(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 12 ارديبهشت 1389- شماره 19634

كوتاه اقتصادي
آغاز صدور شناسنامه فني ساختمان در كشور
تحويل كارت اعتباري 5/1 ميليون توماني به كارمندان دولت براي خريد كالا
اختصاص 300 ميليارد تومان تسهيلات به فروشگاه هاي زنجيره اي خرده فروشي
وزير نيرو اعلام كرد قيمت برق 100تومان در پايان 5 سال
ورشكستگي و زيان 7 ميليارد دلاري 7 بانك ديگر آمريكايي
استاندار تهران:يارانه نان حذف نمي شود
با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها صاحبان صنايع وام و كمك بلاعوض دريافت مي كنند
معاون وزير راه و ترابري: رانندگان حمل و نقل جاده اي بيمه مي شوند
سازمان محيط زيست: موتورسيكلت هاي فاقد معاينه فني شماره گذاري نمي شوند
معاون وزير كار خبر داد توقف جذب نيرو توسط دولت



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل شركت ملي گاز اعلام كرد: قيمت گاز مصرفي امسال مشتركان تا ماه آينده تعيين خواهد شد. جواد اوجي افزود: اين تصميم در نشست كار گروه هاي مختلف در شركت ملي گاز و هيئت دولت گرفته مي شود.
¤ رئيس كارگروه صنعتي سازي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از مراحل پاياني تهيه نقشه راه صنعتي سازي مسكن خبر داد و گفت: براي رسيدن به سهم مشخص صنعتي سازي در ساخت و ساز كشور، نقشه راهي با كمك كارشناسان تدوين شده كه مراحل پاياني را مي گذراند.
¤ نخستين كميسيون مشترك همكاريهاي اقتصادي، بازرگاني، صنعتي، علمي و آموزشي جمهوري اسلامي ايران و بوسني و هرزگوين، با امضا يادداشت تفاهم همكاريهاي اقتصادي شامل: همكاري اتاقهاي بازرگاني دو كشور، حمل و نقل و ارتباطات، بانكي و بيمه اي، صنعت، گردشگري، استاندارد،كشاورزي، علمي و فناوري، بهداشت به پايان رسيد.
¤ شركت فولاد خوزستان بالاترين ركورد توليد ماهانه تاريخ فعاليت خود را در فروردين با توليد 271 هزار و 618 تن شمش فولاد بر جاي گذاشت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)، ركورد جديد توليد در اين شركت در مقايسه با توليد ماهانه در بهار سال قبل 20درصد رشد نشان مي دهد ركورد قبلي در اين زمينه توليد 257هزار و 624تن شمش فولاد بود كه در فروردين سال 88 به ثبت رسيد.
¤ مهندس فروزنده، رئيس بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در اولين همايش مديران عامل شركتهاي گردشگري و سياحتي بنياد، نقش بنياد را كمك به حوزه گردشگري به دولت و بخش خصوصي عنوان كرد و گفت بنياد مستضعفان به دنبال انحصار در حوزه گردشگري نيست و بايد به عنوان مجموعه حمايتي بخش خصوصي در حوزه گردشگري باشد.
¤ با گازرساني به شهرستان ميامي استان سمنان، مشتركان هفتصد و نود و پنجمين شهر ايران هم از نعمت گازطبيعي بهره مند شدند. تا پايان سال گذشته در مجموع 790 شهر و هشت هزار و 705 روستاي كشور به شبكه ملي گاز ايران متصل شده بودند.
¤ تاكنون 362هزار و 803 تن گندم از استان هاي ايلام، بوشهر، خوزستان، سيستان و بلوچستان، فارس، كرمان و هرمزگان خريداري شده است.
¤ سرپرست دفتر ايمني و ترافيك سازمان راهداري با اشاره به اهداف پيش بيني شده درخصوص زيربناهاي حمل و نقل در برنامه پنجم، اختصاص درآمدهاي آزادسازي يارانه ها به توسعه اين بخش را زمينه ساز تسريع در روند توسعه كشور عنوان كرد.
¤ واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست طي گزارشي به بررسي تحولات جمعيتي خاورميانه پرداخت و نوشت، خاورميانه و شمال آفريقا هم اكنون 500 ميليون نفر از جمعيت 7/6 ميلياردي كره زمين را در خود جاي داده است. براساس اين گزارش جمعيت ايران نيز از 72 ميليون نفر در سال 2008 به بيش از 6/78 ميليون نفر در سال 2015 خواهد رسيد كه متوسط رشد سالانه 3/1 درصد را نشان مي دهد.

