(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20 اسفند 1388- شماره 19602
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزارشي از آخرين عمليات رواني صهيونيست ها اسرائيل: اميدي به تحريم ايران نيست
پيشنهاد 40هزار ميليارد توماني دولت در مجلس راي نياورد
سازمان هاي اطلاعاتي آمريكاتلاش ايران براي ساخت بمب را باور ندارند
عظمت بسم الله الرّحمن الرّحيم
مرقد مطهرحضرت فاطمه معصومه (س) گلباران شد
رئيس بازرسي قرارگاه خاتم الانبياء:
سپاه پاسداران اقتدار خود را به اشرار مناطق مرزي كشور تحميل خواهد كرد
جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه:آمريكا بزرگترين رژيم اوباش جهان است
بروجردي: وزارت امور خارجه آزادي معصومي نژاد را پي گيري مي كند
سرگئي لاوروف: نيروگاه اتمي بوشهر سال 2010 راه اندازي مي شود



گزارشي از آخرين عمليات رواني صهيونيست ها اسرائيل: اميدي به تحريم ايران نيست

سرويس سياسي-
پس از ناكامي آمريكا و صهيونيست ها كه قصد داشتند از طريق شوراي امنيت سازمان ملل تحريم هاي بيشتري را بر ضد ايران اعمال كنند، اين بار صهيونيست ها با يك عمليات رواني براي وادار كردن غربي ها به اعمال تحريم هاي شديد، بحث هاي خود درباره گزينه نظامي را تشديد كرده اند.
«گابريلا شالو» نماينده رژيم صهيونيستي در سازمان ملل روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: با توجه به اصرار روسيه و چين براي ادامه گفت وگو با ايران درباره برنامه هسته اي اين كشور بخت چنداني براي اعمال تحريم هاي جديد شوراي امنيت سازمان ملل بر ضد ايران وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي افزود: روسيه و چين كه از حق وتو در شوراي امنيت برخوردارند همچنان مسير ديپلماتيك را درباره ايران ترجيح مي دهند و براي تصويب چهارمين قطعنامه پيشنهادي آمريكا و متحدان اين كشور بر ضد ايران اكراه و بي ميلي از خود نشان مي دهند.
اين مقام صهيونيستي در ادامه مدعي شد: در صورتي كه شوراي امنيت تحريم هاي فلج كننده اي بر ضد ايران اعمال نكند اسرائيل كه ايران را بدترين دشمن خود مي داند بر روي خود، كشورهايي نظير آمريكا يا برخي كشورهاي اتحاديه اروپا حساب خواهد كرد تا تحريم هاي دوجانبه اي بر ضد ايران اعمال كنند.
در ادامه اين خط عمليات رواني جديد صهيونيست ها براي وادار كردن آمريكا و برخي كشورهاي غربي در اعمال تحريم هاي شديد عليه ايران، گابي اشكنازي فرمانده نيروهاي مسلح رژيم صهيونيستي ادعا كرد كه ايران تهديد اصلي براي صلح جهاني است و تمام گزينه ها در مورد جمهوري اسلامي بايد حفظ شود.
همچنين به گزارش يونايتد پرس، داني ياتوم رئيس پيشين سرويس جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) در برلين گفت كه جهان بايد براي استفاده از زور عليه ايران آماده شود.
از سوي ديگر؛ جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريكا در جريان سفرش به سرزمين هاي اشغالي در مصاحبه با شبكه تلويزيوني ام.اس.ان. بي .سي با بيان اينكه تهران اجازه نخواهد يافت به سلاح هسته اي دست پيدا كند مدعي شد كه ايران در حال تبديل شدن به يك ديكتاتوري نظامي است.
تحليلگران سياسي اعتقاد دارند اينكه اسرائيلي ها بر گزينه نظامي عليه ايران مانور مي دهند تنها يك عمليات رواني است تا به طرف غربي القاء كنند كه اگر تحريم هاي بيشتر را بر ضد ايران اعمال نكنند آنها حمله نظامي را در دستور كار قرار خواهند داد.

 



پيشنهاد 40هزار ميليارد توماني دولت در مجلس راي نياورد
اختلاف نظر 20هزار ميلياردي لايحه يارانه ها اجرا مي شود؟

