(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 ارديبهشت 1389- شماره 19641

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با حضور رئيس جمهور بزرگترين كارخانه خودروسازي خاورميانه در كاشان افتتاح شد
سخنان رئيس جمهوري در جمع مردم كاشان
رئيس قوه قضائيه: آماده استفاده از نخبگان حوزه و دانشگاه هستيم
پرتاب اژدر ضد زيردريايي از ناوشكن جماران
از سال آينده اجرا مي شود عمليات مكانيزاسيون برنج در شاليزارهاي مازندران
رئيس انجمن نمايش بندرعباس درگذشت
وزير مسكن و شهرسازي خبر داد استان زنجان رتبه اول در جذب تسهيلات طرح مسكن مهر
در مدت 5 سال صورت مي گيرد نهالكاري يك ميليون هكتار از مراتع تخريب شده كشور
آمادگي منطقه آزاد سرخس براي حضور سرمايه گذاران
ابلاغ دستور رئيس جمهور براي پرداخت مطالبات فرهنگيان
همايش بزرگ پياده روي شوق ديدار در سنندج برگزار مي شود
نايب رئيس مجلس: لايحه برنامه پنجم ماه آينده بررسي مي شود
آيت الله مكارم شيرازي: مردم در انتظار برخورد جدي با بدحجابي اند
نماينده ولي فقيه در استان آسيب هاي موجود در كردستان با سفر رهبري به فرصت تبديل شدند
اخبار ادبي و هنري



با حضور رئيس جمهور بزرگترين كارخانه خودروسازي خاورميانه در كاشان افتتاح شد

كاشان- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي با حضور رئيس جمهور، بزرگترين مجتمع خودروسازي خاورميانه در كاشان افتتاح و از خودرو ايراني «تيبا» رونمايي شد.
دكتر احمدي نژاد در اين مراسم گفت: اين نخستين خودرويي است كه تمام ويژگي هاي ايراني بودن را داراست.
وي افزود: از ديگر ويژگي اين خودرو اين است كه كارخانه سازنده آن يعني سايپاي كاشان را خود ايراني ها طراحي كرده و ساخته اند و بخش قريب به اتفاق آن حاصل عملكرد متخصصان و مهندسان ايراني است.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: اين خودرو كوچك و خانوادگي، زيبا و مورد پسند همه سليقه هاست و عموم مردم با درآمد متوسط و طبقه پايين هم مي توانند از آن استفاده كنند.
وي اضافه كرد: بايد سالي دو تا 3 خودرو ايراني جديد به بازار مصرف عرضه شود و يك جو رقابتي كاملا ايراني بوجود آيد كه انواع سليقه هاي مردم را تامين كند.
دكتر احمدي نژاد گفت: بايد اين كيفيت به حدي برسد كه اگر هركس خواست بين خودرو ايراني و خودرو غيرايراني، يكي را براي خريد انتخاب كند به سمت خريد خودرو كاملا ايراني تمايل بيشتري داشته باشد.
رئيس جمهور، نگاه ديگر صنعت خودروسازي را به بحث صادرات معطوف كرد و اظهار داشت: بايد از لحاظ كيفيت به حدي برسيم كه با نگاه صادراتي خودرو را توليد كنيم چرا كه خودرو ايراني كه وارد هر كشوري مي شود به خودي خود يك خودرو نيست، بلكه اين، پرچم آرمان و فرهنگ ملت ايران است.
به گفته وي، دشمن تلاش مي كند بر جهان بباوراند كه ملت ايران نمي تواند پيشرفت نمايد كه اين عمل را 30 سال است دنبال مي كند.
وي در اين مراسم به دست اندركاران سايپاي كاشان توصيه كرد اسم يكي از خودروهاي جديدي كه خواهند ساخت را «كاشان» بگذارند.
به گزارش خبرنگار ما، اين مجتمع در مساحت 318 هكتار با هزينه 450 ميليارد تومان در كاشان راه اندازي شده و توانايي توليد 150 هزار دستگاه خودرو سواري در سال را دارد. با راه اندازي اين مجتمع تاكنون يكهزار و 600 نفر به صورت مستقيم وارد بازار كار شده اند كه به 3هزار نفر قابل افزايش است. بيش از 90 درصد اشتغالزايي اين كارخانه مربوط به نيروهاي بومي است.
كارخانه توليد خودروي سايپا كاشان با هدف افزايش ظرفيت توليد و عرضه انواع خودروهاي سواري و همچنين بسترسازي و ايجاد ظرفيت هاي جديد براي توليد محصولات جديد، از جمله خودروي ملي 81-S احداث شده است.
همچنين خطوط توليد، سالن هاي بدنه و رنگ كارخانه خودروسازي كاشان به خطوط رباتيك و اتوماسيون پيشرفته مجهز است كه در توليد كيفي خودروي ملي 81-S نقش اساسي خواهد داشت.
نام خودرو 81-S كه تاكنون با عنوان مينياتور شناخته مي شد در اين مراسم به «تيبا» تغيير يافت. «تيبا» واژه اي ايراني به معني «آهو»ست.
رئيس جمهوري پس از افتتاح رسمي سايت توليد خودرو خاورميانه از بخش هاي مختلف اين واحد ديدن كرد.
سايت خودروسازي سايپا كاشان، بزرگترين كارخانه صنعتي ايران به لحاظ وسعت محسوب مي شود و در حال حاضر به عنوان بزرگترين سايت توليد خودرو در خاورميانه شناخته شده است. توليد خودروهاي سايپا 132 و پرايد صبا در طول ماه هاي گذشته و در مراحل آماده سازي و راه اندازي اوليه سايت سايپا كاشان در دستور كار اين كارخانه قرار داشته است.
قرار است خودرو جديد پرايد مدل 111 در اين كارخانه توليد شود. به گزارش رسيده وزير صنايع و معادن نيز در اين مراسم از تدوين آيين نامه اي در حوزه صادرات خودرو خبر داد و گفت: براساس آن دست اندركاران صادرات خودرو مي توانند در توليد و فروش خودرو داخلي، كار خود را توسعه دهند.
علي اكبر محرابيان گفت: اقدام ديگري كه به عنوان برنامه راهبردي دولت دنبال مي شود، توليد خودروي كم مصرف و استفاده از فناوري روز دنياست.
وزير صنايع و معادن به تلاش چهارساله دولت نهم و نخستين سال دولت دهم در حذف خودروهاي پرمصرف از ناوگان كشور اشاره كرد و گفت: ما به دنبال استفاده از سوخت هاي جايگزين با فناوري جديد هستيم و نمونه هاي آن نيز اخيرا در كشور طراحي و راه اندازي شده است.
وي، دست آوري محصولات جديد سوخت جايگزين را حاصل تلاش مشترك صنعت و دانشگاه دانست و از آن به عنوان برنامه جدي صنعت خودروي كشور نام برد.
وزير صنايع و معادن، همچنين ارتقاء حوزه ايمني در توليد خودرو را از ديگر برنامه ها برشمرد و گفت: توليدات صنعت خودروي كشور در آينده با بالاترين محصولات واجد استاندارد جهاني رقابت خواهد كرد.
وي، خط توليد كيسه هوا و ترمز ضد قفل را از ديگر تلاش ها در جهت بومي سازي محصولات داخلي نام برد.
محرابيان در ادامه مهمترين بخش پيش روي صنعت خودرو كشور را افزايش تنوع از طريق راه اندازي خطوط توليد و خودروهاي ساخت داخل كشور ذكر كرد و گفت: با تلاش انجام گرفته طي سه سال گذشته، اكنون 40 نوع خودرو درداخل كشور توليد مي شود.
وي با اشاره به اين كه نگاه ما در صنعت خودرو كاملا تغيير كرده است، گفت: سياست صنعت خودروي كشور در جهت استفاده از انديشه و فكر ايراني است و تلاش مي شود در كنار دنبال كردن پروژه هاي جديد با هدف بومي سازي اين صنعت، با كشورهاي دوست نيز در اين بخش تعامل داشته باشيم.
وي همچنين از بهره برداري از تعداد زيادي طرح از جمله طرح خطوط ماشين كاري براي توليد قطعات خودرو، كارخانه توليد خودروي مازندران، خط توليد خودرو در شيراز و كرمانشاه، خط توليد بخش بدنه در كشور سنگال و طرح توليد خودرو در خمين نام برد.

