(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 اسفند 1388- شماره 19605
 

هزينه هاي بالاي آبرساني به داشلي برون
لرستان بهشت ايران و سرزمين چشمه ها گزارش از: نور محمد سپهوند - خبرنگار كيهان در خرم آباد
نوروز؛ از جنگلهاي ديدني تا دشت كوير استان سمنان
اعلام آمادگي شركت تركيه اي براي سرمايه گذاري در همدان
بسياري از اختيارات استاندار استان اصفهان به فرمانداران تفويض شد
امضاي تفاهم نامه احداث قطار سبك شهري در رشت
صادرات محصولات مازندران به عراق و افغانستان
با اجراي طرح توسعه بندر لنگه به جمع بنادر كانتينري كشور مي پيوندد
كار ساخت سيل بند رودخانه «انوه» اوز آغاز شد
خودكفايي بيش از يك هزار خانوار تحت پوشش كميته امداد امام خميني كردستان
مدير آموزش و پرورش برازجان خبر داد



هزينه هاي بالاي آبرساني به داشلي برون

آب اگر براي همه، مايه زندگي است، براي سرزمين هاي خشك و روبه كوير، خود زندگي است، منطقه شمال گنبدكاووس معروف به بخش داشلي برون و نوارمرزي منطقه اي خشك و روبه كويري است كه متاسفانه دسترسي به آب براي مردم منطقه براحتي ميسر نبوده و سالهاست مردم اين منطقه با استفاده از آب باران و ارسال آب توسط تانكرها از سوي ادارات و نهادهاي ذيربط آب آشاميدني خود را تامين كرده اند. درسالهاي بعد از انقلاب برخي روستاهاي نزديك شهر گنبدكاووس توانسته اند با همت مسئولان، آب آشاميدني سالم داشته باشند. ولي بسياري از روستاهاي نوارمرزي داشلي برون همچنان بي آب مانده و مردم صبور آنها درانتظار همت مسئولان بوده و هستند.
دولت نهم در راستاي محروميت زدايي مناطق محروم درسال 1384 كلنگ مجتمع آبرساني نوارمزي را در منطقه داشلي برون به زمين زده و در آن سال به مبلغ 36ميليارد تومان نياز پروژه را برآورد كردند و مقرر شد كه درسال 1393 اين پروژه خاتمه يابد.
پروژه مذكور با طول شبكه 1388 كيلومتر با حدود 16 چاه عميق و خط انتقال 597 كيلومتري براي 80 روستاي نوارمرزي و داشلي برون طراحي شده است كه متاسفانه تا پايان سال 1387 فقط 17% رشد فيزيكي داشته است. اين درحاليست كه از مبلغ يادشده فقط نزديك به پنج ميليارد تومان درطول 4سال به اين پروژه تزريق شده است. اگر خوش بينانه به موضوع نگاه كنيم يعني هرسال 5/1ميليارد تومان و اگر 36ميليارد تومان را تقسيم به 5/1ميليارد كنيم اين پروژه چيزي حدود 24سال طول خواهد كشيد تا به اتمام برسد. يادآوري مي شود كه در سال 1388 مبلغ 300ميليون تومان اعتبار براي اين پروژه تصويب شده كه متاسفانه با اين مبلغ كاري نمي شود انجام داد. از طرفي مسئولان آبفا و سازمان برنامه ريزي استانداري گلستان درسال 88 مجددا هزينه پروژه را ارزيابي كرده و با توجه به تورم و قيمتهاي فعلي براي اتمام اين پروژه و هزينه هاي بعمل آمده اينبار مبلغ 81 ميليارد تومان اعتبار ديگر برآورد كردند و اين درحاليست كه اگر اين مبلغ درسال جاري تزريق شود شايد بتوان همه امكانات مورد نياز را تهيه كرد درغير اين صورت اگر باز هم بخواهيم اين اعتبار را به تاخير بيندازيم. هرساله حداقل 20% تورم را براي اين مبلغ بيافزائيم. مسئولان مي گويند اگر واقعاً قرار است منابع آب را در شمال گنبد داشته باشيم و روستاهاي اين منطقه را كه فاقد آب هستند داراي آب آشاميدني كنيم و به اهداف اين پروژه بصورت كامل دست يابيم بايد با ديد ملي به اين پروژه نگاه كرد زيرا بدون احتساب اعتبار ملي به هيچ عنوان نمي شود كاري كرد.
كيكاووس خاكلي
خبرنگاركيهان درگنبدكاووس