در پي عدم موافقت مجلس با پيشنهاد دولت درباره ميزان درآمد ناشي از هدفمندي يارانه ها اجراي اين قانون در سال آينده با علامت سوال مواجه شد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان پس از مدت ها كش و قوس ميان دولت و مجلس درباره ميزان درآمد دولت ناشي از اجراي هدفمندي يارانه ها در بودجه سال آينده در نهايت عصر سه شنبه نمايندگان خانه ملت به بررسي اين بند چالشي لايحه بودجه 89 رسيدند.
پيش از بررسي اين بند، دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در يك جلسه غيرعلني، غيررسمي به بيان استدلالات خود در خصوص درخواست 40 هزار ميليارد توماني در سال آينده براي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها پرداخت.
اين در حالي بود كه پيش تر نمايندگان در هنگام تصويب قانون هدفمندسازي يارانه ها سقف درآمد دولت در اجراي قانون مذكور را در سال پايه 20هزار ميليارد تومان تعيين كرده بودند.
اما دولت معتقد بود اولاً سال پايه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها سال آينده نيست بلكه همين امسال به عنوان سال پايه اجراي قانون مذكور محسوب مي شود و ثانياً چون قانون فوق اقدامي بي سابقه و تحول ساز در اقتصاد كشور است لذا بايد دست دولت دراستفاده از منابع درآمدي باز باشد تا بتواند در حين اجراي قانون براي برخورد با مشكلات احتمالي تدابير لازم را بينديشد. لكن در آن سو نمايندگان مخالف پيشنهاد دولت بر اين اعتقاد بودند كه افزايش 20 هزار ميليارد توماني درآمد دولت از ناحيه هدفمندي يارانه ها موجب افزايش تورم و ركود خواهد شد.
به هر حال پس از حضور رئيس جمهور در جلسه غيرعلني مجلس و توضيحات وي نمايندگان به بررسي بنددرآمدي لايحه بودجه در خصوص هدفمندي يارانه ها پرداختند و در نهايت بعد از سخنان مخالفين و موافقين ابتدا محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني دولت طي توضيحاتي خواستار راي نمايندگان به اين پيشنهاد شد اما نماينده كميسيون تلفيق طي توضيحاتي اين اقدام را به صلاح ندانست و از نمايندگان خواست كه به نظر كميسيون تلفيق اعتماد كنند. پس از اين مرحله راي گيري صورت گرفت كه نمايندگان با 105 راي موافق و 111 راي مخالف با پيشنهاد 40هزار ميلياردي مخالفت كردند.
خاطر نشان مي شود با عدم تصويب پيشنهاد دولت درباره ميزان درآمد ناشي از هدفمندي يارانه ها سوالي كه هم اكنون در ذهن افكار عمومي است اينكه آيا با اين وضعيت، قانون هدفمندسازي يارانه ها در سال آينده اجرا مي شود يا خير؟
تعرفه واردات محصولات كشاورزي 3 برابر نرخ فعلي مي شود
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به منظور حمايت از توليدات داخلي كشاورزي مقرر كردند تعرفه واردات محصولات كشاورزي در سال آتي حداقل سه برابر نرخ فعلي باشد.
نمايندگان خانه ملت در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه سال 89 كل كشور دولت را مكلف كردند تا در جهت حمايت از توليدات داخلي كشاورزي واردات انواع محصولات كشاورزي كه نقش جانشيني در توليدات داخلي دارد با حداقل 3 برابر نرخ تعرفه موثر در سال 1388 بلامانع باشد.
همچنين وكلاي ملت دولت را موظف كردند كه به منظور حمايت از محصولات كشاورزي كه در كشور توليد مي شود ولي داراي كمبود است، واردات با حداقل 2 برابر نرخ موثر تعرفه سال 1388 بلامانع باشد مشروط بر آنكه اينگونه محصولات در بازار بورس تخصصي كالا عرضه و به گونه اي تعيين تعرفه شود كه قيمت اين محصولات حداكثر 20درصد نسبت به محصولات مشابه داخلي بيشتر باشد و خارج از فصل برداشت به بازار عرضه شود.
همچنين براساس مصوبات مجلس دولت در حمايت از توليدات داخلي كشاورزي مكلف شد واردات كليه محصولات كشاورزي كه توليدات داخلي آن در حد نياز مصرف كشور باشد با حداقل 4 برابر تعرفه موثر سال 1388 مجاز است.
نمايندگان ملت مقرر كردند واردات انواع محصولات كشاورزي فرآوري شده از قبيل كنسرو، كمپوت، آبميوه و نظاير آن با حداقل چهار برابر نرخ تعرفه در سال مجاز است.
