(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 7 ارديبهشت 1389- شماره 19630
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وضعيت «كيش» ! (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
آدرس غلط! (گفت و شنود)
متكي در كنفرانس مطبوعاتي وين: از حقوق هسته اي خود عقب نشيني نمي كنيم
اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:
صداي انگليس از حلقوم وزير خارجه امارات شنيده مي شود
مرتضي نبوي: كميسيون ملي انتخابات نمي تواند بر انتخابات نظارت كند
لوكيشن شكنجه و تجاوز با سفارش خارجي در منزل آقاي كارگردان! (خبر ويژه)
يك نظامي اسرائيل، مشاور ارشد نيروي هوايي آمريكا (خبر ويژه)
عزاداري بهاءالله مهاجراني براي شيرين عبادي (خبر ويژه)
نتيجه منطق فمينيستي اين خانم نفي دين و ترويج فساد و فحشاست (خبر ويژه)
چه عجب بعد از 10 ماه آقاي موسوي ياد كارگران و كشاورزان افتاد؟! (خبر ويژه)
محمد قوچاني: روشنفكران سكولار تاريخ را وارونه خوانده اند (خبر ويژه)



وضعيت «كيش» ! (يادداشت روز)

«تصميم گيري در مورد ايران، برخلاف تصميم گيري هاي آمريكا در قبال افغانستان يا عراق و حتي پاكستان، مهمترين تصميم استراتژيك آمريكا و نيز مهمترين چالش اوباما است.» روز دوشنبه 19 آوريل (29 فروردين) پايگاه اينترنتي شوراي روابط خارجي آمريكا ديدگاههاي «ريچارد هاوس» رئيس شوراي روابط خارجي ايالات متحده را روي خروجي خود منتشر كرد.
در اين يادداشت «هاوس» تاكيد مي كند؛ هرچند آمريكا در تلاش است تا تاييد شوراي امنيت سازمان ملل را براي اعمال تحريم هاي شديدتر عليه ايران بدست آورد، اما بايد بپذيريم كه اساس تحريم هاي جديد تاثير زيادي نخواهد داشت.
در بخش ديگري از اين نوشته «هاوس» ضمن تاكيد بر اين نكته كه آمريكا بايد به تلاش خود به منظور تقويت مخالفان داخلي حكومت ايران ادامه دهد، اعتراف مي كند كه اين اقدامات نمي تواند به اهداف - بخوانيد مداخله جويانه و سلطه گرانه - آمريكا جامه عمل بپوشاند.
آمريكا تلاش مي كند تا به عنوان يك عامل بازدارنده، ايران را دچار انزواي بين المللي و منطقه اي نمايد. براي رسيدن به اين مقصود نيز راههاي مختلفي را تجربه كرده، اما هيچگاه به اهداف خود در اين عرصه دست پيدا نكرده است.
در باره آخرين اقدام آمريكا در استراتژي «انزواي ايران» مي توان به 3 حركت پياپي اخير كاخ سفيد اشاره كرد. حركاتي كه در شطرنج مناسبات ايران و آمريكا، بيش از هر چيز واشنگتن را در وضعيت «كيش» قرار داده است.
اوباما در حركت اول، دكترين جديد راهبرد هسته اي آمريكا را مطرح و در خلال آن ايران را به شكل بچه گانه اي تهديد به حمله اتمي كرد. در اين سند كه از سوي پنتاگون تهيه شده، آمده بود؛ آمريكا از سلاح اتمي عليه كشورهايي كه مجهز به اين سلاح نيستند، استفاده نمي كند اما با صراحتي احمقانه، كشورهايي كه به پيمان عدم گسترش احترام نمي گذارند را استثناء كرد!
اين تهديد مضحك بيش از آنكه ايران را در موضع انفعال فرو برد، به اهرمي عليه مواضع ضدانساني ايالات متحده تبديل شد. موضع گيري هاي قاطعانه رهبري انقلاب و مسئولان كشور در قبال تهديدات كاخ سفيد و عدم توقف در پيشبرد برنامه هسته اي نشان داد كه اين تهديد برخلاف تصور آمريكا، باعث تقويت مواضع و جايگاه جمهوري اسلامي ايران نيز شده است.
اوباما دومين حركت خود را در پراگ و با امضاي پيمان جديد استارت با روسيه به منظور كاهش 30 درصدي تسليحات اتمي دو كشور انجام داد. آمريكا تلاش كرد با اين كار فصل جديدي در روابط خود با روسيه رقم بزند و طي آن واشنگتن و مسكو در كنترل تسليحات اتمي جهان شريك شوند.
بطور حتم يكي از اهداف مهم اوباما در اين مشاركت، جلوگيري از پيشرفت هاي هسته اي ايران و سنگ اندازي جديد در پرونده اتمي كشورمان بود. اما تبصره هايي كه طرف روس بعد از امضاء اين پيمان، براي اجراي آن قائل شد، عملا پيمان استارت 2 را تا حدود زيادي غيرعملياتي كرد.
حركت سوم اوباما در واشنگتن بود، جايي كه روزهاي 12 و 13 آوريل اجلاس بين المللي امنيت هسته اي را برگزار كرد و در آن سعي نمود تا توافق جهاني در خصوص عدم اشاعه هسته اي و منزوي كردن بين المللي كشورهايي كه به زعم وي به پيمان عدم گسترش احترام نمي گذارند را بدست آورد.
اما اجلاس بين المللي خلع سلاح هسته اي تهران كه با فاصله اندكي از نشست واشنگتن برگزار شد، پاسخ مناسبي به آمريكا بود. انزواي ايران استراتژي محوري كاخ سفيد در قبال جمهوري اسلامي است، اما حضور مقام هايي از 57 كشور جهان در اجلاس تهران در قبال 47 كشوري كه در نشست واشنگتن شركت كرده بودند به تنهايي نشانگر آن بود كه بار ديگر تير انزواي ايران به سنگ خورده است.
آمريكا در اجلاس واشنگتن تلاش كرد تا خود را هدف «تروريسم اتمي» معرفي كند و اجماع كشورهاي شركت كننده را براي آنكه ذخاير اورانيم را در جهان تحت تسلط خود درآورده و به اصطلاح ايمن سازي كنند، بدست آورد. اما هيچ «تعهد رسمي» حاصل نشد و اجلاس بدون آنكه به اهداف خود دست پيدا كند، تمام شد.
برخلاف آن، اجلاس تهران با تأكيد بر جهان عاري از سلاح اتمي ثابت كرد كه جمهوري اسلامي دنبال فناوري صلح آميز هسته اي بوده و تمام آنچه آمريكا آن را تلاش ايران براي دستيابي به سلاح اتمي مي خواند، بهانه اي به منظور اعمال فشار عليه حاكميت اسلامي است.
از سوي ديگر بحران اقتصادي و مالي آمريكا هنوز سايه سنگين خود را از سر اين كشور برنداشته است. نشست گروه 20 در واشنگتن نيز بدون اينكه وزراي كشورهاي عضو به توافقي جامع دست يابند، ناكام ماند. كشورهاي گروه 20 براي مقابله با بحران مالي از سال 2008 حدود 5 هزار ميليارد دلار در بازارهاي مالي خود تزريق كرده اند و اكنون نگران آنند كه با از سرگيري روند رشد اقتصادي در جهان، نقدينگي در اين كشورها از كنترل خارج شود و معضلاتي مثل تورم به بار بياورد.
روز گذشته وزير بازرگاني آمريكا اعلام كرد كه اين كشور در حال حاضر با بدهي 8/12 تريليون دلاري روبروست و از زمان آغاز بحران مالي در اين كشور بيش از 8 ميليون نفر شغل خود را از دست داده و در حال حاضر از هر 10 كارگر آمريكايي، يك نفر بيكار است.
در مقابل طبق گزارش اخير بانك جهاني، اقتصاد ايران روند رو به رشد خوبي داشته است. در اين گزارش كه مربوط به سال مالي 8-2007 است، درآمد ناخالص ملي ايران در 2008 چيزي معادل 253 ميليارد دلار اعلام شده و ايران را بيست و چهارمين اقتصاد بزرگ جهان معرفي مي كند.
حضور 435 شركت خارجي مانند توتال فرانسه، رويال داچ شل هلندي-انگليسي و شركت استات اويل هيدرو نروژي در نمايشگاه بين المللي نفت و گاز تهران و حجم قابل توجه سرمايه گذاري در صنايع نفتي با رقمي معادل 200 ميليارد دلار، فارغ از جنبه هاي فني، پاسخ مناسبي به تلاش هاي آمريكا و متحدينش براي تحريم و به انزوا كشيدن ايران است.
اين روزها عراق، افغانستان، پاكستان، فلسطين، لبنان، تركيه، ژاپن، مصر و بسياري از كشورهاي منطقه و جهان شاهد تظاهرات مردمي عليه آمريكا و اهداف سلطه جويانه اين كشور هستند. سفر رئيس جمهور به آفريقا و پيش از آن به آمريكاي لاتين نيز نشان داد كه مردم همه مناطق دنيا عليه آمريكا و متحدينش بيدار شده و موج بيداري ملت هاي آزاده جهان، آمريكا را به انزواي واقعي كشانده است.
آمريكا اگر از هياهوي قلدرمآبانه خود دست بكشد، از خواب سنگين كدخدايي براي دهكده جهاني بيدار شود و چشمان خود را به روي واقعيت ها بگشايد، مي فهمد كه خطر «بيداري ملت ها» براي فروپاشي آمريكا از خطر هزاران «بمب اتمي» بيشتر و قوي تر است.
تارهاي عنكبوتي آمريكا براي انزواي ايران، پيله اي است كه به دور خود تنيده و آرام آرام نفس هاي شيطان بزرگ را به شماره انداخته است.
حميد اميدي

