(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 12 ارديبهشت 1389- شماره 19634

حقيقتي تلخ درباره مسواك شما
پيش به سوي انرژي رايگان
بوي خوش غذا انسان را پير مي كند!
حيات مدفون در زمين
مدرن ترين پل معلق درجهان
مناسبت ترين سوخت براي خودرو ها
رشد اندامهاي قطع شده امكان پذير مي شود
ميكروب و باكتري اشتها را زياد مي كند
چشم مصنوعي مي بيند!
كليد مرگ بدن در دست سلولهاي جلاد



حقيقتي تلخ درباره مسواك شما

مسواك شما كثيف تر از آن چيزي است كه تصور مي كنيد.آيا تاكنون فكر كرده ايد كه در مسواك شما چه چيزهايي كمين كرده است. مسواك ها سرشار از انواع ميكرب ها هستند.
به گزارش سلامت نيوز، تحقيقات نشان مي دهد كه يك مسواك بدون درپوش مي تواند بيش از 100 ميليون باكتري را در خود جاي دهد. اما نگران نباشيد. به هر حال دهان ما نيز چندان استريل و عاري از ميكرب نيست.
صدها ميكروارگانيسم در دهان ما هر روز وجود دارد و اين مشكل چندان بزرگي نيست. در واقع مي توان گفت كه مشكل زماني جدي مي شود كه تعادل اين باكتري ها در دهان به هم مي خورد.
بهتر است بدانيم كه پلاك ها يا همان جرم هاي روي دندان، باكتري ها هستند و بنابر اين با هر مرتبه مسواك زدن اين باكتري ها به مسواك منتقل مي شود. سوالي كه در اين رابطه مطرح
مي شود اين است كه آيا ممكن است در نتيجه مسواك هاي آلوده بيمار شد؟ پاسخ چندان روشن نيست، فارغ از اين حقيقت كه چه تعداد باكتري در دهان ما زندگي مي كنند و يا از طريق دهان به مسواك منتقل مي شوند بايد گفت كه دفاع بدن در مقابل اين باكتري ها به قدري هست كه دچار عفونت ناشي از ميكرب هاي روي مسواك نشويد.
خوشبختانه بايد گفت كه بدن به طور خودكار عليه اين باكتري ها مبارزه مي كند ، بدون آنكه علامتي از ناراحتي مشخص شود. به همين دليل ما به درستي خبر از شواهد ميكربي روي مسواكي كه در دستشويي يا هر جاي ديگر قرار مي دهيم نيستيم . با اين حال بهتر است نكات زير را رعايت كنيد تا از بروز همان مشكلات نادر كه در نتيجه آلودگي مسواك است نيز مصون بمانيم.
1- مسواك را دور از محل توالت قرار دهيد . در بسياري از خانه ها دستشويي و توالت در كنار هم تعبيه شده و به عبارتي بسيار نزديك به هم هستند و در اغلب موارد نيز مسواك در ليواني كنار كاسه دستشويي قرار
مي گيرد. هر توالتي گازهاي آلوده در هوا پراكنده مي كند و اين جاي تعجب است كه چرا مسواك را آن نزديكي ها قرار
مي دهيد. با اين توصيفات تاكيد مي شود كه تا آنجا كه امكان دارد مسواك را جايي دور تر از توالت قرار دهيد.نكته بعد اينكه بعد از توالت كردن و قبل از مسواك زدن حتما دستان خود را با آب و صابون بشوييد.
2- مسواك خود را بعد از هر بار مصرف به دقت شستشو دهيد.
3- مسواك خود را خشك نگه داريد . همان طور كه مي دانيد باكتري ها تمايل زيادي به
محيط هاي مرطوب دارند. بنابر اين سعي كنيد مسواك خود را در فاصله زماني هر مرتبه مصرف، خشك نگه داريد. از درپوش مسواك بهتر است استفاده نكنيد زيرا رطوبت مسواك را حفظ
مي كند و محيط را هر چه بيشتر مستعد رشد باكتري ها مي كند.
4- مسواك خود را مستقيم نگه داريد. قرار دادن مسواك در جايي كه مستقيم باشد بهتر است از حالت افتاده آن روي هر سطح
5- هرگز از مسواك ديگران استفاده نكنيد و چنين اجازه اي نيز به ديگران ندهيد كه بخواهند از مسواك شما استفاده كنند. حتي توصيه مي شود كه مسواك خود را در مجاورت مسواك ديگري قرار ندهيد ، زيرا باكتري ها از يكي به ديگري منتقل مي شود. هم اكنون محصولات مختلفي در بازار وجود دارد كه مدعي است
مي تواند مسواك را عاري از باكتري كند .
روش هايي كه اين محصولات دارند به كمك گرما ، اشعه يا اسپري هاي باكتري كش است و بعضي از مسواك ها نيز گفته
مي شود كه حاوي فرچه ضد رشد باكتري است. شواهد نشان
مي دهد كه بعضي از اين راهكارها مفيد است و منجر به از بين رفتن باكتري مي شود. بنابر اين اگر تصميم گرفته ايد كه از اين محصولات استفاده كنيد تاييديه سازمان غذا و دارو را در اين زمينه در نظر بگيريد. همچنين به خاطر داشته باشيد كه حتي بهترين محصولات نيز قادر به از بين بردن تمام باكتري ها نيستند. بعضي از وب سايت ها پيشنهاد مي كنند كه مثلا مسواك را در مكروويو قرار دهيد تا باكتري ها از بين برود، اما همين عمل ممكن است كاراريي مسواك را تحت تاثير قرار دهد و به عبارتي به ساختمان مسواك آسيب وارد كند.
بهترين راهكار ممكن در اين رابطه اين است كه مسواك خود را بعد از مدتي استفاده دور بياندازيد. زمان پيشنهادي در اين رابطه هر سه تا چهار ماه يكبار است.
و نهايت اين كه به خاطر داشته باشيد كه اين باكتري ها هستند كه موجب بد بويي دهان، پوسيدگي دندان و بيماري هاي لثه مي شوند . بنابر اين مسواك زدن و نخ كشيدن به دندان ها را هرگز فراموش نكنيد . همچنين شستشوي دهان با مواد شوينده ضد باكتري قبل از مسواك زدن از انتقال باكتري به مسواك ممانعت مي كند.

