(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 فروردين 1389- شماره 19621
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مرثيه اي بر منشور ملل متحد (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
چمن! (گفت و شنود)
معاون وزير خارجه آمريكا: اوباما فكر نمي كرد اجماع عليه ايران تا اين اندازه مشكل باشد
العيساوي در ديدار جليلي: بغداد خواستار مشاركت فعال تهران در شكل گيري دولت فراگير است
دادگاه رسيدگي به شكايت شيرين عبادي از كيهان فردا برگزار مي شود
دستاويزي براي حمله به كيهان! (خبر ويژه)
كاري از دست ما و موسوي برنمي آيد اما چاره اي نداريم جز اينكه گير بدهيم! (خبر ويژه)
عجب غلطي كرديم كه از موسوي و خاتمي حمايت كرديم! (خبر ويژه)
مخالفت دادستاني فرانسه با استرداد تبعه بي گناه ايراني به آمريكا (خبر ويژه)
ژنرال پترائوس: ايران خواب از چشمانم ربوده است (خبر ويژه)
پاتك مخملي روس ها به آمريكا به روايت واشنگتن پست (خبر ويژه)



مرثيه اي بر منشور ملل متحد (يادداشت روز)

اجلاس امنيت هسته اي واشنگتن كه هفته پيش در آمريكا برگزار شد و مقامات كاخ سفيد هدف از برگزاري آن را مقابله با «تروريسم» اعلام كرده بودند در نهايت پرده اي ديگر از ناكامي هاي آمريكا را در عرصه بين المللي رقم زد.
در اين اجلاس كه با حضور گزينشي 47 كشور جهان برگزار شد آمريكايي ها در جلب حمايت كشورها براي بوجود آمدن اجماعي عليه ايران در خصوص اعمال تحريم هاي شديدتر ناكام ماندند و شركت كنندگان در اجلاس از جمله چين، روسيه، برزيل، مالزي، هند و... بر طريق مذاكره و گفت وگو با جمهوري اسلامي تأكيد كردند.
شايد بتوان گفت آنچه كه اجلاس امنيت هسته اي واشنگتن را به لحاظ حقوقي- و نه تنها پارامترهاي سياسي- بي خاصيت كرد و پروپاگانداي رسانه اي نظام سلطه در پمپاژ هدف دروغين مقابله با تروريسم را متوقف نمود اظهارات چندي قبل باراك اوباما در مصاحبه با نيويورك تايمز- 6 آوريل 2010- بود كه گستاخانه ايران و كره شمالي را به جنگ هسته اي تهديد كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي هفته گذشته در بياناتي حكيمانه و آگاهي بخش در ديدار با جمعي از فرماندهان عالي رتبه نظامي درباره تهديد هسته اي رئيس جمهور آمريكا تصريح كردند: «اين سخن بسيار عجيب است و دنيا نبايد از آن بگذرد زيرا در قرن بيست و يكم كه قرن ادعاهاي حمايت از حقوق بشر و مبارزه با تروريسم است، رئيس يك كشور تهديد به حمله اتمي مي كند... معناي اينگونه سخنان اين است كه دولت آمريكا، دولتي شرير و غيرقابل اعتماد است.»
از همين رهگذر درباره تهديد به جنگ هسته اي از سوي آمريكا بر ضد جمهوري اسلامي ايران گفتني هايي هست.
1- موقعيت متزلزل آمريكا در صحنه تصميم گيري هاي بين المللي به وضوح نشان مي دهد كه اظهارات باراك اوباما درباره حمله هسته اي به ايران را تنها بايد يك بلوف و سخني نسنجيده به حساب آورد. آمريكايي ها در موضوع برنامه هسته اي ايران دچار نوعي استيصال و سردرگمي حاد شده اند بطوري كه جلسات مذاكرات گروه 1+5 بدون رسيدن به يك توافق حداقلي درباره ايران يكي پس از ديگري برگزار مي شود و آمريكايي ها علي رغم ادعاهاي فراوان و ژست رهبري اين گروه در ميدان عمل نتوانسته اند به نتايج مورد نظرشان برسند.
دولت آمريكا هر چند طي چند سال گذشته باعث و باني تصويب قطعنامه هاي تحريمي عليه ايران بود اما تحليلگران و كارشناسان سياسي اذعان دارند تحريم ها نتايجي به همراه نداشته و بلكه نتيجه معكوس داده است. در صحنه منطقه اي نيز آمريكا نتوانسته است قدرت و اقتدار روزافزون جمهوري اسلامي ايران را مهار نمايد؛ همچنانكه در ارزيابي نهايي كنفرانس صهيونيستي هرتزليا كه اخيراً منتشر شد با انتقاد به سياست هاي واشنگتن آمده بود: «اعتراف به برترين قدرت منطقه اي بودن ايران در كشورهاي منطقه خاورميانه افزايش يافته است.»
از سوي ديگر؛ سقوط دولت رنگي قرقيزستان در هفته گذشته بيانگر سياست هاي اشتباه كاخ سفيد و تنزل عمق استراتژيك اين كشور در صحنه سياست بين الملل بود.
نشست امنيت هسته اي واشنگتن هم همانطور كه اشاره شد دستاوردي براي آمريكا نداشت. مشكلات آمريكايي ها در صحنه افغانستان و عراق نيز خود داستان بلندي است كه حكايت از آن دارد كه كشتي جنگي آمريكا در اين مناطق به گل نشسته است.
و بالاخره به مجموعه مصائب و مشكلات پيش روي آمريكا بايد مشكلات و وضعيت بحراني اين كشور در حوزه مسايل اقتصادي را علاوه كرد.
با اين توصيف، ناگفته پيداست كه اظهارات تهديدآميز اوباما نشانگر حجم انبوه مشكلات خرد و كلان آمريكاست كه در صحنه سياسي، بين المللي و اقتصادي با آن دست و پنجه نرم مي كرده و اكنون زمام امور را از دست داده است. اما به هر حال آنچه روي ديگر اين سخنان خصمانه است اعتراف صريح رئيس جمهور آمريكا در عدم پايبندي به مقررات و موازين حقوق بين الملل است.
