(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30 فروردين 1389- شماره 19623
 

انفجار مين در پايتخت سومالي 10 كشته و 20 مجروح بر جاي گذاشت
احزاب مخالف آلمان خواستار بازگرداندن نظاميان از افغانستان شدند
افشاي دخالت هاي عربستان در آستانه تشكيل دولت جديد عراق
نظاميان اسرائيلي كرانه باختري را منطقه بسته نظامي اعلام كردند
پيشرفته و «بدهكار»!
حزب الله لبنان : اسرائيل را در صورت تجاوز غافلگير مي كنيم
در پي انتشار گزارش سازمان ملل حزب حاكم پاكستان: پرويز مشرف مسئول قتل بي نظير بوتو است
در صورت تصويب كنگره مردم واشنگتن در مجلس نمايندگان صاحب راي مي شوند
تظاهركنندگان ژاپني: نظاميان آمريكايي را اخراج كنيد
دولت موقت قرقيزستان قانون اساسي جديد تدوين مي كند
انتقاد وزير دفاع جمهوري آذربايجان از سياست كاخ سفيد در قبال بحران قره باغ
اشپيگل از شكست حزب گوردون براون در انتخابات آينده خبر داد



انفجار مين در پايتخت سومالي 10 كشته و 20 مجروح بر جاي گذاشت

بر اثر انفجار مين در پايتخت سومالي 10 تن از جمله پنج پليس كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از آسوشيتدپرس، در انفجار يك مين در نزديكي يكي از پايگاه هاي جنوب شهر موگاديشو دست كم 10 تن از جمله پنج مامور دولتي كشته شدند. در اين حادثه 20 نفر ديگر مجروح شدند.
به گفته شاهدان عيني در اثر اين انفجار 10 تن در دم جان باختند.يك افسر پليس سومالي در اين باره تاييد كرد كه پنج تن از كشته شدگان از همكاران وي بوده اند. وي گروه شبه نظامي «الشباب» را مسئول اين انفجار معرفي كرد.
همچنين به گفته يكي از پرستاران بيمارستان مدينه، 20 تن از مجروحان اين انفجار در اين بيمارستان پذيرش شده اند و وضعيت جسماني تعدادي از آنان نيز وخيم است.

 



احزاب مخالف آلمان خواستار بازگرداندن نظاميان از افغانستان شدند

رهبران حزب مخالف دولت آلمان خواستار بازگرداندن فوري نيروهاي آلماني از افغانستان شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، رهبران حزب «سوسيال دموكرات» آلمان از دولت اين كشور خواستند هر چند سريع تر نظاميان آلماني را از افغانستان بازگرداند. اين موضعگيري پس از آن اتخاذ شد كه اخيراً چهار نظامي آلماني در 100 كيلومتري جنوب كابل كشته و پنج نفر ديگر زخمي شدند.
بر اساس آخرين نظرسنجي، حدود 72 درصد شهروندان آلماني خواستار بازگشت سربازان اين كشور از افغانستان هستند.
اروپايي ها به خاطر نيروي دولت هايشان از سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا در خاورميانه، عصباني هستند.

 



