(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20 اسفند 1388- شماره 19602
 

اضطراب هايمان را كنترل كنيم
دخترم! تو عزيز بابايي
قلبي سالم در سينه شما مي تپد
نمي خواهم زندگي ام از هم بپاشد
مادران مي توانند به شير خود طعم هاي مختلف بدهند
مشكلات زندگي در حاشيه بزرگراه ها
نجات از شر چربي هاي مزاحم



اضطراب هايمان را كنترل كنيم

اضطراب امروزه يكي از تهديد كننده ترين خطرها براي نسل بشر است. بشري كه خود را در حصار دستاوردهاي برگرفته از تكنولوژي، دانش نوين و گسترش رسانه ها مي بيند و راهي براي برون رفت از بمباران اطلاعاتي، آلودگي هاي عصبي و نويزهاي اجتماعي نمي يابد.
راه هاي بسيار زيادي براي مديريت استرس بيماري زا در زندگي روزانه شما وجود دارد. هرچقدر كه آشنايي شما با تاثيرات مخرب استرس و اضطراب افزايش يابد، خواهيد توانست راه هايي ابتكاري و شخصي براي مبارزه با اين دست تنش ها و ناملايمات بيابيد. برخي از اين روش ها كاملا جديد و ابداعي هستند و براي عملي شدن نتايجش بايد تلاش و تمرين فراوان به خرج داد. كاملا همانند يادگيري دوچرخه سواري كه شما پس از بارها زمين خوردن آن را آموختيد.
1- نفس عميق بكشيد
استرس و اضطراب در اكثر موارد به ايجاد اختلال در تنفس منجر مي شود و حتي باعث سردرد و برخي عوارض فيزيكي ديگر نيز مي شود كه شما با اسكن كردن دستگاه هاي عصبي بدن خود مي توانيد به شكل علمي نيز آن را ثابت كنيد.
در اينگونه موارد سعي كنيد تنفس به شكل عميق را در دستور كار خود قرار دهيد. به محض روي دادن يك حمله عصبي يا تنش زا، در محلي آرام بنشينيد و نفس هاي عميق بكشيد. هوا را از بيني خود وارد ريه ها كنيد تا اكسيژن خونتان را تصفيه و تجديد كند و سپس با دهان خود، هوا را بيرون بدهيد. اين كار حقيقتا در صورت تكرار به شما كمك بزرگي مي كند.
2- زمان را مديريت كنيد
يكي از عوامل اصلي ايجاد استرس، پذيرفتن تعهدات لزوم آور و سخت در كنار مديريت ضعيف زمان و ساعت است. اما شما بايد متعادل عمل كنيد. برنامه هاي كاري خود را با برنامه ريزي و زمان بندي روزانه تان هماهنگ كنيد نه اينكه زمان بندي روزانه خود را براي عمل به تعهدات و قول هايتان به هم بريزيد. اين به معناي بدقولي نيست. به آن معناست كه شما قول هايي منطقي بدهيد تا براي عمل به آن دچار مشكل و مجبور نشويد خودتان را به سختي بيفكنيد.
درحدي كه از تفريح و بازسازي روح، جسم و روان خود غافل شويد، كار و شغلتان را بها ندهيد و از مزاياي آن چشم بپوشيد حتي اگر به لحاظ مالي يا ارضاي فكري شما بسيار وسوسه انگيز باشد.
3- با ديگران تعامل كنيد
اينكه خودتان باشيد بسيار خوب و پسنديده است اما تنها بودن، چيز ديگري است. يك راه مهم براي از بين بردن افسردگي و ناراحتي، تنهايي، بي حوصلگي و تنهايي، يافتن راه هايي براي حضور در اجتماع و همراه با ديگران است. هميشه به يك همكار و دوست خوب بودن افتخار كنيد و روحيه مشاركت در برنامه هاي جمعي را از دست ندهيد. به برنامه هاي داوطلبانه خيريه، انساندوستانه، فرهنگي، ورزشي و علمي توجه كنيد و درحد امكان در اطراف محل زندگي خود به اين برنامه ها بپردازيد.
4- از جسم خود محافظت كنيد
بهاي هيچ كار، شغل، ثروت و دستاوردي به اندازه جسم و روح انسان نيست چرا كه نه مي توان روي آن قيمت گذاشت، نه قابل معامله است و نه قابل بازيابي. در صورتي كه سلامتي خود را از دست بدهيد، به سختي مي توانيد آن را بازيابي كنيد. حتي اگر هزينه زيادي صرف كنيد. تغذيه، خواب و ورزش مناسب همانند سوخت هايي هستند كه بدن شما را مدام شارژ مي كنند. دخانيات و انواع شيريني ها در سطح وسيع را كنار بگذاريد. آنها در كوتاه مدت به شما آرامش مي دهند اما بعداز گذشت زماني محدود، تخريب تان خواهند كرد.
5- گريه كنيد، بخنديد...
گريه و خنده بجا و مناسب شما را از لحاظ روحي و جسمي آداپته و تنظيم مي كند. خنديدن از اين جهت براي شما مفيد است كه جريان گردش خون را تنظيم مي كند، مغز را آماده مي سازد و به شما نشاط و حيات مي بخشد. از سوي ديگر، هيچ وقت با خودتان نگوييد كه انسان هاي بالغ و بزرگ گريه نمي كنند. غلبه كردن بر استرس ها و نگراني ها در صورتي كه شما در آستانه گريه و بغض هستيد، بسيار راحت خواهد بود. سعي نكنيد به اجبار و زور خودتان را بخندانيد اما زماني كه در فشار هستيد و به سراغ شما آمد، از آن نگريزيد. گريه كردن با فرياد زدن متفاوت است. فرياد نزنيد.