2- تهديد به جنگ هسته اي عليه كشوري كه عضو سازمان ملل متحد و عضو ان.پي.تي است و انحرافي در زمينه رعايت معاهده منع اشاعه هسته اي نداشته است نه تنها تهديد جمهوري اسلامي ايران بلكه تهديد صلح و امنيت بين المللي است؛ چرا كه سخنان اوباما درباره امكان حمله هسته اي به كشوري، اعتراف به آن است كه خط مشي دولت آمريكا مبتني بر تهديد، باج خواهي و زور است و با گزينه هاي مذاكره و مسالمت آميز در تضاد است. اوباما در واقع با اظهارات جنگ طلبانه خود آنهم با تهديد جنگ هسته اي، تمامي هفت هدف اساسي منشور ملل متحد يعني 1- اصل عدم توسل دولت هاي جهان در روابط بين الملل به زور، 2- اصل حل اختلافات از طريق مسالمت آميز همچون آشتي، ميانجيگري، دادرسي و...، 3- اصل عدم حق دخالت در امور كشورهاي ديگر كه در صلاحيت ملي است، 4- اصل تعاون و همكاري بين المللي با ساير دولت ها، 5- اصل تساوي حقوق ملت ها، 6- اصل حاكميت دولت ها، 7- اصل اجراي حسن نيت در تعهدات بين المللي را ناديده گرفت و در شرايطي كه هفت اصل مورد اشاره در متن منشور ملل متحد ذكر شده و به موجب قطعنامه 1815 مجمع عمومي سازمان ملل متحد آن را تصويب كرده است در قرن بيست و يكم با يك سير قهقرايي به دوره قرون وسطي رجعت كرده است.
اينجاست كه نقض مصرحات منشور ملل متحد - و از جمله بند چهارم از ماده دوم - و قطعنامه هاي 255 و 984 شوراي امنيت سازمان ملل (مبني بر ممنوعيت توسل به تهديد يا استفاده از زور عليه هر كشوري و حفظ حقوق كشورهاي غيرهسته اي در مقابل تهديدات كشورهاي دارنده سلاح هسته اي) از سوي باراك اوباما اين پيام را براي افكار عمومي جهان به همراه داشت كه اساساً ميان اوباما و جرج بوش تفاوتي وجود ندارد و محور تصميم گيري هاي دولتمردان آمريكايي چيزي جز افزون طلبي، باج خواهي و چپاولگري نيست و استعمال الفاظي چون حقوق بشر، مقابله با تروريسم و... فقط اسم مستعاري براي اهداف جاه طلبانه و زياده خواهانه دولت آمريكاست.
3- از سوي ديگر؛ سخنان اوباما را بايد بيانگر «تروريسم دولتي» دانست. اينكه رئيس جمهور آمريكا علي رغم ادعاي مبارزه با تروريسم آن هم در مقياس جهاني، خود صريحا با نقض قواعد حقوق بين الملل تهديد به حمله اتمي مي كند چگونه قابل توجيه است؟ در واقع آقاي اوباما با اين اظهارات- ناخواسته- در قامت متهم رديف اول پرونده «تروريسم دولتي» در صحنه بين المللي ظاهر شد و نشان داد كه تروريست هايي چون عبدالمالك ريگي در سايه حمايت همه جانبه آمريكا دست به اقدام تروريستي مي زنند.
البته اعترافات ريگي- كه اخيراً نسخه اي از آن توسط ايران براي دبيركل سازمان ملل متحد ارسال شده است- و مجموعه شواهد و قراين در اين باره كه متهم رديف اول پرونده «تروريسم دولتي» «دولت آمريكا» است از ماه ها پيش با اشراف اطلاعاتي نظام جمهوري اسلامي ايران و شكار سركرده گروهك تروريستي موسوم به جندالله بار ديگر و براي چندمين بار به اثبات رسيده بود. اما اينك افكار عمومي دنيا با اعتراف صريح اوباما در تهديد به استفاده از سلاح هسته اي عليه ايران و كره شمالي كه نشانه تروريسم دولتي اين كشور است بايد در نقطه مقابل اين تهديد، اعضاي سازمان ملل متحد را مجبور كنند در امحاي كامل كليه سلاح هاي هسته اي به هيچ عنوان كوتاه نيايند چرا كه آمريكا نشان داد وقتي با حالتي خصمانه از جنگ هسته اي سخن مي گويد كشوري غيرقابل اعتماد و يك شرور بين المللي است.
4- جمهوري اسلامي ايران بايد به نوبه خود شكايت رسمي از دولت آمريكا به سازمان ملل را به اتهام نقض اصول مصرحه منشور ملل متحد، موازين اوليه حقوق بين الملل و تروريسم دولتي در دستور كار خود قرار دهد.
شايد بتوان گفت نامه شديداللحن سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد خطاب به رئيس شوراي امنيت، دبيركل و رئيس مجمع عمومي سازمان ملل كه در تاريخ 24/1/89 تحويل شوراي امنيت شد و در آن تهديد اتمي آمريكا عليه كشورمان به مثابه باجگيري هسته اي دانسته شده بود را اولين مرحله حقوقي شكايت ايران از آمريكا به حساب آورد؛ اما بدون ترديد اين اقدام كافي نيست و دستگاه ديپلماسي كشورمان مي بايست با استفاده از تمام ظرفيت هاي حقوقي در طرح شكايت عليه آمريكا در مجامع بين المللي همت مضاعف بگمارد.
البته كنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه تهران كه از امروز به مدت دو روز با حضور ده ها كشور خارجي با شعار «سلاح هسته اي براي هيچ كس، انرژي هسته اي براي همه» برگزار خواهد شد فرصت مناسبي است تا اولاً؛ افكار عمومي دنيا نسبت به نقض گسترده و فراگير موازين حقوق بين الملل از سوي آمريكا واكنش جدي تري را برگزينند، ثانياً ؛ با توجه به ساختار سازمان ملل درپي آن باشند كه به اصلاح ساختار كهنه و فرسوده اين سازمان كه در خدمت چند كشور است پايان دهند. واقعيت آن است كه به خلع سلاح هسته اي با ساز و كار فعلي سازمان ملل خيلي نبايد اميد بست.
و بالاخره جمهوري اسلامي ايران بايد از بستر بوجود آمده در آگاهي كشورها و دولت هاي مستقل و آزاديخواه در زمينه تهديد اتمي آمريكا و غيرقابل اعتماد بودن اين كشور استفاده كند و هرچه زودتر رسما عليه كابوهاي قرن 21 طرح دعوا نمايد.
حسام الدين برومند