 



كيهان و خوانندگان

¤از قوه قضاييه تقاضاي پاسخ داريم كه چرا مطالبه ميليون ها ايراني براي محاكمه سران فتنه عملي نشد، اما يك عنصر شناخته شده وابسته به دشمنان كشورمان از آن سوي آب ها از آقاي شريعتمداري شكايت كرده و دادگاه نيز به اين شكايت رسيدگي كرده است؟ اين تناقض چه معنايي دارد؟
يك هموطن
¤عصر جمعه كه دادگاه آقاي شريعتمداري و دفاعيات ايشان را از تلويزيون تماشا مي كردم بر مظلوميت انقلاب و دلسوزان نظام از جمله مدير مسئول روزنامه كيهان تأسف خوردم. البته ممنون ايشان هستيم كه گفتني ها را گفتند و حق و باطل را براي مردم روشن ساختند.
حسيني
¤از آقاي شريعتمداري به خاطر اينكه جلسه محاكمه خود را به كلاس افزايش بصيرت ارتقا داد تشكر مي كنم.
شاهرخي از مشهد
¤به مدير مسئول كيهان به خاطر دفاعيات مستدل و مستندش در دادگاه شكايت شيرين عبادي خدا قوت مي گويم. اين اتفاق بايد مورد توجه آنهايي قرار گيرد كه مدعي عدم آزادي بيان در كشور هستند. آيا نمي بينند يك ضدانقلاب، به راحتي از يك هوادار نظام شكايت كرده و دادگاه نيز به شكايت او رسيدگي مي كند؟
احمدي از سمنان
¤چرا قوه قضائيه با سران فتنه برخورد نمي كند و حكم جلب مهدي هاشمي، اين همه با تاخير صادر شد؟ اگر قصد اجراي عدالت علوي را داريم بايد همه مردم در مقابل قانون يكسان باشند.
گرامي از جهرم
¤رسيدگي به فساد اقتصادي و ثروت هاي بادآورده، باعث شادي ملت انقلابي و خواري در چشم ضدانقلاب و سران فتنه خواهد بود.
سليمان بلغار
¤با تشكر و قدرداني از مسئولين برگزاركننده كنفرانس بين المللي خلع سلاح هسته اي در تهران پيشنهاد مي كنم مشابه اينگونه اجلاس هاي آگاهي بخش و ضداستكباري در آينده تداوم داشته باشد. چرا بايد سرزمين هاي اسلامي در اشغال جنايتكاران آمريكايي و رژيم صهيونيسم باشند و هر روز تعداد زيادي از مسلمانان به خاك و خون كشيده شوند و صدايي از كسي بلند نشود.
گودرزي
¤سبك و روش هاي توليد برنامه هاي تلويزيون در هر كشور، به فرهنگ بومي و آداب و رسوم سنتي آن كشور بستگي زيادي دارد و تقليد از كشورهاي ديگر، بدون تحقيق و بررسي هاي لازم فرهنگي و سنخيتي، كاري نسنجيده و نامربوط است. به تازگي اخبار شبكه هاي تلويزيوني، به خصوص بخش هاي خبري ساعت 19 شبكه اول و 30/20 شبكه دوم از تلويزيون هاي غربي تقليد مي كنند كه جاي انتقاد دارد. با توجه به فرهنگ غني و اسلامي خودمان جا دارد، با الهام از اين فرهنگ، براي كارهاي فرهنگي و به ويژه برنامه هاي تلويزيون، دست به خلاقيت و ابداع زد.
محمود بليغيان
¤مطابق با قانون ، كليه كارمندان دولت كه فرزند ارشد خانواده محسوب مي شوند، مي توانند والدين خود را تحت پوشش بيمه خدمات درماني قرار بدهند، ولي در بانك ملي به اين قانون عمل نمي شود. چرا اجازه داده مي شود كه با قوانين برخورد گزينشي كنند و در حق و حقوق كارمندان اجحاف بشود؟
تعدادي از كارمندان بانك ملي
¤در قبض آب دوره جديد كه براي منزل بنده صادر شده از 12 هزار تومان پول آب، مبلغ 4 هزار وپانصد تومان مربوط به تبصره 3 مي باشد. لطفاً براي مشتركين مشخص كنند تبصره 3 چيست؟
صادقي
¤خانواده هايي كه تحت پوشش بيمه اختياري تأمين اجتماعي مي باشند نه تنها سهام عدالت دريافت نكرده اند بلكه از اكثر تسهيلات مثل وام و بن نيز محروم هستند. اميدوار هستيم كه عدالت رعايت بشود.
محمودي
¤در حالي كه دولت به درستي تصميم به كم كردن جمعيت پايتخت كشور گرفته است برخي سازمان ها همچنان بر جمعيت تهران اضافه مي كنند به عنوان مثال سازمان سنجش كشور به جاي اينكه مانند سالهاي گذشته آزمون توليمو را هر ماهه در چندين شهر برگزار كند اعلام كرده كه آزمون فوق به صورت يك ماه در ميان فقط در شهر تهران برگزار مي شود.
زرقاني منفرد
¤سري جديد پاورقي كيهان با عنوان مطالبات غيرقانوني را به صورت مرتب مي خوانم و استفاده مي برم. درخواستم اين است كه مناظره هاي صورت گرفته در انتخابات رياست جمهوري دهم را نيز به صورت پاورقي چاپ كنيد.