افشاي دخالت هاي عربستان در آستانه تشكيل دولت جديد عراق

با از بين رفتن احتمال نخست وزيري «اياد علاوي»، مرحله دوم دخالت عربستان در عراق آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، «محمد الحميداوي»، عضو ائتلاف ملي عراق، فاش كرد كه عربستان تحت فشار آمريكا، مرحله دوم دخالت در امور داخلي عراق را آغاز كرده است. به گفته وي، پس از محرز شدن ناتواني علاوي، رهبر فهرست «العراقيه» براي تشكيل يك ائتلاف فراگير در مجلس عراق و منتفي شدن نخست وزيري وي، سعودي ها بار ديگر دخالت خود را در روند سياسي عراق پررنگ كرده اند. الحميداوي با اشاره به فشارهاي واشنگتن عليه رياض گفت: آمريكا عربستان را براي دخالت در عراق تحت فشار قرار داده است تا به ادعاي كاخ سفيد، پس از خروج نيروهاي آمريكايي از عراق، زمينه براي دخالت برخي كشورهاي همسايه عراق در اين كشور فراهم نشود.
به گفته وي، دخالت عربستان در مرحله اول انتخابات اخير پارلماني عراق كاملاً واضح بود.
الحميداوي درباره سفرهاي بي سابقه برخي مقام هاي عراقي به عربستان سعودي گفت: رفتن به خارج، اقدام درستي نيست، زيرا دولت عراق بايد بر اساس معيارهاي عراقي و در داخل تشكيل شود و سفر به كشورهاي همسايه به اين شكل، پيام مثبتي را به شهروندان عراقي نمي رساند و دولت جديد براساس معيارهاي عراقي تشكيل نمي شود.
الحيمداوي گفت: عربستان با قدرت وارد مسائل داخلي عراق شده است و در آن دخالت مي كند، ما نشانه هاي دخالت سعودي را در انتخابات پارلماني اخير عراق مشاهده كرده ايم.
وي افزود: پس از خروج نظاميان آمريكايي در سال آينده از عراق بر اساس توافقنامه امنيتي، يك خلأ ايجاد مي شود و آمريكا تصور مي كند عربستان سعودي بهترين كشوري است كه مي تواند اين خلأ را پر كند.
عضو ائتلاف ملي عراق و نماينده سابق پارلمان اين كشور در ادامه گفتگو با خبرگزاري مهر، در پاسخ به اين سوال كه بحث و جدل ميان طرف هاي تشكيل دهنده دولت جديد عراق به كجا كشيده شده است، با توجه به اينكه علاوي گفته است فهرست العراقيه به رياست وي به دليل كسب بيشترين كرسي، حق تشكيل دولت را دارد؟ اظهار داشت: دادگاه قانون اساسي با اعلام اينكه فراكسيون اكثريت در پارلمان عراق حق تشكيل دولت را دارد، اين بحث و جدل را پايان داده و مشكل را حل كرده است. در انتخابات پارلماني سال 2005 هم اين مسئله را شاهد بوديم كه مسئوليت تشكيل دولت به فراكسيون اكثريت و نه گروهي كه بيشترين راي را آورده است، واگذار شده بود.
عضو مطرح ائتلاف ملي عراق خاطرنشان كرد: اگر مأموريت تشكيل دولت به علاوي واگذار شود، او قادر به جلب موافقت اكثريت فراكسيون هاي پارلماني نخواهد شد، زيرا تشكيل دولت نياز به اكثريت دو سوم كرسي هاي پارلمان دارد. بنابراين احتمالاً طي روزها و يا هفته هاي آينده شاهد معرفي نامزد نخست وزيري از داخل ائتلاف هاي «دولت قانون» و «ملي عراق» خواهيم بود.

 



در شصت و دومين سال اشغال فلسطين
نظاميان اسرائيلي كرانه باختري را منطقه بسته نظامي اعلام كردند

