(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 ارديبهشت 1389- شماره 19638
 

آغاز رزمايش مشترك آمريكا و اعراب حوزه خليج فارس در بحرين
ابراز انزجار مقاومت فلسطين از تمديد تحريم هاي سوريه
چرا ايران برنده است؟
فراخوان منطقه اي مردم فلسطين سوزاندن مسجد و قرآن قابل تحمل نيست
سناريوي ميدان تايمز نيويورك
رسانه ها و سياستمداران ژاپن خواستار استعفاي نخست وزير شدند
ائتلاف بزرگ شيعيان در بغداد براي تشكيل دولت آينده عراق
حمايت سران آمريكاي جنوبي از حق آرژانتين بر جزاير مالويناس
اخوان المسلمين : خواست مردم مصر سرنگوني مبارك است
حملات تروريستي شبه نظاميان طالبان به مراكز دولتي افغانستان
موافقت نخست وزير تايلند با انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زودهنگام



آغاز رزمايش مشترك آمريكا و اعراب حوزه خليج فارس در بحرين

بزرگترين مانور نظامي مشترك ميان نيروهاي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس و فرماندهي مركزي آمريكا آغاز شد.
اين مانور كه از مهمترين و بزرگترين مانورهاي نظامي مشترك در منطقه خليج فارس است از روز گذشته آغاز و به مدت يك هفته به طول مي انجامد.
اين مانور از سه مرحله تشكيل شده كه مرحله نخست آن از روز گذشته با عنوان مديريت بحران و مبارزه با تروريسم آغاز شده است.
يگان هايي از ارتش كويت براي شركت در اين مانور كه در بحرين برگزار شده وارد اين كشور شدند. فراهم كردن مقدمات برگزاري اين مانور بيش از يك سال زمان برده است.
در مرحله سوم و نهايي اين مانور، سخنراني ها و همايش هايي براي بررسي ميزان موفقيت اين مانور برگزار خواهد شد.

 



ابراز انزجار مقاومت فلسطين از تمديد تحريم هاي سوريه

احزاب و گروه هاي فلسطيني تمديد تحريم هاي آمريكا عليه سوريه را محكوم و آن را عامل به خطر انداختن امنيت منطقه عنوان كردند.
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) و ديگر گروه هاي فلسطيني ضمن ابراز انزجار از تمديد مجازات هاي اقتصادي سوريه از سوي آمريكا اعلام كردند، اين حق سوريه و ملت هاي منطقه است كه به حقوق خود در بازپس گيري اراضي اشغالي و دفاع از خود پايبند باشد.حماس با صدور بيانيه اي اظهار داشت: باراك اوباما بهتر است رژيم صهيونيستي را به خاطر اشغال سرزمين هاي عربي و نقض حقوق بشر و ارتكاب جنايات جنگي عليه ملت فلسطين و ملت هاي منطقه مجازات كند.
ائتلاف گروه هاي فلسطيني در دمشق نيز اقدام رئيس جمهور آمريكا را محكوم كردند.

 