عابدي
¤ براي درخواست وام مسكن مهر به بنياد مسكن شهرستان رشت مراجعه كردم، اما برخلاف تصريح وزير مسكن مبني بر اين كه وام مسكن مهر 10 ميليون تومان و به صورت قرض الحسنه شده است، بنياد مذكور گفت كه 5/7 ميليون و با بهره 5 درصد وام مي دهند. چرا پس از گذشت بيش از يك ماه از تصريح وزير مسكن، هنوز به صحبت ايشان عمل نمي شود؟
حسن زاده از رشت
¤ از مسئولان تقاضا مي شود كه به نحوه دريافت كرايه اتوبوس هاي بخش خصوصي نظارت شود. چون برخي از رانندگان اين اتوبوس ها، به طور خودسرانه كرايه را افزايش مي دهند.
يك شهروند
¤ خيابان وفادار غربي حدفاصل فلكه چهارم تهران پارس و خيابان سراج از جهت روشنايي مشكل دارد. به اين معنا كه بيشتر لامپ هاي اين مسير سوخته اند. علي رغم پيگيري موضوع متأسفانه رسيدگي نكرده اند. سأال اين است كه چرا مسئولين برق منطقه نسبت به اين مسائل بي توجه هستند.
ضيائي
¤ در كوچه بن بست شهيد كربلايي نجف در خيابان عارف شمالي دو عدد پايه سيماني برق بدون استفاده وجود دارد كه سيم برق از روي آنها عبور نكرده و فقط اسباب زحمت و مانع عمده تردد خودروهاي ساكنين محل شده است. از مسئولين برق منطقه تقاضا داريم اين دو پايه سيماني برق را از محل جمع آوري كنند.
از ساكنين محل
¤ كوچه هاي منشعب از خيابان اطلاعات فاز يك شهرك انديشه از جمله كوچه شهيد مصطفي خميني فاقد روشنايي هستند. اين مسئله شب هنگام موجب زحمت ساكنين محل شده است. از مسئولين برق منطقه درخواست رسيدگي داريم. اميدواريم مساعدت بشود.
شيري از ساكنين محل
پاسخ روابط عمومي نيروي انتظامي
¤ در پاسخ به مطلب مندرج در مورخه 12/11/88 تحت عنوان «مبارزه با معتادين و افراد ولگرد» به اطلاع مي رساند: در طول سه ماهه گذشته تاكنون چندين نفر از مزاحمين نواميس مردم، معتادين تابلو پرخطر و سارقين سابقه دار در محدوده ياد شده دستگير و به مراجع قضايي معرفي شدند در ضمن تجمع تعدادي افراد بيكار و مزاحم باعث نارضايتي شهروندان فاز 2 انديشه شده بود كه كلانتري 16 انديشه نسبت به پاكسازي منطقه اقدام نموده است.
پاسخ روابط عمومي نيروي انتظامي
در پاسخ به مطلب مندرج مورخه 18/11/88 تحت عنوان «توزيع مواد مخدر در قلعه حسن خان تهران» به اطلاع مي رساند: فرماندهي انتظامي شهرستان قدس اخيراً به شهرستان ارتقا پيدا كرده و در مدت مذكور پليس مبارزه با مواد مخدر با بهره گيري كارهاي اطلاعاتي و عوامل خبري به طور شبانه روزي در حال انجام وظيفه و در مدت كوتاهي موفق به دستگيري تعداد زيادي از فروشندگان مواد مخدر و كشف انواع مواد مخدر شده است. ضمناً چنانچه اطلاعات جديدي در مورد فوق موجود مي باشد اعلام تا اقدام گردد.
پاسخ روابط عمومي نيروي انتظامي
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخه 19/10/88 تحت عنوان «ترخيص موتورسيكلت هاي توقيفي» به اطلاع مي رساند: با توجه به وضعيت فعلي و آمار توقيف روزانه آنها، راكبان موتورسيكلت متخلف مي بايست جهت طي مراحل ترخيص به ستاد ترخيص موتورسيكلت در بلوار خليج مراجعه نمايند.

 



آدرس غلط! (گفت و شنود)

گفت: چه خبر؟!
گفتم: كاشف به عمل آمده كه جعفر پناهي، كارگردان بدنام در حال ساخت چند فيلم از صحنه هاي تجاوز جنسي در منزل شخصي خودش بوده كه دستگير شده است.
گفت: اين فيلم ها را براي چي مي ساخته؟!
گفتم: براي فرستادن به آمريكا و اسرائيل و تبليغات سوء عليه ايران.
گفت: بدبخت هاي فلك زده براي مخالفت با جمهوري اسلامي دست به چه كارهايي كه نمي زنند؟!
گفتم: همين يارو گفته بود من عاشق آمريكا هستم و حاضرم قلبم را براي آن هديه كنم.
گفت: ولي ظاهراً آدرس دقيق قلب خود را نداشته كه...
گفتم: يارو به نامزدش نوشت؛ عزيزم! مطمئن باش اگر
مغز داشتم و دچار مرگ مغزي مي شدم، حتماً قلبم رو به تو اهداء مي كردم!

