(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 فروردين 1389- شماره 19621
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چرا استفاده از سلاح هاي هسته اي حرام است علما و محققان پاسخ مي دهند
خطيب جمعه تهران: جامعه امروز نيازمند تحول فرهنگي و اخلاقي است
آيت الله يزدي: برخي به دنبال تضعيف جايگاه رهبري هستند
پل اينگرام: كنفرانس تهران استراتژي آمريكا را تضعيف مي كند
آغاز مراسم گلابگيري در نياسر كاشان
وزير امور خارجه: كنفرانس خلع سلاح تهران پاسخ محكمي به اوباماست
افزايش 4 برابري اعتبارات اسكان عشاير كشور در سال جاري
مدير دفتر علمي و فرهنگي اسرا: 10 اثر آيت الله جوادي آملي ساده نويسي مي شود
حجم مبادلات تجاري ايران و تركمنستان از 3 ميليارد دلار گذشت
آيت الله مكارم شيرازي: صرفه جويي در مصرف آب وظيفه همگاني است
معاون اول رئيس جمهوري:ايران به رغم تحريم ها در جذب سرمايه گذاري خارجي بسيار موفق بوده است
استخدام 40 هزار نيروي جديد در آموزش و پرورش ابلاغ مي شود
سرتيپ نقدي: دنيا ديگر براي حرف هاي آمريكا ارزش قائل نيست
اخبار ادبي و هنري



گزارش خبري در آستانه كنفرانس خلع سلاح
چرا استفاده از سلاح هاي هسته اي حرام است علما و محققان پاسخ مي دهند

سرويس سياسي-
جمعي از علما و فضلاي حوزه علميه بر حرمت توليد و استفاده از سلاح هاي هسته اي از ديدگاه اسلام تأكيد كرده و آن را جزء اصول دكترين دفاعي نظام اسلامي دانستند.
در همين رابطه «آيت الله عباس كعبي» عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و از اعضاي مجلس خبرگان رهبري در گفت وگو با خبرگزاري رسا ادله تحريم استفاده از سلاح هاي اتمي را تبيين كرد و اظهار داشت: ما به ادله اربعه كتاب، سنت، عقل و اجماع، استفاده از بمب اتمي را حرام مي دانيم.
وي با اشاره به وجود حرمت استفاده از سلاح هاي اتمي اضافه كرد: امروزه بمب هسته اي به عنوان استراتژي بازدارنده، دفاعي و هجومي در استراتژي هاي نظامي مطرح نيست.
عضو مجلس خبرگان رهبري با محكوم كردن ادعاها و تهديدات واهي اوباما عنوان كرد: تهديدات اوباما، نشانگر استيصال تمدن غربي و حركت اين تمدن به سمت سقوط و سراشيبي است.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به نظرات علما و مراجع در خصوص سلاح هاي اتمي ابراز داشت: مقام معظم رهبري در درس خارج و همچنين جلسات عمومي بارها اين موضوع را بيان كرده اند، مراجع تقليد نيز بيان كرده اند كه حركت به اين سمت جايز نيست و حرام مي باشد.
آيت الله كعبي ادامه داد: افزون بر اين ادله، جمهوري اسلامي ايران به تعهدات بين المللي خلع سلاح هسته اي ملتزم و پايبند شده است و قاعده وجوب التزام به عهد اقتضا مي كند به اين عهد پايبند باشيم.
اين استاد حوزه علميه خاطرنشان كرد: ما يك بمب داريم كه از بمب اتمي نيز قوي تر است و آن بمب ايمان و معنويت است كه به هيچ وجه در دنياي غرب وجود ندارد و آنها توان از بين بردن اين نيرو را ندارند.
¤ اسلام با نسل كشي
مخالف است
«آيت الله مرتضي مقتدايي» مدير حوزه علميه قم نيز در همين زمينه تصريح كرد: دين مبين اسلام با استفاده از وسايل كشتار جمعي و مواد هسته اي كه صلح آميز نباشد و موجب از بين رفتن نسل بشر و انسان ها شود، صددرصد مخالف است و البته نظام جمهوري اسلامي نيز به دنبال اين موضوع نيست.
وي افزود: مقام معظم رهبري و مسئولان عالي نظام از جمله رئيس جمهور نيز بارها اين موضوع را به صراحت اعلام كرده و بيان داشته اند كه جمهوري اسلامي ايران قصد ندارد قدرت خود را مستند به بمب اتمي كند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران نيازي به سلاح هاي هسته اي و اتمي ندارد، مباني اسلامي و ديني حرمت استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي را متذكر شد و ابراز داشت: استفاده از تجهيزات مخرب در دين مبين اسلام نهي شده است.
¤ اسلام كشتار جمعي را بخشي از آمادگي دفاعي نمي داند
در ادامه اين مباحث حجت الاسلام «محمد تقي رهبر» رئيس فراكسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي نيز در رابطه با رويكرد فقهي نسبت به منع سلاح هاي كشتار جمعي در اسلام اظهار داشت: به عنوان يك عضو كوچك حوزه عرض مي كنم كه اسلام دفاع و آماده سازي تجهيزات را در برابر دشمنان توصيه كرده، ولي اين آماده سازي تعريف مشخصي دارد كه در آن سلاح كشتار جمعي هيچ جايگاهي ندارد.
وي افزود: توصيه اسلام بر اين مبنا است كه با آمادگي و تجهيزات، دشمنان خدا و كفار را بترسانيد و از حق و مظلوم در مقابل سركشان دفاع كنيد، منتها نه با سلاح و ابزارهاي ظالمانه اي كه به واسطه بهره گيري از آن جان انسانهاي بي گناه به خطر بيفتد.
امام جمعه موقت اصفهان با بيان اينكه استكبار از اهداف صلح آميز هسته اي كشورمان آگاهي دارد، ادامه داد: دشمنان نظام اسلامي با آگاهي از اين كه سلاح كشتار جمعي در دكترين نظامي مكتب اسلام جايگاهي ندارد مدام بدنبال بهانه جويي براي ضربه زدن به نظام هستند.
وي خاطرنشان كرد: اصولاً مكتبي كه پيامبر گرامي اش(ص) در جنگ توصيه دارد كه نبايد براي نابودي دشمن آبها را آلوده كنيد، مبادا در جنگ پيرمردان را بكشيد و مجروحان را نبايد دنبال كنيد، چگونه سلاح كشتار جمعي را برمي تابد.
¤ ايران به تعهدات خود پاي بند است
حجت الاسلام «سيدمحمد سعيدي» امام جمعه قم هم در اين خصوص با اشاره به ديدگاه هاي اسلام در خصوص ممنوعيت توليد و استفاده از سلاح هاي اتمي و همچنين موضع جمهوري اسلامي در اين ارتباط گفت: نظام جمهوري اسلامي ايران به قوانين و تعهدات بين المللي خود به شرطي كه عادلانه باشد، پايبند و ملتزم است و در خصوص خلع سلاح هاي اتمي نيز موضع ما كاملاً روشن و شفاف است.
وي با اشاره به تهديدات برخي از قدرت هاي جهاني در خصوص مسائل و پرونده هسته اي ايران خاطرنشان كرد: ملت ايران به هيچ وجه مرعوب تهديدات دشمنان نمي شود.
امام جمعه قم تصريح كرد: ايران امروز در اوج اقتدار و عزت ايستاده است و دشمنان بدانند تهديدات آنها نه تنها در روحيه ملت ايران اثر نمي گذارد بلكه بازتاب هاي منفي آن در ديگر كشورها دامان خود آنها را مي گيرد.

