(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20 اسفند 1388- شماره 19602
 

كوتاه اقتصادي
همزمان با تعطيلات نوروزي اجرا مي شود استقرار جايگاه هاي سيار سوخت
انبوه ساز زمين خوار در پرديس مسكن مي سازد
صنعت IT كشور با استعدادهاي نسل جوان پا بر جا مي ماند
رئيس شوراي عالي بانك ها: عزم ملي براي حصول مطالبات معوق وجود دارد
حق فني نسخه پيچي داروخانه ها لغو شد
وزير جهاد كشاورزي قول مساعد داد عرضه ميوه شب عيد با 15درصد زير قيمت بازار
عيدي بازنشستگان تأمين اجتماعي واريز شد
وام مسكن مهربه صورت قرض الحسنه پرداخت مي شود
بحران يونان قيمت جهاني طلا را بالا برد



كوتاه اقتصادي

¤ وزير صنايع و معادن گفت: كاهش تعرفه قطعات براي كشورمان كه توليدكننده بزرگ خودرو است، توجيه اقتصادي ندارد.علي اكبر محرابيان در جمع خبرنگاران در حاشيه همايش سراسري مديران وزارت صنايع و معادن با اشاره به توليد بيش از يك و نيم ميليون دستگاه خودرو در كشور افزود: اگر تعرفه واردات قطعات غيركارشناسي كاهش يابد، سبب واردات بي رويه قطعه به ويژه از كشورهايي كه قطعات بي كيفيت توليد مي كنند، خواهد شد.
¤ سيزدهمين نمايشگاه بين المللي تجهيزات پزشكي، دندانپزشكي و آزمايشگاهي با حضور 150 شركت خارجي از10 كشور از 21 تا 24 خردادماه سال آينده در تهران برگزار مي شود.
¤ بهروز عليشيري معاون وزير اقتصاد در ديدار با حمدان موحد نور مدير صادرات شركت خودروسازي پروتون كه با حضور سفير مالزي در ايران انجام شد، گفت: تأثير سرمايه گذاري خارجي در انتقال مناسب فناوري در كليه صنايع به ويژه صنعت اتومبيل و قطعه سازي به عنوان يك صنعت پيشتاز در كشورهاي در حال توسعه، كاملا ملموس بوده است.
¤ چهار تنديس زرين جشنواره ستاره هاي فناوري ايران طي مراسمي و با حضور فعالان صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور، به شركت خدمات ارتباطي ايرانسل اهداء شد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، در مراسم اهداء جوايز جشنواره ستاره هاي فناوري ايران، هيئت داوران به سبب توسعه پرشتاب شبكه و عرضه خدمات پيشرفته و نوين ارزش افزوده در كشور، شركت خدمات ارتباطي ايرانسل را به عنوان «برترين ارايه دهنده خدمات ارتباطي كشور در سال 1388» اعلام و تنديس زرين خود را به اين شركت اهدا كرد.
¤ شركت سهامي بيمه ايران بانك اطلاعاتي حوادث رانندگي منجر به خسارات جاني اعم از فوت، نقص عضو و جرح را در اين شركت راه اندازي مي كند.
¤ در آخرين رتبه بندي صد شركت برتر ايران از سوي سازمان مديريت صنعتي، شركت سازه گستر سايپا به صدر جدول نزديكتر شد.در اين رتبه بندي شركت طراحي مهندسي مشاوره سازه گستر سايپا با صعود سه پله اي از رتبه 22 به رتبه 19 رسيد و در بين 20 شركت اول ايران از لحاظ ميزان فروش جاي گرفت.
¤ در راستاي پاسخگويي به مشتريان و تأمين وجوه نقد مورد نياز آنان در روزهاي پاياني سال و تعطيلات نوروز، تعدادي از شعب بانك ملت در اين روزها به عنوان شعب كشيك فعاليت خواهند كرد.
¤ قائم مقام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران اظهار داشت: سرمايه گذاران را بايد با استفاده از ابزار «بازار» تحريك كرد و با سوق دادن بازار و مصرف به استفاده از توليدات داخل براي آنان ايجاد انگيزه كرد.
¤ وزير نيرو با بيان اينكه دولت هنوز تصميم نهايي خود را در ارتباط با تعرفه برق سال 89 نگرفته است گفت: تعرفه برق سال آينده قطعاً افزايش پيدا مي كند اما اينكه اين افزايش چقدر خواهد بود هنوز مشخص نيست.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2200، 2260، 2261، 2263، 2264، 5505 الي5507، 5530 الي 5533 و در مركز مخابرات شهيد صدوقي كرج با پيش شماره هاي 654 و 657، 2240 الي 2243، 2217، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697 به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