 



متكي در كنفرانس مطبوعاتي وين: از حقوق هسته اي خود عقب نشيني نمي كنيم

وزير امور خارجه تحريم هاي احتمالي عليه كشورمان را شكست خورده دانست و بر ايستادگي بر حقوق هسته اي ايران تاكيد كرد.
منوچهر متكي در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با ميخائيل اشپيندلگر وزير خارجه اتريش در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه در صورت اعمال تحريم ها واكنش تهران چه خواهد بود؟ پاسخ داد: ما حقوقي داريم كه نمي توانيم از آن عقب نشيني كنيم. تحريم شكست خورده است. اگر بناست كه اين رويكرد دوباره تكرار شود، به خودشان برمي گردد. ما كماكان معتقديم كه مي توانيم با بودن در آژانس و ان پي تي به حقوقمان برسيم و مسلما اعضاي آژانس به دنبال اين نيستند كه ما را مجبور كنند تا در چارچوب ان پي تي و آژانس قرار نگيريم. براساس قواعد حقوقي موجود دارندگان امكانات هسته اي تكاليفي در قبال ايران داشته اند كه به آن عمل نكرده اند.
اين اظهارات متكي در واقع پاسخ به سخنان تعجب برانگيز وزير خارجه اتريش بود كه در اين نشست خبري اظهار داشت: تحريم ها عليه ايران همچنان ادامه خواهند داشت. به عنوان عضو شوراي امنيت مايليم تا گفت وگوها با ايران ادامه پيدا كند اما در اين مذاكرات گفتيم كه قطاري كه به سمت تحريم ها در حال حركت است قابل توقف نيست.
خبرنگار ديگري پرسيد «آقاي متكي، در صورتي كه سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران تامين نشود تكليف بيماران سرطاني كه از راديو داروهاي توليد اين راكتور استفاده مي كنند، چه خواهد شد؟»
متكي پاسخ داد: راكتور تهران براي توليد راديو داروها است و اين داروها براي بيش از 800 هزار نفر بيمار استفاده مي شوند. آمريكايي ها 50 سال قبل اين راكتور را براي ايران ساختند و سوخت آن را نيز تا پيش از انقلاب خودشان تامين مي كردند، اما بعد از انقلاب از ارائه سوخت به ايران خودداري كردند و ايران سوخت مورد نيازش را از روش هاي گوناگون تامين كرد. اما اخيرا با به پايان رسيدن سوخت اين نيروگاه، ايران از آژانس خواست تا اين سوخت را در اختيار ايران قرار دهد. روسيه و آمريكا اعلام كردند كه آمادگي تامين سوخت را دارند. نكته اي كه در ميان بود اين بود كه شرط كرده بودند تا اين سوخت را در ازاي اورانيوم با درصد غناي پايين به ايران تحويل داده در صورتي كه هيچ شرايطي در اين زمينه قابل قبول نبود. با اين حال، ايران براي ايجاد پايه اي از اعتماد چندجانبه و كمك فرمول تبادل را به عنوان مبنا پذيرفت و هنوز اين گزينه بر روي ميز قرار دارد. اگر اراده سياسي لازم براي تبادل اعلام شود مي توانيم در فاصله كوتاه مشكلات را حل كنيم، اما اصرار طرف مقابل براي جلوگيري از تامين سوخت ما را از دستيابي به آنچه نياز داريم متوقف نخواهد كرد. ايران در بن بست قرار نخواهد گرفت.
متكي در اين نشست خبري به تشريح هزينه بر بودن استفاده از سوخت هاي فسيلي در مقايسه با سوخت هسته اي پرداخت و گفت: هزينه توليد برق از طريق نيروگاه هسته اي ده درصد هزينه آن از طريق سوخت هاي فسيلي است.
متكي همچنين در مورد مذاكراتش با وزير امور خارجه اتريش گفت: در اين ملاقات چگونگي عملياتي كردن پيشنهاد مبادله سوخت را قدري جزيي تر مورد بحث و گفت وگو قرار داديم. ايده هايي كه مي تواند كمك كند و به عملياتي كردن اين پيشنهاد سرعت ببخشد و در عين حال موجب ايجاد تضمين و اعتماد براي طرف هاي مختلف شود. چارچوبي كه ما با آقاي آمانو هم در قالب ديگري بحث كرديم و معتقدم كه دوستانمان موضوعات مطرح شده در گفت وگوي امروز با ديگر طرف ها را به بحث و تبادل نظر مي گذارند و ممكن است پيگيري اين موارد نيازمند تداوم اين گفت وگوها باشد گفت وگو ميان ايران و آژانس و ميان اتريش و ايران. بنابراين مانند وزير امور خارجه اتريش اجازه مي خواهم وارد جزييات موضوع تبادل سوخت نشوم.
وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به يكي از خبرنگاران در مورد همكاري هاي ايران با آژانس گفت: ايران بيشترين همكاري ها را با آژانس و آژانس بيشترين دسترسي ها را در تعامل با فعاليت هاي هسته اي ايران داشته است اگر بدانيم 4 هزار و500 نفر در روز بازرسي مامورين آژانس را از ايران داشته باشيم متوجه گستردگي همكاري ايران و گستره دسترسي آژانس به فعاليت هاي هسته اي ايران خواهيم شد. نمايندگان آژانس مستقيما در ايران حضور دارند به سايت هاي مختلف فعاليت هسته اي ايران دسترسي دارند ما يك بار براساس مداليته مورد توافق با آژانس به همه پرسش هاي آنها جواب داديم و در مورد هر سري از سؤالاتي كه پاسخ داديم از آژانس نامه كتبي گرفتيم كه پاسخ هاي داده شده با يافته هاي آژانس تطبيق دارد.
وزير خارجه اتريش نيز در اين نشست خبري اعلام كرد كه پيام هاي مختلفي را از منوچهر متكي دريافت كرده و اين پيام ها را به وزراي خارجه اروپا منتقل خواهد كرد.
«ميخائيل اشپيندلگر» در اين نشست خبري به بخشي از صحبت هاي خودش با متكي درباره آنچه كه او تهديدهاي لفظي ايران عليه اسرائيل نام مي برد اشاره كرد و از ايران خواست تا با تجديدنظر در اين رويكرد زمينه را براي جلب اعتماد جهان فراهم كند.
البته در اين نشست خبري بار ديگر جانبداري كشورهاي مدعي خلع سلاح هسته اي نمايان شد.
در اين نشست خبرنگار خبرگزاري فارس سؤالي را از وزير امور خارجه اتريش پرسيد «آقاي وزير خارجه، با توجه به اينكه كشور شما عضو غيردائم شوراي امنيت است، آيا فكر نمي كنيد، وقتي رژيمي كه عضو ان پي تي نيست و در منطقه حساس خاورميانه داراي بزرگترين زرادخانه هاي سلاح هاي هسته اي است و با اين زرادخانه ها كشورهاي ديگر از جمله ايران را تهديد به حمله هسته اي مي كند، نبايد با واكنش مناسبي از سوي شوراي امنيت مواجه شود؟»
از اواسط سؤال خبرنگار فارس وقتي مشخص شد كه سؤال مربوط به رژيم صهيونيستي است مترجم ترجمه سؤال را متوقف كرد و اين سؤال بي پاسخ ماند.
وزير امور خارجه كشورمان روز دوشنبه به بوسني و هرزگوين رفت و در بدو ورود به سارايوو در جمع خبرنگاران درباره ايده تبادل سوخت گفت: اطمينان دارم كه در كنار اقدامات گروه وين براي موضوع تبادل سوخت، حمايت ديگر كشورها به ويژه اعضاي شوراي امنيت از اين ايده و پيشنهادي كه بر روي ميز است، مي تواند نوعي آرامش خاطر براي جامعه بين الملل و نوعي اعتماد براي همه طرف ها ايجاد كند و از حركت در مسيرهاي نادرست و برخوردهاي مبتني بر تقابل و آزمودن تجربه هاي شكست خورده گذشته كه در 5 سال گذشته شاهد آن بوديم، جلوگيري شود.