 



خطيب جمعه تهران: جامعه امروز نيازمند تحول فرهنگي و اخلاقي است

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران ضمن تذكر به برخي بانوان بي حجاب و بدحجاب خاطرنشان كرد: بانوان ما بايد بيشتر مسائل مربوط به حجاب را رعايت كنند چرا كه بي حجابي هاي بانوان موجب لرزش دل جوانان مي شود و در نهايت غضب خداوند حاصل مي شود.
حجت الاسلام كاظم صديقي خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در خطبه هاي عبادي سياسي نماز جمعه به اسرار نماز اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از بركات نماز اين است كه موجب رفع موانع ارتباطي انسان ها با يكديگر مي شود و انسان ها را شفاف، زلال و پاكيزه مي كند و به دل هاي ديگر انسان ها متوجه مي كند.
وي در ادامه به برخي از روايات در خصوص طهارت و لزوم پاكيزگي مومن اشاره كرد و گفت: طهارت تنها پاكيزگي جسم نيست چرا كه انسان بايد طهارت لساني نيز داشته باشد.
خطيب نماز جمعه تهران با بيان اينكه طهارت، دشمنان را از انسان دور مي كند، تصريح كرد: نمازهاي جماعت و تجمعات مومنان اگر به صورت پاك و با طهارت باشد، موجب اتصال انسان به معنويات و اخلاق مي شود و پويايي را براي زندگي انسان ها به ارمغان مي آورد.
صديقي در خطبه دوم نماز جمعه به برخي از معضلات اخلاقي جامعه اشاره و با بيان اينكه جامعه نيازمند يك انقلاب و حركت فرهنگي است، تصريح كرد: متاسفانه گناه در جامعه زياد شده است. گناهان صغيره كه مي توان به طور مثال از بي توجهي برخي بانوان به مسائل حجاب و بي توجهي برخي مردان نسبت به رعايت اصول اخلاقي، نام برد موجب از بين رفتن روح معنوي در جامعه شده است.
وي با اشاره به هشدار رئيس جمهور كشورمان مبني بر تذكر به جامعه براي مقابله با گناه، ابراز داشت: آنچه كه رئيس جمهور محترم در خصوص زلزله و بلاهاي ناشي از گناهان مطرح كرده بودند، مسئله اي است كه بايد به آن بيشتر توجه كرد چرا كه علما بارها به اين مسئله اشاره كرده و فرموده بودند كه بايد با مقابله با گناه از بلاها جلوگيري كرد.
صديقي با بيان اينكه گناهان صغيره در صورت استمرار به گناهان كبيره تبديل مي شوند، يادآور شد: زلزله هايي كه بر اثر گناه حاصل مي شود راهي جز اين ندارد كه ما به ياد خدا باشيم و به دين پناه ببريم.
وي افزود: ما بايد براي مقابله با بلاها در پناه دين زندگي كنيم چرا كه حتي اگر زلزله طبيعي در شهر تهران بيايد هيچ كس جز خداوند حريف اين بلاها نخواهد بود.
خطيب نماز جمعه اين هفته تهران ضمن تذكر به برخي بانوان بي حجاب و بدحجاب خاطرنشان كرد: بانوان ما بايد بيشتر مسائل مربوط به حجاب را رعايت كنند چرا كه بي حجابي هاي بانوان موجب لرزش دل جوانان مي شود و در نهايت به گناهان كبيره تبديل مي شود و در اين صورت است كه غضب خداوند حاصل مي شود.
صديقي با بيان اينكه بالا رفتن سن ازدواج موجب بلاهاي فرهنگي و اخلاقي در جامعه شده است، از همه مسئولان مربوط خواست تا در خصوص كاهش سن ازدواج و فراهم كردن زمينه ازدواج جوانان اقدامات لازم را مبذول كنند تا بيماري هاي فرهنگي و اخلاقي در جامعه كاهش بيايد.
وي در ادامه به تهديد اتمي ملت ايران توسط رئيس جمهور آمريكا اشاره كرد و گفت: همه مردم مي دانند كه اظهارات آقاي اوباما حماقت محض و رسوايي آشكار است چرا كه ساخت و استفاده بمب اتم در نزد ملت ايران زشت بوده و با موازين شرعي ما سازگاري ندارد.
صديقي با بيان اينكه ملت ايران ديني دارند كه در آن صدمه زدن به يك مورچه بسيار زشت و زننده است، گفت: در دين ملت ايران كشتن انسان هاي بيگناه همانند از بين بردن يك نسل است و حال بايد دشمنان ملت بدانند كه چنين ملتي به دنبال ساخت بمب اتم نخواهد بود.
وي با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار ملت ايران استفاده از بمب اتم را حرام اعلام كرده اند، تصريح كرد: ما حق داريم بگوييم كه انرژي صلح آميز هسته اي براي همه ملت ها و استفاده نظامي از انرژي هسته اي حق هيچ كس نيست.
خطيب نماز جمعه تهران در ادامه از دانشمندان هسته اي كشورمان تقدير و تشكر كرد و افزود: دين هيچ تضادي با پيشرفت ندارد و بر همين اساس بايد دشمنان بدانند كه چه آنها بخواهند و چه نخواهند ملت ايران راه پيشرفت را در همه زمينه ها از جمله انرژي صلح آميز هسته اي طي خواهد كرد.
صديقي به روز 29 فروردين،روز ارتش جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: ارتش ايران به لطف الهي نجات بخش و رهايي بخش شده است و در حقيقت ارتش جمهوري اسلامي ايران ارتش قرآن و امام زمان است چرا كه فرمانده كل ارتش اسلام حضرت مهدي (عج) است.
وي در ادامه به نام گذاري سال 89 به همت و كار مضاعف اشاره كرد و گفت: همت و كار مضاعف يكي از اساسي ترين مسائل اخلاقي، عرفاني، اقتصادي، اجتماعي و سياسي مدنظر اسلام است.
صديقي با بيان اينكه فرشته ها همت و آرزو ندارند و بر همين اساس است كه از بشر جلوتر نمي روند، افزود: انسانها با همت خود مي توانند از فرشته ها بالاتر بروند و به خدا نزديك تر شوند چرا كه در ذات انسان همتي وجود دارد كه انسان بايد به آن توجه كند.
به گزارش فارس، خطيب نماز جمعه اين هفته تهران افزود: همه بايد كار و همت مضاعف را زياد كنند البته بايد گفت كه كيفيت كار مهم است چرا كه برخي ها كار مي كنند اما كارشان كيفيت ندارد و كارشان بهره وري لازم را ندارد.
صديقي در پايان به يك حديث از امام جعفر صادق (ع) كه مي فرمايند «كوتاهي همت، سستي انديشه را به دنبال دارد و چاره انديش نبودن، انسان را از رفتن در پي مقامات عاليه باز مي دارد » گفت: جوانان بايد با همت خود راه تعقل را پيش بگيرند و در جهت رسيدن به پيشرفت ، چاره انديشي را در نظر بگيرند چرا كه رسيدن به مشكلات بدون چاره انديشي، حل و فصل نمي شود.

