(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20 اسفند 1388- شماره 19602
 

نخبگان مراقب گفتن ها و نگفتن هايشان باشند

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




نخبگان مراقب گفتن ها و نگفتن هايشان باشند

دشمن نبايد بتواند از هيچ حركت و اظهار و موضع گيري شما استفاده كند 31/02/1386
شعار مي دهيد: دانشجو بيدار است! بله، همين توقع هست؛ من مي خواهم به شما عرض بكنم: بيدار باشيد. بيداري دانشجو هم فقط بيزاري از آمريكا نيست. آمريكا چيست؟ آمريكا به معناي يك منطقه جغرافيايي يا يك ملت مطرح است؟ يا نه، به عنوان يك حجم و هويت سياسي، امنيتي، تشكيلاتي، فرهنگي كه به چشم ديده نمي شود؟ آن هم تشكيلاتي با پشتوانه عظيم مالي و تجربه فراوان در كار تبليغات و جنگ رواني. بيزاري از اين، بيداري مضاعف لازم دارد. مثل بيداري در ميدان جنگ نظامي نيست كه شما اگر در سنگر بيدار باشيد، به مجردي كه دشمن كوچكترين تحركي نشان داد، او را هدف قرار بدهيد. در جنگ فرهنگي، در جنگ سياسي، در جنگ امنيتي، تحرك دشمن را درست نمي توان ديد. گاهي اوقات، دشمن كار را به گونه اي ترتيب مي دهد كه حرف حقي، از زبان يك نفر صادر بشود! دشمن ناحق و باطل است، پس چرا مي خواهد اين حرف حق از زبان آن شخص صادر بشود؟ چون مي خواهد پازل خودش را كامل كند. اين پازل از صد يا دويست قطعه تشكيل شده؛ يك قطعه اش هم همين حرف حقي است كه آن شخص بايد بزند تا اين پازل را كامل كند! اينجا اين حرف حق را نبايد زد. پازل دشمن را كامل نبايد كرد. در اين حد هوشياري لازم است! بله، وارد سياست بشويد و فكر سياسي كنيد؛ اما بسيار هوشيار. دشمن نبايد بتواند از هيچ حركت و اظهار و موضع گيري شما استفاده كند. اين، اصل اول و يك خط قرمز است.
در شناخت دشمن و نفع و ضررش هوشيار باشيد 31/02/1386
چه طور دشمن را بشناسيم؟ چه طور تمايلات او را كشف كنيم؟ چه طور بفهميم كه اين كار به نفع دشمن يا به ضرر دشمن است؟ اين همان نقطه اساسي است. اين همان جايي است كه به اهتمام كامل، مطلقاً سهل انگاري نكردن و هوشياري و بيداري كامل احتياج دارد. اگر هم در جايي براي انسان مطلب روشن نيست، آن جا نبايد حركت كند. اگر ديديد زير پا محكم است، پا بگذاريد؛ اگر ديديد مشكوك است، پا نگذاريد. بنابراين محافظه كار نباشيد، اما هوشيار باشيد؛ اين، آن خط سياسي است. البته سخت است و آسان نيست؛ اما شما هم مرد كار سختيد؛ بسيجي هستيد و بايد اين كار سخت را به عهده بگيريد.