چرا ايران برنده است؟

پروفسور حميد مولانا
در موضوع فناوري انرژي هسته اي چرا ايران برنده است؟ پاسخ به اين سؤال را مي توان به خوبي در مسافرت اين هفته دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور ايران به نيويورك براي حضور در اجلاس بازنگري معاهده عدم اشاعه تسليحات اتمي (ان.پي.تي)، و در مصاحبه ها و پيشنهادات او در اين مورد مشاهده كرد.
جهان امروز و دنياي روابط بين الملل با جهان قرن نوزدهم و دنياي روابط بين الملل عهد بيسمارك (آلماني) و لرد كروزون(انگليسي) كه همه چيز پشت پرده و توسط چند كشور استعماركننده صورت مي گرفت تفاوت فاحشي دارد. امروز وقتي دكتر احمدي نژاد پشت تريبون سازمان ملل متحد قرار مي گيرد، مخاطبان او تنها نمايندگان حاضر در جلسه نيستند، بلكه بالاتر از همه ميليون ها مردمي هستند (از نخبگان گرفته تا عامه) كه از فرهنگ ها و نژادها و اديان مختلف به سخنان او گوش مي دهند و خود بدون اينكه رسانه ها بتوانند آن را مخدوش كنند، درباره آن قضاوت مي كنند. مردم دنيا به چشم خود مي بينند كه چگونه برخي هيئت ها كه تحمل شنيدن سخنان ديگران را ندارند در ميان صحبت رئيس جمهور ايران جلسه را ترك مي كنند. مگر سازمان ملل متحد براي اين تأسيس نشد كه نمايندگان كشورها بتوانند عقايد و نظرات خود را، هرچند هم كه براي ديگران ناگوار باشد، در اين نشست ارائه دهند؟ چرا عده اي از ارائه گفتمان و منطق وحشت دارند؟ مگر اين نيست كه تنها در قالب گفت وگوي بين رقبا حقيقت پديدار مي شود؟
دكتر احمدي نژاد در نطق اين هفته خود در سازمان ملل به تاريخ و تمدن بزرگ ايران اشاره كرد و به مخاطبان خود يادآوري كرد كه «ملت بزرگ ايران، براي پيشرفت خود به بمب اتم نياز ندارد و آن را مايه عزت و افتخار نمي شناسد.» نمايندگان چند كشور غربي كه در اين اجلاس حضور داشتند شايد چندان با گفتار و نام بزرگاني چون فردوسي، حافظ، سنائي، ابوسينا و سعدي آشنائي نداشته باشند،ولي نام و گفته هاي بزرگان خود را به خوبي بايد بدانند. در سايه اين گفته ويليام شكسپير (شاعر معروف انگليسي) كه جهان صحنه اي است كه در آن همه انسان ها بازيگرند، يكي از نيرومندترين قدرداني ها نسبت به سودمندي مكان هاي ارتباطات بين الملل مانند (اجلاس اين هفته سازمان ملل متحد) آرميده است. سازمان ملل متحد با همه كم و كاستي هايش و بسياري ديگر از نهادها و سازمان هاي غيردولتي و بين دولتي به مثابه سالن نمايشي است كه در آن بازيگران ملي ممكن است نقش هاي خود را در سطح جهاني به نمايش گذارند و ناكامي ها و دغدغه و نارضايتي هاي خود را منتقل كنند كه اگر مجال بروز و ظهور نمي داشتند، ممكن بود اينگونه گفتمان ها به خشونت مي گرائيد.
حال اگر كساني گفت وگو را دوست ندارند و به جاي گوش دادن به عقيده ديگران سالن را به اعتراض ترك مي كنند درحقيقت خود را در معرض آزمايش تمدن گفت وگوها قرار مي دهند.
و اما درباره بحث اين اجلاس سازمان ملل درباره بازنگري معاهده عدم اشاعه تسليحات هسته اي و پيشنهاداتي كه رئيس جمهور ايران ارائه داده است، اسناد بسيار روشن است و كسي لازم نيست كه فيزيكدان و حقوقدان باشد تا آنها را درك كند و زيبائي بيان مستقيم آن پشت ميكروفون سازمان ملل براي ميليون ها نفر در دنيا در همين جاست.
