(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 12 ارديبهشت 1389- شماره 19634

آقاي كروبي ! به موازين امام برگرديد

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




آقاي كروبي ! به موازين امام برگرديد

رئيس جمهور در ادامه مناظره خود با كروبي گفت: آقاي كروبي شما از طرف امريكاييها اين جا صحبت مي كنيد اما شما يك انقلابي هستيد و در انقلاب بوده ايد و سخنرانيهاي شما عليه امريكا موجود است و حرفهايي كه در مقاطع مختلف بيان كرده ايد موجود است اما چه شده است كه امروز از امريكاييها دفاع مي كنيد و من واقعاً تعجب مي كنم. كروبي: از بيابانها نيامده ام. مهدي كروبي با بيان اين كه بزرگترين سرمايه امام(ره) صداقت بود تصريح كرد: بايد دولت اعتماد مردم را جلب كند تا اين وضعي كه به وجود آمده است درست شود. وي افزود: نكته دوم آماري است كه شما ارائه مي دهيد؛ (انگار) من از بيابان آمدم و اصلاً اطلاعاتي ندارم ولي 16 سال در مجلس شوراي اسلامي بودم و از گروههايي هستم كه از همان اوّل در مجلس بودم يعني زماني كه شما بخشدار ماكو يا فرماندار خوي بوديد من در مجلس نايب رئيس بودم؛ من كه از بيابانها نيامده ام من خودم با آمار و ارقام سر و كار دارم و تمام كساني كه اين آمار و ارقام را مي دهند خلاف آمار و ارقام شماست. وي افزود: اين كه نمي شود برادر عزيز! من مي گويم دوستان شما بيايند نه در صدا و سيما بلكه در دانشگاهها با دوستان ما بنشينند و صحبت كنند. بانك مركزي گفته است تورم 25 درصد است شما اين روزها آن را با يك محاسبات عجيب رسانده ايد به 14 درصد. كروبي: مادر و ننه جون من هم تورم را مي فهمند كروبي گفت: تورم غير از مسائل علمي، با شكم و زندگي مردم سر و كار دارد. خيالات و توهم نيست. ننه جون من كه البته هم مادرم و هم ننه جانم فوت كرده اند هم تورم را مي فهمند. كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: آقاي ضرغامي يك مرتبه گفت كه گوشت كيلويي شش هزار تومان است اما اينها مي گويند بگوييد چهار هزار تومان؛ يك گروهي بايد بنشيند و روي اينها بحث كنند. ولي شما آماري مي دهيد كه اين قدر گلستان شده است ولي كارشناسان مي گويند نرخ بيكاري رشد داشته و برخلاف آمار شما مي گويند. وي افزود: من الان هم انقلابي هستم با همان سوابق و در خط امام. خط انحراف و كجي كه با امام مشكل داشت شما را هدايت مي كند. جمهوري اسلامي ايران سه كلمه مورد نظر امام بود كه براي جمهوريتش محدوديت قائل شديد، شما چرا از اين همه آدم كه رد صلاحيت شدند دفاع نكرديد كروبي: 40 ميليارد تومان وام با دستور شما به محصولي دادند وي ادامه داد: به دستور شما 40 ميليارد تومان وام دادند به آقاي محصولي؛ ما نمي توانيم اسم ببريم. بايد يك كميته تحقيق درست شود تا ببينيم صحبتهاي آقاي احمدي نژاد درست است يا نه و اگر درست بود با رشادت تمام مي آيم و از مردم عذرخواهي مي كنم. شما همين تعهد را بدهيد. ولي قوّه قضائيه مي گويد اين آقا اين قدر هياهو مي كند ولي يك پرونده ارائه نداده است. چرا مي گويند 300 ميليارد تومان در زمان شما كه شهردار تهران بوديد گم شده و چند بار خواستند بررسي كنند و كميسيون مربوطه هم دوبار تصويب كرد ولي صحن مجلس جلوي آن را گرفت؛ خب مجلسي كه دو هزار نفر آن را شوراي نگهبان رد مي كند همين مي شود. وي افزود: در پرونده نفت اردبيل خود قوّه قضائيه مي گويد جلوي آن را گرفتيم؛ رقمي كه وقتي حضرت عالي آن جا بوديد. حالا من اگر فساد نمي شد اسامي را مي گفتم و آيا اينها نبايد مشخص شود؟
