابات، محل اختلاف بوده است بين مجموعه نظام اسلامي و مجموعه كفر و استكبار، كه اينجا كساني حرف هاي آنها را تكرار كردند.
آنها مي خواهند نظام اسلامي، نظام ديني، نظام مبتني بر اطاعت از خدا و رسول وجود نداشته باشد. هر آن چيزي كه تضمين كننده اطاعت عمومي اين نظام است، براي آنها دشمن محسوب مي شود؛ عليه اش اقدام مي كنند، عليه اش فعاليت مي كنند، همه تلاش خودشان را براي زدن آن متمركز مي كنند. اين طرف قضيه بايد تلاش و سعي خودش را بكند، براي اينكه همين اركان اصلي را، اين مباني و مبادي اصلي را حفظ كند. مسئله اصلي را نبايد مغفوأ عنه قرار داد».
متن كامل سخنان معظم له به زودي در صفحه 12 روزنامه منتشر خواهد شد.

 



مخالفت سه عضو شوراي امنيت با اعمال تحريم هاي تازه عليه ايران

سرويس سياسي-
كشورهاي چين، برزيل و تركيه همچنان بر مخالفت خود با اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران تاكيد دارند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي به قلم «الن كلندنينگ» با اشاره به نقش برزيل به عنوان يك مذاكره كننده در امور بين المللي نوشت: رئيس جمهور برزيل هشدار داد اعمال تحريم هاي پيشنهادي بر ضد ايران ممكن است منجر به جنگ شود و اعلام كرد وي نهايت تلاش خود را به كار خواهد گرفت تا از بروز درگيري و مناقشات بيشتر جلوگيري كند.
«لوييز ايناسيولولا داسيلوا» رئيس جمهور برزيل در مصاحبه با اين خبرگزاري اعلام كرد اعمال تحريم ها احتمالا ايران را هرچه بيشتر از ميز مذاكره دور خواهد كرد به گونه اي كه وي پيش بيني مي كند اين كار در نهايت منجر به بروز جنگ خواهد شد.
داسيلوا يك هفته پس از رد درخواست هيلاري كلينتون مبني بر حمايت برزيل از دور جديد تحريم ها بر ضد ايران گفت: ما نمي خواهيم آنچه در عراق اتفاق افتاد در ايران هم تكرار شود اين نه به نفع ايران و نه به نفع جهان است.
رئيس جمهور برزيل تاكيد كرد: وي تلاش خواهد كرد احمدي نژاد را به از سرگيري مذاكرات به منظور كاهش نگراني ها درباره برنامه هسته اي اين كشور متقاعد سازد.
وي با اشاره به ناتواني قدرت هاي جهاني در حل يكجانبه مسائل بين المللي گفت: واقعا چه كسي تصميم گرفته است كه منحصرا كشورهاي آمريكا، فرانسه، انگليس، چين و روسيه نماينده اراده جمعي حاكم بر سياره ما هستند در حاليكه در چارچوب جغرافياي سياسي جديد و نظم نوين جهاني همين كشورهايي كه ديروز فقير بودند امروزه در ميانه رشد چشمگير اقتصادي قرار گرفته اند.
داسيلوا اضافه كرد: ما در اينجا درباره صلح و نه جنگ صحبت مي كنيم و آنچه تلاش داريم به ديگران نشان دهيم اين است كه زمان، زمان مذاكره و گفتگوست و نه تحريم و مجازات.
وي همچنين تاكيد كرد: برزيل از هيچ تحريمي بر عليه ايران حمايت نمي كند.
فرستاده ويژه چين در امور خاورميانه هم تاكيد كرد كه دليل اصلي مخالفت پكن با تحريم هاي جديد عليه ايران آن است كه چنين تحريم هايي مي تواند نتيجه معكوس داشته باشد.
به نوشته روزنامه انگليسي زبان «چاينا ديلي»، «وو سايك» (Wu Sike) فرستاده ويژه چين در امور خاورميانه اين موضوع كه منافع نفتي، دليل اصلي پكن براي مخالفت با تحريم هاي ايران است، را رد كرد.
وو سايك، كه يكي از اعضاي كنفرانس مشورتي سياسي خلق چين (CPPCC) است، در حاشيه جلسه ساليانه اين كنفرانس در گفت وگو با روزنامه چاينا ديلي تاكيد كرد: پكن دست از تلاش هاي ديپلماتيك براي حل موضوع مربوط به برنامه هسته اي خود نكشيده است.
وي افزود: ما در سياست خود در قبال ايران، تنها بر مسئله نفت متمركز نمي شويم. اگر چه همكاري نفتي ما با ايران بسيار اهميت دارد، اما اين يك ديدگاه يك سويه است كه بگوييم چين اين اقدام و يا آن اقدام را تنها به خاطر نفت انجام مي دهد.
اين نماينده چين ادامه داد: ما موضوع هسته اي ايران را در چشم انداز كلي ديپلماسي چين در نظر مي گيريم.
بنابر اين گزارش، چين تاكنون با تحريم هاي جديد عليه برنامه هسته اي ايران به شدت مخالفت كرده است.
بسياري در غرب اين موضع گيري پكن را به منافع نفتي آن در تهران مرتبط مي كنند چرا كه حدود 11درصد واردات نفت خام چين از ايران است.
فرستاده ويژه چين در امور خاورميانه تاكيد كرد: دليل اصلي مخالفت پكن با تحريم هاي ايران اين است كه اقدامات شديد مي تواند نتيجه معكوس داشته باشد. بنابراين، چين به تلاش هاي ديپلماتيك خود ادامه مي دهد.
وي تصريح كرد: حتي اگر تنها يك درصد احتمال موفقيت چنين اقداماتي وجود داشته باشد، ما بايد 100درصد تلاش كنيم.
همزمان رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز گفته است كه تحريم هاي تازه عليه ايران بي فايده خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه اردوغان كه در رياض به سر مي برد گفت: اعتقاد ندارم كه تحريم هاي بيشتر نتيجه بخش خواهد بود و البته تحريم هاي قبلي شوراي امنيت عليه ايران نيز هرگز نتيجه اي نداده است.