به طور خلاصه، معاهده ان. پي.تي كه ايران يكي از امضاكنندگان آن است با سه موضوع اساسي سروكار دارد: يكي جلوگيري از اشاعه تسليحات اتمي (ماده 2)، دومي، استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي به عنوان حق مسلم هر كشور امضاكننده (ماده 4) و سومي خلع سلاح اتمي توسط دارندگان آن به طوري كه روزي دنيا عاري از كلاهك هاي بمب اتمي و تسليحات كشتار جمعي از اين نوع باشد. ولي حقيقت اين است كه چند دهه كه از امضاي اين معاهده مي گذرد، هيچ يك از اين سه موضوع عملي نشده است. تسليحات اتمي كه روزي منحصر به آمريكا و روسيه و انگليس و فرانسه بود امروز رژيم صهيونيستي و كشورهاي چين، هند، پاكستان و كره شمالي از آن برخوردارند. از خلع سلاح اتمي نيز صحبتي نيست و كيفيت و كميت آنها نيز افزايش يافته است؛ و اكنون هم كه ايران براي استفاده صلح آميز از اين فناوري فعاليت مي كند با مخالفت دارندگان بمب اتمي مواجه مي شود.
پيشنهادات ايران به اجلاس بازنگري اين معاهده در هر سه حوزه فوق است.
موضع ايران و اكثر كشورهاي دنيا اين است كه اين معاهده عادلانه نيست و بايد تغييرات اساسي در آن صورت گيرد و براي اين منظور اكنون يك مطالبه بسيار جدي در دنيا ايجاد شده است. يكي از پيشنهادات ايران كه مورد تأييد بسياري از كشورها قرار خواهد گرفت اين است كه براي خلع سلاح اتمي قدرت ضرب الاجل و مدت زماني لازم است. استفاده از سلاح هاي هسته اي به عنوان ابزار بازدارندگي، قدرت، و تهديد ديگران نيز مورد قبول ايران نيست. زيرا بازدارندگي مستلزم داشتن دست برتر و بالاتر در كيفيت و كميت سلاح هاي اتمي است. استفاده ابزاري و يك جانبه از شوراي امنيت و آژانس بين المللي انرژي اتمي، اعمال معيارهاي چندگانه از دغدغه هاي ديگر ايران و بسياري از كشورهاي غيرمتعهد دنياست.
از ديدگاه ايران، بمب هسته اي عامل ثبات، صلح و امنيت نيست. برعكس كاربرد تسليحات هسته اي نابود كردن محيط زيست است. بنابراين، اين نوع سلاح نه تنها افتخارآميز نيست بلكه شرم آور است. شرم آورتر از آن به كار بردن آن است. همان طوري كه رئيس جمهور ايران در نطق خود پرسيد: آيا دادن اختيار در موضوع خلع سلاح به دارندگان آن صحيح است؟ ايران پيشنهاد مي كند كه يك گروه بين المللي به اجراي ماده 6 كه همان خلع سلاح و انهدام تسليحات اتمي است رسيدگي كند. جالب است بدانيد كه موضوع خلع سلاح اتمي پس از فروپاشي شوروي توسط سازمان ملل و كشورهاي مختلف به فراموشي سپرده شده بود. امروز اين ايران است كه رهبري رسيدگي به اين موضوع را به دوش گرفته است.
دكترين ايران در مورد فناوري هسته اي اين است كه «انرژي هسته اي براي همه و سلاح هسته اي براي هيچ كس.» بدين ترتيب ايران يك معنا و يك تعريف جديدي را از سخت افزارها و نرم افزارهاي فناوري هسته اي به دنيا ارائه مي دهد. دقيقا در اينجا است كه گفتمان و سياستگذاري ايران در حوزه انرژي هسته اي يك الگو شده است و نه تهديد.


