(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 اسفند 1388- شماره 19605
 

گيتس : نگران قدرت روزافزون حزب الله هستيم
مخالفان مبارك : براي تغيير در مصر بايد به مردم تكيه كنيم نه آمريكا
براي جلوگيري از انتفاضه سوم اسرائيل بيت المقدس را به پادگان نظامي تبديل كرد
مردم ايتاليا در تظاهراتي گسترده خواستار بركناري برلوسكني شدند
تظاهرات ضد آمريكايي در جاكارتا اوباما را به اندونزي راه ندهيد
50 هزار نيروي امنيتي تايلند براي مهار ناآرامي ها به حال آماده باش درآمدند
چين: آمريكا حاكميت ما را نقض كرده است
جنبلاط: اشتباه كردم ديگر عليه بشاراسد حرف نمي زنم
مردم عراق در سالگرد ورود اشغالگران به خيابان ها مي ريزند
سلسله انفجارهاي قندهار 40 كشته و 100 مجروح برجاي گذاشت



گيتس : نگران قدرت روزافزون حزب الله هستيم

وزير دفاع آمريكا اذعان كرد كه قدرت روزافزون حزب الله لبنان، واشنگتن را نگران كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «رابرت گيتس» در گفت وگو با شبكه العربيه اظهار داشت، تعداد موشك هايي كه حزب الله در اختيار دارد بيش از بسياري از كشورهاي منطقه است و همين مسئله قدرت دفاعي و بازدارندگي حزب الله را افزايش داده است.وي بدون اشاره به زرادخانه هاي هسته اي رژيم صهيونيستي كه تهديدي جدي براي كشورهاي منطقه است از افزايش توان نظامي حزب الله به ويژه پس از جنگ 2006 ابراز نگراني كرد.اين اظهارات در شرايطي صورت مي گيرد كه حزب الله لبنان اخيرا از دولت لبنان خواسته تا توافقنامه امنيتي اين كشور با آمريكا كه در زمان نخست وزيري فوادسينيوره منعقد شده را باطل اعلام كند.


 



مخالفان مبارك : براي تغيير در مصر بايد به مردم تكيه كنيم نه آمريكا

يك عضو حزب مخالف دولت مصر گفت: مخالفان حسني مبارك براي ايجاد تغييرات و برقراري دموكراسي در مصر به ملت اين كشور متكي هستند نه به دولت آمريكا.
«جرج اسحاق» وابسته به حزب كفايه، در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» اظهار داشت: محمد البرادعي مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي و از نامزدهاي احتمالي رياست جمهوري آينده مصر، روي اين موضوع تاكيد دارد كه تغيير بايد بر اساس خواست مردم مصر باشد نه آمريكا.
وي گفت: البرادعي خواهان ايجاد تغيير در وضعيت سياسي استبداد زده مصر از طريق اقدامات جديدي است كه اساساً بر تائيد مردمي متكي است، چراكه جوانان مصري تمايل زيادي به تغييرات در عرصه سياست دارند.

 