 



كيهان و خوانندگان

¤ آمريكا با تكيه به سلاح هاي اتمي خودش كه از تار عنكبوت هم سست تر است به ملتي گستاخي مي كند كه تكيه اش به خداوند مقتدر است و نكته جالب اين است كه از توفان معجزه آساي شن و خنثي شدن همه توطئه هايشان در مقابل ملت ما هنوز درس عبرت نگرفته اند.
سليمان بلغار
¤ تهديد اتمي آمريكا عليه ايران، مثل دست و پا زدن يك كفتار در مقابل شير است.
دهقاني از شيراز
¤ آمريكا هيچ گاه وارد جنگ مستقيم با ايران نخواهد شد، بلكه جنگ آمريكا با ايران در عرصه انديشه است كه بايد قواي خود را در اين عرصه تقويت و تجهيز كنيم.
يك هموطن
¤ تا زماني كه در پناه راه و تفكر امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري هستيم، از هيچ قدرتي نبايد وحشت داشته باشيم. آن زمان روز هراس ما خواهد بود كه از انديشه و خط امام و رهبري فاصله بگيريم.
يك خواننده كيهان
¤ ديپلماسي كشورمان در واكنش به سخنان سخيف اوباما نبايد كوتاه بيايد و تا فضاي كنوني حاكم است، شكايت خود را از ئيس جمهور آمريكا در مجامع جهاني ثبت رسمي نمائيم تا به عنوان سندي درباره مظلوميت ايران و ظالم بودن آمريكا شناخته شود. پيگيري اين موضوع، مي تواند يكي از بسترهاي هموار كننده دستيابي به اهداف ديپلماتيك كشورمان باشد.
يك شهروند
¤ از مسئولان انتظار مي رود با بدحجابي و فعاليت هاي فرقه هايي چون وهابيت، بهائيت و... مقابله كنند.
صادقي
¤ مدتي است كه با كاهش اجراي طرح امنيت اجتماعي، اراذل و اوباش دوباره فضاي خودنمايي پيدا كرده اند. به خصوص در منطقه 10 تهران، اين مسئله به طور پررنگ تري شيوع يافته است. از نيروي انتظامي تقاضاي اجراي دوباره طرح امنيت اجتماعي مي شود.
يك شهروند
¤ در مورد ستون كيهان و خوانندگان خواستم بگويم كه وقتي انتقادات، پيشنهادات و مشكلات مردم را انعكاس مي دهيد، چقدر اين ستون راه گشا است. از پاسخهايي كه در انتهاي اين ستون چاپ مي شود مي توان حدس زد كه بسياري از روابط عمومي ها متأسفانه پاسخگو نيستند. كيهان در انتهاي هر سال روابط عمومي ها پاسخگو و روابط عمومي هاي كه پاسخگو نيستند را به مردم معرفي كند.
صباغيان
¤ از دولت محترم تقاضا مي شود جلوي گراني و افزايش قيمتها را بگيرد تا تورم حاصل از اجراي هدفمند كردن يارانه ها قابل تحمل باشد والا اگر قرار باشد افراد به طور خودسر اقدام به افزايش 50 تا 100درصدي قيمت ها نمايند مشكلات چند برابر خواهد شد.
اسماعيلي
¤ رئيس جمهور محترم خواسته اند كه 5 ميليون تهراني از تهران بروند چرا چند وزارتخانه به خارج از تهران منتقل نمي شوند كه با رفتن آنها صدها هزار نفر خواهند رفت.
آريا
¤ از وزير محترم و رئيس سازمان آموزش و پرورش تهران تقاضا مي شود دبيران محترمي كه به هر دليل نمي توانند در سر كلاس حاضر شوند تدبيري براي جايگزيني آنها انديشيده شود بويژه كلاسهاي منتهي به پايان تحصيلات دبيرستاني. متاسفانه خانم معلمي از دبيرستان... قبل از پايان سال به مرخصي زايمان رفته و تاكنون كسي جايگزين وي نشده است. با توجه به اينكه دانش آموزان سوم دبيرستان متضرر مي گردند شايسته است ضمن جبران مانع اين قبيل ضررها شوند.
جمعي از اولياء دانش آموزان
¤ كيهان: نشاني اين مدرسه نزد روزنامه محفوظ است.
¤ براي نخستين بار از تونل توحيد عبور كردم. عظمت كار قابل تحسين است، اما دقت، فداي تسريع كار شده است. به طوري كه در صورت بارندگي، دچار آبگرفتگي بسيار شديدي خواهد شد. بنابراين لازم است تا دير نشده براي جلوگيري از پيش آمدن مشكل فكري كرد.
اوجي از شهرري
¤ لطفاً در روزنامه به جاي واژه بيگانه پازل، از واژه فارسي جورچين استفاده شود.
اصغري
¤ در اتوبوس هاي بين شهري فيلم هاي بعضاً ناهنجار و ضدارزشي به نمايش درمي آيد.. از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي تقاضاي رسيدگي مي شود.
حق فيصل
¤ مسجد حضرت امام سجاد(ع) داراي پيش نماز ثابت نمازظهر و عصر نيست و باعث بلاتكليفي نمازگزاران شده است. از مركز رسيدگي به امور مساجد تقاضاي رسيدگي مي شود.
صباغي از تهران
¤ از اداره برق بوعلي تقاضا مي شود نسبت به تعويض چراغهاي سوخته ميدان امام حسين(ع) كه مدتهاست خاموش مي باشند اقدام نمايند. 12پايه چراغ برق فاقد روشنايي است.
از كسبه ميدان امام حسين(ع)
¤ از شهرداري منطقه 2 خواهشمند است كه براي پاكسازي محوطه روبروي ميدان تره بار زير پل يادگار امام(ره) در خيابان همايون شهر جنوبي كه حدود 10كاميون در آنجا تجمع مي كنند و براي ساكنان آن محل مزاحمت ايجاد مي كنند اقدام شود.
مظفري
¤ بعدازظهر پنجشنبه وقتي وارد سايت رسمي باشگاه پرسپوليس شدم، با كمال تعجب در بخش هواداران آنلاين نام بسيار وقيح و ركيكي را مشاهده كردم كه نمي توانم ذكر كنم. سوال من اين است كه يك باشگاه رسمي كشور كه يك سايت رسمي با صدها هزار هوادار دارد چگونه كوچكترين نظارتي روي سايت خود ندارد و مسئولان كميته فيلترينگ چرا در برابر اتفاقات اين چنيني اقدامي و واكنشي ندارند.
يك خواننده كيهان از تهران