 



پيش به سوي انرژي رايگان

دانشمندان هم اكنون سرگرم بررسي امكان اجراي طرحهاي مهندسي فضايي هستند كه در صورت اجرا و تلاش براي ساخت ايستگاه فضايي بين المللي را تحت الشعاع قرار مي دهد. دانشمندان كشورهاي اروپايي، ژاپن و آمريكا امكان ساخت و استقرار صفحه هاي خورشيدي بسيار بزرگ در مدار زمين را بررسي مي كنند تا انرژي پاك و ارزاني را براي استفاده در صنعت و خانه فراهم سازند. ساخت آرايه اي بسيار بزرگ از صفحه هاي خورشيدي و استقرار آن در بيرون از جو زمين يك مزيت بسيار مهم دارد؛ در بيرون از جو زمين هيچ ابري وجود ندارد و در نتيجه چيزي مانع جريان پيوسته انرژي خورشيد به صفحه ها نمي شود.
با اين همه اندازه بسيار بزرگ اين صفحه هاي خورشيدي يك جنبه منفي اين طرح است كه دشواري هاي فني زيادي را در راه طراحي و ساخت آن و در نتيجه انتقال انرژي رايگان فضا به زمين به وجود مي آورد.
اجراي اين طرح چنان سخت و دشوار است كه انجام آن را به ساخت اهرام سه گانه مصر تشبيه كرده اند.
لازمه انجام چنين طرح بزرگي، در اختيار داشتن ناوگاني از موشك ها و فضاپيماها است كه بتواند چندين تن مواد و ابزار را به طور منظم به فضا ارسال كند. در اينجا صحبت از يك پرواز در ماه و هفته نيست، بلكه صحبت از انجام صدها پرواز در هر ماه و هر هفته است.
به گزارش بي بي سي پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد كه نصب آرايه هاي بزرگ صفحه هاي خورشيدي در فضا به لحاظ فني شدني است و استفاده از روبات ها در آينده اي نزديك باعث مي شود نصب ساختارهاي بسيار بزرگ در فضا سريع تر و ايمن تر انجام شود. ناسا پيش از اين ساخت فضاپيماهاي جانشين شاتل را آغاز كرده است كه در صورت به كارگيري آنها، هزينه هاي حمل و نقل فضايي كاهش مي يابد. هم اكنون هر پرواز فضاپيماها حدود نيم ميليون دلار هزينه دارد. لئوپولد سامرر از سازمان فضايي اروپا بر اين باور است كه تا زمان ساخت و نصب صفحه هاي خورشيدي در فضا، فقط 20سال فاصله داريم. وي در عين حال تاكيد مي كند هزينه هاي اين طرح بسيار زياد است بنابراين لازم است كه همانند ساخت ايستگاه فضايي بين المللي يك همكاري بين المللي ديگر نيز انجام شود.
به گفته رابرت لين وي از يك شركت فضايي انگليسي- فرانسوي حضور بخش خصوصي مي تواند باعث كاهش هزينه ها شود، اما در هر صورت دولت ها بايد اولين گام ها را بردارند. با اين همه وي پيش بيني مي كند كه بالاخره روزي اين طرح عملي شود. مشكلي كه هم اكنون پيش روي پژوهشگران و مهندسان قرار دارد بهبود فناوري هاي موجود است تا بتوانند صفحه هاي خورشيدي ارزان تري توليد و آنها را به فضا ارسال كنند، انرژي هاي كسب شده را به ميكروويو يا نور ليزر تبديل كنند و در نهايت اين انرژي را به زمين بفرستند. به گفته دانشمندان معلوم شده است كه انجام اين طرح به لحاظ فني شدني است. در اينجا هم يك بار ديگر مشكلات اقتصادي مانع انجام كار است. با اين همه بسياري از دانشمندان بر اين باورند كه به رغم دشواري هاي فني و موانع اقتصادي براي انجام چنين طرحي، مزيت هاي آن بسيار روشن است.
انجام چنين طرحي، راهگشاي بسياري از طرح هاي فضايي ديگر است و راهبرد اكتشاف در فضا، دفاع از سياره، تجاري سازي فضا و گردشگري فضايي دستخوش دگرگوني هاي بسيار مي شود.
به نظر مي رسد انجام چنين طرح هايي با استفاده از همياري هاي بين المللي باعث مي شود كه از شدت برخي فشارها همانند كاهش منابع و افزايش جمعيت كاسته شود. دشواري هايي همانند كاهش منابع و افزايش جمعيت از جمله مشكلاتي است كه همه كشورها علاقه مندند بر آن چيره شوند. به گفته كارشناسان هنگامي كه اين طرح را افتتاح كرديم و توانستيم از اين ابزار استفاده كنيم، آن وقت مي بينيم كه دروازه اي رو به جهاني ديگر در برابر ما گشوده شده است.

