(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 7 ارديبهشت 1389- شماره 19630
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پدر بمب و مادر صلح!
وزير دفاع: رزمايش پيامبر اعظم - 5 يك هشدار جدي به كشورهاي فرامنطقه اي بود
صبح آمده است برخيز...
همين امروز فردا خيلي دير است
سروري خبر داد موافقت مجمع نمايندگان تهران با تمديد دوره فعاليت شوراها
مديرعامل منطقه آزاد اروند: ما مدافع حفظ آثار دفاع مقدس هستيم
فايننشال تايمز: آمريكا از پيگيري «تحريم هاي عميق» عليه ايران عقب نشست
همكاري ايران و برزيل در زمينه خلع سلاح قدرت هاي هسته اي
چمران : تقابلي ميان دولت و شوراها وجود ندارد
نصب مجدد يادمان قربانيان سلاح هاي شيميايي در برابر سفارت آلمان
نامه جمعي از دانشجويان دانشكده هنرهاي زيبا به رياست دانشگاه تهران
ورلد پرس: 680 شركت اتريشي بدون توجه به تحريم با ايران همكاري مي كنند



پدر بمب و مادر صلح!

محمد مرآتي
10 دسامبر سال 2003، آقاي «اوله دانبالت»- رئيس نروژي كميته نوبل- سخنراني افتتاحيه خود را با اين جمله به پايان برد: «مبارك باشد! شيرين عبادي! و با آرزوي موفقيت روزافزون براي تلاش هاي آينده شما!»
هر آدم بي سوادي هم مي فهمد منظور آقاي رئيس از موفقيت در «تلاش هاي آينده» چيست. واقعيت اين است كه دنيا با تمام خشونت و بي رحمي اش- وجود بيش از يك ميليارد فقير و 50 مورد درگيري و جنگ در گوشه و كنار آن- از جهاتي خيلي هم مضحك است. حدود يك و نيم قرن قبل مردي كه ديناميت را اختراع كرد و از اين جهت مي توان او را «پدر بمب» ناميد، يك كارخانه ذوب آهن را تبديل به بزرگ ترين كارخانه تسليحاتي دنيا در زمان خود كرد و از اين راه سرمايه اي در حد گنج قارون بهم زد، در روزهاي پاياني عمر به ياد خدمت به بشريت افتاد و گفت اين پولهاي تميز را كه از راه فروش ديناميت و توپ و تانك بدست آمده، بدهند به يك سري منتخبان! اسم اين همه احساسات رقيق را هم براي اينكه نامش در تاريخ بشريت جاودانه شود، گذاشت؛ جايزه نوبل!
تا آنجايي كه ما يادمان است جايزه را به آدم هاي خوب مي دهند. اما چطور است كه آدم كشان حرفه اي مثل اسحاق رابين، هنري كسينجر، مناخيم بگين و واداده هايي مثل ياسر عرفات و انور سادات به دريافت جايزه صلح نوبل مفتخر مي شوند؟ البته تعجبي هم ندارد. جايزه اي كه پايه اش روي ديناميت باشد و هنوز هم بعد از اين همه سال بودجه اش از طريق سرمايه گذاري در كارخانه هاي غول آساي اسلحه سازي تامين شود، بايد هم به چنين موجوداتي اعطا شود. بعد هم خانم عبادي در سخنراني اش به مناسبت دريافت اين جايزه بزرگ از جنگ و كشتار و فقر در جهان معاصر انتقاد و براي شادي روح! جناب نوبل براي حقوق بشر مرثيه سرايي كند.
سال 2003 براي كميته صلح نوبل سال آساني نبود. آنها نهايتاً 2 گزينه اصلي داشتند. جناب آقاي پاپ و خانم عبادي. پاپ كه پاپ است و تكليفش روشن. هر جور چرتكه بيندازي شانس اول است.
اما كميته نوبل شرمنده جناب پاپ است. بالاخره ايشان مخالف همجنس بازي است و با روابط نامشروع هم سر سازگاري ندارد. در شروع هزاره سوم جايزه دادن به چنين آدمي به صلاح نيست!
حالا مي ماند شيرين عبادي، او زمان حكومت ديكتاتور پهلوي چند مسئوليت رسمي داشته و بعدش هم وكيل بوده، چند كتاب و سخنراني دارد و وقتي هم پايش مي رسد آنسوي آب، روسري اش را برمي دارد. شما اگر جاي اعضاي محترمي كه هيچگاه نامشان منتشر نمي شود، بوديد كداميك را انتخاب مي كرديد؟ اگر جوابتان جناب است، معلوم است شم سياسي تان ضعيف است الان مشكل دنياي آزاد و صهيونيست هاي آزادي خواه! جاي ديگري است حالا، نوبت بازي شيرين عبادي است.
او انتخاب مي شود و به سرعت «تلاش» هاي مورد اشاره آقاي دانبالت را آغاز مي كند. راستش را بخواهيد اظهارات خانم عبادي عليه ايران و ايراني آنقدر زياد است كه اگر بخواهيم همه را مرور كنيم، مثنوي هفتاد من كاغذ مي شود. همين قدر بس كه هر وقت تهديد و تحريم شديم، ايشان فرياد زد كه كم است، بيشتر كنيد!
دستگاه هاي مسئول كه سمع الله لمن حمده! اما اين وسط يك روزنامه اي پيدا شد و چهار كلمه نوشت و اندكي پرده را بالا زد. بعد خانم عبادي مي رود در دستگاه قضايي نظامي كه صبح و شب عليه آن افاضه ها دارد، شكايت مي كند. اول كه گفتند دادگاه برگزار نمي شود، وقتي هم شد دادشان به هوا برخاست كه شريعتمداري در دادگاه چنين گفت و چنان گفت. مگر شريعتمداري غير از حرف هاي خود خانم عبادي در اين طرف و آن طرف دنيا چيز ديگري هم گفت؟
وقتي هم تلويزيون دفاعيات را پخش كرد، فريادشان بلندتر شد. شك ندارم خانم عبادي و دوست ايراني و خارجي اش، صدبار خود را براي طرح اين شكايت ملامت كرده اند. به قول سعدي عليه الرحمه:
شد غلامي كه آب جوي آرد
آب جوي آمد و غلام ببرد
دام هر بار ماهي آوردي
ماهي اين بار رفت و دام ببرد
صلحي كه پدرش سازنده بمب باشد، مادرش بايد هم خانم عبادي باشد. حالا باز هم معتقديد دنياي معاصر مضحك نيست؟!

