(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 7 ارديبهشت 1389- شماره 19630
 

كوتاه اقتصادي
باز پس گيري مطالبات معوق بانكي و مبارزه با زمين خواري
يك قدم تا خودكفايي بنزين توليد داخل باز هم افزايش يافت
ابلاغ دستور العمل جديد مبارزه با كالاي قاچاق
تسهيلات 4 ميليارد توماني دولت به عشاير
رئيس سازمان خصوصي سازي: معامله فولادخوزستان باطل شد
در مسير انديمشك، اهواز و بندر امام نخستين اتوبوس ريلي كشور راه افتاد
توليد 10 ميليارد دلار محصولات پتروشيمي در سال 88
معاون وزير مسكن: خريد و فروش مسكن مهر آزاد شد
سي.ان.ان فاش كرد آگاهي نهادهاي نظارتي آمريكا از وقوع بحران مسكن
توزيع آب بسته بندي ارزان قيمت در تهران



كوتاه اقتصادي

¤ گمرك ايران خبر ايسنا، در خصوص واردات سيگار را تكذيب كرد.به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، سال گذشته 15هزار و900 تن سيگار به ارزش 206 ميليون و900 هزار دلار وارد كشور شد كه اين ميزان واردات در مقايسه با سال 1387با كاهش 24/41درصدي در وزن و 82/44 درصدي در ارزش همراه بود و واردات اين كالا در سال گذشته افزايشي نسبت به سال 1387 نداشته است.
¤ مهندسان داخل كشورمان موفق شدند به جعبه جادويي صنعت آلومينيوم دست يابند. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، مدير عامل شركت آلومينيوم المهدي با اعلام اين خبر اظهار داشت: به تازگي به نرم افزاري دست يافته ايم كه پيشتر انحصار آن در اختيار معدودي از شركت هاي آلماني و آمريكايي بود طوري كه فرمان هاي الكترونيكي كارگاه احياي آلومينيوم درون جعبه اي قرار داشت كه به سبب حساسيت آن، نزد مهندسان به جعبه سياه يا جعبه جادويي شهرت يافته بود.
¤ مديرعامل شركت مخابرات ايران گفت: هريك از تجهيزات مخابراتي كه توسط توليدكنندگان داخلي مطابق با استانداردهاي موجود ساخته شود، از خارج تهيه نخواهد شد.
¤ سيدمحمدرضا رضازاده به عنوان رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران منصوب شد.
¤ مديرعامل شركت بورس با اعلام برگزاري جلسه هيات پذيرش اوراق بهادار از پذيرفته شدن شركت 194ميليارد توماني پالايشگاه تبريز در بورس، برگزاري جلسه معارفه در هفته آينده و همچنين عرضه سهام آن طي دو هفته آينده خبر داد.
¤ معاون سازمان خصوصي سازي از تعيين قيمت واگذاري شركت رجا و 18 شركت ديگر به تامين اجتماعي بابت طلب 2/2هزارميليارد توماني خبر داد.
¤ به گزارش روابط عمومي سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران، صادق اكبري مديركل دفتر روابط اقتصادي خارجي از برگزاري اولين اجلاس كميسيون مشترك همكاريهاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون بوسني و هرزگوين در ارديبهشت ماه سال جاري خبر داد.اكبري افزود: اين اجلاس در روزهاي 7 لغايت 9 ارديبهشت با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كل سازمان سرمايه گذاري كشورمان در شهر سارايوو برگزار مي گردد.
¤ كلينكر مازاد كارخانه هاي سيمان كشور امسال با رشد 11درصدي نسبت به سال قبل به 7 ميليون و800 هزار تن خواهد رسيد كه در صورت تسهيل در حمل و نقل آن بين كارخانه ها، امكان تبديل اين ميزان كلينكر به سيمان و در نتيجه رشد توليد سيمان كشور فراهم خواهد شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4400، 4402، 4404 الي 4409، 5513، 5514، 5570 الي 5579، 2244 الي 2249، 8800 الي 8802، 8833، 8835، 8863، 8820، 8887، 8888، 8878، 8864 الي 8867 و در مركز مخابرات اميركبير كرج با پيش شماره هاي 320، 321 از امروز به مدت 3 روز با اختلال همراه است.

