(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 14 ارديبهشت 1389- شماره 19636

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تقدير از كارگران نمونه موسسه كيهان
استقبال از بهار كتاب ، فردا در مصلاي تهران
رئيس مجلس كويت: هيچ گروهكي نمي تواند بر مناسبات ايران و كويت تاثير منفي بگذارد
دريادار فدوي به عنوان فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران منصوب شد
پس از 27 سال جانبازي پيكر يك شهيد در سراب تشييع شد
سد تهم زنجان سرريز كرد
نخستين كنگره ملي شعر فاطمي در قم برگزار مي شود
آمادگي ايران براي مهار نشت نفت در خليج مكزيك
معاون وزير بازرگاني: يارانه گندم ، آرد و نان هدفمند مي شود
سخنگوي نمايندگي سازمان ملل در ايران: خليج فارس داراي هويتي ايراني است
مديرعامل شركت مخابرات ايران: مهلت دريافت سيم كارت هاي دوگانه تا پايان ارديبهشت است
معاون وزير نفت خبر داد توانايي توليد روزانه 5/14 ميليون ليتر بنزين در كشور
به مناسبت سالروز سفر رهبري به كردستان نمايشگاه عكس و نقاشي در سنندج برپا مي شود
معاون وزير جهاد كشاورزي: كشاورزي معيشتي را بايد به زراعت اقتصادي تبديل كنيم
اخبار ادبي و هنري



تقدير از كارگران نمونه موسسه كيهان

مراسم روز كارگر در موسسه كيهان با حضور نماينده مقام معظم رهبري و سرپرست موسسه كيهان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در مراسمي كه ديروز با حضور مديران و كاركنان بخش هاي مختلف موسسه كيهان به مناسبت بزرگداشت مقام كارگر برگزار شد، حسين شريعتمداري ضمن تقدير و تشكر از كليه كاركنان گفت: خدمت به جامعه اسلامي توفيق بسيار ارزشمندي است كه بايد به خاطر آن خداي مهربان را شاكر باشيم و قدر اين نعمت را بدانيم. وي با تاكيد بر اينكه در شرايط حساس كنوني بايد با كار و تلاش بتوانيم همانند سال گذشته در خدمت اسلام و انقلاب و نظام و مردم شريف ايران اسلامي باشيم اظهار داشت: نقش روشنگر كيهان در برخورد با فتنه 88 و آگاهي بخشي مستند درباره نقشه فتنه گران قابل انكار نيست و در سالي كه پيش روي داريم بايد بر ميزان آن بيفزائيم.
مدير مسئول كيهان گفت؛ خدمت در كشور امام زمان(عج) حتي اگر به اندازه برداشتن يك سنگ از كوچه و خيابان آن باشد، ارزشمند و ستودني و توفيق الهي است.
گفتني است در ابتداي اين مراسم آقاي منصور قصري زاده قاري بين المللي، آياتي از قرآن كريم را تلاوت كرد و آقاي شربياني، مداح معروف اهل بيت(ع) نيز اشعاري به مناسبت اين ايام خواند.
در پايان مراسم ياد شده از تعدادي از كارگران نمونه بخش هاي مختلف موسسه كيهان با اهداي جوايز تقدير به عمل آمد.

 