 



با صدور يك بيانيه ضداسرائيلي
فراخوان منطقه اي مردم فلسطين سوزاندن مسجد و قرآن قابل تحمل نيست

سرويس خارجي -
علما، شخصيت ها، احزاب و گروه هاي فلسطيني تعرض دشمن صهيونيستي به مساجد را محكوم و از مسلمانان خواستند عليه اين بي حرمتي ها به پا خيزند.
جمعيت علماي فلسطين اقدام نظاميان صهيونيست در حمله به مساجد و آتش زدن قرآن و اماكن مقدس مسلمانان را به شدت محكوم كردند.
اين جمعيت طي بيانيه اي اعلام كرد كه تجاوزات جديد دشمن صهيونيستي به مساجد فلسطين در چارچوب تداوم توطئه هاي شوم اسرائيل در زمينه محاصره كامل مسجد مبارك الاقصي، يهودي سازي شهر قدس اشغالي صورت مي گيرد و نشانه بي اعتنايي دشمن صهيونيستي به احساسات ديني مسلمانان است.
جنبش حماس نيز طي بيانيه اي اعلام كرد تنها راه مقابله با تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه مقدسات مسلمانان مقاومت است.
حماس افزود: گستاخي و تجاوزات رژيم صهيونيستي در سايه ضعف موضع گيري كشورهاي عربي صورت مي گيرد و گزينه مقاومت تنها گزينه اي است كه تمامي فلسطينيان را يكپارچه مي سازد.
كميته هاي مقاومت مردمي فلسطين نيز تعرضات اسرائيل به مساجد را محكوم كردند.
عضو كادر رهبري مركزي كميته هاي مقاومت مردمي اظهار داشت: عربده كشي هاي شهرك نشينان صهيونيست و يهودي سازي مقدسات شهرهاي الخليل و بيت لحم و به آتش كشيدن مساجد كه از آغاز سال جاري تاكنون به سه مورد مي رسد پس از اقدامات سركوبگرانه عليه مبارزان در شهرها و روستاها و اردوگاه هاي كرانه باختري صورت مي گيرد.
وي خواستار آزاد گذاشتن دست مقاومت و پايان بخشيدن به سركوب مجاهدان و هماهنگي امنيتي با دشمن صهيونيستي و تلاش در راستاي حمايت از مقاومت براي مقابله با شهرك نشينان صهيونيست شد.
گفتني است اقدام توهين آميز شهرك نشينان صهيونيست مبني بر آتش كشيدن مساجد بازتاب گسترده اي در رسانه هاي عربي داشته است.
شبكه تلويزيوني الاقصي طي گزارشي اقدام اخير صهيونيست ها را اعلام جنگ و سناريوي جديد صهيونيست ها عليه مسلمانان اعلام كرد.
اين شبكه به كوتاهي مسلمانان منطقه در قبال اقدامات توهين آميز اخير صهيونيست ها اشاره كرد و اظهار داشت: كينه ديرينه و سياه صهيونيست ها از مسلمانان و مقدسات آنها امروز اين مسئله را تبديل به جنگي مذهبي كرده است كه تنها با نابودي و اخراج صهيونيست ها از سرزمين فلسطين پايان خواهد يافت.
روزنامه جمهوريت مصر نيز در اين باره نوشت: اگر در برابر آتش كشيدن مساجد مسلمانان از سوي صهيونيست ها ايستادگي نكنيم و به آن پاسخ ندهيم اين تجاوزات ادامه دار خواهد بود. اين روزنامه افزود: اسرائيلي هاي تندرو افسارگسيخته شده اند و اين تجاوز جنايتكارانه تنها حلقه اي از سياست نژادپرستانه و يهودي سازي است كه دولت نتانياهو در پيش گرفته است.
اين اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي عليه مقدسات اسلامي در حالي صورت مي گيرد كه كنسول گري آمريكا در كرانه باختري اعلام كرد كه مبلغ 150 ميليون دلار كمك مالي براي تامين بودجه سال مالي 2010 تشكيلات خودگردان تحويل اين تشكيلات داده شده است.
منابع آگاه در فلسطين ضمن اينكه اين كمك مالي را پاداشي براي تشكيلات خودگردان عنوان كردند كه نتيجه آن چيزي جز تشويق محمود عباس به مذاكره با رژيم صهيونيستي ندارد اعلام كردند كه ملت فلسطين با هرگونه مذاكراتي كه نتيجه اي براي آنها ندارد مخالف هستند.
جنبش حماس مي پرسد تا كي ملت قهرمان فلسطين مذاكراتي را تجربه كند كه تاكنون هيچ چيزي را براي آنها محقق نساخته است.
طاهر نونو سخنگوي حماس گفت، ملت فلسطين با اين مذاكراه مخالف است و هيئت مذاكره كننده فلسطيني به نيابت از ملت فلسطين مذاكره نمي كند و هرگز حق زياده روي در قبال حقوق ملي فلسطين را ندارد.
ساير رويدادها
¤ آژانس امدادرساني و استخدام آوارگان فلسطيني (آنروا) از جامعه بين الملل خواست هرچه سريع تر مقدمات لغو محاصره غزه را از طريق ايجاد يك راه دريايي فراهم بياورد.
¤ وزير جنگ رژيم صهيونيستي در تماس تلفني با حسني مبارك رئيس جمهور مصر درباره احياي روند صلح گفت وگو كرد.
¤ منابع فلسطيني اعلام كردند كه نيروهاي پليس و مرزبانان رژيم صهيونيستي روز گذشته به روستاي عراقيب در فلسطين اشغالي حمله كردند.