همزمان با تعطيلات نوروزي اجرا مي شود استقرار جايگاه هاي سيار سوخت

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت از اعمال تغييرات جديد در نحوه عرضه انواع حامل هاي انرژي در سال آينده و راه اندازي جايگاه هاي سيار بنزين در مراكز گردشگري نوروز خبر داد.
محمد رويانيان در گفت وگو با مهر در تشريح مهمترين تغييرات جديد عرضه بنزين و گازوئيل در سال 1389 گفت: با دستور رئيس جمهور و همكاري وزارت نفت، مخابرات و بانك ملت بايد از ابتداي مهرماه سال آينده كليه جايگاههاي عرضه سوخت كشور را به سامانه پرداخت الكترونيكي مجهز كنند.
وي با اشاره به اين كه در حال حاضر بيش از 640 جايگاه سوخت كشور به سامانه پرداخت الكترونيكي وجه تجهيز شده اند، تصريح كرد: براساس برنامه زمان بندي تاكنون بسترسازي لازم براي تجهيز دو هزار و 700 جايگاه سوخت كشور به اين سامانه انجام شده است.
وي در ادامه با اشاره به اين كه از سال آينده به تدريج پرداخت بهاي سوخت و يارانه اي كه قرار است به رانندگان حمل و نقل عمومي بار و مسافر پرداخت شود از طريق سامانه الكترونيكي انجام مي گيرد، اظهار داشت: همچنين تخصيص كارمزد جايگاه داران سوخت كشور نيز از طريق اين سامانه و سيستم الكترونيكي انجام مي شود.
رويانيان با تاكيد بر اين كه از نيمه دوم سال آينده عرضه كليه حامل هاي انرژي شامل: بنزين، گازوئيل، LPG و CNG با كارت هوشمند سوخت انجام مي گيرد، بيان كرد: همچنين از سال 89 براي كليه خودروهاي LPG و CNG سوز كارت هوشمند سوخت صادر مي شود.
به گفته رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت براي راه اندازي اين سيستم بايد در مجموع در چهار هزار جايگاه سامانه هاي هوشمند نصب و راه اندازي شود.
رويانيان همچنين درباره مهمترين اقدامات انجام گرفته براي تامين بنزين مردم در ايام نوروز، گفت: هم اكنون عمليات تعميرات دوره اي اكثر جايگاههاي بنزين رو به پايان است.
وي با اشاره به راه اندازي جايگاههاي سيار بنزين در برخي از نقاط گردشگري و جاده هاي بين شهري پررفت و آمد، اظهار كرد: همچنين تاكنون تيم هاي مختلف بازرسي براي رفع نواقص احتمالي جايگاههاي بنزين پيش از فرا رسيدن نوروز به استان هاي مختلف اعزام شده اند.