 



اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:
صداي انگليس از حلقوم وزير خارجه امارات شنيده مي شود

نايب رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس اظهارات وزير خارجه امارات را بي منطق توصيف كرد و گفت: اين نوع اظهارات توسط صهيونيست ها القا مي شود.
اسماعيل كوثري در گفتگو با مهر، در خصوص تكرار اظهارات گستاخانه از سوي شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان وزير خارجه امارات مبني بر قياس جمهوري اسلامي ايران با رژيم اشغالگر قدس تصريح كرد: اين نوع اظهارات فقط از طرف انسان هاي خودفروخته مطرح مي شود.
نماينده مردم تهران تاكيد كرد: كساني كه خودفروخته كامل به صهيونيسم باشند و به منافع مردم و كشور خود نينديشند در راستاي سرسپردگي و وابستگي به صهيونيسم سعي مي كنند خود را مطرح كنند و ما اميدواريم ملت امارات جواب اين سرسپرده ها را بدهند.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران تاكنون به انحاء مختلف جواب اين ادعاهاي بي پايه و اساس را داده است، گفت: اظهارات وزير خارجه امارات كه هويتش مشخص نيست چيزي نيست كه جمهوري اسلامي ايران بخواهد به آن توجه جدي كند.
وي با اشاره به اينكه در مالكيت جمهوري اسلامي ايران بر جزاير سه گانه هيچ شك و شبهه اي وجود ندارد، به وجود اسناد و نقشه هاي متعدد تاريخي اشاره كرد كه به وضوح در آنها به تعلق اين جزاير به ايران اشاره شده است.
كوثري در ادامه يادآور شد: بر اساس نقشه هاي تاريخي از جمله نقشه اي كه در موزه هاي انگليس وجود دارد مالكيت ايران بر جزاير 3 گانه مورد اشاره قطعي است و اين جزاير در طول هزاران سال تحت حاكميت ايران بوده اند و هم اكنون نيز جزء لاينفك سرزمين هاي جمهوري اسلامي ايران است.
نايب رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس در عين حال ابراز داشت: وزير خارجه امارات در نهايت از سوي مردم امارات طرد مي شود، چون حرف هايش بي منطق است و از جايگاهي برخوردار نيست.
اظهارات وزير خارجه امارات
در سازمان ملل
پيگيري شود
يك عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم اظهارات اخير وزير خارجه جوان امارات را نوعي ياوه سرايي، نفهمي و كج انديشي دانست و تاكيد كرد كه پاسخ به اين اظهارات بايد در سازمان ملل پيگيري شود.
عوض حيدرپور تصريح كرد مجلس از وزارت امور خارجه مي خواهد كه به طور قاطع در مقابل اين نوع اظهارات موضع گيري داشته باشد.
وزارت خارجه واكنش مناسب نشان دهد
زهره الهيان عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز با تاكيد بر اينكه اسناد مالكيت ايران بر جزاير سه گانه در سازمان ملل موجود است، گفت: اظهارات مقامات امارات در خصوص اين جزاير تاثير منفي در سطح روابط دو كشور خواهد داشت.
وي تصريح كرد: اظهارات مقامات اماراتي در اين باره و متهم كردن ايران مستند نيست و ما به هيچ وجه در مورد تماميت ارضي خود كوتاه نخواهيم آمد.
الهيان همچنين خواهان واكنش مناسب و سريع وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران به اين گونه اظهارات خلاف واقع شد.
علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم درباره اظهارات اخير وزير خارجه امارات گفت: اين صداي انگليس است كه از حلقوم وزير خارجه امارات شنيده مي شود.

 



مرتضي نبوي: كميسيون ملي انتخابات نمي تواند بر انتخابات نظارت كند

در پي بررسي طرحي موسوم به كميسيون ملي انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت، يك عضو اين مجمع تاكيد كرد كميسيون مذكور نمي تواند بر انتخابات نظارت كند.
مرتضي نبوي در جلسه اخير شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينكه طرح كميسيون ملي انتخابات اجرايي است گفت: اين طرح ابهاماتي نيز دارد.
سبحاني نيا مسئول روابط عمومي جامعه اسلامي مهندسين كه جزئيات اظهارات نبوي را بيان مي كرد افزود: از جمله ابهامات مطرح شده از سوي مرتضي نبوي بحث نظارت در كميسيون ملي انتخابات بود چرا كه طبق اصل صريح قانون اساسي نظارت بر انتخابات و داوطلبان بر عهده شوراي نگهبان است و كميسيون ملي نمي تواند در اين مورد وارد شود. به گفته سبحاني نيا باهنر نيز در اين جلسه در خصوص كميسيون ملي انتخابات تاكيد كرده كه نظارت بر انتخابات بر عهده شوراي نگهبان است و بايد اين ابهام كه در كميسيون ملي انتخابات وجود دارد برطرف شود.