 



سناريوي ميدان تايمز نيويورك

سيدعمار موسوي
در اين شرايط نفس گير امنيتي امروز نيويورك، دولت آمريكا مي گويد جواني به نام «فيصل شهرزاد» ناگهان هواي بمب گذاري در ميدان تايمز را كرده و با دو تا ساعت و دو گالن بنزين و مقداري كود! مي خواسته دست به يك «كشتار جمعي» (Destruction Masت) بزند! بعد بلافاصله هم دستگير شده و در طرفه العيني هرآنچه آمريكايي ها مي خواهند به زبان آورده است: «من پنج ماه در پاكستان آموزش ساخت بمب ديده ام».
از آنجا كه آمريكايي ها توانستند دروغي به بزرگي 11 سپتامبر را بسازند و سابقه روشني هم در مبارزه با تروريسم! دارند، حدس اينكه هدف از داستان بمب گذاري نيويورك چه بوده، كار مشكلي نيست. آمريكا هم اكنون علاوه بر عراق و افغانستان، درگير يك جنگ در پاكستان است و اسناد موجود نشان مي دهد كه جرج بوش قبل از حمله به افغانستان، نقشه يورش به پاكستان را نيز كشيده بوده است. اما در ماه هاي اخير دولت اوباما در مشروعيت بخشي به جنگ پاكستان زياد موفق عمل نكرده و احتمالا با همين هدف است كه سناريوي ميدان تايمز نوشته شده است.
از عبارت «آموزش ديدن فيصل در پاكستان» مفاهيم بسياري مي توان استنباط كرد. اول آنكه در پاكستان مراكز آموزش تروريستي وجود دارد. ثانيا هدف اين مراكز دست زدن به عمليات تروريستي در خاك آمريكاست و نتيجه اينكه هم اكنون پاكستان براي امنيت ملي آمريكا يك تهديد بسيار جدي است و نهايتا بايد به عمليات ضدتروريسم در اين كشور شدت بخشد. به همين خوشمزگي!
پاكستان در واكنش به ماجراي بمب گذاري ميدان تايمز به سرعت خانواده فيصل را دستگير و براي همكاري با آمريكا در اين زمينه اعلام آمادگي كرد، اما گويا شست «رحمان مالك» وزير كشور پاكستان از اهداف پشت پرده اين ماجرا خبردار شده است كه مي گويد: «اين حركت مي تواند توطئه اي طراحي شده عليه پاكستان با اهداف نفرت انگيز باشد.»
يكي از بازوهاي قدرت آمريكا ابزار رسانه اي است كه اساسا نقش بنيادي آماده سازي افكار عمومي براي ورود آمريكا به جنگ هاي مختلف - از جمله جنگ هاي دهه اخير - و نيز توجيه جنايات واشنگتن داشته است. تا زماني كه آمريكا توان اين دست جوسازي ها را دارد، بايد منتظر توطئه هاي ديگر نيز بود.
يك وبلاگ نويس آمريكايي كه گويا به اين حادثه سازي ها عادت كرده، ديروز در وبلاگ خود نوشته بود: «شرط مي بندم كه قضيه نقشه خود اف.بي.آي بوده است و آنها پول و مواد انفجاري را به اين جوان داده اند. او يا احتمالا فريب خورده و يا يك عامل است».

 



به دليل خلف وعده «هاكوياما» درباره پايگاه هاي آمريكا
رسانه ها و سياستمداران ژاپن خواستار استعفاي نخست وزير شدند

رسانه ها و سياستمداران ژاپن به دليل خلف وعده نخست وزير در مورد پايگاه هاي نظامي آمريكا در اين كشور خواستار استعفاي وي شدند.
به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاري فرانسه، با بي اعتنايي «يوكيو هاكوياما» نخست وزير ژاپن به درخواست هاي مكرر مردم كشورش مبني بر توقف طرح انتقال بخشي از پايگاه هاي نظامي آمريكا به جزيره اوكيناوا، روز گذشته بسياري از رسانه هاي اين كشور از جمله روزنامه پرفروش «بوميوري شيمبون» به شدت از مواضع دولت انتقاد كردند.
هاكوياما روز سه شنبه پس از سفر به جزيره «اوكيناوا» با «ضروري» دانستن وجود پايگاه هاي نظامي آمريكا براي ژاپن خطاب به فرماندار اين جزيره گفته بود. بروز نارضايتي بين مردم هنگام تاسيس يك پايگاه يا جابجايي آن امري طبيعي است!
وي سپس از مردم اين جزيره خواست ادامه حضور نظاميان آمريكايي و انتقال بخشي از نيروهاي اين كشور به محل زندگي شان را بپذيرند.
اين واكنش از سوي رهبري كه با شعار خروج پايگاه هاي نظاميان آمريكايي از كشورش توانسته بود به حاكميت 54 ساله حزب ليبرال دموكراتيك پايان داده و پيروزي شگفت انگيزي را رقم بزند كافي بود تا بسياري از رسانه ها و سياسيون اين كشور به وي تنها تا 31 ماه مه فرصت دهند، به حل موضوع بپردازد.
روزنامه «مينچيني شيمبون» نيز هشدار داد، در صورتي كه تا پايان ماه مه اين موضوع حل نشود، بررسي مسئوليت پذيري سياسي هاكوياما به طور جدي بايد مورد بررسي قرار گيرد.
رهبر حزب ليبرال دموكرات نيز با «خيانت بار» خواندن اين اظهارات نخست وزير تصريح كرد، هاكوياما تعهد خود را نقض كرده است لذا بايد استعفا بدهد.