 



دخترم! تو عزيز بابايي

به جرات مي توان گفت كه همه مردها آرزو دارند روزي پدر شوند. دختر يا پسر بودن فرزند به واقع براي پدر و مادر تقاوتي ندارد. اما معمولاً مي شنويم كه پدر علاقه شديد و خاصي به دخترش دارد و نگاه هاي سرشار از عشق او را همه از همان روزهاي تولد مشاهده مي كنند.
آيا عكس العمل پدر نسبت به فرزند دختر يا پسرش متفاوت است؟
اين مسئله در بين همه مردان يكسان نيست و در درجه اول به دوران كودكي خود او برمي گردد. برخي از مردان تصور مي كنند كه مي توانند در آينده پدر خوبي براي يك دختر باشند و گروه ديگر خود را پدري ايده آل براي يك پسر مي دانند.
اما اين به آن معنا نيست كه پدري كه منتظر تولد پسري است و پس از سونوگرافي متوجه شود به زودي صاحب دختري مي شود نتواند پدر خوبي باشد. طرز رفتار مردها در مقابل فرزند دختر يا پسر، متفاوت است. به همين دليل است كه هيچ يك از ما تا موقعي كه بچه نداشته باشيم، نمي توانيم بفهميم چه والديني هستيم. اما به هر حال بايد بدانيم كه نوازش، ابراز محبت و گفتن كلمات محبت آميز در رشد كودك بسيار مهم است.
علاقه شديد مردان به داشتن فرزند پسر، به رابطه آنها با جنس مونث برمي گردد. چنانكه مي بينيم پدراني كه تمايل دارند فقط دختر داشته باشند، معمولاً ترس از اينكه فرزندشان رقيب آنها شود، در وجودشان شكل گرفته است. اما بايد گفت كه چنين رفتارهاي افراطي به ندرت ديده مي شود.
نگاه ارزشمندانه به خانم ها و تاثير آن در رابطه پدر و دختر
اين مسئله يكي از نكات بسيار مهمي است كه دراين باره بايد مدنظر داشت. امروزه خانم ها به تحصيلات عاليه مي رسند، در شغل هاي مهمي مشغول به كار مي شوند، در زندگي اجتماعي بسيار موفق هستند و... كه اين نكته مي تواند تا حد زيادي نگراني پدر و مادر را در مورد آينده دخترشان برطرف كند.
اما اين نمي تواند تنها دليل اين علاقه شديد باشد. با اين حال، تصوراتي هستند كه در زندگي همه ما سايه افكنده است. دختر بچه ها شيرين تر و نازتر هستند و خود را بيشتر پيش پدر محبوب و لوس مي كنند و در يك كلمه بسيار مورد علاقه پدر هستند. ناز و نوازش پدرانه نسبت به دختر براي همه آشناست و پدر سعي دارد تا نهايت عشقش را به دختر كوچولويش ابراز كند. اما توجه داشته باشيد، اگر محدوديت هايي براي كوچولوي نازنين كه از 20-18ماهگي سعي مي كند ناز بياورد، قائل نشويم، مشكلاتي در آينده پيش خواهد آمد. به عبارت ديگر، براي اينكه او را براي ارتباط با ديگر مردان در آينده آماده كنيم، از همين الان بايد فاصله هايي را در نظر بگيريم.
اعمال محدوديت در اين پيوند شيرين
پدر بايد با صحبت و رفتارهاي صحيح اين مسئله را مديريت كند. دختر بچه ها در يك برهه زماني آرزو دارند پدر را فقط براي خود داشته باشند. آنها حتي دوست دارند مادر را نيز از اين رابطه دور نگه دارند؛ چرا كه او را براي خود رقيب مي دانند.
در اين شرايط پدر بايد هوشمندانه بر اين رفتارها كنترل داشته باشد و به او بگويد: «من تو را خيلي دوست دارم، اما همسر مادرت نيز هستم. تو نيز وقتي بزرگ شدي با مردي متناسب با خودت ازدواج مي كني.»
نقش پدر در رشد خانمي دختر
شناخت پدر از حالات زنانگي دختر يكي از مسائل بسيار مهم و حائز اهميت است. به عنوان مثال، او بايد به دخترش بگويد كه زيباست، چه لباسي به او مي آيد، براي تولدش هدايايي مثل عروسك، گردنبند و ... بدهد.
اگر دختر از طرف پدر احساس شناخت و توجه نكند و يا بر عكس، به شيوه اي افراطي خانم ها را جنس برتر و ارزشمندتر بداند، در رشد شخصيت او در آينده و حتي پذيرش جنسيت خود دچار مشكلاتي مي شود.
جايگاه مادر در رابطه پدر و دختري
تصورات دختر بچه ها از زمان نوزادي تا 3 سالگي در مورد جنس مونث، عملاً به خانم هاي اطرافشان برمي گردد. اما معمولاً تنها مرد زندگي آنها پدر است.
طبيعتاً مادر در شكل گيري ارتباط پدر و دختر نقش دارد، چرا كه رابطه با يكي از والدين در برقراري ارتباط با طرف ديگر نيز تاثيرگذار است. پدر، مادر و فرزند مثلث اساسي خانواده را مي سازد.
پدر نقشي جداكننده را در رابطه مادر و فرزندي دارد. مادر بايد به همسرش اجازه دهد تا او نيز به كارهاي بچه برسد، حتي اگر نتواند مانند خودش به همه چيز مسلط باشد. او بايد به همسرش اعتماد كند، زيرا اوقاتي كه فرزند با پدرش تنهاست، براي آنها بسيار مهم است.
شرايط در خانواده هاي تك والد
در اكثر موارد جدايي ها فرزند با مادر زندگي مي كند. در اين صورت، پيوند شديد مادر و دختر مي تواند اين خطر را در پي داشته باشد كه او هميشه پيش مادرش بماند. دختر كوچولو مي تواند نقش حامي را داشته باشد و هميشه وابسته به مادر است كه اين مسئله مي تواند زمينه ساز مشكلاتي از قبيل عدم شناخت و اعتماد به نفس در اين بچه ها باشد.
بسيار مهم است كه مفهوم پدر را در قالب كلمات به بچه بياموزيم و بگذاريم تا وجود شخصي ديگر مانند دايي، پدر بزرگ، همسر جديد مادر و... را به جاي پدر در كنار خود حفظ كند. بچه به پدر و مادر نياز دارد، آنها نقش هاي متفاوتي در زندگي او دارند و هيچ كدام نيز نمي تواند در غياب ديگري، جاي او را پر كند.
مريم سادات كاظمي