 



سخني با خوانندگان

بهاي تك شماره روزنامه كيهان نيز همراه با برخي از روزنامه هاي ديگر از روز شنبه آينده 200تومان خواهد شد. كيهان هم مانند ساير روزنامه ها به خاطر مردم و مخاطبان محترمي كه روزنامه به دستشان مي رسد، علاقه اي به افزايش قيمت ندارد، اما عليرغم ميل باطني و به دلايلي كه البته بر خوانندگان گرامي و همراهان هميشگي كيهان پوشيده نيست، در شرايطي قرار گرفته ايم كه چاره اي جز افزايش قيمت روزنامه نداريم. اگرچه اين افزايش قيمت در مقايسه با هزينه هاي فراوان توليد و انتشار ، رقم قابل توجهي نيست؛
1- از آخرين باري كه قيمت روزنامه افزايش يافت 3 سال مي گذرد. آن روز يكي از دلايل مهم اين تغيير را افزايش جهاني قيمت «كاغذ» و هزينه هاي خريد آن خوانديم. اين مشكل كماكان باقي و دست به گريبان مطبوعات كشور است و تامين هزينه هاي خريد كاغذ مصرفي روزنامه، بار مالي سنگيني بر دوش گردانندگان موسسات مطبوعاتي و مخصوصا كيهان- به دلايلي كه اشاره خواهيم كرد- مي گذارد. اين هزينه گزاف چيزي جداي از ساير هزينه هاي پرسنلي، تحريريه، چاپ، توزيع و... است.
در اين ميان تسهيلات اعطايي دولت به نشريات، گوشه كوچكي از هزينه هاي جاري مربوط به توليد روزنامه را هم پر نمي كند و ما ناچاريم بخش اندكي از اين مشكلات را با افزايش قيمت روزنامه جبران كنيم.
2- در كشور ما روزنامه ها، چند گونه اداره مي شوند؛ تعدادي از روزنامه ها وابسته به سازمانها و نهادهاي دولتي بوده و با توجه به بودجه اي كه هر ماهه به اين روزنامه ها تزريق مي شود، دغدغه اي بابت تامين هزينه هاي خود ندارند. برخي ديگر از روزنامه ها ارگان گروه هاي سياسي و احزاب به حساب مي آيند كه بطور طبيعي از امكانات مالي و كمك هاي حزب متبوع خود بهره مند بوده و براي تامين هزينه هاي جاري با مشكلي مواجه نيستند.
اما همه مي دانند كه «كيهان» نه دولتي است و نه وابسته به حزب يا گروه سياسي خاص. «كيهان» روزنامه اي مستقل و مردمي است كه بصورت خودگردان و متكي بر درآمدهاي خود اداره شده و از هيچ نهاد، ارگان و يا مركزي هيچگونه بودجه و يا كمك مالي دريافت نمي كند.
كيهان طي سالهايي كه در برابر موج حملات دشمنان خارجي و داخلي و حتي برخي از دوستان ايستاده، تلاش كرده تا ذره اي از مسير روشن خود در دفاع از ارزش هاي انقلاب، آرمانهاي امام و رهبري و دفاع از حقوق مردم و انعكاس و پيگيري مطالبات برحق آنان، منحرف نشده و در برابر مشكلات و سنگ اندازي ها كمر خم نكرده و قامت خود را بلند و استوار نگه دارد. ما به جد اين استقلال- كه به آن افتخار مي كنيم- را بعد از الطاف الهي، مرهون مردم دانسته و دلگرم به حمايت ها و پشتيباني همين مردمي هستيم كه خود را از آنان مي دانيم.