 



آغاز صدور شناسنامه فني ساختمان در كشور

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خبر داد: صدور شناسنامه فني ساختمان در ايران آغاز شده است.
به گزارش واحد مركزي خبر علي تركاشوند در جمع خبرنگاران گفت: نخستين شناسنامه فني ملكي براي ساختماني با سه هزار متر بنا در منطقه 5 شهرداري تهران صادر شده است و روز سه شنبه به طور رسمي اعطا مي شود.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خاطرنشان كرد: شناسنامه فني ساختمان شامل ويژگي ها و مشخصات و كيفيت مراحل ساخت و ساز است.
تركاشوند با بيان اينكه الزام دريافت شناسنامه فني و ملكي ساختمان موجب نظارت بيشتر و دقيق تر بر كيفيت و استانداردهاي ساخت و سازها خواهد شد، افزود: هنگام تقاضاي پايان كار، شناسنامه فني بايد از متقاضي مطالبه و گواهي پايان كار بر اساس آن صادر شود.
وي افزود: شناسنامه فني ملك شامل ابعاد فني ساختمان مانند كيفيت اجرا و ساخت و ساز، جزئيات معماري، سازه، تاسيسات مكانيكي، برقي و ديگر ويژگي هاي فني ساختمان است.
تركاشوند گفت: قانون صدور شناسنامه فني ملكي ساختمان به منظور بالا بردن كيفيت ساخت و ساز و روان سازي گردش كار صدور پروانه ساختمان اجرايي شده است.

 



تحويل كارت اعتباري 5/1 ميليون توماني به كارمندان دولت براي خريد كالا

سامانه خريد اعتباري كارمندان دولت با حضور وزير بازرگاني آغاز به كار كرد.
مهدي غضنفري ديروز در مراسم آغاز به كار سامانه خريد اعتباري كارمندان دولت گفت: سامانه خريد اعتباري به منظور استفاده از ظرفيتهاي خالي در كارخانجات توليدي كشور و ايجاد اشتغال راه اندازي شده است تا فرصتي را فراهم آورد كه كارمندان دولت با خريد كالاهاي ايراني، علاوه بر رفع نيازهاي خود، كسب و كار واحدهاي توليدي كشور را رونق بخشند.
وزير بازرگاني افزود: شروع اين ايده در شوراي عالي اشتغال بود، اما وزارت بازرگاني در كنار اين امر قول داده است تا چندگام ديگر نيز در اين راستا بردارد. بر اين اساس، مديريت واردات، تنظيم بازار پايدار و راه اندازي نهضت كاهش قيمت تمام شده نيز در دستور كار قرار گرفته است.
وي تصريح كرد: اعتقاد ما بر اين است كه سه حلقه تامين، توزيع و حقوق مصرف كننده بايد در كنار هم مديريت شود، اما به نظر مي رسد كه راه اندازي سامانه خريد اعتباري در كنار اين امر مي تواند براي حمايت از توليدكننده موثر باشد.
به گفته غضنفري، سامانه خريداعتباري كاركنان دولت با تامين اعتبار 4 هزار ميليارد تومان از سوي نظام بانكي كشور به اجرا در مي آيد كه اين امر موجب جهش جدي در توسعه توليد داخلي خواهد شد. بر اين اساس، در حال حاضر 30 تا 35 درصد از ظرفيت كارخانجات كشور خالي است كه اجراي طرح سامانه خريد اعتباري كاركنان دولت مي تواند منجر به استفاده از اين ظرفيت خالي شود.
وزير بازرگاني با بيان اينكه در سطح سامانه خريد اعتباري، چهار گروه توليد، توزيع، مردم و بانكها در زنجيره قرار مي گيرند، اظهار داشت: كالاهايي كه در اختيار مردم قرار مي گيرد، با اقساط 24 ماهه و با بهره 4 درصد است كه بر اين اساس 32 توليدكننده، كالاهاي مورد نياز مردم را تامين مي كنند.
غضنفري خاطرنشان كرد: تاكنون 32 واحد توليدي 3 هزار قلم كالاي بادوام را معرفي كرده اند كه البته معرفي اين كالاها از فيلتر قيمت مناسب، خدمات پس از فروش و كيفيت مناسب نيز رد مي شوند.
همچنين قاسم نوده فراهاني، رئيس شوراي اصناف كشور گفت: راه اندازي سامانه خريد اعتباري به طور قطع رقابت ميان توليدكنندگان را افزايش خواهد داد.
وي افزود: شكل گيري رقابت به معناي عرضه كالاي با كيفيت و قيمت مناسب است، ضمن اينكه با راه اندازي اين سامانه، از ورود كالاهاي قاچاق به كشور نيز جلوگيري به عمل خواهد آمد.
گفتني است تحويل كارت هاي اعتباري 5/1 ميليون توماني به كارمندان دولت از ديروز در وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي آغاز شده است.