 



لوكيشن شكنجه و تجاوز با سفارش خارجي در منزل آقاي كارگردان! (خبر ويژه)

جزئيات بيشتري از اقدامات خيانت آميز يك كارگردان بازداشت شده در اسفندماه سال گذشته منتشر شد.
به هنگام بازداشت جعفر پناهي، رسانه هاي ضدانقلاب مدعي شدند وي در خانه خود ميهماني ترتيب داده بود و بازداشت شد اما انتشار برخي اخبار نشان داد پناهي خانه خود را تبديل به خانه تيمي و زيرزميني جهت ساخت فيلم هاي سياه و اتهام پراكنانه عليه جمهوري اسلامي كرده بود. اكنون يكي از افراد بازداشت شده در خانه وي جزئيات بيشتري را در اين باره منتشر مي كند.
شخص مذكور در گفت وگو با سايت تابناك اظهار داشت: «جفعر پناهي با كتمان موضوع فيلم سعي وافري در آگاهي نيافتن عوامل و بازيگران از داستان فيلم داشت. او از اعتماد ما نسبت به خودش سوءاستفاده كرد و باعث دردسر براي ما شد.»
فرد ياد شده كه ظاهرا پس از اثبات بي گناهي آزاد شده، مي گويد: سناريو و داستان اين فيلم روايت زندگي خانواده چهار نفره اي بود كه درگير اتفاقات بعد از انتخابات مي شوند و فرزند خانواده مورد تجاوز در بازداشتگاه قرار مي گيرد. پناهي قصد داشت «شكنجه و تجاوز» را در بازداشتگاه هاي ايران برجسته كند من و ديگر دوستانم در اين مدت هزينه برداشت هاي يك طرفه، غيرمنصفانه و اشتباه پناهي از موضوعات سياسي و بلندپروازي هاي وي در اين زمينه را پرداخت كرديم و اين در حالي است كه پناهي به اعضاي گروه فيلم سازي توصيه مي كرد اكيدا با كسي در خصوص ساخت فيلم صحبت نكنند و موضوع را حتي با نزديك ترين افراد خود طرح نكنند.
وي گفت؛ من به همه فعالين حوزه سينما و فيلم توصيه مي كنم قبل از همكاري در هر پروژه اي، از موضوع و محتواي فيلم آگاهي پيدا كنند تا ناخواسته در حركتي عليه كشور خود گام برنداشته باشند چرا كه اين حق ابتدايي بازيگر و عوامل فيلم است كه فيلم نامه را بخوانند در صورتي كه آقاي پناهي به هيچ كدام از دست اندركاران فيلم اعم از بازيگران و عوامل حتي يك برگه از فيلمنامه را نشان نداده بود.
وي خاطرنشان كرد: شان هنر و سينما بالاتر از سياست است و درست نيست براي «مقاصد سياسي» و يا «ديده شدن در مجامع بين المللي»، زندگي، فعاليت هنري و آينده عده اي را كه اعتماد كرده اند ناديده گرفت و با سوءاستفاده از اعتماد آن ها تا اين اندازه آن ها را به دردسر انداخت و هزينه بر دوش آنها گذاشت و عليه مردم و سرزمين خود براي خوشايند خارجيان فيلم شكنجه ساخت.
وي ادامه داد: آن ها در قالب گروهي 18 نفره حدود 2 هفته مشغول فيلم برداري در لوكيشني واقع در منزل شخصي پناهي بودند و حدود نيمي از فيلم را فيلم برداري كردند كه همگي عوامل سر صحنه بازداشت و بعد از چند روز همه عوامل به جز آقاي پناهي با قرار وثيقه تا برگزاري دادگاه آزاد شدند.
وي گفت: من دنبال فعاليت هنري و سينمايي خود بودم كه به دليل اشتباه خود و خودخواهي آقاي پناهي از زندگي وكار بازماندم و به زندان افتادم. من از برخي از افراد كه به بازداشت پناهي اعتراض مي كنند و پي گير آزادي او هستند توصيه مي كنم قبل از آن كه وي باعث دردسر براي عده ديگري شود به جاي اين پيگيري ها، سعي در زدودن توهمات ذهني پناهي و ياد دادن «مردانگي» به او باشند و مشي غلط وي را اصلاح كنند. همان موضوعي كه آقاي كيارستمي در قسمتي از نامه خود پيرامون بازداشت آقاي پناهي بدان پرداخته بود ولي مورد توجه قرار نگرفت.
گفتني است اواسط اسفند گذشته، نشريه صبح صادق فاش كرد پناهي و تيم همراه وي با ادعاي پارتي و مهماني مشغول تهيه فيلم عليه نظام بوده اند اما با هوشياري نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي، ماجرا لو رفته و متهمان بازداشت شده اند. طبق اين گزارش خانه پناهي از مدت ها قبل از انتخابات و به ويژه پس از حوادث بعد از انتخابات به محل تهيه فيلم عليه نظام - با هماهنگي بيگانگان تبديل شده بود. قرار بود فيلم مذكور پس از آماده شدن به خارج كشور فرستاده و پخش شود.
پناهي از جمله عناصر نشان شده توسط ناتوي فرهنگي است كه بارها به خاطر خيانت هايش جوايزي دريافت كرده است.

 



يك نظامي اسرائيل، مشاور ارشد نيروي هوايي آمريكا (خبر ويژه)

يك مقام سابق سيا از حضور يك نظامي سابق اسرائيل در جايگاه «مشاور ارشد فرمانده نيروي هوايي در پنتاگون» ابراز نگراني كرد.
فيليپ جرالدي طي مقاله اي در سايت آنتي وار، «لاني كاس» مشاور فعلي فرمانده نيروي هوايي در وزارت دفاع آمريكا و فرمانده نيروي ويژه سايبر در نيروي هوايي ارتش را نظامي سابق ارتش اسرائيل معرفي كرد و نوشت: خانم لاني كاس در اسرائيل به دنيا آمد و تحصيل كرد. وي مدرك دكترا در مطالعات روسيه دارد و پيش از سفر به ايالات متحده آمريكا و فعاليت در تشكيلات دفاعي ايالات متحده آمريكا، به درجه سرگردي در نيروي هوايي اسرائيل رسيده بود. او هم اكنون بلندپايه ترين مشاور «نورتون شوارتز» رئيس ستاد مشترك نيروي هوايي آمريكا است و به اكثر اسرار دفاعي ايالات متحده آمريكا دسترسي دارد. وي به خاطر نقشش در حمايت و ارتقاء جنگ سايبري نيروي هوايي اسرائيل مشهور است. اين مقام سابق سيا تأكيد كرد: نگراني من در مورد كاس به مشخص نبودن وفاداري وي به منافع كدام كشور از ميان اسرائيل و آمريكا است. كاس از كشوري به آمريكا نقل مكان كرده كه سابقه جاسوسي گسترده و تعرض آميزي عليه آمريكا داشته و به نظر مي رسد كه همچنان روابط نزديكي با محل تولدش دارد. كاس در حالي تابعيت آمريكا را در اختيار دارد كه آشكارا تابعيت اسرائيل را نيز دارد و سه فرزندش نيز در اسرائيل به دنيا آمده اند نه آمريكا. اطلاعاتي كه وي در تشكيلات دفاعي ايالات متحده آمريكا به آن دسترسي دارد براي اسرائيل بسيار ارزشمند هستند و اين موضوع به منافع ايالات متحده آمريكا لطمه مي زند، به ويژه اينكه وي احتمالاً مي داند كه پاسخ نيروي هوايي آمريكا به حمله يك جانبه اسرائيل عليه ايران چه خواهد بود. اگر كاس يك دندانپزشك بود به هيچ وجه فرقي نمي كرد كه از كجا آمده و نظرات سياسي اش چيست، اما وفاداري به منافع ايالات متحده آمريكا براي كسي كه به اطلاعات فوق محرمانه وزارت دفاع آمريكا دسترسي دارد و احتمالاً برسياست گذاري هاي پنتاگون نيز تأثير مي گذارد، موضوع ساده اي محسوب نمي شود.