 



لرستان بهشت ايران و سرزمين چشمه ها گزارش از: نور محمد سپهوند - خبرنگار كيهان در خرم آباد

لرستان امسال به بركت باران هاي فراوان زودتر از سال هاي قبل جامه بهاري بر تن كرد و با شكفتن انواع گل ها و شكوفه ها آماده استقبال از مهمانان نوروزي شده است.
زيبايي ها، ديدني ها و جاذبه هاي لرستان در انتظار ميهمانان نوروزي از نقاط دور و نزديك ايران است. تا خستگي يك سال كار و تلاش را از وجود ايراني ها بزدايد و اوقاتي رويايي و فراموش نشدني را در خاطرات نوروزي شان ثبت كند.
تعطيلات نوروز را در لرستان با ويژگيهاي دل انگيز اين استان سپري كردن بسيار لذت بخش است.
بافت طبيعي لرستان بويژه در مركز استان همانند شهرهاي آن زيبا و جذاب است. طي هفته هاي اخير مسئولان شهري تلاش وسيعي را براي رفاه حال مسافران نوروزي و استقبال از آنان بعمل آورده اند. كه علاوه بر ترميم و تزيين پيكره شهري اختصاص دهها مكان آموزشي، اقامتي، هتل ها، چادر و غيره به منظور اسكان مسافران از جمله آنهاست.
لرستان سرزمين چشمه ها و رودخانه هاي پرآب و درختان خودرو است كه اغلب آنها را بلوط تشكيل مي دهد.
لرستان به واسطه طبيعت غني و آبهاي فراوان ظرفيت بسيار بالايي براي گردشگري، توليد محصولات كشاورزي، دامي، طيور و آبزيان برخوردار است كه لبنيات، ماهي قزل آلا، عسل و گوشت احشام آن از كيفيت بسيار بالايي برخوردار است.
لرستان داراي شهرهاي متعددي است كه خرم آباد مركز استان، بروجرد، اليگودرز، ازنا، دورود، اشترينان، الشتر، نورآباد، دوره چگني، كوهدشت و پلدختر از عمده ترين آنها بشمار مي روند.
اين استان با مجموعه بزرگي از آثار باستاني و تاريخي، مراكز تفريحي و گردشگري، رودخانه ها، چشمه ها، آبشارها، تالاب ها و غارها با طبيعت آراسته به انواع رنگهاي شكل گرفته از پوشش گل و گياه انواع مناظر باشكوهي را براي استقبال از مسافران نوروزي عرضه كرده است و مزارع سرسبز وسيع هر انساني را بر سر شوق مي آورد. مهمان نوازي از ويژگيهاي مردم خونگرم و مهربان لرستان است و با فرهنگ اين مردم عجين گشته است.
در اكوسيستم طبيعي لرستان انواع جانوران وحشي شامل خرس قهوه اي، سمور، سنجاب، گراز، كفتار، روباه، كل وبز، قوچ و ميش، آهو و پلنگ و در رودخانه ها و تلاب هاي استان، انواع پرندگان مهاجر مانند: لك لك، حواصيل، چنگ و انواع غاز و مرغابي ديده مي شود. مناطق اشترانكوه و سفيدكوه محدوده حفاظت شده و دره ني گا، در نزديكي دورود به عنوان منطقه شكار ممنوع در نظر گرفته شده است.
شهرستان خرم آباد در فاصله 480 كيلومتري جنوب غرب تهران، در دره اي خوش آب و هوا با درختان انبوه و جويبارهاي پر آب، در ميان كوه هاي بلند واقع شده و به لحاظ طبيعت خاص خود داراي مناظر ديدني و جاذبه هاي طبيعي فراوان است. از لحاظ قدمت و سابقه تاريخي، خرم آباد يكي از شهرهاي قديمي ايران به شمار مي آيد. قلعه فلك الافلاك، مناره آجري، سنگ نوشته، گرداب سنگي، پل شكسته، پل كشكان، پارك و درياچه كيو، مسجد جامع، مقبره باباطاهر، سراب چنگاني، بازار سرپوشيده، ميرزا سيدرضا، پارك جنگلي مخملكوه، پارك جنگلي شوراب، آبشار بيشه، آبشار نوژيان، آبشار گريت از مهم ترين جاذبه هاي اين شهرستان به شمار مي آيند.
شهرستان بروجرد: در 110كيلومتري شمال شرقي خرم آباد در ناحيه اي تقريبا كوهستاني واقع شده است. در تابستان هواي بروجرد بسيار مطلوب و دلپذير است و در زمستان برف فراواني بر آن مي بارد. اين شهر كه در كنار كوه كرين واقع شده چشمه هايي پر آب و دره هاي پر درختي دارد.