 



سخنان رئيس جمهوري در جمع مردم كاشان

رئيس جمهوري اسلامي ايران در سفر به كاشان در جمع مردم اين شهر گفت: دوره تمدن آمريكا به پايان رسيده است.
احمدي نژاد افزود: ملت ايران با حفظ عزت، ارزش ها و اصول در حال رشد و بالندگي است و هركس كه به اصول اين ملت التزام دارد مي تواند در كنار ما باشد.
وي گفت: برخي از قدرت ها خيال مي كنند مي توانند در دنيا امپراتوري كنند اما بايد بدانند كه دوران امپراتوري آنها به سر آمده است.
وي رژيم صهيونيستي را در سراشيبي سقوط دانست و گفت: اين رژيم مرده است و در نزد ملت ايران به حساب نمي آيد.

 



رئيس قوه قضائيه: آماده استفاده از نخبگان حوزه و دانشگاه هستيم

رئيس قوه قضائيه در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي گفت: دستگاه قضايي آماده استفاده از نيروهاي باتجربه و نخبه حوزه و دانشگاه است.
آيت الله آملي لاريجاني در اين جلسه با مثبت ارزيابي كردن سفر مسئولان دستگاه قضايي به استان همدان، ضمن قدرداني از مردم و مسئولان اين استان اعلام كرد:سفرهاي استاني موجب تقويت بنيه دستگاه قضايي مي شود.
آيت الله آملي لاريجاني گفت: مواجهه حضوري با قضات و كاركنان دستگاه قضايي در سفرهاي استاني همچنين موجب تقويت روحيه قضات و كاركنان و نيز شناخت مشكلات و تلاش براي رفع و حل و فصل آن خواهد شد.
وي تاكيد كرد: ميزان حقوق كاركنان دستگاه قضايي خصوصا كارمندان اداري مناسب شأن اين دستگاه نيست كه مي بايستي نسبت به حل اين مشكل اقدامي صورت گيرد.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به ديدار خود با روحانيون و نخبگان استان همدان گفت: در اين ديدارها بر اراده دستگاه قضايي در نخبه گزيني و تعامل با حوزه هاي علميه و دانشگاهها تاكيد و اعلام شد كه دستگاه قضايي آماده استفاده از نيروهاي باتجربه نخبه حوزه و دانشگاه است.
رئيس قوه قضائيه در پايان بار ديگر از مردم و مسئولان استان همدان به ويژه نماينده محترم ولي فقيه در استان، استاندار، رئيس كل دادگستري و ساير مسئولان استان قدرداني كرد.