 



وزير دفاع: رزمايش پيامبر اعظم - 5 يك هشدار جدي به كشورهاي فرامنطقه اي بود

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: همه اهداف از پيش تعيين شده رزمايش پيامبر اعظم - 5 در مراحل مختلف آن به طور كامل محقق شد.
به گزارش ايرنا، سرتيپ پاسدار احمد وحيدي بعد از ظهر يكشنبه با اشاره به پرتاب موشك هاي دريا به دريا و ساحل به دريا در آخرين مرحله از رزمايش پيامبر اعظم -5 افزود: در اين مرحله از رزمايش، موشك هاي صاعقه، نور و نصر مورد آزمايش قرار گرفتند.
وي يادآور شد: اين موشك ها همگي ساخت داخل و با بردهاي مختلف هستند كه به مرحله توليد انبوه رسيده اند.
وحيدي خاطرنشان كرد: در اين رزمايش تاكتيك هاي نوين نيز در كنار سلاح هاي جديد به كار گرفته شد.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به كارگيري سيستم هاي مخابراتي و جنگ الكترونيك را از ديگر بخش هاي اين رزمايش معرفي كرد.
وي تصريح كرد: اين رزمايش با توجه به اجراي آن در منطقه عمومي خليج فارس حامل پيام صلح و دوستي براي كشورهاي منطقه و مبشر امنيت پايدار است كه حضور مهمانان نظامي از كشور قطر و استقبال ساير كشورهاي منطقه از اين رزمايش نشانه درك درست و صحيح آنهاست.
وي در عين حال اعلام كرد: اين رزمايش يك هشدار جدي به كشورهاي فرامنطقه اي بود كه با دخالت هاي بيجا و با وجود ايجاد ناامني در منطقه در صدد القاي وابسته بودن امنيت خليج فارس به حضور خودشان هستند.
وحيدي همچنين تاكيد كرد: پيام ديگر رزمايش اين بود كه خطوط كشتيراني مي توانند در امنيت كامل در خليج فارس حركت كنند و جاي هيچگونه نگراني نسبت به فعاليت هاي دريايي وجود ندارد.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح همچنين اظهار داشت: اين رزمايش مويد توانمندي بالاي جمهوري اسلامي ايران در امور دفاعي است و سپاه پاسداران نيز نشان داد كه نه تنها امنيت ايران بلكه توانايي تامين امنيت منطقه را نيز دارد.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: تبليغات منفي دشمنان عليه سپاه؛ نشانه حقانيت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.
وي افزود: هميشه رژيم صهيونيستي و آمريكا بزرگ ترين دشمنان سپاه بوده اند.
وحيدي با اشاره به پنجم ارديبهشت و سالروز شهادت فرمانده سپاه يزد به عنوان اولين شهيد اين نيرو تصريح كرد: سپاه پاسداران از ابتداي انقلاب تاكنون در مقابل همه تهديدهاي دشمنان ايستاده و آنها را با موفقيت خنثي كرده كه اين امر خوشايند دشمنان نيست و كنيه ورزي و تبليغات منفي دشمنان عليه سپاه نيز از ناراحتي آنان ناشي مي شود.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز گفت: موشك جديد «نصر» و مجموعه راكت انداز هاي دوربرد در رزمايش پيامبر اعظم -5 عملياتي شد.
به گزارش ايرنا، سرتيپ «حسين سلامي» روز يكشنبه و در پايان آخرين مرحله رزمايش پيامبر اعظم - 5 در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين رزمايش با هدف ارتقاي سطح آمادگي دفاعي و بازدارندگي واحدهاي دريايي، زميني و هوا فضايي سپاه پاسداران صورت گرفت.
جانشين فرمانده كل سپاه با تاكيد بر نقش سازنده و مثبت جمهوري اسلامي در تامين امنيت خليج فارس، اين رزمايش را براي هيچ يك از كشورهاي همسايه تهديد محسوب نكرد و ادامه داد: البته عمليات رواني توسط كشورهاي غربي در رسانه هاي وابسته به صهيونيستي به طور دائم در جريان است كه كشورهاي منطقه را از جمهوري اسلامي بترسانند.
سلامي افزود: ايران اعلام مي كند كه سياست اصولي اش در مورد كشورهاي همسايه يك سياست برادرانه و بر مبناي حسن همجواري است به همين دليل تمايل داريم اين گونه رزمايش ها را به صورت مشترك با كشورهاي حاشيه خليج فارس برگزار كنيم.
وي علت دعوت از كشورهاي همسايه جنوبي ايران را در رزمايش پيامبر اعظم -5 در همين راستا دانست و اظهار داشت: اميدواريم در آينده بتوانيم با برگزاري رزمايش هاي مشترك با كشورهاي دوست و همسايه، سرآغاز يك نظام مبتني بر همكاري هاي دوجانبه را پايه ريزي كنيم و اميدواريم پاسخ آنها نيز به اين درخواست ما مثبت باشد تا بتوانيم بدون كشورهاي بيگانه خودمان امنيت خليج فارس را برقرار و تصميم گير نهايي باشيم.