دورود: اين شهرستان در حدود 96كيلومتري شمال شرقي خرم آباد واقع شده است. و داراي جاذبه هاي مذهبي و مناظر بديع طبيعي است. امامزاده پيروالي و آبشار معروف بيشه از جمله جاذبه هاي مهم اين شهرستان محسوب مي شوند.
اليگودرز: اين شهر در فاصله 154 كيلومتري شرق خرم آباد در ناحيه اي كوهستاني و مرتفع قرار دارد.
ازنا: ازنا در فاصله 132 كيلومتري شرق خرم آباد واقع شده و آب و هواي آن سردسيري است مقبره امامزاده قاسم از زيارتگاه هاي آن است. همچنين در دامنه اشترانكوه كه مشرف بر ازنا است، مناظر طبيعي فراواني مانند: تونل برفي، دره تخت و سراب دارياب وجود دارد.
كوهدشت: كوهدشت در 94 كيلومتري غرب خرم آباد واقع است و داراي جاذبه هاي متنوع باستاني و طبيعي است. عمده ترين آثار مفرغي لرستان از معبد سرخ دم لكي كه بقاياي آن در 6 كيلومتري شمال شرقي كوهدشت واقع شده بدست آمده است. نقاشي هاي صخره اي پيش از تاريخ هوميان و ميرملاس از ارزش و اعتبار باستاني فراواني برخوردارند.
دلفان : اين شهرستان در 95 كيلومتري شمال خرم آباد واقع است. تعداد قابل توجهي تپه باستاني كه داراي ارزش تاريخي هستند، در اين منطقه قرار دارد. مقبره شاهزاده ابراهيم كه به بابابزرگ شهرت دارد در 50 كيلومتري شرق نورآباد، از اماكن متبركه آن است.
پلدختر: پلدختر در فاصله 110 كيلومتري جنوب غربي خرم آباد واقع شده است. آب و هواي آن گرمتر از ساير نقاط است و به اين دليل محصولات كشاورزي آن زودتر به بازار عرضه مي شود. رودخانه كشكان از اين شهر عبور مي كند. استراحتگاه هايي مانند: تنگه ملاوي و معمولان، با چشمه ها و سراب هاي فراوان و مناظر زيبا در اين شهرستان قرار دارند.
همچنين تالاب هاي متعدد اطراف اين شهر مناظر بديع و دلنوازي دارند و در دامنه كوه ها جنگل هاي تنك بلوط به چشم مي خورد. غار كلماكره، غار كوگان، پل تاريخي گاو ميشان، پل تاريخي دختر و آبشار افرينه از مهم ترين جاذبه هاي اين شهرستان به شمار مي آيند.
دكتر صابري استاندار لرستان گفت: در همه شهرهاي استان كميته هاي استقبال و اسكان مسافران نوروزي به رياست فرمانداران تشكيل شده و اين كميته ها موظف به تامين رفاه و آسايش مسافران هستند.
سرتيپ حسين رحيمي فرمانده نيروي انتظامي لرستان اعلام كرد: از 15 اسفند تا 15 فروردين برنامه هاي ويژه نيروي انتظامي به منظور ارائه خدمات امنيتي به مسافران نوروزي در سراسر استان به اجرا درآمده است.
حسن شريعت نژاد فرماندار خرم آباد گفت: علاوه بر هتل هاي سال هاي گذشته چند مركز پذيرايي جديد در اين استان مهيا شده و به هر اندازه كه مسافر نوروزي به اين خطه مراجعه كند مدارس آموزش و پرورش را براي اسكان آنان مهيا كرده ايم.
وي گفت: آسفالت و لكه گيري خيابانها صورت گرفته و ايجاد امكانات قايق سواري در درياچه كيو و همچنين برپايي مراسم هاي فرهنگي هنري براي مسافران نوروزي از جمله كارهايي است كه براي استقبال ازمسافران نوروزي مهياي اجرا هستند.
ذبيح الله سياهپوش مديرعامل جمعيت هلال احمر لرستان گفت: تعداد زيادي چادر براي اسكان مسافران در نظر گرفته شده و اكيپ هاي امدادي آماده ارائه خدمت به مسافران در استان هستند.
ايرج عبدي رئيس مركز اورژانس 115 لرستان نيز گفت: همه محورها و شهرهاي استان زير چتر خدماتي اين مركز قرار دارند و امكانات و تجهيزات لازم با نيروهاي مجرب آماده انجام وظيفه هستند.