براي جلوگيري از انتفاضه سوم اسرائيل بيت المقدس را به پادگان نظامي تبديل كرد

رژيم صهيونيستي در راستاي جلوگيري از آغاز انتفاضه سوم با استقرار سربازان گسترده در بيت المقدس اين منطقه را به يك پادگان نظامي تبديل كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي امنيتي و ارتش اسرائيل براي چهارمين روز متوالي تمامي صحن هاي مسجدالاقصي را محاصره كرده اند و اجازه رفت و آمد به فلسطيني ها را نمي دهند، تمامي درهاي مسجدالاقصي بسته شده و تنها شهرك نشينان صهيونيست اجازه تردد در بيت المقدس را دارند.
همچنين نيروهاي پليس و گارد مرزي اسرائيل در مقابل درهاي مسجدالاقصي مستقر هستند و مراكز ايست بازرسي و موانعي را در مقابل درهاي مسجدالاقصي ايجاد كردند. در اطراف مسجدالاقصي قانون منع آمد و شد به اجرا درآمده و تنها خودروهاي پليس و امنيتي حق نزديك شدن به درهاي مسجدالاقصي را دارند.
پليس رژيم صهيونيستي چند اتوبوس حامل نمازگزاران را كه قصد ورود به مسجدالاقصي براي اداي نماز داشت، از اين مسجد دور ساخته و اجازه ندادند كه نزديك مسجدالاقصي شوند. هواپيماهاي اسرائيلي نيز بر فراز حريم هوايي مسجدالاقصي و بيت المقدس به پرواز درآمده اند.
نيروهاي رژيم صهيونيستي همچنين شنبه شب مدرسه راهنمايي دخترانه الاقصي و يك مدرسه ديني را كه در داخل مسجدالاقصي در نزديكي باب السلسله قرار دارد، بستند و دانش آموزان دختري را كه در اين مدرسه بودند از آنجا بيرون كردند و اكنون نيروهاي امنيتي اسرائيل در اين مدرسه مستقر هستند.
رژيم اشغالگر اسرائيل درهاي ورودي كرانه باختري را كه از روز پنجشنبه به دستور ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي بسته شده بود تا روز سه شنبه تمديد كرد.
ارتش رژيم صهيونيستي همواره در روزهاي اعياد يهودي اقدام به بستن ورودي هاي كرانه باختري مي كند اما اين نخستين بار طي بيش از يك سال گذشته است كه اقدام به بستن كرانه باختري كرده اند.
نيروهاي اسرائيلي همچنين «ماهر عوده» يكي از رهبران حماس را در جنوب رام الله واقع در كرانه باختري دستگير كردند، ماهر عوده از دهه 90 به اتهام چندين عمليات عليه اسرائيلي ها از سوي ارتش اسرائيل تحت پيگرد قرار داشت.
از سوي ديگر تلويزيون الاقصي وابسته به جنبش مقاومت اسلامي فلسطين با هشدار نسبت به توطئه هاي دشمن صهيونيستي براي تخريب مسجدالاقصي و نصب معبد موهوم سليمان به جاي آن، به تأكيد شيخ رائد صلاح از رهبران مقاومت اسلامي فلسطين در سرزمين اشغالي مبني بر اينكه «رژيم صهيونيستي از سه شنبه آينده طرح تخريب مسجدالاقصي را عملي مي كند»؛ پرداخت و از آمادگي اشغالگران براي نصب و افتتاح بزرگترين معبد يهودي در محوطه مسجدالاقصي خبر داد.
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز طي دو جلسه محرمانه و پشت درهاي بسته در گفت وگو با اعضاي كابينه اسرائيل اعلام كرده بود كه تا 6 ماه ديگر چيزي به نام بيت المقدس وجود نخواهد داشت و به طور كامل به اسرائيل ملحق خواهد شد.
اين در حالي است كه روز گذشته نيز تظاهرات فلسطيني ها در محكوميت اقدام صهيونيست ها عليه اهانت به مقدسات اسلامي و توسعه شهرك سازي ها ادامه يافت و اين تظاهرات به درگيري هايي انجاميد كه نيروهاي اسرائيلي براي متفرق كردن تظاهرات از گاز اشك آور استفاده كردند.