 



اختصاصي كيهان
انبوه ساز زمين خوار در پرديس مسكن مي سازد

دست هاي پنهان، مانع از اجرا شدن حكم صادره براي يك پرونده بزرگ زمين خواري 1200 هكتاري در تهران است.
«حسين معصوم» عضو شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي در گفتگوي اختصاصي با كيهان ضمن اشاره به اين موضوع اظهار داشت: «شخصي در 30 كيلومتري تهران و در شهر جديد پرديس، 1200 هكتار اراضي ملي را متصرف شده و هزينه هاي كلاني را نيز انجام داده است. پرونده اين زمين خواري در دادسراي ناحيه 3 تهران گشوده شد و مجرميت متهمين در كيفرخواست اعلام شد و پرونده در شعبه 1059 مستقر در اين دادسرا مورد حكم قرار گرفت كه حبس، انتزاعيت و قلع و قمع موضوع اين حكم بود. اما پس از آنكه پرونده زمين خواري مذكور از دادسرا خارج و به دادگاه تجديدنظر فرستاده شد، شاهد برخي تغييرات در حكم بوديم.
معصوم افزود: عليرغم آنكه حكم انتزاعيت و اعاده به وضع سابق در رأي دادگاه تجديدنظر مورد تأييد قرار گرفت و شاهد تعرضي نشد، اما تا به امروز اجرايي نشده و اين زمين 1200 هكتاري هم چنان در دست اين فرد مجرم باقي مانده و وي به سرعت مشغول ساخت و ساز است.
اين عضو شوراي حفظ حقوق بيت المال در ادامه با اشاره به برخي ناكارآمدي ها در بررسي روال پرونده هاي زمين خواري گفت: اعلام شده است براي صدور حكم مجرميت اين فرد و قلع و قمع وي نياز به دادخواست جديدي به استناد ماده 390 مجازات اسلامي است كه اميدواريم اين مهم از سرعت رسيدگي برخوردار باشد.
معصوم افزود: وظيفه ما به عنوان يكي از اعضاي شوراي حفظ حقوق بيت المال، ورود، دفاع و ارائه مستندات در پرونده هاي كلان است و بيش از اين تكليفي نداريم. دستگاههاي ديگري كه در اين شورا شأن حضور دارند همانند وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات قوه قضائيه بايد عقبه پرونده هاي بزرگ را مورد رسيدگي قرار دهند.
وي اظهار داشت: اينكه چه كساني مانع اجراي عدالت مي شوند، وظيفه دستگاههاي خاص در شناسايي و برخورد با متخلفان است و اين موضوع بارها در جلسات شوراي حفظ حقوق بيت المال از جانب ما مورد تأكيد قرار گرفته است. وظيفه ما ارائه مستندات و دفاع از بيت المال است و چنانچه در مورد پرونده اي، موردي ديده شود كه از رسيدگي معقول و منطقي برخوردار نباشد، آن را به مرجع مربوطه در دستگاه قضايي، گزارش مي كنيم.
مشاور وزير مسكن و شهرسازي در ادامه به لايحه جلوگيري از سوء استفاده از زمين يا زمين خواري اشاره كرد و گفت: كار كارشناسي بسيار خوبي بر روي اين لايحه انجام شده است و در حوزه معاون اول رياست جمهوري و كار گروه مبارزه با مفاسد اقتصادي مورد بحث قرار گرفته است كه در آن قيد شده است كه شوراي حفظ حقوق بيت المال نيز در اين حوزه شأن حضور داشته باشد. كارگروه پيگيري مي كند تا اين لايحه هر چه سريعتر به مجلس ارائه شود.



 