 



چمن! (گفت و شنود)

گفت: گروه هاي ضدانقلاب و فراري كه در ائتلاف سران فتنه شركت كرده بودند، در سايت هاي خود آشكارا به موسوي و خاتمي و كروبي فحاشي مي كنند.
گفتم: چرا؟! چه زود ماه عسلشون تموم شد!
گفت: مي گويند فكر نمي كرديم ماجرا به اينجا بكشد و با اين بدبختي و فلاكت روبرو شويم.
گفتم: چشمشون كور و دنده شون نرم، از اين گذشته، بايد به سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل و انگليس فحش بدهند كه وادارشون كردند وارد اين ماجرا بشوند.
گفت: اتفاقاً يكي از اين سايت هاي ضد انقلاب نوشته كه انگار آمريكايي ها با اپوزيسيون لج كرده و مي خواستند جواب بي عرضگي هاي اپوزيسيون رو بدهند!!
گفتم: خيلي بيراه نگفته؛ ميگن چوپوني با گاو و گوسفنداش لج كرده بود، اونا رو براي چرا برد توي زمين چمن مصنوعي!

 



معاون وزير خارجه آمريكا: اوباما فكر نمي كرد اجماع عليه ايران تا اين اندازه مشكل باشد

سرويس سياسي-
معاون وزير امور خارجه آمريكا با اذعان به سياست هاي يكجانبه گرايانه كاخ سفيد اعتراف كرد كه باراك اوباما فكر نمي كرد اجماع جهاني عليه ايران تا اين اندازه مشكل و چالشي باشد.
به گزارش خبرگزاري سي ان اس نيوز، «ويليامز برنز» با اشاره به نشست هسته اي واشنگتن و دست نيافتن به موافقت چين و روسيه و برزيل براي اعمال تحريم بر ايران تأكيد كرد، «اوباما» گمان نمي كرد كه دست يافتن به اجماع در اين خصوص اين قدر چالش برانگيز باشد.
وي همچنين، به بي تأثير بودن فشارهاي اخير دولت آمريكا بر ايران اقرار كرده و متقاعد كردن كشورهايي نظير چين را براي تحريم ايران بسيار سخت و حتي دور از دسترس دانست.
براساس اين گزارش سناتور «جان مك كين» نيز با تأييد اظهارات معاون «هيلاري كلينتون» گفت: كشورهايي نظير روسيه و چين اكنون سد راه ما در دستيابي به برنامه اوباما براي تحريم ايران هستند و به نظر مي رسد برداشتن اين موانع امري بسيار دشوار و حتي دست نيافتني باشد.
سي ان اس نيوز افزود: در ديدار اخير «اوباما» با «هوجين تائو» و «ديميتري مدودوف» هيچ پيشرفتي در تلاش هاي اخير كاخ سفيد براي تحريم ايران ديده نشد و روسيه و چين به عنوان دو عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل هيچ تمايلي براي تأييد برنامه اوباما در خود نشان ندادند.
تلاش روسيه و چين
براي تضعيف تلاش هاي
ضد ايراني آمريكا
نشست نمايندگان گروه 1+5 درباره ايران در حالي برگزار شد كه چين و روسيه بار ديگر مخالفت خود را با تلاش هاي آمريكا براي اعمال دور جديدي از تحريم ها عليه تهران اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، نمايندگان آمريكا، روسيه، فرانسه، چين، انگليس و آلمان اوايل روز پنجشنبه نشستي بدون نتيجه قطعي داشتند و چهار نماينده غربي بعد از ظهر همان روز بدون حضور نمايندگان مسكو و پكن نشستي ديگر را برگزار كردند.
رويترز به نقل از ديپلمات هاي غربي افزود: نمايندگان اين شش كشور طي روزها و هفته هاي آينده با يكديگر ملاقات خواهند كرد.
براساس اين گزارش يك ديپلمات غربي گفت: گفت وگوها در حال شدت يافتن هستند، ديپلمات ديگري گفت كه ممكن است شش كشور مذاكره تقريباً روزانه درباره اين مسأله را در حالي كه براي آماده كردن پيش نويس قطعنامه تحريم براي ارايه به 15 عضو شورا كار مي كنند آغاز كنند.
«پيتر ويتيگ»، نماينده آلمان پيش از برگزاري جلسه بعدازظهر به خبرنگاران گفت كه اين «تداوم تبادل نظرات» بود كه اين كشورها هفته گذشته در نيويورك آغاز كردند.
«لي بائودونگ»، نماينده چين هم در اين باره گفت: اكنون شش طرف «درك بهتري از مواضع يكديگر دارند.»
خبرگزاري آسوشيتدپرس هم درباره اين مذاكرات به نقل از ديپلمات هاي غربي گزارش داد: براي رفع اختلاف هاي موجود بين مسكو، پكن و قدرت هاي غربي مذاكراتي دشوار نياز خواهد بود.
براساس اين گزارش، تحريم هاي جديد كه نماينده آمريكا پيش نويس آن را تهيه كرده است بر محورهاي تقويت تحريم تسليحاتي موجود از طريق گسترش ممنوعيت واردات تسليحات سبك به ايران، هدف قرار دادن سپاه پاسداران ايران كه كنترل شركت ها و سازمان هاي مرتبط با ساخت تسليحات را به عهده دارند، محدود كردن سرمايه گذاري هاي جديد در بخش انرژي ايران تقويت تحريم ها عليه صنعت كشتيراني ايران از طريق صدور اجازه بازرسي از محموله هاي مشكوك در دريا و ممنوعيت صدور بيمه نامه براي شركت هايي كه در فعاليت گسترش تسليحات هسته اي شركت دارند، تقويت اقدامات مالي عليه ايران و هشدار به شركت ها و سازمان ها در مورد داد و ستدهاي مالي با ايران استوار است.
آسوشيتدپرس افزود: بنابر اظهارات برخي ديپلمات هاي سازمان ملل متحد كه خواستند نامشان فاش نشود چين و روسيه خواستار اعمال تحريم هاي ضعيف تر از آن چيزي هستند كه در پيش نويس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل به آنها اشاره شده است. اين ديپلمات ها تصريح كردند به عنوان مثال وقتي برخي كشورهاي غربي در اعمال تحريم هاي شديد عليه سپاه پاسداران ايران تاكيد دارند برخي ديگر مي گويند هدف قرار دادن كل اين نهاد اقدامي نادرست است زيرا برخي شركت هاي وابسته به سپاه قانوني هستند.
براساس اين گزارش ديپلمات ها گفتند كه نماينده چين هم در خصوص پيشنهاداتي كه بخش انژري ايران را هدف مي گيرد در اولين نشست با همتايانش كه يك هفته قبل برگزار شد، ابراز ناخرسندي كرده بود.
بنا به گفته اين ديپلمات ها روس ها نيز با پيشنهادات مربوط به انرژي، كشتيراني، تسليحات، امور مالي، مشكلاتي دارند.
اگرچه باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا اقدام شوراي امنيت سازمان ملل را عليه ايران طي چند هفته آينده خواستار است اما ديپلمات ها و برخي كارشناسان مي گويند اختلافات عميق بين دو طرف باعث خواهد شد تا مذاكراتي دشوار پيش رو باشد.
اين ديپلمات ها مي گويند به احتمال زياد پيش نويس قطعنامه تحريم ها عليه ايران تا ماه ژوئن (خرداد ماه) به راي گذاشته نخواهد شد اين مسئله باعث جلوگيري از كشمكش در نشست بازنگري پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي خواهد شد.
در همين رابطه وزارت امور خارجه روسيه از احتمال به تعويق افتادن بررسي تحريم ها عليه ايران در شوراي امنيت خبر داد.
خبرگزاري نووستي در اين باره گزارش داد: آندره نسترنكو، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه روز پنجشنبه اعلام كرد كه بررسي تحريم ها براي اعمال عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد ممكن است به تعويق بيفتد.
اين ديپلمات روس گفت: در حال حاضر كار بر روي مفاد معيني از قطعنامه احتمالي جديد شوراي امنيت عليه ايران در چارچوب گروه 1+5 در نيويورك انجام مي شود.
وي تصريح كرد: در خصوص امكان به تعويق افتادن بررسي اين مساله در شوراي امنيت به دشواري مي توان مطلبي گفت.
به گفته نسترنكو ممكن است اين كار در هفته هاي آينده و يا حتي ماه هاي آينده صورت گيرد.
مخالفت برزيل، هند و آفريقاي جنوبي با تحريم ايران
برزيل، هند و آفريقاي جنوبي در نشستي سه جانبه خواستار بكارگيري ديپلماسي براي حل موضوع هسته اي ايران شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، برزيل، هند و آفريقاي جنوبي در نشستي سه جانبه كه در آستانه نشست «بريك» (BRIC) كه در آن رهبران كشورهاي برزيل، روسيه، هند و چين در دومين نشست خود در برازيليا در خصوص برنامه هسته اي ايران و تغييرات آب و هوايي با يكديگر مذاكره كردند و خواستار ديپلماسي بيشتر براي حل موضوع هسته اي ايران شدند.
در اين نشست سه جانبه بيانيه اي منتشر شد كه در آن «لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا» رئيس جمهور برزيل، «مانموهان سينگ» نخست وزير هند و «جاكوب زوما» رئيس جمهور آفريقاي جنوبي، حق ايران براي استفاده و گسترش برنامه هسته اي صلح آميز كه در تطابق با تعهدات بين المللي باشد را به رسميت شناختند.
آنها از ايران درخواست كردند تا به طور كامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري كند و از قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد پيروي كند اما در عين حال بر نياز به راه حلي صلح آميز و ديپلماتيك براي موضوع هسته اي ايران تأكيد كردند.