 



از سوي حزب نوري مالكي و عمار حكيم اعلام شد
ائتلاف بزرگ شيعيان در بغداد براي تشكيل دولت آينده عراق

دو گروه اصلي شيعيان در انتخابات پارلماني عراق، رسما از شكل گيري «ائتلاف بزرگ شيعيان» خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، درپي بروز اختلاف ميان دو فهرست «ائتلاف ملي عراق» به رهبري «عمار حكيم» و «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبري «نوري مالكي» كه شكل گيري دولت اين كشور را پس از انتخابات پارلماني 16 اسفند به تاخير انداخته بود، اين ائتلاف عصر سه شنبه رسما اعلام كردند كه اختلافات را كنار گذاشته و با هم متحد شده اند. رهبران ائتلاف در بيانيه اي كه صادر كردند، از مشاركت همه گروه هاي پيروز در شكل گيري دولت جديد تاكيد كردند.
«حسن السيد» از سران ائتلاف بزرگ شيعيان، ادغام دو ائتلاف ملي عراق و دولت قانون را خواست همه ملت عراق دانست و گفت كه اكنون مسير براي مشاركت ساير فهرست هاي انتخابي پيروز براي تشكيل دولت فراهم شده است.
خبرگزاري فرانسه اعلام كرد، با شكل گيري اين ائتلاف، سكولارها اكثريت را در مجلس از دست دادند و احزاب شيعي به قدرت رسيدند.
«عبدالرزاق الكاظمي»، از ميان رهبران شيعي، گفت: نخست وزير آينده با توجه به برنامه هاي دو ائتلاف(ملي عراق و دولت قانون) انتخاب مي شود. اين گفته نشان مي دهد كه مالكي تنها يكي از گزينه هاي آتي است.
براساس نتايج آرا انتخابات 16 اسفند، دو ائتلاف فوق 159 كرسي از مجموع 325 كرسي پارلمان را هم اكنون در اختيار دارند كه تنها چهار كرسي براي دسترسي به اكثريت مطلق كم دارد. اين در حالي است كه ائتلاف كردستان عراق قبلا اعلام كرده است، به ائتلاف شيعيان مي پيوندد.
خبر ديگر اين كه ديروز نايب رئيس شوراي علماي عراق و فرزندش توسط افراد ناشناس در حومه بغداد ترور شدند. يك سركرده شبكه تروريستي نيز در شهر موصل در حالي كه لباس زنانه به تن داشت توسط پليس عراق دستگير شد. ماموران عراقي متوجه شدند اين مرد يك تبعه عربستان سعودي است.

 



حمايت سران آمريكاي جنوبي از حق آرژانتين بر جزاير مالويناس

سران اتحاديه ملت هاي آمريكاي جنوبي (اوناسور) به اتفاق آرا، بر حق مشروع آرژانتين نسبت به جزاير «مالويناس» تأكيد و اقدامات انگليس در اين جزاير را محكوم كردند.
به گزارش فارس، به نقل از روزنامه «ال اكونوميستا» مكزيك، در اجلاس سران اتحاديه ملت هاي آمريكاي جنوبي (اوناسور) كه در «بوينس آيرس»، پايتخت آرژانتين برگزار شد، مقامات بلندپايه اين اتحاديه با صدور قطعنامه اي ضمن تأكيد بر مشروعيت آرژانتين نسبت به حاكميت بر جزاير مالويناس اقيانوس اطلس، اشغال آن توسط انگليس را به شدت محكوم كردند.
در اين اجلاس يك روزه كه روز سه شنبه و با مشاركت اكثر كشورهاي آمريكاي جنوبي برگزار شد، انگليس همچنين به «بهره برداري غير قانوني از منابع طبيعي مالويناس» محكوم شد. اين اتحاديه در عين حال بر حمايت از هائيتي و شيلي، قربانيان زمين لرزه هاي شديد سال جاري تأكيد كرده و اعلام كردند به كمك رساني هاي خود همچنان ادامه خواهند داد.اعضاي «اوناسور»- به جز نمايندگان پرو و كلمبيا- همچنين تأكيد كردند دولت «پورفيريو لوبو» در هندوراس را كه با حمايت غرب جانشين دولت قانوني و سرنگون شده «مانوئل سلايا» شده است را به رسميت نمي شناسند و در صورت مشاركت وي در نشست ژوئن سران اتحاديه اروپا و آمريكاي لاتين كه در مادريد برگزار خواهد شد نيز در آن شركت نخواهند كرد.

