(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 فروردين 1389- شماره 19621
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزارش خبري آغاز كنفرانس بين المللي خلع سلاح در تهران
احمدي نژاد: ايران و كشورهاي آفريقايي فهم مشتركي از شرايط جهان دارند
آيت الله خزعلي: رهبر انقلاب در 20 سال گذشته فتنه ها را خاموش كرد
آيت الله سيداحمد خاتمي:كنفرانس خلع سلاح در تهران عدالت خواهي نظام اسلامي را نشان مي دهد
علي و جواد لاريجاني: قدرت ها به دنبال انحراف افكار عمومي از خلع سلاح هستند
رئيس آژانس اتمي روسيه: نيروگاه بوشهر اواخر تابستان راه اندازي مي شود
اطلاعيه سپاه به مناسبت روز ارتش: وحدت راهبردي نيروهاي مسلح ضامن تداوم حركت عزتمندانه است
فرمانده نيروي زميني ارتش: آمريكا نمي تواند جبهه جديدي در منطقه باز كند
سفير ايران درهلند تاكيد كرد جهان پس از 40 سال هنوز در آرزوي خلع سلاح قدرت هاي بزرگ
گاردين: غرب بايد مبادله سوخت در خاك ايران را بپذيرد



گزارش خبري آغاز كنفرانس بين المللي خلع سلاح در تهران

سرويس سياسي-
نخستين كنفرانس بين المللي خلع سلاح و عدم اشاعه از امروز با حضور بيش از 14 وزير خارجه، 10 معاون وزير و 8 نماينده از سازمان هاي منطقه اي و بين المللي در تهران آغاز به كار مي كند.
كنفرانس بين المللي خلع سلاح تهران با شعار «انرژي هسته اي براي همه، سلاح هسته اي براي هيچ كس» به مدت دو روز (28 و 29 فروردين) و با حضور بيش از 14 وزير خارجه، 10 معاون وزير و 8 نماينده از سازمان هاي بين المللي از امروز شروع به كار كرد.
گفتني است محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان به عنوان سخنران افتتاحيه اين كنفرانس بوده و سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و منوچهر متكي نيز از ديگر سخنرانان اين برنامه هستند.
شركت كنندگان در اين كنفرانس قراراست در روزهاي سوم و چهارم از شهر تاريخي اصفهان بازديد كرده همچنين در حاشيه اين نشست كه در محل سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزارمي شود، نمايشگاه قربانيان سلاح هاي شيميايي در دوران هشت سال دفاع مقدس و قربانيان سلاح هاي هسته اي نيز برپا خواهد بود.
شايان توجه است كه روزنامه «نيز اويسيمايا گازيه تا» از حضور «سرگئي ريابكوف» معاون وزير امور خارجه روسيه در كنفرانس تهران خبر داد. به گفته منابع ديپلماتيك روسي، ريابكوف در تهران ملاقات هايي هم با مقامات بلندپايه ايران خواهد داشت.
آلكسي آرباتوف مدير مركز امنيت بين الملل در آكادمي علوم روسيه، حضور نماينده بلندپايه روسيه در كنفرانس تهران را اقدامي توجيه پذير ارزيابي كرد و گفت: روسيه و ايران روابط خاصي با يكديگر دارند كه بايد ادامه پيدا كند. ضمن اينكه ريابكوف مي تواند در اين كنفرانس به تشريح مواضع روسيه در قبال برنامه هسته اي ايران بپردازد.
«داويد نيبس بلاسگس كارابايو» سفير ونزوئلا در تهران نيز در گفت وگو با فارس با بيان اينكه اين كنفرانس براي ونزوئلا از اهميت بسيار بالايي برخوردار است عنوان كرد: «خورخه بالرو» معاون وزير امورخارجه كه نماينده ونزوئلا در امور مربوط به آمريكاي شمالي نيز مي باشد، در اين كنفرانس شركت خواهد كرد.
«لوتفو دلامينه» وزير امور خارجه پادشاهي سوازيلند به همراه وزير بهداشت اين كشور هم به منظور شركت در اين كنفرانس به تهران سفر و صبح پنجشنبه با منوچهر متكي ديدار و گفت-وگو كردند.
همچنين «آنتوان گامبي» وزير امور خارجه آفريقاي مركزي نيز صبح پنجشنبه به همين منظور و در پاسخ به دعوت متكي وارد تهران شد.
حسن كاظمي قمي سفير ايران در بغداد هم از سفر «هوشيار زيباري» وزير امور خارجه عراق براي شركت در نشست تهران خبر داد. به علاوه «يوسف بن-علوي» وزير امور خارجه عمان نيز به همين منظور جمعه شب وارد تهران شد.