 



العيساوي در ديدار جليلي: بغداد خواستار مشاركت فعال تهران در شكل گيري دولت فراگير است

معاون نخست وزير عراق در ديدار دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران خواستار مشاركت فعال ايران در شكل گيري دولت فراگير در عراق شد.
سعيد جليلي در ديدار رافع العيساوي كه عصر چهارشنبه در تهران انجام شد ، با مثبت ارزيابي كردن افزايش مشاركت گروه هاي مختلف عراقي در انتخابات پارلماني و روند مذاكرات احزاب و طوائف مختلف اين كشور بر اهتمام جمهوري اسلامي ايران براي تقويت روند سياسي عراق و افزايش ثبات و امنيت اين كشور تأكيد كرد و خواهان شكل گيري دولتي با مشاركت همه احزاب و طوائف پيروز در انتخابات بر اساس واقعيات موجود و قانون اساسي شد.
در ابتداي اين ديدار العيساوي با ارائه گزارشي از آخرين تحولات عراق و روند مذاكرات گروه هاي عراقي خواستار مشاركت فعال ايران در حمايت از احزاب مختلف و شكل گيري دولت فراگير در عراق شد.

 



دادگاه رسيدگي به شكايت شيرين عبادي از كيهان فردا برگزار مي شود

دومين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده شكايت شيرين عبادي از كيهان فردا برگزار مي شود.
اين جلسه دادگاه راس ساعت 9 صبح روز يكشنبه 29 فروردين در سالن امام خميني(ره) دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي مدير خراساني رئيس شعبه 76 دادگاه كيفري آغاز خواهد شد.
براساس اين گزارش ورود به جلسه دادگاه براي عموم آزاد است.
خاطرنشان مي شود شكايت شيرين عبادي از كيهان به دليل افشاگري هاي روزنامه در خصوص حمايت وي از همجنس بازان و بهائيان، جانبازي شيرين عبادي براي شاه خائن، ارتباط با نهادهاي ضدانقلاب و محافل برانداز در اروپا و آمريكا، همكاري با سلطنت طلبان، وحشيانه دانستن قوانين مجازات اسلامي، سياه نمايي وضعيت حقوق بشر در ايران و... است.