 



در پنجمين روز از رزمايش ولايت 89 صورت گرفت
پرتاب اژدر ضد زيردريايي از ناوشكن جماران

در پنجمين روز از رزمايش بزرگ دريايي ولايت 89، اژدر ضد زيردريايي از روي ناوشكن جماران پرتاب شد.
امير دريادار دوم قاسم رستم آبادي سخنگوي اين رزمايش ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به عمليات هاي انجام شده در روز پنجم رزمايش گفت: مقابله با حملات موشك هاي سطحي با استفاده از سامانه الكترونيكي چف انجام شد.
وي اضافه كرد: اين سامانه، يك سامانه دفاع ضدموشكي سطحي است و ساخت صنايع وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح است. امروز توانستيم با به كارگيري اين سامانه، سيستم كنترلي آتش دشمن را فريب داده و منحرف كنيم.
رستم آبادي گفت: امروز هم چنين زيردريايي هاي سبك و سنگين و ناوشكن ها با هواپيماهاي تاكتيكي و شناسايي نيروي هوايي ارتش تبادل اطلاعات انجام دادند و در ادامه نيز آمادرساني به زيردريايي با رعايت اصول پدافند غيرعامل توسط بالگردهاي نيروي هوايي ارتش انجام شد.
به گزارش ايسنا، رستم آبادي همچنين خروج غواصان و تيم هاي عمليات ويژه از زيردريايي ها در زير دريا و نفوذ به سواحل و لنگرگاه هاي دشمن را از ديگر بخش هاي اين رزمايش برشمرد و اظهار كرد: روز دوشنبه با آغاز مرحله چهارم، مرحله رزم در دريا شامل پرتاب ها و شليك موشك هوا به سطح و سطح به سطح انجام خواهد شد.
در همين حال امير سرتيپ دوم خلبان نويد شاياني معاون اطلاعات و شناسايي نيروي هوايي ارتش در جمع خبرنگاران گفت: ما توانسته ايم تسليحاتي را كه بر روي هواپيماهاي خودمان بكار مي بريم، بر روي هواپيماي ميراژ نصب و استفاده كنيم.
وي با بيان اينكه هواپيماي ميراژ داراي تجهيزات پيشرفته و به روز است، اظهار كرد: تسليحات نصب شده بر روي اين نوع از هواپيما در نيروي هوايي ارتش به روز شده است و ما توانسته ايم از موشك هاي هوا به هوا و بمب هايي كه بر روي هواپيماهاي پشتيباني نزديك استفاده مي شود در اين هواپيما نيز بهره ببريم.
اين فرمانده ارشد نيروي هوايي ارتش، با اشاره به بكارگيري هواپيماي ميراژي در رزمايش ولايت 89، خاطرنشان كرد: هواپيماي ميراژي كه در يگان رزم اين رزمايش بكار گرفته شد، براي اولين بار است كه در رزمايش شركت كرده است.
شاياني با اشاره به برخي ويژگي هاي ديگر هواپيماي ميراژ، گفت: اين هواپيما، يك هواپيماي شكاري رهگيري است كه در نيروي هوايي ارتش بكار گرفته مي شود و عمدتا پشتيباني نزديك را به عهده دارد. از مدل هاي مشابه اين هواپيما كه قبلا در نيروي هوايي استفاده شده است مي توان از هواپيماي F5 نام برد.
گفتني است؛ ديروز در پنجمين روز رزمايش ولايت 89، هواپيماهاي ميراژ ارتش جمهوري اسلامي ايران ديوار صوتي را بر فراز درياي عمان شكستند.
وي همچنين به بكارگيري هواپيماي شنود صدف در اين مرحله از رزمايش ولايت 89 اشاره كرد و گفت: هواپيماي صدف قابليت شنود الكترونيكي و سيگنالي را داراست و از ويژگي هاي ديگر اين هواپيما مي توان به توانايي كسب خبر از تمامي شنودهاي راديويي و رادارهاي منطقه در تمامي فركانس ها اشاره كرد.
اين فرمانده ارشد نيروي هوايي ارتش، اضافه كرد: اين هواپيما تمام سيگنال هاي راداري كه در منطقه منتشر مي شود را شناسايي و نوع راداري كه در هر نقطه وجود دارد و بكار گرفته شده است و همچنين نوع سيگنال و طول موج هاي استفاده شده را مشخص مي كند.
شاياني در پايان با بيان اينكه هواپيماي صدف قبلا نيز پروازهاي عملياتي ديگر داشته است، اظهار كرد: اين هواپيما براي شناسايي و رهگيري كليه پروازهايي كه در منطقه انجام مي شود بكار گرفته خواهد شد. هواپيماي صدف در رزمايش ولايت 89 بكار گرفته شده است و نيروهاي ما با بهره گيري از قابليت هاي اين هواپيماي شنود، از اطلاعات كسب شده توسط آن استفاده مي كنند.
در پنجمين روز از رزمايش ولايت 89 همچنين غواصان نيروي دريايي ارتش با حمله به ساحل دشمن فرضي و تلاش براي تصرف سواحل و سرپل هاي در دست دشمن، عمليات خود را انجام دادند.
تمرين خروج از زيردريايي كلاس سبك نيز از ديگر بخش هاي عمليات ويژه غواصان بود.
اين عمليات ها با پشتيباني جنگنده ها و بالگردهاي نيروي هوايي و هوانيروز ارتش جمهوري اسلامي ايران همراه بود.
از سوي ديگر؛ همزمان با برگزاري رزمايش دريايي ولايت 89، نيروي زميني ارتش با حضور يگان هاي پياده، زرهي، توپخانه، مخابرات و هوانيروز در منطقه جنوب استان سيستان و بلوچستان رزمايش تاكتيكي خود را آغاز كردند.
امير سرتيپ دوم علي آراسته معاون عمليات نيروي زميني ارتش در حاشيه اين تمرينات تاكتيكي در جمع خبرنگاران گفت: در كنار اجراي رزمايش ولايت 89 از سوي دريادلان نيروي دريايي ارتش، نيروي زميني ارتش نيز برابر طرح هاي از پيش تعيين شده در محدوده اي به وسعت 15 هزار كيلومتر مربع تمرينات خود را انجام مي دهد.
نصب سامانه
جنگ الكترونيك
به روي هواپيماها
در همين حال، معاون عمليات نيروي هوايي ارتش نيز از تجهيز جنگنده هاي اين نيرو به سامانه جديد جنگ الكترونيك خبر داد.
امير خلبان سيدمحمد علوي در گفت وگو با فارس نحوه عملكرد هواپيماهاي اين نيرو در بخش پشتيباني رزمي رزمايش را رضايت بخش توصيف كرد و گفت: اقدامات يگان پهپاد نيروي هوايي در گرفتن و ارسال تصاوير به مركز فرماندهي و كنترل نيز موفقيت آميز بوده است.
وي همچنين از حضور هواپيماهاي جنگنده و رهگير نيروي هوايي كه مجهز به سامانه جديد جنگ الكترونيك شده اند خبر داد و افزود: اين سامانه اخيرا توسط متخصصان جهاد خودكفايي نهاجا طراحي و ساخته شده است كه عملكرد قابل قبولي نيز از خود به نمايش گذاشت.
معاون عمليات نيروي هوايي ارتش، كشف، شناسايي و انهدام جنگنده هاي دشمن فرضي در ارتفاع پست، پرواز در محيط اشباع از جنگ الكترونيك بدون كمك از برخي سيستم هاي موجود در هواپيما و حضور هواپيماهاي سوخت رسان را از ديگر ويژگي هاي اين رزمايش برشمرد و اضافه كرد: شنود الكترونيكي توسط نوعي هواپيما و نيز حضور هواپيماهاي گشت دريايي از جمله موارد حائز اهميت در اين عمليات واقعي بود.

