(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 فروردين 1389- شماره 19621
 

گردهمايي مقامات سياسي - نظامي در بيروت براي بررسي استراتژي دفاعي لبنان
هلاكت 4 نظامي آلماني در جنوب افغانستان
اعتراض عليه سياست هاي اوباما در چندين شهر آمريكا
دستورالعمل حماس به نيروهاي مقاومت نظاميان اسرائيلي را به اسارت بگيريد
حمل تصاوير سيدحسن نصرالله در فلسطين اشغالي سران اسرائيل را به وحشت انداخت
11 كشته و 50 مجروح نتيجه انفجار بمب در بيمارستان كويته
تظاهرات فرانسوي ها عليه شيمون پرز اين جنايتكار را از پاريس بيرون كنيد
آغاز شمارش آرا در انتخابات چند حزبي سودان
ائتلاف بزرگ شيعيان در عراق سكولارها جا ماندند
حمايت دوباره پنتاگون از سياست نظاميگري كلمبيا
تجمع احزاب مخالف عليه دولت علي عبدالله صالح در صنعا
رئيس جمهور رنگي قرقيزستان از كشور گريخت



گردهمايي مقامات سياسي - نظامي در بيروت براي بررسي استراتژي دفاعي لبنان

دومين نشست گفت وگوهاي ملي لبنان با هدف بررسي استراتژي دفاعي در كاخ رياست جمهوري اين كشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، دومين جلسه گفت وگوهاي ملي لبنان به منظور بررسي راهبرد دفاعي براي مقابله با تهديدهاي رژيم اشغالگر قدس و پافشاري سمير جعجع بر طرح سلاح مقاومت و مخالفت ميشل عون با آن برگزار شد.در اين نشست كه روز پنجشنبه در كاخ رياست جمهوري «بعبدا» برگزار شد ميشل سليمان رئيس جمهور اين كشور از حاضران خواست تا همچنان بر ميثاق شرافت كه درباره آن به اجماع رسيده بودند پايبند باشند.
سمير جعجع رئيس حزب نيروهاي لبناني در واكنش به تهديد ميشل عون رئيس جريان ملي آزاد لبنان كه گفته بود در صورت تداوم مطرح شدن مسئله مقاومت از نشست خارج خواهد شد گفت، ما دعوت شده ايم كه درباره سلاح صحبت كنيم.

 



هلاكت 4 نظامي آلماني در جنوب افغانستان

حمله افراد مسلح به كاروان نظاميان اشغالگر در جنوب افغانستان، به هلاكت چهار نظامي آلماني و جراحت پنج تن ديگر از آنها انجاميد.
به گزارش خبرگزاري فارس، پنجشنبه گذشته افراد مسلح يك كاروان نيروهاي خارجي را در محور «بغلان» به «قندوز» هدف حملات راكتي خود قرار دادند. اين حمله كه در 100 كيلومتري جنوب كابل صورت گرفت و طي آن دو خودروي زرهي بر اثر اصابت راكت، منهدم شدند، هلاكت چهار نظامي آلماني و جراحت پنج تن ديگر از آنها را درپي داشت.مرگ آلماني ها در افغانستان در حالي اتفاق مي افتد كه 70 درصد از مردم آلمان مخالف حضور نيروهاي كشورشان در افغانستان هستند.در شهر جنوبي قندهار نيز انفجاري رخ داد كه بر اثر آن، سه غيرنظامي افغان كشته و 26 تن ديگر مجروح شدند. دو آمريكايي و يك انگليسي نيز از جمله مجروحان اين حادثه هستند.