استقبال از بهار كتاب ، فردا در مصلاي تهران

بيست و سومين دوره نمايشگاه كتاب تهران، 15 تا 25 ارديبهشت در مكان مصلاي بزرگ تهران برپا مي شود.
در اين دوره، سه هزار ناشر از ايران و 41كشور به جشن كتاب تهران قدم مي گذارند.
نمايشگاه امسال، هر روز از ساعت 10صبح تا 20 داير است. در روزهاي جمعه اما يعني 17 و 24ارديبهشت، يك ساعت به كار غرفه هاي ناشران داخلي افزوده مي شود.
ساعت كار سالن نمايش كتاب هاي لاتين يارانه اي و سالن فروش كارت خريد كتاب خارجي هم، از 10صبح تا 18اعلام شده است و انبار تحويل كتاب هاي لاتين يارانه اي هم از 10صبح تا 19آماده خدمت رساني است.
مسئولان برپايي نمايشگاه، امسال هم با داير كردن بخش هاي حاشيه اي، تلاش كرده اند به تنوع اين رويداد فرهنگي اضافه كنند.
مثلا براي نخستين بار، سراي اهل قلم با همكاري دفتر مجامع فرهنگي، نشست هايي را با حضور متخصصان و مترجمان زبان و ادب فارسي تعدادي از كشورها برگزار مي كند.
نشست هايي هم با موضوع هاي مناسبتي تاريخي، ديني و فرهنگي هم از ديگر برنامه هاي سراي اهل قلم است؛ مانند نشست بزرگداشت استاد شهيد مطهري، بزرگداشت خيام، شهادت حضرت زهرا(س) و...
مسئولان كتابخانه ملي هم بيكار ننشستند و قصد دارند در ايام برگزاري نمايشگاه، خدمات اينترنتي خود را به بازديدكنندگان معرفي كنند. از جمله اين خدمات، بخش آنلاين ويژه كودكان است.
اما برخي از ناشران نيز، اين دوره سعي كرده اند جذابيت هاي خاصي به نحوه عرضه آثار خود دهند.
از ميان اين ناشران بايد به بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس اشاره كرد كه اعلام نموده 150عنوان كتاب هاي مربوط به دفاع مقدس خود را با 20درصد تخفيف ارائه مي كند.
براي نخستين بار هم، برخي از غرفه هاي كودك و نوجوان، به دستگاههاي باركدخوان مجهز مي شوند كه اين اتفاق، باعث خريد آسان خانواده ها مي شود.
حالا كه از غرفه هاي كودك و نوجوان گفتيم، بهتر است بدانيد امسال، 284 ناشر كودك و نوجوان، با نزديك به 30هزار عنوان كتاب، به نمايشگاه مي آيند.
يك فضاي 40متري هم براي اين گروه از ناشران آماده شده تا آنها بتوانند نشست هاي تخصصي خود را برگزار كنند.
كميته فعاليت جنبي نمايشگاه كتاب، جدا از فضاي نشست مربوط به كودك و نوجوان، هفت سالن ديگر ديجيتال و نرم افزار مرتبط با كتاب، چاپ و نشر، كتاب و كتابخانه، دين و فرهنگ، دستاوردهاي انقلاب اسلامي، هنرهاي تجسمي و علمي- آموزشي داير كرده است.
امسال، بانكها نيز اقدام به خدمت رساني در عرصه نمايشگاه كرده اند. نصب سه هزار دستگاه كارتخوان عمدتا از سوي بانك صادرات، كار خريد را آسان خواهد كرد.
در كنار نمايشگاه نيز، 16ايستگاه اطلاع رساني سالني، 12ايستگاه محيطي و هفت ايستگاه رايانه اي، نسبت به اطلاع رساني و هدايت بازديدكنندگان به غرفه ها اقدام مي كنند.
گفتني است ظرفيت پاركينگ نمايشگاه كتاب نيز امسال، دوبرابر سال هاي پيش شده است تا از بار ترافيك در محدوده مصلاي تهران كاسته شود. البته توصيه مي شود كه بازديدكنندگان نمايشگاه، به جاي وسائط نقليه شخصي، از «مترو» استفاده نمايند.
چندي پيش وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيش بيني كرد كه امسال، چهار ميليون نفر از نمايشگاه بيست و سوم كتاب، بازديد كنند.

 



رئيس مجلس كويت: هيچ گروهكي نمي تواند بر مناسبات ايران و كويت تاثير منفي بگذارد

رئيس مجلس كويت ضمن ستايش از روابط ايران و كويت تاكيد كرد: نبايد با سخنان بدون مدرك نسبت به موضوعات عجولانه قضاوت كرد.
جاسم الخرافي ضمن ستايش از روابط كنوني جمهوري اسلامي و كشورش گفت: با وجود چنين روابط گرمي نيازي به وجود هسته هاي جاسوسي نمي باشد.
گفتني است كه در روزهاي اخير برخي رسانه هاي منطقه اي و صهيونيستي اخباري مبني بر كشف يك شبكه جاسوسي وابسته به ايران در كويت منتشر كردند.
وي در عين حال از مناسبات كشورش با ايران تمجيد كرد و افزود: اين امري است كه سبب مي شود هيچ گروهكي كه بر اين مناسبات تاثير بگذارد، در اين كشور وجود نداشته باشد.