اميدواريم خوانندگان محترم كيهان كه هميشه با روزنامه خود همدل و همراه بوده اند، عذر ما را در اين باره بپذيرند.
نكته آخر آنكه مشتركان عزيز فعلي روزنامه تا پايان زمان اشتراك، روزنامه خود را با همان قيمت سابق (100تومان) دريافت خواهند كرد.

 



رئيس دانشگاه تربيت مدرس: موسوي به دليل مدركش نمي تواند در دانشگاه تربيت مدرس تدريس كند

فرهاد دانشجو تصريح كرد ميرحسين موسوي با فوق ليسانس معماري نمي تواند در رشته علوم سياسي تدريس كند.
رئيس دانشگاه تربيت مدرس در گفت وگو با فارس درخصوص آخرين وضعيت تدريس موسوي، بهشتي و قربان نژاد در اين دانشگاه بعد از سخنان وزير علوم پيرامون حضور تعداد انگشت شماري از اساتيد غيرهمسو با خواست مردم در دانشگاه هاي كشور، اظهار داشت: عليرضا بهشتي در حال حاضر مشغول تدريس در دانشگاه تربيت مدرس است اما مهندس موسوي هنوز به دانشگاه برنگشته است.
وي با بيان اينكه موسوي از دانشگاه تربيت مدرس به فرهنگستان هنر مأمور شده بود، افزود: هنوز نامه اي مبني بر پايان مأموريت وي از فرهنگستان هنر به دانشگاه تربيت مدرس نرسيده است.
رئيس دانشگاه تربيت مدرس گفت: موسوي از حدود 6 سال پيش از دانشگاه تربيت مدرس به فرهنگستان هنر مأمور شده بود.
دانشجو با بيان اينكه موسوي در گذشته هم در دانشگاه تربيت مدرس تدريس نمي كرد، ادامه داد: موسوي اكنون نيز در اين دانشگاه تدريس نمي كند و در گذشته هم تنها يك درس در خصوص تاريخ انقلاب اسلامي به صورت تجربي در دانشگاه تربيت مدرس ارائه مي كرد.
وي همچنين به مدرك فوق ليسانس موسوي اشاره كرد و يادآور شد: رشته آقاي موسوي معماري است ولي با اين حال وي در گروه علوم سياسي دانشگاه تربيت مدرس عضويت داشته است.
رئيس دانشگاه تربيت مدرس همچنين اضافه كرد: موسوي با مدرك فوق ليسانس معماري نمي تواند در دانشگاه تربيت مدرس درسي را ارائه كند.
دانشجو در خصوص نقل قول يكي از خبرگزاري ها از وي مبني بر اينكه موسوي فوق ليسانس علوم سياسي دارد، اظهار داشت مطلب آن خبرگزاري به اشتباه منتشر شده بود، چون موسوي فوق ليسانس معماري دارد و با اين مدرك نمي تواند در رشته هاي سياسي تدريس كند.