مهم اين است كه جوان ايراني بداند ايران در كجاي اين جبهه است 31/02/1386
قدر شهداي جبهه تان را بدانيد، قدر آن مقاومت هاي مظلومانه را بدانيد، قدر آن ايستادگي و صلابت از پولاد محكم تر امام راحل را بدانيد؛ اينهاست كه ملت فلسطين را يك طور، ملت لبنان را يك طور، ملت هاي آمريكاي لاتين را يك طور، ملت آفريقاي جنوبي را يك طور، ملت هاي خاورميانه را يك طور، ملت هاي بسياري از كشورهاي عرب را - كه دولت هاشان وابسته به امريكا هستند- يك طور، تحت تأثير قرار داده. مهم اين است كه جوان ايراني بداند ايران در كجاي اين جبهه است. در دنيا يك جنگ عظيم و يك چالش بزرگ برپاست؛ جنگ توپ و تفنگ نيست، اما جنگ اراده ها و عزم ها و سياست ها و تدبيرهاست. ايران در كجاي اين جنگ است؟ ايران در جبهه اي از اين جنگ در مركز فرماندهي قرار دارد كه افراد آن جبهه را ملت ها تشكيل مي دهند. سرسري عبور نكنيم از اين كه وقتي رئيس جمهور ايران به اندونزي مي رود، در نماز جمعه برايش شعار مي دهند، در دانشگاه برايش شعار مي دهند، در مجموعه اساتيد برايش شعار مي دهند و اگر اجازه مي دادند در كوچه و بازار راه برود، مردم هم برايش شعار مي دادند. اينها چيزهاي مهمي است... اتاق فرماندهي اين طرف اين جبهه، ايران است: ايران حزب اللّهي پر از عزم و همت، اما با دست خالي؛ به خاطر اين كه صد سال قبل از او، سلاطين خائن پهلوي و قاجار، هرچه توانستند ضربه زدند، غارت كردند و لطمه زدند؛ حالا از صفر شروع كرده. طرف مقابل، دويست سال است كه مشغول خودسازي است - چه از درون خودش، چه با آنچه كه از دنيا غارت كرده - و دست او از لحاظ علمي و از لحاظ اقتصادي پر است. دست اين طرف - از لحاظ عده ظاهري و پشتيباني هاي ظاهري؛ يعني پول و سلاح و اينها - خالي است؛ اما در عين حال دنيا وقتي نگاه مي كند، اين دو كفه را برابر، و در يك جاهائي كفه همين نيروي حزب اللّهي را سنگين تر مي بيند.
قشر جوان به شدت نيازمند اعتماد به نفس است 13/10/1386
اعتماد به نفس ملي، دست آورد انقلاب اسلامي ]است[... مخاطب اصلي و اولي شمائيد. آني كه ما به شدت نيازمند اعتماد به نفس او هستيم، قشر جوان ماست؛ به خصوص قشر جوان اهل علم و فرزانه و بالقوه اداره كننده بخشي از آينده اين كشور؛ چه اداره كننده علمي ، چه اداره كننده سياسي ، چه اداره كننده عملي و اجرائي . اين قشر بايد توصيه به اعتماد به نفس را ... درست به گوش بشنود و از اعماق دل بپذيرد و در همه فعاليت هاي خود آن را محور و ملاك قرار بدهد.
آنچه را كه مي گيريم، ارزيابي كنيم 12/02/ 1387
دو نكته اينجا ]در تحول آموزش و پرورش[ وجود دارد در كنار اين شاگردي كردن، كه اين دو نكته را متأسفانه در دوران استحاله فرهنگي - يعني دوران پهلوي ، كه دوران پهلوي ، دوران استحاله فرهنگي كشور ماست - رعايت نكردند. چشمشان را بستند، آغوششان را باز كردند؛ هر كس آمد، هر چه دادند، اينها گرفتند. يكي از اين دو نكته اين است كه ما آنچه را كه مي گيريم، ارزيابي كنيم، ببينيم به درد ما مي خورد يا نه. اگر صددرصد به درد ما مي خورد، صددرصد قبول كنيم؛ اگر صددرصد به درد ما نمي خورد و مضر است، صددرصد رد مي كنيم. اگر بين اين دوتاست، به همان اندازه اي كه به درد مي خورد، قبول كنيم، مابقي اش را رد كنيم. اين نكته اول.
من مثال زدم و گفتم فرق است بين آن كسي كه يك جسمي ، يك ميوه اي ، يك غذائي ، يك داروئي را مي بيند، مي شناسد، مي خواهد با دست خود، با ميل خود آن را بگذارد در دهانش و فرو بدهد، با آن آدمي كه دست و پايش را مي گيرند و يك چيزي را با آمپول در بدن او تزريق مي كنند. اينها با هم فرق دارد. نوع اول درست است، نوع دوم غلط است. به ما نبايد تزريق كنند؛ ما بايد انتخاب كنيم. اين يك نكته كه مورد غفلت قرار گرفت. هر چه آوردند، مثل آدمهائي كه بي حس و حال و بي هوش افتاده اند و همينطور چيزي را يا در جسمشان فرو مي كنند يا از دهانشان به حلقشان مي ريزند، نباشيم. ما در دوران استحاله فرهنگي منتظر مانديم كه بريزند به حلقمان.