نماينده ويژه مديركل سازمان منع گسترش سلاح هاي شيميايي و يكي از صاحب-نظران برجسته سلاح هاي شيميايي از هلند هم از ديگر ميهمانان اين كنفرانس هستند.
محمدرضا فرقاني سفير ايران در عشق آباد هم به فارس گفت: «رشيد مردوف» وزير خارجه تركمنستان از مدعوين كنفرانس تهران بوده و به همين منظور به تهران سفر خواهد كرد.
«وليد المعلم» وزير امورخارجه سوريه نيز در كنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران حضور مي يابد به علاوه «علي الشامي» وزير خارجه لبنان هم به منظور شركت در همين كنفرانس جمعه شب وارد تهران شد.
«مهدي آقا جعفري» سرپرست سفارت ايران در ابوظبي هم از حضور «الشامسي» معاون امور بين الملل وزارت خارجه امارات به همراه مديركل حقوقي اين وزارتخانه و «الكعبي» نماينده دائم اين كشور در آژانس در كنفرانس تهران خبر داد.
نشست تهران نشان دهنده حسن نيت ايران است
علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در مصاحبه با «ترند نيوز» راجع به چشم انداز نشست هسته اي تهران گفت: نشست تهران نشان دهنده حسن نيت ايران و نمايشي از تمايل ايران به اهميت محو سلاح هاي هسته اي است. اين نشست از لحاظ ديپلماتيك براي ما اهميت بسيار زيادي دارد و لازم نيست كه در اين نشست شركت كنندگان بيانيه اي صادر كنند، همين كه موضوع خلع سلاح در مقياس وسيعي مطرح شود، كافي است. ايران ، در اين كنفرانس مي خواهد نشان دهد كه به صورت قطعي مصمم به ادامه برنامه هسته اي خود براي حصول انرژي الكتريكي و خواهان محو سلاح هاي هسته اي است. در مورد شركت كنندگان اين نشست ما از كشورهاي زيادي دعوت كرده ايم و نماينده 60 كشور در اين كنفرانس شركت خواهند كرد.
علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم با بيان اينكه ايران براي تبديل موضوع خلع سلاح به يك فريادرسا در سطح جهان اين اجلاس را طراحي كرده است به فارس گفت: اجلاس تهران بسيار مهم بوده و با توجه به اينكه كشورهاي مختلف دنيا در آن حضور خواهند داشت يك اقدام ارزشمند مي باشد كه خط بطلاني بر تبليغات واهي آمريكا، انگليس و ساير قدرت ها عليه جمهوري اسلامي ايران نيز خواهد كشيد.
غلامرضا كرمي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفتگو با فارس، در خصوص كنفرانس بين المللي خلع سلاح و عدم اشاعه گفت: جمهوري اسلامي با برگزاري اين كنفرانس، پاسخ عملي به آمريكا و غرب مي دهد كه با جوسازي عليه كشورمان سعي مي كنند موضوع هسته اي ايران را به عنوان برگي براي ضديت با جمهوري اسلامي ايران در اختيار داشته باشند.
اين عضو كميسيون امنيت ملي در خصوص دستاوردهاي جهاني اين كنفرانس براي جمهوري اسلامي ايران نيز اظهار داشت: مهمترين دستاورد جهاني اين كنفرانس، عزم جمهوري اسلامي ايران براي خلع سلاح اتمي، مبارزه با سلاح اتمي و مقابله عملي با استكبار در زمينه سلاح هسته اي است.
زهره الهيان ديگر عضو اين كميسيون هم در همين رابطه يادآور شد: اين كنفرانس مي تواند نشانگر اين موضوع باشد كه ايران نه تنها مورد اتهام نيست بلكه خود براي مقابله و خلع سلاح هسته اي پيشرو و جلودار در عرصه جهاني مي باشد.
اسماعيل كوثري نايب اول كميسيون امنيت ملي مجلس نيز با يادآوري اينكه خلع سلاح يكي از بندهاي معاهده NPT است به فارس گفت: جمهوري اسلامي ايران در جهت خلع سلاح هسته اي محكم و مصمم است.
محمود احمدي عضو كميسيون امنيت ملي هم در خصوص دستاوردهاي بين المللي ايران از اين كنفرانس در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در اصل هدف ما اعلام به دنيا در اين خصوص است كه حق ما و حق همه شما كشورهاي دنياست كه براي پيشرفت امورات خود از انرژي هسته اي صلح آميز استفاده كنند و از طرفي ديگر به آنها بگوييم كه ما هيچگاه به دنبال كاربري نظامي از انرژي هسته اي نيستيم.

 