در همين رابطه انجمن علماي فلسطين شهروندان فلسطيني را به حضور مداوم در داخل مسجد مبارك الاقصي و هوشياري به منظور مقابله با تمامي تلاش ها و طرح هاي رژيم اشغالگر قدس به منظور افتتاح يك معبد يهودي در نزديكي اين مسجد فرا خواند.
«صائب عريقات» مذاكره كننده ارشد فلسطيني نيز از تقاضاي تشكيلات خودگردان از واشنگتن در زمينه لغو تصميم رژيم صهيونيستي در ساخت شهرك هاي جديد خبر داد.
مفتي مصر نسبت به تهديدات و طرح هاي رژيم صهيونيستي عليه مسجدالاقصي هشدار داد و تجاوزات اخير به اين مسجد را محكوم كرد و گفت: اين طرح ها منطقه را در آستانه انفجار و هرج و مرج قرار مي دهد.
عمر و موسي دبير كل اتحاديه عرب نيز با اشاره به اعلام احداث 1600 واحد مسكوني در قدس اشغالي گفت، اعلام اين شهرك سازي ها از سوي اسرائيل توهين به ما و آمريكا بود.
همچنين در پي اعلام تصميم رژيم صهيونيستي براي ساخت 1600 واحد مسكوني جديد در بيت المقدس وزارت خارجه آمريكا سفير اين رژيم را به واشنگتن فرا خواند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از يديعوت آحارونوت، پس از اعلام رژيم صهيونيستي براي ساخت 1600 واحد مسكوني جديد در بيت المقدس وزارت خارجه آمريكا روز جمعه «مايكل اورن» سفير اين رژيم را براي حضور در نشستي و ارائه توضيحات درباره توسعه شهرك هاي جديد در بيت المقدس و تحقير «جو بايدن» معاون «باراك اوباما» به واشنگتن فرا خواند.
در طول اين نشست «جيمز استانبرگ» معاون وزير خارجه آمريكا با انتقاد شديد از عملكرد رژيم صهيونيستي براي ساخت واحدهاي مسكوني جديد در بيت المقدس خواستار آغاز مذاكرات سازش با فلسطيني ها شد.
وي همچنين خشم خود را از همزماني اعلام خبر ساخت واحدهاي مسكوني جديد با سفر بايدن به منطقه اعلام كرد.در همين حال اتحاديه اروپا روز گذشته با تاكيد بر از سرگيري مذاكرات سازش هشدار داد كه در صورت ادامه بن بست موجود و شهرك سازي تلاش ها براي ادامه مذاكرات از بين مي رود.
افشاي جاسوسي صهيونيست ها
روزنامه مصري اليوم اسابع به نقل از راديو رژيم صهيونيستي نوشت، ده ها نظامي رژيم صهيونيستي طي دو سال گذشته به عنوان كارمند ناظر از برخي شركت هاي امنيتي كشورهاي عرب خليج فارس جاسوسي كرده اند.
به نوشته اين روزنامه، اين افراد با استفاده از تابعيت دوم و هويت جعلي در اين شركت ها مشغول به كار شده اند.
راديو اسرائيل حضور جاسوسان رژيم صهيونيستي را به مهلت داده شده از سوي رئيس پليس دبي به جاسوس هاي موجود در امارات متحده عربي براي ترك اين كشور ظرف يك هفته مرتبط دانست.
پليس امارات پس از ترور المبحوح فرمانده نظامي حماس در دبي اقدامات گسترده اي را براي شناسايي عوامل ترور آغاز كرده است.
ساير رويدادها
¤ هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در تماس تلفني با نخست وزير اسرائيل از سياست هاي شهرك سازي اين رژيم به شدت انتقاد كرد.
¤ كارشناس مسائل موساد گفت، ترور المبحوح فرمانده ارشد حماس زير نظر بنيامين نتانياهو صورت گرفته است.
¤ وزير خارجه امارات اظهار داشت، امكان مدارا در مورد پرونده المبحوح وجود ندارد.
¤ وزير خارجه اتحاديه اروپا اعلام كرد كه اروپا بايد اسرائيل را تحت فشار قرار دهد تا هر چه سريع تر صلح با فلسطينيان را از سر بگيرد.
¤ وزير جنگ رژيم صهيونيستي مدعي شد كه گزارش گلدستون سراسر دروغ است.