احمدي نژاد: اگر محصولي وام گرفته مال شما در ادامه اين مناظره، محمود احمدي نژاد تأكيد كرد: آقاي كروبي! اطلاعاتي كه به شما داده اند اطلاعات غلطي است. يكي از آنها را فقط اثبات كنيد بقيه اش بماند. كروبي گفت: ببخشيد من اشتباه كردم حرف زدم. وي افزود: شما گفتيد كه 40 ميليارد تومان به دستور من به آقاي محصولي داده شده است؛ سند خود را به قوّه قضائيه بدهيد. اينها بازي تبليغاتي است. اگر آقاي محصولي در عمرش يك ريال از بانكي وام گرفته است مال آقاي كروبي و تيمش چه برسد به اين 40 ميليارد. اين كه شما آمار رسمي كشور را زير سؤال مي بريد يعني گذشته خود را زير سؤال مي بريد نه احمدي نژاد رابا اشاره به جزوه آمار توهينها و اتهامات روزنامه متعلق به كروبي (اعتماد ملي) گفت: اينها تيتر اتهاماتي است كه روزنامه شما به من زده است؛ اگر در دوران مسؤوليت من چه در دولت، چه در استانداري و چه در شهرداري يك ريال كسي سند تخلف داشت و نه 300 ميليارد تومان، هزار دفعه روزنامه شما و دوستانتان پر مي كردند؛ اين كه همين طوري مسائل را مطرح كنيد كه نمي شود. كسي كه كانديدا است خانواده اش و ستادش اموال خود را اعلام كنند.
احمدي نژاد ادامه داد: من گفته ام كسي كه كانديدا است خانواده اش و ستادش اموال خود را اعلام كنند و بگويند از كجا آورده اند و اين تعهد را هم بدهند كه اگر اموالي را پنهان كرده اند قوّه قضائيه بگيرد و در اختيار مردم قرار دهد. من كسي را به فساد متهم نمي كنم. ولي آقاي كروبي شما كه نيروي انقلاب هستيد چرا از آقاي شهرام جزايري پول گرفتيد؟ وي افزود: اگر كسي به من پول داده سند آن را منتشر كند. شما يك 300 ميليون و يك 200 ميليون از شهرام جزايري پول گرفتيد كه 300 ميليون را تأييد كرديد و 200 ميليون نيز در پرونده ثبت شده است كه او گفته و البته من تأييد نمي كنم. شما يك شخصيت سياسي هستيد. چرا او اين پول را به شما داد و هيچ سؤال نكرديد كه چرا و با چه هدفي اين پول را به شما داد؛ اين سؤالها باز هم باقي است. شما هنوز انتخابات را زير سؤال مي بريد كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: شما هنوز انتخابات را زير سؤال مي بريد و سيستمي كه خود شما چند بار با آن انتخاب شده ايد را زير سؤال مي بريد در حالي كه مجريان انتخابات صد درصد دوستان شما و هم حزبي هاي شما بودند. وي افزود: من مي گويم همگي اموال خود را اعلام كنيم؛ من هم همين جا به قوّه قضائيه مي گويم اگر در بستگان من و يا اطرافيان من كسي تخلفي كرد جدّي تر و محكم تر برخورد كنيد و اگر من يك مورد براي وساطت كسي به قوّه قضائيه زنگ زدم يا پيغام فرستادم اعلام كنند. احمدي نژاد ادامه داد: من يك دانشگاهي هستم و بايد بنشينيم با هم علمي بحث كنيم؛ شما به چه استنادي اعداد و ارقام را رد مي كنيد؟ بايد يك گزارش ديگر بياوريد. كروبي: جرأت شما زياد است مهدي كروبي در ادامه مناظره تلويزيوني خود با محمود احمدي نژاد با بيان اين كه ما در همان مسأله اوّل مانديم، خطاب به احمدي نژاد گفت: من درباره اين آمار و ارقامي كه شما مي دهيد ادعاي كارشناسي ندارم. ولي از همه كارشناسان كه مي پرسم اشكالات جدّي دارند. كروبي ادامه داد: جرأت شما زياد است و اسم هم مي بريد ولي من نمي توانم اسم افراد را ببرم.
دبير كل حزب اعتماد ملي خاطر نشان كرد: من كه نمي توانم اسم افراد را ببرم ولي شما در مورد آقاي هاشمي صحبت كرديد، در حالي كه خودتان در گذشته عبارت بلندي در تعريف آقاي هاشمي گفته ايد. آقاي هاشمي در اين دوره ميرحسين موسوي را تأييد مي كند.