 



اعتراض عليه سياست هاي اوباما در چندين شهر آمريكا

سرويس خارجي-
هزاران نفر از مردم آمريكا با حضور در خيابان هاي اين كشور، در اعتراض به سياست هاي اقتصادي اوباما شعارهاي ضد دولتي سر دادند.
مروري بر اسناد دولتي آمريكا درباره بودجه اين كشور نشان مي دهد كه 97 درصد درآمدهاي بودجه اي دولت فدرال از طريق اخذ ماليات از مردم تامين مي شود (يعني 320/2تريليون دلار از 381/2تريليون دلار). با بروز بحران اقتصادي، بالارفتن آمار بيكاري، ورشكستگي شركت ها و بانك هاي آمريكايي از يك سو و ادامه سياست هاي جنگ طلبانه دولت بوش در دولت «تغيير» اوباما، و ناكارآمدي سياست هاي اقتصادي اين كشور از سوي ديگر، مردم آمريكا را در اين فكر فرو برده است كه چرا آنان بايد هزينه توسعه طلبي و ناكارآمدي دولت واشنگتن را بپردازند.
در همين راستا فروردين ماه سال گذشته جنبشي با عنوان «ماليات ديگر بس است» عليه دولت اوباما اعلام موجوديت كرد كه در بيست و ششم همان ماه تظاهرات گسترده اي را عليه كاخ سفيد سازماندهي كرد.
پنجشنبه گذشته (26فروردين) نيز همزمان با آخرين موعد تحويل فرم هاي مالياتي مردم به دولت، خيابان هاي آمريكا شاهد تظاهرات سراسري مردم اين كشور عليه دولت واشنگتن بود.
به نوشته روزنامه نيويورك ديلي نيوز، هزاران نفر مردم پايتخت آمريكا روز پنجشنبه در مركز واشنگتن گرد هم آمدند تا نسبت به همه چيز، از ماليات گرفته تا اقتصاد و مداخله دولت در زندگي خصوصي شان اعتراض كنند.
ايالت هاي تگزاس، نيويورك، كاليفرنيا، بوستون و چندين شهر بزرگ ديگر نيز شاهد تظاهرات مردمي بودند.
نگاهي به پايگاه هاي اينترنتي ضد دولتي آمريكايي نيز نشان مي دهد مردم دست به يك انقلاب اينترنتي زده اند. سايت Onlinetaxrevoltcom از عصر پنجشنبه تا عصر جمعه توانست هزاران امضا عليه سياست هاي مالياتي كاخ سفيد جمع آوري كند كه اين آمار لحظه به لحظه در حال افزايش است. مردم در اين سايت با درج نام و نام خانوادگي و نيز ايالت محل زندگي خود در اين انقلاب اينترنتي شركت مي كنند.
اگرچه برخي رسانه هاي آمريكايي سعي دارند اين تظاهرات را حزبي كرده و جمهوريخواهان را سازمان دهنده آن معرفي كنند، اما در هيچ يك از پلاكاردهاو شعارهاي مردم نام و نشاني از حزب جمهوريخواه ديده نمي شود. ضمن اينكه اخذ ماليات منحصر به دولت اوباما نبوده و در تمامي دولت هاي حاكم آمريكا بودجه از طريق ماليات مردمي تامين شده است.
شبكه تلويزيوني سي.ان.ان به نقل از كارشناسان گزارش داد، اين وضعيت براي امنيت ملي آمريكا خطرناك است و برخي پيغام هايي كه تظاهركنندگان ارسال مي كنند مرزهاي آزادي بيان را شكسته است.
شايد منظور سي.ان.ان شعارهايي با مضمون تجزيه در برخي از ايالات چون تگزاس باشد. در تگزاس جلو سكوي مخصوص سخنران، دست نوشته هايي مبني بر اينكه «تگزاس مستقل بهتر مي تواند خود را اداره كند» ديده مي شد.
سي .ان.ان همچنين در گزارشي در سايت خود نوشت، هم ليبرال ها (دموكرات) و هم محافظه كاران (جمهوريخواه) در ميان تظاهركنندگان ديده مي شوند.
زبيگنيو برژينسكي، مشاور سابق امنيت ملي آمريكا سال گذشته با اشاره به بحران اقتصادي اين كشور هشدار داده بود: «درگيري هاي فزاينده اي بين طبقات اجتماعي آمريكا در حال شكل گيري است و احتمال بروز شورش وجود دارد.»