نكته دوم اينكه بالاخره اين ماجراي «شاگرد، استادي » تا ابد نبايد طول بكشد. بله، ما حاضريم شاگردي كنيم پيش كسي كه بلد است آن چيزي را كه ما بلد نيستيم؛ اما ديگر تا ابد كه نبايد انسان شاگرد بماند. ما بايد خودمان استاد بشويم. اين دو نكته مورد توجه قرار نگرفت.
چشم بيناي طبقه دانشگاهي بايد دائما مراقبت كند
تغيير سيرت، تغيير آن هويت واقعي، به تدريج و خيلي آرام حاصل مي شود. توجه بعضي ها به اين، غالباً جلب نمي شود، يا خيلي ها توجهشان جلب نمي شود. يك وقتي ممكن است همه متوجه شوند، كه كار از كار گذشته باشد. خيلي بايد دقت كرد. چشم بيناي طبقه روشن بين و روشنفكر جامعه - يعني طبقه ي دانشگاهي - و چشم بيناي دانشجويان بايد اين مسئوليت را هميشه براي خودش قائل باشد.
انتقاد از ارتباط جمهوري اسلامي با ملتهاي ديگر ضديت
با شاخصه اي اساسي است
حالا شما نگاه كنيد در اين نوشته جات آدم هاي يا كوته نظر - كه خوشبينانه اش اين است كه بگوئيم كوته نظرند - يا اگر بدبينانه نگاه كنيم، مغرض و خائن، كه از ارتباط جمهوري اسلامي با مردم لبنان، با مردم عراق، با مردم افغانستان، با مردم فلسطين، صريحاً و بارها انتقاد كرده اند و انتقاد مي كنند. ديده ايد شما، متأسفانه در مطبوعات ما و در بعضي از تريبون هاي سياسي، كه اين چيزها گفته مي شود. اين ضديت با يكي از شاخص هاي اساسي جمهوري اسلامي است. نه، جمهوري اسلامي منافع ملت هاي مسلمان را منافع خودش مي داند؛ با آنها مرتبط است، از آنها دفاع مي كند؛ از مظلوم دفاع مي كند، از ملت فلسطين دفاع مي كند؛ اينها شاخص هاست و اينها بايستي برجسته شود.
دانشجو مي تواند در ميدان حفظ و برجسته كردن شاخص ها
نقش آفرين باشد
دانشجو و دانشگاهي، به خصوص دانشجو مي تواند در اين ميدان نقش آفرين باشد؛ ميدان حفظ شاخص ها، برجسته كردن شاخص ها و مختصات حقيقي جمهوري اسلامي؛ غير از مختصات ظاهري كه اسم ها و مقامات رسمي و حقوقي و اينهاست. شما مي توانيد سهيم باشيد، مي توانيد اقدام كنيد. و البته و خوشبختانه، ملت ما ملت بيداري است.
توطئه هاي دشمن تا مقطع اقتدار همه جانبه كشور ادامه پيدا خواهد كرد
البته منتظر توطئه دشمن هستيم. اين توطئه ها ادامه پيدا خواهد كرد، تا يك مقطعي؛ آن مقطع عبارت است از اقتدار همه جانبه كشور كه اين، كار شما دانشجوها، كار شما نسل جوان است. آن وقتي كه توانستيد كشور را به اقتدار علمي و به اقتدار اقتصادي برسانيد و آن وقتي كه توانستيد عزت علمي را براي كشور فراهم كنيد، آن روز البته توطئه ها كم خواهد شد؛ مأيوس خواهند شد. تا وقتي به آن نقطه نرسيده ايم، منتظر توطئه ها بايد بود و آماده مقابله با اين توطئه ها بايد بود. و ان شاءاللّه هر روزي كه بگذرد، شما قوي تر خواهيد بود، دشمن شما ضعيف تر خواهد شد و آن روزي كه پيروزي نهائي نصيب ملت بشود، ان شاءاللّه روز دوري نخواهد بود.