كروبي گفت: من علاوه بر اين كه با آقاي هاشمي دوست و رفيق هستم باهم اختلاف نيز داريم به طوري كه دوره قبل در مقابل من ايستاد و امروز هم آقاي موسوي را تأييد مي كند و من را تأييد نمي كند. اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در خصوص سياست خارجي دولت نهم نيز گفت: شما مي گوييد سياست خارجي ما غوغا كرده. اين چه غوغايي است كه شما تبريك هم كه مي گوييد، جوابتان را هم نمي دهند.
كروبي به نامه امام(ره) به گورباچف اشاره كرد و افزود: آقاي جنتي نامه شما را با نامه امام(ره) مقايسه كرد. گورباچف هنوز به آن نامه امام(ره) افتخار مي كند وي ادامه داد: شما مي گوييد ما به حياط خلوت امريكا در كشورهاي لاتين راه پيدا كرديم، من از شما مي پرسم چه چيزي نصيب ما شده است؟ آقاي چاوز هم با اوباما و هم با صدام ديدار كرده و حتي وقتي صدام را در آغوش گرفت بيش از شما او را فشار داد. وي اضافه كرد: اين چه حياط خلوتي است كه رابطه ما با همه جا به هم خورده و مشكلات جدّي مثلاً با ايتاليا، كشورهاي اروپايي و خيلي كشورها به وجود آمده است و از طرف ديگر شما مي گوييد تحريمها عليه ايران اثري ندارد، ولي من مي گويم كه ما با همه اينها مشكل داريم. دبيركل ّ حزب اعتماد ملي با اشاره به برخي اظهار نظرهاي مقامات رژيم صهيونيستي اظهار داشت: رئيس سابق موساد مي گويد: اگر صدها ميليارد دلار از سوي موساد خرج شده بود تا كسي منافع اسرائيل را تأمين كند، احدي بهتر از احمدي نژاد نمي توانست اين خدمت را انجام دهد.
وي افزود: البته اين كه من صحبت اينها را مي گويم لابد صهيونيست هم مي شوم. كانديداي انتخابات دهم رياست جمهوري افزود: پيام امام خميني(ره) با پيام احمدي نژاد زمين تا آسمان فرق دارد امام در گذشته مي گفتند جايي كه به شما بي احترامي مي كنند نرويد.
كروبي ادامه داد: وقتي من به ايتاليا رفتم ايتالياييها گفته بودند ما در حد رئيس جمهور از ايشان استقبال كرديم تا آمد و امروز وقتي شما به برخي جاها مي رويد و اين بي احترامي ها كه مي شود براي ما تلخ است اين چه بركتي دارد كه شما مي گوييد داريد جهان را مديريت مي كنيد؟
زير عبارت خليج عربي نشستيد وي افزود: شما به يكي از اجلاسهاي عربي رفتيد و در زير عبارت خليج عربي نشستيد و عكس شما هم موجود است و ما حالا بايد تو سر خود بزنيم و بگوييم كه اين جا خليج فارس است؛ 500 سال قبل از ميلاد مسيح هم خليج فارس است، الان هم خليج فارس بود. آيا اين سياست خارجي ماست؟ امروز عربها آن قدر پررو شده اند كه مي گويند مثلاً ما در صورتي در مسابقات ورزشي كشورهاي اسلامي شركت مي كنيم كه به جاي خليج فارس كلمه خليج بنويسيد.
محمود احمدي نژاد در ادامه مناظره با بيان اين كه بالاخره آقاي كروبي جواب ندادند كه چرا از شهرام جزايري پول گرفته اند. ( كروبي بلافاصله با بيان اين كه آفرين به هوشتان مي گويم خاطرنشان كرد: شما جواب سؤالات من را نداديد و من هم مخصوصاً جواب شما را ندادم).