 



طي حكمي از سوي فرمانده معظم كل قوا
دريادار فدوي به عنوان فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران منصوب شد

حضرت آيت الله خامنه اي فرمانده معظم كل قوا طي حكمي سردار دريادار پاسدار علي فدوي را به سمت فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب كردند.
متن حكم رهبر انقلاب اسلامي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سردار دريادار پاسدار علي فدوي
نظر به انتصاب سردار دريادار صفاري به سمت فرماندهي دانشگاه افسري و تربيت پاسداري سپاه، بنا به پيشنهاد فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شما را با توجه به تجارب و خدمات ارزنده و شايستگي هاي لازم به عنوان فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب مي كنم. انتظار مي رود با بهره گيري از كاركنان متدين و كارآمد آن نيرو و دستيابي به تجهيزات مناسب، روند روبه رشد آمادگي آن نيرو در اجراي مأموريت هاي محوله شتاب لازم را بگيرد.
لازم مي دانم از زحمات و تلاش هاي مخلصانه سردار صفاري و انجام رزمايش هاي مفيد و سودمند در طول دوره تصدي ده ساله قدرداني كنم.
توفيقات الهي و توجهات حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه را براي همه شما مسئلت مي كنم.
سيد علي خامنه اي
13 ارديبهشت ماه 1389

 



پس از 27 سال جانبازي پيكر يك شهيد در سراب تشييع شد

تبريز - خبرنگار كيهان:
پيكر جانباز شهيد «علي اكبر رافعي» در سراب تشييع و در گلزار شهداي اين شهر به خاك سپرده شد.
شهيد رافعي، جانباز 70 درصدي بود كه در عمليات خيبر در جزيره مجنون، شيميايي شد و پس از تحمل 27 سال تألمات جسمي، روحي و رواني، سرانجام در هشتم ارديبهشت امسال به درجه رفيع شهادت نايل آمد.
سراب در دوران دفاع مقدس 427 شهيد گلگون كفن، تقديم انقلاب اسلامي كرده است.

 



سد تهم زنجان سرريز كرد

زنجان- خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت آب منطقه اي زنجان گفت: سد تهم پس از آبگيري براي اولين بار سرريز كرد.
مهندس جعفر فهيمي افزود: سد تهم پس از آبگيري براي اولين بار سرريز كرد.
فهيمي گفت: با توجه به وضعيت جوي و افزايش ميزان بارندگي در استان حجم آب سد تهم نسبت به مشابه سال گذشته 9 ميليون مترمكعب افزايش و در يازدهمين روز از ارديبهشت ماه، آب درياچه سد سرريز شد.
مهندس فهيمي حجم آب مخزن سد را 87 ميليون مترمكعب اعلام كرد و افزود: مهمترين اهداف اين سد تامين آب آشاميدني شهر زنجان به ميزان 30ميليون مترمكعب در سال و 4 ميليون مترمكعب آب حقابه هاي پايين دست سد است.
وي ارتفاع سد را 7/123متر اعلام كرد و اظهار داشت: ورودي حجم آب به درياچه سد در حال حاضر افزون بر 6 متر مكعب بر ثانيه است.
مهندس فهيمي وضعيت بارندگي استان را مطلوب توصيف كرد و گفت: براساس آمارهاي بدست آمده افزايش 32 درصدي ميزان بارندگي استان طي 7 ماهه اول سال آبي 89-88 نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
وي به زارعان، سازمانها، ادارات، شركتهاي دولتي و بخش خصوصي كه در پايين دست سد كه شامل، تجهيزات، تاسيسات و ادوات كشاورزي مستقر كرده اند هشدار داد و گفت: با توجه به سرريز شدن آب درياچه سد تهم، جوانب احتياط را براساس اطلاعيه قبلي اين شركت كه از بخشهاي مختلف صداوسيماي مركز زنجان پخش شد، رعايت كنند.

 