 



صبح آمده است برخيز...

سه روز بود كه زودتر از هميشه به مدرسه مي آمديم و ديرتر از هميشه به خانه مي رفتيم تا نمازخانه مان را با بادكنك ها و كاغذرنگي ها تزئين كنيم. باور نمي كنيد كه براي رسيدن به امروز چقدر دغدغه داشتيم و مي خواستيم، وقتي براي اولين بار به عنوان يك مكلف با لباس هاي سپيد بر سجاده هاي سپيدمان قامت مي بنديم، زيباترين نمازخانه دنيا را داشته باشيم. و حالا، درست از زماني كه به ما گفتند لحظه تكليفمان آغاز شده انگار موجود ديگري شده ايم؛ موجودي كه خداي مهربان رسماً بزرگ شدنش را تبريك گفته است. به بابا و مامان هم قول داده ايم هر روز بعد از نماز صبح، همان طور كه توي سجاده هايمان نشسته ايم يك صفحه قرآن بخوانيم تا همان طور كه در نماز، ما با خدا حرف مي زنيم، با قرآن خواندنمان حرف هاي خدا با خودمان را هم بشنويم!

 



همين امروز فردا خيلي دير است

علي شريفي
از كنار فرهنگسرايي مي گذرم، جماعتي فراهم آمده اند در بيرون و درون و صحن فرهنگسرا و خدا مي داند چه ميزان قوطي آب ميوه، شيريني، كيك و... در زير پاها له شده است. مراسم مربوط به نكوداشت شاعري است كه پس از انقلاب اسلامي خانواده را رها ساخته و به آمريكا رفته تا ترانه و تصنيف هاي سياه بسرايد و بعد در رسانه هاي ماهواره اي فعال شود و در همان ينگه دنيا به خاك برود. جالب است عموم سخنرانان از نبود آزادي در اين ديار سخن مي رانند و به بدترين الفاظ از رئيس دولت و اعضاي آن ياد مي كنند. و اين كه جناب ترانه ساز مظلوم رفته است و چه چه... در انديشه سرايي ديگر سمينارخانه سبز و خانواده سبز در حال برگزاري.
يك روز بعدتر همايش خوردگي با صرف هزينه اي كلان برگزار مي شود و بعد هر روز در رسانه هاي ديداري و شنيداري مي خواني و مي شنوي كه بازار اين گونه همايش ها گرم است به گونه اي كه گاه در يك روز شاهد برپايي چندين گردهمايي و همايش و كنفرانس در شهرهاي مختلف كشور هستيم كه البته همه اينها در بيلان كاري مديران قرار مي گيرد.
در اين فرصت روي سخنم با برگزاركنندگان كنفرانس هايي كه در جهت خنثي سازي تبليغات سوء دشمن در سطح بين المللي نيست كه اين حيطه مربوط به دلسوزاني است كه مشفقانه و بي خستگي در راه معرفي ديپلماسي صريح و سازنده كشورمان زحمت بسيار مي كشند. اما مي توانم بسياري ديگر از مديران كشور را مخاطب قرار داده و مشفقانه بپرسم به راستي از اين همه همايش و كنفرانس و سمپوزيوم ما را چه سود بوده است؟!
آيا رواست پولي كه مي تواند به صورت وام تعداد زيادي كارگر و كارمند زحمتكش را صاحب سرپناه كند، براي جوانان كارآفرين باشد مسئله دارو و درمان و بيمه را تسهيل كند و به هزار زخم ديگر زده شود، تبديل به پول هتل و خورد و خوراك و ده ها سوراخ خرج ديگر شود؟!
آيا هنگام آن نرسيده كه دولتي كه صرفه جويي را در دستور كار خويش قرار داده است و امروز مي كوشد، يارانه هاي دولتي را به اهلش برساند و دست كساني كه از سال هاي دفاع مقدس تاكنون با هزار ترفند كثيف به ثروت هاي نامشروع رسيده اند را از بيت المال كوتاه كند و به فكر مقابله با پديده ناهنجار مورد اشاره بيفتد؟!
يقين دارم با عنايت بيشتر دولت و دولتمردان مي شود حداقل جلوي بسياري از اين ريخت و پاش هاي بدون سود مادي و معنوي را گرفت و مديران مياني كشور را توصيه كرد كه با اين همايش ها بيلان كاري مثبتي از خويش برجا نمي نهد.
و اين از رئيس دولتي كه با شهامت خود راي دوره دوم خود رادر معرض خطر قرار مي دهد اما مسئله بنزين و كلا سوخت را به سامان رساند تا ميليون ها دلار از بيت المال هزينه نشود، بعيد به نظر نمي رسد. پس چه بهتر كه از همين فردا هياتي مامور سرند كردن اين همه گردهمايي هاي سترون شود. نگارنده يقين دارد كه در صورت اجراي صحيح اين طرح، رقمي كمتر از رقم صرفه جويي بنزين به خزانه بازنخواهد گشت. انشاالله روزگاري نه چندان دور شاهد ضابطه مند شدن اين همه همايش بي سود و پرزيان باشيم.