احمدي نژاد گفت: شما 300 ميليون گرفته ايد و در دستگاه قضايي هم ثابت شد و حكم آن هم صادر شده و نفوذ شما هم در دستگاه قضايي اگر صد برابر من نباشد كمتر از من نيست. اگر كسي يك مورد از من سفارش كرده و يا من سفارش كسي را كردم اعلام كنيد. شما بدترين توهينها را به من كرديد و حتي عكس همسر من را كه نقشي در اين قضايا ندارد در روزنامه خود چاپ كرديد و به آن توهين كرديد؛ شما اگر يك برگ سند عليه من داشتيد چاپ مي كرديد؛ نه شما بلكه همه چاپ مي كردند. وي افزود: در موضوع شهرداري، آقاي موسوي لاري (وزير وقت كشور) مي خواستند پرونده سازي كنند به من گفتند برو كنار من گفتم هرچه از من داريد در روزنامه چاپ كنيد و الان هم به شما مي گويم هرچه از من يا خانواده من داريد در روزنامه تان چاپ كنيد و پاي آن مرد و مردانه بايستيد. مردم بايد بدانند چه كسي رئيس جمهور آنان است. من مي گويم همه اموال ستادها و وزرايمان را اعلام كنيم، هرچه تقلبي بود قوّه قضائيه آن را بگيرد. احمدي نژاد در ادامه تأكيد كرد: بالاخره شما نگفتيد آن 300 ميليون چه شد.
احمدي نژاد: آقاي كروبي انحراف از موازين امام از شما بعيد است وي افزود: شما مي گوييد به ايتاليا رفته ايد و شما را تحويل گرفته اند. نوش جانتان! از نظر من دنيا فقط چند كشور اروپايي و امريكايي نيست. آقاي كروبي به موازين امام برگرديد. اين قدر انحراف از موازين امام از شما بعيد است. چند كشور اروپايي تحويلمان نگرفتند؟ من به 60 كشور خارجي رفتم و 60 رئيس جمهور به كشور ما آمدند و وزارت خارجه اينها را اعلام مي كند.
كروبي در اين هنگام گفت: پنج تا از كشورهايي كه از شما الگو خواستند نام ببريد كه احمدي نژاد جواب داد: جناب آقاي كروبي شما صحبتتان را كرده ايد. كروبي گفت: من عذرخواهي مي كنم. احمدي نژاد گفت: بنده اگر ان شأالله در اين دوره هم رأي بياورم به هيچ وجه از سياستهاي خارجي شما و آقاي خاتمي پيروي نخواهم كرد، چون آنها را به ضرر كشور مي دانم و نتيجه آن هم معلوم شد كه انرژي هسته اي را دادند و محور شرارت هم شدند و تعهد هم دادند، ولي الان همه چيز برگشته است. وي ادامه داد: شما بايد افكار عمومي دنيا را در دست بگيريد. آقاي اوباما دو روز پيش چه گفت؟ اينها آثار چيست؟ آيا دل او براي ما سوخته يا اين كه ديپلماسي كشور باعث چنين چيزي شد.
وي با اشاره به تغيير مواضع مقامات امريكا درباره ايران خاطرنشان كرد: چطور شما پيروزي ملّت و ارتقاي جايگاه ايران را انكار مي كنيد؟ شما مي گوييد ايتاليا ناراحت است، خب باشد مگر ايتاليا ملاك ماست؟ و يا چند كشور اروپايي و امريكايي؟ احمدي نژاد تأكيد كرد: آقاي كروبي! آنها هم همين حرف را مي زنند. آقاي بوش هم عين حرفهاي شما را مي زد و مي گفت چرا ايران مقاومت مي كند و چرا انرژي هسته اي مي خواهد و چرا عليه رژيم صهيونيستي حرف مي زند؟ شما هم همان حرفها را تكرار مي كنيد و مي گوييد رابطه مان با همه جا به هم خورده است اما من مي پرسم رابطه ما با كجا به هم خورده است؟ وي خطاب به كروبي افزود: آيا يادتان رفته كه در دولتهاي قبلي چه اتفاقاتي مي افتاد؟ من پاسخ شما را درباره خليج عربي نمي گويم بلكه به اساتيد زبان عرب ارجاع مي دهم كه مي گويند در «دول الخليج العربيه»، «العربيه» به دول برمي گردد نه به خليج و هيچ وقت نمي گويند «خليج عربيه» بلكه مي گويند خليج عربي. احمدي نژاد گفت: من متأسفم، شما و دوستانتان چند بار اين حرف را زده ايد. اجازه دهيد اساتيد زبان عربي اين را تشريح كنند. كانديداي دهمين دوره رياست جمهوري ادامه داد: من به خانم رهنورد احترام مي گذارم و دو بار از آقاي موسوي پرسيديم و ايشان فكر كرد شخص ديگري را مي گويم. بحث ما نحوه استاديار يا دانشيار شدن ايشان است چرا كه قانون براي همه يكي است و نمي شود بگوييم كسي انقلابي بوده پس حق ّ بيشتري بايد داشته باشد. وي افزود: شما در سال 65 رئيس حج بوديد و آن جا سخنراني كرديد و اعلام كرديد كه راه نجات فلسطين بسيج عمومي و جنگ مسلحانه با اسرائيل است و جمهوري اسلامي با همه امكانات خود آماده است، در اين مبارزه به صورت جدّي و فعال شركت كند و در اين رابطه 300 هزار نفر در گردانهاي قدس سازماندهي شده اند. حال من از شما مي پرسم شما چه كاره نظام بوديد؟ الان مواضع سياست خارجي ما هم مورد تأييد ملّت است و هم مورد تأييد مجلس است و هم مورد تأييد رهبري؛ بقيه چه كاره اند. ادامه داد: شخصي هم مي آيد خيلي معمولي اظهار نظر مي كند و ما هم تشكر مي كنيم ولي نظام نيستند، چرا خودشان را جاي نظام مي گذارند؟ اگر بنا بود رژيم صهيونيستي جايزه بدهد بايد به اين موارد جايزه مي داد. آقاي كروبي شما از آن موضع به اين موضع رسيديد كه وقتي من در مورد هولوكاست دو تا سؤال منطقي مطرح مي كنم، به جاي اين كه رژيم صهيونيستي را محكوم كنيد من را محكوم مي كنيد؟
احمدي نژاد ادامه داد: به نظر من مواضع تغيير پيدا كرده است. من شما را دوست دارم اما چقدر فاصله؟ امريكاييها، اروپاييها و صهيونيستها ناراحت شدند و شما هم ناراحت شديد و اعتراض مي كنيد؟ كانديداي رياست جمهوري دهم در ادامه يك شاخص ديگر را در اقتصاد، نسبت صادرات و واردات به درآمدها عنوان كرد و افزود: از سال 60 و 63 از دولت دوم (64 تا 67) بيش از درآمد ارزي واردات شده يعني يا از خارج قرض گرفته اند يا از بانك مركزي. در دولتهاي قبل هم همين طور بوده يعني بالاي 100 درصد. در اين دولت نسبت واردات به صادرات نفت و گاز 83 درصد شده است و نسبت واردات به واردات به درآمدهاي ارزي 63 درصد شده است؛ يعني صادرات غير نفتي ما رشد جهشي داشته و درآمد ارزي ما ذخيره شده و امروز ذخاير ارزي بانك مركزي ما بالاترين و مطمئن ترين در طول تاريخ كشور است كه من عدد آن را نمي گويم ولي مراكز اقتصادي جهاني آن را تا 120 ميليارد دلار برآورد كرده اند.
احمدي نژاد ادامه داد: من فكر مي كنم با هياهو و زدن اتهامات نمي شود كشور را اداره كرد. كشور را براساس منطق و عالمانه مي توان اداره كرد. احمدي نژاد گفت: برادر عزيز آقاي كروبي! رئيس جمهور بايد كارشناس ارشد باشد. اين كه من نمي دانم و كارشناسان فلان حرف را مي زنند درست نيست اگر دو كارشناس حرف متفاوت زدند شما از كجا متوجه مي شويد كه كدام درست است. احمدي نژاد خاطر نشان كرد ضمناً ماجراي شهرام جزايري فراموش نشود. كروبي: جزايري چيزي از من نخواست؛ من بايد از مردم پول بگيرم مهدي كروبي كانديداي انتخابات دهم رياست جمهوري در ادامه مناظره گفت: چند نكته را در اين جا عرض مي كنم و موضوع آقاي جزايري را هم مي گويم؛ اوّلاً سال 65 حتماً لشكر قدسي وجود داشته يا نداشته، من نگفتم. من هميشه وقتي در آن جا صحبت مي كردم بر اساس سياست امام(ره) بوده كه صريح مي گفت نه شرقي نه غربي و براساس مبناي حرف امام(ره) مي گفتند مي خواهيم راهپيمايي كنيم و ما مي خواهيم جهان اسلام را مقابل اين دو تا قرار دهيم.
كروبي ادامه داد: بحث جنگ مسلحانه نبود و بنده همان طور كه شما فرموديد نه خبر داشتم و نه هيچ چيز ديگر؛ اگر هم بحث منافع ملي نبود يك سلسله مسائل ديگري را مي گفتم كه مواردي بود كه خلاف دستور امام(ره) تحركاتي شده بود و امام جلويش را گرفت.
پاورقي

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14