 



از سال آينده اجرا مي شود عمليات مكانيزاسيون برنج در شاليزارهاي مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
عمليات مكانيزاسيون برنج سال آينده در 50 هزار هكتار از شاليزارهاي مازندران اجرا مي شود.
استاندار مازندران با اعلام اين خبر افزود: امسال اين طرح در 20 هزار هكتار از شاليزارهاي مازندران عملياتي شده است.
سيدعلي اكبر طاهايي افزود: يكپارچه سازي و مكانيزاسيون اراضي شاليزاري از طرح هاي محوري دولت در مازندران است.
وي اشتغالزايي را هدف مهم برنامه هاي دولت در مازندران دانست و افزود: دولت در صدد است تا با راه اندازي تشكل هاي كارآفريني روند اشتغالزايي را توسعه بخشد.
وي حمايت دولت و مجلس از توليدات داخلي را رويكرد محوري نظام عنوان كرد و افزود: توانمندسازي تشكل هاي زراعي در دستور كار دولت قرار دارد.
طاهايي با تاكيد بر ضرورت توجه به رونق اقتصادي در فعاليت هاي كشاورزي افزود: سياست پايه اي دولت در عرصه كشاورزي اقتصادي كردن فعاليت هاي توليد در بخش كشاورزي است.
استاندار مازندران توليد دانش محور را به عنوان رويكرد اساسي خاطرنشان كرد و افزود: انتقال يافته هاي علمي به زارعان راهكار مهم براي افزايش توليدات زراعي است.