در تهاجم نرم دشمن، با هوشياري كامل مرزهاي فكري و روحي را حراست كنيد 22/02/1388
من از همه ملت ايران به خصوص از خانواده هاي شهيدان و از همه شما عزيزان، به خصوص از جوان ها خواهش مي كنم با هوشياري كامل مرزهاي فكري و روحي را حراست كنيد. نگذاريد دشمن مثل موريانه اي به جان پايه هاي فكري و اعتقادي و ايماني مردم بيفتد و آنها را دچار رخنه كند؛ اين مهم است. همه وظيفه داريم مرزهاي ايماني و مرزهاي روحي خودمان را حفظ كنيم.
حركات كساني كه مي خواهند دل ها را از وحدت و صميميت دور كنند، رصد كنيد 22/02/1388
امروز متأسفانه دشمنان ملت ايران توانسته اند حتّي تا پشت مرزهاي ما حضور پيدا كنند. در گذشته و اوائل انقلاب هم، طراحي ها مال دشمنان بود؛ دشمنان قدرتمند، استكبار، صهيونيسم؛ اما امروز همان ها با تحولاتي كه در منطقه پيش آمده، پايگاهها و مراكزي را در كنار مرزهاي جغرافيائي شما به وجود آورده اند و از آن براي فعاليتهاي نرم و بسيار خصمانه استفاده مي كنند. همه بايد هوشيار باشند. و من به خصوص به جوان ها عرض مي كنم: جوانان عزيز! ميهن شما امروز احتياج دارد به آگاهي ، به بيداري . حركات كساني را كه دلها را از وحدت و صميميت مي خواهند دور كنند، رصد كنيد... كساني مي خواهند به هر وسيله اي ، به هر بهانه اي ، ميان آحاد ملت اختلاف و تفرقه به وجود بياورند. هر كسي كه ديديد در اين زمينه كار مي كند، درباره او داوري كنيد كه سرانگشت دشمن است؛ بداند يا نداند. ممكن است ندانند، اما سرانگشت دشمنند؛ براي دشمن كار مي كنند. نتيجه يكي است. آن كسي كه دانسته به شما ضربه مي زند، با آن كسي كه ندانسته همان ضربه را وارد مي كند، با هم فرقي در نتيجه ندارند. بايد هوشيار بود؛ بايد بيدار بود. خوشبختانه ملت بيدار است. در اين تجربه طولاني سال هاي گذشته، ملت ما آبديده شده است. انواع و اقسام توطئه ها را مردم ما توانستند بشناسند و با آن مواجهه و مقابله كنند. امروز هم همين اتفاق خواهد افتاد.
بايد خودمان را از درون تقويت ايماني، علمي، اقتصادي و ... كنيم 22/02/1388
ما بايد از درون خودمان را تقويت كنيم؛ تقويت علمي ، تقويت اقتصادي ، تقويت نوآوري و فناوري و بالاتر از همه، تقويت ايماني . من به شما عرض مي كنم: آن روزي كه جوانان امروز ما بتوانند به توفيق الهي زمام كارهاي كشور را به دست بگيرند، آن روز چندان دور نيست و بدون ترديد كشور و ملت ما به آن مرحله و دوره در آينده نه چندان دور خواهد رسيد كه هيچ دشمني هوس تهاجم به اين كشور را؛ نه تهاجم نظامي و نه تهاجم سياسي و اقتصادي ، در سر نپروراند. آنچه امروز داريم، به بركت مجاهدت هاي سالهاي طولاني است - كه جوانان عزيز ما اين مجاهدت ها را از خود نشان دادند - و به بركت خون شهيدان عزيز ماست.
نخبگان مراقب گفتن ها و نگفتن هايشان باشند
خطاب ما به نخبگان است. آحاد ملت هم هوشيارند؛ نخبگان ما هوشيار باشند. نخبگان بدانند هر حرفي، هر اقدامي، هر تحليلي كه به آنها كمك بكند، اين حركت در مسير خلاف ملت است. همه ما خيلي بايد مراقب باشيم؛ خيلي بايد مراقب باشيم: مراقب حرف زدن، مراقب موضع گيري كردن، مراقب گفتن ها، مراقب نگفتن ها. يك چيزهائي را بايد گفت؛ اگر نگفتيم، به آن وظيفه عمل نكرده ايم. يك چيزهائي را بايد بر زبان نياورد، بايد نگفت؛ اگر گفتيم، برخلاف وظيفه عمل كرده ايم. نخبگان سر جلسه امتحانند؛ امتحان عظيمي است. در اين امتحان، مردود شدن، رفوزه شدن، فقط اين نيست كه ما يك سال عقب بيفتيم؛ سقوط است. اگر بخواهيم به اين معنا دچار نشويم، راهش اين است كه خرد را، كه انسان را به عبوديت دعوت مي كند، معيار و ملاك قرار بدهيم؛ شاخص قرار بدهيم.