نخستين كنگره ملي شعر فاطمي در قم برگزار مي شود

قم - خبرنگار كيهان:
نخستين كنگره ملي شعر فاطمي با حضور شاعران و هنرمندان ادبي كشور به مدت دو روز در قم برگزار مي شود.
دبير اجرايي كنگره شعر فاطمي با اعلام اين خبر گفت: در سال گذشته اين مراسم تحت عنوان شب شعر فاطمي به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و انجمن هنرهاي ادبي استان برگزار شد كه با استقبال پرشور شاعران و مداحان اهل بيت مواجه شد.
«سيدحميدرضا برقعي» هدف از برپايي اين كنگره را ايجاد پيوند و تعامل بيشتر ميان شاعران و مداحان عنوان كرد و افزود: با توجه به عنايت ويژه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، امسال اين برنامه به عنوان نخستين كنگره ملي شعر فاطمي اعلام شد.
وي ادامه داد: رويكرد اين كنگره معرفي ابعاد متفاوت زندگي بانوي آب و آئينه در زمينه هاي حماسه، عرفان و عاطفه با زبان تاثيرگذار شعر است.
دبير اجرايي اين كنگره تصريح كرد: اين كنگره به مدت دو روز در روزهاي 16 و 17 ارديبهشت ماه با حضور تعدادي از شاعران برجسته آئيني كشور از جمله قادر طهماسبي (فريد) غلامرضا سازگار، محمدجواد غفورزاده، حميدرضا شكارسري، يوسفعلي ميرشكاك، پرويز بيگي حبيب آبادي، مرتضي اميري اسفندقه، ميرجعفري، محمدعلي مجاهدي و جمعي ديگر از شاعران جوان كشور در سالن همايشهاي بين المللي دفتر تبليغات اسلامي قم برگزار مي شود.
برقعي تصريح كرد: در حاشيه اين كنگره نشست تخصصي شعر آئيني در روز 17 ارديبهشت ماه با حضور اساتيد و شاعران جوان كشور برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: در آئين اختتاميه اين كنگره از شاعران پيشكسوت عرصه شعر آئيني كشور تجليل خواهد شد.

 



آمادگي ايران براي مهار نشت نفت در خليج مكزيك

مدير عامل شركت ملي حفاري ايران از آمادگي اين شركت براي مهار نشت نفت از سكوي نفتي در خليج مكزيك خبر داد.
مهندس حيدر بهمني در گفت وگو با شانا با اشاره به تجارب ارزشمند اين شركت در سه دهه گذشته، گفت: متخصصان صنعت نفت كشورمان در بخش حفاري مي توانند نسبت به مهار سكوي نفتي خليج مكزيك اقدام كرده و از فجايع زيست محيطي در آن منطقه از جهان جلوگيري كنند.
وي افزود: فوران چاه هاي نفت و گاز يكي از پديده هايي است كه در حين عمليات حفاري يا بعد از آن براثر حوادث طبيعي مانند سيل، زلزله، رانش زمين و موارد نادر ديگر حادث مي شود.
بهمني اظهار داشت: از آغاز حفاري چاه هاي نفت و گاز در ايران (بيش از يكصد سال) تاكنون فوران هاي متعددي رخ داده كه هر كدام با توجه به نوع و ويژگي هاي مخازن با استفاده از دانش و فن آوري و بكارگيري شيوه اي خاص كنترل و مهار شد.
بهمني افزود: ورود متخصصان و كارشناسان صنعت نفت ايران در مهار و كنترل 20 حلقه از چاه هاي نفت كويت و مهار چاه شماره 50 اهواز نقطه عطفي در تاريخ صنعت نفت كشور بوده و به جهان ثابت كرد كه نيروهاي متعهد ايراني بدون هيچگونه وابستگي به تخصص و تكنولوژي بيگانگان در عرصه مهار و كنترل چاه هاي نفت مي توانند يكي از پيچيده ترين و تخصصي ترين بخش هاي صنعت نفت را به طور مستقل مديريت و راهبري كنند.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به تجارب ارزشمندي كه در طول سه دهه فعاليت اين شركت حاصل شده متخصصان شركت ملي حفاري ايران قادر هستند پيچيده ترين فوران ها را در هر نقطه از جهان مهار و كنترل كنند.

 



معاون وزير بازرگاني: يارانه گندم ، آرد و نان هدفمند مي شود

معاون امور بين الملل وزارت بازرگاني گفت: يارانه نان نيز در كنار يارانه انرژي به صورت مستقيم در بين مردم توزيع خواهد شد.
به گزارش ايرنا از كرمان، مسعود موحدي با بيان اين مطلب افزود: در قانون هدفمند كردن يارانه گندم، آرد و نان و با ادامه يافتن خريد تضميني گندم از كشاورزان، مشكلي براي آنها ايجاد نخواهد شد.
وي با بيان اينكه در قانون هدفمند كردن يارانه ها توليد و عرضه نان صنعتي مورد توجه واقع شده است، اظهار داشت: نان سنتي نيز در اين طرح مورد حمايت قرار خواهد گرفت.
موحدي گفت: در قالب هدفمند كردن يارانه گندم، آرد و نان در كشور كارخانه هاي آرد به تدريج به سمت خريد محصول گندم از كشاورزان پيش خواهند رفت.
معاون بين الملل وزارت بازرگاني با اشاره به اينكه سهم آرد و توليد نان از يارانه گندم كم است، گفت: بيشترين ميزان اين يارانه دستمزد دست اندركاران اين عرصه را تشكيل مي دهد.