 



اخوان المسلمين : خواست مردم مصر سرنگوني مبارك است

سخنگوي سابق اخوان المسلمين گفت: مردم مصر، خواهان كناره گيري مبارك از قدرت هستند.
«كمال الهلباوي» در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به مخالفت هاي مردمي با انتخاب مجدد «حسني مبارك» به سمت رياست جمهوري مصر اظهار داشت: مبارك در اين 31 سال كه بر مصر حكومت مي كند، هنوز نتوانسته مطالبات مردم را برآورده كند و اصلاحات لازم را انجام دهد.وي گفت: با وجود اين، حسني مبارك تلاش مي كند تا آخرين نفس بر اريكه قدرت در مصر تكيه بزند، در حالي كه اين موضوع به صلاح مردم مصر نيست.
سخنگوي سابق جماعت اخوان المسلمين با بيان اينكه ورود البرادعي نامزد احتمالي رياست جمهوري مصر، تحرك تازه اي به فضاي سياسي اين كشور بخشيده است، تصريح كرد: اين تحرك و جوشش، نمايانگر آن است كه ساختار ملي مصر، خواستار اصلاحات و تغيير است.
وي نقش آمريكا و اسرائيل در تحولات مصر را يادآور شد و افزود: آمريكايي ها، اخيراً با برخي سياستمداران مصري تماس گرفته و پيشنهادهاي مشكلي را مطرح كرده اند تا بتوانند، سياست هاي خود را بر اين كشور اعمال كنند.
وي با تاكيد بر اينكه رژيم حاكم بر مصر فاسد است تصريح كرد: تصور نمي كنم، دولت حسني مبارك به مطالبات پاسخ مثبت بدهد، بنابراين، انتخابات رياست جمهوري به همان شيوه هميشگي برگزار خواهد شد.
عضو اخوان المسلمين متذكر شد: مردم خواهان كناره گيري مبارك از قدرت هستند، چرا كه او توانايي انجام اصلاحات را ندارد و فردي بيمار و فاسد است، اما مبارك خواهان باقي ماندن در راس هرم قدرت، حتي با تكيه بر نيروهاي امنيتي، پليس و ارتش و حمايت هاي آمريكا است.
الهلباوي با اشاره به تظاهرات تنفرآميز مردم مصر عليه رژيم مبارك در روزهاي اخير اضافه كرد: تظاهرات مردم مصر عليه دولت حسني مبارك به جهانيان نشان داد كه اين دولت خودكامه و ديكتاتور است و مردم را به شدت سركوب مي كند.
وي درباره حمايت اخوان المسلمين از البرادعي در انتخابات رياست جمهوري مصر خاطرنشان كرد: البرادعي كه خواهان اصلاحات و اجراي دموكراسي در مصر است و غربي ها نيز از او حمايت مي كنند، اين فرصت را ايجاد خواهد كرد تا يك دوره انتقالي در مصر به وجود بيايد و بسترهاي لازم براي صعود جماعت اخوان المسلمين به هرم قدرت فراهم شود.