احمدي نژاد: ايران و كشورهاي آفريقايي فهم مشتركي از شرايط جهان دارند

رئيس جمهور كشورمان ديروز در ديدارهاي جداگانه با وزراي امور خارجه آفريقاي مركزي و سوازيلند بر گسترش همكاري با كشورهاي آفريقايي را سياست قطعي جمهوري اسلامي ايران دانست.
دكتر محمود احمدي نژاد در اين ديدارها با اشاره به فهم مشترك از شرايط جهان به ظرفيت ها و منابع خدادادي فراواني كه در اين كشور وجود دارد ايران آمادگي دارد ظرفيت هاي موجود در دو كشور را فعال كرده و همكاري ها و مناسبات خود را در همه زمين ها ارتقاء دهد.
وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي هم در اين ديدار گزارشي از ظرفيت ها و امكانات موجود در كشورش براي ارتقاي سطح مناسبات و همكاري هاي دوجانبه ارائه كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران و جنابعالي همواره به گسترش رابطه با قاره آفريقا به ويژه آفريقاي مركزي توجه و عنايت خاصي داشته ايد و با چنين نگاهي مي توان روابط دو كشور را هر چه بيشتر استحكام بخشيد.
وزير خارجه سوازيلند نيز در اين ديدار بر ارتقاء سطح همكاري هاي سياسي، اقتصادي و منطقه اي دو كشور تاكيد كرد و گفت: وضعيت جهان دچار تحولات عميقي شده است و شرايط كنوني ايجاب مي كند كه روابط خود را هر چه بيشتر افزايش دهيم.
وي خاطرنشان كرد: مردم آفريقا به جمهوري اسلامي ايران و شخص شما به عنوان الگويي از يك كشور و فردي صادق و دلسوز براي كمك به خود و كشورشان نگاه مي كنند.
روابط ايران و تركمنستان برادرانه و مستحكم است
رئيس جمهوري روابط ايران و تركمنستان را به هم پيوسته و ناگسستني دانست و گفت: روابط برادرانه و دوجانبه با اراده مسئولين دو كشور روز به روز مستحكم تر خواهد شد.
محمود احمدي نژاد روز جمعه در تماس تلفني با قربان قلي بردي محمداف رئيس جمهوري تركمنستان با اشاره به وجود رابطه عاطفي و قلبي بين دو كشور و دو ملت اظهار داشت: اقدامات بزرگ و سازنده اي در دستور كار مقامات دو كشور قرار دارد و هر دو دولت مصمم هستيم با اجراي پروژه هاي مشترك سطح مناسبات خود را در جهت پيشرفت و رشد ملت هاي خود گسترش دهيم.
رئيس جمهوري با قدرداني از اعزام هيات تركمستاني براي شركت در نخستين كنفرانس بين المللي خلع سلاح و عدم اشاعه گفت: حضور هيات تركمنستاني در اين اجلاس بسيار ارزشمند و معنادار است.
احمدي نژادخاطر نشان كرد: ايران و تركمنستان با پيگيري سياست هاي مستقل و انساني مي توانند در راستاي خلع سلاح هاي كشتار جمعي و برقراري امنيت كامل در جهان گام هاي بلندي به سود بشريت بردارند.
قربان قلي بردي محمداف رئيس جمهوري تركمنستان نيز در تماس تلفني خود از اعزام هياتي از كشورش براي شركت در كنفرانس خلع سلاح تهران خبر داد و اظهار اميدواري كرد اين اجلاس نتايج مفيد و سودمندي در خلع سلاح جهاني داشته باشد.
وي همچنين با اشاره به اينكه تركمنستان به افزايش همكاري و مناسبات خود با ايران ارزش والايي قايل است بر ضرورت ارتقاي هر چه بيشتر سطح همكاري هاي دو كشور تاكيد كرد و گفت: عملياتي شدن پروژه ها و طرح هاي بزرگ و مهم موجود بين ايران و تركمنستان مي تواند به نفع دو ملت و تقويت هر چه بيشتر روابط دو كشور باشد.
رئيس جمهوري تركمنستان افزود: مرزهاي ايران و تركمنستان، مرزهاي دوستي و برادري است.

 



آيت الله خزعلي: رهبر انقلاب در 20 سال گذشته فتنه ها را خاموش كرد

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: رهبر معظم انقلاب در 20 سال گذشته به خوبي فتنه ها را خاموش كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، آيت الله ابوالقاسم خزعلي عصر پنجشنبه در همايش رويكردها و رهاوردهاي تفسيري آيت الله شيخ محمد نهاوندي با بيان اينكه هرچه مي خواهد باشد ما پاي ولايت ايستاده ايم، گفت: مطالب را بايد بدون توجه به سروصداها زيربنايي ديد و بايد متوجه شد كه فتنه از كجا برمي خيزد.
عضو پيشين فقهاي شوراي نگهبان با تاكيد بر اينكه بايد فتنه را بشناسيم عنوان كرد: بناي فتنه از عدم شناخت است.
دبيركل بنياد بين المللي غدير خطاب به حاضران اظهار داشت: شما مشهدي ها بايد قدر بزرگاني چون آقا ميرزا مهدي اصفهاني، آقاسيد مجتبي قزويني و بسياري از بزرگان خود را بدانيد و بيدار باشيد.
وي با گراميداشت ياد عالم فرزانه آيت الله شيخ محمد نهاوندي و تحسين زحمات ايشان در تفسير قرآن كريم گفت: يكي از مسائلي كه در اين تفسير به آن پرداخته شده موضوع جمع آوري قرآن در زمان پيامبر (ص) كه حقيقت داشته و مستند است.