صنعت IT كشور با استعدادهاي نسل جوان پا بر جا مي ماند

جشنواره فناوري ايران بايد بازوي توانمندي باشد براي معرفي اعتبار فعالان حوزه فناوري اطلاعات تا از اين طريق جايگاه اين بخش ارتقا يابد.
رسول عبدالهي دبير جشنواره ستاره هاي فناوري ايران با بيان اين مطلب اظهار داشت: براي تعيين برترين هاي حوزه فناوري با تشكيل كميته هاي كارشناسي مختلف مدت ها كار كارشناسي انجام شد.
وي گفت: اين جشنواره در صدد است بازوي توانمندي باشد براي معرفي فعالان حوزه فناوري اطلاعات تا از اين طريق جايگاه آن ارتقاء يابد.
وي افزود: براساس سند چشم انداز 1400 ايران بايد رتبه نخست IT را به دست بياورد، اما آمارها نشان مي دهد رتبه ايران در طول سال هاي گذشته 10 پله نزول كرده است.
سعادت خاطر نشان كرد: اما دو دليل عمده وجود دارد كه باعث شده صنعت IT در ايران هنوز پابرجا بماند اول، فعاليت هايي بود كه دولت ها در صنعتIT كشور انجام داده و دوم، پتانسيل هاي بسيار زياد و استعدادهاي درخشان نسل جوان است كه باعث شده اين صنعت همچنان در ايران پابرجا بماند.

 



رئيس شوراي عالي بانك ها: عزم ملي براي حصول مطالبات معوق وجود دارد

رئيس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانك هاي دولتي از برنامه ريزي براي جلوگيري از ايجاد مطالبات معوق بانكي در آينده خبر داد و گفت: يكسري عوامل تشويقي ويژه براي بازپرداخت تسهيلات بانكي در نظر گرفته شده است.
محمودرضا خاوري در گفت وگو با مهر از برنامه ريزي براي جلوگيري از ايجاد مطالبات معوق بانكي در آينده خبر داد و گفت: دراين باره يكسري آسيب شناسي صورت گرفته و تدابيري انديشيده شده است.
رئيس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانك هاي دولتي يكي ديگر از برنامه ها را وصول و كاهش مطالبات معوق فعلي بانك ها و اقدامات انجام شده است، در اين راستا عنوان و بيان كرد: براي اخذ اين مطالبات عزم ملي وجود دارد.

 



حق فني نسخه پيچي داروخانه ها لغو شد

داروخانه ها اعم از دولتي و خصوصي موظف شده اند از دريافت حق فني جهت نسخه پيچي خودداري كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان بيمه خدمات درماني، بر اساس رأي هيات عمومي ديوان عدالت اداري 16/3/1388 مندرج در روزنامه رسمي كشور به شماره 18719 مورخ
20/3/1388 و به دنبال شكايت سازمان بازرسي كل كشور با خواسته ابطال مصوبه مورخ 9/12/83 هيات وزيران در زمينه نحوه اخذ حق فني توسط داروخانه ها و طرح موضوع در هيات عمومي ديوان عدالت اداري، مصوبه مذكور كه مطابق قانون اخذ حق فني داروخانه ها بود، خلاف قانون و خارج از حدود اختيارات قوه مجريه در وضع مقررات دولتي تشخيص داده شده و ابطال گرديد.

 