 



در دستور كار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي قرار گرفت
باز پس گيري مطالبات معوق بانكي و مبارزه با زمين خواري

عضو ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي از تصميمات ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي براي مبارزه با فساد بانكي، باز پس گيري مطالبات معوق بانكي و زمين خواري خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ابراهيم نكونام با بيان اينكه يكي از كارهايي كه در ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي اتفاق افتاد؛ ايجاد سازوكار جلوگيري از مفاسد اقتصادي بود اظهار داشت: مخصوصا در بخش سيستم بانكي و بويژه در اينكه خود بانكها تصميم گرفته شد كه بانكها از مبلغي مشخص به بالا راسا اجازه پرداخت نداشته باشند و حتما در بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار درباره آنها تصميم گيري شود.
وي افزود: يكي از مفاسد عمدتا از سيستم بانكي سرچشمه مي گيرد. خوشبختانه اين تصميم در ستاد گرفته شد و بانك مركزي هم آن را دنبال كرد و منتهي به بخشنامه شد. آن را اعلام كردند و قطعا در آينده چيزي به نام وام هاي كلان معوق نخواهيم داشت.
عضو ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي اضافه كرد: بحث دوم كه روي آن كار مي كنيم و شديدا منشا فساد است واگذاري اراضي ملي و منابع طبيعي به افراد است. در سالهاي گذشته اتفاق افتاده كه از دو جلسه قبل ستاد در دستور كار قرار گرفته و در جلسه بعدي هم بخش هاي مهمي از آن مطرح مي شود.
وي در ادامه اظهار داشت: در مباحث مربوط به بانكها ساز و كاري هم براي وصول معوقات بانكي كه متاسفانه نزديك 50 هزار ميليارد تومان است ديده شد. براساس آن كميته اي پيش بيني شده و آقاي آقامحمدي مستقيما وارد عمل شده اند.
عضو كميسيون اصل 90 افزود: براساس اسنادي كه در اختيار من است به عنوان مثال موارد متعدد 10، 154، 361، 1615، 150، 140، 2، 1، 12 و 400 هكتاري زمين خواري تنها در دماوند ديده مي شود كه بعضا به نام طرح طوبي گرفته و تقسيم كرده اند يا به عنوان نگهداري منابع طبيعي و امثال آن چنين كاري انجام داده اند كه رقم هاي بسيار كلاني را شامل مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه حتي اين اسناد بعضا با اسم و شماره پلاك زمينها موجود است، گفت: اين اسناد را براي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي ارسال كرده ام كه در دستور كار قرار گرفته و قرار است روي اين كار كنند.
نكونام با بيان اينكه ستاد هنوز مستقيما برخوردي را در زمينه زمين خواري انجام نداده است، گفت: دو جلسه است كه اين موارد در دستور كار ستاد قرار گرفته اما چون با معوقات بانكي برخورد زماني داشت به طور جدي به آن رسيدگي نشد ولي از اين جلسه به بعد در دستور اصلي كار ستاد هماهنگي با مفاسد قرار مي گيرد.
وي در ادامه اظهار داشت: در كل اگر بخواهيم به مبارزه با فساد نمره دهيم عليرغم تلاش هايي كه قوه قضاييه، مجلس و دولت انجام داده است اما به نظر من در اين زمينه كارنامه موفقي نداريم.
نكونام با اشاره به فعاليت هاي جدي در مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادي قوه قضاييه گفت: در مجلس تلاش كرده ايم جلوي طرح هايي كه زمينه و بازار مفاسد اقتصادي را ايجاد مي كنند بگيريم و در مواردي هم كه از دست ما در رفته يا بي توجهي انجام شده خود مقام معظم رهبري مستقيما وارد شده اند و به ما نهيب زده اند كه اين طرح يا لايحه اي منتهي به فساد اقتصادي مي شود.
وي افزود: به عنوان مثال مي توان به مورد كاهش تعرفه خودرو كه مي توانست مفاسد زيادي را به دنبال داشته باشد اشاره كرد كه مستقيما مقام معظم رهبري نسبت به آن نهيب زده و گلايه ابراز كردند يا در مورد ديگري بندي در لايحه بودجه 89 آمده بود كه براساس آن منابع طبيعي مكلف شده بود زمين هايي كه 5 سال از تصرف آنها گذشته است را با قيمت ارزان واگذار كند.
عضو ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي اضافه كرد: ما در مجلس در اين باره بسيار انتقاد كرديم كه اين كار خلاف سياستها و قانون اساسي است و قانون اساسي اصرار دارد كه حتي زمين هاي دولتي و منابع ملي كه به افراد داده شده پس گرفته شود و يا اگر فروخته شده پول آن به بيت المال بازگردانده شود.
وي تصريح كرد: به هر صورت مجلس در ابتدا زير بار انتقادها نرفت اما در انتها با هشدار مقام معظم رهبري در اين زمينه اين مسئله را پذيرفتند و پاراگراف مذكور را حذف كردند.