ارتش اسرائيل در شصت و دومين سال تأسيس اين رژيم و به دليل نگراني از اعتراض هاي مردم، كرانه باختري را منطقه بسته نظامي اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، همزمان با فرا رسيدن شصت و دومين سال تاسيس رژيم صهيونيستي، نظاميان اين رژيم از نيمه شب شنبه كرانه باختري را منطقه بسته نظامي اعلام كرده و اين وضعيت تا نيمه شب سه شنبه ادامه خواهد يافت.
سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي گفت، اين شرايط به مدت 72 ساعت ادامه خواهد يافت و هر گونه تردد و رفت و آمد بايد در كنترل دقيق نظاميان رژيم صهيونيستي باشد.
از زمان انتفاضه دوم در سپتامبر سال 2000، ارتش رژيم صهيونيستي كرانه باختري را بسته و تنها چندين هزار فلسطيني در روز اجازه تردد به سرزمين هاي اشغالي را دارند. رژيم صهيونيستي از ترس وقوع حملات استشهادي يا مقاومت فلسطينيان در جريان اعياد و مناسبت هاي صهيونيست ها كرانه باختري را منطقه بسته نظامي اعلام مي كند.
خبر ديگر اينكه نخست وزير دولت حماس خواستار از سرگيري مقاومت در كرانه باختري شد. اسماعيل هنيه در جلسه مجلس قانونگذاري فلسطين گفت، مقاومت كرانه باختري و غزه بايد متحد و يكپارچه شوند و از سرزمين شان دفاع كنند.
وي موضع متحد و وحدت گروه هاي مبارز فلسطيني را عامل مهمي براي مقابله با طرح هاي شوم رژيم صهيونيستي عنوان كرد و گفت، بايد در جهت تحقق آشتي ملي حركت كنيم و بايد برادران عرب از طريق پايان بخشيدن به سلطه جويي آمريكا بر ملت فلسطين ما را ياري برسانند.
هنيه همچنين از عرب ها و مسلمانان خواست تا در زمينه حمايت از مسئله اسيران و خانواده هايشان به وظيفه خود عمل كنند.
جنبش حماس نيز طي بيانيه اي به مناسبت روز اسير تأكيد كرد، اراده مقاومت تضعيف نشده و نخواهد شد و تا زماني كه اسيران فلسطيني از زندان هاي صهيونيستي آزاد نگردند مقاومت آرام نخواهد گرفت.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز به مناسبت فرا رسيدن روز اسير اعلام كرد، هر كس در زمينه آزادي اسيران كوتاهي كند در واقع در زمينه آزادي فلسطين و قدس كوتاهي كرده است.
«رمضان عبدالله» دبير كل جهاد اسلامي از اسيران به عنوان جگر گوشه هاي فلسطين و روح و روان قدس ياد كرد و گفت، آزادي اين اسيران را همان كسي سلب كرده است كه از ملت ما، ميهن مان فلسطين را غصب كرده است.
«ابو عبيده» سخنگوي گردان هاي شهيد عزالدين قسام شاخه نظامي جنبش حماس نيز تأكيد كرد كه اين گردان ها مسئوليت خود در قبال اسيران فلسطيني را با عمل نشان خواهند داد.
همچنين «مريم ابودقه» عضو دفتر سياسي جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز گفت، بدون آزادي اسيران و نابودي اشغالگران، آزادي براي هيچ فلسطيني وجود نخواهد داشت.
گفتني است همزمان با روز همبستگي با اسيران فلسطيني يك اسير فلسطيني به علت وخامت وضعيت جسماني و بي توجهي زندانبانان رژيم صهيونيستي در يكي از زندان هاي اين رژيم به شهادت رسيد.
مسئول هما هنگي روابط خارجي هيئت عالي اسيران و آزادگان فلسطين نيز اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي در حال اجراي سياستي در داخل زندان هاست كه كشتار اسيران را دنبال مي كند.
در حال حاضر بيش از 11 هزار فلسطيني در زندان ها و بازداشتگاه هاي مختلف رژيم صهيونيستي در وضعيت ناگوار به سر مي برند و با بدرفتاري و شكنجه مسئولان زندان رو به رو هستند.
ضرورت وحدت ملي
گروه هاي فلسطيني بر ضرورت روي آوردن به وحدت ملي فلسطين كه موجب پايان دادن به شكاف ها و پشت سرگذاشتن همه موانع و مشكلات داخلي شود تأكيد كردند.
گروه هاي فلسطيني در پايان نشست خود كه به همت جنبش جهاد اسلامي در غزه برگزار شد اظهار داشتند اگر شكاف داخلي كه بر همه ابعاد زندگي تأثير گذاشته وجود نداشت، سياست هاي اشغالگران موفق نمي شدند.
يكي از سران حماس در اين اجلاس خاطرنشان كرد، مسائل بزرگ فلسطين نيازمند وحدت واقعي و همبستگي در يك سنگر واحد است تا هرگونه اشغالگري و توسعه طلبي از ميان برود.
وي افزود: وحدت يك خواسته حزبي، ديني، ملي و اخلاقي است كه بايد ريشه هاي آن تثبيت شود و تحقق مسائل ملي جز با وحدت حقيقي ميسر نيست.
بزرگترين عمليات پاكسازي نژادي
مجلس شعب مصر تصميم مقام هاي رژيم صهيونيستي براي كوچاندن فلسطينيان ساكن در كرانه باختري را بزرگترين عمليات پاكسازي نژادي در تاريخ معاصر توصيف كرد. اين مجلس در بيانيه خود اظهار داشت، اخراج و آواره كردن بيش از 70 هزار فلسطيني، نقض آشكار اراده بين المللي است.
در اين بيانيه تأكيد شده است، اين تصميم تحقير آشكار همه قوانين و معاهدات بين المللي و نقض آشكار توافقنامه ژنو و توافق هاي امضا شده ميان فلسطينيان و اسرائيلي ها درباره وحدت اراضي فلسطين است.
وزير خارجه مصر نيز در ديدار با مذاكره كننده ارشد فلسطين اقدامات اخير رژيم صهيونيستي را نقض آشكار روند صلح خواند.
ابوالغيط اظهار داشت، تصميم رژيم صهيونيستي در اخراج اجباري فلسطينيان از كرانه باختري بر صلح منطقه تأثير منفي خواهد گذاشت و شرايط را دشوارتر خواهد كرد.
صائب عريقات نيز در اين ديدار اظهار داشت، اين اقدام اسرائيل اعلام رسمي نظام نژادپرستانه در كرانه باختري است.
وي افزود سياست هاي اسرائيل باعث شكست مذاكرات شده است. گفتني است رژيم صهيونيستي در اجراي تصميم اخير خود براي كوچاندن شهروندان فلسطيني از روز شنبه برخي از زمين هاي مردم فلسطين در شهرالخليل در كرانه باختري را به بهانه استفاده نظامي مصادره و براي خانواده هاي فلسطيني ساكن اين منطقه اخطاريه صادر كرده است.
رژيم اشغالگر قدس همچنين براي پاك كردن خاطره اشغال سرزمين فلسطين در بروشورهاي توريستي خود، قدس و كرانه باختري را بخشي از خاك اسرائيل معرفي كرده است.
ساير رويدادها
¤ يك نويسنده و فعال آمريكايي اظهار داشت، رژيم صهيونيستي در جنگ غزه با كشتار جمعي غيرنظاميان نام خود را به عنوان يك جنايتكار ثبت كرد.
¤ يك روزنامه نگار فلسطيني گفت، رژيم صهيونيستي فقط يك ببر كاغذي است.
¤ وزارت كشور دولت منتخب فلسطين پرونده ديگري از جاسوسي و همدستي «محمد احلان» عضو جنبش فتح با رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين را فاش كرد.
¤ وزارت بهداشت فلسطين نسبت به وقوع فاجعه انساني و بهداشتي در غزه به دليل نبود سوخت در بيمارستان ها هشدار داد.