 



آيت الله يزدي: برخي به دنبال تضعيف جايگاه رهبري هستند

نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري با انتقاد از كساني كه قصد دارند تا وظايف و اختيارات رهبري را محدود كنند، گفت: برخي به منظور تضعيف جايگاه ولايت و رهبري قصد محدود كردن اختيارات ايشان را دارند.
آيت الله محمد يزدي كه پنج شنبه شب در ديدار با اعضاي شوراي مركزي كميته امداد امام خميني(ره)، سخن مي گفت، افزود آنها قصدشان اين است تا براي رهبري تعيين تكليف كنند و مدام بگويند رهبري اين كار را بكند و اين كار را نكند.
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: اصطلاحاتي نظير فتواي شورايي، اجتهاد شورايي، حق حاكميت، سازمان هاي بين المللي و حقوق بشر از جمله كلماتي هستند كه براساس آن عده اي براي محدود كردن اختيارات ولايت و رهبري از آنها استفاده مي كنند.
وي افزود: آنها مي گويند براي كار ولي امر بايد مدت زمان تعيين كرد يا مجلس خبرگان مدت زمان هر يك از رهبران را تعيين نمايد.
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: متاسفانه حتي برخي از شخصيت هاي برجسته كشور نيز به اين حرف ها توجه مي كنند. اين در حالي است كه در پيشگاه خدا بايد شهادت داد. در تاريخ اسلام بعد از رهبري امام راحل (ره)، مقام معظم رهبري تنها رهبري است كه توانست اين كشور و جامعه پرتلاطم را با وجود همه خطرات به شايستگي رهبري نمايد.
آيت الله يزدي گفت: همگان بايد توجه داشته باشند كه فقط نظر رهبري ملاك است و بايد آن را مدنظر قرار دهند و فريب اين افراد را نخورند.
وي در ادامه با اشاره به مسائل روز اظهار داشت: آگاهي دادن به مراجع در موضع گيري هاي سياسي و اجتماعي موثر است و در پيشرفت و رشد كارها اهميت دارد.
نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري در پايان تاكيد كرد: همه بايد در حفاظت از ولايت كه ستون حاكميت اسلام است تلاش كنيم و براي خدمت به مردم همه تلاش ها را انجام دهيم.

 