 



آغاز توليد روزانه 5/14ميليون ليتر ديگر در مجتمع هاي پتروشيمي
يك قدم تا خودكفايي بنزين توليد داخل باز هم افزايش يافت

عمليات اجرايي طرح خودكفايي توليد بنزين در واحدهاي پتروشيمي كشور آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي در حاشيه پانزدهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي از توليد روزانه 5/14 ميليون ليتر بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي خبر داد. تحريم واردات بنزين يكي از گزينه هاي موردنظر آمريكا براي اعمال فشار به ايران در مورد فعاليت هاي صلح آميز هسته اي بود. كنگره آمريكا نيز طرحي را در اين زمينه تصويب كرده بود كه براساس آن شركت هاي خارجي صادر كننده بنزين به ايران از سوي دولت آمريكا مجازات مي شوند.
به دنبال اين تهديدات، وزارت نفت سال گذشته پروژه اي را آغاز كرد كه براساس آن روزانه 14 ميليون ليتر بنزين در 3 واحد پتروشيمي در كشور توليد شود. بدين ترتيب توليد بنزين در ايران به 5/58 ميليون ليتر در روز افزايش يافت.
از سوي ديگر با توجه به كاهش اخير سهميه ها نياز داخلي به واردات بنزين برطرف مي شود و با توجه به آغاز توليد بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي كشورمان يك قدم تا خودكفايي كامل توليد بنزين راه ندارد. گزارش خبرنگار ما مي افزايد: آبانماه سال گذشته ميركاظمي وزير نفت طرح تامين 48 ساعته بنزين را در مجتمع هاي پتروشيمي بوعلي، برزويه و آروماتيك بندرامام(ره) در اقدامي نمادين افتتاح كرد. با تغييراتي كه در ساختار عملكردي اين 3 مجتمع صورت گرفت، زمينه توليد 18 ميليون ليتر بنزين فوق سوپر فراهم شد. در تركيب اين حجم بنزين توليدي با بنزين پالايشگاهي قادر هستيم بنزين موردنياز كشور را تامين و مشكل تحريم را پشت سر بگذاريم.
با توليد روزانه 18 ميليون ليتر بنزين فوق سوپر توليدي در مجتمع هاي مذكور و تركيب بنزين با درجه اكتان بالا با بنزين پالايشگاهي مي توانيم حجم بنزين توليدي و قابل عرضه را تا حدود
6/21 ميليون ليتر و با درجه اكتان 87 افزايش دهيم. از آن تاريخ تاكنون و با بررسي تمام مسائل فني، توجيه اقتصادي و مباحثي كه اجراي طرح مشروط بر فراهم سازي آنها بود، اجراي طرح در دستور كار قرار گرفت و بدون هيچ مشكلي توليد بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي آغاز شد. براساس برآوردهاي انجام شده كه به لحاظ اقتصادي بر روي اين طرح صورت گرفته هزينه اجراي آن در مقايسه با حجم ارزي كه به منظور واردات بنزين موردنياز كشور هزينه مي شود بسيار ناچيز است. پيامد اجرايي اين طرح، احداث و تجهيز چندين مجتمع پتروشيمي است كه تامين خوراك آنها بر مبناي اين محصول تعريف شده است.
گزارش خبرنگار ما مي افزايد: ميزان توليد روزانه بنزين كشور حدود 45 ميليون ليتر و ميزان مصرف روزانه كشور حدود 65 ميليون ليتر است.
براي مقابله با تحريم هاي احتمالي در خصوص بنزين، ايران چندين گزينه از جمله اجرايي ساختن طرح 48 ساعته توليد بنزين، به بهره برداري رساندن پالايشگاه هاي در دست احداث و ذخيره بنزين را پيش روي خود داشت.
طرح 48 ساعته بنزين طرحي بود كه از سوي وزير نفت تبيين و در دستور كار قرار گرفت، اين طرح با تغيير فرآيند در توليد بعضي از واحدهاي مجتمع هاي پتروشيمي كشور محقق شده است.
فاز نخست اين طرح روز دوشنبه، دوازدهم مردادماه در مجتمع هاي پتروشيمي و با هدف آمادگي در برابر شرايط اضطراري آغاز شد.