 



بوي خوش غذا انسان را پير مي كند!

دانشمندان آمريكايي با بررسي بر روي مدلهاي حيواني نشان دادند كه رايحه خوش غذا موجب تحريك شدن پيري مي شود.
محققان دانشگاه ميشيگان دريافتند كه يك درك حسي ساده رايحه خوش يك غذاي دلپذير مي تواند منجر به پيري شود.
اين پژوهشگران با كار بر روي مدلهاي حيواني شامل كرمهاي نماتود و پشه ميوه (مگس سركه) نشان دادند كه بدون حواس بويايي و چشايي اين ارگانيسمها مي توانند به مدت طولاني تري عمر كنند.
اين دانشمندان با استفاده از تكنيكهاي ژنتيك مولكولي و دستكاري محيطي و رفتاري موفق شدند دي اكسيد كربن را به عنوان اولين ماده معطر كه قادر است فيزيولوژي را تغيير دهد و بر روي پيري اثر بگذارد شناسايي كنند.
نتايج اين تحقيقات حاكي از آن است كه مگسهاي ميوه اي كه حس درك دي اكسيدكربن در آنها از بين رفته بود نسبت به مگسهاي با توانايي درك طبيعي بيشتر عمر مي كردند. اين مگسها همچنين مي توانستند مقاومت بهتري نسبت به استرس از خود نشان دهند.
براي بسياري از حشرات از جمله مگس ميوه، دي اكسيدكربن يك رايحه مهم طبيعي است كه مي تواند حضور يك منبع غذايي و يا حضور يك منبع استرس منفي (خطر) را نشان دهد.
تاكنون مشخص شده بود كه درك ساده يك منبع غذايي ساده مي تواند فوايد مرتبط با سلامت وعمر طولاني مرتبط با يك رژيم غذايي سرشار از كالري را از بين ببرد اكنون اين دانشمندان نشان دادند كه منشاء اين پديده دي اكسيدكربن است.
براساس گزارش Science Now، محققان در اين خصوص اظهار داشتند: «ما در حال كار بر روي اين نكته هستيم كه چگونه درك حسي بر روي سلامت اثر مي گذارد. حدود 50 نورون وظيفه اوليه درك دي اكسيد كربن را دارند و مي توانند تغييراتي را القا كنند كه به پيري ارگانيسم شتاب مي بخشند. بي شك در انسان رايحه يك مخمر يا درك دي اكسيدكربن نمي تواند بر روي طول عمر اثر بگذارد اما درك غذاهاي لذيذ يا درك خطر مي تواند اثرات مشابهي بر كاهش طول عمر برجاي بگذارد.»