همچنين نمايندگان مصوب كردند به منظور تقويت بنيه و تامين كسري منابع صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير دولت بايد مبلغ 500 ريال از هر كيلو انواع ميوه و سبزيجات وارداتي دريافت كند.
واگذاري زمين موات
به كشاورزان
همچنين نمايندگان مجلس به وزارت جهاد كشاورزي (سازمان جنگل ها و مراتع) اجازه دادند كه زمين هاي ملي و موات متعلق به دولت را به قيمت كارشناسي در محل، با اقساط حداكثر 20 ساله به كشاورزان و ساكنان روستاهايي كه اين اراضي در محدوده آن روستا واقع شده است با تعيين الگوي كشت واگذار نمايد و وجوه دريافتي را به حساب خزانه داري كل واريز كند.
براساس مصوبه مجلس و به منظور رفع اختلافات اجتماعي ناشي از مالكيت اراضي زراعي و باغي اوقافي، دولت موظف با اذن نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف در سال 1389 نسبت به واگذاري اراضي زراعي و باغي به بهره برداري فعال در اين اراضي اقدام كند و مابه ازاي واگذاري موصوف به منظور تبديل به احسن نمودن آن، از محل اراضي منابع ملي سازمان اوقاف و امور خيريه واگذار خواهد شد.
براساس مصوبه مجلس، وزارت جهاد كشاورزي موظف شد در راستاي اين واگذاري به ازاي هر متر مربع 500 ريال تا سقف يك هزار ميليارد ريال از بهره برداران دريافت و به حساب خزانه داري كل كشور واريز كند.
مجوز شركت گاز
براي بيمه مشتركان
در ادامه جلسه ديروز، نمايندگان مجلس به شركت ملي گاز اجازه دادند كه هر دو ماه يكبار با اخذ مبلغ 500 ريال از هر واحد روستايي و هزار ريال از هر واحد مسكوني شهري نسبت به بيمه مالي و جاني مشتركان گاز طبيعي در مقابل حوادث ناشي از مصرف گاز اقدام كند كه سقف تعهدات بيمه گر نيز با توجه به حق بيمه مشخص شده از طريق اعلام مزايده بين شركت هاي بيمه گر تعيين خواهد شد.
كاهش 20درصدي تعرفه واردات خودرو
نمايندگان مجلس در ادامه با كاهش 20درصدي تعرفه واردات خودرو براي سال آينده موافقت كردند.
اين تصميم مجلس كه با مخالفت دولت و تعداد زيادي از نمايندگان همراه بود در پي بررسي بندي از گزارش كميسيون تلفيق مجلس اتخاذ شد.
در اين بند آمده بود: «به منظور ايجاد بازار رقابتي و ارتقاء كيفيت خودروهاي سواري ساخت داخل حقوق ورودي واردات خودروي سواري در سال 1389به ميزان هفتاد درصد (70%) تعيين مي گردد.»
اين در حالي است كه نرخ تعرفه واردات خودرو در سال جاري 90 درصد بود و معناي بند فوق كاهش 20درصدي تعرفه واردات خودرو در سال آتي است.
تعدادي از نمايندگان در هنگام بررسي اين بند پيشنهاد حذف آن را دادند كه راي نياورد.
استدلال نمايندگان مخالف كاهش تعرفه مذكور اين بود كه با كاهش تعرفه واردات خودرو صنايع داخلي خودرو با مشكلات عديده مواجه شده و طيف وسيعي از كارگران اين صنعت نيز بيكار خواهند شد اما موافقان بر اين عقيده بودند كه با كاهش تعرفه فضاي بازار خودرو رقابتي شده و كيفيت خودرو داخل افزايش و قيمت آن كاهش مي يابد.
نامه 216نماينده
به رئيس قوه قضائيه
216نفر از نمايندگان مجلس در نامه اي به رئيس قوه قضائيه اعلام كردند كه سه قوه بايد تلاش كنند تا زمينه هاي قانوني و خلأهاي اجرايي و نظارتي در مقابل فساد اقتصادي مرتفع شود.
در اين نامه آمده است: خبر مهم دستگيري اعضاي يك باند فساد اقتصادي بزرگ مرتبط با شركت دولتي موجب مسرت شد كه از عزم قوه قضائيه در مقابله با فساد اقتصادي حكايت دارد.
در اين زمينه ضمن تقدير، توجه جنابعالي را به اين نكات جلب مي نمايد:
1- مجلس، قوه قضائيه و دولت بايد تلاش كنند تا زمينه هاي قانوني و خلأ هاي اجرايي و نظارتي در مقابله با مفاسد اقتصادي مشخص شود.
2- براساس اطلاعات واصله ستاد شبكه منحصر به يك شركت دولتي نيست و لازم است اين اقدام مبارك تا تعيين تكليف كل ستاد شبكه ادامه يابد.
انتظار از حضرتعالي و دستگاه قضايي كشور اين است كه ضعيف كشي نشود و كسي خود را شهروند درجه يك تلقي نكند بلكه همه افراد در هر سمتي كه هستند و خدايي ناكرده دست در اموال عمومي برده اند، مورد تعقيب قرار گيرند مضاف بر آن كه به قرار اطلاع برخي افراد با مسئوليت هاي بالاي اجرايي نقش موثرتر از اعضاي بازداشت شده در اين پرونده ها داشته اند.