 



مردم ايتاليا در تظاهراتي گسترده خواستار بركناري برلوسكني شدند

بيش از 200 هزار نفر از مردم ايتاليا با تجمع در ميادين اصلي رم خواستار بركناري نخست وزير فاسد اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، تظاهركنندگان با شعار «قانون و حقوق آري؛ حقه براي پيروزي، نه» در يكي از ميادين مركزي شهر رم راهپيمايي خود را آغاز كردند.
احزاب دموكرات ها، سبزها، فدراسيون چپ، سوسياليست ها و برخي انجمن ها، از جمله انجمن بنفش كه خود را عاري از هرگونه تمايلات سياسي مي داند، برنامه ريزي تظاهرات رم و برخي ديگر از شهرهاي ايتاليا را بر عهده داشتند.«سيلويو برلوسكني» نخست وزير ايتاليا در واكنش به اين تظاهرات ضددولتي، گفت: «تظاهرات براي از دست دادن آزادي وقتي كه آنها- چپ گرايان و قضات چپ گرا- آزادي شركت در انتخابات محلي را از ما سلب كرده اند، چيز مضحكي است، اما من به تظاهرات خياباني احترام مي گذارم چرا كه خود بيانگر اعتراض ناپذير وجود دموكراسي در كشور است.»
چندي پيش حزب طرفدار برلوسكني به دليل تاخير درثبت نام از شركت در انتخابات محروم شد، اما وي سعي كرد قانون را دور زده آنها را براي انتخابات نامزد كند؛ اتفاقي كه به دور جديدي از ناآرامي هاي خياباني دامن زد.
تظاهركنندگان برلوسكني را متهم كردند كه كشور را با اهداف شخصي و ناعادلانه اداره مي كند.

 



تظاهرات ضد آمريكايي در جاكارتا اوباما را به اندونزي راه ندهيد

در آستانه سفر رئيس جمهور آمريكا به جاكارتا هزاران نفر از مردم اندونزي با برپايي تظاهرات از دولت خود خواستند مانع انجام اين سفر شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران نفر از مردم شهرهاي مختلف اندونزي با برپايي تظاهرات گسترده به سفر «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا كه قرار است اواخر ماه جاري ميلادي به اين كشور صورت گيرد اعتراض كردند.
براساس اين گزارش تظاهركنندگان در استان «سولاوسي» و منطقه «جاكارتا» با سر دادن شعارهاي ضد آمريكايي از دولت خود خواستند اوباما را به كشورشان راه ندهند.
«اوباما، رهبر استعمارگران را اخراج كنيد»، «آمريكا تروريست واقعي است» و «اسلام متحد است و شكست نخواهد خورد»، از جمله شعارهاي تظاهركنندگان در اندونزي است كه خبرگزاري فرانسه به آنها اشاره كرده است.
گفتني است اوباما كه قرار است 21 مارس (اول فروردين) واشنگتن را به مقصد اندونزي، گوام و استراليا ترك كند، تاكنون چندين بار سفرش را به تعويق انداخته است.پليس اندونزي نيز طي چند روز گذشته اقدام به برپايي يك عمليات ضد تروريستي آزمايشي در جاكارتا كرده است.

 