 



نوروز؛ از جنگلهاي ديدني تا دشت كوير استان سمنان
گزارش از : سيدحسين عمادي - خبرنگار كيهان در سمنان

سمنان- خبرنگاركيهان:
استان سمنان از شرق به استان خراسان از شمال به استانهاي مازندران و گلستان از غرب به استانهاي قم و تهران و از جنوب به استان اصفهان محدود شده است و داراي 5شهرستان سمنان، شاهرود، دامغان،گرمسار و مهديشهر است.
شهرهاي دامغان، سمنان، شاهرود، بسطام و گرمسار در گذشته قسمتي از مسير جاده ابريشم كه از آنها ابريشم چين به غرب آسيا وارد يا صادر مي شد و درازاي آن مصنوعات آن سرزمين ها روانه شرق آسيا مي شد است.
استان سمنان داراي اماكن مذهبي زيارتي و تاريخي متعددي است كه مسجد تاريخانه دامغان، مسجد جامع و مسجد امام سمنان مجموعه با يزيد بسطامي شاهرود و... از آن جمله هستند. اين استان از لحاظ آداب و رسوم فرهنگي مردم، كانون گوناگوني هاست و مهدشعرا و دانشمنداني چون منوچهري دامغاني اين يمين فرومدي فروغي بسطامي و شيخ علاءالدوله سمناني شيخ ابوالحسن خرقاني و... بوده است. با توجه به اسناد و مدارك و بررسي هاي انجام شده استان سمنان داراي بيش از 1147 اثر تاريخي است كه تاكنون حدود 512 اثر در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. زبان مردم سمنان از بقاياي دست نخورده زبان پهلوي است كه در حال حاضر به گويشهاي سمناني، سنگسري، شهميرزادي، سرخه اي، بيانانكي تقسيم مي شود.
اين استان همچنين داراي پاركهاي مصنوعي و فضاي سبز بسيار زيادي است و سوغات استان سمنان انار، خربزه، انگور، پسته، نان، چاي، (شيريني و كماچ)، انجير، گردو، آلو، گليم، جاجيم، سفره قلم كار، قاليچه (ابريشمي و پشمي و چوخا (پارچه) است.
از جاذبه هاي شهرستان سمنان مي توان به مسجد امام خميني؛ مسجد جامع، دروازه ارگ، موزه گرمابه پهنه؛ امامزاده يحيي ابن موسي (ع)؛ مقبره شيخ علاء الدوله سمناني، چشمه معدني آب گرم، پارك جنگلي سوكان اشاره كرد.
از نقاط ديدني شاهرود مي توان به مسجد جامع بسطام؛ برج كاشانه؛ مجموعه تاريخي بسطام؛ آرامگاه شيخ ابوالحسن خراقاني؛ آرامگاه ابن يمين فريومدي؛ مسجد جامع فريومد؛ موزه شاهرود؛ جنگل ابر؛؛ مناطق ديدني خوش ييلاق؛ مجن و آبشار تنگه داستان؛ زيستكره توران نام برد.
مهمترين آثار و ابنيه تاريخي دامغان عبارتند از تپه حصار؛ مسجد تاريخانه، مسجد جامع، برج چهل، دختر، گردكوه، پير علمدار؛ برج طغرل؛ چشمه علي و به نام برد.
¤ آثار تاريخي شهرستان گرمسار نيز امامزاده كوشك؛ جاده ابريشم، كاخ بهرام گور، امامزاده علي اكبر تپه غول آباد؛ تپه ملك آباد؛ كاروانسراي ده نمك؛ قلعه استوناوند؛ تپه محمود آباد؛ ارتفاعات روستاي رامه و قاليباف است.
¤ حسينيه المهدي؛ غار دربند و شهر نمونه گردشگري شهميرزاد جنگل هاي ديدني منطقه رودبارك؛ مناطق حفاظت شده پرور و روستاهاي زيبا و مناطق ييلاقي همانند روستاي چاشم؛ خطيركوه و منطقه پشتكوه از مناطق ديدني شهرستان مهديشهر هستند.
صنايع دستي و سوغات استان سمنان:
سوغات سمنان نان چاي (شيرمال و كماچ)؛ انجير و گليم؛ جاجيم؛ سفال و نمد است. از سوغات معروف دامغان مي توان به پسته آن اشاره كرد. نمدمالي؛ گليم بافي و جاجيم بافي و پارچه قلم كار هم از عمده صنايع دستي معروف دامغان است. از سوغات معروف گرمسار مي توان به انار؛ خربزه و از صنايع دستي مي توان به سفالگري و درودگري اشاره كرد. سوغات معروف مهديشهر قالي بافي؛ نمدمالي، گردو، آلو، گليم و جاجيم بافي و فرآورده هاي مختلف لبني است. به منظور پذيرايي بهتر از مسافران نوروزي به استان سمنان از سوي مسئولان استان اقدامات بسيار خوبي انجام گرفته است.