وزير جهاد كشاورزي قول مساعد داد عرضه ميوه شب عيد با 15درصد زير قيمت بازار

وزير جهاد كشاورزي گفت: سعي كرديم با حمايت هاي مستمر ميوه را با واسطه كمتر به دست مصرف كننده برسانيم و برنامه ريزي شده كه ميوه شب عيد با 15درصد زير قيمت در اختيار مردم قرار گيرد.
صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي پس از امضاي تفاهم نامه همكاري با سازمان محيط زيست در جلسه پرسش و پاسخ به خبرنگاران با بيان اينكه وزارت جهاد كشاورزي از توليد داخل حمايت مي كند، گفت: سعي كرديم با حمايت هاي مستمر ميوه را با واسطه كمتر به دست مصرف كننده برسانيم، بنابراين با ايجاد 200 غرفه نيازهاي مردم را در زمينه محصولات كشاورزي در 261 شهر 15درصد زير قيمت برآورده كرده ايم.
وزير جهاد كشاورزي همچنين در زمينه حمايت از توليدات ارگانيك گفت: بايد از اين توليدات حمايت شود و اين مسئله را در دستور كار قرار داده ايم تا بتوانيم يارانه هايي كه در بخش كشاورزي وجود دارد به سمت اين گونه توليدكنندگان سوق دهيم.
وي افزود: امسال 10درصد از يارانه هاي خود را به سمت مصرف مواد بيولوژيك و حمايت از توليدكنندگان محصولات ارگانيك سوق داده ايم.
ايجاد 1200 غرفه
مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي ايران از ايجاد 1200 غرفه عرضه مستقيم محصولات كشاورزي مورد نياز مردم در سراسر كشور خبر داد.
سيدمحمد موسوي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: تعداد 800 شركت تعاوني در 1200 غرفه در سطح 261 شهر كشور حدود 100 قلم انواع محصولات مورد نياز مردم را براي شب عيد اعم از ميوه، سبزي، صيفي، حبوبات، خشكبار، آجيل، گوشت، برنج، لبنيات، گل، عسل و زيتون را عرضه مي كند.
مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي ايران خاطرنشان كرد: در اين نمايشگاه ها قيمت بين 8 تا 40درصد و به طور ميانگين حدود 15درصد پايين تر از بازار عرضه مي شود زيرا توليدكننده به طور مستقيم محصولات خود را به مردم عرضه مي كند.
موسوي گفت: اين نمايشگاه ها از 15 اسفند تا 15 فروردين ادامه دارد و در برخي از شهرهايي كه بازار كشش داشته باشد ادامه خواهد داشت.

 



عيدي بازنشستگان تأمين اجتماعي واريز شد

مبلغ 3 ميليون ريال عيدي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي به حساب آنان واريز شده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، مبلغ عيدي كليه بازنشستگان و مستمري بگيران اين سازمان به حساب آنان واريز شده و آنان مي توانند با مراجعه حضوري به بانك هاي عامل و يا برداشت از طريق عابر بانك مبلغ مذكور را دريافت دارند.
گفتني است برخلاف انتشار برخي از اخبار مبني بر پرداخت عيدي بازنشستگان به ترتيب حروف الفبا مبلغ عيدي براي كليه بازنشستگان و مستمري بگيران بهمراه تفاوت احكام برخي از آنان بدون درنظر گرفتن ترتيب حروف الفبا واريز شده است.
عيدي روستاييان و عشاير
رئيس صندوق بيمه روستائيان و عشاير كشور نيز اعلام كرد: مستمري بگيران تحت پوشش صندوق بيمه اجتماعي معادل يك ماه مستمري عيدي دريافت مي كنند.
مجيد موسويان در گفتگو با موج اظهار داشت: در اين صندوق يك سوم حق بيمه كه سال 88 براي هر خانوار حداقل 60 هزار تومان و حداكثر 132 هزار تومان مي باشد توسط بيمه شده پرداخت شده است و دو سوم مابقي از محل منابع عمومي تأمين مي شود.
مديرعامل صندوق بيمه روستائيان و عشاير با بيان اين مطلب كه بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير از سال 84 فعاليت خود را در كشور آغاز نموده خاطرنشان ساخت: اين صندوق تاكنون 25 درصد از جمعيت مشمول را در قالب بيش از 767 هزار خانوار تحت پوشش بيمه بازنشستگي، از كارافتادگي كلي و بازماندگان قرار داده كه با توجه به اختياري بودن عضويت در آن پيشرفتي موفقيت آميز تلقي مي شود.موسويان در رابطه با وضعيت ادامه بيمه روستائيان كه روستاي آنها تبديل به شهر مي شود تصريح كرد: براساس تصويب قانون اخير مجلس شوراي اسلامي اجازه تبديل روستاهايي با حداقل 3500 نفر به شهر داده شده است.