 



حيات مدفون در زمين

محققان زمين شناس و زيست شناس به منظور يافتن پاسخ بسياري از سأالاتي كه درباره منشأ حيات بر روي زمين مطرح است، در تلاشند زندگي كه در اعماق زمين جاري است را مورد مطالعه قرار دهند.
در حالي كه فضانوردان به دنبال يافتن نشانه هايي از حيات در فضا و سياره هاي بيگانه در حال پرسه زدن در آسمانها هستند، بيولوژيستها به جستجو در ميان جهان زنده و عظيمي پرداخته اند كه در زير سطح زمين مدفون شده اند.
دانشمندان بر اين باورند تقريباً نيمي از مواد و موجودات زنده موجود بر روي سياره زمين از ديد انسان پنهان بوده يا در زير اقيانوسها، صخره ها، خاك، ريشه درختان، معادن، چاه هاي نفت، درياچه ها و سفره هاي آب زيرزميني پنهان شده اند. اين نوع حيات به «زيست كره زير سطحي» شهرت يافته است، جهاني تاريك كه خورشيد و ستارگان در آنجا نمي درخشند و به همين دليل برخي آن را زيرزمين سياره زمين مي خوانند.
به گفته «كاترينا ادواردز» ميكروبيولوژيست دانشگاه كاليفرنياي جنوبي، محدوده قابل سكونت در سياره زمين تا عمق صدها هزار متر امتداد دارد و تعداد ارگانيزمهايي كه در اين محيط زندگي مي كنند شايد با تمامي جانداراني كه بر روي زمين در حال پرسه زدن هستند برابري كرده و مي توانند به حل بسياري از مشكلات مربوط به محيط زيست، كشاورزي و صنعت كمك كنند. براي مثال زمين شناسان در حال بررسي شيوه هاي مختلف براي ذخيره سازي دي اكسيد كربن اضافي جهان در شبكه اي جهاني در كف اقيانوسها هستند.به منظور گسترش درك از حيات در زير زمين، زمين شناسان دريايي در نظر دارند سه كشتي حفاري را به منظور ايجاد حفره هايي در بستر درياها و نصب رصدخانه هاي علمي مقاوم كه با استفاده از كابل يا ماهواره با سطح زمين در ارتباطند، راهي درياها سازند.اين كشتي ها در ماه جولاي در سواحل شمال شرق اقيانوس آرام سفر خود را آغاز خواهند كرد و طي سفر خود 6 رصدخانه زيردريايي كه به صورت شبكه با يكديگر در ارتباط هستند را در بستر اقيانوس آرام شمالي نصب خواهند كرد با استفاده از اين تجهيزات و با جاري ساختن مواد رنگي در مناطقي تعيين شده دانشمندان قادر خواهند بود جريان آبها و ميكروبهاي جاري در مسيرهاي زيرزميني را پيگيري كنند.
براساس گزارش ياهو، مطالعه بر روي زيست كره زير سطحي مي تواند به درك درست از منشأ حيات بر روي زمين و احتمال يافتن حيات در سياره هاي ديگر نيز كمك بزرگي كند در حال حاضر يكي از موارد مهم و مورد مطالعه دانشمندان تعيين احتمال استفاده ميكروبهاي نيمكره پنهاني زمين از مواد شيميايي دريايي مانند هيدروژن و سولفور به عنوان منبع سوختي است.

 