تجهيز و آماده سازي مدارس
ابوالقاسم قزوهي رئيس سازمان آموزش و پرورش استان سمنان در گفت وگويي با خبرنگار كيهان گفت: با فرا رسيدن تعطيلات نوروز تعداد 189 باب از مدارس استان سمنان از تاريخ 28 اسفندماه جاري لغايت 12 فروردين ماه سال 1389 كه در مسير زائران ثامن الائمه(ع) قرار گرفته است. براي اسكان مسافران نوروزي تجهيز مي شوند.
وي افزود: در نوروز 89 با تجهيز 1416 كلاس درس در 10 شهرستان و منطقه استان اقدام به پذيرايي از زائران امام رضا(ع) از سراسر كشور خواهيم كرد.
وي گفت: در سال گذشته سازمان آموزش و پرورش استان پذيراي بيش از 90هزار نفر از مسافران نوروزي در ايام تعطيلات بود. رئيس سازمان آموزش و پرورش استان سمنان با بيان اينكه در سال گذشته از محل وجوه دريافتي از مسافران مبلغ 233 ميليون ريال صرف خريد تجهيزات شده است تصريح كرد: اين تجهيزات شامل 323 تخته فرش، 40 دستگاه اجاق گاز، 166 تخته پتو، احداث حمام در 7 آموزشگاه و... بوده است علاوه بر اين از سازمان نيز 500تخته پتو به صورت رايگان در اختيار ستاد اسكان شهرستان ها و مناطق استان قرار گرفته است.
قزوهي اظهار داشت: در نوروز 89 همكاران و همسران شهداي فرهنگي و بازنشستگان آموزش و پرورش براي استفاده از مراكز اسكان از 40درصد تخفيف ويژه برخوردار خواهند شد. وي همچنين از اختصاص يك آموزشگاه به نزديك ترين بيمارستان سوانح براي اسكان خانواده هاي مصدومان جاده اي به صورت رايگان در سمنان، شاهرود، گرمسار و دامغان خبر داد و افزود: درمانگاه هاي فرهنگيان استان نيز در ايام تعطيلات نوروز آماده خدمات دهي به مسافران مي باشد.
راه اندازي پايگاه هاي اطلاع رساني
عباس كاشيان مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان گفت: اين اداره كل همانند سالهاي گذشته اقدام به راه اندازي پايگاه هاي اطلاع رساني براي راهنمايي مسافران در ورودي و خروجي شهرستانها و مراكز پرتردد و ادارات شهرستانهاي استان مي كند.
وي افزود: اين پايگاه ها از تارخ 28 اسفندماه سال جاري تا پايان تعطيلات نوروزي به طور 24 ساعته مشغول فعاليت خواهند بود.
كاشيان گفت: در اين پايگاه ها افراد آموزش ديده به راهنمايي مسافران و معرفي جاذبه هاي تاريخي، طبيعي و فرهنگي استان سمنان خواهند پرداخت. كاشيان با اشاره به راه اندازي يك پايگاه اطلاع رساني ويژه شهر نمونه گردشگري شهميرزاد افزود: با توجه به موقعيت ويژه گردشگري شهميرزاد به ويژه در ايام نوروز و فصل بهار يك پايگاه اطلاع رساني در شهر شهميرزاد راه اندازي خواهد شد كه در آن ضمن راهنمايي گردشگران، به معرفي شهميرزاد به وسيله بروشوري كه منتشر شده است اقدام مي كنند.
به گفته علي اكبر صيادجو رئيس مجمع امور صنفي سمنان و فولادي رئيس بازرسي مجامع امور صنفي استان سمنان كشيك بخشهاي مختلف رفاهي، خدماتي و امدادرساني جاده اي در سطح استان به عهده مجمع امور صنفي گذاشته شده و در سال گذشته نيز به خاطر ارائه خدمات مطلوب و امدادرساني به مسافران نوروزي رتبه اول را در كشور بدست آورده ايم و امسال نيز در اين بخش با 73 دستگاه يدك كش و 32 دستگاه جرثقيل در بخش خدمات رساني به امدادخواهان در سطح جاده هاي استان امدادرساني مي شود.
رئيس مجمع مشترك صنفي سمنان گفت: كار بازرسي از اصناف و نظارت نيز از اولويت هاي كاري ما است.
ضمن اينكه حضور نيرو هاي پليس و هلال احمر و امداد و نجات در جاده هاي استان از ديگر اقدامات براي تردد آسانتر مسافران نوروزي از استان سمنان است.