 



دستورالعمل حماس به نيروهاي مقاومت نظاميان اسرائيلي را به اسارت بگيريد

سرويس خارجي:
رهبران حماس دستور رسمي اسارت نظاميان اسرائيلي را صادر كردند.
جنبش حماس به شاخه هاي نظامي خود دستور داد تا نظاميان بيشتري از رژيم صهيونيستي را به اسارت بگيرند.
خبرگزاري قدس با اعلام اين خبر به نقل از شبكه تلويزيوني اسرائيل اظهار داشت، رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامي فلسطين در پي اعمال فشار بيشتر به فلسطيني ها و تصميم اخير رژيم صهيونيستي مبني بر كوچاندن هزاران فلسطيني از كرانه باختري تصميم گرفته به مقابله با اين اقدامات جنايتكارانه بپردازند و در همين راستا اين دستور را صادر كردند.
حماس از مبارزان فلسطيني خواست با اسارت بيشتر نظاميان اسرائيلي آنها را به مكان امن و ترجيحا به كرانه باختري منتقل كنند تا در فرصت مناسب ترتيب انتقال آنها داده شود.
شاهدان محلي اظهار داشتند به محض اعلام دستور رسمي حماس، مبارزان اين جنبش تحركات نظامي خود را افزايش داده و در حال كنترل و بازرسي مرزهاي نوار غزه با مصر و همچنين سرزمين هاي اشغالي هستند و با كمين و تعقيب نيروهاي نظامي اسرائيل مترصد فرصت براي به اسارت گرفتن آنان هستند.
گفتني است گروه هاي فلسطيني گلعاد شاليت نظامي اسير صهيونيست را در ژوئن 2006 در نوار غزه به اسارت گرفتند.
از سوي ديگر، حماس خواستار اخراج تمامي سفيران و نمايندگان رژيم صهيونيستي از كشورهاي عربي و اسلامي در واكنش به تصميم اخير اين رژيم براي اخراج ساكنان كرانه باختري و تبعيد آنان به نوار غزه شد.
«عزت الرشق» عضو دفتر سياسي حماس اظهار داشت، تصميم اخير رژيم صهيونيستي به منزله اعلام جنگ آشكار است و در مقابل اين جنگ نمي توان ساكت بود و مبارزه نكرد.
وي از كشورهاي عربي و اسلامي خواست موضع مسئولانه اي اتخاذ كنند و تنها به محكوميت هاي لفظي و بحث و بررسي هاي ديپلماتيك اكتفا نكنند.
عضو دفتر سياسي حماس با اشاره به اينكه رژيم صهيونيستي هرگاه احساس درماندگي و شكست مي كند به اين نوع اقدامات دست مي زند، خاطرنشان كرد: ملت فلسطين با وجود تمامي شرايط سخت چه در داخل فلسطين و خارج آن وحدت و يكپارچگي خود را حفظ خواهد كرد و دست از مبارزه برنخواهد داشت.
درگيري شديد
نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي روز گذشته با حمله زميني و هوايي به منطقه اشجاعيه در شرق غزه دو تن را به شهادت رساندند و عده ديگري از فلسطيني ها را زخمي كردند.
نظاميان رژيم صهيونيستي همچنين هفت شهروند فلسطيني را ربودند.
به دنبال شليك نظاميان اشغالگر صهيونيستي از طريق واحدهاي توپخانه و هلي كوپترهاي آپاچي، مبارزان فلسطيني نيز به مقابله با حمالت نظاميان صهيونيست پرداختند.
نيروهاي امدادرسان به دليل شدت حملات صهيونيست ها موفق به پوشش كامل پزشكي در اين منطقه نشدند و فقط توانستند پيكر يك فلسطيني را كه در گذرگاه «المنطار» در شرق غزه به شهادت رسيده بود بازگردانند.
ادامه واكنش ها
طرح اسكان آوارگان فلسطيني در كشورهاي ديگر همچنان با واكنش هاي شديدي رو به رو است.
در همين رابطه «يوسف رزقه» مشاور ارشد اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب حماس نسبت به اسكان آوارگان فلسطيني در كشورهاي عربي هشدار داد.
وي آمريكا، كشورهاي غربي و برخي كشورهاي عربي را مسئول اصلي اين اقدام توطئه آميز رژيم صهيونيستي قلمداد كرد و گفت: اين اقدام تلاشي به منظور خنثي سازي قطعنامه شماره 194 سازمان ملل متحد مبني بر لزوم اسكان آوارگان در شهر و ديار اجدادي خود است.
ساير رويدادها
¤76 سناتور آمريكا با امضاي نامه اي به وزير خارجه اين كشور خواستار تقويت روابط واشنگتن با رژيم صهيونيستي شدند.
¤منابع فلسطيني نسبت به طرح جديد صهيونيست ها براي افتتاح موزه معبد سليمان هشدار دادند.
¤يك نشريه آمريكايي از تلاش گروه هاي حقوق بشري بين المللي براي بازداشت مقامات ارشد اسرائيلي خبر داد.
¤در پي دستگيري ده ها مقام صهيونيست و احتمال حبس خانگي ايهود اولمرت نخست وزير سابق اسرائيل به علت پرونده هاي فساد، يك مقام امنيتي از حجم بالاي فساد در بين سران بلندپايه رژيم صهيونيستي پرده برداشت.