 



وزير مسكن و شهرسازي خبر داد
وام مسكن مهربه صورت قرض الحسنه پرداخت مي شود

تسهيلات مسكن مهر به وام قرض الحسنه تبديل مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، علي نيكزاد، وزير مسكن و شهرسازي در حاشيه همايش شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي كه همزمان با روز حفاظت و قانون برگزار شد با اعلام اين موضوع به عنوان خبر خوش كه در روزهاي پاياني سال به طور رسمي اعلام مي شود گفت: شوراي عالي مسكن كه رياست آن را دكتر احمدي نژاد بر عهده دارد، مصوبه جديدي را تصويب و ابلاغ مي كند كه براساس آن، در سال آينده تسهيلات مسكن مهر به صورت قرض الحسنه و با كارمزد 4درصد پرداخت مي شود.
در صورت اجرايي شدن اين مصوبه، بازپرداخت تسهيلات 20ميليون توماني مسكن مهر از 31 به 21 ميليون تومان كاهش مي يابد.
وزير مسكن و شهرسازي هم چنين در همايش شوراي حفظ حقوق بيت المال از رشد 200درصدي روند اجراي طرح مسكن مهر در كشور نسبت به 6ماهه گذشته خبر داد.
نيكزاد افزود: از يك ميليون واحد مسكوني مهر شهري هم اكنون 560 هزار واحد انعقاد قرارداد شده كه 480 هزار واحد از آنها اخذ پروانه كرده و از اين تعداد 280 هزار واحد نيز ساخت فونداسيون را به اتمام رسانده اند.
وي افزود: اين در حالي است كه 170هزار واحد مسكوني در روستاها نيز تسهيلات مربوط به نوسازي را دريافت كرده اند.
وزير مسكن با اعلام اينكه در مجموع 450هزار واحد شهري و روستايي در كل كشور پي ريزي كرده اند، تصريح كرد: چنين آماري، رشد 200درصدي نسبت به شش ماهه گذشته را نشان مي دهد.
نيكزاد به افزايش تسهيلات ساخت واحدهاي مسكوني مهر اشاره كرد و گفت: افزايش اين تسهيلات كه از اول فروردين ماه سال 89 اتفاق مي افتد و شامل پروژه هاي در حال ساخت سال 88 نيز مي شود، در كنار خبر خوشي كه شب عيد به اطلاع عموم مردم خواهد رسيد، گام موثر ديگري در پيشبرد اجراي طرح مسكن مهر و تامين مسكن مورد نياز اقشار مختلف مردم در كشور است.
وي ضمن استقبال از سرمايه گذاري بخش خصوصي در ساخت واحدهاي مسكوني مهر افزود: ما با سه شرط قيمت مقطوع، مشخصات فني معين و مدت زمان يكساله حاضر به عقد قرارداد و خريد تضميني واحدهاي مسكوني از كساني هستيم كه مايل باشند در ساخت واحدهاي مسكوني مهر سرمايه گذاري كنند.
وزير مسكن و شهرسازي خاطرنشان كرد: متقاضيان مسكن مهر از تمام اقشار مختلف مردم هستند و اين كه فقط اقشار كم درآمد جامعه متقاضي طرح مسكن مهر هستند درست نيست، چرا كه تمام افراد واجدشرايطي كه تاكنون از امكانات دولتي استفاده نكرده اند، مي توانند متقاضي اين طرح باشند.
نيكزاد اظهار داشت: وقتي سياست ساخت يك ميليون و 200 هزار واحد مسكوني در سراسر كشور در حال اجراست و تمام حمايت هاي لازم نيز از آن مي شود، بي معني است كه قيمت مسكن در كشور بالا برود و هم اكنون نيز شاهد ثبات قيمت ها در بخش مسكن هستيم.
وي در پايان به موضوع هدفمند كردن يارانه ها و تاثير آن بر بخش مسكن پرداخت و تصريح كرد: در سه بند از دو ماده 7 و 8 قانون هدفمند كردن يارانه ها اجازه كمك مستقيم به بخش مسكن داده شده است و موضوع هدفمند كردن يارانه ها نيز با همكاري ساير بخش هاي مربوطه در بخش مسكن مديريت خواهند شد.
شعبان اسدي، مديركل حفاظت سازمان جنگل ها نيز در اين همايش با انتقاد شديد از مصوبه ديروز مجلس مبني بر واگذاري اراضي تصرف شده به متصرفان گفت: صدور مجوز واگذاري 2ميليون هكتار اراضي تصرفي به غاصبان از سوي مجلس يك فاجعه است.
اسدي افزود: متأسفانه تبصره اي الحاقي به لايحه بودجه 89 در كميسيون تلفيق اضافه شده و امروز نيز در صحن مجلس تصويب شده كه براساس آن هر كس 5 سال سابقه تصرف اراضي منابع طبيعي يا دولت را دارد دولت مكلف خواهد شد با اقساط 20ساله زمين تصرف شده را به صورت قانوني به او واگذار كند كه اين فاجعه به حساب مي آيد.
مديركل حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري افزود: همانگونه كه تبصره هاي گذشته از سال 63 هنوز اجرا مي شود بيم آن مي رود در صورت تصويب اين تبصره كه خلاف قانون اساسي است در سال هاي ديگر نيز تمديد شده و دست متصرفان و غاصبان به منابع طبيعي و جنگل ها به صورت قانوني باز شود.
اسدي افزود: اميدوارم نمايندگان در صحن مجلس به اين تبصره راي ندهند و اگر هم از تصويب مجلس بگذرد به احتمال زياد شوراي نگهبان با آن مخالفت خواهد كرد.
رئيس سازمان جنگلها و مراتع نيز با واكنش به تصويب اين مصوبه گفت: تصويب بند 2 الحاقي جزء الف در لايحه بودجه 89 كه براساس آن اراضي تصرف شده منابع طبيعي و جنگلها با سابقه 5 سال تصرف به كشاورزان و روستائيان واگذار مي شود، خلاف قانون اساسي است.