 



اعلام آمادگي شركت تركيه اي براي سرمايه گذاري در همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
يك شركت تركيه اي براي سرمايه گذاري در اجراي پروژه هاي استان همدان اعلام آمادگي كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در جلسه كميسيون تجاري ايران و تركيه كه با حضور مسئولان شركت بين المللي اورنيت ري سرچ تركيه در محل استانداري برگزار شد، محمد ناصر نيكبخت معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استاندار همدان، گفت: وجود دو راه آهن، آزاد راه و فرودگاه بين المللي، از جمله زيرساخت هاي استان همدان به شمار مي رود.
وي افزود: با توجه به وجود زمينه هاي مناسب، علاقه مند به توسعه روابط با سرمايه گذاران و تجار تركيه اي، براي مشاركت در پروژه هاي اين استان هستيم.
نيكبخت اظهار داشت: در بخش هايي مثل استخراج معادن از جمله سيليس و آندولوزيت، صنايع از جمله پتروشيمي، شركت شيشه، صنايع تبديلي، پروژه هاي شهري مانند قطار شهري با تراموا، پل هاي مكانيزه، جمع آوري و دفع و بازيافت مكانيزه زباله، نيز مسكن سازي صنعتي و... زمينه هاي بسيار خوبي براي سرمايه گذاري در همدان وجود دارد.
در ادامه «چاي سنگ چيو» مدير شركت بين المللي اورنيت سرچ تركيه، همدان را داراي قابليت ها و ظرفيت هاي بالايي براي سرمايه گذاري دانست و گفت: ترك ها به گسترش سرمايه گذاري در ايران علاقه خاصي دارند.
وي افزود: هدف اصلي سفر ما به ايران مشاركت در دو پروژه مسكن و معادن همدان است كه در پي كسب اطلاعات لازم در خصوص اين پروژه ها هستيم و به همكاري در پروژه هاي ديگر به ويژه در بخش راه نيز علاقه منديم.

 



بسياري از اختيارات استاندار استان اصفهان به فرمانداران تفويض شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
استاندار اصفهان گفت: با هدف تسريع در روند كارها، بسياري از اختيارات استاندار به فرمانداران تفويض شده است.
عليرضا ذاكر اصفهاني در جلسه شوراي اداري استان اصفهان افزود: اين اختيارات در مواقع مقتضي و در چارچوب قانوني تعيين شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وي افزود: از همه دستگاه ها و ارگان ها مي خواهيم تمام ظرفيت و توان خويش را براي اجراي وظايف حوزه مسئوليت خود بكار برده و چنانچه با محدوديتي روبرو هستند مراتب را به استانداري، وزارتخانه مربوطه و نمايندگان مجلس اطلاع دهند.
استاندار اصفهان اظهار داشت: از حضور سرمايه گذاران در استان استقبال كرده و مانع سوق پيدا كردن آنان به خارج از استان خواهيم شد.

 