 



حمل تصاوير سيدحسن نصرالله در فلسطين اشغالي سران اسرائيل را به وحشت انداخت

تصاوير سيدحسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان و شهيد عماد مغنيه فرمانده ارشد حزب الله در دستان فلسطيني هاي اراضي اشغالي موجب ترس و وحشت صهيونيست هاي اشغالگر شد.
به گزارش خبرگزاري قدس، در دست گرفتن عكس هاي سيد حسن نصرالله و شهيد مغنيه توسط جوانان فلسطيني زنگ هشدار را براي رژيم اشغالگر صهيونيستي به صدا درآورد. جوانان فلسطيني با تأكيد بر اين حقيقت كه هرگونه مقاومت به دليل رهبري هاي سيدحسن نصرالله بوده و هست اظهار داشتند كه رهبر واقعي ما سيدحسن نصرالله است و او تنها كسي است كه با تمام شجاعت مي جنگد و به مسائل فلسطيني ها اهميت مي دهد.
جوانان فلسطيني اظهار داشتند سيد حسن نصرالله تنها شخصيتي است كه رژيم اشغالگر اسرائيلي را مي ترساند و اين امر به مثابه زنگ خطري براي رژيم اسرائيل است.
با اينكه رسانه هاي جمعي رژيم صهيونيستي تلاش كردند ابعاد اين واقعه را كم اهميت جلوه دهند ليكن خبرنگار روزنامه معاريو با جوانان فلسطيني گفت وگو كرد و نظرات آنان را جويا شد.
محمد يكي از جوانان فلسطيني در اين باره گفت، اين عكس ها بدين معناست كه من اسرائيل را دوست ندارم و سيدحسن نصرالله رهبر ماست و او تنها شخصيتي است كه در مسير درست گام برمي دارد.
وي افزود همه فلسطيني هاي ساكن اراضي اشغالي همين احساس من را دارند اما از بيان آن مي ترسند.
يكي ديگر از جوانان فلسطيني اظهار داشت، اسرائيل دولت آنها نيست و آنها مسلمانند و سخنان سيد حسن نصرالله ما را به ياد سخنان پيامبر اسلام مي اندازد. او تنها كسي است كه به مسائل ما توجه مي كند.
روزنامه معاريو نوشت، جوانان فلسطيني معتقدند كه سيدحسن نصرالله به خاطر آنان جنگيده و پيروز شده تا فلسطيني ها بتوانند نمازشان را در مسجدالاقصي بخوانند.
معاريو افزود، تظاهركنندگان همچنان اظهار داشتند كه نصرالله مردي واقعي است كه نمي هراسد و تنها شخصي است كه مي تواند صهيونيست ها را براي هميشه بترساند.
اين روزنامه صهيونيستي همچنين به نقل از خبرنگار خود تصريح كرد، جوانان فلسطيني پرچم هاي اسلامي گروه هاي خودشان يعني حماس و حزب الله و تصاوير سيدحسن نصرالله و ساير رهبران جهادي را حمل مي كردند و با انگيزه و ايمان واقعي اهدافشان را عنوان مي كردند.