 



دستاويزي براي حمله به كيهان! (خبر ويژه)

سخنان صريح رئيس موسسه «ميدل بري» در گفت وگو با كيهان درباره فروپاشي آمريكا، ناكارآمدي حكومت اين كشور و وابسته بودن كاخ سفيد به رژيم صهيونيستي خشم محافل همسو با واشنگتن را برانگيخته است.
گفت وگوي كيهان با «كرك پاتريك سيل»-رهبر تجزيه طلبان آمريكا-كه به طور همزمان در روزنامه كيهان انگليسي نيز به چاپ رسيد، در رسانه هاي مخالف حكومت آمريكا از جمله
Squidoo Freeorfstate Newsociety vnnforum Lewrockwell و بسياري از سايت ها و وبلاگ هاي شخصي آمريكايي ها بازتاب وسيعي داشت. اما برخي جريان ها كه از سوي واشنگتن ماموريت تبليغ عليه تجزيه طلبان اين كشور را به عهده دارند، اين مصاحبه را دستاويزي براي حمله به كيهان قرار داده و ادعا كردند «تجزيه طلبان از ايران حمايت مي كنند»!!
مدير سايت Stopsecession كه عليه جريان هاي تجزيه طلب در آمريكا فعاليت مي كند و گرايشات صهيونيستي دارد، در يادداشتي با عنوان
«Secessionists Show Support For Iran?» ضمن حمله به كرك پاتريك سيل، از «لري كيگلور» كانديداي تجزيه طلب تگزاس براي فرمانداري اين ايالت در سال 2010 به دليل انعكاس مصاحبه كيهان در سايت شخصي اش به شدت انتقاد كرد.
اين سايت نوشت: «به نظر مي رسد لري كيگلور در اين فكر است كه جمهوري تگزاس پس از تجزيه شدن از آمريكا پشتيباني خود را از اسرائيل قطع كرده و به حمايت از ايران بپردازد.»
stopsecession در ادامه با اشاره به مصاحبه سيل با كيهان نوشت: «مصاحبه كننده گفته است كه آمريكا شب و روز درباره ايران دروغ پردازي مي كند؛ با وجود اينكه ايران به دنبال انرژي هسته اي صلح آميز است، آمريكا سياست خصمانه اي نسبت به تهران دارد. سيل نيز با تائيد اين سخنان تصريح كرده كه سياست خارجي آمريكا توسط اسرائيل اداره مي شود.»
گويا واشنگتن از اينكه صداي تجزيه طلبان آمريكا به گوش جهانيان برسد به شدت عصباني شده است. حمله رسانه هاي وابسته به دولت آمريكا به يك مصاحبه جزيي در حالي است كه اين كشور با راه اندازي سايت ها، راديوها و شبكه هاي ماهواره اي صراحتا دست به جنگ نرم عليه جمهوري اسلامي ايران زده است.

 



كاري از دست ما و موسوي برنمي آيد اما چاره اي نداريم جز اينكه گير بدهيم! (خبر ويژه)

يك عضو گروهك موسوم به ملي- مذهبي مي گويد در آغاز نامزدي موسوي به وي مشكوك بود اما اكنون موافق موسوي است! سحابي در عين حال مي گويد موسوي به خاطر برخي اطرافيان مجبور است تظاهر به مرزبندي با اين گروه ها كند.
عزت ا... سحابي در گفت وگو با سايت ماسوني جرس (متعلق به مهاجراني و كديور) اظهار داشت موسوي در اواخر سال 87 كه اعلام كرد در انتخابات حاضر خواهد شد تا آنچه كه الان از او مي بينيم تفاوت بسياري كرده است و مرتباً با اين جنبش كه در خيابان ظاهر شد پيش آمده و به نوعي جنبش سبز ايشان را رهبري و هدايت كرده است و الان مواضعش خيلي حساب شده و منطقي است. ما هم به ايشان اعتقاد داريم. در حالي كه در سال 87 ما مشكوك بوديم و اينكه آيا از ايشان خواسته شده بيايد كه نظام از شر آقاي خاتمي خلاص بشود يا خير، و ايشان هم اوايل هميشه مي گفت من اصول گرا هستم و نه اصلاح طلب، اما به تدريج گفتارش تغيير كرد و اصلاح طلبي را پذيرفت.
وي در شمارش دلايل تغيير رفتار موسوي گفت: البته ما هم تذكراتي داديم كه واقعاً موثر واقع شد.
سحابي درباره تظاهر به حفظ فاصله با نهضت آزادي از سوي موسوي و اعتقاد به مرزبندي خودي و غيرخودي گفت: اين مسئله اي است كه يا مشاركت و مجاهدين كه بالاخره آقاي موسوي هم در همين حلقه قرار دارد. مي خواهند پيش حاكميت يا به اصطلاح جريان اصولگرا و راست خودشان را مبرا كنند كه با گروه هاي غيرخودي خط قرمز دارند. آقاي موسوي هم تا حدودي با آنها همراهي دارد اما من شواهدي دارم كه آقاي موسوي اين طور نيست، اما براي رضايت اطرافيان مجبور است ] مرزبندي[ داشته باشد.
سحابي ضمن اينكه گفت «موسوي در مورد تغيير قانون اساسي و مخالفت با اصل 110 با ما موافق است»، درباره اين سؤال كه «آيا اكنون زمان اين تحول فراهم است» اظهار داشت: راستش خير (با خنده). فكر نمي كنم اما ما چاره اي نداريم غير اينكه گير بدهيم. سحابي درباره استقلال از بيگانگان و پيوند اپوزيسيون داخل و خارج هم در اظهاراتي مغشوش گفت: بسياري از كساني كه در خارج از كشور هستند خواهان براندازي حكومت هستند، اما معتقديم كه اين با شيب آرام تري بايد دنبال شود كه طرف مقابل يعني حاكميت هم به گونه اي تعديل شود. دوستان بسياري در خارج هستند كه خواهان استقلال ايران هستند. و اينكه دول خارجي براي ما تعيين تكليف كنند، معتقد نيستند. من نمي خواهم تابع آمريكا باشيم و نمي خواهم به هيچ وجه آمريكا بر سرنوشت كشور ما حاكم شود و معتقدم هر جا آمريكا بر ما مسلط شود زيان كرده ايم، اما گاهي رفتار آقاي اوباما قابل تاييد است و مي گويم كه دولت ما بد عمل مي كند اما اين نظر ماست.