 



قلبي سالم در سينه شما مي تپد

چطور مي توان يك قلب سالم داشت؟ چطور مي توان كاري كرد كه قلب راحت تر به كار خود ادامه بدهد و ديرتر با مشكل روبه رو شود؟ پزشكان پيشنهادهايي براي رسيدن به اين هدف دارند:
1-به صورت منظم ورزش كنيد؛ براساس يافته هاي پزشكان احتمال ابتلا به مشكلات قلبي و عروقي با ورزش هاي آيروبيك به مدت 30 دقيقه، سه بار در هفته، به طرز قابل توجهي كاهش مي يابد.
2-ميزان نمك رژيم غذايي خود را محدود كنيد؛ افزايش ميزان نمك باعث بالارفتن فشار خون و درنتيجه مشكل قلب مي شود. بيماراني كه از مشكلات قلبي و عروقي و فشار خون رنج مي برند بايد دقت بيشتري درمورد نمك داشته باشند.
3-متوجه وزن خود باشيد؛ به صورت منظم وزن خود را چك كنيد و مانع از افزايش وزن خودتان بشويد.
4-از خوردن چربي هاي اشباع شده خودداري كنيد؛ اين چربي ها باعث بالارفتن ميزان كلسترول خون مي شود.
5-ياد بگيريد كه چگونه با استرس هاي مختلف كنار بياييد؛ اين مسئله ممكن است در شكل ها و حال هاي مختلف خود را نشان دهد، اضطراب، ترس و هيجان مي تواند شروع كننده يك حمله قلبي باشد و هر انساني بايد مكانيسم هاي مناسب براي برخورد با اين مسائل را در خود انديشيده باشد.
6-از زندگي لذت ببريد؛ با كساني كه حضورشان به شما آرامش و شادي مي دهد وقت بگذرانيد و در فعاليت هايي شركت كنيد كه به شما احساس خوبي مي دهد.