 



هدف اصلي فتنه سبز به روايت صداي آمريكا (خبر ويژه)

صداي آمريكا ضمن ترتيب دادن ميزگرد با حضور دو تن از عناصر گروهكي فراري اعلام كرد خواسته جنبش سبز، سكولاريسم و جدايي دين از سياست است. در اين گفت وگو حسن شريعتمداري (عضو مركزيت گروهك منحله حزب خلق مسلمان و مستخدم رسمي لانه جاسوسي) و علي اكبر موسوي خوئيني (عضو فراري فراكسيون مشاركت در مجلس ششم) حضور داشتند.
حسن شريعتمداري به صداي آمريكا گفت: جدايي دين از سياست كه در عراق پيگيري مي شود، نعمت بزرگي است. بايد بين جامعه بهنجار و نابهنجار فرق گذاشت. جامعه ما به خاطر تئوري حاكميت خدا، جامعه نابهنجاري است.
وي درباره سران فتنه هم كه هنوز جرئت ندارند علناً از سكولاريسم دفاع كنند گفت: ادعاي رهبري جنبش ادعاي گزافي است. برخي گفته هاي رهبران جنبش سبز، پايي در مدرنيته و پايي در استبداد دارد. ما بايد اين را باز شكافي كنيم و اين كمك مي كند خود آنها گفتار خودشان را اصلاح كنند.
موسوي خوئيني هم كه به عنوان پژوهشگر فناوري اطلاعات در دانشگاه استنفورد معرفي شد، به صداي آمريكا گفت: ما بايد به رويارويي ادامه دهيم. اكنون پس از 8 ماه، يك دور تنفسي براي جنبش به وجود آمده و اين فرصت را كه بين جناح هاي حكومت بحث هاي زيادي است- و از جمله پيشنهاد آقاي هاشمي و جناح ميانه رو براي تغيير قانون انتخابات- بايد غنيمت شمرد. بعد از وقايع 22 بهمن اكنون فرصت مغتنمي است كه فكر كنيم چه مي خواهيم.
وي اظهار داشت: حالا كه در درون كشور خفقان است، حاميان جنبش در خارج كشور بايد وقت صرف كنند و روشن كنند كه ما چه مي خواهيم. اما آنها آنچه را ما مي خواهيم خيلي باز و روشن نمي گويند. اخيراً هم بحثي به ميان آمد كه آقاي دكتر سروش به اروپا رفتند و سخنراني كردند و تفسير جديدي ارائه كردند و سكولاريسم سياسي را از سكولاريسم فلسفي تفكيك كردند. خيلي ها در محافل علمي و سايت ها از ايشان انتقاد كردند كه اين خيلي روشن نيست و بايد روشن شود.