 



اختصاص 300 ميليارد تومان تسهيلات به فروشگاه هاي زنجيره اي خرده فروشي

رئيس مركز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني از
تعيين تكليف معافيت مالياتي فروشگاه هاي زنجيره اي خرده فروشي در جلسه ويژه مسئولان دو وزارتخانه بازرگاني و اقتصاد خبر داد.
حسن رادمرد در مراسم راه اندازي فروشگاههاي زنجيره اي ياران دريان گفت: در جلسه مشترك وزارتخانه هاي بازرگاني و سازمان امور مالياتي كه امروز برگزار مي شود، قرار است علاوه بر بررسي موضوع ماليات فروشگاههاي زنجيره اي خرده فروشي، بررسي موضوع ماليات بر ارزش افزوده و مالياتهاي مستقيم نيز در دستور كار قرار گيرد.
رئيس مركز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني افزود: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده، مقرر شده است 300 ميليارد تومان تسهيلات بانكي نيز به فروشگاههاي زنجيره اي خرده فروشي اختصاص يابد.
وي از اعطاي مجوز به 12 شركت ديگر براي فعاليت به صورت فروشگاههاي زنجيره اي خرده فروشي خبر داد و تصريح كرد: در اين باره 5 مجوز مقدماتي نيز صادر شده است. همچنين در حال حاضر 799 فروشگاه زنجيره اي خرده فروشي در سطح كشور فعال شده است.
همچنين ابوالحسن اسماعيلي رئيس گروه بازار و توسعه اصناف مركز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني درخصوص وضعيت پرداخت تسهيلات به فروشگاههاي زنجيره اي خرده فروشي گفت: از سال گذشته پرداخت تسهيلات به فروشگاههاي زنجيره اي خرده فروشي به بانكهاي عامل ابلاغ شده است. در اين راستا بانكهاي عامل براساس مقررات بانكي خود عمل مي كنند، اما وزارت بازرگاني در اين زمينه مسئوليت خود را انجام داده است.
وي اظهار داشت: هدف وزارت بازرگاني كمك به راه اندازي اين فروشگاهها است؛ اين در حالي است كه سال گذشته 300 ميليارد تومان تسهيلات تكليفي براي راه اندازي فروشگاههاي زنجيره اي اختصاص يافته بود كه از اين رقم، 50 ميليارد تومان به بانكها معرفي شده است. در سال جاري نيز با هماهنگي هايي كه وزير بازرگاني با چند بانك صورت داده، ارايه تسهيلات به اين فروشگاهها سرعت مي گيرد.
همچنين مهدي عارفي مديرعامل فروشگاههاي زنجيره اي ياران دريان نيز گفت: فروشگاههاي درياني از سالهاي قبل داراي شعبات گسترده سوپر ماركت بوده اند، بر همين اساس نيز در سال همت مضاعف و كار مضاعف تصميم بر اين گرفته شد كه تمام سوپرماركتهاي درياني را تحت پوشش سازماني قرار دهيم كه بتواند خدمات بهتري به مردم ارايه دهد.
وي از برنامه ريزي 16 ماهه براي راه اندازي اين فروشگاهها خبر داد و تصريح كرد: اين شركت براي حمايت از مصرف كننده و ارايه خدمات نوين به آن برنامه ريزي هاي متعددي را صورت داده است، در اين راستا براي حمايت از حقوق مصرف كننده و كوتاه كردن دست واسطه ها از بازار، با توليدكنندگان صاحب نام قراردادهايي منعقد شده است تا كالا با كيفيت بالاتر و قيمت مناسب تر به دست مصرف كنندگان برسد.
به گفته عارفي، قرار بر اين است كه قيمت كالاهاي عرضه شده در اين فروشگاهها كمتر از قيمتهاي ثبت شده بر روي كالاها باشد. اين در حالي است كه در فاز اول 50 شعبه از اين فروشگاهها راه اندازي خواهد شد و در فاز دوم تا پايان سال به 200 شعبه در سطح تهران خواهد رسيد و پس از آن شهرستانها نيز تحت پوشش قرار مي گيرند.
وي اظهار داشت: كالاهايي كه به وزارت بازرگاني معرفي مي شوند، تا 25 درصد زير قيمت درج شده بر روي آن عرضه خواهد شد.
وي اظهار داشت: با حمايت وزارت امور اقتصادي و دارايي تخفيف مالياتي به اين شعب اختصاص خواهد يافت كه معادل 25 درصد خواهد بود.
دو شعبه از فروشگاههاي زنجيره اي ياران دريان به ترتيب با نامهاي «بركت» در ميدان هدايت و «گلستان» در پاسداران خيابان امير ابراهيمي ديروز افتتاح شد.