 



عجب غلطي كرديم كه از موسوي و خاتمي حمايت كرديم! (خبر ويژه)

رفتار متملقانه طيفي از گروهك هاي ضدانقلاب با افرادي نظير خاتمي و هاشمي رفسنجاني به رغم سوابق حمله به اين چهره هاي سياسي، بحث هاي جدي را در ميان اين گروهك ها برانگيخته است. شماري از عناصر ضدانقلاب رويكرد دوگانه مذكور را نشانه بدبختي تلقي مي كنند.
سايت ضدانقلابي اخبار روز كه در فتنه پس از انتخابات فعاليت گسترده اي داشت و اكنون به حالت نيمه تعطيل درآمده، نوشت بايد به حال روشنفكرهايي گريست كه 5 سال پيش نام ممد چاخان به خاتمي نهادند اما باز هم از كسي ]موسوي[ حمايت كردند كه تنها مشخصه اش حمايت خاتمي از او بود. اين اشتباهات هميشه تكرار مي شود.
اخبار روز اضافه مي كند: چه شده اصلاح طلبان به سراغ كسي رفته اند كه او را عاليجناب سرخپوش لقب داده و از فضاي بسته دوره وي انتقاد مي كردند؟ چه شده روزنامه هاي اصلاح طلب مجيزگوي او شده اند؟ چه شد كه اصلاح طلبان براي ماندن در قدرت دست به دامان هاشمي با آن ذهنيت ها و سابقه شدند؟ نمي دانم مسئولان روزنامه هايي همچون بهار و آرمان به اين فكر كرده اند كه چرا تيراژ روزنامه هايشان پايين است؟ وقتي روزنامه بهار با مصاحبه با برادر و پسر هاشمي سعي در تطهير چهره او مي كند و روزنامه آرمان نيز منتظر است كه هاشمي دهانش را باز كند تا تيتر يك روزنامه اش كند، چه انتظاري از مردم دارند كه اين روزنامه ها را بخرند؟!... گاهي دلم براي خودمان مي سوزد برخي دوستان دل به كسي بسته اند كه حتي هرگز از آنها حمايت رسمي نمي كند. واي به حال ما كه منجيمان بخواهد او باشد!
اين سايت تصريح كرد اصلاح طلبان براي رسيدن به قدرت حاضرند به هر كاري دست بزنند.

 



مخالفت دادستاني فرانسه با استرداد تبعه بي گناه ايراني به آمريكا (خبر ويژه)

دادستاني فرانسه ضمن رد ادعاي آمريكا، استرداد يك تبعه ايراني به آمريكا را نپذيرفت.
مجيد كاكاوند شهروند 37 ساله ايراني با فشار سياسي آمريكا، اوايل سال گذشته به هنگام سفر توريستي در فرودگاه رواسي شار دوگل پاريس بازداشت شد. دادگاهي در كاليفرنياي آمريكا در اقدامي خلاف حقوق بين المللي و صرفا از سر زورگويي، مدعي شده بود اين مهندس برق ايراني هزاران قطعه نظامي و تجاري از شركتهاي آمريكايي خريداري كرده و آنها را بطور غيرقانوني از مالزي به ايران منتقل كرده است. اين در حالي است كه مجيد كاكاوند هرگز پايش به آمريكا نرسيده تا اين كالاها را بخرد. دستگاه امنيتي و قضايي آمريكا بدون هيچ مدرك متقني و صرفا براساس گمانه زني ها حكم جلب وي را صادر كرده بود.
به عبارت ديگر در اقدامي خلاف موازين حقوق بين المللي، يك دادگاه آمريكايي مدعي بود چون تبعه كشور ديگر (ايران) در كشور سوم (مالزي) قوانين داخلي آمريكا را نقض كرده، بنابراين كشور چهارم (فرانسه) بايد فرد ياد شده را بازداشت و به آمريكا تحويل دهد! اين در حالي بود كه تحريم هاي آمريكا عليه ايران در صورت درست بودن صرفا در خاك آمريكا مي توانست اعمال شود و دادستاني فرانسه هم به همين امر توجه داشت. دادستان در جلسه استماع دادگاه كاكاوند در پاريس به اين دادگاه توضيح داد، آژانس خريد تجهيزات دفاعي فرانسه موسوم به DGA اعلام كرده است تجهيزات الكترونيكي كه از سوي اين مهندس ايراني خريداري شده است، بالقوه خطرآفرين نبوده و نمي توان به عنوان كالاهاي خطرناك داراي كاربرد دوگانه تلقي كرد. دادستان مي گويد طبق قوانين فرانسه، اقدام كاكاوند جرم محسوب نمي شود.
دادگاه بعدي كاكاوند براي صدور حكم نهايي 15 ارديبهشت برگزار خواهد شد.
كاكاوند پس از جلسه دادگاه روز چهارشنبه در گفتگو با فرانس 24 گفت: مطمئنا احساس خوبي دارم زيرا اكنون وضعيت روشن تر است. ديديم كه اتهامات آمريكايي ها حقيقت نداشت و اميدوارم كه دادگاه در اين باره متقاعد شده باشد. به هر حال من احساس خوبي دارم اما هنوز پرونده مختومه نشده است.