 



سروري خبر داد موافقت مجمع نمايندگان تهران با تمديد دوره فعاليت شوراها

رئيس مجمع نمايندگان استان تهران در مجلس از نظر موافق اين مجمع نسبت به تعويق انتخابات شوراهاي شهر و تمديد دوره كنوني شوراها خبر داد.
«پرويز سروري» رئيس مجمع نمايندگان استان تهران در گفت وگو با مهر، با اشاره به جلسه روز يكشنبه مجمع نمايندگان استان تهران اظهار داشت: در اين جلسه لايحه شوراي عالي استانها مبني بر تمديد دوره سوم شوراهاي شهر و روستا مورد بحث و بررسي جدي قرار گرفت.
وي با اشاره به دلايل مطرح شده از سوي رئيس شوراي عالي استانها در جلسه گذشته مجمع نمايندگان تهران مبني بر كم هزينه بودن تمديد اين دوره از شوراي شهر براي مدت 22 ماه، گفت: ناپايداري وضعيت كنوني شوراها با ورود به مرحله تبليغات براي ورود به انتخابات شوراها نيز موضوع ديگري بود كه از سوي مهندس چمران رئيس شوراي عالي استانها مورد تاكيد قرار گرفت.
رئيس مجمع نمايندگان تهران تصريح كرد: برگزاري انتخابات براي 22ماه بحث انتخاب شهرداران را نيز با مشكل مواجه مي كند زيرا تا شهرداران انتخاب و به وظايف خود آشنا شوند، مدت شوراهاي چهارم پايان مي يابد، مجدداً شوراها دچار تزلزل مي شوند و در نهايت اقدامات قابل قبولي در سطح شهرها انجام نخواهد شد.
وي تأكيد كرد: ما با برگزاري انتخابات شوراها در سال جاري دو سه سال نظم شهري را از دست مي دهيم كه اين هزينه هاي زيادي را توليد مي كند.
نماينده تهران يادآور شد: بنابراين بررسي ها، مشخص شد تمديد دوره سوم كم هزينه تر خواهد بود و آفت هاي برگزاري انتخابات براي 22 ماه را نخواهد داشت.
وي گفت: براساس بحث هاي صورت گرفته اكثريت قاطع نمايندگان تهران به اين نتيجه رسيدند كه ادامه دوره سوم شوراها براي دو سال ديگر مناسب است.
سروري با اشاره به تصويب لايحه شوراي عالي استانها مبني بر تمديد اين دوره از شوراها در كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس پيش بيني كرد مجلس به اين لايحه راي مثبت دهد.

 