 



آيت الله سيداحمد خاتمي: كنفرانس خلع سلاح در تهران عدالت خواهي نظام اسلامي را نشان مي دهد

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به برگزاري كنفرانس خلع سلاح هسته اي در تهران گفت: برگزاري اين كنفرانس در ايران عدالت خواهي نظام اسلامي را نشان مي دهد.
آيت الله سيد احمد خاتمي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در گفت وگو با رسا، در سخناني با اشاره به برگزاري كنفرانس خلع سلاح كشتار جمعي در تهران ابراز داشت: اين كنفرانس كه در اواخر ماه جاري برگزار خواهد شد، در واقع تأكيد مجددي بر اين واقعيت است كه جمهوري اسلامي ايران در پي سلاح هاي كشتار جمعي نيست.
وي موضع جمهوري اسلامي ايران در مسأله عدم جواز استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي را برگرفته از آموزه هاي ديني دانست و تأكيد كرد: مكتب اسلام افزون بر اينكه ما را دعوت به اقتدار نظامي جهت بازدارندگي مي كند، در عين حال پايبند به ارزش هاي انساني است.
آيت الله خاتمي توليد سلاح هاي كشتار جمعي را دهن كجي و توهين به انسانيت دانست و گفت: توليد اين گونه سلاح ها پيام بي ارزش بودن خون انسان ها را با خود به همراه دارد و اين چيزي است كه دين مبين اسلام آن را نمي پسندد.
وي با اشاره به برخي از روايات در اين زمينه بيان داشت: در فقه اسلامي آمده است كه مسموم كردن آب دشمن، كشتار زنان، پيران و كودكان در جنگ جايز نيست.
عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه با اشاره به اهميت برگزاري كنفرانس خلع سلاح كشتار جمعي گفت: شعاري كه براي اين كنفرانس مهم انتخاب شده است (فناوري هسته اي براي همه، سلاح كشتار جمعي براي هيچ كس) شعاري عقلايي است و عدالت خواهي نظام اسلامي را نشان مي دهد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: اين پيام بامعنا، نشان مي دهد كه جمهوري اسلامي ايران طرفدار عدالت است و حقوق همه افراد جامعه جهاني را محترم مي شمارد.
آيت الله خاتمي با انتقاد شديد از برخي كشورها و ابرقدرت ها و برخورد دوگانه اين كشورها با مسائل جهاني عنوان كرد: برخي از كشورها كه ادعاهاي بزرگ اما عملكرد وحشيانه اي دارند تمام تلاش شان زير پا گذاشتن عدالت است.
استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: كشور آمريكا در حالي كه بيش از دو هزار و پانصد كلاهك هسته اي دارد مدام سخن از نامطمئن بودن برنامه هسته اي ايران مي زند.
آيت الله خاتمي با انتقاد از ادعاهاي واهي سردمداران آمريكا و برخورد دوگانه آنان با مسأله هسته اي ايران تصريح كرد: اگر سلاح كشتار جمعي امري مذموم است چرا خود اين كشورها اين سلاح ها را در اختيار داشته و روز به روز نيز درصدد افزايش آن هستند.
وي دنياي استكبار را دنياي فريب و زور توصيف و تأكيد كرد: دنياي استكبار جهاني، دنياي زيرپاگذاشتن حقوق ملت ها است و به هيچ يك از حقوق بشري نيز توجهي ندارد و اگر هم حرفي از حقوق بشر و ديگر مسائل مي زنند به دليل مقاصدي است كه مي خواهند در سايه اين موضوعات به آن دست يابند.
آيت الله خاتمي با تحسين دستاوردهاي بي بديل هسته اي جمهوري اسلامي ايران گفت: به فضل الهي جمهوري اسلامي و ملت بزرگ ايران ضمن پايبندي به همه اصول انساني و الهي ذره اي از حقوق خود در حوزه هاي مختلف از جمله مسائل هسته اي عقب نخواهد نشست.

 