 



وزير نيرو اعلام كرد قيمت برق 100تومان در پايان 5 سال

وزير نيرو از افزايش قيمت برق به 100تومان طي
5 سال، واگذاري 20نيروگاه در سال جاري و منتفي بودن صادرات آب در حال حاضر خبر داد و گفت: اگر مردم كمك كنند و اسراف نكنند امسال خاموشي برق نخواهيم داشت.
مجيد نامجو در حاشيه بازديد از سد كارون4 در جمع خبرنگاران در مورد اين سؤال كه آيا قبل از اجراي هدفمند كردن يارانه ها، قيمت انرژي افزايش مي يابد؟ گفت: مردم اطمينان خاطر داشته باشند كه طرح هدفمند كردن يارانه ها، براي ايجاد تحول اقتصادي در كشور است و دولت درنظر ندارد فشار مضاعفي را به مردم تحميل كند، بلكه مبلغ يارانه اي كه به شكل نامتوازن و نامتعادل و غيرعادلانه در كشور توزيع مي شد قرار است مستقيم به مردم پرداخت كند.
وزير نيرو اضافه كرد: با هدفمندي يارانه ها و بازتوزيع نقدي آن لازم است قيمت حامل هاي انرژي كه در طول چندين سال به دليل پرداخت يارانه ها، پايين نگه داشته شده بود افزايش يابد و سير منطقي پيدا كند.
نامجو افزود: قانون در مورد اصلاح قيمت ها اجازه داده قيمت حامل هاي انرژي طي پنج سال به قيمت تمام شده برگردد كه با اين حساب قيمت برق در اين مدت به 1000 ريال مي رسد.
وزير نيرو افزود: هنوز دولت مجوزي را كه با آن بتوانيم قيمت ها را با بسته سياستي كه خودمان طراحي كرده ايم پيش ببريم نداده است زيرا دولت عقيده دارد قيمت برق در مصرف گاز تاثير دارد و قيمت ها بايد طوري باشد كه مصرف همه حامل هاي انرژي متوازن باشد.
وزير نيرو گفت: به محض اينكه دولت به ما اعلام كند كه افزايش قيمت ها را به چه نحو عمل كنيم، اين كار را عملياتي خواهيم كرد، اما به هر حال بسته سياستي ما نشان مي دهد، 7 دهك جامعه كه بيشترين مشتركين ما را شامل مي شوند و قشري هستند كه بايد حمايت شوند در برابر اين افزايش قيمت برق كه قرار است پلكاني انجام شود اذيت نخواهند شد.
وزير نيرو اضافه كرد: اعتقاد دارم يارانه مستقيم كه قرار است به مردم داده شود مي تواند افزايش قيمت حامل هاي انرژي را پوشش دهد و به مردم اطمينان مي دهيم كه نگران اين موضوع نباشند.
وزير نيرو درباره خاموشي هاي امسال گفت: اگر مردم كمك كنند امسال هيچگونه خاموشي برق نخواهيم داشت اما اگر مردم اسراف كنند و مصرف بي رويه داشته باشند نه تنها در اين زمان بلكه در هر زمان ديگري قطعا خاموشي خواهند داشت.
وزير نيرو در مورد زمان جشن بومي سازي سدهاي كشور گفت: زمان اين جشن بعد از اتمام ساخت سد كارون4 و در محل احداث اين سد خواهد بود.
نامجو در مورد اينكه آيا برنامه اي براي صادرات آب داريد؟ گفت: هنوز هيچ برنامه اي براي صادرات آب تنظيم نشده است.
وزير نيرو در مورد واگذاري نيروگاه ها به بخش خصوصي گفت: امسال 20نيروگاه قرار است به بخش خصوصي واگذار شود،10نيروگاهي كه قبلا آماده بود مشكل استمهال وام هاي بانكي داشتند و10نيروگاه هم آماده كرديم كه اصلا مشكل مالي ندارند و از نيروگاه هاي بسيار خوب وزارت نيرو هستند كه به زودي عرضه مي شوند تا به بخش خصوصي واگذار مي شوند.
وزير نيرو در مورد زمان عرضه اين نيروگاه ها گفت: با تدابيري كه انديشيده شده است در ارديبهشت و خرداد عرضه اين نيروگاه ها به بخش خصوصي انجام مي پذيرد.