پل اينگرام: كنفرانس تهران استراتژي آمريكا را تضعيف مي كند

مدير اجرايي شوراي اطلاعات امنيت انگليس- آمريكا برگزاري اجلاس خلع سلاح تهران را موجب تضعيف استراتژي واشنگتن در قبال موضوع هسته اي ايران دانست.
«پل اينگرام» مدير اجرايي شوراي اطلاعات امنيت انگليس- آمريكا با استقبال از تصميم ايران براي برگزاري نشست «انرژي هسته اي براي همه، سلاح هسته اي براي هيچكس» گفت: اين اقدامات ايران به روشني موجب ضعيف شدن استراتژي آمريكا براي شكل دهي ائتلافي عليه تهران شد.
وي در ادامه با اشاره به كنفرانس امنيت هسته اي كه در واشنگتن برگزار شد گفت: شما مشاهده كرديد كه اوباما كنفرانس امنيت هسته اي خود را با هدف رسيدن به يك اجماع بين المللي عليه ايران برگزار كرد، اما در اين مورد توفيقي به دست نياورد.
پل اينگرام كه با «مهر» گفت و گو مي كرد و به دليل اقدامات خود در امر خلع سلاح هسته اي چهره اي شناخته شده در جهان محسوب مي شود در خصوص امتناع كشورهاي دارنده تسليحات هسته اي از عمل به تعهدات خود در معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي (NPT) و خودداري آنها از خلع سلاح گفت: دليل اين اقدام قدرت هاي دارنده تسليحات هسته اي آن است كه اين كشورها وارد روابط بازدارندگي با يكديگر شده و به اين بازدارندگي معتاد شده اند.
اينگرام در ادامه افزود: دليل ديگر اينكه كشورهاي دارنده تسليحات هسته اي به تعهدات خود در معاهده ان.پي.تي كه مربوط به خلع سلاح هسته اي است عمل نمي كنند اين است كه آنها گمان مي كنند تسليحات هسته اي براي آنها اعتبار به همراه آورده و اين مسئله براي آنها تبديل به ارزش شده است.
مدير اجرايي شوراي اطلاعات امنيت انگليس- آمريكا در ادامه دليل رفتارهاي دوگانه كشورهاي غربي با فعاليت هسته اي كشورهاي ديگر را اينگونه تشريح كرد: اين تفكر وجود دارد كه انرژي هسته اي اساساً براي استفاده در تسليحات هسته اي به كار مي رود. به عبارت ديگر انرژي هسته اي داراي كاربرد دوگانه است. بنابراين اگر ما كشورها را تشويق به استفاده از انرژي هسته اي كنيم بايد قوانين سفت و سختي هم در خصوص آن وجود داشته باشد، بايد در اين راه محدوديت هاي سخت و بازرسي هاي دقيق وجود داشته باشد تا از استفاده هاي نظامي از انرژي هسته اي جلوگيري شود.
اينگرام افزود: در مرحله بعد مشكلاتي همانند زباله هاي هسته اي، امنيت و آلودگي هاي هسته اي و همچنين هزينه هاي زياد نگهداري آن پيش مي آيد. اما اگر سران كشورها اين تضمين را بدهند كه حاضر به برآورده كردن تضمين هاي لازم در خصوص هر يك از موارد ذكر شده را بدهند آنگاه كسي در اين مسئله شك نخواهد داشت كه مي توان از انرژي هسته اي براي رسيدن به امنيت انرژي استفاده كرد.
اينگرام در پايان با اشاره مجدد به كنفرانس امنيت هسته اي واشنگتن و اجلاس خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران گفت: برخي معتقدند كه اينگونه نشست ها ممكن است موجب افزايش تنشها ميان ايران و آمريكا شود و بايد تلاش شود تا از بروز چنين حالتي جلوگيري شود. برگزاري چنين اقدامي از سوي ايران مي تواند به كاهش تنش ها در مورد موضوع هسته اي ايران كمك كند.

 



آغاز مراسم گلابگيري در نياسر كاشان

كاشان- خبرنگاركيهان:
نهمين جشن گل سرخ محمدي و آيين گلابگيران در شهر نياسر كاشان طي مراسمي با حضور مشاور مطبوعاتي رئيس جمهور و مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي و ديگر مسئولان محلي آغاز شد.
علي اكبر جوانفكر در اين مراسم گلچيني و مراسم گلابگيري را از جذابيت هاي وصف ناپذير كاشان دانست و افزود: بايد با تقويت زيرساخت هاي گردشگري و فراخواندن سرمايه گذاران و تشويق آنها به وارد شدن در اين عرصه بتوانيم بيش از پيش گلاب اين منطقه را كه شهرت جهاني دارد به همه معرفي كنيم.
حسينعلي حاجي، معاون استاندار و فرماندار كاشان هم با اعلام آغاز مراسم گل چيني و گلابگيري در سطح يك هزار و دويست هكتار از گلستان هاي منطقه كاشان، نياسر، قمصر و برزك، گفت: از اين وسعت بيش از 5 هزار تن گل محمدي برداشت شده و هفت هزار و500 تن گلاب استحصال مي شود.
وي با اشاره به اينكه گل و گلاب در كشور به نام اين منطقه شناخته شده و به ثبت رسيده، از تلاش براي ثبت جهاني آئين گلچيني و گلابگيري خبر داد و اظهار داشت: بايد با استقرار بازارچه فروش گل، گلاب و ديگر عرقيات و صنايع دستي در كنار اماكن تاريخي، تفريحي و گردشگري كاشان، گردشگران را به اين موضوع راغب كنيم كه سوغات خود را مستقيما از خود توليدكننده ابتياع كنند.
حميدرضا صادقي، شهردار نياسر هم گفت: در اين شهر فصل گلچيني از اوايل ارديبهشت آغاز مي شود و تا اواخر خردادماه ادامه دارد اما امسال به دليل گرماي زودرس، به استقبال فصل گلابگيري مي رويم.

 