 



سازمان هاي اطلاعاتي آمريكاتلاش ايران براي ساخت بمب را باور ندارند

نشريه نيوزويك تصريح كرد سازمان هاي اطلاعاتي ايالات متحده هنوز به اين باور نرسيده اند كه ايران دست به كار توليد سلاح هسته اي شده است.
تلويزيون صداي آمريكا به نقل از نشريه نيوزويك گفت: سازمان هاي اطلاعاتي ايالات متحده هنوز به اين باور نرسيده اند كه ايران دست به كار توليد سلاح هسته اي شده است يا به عبارت ديگر تلاش براي ساختن بمب را آغاز كرده است.
اين شبكه تلويزيوني ادامه داد: تاخير مجدد در انتشار گزارش روزآمد ارزيابي اطلاعات ملي آمريكا درباره برنامه اتمي ايران جنجال زيادي بر پا كرد.
نيوزويك مي نويسد: قرار بود اين گزارش با همكاري بيشتري با سازمان هاي اطلاعاتي اروپا و اسرائيل روزآمد شود و تا پايان سال 2009 منتشر شود اما انتشار آن به دلايل نامعلومي به پايان فوريه و سپس به پايان ماه مارس موكول شد.
اين نشريه ادامه داد: در حالي كه انتظار براي انتشار اين گزارش هنوز به پايان نرسيده است گمانه زني ها حاكي است تحليل گران آمريكا متقاعد شده اند كه جمهوري اسلامي تحقيقات درباره سلاح هسته اي را از سر گرفته است اما به ساختن بمب اقدام نكرده و اين همان نكته اي است كه سازمان هاي اطلاعاتي اروپا و اسرائيل سال ها بر آن پاي مي فشردند.

 