 



ورشكستگي و زيان 7 ميليارد دلاري 7 بانك ديگر آمريكايي

سازمان فدرال بيمه سرمايه گذاري آمريكا اعلام كرد با تعطيلي 7 بانك ديگر آمريكايي، شمار بانك هاي ورشكسته اين كشور در سال جاري به عدد 64 بانك رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها مقام هاي موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا از ادامه فعاليت سه بانك در پورتوريكو جلوگيري كردند و مالكيت دارايي و پس اندازهاي اين سه بانك در اختيار اين موسسه ملي قرار گرفته است.
روزنامه وال استريت ژورنال، نيز گزارش داد مقام هاي بانكي آمريكا چهار بانك ديگر را در ايالت هاي ميشيگان، ميسوري و واشنگتن تعطيل كردند تا شمار بانك هاي ورشكسته آمريكا در سال 2010 به 64 مورد برسد.
ورشكستگي اين بانك ها 7 ميليارد دلار به موسسه پس اندازهاي آمريكا زيان وارد خواهد كرد. در منطقه پورتوريكو نيز سه بانك بزرگ اعلام ورشكستگي كردند.
وسترن بانك، پريمايربانك و يورو بانك به علت فعاليت هاي پرخطر مالي و سرمايه گذاري هاي كلان غيراقتصادي تعطيل شدند. از ابتداي سال 2008 تاكنون بيش از 200 بانك آمريكايي ورشكست شدند. اين سه بانك ورشكست شده 21 ميليارد دلار دارايي در اختيار دارند. ورشكستگي اين سه بانك بزرگ در پورتوريكو از دهه 1990 ميلادي بي سابقه است. موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا پيش بيني كرد روند ورشكستگي بانك هاي اين كشور طي سال 2010 نيز ادامه خواهد يافت و اين مساله تا 5 سال آينده ميلياردها دلار زيان به اين موسسه وارد خواهد كرد.
گفتني است 140 بانك در آمريكا در پي تشديد بحران اقتصادي در طول يك سال گذشته ورشكست شده اند كه اين بيشترين ميزان ورشكستگي از سال 1992 تاكنون است.
وضعيت يونان
بورس هاي دنيا را متاثر كرد
به دنبال تصميم آتن براي كاهش هزينه هاي نظامي و نزديك شدن توافق يونان با صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا براي دريافت كمك مالي، شاخص سهام در بازار تورنتوي كانادا افزايش يافت و با رشد سه رقمي روبرو شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي تورنتو استار، شاخص اس اند پي تي اس ايكس تورنتو با 43/123 واحد افزايش به 32/12200 واحد رسيده است. ارزش دلار كانادا در برابر دلار آمريكا نيز افزايش يافت و در برابر 46/99 سنت مبادله شد.
ارزش سهام اكثر شركت هاي بزرگ كانادايي نيز با افزايش روبرو شد. قيمت جهاني نفت با رشد چشمگير و قيمت طلا با افت روبرو شده است. ارزش سهام شركت هاي مالي كانادا با رشد 59/1 درصدي روبرو شد.
رويال بانك كانادا اعلام كرد ارزش سهام اين بانك با افزايش 3 درصدي به بيش از 39/62 دلار رسيده است.
در بازار نيويورك نيز شاخص صنعتي داو جونز با 05/122 واحد افزايش به بيش از 32/11167 واحد رسيده است. شاخص اس اند پي 500 نيز با 41/15 واحد افزايش به 77/1206 واحد رسيده است. شاخص نزدك نيز با 19/40 واحد رشد به 92/2511 واحد رسيده است.
سود 26 ميليارد يني دومين شركت بزرگ مالي ژاپن به زيان تبديل شد
موسسه دايوا دومين شركت بزرگ مالي ژاپن اعلام كرد طي سه ماه نخست 2010 با زيان و ضرر روبرو شده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، تشديد بحران مالي و اقتصادي جهان تاثير منفي زيادي بر عملكرد مالي اين شركت داشته است، اين موسسه مالي ژاپن طي سه ماه نخست 2010 با زيان 8/2 ميليارد ين معادل 8/29 ميليون دلار روبرو شده است.
موسسه مالي دايوا طي سه ماه پاياني 2009 با سود خالص 4/26 ميليارد ين روبرو شده بود.
براساس پيش بيني و نظرسنجي رويترز اين موسسه مالي بايد طي سه ماه نخست 2010 با سود خالص 5/2 ميليارد ين روبرو مي شد. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي و مالي كاهش چشمگير اعتماد تجاري، مصرفي و سرمايه گذاري در ژاپن تاثير منفي زيادي بر عملكرد اين موسسه مالي داشته است.