علي و جواد لاريجاني: قدرت ها به دنبال انحراف افكار عمومي از خلع سلاح هستند

رئيس مجلس شوراي اسلامي و مشاور بين الملل قوه قضاييه با بيان اينكه «قدرت هاي بزرگ بدنبال انحراف افكار عمومي از موضوع خلع سلاح هستند»، تصريح كردند: پرچمي كه ايران براي نابودي سلاح هاي هسته اي برافراشته يكي از دستاوردهاي بزرگ دولت است.
علي لاريجاني در گفت و گو با ايرنا، بحث خلع سلاح هسته اي را يك موضوع بين المللي بسيار مهم و حساس خواند و در عين حال گفت كه قدرت هاي بزرگ تلاش زيادي مي كنند تا ذهن افكار عمومي را از اين موضوع استراتژيك منحرف كنند.
لاريجاني در پاسخ به سوالي درخصوص اهميت برگزاري اجلاس خلع سلاح هسته اي در تهران گفت: بحث خلع سلاح هسته اي امروز بيش از هر زمان ديگري براي بشريت اهميت پيدا كرده است زيرا توجه نكردن به آن مي تواند مخاطرات زيادي را براي ملت ها به وجود آورد.
رئيس مجلس يادآور شد: موضوع جمع آوري سلاح هاي هسته اي در شرايطي كه رسانه ها و تحليلگران غربي نهايت تلاش خود را به كار مي گيرند تا ذهن ملت ها را به سمت مسائل حاشيه اي و غيرضروري سوق دهند، يك ضرورت بين المللي است.
لاريجاني تاكيد كرد: همچنين دستاورد اين همايش در راستاي خلع سلاح هسته اي مي تواند مورد استفاده جهانيان قرار گيرد.
يكي از دستاوردهاي
بزرگ دولت
محمد جواد لاريجاني مشاور بين الملل قوه قضاييه و دبير ستاد حقوق بشر ايران نيز در اين خصوص به خبرنگار سياسي ايرنا گفت: در حال حاضر در دنيا دو حركت كلي ديده مي شود، يكي حركت آمريكا و برخي دول غربي است كه خواهان سلاح هاي اتمي هستند و قصد ايجاد يك مونوپولي عظيم براي استفاده از انرژي هسته اي را دارند و از طرف ديگر عقيده ديگري وجود دارد كه بايد سلاح هاي اتمي محو و انرژي هسته اي صلح آميز به طور وسيع در اختيار همه قرار بگيرد كه پرچمدار اين خط ايران است.
وي افزود: شايد آمريكا تصور نمي كرد ايران 70 ميليوني دردنيا بتواند جلوي كشوري كه همه سياستمداران دنيا پشت آن هستند بايستد. قدرت جمهوري اسلامي ايران به دليل راه اندازي سانتريفيوژهاي متعدد نيست بلكه اهميت موضوع هسته اي ايران كه حمايت بسياري از كشورها را در برداشته به دليل اين است كه ايران پاي خود را لاي دري گذاشته كه آمريكا قصد بستن آن را به روي ملت ها داشت.
جواد لاريجاني تاكيد كرد: نقش ايران به عنوان عامل مشوق دستيابي كشورها به انرژي صلح آميز هسته اي بي نظير است و پرچمي كه جمهوري اسلامي ايران با نام نابودي سلاح هاي هسته اي و توسعه انرژي صلح آميز هسته اي برافراشته، پايه و اساس حركت بسيار خوب ، زيبا، قابل دفاع و آبرومندي است كه يكي از دستاردهاي بزرگ دولت ايران در زمينه بين المللي به شمار مي رود.
لاريجاني در خصوص اجلاس تهران گفت: اين اجلاس با هدف اثبات اين مسئله صورت مي گيرد كه هيمنه سلاح هاي هسته اي و دوران ايجاد مونوپولي در حال افول است ولي دوران دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي فرارسيده است.
وي خاطرنشان كرد: مواضع كلينتون، اوباما و ساركوزي مبني بر كنار نگذاشتن سلاح هاي هسته اي جديد نيست و اعلام جهاني اين مواضع قطعا به ضررشان تمام خواهد شد و بنده مطمئن هستم كه تا 5 سال ديگر نه تنها ايران مسئله هسته اي خود را به صورت گسترده تري ادامه مي دهد بلكه كشورهاي بزرگ منطقه خاورميانه نيزبه اين فناوري صلح آميز دسترسي خواهند داشت.

 



رئيس آژانس اتمي روسيه: نيروگاه بوشهر اواخر تابستان راه اندازي مي شود

رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه اظهار داشت كه نيروگاه بوشهر در اواخر تابستان راه اندازي مي شود و تحريم هاي احتمالي عليه ايران هيچ تأثيري بر اين روند نخواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري «ريانووستي»، «سرگي كرينكو»، رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه، اظهار داشت، نيروگاه اتمي بوشهر در ماه اوت راه اندازي مي شود و تحريم هاي احتمالي در رابطه با ايران نمي تواند مانعي براي اين امر بوجود آورد.
كرينكو در اين رابطه گفت: نيروگاه بوشهر در تابستان و در ماه آگوست (شهريور) راه اندازي مي شود. وي با خاطر نشان كردن اين مطلب كه كار آتي نيروگاه وابسته به چگونگي تجهيزات دارد، اعلام كرد: ما كاملاً طبق برنامه عمل مي كنيم.
رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه در ادامه عنوان كرد: تحريم هاي احتمالي عليه ايران كه صحبت آن وجود دارد، به بوشهر ارتباطي ندارد. وي افزود: براي هيچ كس سأالي درباره نيروگاه بوشهر بوجود نمي آيد و همه كاملاً فهميده اند كه بوشهر هيچ تهديدي براي رژيم عدم گسترش سلاح هاي هسته اي ايجاد نمي كند.
كرينكو ابراز اطمينان كرد: به همين دليل تحت هر گونه تحريم، لطمه اي به بوشهر وارد نمي آيد.
صالحي: ماهانه 5/1 كيلوگرم سوخت هسته اي نياز داريم
علي اكبر صالحي با تأكيد بر اين كه تبادل اورانيوم تنها در صورتي تحقق خواهد يافت كه غرب اعتماد ايران را به دست آورد، گفت كه كشور ماهانه به 5/1 كيلوگرم سوخت هسته اي نياز دارد.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در مصاحبه اختصاصي با شبكه خبري «پرس.تي.وي» در اين باره گفت: ايران براي مبادله اورانيوم غني شده در سطح پايين با اورانيوم غني شده در سطح بالا آماده است ولي اين امر تنها در صورتي تحقق خواهد يافت كه غرب اعتماد ايران را به دست آورد.
وي افزود: تنها چيزي كه ما درصدد آن هستيم به دست آوردن تضميني است كه بر مبناي آن مطمئن شويم در ازاي اورانيومي كه از ايران خارج مي شود ما اورانيوم 20 درصد غني شده تحويل مي گيريم.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران ادامه داد: «متأسفانه غربي ها تاكنون قادر نبوده اند به تضمين مورد نياز ما پاسخ مثبت دهند و به همين خاطر ما فكر مي كنيم كه تنها راه به دست آوردن تضمين مورد نيازمان اين است كه اورانيوم غني شده در سطح پايين را تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي در داخل خاك ايران قرار دهيم.
صالحي گفت: در اين صورت هنگامي كه ما سوخت اورانيوم 20 درصد خود را تحويل گرفتيم آنها مي توانند 1000 كيلوگرم اورانيوم با درصد غناي 5/3 درصد را دريافت كنند.»