50 هزار نيروي امنيتي تايلند براي مهار ناآرامي ها به حال آماده باش درآمدند

ده ها هزار تايلندي مخالف دولت از سرتاسر اين كشور در بانكوك تجمع كرده و خواستار انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زودهنگام شدند و همزمان 50 هزار نيروي امنيتي به حال آماده باش درآمدند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» ده ها هزار نفر از قرمزپوشان تايلندي مخالف دولت كه از سرتاسر اين كشور به بانكوك آمده اند با طرفداري از «تاكسين شيناواترا» نخست وزير سابق اين كشور، از دولت خواستند با انحلال پارلمان، مقدمات لازم براي برگزاري انتخابات زودهنگام را فراهم كند.
خبرگزاري رويتر با اعلام اينكه دست كم 80 هزار تظاهر كننده با پرچم و پيراهن قرمزرنگ از استان هاي شمالي تايلند وارد بانكوك شده اند افزود: انتظار مي رود اين جمعيت باز هم افزايش يابد.
«ويرا موسيكاپونگ»، رئيس گروه معترضان موسوم به «جبهه متحد براي دموكراسي عليه ديكتاتوري» نيز هشدار داده، نخست وزير تا روز دوشنبه فرصت دارد استعفا دهد، در غير اين صورت تظاهرات متوقف نخواهد شد.
نخست وزير تايلند نيز طي يك نطق راديويي تأكيد كرد به هيچ وجه قصد انحلال پارلمان يا استعفا را ندارد چرا كه معتقد است اين اقدام به حل مشكلات منجر نخواهد شد.
دبير كل شوراي امنيت ملي تايلند نيز به رويتر گفت: بيش از 50 هزار نيروي امنيتي در آماده باش كامل هستند و مانع از بروز و گسترش ناامني خواهند شد.
گفتني است، تظاهرات كنندگان نحوه به قدرت رسيدن نخست وزير كنوني را نامشروع دانسته و ارتش را نيز متهم به همدستي با دولت فعلي مي كنند.

 



چين: آمريكا حاكميت ما را نقض كرده است

نخست وزير چين ضمن اذعان به اختلاف شديد كشورش با آمريكا، واشنگتن را به نقض حاكميت پكن متهم كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاري فرانسه، «ون جيابائو» در سخناني با اشاره به گزارش سالانه آمريكا در مورد حقوق بشر، فروش سلاح به تايوان و موضوع دالائي لاما، آمريكا را متهم به نقض حاكميت كشورش كرد.
وي كه ديروز با خبرنگاران گفت وگو مي كرد اظهار داشت آمريكا با فروش سلاح به تايوان و پذيرش دالائي لاما از سوي اوباما، حاكميت چين را نقض كرده است.
نخست وزير چين گفت اين دو رويداد اختلاف شديدي را در روابط دو كشور موجب شد و مسئوليت آن نيز بر عهده آمريكاست.
وي كه در نشستي سالانه سخن مي گفت در ادامه با اشاره به روابط تجاري آمريكا- چين، از سياست هاي مالي واشنگتن براي تحت الشعاع قرار دادن صادرات چين به آمريكا نيز انتقاد كرد.اين سخنان در حالي ايراد مي شود كه فرستاده ويژه كاخ سفيد در تاريخ 11 اسفند ماه سال جاري به پكن رفتند تا در راستاي برطرف كردن تنش هاي ميان دو كشور مذاكراتي را با مقامات چين انجام دهند كه اين تنش ها هنوز برطرف نشده است.

 



جنبلاط: اشتباه كردم ديگر عليه بشاراسد حرف نمي زنم

رهبر حزب سوسياليست ترقي خواه دروزي لبنان با سفر به سوريه اعتراف كرد كه اظهاراتش درباره رئيس جمهور اين كشور ناشايست، غيرمنطقي و از روي خشم بيان شده و از اين بابت از بشاراسد عذرخواهي مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه سوري تشرين، وليد جنبلاط در گفت وگو با شبكه الجزيره اظهار داشت سخناني كه در مراسم سالگرد ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان در سال 2007 در مورد بشاراسد گفتم سخناني ناشايست بود كه در حالت خشم بيان شد.
وي ابراز اميدواري كرد كه بشاراسد به منظور بهبود روابط سوريه و لبنان و منافع ملي و قومي اشتباه وي را ببخشد و صفحه جديدي را در روابط دوجانبه بگشايد
«وليد جنبلاط» كه وارد سوريه شده به دليل اظهارات سابق خود و گروه 14 مارس عليه دمشق پس از ترور «رفيق حريري» نخست وزير اسبق لبنان از سوريه عذرخواهي كرد.
«وليد جنبلاط» با ابراز پشيماني از اشتباهي كه در حق سوريه مرتكب شده است، اعلام كرد: با سفر به سوريه مي خواهد اشتباهات خود را درباره اين كشور جبران كند.
وي پيش از اين خواستار كسب حمايت بين المللي براي سرنگوني نظام حاكم بر دمشق شده بود و مقامات سوريه را به دست داشتن در ترور رفيق حريري متهم كرده بود.