 



رئيس انجمن نمايش بندرعباس درگذشت

بندرعباس- خبرنگار كيهان
رئيس انجمن نمايش استان هرمزگان بر اثر عارضه مغزي در بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس درگذشت.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان ضمن تسليت درگذشت استاد احمد حبيب زاده گفت: استاد حبيب زاده در مدت زندگي اثربخش خود به عنوان يك معلم فرزانه و هنرمندي پيشكسوت، با صداقت زيست و درگذشت وي ضايعه بزرگي براي جامعه فرهنگ و هنر استان است.
همايون اميرزاده افزود: زنده ياد حبيب زاده عاشق وطن و ايران اسلامي بود و با عشق و علاقه تمام توان و همت خود را صرف تربيت دانش آموزان، هنرجويان و نسل هاي آينده كرد. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان قدرشناسي از زحمات بزرگان، پيشكسوتان و درگذشتگان حوزه فرهنگ و هنر را وظيفه مردم، هنرمندان و متوليان فرهنگي دانست.

 



وزير مسكن و شهرسازي خبر داد استان زنجان رتبه اول در جذب تسهيلات طرح مسكن مهر

زنجان-خبرنگاركيهان:
استان زنجان جزو استانهايي است كه سهميه خود از خط اعتباري طرح مسكن را به طور كامل كسب كرده است تا جايي كه اعطاي سهميه مجدد به اين استان را ابلاغ كرديم.
وزير مسكن و شهرسازي در حاشيه بازديد از پروژه هاي طرح مسكن مهر استان زنجان ضمن اعلام مطلب فوق افزود: استان زنجان از بابت اعطاي زمين، تسهيلات و ساير موارد مطرح در طرح مسكن مهر هيچ مشكلي ندارد.
مهندس علي نيكزاد افزود: در استان زنجان 11 هزار متقاضي واجد شرايط مسكن وجود دارد كه 1500خانوار در 14 شهر زير 25 هزار نفر و بقيه در چهارشهر بالاي 25 هزار نفر ساكن هستند.
مهندس نيكزاد وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به پي ريزي 6هزار واحد مسكوني افزود: خوشبختانه استان زنجان در بحث پي ريزي واحدهاي مسكوني از برنامه ريزي و زمان بندي جلوتر است و طي 6 ماهه نخست امسال كار بزرگي در بخش مسكن استان زنجان به وقوع خواهد پيوست.
وزير مسكن افزود: بنا داريم در استان زنجان كسي بدون مسكن نباشد و خوشبختانه استانداري زنجان نيز همكاري بسيار خوبي در اجراي پروژه ها دارد.
نيكزاد درخصوص وضعيت نوسازي واحدهاي مسكوني روستايي استان گفت: 100 درصد تسهيلات اعطايي براي نوسازي 4 هزار و 810 مسكن روستايي جذب شده است.

 



در مدت 5 سال صورت مي گيرد نهالكاري يك ميليون هكتار از مراتع تخريب شده كشور

سوادكوه - خبرنگار كيهان:
بيش از يك ميليون هكتار از اراضي شيب دار و كم بازده و مراتع تخريب شده در كشور ظرف مدت پنج سال نهال كاري مي شود.
معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي با اعلام اين خبر در سوادكوه گفت: اولويت اول در بخش نهال كاري در كشور مازندران است از اين رو 200 هزار هكتار از عرصه هاي شيب دار و
كم بازده در اين استان زير كشت درختان مثمر خواهد رفت.
محمدرضا جهانسوز همچنين مازندران را داراي توانمندي بالا دانست كه به دليل دارا بودن ظرفيت بالا در اين زمينه يك پنجم اين طرح در استان مازندران انجام خواهد شد.
وي گفت: اولين مرحله كاشت درختان مثمر در اواخر سال 88 به صورت ضربتي شروع شده كه در استان مازندران 400 هكتار از اراضي شيب دار براي كاشت درختان سياه ريشه اختصاص يافت.
معاونت امور توليدات گياهي جهاد كشاورزي با اشاره به دهه فقرزدايي اين طرح را راهكاري اصولي براي رسيدن به هدف نظام دانست.
دكتر جهانسوز افزود: حفظ منابع، جلوگيري از فرسايش خاك، جلوگيري از بروز سيل، بهره مندي وماندگاري مردم در روستاها از مزاياي اين طرح محوري است.
در اجراي اين طرح در شهرستان سوادكوه 40 هكتار از اراضي غيرقابل كشت در روستاي پاشاكلا دهستان كسليان در بخش مركزي اين شهرستان با 16 هزار اصله نهال از نوع گوجه سبز و شاولون نهال كاري شد.