دانشگاه بايد هوشيار باشد
دانشگاه بايد به هوش باشد. دانشجوي مؤمن و مسلمان و دانشجوئي كه به كشورش علاقه مند است و دانشجوئي كه به آينده كشور و آينده نسل خودش دلبسته است، بايد هوشيار باشد. بدانيد اينها دارند طراحي مي كنند؛ البته شكست مي خورند. من الان به شما عرض مي كنم، اينها در نهايت شكست مي خورند؛ اما درجه بيداري و هوشياري من و شما مي تواند در ميزان خسارت و ضرري كه وارد مي كنند، تأثير بگذارد. اگر هوشيار باشيم، نمي توانند صدمه و ضرري بزنند. اگر غفلت كنيم، احساساتي بشويم، بي تدبير عمل كنيم، يا خواب بمانيم و اينجور عوارض به سراغمان بيايد، ضرر و زيان و هزينه بالا خواهد بود؛ ولو در نهايت موفق نخواهند شد.
در جنگ نرم نخبگان فكري بايد به ميدان بيايند
ببينيد عزيزان! شماها مي دانيد - چون ديدم در بيانات شماها هم هست - امروز جمهوري اسلامي و نظام اسلامي با يك جنگ عظيمي مواجه است، ليكن جنگ نرم - كه ديدم همين تعبير «جنگ نرم» توي صحبت هاي شما جوان ها هست و الحمدللّه به اين نكات توجه داريد؛ اين خيلي براي ما مايه خوشحالي است - خوب، حالا در جنگ نرم، چه كساني بايد ميدان بيايند؟ قدر مسلّم نخبگان فكري اند. يعني شما افسران جوان جبهه مقابله با جنگ نرميد.
راهكارهاي مقابله را خودتان پيدا كنيد
ايني كه ]شما افسران جوان جبهه مقابله با جنگ نرم[ چه كار بايد بكنيد، چه جوري بايد عمل كنيد، چه جوري بايد تبيين كنيد، اينها چيزهائي نيست كه من بيايم فهرست كنم، بگويم آقا اين عمل را انجام بدهيد، اين عمل را انجام ندهيد؛ اينها كارهائي است كه خود شماها بايد در مجامع اصلي تان، فكري تان، در اتاق هاي فكرتان بنشينيد، راهكارها را پيدا كنيد؛ ليكن هدف مشخص است: هدف، دفاع از نظام اسلامي و جمهوري اسلامي است در مقابله با يك حركت همه جانبه متكي به زور و تزوير و پول و امكانات عظيم پيشرفته علمي رسانه اي. بايد با اين جريان شيطاني خطرناك مقابله شود.