بدين ترتيب با افزايش توليد در مجتمع هاي پتروشيمي و احتساب ظرفيت پالايشگاهي ميزان توليد به 5/59 ميليون ليتر مي رسد.
افزايش ظرفيت پالايشگاه ها
نورالدين شهنازي زاده مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي نيز با بيان اينكه هم اكنون روزانه 45 ميليون و 500 هزار ليتر بنزين در پالايشگاه هاي كشور توليد مي شود گفت: تا پايان امسال با بهره برداري از ساخت واحد جديد كت كراكر در پالايشگاه آبادان و طرح بنزين سازي پالايشگاه اراك به ظرفيت توليد بنزين كشور 5/6 ميليون ليتر افزوده مي شود.
وي ادامه داد: همچنين تا سال 1390 با بهره برداري از پنج طرح جديد توسعه پالايشگاه ها، به ظرفيت توليد بنزين كشور روزانه 26 ميليون و 500 هزار ليتر افزوده مي شود.
شهنازي زاده با بيان اين كه براساس برنامه ريزي، با اجراي طرح توسعه پالايشگاه ها تا سال 1391 در زمينه تأمين بنزين مورد نياز كشور به خودكفايي خواهيم رسيد، افزود: در صورت تأمين بموقع منابع مالي اين پروژه ها اميدواريم اين طرح ها را تا سال 1390 به بهره برداري برسانيم.
بنابراين گزارش: مهندس توفيق آذرمگين مديرعامل شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران نيز گفت: با اجراي طرحهاي ساخت و توسعه پالايشگاه ها، سهم توليد بنزين كشور نسبت به ديگر فرآورده ها 35 درصد افزايش خواهد يافت.
به گفته وي، طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت پالايشگاه هاي كشور در پالايشگاه هاي امام خميني (شازند)، اصفهان، بندرعباس و تهران از سوي شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران در حال اجراست، همچنين اين شركت قرار است طرح توسعه و تثبيت ظرفيت پالايشگاه آبادان و ساخت پالايشگاه شهريار تبريز را اجرايي كند.
در همين زمينه، رشيد سيديان مجري طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند اعلام كرد: پيشرفت طرح توسعه اين پالايشگاه به 77 درصد رسيده و قرار است با اجراي اين طرح، روزانه 16 ميليون ليتر بنزين در پالايشگاه شازند توليد شود. همچنين پروژه بنزين سازي پالايشگاه بندرعباس با ظرفيت توليد روزانه حدود 3 ميليون ليتر بنزين، تاكنون 40 درصد پيشرفت داشته است.
عليرضا امين مديرعامل شركت پالايش نفت بندرعباس نيز از توليد 22 درصد بنزين كشور در اين پالايشگاه خبر داد و تصريح كرد: اين شركت روزانه 10 ميليون ليتر بنزين توليد مي كند كه با تكميل پروژه طرح افزايش ظرفيت بنزين اين مقدار به روزانه 13 ميليون ليتر افزايش مي يابد.
توليد بنزين گياهي
گزارش خبرنگار ما حاكي است: معاون سرمايه گذاري صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) سال گذشته اعلام كرد: اجراي طرح توليد اتانول سوختي (بنزين گياهي) و پليمرهاي گياهي از مردادماه سال گذشته (87) با مشاركت اين سازمان و با سرمايه گذاري 877 ميليارد ريالي در دامغان آغاز شده است.عزت الله زارعي گفت: با توجه به برنامه ريزي صورت گرفته پيش بيني مي شود اين طرح در سال 89 به بهره برداري برسد.
وي افزود: هدف از اجراي اين طرح احداث يك مجتمع توليدي با ظرفيت سالانه 66 ميليون ليتر اتانول سوختي و 54 هزار تن خوراك دام از ذرت علوفه اي است، ضمن اينكه در اين واحد، ظرفيت توليد سالانه هشت هزار تن نشاسته، 19 هزار تن پليمر گياهي و هشت هزار تن فيبر و ظروف يكبار مصرف گياهي از ذرت دانه اي طراحي شده است.