 



آمادگي منطقه آزاد سرخس براي حضور سرمايه گذاران

سرخس- خبرنگار كيهان:
هم اكنون زيرساخت ها براي حضور سرمايه گذاران بخش خصوصي در منطقه ويژه اقتصادي سرخس آماده شده است.
مهندس سيدهاشم بني هاشمي رئيس انجمن اسلامي مهندسان خراسان رضوي در حاشيه بازديد از منطقه آزاد سرخس با اعلام مطلب فوق گفت: اين منطقه به دليل قرار گرفتن در مسير جاده ابريشم و دروازه ورود به كشورهاي عضو اكو، نقش بسيار مهمي در مبادلات تجاري شرق كشور ايفا مي كند.
مهندس حسين عليپور مديرعامل اين منطقه هم گفت: با توجه به ارزش 2/1 ميليارد دلاري كالاهاي ترانزيتي از گمرك سرخس در سال 88 ضرورت اتصال جاده ترانزيت منطقه ويژه اقتصادي سرخس به صفر مرزي تركمنستان از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.
وي افزود: اين جاده استراتژيك پس از تملك اراضي ظرف مدت 6 ماه ساخته و تحويل مي شود.

 



ابلاغ دستور رئيس جمهور براي پرداخت مطالبات فرهنگيان

ساري- خبرنگاركيهان:
دستور رئيس جمهور مبني بر پرداخت تمامي مطالبات فرهنگيان كشور به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي
رياست جمهوري ابلاغ شده است.
مديركل بودجه وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين خبر افزود: امسال 106 هزار ميليارد ريال اعتبار در اختيار آموزش و پرورش استان ها قرارگرفت.
يوسف نوري گفت: يك هزار و 200ميليارد ريال سرانه دانش آموزي به مدارس كشور اختصاص يافته و بودجه هاي استاني آموزش و پرورش 3برابر شده است.وي گفت: تحول بنيادي در آموزش و پرورش سه حوزه اجرايي، ساختاري و محتوايي را دربر مي گيرد.
مديركل بودجه وزارت آموزش و پرورش افزود: براين اساس كتاب هاي درسي دانش آموزان براساس نيازهاي جامعه تدوين مي شود.

 



به مناسبت سالروز سفر رهبري به كردستان:
همايش بزرگ پياده روي شوق ديدار در سنندج برگزار مي شود

سنندج- خبرنگار كيهان:
مديركل تربيت بدني استان كردستان گفت: به مناسبت سالروز سفر پر خير و بركت رهبر معظم انقلاب به كردستان همايش بزرگ پياده روي خانوادگي با حضور بيش از 200هزار نفر با عنوان شوق ديدار جمعه اين هفته در سنندج برگزار مي شود.
شفيعي همچنين از رژه موتورسواران، اتومبيلرانان، سواركاران و دوچرخه سواران در 22 ارديبهشت ماه جاري خبر داد وگفت: گلباران كردن مسير ورودي رهبري از مسير فرودگاه سنندج تا ميدان آزادي از ديگر برنامه هاي گراميداشت نخستين سالروز ورود رهبر معظم انقلاب به كردستان است كه با حضور مشتاقانه ورزشكاران صورت مي گيرد.
مديركل تربيت بدني كردستان با اشاره به سفر سال گذشته رهبر انقلاب به شهرهاي سقز، بيجار و مريوان گفت: به مناسبت اين ايام مبارك مجموعه هاي ورزشي جديدالاحداث اين سه شهر با نام و تاريخ ورود رهبري نامگذاري مي شود و علاوه بر آن جشنواره عظيم ورزش هاي بومي و محلي در شهرستان سقز نيز برگزار مي شود.
شفيعي برگزاري همايش تجليل از مربيان و داوران ملي و بين المللي استان كردستان برپايي همايش بزرگ كوهپيمايي در كوه آربابا در 22 ارديبهشت ماه و برگزاري تور دوچرخه سواري در مسير شهرستان هاي تابعه استان با توزيع بسته هاي فرهنگي مرتبط با سفر رهبري را از ديگر برنامه هاي اداره كل تربيت بدني استان كردستان در اين ايام عنوان كرد و گفت: در اين ايام مسابقات فوتسال محلات و كاركنان ادارات در سطح استان با موضوع ولايت و ورزش در سنندج برگزار مي شود.

 