 



اطلاعيه سپاه به مناسبت روز ارتش: وحدت راهبردي نيروهاي مسلح ضامن تداوم حركت عزتمندانه است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با صدور اطلاعيه اي، ضمن گراميداشت 29 فروردين ماه، نيروهاي مسلح و بويژه ارتش و سپاه را قدرت راهبردي نظام و حصن و حصار ملت و ميهن اسلامي دانست.
در اين اطلاعيه آمده است: 29 فروردين ماه، آئينه اي است كه نقش پذيري و جهاد مستمر و فداكارانه ارتشيان غيور و سلحشور در حراست از استقلال و تماميت ارضي كشور و هم افزايي و مشاركت كم نظير آنان با ساير نيروهاي مسلح در ارتقاي توان بازدارندگي كشور، در آن مي درخشد و منشوري اطمينان بخش و آرامش آفرين را فراروي ايرانيان قرار داده است.
اين اطلاعيه مي افزايد: استحكام واقعي امروز نظام اسلامي و هوشمندي، هوشياري، اعتماد به نفس، توان ايستادگي و ارتقاي ظرفيت هاي ملي ايران عزيز مرهون ايثار، شجاعت و فداكاري ها و حضور مقتدر و با صلابتي است كه آحاد ملت بويژه ارتشيان غيرتمند، سپاهيان ولايت مدار و بسيجيان دريادل در صحنه هاي نياز كشور و انقلاب از جمله در مقطع 8 سال دفاع مقدس در مصاف با بيگانگان و ضد انقلاب داخلي و خارجي، در اوج عزت و عظمت از خود نشان داده اند.
اين اطلاعيه با اشاره به عزم و اراده نيروهاي مسلح بويژه ارتش جمهوري اسلامي در تقويت قدرت دفاعي و نظامي كشور و تلاش مؤمنانه آنان در دستيابي به فناوري هاي بومي و روز مورد نياز در حوزه سخت افزاري، تصريح كرده است: آمادگي همه جانبه نيروهاي مسلح و حضور بالنده، پويا، يكپارچه و توأم با وحدت و هم افزايي فزاينده ارتش جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در عرصه مأموريت ها و وظايف محوله از يك سو نقطه شكوهمند و آرماني را براي ملت ايران و دوستداران نظام و انقلاب ايجاد نموده و از سوي ديگر موجبات يأس و ناتواني قدرت هاي زورگو و سلطه گر جهاني در پيگيري راهبردهاي شيطاني و ضد ايراني را به همراه داشته است.
اين اطلاعيه تأكيد كرده است: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بنيان مرصوص و سپر حوادث و تهديدات فراروي انقلاب و نظام به شمار رفته و تحت ولايت و رهبري ولي امر مسلمين و فرمانده معظم كل قوا حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي)، در سال همت مضاعف ـ كار مضاعف به مدد آموزه هاي ديني، انقلابي و تاريخي خود و درك عميق از شرايط و مقتضيات در محيط ملي، منطقه اي و جهاني به ملت عظيم الشأن ايران نويد مي دهند سال جديد سال استمرار شكست راهبرد تهديد و جنگ افروزي آمريكا و رسوايي دكترين هسته اي اوباما و ديگر تهديدكنندگان امنيت جهاني است.
اين اطلاعيه در پايان با تجليل از حماسه آفريني هاي رزمندگان و شهيدان تاريخ ساز ارتش جمهوري اسلامي ايران و تحسين پيشرفت ها و دستاوردهاي افتخارآميز ارتشيان عزيز و ولايت مدار در زمينه هاي علمي، آموزشي و دفاعي تأكيد كرده است: وحدت راهبردي و تعامل فراگير و آمادگي همه جانبه نيروهاي مسلح بويژه ارتش و سپاه، ضامن تداوم حركت عزتمندانه و ثمربخش نظام و ملت ايران براي ارتقاي امنيت ملي و فراملي و كور شدن چشم طمع بيگانگان و دشمنان اين سرزمين خواهد بود.