 



استاندار تهران:يارانه نان حذف نمي شود

هيچ تغيير و يا كاهشي در سرانه و ميزان آرد يارانه اي نخواهيم داشت.
مرتضي تمدن استاندار تهران در نشستي با حضور اعضاي شوراي سياست گذاري آرد و نان با بيان مطلب فوق گفت: فعلاً بحثي در مورد حذف يارانه نان با هدفمند شدن يارانه ها نشده و توزيع آرد يارانه اي به قوت خود باقي است.
وي افزود: تعطيلي نانوايي هاي يارانه پز و تبديل آنها به آزادپز نيز در دستور كار قرار ندارد.
استاندار تهران در عين حال با تأكيد بر اين كه در كنار نانوايي هاي يارانه پز به منظور تنوع نان مصرفي از نظر كيفيت و انتخاب از سوي مشتري، نانوايي هاي آزادپز را تقويت مي كنيم، تصريح كرد: سياست اين شورا تا زماني كه قانون هدفمند كردن يارانه ها اجرايي شود، آن است كه كنترل و نظارت قانوني و منطقي همراه با امر آموزش را بر هشت هزار واحد نانوايي هاي يارانه پز ادامه مي دهيم.
وي با اشاره به گسترش نانوايي هاي آزادپز، سياست شوراي ذي ربط را توسعه آزادپزها تا جايي كه منجر به رقابت سالم و تنوع در انتخاب از سوي مشتري شود را اعلام كرد.
تمدن تأكيد كرد: تا اين لحظه دولت هيچ تصميمي براي قطع يارانه آرد و گندم نگرفته است و لذا همچنا ن با سياست گذشته پيش مي رويم.
استاندار تهران يكي از دلايل افزايش قيمت نان سنگك را درخواست و سليقه مشتري دانست و گلايه كرد كه منبع برخي از پچ پچ هاي نان هاي دو هزار توماني تهران، مشتري ها هستند. آنها خود تقاضاي پخت نان با قيمت هزار و 2 هزار توماني را دارند.
وي با تأكيد بر اين كه در حال حاضر با دو نوع نرخ رسمي قيمت نان (يارانه اي و آزادپز) مواجه هستيم و فروش قيمت بالاتر از آن تخلف بوده و با آن برخورد مي شود، اضافه كرد: تنها در صورتي افزايش قيمت نان تخلف محسوب نمي شود كه وزن چانه از وزن تعيين شده بيشتر باشد و يا با اين كه بنا به درخواست مشتري از كنجد بيشتر در نان استفاده شده باشد.

 



با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها صاحبان صنايع وام و كمك بلاعوض دريافت مي كنند