 



11 كشته و 50 مجروح نتيجه انفجار بمب در بيمارستان كويته

يك عامل انتحاري با انفجار بمب در بيمارستان كويته پاكستان، 11 نفر را كشت و 50 تن ديگر را زخمي كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، يك بيمارستان غيرنظامي شهر «كويته» واقع در مركز ايالت بلوچستان پاكستان، ديروز هدف يك حمله انتحاري قرار گرفت. مرگ 11 تن، از جمله دو پليس و يك خبرنگار و جراحت 50 نفر ديگر، حاصل اين انفجار بود. حمله انتحاري فوق زماني رخ داد كه تعدادي از شيعيان در اعتراض به قتل يك مدير بانك محلي در محل اجتماع كرده بودند و تعدادي از نمايندگان مجلس نيز به طور جداگانه در حال عيادت از بيماران بودند. فرد انتحاري ظاهراً، وارد محوطه بيمارستان شده بود و حين ورود به سالن اورژانس، بمب همراه خود را منفجر كرد.
تحقيقات درباره ترور بوتو
به گزارش ايلنا، كميسيون حقيقت ياب سازمان ملل گزارش خود را درباره ترور «بي نظير بوتو» نخست وزير مقتول پاكستان، منتشر كرد. در اين گزارش آمده است، اگر اقدامات امنيتي لازم توسط دولت «پرويز مشرف»، رئيس جمهور سابق پاكستان، فرماندار وقت پنجاب و پليس راولپندي انجام مي شد، ترور بوتو رخ نمي داد. بدين ترتيب، كميسيون مذكور انگشت اتهام را متوجه رئيس جمهور وقت و مقامات سياسي و پليس محلي (پنجاب) كرده است.
خبر ديگر اينكه، مجلس علياي پاكستان لايحه كاهش اختيارات رئيس جمهور را تصويب كرد.
با اين اقدام، اختيارات «آصف علي زرداري» (رئيس جمهور) به شدت كاهش مي يابد.

 



تظاهرات فرانسوي ها عليه شيمون پرز اين جنايتكار را از پاريس بيرون كنيد

صدها تن از فعالان فرانسوي طرفدار فلسطين در اعتراض به سفر شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي به اين كشور تظاهرات كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات كه به دعوت اتحاديه هاي حمايت از صلح و برخي از احزاب سياسي فرانسه انجام شد، شيمون پرز را جنايتكار جنگي ناميدند و شعار مي دادند «بن گوريون برو گم شو، پاريس جاي تو نيست» «قاتل فلسطيني ها از اينجا خارج شو»
تظاهركنندگان همچنين پرچم اسرائيل را آتش زدند و با در دست داشتن پرچم هاي فلسطين تا برج ايفل راهپيمايي كردند و در مقابل اين برج به دادن شعار پرداختند و مقامات فرانسوي را همدست رژيم صهيونيستي خواندند.
گفتني است سفر شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي براي ديدار با نيكلاساركوزي رئيس جمهور فرانسه و افتتاح پاركي به نام «ديويد بن گوريون» در پاريس صورت گرفته است.
سفر رئيس رژيم صهيونيستي به پاريس در ميان اتخاذ تدابير امنيتي شديد صورت گرفت اما اين تدابير امنيتي نيز نتوانست مانع برگزاري تظاهرات در پاريس و متشنج ساختن فضاي مراسمي كه به مناسبت افتتاح پارك بن گوريون برگزار شده بود، بشود.
كميسر فلسطين در فرانسه با انتقاد از دولت فرانسه كه چنين پيشنهادي را به رژيم صهيونيستي داده بود اظهار داشت، چرا نام يك شخصيت فلسطيني بر روي يك ميدان يا پارك فرانسه گذاشته نمي شود.
وي افزود: بن گوريون كسي بود كه كشتارهايي مانند ديرياسين را صورت داد و باعث كوچاندن فلسطيني ها در سال 1948 شد بنابراين چرا بايد نام اين جنايتكار روي ميادين فرانسه گذاشته شود؟
كميسر فلسطين در فرانسه همچنين گفت، انتقاد ما از دولت فرانسه نيز به اين علت است كه چرا اين پيشنهاد و دعوت از رئيس رژيم صهيونيستي بايد همزمان با دستور اسرائيل براي كوچاندن هزاران فلسطيني از كرانه باختري و قدس شريف باشد.
وي تاكيد كرد، جهان نبايد ساكت بنشيند و هر چه سريع تر دستوري قاطع اتخاذ كند.
اين اظهارات انتقادآميز و برگزاري تظاهرات در حالي صورت مي گيرد كه ساركوزي رئيس جمهور فرانسه در ديدار با پرز خود را حامي و همپيمان اسرائيل ناميد و گفت، فرانسه در دفاع از اسرائيل و امنيت آن واقعا وفادار است.