 



ژنرال پترائوس: ايران خواب از چشمانم ربوده است (خبر ويژه)

فرمانده نظاميان آمريكايي در 20 كشور خاورميانه مي گويد: ايران خواب از چشمان من ربوده است.
ژنرال ديويد پترائوس كه هم اكنون درگير جنگ افغانستان است مي گويد: با وجود آن كه اوضاع افغانستان و عراق بسيار بحراني و مشكل ساز است اما نگراني از ايران و عملكرد آن، خواب را از چشمان من ربوده است.
به گزارش روزنامه يو اس نيوز پترائوس فرمانده نظاميان آمريكايي است كه در 20 كشور از مصر تا پاكستان و عمدتاً در افغانستان و عراق حضور دارند. اما پترائوس مي گويد :نه تنها ايران در حال افزايش قابليت هاي هسته اي خود است، از گروه هاي اسلامي نظير حزب الله لبنان و حماس در فلسطين حمايت مي كند. تمام اين مسائل به نگراني هاي ما در قبال متحدانمان در منطقه به خصوص اسرائيل و كشورهاي عربي مي افزايد.
به گزارش «فردا» به نقل از يو اس نيوز، يكي از خوانندگان نظر خود را ذيل اظهارات پترائوس به اين نحو عنوان كرده است: هنگامي كه ژنرال پترائوس خوابش نمي برد، بهتر است به اين حقيقت فكر كند كه بدون كمك تعيين كننده ايران، آمريكا نمي توانست جايگاهي در عراق يا افغانستان داشته باشد. ولي ما چگونه از آنها تشكر كرديم؟ حمله هاي بي اساس تحريم هاي غير قانوني، اهريمن سازي فرهنگي، ايجاد نا امني منطقه اي و صحبت هاي جعلي درباره تهديد هسته اي بودن كشوري كه هيچ گونه سندي درباره تمايل آن به ساخت سلاح هسته اي ندارد، و تهديد كردن ايران به حمله هسته اي!»
به قول ضرب المثل معروف فارسي بايد به جناب پترائوس گفت وقتي كه جيك جيك مستونت بود، فكر زمستونت نبود؟!

 



پاتك مخملي روس ها به آمريكا به روايت واشنگتن پست (خبر ويژه)

روزنامه واشنگتن پست، روسيه را متهم كرد شيوه كودتاي مخملي آمريكا در قرقيزستان را بازتوليد كرده و به انقلاب مخملين دست زده است! آمريكايي ها 5 سال پيش با شبه انقلاب «گل لاله» دولت مخملي، قربان بيك باقي اف را روي كار آورده و به تاسيس پايگاه نظامي استراتژيك در ماناس دست زده بودند. اما اكنون با تكرار شبه انقلاب از نوع روسي، دولت قبلي سرنگون شده است.
روزنامه واشنگتن پست در تحليل فن بدل روسيه به آمريكا نوشت: يك ماه قبل از آغاز تظاهرات خشونت آميز اخير در قرقيزستان، ايستگاه هاي تلويزيوني روسيه قربان بيك باقي اف رئيس جمهوري اين كشور را ديكتاتوري خشن توصيف كردند كه خانواده وي ميلياردها دلار از ثروت اين كشور فقير را ربوده اند.
به گفته روزنامه نگاران، تحليلگران و رهبران تظاهرات در قرقيزستان، گزارش ها و تبليغات رسانه هاي روسيه و اقدامات اقتصادي كرملين عليه قرقيزستان در تشديد نارضايتي و بسيج تظاهركنندگان عليه دولت آن كشور نقش موثري ايفا كرده است.
روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اينكه «حادثه قرقيزستان مي تواند هشدار و زنگ خطري براي ساير حكومت هاي ديكتاتوري آسياي مركزي باشد كه جمعيت كثيري از روس زبان ها در آنجا ساكن هستند و تلويزيون هاي روسيه را تماشا مي كنند» نوشت: در عين حال در پي تحولات اخير در قرقيزستان به نظر مي رسد كه دولت روسيه در مورد آينده پايگاه هوايي آمريكا در خاك قرقيزستان كه براي انتقال تجهيزات ناتو به افغانستان بسيار حياتي است، مي تواند نفوذ بيشتري اعمال كند.
واشنگتن پست مي نويسد: كمتر از يكسال پيش دولت روسيه اعلام كرد كه دو ميليارد دلار كمك اقتصادي در اختيار قرقيزستان خواهد گذاشت و در مقابل رئيس اين كشور نيز برنامه برچيدن پايگاه نظامي آمريكا را اعلام كرد، اما چند ماه بعد با وجود اينكه قرقيزستان بخشي از كمك مالي روسيه را دريافت كرده بود در ازاي سه برابر افزايش اجاره پايگاه نظامي آمريكا با تمديد قرارداد آن موافقت كرد. اين موضوع خشم رهبران روسيه را برانگيخت. تلويزيون روسيه در گزارش هاي خود مدعي شد كه خانواده باقي اف كمك هاي مالي روسيه را دزديده اند و در ماه فوريه دولت روسيه پرداخت مابقي كمك هاي مالي خود به قرقيزستان را متوقف كرد.
واشنگتن پست با اشاره به تشابه سياست تازه روسيه با شيوه آمريكايي مي نويسد: روس ها در ماه هاي گذشته ضمن اعمال فشار بيشتر در دولت قرقيزستان، روابط و همكاري خود با اپوزيسيون را گسترش داده بودند. اين سياست روسيه با استراتژي هميشگي آن كشور كه حمايت از رژيم هاي ديكتاتوري در منطقه است تفاوت فراواني دارد. در عين حال اين سياست به سرعت به نتيجه رسيد و به نظر مي رسد كه يك پيروزي بزرگ در سياست خارجي را نصيب روسيه كرده است.
واشنگتن پست تاكيد مي كند: مقامات دولت سابق مدعي اند شماري از رهبران اپوزيسيون قبلي از ناآرامي هاي اخير با ولاديمير پوتين ديدار كرده اند هرچند كه مقامات كليدي دولت جديد اين ملاقات ها را تكذيب مي كنند.
واشنگتن پست از قول عمر بيك تكيبايف از رهبران اپوزيسيون و وزير اقتصاد در دولت موقت قرقيزستان مي نويسد: «دولت روسيه در گذشته فقط با كساني كه در دوران اتحاد جماهير شوروي در راس قدرت بودند همكاري مي كرد. اما در سال گذشته درست مثل آمريكا و اروپاييان آنها شروع كردند به برقراري تماس با نيروهاي مخالف دولت، به اعتقاد من براي اولين بار اين روش جديد براي آنها يك پيروزي بزرگ به ارمغان آورده است.»
تحليل اخير واشنگتن پست از آن جهت قابل تامل است كه برخي عناصر سرخورده ضد انقلاب با وجود ابراز ذوق زدگي به هنگام كودتاي مخملي آمريكا در قرقيزستان، در ماجراي سرنگوني دولت مخملي هم ابراز هيجان كرده و مدعي مي شدند سبزها در قرقيزستان پيش افتاده اند!

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14