 



ابلاغ دستور العمل جديد مبارزه با كالاي قاچاق

دستور العمل نحوه مبارزه با كالاهاي قاچاق در سطح عرضه ابلاغ شد.
به گزارش روابط عمومي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، به منظور هماهنگي مابين واحدهاي اجرايي مبارزه با قاچاق كالا، دستورالعمل نحوه مبارزه با كالاهاي قاچاق در سطح عرضه با تأييد نماينده ويژه رئيس جمهور و رئيس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز در شش ماده براي اجراي به دستگاه هاي ذي ربط ابلاغ گرديد.
ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با استناد به فرمان مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در زمينه مبارزه را قاچاق كالا و ارز (تيرماه 1382) و بنا به اختيارات قانوني (به موجب اصل 127 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران) و نيز قانون اخيرالتصويب در حمايت از حقوق مصرف كنندگان، به منظور ايجاد هماهنگي لازم مابين واحدهاي اجرايي مبارزه با قاچاق كالا در سطح عرضه براي اجرا ابلاغ نمود كه مواد اين دستورالعمل به اجمال به شرح ذيل مي باشد:
ماده 1: ممنوعيت حمل و نقل، نگهداري، عرضه و فروش كالاهاي قاچاق.
ماده 2: ارجاع سريع تخلفات با تنظيم صورتجلسه متحدالشكل وزارت بازرگاني به شعب رسيدگي به قاچاق كالا و ارز تعزيرات حكومتي.
ماده 3: در اختيار قرار دادن موقت كالاهاي قاچاق مكشوفه توسط سازمان بازرگاني يا ادارات تابعه تا تعيين نهايي كه نسبت به انتقال آن به سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي اقدام مي گردد.
ماده 4: واريز درآمدهاي ناشي از جريمه هاي دريافتي و وجوه حاصل از فروش كالاهاي مكشوفه پس از كسر هزينه ها از جمله حمل و نقل و نگهداري و... به حساب ويژه تبصره ماده 5 واحد قانون اصلاح قانون تعزيرات حكومتي.

 



تسهيلات 4 ميليارد توماني دولت به عشاير

مديرعامل صندوق توسعه سرمايه گذاري عشاير اعلام كرد: پرداخت تسهيلات 4 ميليارد توماني بانك كشاورزي از ابتداي سال جاري آغاز شده است.
مرتضي ذوالانوار در گفتگو با مهر گفت: با توجه به افزايش 100 درصدي سرمايه صندوق توسعه سرمايه گذاري عشاير تاكنون بالغ بر 5 ميليارد و 200 ميليون تومان به صورت تسهيلات ارزان قيمت در اختيار عشاير كشور قرار گرفته است.
وي عنوان كرد: در حال حاضر سهم دولت در اين صندوق 39 درصد معادل يك ميليارد و 600 ميليون تومان است و در سال گذشته از سوي شركت مادرتخصصي صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي در قالب تسهيلات مبلغ يك ميليارد تومان اختصاص يافته است.
مديرعامل صندوق توسعه سرمايه گذاري عشاير اظهار داشت: تسهيلات صندوق در قالب حدود 50 هزار تن جو و رقمي بالغ بر حدود 20 هزار تن كنستانتره و همچنين اجراي طرح هاي پرواربندي در مناطق عشايري هزينه شده است.
وي اعلام كرد: اواخر سال گذشته تسهيلاتي بالغ بر 4 ميليارد تومان از طريق بانك كشاورزي به صندوق توسعه سرمايه گذاري عشاير اختصاص يافت و توزيع اين تسهيلات از ابتداي سالجاري در قالب تامين نهاده هاي مورد نياز جامعه عشايري همچون جو و كنستانتره آغاز مي شود.
ذوالانوار از افزايش سرمايه صندوق به مبلغ 9 ميليارد تومان در سالجاري خبر داد و افزود: در صورت افزايش سهم دولت و تمايل اعضا، اين ميزان افزايش سرمايه پيش بيني شده است ضمن اينكه افزايش توان صندوق در ارائه تسهيلات مناسب و ارزان قيمت به عشاير در دستور كار قرار دارد.