 



آغاز شمارش آرا در انتخابات چند حزبي سودان

منابع خبري از آغاز شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري و پارلماني در سودان خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، با پايان يافتن مهلت پنج روزه برگزاري انتخابات چند حزبي سودان به شمارش آراي ريخته شده به صندوق ها، با حضور ناظران داخلي و خارجي روز جمعه در خارطوم، دارفور و سراسر اين كشور آغاز شد و پيش بيني مي شود تا فردا(يكشنبه) نتايج اوليه آن اعلام شود.
حدود 20 ميليون رأي دهنده شركت كننده در انتخابات رياست جمهوري سودان بودند و اين نخستين انتخابات با حضور احزاب مخالف در اين كشور 39 ميليوني بعد از 25 سال است.
اين در حالي است كه «حزب موتمر الوطني» به رهبري «عمر حسن البشير» اعلام كرد كه در صورت پيروزي زمينه را براي مشاركت مخالفان در دولت وحدت ملي آماده مي كند، با وجود اين كه اين احزاب انتخابات را تحريم كردند.«بان كي مون»، دبيركل سازمان ملل با تاييد روند انتخابات در سودان اظهار داشت: انتخابات سودان بدون هيچگونه اقدام خشونت آميزي انجام گرفته است.
گرچه كميسارياي عالي انتخابات سودان روز سه شنبه را براي اعلام نتايج انتخابات اعلام كرده است، اما گمانه زني ها در اين مورد حاكي است كه عمرالبشير و حزب او پيروز انتخابات خواهد بود.
به گفته منابع آگاه در سودان تعداد ثبت نام شدگان در انتخابات 16 ميليون نفر برآورد شده است و نسبت مشاركت مردم در انتخابات نيز 40 تا 67 درصد بوده است.
گرچه اين نگراني عمومي در سودان وجود دارد كه پس از اعلام نتايج رسمي انتخابات، ناآرامي هايي آن كشور را فرا بگيرد چرا كه از هم اكنون برخي احزاب مخالف، ساز مخالفت با دولت حاكم را كوك كرده و موضوع تقلب در انتخابات را مطرح كرده اند.
«حسن الترابي» رهبر حزب «الموتمر الشعبي» نيز در اين خصوص خاطرنشان كرد كه حزب وي در تشكيل دولت آينده مشاركت نخواهد داشت.
«صادق المهدي» رهبر حزب «الامه» سودان نيز فقط آمادگي حزب خود را براي همكاري با مسئولان در شمارش آرا اعلام كرده است.

 