 



نمي خواهم زندگي ام از هم بپاشد

آيا كنترل زندگي زناشويي خود را از دست داده ايد؟ آيا درباره اين مسئله با خود فكر كرده ايد كه «براي حفظ زندگي ام چه كاري مي توانم انجام دهم؟»
به شما مژده مي دهم كه براي ممانعت از طلاق راه حلهايي وجود دارد كه براي حفظ زندگي مشتركتان به شما كمك مي كنند.
اولين كاري كه بايد ا نجام دهيم اين است كه خونسرد باشيد و شرايط خود را ارزيابي كنيد. درباره راه حل هايي فكر كنيد كه ممكن است در مشكلات رايج زندگي زناشويي شما تاثير داشته باشند. اين مثل معروف كه مي گويد: «در و تخته با هم جورند»، مثلي درست و بجاست. زماني كه همسرتان اشتباهي مرتكب مي شود، شما هم به همان اندازه مقصر هستيد. با اينكه عقيده داريد همسرتان مسبب ايجاد مشكلات است، عكس العمل شما نيز عامل ديگري براي بوجود آمدن آن مسئله است.
رفتارها و گفتارهاي منفي تنها به ضرر شما خواهد بود. به منظور جلوگيري از طلاق و حفظ زندگيتان، از واكنش نشان دادن به رفتارهاي همسرتان بپرهيزيد و دست به انجام اقدامات ضروري، كه زندگي شما را به حالت اول باز مي گرداند، بزنيد. با وجود اين دلائل، انتقاد از روي عصبانيت هم فقط اوضاع را بدتر مي كند.
تغيير برخورد و رفتار كمك زيادي در جلوگيري از پايان يافتن زندگي زناشويي شما مي كند. عواطف و احساسات شما در برابر همسرتان مطابق با رفتار شما با اوست، و احساسات همسرتان در برابر شما براساس رفتاريست كه او با شما دارد.
آيا تا به حال با ديگران با عشق، مهرباني، و روشهاي متعهدانه برخورد كرده ايد؟ شما نمي توانيد چگونگي تفكرات و احساسات همسرتان را كنترل كنيد، اما مي توانيد واكنشهاي خود را نسبت به همسرتان تغيير دهيد. يادتان باشد كه تنها كسي كه مي توانيد بر او كنترل داشته باشيد فقط خودتان هستيد.
اغلب، زندگي زناشويي به دليل گرفتاريهاي زن، نظير كار، فرزندان، و مسئوليتهاي روزانه در نگهداري خانواده تازگي خود را از دست مي دهد و باعث بي توجهي به روابط زناشويي مي شود. وقتي رابطه اي به اين نقطه مي رسد، به راحتي از همسر خود دلسرد مي شويد و اجازه مي دهيد تا هر چيز پر اهميت ديگري در زندگي جاي همسر و زندگي زناشويي تان را بگيرد. همچنين، در زندگي هايي كه به اين مرحله رسيده باشند، احتمال خيانت كردن زوجها بيشتر است.
براي همسر خود وقت بگذاريد. بنشينيد و درباره مسائلي كه اتفاق افتاده بطور طبيعي صحبت كنيد. درباره آنچه از زندگي مشتركتان مي خواهيد و به آن نياز داريد، و آنچه كه عقيده داريد باعث مشكلات مي شوند، گفتگو كنيد. گفتگو كردن مشاجره كردن و متهم كردن نيست.
به همان اندازه كه انسانها دستخوش تغيير مي شوند، زندگي زناشويي نيز دائما تغيير مي كند. به منظور حفظ زندگي مشتركتان بايد دلائلي كه باعث رسيدن به مرحله جدايي شده است، را به درستي مورد ارزيابي قرار دهيد. مشكل هرچه باشد، اميدي براي حفظ زندگي وجود دارد.
اين رهنمودها در صورتي قادر خواهند بود در آغاز مسيري براي حفظ زندگي زناشويي به شما كمك كنند كه خود شما هم براي ممانعت از طلاق مصمم باشيد البته شما در اين راه، نياز به طرحي قابل اطمينان خواهيد داشت. با تجربه اي كه اكثر زوجها در اين مورد كسب كرده اند امروزه حفظ زندگي زناشويي برنامه اي آموزنده و ساختاري، براي پيروي كردن مي باشد.
آيا اميدي براي نجات زندگي زناشويي هست؟
با بازديد از هر محكمه اي كه مربوط به طلاق يا ازدواج است، اين سوال براي شما پيش مي آيد. وقتي در بحبوحه پريشاني و ناراحتي قرار مي گيريد، گاهي يافتن يك راه حل، دشوار خواهد بود. اما پاسخ اين سوال اينست كه، بله، در بيشتر موارد براي نجات زندگي اميدي هست.
بيشتر مشكلات ريشه در روابط بد و يا قطع ارتباط دارند. به همين دليل، بيشتر اوقات در زندگي مشترك وقتي يكي حرف طلاق را به ميان مي آورد، طرف مقابل كاملا غافلگير مي شود.
اجازه دهيد تا مثالي را عنوان كنم. زني را در نظر بگيرد كه به زمان بيشتري براي خلوت كردن با شوهرش نياز دارد. شوهر او ممكن است شغلي كه احتياج به اضافه كاري زيادي داشته باشد را به خانواده ترجيح دهد و همچنين سرگرمي هايي دارد كه اوقات بيكاريش به آنها مي پردازد، اما همسرش در آنها شركت نمي كند.
زن به جاي صحبت كردن با شوهرش و به جاي اينكه به او بگويد كه دوست دارد زمان بيشتري را با هم بگذرانند، انتظار دارد همسرش نياز او را درك كند و وقتي شوهر متوجه اين موضوع نمي شود، بسيار عصباني و رنجيده خاطر مي شود.