وزير امور خارجه: كنفرانس خلع سلاح تهران پاسخ محكمي به اوباماست

وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد كنفرانس خلع سلاح هسته اي تهران پاسخ روشني به حركت اخير اوباماست.
منوچهر متكي عنوان نشست خلع سلاح در تهران يعني «انرژي هسته اي براي همه و سلاح هسته اي براي هيچ كس» را نفي حرف اوباما دانست و گفت: اوباما تلاش مذبوحانه اي را براي حفظ سلاح هاي هسته اي، تداوم وحشت و تهديد در دنيا دنبال مي كند و هيچ ملتي خواستار اين نيست. شعار خلع سلاح در كنفرانس تهران كه با كنفرانس هاي آتي تداوم پيدا خواهد كرد، پاسخ بسيار روشن و حركت متقابلي است در برابر حركتي كه اوباما انجام داد.
وزير خارجه كه در گفت وگوي ويژه شبكه دو سيما سخن مي گفت اضافه كرد: از بيش از 35 كشور هيئت رسمي در اين كنفرانس حضور خواهد داشت كه براي كنفرانسي كه نخستين نشست خود را برگزار مي كند، استقبال بسيار خوبي است. علاوه بر آن از نهادهاي بين المللي نيز در اين كنفرانس حضور دارند و برخي از دبير كل هاي سازمان هاي منطقه اي و مسئولين آژانس ها و سازمان هاي بين المللي نيز در كنفرانس تهران حضور خواهند يافت.
وي اضافه كرد: بيش از 300 مهمان خا رجي و همين تعداد از صاحبنظران داخلي در اين كنفرانس حضور دارند و نزديك به 300 خبرنگار، اخبار كنفرانس را پوشش مي دهند.
متكي اعلام كرد كه احمدي نژاد به عنوان سخنران افتتاحيه اين كنفرانس به ايراد سخنراني خواهد پرداخت و پس از آن برخي مقامات ديگر و وزراي خارجه شركت كننده در كنفرانس و ساير مقامات بين المللي، به ايراد سخنراني مي پردازند.
وزير خارجه ادامه داد: روز دوم سه پنل برگزار خواهد شد كه پنل نخست به موضوع چالش هاي خلع سلاح مي پردازد. ما مي خواهيم آسيب شناسي كنيم كه چرا 40 سال است، ركني از اركان مهم NPT مغفول و مسكوت مانده و عملياتي نشده است.
وي با بيان اينكه در اين كنفرانس در يك فضاي كاملاً دموكراتيك و آزاد هر كسي نظراتش را بيان مي كند، گفت: عيبي ندارد، كسي بيايد و از بمب دفاع كند.
متكي تعهدات بين المللي كشورها در زمينه خلع سلاح و عدم اشاعه و آثار عدم نابودي سلاح هاي كشتار جمعي را پنل دوم اين كنفرانس عنوان كرد و گفت: در پنل سوم به راهكارهاي عملي براي تحقق خلع سلاح پرداخته مي شود.
به گزارش فارس وزير خارجه در پاسخ به اين سأال كه آيا در پايان بيانيه اي صادر خواهد شد؟ اظهار داشت: ما مشورت هايي را با شركت كنندگان انجام مي دهيم و در 2 قالب يا بيانيه پاياني كنفرانس و يا جمع بندي اختتاميه رئيس اجلاس، مطالب دسته بندي و اعلام خواهد شد.
دولت ايتاليا هر چه سريعتر بايد دو ايراني بازداشت شده را آزاد كند
منوچهر متكي همچنين در جمع خبرنگاران با اشاره به گفت وگوهاي تلفني اش با معصومي نژاد و دميرچي لو اتباع ايراني بازداشت شده در ايتاليا گفت: هدف از اين گفتگوها اين بود كه مطالب شان را بشنوم، وضعيت جسمي شان را جويا شوم و از مشكلات احتمالي كه با آن مواجهند مطلع شوم. برخي مشكلات را در زندان داشتند به ويژه در ميلان كه به آن اشاره كردند و بنا داريم اين موارد را در گفتگو با وزير خارجه ايتاليا دنبال كنيم.
وي يادآور شد: در چنين مواردي يك امكان وجود دارد كه فرد به صورت موقت از زندان آزاد شود و مراحل دادگاهي را هر چه سريع تر برگزار كنند كه ما اين موارد را براي پيگيري در دستور كار داريم.
وزير خارجه كشورمان گفت: اميدوارم دولت ايتاليا هر چه سريع تر نسبت به بستن اين پرونده ها و آزادي اين دو هموطن اقدام كند.

 



افزايش 4 برابري اعتبارات اسكان عشاير كشور در سال جاري

اردبيل-خبرنگار كيهان:
در سال جاري اعتبارات اسكان عشاير كشور با چهار برابر افزايش از 60 ميليارد به 260 ميليارد ريال افزايش يافته است.
معاون توسعه و عمران امور عشايري كشور در بازديد از وضعيت طرح هاي عشايري پارس آباد و بيله سوار مغان استان اردبيل با اعلام مطلب فوق گفت: در سال گذشته 900 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرح هاي عمراني امور عشايري كشور هزينه شده است.
سيد ولي صفرزاده، استفاده عشاير از سوخت فسيلي را مورد اشاره قرار داد و افزود: 60درصد عشاير كشور از سوخت فسيلي استفاده مي كنند، بنابراين تامين سوخت فسيلي براي اين جامعه از برنامه هاي اولويت دار سازمان است.وي ادامه داد: تبديل وام سبك به سنگين از سياست هاي سازمان امور عشايري كشور است.صفرزاده گفت: اين طرح در جلوگيري از تخريب مرتع و افزايش درآمد جامعه عشايري مي تواند نقش موثري داشته باشد.

 



مدير دفتر علمي و فرهنگي اسرا: 10 اثر آيت الله جوادي آملي ساده نويسي مي شود

مدير دفتر علمي و فرهنگي مأسسه فرهنگي و تحقيقاتي اسراء وابسته به دفتر آيت الله جوادي آملي گفت: 10 اثر از اين مفسر برجسته قرآني در حال بازنويسي و ساده نويسي است.
به گزارش ايرنا حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمود صادقي اظهار داشت: آثار عرفاني آيت الله جوادي آملي با هدف آسان سازي مفهوم اين آثار براي گروه مخاطبين جوان و دانشجو بازنويسي مي شود.
وي اضافه كرد: مطالب ارائه شده توسط اين استاد برجسته در سطح بالاي عرفاني، عقلي و ديني ارائه مي شود كه فهم و درك اين مضامين براي جوانان آسان نيست.
صادقي با اشاره به مفيد و قابل استفاده بودن پيام ها و آموزه هاي ديني آيت الله جوادي آملي افزود: مطالب اين عالم بزرگوار از نگاه هاي مختلف، مي تواند تعابير گوناگوني دربر داشته باشد كه طرح مذكور مي تواند مانع اين امر شده و تعبير واحدي از بيانات اين مفسر قرآن ارائه دهد.
به گفته صادقي، آثار آيت الله جوادي آملي به دليل اينكه در سطوح بسيار بالا و ويژه اساتيد حوزه هاي علميه بيان و ارائه شده است براي جوانان و عامه مردم چندان قابل درك نيست.
وي يادآور شد: هم اكنون بيش از 150 جلد كتاب در مباحث پژوهشي در موضوعات مختلف ديني، اعتقادي، عقلي، عرفاني، فلسفه و كلام و اسلامي از سوي اين دفتر تهيه، تدوين، آماده و منتشر شده است.
مدير دفتر علمي و فرهنگي مؤسسه فرهنگي و تحقيقاتي اسراء افزود: كتاب هاي آفرينش، حجاب و عفاف، شفاعت، همتايي قرآن و اهل بيت(ع) و عرفان هاي كاذب از جمله اين كتاب هايي است كه اكنون در حال انجام بوده و مراحل مختلف نگارش، بازخواني، ويراستاري و تدوين را مي گذراند.