 



بحران يونان قيمت جهاني طلا را بالا برد

با افزايش بحران بدهي ها در يونان، قيمت جهاني طلا پس از كاهش مقطعي، افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما، معاملات سلف طلا براي تحويل در ماه آوريل ديروز رشدي معادل 9دلار و 90سنت را شاهد بود.
براساس گزارش شبكه اطلاع رساني طلا (kitco) روز گذشته قيمت طلا در بازار جهاني با افزايش 9دلار و90 سنتي از 1117 دلار به 90/1126دلار به ازاي هر اونس رسيد.
اين نخستين افزايش قيمت جهاني طلا پس از روند نزولي تقاضا و معاملات بازار طلا در بين سرمايه گذاران كه موجب كاهش نرخ طلا شده بود محسوب مي شود.
وقوع موج بحران دوم
در يونان
نخست وزير يونان از كشورهاي عضو گروه بيست خواست تا براي جلوگيري از وقوع موج دوم بحران اقتصادي و مالي با موج فزاينده سفته بازي در بازارهاي مالي و پولي جهان مقابله كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، جورج پاپاندرو پس از ديدار با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در واشنگتن تصريح كرد: دولت يونان نمي تواند با نرخ بهره هاي كنوني از بازارهاي مالي جهان وام دريافت كند. ادامه اين روند موجب تشديد بحران بدهي هاي يونان خواهد شد.
وي در ادامه ضمن سرزنش سفته بازان بين المللي و نقش آنها در وقوع بحران مالي يونان گفت، كشورهاي عضو گروه بيست بايد براي جلوگيري از وقوع بحران مالي و اقتصادي مجدد با سفته بازي در بازارهاي مالي مقابله كنند.
وي گفت، وقوع بحران مالي در منطقه يورو تاثير منفي شديدي بر كليه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا خواهد داشت و موجب نوسان شديد در نرخ ارز و نرخ بهره در بازارهاي جهاني خواهد شد.
گفتني است افزايش شديد هزينه وام هاي دولت يونان طي ماههاي اخير دولت آتن را مجبور به اتخاذ برنامه هاي اصلاحات ساختاري به منظور كاهش كسري بودجه و بدهي كرده است. يونان هم اكنون 300ميليارد يورو بدهي دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14