 



پيشرفته و «بدهكار»!

بانك مقررات بين المللي در تحقيقاتي كه نتيجه اش را براي بانك هاي مركزي كشورهاي پيشرفته هم فرستاده، اعلام كرده كه اين كشورها هرگز توان «صاف» كردن بدهي هايشان را نخواهند داشت!
به اين ترتيب، در تحقيقات بانك مقررات بين المللي مي خوانيم كه : بدهي كشورهايي مثل آمريكا و فرانسه، تا سال 2011 به 100 درصد خواهد رسيد، و بعد هم به سرعت آنقدر روي هم جمع خواهد شد تا به حدي غيرقابل وصول برسد يعني، بيشتر از 400 درصد تا حدود سال 2040! حالا، اين اولين بار نيست كه كشورها اينطور بدهي بالا مي آورند، اما فرقش در اين است كه سابقاً بدهي زياد مال زمان جنگ و جمعيت زياد بوده، در حالي كه امروز حاصل نظامي است كه هر چه جمعيتش پيرتر مي شود، تعادلش هم بيشتر به هم مي ريزد! بانك مقررات بين المللي تأكيد مي كند كه وقتي طلبكارها پولشان را بخواهند، آن وقت آن كشورها را ورشكست خواهند كرد! اين وسط هم، فقط كشورهايي كه طول مدت «زندگي فعالانه» را افزايش بدهند، مي توانند از شدت «ضربه» كم كنند.
با اين حال، مسئله بازنشستگي فقط عاملي در بين عوامل ديگر است. ضمن اينكه، اين نظام معيوب و نامتعادل پيش از هر چيز بر اساس پرداخت دستمزد كم عمل مي كند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