 



فرمانده نيروي زميني ارتش: آمريكا نمي تواند جبهه جديدي در منطقه باز كند

فرمانده نيروي زميني ارتش با تاكيد بر تبديل شدن ايران به يك دژ مستحكم تصريح كرد: آمريكا قادر نيست جنگ جديدي در منطقه به راه بيندازد.
اميرسرتيپ احمدرضا پوردستان روز پنج شنبه در مراسم تجديد ميثاق فرماندهان، كاركنان و پرسنل نيروهاي سه گانه ارتش با آرمان هاي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي در حرم مطهر امام(ره) افزود: نيروهاي فرامنطقه اي امروز در موقعيتي نيستند كه بتوانند جبهه جديدي را در منطقه ما باز كنند.
وي كه در آستانه 29 فروردين روز ارتش سخن مي گفت، تصريح كرد: نيروهاي اشغالگر فرامنطقه اي امروز در شرايط جنگ فرسايشي قرار گرفته و تحليل مي روند.
فرمانده نيروي زميني ارتش افزود: دشمن با توسل به راهبر ژئواكونوميك در منطقه مستقر شده و عراق و افغانستان را اشغال كرده است و براي نظام اسلامي نيز چنگ و دندان نشان مي دهد.
پوردستان با اشاره به تاكيد فرمانده كل قوا بر لزوم حفظ اقتدار يگان هاي نيروهاي مسلح گفت: ما امروز در اوج آمادگي قرار داريم و اين خواسته ملت نستوه ايران است.
فرمانده نيروي زميني ارتش تصريح كرد: نيروهاي مسلح با استعانت از خداوند متعال، پيروي از تدابير و رهنمودهاي فرماندهي معظم كل قوا از استحكام و قابليت هاي بالايي براي دفاع از كشور و ضربه زدن به دشمن برخوردار هستند.
وي خاطرنشان كرد: نيروهاي مسلح با انگيزه بالاي ديني و اعتقادات مذهبي و بهره مندي از تجهيزات مدرني كه به دست متخصصان داخلي ساخته شده است اجازه هيچ حركتي را به دشمنان نخواهند داد و هم اكنون تمام حركات دشمنان در زمين، هوا و دريا رصد مي شود.
فرمانده پايگاه چهارم هوانيروز اعلام كرد: تجهيز بالگردهاي هوانيروز به سامانه هاي عمليات در شب
فرمانده پايگاه چهارم هوانيروز اصفهان از تجهيز بالگردهاي اين نيرو به سامانه هاي پرواز و عمليات در شب خبر داد.
سرهنگ احمدآبادي در گفت وگو با فارس افزود: اميدواريم طي 3 تا 4 سال آينده موفق به ساخت اين بالگرد توسط متخصصان هوانيروز شويم.
سرهنگ احمدآبادي، با اشاره به تدبير حكيمانه فرمانده معظم كل قوا مبني بر عمردهي انقلابي به تجهيزات نظامي، آن را يك دورانديشي پيامبرگونه ازسوي معظم له دانست و با بيان اينكه عمر وسايل پرنده با قطعات آن سنجيده مي شود، افزود: هركدام از قطعات، عمر تعريف شده خود را دارند كه در پايان اين عمر بايد آنها را جايگزين كرد اما بخاطر پيچيدگي اين تجهيزات از يك طرف و شرايط تحريم از طرف ديگر، طبيعي است كه اين كار براي ما بسيار سخت خواهد بود.
فرمانده پايگاه چهارم هوانيروز تصريح كرد: امروز توان رزمي ما در سايه همين تدابير در حد بسيار بالايي است و اين چيزي نيست جز خودباوري، تلاش و افزايش منطقي عمر قطعات بكار رفته.
وي به عنوان مثال به عمليات پيچيده و فني بازسازي يكي از بالگردهاي شنوك توسط متخصصان هوانيروز اشاره كرد و با بيان اينكه بالگرد شنوك نسبت به بالگردهاي ديگر از پيچيدگي، دقت و پركاري بيشتري برخوردار است، افزود: در دنيا به اين بالگرد، «هلي كوپتر-هواپيما» مي گويند چرا كه تمام قابليت هاي هواپيما را داشته و علاوه بر آن مي تواند در سطح آب نيز نشست و برخاست داشته باشد.
وي به اهميت تجهيز بالگردها به تجهيزات جديد و نيز اهميت توانمندي پرواز در شب اشاره كرد و با بيان اينكه شيوه جنگ امروز در دنيا عوض شده بنابراين ديگر نبايد محدوديتي براي پرواز در شب داشته باشيم، افزود: اقدامات مناسبي در اين حوزه صورت گرفته و تجهيزاتي براي پرواز در شب و پروازهاي ناوبري مورد استفاده قرار مي گيرد كه تمرين هاي كاملا رسمي و كلاسيك متعددي نيز در پايگاه ها دنبال مي شود.
وي در ادامه اظهار داشت: تصور همه اين است كه فناوري بالگرد ساده تر از هواپيماست ولي بايد بدانيم كه ساخت و حتي پرواز بالگرد عملا پيچيده تر و سخت تر از هواپيماست اما ما اميدواريم طي 3 تا 4 سال آينده موفق به ساخت اولين بالگرد توسط متخصصان هوانيروز شويم.
فرمانده پايگاه چهارم هوانيروز دكترين تجهيزاتي و آموزشي نيروهاي مسلح را يك دكترين دفاعي معرفي كرد و اظهار داشت: دين اسلام دين صلح و دفاع است اما اعتقاد داريم كه اگر كسي گوشه چشمي به ما كند بايد جواب او را بدهيم و حضرت علي(ع) نيز مي فرمايد «اگر طالب صلحي، آماده جنگ باش». بنابراين ما تلاش مي كنيم تا وضعيت آمادگي مان حفظ شود تا اگر اتفاقي رخ داد، پاسخ مناسبي به متجاوز بدهيم.