مدرن ترين پل معلق درجهان

معماري همواره به عنوان يكي از ابزارهاي هنري براي ابراز احساسات انساني و حتي در مقاطعي خاص، با اهداف نظامي يا سياسي استفاده مي شد به نحوي كه بناهايي به دست مهندسان و معماران باستاني ساخته و پيريزي شد كه هم اكنون با كمك دانش رشد يافته و مترقي فني و معماري مي توان به ارزش و جايگاه آنها پي برد.
به گزارش ديلي تلگراف، «وراتزانو ناروز بريج» يك پل دوطبقه يا دوكفه معلق است كه دهكده استاتن آيلندز را به بروكلين نيويورك وصل مي كند و به افتخار «جيوواني دا وراتزانو»، جهانگرد ايتاليايي كه پس از گذر از بروكلين پاي به رود هودسون گذاشت، نامگذاري شده است.
گفته مي شود ساخت نخستين پل هاي معلق دنيا به قرن سوم پيش از ميلاد بازمي گردد، با اين حال ساخت آنها به شكل مدرن براي استفاده در حمل و نقل
بين شهري و ارتباطات جاده اي، از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد.
اين پل كه ساختن آن از سال 1964 تا 1981 به طول انجاميد، با درازاي 1298 متر هفتمين پل بلند دنيا محسوب مي شود، اما در حال حاضر طولاني ترين پل جهان است. برجك ها و سرستون هاي اين پل از داخل مناطق شهري متروپوليتن نيويورك به خوبي ديده مي شوند و روزانه به طور متوسط، 120 هزار خودرو از روي آن عبور مي كنند.
در هر كدام از طبقه هاي اين پل معلق و شگفت انگيز، 6 مسير يا لاين براي عبور خودرو ها و جمعاً 12 لاين عبوري در نظر گرفته شده كه با دريافت 10دلار از راننده به عنوان ماليات، گذر كردن از آن ممكن مي شود. شايد يكي از دلايل شهرت پيدا كردن اين پل در سراسر دنيا آن است كه در يازدهم سپتامبر 2001، هواپيماهاي
يو اس فلايتز 175 امريكا كه براي برخورد انتحاري به برج هاي دوقلو توسط تروريست ها دزديده شد، از روي اين پل عبور كردند.
اين پل كه با ارتفاع 69 متر، بالاي رود هودسون ساخته شده است، 5 متر فاصله بين دو طبقه خود دارد تا ماشين ها براي عبور از آن، مشكلي نداشته باشند.
در ساخت اين پل معلق (كه بيشتر جنبه توريستي دارد و مسافران ماشين ها نيز هنگام عبور از روي آن حالت تعليق بين زمين و آسمان را احساس مي كنند) از 4 كابل مواصلاتي اصلي استفاده شده كه قطر هر كدام از آنها 36 اينچ يا تقريباً 70 سانتي متر است. هر كابل از 26 هزار سيم تشكيل شده كه جمعاً 143 هزار مايل طول دارند. اين پل همچنين داراي دو برج اصلي است كه هر كدام از آنها به عنوان پايه هاي اصلي نگهدارنده وزن كل پل عمل مي كنند و البته جنبه زيبايي نيز دارند. طول هر كدام از اين برج ها حدوداً 690 متر است و يكي از عجايب آن به شمار مي رود كه به رغم قرار داشتن در مسير پرواز برخي از بالگردها و هواپيماهاي آموزشي يا تك موتوره، با آنها برخوردي نداشته و دچار آسيب نشده است، همچنين از آنجا
مي توان به حجم عظيم و گسترده پروژه اجرايي اين پل پي برد كه دو طبقه مختلف آن در دو فاصله چهارساله افتتاح شدند و نيز براي ساخت هر كدام از برج هاي نگهدارنده آن، بيش از دو ميليون گره فولادي به كار رفته است.
البته اين پل غول پيكر به دليل ساختار و طراحي
منحصر به فرد خود، حجم عظيمي از فضاي شهري را اشغال كرده و در شعاع يك كيلومتري اطراف آن، هيچ منزل مسكوني، كارخانه، اداره و مدرسه اي ديده نمي شود. همچنين به محض روي دادن يك حادثه غيرمترقبه اعم از توفان، سيل، زلزله يا آتش سوزي، براي پيشگيري از هرگونه حادثه ناگوار، اين پل را مسدود مي كنند.

 