 



رئيس سازمان خصوصي سازي: معامله فولادخوزستان باطل شد

رئيس سازمان خصوصي سازي از ابطال معامله شركت فولادخوزستان خبر داد.
غلامرضا حيدري كردزنگنه در گفت وگو با خبرنگاران در مورد سرنوشت دادگاه ابطال واگذاري سهام فولادخوزستان گفت: دادگستري استان تهران اعلام كرده است كه درخواست ماده 18مانع از اجراي حكم نيست و حكم بايد اجرا شود، البته اين موضوع نهايي نشده است، بر اين اساس حساب سازمان خصوصي سازي بسته شده و ما نيز به نظر دستور قضائي تمكين مي كنيم. براساس حكم اوليه استرداد 172ميليارد تومان وجوه نقدي بايد به جابريان خريدار سهام فولادخوزستان انجام شود.
مديرعامل سازمان خصوصي سازي گفت: امسال سهام 431شركت كه بيش از 17درصد سهام آنها را شامل مي شود به صورت كنترلي و مديريتي واگذار خواهد شد. بر اين اساس تصميم گرفته شده است كه مجمع متشكل از 5 مسئول شامل وزير امور اقتصادي و دارايي، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، سازمان خصوصي سازي، رئيس اتاق بازرگاني و وزير صنعت مربوطه، هيئت مديره اين شركت ها را انتخاب نمايند.
وي در بيان دلايل عدم واگذاري سهام برخي شركتها در سال گذشته گفت: سال گذشته 34 شركت به علت عدم كشش بازار با وجود آگهي هاي انجام شده فروش نرفت، نماد 3 شركت در بورس بسته بود و 2 شركت نيز مشكل حقوقي داشت. همچنين واگذاري 7 شركت به دليل اصلاح ساختار به تعويق افتاد و 50 شركت منحل و يا در حال انحلال هستند.

 



در مسير انديمشك، اهواز و بندر امام نخستين اتوبوس ريلي كشور راه افتاد

نخستين اتوبوس ريلي كشور توسط متخصصان داخلي توليد شد.
به گزارش خبرنگار ما، در مراسمي كه بعد از ظهر ديروز با حضور وزير راه و ترابري، مسئولان راه آهن كشور و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، نخستين ريل باس (اتوبوس ريلي) ساخت داخل راه اندازي شد.
اين ريل باس خودكششي است و با چهار واگن و ظرفيت 336 نفر مي تواند با سرعت 120 كيلومتر در ساعت حركت كند.
نخستين ريل باس ساخت داخل كه «ارم» نام دارد ديروز با فرمان وزير راه، تهران را به مقصد انديمشك ترك كرد.
اين ريل باس در مسير انديمشك- اهواز و بندر امام خميني استفاده مي شود.
ريل باس ها در مسيرهاي كوتاه و حومه شهرهاي بزرگ به كار گرفته مي شود.

 



توليد 10 ميليارد دلار محصولات پتروشيمي در سال 88

مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي، در حاشيه نمايشگاه نفت، گاز .... در جمع خبرنگاران گفت در سال 88 بيش از 34 ميليون تن محصولات پتروشيمي در كشور توليد شده است.
وي افزود : در اين سال همچنين 19 ميليون تن از انواع محصولات به فروش رفت كه 13 ميليون تن آن در قالب صادرات و 6 ميليون تن نيز مربوط به فروش داخل كشور بوده است.
بيات ادامه داد: ارزش محصولات فروخته شده در داخل كشور 7/3 ميليارد دلار و ارزش صادراتي آنها نيز 5/6 ميليارد دلار بوده است كه به اين ترتيب درآمدزايي صنعت پتروشيمي سال گذشته بالغ بر 2/10 ميليارد دلار برآورد شده است.
وي برنامه شركت ملي صنايع پتروشيمي براي توليد محصول در سال جاري را 44 ميليون تن عنوان كرد و گفت: پيش بيني شده در سال جاري 31 ميليون و 100 هزار تن از اين محصولات فروخته شود كه
5/13 ميليون تن به فروش داخل و 8/17 ميليون تن به صادرات اختصاص پيدا كرده است.
ذخيره سازي گاز
تا شهريور ماه
مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز با تاكيد بر راه اندازي اولين طرح ذخيره سازي گاز ايران در نيمه نخست سال جاري، گفت: بايد تا پايان برنامه پنجم امكان ذخيره سازي روزانه 110 ميليون مترمكعب گاز فراهم شود.
مسعود سامي وند در حاشيه نمايشگاه درباره آخرين وضعيت اجراي طرح هاي ذخيره سازي گاز با بيان اينكه عمليات ذخيره سازي در مخزن سراجه قم از دو سال گذشته تاكنون به صورت جدي آغاز شده است، گفت: در حال حاضر مهمترين كالا و تجهيزات اين طرح ذخيره سازي گاز شامل توزين و توربوكمپرسورهاي گاز از كشور اوكراين وارد شده است.
فروش فرآورده ها
با قيمت تمام شده
معاون وزير نفت و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، گفت: اين شركت، فرآورده هاي نفتي توليدي خود را با قيمت تمام شده به فروش مي رساند و ميزان مبلغ پرداختي از طرف مصرف كننده را دولت مشخص مي كند.