رئيس ستاد تحول صنايع و معادن گفت: يارانه بخش صنعت با اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها در قالب سود تسهيلات و سياست هاي جبراني مانند تغيير تعرفه، كمك هاي بلاعوض و وام هاي تامين نقدينگي به واحدها پرداخت خواهد شد.
رضا فاطمي امين در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در هدفمند شدن يارانه بخش صنعت، سناريوهاي قيمت و متعادل سازي قيمت انرژي در صنعت و كار جبراني است.
وي توضيح داد: اجراي سناريوي كار جبراني به نوع تصميم گيري در مورد قيمت بستگي دارد. بر اين اساس در صورتي كه قيمت انرژي مصوب صنايع بيشتر از حد انتظار باشد از سناريوي جبراني استفاده خواهد شد و رشد قيمتها از طريق سياستهاي جبراني تعديل خواهد شد.
وي ادامه داد: راه حل هاي جبراني شامل تغيير تعرفه ها، كمك هاي بلاعوض و وام هاي تامين نقدينگي است كه البته تا زماني كه قيمت هاي انرژي بخش صنعت نهايي نشود نمي توان گفت تا چه حد از اين راه هاي جبراني استفاده خواهد شد.
وي افزود: در صورتي كه قيمت انرژي صنايع در سال اول بالا نباشد راه هاي جبراني چنداني اتخاذ نخواهد شد.
رئيس ستاد تحول صنايع ادامه داد: مهمترين اقدام، اعطاي تسهيلات به ازاي اجراي پروژه هاي بهره وري در واحدهاي صنعتي است كه براساس محاسبات و معرفي طرحها از سوي صنعتگران به آنها وام داده خواهد شد.
وي در مورد چگونگي پرداخت يارانه به صنعت در قبال اعطاي تسهيلات نيز گفت: بر اين اساس بخشي از سود وام هاي پرداختي به صورت يارانه صنعت توسط دولت پرداخت خواهد شد.
فاطمي امين ادامه داد: به زودي فراخواني از سوي وزارت صنايع و معادن اعلام مي شود تا واحدهاي صنعتي پروژه هايي كه باعث كاهش مصرف انرژي آنها مي شود را به وزارت صنايع معرفي كنند.وي به واحدهاي صنعتي پيشنهاد كرد از هم اكنون بررسي لازم در مورد اجراي پروژه هاي كاهنده مصرف انرژي را انجام دهند و پيمانكار، مشاورين طرح و سرمايه گذاري لازم را مشخص كنند تا زمان انتشار فراخوان، به وزارت صنايع اعلام كند.
وي با بيان اينكه ستاد تحول صنايع اجراي پنج برنامه را در مورد هدفمند كردن يارانه بخش صنعت در دست اجرا دارد، افزود: در حال حاضر دو برنامه انرژي و مديريت منابع انساني فعال شده و محورهاي آن از جمله بازسازي و تكميل فرآيند توليد و توانمندي منابع انساني در سايت ستاد تحويل صنايع و معادن عنوان شده است.
فاطمي امين با بيان اينكه وزارت صنايع در جهت اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها با تشكل هاي صنايع انرژي بر تفاهم نامه امضا خواهد كرد، گفت: در مورد ساير صنايع نيز از طريق سازمان صنايع و معادن استانها اقدام خواهد شد، البته در حال حاضر نيازي نيست كه صنعتگران مراجعه اي به سازمان صنايع استانها داشته باشند زيرا چارچوب كلي مربوط به نحوه پذيرش طرح در حال آماده شدن و ابلاغ است.

 



معاون وزير راه و ترابري: رانندگان حمل و نقل جاده اي بيمه مي شوند

معاون وزير راه و ترابري و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، از تحت پوشش قرار گرفتن بيمه عمر و تكميلي 500هزار راننده ناوگان باري كشور تا يك ماه آينده خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با ايرنا، تحت پوشش بيمه قرار گرفتن رانندگان كشور را ضروري دانست و گفت: در زمان حاضر نزديك به 500هزار راننده باري در كشور فعاليت دارند كه از ابتداي خردادماه امسال زير پوشش بيمه تكميلي، عمر و بيمه مازاد درمان گروهي قرار مي گيرند.
وي افزود: اين طرح با همكاري شركت هاي بيمه و كانون هاي رانندگان حمل كالاي كشور به اجرا درخواهد آمد.
افندي زاده ادامه داد: بيمه رانندگان از جمله نيازهاي عمده رانندگان است كه با عملياتي شدن اين طرح، زمينه برخورداري شاغلان اين حرفه از مزاياي يكي از مهمترين خدمات اجتماعي فراهم مي شود.
معاون وزير راه و ترابري سپس اظهار داشت: در بخش نخست اين طرح، رانندگان داراي كارت هوشمند كه در بخش حمل و نقل كالا فعاليت مي كنند، تحت پوشش اين بيمه قرار مي گيرند.
وي با اشاره به اينكه بيش از 90 درصد از حجم جابه جايي ها در كشور توسط ناوگان حمل و نقل جاده اي انجام مي شود، افزود: داشتن منابع انساني مطلوب و رانندگان سالم و داراي امنيت خاطر در بخش حمل و نقل براي افزايش ايمني سفرهاي جاده اي از اهميت بسياري برخوردار است و تامين بيمه آنها در جلب رضايت و افزايش انگيزه فعالان اين حرفه براي خدمت رساني بهتر تاثيرگذار است.