عظمت ب سم الله الرّحمن الرّحيم

امير المؤمنين (ع) مي فرمايد: ينحد ر عنّ ي السّ يل و لا يرقي ليّ الطّ ير(1). اگر يك كسي بخواهد در دامنه كوه حركت كند؛ اگر آن كوهها در حدّ متعارف و متوسط باشند، مي توان در دامنه آن حركت كرد، از وادي و درّه هاي آن هم بهره اي برد. امّا در دامنه كوههاي رفيع، عبور بسيار مشكل است. هر كوهي اوّلاً سيل ندارد، سيل هر كوهي هم بنيان كن نيست. امّا آن كوههاي عظيم و مرتفع؛ غالباً وقتي باران مي بارد، با سيل همراه است؛ آن منطقه اصولاً جاي زيست نيست. كوههاي رفيعند كه سيل ها دارند. چون از قلّه تا دامنه فاصله زياد است و در اين فاصله زياد تمام اين آبها جمع مي شود؛ لذا غالباً در دامنه قلّه دماوند سيل به راه مي افتد. هر كوهي سيل ندارد، و آن كوههاي رفيع هم كه سيل خيزند، زندگي در دامنه آنها آسان نيست.
وجود مبارك حضرت فرمود: ينحد ر عنّ ي السّ يل. كسي بخواهد در دامنه ما زندگي كند واز فيض ما بهره ببرد؛ او بايد اهل طوفان باشد، با سفينه همراه باشد؛ و گرنه طوفان او را مي برد. و اگر كسي بخواهد اوج بگيرد، از سيل محفوظ باشد، سفر آسماني داشته باشد؛ بايد قدرت پرواز داشته باشد تا بتواند بر اوج ما بنشيند و چيزي از ما بهره ببرد. وگرنه: لا يرقي ليّ الطّ ير ! بالأخره اگر سفر آسماني بخواهيد بكنيد، شناختن اينها آسان نيست؛ سفر زميني بخواهيد بكنيد، معرفت اينها سخت است. يك چنين ذوات نوراني را اگر كسي توانست بشناسد، تا حدودي از سنخ تعريف حدّي، يا از سنخ تعريف رسمي مي توان شناخت.
اوصاف كشتي حضرت نوح (ع) در قرآن كريم
اگر كسي خواست جريان سفينه نوح را بشناسد، قرآن كريم كشتي نوح را به چند وصف ستود. گاهي از اين جهت كه معجزه است و روي آب مي رود و بدون آب ساخته شده و در حال طوفان،خطر را پشت سر مي گذارد؛ اين معاني تا حدودي قابل حل و درك است. اين اوصاف را كه ذات أقدس له براي سفينه نوح ياد مي كند، تا حدودي قابل فهم است. امّا وقتي مي رسيد به آيات ديگري كه خداوند كشتي نوح را با آن آيات هدايت مي كند و حمايت مي كند، مي بينيد دركش آسان نيست. اين كشتي آيا با قدرت هاي ملكي حركت مي كند، در مسير باد حركت مي كند، لنگر مي اندازد نظير كشتي هاي ديگر، در مسير باد حركت مي كند كه باد آن را مي برد يا قدرتي از نيروهاي فيزيكي آن را جابجا مي كند؛ اينها را كه قرآن تشريح مي كند، معلوم مي شود اين كشتي از سنخ كشتي هاي عادي نيست. هيچ چيزآن را نمي برد، مگر ( ب سم الله الرّحمن الرّحيم ) ! هيچ چيز لنگرآن نيست، مگر ( ب سم الله الرّحمن الرّحيم ): ب سم الله مجراها و مرساها (2). مي بينيد يك كشتي به نام خدا شروع مي كند وبه نام خدا مي ايستد ! « مرسا »و « ا رسا » يعني لنگرانداختن وتوقف. اگر كشتي به نام خدا لنگر مي اندازد، و به نام خدا مي رود؛ يعني هيچ عاملي از عوامل در تحريك و تسكين آن نقش ندارد. بزرگان اهل معرفت هم گفته اند: ب سم الله الرّحمن الرّحيم م ن العبد ب منز له كن م ن الرّب. اگر كسي وليّ خدا شد و در قرب بارگاه الهي بار يافت؛ هيچ كاري را بدون اذن حق انجام نمي دهد. همانطوري كه خداوند هر كاري را با « كن » انجام مي دهد؛ نّما امره ذا اراد ش يئاً ان يقول له كن (3)، بعد آن شيء كه مأمور است، مخاطب است، يكون مي شود؛ ب سم الله از بنده اي كه تحت ولايت خداست، به منزله كن از ذات أقدس له است. وقتي خدا بفرمايد: كن، آن شيء يكون مي شود؛ وقتي نوح (ع) بگويد: ب سم الله، كشتي حركت مي كند؛ و اگر بگويد: ب سم الله، كشتي آرام مي شود.
درجات شباهت اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السّلام) با كشتي نوح (ع) و اهل بيت اينچنين است: مثل اهل ب يت ي كمثل سفينه نوح. آن جريان عادي اش را فرمود: من رك بها نجا و من تخلّف عنها غرق، امّا مراحل ديگرش را وقتي شما اين تمثيل را به كتاب خدا عرضه كنيد، مي بينيد ذات أقدس له سفينه نوح را با (ب سم الله) زنده مي داند؛ نه با امواج، نه با باد، نه با نيروهاي ديگر ! و اگر كسي به جائي رسيد كه همه شئون او، شئون الهي بود؛ يعني گفت: نّ صلات ي و نسك ي و محياي و ممات ي ل لّه ربّ العالمين (4)، چنين انساني حرف او از خود او نيست و چون حرف او از خود او نيست، گوينده ديگري است؛ در حقيقت ذات اقدس له به وسيله اين مظاهرش و اين آيات كبرايش اراده مي كند كه كشتي حركت كند، و اراده مي كند كه كشتي آرام بشود. به ما گفتند: اگر چنانچه كسي اينها را شناخت، حيات طيّبه و معقول دارد؛ و اگر كسي اينها را نشناخت، در جاهليّت به سر مي برد.
لزوم بهره مندي طلاب و فضلاي حوزه
از فيض بارگاه ملكوتي كريمه اهل بيت (س)
شما بزرگواران، اساتيد، طلاب، فضلاء كه در حوزه مقدّسه قم حضور و ظهور داريد؛ قدر اين كريمه اهل بيت را بدانيد. در حدود چهل و سه سال قبل بود؛ وقتي مي خواستم از تهران به قم بيايم. رفتم حضور استادمان، مرحوم آ شيخ محمّد تقي آملي كه از مفاخر حكمت نظري و عملي و فقه و اخلاق بود واز ايشان اجازه گرفتم و خدا حافظي كردم كه بيايم قم. ايشان تشويق كردند و فرمودند: قم رفتي؛اولا 3 درس را بخوانيد: فقه، معقول و اصول،ثانيا از كرامت اين كريمه اهل بيت مدد بگيريد. آنگاه فرمود: بهره اي كه در كنار قبور اين بزرگان است، اختصاصي به حوزه اسلام ندارد؛ اسلام به معناي خاص ! در حوزه همه انبياء بود. انبياي قبلي هم شاگرداني داشتند، اوليائي داشتند كه در كنار قبور آنها بركات فراواني بوده است؛ شاگردان انبياي قبلي هم همين طور بوده اند.
بهره گيري از قبور بزرگان و اولياي دين براي حل مشكلات علمي
اين يك اصلي است كه ما در حضور همه اين ائمه (عليهم السّلام) وقتي مي خواهيم عرض ادب بكنيم؛ اوّل سلام به آدم (ع)مي دهيم و بعد به نوح، بعد به ابراهيم، بعد به موسي، بعد به عيسي، بعد به خاندان پيغمبر مي رسيم. ما هر جا باشيم، در حضور همه انبيائيم؛ هر جا باشيم، در حضور همه اوليائيم. ايشان فرمودند: بزرگان قبل از ميلاد مسيح هم وقتي مشكل علمي داشتند، در كنار قبر بزرگي و حكيمي مي رفتند، آنجا مباحثاتشان را ادامه مي دادند و فيوضات فراواني هم بهره آنها مي شد. اين فرمايشي كه ايشان(شيخ محمّد تقي آملي) به عنوان نصيحت و توصيه به ما فرمودند، بعداً ديديم مرحوم ميرداماد (رض) در كتاب شريف قبساتشان از مطالب عاليه جناب فخر رازي نقل مي كند؛ كه رسم بود كه هر وقت مشكل علمي براي حوزه هاي علمي و طلاب پيش مي آمد، در كنار قبر يك بزرگي قرار مي گرفتند، آنجا مباحثه مي كردند، و از فيض صاحب آن قبر بهره اي مي جستند. ما هم اميدواريم اين حوزه كه مهد پرورش مقام بزرگوار بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، امام راحل (رض) و همچنين مقام معظّم رهبري و مراجع بزرگوار و فقهاء و حكماء و علماء و ادباي نامدار و شما طلاب و فضلاء بود و هست، و ن شآء الله خواهد بود؛ همچنان تا ظهور صاحب اصلي اين نظام در سايه عنايت هاي خاص الهي محفوظ بماند و اين بركات، شامل حال همه شما و همه علاقمندان قرآن و عترت بشود.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه تفسير موضوعي قرآن كريم به مناسبت سالروز ميلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در جمع طلاب و فضلاي حوزه علميه قم ـ 1378
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه / خ 3 ( شقشقيّه ) (2) هود / 41 (3) يس / 82 (4) انعام / 162
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