 



معاون وزير مسكن: خريد و فروش مسكن مهر آزاد شد

معاون وزير مسكن و شهرسازي گفت: واگذاري و خريد و فروش مسكن مهر توسط متقاضيان پس از تكميل و ساخت مسكن مورد نظر امكان پذير است.
جمشيد نورصالحي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: مسكن مهر تمام ارزشهاي يك مسكن ملكي را داراست بنابراين متقاضيان مسكن مهر بدانند كه اين واحدهاي مسكوني در صورتي قابل خريد و فروش و تغيير سند است كه به اتمام رسيده باشد.
وي گفت: در مسكن مهر زمين ها كماكان در اختيار دولت باقي مي ماند اما پس از اينكه واحدهاي مسكوني احداث و براي آن سند صادر شد اين سند هم قابليت امتيازات و ظرفيتهاي يك سند زمين ملكي را پيدا مي كند.
نورصالحي تأكيد كرد: وام 20 ميليون توماني مسكن مهر و 25 ميليون توماني صنعتي سازي مسكن مهر بيش از 80 درصد هزينه ساخت واحد مسكوني را پوشش مي دهد.
وي افزود: بايد اين نويد را به متقاضيان داد كه اكثريت متقاضيان ثبت نام كرده مسكن مهر تا پايان امسال مسكن دار مي شوند.
مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد در خصوص تأمين زيرساخت ها در شهرهاي جديد تأكيد كرد: تأمين زيرساخت ها مهمترين نياز و مشكلات در شهرهاي جديد هستند بنابراين اگر براي سرعت دادن به تأمين زيرساخت ها توجهي نشود مشكل ساخت و ساز مسكن و مسكن مهر در شهرهاي جديد بيشتر مي شود.
نورصالحي با بيان اينكه زيرساخت ها براي جمعيت فعلي شهرهاي جديد تأمين شده است، اضافه كرد: با احداث 250 هزار واحد مسكوني طرح مسكن مهر كه مشغول احداث آن هستيم حدود يك ميليون نفر به جمعيت شهرهاي جديد اضافه مي شود بنابراين بايد زيرساخت هاي لازم را براي جمعيت جديد تأمين كنيم.

 