نايب رئيس مجلس: لايحه برنامه پنجم ماه آينده بررسي مي شود

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: لايحه برنامه پنجم توسعه در خردادماه امسال بررسي مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدحسن ابوترابي در حاشيه سفر خود به گيلان در گفت وگو با خبرنگار فارس در انزلي با اشاره به وضعيت قانون هدفمند كردن يارانه ها اظهار داشت: در حال حاضر دولت و مجلس درباره لايحه هدفمند كردن يارانه ها به يك تصميم مشترك رسيده اند و در ماه هاي آينده شاهد اجراي موفق آن خواهيم بود.
وي درباره لوايح مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: يكي از مهم ترين لوايحي كه در حال حاضر در دستوركار مجلس قراردارد، لايحه قانون برنامه پنجم توسعه است كه دولت در پايان سال گذشته به مجلس تقديم كرد.
ابوترابي تصريح كرد: به دليل بررسي لايحه بودجه سال89، لايحه برنامه پنجم طي ماه هاي نخست سال جاري بررسي مي شود.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نمايندگان مجلس در حال حاضر سرگرم مرور و بررسي مفاد لايحه پيشنهادي هستند، خاطرنشان كرد: تاكنون جلسه هاي متعددي با كارشناسان و صاحب نظران عرصه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي درباره اين لايحه برگزارشده است.
به گفته ابوترابي اين لايحه طبق زمان بندي موجود در آغاز نيمه دوم خردادماه در اختيار كميسيون هاي تخصصي قرار مي گيرد و اين كميسيون ها نيز گزارش خود را در اختيار كميسيون تلفيق قرارمي دهند.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: اميدواريم لايحه برنامه پنجم توسعه در ماه رمضان سال جاري در صحن علني مجلس شوراي اسلامي بررسي شود.
وي اجراي اين لايحه را بلندترين گام براي حركت به طرف اهداف بلند چشم انداز و تحقق سياست هاي كلي ابلاغي رهبر معظم انقلاب در حوزه برنامه پنجم عنوان كرد و افزود: اجراي اين لايحه مسير حركت نظام را در دستيابي به اهداف تعيين شده يعني پيشرفت و عدالت هموار مي كند.
ابوترابي اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه به قانون هدفمندسازي يارانه ها كه نقش مهمي در توسعه اجتماعي، سياسي و اقتصادي دارد و اجراي قانون تدوين شده درباره اصل44 قانون اساسي توجه ويژه اي شده است.

 



آيت الله مكارم شيرازي: مردم در انتظار برخورد جدي با بدحجابي اند

آيت الله ناصر مكارم شيرازي با اشاره به راهپيمايي مردم تهران درباره ضرورت مبارزه قاطع با مفاسد اخلاقي گفت: حجت بر همه تمام شد و مردم اينك در انتظار اقدام جدي توام با تدبير و مديريت صحيح هستند و بيش از اين نيز صبر جايز نيست.
به گزارش ايرنا، اين مرجع تقليد روز شنبه در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم افزود: موضع گيري هاي صريح و كوبنده درباره مفاسد اخلاقي به ويژه بدحجابي و بي حجابي در نماز جمعه تهران و بدنبال آن راهپيمايي پرشور نمازگزاران جمعه تهران و قرائت قطعنامه نشان مي دهد كه ديگر حجت بر همه تمام شده است.
آيت الله مكارم شيرازي افزود: امروز اين تقاضاي مردم كاملا جدي است و خواسته عموم مردم باايمان و علاقه مند به اسلام، نظام جمهوري اسلامي بويژه وفاداران به خون شهيدان است.
وي ضمن تشكر از راهپيمايان، خواستار توجه مسئولان به اين حركت عمومي و تاكيد نمايندگان مجلس در اين زمينه شد.
وي گفت: همه مسئولان كشور توجه داشته باشند كه ديگر حجت تمام شده و وقت اقدام است.

 



نماينده ولي فقيه در استان آسيب هاي موجود در كردستان با سفر رهبري به فرصت تبديل شدند

سنندج- خبرنگار كيهان:
آسيب هايي كه در استان كردستان وجود داشت با سفر تاريخي رهبر معظم انقلاب به اين استان به فرصت طلايي تبديل شدند.
نماينده ولي فقيه در استان كردستان در ديدار با خبرنگاران، و اعضاي خانه مطبوعات اين استان با بيان اين مطلب گفت: دشمنان با شناسايي اين آسيب ها با آن برخورد و مورد استفاده قرار مي دادند ولي مقام عظماي ولايت با اعلام اينكه كردستان يك استان فرهنگي است و با توجه ويژه اي كه به زبان كردي، فرهنگ و ادبيات كردي داشتند، فضايي را باز كردند تا دقيقاً اين آسيب ها به فرصت تبديل شده و دشمنان خلع سلاح شوند.
حجت الاسلام والمسلمين «سيدموسي موسوي» اظهار داشت: اين سفر پرخير و بركت شرايطي را به وجود آورد كه حتي شوراي مركزي حزب منحله دموكرات با اذعان به اين مسئله اعلام كرد ديگر مردم منطقه به حرف هاي آنها گوش نخواهند داد لذا نتوانستند انتخابات رياست جمهوري را تحريم كنند.
وي تصريح كرد: بزرگترين ضربه اي كه ضدانقلاب به اين منطقه وارد كرد پوشاندن خوبي ها و زيبايي هاي استان كردستان براي مردم ايران بود كه ديوار بي اعتمادي ميان مسئولان و مردم منطقه را ايجاد كرده و ديدگاه هايي نسبت به كردستان بوجود آمده بود كه الحمدلله با سفر اين كانون مهر و محبت و خورشيد تابناك اسلام اين ديوارها فرو ريخت و ديد همه كشور نسبت به كردستان عوض شد و فرصت هاي طلايي پيش آمد تا جائي كه در كمتر از يك سال سرمايه گذاري در اين منطقه سه برابر افزايش يافته است.
نماينده ولي فقيه در استان كردستان با تقدير از تلاش خبرنگاران و اصحاب رسانه در جريان سفر رهبري به كردستان و انعكاس بموقع و بازتاب جهاني اين سفر گفت: رسانه ها تلاش بسيار خوبي در حوزه اطلاع رساني به عمل آورده و سهم بسيار مهم و موثري در اين سفر تاريخي داشتند.
وي از خبرنگاران خواست با همان شور و اشتياق دستاوردهاي اين رويداد تاريخي را در اولين سالروز سفر مقام عظماي ولايت به كردستان انعكاس دهند.
حجت الاسلام والمسلمين موسوي افزود: الحمدلله به بركت سفر رهبري به كردستان الان مي بينيم كه در رسانه ها توجه بيشتري به كردستان مي شود حتي در رسانه ملي، كردستان حضور جدي دارد و فرصتي تاريخي فراهم شده تا خوبي ها و زيبايي هاي كردستان به همراه مردم خوبش در كشور و حتي جهان انعكاس پيدا كند و كردستان در بسياري از برنامه هاي اصلي رسانه ها در صدر قرار گيرد در حالي كه قبلاً چنين نبود و جايي در رسانه ها و مطبوعات كشور و رسانه ملي براي كردستان نبود و توجهي به اين منطقه نمي شد.