مرقد مطهرحضرت فاطمه معصومه (س) گلباران شد

همزمان با 23ربيع الاول سالروز ورود پرخير و بركت حضرت فاطمه معصومه (س) به قم ، مردم ولايت مدار اين شهر روز چهارشنبه با گلباران مرقد مطهرآن حضرت، اين روز فرخنده را گرامي داشتند.
به گزارش ايرنا، دوستداران اهل بيت (ع) در يك اقدام نمادين با حضور در مبدا ورود ايشان به قم درميدان معصوميه و اقامتگاه موقت ايشان در« بيت النور» واقع در محله«ميدان مير» به سمت حرم مطهر فاطمه معصومه (س )حركت و دراين مكان آيين جشن و سرور برگزار كردند.
مردم قم ديروز درآغازين ساعات روز با حضور در خيابان امامزاده ابراهيم،ميدان معصوميه را گلباران كردند وبا پخش شيريني و دودكردن اسپند در حركتي نمادين شترهاي آذين بندي شده و كجاوه ها را به سمت حرم مطهر حركت دادند.
حركت اشتران و نواختن طبل هاي« شيپوري» حال و هواي روحاني به اين محفل داده بود.
زنان قم نيز با حضورگسترده درمحل عبادتگاه موقت حضرت معصومه(س)در بدو ورود ايشان به قم و تجمع در بيت آن بانوي بزرگوار كه بنام «ستيه»معروف است، در اين محل به جشن و سرور پرداختند.
خدام آستانه مقدسه نيز درمسير ورود حضرت فاطمه معصومه (س) با تقديم شاخه هاي گل ، اين روز بزرگ را به مردم و زائران تبريك گفتند.
درهمين حال، مداحان و وعاظ نيز با مديحه سرايي و خواندن سرودهاي« دسته گل محمدي به شهر ما خوش آمدي»،«حكمت حي سرمدي به شهر ما خوش آمدي» و« چشم و چراغ احمدي به شهر ما خوش آمدي» سالروز مقدم ايشان را به قم گرامي داشتند.

 



رئيس بازرسي قرارگاه خاتم الانبياء:
سپاه پاسداران اقتدار خود را به اشرار مناطق مرزي كشور تحميل خواهد كرد