 



سخنگوي نمايندگي سازمان ملل در ايران: خليج فارس داراي هويتي ايراني است

سخنگوي نمايندگي سازمان ملل در ايران گفت: خليج فارس داراي هويتي ايراني است و تمام كشورهاي غربي بايد بدانند كه ملت ايران در طول تاريخ بسياري از مهاجمان به اين خليج را با ذلت بيرون كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، نادر قلي نادري در همايش خليج فارس در دانشگاه پيام نور اصفهان اظهار داشت: خليج فارس كه حاصل پيوند دو رودخانه دجله و فرات و پيوستن رود كارون به آن شكل گرفته، سومين خليج بزرگ جهان به شمار مي رود.
وي بيان داشت: ايران با وسعت يك ميليون و 620 هزار كيلومتر مربع، از نظر وسعت هجدهمين كشور جهان به شمار مي رود.
نادري با اشاره به ظرفيت هاي بالاي كشور در جذب توريست افزود: ايران جزو 10 كشور گردشگري برتر جهان شناخته شده اما رتبه 100 را در جذب درآمد از صنعت توريست به خود اختصاص داده است.
وي اظهار داشت: نخستين منشور جهاني حقوق بشر در تمدن ايران در سال 538 قبل از ميلاد توسط كوروش بر روي يك استوانه سفالين نوشته شد.
سخنگوي سازمان ملل خاطرنشان كرد: دانشگاه جندي شاپور توسط شاپور اول ساساني حدود 250 سال قبل از ميلاد در ايران تاسيس شده و نخستين دانشگاه جهان محسوب مي شود.
وي با اينكه ايران به عنوان دومين دارنده گاز در جهان مطرح است، گفت: يك دهم نفت جهان و 16 درصد از گاز جهان متعلق به ايران است.

 



مديرعامل شركت مخابرات ايران: مهلت دريافت سيم كارت هاي دوگانه تا پايان ارديبهشت است

مديرعامل شركت مخابرات ايران گفت: مهلت دريافت سيم كارت هاي دوگانه تا پايان ارديبهشت ماه جاري است و متقاضيان مي توانند با مراجعه به دفاتر ارتباطي براي خريد سيم كارت ها اقدام كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، صابرفيضي يكشنبه شب در حاشيه همايش مانور پدافند غيرعامل شركت ارتباطات زيرساخت كشور در گفت وگويي با خبرنگاران اظهار داشت: هم اكنون در بخش هاي تلفيق ثابت، تلفن همراه و ارتباطات روستايي مجموعه اي نيست كه با وجود بحران دچار آسيب شود چرا كه بيش از 50 درصد ارتباطات كشور با پدافند غيرعامل بدون خلل به كار خود ادامه مي دهد.
فيضي افزود: پدافند غيرعامل هر سال اعتبارات خود را دريافت مي كند و در سازمان هاي مختلف نيز سهم خاصي از اعتبارات به پدافند غيرعامل تخصيص مي يابد.
مديرعامل شركت مخابرات ايران تصريح كرد: در بيشتر سازمان ها پدافند غيرعامل با حوادث غيرمترقبه يكسان تلقي شده اما اين تلقي به طور كامل نادرست است.
فيضي اضافه كرد: حوادث غيرمترقبه هيچ ارتباطي با پدافند غيرعامل ندارد و اين دو مقوله به طور كامل متفاوت از يكديگر هستند.
وي گفت: در مانور مشترك شركت ارتباطات زيرساخت با صدا و سيما با وجود پدافند غيرعامل تنها 30 درصد پوشش سيگنال سازمان صدا و سيما در برابر آسيب دچار خلل مي شد و اين مانور مشترك نشان دهنده عملكرد مناسب پدافند غيرعامل بوده است.