 



مردم عراق در سالگرد ورود اشغالگران به خيابان ها مي ريزند

رهبر جريان «صدر» از مردم عراق خواست در سالروز اشغال كشورشان توسط تفنگداران آمريكايي، تظاهرات گسترده برگزار كنند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «مقتدا صدر» با صدور بيانيه اي، از مردم عراق خواست همزمان با سالروز اشغال عراق توسط نيروهاي آمريكايي، انگليسي و ساير متحدان، تظاهرات گسترده در شهرهاي عراق برگزار كنند. نيروهاي فوق در تاريخ 29 اسفند سال 1381 تهاجم به عراق را آغاز كردند. مقتداصدر اين روز را روز سياه براي عراقي ها دانست. اين روحاني جوان شيعه هر سال همزمان با روز اشغال، مردم را به تظاهرات دعوت مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، آيت الله «سيدعلي سيستاني» گروه هاي سياسي عراق را به يكپارچگي و وحدت توصيه كرد. «سيدعمار حكيم»، رئيس فهرست «ائتلاف ملي عراق» شنبه پس از ديدار با آيت الله سيستاني در نجف اشرف به نقل از ايشان، افزود: در اين ديدار، آيت الله سيستاني به نزديكي بيشتر بين گروه هاي سياسي توصيه كرد.
به گزارش ايسنا، «ابراهيم جعفري»، نخست وزير سابق عراق، اعلام كرد: موضع آمريكايي ها در انتخابات پارلماني بي طرف نبود. به گفته جعفري، برخي از طرف هاي عربي نيز براي تاثيرگذاري در روند انتخابات تلاش كرده اند. جعفري نام كشوري را نبرد، ولي منظور وي به احتمال زياد، دولت عربستان است. «جلال الدين صغير»، عضو ائتلاف ملي عراق نيز از تلاش برخي طرف هاي بين المللي براي دستكاري در نتايج انتخابات عراق خبر داد.
وي گفت: دستكاري در نتايج انتخابات پارلماني وجود دارد. صغير افزود: اين دخالت در نتايج با همكاري طرف هاي بين المللي صورت مي گيرد. صغير توضيحات بيشتري نداد.

 



سلسله انفجارهاي قندهار 40 كشته و 100 مجروح برجاي گذاشت

چهار انفجار انتحاري جداگانه در قندهار افغانستان، بيش از 40 كشته و 100 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، فرمانده پليس ولايت قندهار اعلام كرد، شهر قندهار شنبه شب شاهد چهار انفجار انتحاري جداگانه بود. به گفته وي، در اين انفجارها، يك ساختمان پليس، دو مكان عمومي شهر و ديوارهاي خارجي زندان قندهار هدف قرار گرفتند.مقامات محلي، طالبان را مسئول اين انفجارها مي دانند. حملات فوق در حالي رخ داد كه «استنلي مك كريستال» فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان از يك عمليات درآينده نزديك عليه طالبان در ولايت قندهار خبر داده است. قندهار يكي از مراكز مهم طالبان است.
براساس گزارشات تكميلي، چهار تبعه پاكستان در ميان كشته شدگان انفجارهاي فوق ديده شده اند. در ناآرامي هاي ديگر جنوب و شرق افغانستان نيز روزهاي جمعه و شنبه گذشته، 22 نفر كشته شدند كه تعدادي از آنها عضو گروه طالبان و بقيه غيرنظامي بوده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14