حزب الله لبنان : اسرائيل را در صورت تجاوز غافلگير مي كنيم

معاون دبيركل حزب الله لبنان گفت، در صورت بروز هرگونه حمله احتمالي حزب الله رژيم صهيونيستي را غافلگير خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط اظهار داشت، از نظر حزب الله تهديدات اسرائيل معنايي ندارد و ما هرگز در عملكرد خود تغييري ايجاد نخواهيم كرد.
وي افزود، حزب الله براي هرگونه اقدام غيرمنتظره آمادگي كامل دارد و افزايش توانمندي هاي نظامي حزب الله به حدي رسيده است كه اسرائيل را غافلگير خواهد كرد.
شيخ نعيم قاسم درباره تحريكات آمريكا و رژيم صهيونيستي نسبت به مسئله موشك هاي حزب الله گفت، اسرائيل به اين جنجال هاي سياسي نياز دارد تا بر مشكلات داخلي خود سرپوش گذارد و آمريكا نيز با اين رژيم همدستي مي كند.
معاون دبيركل حزب الله لبنان درباره فعاليت اخير اسرائيلي ها در مرزهاي لبنان و اسرائيل گفت، رژيم صهيونيستي در صدد ايجاد فرصتي براي غصب اراضي لبنان است و با اين گونه اقدامات مي خواهد نظرها را از تجاوزات هر روزه به حريم هوايي لبنان باز دارد.
گفتني است ارتش رژيم صهيونيستي طي روزهاي اخير تحركات نظامي خود را در مرزهاي لبنان افزايش داده است.
در همين رابطه شنبه شب نيز نيروهاي اسرائيلي خمپاره هاي منور را بر فراز منطقه عديسه جنوبي شليك كردند.
اين اقدام ارتش اسرائيل باعث متشنج شدن اوضاع در مرزهاي طرفين شد و ارتش لبنان و نيروهاي يونيفيل به حالت آماده باش درآمدند.
تحركات رژيم صهيونيستي باعث شد كه ناآرامي هايي كه در چند روز اخير آغاز شده حالت حادتري به خود بگيرد چرا كه مرز لبنان با فلسطين اشغالي طي روزهاي اخير شاهد ناآرامي هاي گسترده اي به خصوص در منطقه الوزاني و عباسيه بوده است.
روز جمعه صدها لبناني مقيم منطقه عباسيه واقع در مرز جنوبي لبنان با فلسطين اشغالي سيم هاي خاردار ارتش رژيم صهيونيستي را از زمين هاي خود جمع كردند.
لبناني ها پس از جمع آوري سيم هاي خاردار پرچم لبنان را در دروازه حدفاصل ميان مرزهاي لبنان با فلسطين اشغالي نصب كردند.
ارتش رژيم صهيونيستي به دنبال اين اقدام تعدادي از يگان هاي زرهي و تانك هاي خود را در محل مستقر كرد و نيروهايش را به حال آماده باش درآورد.
واحدهاي ارتش لبنان مستقر در محل نيز به حالت آماده باش كامل درآمده و آماده مقابله با هرگونه تجاوز دشمن شدند. اين تحركات و فعاليت هاي تحريك آميز نظامي از سوي دشمن صهيونيستي در شرايطي صورت مي گيرد كه معاون وزير جنگ رژيم صهيونيستي اخيرا طي اظهاراتي اعلام كرده كه برد بالاي موشك هاي حزب الله و افزايش توانمندي اين حزب مقامات رژيم صهيونيستي را به هراس انداخته است.