 



معاون وزير نفت خبر داد توانايي توليد روزانه 5/14 ميليون ليتر بنزين در كشور

معاون وزير نفت از توانايي توليد روزانه 5/14 ميليون ليتر بنزين در مجتمع هاي اروماتيكي اين شركت خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، عبدالحسين بيات عصر شنبه در حاشيه سومين همايش سراسري مديران اچ.اس.يي وزارت نفت در تبريز افزود: توليد آزمايشي بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي بندر امام، بوعلي و نوري انجام شده و اين شركت براي همكاري با پالايشگاه هاي نفت و تبديل كردن تهديدهاي خارجي به فرصت در سال گذشته اقدام به توليد بنزين كرده است.
وي ميزان توليد محصولات پتروشيمي در سال گذشته را 34 ميليون تن اعلام كرد و اظهار داشت: پارسال همچنين 19 ميليون تن از انواع محصولات به فروش رفت كه 13 ميليون تن آن در قالب صادرات و 6 ميليون تن نيز مربوط به فروش داخل كشور بوده است.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي پيش بيني كرد، صادرات محصولات پتروشيمي كشور امسال به 9/17 ميليون تن برسد.
بيات خاطر نشان كرد: طبق برآوردهاي صورت گرفته مجموع سرمايه گذاري صورت گرفته در صنعت پتروشيمي طي سال 88 حدود يك ميليارددلار ارزي و بالغ بر 14 هزار و 160 ميلياردريال سرمايه گذاري ريالي بوده كه در مجموع 49/2 ميليارد دلار ميزان سرمايه گذاري در طرح هاي در دست اجراي صنعت پتروشيمي بود.
معاون وزير نفت همچنين از پيش راه اندازي طرح توسعه پتروشيمي تبريز (واحد دوم پلي استايرن مقاوم) تا تير ماه امسال خبر داد و اظهار داشت: محصولات اين واحد كه سالانه 54 هزارتن خواهد بود قابل مصرف در صنعت ساختمان و اتومبيل، ظروف يكبار مصرف و اسباب بازي مي باشد، نياز داخلي را برطرف مي كند.
وي همچنين در ديدار با نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز گفت: رشد شتابان ايران اسلامي در زمينه صنعت پتروشيمي در سال هاي اخير موجب حيرت بيگانگان شده است.

 



به مناسبت سالروز سفر رهبري به كردستان نمايشگاه عكس و نقاشي در سنندج برپا مي شود

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان از برپايي نمايشگاه عكس و نقاشي به مناسبت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به اين استان خبر داد.
«منصور ايماني» در گفت وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: براساس برنامه ريزي صورت گرفته در جلسه كارگروه فرهنگي و هنر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان و در راستاي جشنواره بزرگ فرهنگي و هنري ولايت ويژه سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به كردستان نمايشگاه عكس و نقاشي برپا مي شود.وي افزود: اين نمايشگاه از 22 تا 30 ارديبهشت ماه جاري در مجتمع فرهنگي و هنري فجر سنندج داير است.
ايماني در ادامه از برگزاري مسابقه نقاشي به مناسبت سفر رهبر معظم انقلاب به شهرستان سقز خبر داد و گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان به همين مناسبت يك دوره نقاشي در مدارس ابتدايي و راهنمايي برگزار خواهد شد و در پايان به 32 اثر برتر جوايزي اهدا مي شود و 50 اثر نيز در ويژه نامه اي چاپ خواهد شد.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي: كشاورزي معيشتي را بايد به زراعت اقتصادي تبديل كنيم

همدان - خبرنگار كيهان:
براي رسيدن به اهداف چشم انداز توسعه بايد كشاورزي معيشتي به كشاورزي اقتصادي تبديل شود.
دكتر «جهانگير پرهمت» معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج وزارت جهاد كشاورزي با بيان اين مطلب در همدان، گفت: در پايان برنامه پنجم توسعه اقتصادي سياسي فرهنگي و پس از آن در افق برنامه چشم انداز 1404، جمهوري اسلامي ايران بايد رتبه دوم و سپس اول را در علم و فناوري ميان كشورهاي منطقه كسب كند كه زمينه ساز اين رشد تامين امنيت غذايي كشور است.
وي كه در مراسم توديع و معارفه روساي سابق و جديد سازمان جهاد كشاورزي استان همدان سخن مي گفت، افزود: تامين امنيت غذايي كه امكان استقلال را به هر كشوري مي دهد، در گروي تبديل كشاورزي معيشتي به اقتصادي است كه در اين راستا بايد با توليد علم و دستيابي به فناوري هاي جديد ميزان توليدات را به چند برابر برسانيم.
وي اعلام كرد: اوايل پيروزي انقلاب 25 ميليون تن محصولات كشاورزي در كشور توليد مي شد كه اكنون به 100 ميليون تن رسيده و در پايان برنامه چشم انداز بايد به 300 ميليون تن برسد تا علاوه بر تامين نياز داخلي، به كشورهاي منطقه نيز صادر شود.
در اين مراسم معاون وزير جهاد كشاورزي، ضمن تقدير از زحمات 10 ساله مهندس حسين رجبيان، مهندس عليرضا رنجبر ضرابي را به عنوان رئيس جديد سازمان جهاد كشاورزي استان همدان معرفي كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