مديرعامل منطقه آزاد اروند: ما مدافع حفظ آثار دفاع مقدس هستيم

مديرعامل منطقه آزاد اروند با دفاع از اقدامات انجام شده در شلمچه بر ضرورت حفظ آثار دفاع مقدس تاكيد كرد.
جواد معصومي در گفت وگويي به بيان توضيحاتي در خصوص اختلاف نظر بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس با برخي از فعاليت هاي اين سازمان در منطقه شلمچه پرداخت و گفت: اين موضوع يك بحث كاملا كارشناسي بوده و اصلا نبايد رسانه اي مي شد. امروز نيز جلسه اي با دوستان بنياد حفظ آثار داشته و به شدت از اين موضوع گلايه كرديم.
وي تصريح كرد: ما در اين جلسه اعلام كرديم كه همه ما يك هدف داشته و همه در يك نظام زندگي مي كنيم. به اعتقاد من يك آدم بي دين هم در اين مملكت حاضر نيست به شهدا و حريم شهدا اهانت كند و از آن طرف هم فكر نمي كنم كسي وجود داشته باشد كه مخالف بحث تجارت، بازرگاني و گسترش روابط بازرگاني با عراق باشد، لذا به رغم وجود اختلافات ترجيح مي دهم در اين قضيه سكوت كنم تا اين موضوع از طرق كارشناسي حل و فصل شود.
وي افزود: ما هدفي جز اينكه آباداني و شغل براي مردم آبادان و خرمشهر ايجاد كنيم نداريم.
وي در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص قانوني و درست بودن فعاليت منطقه آزاد اروند در شلمچه نيز گفت: اگر چنين فكري نمي كرديم كه انجام نمي داديم.
مديرعامل منطقه آزاد اروند ادامه داد: قرار است مشاور ما با مشاور بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس نشست مشترك تشكيل داده و نقطه نظرات دو طرف شنيده شود. اختلافات به نظر من اختلافات كارشناسي و قابل حل است.
معصومي در ادامه به فعاليت هاي منطقه آزاد اروند در منطقه شلمچه اشاره كرد و گفت: اقدامات ما در مقبره الشهدا و شلمچه نشان داده است كه چقدر ما مدافع حفظ آثار دفاع مقدس هستيم. در مقبره الشهدا 17 كولر قدي، دو دستگاه آب تصفيه كن، آسفالت كردن شش هكتار پاركينگ شهري شلمچه و درست كردن دستشويي ها، همه و همه كار ما بوده است كه طي يك سال گذشته انجام شده است. همچنين ما خدمات خوبي به زوار راهيان نور ارايه كرده ايم و براي آنها دعاي عرفه برگزار كرديم.

 



فايننشال تايمز: آمريكا از پيگيري «تحريم هاي عميق» عليه ايران عقب نشست

سرويس سياسي -
آخرين گزارش ها از نيويورك حاكي از آن است كه آمريكايي ها از پافشاري بر اعمال تحريم هاي «عميق» عليه ايران دست كشيده اند.
با وجود اصرار چند هفته اي آمريكايي ها بر لزوم اعمال تحريم هاي «وسيع و عميق» عليه ايران گزارش هاي منابع غربي حاكي از آن است كه دولت اوباما ناچار شده است از ايده تحريم هاي عميق كوتاه بيايد.
دنيل دامبي روز گذشته
(6/2/1389) در مقاله اي براي فايننشال تايمز نوشت: «يك مقام عالي رتبه دولت آمريكا مي گويد وضعيت ايده آل آن بود كه تحريم ها وسيع و عميق باشد اما تحريم هاي پيشنهادي حداقل وسيع است.»
فايننشال تايمز ادامه داد: به گفته وي در زمينه صادرات نظامي به ايران تحريم كامل عملي نيست اما بهتر است مقوله هاي مهم متعددي در تحريمها گنجانده شود. وي ادامه داد: مايليم اقداماتي در همه اين عرصه ها اعمال شود حتي اگر برخي الزامي باشند و برخي ديگر چندان قوي نباشد.
وي افزود: مي خواهيم نشان دهيم اقدام در اين زمينه ها مشروعيت دارد و متعاقبا كشورها مي توانند تصميم بگيرند كه اين اقدامات به لحاظ اجرايي چقدر بايد شديد باشند.
در اين حال يك مقام مسئول در تهران به كيهان گفت: «وسيع تر كردن تحريم ها صرفا به معناي نوشتن جمله هاي بيشتر در قطعنامه است نه بيشتر، آمريكايي ها فقط مي خواهند حفظ آبرو كنند چون مي دانند قادر به اعمال تحريم هاي موثر نخواهند بود.»
چين برنامه ايران را
تهديد نمي داند
روزنامه فايننشال تايمز همچنين در سرمقاله ديروز خود تاكيد كرد كه چين برنامه هسته اي ايران را يك تهديد نمي داند و به همين دليل تحريم ها را اجرا نخواهد كرد.
اين روزنامه نوشت: «چيني ها ممكن است با تحريمهاي جديد موافقت كنند اما اين اقدامات احتمالا ضعيف تر از تحريم هاي فلج كننده خواهد بود كه هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا زماني خواستار آن شد.

 



در ديدار جليلي با وزيرخارجه برزيل مطرح شد
همكاري ايران و برزيل در زمينه خلع سلاح قدرت هاي هسته اي