 



اخبار ادبي و هنري

انتشار صحيفه امام خميني(ره) در بحرين
براي نخستين بار صحيفه امام خميني(ره) در بحرين منتشر شد.
با عقد قراردادي بين موسسه چاپ و نشر عروج و انتشارات مكتبه فخراوي، حق چاپ كتاب صحيفه حضرت امام خميني(ره) به زبان عربي به مدت سه سال به اين ناشر بحريني واگذار شد.انتشارات مكتبه فخراوي متعهد شد تا وظيفه چاپ و پخش ترجمه عربي صحيفه امام خميني(ره) شامل مجموعه بيانات، پيام ها، مصاحبه ها، احكام و نامه هاي آن حضرت را به مدت سه سال در كشورهاي عربي بر عهده گيرد. پيش از اين چاپ و پخش اين اثر بر عهده موسسه چاپ و نشر عروج بوده است. انتشارات مكتبه فخراوي يكي از ناشرين معتبر عربي به شمار مي رود كه در دو كشور بحرين و لبنان چاپ و پخش كتب اسلامي و مذهبي را برعهده دارد.
سريال ماهواره اميد در شبكه يك
مجموعه تلويزيوني «يك روز قبل» به كارگرداني صادق كرميار با موضوع ماهواره اميد براي شبكه يك سيما ساخته مي شود.اين سريال به تهيه كنندگي محسن علي اكبري در 7 قسمت براي پخش در هفته دفاع مقدس ساخته مي شود.داستان سريال از تم پليسي- جاسوسي بهره برده است و تلاش دانشمندان ايراني را در فرستادن ماهواره اميد به تصوير مي كشد.به گزارش برنا، «يك روز قبل» در لوكيشن هايي در تهران، رامسر و احتمالا خارج از ايران مقابل دوربين مي رود.
«كودك و فرشته» نيم بها شد
فيلم «كودك و فرشته» ساخته مسعود نقاش زاده از امروز تا پايان اكران نيم بها شده است.به گزارش هنرنيوز، فيلم سينمايي «كودك و فرشته» در كليه سينماهاي نمايش دهنده و در تمام سانس ها تا پايان اكران نيم بها شده است. فيلمنامه «كودك و فرشته» را محمدرضا گوهري نوشته و داستان دو نوجوان است كه در خرمشهر درگير جنگ مي شوند.
ممنوعيت حضور فيلم هاي رفع توقيف شده در بازار كن
در پي ممانعت از ارسال برخي فيلم ها به جشنواره هاي خارجي از جمله بازار جشنواره فيلم كن، عليرضا سجادپور اعلام كرد: قطعاً برخي از فيلم هاي رفع توقيف شده براي حضور و نمايش در خارج از كشور ممنوعيت دارند. رئيس اداره نظارت و ارزشيابي در گفت وگويي با ايسنا، با بيان اين مطلب گفت: برخي از فيلم ها نمي توانستند در بازار كن حضور داشته باشند و ما اين موضوع را به تهيه كنندگان آنها هم اعلام كرديم. به هر حال نمي توان انتظار داشت كه ما اسامي اين فيلم ها را به طور رسمي اعلام كنيم اما اين موضوع را به صاحبان آثار اطلاع داده ايم.
خبرهاي نمايشگاه كتاب
-غرفه داران شاخص در رعايت حجاب اسلامي تجليل مي شوند. مسئولان برگزاري نمايشگاه كتاب در كنار دعوت مستمر از بازديدكنندگان به رعايت شئون اسلامي طي مراسمي، از غرفه داران شاخص در رعايت حجاب اسلامي قدرداني مي كند.
-ناشران برگزيده سال 88 در مراسم اختتاميه بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران معرفي مي شوند. براساس اعلام معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ارزيابي در بخش خصوصي تهران، بخش وابسته به دستگاه هاي دولتي و عمومي، بخش خصوصي شهرستان ها بين ناشران بزرگسال، كودك و نوجوان انجام مي گيرد.
- خبرگزاري فارس: فعاليت اعضاي كميته ارزشيابي و نظارت بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب در روزهاي برگزاري نمايشگاه ادامه دارد.
بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از 15 تا 25 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14