 



حجم مبادلات تجاري ايران و تركمنستان از 3 ميليارد دلار گذشت

گنبدكاووس - خبرنگار كيهان:
حجم مبادلات تجاري ايران و تركمنستان از يك ميليارد و 460 ميليون دلار در سال 2006 به 3 ميليارد و 472 ميليون دلار در سال 2009 رسيد.
سفير جمهوري اسلامي ايران در تركمنستان در مراسم توديع سفير ايران در تركمنستان اظهار داشت: حجم روابط تجاري ايران و تركمنستان از رشد 240 درصدي برخوردار بوده و صادرات ايران به تركمنستان نيز از 140 ميليون دلار در سال 2006 با 330 درصد رشد به 472 ميليون دلار در سال 2009 افزايش يافته است.
محمدرضا فرقاني با بيان اينكه هر ساله نمايشگاه اختصاصي تجاري جمهوري اسلامي ايران در عشق آباد برگزار مي شود، اضافه كرد: در سال هاي اخير چندين پروژه مهم اقتصادي مانند ايستگاه ذخيره و اسكله صادراتي گاز مايع در بندر گيانلي در درياي خزر، خط لوله دوم گاز صادراتي گاز طبيعي تركمنستان به ايران و ساخت خط آهن ايران، تركمنستان، قزاقستان به عنوان دومين خط ارتباطي ريلي بين ايران و كشورهاي منطقه اجرايي شده است.
به گفته سفير ايران در تركمنستان در همين مدت شركت هاي ايراني قراردادهايي به ارزش 800 ميليون دلار براي اجراي پروژه هاي اقتصادي و صنعتي در تركمنستان امضا كرده اند.
فرقاني تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان روابط خوب و دوستانه و رو به گسترش دارند، همچنين روابط بسيار خوبي بين رئيسان جمهور دو كشور وجود دارد.

 



آيت الله مكارم شيرازي: صرفه جويي در مصرف آب وظيفه همگاني است

قم - خبرنگار كيهان:
آيت الله مكارم شيرازي گفت: با توجه به كم آبي شديد قم، صرفه جويي در مصرف آب و استفاده صحيح از اين مايع حياتي وظيفه شرعي و مسئوليت همگاني است.
به گزارش روابط عمومي و آموزش همگاني شركت آب و فاضلاب استان قم، آيت الله ناصر مكارم شيرازي در ديدار اعضاي كميته انسجام بخشي وزارت نيرو در قم با اشاره به كمبود شديد آب در قم خاطرنشان كرد: بايد در اين زمينه اطلاع رساني قوي شود تا مردم در استفاده از آب احساس مسئوليت كنند.
وي با تاكيد بر اطلاع رساني ها در قالب ها و طرق مختلف خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه در هيچ سالي كم آبي به اين ميزان در استان قم نبوده است بايد به اشكال مختلف به ويژه از طريق صداوسيما، سخنراني ها و آگهي ها مردم را از اين موضوع آگاه كنيم تا مردم هر چه بيشتر در مصارف خود مراقب باشند.
اين مرجع تقليد گفت: متاسفانه در قالب دستگاه هاي كشور ضعف اطلاع رساني وجود دارد و اطلاعات كافي به مردم نمي رسد تا مردم احساس مسئوليت كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با توصيه به مردم در خصوص استفاده صحيح از آب و برق گفت: به دو دليل بايد مردم در صرفه جويي در مصرف آب و برق كوشا باشند يكي اينكه در شرع اسلام اسراف حرام است و ديگر اينكه در زمان هايي كه اسراف باعث ضرر به ديگران مي شود بايد اين مسئله بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
آيت الله مكارم شيرازي با بيان اينكه در اسلام هيچ كس حق ندارد به كسي زيان برساند اظهار داشت: اگر مصرف كردن بيش از اندازه آب و برق باعث ضرر به ديگران شود مسئوليت شرعي دارد و كسي كه اقدام به اين كار كرده بايد در روز قيامت پاسخگو باشد.
وي تاكيد كرد: در شرايطي كه با مشكل كمبود آب و برق مواجه هستيم مردم بايد به عنوان يك وظيفه شرعي مراقب نحوه استفاده خود از آب و برق باشند.

 



معاون اول رئيس جمهوري: ايران به رغم تحريم ها در جذب سرمايه گذاري خارجي بسيار موفق بوده است