 



يه وقت فكر نكنيد در رفتم، شما مبارزه كنيد! (خبر ويژه)

يكي از اغتشاشگران فعال عليه قوانين اسلامي كه چند ماه پيش از ايران گريخت و از وزارت خارجه آمريكا جايزه شجاعت گرفت، مي گويد از ديدن سرنوشت محمدعلي ابطحي و اعترافات او ترسيده است. شادي صدر در عين حال مدعي است كه هر روز فكر مي كند قصد برگشتن دارد اما چون در خارج از كشور موثرتر است، آنجا مانده است. وي در گفت وگو با بي بي سي انگليس همچنين با ادعاي اينكه «جنبش سبز جنبشي با رهبري زنانه است»، هم قطاران خود را تحريك مي كند كه اين رهبري را به دست بگيرند.
شادي صدر به هنگام حضور در اغتشاشات دستگير و پس از 11 روز آزاد شد. اما پس از چند ماه خبري منتشر شد مبني بر اينكه وي از كشور گريخته است.
وزارت خارجه خانم كلينتون هفته گذشته احتياط ها را كنار گذاشت و اعلام كرد به شادي صدر جايزه شجاعت پرداخت مي كند. اين جايزه قرار بود ديروز به وي پرداخت شود اما «صدر» با بهانه كردن يكي از عناصر بازداشتي مدعي شد(شيوا-ن) او را شجاع مي داند و جايزه را به وي تقديم مي كند و بنابراين به واشنگتن- جهت دريافت جايزه- نمي رود.
همكار متواري نشريات زنجيره اي و گروهك كانون مدافعان حقوق بشر، در گفت وگو با بي بي سي درباره فرار از ايران گفت: من وقتي از زندان آزاد شدم، قصد نداشتم به قول شما ميدان مبارزه را ترك كنم اما به طور قطعي فهميدم ديگر سيستم به من اجازه فعاليت نخواهد داد. نكته دوم كه خيلي روي من تاثير گذاشت اين بود كه 5 روز بعد از آزادي من كيفرخواست دادستان مبني بر حضور من و شيرين عبادي در كودتاي مخملي خوانده شد. شب آن روز من تصوير آقاي ابطحي را در دادگاه ديدم. اين من را تكان داد و فكر كردم اين مي تواند سرنوشت من هم باشد. من نمي خواستم به هر شكلي و با هر شكنجه اي و يا هر روشي اقرار كنم كه فعاليت هاي من با مقاصد براندازانه طراحي شده و ما جاسوسان بيگانه يا عروسك هاي آمريكا و كشورهاي غربي بوديم.
وي كه در آلمان اقامت گرفته، اضافه كرد: تصميم من براي برگشتن يك تصميم باز است نه يك تصميم بسته يعني اين طور نيست كه ديگر قصد بازگشتن ندارم. اساساً من فكر مي كنم كه هر روز قصد برگشتن دارم اما هر روز بايد ارزيابي كنم كه كجا موثرترم در زندان يا در اينجا. آمدن من به خارج ادامه مبارزه است نه قطع مبارزه(!)
شادي صدر همچنين براي تهييج فمينيست ها گفت: خانمي مي گفت انقلاب 30سال پيش انقلاب مردها بود. حالا بنشينند و ساكت باشند، اين انقلاب ماهاست. حرف او اين بود كه ما داريم جنبش را رهبري مي كنيم و مردها به اندازه كافي امتحان پس داده اند، حالا بگذارند دست ما باشد. ديديم كه زن ها فضاي خيابان را شكل مي دهند و هدايت مي كنند، همين ها با ظاهر ساختارشكن و به دور از تعريف هاي نرمال از يك زن فعال به خيابان مي آيند ولي متاسفانه در سطح رهبري سياسي جنبش حضور ندارند و اين فقط در داخل ايران نيست و در خارج كشور نيز همين وضعيت ديده مي شود.
به گفته وي در طيف فمينيست ها از افراد مذهبي نظير اعظم طالقاني تا سكولارترين و لائيك ترين افراد نظير شهلا لاهيجي حضور دارند.