تا زماني كه زن بالاخره به «همسرش» موضوع را گفت، از او عصباني بود ولي «شوهر» حتي دليل آن را هم نمي دانست. چه اتفاقي افتاده بود كه يك مسئله كوچك تبديل به بحثي بزرگ شده بود مشكل «اين زن و شوهر» چيزي است كه بيشتر زوجها در زندگي مشترك خود با آن
دست به گريبان هستند، و آن فقدان يك ارتباط ساده است كه به طرز غيرقابل كنترلي اختلافات را تشديد مي كند.
اين يك سناريوي ساختگي بود، اما به شما قول مي دهم چنين رويدادهايي هميشه و در همه خانواده ها پيش مي آيند. وقتي مشكلي كوچك مورد توجه قرار نگيرد، بدون اينكه متوجه شويد تبديل به مشكلي بزرگ پيش رويتان مي شود.
آيا تا به حال به مشكلي جزيي اجازه داده ايد كه آنقدر بزرگ شود كه شما در برابر آن عكس العملي جدي نشان دهيد؟ حتي اگر مشكلات زندگي
بيش از حد بزرگ شده باشند هم هنوز اميدي براي نجات زندگي مشترك وجود دارد، به شرط آنكه براي حل اين مشكلات از ديگران كمك بگيريد.
طلاق نمي خواهم،
كمك كنيد
تا زندگيم را حفظ كنم
اگر دريابيد كه زندگي زناشويي تان در حال از دست رفتن است و آخرين چيزي كه شما مي خواهيد طلاق است، چه كاري مي توانيد انجام دهيد؟ از شما مي خواهم بدانيد كه اميدي هست. بسياري از زندگي هاي زناشويي، فقط به خاطر اينكه زوجين مي خواهند خود را مصمم تر از ديگري نشان دهند، به طرز وخيمي به شكست مي انجامد و پايان مي پذيرد. اين پرسش ها را از خود بپرسيد:
آيا رابطه اي درست برقرار مي كنيد؟
تنها راهي كه در ميان مسائلي كه زندگي مشترك شما را تهديد مي كند هرگز نمي توانيد آن را عملي كنيد، فارغ شدن از برقراري ارتباطي تاثيرگذار است. ارتباطي نه با مجادله و تهديد، بلكه با درست گفتگوكردن يك ارتباط حقيقي تقريباً هميشه در زندگي هاي مشتركي كه آشفته هستند، از بين مي رود.
آيا به همسر خود احترام مي گذاريد؟
هميشه بين زوجهاي موفق احترام متقابل وجود دارد. رفتارهاي پر از نفرت و تعبيرات كوته نظرانه پرشور، باعث اهانت به همسر و ويران كردن عشق مي شود. شما نمي توانيد بي احترامي كردن هاي خود را مخفي كنيد، زيرا اين مسئله از سخنان و رفتارهايتان آشكار مي شود. در اين زمان همسرتان نسبت به شما احساس يأس مي كند و هرگز كارها درست پيش نمي رود. بدون احترام متقابل زندگي زناشويي سالمي نخواهيد داشت.
به چه ميزاني متعهد هستيد؟
كار، دوستان، سرگرمي ها، كارهاي خانه، خانواده گسترده، و... همه و همه فهرستي از مواردي است كه براي افراد متعهد اهميت دارند. در راس اين فهرست بايد زندگي زناشويي شما قرار بگيرد. دقت كنيد كه اجازه ندهيد كسي يا چيز ديگري قبل از زندگي زناشويي تان بيايد.
از مشكلات فرار نكنيد
هرچه بيشتر از مشكلات دوري كنيد، زندگي زناشويي تان بيش از پيش آسيب خواهد ديد. زندگي هاي مشتركي كه در نقطه شكست قرار گرفته اند، همين حالا به يك طرح عملياتي نياز دارند. به منظور حفظ زندگي، شما به طرحي كه اجازه درك مشكلات و تمركز بر بازيابي عشق و تعهد را كه سابق بر اين جزئي از زندگي مشترك شما بوده، نياز داريد.
بياموزيد چگونه طرحي اثبات شده را به فعل دربياوريد و براي نجات زندگي مشترك خود بار ديگر به همسرتان بپيونديد. شما، همسرتان و زندگي مشتركتان شايستگي آن را داريد.
طبق آمارها، نيمي از ازدواجها در هفت سال اول زندگي مشترك پايان مي پذيرد. اين بدين معناست كه نيمي از آنها به زندگي ادامه مي دهند. آيا زندگي شما هم تداوم خواهد داشت؟
او طلاق مي خواهد، اما من نه،
چه كار كنم؟
همسرتان به شما گفته كه مي خواهد از شما جدا شود و شما را دچار سردرگمي كرده است.
شما خواهان طلاق نيستيد، ولي نمي دانيد چه اقدامي كنيد.
در دل احساس درد و رنج زيادي داريد، نه مي توانيد چيزي بخوريد و نه مي توانيد بخوابيد. حقيقت اينست كه شما آشكارا از انجام هر كاري ناتوان مي شويد.
مي دانم، چون من هم در چنين شرايطي قرار داشته ام تا جايي كه دنيا در برابرم زير و رو شده بود.
دردرجه اول، سعي كنيد خونسردي خود را حفظ كنيد و شرايط عادي را به زندگي خود بازگردانيد. مي دانم كه در زبان آسانتر از عمل به آن است، اما شما به قرار گرفتن در يك وضعيت فكري مناسب، به منظور نجات زندگي تان از طلاق، نيازمنديد.
در درجه دوم، نبايد تسليم شويد. اگر تا به حال عشقي در زندگي مشتركتان وجود داشته، اين ارزش جنگيدن را دارد.
همانگونه كه براي پيدا كردن راهي براي حفظ زندگي مسير همواري در پيش رو نداريم، اما هر تلاش با نفوذي در درازمدت مطمئناً شايسته زندگي زناشويي است.
نسيبه رجبي