سي.ان.ان فاش كرد آگاهي نهادهاي نظارتي آمريكا از وقوع بحران مسكن

بررسي تعداد زيادي از نامه هاي الكترونيكي آژانس هاي رتبه بندي آمريكا اين حقيقت را فاش كرد كه كارمندان اين شركتها از ميزان خطرناك بحران بخش مسكن و بحران مالي آمريكا از قبل اطلاع و آگاهي داشته اند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سي ان ان، بررسي چندين نامه الكترونيكي از سوي كارمندان موسسه رتبه بندي استاندارد اند پورز طي ماههاي سپتامبر 2006 اين واقعيت راروشن كرده است كه كارمندان اين موسسات رتبه بندي از وقوع بحران مالي خطرناك در آمريكا آگاهي كامل داشته اند.
قرار است اين نامه هاي الكترونيكي و ساير اسنادي كه نشان مي دهند شركتهاي رتبه بندي ريسك و نهادهاي نظارتي آمريكا از وقوع بحران در بخش مسكن آگاهي كامل داشته اند در كميسيون ويژه تحقيق بحران مالي آمريكا به رياست كارل لوين مورد بررسي دقيق قرار گيرد.
ماموريت اصلي اين كميسيون بررسي ريشه ها و علتهاي اصلي وقوع بحران مالي در آمريكا است.
بانكها و موسسات مالي وال استريت اعتماد و اطمينان زيادي به گزارشهاي رتبه بندي موسسات و نهادهاي نظارتي اين كشور دارند. اين در حالي است كه اكثر نهادهاي نظارتي و موسسات رتبه بندي در ماههاي پاياني منجر به وقوع بحران مالي و اقتصادي در آمريكا، درجه رتبه بندي بخش مسكن و شركتهاي فعال در اين بخش را كاهش نداده بودند.
شركتهاي رتبه بندي ريسك در آمريكا بايد با توجه به شرايط خاص حاكم بر بازار مسكن در سال 2006 مدلها و الگوهاي خود را براي رتبه بندي تغيير مي دادند ولي اين شركتها همچنان بر استفاده از مدلهاي قبلي پافشاري كردند.
به نظر مي رسد با توجه به اينكه بانكهاي سرمايه گذاري آمريكا، موسسات رتبه بندي را براي ارائه گزارش در استخدام خود درآورده اند بنابراين از اين موسسات خواسته اند تا رتبه بندي هاي مورد نظر آنها را به سرمايه گذاران آمريكايي القا كنند.
لوين در اين باره تاكيد كرد، موسسات رتبه بندي اين اجازه را به وال استريت داده اند تا بر گزارش هاي تحليلي آنها تاثيرگذار باشد. استقلال و عملكرد علمي اين موسسات هم اكنون به شدت زير سوال رفته است. بررسي نامه هاي الكترونيكي كارمندان موسسات مودي و گلدمن ساش نيز اين احتمال و فرضيه را تقويت كرده است.
رونق جنرال موتورز و كرايسلر با ماليات هاي مردم آمريكا
دو شركت بزرگ خودروسازي آمريكا كه سال گذشته پس از اعلام ورشكستگي، كمكهاي مالي دولتي دريافت كرده بودند، به لطف دريافت ماليات از مردم آمريكا در شرايط بهتري قرار گرفتند.
به گزارش پايگاه اينترنتي آفرو، كرايسلر كه طي سال 2009 ميلادي با زيان و ضرر 8/3 ميليارد دلاري روبرو شده ابراز اميدواري كرد امسال بار ديگر به سودآوري مالي دست يابد.
سرجيو مارچيونه رئيس شركت كرايسلر در اين باره تاكيد كرد: عملكرد مثبت مالي در سه ماه نخست 2010 خبر خوشايندي براي كليه پرسنل و مشتريان شركت كرايسلر خواهد بود تا اين شركت بتواند به اهداف مدنظر خود در سال 2010 دست يابد.
شركت جنرال موتورز آمريكا نيز توانست بدهي 2/8 ميليارد دلاري خود به دولتهاي آمريكا و كانادا را به طور كامل تسويه نمايد.

 



توزيع آب بسته بندي ارزان قيمت در تهران

آبهاي بسته بندي ارزان قيمت بزودي توليد و توزيع مي شود.
اصغر قرباني مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: قيمت آب اين بطري ها يك دهم قيمت آبهاي بسته بندي شده كنوني است.
وي از نصب 6 دستگاه سامانه تصفيه و بسته بندي آب در جنوب تهران براي مقابله با حوادث غيرمترقبه خبر داد و گفت: اين سامانه ها در مناطق جنوبي شهر تهران نصب شده است كه در كنار هر يك از اين سامانه ها يك دستگاه بسته بندي آب نيز قرار دارد كه هر يك از آنها ظرفيت بسته بندي چهار هزار ليتر آب را در ساعت دارند.
وي ادامه داد: در مواقع بروز حوادثي نظير زمين لرزه هر يك از اين دستگاهها مي توانند آب آشاميدني 360هزار نفر را تامين كنند كه در مجموع شامل آب شرب يك ميليون و 500هزار نفر از اهالي ساكن جنوب تهران خواهد بود.به گفته وي، هزينه نصب اين 6 سامانه 25ميليارد ريال بوده است.
قرباني گفت: سعي بر اين است با بخش خصوصي وارد مذاكره شويم تا آب هاي بسته بندي ارزان قيمت و در حد هر يك ليتر 30تومان را توليد و بخش خصوصي كار توزيع آن را انجام دهد.مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران افزود: احتمال مي رود كار توزيع اين آبها در سه ماه آينده اجرايي شود بنابراين سعي مي شود براي اين آبهاي بسته بندي تاريخ مصرف 3روزه درج گردد تا پس از گذشت 3 روز از اين تاريخ اين آب براي مصارف بهداشتي استفاده شود.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14