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ديدار با وزيرخارجه برزيل، همكاري در موضوعاتي چون مطالبه
خلع سلاح قدرت هاي هسته اي را فرصتي براي تقويت همكاري كشورهاي جنوب دانست.
دكتر سعيد جليلي در ديدار سلسوآموريم و هيئت همراه وي كه صبح ديروز وارد تهران شدند، با تاكيد بر لزوم تقويت همكاري هاي كشورهاي جنوب، دفاع از حقوق مشروع ملت ها براي استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي را بستر مناسبي براي اين همكاري ها ارزيابي كرد.
در اين ديدار كه صبح روز دوشنبه انجام شد، جليلي با اشاره به مناسبات عادلانه در جهان و رفتارهاي تبعيض آميز برخي كشورهاي غربي، گسترش همكاري هاي ايران و برزيل و ديگر كشورهاي هم سو را داراي چشم انداز مثبتي ارزيابي كرد كه در روند تحولات جهاني مؤثر خواهد بود.
به گزارش ايسنا، در اين ديدار وزير امورخارجه برزيل نيز با اشاره به عزم اين كشور براي تقويت مناسبات دوجانبه با ايران در زمينه هاي مختلف، سفر لولا داسيلوا- رئيس جمهور برزيل- به تهران كه اواخر ماه جاري صورت مي گيرد را با اهميت و نشانه اراده برزيل براي توسعه روابط با ايران دانست.
سلسوآموريم با اعلام مخالفت برزيل با اعمال تحريم هاي سازمان ملل، اظهار كرد كه ما همان چيزي را كه براي مردم برزيل مي خواهيم، براي مردم ايران نيز خواهانيم كه همان توسعه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي است.
وي همچنين ضمن اعلام حمايت قاطع برزيل به عنوان عضو شوراي امنيت سازمان ملل از حقوق هسته اي ايران، بر لزوم مشاركت فعال ايران در مناسبات بين المللي تاكيد كرد.
گفتني است؛ برزيل به عنوان يكي از اعضاي غير دايم شوراي امنيت از مخالفان جدي هرگونه تحريم ايران است. چندي پيش نيز هيلاري كلينتون كه به برازيليا سفر كرده بود در جلب حمايت برزيل براي اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران ناكام ماند.

 



چمران : تقابلي ميان دولت و شوراها وجود ندارد

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به ارتباط مديريت شهري و شوراي شهر با دولت گفت: اگر چه مديريت شهري و دستگاه هاي دولتي تعامل كامل و صددرصدي با هم ندارند، اما اين به معني تقابل ميان آنها نيست.
به گزارش ايرنا، «مهدي چمران» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بيان اينكه مصلحت مردم و جامعه در اولويت روابط دولت و مديريت شهري است، افزود: مديريت شهري و دولت در بسياري از موارد به يكديگر كمك هاي شاياني مي كنند اما در برخي موارد مسائل ميان دو گروه به گونه اي در رسانه ها مطرح مي شود كه واقعي نيست و تنها اختلاف نظرهاي كارشناسي در موارد مختلف وجود دارد.
وي در پاسخ به سوالي درباره سرانجام تجميع انتخابات دوره چهارم شوراها با انتخابات رياست جمهوري گفت: با وجود برخي مخالفت ها، فضاي مجلس براي 6 ساله شدن دوره سوم شوراها مناسب است و در صورت داشتن مشكلات حقوقي اين مشكل طي هماهنگي با شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام برطرف مي شود.
به گفته چمران، در صورت 6 ساله شدن فعاليت شوراها، شهردار تهران مي تواند ابقاء شود.
وي افزود: ما هم قبول داريم كه برگزاري همزمان انتخابات شوراها با رياست جمهوري، انتخابات شوراها را سياسي مي كند، اما اين همزماني مصوبه و نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده است.
رئيس شوراي شهر تهران در پاسخ به سوالي پيرامون احتمال وقوع زمين لرزه در تهران و وجود معضل بافت فرسوده گفت: معضل زلزله از دوره دوم شوراي شهر تهران توسط بنده مطرح شد و آن زمان به زلزله بم نيز اشاره كردم و گفتم كه شهر بم با 92 هزار جمعيت پس از وقوع زلزله به آن معضل گرفتار شد، حال تهران كه هر كدام از 22 مناطقش، 800 هزار نفر جمعيت و كوچك ترين محله اش 400 هزار جمعيت دارد، مشخص نيست كه چه پيش مي آيد.
چمران با اشاره به مشخص نبودن زمان وقوع زلزله به لزوم آمادگي در مقابل هر بحراني اشاره كرد و گفت: بهترين كار رسيدگي به بافت فرسوده و در عين حال محكم ساختن ساختمان ها است، نه آنكه ساختمان ها را بدون كيفيت بسازيم و ده سال بعد اعلام كنيم كه فلان ساختمان بافت فرسوده شده است.
رئيس شوراي شهر تهران درباره خروج پنج ميليون نفر جمعيت از تهران خاطرنشان كرد: در اين طرح به كاسته شدن جمعيت تهران اشاره و راه حل هاي مناسبي پيشنهاد شده است.
چمران با اشاره به استقبال شوراي شهر از اين طرح، گفت: اجرايي شدن يا نشدن آن بستگي به راه هايي دارد كه براي جذب مردم نسبت به رفتن به شهرستان ها پيشنهاد مي شود البته هنوز شرايط روستاها مناسب نيست و راه اصلاح تهران از اصلاح و عمران روستاها مي گذرد.
چمران از تصويب طرح مجموعه مديريت شهري تهران خبر داد و گفت: مجموعه شهر تهران نيمي از استان تهران را در برمي گيرد كه بايد طرح جامع و ضوابط شهرداري اش با يكديگر هماهنگ باشد.