رئيس بازرسي قرارگاه خاتم الانبياء تاكيد كرد سپاه پاسداران اقتدار خود را به اشرار مناطق مرزي كشور تحميل خواهد كرد.
سردار «محمدجعفر اسدي» رئيس بازرسي قرارگاه خاتم الانبياء در گفتگو با فارس، با اشاره به اقدامات گروهك هاي تروريستي در مرزهاي كشورمان اظهار داشت: از بدو پيروزي انقلاب، دشمنان ما شرارت خود را شروع كردند و از شرق و غرب و شمال تا جنوب كشور را با مشكل مواجه كردند.
وي افزود: يكي از مكان هايي كه اشرار به دليل وجود برخي شاخصه ها در آن، جان گرفتند سيستان و بلوچستان بوده و يكي از خبيث ترين اين اشرار عبدالمالك ريگي است.
اسدي ادامه داد: مردم خوب مي دانند كه اين فرد چه شرارت هايي كرده است؛ گروهي را تشكيل داد به اسم جندالله در صورتي كه جند شيطان بودند. يكي از جنايت هاي بزرگ اين اشرار هم به شهادت رساندن جمعي از مردم خوب و متدين منطقه و در رأسشان برادران پاسدار مثل سردار شوشتري و محمدزاده و ديگر عزيزاني كه به آن جا رفتند تا وحدت را بين مردم منطقه ايجاد كنند، بود.
رئيس بازرسي قرارگاه خاتم الانبياء با بيان اينكه ايجاد وحدت در منطقه سيستان و بلوچستان از اهداف نظام است، اظهار داشت: يكي از راهكارهاي دشمنان ما ايجاد دودستگي است تا از آن سوءاستفاده كنند و اين دودستگي مي تواند ميان اهل سنت، شيعيان و بين اهل سنت و شيعه باشد.
اسدي با اشاره به دستگيري عبدالمالك ريگي سركرده گروهك تروريستي شرق كشور، گفت: همه ارگان هاي دست اندركار و در رأسشان وزارت اطلاعات موضوع برخورد با ريگي را دنبال كردند و وزارت اطلاعات موفق شد اين خدمت بزرگ را براي مردم منطقه و ايران انجام دهد و او را دستگير كند.
فرمانده سابق نيروي زميني سپاه تاكيد كرد: با دستگيري جنايتكاراني مثل ريگي، موجي از ترس بين اشرار و حاميان غربي آنها قابل مشاهده است.
وي با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته براي تأمين امنيت پايدار جنوب شرق ايران تاكيد كرد: سپاه پاسداران اقتدار خود را به اشرار مناطق مرزي كشور تحميل خواهد كرد.
رئيس بازرسي قرارگاه خاتم الانبياء با بيان اينكه سپاه پاسداران نقش تأمين امنيت در منطقه را دارد و در اين راستا كار مي كند، تصريح كرد: ما تا وقتي كه مي خواهيم اسلام را حفظ كنيم هميشه دشمن خواهيم داشت و هر دشمني كه از بين ببريم شخص ديگري ظاهر مي شود، اين طور نيست كه ما بگوييم فقط 8 سال در مملكت ما جنگ بوده است، خير. 31 سال است كه در مملكت ما جنگ است منتها جنگ مستقيم مثل 8 سال دفاع مقدس است و زماني هم مثل روزهايي كه الان مي بينيد در غرب كشور كوموله، دموكرات و ضدانقلاب با ما مي جنگند لذا اين طور نيست كه بگوييم سپاه اين دشمن را از بين برد ديگر خيالش راحت است خير، ما وظيفه اي داريم و آن اين است كه تا حيات داريم از اسلام دفاع كنيم.

 



جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه:آمريكا بزرگترين رژيم اوباش جهان است

جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه اظهارات اخير فرمانده نيروهاي آمريكايي در خاورميانه را نشانه حاكميت يافتن اوباش بر نهادهاي تصميم گيري سياسي در آمريكا دانست.
سردار عراقي تصريح كرد: اظهارات سخيف و وقيحانه سركرده نظامي مفلوك و شكست خورده آمريكا در منطقه خاورميانه نشان مي دهد سطح سياست خارجي آمريكا تا چه حد تنزل كرده است. جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران اظهارات ژنرال پترائوس را نشانه آن دانست كه «يانكي ها سياستگذاري و تعيين سرنوشت مردم آمريكا را به جاي عقلا در دست گرفته اند و در بهترين فرض حتي سررشته امور از دست مدعيان سياست «تغيير» نيز خارج شده و در دست يانكي هاي اوباش قرارگرفته است».
سردار عراقي آمريكا را عامل اوباشگري هاي سالهاي گذشته در خاورميانه بويژه عراق و افغانستان و حامي اصلي اوباشهايي چون شرور ريگي و ساير گروه هاي راهزن آدمكش خواند و گفت: آمريكا اوباش ترين رژيم دنيا يعني رژيم صهيونيستي را حمايت مي كند.
جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه افزود: آمريكا بخاطر استيصال در سياست و ديپلماسي رو به ترور و آدم كشي و اوباشگري آورده و اظهارات فرمانده آمريكايي نشان دهنده از كنترل خارج شدن دستگاه ديپلماسي آمريكا در پي شكست هاي متوالي اين كشور و سياستهايش در جهان و منطقه بويژه لبنان و فلسطين و عراق و افغانستان است.

 



بروجردي: وزارت امور خارجه آزادي معصومي نژاد را پي گيري مي كند

سرويس سياسي-
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از پي گيري موضوع خبرنگار بازداشت شده ايراني در ايتاليا توسط وزارت خارجه خبر داد.
علاءالدين بروجردي ديروز در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران دستگيري خبرنگار ايراني توسط دولت ايتاليا را طرحي سياسي و اطلاعاتي دانست و افزود: اين اقدام دولت ايتاليا بايد توسط خبرنگاران و مسئولين محكوم شود و ما اميدواريم هرچه زودتر حميد معصومي نژاد آزاد و به كشور بازگردد.
بروجردي اظهار داشت: در مجموع در سياست هاي كشورهاي غربي اعم از آمريكا و ديگر كشورها تناقض هايي وجود دارد چرا كه برخلاف شعارهاي دموكراسي، شاهد اقدامات مكرر آنها مبني بر اعمال محدوديت هاي بالاي سياسي و اجتماعي هستيم.
بروجردي خاطرنشان كرد: قطعاً وزارت امورخارجه به عنوان متولي جان اتباع خارج از كشور اقدامات قانوني لازم را در جهت آزادي اين افراد از طريق سفارت انجام خواهد داد.
حميد معصومي نژاد هفته گذشته به اتهاماتي واهي مانند قاچاق چاقو (؟!) در رم بازداشت شد. اين اتفاق پس از آن رخ داد كه سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا در مسافرت به سرزمين هاي اشغالي به اسرائيل قول داد به طور جدي تر به جبهه ضدايراني بپيوندد.
با وجود آنكه رسانه هاي غربي خبر دستگيري چند جاسوس در ايران را هر روز با آب و تاب پوشش مي دهند، هيچ واكنشي نسبت به اين موضوع نه از جانب آنها و نه از طرف مجامع حقوق بشري مشاهده نشد.