در آستانه تشكيل دولت شكل گرفت
ائتلاف بزرگ شيعيان در عراق سكولارها جا ماندند

شكل گيري ائتلاف بزرگ شيعيان، نخست وزيري «اياد علاوي» را منتفي و ائتلاف وي را دچار سردرگمي كرد.
درپي شكل گيري ائتلاف ميان دو فهرست «نوري مالكي» و «عمار حكيم» كه از مجموع 325 كرسي پارلمان، 160 كرسي را اين ائتلاف جديد شامل مي شود، نخست وزيري «اياد علاوي» منتفي شد. فهرست «العراقيه»، متعلق به علاوي، تنها 91 كرسي پارلمان را در اختيار دارد و او نتوانست ائتلاف كردستان و يا يكي از دو ائتلاف شيعيان را طي روزهاي اخير به خود نزديك كند. اين در حالي است كه اظهارات پنجشنبه گذشته «جلال طالباني»، رئيس جمهور عراق، هيچ ترديدي در مورد اتحاد ميان «ائتلاف كردستان» و ائتلاف بزرگ شيعيان برجاي نمي گذارد و 43 كرسي كردها را با 160 كرسي شيعيان در راي گيري مجلس همراه مي كند. طالباني از ائتلاف قريب الوقوع كردها و شيعيان خبر داده بود. طالباني تصريح كرده بود: ما از همپيمانان اين دو ائتلاف(ائتلاف دولت قانون تحت رهبري مالكي و ائتلاف ملي عراق تحت رهبري حكيم) هستيم و روابط ما با آنها در آينده توسعه مي يابد.
علاوي علاوه بر سني ها، لائيك ها و سكولارهاي عراق را نيز در فهرست «العراقيه» جمع كرده بود. وي كه خود يك شيعه سكولار است، در نظر داشت، پيوند عراق را با آمريكا و عربستان مستحكم كند و در واقع، همه تحولات مثبت ضد استعماري و غربي چند سال اخير جامعه عراق را ناديده بگيرد. اما، با ائتلاف بزرگ شيعيان و كردها شكست خورد.
تهديد علاوي
پس از قطعي شدن حذف علاوي از نخست وزيري، وي اظهار داشت: پيش از اين به جريان حكيم درباره ائتلافي كه به تشكيل دولت شيعي در عراق منجر شود، هشدار داده بودم. وي گفت، اگر ائتلاف العراقيه در تشكيل دولت آينده مشاركت نداشته باشد، جنگ داخلي در عراق رخ مي دهد.
علاوي علاوه بر آن، دست به دامن واشنگتن شد و گفت: از آمريكا مي خواهم در اين زمينه تلاش كند و از وقوع آن(مشاركت نداشتن العراقيه در تشكيل دولت) جلوگيري كند. به گزارش مهر، علاوي با اين موضع گيري هاي عجولانه، به نظر مي رسد كه همه نقشه هاي خود را بر باد رفته مي بيند.
خبرگزاري فارس نيز به نقل از روزنامه سعودي «الوطن» گزارش داد، در درون فهرست العراقيه ميان علاوي و «رافع العيساوي»، معاون نخست وزير عراق، بر سر تصدي پست رياست آتي پارلمان شكاف افتاده است.
ايسنا نيز به نقل از «حاجم الحسني» سخنگوي ائتلاف دولت قانون گزارش داد، پست رياست جمهوري عراق براي طالباني حتمي شده است. به گفته وي، اين خواسته هر دو ائتلاف اصلي شيعيان است.

 



حمايت دوباره پنتاگون از سياست نظاميگري كلمبيا

وزير دفاع آمريكا در سفر به كلمبيا بر ادامه حمايت هاي همه جانبه واشنگتن از دولت غربگراي اين كشور تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا كه به كلمبيا سفر كرده، در ديدار با مقامات اين كشور تاكيد كرد، دولت «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا به حمايت هاي خود از كلمبيا، به عنوان يك متحد قديمي در آمريكاي لاتين ادامه خواهد داد.به نوشته خبرگزاري رسمي چين، «گيتس» با قهرمان خواندن رئيس جمهور كلمبيا كه چندي پيش چندين پايگاه نظامي در اختيار پنتاگون گذاشت، گفت: به «آلوارو اوريبه»، رئيس جمهور و «كابريل سيلوا»، وزير دفاع كلمبيا قول مي دهد كشورش به همكاري هاي نزديك و همه جانبه با جانشين رئيس جمهور نيز متعهد بماند. دوران رياست جمهوري «اوريبه» در ماه اوت به پايان مي رسد.
رئيس جمهور كلمبيا نيز كه به شدت از سوي بسياري از رهبران منطقه به دليل در اختيار گذاشتن چندين پايگاه نظامي اين كشور به نظاميان آمريكا مورد انتقاد قرار گرفته در اين ديدار تاكيد كرد، واشنگتن متحد اصلي بوگوتا است.
گفتني است، كلمبيا به دليل اتخاذ سياست هاي نزديك به منافع آمريكا، به شدت از سوي برخي كشورهاي منطقه از جمله ونزوئلا و كوبا مورد انتقاد قرار مي گيرد. ايالات متحده به بهانه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، چندين پايگاه نظامي در كلمبيا در اختيار گرفته كه مخالفان آن را تهديدي براي امنيت منطقه مي دانند.