امضاي تفاهم نامه احداث قطار سبك شهري در رشت

رشت- خبرنگاركيهان:
رئيس شوراي اسلامي شهر رشت از امضاء تفاهم نامه احداث و راه اندازي قطار سبك شهري بين شهرداري رشت و شركتي از چين خبرداد.
موسي ناصح در جلسه مشترك با استاندار گيلان افزود: اجراي اين پروژه به بيش از 10هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
به گفته وي استفاده از تسهيلات فاينانس، خدمات فني مهندسي، مشاوره و همكاري درخصوص احداث راه آهن سبك شهري از ديگر موارد تفاهم نامه مذكور است.
وي خاطرنشان ساخت: از سوي ديگر اجراي پروژه برعهده طرف چيني و مطالعه و نظارت آن با شهرداري رشت است.
رئيس شوراي اسلامي شهر رشت در ادامه با اشاره به عملكرد مركز پژوهش شوراي اسلامي اين شهر نيز گفت: اين مركز با پژوهش تحت عنوان طرح مديريت پسماند عنوان برتر شوراهاي اسلامي سراسر كشور در بين 2هزار و 600طرح را از آن خود كرد.
فريدوني شهردار رشت نيز تصريح كرد: در حال حاضر رشت متراكم ترين شهر كشور پس از تهران است كه رفع مشكلات آن بيش از پيش ضروري است.
وي با اشاره به بودجه 880ميليارد ريال شهرداري رشت در سال جاري اين اعتبارات را با توجه به حجم بالاي پروژه هاي عمراني شهري ناكافي دانست و آن را موجب كندي اجرا و توقف پروژه هاي عمراني خواند.
شهردار رشت در پايان سخنانش از استاندار گيلان جهت تخصيص بخشي از اعتبارات ملي براي راه اندازي حمل و نقل ريلي بويژه قطار شهري در اين شهر كمك خواست.

 



صادرات محصولات مازندران به عراق و افغانستان

ساري- خبرنگار كيهان:
بازارهاي عراق و افغانستان به عنوان بازار جديد صادراتي مازندران شناخته شد.
معاون برنامه ريزي استاندار مازندران با اعلام اين خبر افزود: براي اين منظور ميز صادراتي عراق و افغانستان در مازندران راه اندازي شد.
ولي الله فرزانه تجربه ارتباط اقتصادي مازندران با كشور تركمنستان را ناموفق خواند و افزود: ارسال بي كيفيت كالا به تركمنستان دليل ناموفق بودن مناسبات اقتصادي مازندران با آن كشور بوده است.
وي افزود: ميز صادراتي در مازندران مسئوليت نظارت بر كيفيت كالاهاي صادراتي اين استان را برعهده دارد.
فرزانه ميزان صادرات غيرنفتي مازندران را در سال جاري معادل 350 ميليارد ريال ذكر كرد و افزود: با توجه به قابليت صادرات سالانه 400 هزار تن محصول مركبات مازندران برنامه ريزي در اين ارتباط ضرورت دارد. به گفته وي با بهره گيري از تسهيلات زودبازده دولت شمار سردخانه هاي مازندران از 24 به 41 واحد افزايش يافت.

 



با اجراي طرح توسعه بندر لنگه به جمع بنادر كانتينري كشور مي پيوندد

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
مدير اداره بنادر و دريانوردي بندر لنگه گفت: با اجراي طرح توسعه اين بندر، بيش از 8 هكتار به اراضي بندر لنگه افزوده مي شود.
اسماعيل مكي زاده افزود: ظرفيت كنوني اين بندر حدود يك ميليون و 500 هزار تن است كه با اجراي طرح توسعه اين رقم به حدود 4 ميليون و 500 هزار تن مي رسد.
وي با اشاره به طرح توسعه بندر لنگه از سمت غربي و شرقي گفت: در بخش غربي، زيرسازي، ساخت انبار، پاركينگ كاميون ها و محل دپوي كانتينر ايجاد مي شود كه بيش از يك ميليارد و 500 ميليون تومان اعتبار هزينه خواهد شد. مدير اداره بنادر و دريانوردي بندرلنگه تصريح كرد: با اجراي اين طرح، بندر لنگه به جمع بنادر كانتينري كشور اضافه مي شود و با توجه به موقعيت مناسب اين بندر، پيش بيني مي شود بندرلنگه به يكي از مهمترين و فعال ترين بنادر كانتينري كشور تبديل شود.
مكي زاده در ادامه گفت: در بخش شرقي نيز بحث ايجاد پس كرانه و راه اندازي حوضچه شرقي در برنامه قرار دارد كه 14 ميليارد و 500 هزار تومان اعتبار نياز دارد.
مدير اداره بنادر و دريانوردي بندر لنگه گفت: مراحل توسعه اين بندر تاكنون در بخش مرمت اسكله قديم به طول 220 متر، ساخت اسكله جديد به طول 230 متر و احياي پس كرانه ها، جاده هاي دسترسي و احداث ساختمان هاي مرتبط اجرا شده و مهمترين مرحله آن در دست انجام است.