مرحوم گل آقا: ما فدايي رهبر هستيم
مرحوم كيومرث صابري فومني معروف به «گل آقا» خود را فدايي رهبر مي دانست.
شبكه ايران به مناسبت روز 12 ارديبهشت، سالروز در گذشت مرحوم گل آقا گزيده اي از خاطرات و نظرات آن طنزنويس درباره مقام معظم رهبري را منعكس كرد.
براساس اين گزارش، مرحوم گل آقا در جايي گفته بود: «ما قلبمان را باز كرديم؛ به خدا ما فدايي اين رهبر هستيم؛ بگذار تير بيايد آن موقع ببين به قلب ما مي خورد يا به قلب بعضي مدعيان؛ خداييش به ما مي خورد. تا سينه ما هست به سينه آقاي خامنه اي نخواهد خورد، اگر خدا به ما اين توفيق را بدهد كه آن جلو بايستيم.»
مرحوم گل آقا روابط صميمانه اي با رهبر انقلاب داشتند و مورد عنايت حضرت آقا هم بودند. او در جايي قضيه عيادتش از آيت الله خامنه اي پس از ترور ايشان (پيش از رياست جمهوري) و ماجراي جالب به وجود آمده (كه نشانگر عمق رابطه صميمانه وي با رهبر انقلاب است) را ذكر نموده و ضمنا بر عشق سرشار خود به ايشان هم اشاره نموده و گفته است: «هر دستي يك اتم از رهبر ما كم بكند اين خائن به آن امام است.»
«كودك و فرشته» از هفته آينده به سينماها مي آيد
فيلم سينمايي«كودك و فرشته» به كارگرداني مسعود نقاش زاده، از هفته آينده در سينماهاي كشورمان اكران عمومي خواهد شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين فيلم، روايتي درباره نخستين روزهاي اشغال خرمشهر به دست رژيم بعث عراق و حضور يك دختر نوجوان و يك كودك در آن شهر است.
فيلم دفاع مقدسي «كودك و فرشته» در بيست وهفتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر به نمايش درآمد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
ديوان حافظ دومين كتاب پرفروش كشورهاي عربي
ديوان «حافظ شيرازي» دومين كتاب پرفروش كشورهاي عربي در هفته گذشته شد.
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران به نقل از روزنامه القدس العربي، به تازگي كتابي با عنوان «آوازهاي شيراز ... قسمت دوم» در مصر منتشر شده كه ديوان اشعار حافظ شيرازي است.
اين كتاب را ابراهيم امين الشواربي از زبان فارسي به زبان عربي ترجمه و با مقدمه «طه حسين» نويسنده فقيد مصري و ملقب به ستون ادبيات مصر به چاپ رسانده است. اين كتاب توسط مركز ملي ميراث مصر انتشار يافته است. دكتر طه حسين در مقدمه اين كتاب ترجمه الشواربي را زيبا و روان دانسته و حافظ را نيز گل سرسبد شعر فارسي توصيف كرده است.
حزب الله لبنان چهار نمايشگاه كتاب داير كرد
مدارس المهدي وابسته به حزب الله لبنان همزمان چهار نمايشگاه كتاب را در شهرهاي بنت جبيل، بيروت، كفرفيلا و مجادل لبنان برپا كرد.
در اين نمايشگاه كه ناشرين مختلفي از لبنان و موسسات فرهنگي شركت داشتند رايزن فرهنگي كشورمان نيز با ارائه كتب مختلفي درباره ايران شناسي و اسلام شناسي شركت كرد.
مراسم افتتاحيه با حضور مسئولين سياسي و فرهنگي منطقه و مدارس المهدي و سيدمحمد حسين رئيس زاده رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در روز جمعه 10 ارديبهشت ماه در منطقه كفرفيلا برگزار شد.
اين نمايشگاه يك هفته برپا خواهد بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14