 



مادران مي توانند به شير خود طعم هاي مختلف بدهند

تحقيقات جديد نشان مي دهد كه شير مادران طعم غذايي را مي گيرد كه آنها قبل از شيردادن به نوزاد، مي خورند. شير مادر تنها غذايي است كه نوزادان مصرف مي كنند و مادران مي توانند به شير خود طعم هاي مختلف بدهند.
پژوهشگران با بررسي نتايج آزمايش ها دريافتند كه شير مادر ظرف نيم ساعت پس از خوردن غذا، طعم آن غذا را به خود مي گيرد. اما دوباره پس از گذشت هشت ساعت طعم قبلي را از دست مي دهد. اين پژوهشگران هم چنين اضافه كردند كه طعم ميوه هاي غيرمركبات در مقايسه با ساير مواد شيميايي روي طعم شيرمادر ظرف چند دقيقه تأثير مي گذارد و مواد موجود در هويج نيز تغييرات بيشتري ايجاد مي كند.
تحقيقات نشان مي دهد: كودكاني كه مادران آنها در دوران بارداري يا در زمان شيردهي آب هويج مصرف مي كردند، تمايل بيشتري به غلات با طعم هويج دارند. به اين ترتيب پژوهشگران ادعا مي كنند كه مادر مي تواند تصميم بگيرد كه شيرش چه طعمي داشته باشد.
متخصصان مي گويند: كودكان مادراني كه به اين موضوع توجه دارند وقتي غذا خوردن را شروع مي كنند براي مزه كردن و آزمايش مواد غذايي جديد، مشتاق تر هستند.
به اين ترتيب پژوهشگران توصيه مي كنند كه مادران نبايد غذاهايي را كه بسيار پرادويه هستند را در دوران شيردهي مصرف كنند و با آزمايش طعم ها و مزه هاي مختلف مي توانند كودك را براي خوردن غذاهاي جامد آماده كنند.