 



كار ساخت سيل بند رودخانه «انوه» اوز آغاز شد

اوز - خبرنگار كيهان:
ساخت سيل بند رودخانه خشك «انوه» در شهر اوز آغاز شد.
شهردار اوز با اعلام اين خبر گفت: به منظور برگردان و هدايت سيلاب و محافظت از اماكن و منازل قسمت هاي غرب و جنوب غربي شهر اوز، اين سيل بند ساخته مي شود.
مسعود كراماتي طول اين سيل بند را 250 متر و ارتفاع ديوار آن را 5 متر ذكر كرد و گفت: به خاطر حجم زياد آب در مواقع بارندگي ديواره با سنگ و سيمان و بتون به پهناي 5/2 متر ساخته مي شود. شهردار هزينه مصرف شده براي سيل بند رودخانه انوه را 700 ميليون ريال ذكر كرد و افزود: دو سوم آن از اعتبارات شهرداري اوز و يك دوم بقيه از محل اعتبارات حوادث پيش بيني نشده استانداري فارس تامين خواهد شد.

 



خودكفايي بيش از يك هزار خانوار تحت پوشش كميته امداد امام خميني كردستان

سنندج- خبرنگار كيهان
بيش از يك هزار و 100 خانوار تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) كردستان به خودكفايي رسيده اند.
مدير كل كميته امداد امام خميني(ره) استان كردستان با بيان اين مطلب افزود: 815 پروژه با اعتباري بالغ بر 81 ميليارد و 500 ميليون ريال از سوي كميته امداد براي طرح هاي اشتغال زايي و خودكفايي اجرا شده است. همچنين از محل سفر تاريخي و سرشار از رحمت رهبر معظم انقلاب
8 ميليارد و 200 ميليون ريال براي يك هزار و 266 طرح ديگر طي 11 ماه گذشته اختصاص يافته است. علي اكبر بسطامي گفت اين كميته از ابتداي فعاليت خود در استان توانسته است 30 هزار و 109 واحد مسكوني براي مددجويان تحت پوشش خود احداث كند كه 70 درصد از اين واحدها احداثي و 30 درصد نيز مرمت و نوسازي شده است.
بسطامي از معرفي سه هزار و 300 طرح اشتغال زايي به بانك هاي عامل از محل مصوبات دولت نهم خبر داد و گفت اعتبار اين طرح ها 240 ميليارد ريال است.
مدير كل كميته امداد امام خميني(ره) كردستان با اشاره به سفر پرخير و بركت رهبر فرزانه انقلاب به كردستان گفت: از محل اعتبارات سفر معظم له مبلغ 244 ميليارد و 190 ميليون ريال اعتبار به كميته اعطا شد كه به ازاي احداث هر يك واحد مسكوني براي محرومان تحت پوشش مبلغ 120 ميليون ريال بلاعوض و 30 ميليون ريال از طريق تسهيلات قرض الحسنه اختصاص يافت كه در نهايت 830 واحد مسكوني با اعتباري به مبلغ 99 ميليارد و 600 ميليون ريال خريداري يا احداث شد.
بسطامي تصريح كرد: 33 ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار نيز براي احداث و خريد 290 واحد مسكوني از محل سفر هيئت دولت به كردستان در اختيار كميته امداد امام خميني(ره) اين استان قرار داده شد.
وي گفت: كميته امداد در راستاي خدمات رساني به ولي نعمتان خود مبلغ 12 ميليارد و 400 ميليون ريال براي گازرساني 498 واحد مسكوني خانواده هاي تحت پوشش خود از محل اعتبارات سفر هيئت دولت هزينه كرده است.

 



مدير آموزش و پرورش برازجان خبر داد

50 مدرسه آماده سكونت ميهمانان نوروزي
برازجان - خبرنگار كيهان:
50 مدرسه آماده اسكان ميهمانان نوروزي برازجان است.
«عباس علي اسدي» مدير آموزش و پرورش برازجان در نشست شوراي آموزش و پرورش اين شهرستان با اعلام اين خبر گفت: اين مراكز آموزشي از27 اسفندماه آماده پذيرايي از ميهمانان نوروزي برازجان هستند. وي افزود: 26 مدرسه در شهر دالكي، تنگ ارم و كله، مراكز بخش هاي ارم و بوشكان در منطقه پشتكوه براي استقبال و سكونت مسافران نوروزي در نظر گرفته شده است. اسدي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه سهيمه دانش آموزي راهيان نور 200 دانش آموز از شهرستان برازجان است گفت: اولين اولويت ما اين است كه فرزندان شهدا و جانبازان به مناطق عملياتي بروند تا از نزديك با محل رزم پدران خود آشنا شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14