 



تجمع احزاب مخالف عليه دولت علي عبدالله صالح در صنعا

هزاران تن از مردم صنعا با تجمع در ورزشگاه صنعا، خواستار استعفاي رئيس جمهور و برگزاري انتخابات آزاد در يمن شدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، در اين تجمع كه از سوي احزاب مخالف دولت يمن (لقا المشترك) سازماندهي شده بود، شركت كنندگان در اين تجمع اعلام كردند كه ماه آوريل را به عنوان ماه خشم عليه دولت «علي عبدالله صالح» رئيس جمهور يمن درنظر گرفته اند و به فشارهاي خود براي جمع آوري يك ميليون امضا براي وادار كردن حكومت به اجراي خواسته هاي شان ادامه خواهند داد.
برپايه اين گزارش، تظاهركنندگان، ريشه كني فقر و عدم فشار به فعالان سياسي، روزنامه نگاران و اصلاحات اقتصادي را از دولت خواستار شدند.
تجمع كنندگان، همچنين خواستار لغو حالت فوق العاده اعلام شده و محاصره نظامي استان هاي جنوبي از سوي ارتش يمن و بر آزادي زندانيان سياسي تاكيد كرد.
گزارش منابع خبري حاكي است، تظاهرات مشابهي در بسياري از شهرهاي يمن از جمله استان هاي جنوبي برگزار شد.

 



رئيس جمهور رنگي قرقيزستان از كشور گريخت

رئيس جمهور مخلوع قرقيزستان پس از استعفا از سمت خود، به قزاقستان رفت.
به گزارش خبرگزاري ها، «قربان بيك باقي اف»، رئيس جمهور مخلوع قرقيزستان كه هفته گذشته طي يك ناآرامي دو روزه از قدرت بركنار شد، روز پنجشنبه گذشته پس از استعفا، از كشور خارج و به قزاقستان رفت.
براساس اين گزارش، يك هواپيماي كوچك نظامي به جنوب قزاقستان رفته و «باقي اف» را به شهر «تراز» واقع در مغرب قزاقستان منتقل كرده است. وزارت خارجه قزاقستان نيز با تأييد اين خبر اعلام كرد، خروج باقي اف از كشورش، با توافق بين رؤساي جمهور قزاقستان، روسيه، آمريكا و رهبران چند سازمان بين المللي صورت گرفته است.
از سوي ديگر، رسانه هاي محلي قرقيزستان نيز از دستگيري «باقي بيك قلي اف»، وزير دفاع دولت رنگي قرقيزستان به اتهام صدور فرمان شليك به سوي تظاهركنندگان خبر مي دهند. در ناآرامي هاي روزهاي سه شنبه تا پنجشنبه گذشته صدها تن از مخالفان دولت غربگراي «باقي اف» به ضرب گلوله نيروهاي امنيتي كشته يا زخمي شدند.
رئيس بخش حفاظتي رئيس جمهور سابق، نخست وزير سابق، رئيس شوراي امنيت ملي و چند تن از فرزندان باقي اف نيز كه گفته مي شود به قزاقستان و يا لتوني گريخته اند، از جمله افرادي هستند كه تحت تعقيب قرار دارند.
خبر ديگر اينكه، «رزا اتونبايوا»، رئيس دولت موقت قرقيزستان طي حكمي، «روسلان قزاق بايف» را به عنوان سرپرست وزارت خارجه قرقيزستان تعيين كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14