معاون اول رئيس جمهور گفت: به رغم وجود تحريم ها از سوي استكبار جهاني، ايران اسلامي در جذب سرمايه گذاري هاي خارجي بسيار موفق عمل كرده است.
به گزارش ايرنا «محمدرضا رحيمي» پنج شنبه در همايش بين المللي معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري در خوزستان افزود: ميزان سرمايه گذاري خارجي در سال 88 در ايران بسيار چشمگير و شاخص بوده و نسبت به سال پيش از آن از روند رشد بالايي برخوردار بوده است.
وي اضافه كرد: با برنامه ريزي صورت گرفته امسال نيز ركورددار سرمايه گذاري خارجي در ساير نقاط كشور خواهيم بود.
رحيمي گفت: حجم عظيم سرمايه گذاري خارجي جذب شده در ايران در سال هاي اخير مهر تاييدي بر شكست دشمنان بوده كه امسال نيز با جذب سرمايه گذاران خارجي شاهد شكست ديگري براي دشمنان خواهيم بود.
معاون اول رئيس جمهور به توجه ويژه دولت احمدي نژاد به خوزستان در سه سفر هيئت دولت به اين استان و تشكيل ستاد راهبردي خوزستان اشاره كرد و بيان داشت: موقعيت ويژه خوزستان، برخورداري از امكانات بندري با ظرفيت هاي بالا، بهره مندي از خط آهن و زيرساخت هاي حمل ونقل، منطقه ويژه پتروشيمي بندر امام(ره)، منطقه آزاد اروند از جمله زمينه هاي لازم براي سرمايه گذاري و توسعه بازرگاني خارجي و حمل و نقل بين المللي در اين استان است.
وزير اقتصاد و دارايي نيز در اين همايش گفت: با توجه به زمينه ها و بسترهاي مناسب سرمايه گذاري در ايران و سود مناسب، سالانه مي توان 20ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي را جذب كرد و اين بلندپروازانه نيست.
سيدشمس الدين حسيني افزود: در سال گذشته ميلادي به علت ركود جهاني، سرمايه گذاري خارجي در جهان بيش از 30درصد كاهش داشت ولي در ايران با يك رشد 60 درصدي سرمايه گذاري خارجي روبه رو بوديم كه اين نشان از قابليت ها و مزيت هاي نسبي سرمايه گذاري در ايران است.
وي اضافه كرد: آمادگي داريم براي جذب سرمايه گذاري خارجي اوراق مشاركت بين المللي منتشر و به خريداران عرضه كنيم.
حسيني در ادامه راه اندازي ستادهاي معرفي سرمايه گذاري در همه استان هاي كشور را در راستاي ايجاد بسترهاي لازم سرمايه گذاري و استفاده از ظرفيت هاي اقتصادي كشور و هم سويي با سياست هاي اجرايي اصل 44 قانون اساسي دانست و گفت: اين ستادها آمادگي دارند موانع سرمايه گذاري در استان ها را شناسايي و برطرف و گام هاي بلندي براي تسهيل سرمايه گذاري داخلي و خارجي فراهم كنند.
وزير اقتصاد و دارايي تحقق رشد هشت درصدي در ايران را با توجه به ظرفيت هاي گسترده و متنوع اقتصادي در كشور ممكن دانست و در عين حال اظهار داشت: بدون اصلاحات اقتصادي از جمله اجراي دقيق قانون هدفمند كردن يارانه ها اين رشد محقق نخواهد شد.
حسيني شكاف بين پس انداز و سرمايه گذاري را در كشور حدود 25درصد اعلام و استفاده از پس انداز و سرمايه گذاري خارجي را از رويكردهاي مهم دولت عنوان كرد و گفت: با اينكه قدرت هاي مستكبر جهاني تلاش مي كنند ايران به رشد و توسعه اقتصادي لازم نرسد اما با اين حال به علت سود مناسب سرمايه گذاري روند استقبال از سرمايه گذاري خارجي در كشور بسيار مناسب است.
همايش بين المللي معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري در خوزستان صبح پنج شنبه با حضور «محمدرضا رحيمي» معاون اول رئيس جمهور در مجتمع فرهنگي امام رضا در شهرك نفت اهواز آغاز به كار كرد.
در اين همايش يك روزه 500 سرمايه گذار داخلي، 100 سرمايه گذار خارجي و 50 نفر از ايرانيان مقيم خارج كشور شركت كردند.

 



استخدام 40 هزار نيروي جديد در آموزش و پرورش ابلاغ مي شود

ساري - خبرنگار كيهان:
به زودي آئين نامه اجرايي استخدام 40 هزار نيروي جديد در وزارت آموزش و پرورش ابلاغ مي شود.
مديركل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اين خبر در جلسه شوراي آموزش و پرورش اين استان افزود: در اجراي سياست عدالت محوري دولت دهم استان هاي محروم در اين استخدام بيشترين سهميه استخدامي را دارند.
عبدالوحيد فياضي با اشاره به جذب اين نيروها تا سال جديد تحصيلي گفت: مرحله اول آزمون استخدامي نيروهاي جديد فرهنگي هفتم خرداد ماه جاري برگزار خواهد شد.
وي با تاكيد بر عزم قاطع دولت در پرداخت تمامي مطالبات فرهنگيان افزود: دولت درصدد است تا مطالبات فرهنگيان را به روز پرداخت كند.
وي در اين ارتباط يادآور شد: 13 ميليارد تومان از مطالبات بازنشستگي فرهنگيان مازندراني پرداخت خواهد شد.
فياضي همچنين به خدمات نوروزي سازمان متبوع اشاره كرد و افزود: در ايام نوروز امسال 300 هزار نفر از فرهنگيان كشور در مدارس مازندران اسكان يافتند.

 



سرتيپ نقدي: دنيا ديگر براي حرف هاي آمريكا ارزش قائل نيست

امروز آمريكا مرده است و تنها جسدي است كه دارد دست و پا مي زند و دنيا ديگر براي حرف هاي آمريكا ارزش قائل نيست.
به گزارش خبرگزاري فارس ازمشهد، رئيس سازمان بسيج مستضعفين ديروز با اعلام مطلب فوق در جمع بسيجيان خراسان رضوي اظهار داشت: تاكنون تمام فرمايشات امام خميني از جمله شكستن صداي استخوان هاي كمونيسم، سرنگوني صدام و حمله عراق به متحدان خود در جنگ تحميلي تحقق يافته است.
سرتيپ محمدرضا نقدي با اشاره به چند وعده امام ادامه داد: امام فرموده اند كه اسرائيل بايد محو شود كه محو خواهد شد و ديگري مرگ بر آمريكاست كه به زودي تحقق مي يابد.
وي خاطرنشان كرد: امروز آمريكا مرده است و تنها جسدي است كه دارد دست و پا مي زند چرا كه در اقتصاد، سياست و ساير زمينه ها سقوط كرده است و ديگر در دنيا حرفش ارزشي ندارد.
وي ادامه داد: امروزه آنچنان اقتصاد آمريكا افول كرده است كه رئيس جمهور اين كشور براي گرفتن وام با سفر به كشورهاي عربي رقص شمشير انجام مي دهد.
نقدي ادامه داد: در عرصه نظامي آمريكا حتي نتوانسته است گروه كوچكي در افغانستان را نابود كند.
وي اظهار اميدواري كرد: وعده ديگر امام خميني مبني بر پيوند انقلاب اسلامي با ظهور حضرت ولي عصر«عج» به زودي تحقق يابد.
وي رهبري آيت الله خامنه اي را در دنيا بي نظير و مايه افتخار ايرانيان برشمرد و ابراز داشت: اكنون تمامي قدرت هايي كه به دنيا فخر مي فروشند به رهبران خود نگاه كنند، ببينند چه كسي هستند، رهبران اين كشورها يك مشت قاچاقچي و قدرت طلب هستند.
فرمانده بسيج، بسيجيان را در امتحان سال گذشته سربلند توصيف كرد و خطاب به آنان گفت: با نمره 20 از اين امتحان سربلند بيرون آمديد چرا كه در اين هنگام ملت به صحنه سياسي كشور نگاه مي كرد كه بسياري از كساني كه وفادار بودند به راهي ديگر مي روند اما ملت ايران راه خود را كج نكرد.