 



سفير ايران درهلند تاكيد كرد جهان پس از 40 سال هنوز در آرزوي خلع سلاح قدرت هاي بزرگ

سفير ايران در هلند تاكيد كرد: كشورهاي داراي سلاح هسته اي بايستي گام هاي عملي براي خلع سلاح هسته اي در جهان بردارند.
كاظم غريب آبادي كه در آستانه برگزاري كنفرانس خلع سلاح در تهران با روزنامه دپرس هلند سخن مي گفت افزود: بعد از 40 سال كه از زمان تدوين معاهده ان پي تي مي گذرد هنوز جهان به خلع سلاح هسته اي دست نيافته و وجود هزاران كلاهك هسته اي در زرادخانه هاي كشورهاي دارنده اين كلاهك ها بر نگراني هاي جامعه بين المللي افزوده است.
سفير ايران در هلند با تاكيد بر اينكه كنفرانس واشنگتن نيز براي خلع سلاح نبود، اظهار داشت: اصولا تصميمات چنين كنفرانسي كه صرفا نمايندگان 47 كشور در آن حضور دارند براي كليه كشورها پذيرفته نيست.
سفير كشورمان گفت: از آنجائي كه كنفرانس تهران قبل از كنفرانس بازنگري سلاح هاي هسته اي در نيويورك برگزار مي شود، بسيار بااهميت مي باشد و اميدواريم كه اين كنفرانس مورد استقبال گسترده كشورهاي جهان از جمله كشورهاي غربي قرار بگيرد.
وي خاطرنشان كرد: موضوعاتي مانند جهاني كردن معاهده منع اشاعه سلاح هاي هسته اي، ابعاد حقوقي استفاده يا تهديد به استفاده از سلاح هسته اي، حرام بودن سلاح هاي هسته اي و ديدگاه اديان الهي در اين باره و ضرورت جلوگيري از تبعيض و استانداردهاي دوگانه در اين كنفرانس مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
سفير كشورمان در بخش ديگري از اين مصاحبه، ضمن تاكيد بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران گفت: تمام تاسيسات ايران تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد و مدير كل آژانس طي گزارشات مختلفي اعلام كرده كه در فعاليت هاي هسته اي ايران انحرافي وجود ندارد. وي افزود: علاوه بر حكم صريح رهبرمعظم انقلاب درخصوص حرام بودن توليد سلاح هسته اي و ديگر سلاح هاي كشتار جمعي، اصولا ما معتقديم كه سلاح هسته اي نمي تواند امنيت ما را تضمين كند، زيرا به تجربه دريافته ايم كه برخي از كشورهاي دارنده سلاح هاي هسته اي از جمله رژيم صهيونيستي در حمله به لبنان و غزه شكست خورده و نتوانستند براي جلوگيري از شكست خود كاري انجام دهند.

 



گاردين: غرب بايد مبادله سوخت در خاك ايران را بپذيرد

روزنامه انگليسي گاردين نوشت غرب بايد مبادله سوخت هسته اي در داخل خاك ايران را بپذيرد.
اين روزنامه غربي در سرمقاله خود ابتدا تلاش كرد، پيشرفت هاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران را نظامي جلوه دهد و لذا مدعي شد كميته نيروهاي مسلح سنا آمريكا اخيرا شنيد كه ايران ممكن است ظرف يك سال سوخت كافي براي توليد يك بمب را به دست آورد اما براي ساخت كلاهك هاي كارآمد به دو تا پنج سال زمان نياز دارد.
گاردين در ادامه افزود: دو كارشناس در فدراسيون دانشمندان آمريكايي اين بحث را مطرح كرده اند كه غرب بايد پيشنهاد هسته اي ايران مبني بر مبادله سوخت در خاك ايران را بپذيرد. ايوانكا بارزاشكا و ايوان اولريچ مي گويند غرب با پرداختن به جزئيات اين مبادله از هدف اصلي آن بازمانده است.
به نوشته گاردين دستاورد عمده اين مبادله موافقت ايران با توقف برنامه هسته اي اش بود. البته اين رويكرد ممكن است امتيازي ديگر تلقي شود و ايران را به اين فكر بيندازد كه مي تواند امتيازات بيشتري نظير اين كه سوخت خود را مرحله به مرحله تحويل دهد نه يكباره بگيرد. اين روزنامه در عين حال بهترين پيشنهاد فعلي را همين مبادله سوخت در داخل خاك ايران دانست و افزود: هر چه اين بن بست بيشتر طول بكشد به نفع كساني خواهد بود كه براي تدوين قطعنامه هاي جديد اعمال فشار مي كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14