 



مشكلات زندگي در حاشيه بزرگراه ها

در جامع ترين و طولاني ترين تحقيق در نوع خود، گروهي از پزشكان آمريكايي دريافتند كودكاني كه در نزديكي بزرگراه هاي شلوغ و پرترافيك زندگي مي كنند مشكلات زيادي در پروسه شكل گيري ريه هاي خود دارند و احتمال ابتلاي آنان به مشكلات تنفسي در طول عمرشان بسيار بيشتر از سايرين است.
يك مطالعه سيزده ساله بر روي بيش از 3600 كودك نشان داد كه زيستن در فاصله صدوپنجاه متري يك بزرگراه، به اندازه زيستن در مكاني با بالاترين سطح آلودگي محيطي، يكي است. اگر در نزديكي يك بزرگراه و در دل محيطي پر از آلاينده ها زندگي كنيد خطرات مشكلات ريوي دو برابري خواهيد داشت، كساني كه در اين محيط ها زندگي مي كنند، به احتمال زياد دچار مشكلات ريوي خواهند شد كه در ادامه زندگي همراه آنها خواهد بود.» براساس يافته هاي اين تحقيق راه هاي كوچك هوايي آسيب بيشتري در اين پروسه مي بينند. در واقع ذرات آلودگي پخش شده در هوا توسط اتومبيل ها بيش از همه به راه هاي كوچك هوايي انسان آسيب مي زنند. با انتشار نتايج اين تحقيق قطعاً همه والدين سعي خواهند كرد كه كودكان خود را از نزديكي اتوبان ها دور نگه دارند و محل هاي زندگي خود را به مناطقي دور از بزرگراه ها ببرند، قطعاً اين مسئله باعث ايجاد تغييراتي در شكل شهرها خواهد شد و احتمالا بخشي از خانه ها را ارزان خواهد كرد.» در مطالعات قبلي نشان داده شده بود كه زيستن در نزديكي بزرگراه ها، يا در مناطق آلوده و شديداً آلوده ريسك ابتلاي كودكان به بيماري آسم را بالاتر مي برد.
مطالعات نشان داده است كودكاني كه در فاصله 150 متري بزرگراه ها زندگي مي كنند در هجده سالگي 7 درصد مبتلا به مشكلات ريوي هستند، در گروه كودكاني كه در فاصله پانصدمتري بزرگراه ها زندگي مي كنند 3 درصد و در كودكاني كه در مناطق خلوت و روستايي زندگي مي كنند زير يك درصد به مشكلات ريوي مبتلا هستند.

 