 



نصب مجدد يادمان قربانيان سلاح هاي شيميايي در برابر سفارت آلمان

لوح يادمان قربانيان سلاح هاي شيميايي مجدداً در مقابل سفارت آلمان نصب شد.
اين لوح چند روزي بود كه بنا به دلايل نامعلومي از مقابل سفارت آلمان برداشته شده بود اما پس از افزايش اعتراضات مردمي و انتقادات رسانه ها لوح مذكور مجدداً سر جاي خود قرار گرفت.
ماجراي نصب لوح
اما ماجراي نصب اين يادمان به همكاري آلمان با رژيم صدام در ارائه سلاح هاي شيميايي برمي گردد.
عراقي ها در جنگ تحميلي 8 ساله با ايران جهت دستيابي به توان شيميايي اقدام به برقراري مناسبات تجاري با كشورهاي غربي به منظور خريد فناوري، مواد و تجهيزات مربوط به جنگ افزار شيميايي كردند كه از جمله آنها مي توان به انعقاد قرارداد خريد تجهيزات فني گوناگون با شركت هاي توليد كننده وسايل شيميايي در آلمان غربي و خريد تركيبات شيميايي مربوط به توليد عوامل اعصاب از كشورهاي غربي به ويژه آلمان اشاره كرد.
حملات شيميايي رژيم صدام كه با حمايت غربي ها به ويژه آلمان ها صورت مي گرفت، از 10 مورد حمله در سال آغاز جنگ به 45 مورد در سال 67 افزايش يافت و در پايان جنگ 12 هزار مصدوم از اين حملات به يادگار ماند كه بيشترين آنها متعلق به عمليات والفجر 10 و بمباران حلبچه بود.
از سوي ديگر به گزارش فارس هفدهم سپتامبر 1992 چند تن از فعالان سوسيال دموكرات در رستوران ميكونوس كه پاتوق ايرانيان مقيم برلين بود، طي يك عمليات مسلحانه كشته مي شوند كه در ميان آنها صادق شرفكندي دبير كل حزب دموكرات كردستان و فلاح عبدلي و همايون اردلان نمايندگان اين حزب در اروپا و آلمان حضور داشتند.
ادعاها و گواهي دروغ ضد انقلاب مقيم آلمان مبني بر دخالت جمهوري اسلامي در حادثه ميكونوس موجب دستگيري يك ايراني و تعدادي از اتباع لبناني از سوي پليس آلمان شد و يك سال بعد هم، دادگاه متهمان اين پرونده برگزار و بعد از 247 جلسه محاكمه كه 5 سال طول كشيد، متهم ايراني حادثه به حبس ابد محكوم شد.
اگرچه دروغ بودن ادعاها و گواهي دشمنان قسم خورده جمهوري اسلامي در خصوص حادثه ميكونوس بر همگان روشن شد و تنها متهم ايراني اين پرونده پس از تحمل 15 سال حبس آزاد شد و به كشور بازگشت، اما شهردار منطقه شارلاتنبورگ برلين در فروردين ماه 83 لوحي را در برابر رستوران ميكونوس نصب كرد كه بر روي آن عبارات بي اساس و توهين آميزي عليه كشورمان به كار رفته است.
اقدام هرن كلاروس ووريت واكنش محمود احمدي نژاد شهردار وقت تهران را در پي داشت كه در نامه اي به همتاي خود هشدار داد چنين اقدامي بدون پاسخ نخواهد ماند و بعد از چند روز بعد نيز به درخواست جمع كثيري از مجروحان شيميايي و خانواده هاي آنان براي معرفي دولت هايي كه رژيم صدام را به سلاح هاي كشتار جمعي مسلح كردند، نخستين يادمان قربانيان شيميايي در 8 سال دفاع مقدس در مقابل سفارت آلمان تهران نصب شد.
در لوح يادبود 80 هزار شهيد و جانباز شيميايي كه بر روي يك ستون سنگي قرار گرفته، تصاويري از قربانيان سلاح هاي شيميايي نصب شده و بر روي آن نوشته شده «براي ملت ايران نام دولت آلمان يادآور فاجعه بزرگ كشتار شيميايي در جنگ تحميلي رژيم بعثي عراق عليه ايران است؛ دولت وقت آلمان سلاح شيميايي و فناوري توليد آن را به رژيم صدام هديه كرد تا مسلمانان ايران و عراق (حلبچه) قرباني شوند و مردم ايران كه هنوز نظاره گر شهادت بي رويه فرزندان جانباز شيميايي خويشند، هرگز مشاركت و نقش اساسي دولت آلمان در اين جنايت را از ياد نخواهند برد.»

 