مناسبت ترين سوخت براي خودرو ها

محدوديت هاي انرژي و هزينه بالاي سوخت موجب تغييراتي در عملكرد شركت هاي خودروسازي جهان شده است به طوري كه امروزه خودروسازان بزرگ جهان تلاش مي كنند خودروهايي دوگانه سوز(هيبريدي) يا با سوختي متفاوت ارائه دهند و هرچند كه خودروسازان ژاپني و امريكايي در اين زمينه پيشگامند ولي خودروسازان اروپايي نيز از قافله عقب نمانده اند و به سمت انرژي هاي نوين روي آورده اند.
به گزارش نيويورك تايمز، تازگي بخش فني و مهندسي شركت خودروسازي لوتوس موفق شده مدل جديدي به نام « Exige 265E » را توليد كند. اين اتومبيل داراي اين ويژگي منحصر به فرد است كه در پيشرانه اش از سوخت بيواتانول
( E85 ) استفاده مي كند. اين خودرو كه 900 كيلوگرم وزن دارد، داراي يك پيشرانه 4 سيلندر از نوع سوپرشارژر است كه با كمك آن مي تواند 264 اسب بخار قدرت توليد كند.(5/2 برابر پژو 405)
قدرت پيشرانه اين خودرو از نمونه هاي
بنزين سوز استاندارد، 52 اسب بخار بيشتر است. با وجود اينكه اين خودرو ميزان كمي از سوخت بيواتانول مصرف مي كند ولي مي تواند 285 اسب بخار توان توليد كند. در چرخه سوخت سيلندرهاي اين خودرو از بيواتانول (يك ماده بازيافتي) استفاده مي شود. گازهاي خروجي از خودرو هم به ميزان بسيار زيادي كاهش يافته است.
چنين عامل هايي به لوتوس Exige كمك كرده تا در مدت زمان 4 ثانيه به سرعت 100 كيلومتر و در مدت زمان كمتر از 10 ثانيه به سرعت 260 كيلومتر دست يابد. هم اكنون نيز به عنوان برترين و سريع ترين خودروي غيربنزيني در جهان معرفي شده است و پيشرانه جذاب و قدرتمند اين خودرو به نحو خاصي درجه بندي و آرايش شده و در آن چهار پمپ انژكتور با يك ورودي بزرگ هوا براي دريچه سوخت وجود دارد كه با سيستم سوپر شارژر آن بسيار هماهنگ است.
بيواتانول E85 چيست ؟
«بيواتانول E85 » نوعي سوخت و تركيبي از 85 درصد اتانول و 15 درصد الكل و گازوئيل و بنزين است. بيواتانول از توده عظيمي از محصولات نباتي، گياه گندم، چغندر قند، نيشكر و عصاره چوب ساخته شده است. در حال حاضر بعضي ديگر از خودروسازان جهان از جمله فورد و تويوتا نيز در حال توليد خودروهايي با سيستم سوختي بيواتانول هستند. خودروهايي كه با بيواتانول كار مي كنند، قادرند كه دي اكسيد كربن موجود در هوا را جذب كرده و به مصرف برسانند. ضمن اينكه گاز خروجي اين خودرو نيز غيرسمي است.
چرا بيواتانول ؟
اتانول نام نوعي سوخت جديد و بيو به معناي زيستي و طبيعي است. تلفيق اين دو كلمه هم به معناي «اتانول طبيعي» است. از سوي ديگر امروزه انواع متفاوت سوخت هاي طبيعي در پروژه هاي تحقيقاتي روي پيشرانه هاي خاص از سوي پژوهشگران توصيه مي شود. از نگاه فني تر، اتانول E85 داراي توانمندي ها و فاكتورهاي خاص انرژي زايي است. به طوري كه به يك تيم فني- مهندسي كمك مي كند تا با يك پيشرانه معمولي به آنچه توقع دارند و البته با ميزان آلايندگي بسيار كمتر دست پيدا كنند. البته اين مسئله را بايد مدنظر قرار داد كه اتانول داراي عدد اكتان بالايي است كه به پيشرانه خودرو كمك مي كند تا با مصرف مقدار كمي سوخت در فاصله زماني كوتاهي سرعت احتراق درون موتور را افزايش دهد.
بنابراين، سوخت بيواتانول نسبت به ديگر سوخت هاي طبيعي (از جمله متانول) بسيار سريع تر در چرخه احتراق قرار گرفته و موجبات افزايش كارايي و فعاليت پيشرانه خودرو را فراهم مي كند.
مدير بخش فني- مهندسي شركت لوتوس دلايل معقولي را براي توليد Exige با مصرف سوخت بيواتانول بيان مي كند. توماس رايش در اين مورد
مي گويد: ما مي خواستيم به جهانيان نشان دهيم كه خودروهاي سبز (سبز به معناي كمترين آلايندگي است) مي توانند بالاترين نيروي حركتي را نيز توليد كنند. تمام تلاش متخصصان ما براي به اثبات رساندن اين مسئله توليد و عرضه مدل Exige است.
ايجاد چنين شرايطي از سوي خودروسازان به كليه رانندگان حرفه اي و آنان كه ديوانه وار سرعت را دوست دارند و حتي توليدكنندگان انرژي در جهان ثابت كرد كه همواره راه حل بهتري وجود دارد، هم اكنون اين گزينه برتر، بهره گيري از سوخت بيواتانول و طراحي پيشرانه هاي خاص اين سوخت است.
محققان نام اين پروژه را استراتژي سبز گذاشته اند كه با موفقيت بزرگي كه همراه داشت، باعث شد بشر همچنان اميدوار باشد براي نسل هاي آينده اش سوخت فسيلي باقي خواهد ماند.
خودروسازي لوتوس نخستين سردمدار توليد موتورهاي احتراق درون سوز با سيستم هاي جديد سوخت هاي بيواتانول است؛ سوختي كه كمترين ميزان دي اكسيدكربن را توليد مي كند و موضوع سوخت بحراني است كه كليه كارخانجات بزرگ خودروسازي با آن دست به گريبانند، در حالي كه خودروسازي لوتوس اين مشكل را حل كرده است و سوختي عرضه كرده كه حتي براي خودروهاي شهري هم قابل دسترسي و استفاده است.
توماس رايش مدير فني لوتوس مي گويد: «تحقيقات ما به همين جا ختم نمي شود و هم اكنون باز هم در حال توليد سوخت هاي جايگزين جديد هستيم كه نويد رانندگي آرام و ايمني را مي دهد. ما در حال كار روي پروژه خودروهاي هيبريدي با مشاركت دولت، مراكز علمي و دانشگاه ها در سراسر جهان هستيم. به زودي نيز روياي بشر براي استفاده از انواع مختلف سوخت در يك مكان را برآورده خواهيم كرد زيرا اين كار هدف ماست.»
نحوه عملكرد بيواتانول
اتانول مي تواند نسبت به سوخت هاي معمولي قدرت بيشتري توليد كند و دليل اصلي اين عملكرد، وجود اتم اكسيژن اضافي است. اتم اكسيژن به مولكول الكل اتانول مي چسبد و باعث مي شود جريان سوخت در سيلندر كارآمدتر از ديگر سوخت ها باشد. در ضمن عملكرد اين سوخت به نحوي است كه در سرماي شديد نيز كوچك ترين مشكلي براي خودرو ايجاد نمي كند.