يك ركن امنيت بلندمدت كشور و ملت، علم است
آنها براي حمله به جمهوري اسلامي استدلال دارند. به نظر من استدلال شان از ديدگاه آنها استدلال تامي است. در يك نقطه بسيار حساس جهان از لحاظ جغرافيائي، يعني اين نقطه خاورميانه، خليج فارس، درياي سرخ، شمال آفريقا، بخشي از مديترانه - اين حوزه عظيمي است ديگر- مجموعه امت اسلامي واقع شده. الان شما ببينيد از اين پنج تا، شش تا گذرگاه آبي حساس حياتي كه در دنيا وجود دارد، سه تايش توي اين منطقه است: تنگه ي هرمز است، كانال سوئز است، باب المندب است. اينها گذرگاه هاي مهمي است كه تجارت جهاني متوقف به اينهاست. شما نقشه جهان را برداريد جلوي رويتان نگاه كنيد، خواهيد ديد كه اين چند تا مركز چقدر براي ارتباط تجاري و ارتباط اقتصادي دنيا مهم است. بنابراين، اين منطقه، منطقه حساسي است. حالا در اين منطقه ي بسيار حساس، يك قدرتي دارد قد مي كشد و روزبه روز خودش را بيشتر نشان مي دهد. اين قدرت با همه خواسته هاي استكباري و دستگاه هاي كمپاني ها و شبكه هاي عظيم اقتصادي مفسد في الارض مخالف است؛ با نظام سلطه مخالف است، با سلطه گري مخالف است، با ظلم مخالف است؛ خوب، اين خيلي براي دستگاه استكبار مهم است. دستگاه استكبار فقط ايالات متحده آمريكا نيست، يا فلان رئيس جمهور و فلان دولت آمريكا يا فلان كشور اروپائي نيست؛ دستگاه استكبار يك شبكه عظيم تري است كه شامل اينهاست؛ شبكه صهيونيستي هست، شبكه تجار اساسي بين المللي هست، مراكز پولي عظيم دنيا هست؛ اينها هستند كه مسائل سياسي دنيا را دارند طراحي مي كنند؛ دولت ها را اينها مي آورند، اينها مي برند. اين مجموعه كه تويش دولت ايالات متحده هست، دولت هاي اروپائي هستند، خيلي از اين نفت خوارهاي ثروتمند منطقه خودمان هستند، با يك چنين قدرت رو به رشد رو به اعتلاي در حال قدكشي به شدت مخالفند؛ بنابراين هرچه بتوانند، در مقابله او كار مي كنند. توي اين سي سال هم بيكار نماندند، هرچه بگذرد هم باز بيكار نمي مانند؛ مگر آن وقتي كه شماها همت كنيد؛ شما جوانها كشور را از لحاظ علمي، از لحاظ اقتصادي، از لحاظ امنيتي به نقطه اي برسانيد كه امكان آسيب پذيري اش نزديك به صفر باشد؛ آن وقت كنار مي كشند و توطئه ها تمام خواهد شد. ايني كه من توي اين چند سال به دانشگاه ها مرتب راجع به مسائل علم و تحقيق و پژوهش و نوآوري و جنبش نرم افزاري و ارتباط صنعت و دانشگاه و اينها اين همه تأكيد كردم، براي خاطر اين است كه يك ركن امنيت بلندمدت كشور و ملتتان علم است.
نقش خودتان را در تخريب مسجد ضرار كنوني پيدا كنيد
حالا شما جواناني كه گفتيم افسران جوان مقابله با جنگ نرم هستيد، از من نپرسيد كه نقش ما دانشجويان در تخريب مسجد ضرار كنوني چيست؛ خوب، خودتان بگرديد نقش را پيدا كنيد. يا مقابله با نفاق جديد، يا تعريف عدالت.
شروط و بايسته هاي فعاليت در جبهه جنگ نرم
عزيزان من! شرط اصلي فعاليت درست شما در اين جبهه جنگ نرم، يكي اش نگاه خوشبينانه و اميدوارانه است. نگاهتان خوشبينانه باشد. ببينيد، من در مورد بعضي تان به جاي پدربزرگ شما هستم. من نگاهم به آينده، خوشبينانه است؛ نه از روي توهم، بلكه از روي بصيرت. شما جوانيد - مركز خوشبيني - مواظب باشيد نگاهتان به آينده، نگاه بدبينانه نباشد؛ نگاه اميدوارانه باشد، نه نگاه نوميدانه. اگر نگاه نوميدانه شد، نگاه بدبينانه شد، نگاه «چه فايده اي دارد» شد، به دنبالش بي عملي، به دنبالش بي تحركي، به دنبالش انزواء است؛ مطلقاً ديگر حركتي وجود نخواهد داشت؛ هماني است كه دشمن مي خواهد.
شرط ديگر اين است كه در قضايا افراط وجود نداشته باشد. طبيعت جوان، طبيعت تحرك و تندي است... مراقب باشيد تندروي، انسان را پيش نمي برد. با فكر، تصميم بگيريد... توقع اينكه شماها مدبرانه و فكورانه فكر كنيد و بدون تندروي، بدون افراط و تفريط توي قضايا، رفتار كنيد، توقع زيادي نيست.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14