 



در پي انتشار گزارش سازمان ملل حزب حاكم پاكستان: پرويز مشرف مسئول قتل بي نظير بوتو است

رهبران حزب حاكم پاكستان «پرويز مشرف» را مسئول ترور «بي نظير بوتو» معرفي كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، رهبران كميته مركزي حزب مردم پاكستان با شركت «آصف علي زرداري»، رئيس جمهور و «يوسف رضا گيلاني» نخست وزير، شنبه در كاخ رياست جمهوري جلسه تشكيل دادند و براساس گزارش اخير سازمان ملل، در مورد علت قتل بي نظير بوتو، موضع اين حزب را اعلام كردند. رهبران مذكور «پرويز مشرف»، رئيس جمهور سابق را مسئول مرگ بوتو اعلام كردند. «فرحت الله بابر»، سخنگوي رئيس جمهور گفت: ترديدي وجود ندارد كه مشرف مسئول ترور بوتو است و بايد مورد پيگرد قرار گيرد.
بابر گفت كه گزارش كميسيون سازمان ملل در حقيقت، از موضع حزب مردم پاكستان مبني بر اينكه مشرف قصد حذف بوتو را داشته، حمايت مي كند.
وي گفت: حزب مردم پاكستان بر عزم قاطع خود براي محاكمه تمام عاملان اين اقدام جنايتكارانه، از جمله مشرف، تاكيد دارد.
سخنگوي رئيس جمهور پاكستان اظهار داشت: كميته مركزي حزب از نخست وزير خواسته است اقدامات حقوقي مناسب را براي تعقيب عاملان اين ترور، از جمله مشرف، به عمل آورد.
كميسيون سازمان ملل در گزارش نهايي خود در مورد علت ترور بوتو، اعلام كرد مشرف و مقامات محلي پنجاب در جلوگيري از وقوع حادثه ترور كوتاهي كرده اند.
سومين انفجار انتحاري
به گزارش فارس، شهر كوهات در شمال غرب پاكستان شنبه شاهد سومين انفجار انتحاري بود. در اين عمليات، فردي اتومبيل مملو از مواد منفجره خود را به ديوار ساختمان پليس شهر كوبيد. بر اثر اين انفجار، هفت نفر كشته و 21 تن ديگر مجروح شدند.
جمعه گذشته نيز دو عامل انتحاري با ورود به اردوگاه آوارگان شهر «كوهات» خود را منفجر كردند. اين دو انفجار هم 41 كشته و 60 زخمي بر جاي گذاشت.
25 شبه نظامي عضو طالبان نيز طي عمليات ارتش پاكستان در نزديكي مرزهاي اين كشور با افغانستان، كشته شدند.
بي نظير بوتو 27 دسامبر سال 2007 (هشتم دي 1386) طي مبارزات انتخاباتي در شهر راولپندي، مورد سوءقصد قرار گرفت و كشته شد.

 



در صورت تصويب كنگره مردم واشنگتن در مجلس نمايندگان صاحب راي مي شوند

سرويس خارجي -
كنگره آمريكا طرح اعطاي حق راي به مردم واشنگتن را هفته آينده در صحن علني خود بررسي مي كند.
شايد باور اين حقيقت سخت باشد، اما از 223 سال پيش، يعني روز تاسيس كنگره آمريكا تاكنون، مردم واشنگتن از داشتن حق راي در كنگره محروم بوده اند.
واشنگتن 600 هزار نفر جمعيت دارد و در همين سال گذشته بالاي 3 ميليارد دلار ماليات به دولت آمريكا پرداخت كرده است، اما اجازه فرستادن نماينده خود به كنگره براي شركت در تصميم گيري هاي كشور آمريكا را ندارد. مردم واشنگتن سال هاست كه در قالب جنبشي با نام «راي براي دي.سي» به دنبال احياي حق مردم خود هستند. آنها در سال جاري سرانجام با جمع آوري هزاران امضا توانستند «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا را وادار كنند در آستانه راي گيري كنگره درباره اعطاي حق راي به واشنگتن، خطاب به نمايندگان بگويد: «من از كنگره مي خواهم بالاخره قانوني تصويب كرده و به مردم واشنگتن اجازه داشتن نماينده اي با حق راي در مجلس نمايندگان را بدهد.»
البته هنوز مشخص نيست كه كنگره آمريكا با اين موضوع موافقت كند يا خير. سال 2006 نيز يكبار مسئله واشنگتن در كنگره آمريكا مطرح شد، اما نمايندگان حتي درباره آن راي گيري نيز نكردند. اين لايحه در صورت تصويب نهايي به مردم واشنگتن اجازه خواهد داد فقط در مجلس نمايندگان يك نماينده داشته باشند، اما همچنان پايتخت آمريكا از داشتن سناتور در مجلس سنا محروم خواهد بود؛ اين در حالي است كه مصوبات مجلس نمايندگان آمريكا بدون تأييد مجلس سنا از اعتبار ساقط است.