 



آمريكا نبايد به آينده عراق اميدوار باشد (خبر ويژه)

دويچه وله آلمان درباره پيش بيني نتايج انتخابات پارلماني در عراق گفت: متحدان ايران نفوذ بسيار قدرتمندي در عراق دارند و در تحليل مسائل اين كشور به هر ترتيب نمي توان حضور ايران را انكار كرد.
رسانه رسمي دولت آلمان از قول يكي از عناصر ضدانقلاب فعال در نشريات زنجيره اي گفت: چون اكثريت جمعيت عراق را شيعياني تشكيل مي دهند كه بخش قابل توجهي از آنها، ساليان درازي در ايران بوده اند، ائتلاف شيعيان و ائتلاف نزديك به اين كشور هم از قدرت بيشتري برخوردار است و هم توان مانور بيشتري را دارد.
تحليلگر دويچه وله افزود: نفوذ بسيار عميق و قدرتمند ايران انكارناشدني است. بسياري از كساني كه در رده هاي سياسي مختلف عراق كار مي كنند، سالياني از عمرشان را در روزگار صدام در ايران گذرانده و ارتباطات گسترده اي با ايران دارند، پيروزي شيعيان كه به نوعي اكثريت جامعه عراق را تشكيل مي دهند، به نوعي ارتباط با ايران را بازتوليد خواهد كرد و مانع از غلتيدن سيستم سياسي، اقتصادي، نظامي و امنيتي عراق به سمت عربستان سعودي و طيف بندي هاي منطقه اي مقابل تهران خواهد شد.

 



نگراني ويژه انگليس براي گرداننده اصلي سازمان مجاهدين (خبر ويژه)

وزارت خارجه و مجلس عوام انگليس در اقدامي عجيب و سأال برانگيز نسبت به بازداشت بهزاد نبوي عضو مركزيت سازمان مجاهدين (انقلاب) ابراز نگراني كردند.
به دنبال پيگيري شماري از نمايندگان مجلس عوام درباره بهزاد نبوي، ايوان لوئيس معاون خاورميانه وزارت خارجه گزارشي ارائه كرد و نبوي را شخصيت برجسته معرفي كرد كه 16 ژوئن دستگير شده است. لوئيس گفت: بهزاد نبوي عضو سابق پارلمان و از وزيران سابق، يكي از چند شخصيت برجسته بازداشت شده پس از انتخابات ايران است. اتحاديه اروپا نگراني خود را درباره اين بازداشت ها در تاريخ سوم اوت اعلام كرد.
معاون خاورميانه وزارت خارجه انگليس اضافه كرد: نبوي در تاريخ نهم فوريه به خاطر نقشش در ناآرامي ها به 5 سال زندان محكوم شد. مقامات ايراني بر سركوب اعتراضات مشروع، محدود كردن آزادي ها و تهديد و خشونت و اعدام ادامه مي دهند. به رغم اين، مخالفان شجاع به مبارزه ادامه مي دهند. ما به مقامات ايران تأكيد مي كنيم افراد بازداشت شده سياسي را آزاد كنند.
پيتر رابينسون نماينده مجلس عوام و رهبر حزب اتحاد دموكراتيك از وزارت خارجه سأال كرده بود كه چه گزارش هايي درباره زنداني شدن بهزاد نبوي دريافت كرده است.
معاون وزير خارجه انگليس در ادامه توضيحات خود، با حمايت صريح از اغتشاشگران گفت: آنها خود مسئوليت پيگيري حقوقشان را در زمينه حقوق بشر و دموكراسي دارند اما لازم است بدانند مطالبات آنها به وسيله جامعه جهاني حمايت مي شود.
شايان ذكر است در سال 2138 و در آستانه انتخابات مجلس هفتم نيز اتحاديه اروپا بيانيه اي صادر كرد و در آن با اشاره به رد صلاحيت افرادي نظير بهزاد نبودي، رضا خاتمي، ميردامادي و... اعلام كرد به خاطر رد صلاحيت اصلاح طلبان، انتخابات را مشروع نمي داند.
حمايت علني وزارت خارجه انگليس از بهزاد نبوي گرداننده واقعي سازمان مجاهدين (انقلاب) در حالي است كه نبوي و شماري از عناصر همسوي وي در سازمان همواره براي رد گم كني ژست ضدانگليسي و استقلال طلب به خود گرفته و حتي وي مدعي شده بود منتقدان مديريت شركت نفتي پتروپارس - كه وي همزمان با نايب رئيسي مجلس، رئيس هيئت مديره آن شركت هم بود- سنگ انگليس و شركت بريتيش پتروليوم را به سينه مي زنند. اما چند ماه بعد معلوم شد دست بر قضا، شركت پتروپارس در لندن به ثبت رسيده است. روزنامه دولتي ايران كه در آن زمان توسط يك تيم مشاركتي اداره مي شد، اعلام كرد ده ها شركت و از جمله پتروپارس در خارج كشور به ثبت رسيده اند و علت اصلي اين امر دور شدن از حسابرسي دولتي است.
ذكر اين نكته هم ضروري است كه سفارت انگليس از چند سال قبل ارتباطات گسترده اي را با طيفي از افراطيون مدعي اصلاح طلبي برقرار كرده و آنها را آلوده كرده بود. اين ارتباطات در كليد زدن پروژه تقلب و شعله ور ساختن اغتشاشات خياباني به كار آمد و يكي از ستادهاي افراطيون در تهران عملاً در خدمت شبكه بي بي سي انگليس قرار گرفت.
حسين رسام تحليلگر ارشد سفارت انگليس كه در جريان آشوب ها دستگير شد اذعان كرد كه طي چند سال گذشته با 015 فعال سياسي مدعي اصلاح طلب ارتباط سيستماتيك برقرار كرده و از اين طريق به جمع آوري اطلاعات محرمانه و ارسال آنها به لندن اهتمام كرده است.
آغاجري، تاج زاده، آرمين و توفيقي (عنصر فراري) از ديگر اعضاي سازمان مجاهدين هستند كه در پروژه هاي افراطيون نقش آفريني كرده اند.