 



سرگئي لاوروف: نيروگاه اتمي بوشهر سال 2010 راه اندازي مي شود

سرويس سياسي -
وزير امورخارجه روسيه بر راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر در سال 2010 تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ريانووستي، سرگئي لاوروف روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: كه اولين نيروگاه اتمي ايران كه توسط كارشناسان روسي در بوشهر احداث مي شود، سال 2010 راه اندازي خواهد شد.
وي همچنين گفت كه در حال حاضر امور مربوط به قبل از راه اندازي در حال انجام شدن است.
قرارداد تكميل ساخت واحد اول نيروگاه اتمي در بوشهر ژانويه 1995 در تهران امضا شد روسيه همچنين موظف شد كه يك رآكتور آبي آبي «و.و.ا.ار-1000» و سوخت هسته اي براي آن را به ايران عرضه كند و متخصصين ايراني را آموزش دهد.
حجم كل قرارداد حدود يك ميليارد دلار ارزيابي مي شود كه از اين ميان قيمت رآكتور حدود 850 ميليون دلار است. پيمانكار كل كارها ي ساخت و مونتاژ واحد اول نيروگاه، موسسه روسي، «اتم استروي اكسپورت» است. در ماه فوريه 1998 فدراسيون روسيه و ايران توافق كردند كه روسيه نه تنها در تجهيز نيروگاه به ايران كمك كند. بلكه به طور كل ساخت آن را تكميل كند. اين پروژه مي بايست هشتم ژوئيه 1999 (حدود 10 سال قبل) تكميل مي شد، اما تاريخ بهره برداري از آن تاكنون چندين بار به تعويق افتاده است. در نيروگاه بوشهر حدود 3000 كارگر روسي مشغول به كار هستند كه دستمزد مهندسان روسي ماهانه 3000 دلار است.
قرارداد احداث دو واحد نيروگاه اتمي آب سبك هر كدام با قدرت حدود 1290 مگاوات در آبان ماه سال 1353 با شركت آلماني «كرافت ورك اونيون» كه از شركت هاي تابعه شركت زيمنس بود، منعقد شد.
آلماني ها احداث اين دو واحد را در 15 كيلومتري جنوب شهر بوشهر آغاز كردند و تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979 (1357) واحد اول حدود 75 درصد و واحد دوم حدود 60 درصد ساخته شد.
با پيروزي انقلاب اسلامي، پيمانكار آلماني حاضر به ادامه همكاري با جمهوري اسلامي ايران نشد و متخصصان خود را از نيروگاه اتمي بوشهر خارج كرد.
جمهوري اسلامي ايران سرانجام در 25 اوت 1992 موافقتنامه جامع همكاري هاي هسته اي را با مسكو امضا كرد و شركت روسي «اتم استروي اكسپورت» هشتم ژانويه 1995 عمليات تكميل واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر را به عهده گرفت.
براساس اولين تاريخ مورد توافق ميان تهران - مسكو قرار بود اين نيروگاه در هشتم ژوئيه 1999 ميلادي تكميل شود اما تاريخ بهره برداري از واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر تاكنون حدود 10 سال است به تعويق افتاده است.
روسيه، بارها يكي از دلايل تاخير در تكميل اين نيروگاه را تبديل سيستم غربي نيروگاه به سيستم شرقي و عدم تامين مالي به موقع ادعا كرده است.
طبق آخرين توافقات ميان طرفين، قرار است واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر با قدرت يك هزار مگاوات سال آينده به بهره برداري برسد.
«اتم استروي اكسپورت» روز 28 ژانويه سال 2009 خبر اتمام تحويل سوخت هسته اي را براي نيروگاه بوشهر اعلام كرد.
در ماه ژوئن سال 2009 كانتينرهاي سوخت هاي مجازي در راكتور نيروگاه بوشهر جاسازي شد و در حال حاضر امور مربوط به راه اندازي در محوطه نيروگاه در حال اتمام است.
همچنين به گزارش خبرگزاري شين هوا، وزير امور خارجه روسيه درباره بحث هسته اي ايران تصريح كرد كه روسيه بر اين باور است كه دستيابي به راه حل ديپلماتيك با هدف حل پرونده هسته اي ايران امكان پذير است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14