 



عزاداري بهاءالله مهاجراني براي شيرين عبادي (خبر ويژه)

ابراز خشم و نگراني محافل ضدانقلاب از پخش گزارش دادگاه شكايت شيرين عبادي عليه مديرمسئول كيهان توسط شبكه چهار سيما ادامه دارد.
سايت وابسته به زوج سياسي بهاء الله مهاجراني و محسن كديور كه به ويژه سوابق حمايت از رويكردهاي بهايي در عملكرد حلقه آنها ديده مي شود، در اقدامي نه چندان عجيب به همسويي با عبادي پرداخت و نوشت: اقدام شبكه 4 در پخش دادگاه سابقه قبلي نداشت و عجيب بود. ظاهراً دادگاه براي رسيدگي به شكايت خانم عبادي از روزنامه كيهان تشكيل شده بود اما تنها چيزي كه نشاني از آن نبود پاسخگويي آقاي شريعتمداري از جايگاه متشاكي بود. ايشان بدون هيچ ملاحظه اي به ايراد اتهام به شاكي پرداختند و تعمداً همانند يك سخنراني حرف مي زدند. بارها شد كه موضوعي مطرح و سخنان خانم عبادي نقل گرديد و در انتها آقاي شريعتمداري مي گفت: «خب، مگر مي شود كه كسي صهيونيست نباشد و اين گونه صحبت كند؟» در واقع استدلال ايشان اين بود كه اگر كسي از عوامل صهيونيسم باشد از دايره شمول شرع و قانون خارج مي شود. از سوي ديگر براي اثبات ادعاي خود مدركي نداشتند جز نوع استنباط از فلان حرف يا بيانيه خانم عبادي. دفاعيات آقاي شريعتمداري غير از تأثيرگذاري بر دادگاه و هيئت منصفه، به گونه واضحي مخاطب خاص شبكه چهارم (قشر فرهيخته جامعه) را هدف گرفته بود تا شخصيت بانوي دريافت كننده جايزه نوبل را مخدوش سازد.
نكته جالب در واكنش جرس، دفاع ضمني از ايدئولوژي ضدانساني و جنايتكارانه صهيونيسم است كه اساساً با ذات اشغال گري و جنايت و نسل كشي عجين شده اما سايت زير نظر مهاجراني و كديور اصرار دارد از «عوامل صهيونيسم» جانبداري كند و حق و حقوقي براي عوامل صهيونيسم برشمارد. اين نكته البته با عنايت به سفر چندي پيش مهاجراني به آمريكا و حضور در نشست «انستيتو واشنگتن» (لابي صهيونيستي و نومحافظه كار) معنادارتر مي شود.
حلقه جرس متشكل از عناصري نظير سروش، كديور و گنجي مكرراً از جدايي دين و سياست (راهبرد استراتژيك بهائيت و حجتيه) دفاع كرده و حتي برخي اعضاي آن كار را به انكار مهدويت و امام زمان (عج) و حتي انكار سنديت قرآن رساندند. عبادي نيز بارها به واسطه حمايت از عناصر بهايي، حمايت محافل ضدانقلاب را در غرب برانگيخته است.
دروغ پردازي مهاجراني درباره دادگاه در حالي است كه دهها ميليون نفر جريان دادگاه را مشاهده كرده و شاهد بوده اند كه شريعتمداري براي تمامي آنچه درباره سابقه سياه شيرين عبادي مطرح مي كرد، اسناد مربوطه را نيز به نقل از شيرين عبادي و يا كميته صلح نوبل ارائه مي داد. و هرگز به استنباط خود تكيه نكرد.
عصبانيت گردانندگان ظاهري سايت جرس يعني بهاءالله مهاجراني، محسن كديور، سروش، اكبر گنجي و غلامعلي بازرگان از دفاعيات مستند كيهان تعجب آور نيست و از افتخارات روزنامه كيهان تلقي مي شود.

 



نتيجه منطق فمينيستي اين خانم نفي دين و ترويج فساد و فحشاست (خبر ويژه)

علي مطهري نماينده تهران به اظهارات فمينيستي و ضداسلامي فائزه هاشمي در تخطئه مهريه و حكم قرآن درباره چارچوب تعدد زوجات واكنش نشان داد.
مطهري گفت: سخنان ايشان تازگي ندارد، حدود سال 79 نيز وي كه روزنامه زن را منتشر مي كرد، اين گونه مطالب فمينيستي و ضدنظام خانوادگي اسلام را زياد منتشر مي نمود. اجازه تعدد زوجات كه البته بايد در جاي خود و با لحاظ كردن شرايط انجام شود يكي از افتخارات اسلام است و از حقوق زن است نه از حقوق مرد. معمولا در اجتماعات بشري تعداد زنان آماده ازدواج از تعداد مردان آماده ازدواج بيشتر است. اگر حكم تعدد زوجات را نپذيريم به اين معني است كه همواره تعدادي از زنان فاقد شوهر باشند. البته اگر در جامعه اي تعداد زنان آماده ازدواج از مردان آماده ازدواج بيشتر نبود طبعا موضوع اين حكم منتفي است. نفي اين حكم در جوامعي كه نياز به آن دارند ظلم به برخي زنان است و به معني تجويز فساد و فحشا است.
به گزارش شبكه ايران وي اضافه كرد: غربيها كه اين حكم را نپذيرفته اند يا در بخشي از جامعه ما كه متاسفانه در اثر تبليغات رژيم شاه و برخي غرب زده ها اين حكم، قبيح تلقي مي شود چه چيزي غير از فساد و فحشا را جايگزين آن كرده اند؟ البته اين حكم معمولا در مواردي با توفيق روبروست كه مرد، همسر اول و همسر دوم درك درستي از فلسفه اين حكم دارند و اين حكم را راه حلي براي يك معضل اجتماعي مي دانند كه دنيا در حل آن وامانده است نه وسيله اي براي هوسراني مرد. اگر مردي دنبال هوسراني باشد، تن به تعدد زوجات نمي دهد بلكه در سايه سبك زندگي غربي كه زمينه كامجويي از زنان مختلف را فراهم كرده است زير بار تعهدات ازدواج دوم نمي رود.
شايان ذكر است طبق نظام حقوقي اسلام كه متخذ از قرآن است، به رسميت شناختن تعدد زوجات با شرايط خاص در واقع ايجاد چارچوبي براي حفظ حقوق زنان است كه در فرهنگ غيراسلامي كاملا قرباني مي شود.