نامه جمعي از دانشجويان دانشكده هنرهاي زيبا به رياست دانشگاه تهران

جمعي از دانشجويان دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران با ارسال نامه اي به رياست اين دانشگاه خواستار تجديدنظر در توزيع مجلات و نشريات هنري در كتابخانه دانشكده هنرهاي زيبا شده اند. متن اين نامه به شرح زير است:
بسمه تعالي
با سلامي صميمانه خدمت مديريت محترم دانشگاه تهران
اين نامه، درخواستي متواضعانه از آن مديريت محترم است.
وضعيت بخش مجلات كتابخانه دانشكده هنرهاي زيبا نسبت به چهار، پنج سال گذشته تفاوتهاي عمده اي كرده است. در گذشته تصاوير نامربوط و يا تحريك كننده از مجلات حذف مي گرديد، اما مدتي است كه ديگر شاهد حذف اين تصاوير (حتي عريان تصاوير فرهنگ برهنگي) نيستيم. گرچه اين تصاوير بعنوان آثار هنري (از جمله در نقاشي و گرافيك) معرفي مي شوند، اما بديهي است كه هر اثر هنري در قالب مكتب و پارادايم زمينه اثر معني خواهد يافت. افلاطونيان، فلاسفه مدرن، دكارت و كانت و نيز فلاسفه پست مدرن و هايدگريان، پديدارشناسان و يا مكتب فرانكفورت و... هركدام انديشه هاي متفاوتي را راجع به وجود، زيبايي و استتيك و مسائلي از اين دست ارائه مي دهند كه به حدود و معيارهاي اخلاقي و احكام متفاوتي در مورد هنري بودن يا نبودن آثار- در حيطه عمل- منجر مي گردد. از اين مي توان به روشني استنباط نمود كه تعلق به يك اردوگاه و مشرب فكري مي تواند احكامي كاملا متفاوت از مشرب فكري ديگر توليد نمايد. پس يك اثر مي تواند در مكتبي هنري تلقي شود و در مكتبي خير. تا تعريف از وجود، انسان و هنر چه باشد.
اگر مشرب فكري اسلام، مكتب فكري دانشكده هنري نظام اسلامي است، كه به حق نيز چنين است، بديهي است كه هر اثر هنري توليد شده در مكتب ديگر را نمي توان هنري و زيبا- به معني كامل كلمه- تلقي نمود، كما اينكه آثار هنري مكتب ما نيز لزوما در مكتب ديگر هنري تلقي نمي گردند. از اين رو، چه توجيهي وجود دارد كه تصاوير آثار مكتب برهنگي و آنچه كه خلاف مسلم شرع ما محسوب مي گردد، بدون توجه در معرض استفاده جوانان و دانشجويان جوان ما قرار گيرد تا هم قدرت تفكر و مطالعه و تحقيق آنها را با تحريك جنسي از بين ببرد- و آنها را مشغول حاشيه هاي اثر بجاي متن آن نمايد- و هم اثري را كه خلاف مكتب هنري ما تلقي شده و اثر ضد هنري محسوب مي گردد، بعنوان منبع و محل توجه در دسترس قرار گيرد. بديهي است كه براي محققين، مطالعه آثار مكاتب گوناگون مفيد است اما آيا مي توان با قاطعيت اظهار نمود كه همه كساني كه از اين آثار استفاده مي نمايند، محقق آثار هنري هستند (اين در حالي است كه اكثر دانشجويان دانشكده را محصلين دوره هاي كارشناسي تشكيل مي دهند و دوره هاي تحصيلات تكميلي بسيار محدودتر از دوره هاي كارشناسي است.)
تقاضاي ما، بعنوان جمعي از دانشجويان رشته هاي گوناگون دانشكده، از آن مديريت محترم آنست كه با نگاه هميشگي خود نسبت به حل برادرانه مشكلات دانشجويان، در اين زمينه نيز به ياري انديشه هنري پاك و برخاسته از مكتب اسلامي مان برخيزند.
با تشكر و احترام فراوان
جمعي از دانشجويان دانشكده هنرهاي زيبا

 



ورلد پرس: 680 شركت اتريشي بدون توجه به تحريم با ايران همكاري مي كنند

پايگاه اينترنتي ورلد پرس ضمن اشاره به روابط و مناسبات اقتصادي و تجاري ايران و اتريش نوشت، اتريش بدون توجه به فشارهاي غرب در خصوص مساله هسته اي ايران به همكاري هاي اقتصادي و تجاري با تهران ادامه مي دهد.
اين پايگاه اينترنتي افزود، تحولات گذشته پرونده هسته اي ايران نشان مي دهد اتريش پس از عضويت به عنوان عضو غيردائم شوراي امنيت نه تنها تلاشي براي اعمال تحريم هاي تجاري بر ضدايران انجام نداده بلكه همراه با ايتاليا از سال 2008 به جبهه اي در برابر فشارهاي بين المللي بر ضد ايران تبديل شده است.
فشارهاي آمريكا بر دولت اتريش از سال 2008 تاكنون به شدت افزايش داشته است، آمريكا، انگليس و فرانسه به شدت از سياستهاي اتريش در قبال ايران ناراحت هستند.
در حال حاضر 680 شركت اتريشي با شركتهاي ايراني يا دولت ايران همكاري تجاري دارند. طي سالهاي اخير موسسات مالي و بانكي اتريش ضمانتهاي صادراتي صادر مي كنند و شركتهاي معتبر اتريشي با ايران داد و ستد تجاري و اقتصادي دارند.
35 شركت اتريشي در ايران دفتر دارند. تكنولوژي و فناوري سبز، انرژي هاي جايگزين و تجديدپذير و صنعت خودروسازي از مهمترين زمينه هاي همكاري مشترك دو كشور به شمار مي رود.
خاموشي رئيس اتاق بازرگاني ايران تاكيد كرد، اتريش راه ورود ايران به بازار اروپا به شمار مي رود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14