 



حملات تروريستي شبه نظاميان طالبان به مراكز دولتي افغانستان

هفت شبه نظامي وابسته به طالبان عليه مراكز دولتي شهر «نيمروز» در جنوب غرب افغانستان دست به عمليات انتحاري جداگانه زدند.
به گزارش بي بي سي، هفت تن از عناصر انتحاري عضو طالبان ديروز ساختمان هاي دولتي شهر نيمروز در جنوب غرب افغانستان را هدف حمله مسلحانه قرار دادند و سپس هر يك از آنها خود را جداگانه منفجر كردند. مقامات رسمي و محلي افغان تلفات اوليه اين انفجارها را مرگ يك عضو شوراي ولايتي منطقه و سه سرباز افغان اعلام كردند. در اين انفجارها، همين تعداد سرباز نيز جراحت برداشتند.
پيش از اين نيز عناصر طالبان دست به عمليات مشابهي عليه ساختمان هاي دولتي در كابل و شهر خوست (شرق افغانستان) زده بودند.
به گفته والي نيمروز، مجريان عمليات اين شهر (نيمروز)، 9 نفر بودند كه هفت تن آنها كشته و دو تن ديگر در داخل ساختمان ها مخفي شدند.
ديروز ساختمان هاي اداري شهر ننگرهار در شرق افغانستان نيز هدف حمله شبه نظاميان قرار گرفت. به گزارش ايسكانيوز، گروه طالبان تعداد تلفات اين حملات را 15 كشته از ماموران پليس افغان و دو كشته از شورشيان طالبان اعلام كرد.
جراحت 11 نظامي دانماركي
به گزارش خبرگزاري فرانسه، 11 نظامي دانماركي و دو مترجم افغان عصر سه شنبه در شهر «گرسك» واقع در جنوب افغانستان، بر اثر حمله شبه نظاميان مجروح شدند.
پس از اين حمله، طوفان شن منطقه را فرا گرفت و اشغالگران نتوانستند مجروحان را از محل خارج كنند. طي هفته هاي اخير حمله به دانماركي ها افزايش يافت. در سه حمله اي كه طي 10 روز اخير عليه آنها رخ داده است، 10 نظامي دانماركي مجروح شده اند.
حدود 750 نظامي دانماركي در افغانستان مستقر هستند و از سال 2001 تاكنون نيز جمعا 29 نظامي دانماركي در اين كشور كشته شده اند.
طي روزهاي اخير دو نظامي انگليسي نيز در ولايت هلمند افغانستان كشته شده اند.
خبرگزاري فارس نيز از افغانستان گزارش داد، «وحيد عمر»، سخنگوي رئيس جمهور اين كشور، اعلام كرد «حامد كرزاي» هفته آينده به آمريكا مي رود و در آنجا با مقامات بلندپايه اين كشور ديدار مي كند. به گفته وي، در اين سفر قرار است كه كرزاي يك توافقنامه استراتژيك با دولت آمريكا امضا كند.

 



موافقت نخست وزير تايلند با انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زودهنگام

دولت تايلند با عقب نشيني در مقابل قرمزپوشان معترض، از انحلال پارلمان اين كشور و برگزاري انتخابات در آبان ماه خبر داد.
هشت هفته پس از ناآرامي هاي خياباني در «بانكوك» پايتخت تايلند، سرانجام روز گذشته «آبهيست وجاجيوا» نخست وزير تايلند اعلام كرد، براي برون رفت از بحران تصميم دارد در ماه نوامبر يك انتخابات عمومي برگزار كند.به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» بلافاصله پس از اين عقب نشيني، «تاكسين شيناواترا» نخست وزير مخلوع اين كشور كه رهبري ناآرامي هاي هشت هفته گذشته را بر عهده دارد از قرمزپوشان خواست اين عقب نشيني را بپذيرند؛ اما در عين حال يكي از رهبران مخالفان نيز تاكيد كرد، تا زمان برگزاري اين انتخابات، تجمعات خياباني ادامه خواهد داشت.هزاران تن از مخالفان دولت تايلند از نيمه ماه مارس براي فشار به نخست وزير و برگزاري انتخابات زودهنگام خيابان ها و مراكز مهم تجاري پايتخت را به تصرف خود درآورده و بسياري از مراكز و فروشگاه ها را به تعطيلي كشانده اند. اين بحران سياسي، جدي ترين چالش تايلند از سال 1992 تاكنون عنوان شده است.از سوي ديگر، خبرگزاري فرانسه نيز با انتشار اين خبر افزود، سخنگوي حزب حاكم دموكرات تايلند اعلام كرد: نمايندگان پارلمان قرار است روز پنجشنبه (امروز) با يكديگر ملاقات و تاريخ دقيق انحلال مجلس را اعلام كنند.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14