 



سازمان محيط زيست: موتورسيكلت هاي فاقد معاينه فني شماره گذاري نمي شوند

سرپرست و معاون دفتر آلودگي هواي سازمان محيط زيست از مكاتبه اي با فرماندهي نيروي انتظامي براي جلوگيري از شماره گذاري موتورسيكلت هايي كه معاينه فني ندارند، خبر داد.
مسعود زندي درباره شماره گذاري موتورسيكلت ها از ابتداي ارديبهشت، گفت: اين مسئله از سوي سازمان محيط زيست به شدت تحت پيگيري است و مكاتباتي با نيروي انتظامي نيز داشته ايم.
وي در ادامه افزود: در اين مكاتبات تأكيد شده پيش از شماره گذاري، موتورسيكلت ها بايد به مراكز معاينه فني مراجعه كرده و موفق به اخذ برچسب شوند.
سرپرست و معاون دفتر آلودگي هوا در سازمان محيط زيست با اشاره به اينكه در سال گذشته توليدكنندگان موتورسيكلت مطابق با استاندارد يورو يك فعاليت مي كردند، گفت: از ابتداي سال جديد توليدكنندگان موتورسيكلت بايد استاندارد يورو 2 را كسب كنند.
زندي در پاسخ به اين پرسش كه با اعمال استاندارد يورو 2 چه تعداد توليدكننده موتورسيكلت از رده خارج مي شوند؟ گفت: در اين زمينه هنوز آماري نداريم و تا چند ماه آينده اين آمار به صورت دقيق به دست مي آيد.

 



معاون وزير كار خبر داد توقف جذب نيرو توسط دولت

معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت كار از عدم جذب نيرو توسط دولت خبر داد و گفت: به دليل كوتاه بودن عمر زودبازده ها، آنها بايد بتوانند تا پايان برنامه پنجم به اهداف خود برسند.
به گزارش خبرگزاري مهر، حميد حاجي عبدالوهاب از ايجاد اشتغال 960 هزار نفري در قالب بنگاههاي كوچك زودبازده خبر داد و گفت: كل اشتغال ايجاد شده در بنگاههاي زودبازده 960 هزار شغل منهاي شغلهاي تثبيت شده است.
معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت كار اظهار داشت: عمر بنگاههاي زودبازده كم است و آنها بايد تا پايان برنامه پنج ساله به اهدافي كه تعيين كرده اند، برسند.
وي افزود: هر استان بايد با توجه به توانمنديهاي موجود توسط بنگاههاي كوچك و زودبازده اقتصادي، اشتغال ايجاد كنند. سند اشتغال نيز در قالب چارچوب مشخص شده در 30 استان با 30 مشاور به مرحله اجرا درخواهد آمد.
حاجي عبدالوهاب بيان داشت: قرار است ميزان اشتغالزايي دستگاهها در استانها سنجيده و در بخشهاي مختلف اقتصادي برنامه منظمي براي تحقق 1 ميليون و 100 هزار شغل تنظيم شود.
معاون وزير كار در خصوص توزيع بن كارتهاي اعتباري در بين كارمندان، گفت: اين طرح به نفع توليدكننده، مصرف كننده، سيستم بانكي و همه قشرها تمام مي شود.
وي همچنين در خصوص جذب نيروي دولتي نيز توضيح داد و گفت: دولت ديگر جذب نيرو ندارد و سعي بر اين است تا نيروي كار در بخشهاي تعاوني و خصوصي فعاليت كنند.
حاجي عبدالوهاب در زمينه مشاغل خانگي به رسمي بودن آنها اشاره و بيان كرد: اين مشاغل تحت نظارت دستگاههاي مربوطه قرار مي گيرند و حمايتهاي لازم نيز از آنها انجام مي شود. با اين كار بخش بسيار زيادي از نيروهاي جوان ما در خانه ها مي توانند به درآمد مناسبي برسند و با اين كار فرهنگ كار در خانواده ها تقويت مي شود.
معاون وزير كار تأكيد كرد: مشاغل خانگي به دليل اينكه به بنگاههاي بالادستي متصل هستند، به شكل يك مجموعه كوچك باقي نمي مانند و در بخش داخلي و بين المللي مي توانند خود را مطرح كنند. به افرادي كه مي توانند خدمات پشتيباني، كار خوشه بندي و ارتباط بين اين بنگاهها را انجام دهند به ازاي هر نفر شغلي كه ايجاد شود 10 ميليون ريال تسهيلات ارائه خواهد شد.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14