 



رشد اندامهاي قطع شده امكان پذير مي شود

كشف ژني جديد كه توانايي رشد مجدد اندامهاي آسيب ديده بدن را در خود پنهان كرده است مي تواند در آينده اي نه چندان دور امكان رشد مجدد اندامهاي قطع شده، ترميم استخوانهاي آسيب ديده و حتي ترميم جراحتهاي مغزي را به وجود آورد.
محققان دريافته اند برخي جانداران از جمله دوزيستان از ژن p21 كه مي تواند فرايند ترميم را در بدن متوقف سازد، بهره مي برند اما اين ژن طي تكامل در اكثر جانداران از بين رفته است با خاموش كردن فعاليت اين ژن فرايند ترميم به شكلي معجزه آسا از سر گرفته مي شود.
محققان موسسه ويستار در فيلادلفيا دريافتند موشهايي كه از اين ژن در بدن خود بهره اي نبرده اند قادرند اندامهاي از دست داده خود را دوباره بسازند يا عضوهاي آسيب ديده را ترميم كنند متفاوت از ديگر جانداران اين موشها ترميم جراحتهاي خود را با شكل دادن به بلاستما، ساختاري كه با رشد سريع سلولها در ارتباط است آغاز مي كنند.
به گفته محققان ويستار نبود ژن p21 باعث مي شود سلولهاي بدن اين موشها به جاي داشتن عملكرد مانند سلولهاي پستانداران بالغ، عملكردي مشابه سلولهاي بنيادين باز توليد كننده داشته باشند؛ اين به آن معني است كه آنها قادر خواهند بود بخشهاي مورد نياز بدن خود را بسازند.
طي آزمايشها، دانشمندان اين ژن را در بدن موشهايي كه گوش آنها آسيب ديده بود، خاموش كرده و شاهد رشد مجدد گوش در اين جانداران بودند با وجود اينكه اين مطالعات روزهاي اولين خود را سپري مي كند، اما دانشمندان معتقدند از نظر تئوري تفاوتي در به كار گرفتن اين شيوه ميان موشها و انسانها وجود ندارد.
براساس گزارش رويترز، «الن هبركتز» كه هدايت اين پروژه را به عهده دارد مي گويد اين موشها درست مانند مارمولكي كه بخشي از بدنش را از دست داده است، قادرند بخش از دست داده را دوباره بسازند و اندامي سالم و جديد را جايگزين آن سازند دانشمندان اميدوارند با كمك اين كشف در ساخت داروهايي كه بتواند به صورت موضعي به ترميم بخشهاي آسيب ديده بدن بپردازد، موفق شوند.

 



ميكروب و باكتري اشتها را زياد مي كند

تحقيقات نشان مي دهد يكي از عوامل افزايش اشتها در افراد وجود باكتري و ميكروب در روده هاي آنها است.
به گزارش «سي ان ان» محققان دانشگاه اوموري آمريكا در تحقيقات خود متوجه شده اند انسانهاي چاق و انسانهاي با وزن عادي در ميزان و نوع ميكروبهايي كه در روده هايشان وجود دارد متفاوت هستند كه همين موضوع يكي از اصليترين علتهاي بروز چاقي در برخي افراد است.
دانشمندان در تحقيقي كه بر روي موشهاي با روده هاي استريل و موشهاي داراي روده هاي داراي باكتري انجام داده اند متوجه شدند موشهاي نوع دوم به نسبت بسيار بيشتري از ديگر موشها به خوردن غذا علاقه مندند.
پروفسور «گورتز» از دانشمندان دانشگاه اوموري در بخشي از اين تحقيق مقداري باكتري را از روده موشهاي نوع دوم به روده موشهاي داراي روده استريل منتقل كرد كه به سرعت باعث افزايش اشتهاي اين موشها شد.
به گفته پروفسور گورتز پيش از اين به نظر مي رسيد خوردن بيش از حد غذا موجب چاقي در افراد مي شود كه با اين وجود بايد گفت وجود باكتري و ميكروب در روده عامل اصلي پرخوري افراد و چاقي آنهاست.

 



چشم مصنوعي مي بيند!