 



تظاهركنندگان ژاپني: نظاميان آمريكايي را اخراج كنيد

هزاران تن از ساكنان جزيره «توكونوشيما» ژاپن در اعتراض به انتقال بخشي از پايگاههاي نظامي آمريكا به اين منطقه تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري «ايتارتاس» روسيه، بيش از 15هزار نفر از ساكنان جزيره «توكونوشيما» كه در جنوب ژاپن واقع شده است، در اعتراض به طرح انتقال بخشي از پايگاههاي نظامي آمريكا از جزيره اوكيناوا به اين جزيره دست به يك تظاهرات گسترده ضدآمريكايي زدند.
در اين تجمع كه بيشتر ساكنان اين جزيره كوچك در آن شركت داشتند، تظاهركنندگان از دولت «يوكيوهاتوياما» خواستند هرچه سريعتر جلوي اين نقل و انتقالات را گرفته و مانع از ورود آمريكايي ها به محل زندگي شان شوند.
براساس اين گزارش، قرار است در صورت نتيجه ندادن اين اعتراض ها، در ماه مه نيز تظاهرات ديگري برگزار شود. اين دومين تجمع ضدآمريكايي است كه از اواخر ماه مارس گذشته تاكنون در اين جزيره صورت مي گيرد.
دولت حاكم در ژاپن اعلام كرده طرحي در دست اجرا دارد كه طي آن بخش دريايي پايگاه نظامي آمريكا در «اوكيناوا» به جزيره «توكونوشيما» منتقل مي شود.
گفتني است، به علت تخلفات اخلاقي گسترده نظاميان آمريكايي مستقر در ژاپن، مردم اين كشور بارها با برپايي تظاهرات گسترده خواستار اخراج اين نظاميان از كشورشان شده اند. «هاتوياما»، نخست وزير ژاپن نيز با شعار تعطيلي پايگاههاي نظامي آمريكا توانست بر حاكميت 54 ساله حزب ليبرال دموكرات پايان دهد، اما در عمل و پس از پيروزي واكنش جدي در اين راستا از وي مشاهده نشده است.

 



دولت موقت قرقيزستان قانون اساسي جديد تدوين مي كند

دولت موقت قرقيزستان از تهيه پيش نويس قانون اساسي جديد اين كشور و برگزاري همه پرسي براي تصويب آن خبر داد.
حدود يك هفته پس از سقوط دولت رنگي «قربان بيك باقي اف»، رئيس جمهور فراري قرقيزستان، معاون رئيس دولت موقت اين كشور از تدوين پيش نويس قانون اساسي جديد بر محور نظام پارلماني و با هدف جلوگيري از انحصار سياسي حاكميت خبر داد و اظهار داشت: طرح آماده شده، امروز (دوشنبه) از طريق رسانه هاي جمعي منتشر و بررسي پيرامون آن آغاز مي شود.
به گفته اين مقام قرقيز، در اين طرح تأكيد شده كه در پارلمان آينده كشور تعداد نمايندگان يك حزب سياسي نمي تواند بيش از 50 نفر باشد.
«اصلاح كميسيون انتخابات به شكلي كه اعضاي آن از ميان معتمدان محلي، نمايندگان احزاب سياسي و نمايندگان سازمان ملل انتخاب شوند» نيز از جمله تغييراتي است كه معاون رئيس دولت وقت قرقيزستان به آنها اشاره كرد.
براساس اين گزارش، زمان برگزاري همه پرسي ماه ژوئيه (اواخر تيرماه) بوده و پس از آن نيز انتخابات پارلماني و رياست جمهوري برگزار خواهد شد.
از سوي ديگر، خبرگزاري فرانسه از آغاز دور تازه اي از ناآرامي ها در برخي مناطق شهر جنوبي جلال آباد از سوي طرفداران «باقي اف» خبر داد. «طرفداران وفادار به باقي اف» پس از تشكيل يك تجمع هزار نفري با حمله به چندين منطقه، شبكه تلويزيوني اين مناطق را به تصرف خود درآوردند.
راديو اروپاي آزاد در قرقيزستان نيز با انتشار اين خبر اعلام كرد، اين گروه از مردم با حمله به دفتر مديرشبكه تلويزيوني منطقه خواستار دريافت زماني براي اعلام بيانيه خود شدند. اين گروه، فرماندار منطقه را نيز به گروگان گرفته و اقدام به ضرب و شتم «بلوت يك شرني يازوف» وزير كشور دولت موقت قرقيزستان كردند.
گفتني است، رئيس جمهور مخلوع قرقيزستان كه چندي پيش مجبور به ترك كشورش شد، در شهر جلال طرفداراني دارد كه پيش از فرار، چندين بار سعي در برپايي تظاهرات در اين شهر كرد. در حال حاضر خبرهاي ضدونقيضي از محل پناهندگي باقي اف منتشر مي شود.