 



چه عجب بعد از 10 ماه آقاي موسوي ياد كارگران و كشاورزان افتاد؟! (خبر ويژه)

اظهارات ميرحسين موسوي درباره لزوم گسترش جنبش سبز در ميان كشاورزان و كارگران و صنعتگران با وجود استقبال راديو فردا، با واكنش قابل تأمل شماري از مخاطبان اين راديو مواجه شد.
يكي از عناصر معارض جمهوري اسلامي ذيل خبر مفصل سايت راديو فردا درباره اظهارات موسوي نوشت: نوشدارو بعد از مرگ سهراب!! چه عجب آقاي موسوي بعد از 10 ماه يادتان افتاد كه به جز قشر مرفه و نيمه مرفه در جامعه ما طبقات ديگري هم وجود دارند كه نامشان كارگر و كشاورز است!! ولي آقاي محترم خيلي دير است. از نمد جنبش سبز خيري به ما نمي رسد و بايد منتظر حركت ديگري باشيم. روحانيون در ميان كارگران و كشاورزان پايگاه ذهني دارند و به همين دليل هم اين قشرها طرفدار روحانيون هستند.
يك كاربر ديگر نوشت: من شخصاً برخلاف آقاي موسوي معتقدم حكومت كاري انجام نمي دهد جز آنچه در صدر اسلام انجام گرفت. البته ما منكر خدمات آقاي خاتمي و موسوي نيستيم و شايد هم درحال حاضر چاره اي جز انتخاب ميان بد و بدتر نداريم.

 



محمد قوچاني: روشنفكران سكولار تاريخ را وارونه خوانده اند (خبر ويژه)

سردبير روزنامه هاي زنجيره اي شرق، هم ميهن و اعتمادملي، از ترويج سكولاريسم توسط جريان مدعي روشنفكري ديني و «سبز» انتقاد كرد و اين جريان را دچار فقر آگاهي دانست.
به گزارش «بالاترين»، محمد قوچاني طي مقاله اي در شماره دوم مجله «مهرنامه» با تاكيد بر اينكه «از پارادوكس هاي عصر ما پرچمداري سكولاريسم از سوي سبزهاست» نوشت: جدايي ديانت و سياست در جهان مدرن هم وحي منزل نيست. اروپايي ها به زودي دريافتند كه آزادي خواهي سياسي هيچ نسبتي با جداانگاري ديني ندارد. غرب امروز آنگونه كه روشنفكران افراطي ايراني مي پندارند ضددين نيست حتي گاه آن اندازه كه اينان گمان مي كنند لائيك نيست... دين در دنياي معاصر هنوز نهادي قدرتمند است و نه فقط در حوزه خصوصي كه در عرصه عمومي به شكل احزاب سياسي، رسانه هاي غيردولتي و گروه هاي نفوذ سياسي-اجتماعي حضور دارد. در واقع آنچه تغيير يافته تنها شكل حضور دين در سياست است نه اصل حضور دين در سياست.
قوچاني اضافه مي كند: حتي اگر غرب با سكولاريسم در مقابل مسيحيت به رستگاري رسيده باشد معلوم نيست كه رستگاري ما با سكولاريسم باشد. جهل روشنفكري ايراني اما زماني مضاعف مي شود كه با باورهاي قرن هجدهم درباره اروپا بينديشد و به استناد آن درباره ايران امروز (از صد سال قبل بدين سو) تحليل كند... روشنفكري ايراني چه عرفي چه ديني تاريخ را وارونه خوانده است چه تاريخ ايران و چه تاريخ غرب و آيا اصولا تاريخ را خوانده است؟ در دامن زدن به شكاف عرفي- ديني ميان روشنفكران گروهي بيش از همه نقش داشته اند كه امروز خود به لائيك بودن شناخته مي شوند روشنفكران ديني به خصوص حلقه دكتر عبدالكريم سروش كه براي تمايز هويت خويش از روشنفكران ديگر نوعي انجمن اسلامي روشنفكران را راه اندازي كرد.
سردبير نشريات زنجيره اي توقيف شده درباره بازرگان و سروش تاكيد كرد: اگر مرحوم بازرگان را نياي روشنفكري ديني ايراني بدانيم در كارنامه او ساده انگاري غرب و تكذيب نادرست نسبت تكنولوژي و فرهنگ، علوم تجربي و علوم طبيعي سبب شد سنگ بناي نادرستي پايه گذاري شود كه مجاهدين خلق ديوار آن را كج ادامه دادند. دكتر علي شريعتي نظريه پروتستانيسم اسلامي را طرح كرد و آن را براي سلف خود دكتر عبدالكريم سروش هم به ارث گذاشت. درست به همين علت است كه مانيفست جمهوري خواهي اكبر گنجي به مثابه باز توليد رساله تجديدنظرطلبي مجاهدين خلق در عصر ما متولد مي شود و آنگاه بحث به انكار الوهيت قرآن كريم منتهي مي شود.
محمد قوچاني همچنين جريان شبه روشنفكري ديني را متهم به فكر تاريخي نگري كرد و نوشت: از ميان 3 روشنفكر مسلمان (شريعتي، بازرگان، سروش) فقط علي شريعتي به تاريخ توجه داشت كه همان گونه كه اشاره رفت با دريافت نادرست از نهضت پروتستان خطايي تاريخي را در نيم قرن اخير بر گرده روشنفكري ديني گذاشت اما بازرگان و سروش هيچ گاه به تاريخ توجه كافي نداشتند. نقطه اشتراك بازرگان، شريعتي و سروش ناديده گرفتن فقه اسلامي و تلاش براي تخفيف آن است. به دنبال آن شدند كه فقه را به دانش كم اهميت در معارف اسلامي تبديل كنند تا روحانيت نقش كمتري در اداره جامعه داشته باشد.
وي در پايان مقاله خود روشنفكري را متهم كرد كه «طي صد سال اخير در جا مي زند» و نوشت: روشنفكري ايراني مانند پزشكي تك نسخه اي همچنان از هر جا ظهور مي كند به نسخه قديمي برمي گردد و سكولاريسم را دواي درد معرفي مي كند در حالي كه اين ايدئولوژي به عنوان يك مطالبه سياسي يك بار با زور ديكتاتوري پهلوي در اين كشور حاكميت يافت و به انقلاب اسلامي منتهي شد. تلاش براي تبديل آن به ايدئولوژي دموكراسي هم نادرست است و هم بي فايده و حتي ضررآفرين.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14