دانشمندان استراليايي نمونه آزمايشي يك چشم مصنوعي را معرفي كردند كه مي تواند در بهبود ديد افرادي كه از بيماري «نابينايي تدريجي» رنج مي برند كمك كند.
«نابينايي تدريجي» (آب سياه) بيماري است كه به تدريج موجب تخريب چشم و سرانجام نابينايي مي شود.
كنسرسيوم بينايي بيونيك استراليا متشكل از مأسسه چشم بيونيك، مركز تحقيقات چشم پزشكي، دانشگاه ملبورن، دانشگاه ولز نو و مأسسه تحقيقات ملي ارتباطات و فناوري اطلاعات اين نمونه آزمايشي چشم بيونيك را معرفي كرد.
اين چشم مصنوعي از يك دوربين ويديويي كه بر روي عينك بيمار نصب شده است براي شكار تصاوير استفاده مي كند. سپس اين تصاوير به پالسهاي الكتريكي ترجمه مي شوند. اين پالسها الكترودهاي پيوند زده شده به شبكيه چشم را تحريك مي كنند.
با تحريك فضايي از شبكيه كه مسئول دريافت پيام هاي بصري است بيمار مي تواند اين سيگنالها را همانند يك تصوير قابل رأيت عادي ببيند.
اين چشم بيونيك حاصل تلاش 01 سال تحقيقات دانشمندان و حمايت 82 ميليون يورويي دولت استراليا است.
براساس گزارش آنسا، پس از دوره آزمايشات، اين چشم مصنوعي طي سه سال آينده به اولين بيمار داوطلب پيوند زده خواهد شد.

 



كليد مرگ بدن در دست سلولهاي جلاد

گروهي از محققان در دانشگاه كلرادو موفق به شناسايي كليد ناشناخته زيستي شده اند كه مي تواند مفهوم جديدي را در مقابله با مرگ برنامه ريزي شده سلولها يا PCD و درمان سرطان به وجود آورد.
اين كشف جديد قدمي بزرگ در مسير درك كامل PCD يا آپاپتوسيس، فرايند خودكشي سلولها كه شامل يك سري از پديده هاي بيوشيميايي منجر به تغييراتي از قبيل كوچك شدن بدنه سلولها، تخريب ميتوكندريال و تجزيه كروموزومي است، به شمار مي رود. PCD متفاوت از مرگ ناشي از آسيب سلولها يكي از جنبه هاي رشد جانداران است كه درك آن مي تواند در جلوگيري از بيماري هايي مانند سرطان و اختلالات سيستم ايمني بدن مأثر واقع شود.
محققان در مطالعات جديد خود دريافتند سلولي مشهور به نام Caspase كه به دليل قطع كردن و تخريب پروتئينهاي سلول در فرايند آپاپتوسيس سلول جلاد نام گرفته است، تأثيري متفاوت بر روي آنزيمهايي خاص به نام «دايسر» دارد. محققان همچنين دريافتند زماني كه سلول جلاد دايسر را از هم مي شكافد، در واقع آن را نمي كشد، بلكه عملكرد آن را تغيير داده و باعث مي شود اين آنزيم كروموزومها را تخريب كرده و منجر به مرگ سلولهاي دارنده كروموزومها شود.
دانشمندان اين كشف را پديده اي كاملاً غير منتظره خوانده و اميدوارند با درك كامل آن بتوانند شيوه هاي جديدي را براي مهار كردن مرگ سلولها و درمان بيماري هايي مانند سرطان ارائه كنند.
عملكرد عادي آنزيم دايسر برش دادن رشته هاي RNA و تقسيم آنها به قطعات كوچكتري است كه به مولكول پيغام بر RNA متصل مي شوند و پيام ژنتيكي دي ان اي را به منظور ساختن پروتئينهايي خاص در سيتوپلاسم سلول از نوكلئوس سلول حمل مي كند و فعاليتهاي آنان را خاموش مي كند، اما زماني كه Caspase با آنزيم دايسر تماس برقرار مي كند توانايي اين آنزيم را در برش دادن RNA از آن گرفته و توانايي تخريب كروموزومهاي سلول را جايگزين آن مي كند.
براساس گزارش ساينس ديلي، محققان اكنون در حال مطالعه بر روي اين موضوع هستند كه آيا سلولهاي انسان از مكانيزمي براي تبديل كردن عملكرد آنزيم دايسر به عملكرد سلولهاي C.elegans، سلولهايي كه مشاركت عملياتي در ساختار بدن انسان به عهده دارند، برخوردار است يا خير؟ سلولهاي C.elegans براي بسياري از دانشمندان ارگانيزمي كليدي به شمار مي رود، زيرا اولين ساختاري بوده است كه ژنوم آن به صورت كامل رمزگشايي شده و شفافيت آن در زير لنز ميكروسكوپها به دانشمندان امكان مطالعه جنبه هاي متعددي از اين سلولها و رشد بيولوژيكي آنها را خواهد داد.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14