 



انتقاد وزير دفاع جمهوري آذربايجان از سياست كاخ سفيد در قبال بحران قره باغ

وزير دفاع جمهوري آذربايجان در ديدار با معاون وزير دفاع آمريكا از سياست هاي كاخ سفيد شديدا انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از واحد مطبوعاتي جمهوري آذربايجان، ژنرال «صفرابي اف» ديروز در ديدار با «ميشله فلورنوي» به اين كشور هشدار داد در صورتي كه گروه ميانجيگر مينسك تاثيرگذار نباشد، اين كشور براي حل مناقشه قره باغ به راههاي ديگر متوسل خواهد شد.
وزير دفاع جمهوري آذربايجان پيشتر نيز گفته بود كه در صورت شكست ديپلمات ها در حل مناقشه قره باغ نظاميان وارد عمل خواهند شد.گفته مي شود سفر اين معاون وزارت دفاع آمريكا در امور سياست گذاري به باكو بدون اعلام قبلي انجام گرفته است.
از سوي ديگر «علي حسن اف» مدير بخش سياسي- اجتماعي نهاد رياست جمهوري آذربايجان، نيز روز گذشته با انتقاد شديد از موضع آمريكا به عنوان يك عضو گروه ميانجيگر مينسك و متهم كردن اين كشور به طرفداري از ارمنستان، گفته بود: در راستاي مقابله با اين وضعيت حاكميت و جامعه آذربايجان در حال برداشتن گام هاي متقابل است و در جهت حل مناقشه قره باغ هم به پيدا كردن راه هاي جديد مي انديشد.جمهوري آذربايجان پس از استقلال از شوروي سابق، به اميد بازپس گيري مناطق اشغال شده اش توسط ارمنستان با كمك آمريكا، امتيازات نفتي و نظامي بسياري به اين كشور داد اما اعطاي اين امتيازها تاكنون بي نتيجه بوده است.

 



اشپيگل از شكست حزب گوردون براون در انتخابات آينده خبر داد

هفته نامه آلماني اشپيگل از شكست محتمل «گوردون براون» نخست وزير انگليس در انتخابات پارلماني آينده اين كشور خبر داد.
به گزارش فارس، اشپيگل نوشت، حزب كارگر به رياست گوردون براون در نخستين نظرسنجي هاي صورت گرفته درباره انتخابات پارلماني اين كشور - كه 16 ارديبهشت ماه برگزار مي شود- پس از احزاب ليبرال دموكرات و محافظه كار قرار گرفته است.
در اين نظرسنجي، 51 درصد از افرادي كه نظر خود را اعلام كرده بودند، حزب ليبرال دموكرات به رهبري «نيك كلگ» را پيروز انتخابات آتي انگليس دانستند. 29 درصد شركت كنندگان به «ديويد كامرون» رهبر حزب محافظه كار رأي دادند و تنها 19 درصد «گوردون براون» را پيروز احتمالي انتخابات پارلماني 16 ارديبهشت دانستند.
به عقيده تحليلگران، در صورت تداوم اين رقابت فشرده بين سه حزب، احتمال تشكيل يك پارلمان معلق (بدون اكثريت قاطع يك حزب) و يك دولت ائتلافي وجود دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14