نجات از شر چربي هاي مزاحم

وقتي همه تلاش خود را به كار مي گيريد تا اضافه وزنتان را از بين ببريد اما وزنتان كم نمي شود، ممكن است خيلي ناراحت و مأيوس شويد؛ اما پيش از اين كه دست از تلاش برداريد به چند راه كار ساده كه براي مقابله با چربي هاي اضافه در اين مقاله عنوان شده توجه كنيد، شايد چاره اي براي مشكلتان باشد.
مسئله اي كه بايد در نظر داشته باشيد اين است كه عادت هاي غلط رفتاري و تغذيه اي مي توانند پايه علمي ترين راه كارهاي كاهش وزن را تخريب كنند.
به عنوان اولين راه كار، پژوهشگران توصيه مي كنند كه عضلاتتان را به كار بياندازيد.
تحقيقات نشان مي دهد كه بعد از 40 سالگي از ميزان متابوليسم عمومي بدن به طور مداوم كاسته مي شود. واقعيت اين است كه اگر شما يك كيلوگرم از وزن بدنتان را كم كنيد در واقع 70 درصد اين ميزان را چربي ها و 30 درصد بقيه را ماهيچه ها تشكيل مي دهند. ماهيچه هايي كه خود ماشين هاي سوخت كالري هستند. اما خوشبختانه راه هايي وجود دارد كه شما را در مقابله با اين مشكل ياري مي كند.
كار با وزنه، 3 بار در هفته، سريع ترين راهي است كه با آن مي توانيد عضلات خود را بسازيد. بررسي هاي مختلف نشان داده اند كه برنامه منظم براي انجام ورزش هاي قدرتي مي تواند ميزان كالري مصرف شده در زمان استراحت به وسيله عضله ها را تا 8 درصد بالا ببرند. در نهايت مسئله اي كه به شما كمك مي كند تا ميزان متابوليسم پايه بدنتان را افزايش دهيد، افزايش تعداد وعده هاي غذايي و البته كم كردن حجم آنها است.
مشكل دوم اين است كه گاهي در ابتدا فرد به راحتي چند كيلو وزن كم مي كند اما بعد به مرحله اي مي رسد كه وزن فرد ثابت شده و ديگر كم نمي شود. اين حالت معمولاً در كمتر از 3 هفته اتفاق مي افتد. بعد از اين مدت، ادامه كار براي شما سخت تر و گاه به عللي ناممكن مي شود. از سوي ديگر، بدن شما با شرايط جديد وفق پيدا كرده و تمرينات شما كاركرد كالري سوزي قبلي را ندارد. شايد اولين نكته اين باشد كه شما ميزان ضربان قلبتان را در طول تمرين اندازه گيري كرده و اجازه ندهيد تا تمرينات فشار غير قابل تحملي را به بدن شما وارد كنند. براي داشتن بهترين نتايج بهتر است كه ميزان ضربان قلبتان را ميان 60 تا 80 درصد حداكثر ميزان آن حفظ كنيد تا فشار زيادي به شما وارد نشده و بيش از حد خسته نشويد. در كنار اين شما بايد تمرينات متنوعي را انجام دهيد. براي راحتي بيشتر مي توانيد به سراغ كلاس هاي ورزشي رفته و يا CD برنامه هاي تمريني اساتيد اين كار را تهيه كنيد. براي ادامه روند كاهش وزن، شما بايد بدنتان را در شرايط تازه اي درگير كنيد. حتي تغيير شكل تمرينات نيز مي تواند شوك لازم را براي ادامه اين روند به بدن شما وارد كند.
به گفته متخصصان- راه كار سوم اين است كه يك كالري سوز باهوش باشيد. بررسي ها نشان مي دهد: كساني كه يك برنامه ورزشي را براي لاغر كردن خود آغاز مي كنند در طول روز نسبت به ديگران تحرك كمتري دارند و البته اين اتفاق ممكن است ناخودآگاه باشد.
اگر شما باهوش باشيد به جاي اين كه مدام بنشينيد بايد كمي هم بايستيد، كمي درجا نرمش كنيد و در طول روز تلاش كنيد تا بيشتر راه برويد. همين كارهاي كوچك باعث مي شد كه شما در طول روز 350 كالري بيشتر نسبت به زماني كه اين كارها را انجام نمي داديد، بسوزانيد.
در راه كار چهارم محققان پيشنهاد مي كنند كه هورمون گرسنگي تان را از كار بيندازيد. محققان با بررسي 35 مرد و زن كه براي كاهش وزن برنامه هاي ورزشي را دنبال مي كردند، متوجه شدند كه بعضي از آنان در روزهايي كه ورزش مي كنند 270 كالري بيشتر از روزهاي ديگر انرژي مصرف مي كنند و اين تلاششان را براي رسيدن به وزن ايده آل بي اثر مي كند.
براساس نظر محققان- يك برنامه منظم ورزشي باعث مي شود تا بدن در يك فرآيند تنظيمي ميزان هورمون هاي تحريك كننده اشتها را افزايش دهد. اين افزايش به آن دليل است كه از افزايش ناگهاني وزن جلوگيري شود. در زنان كاهش وزن سريع مي تواند باعث كاهش ميزان هورمون استروژن شده و مشكلاتي را در دوره آنها ايجاد كند. واقعاً يك راه حل ساده براي اين مشكل وجود دارد. قبل از شروع به تمرين يك وعده غذايي كوچك بخوريد. در صورتي كه بدون اين ورزش را آغاز كنيد در طول تمرين قند خونتان پايين افتاده و در اثر آن بدن شما براي توليد هورمون هاي اشتها تحريك مي شود. در نتيجه بعد از پايان تمرين شما احساس گرسنگي خيلي شديد مي كنيد و به زياد خوردن رو مي آوريد. وعده غذايي كه شما پيش از ورزش مصرف مي كنيد بايد نزديك به 100 كالري محتواي انرژي داشته باشد. بهتر است كه اين وعده غذايي از لحاظ كربوهيدرات غني باشد و 20 تا 30 دقيقه قبل از شروع جلسه تمريني مصرف شود.
با به كارگرفتن اين چهار راه حل ساده مي توانيد اميدوار باشيد كه به نسبت مناسبي چربي هاي بدن خود را كاهش داده و گامي ديگر در جهت بهره مندي از يك زندگي سالم و البته طول عمر پيش رويد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14