 



جنگ نرم بهتر است حمله نظامي مردم ايران را متحد مي كند (خبر ويژه)

آخرين سفير اسرائيل در رژيم پهلوي حمله نظامي به ايران براي مهار برنامه هسته اي را اشتباه توصيف كرد و خواستار حمايت از مخالفان جمهوري اسلامي براي رسيدن به هدف شد.
يوري لوبراني سفيررژيم اشغالگرقدس در تهران در فاصله سال هاي 78-1973، تا همين اواخر مسئول دفتر امور در وزارت دفاع اسرائيل بود. اين دفتر چندي پيش منحل شد. وي در گفت وگو با وال استريت ژورنال گفت: بهترين راه مقابله با حكومت اسلامي، حمايت از مخالفان است نه حمله نظامي. من با حمله نظامي مخالفم، اين كار در بهترين حالت دستيابي ايران به سلاح هسته اي را به تاخير مي اندازد اما مردم ايران را پشت سر حكومت متحد خواهد كرد. ما بايد هر چه در توان داريم براي حمايت از مخالفان جمهوري اسلامي انجام دهيم.
سفيروقت اسرائيل پس از ملاقات با محمدرضا پهلوي در كيش (سال 1977) گزارشي به موشه دايان ارسال و از احتمال زوال رژيم پهلوي خبر مي دهد. همان زمان سازمان سيا اين نظر را رد مي كند. به گزارش «عصرايران» برنارد لوئيس مورخ معروف و از دوستان «لوبراني» در توصيف وي مي گويد «او آشناترين اسرائيلي به امور ايران است».
واحد و تيمي كه لوبراني در وزارت دفاع رژيم صهيونيستي براي حمايت از مخالفان سياسي و نظامي ايران هدايت مي كرد، سال 2009 به تصميم ايهود باراك منحل و احتمالا به موساد منتقل شد.
سخنان لوبراني دو هفته پس از آن منتشر مي شود كه شيمون پرز در آژانس يهود اعلام كرد مخالفان در ايران به نيابت از ما با جمهوري اسلامي مي جنگند و جنگ با ايران نه از خارج مرزهاي اين كشور بلكه از داخل مرزها آغاز مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14