 



اخبار ادبي و هنري

فيلم جديد آمريكا درباره ايران؛ اين بار براساس تخيل!
جديدترين فيلم آمريكايي درباره ايران به زودي در سراسر جهان اكران مي شود.
همزمان با افزايش تحركات ضدايراني سياستمداران آمريكايي در سال هاي اخير، سينماي اين كشور نيز فيلم هاي بيشتري را عليه كشورمان ساخته است. «شاهزاده ايراني» جديدترين فيلم آمريكايي درباره ايران است كه اين بار با داستاني تخيلي، به روايت تاريخ ايران مي پردازد.
فيلم پرهزينه «شاهزاده ايراني» كه به كارگرداني مايك نيول و تهيه كنندگي كمپاني والت ديزني توليد شده است روز 28 مي، در بيش از 35 كشور جهان اكران مي شود.
نماينده مجلس خواستار توليد سريال درباره آقازاده ها شد
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي خواستار توليد سريال هايي درباره آقازاده ها شد.
حميد رسايي، در برنامه نقد مجموعه تلويزيوني «دارا و ندار» كه پنجشنبه شب از شبكه تهران به نمايش درآمد، با باز شمردن نقاط ضعف و قوت اين سريال گفت: اين نوع طنز و صراحت را تا به حال نداشتيم و اين بار ده نمكي به جاي اينكه گزندگي را به سمت مردم بگيرد، به سمت مسئولين و صاحبان ثروت گرفت. در آثار طنز گذشته مردم دست مايه قرار مي گرفتند، در حالي كه در اين سريال اين گونه نبود و كساني كه مورد خطاب قرار گرفتند، مسئولان و صاحبان ثروت و قدرت بودند.
وي تصريح كرد: ما مي گوييم شبكه 5 دستت درد نكند. آقاي ضرغامي ممنونيم. اما به ده نمكي مي گوييم كه حرف هايت را در قالبي بهتر بزن. آقاي ده نمكي شما فيلم و سريال بساز و سراغ بحث پيرامون آقازاده ها نيز برو.
نامه وزير ارشاد براي آزادي خبرنگار ايراني در ايتاليا
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نامه اي خطاب به ساندرو بوندي وزير فرهنگ ايتاليا، خواستار آزادي حميد معصومي نژاد خبرنگار زحمت كش صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران شد.
سيدمحمد حسيني در اين نامه خطاب به همتاي ايتاليايي خود آورده است: معصومي نژاد كه داراي سابقه طولاني اطلاع رساني در ايتالياست در كارنامه روشن حرفه اي خود كمترين مشكلي تاكنون نداشته است و براساس اتهامي واهي و نادرست بازداشت و در زندان بسر مي برد.
حسيني همچنين در اين نامه با ابراز تاسف از اينكه دستگاه قضايي ايتاليا بدون استناد قانوني، دليل منطقي و سند معتبر و محكمه پسند به اين اقدام غيرمنتظره مبادرت كرده است آن را اقدامي صرفا سياسي و با اغراض خاص خوانده است.
اكران فيلم «نفوذي» به تابستان موكول شد
بهترين فيلم اول بيست وهشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، فصل تابستان اكران خواهد شد.
فيلم دفاع مقدسي «نفوذي»، با كارگرداني مشترك مهدي فيوضي و احمد كاوري كه در جشنواره فيلم فجر اخير مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت و توانست سيمرغ هاي بلورين بهترين فيلم بهترين فيلمنامه و بهترين كارگرداني فيلم هاي اول را كسب كند، اواخر تابستان يا اوايل پاييز به نمايش عمومي در خواهد آمد.
مهدي فيوضي در گفتگو با هنر نيوز افزود: فيلم نفوذي بدون هيچگونه تغيير و با همان شكلي كه در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد اكران خواهد شد و زمان اكران عمومي آن نيز بعد از فيلم دموكراسي در روز روشن خواهد بود.
پرونده ويژه استاد مطهري براي برنامه سازان رسانه اي
در آستانه فرا رسيدن 12 ارديبهشت ماه سالگرد شهادت استاد مرتضي مطهري، اداره كل پژوهش و آموزش سيما در پرونده اي ويژه به عرضه و ارائه بيش از ده ها مقاله درخصوص اين شخصيت علمي-مذهبي پرداخته است.
اين پرونده براي بهره برداري برنامه سازان سيما و عموم مردم در اين اداره كل تهيه و تدوين شده است.
پرونده ويژه استاد مطهري، شامل عناويني همچون «استاد مطهري در انديشه بزرگان تجلي پيام»، «ايده هاي مناسبتي برنامه سازي»، «ابداع و نوآوري ازديدگاه استاد مطهري» و «مخاطب مطلوب از ديدگاه استاد مطهري» را در بر مي گيرد.
مجموعه اين مباحث از بخش «پرونده ويژه» سايت اداره كل پژوهش و آموزش سيما به نشاني http://tvrir قابل دريافت است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14