(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 21 ارديبهشت 1389- شماره 19642

كوتاه اقتصادي
رئيس اداره كل استاندارد تهران در گفت وگو با كيهان:
پرونده واردكننده 7500 كولرگازي غيراستاندارد به دادسراي انقلاب رفت
افزايش قيمت بليت هواپيما و اتوبوس به بهانه تعطيلي غيرقانوني است
اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي
اتحاديه اروپا صندوق پولي اضطراري تشكيل مي دهد بسته 1000 ميليارد دلاري براي نجات يورو
معاون وزير جهاد كشاورزي: قيمت سيب زميني پايين مي آيد
جريمه 5 ميليارد توماني براي واردكننده لوازم خانگي
تعيين نحوه استخدام در دستگاه هاي دولتي
بحران جهاني بر صنعت سرب و روي كشور بي تاثير بود
بورس كالا سكه ضرب مي كند
پرداخت 172 ميليارد تومان به جابريان غيرقانوني است



كوتاه اقتصادي

¤ وزارت آب و نيروي افغانستان پروژه ساخت يك سد 40 ميليون دلاري با ظرفيت 5/7 ميليون متر مكعب را به يك شركت ايراني واگذار كرد.معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: شركت ايراني «پوياب» در مناقصه ساخت سد در افغانستان برنده شده است.
¤ مديرعامل شركت مخابرات تهران در پي سرقتهاي چند روز اخير كابلهاي مخابراتي مراكز تلفن ثابت استان تهران كه منجر به قطع ارتباط مشتركان برخي مناطق تهران شد از پيمانكاران نگهداري و بهينه سازي مراكز مخابراتي خواست تا سيستمهاي حفاظتي خود را ايمن كنند.
¤ رئيس اداره نظارت بر ناشران بورسي در پاسخ به اعتراض برخي سهامداران به عملكرد وي اعلام كرد: اطلاعيه هاي سازمان در خصوص سود مخابرات براساس نظر حسابرس و به دور از هرگونه رفتار سليقه اي بوده است. معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس نيز با اعلام شفاف بودن موضع سازمان در مورد مجمع سالانه مخابرات گفت: بهتر است سود 30 توماني هر سهم اين شركت توزيع نشود تا مسائل مرتبط با استهلاك، ماليات و ديگر موارد با اهميت از طريق مراجع، مشخص و نهايي شود.
¤ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به توليد بنزين با مخلوط 5 درصد اتانول سوختي از جايگزيني اتانول به جاي MTBE در بنزين خبر داد و گفت: بنزين E5 قابليت مصرف در خودروهاي موجود كشور را داشته و مشكلي در سيستم احتراق آنها ايجاد نمي كند.
¤ با افتتاح دو پست اسكله شناور تخصصي به منظور تسهيل فعاليت شناورهاي جستجو و نجات دريايي در بنادر اميرآباد و نوشهر، پروژه ساخت و بهره برداري از اين اسكله ها در 14 مركز اصلي و فرعي جستجو و نجات دريايي در بنادر شمالي و جنوبي كشور آغاز شد.
¤ مديرعامل منطقه آزاد كيش، طي حكمي سعيد رزاقي را به عنوان مديركل دفتر مديرعامل منصوب كرد.
¤ رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و چين از پيشنهاد جديد ايران به چين براي سرمايه گذاري مشترك در سه منطقه آزاد تجاري - صنعتي كشورمان خبر داد.اسدالله عسگر اولادي گفت: در سفر شهريورماه سالجاري كه هيئت ايراني براي برگزاري سمينار سرمايه گذاري شيامن به چين خواهد رفت، پيشنهاد سرمايه گذاري مشترك در سه منطقه آزاد در انزلي، سلفچگان و سرخس مطرح خواهد شد.
¤ رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اين سازمان تمامي وظايف اجرايي خود را در چارچوب قانون بازار اوراق بهادار به نهادهاي تحت نظارت واگذار كرده است.
¤ قطر واردات هفت نوع شامپوي توليدي از كشورهايي مثل اسپانيا و ايران را به دليل آلودگي به ديوكسان 4/1 ممنوع كرد.
¤ بر اثر تعطيلي كارخانه هاي توليد استايرن و كاهش عرضه جهاني اين محصول و احتمال قطع صادرات اين محصول از ايران به اين كشور، چين با مشكل تامين اين محصول در ماه مي مواجه مي شود.
¤ يك روزنامه هندي ضمن اشاره به فشارهاي آمريكا براي محدود شدن روابط و همكاري هاي اقتصادي و تجاري هند با ايران با انتقاد از مسئولان هندي نوشت، شركتهاي چيني از اين فرصت بهترين استفاده را كرده و ميزان سرمايه گذاري هاي خود را در ايران افزايش داده است.

 



رئيس اداره كل استاندارد تهران در گفت وگو با كيهان:
پرونده واردكننده 7500 كولرگازي غيراستاندارد به دادسراي انقلاب رفت

پرونده يك واردكننده كولرهاي گازي غيراستاندارد در دادسراي انقلاب در حال رسيدگي است.
مهندس مهدي پورهاشم رئيس اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران در گفت وگو با خبرنگار ما در تشريح چگونگي شناسايي و ضبط اين كولرها گفت: بازرسان اين اداره سال گذشته اقدام به كنترل كولرهاي گازي وارداتي كردند. در بررسي ها يك دستگاه كولرگازي با نام تجاري «كولن» را تحت آزمايشات خود قرار دادند و مشخص شد اين نوع كولر كه از چين وارد شده غيراستاندارداست. وي افزود: بررسي هاي بعدي نشان داد تعداد زيادي از اين نوع كولر چيني وارد كشور شده است. پورهاشم گفت: طي هماهنگي كه با ماموران معاونت اقتصادي اطلاعات تهران انجام شد، واردكننده شناسايي شد و تحقيقات به عمل آمده نشان داد بيش از 7 هزارو500 دستگاه از اين كولرها به طور رسمي وارد كشور شده است. ولي افزود: بررسي مدارك ترخيص كولرها نشان داد، يكي از مديران اجازه ترخيص آنها را صادر كرده و گواهي انطباق با استاندارد نيز در مدارك ترخيص موجود نيست. رئيس اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران يادآور شد: به طور معمول هر كالايي كه وارد كشور مي شود، بايد گواهي انطباق با استاندارد هاي ملي كشور را دارا باشد و در غير اينصورت اجازه ترخيص داده نمي شود. وي افزود: با توجه به مدارك و اسناد جمع آوري شده، موضوع به دادسراي انقلاب ارجاع داده شد و پرونده اي در اين زمينه در شعبه دوم دادسراي انقلاب تشكيل و داديار مربوطه هم اكنون در حال بررسي چگونگي واردات كولرهاست. پورهاشم در ادامه خاطرنشان ساخت: بررسي هاي بعدي نيز نشان داد يك شركت بازرسي بين الملل بنام «اميك» كه ژاپني است و در ايران نيز شعبه دارد، گواهي بازرسي بين المللي براي اين كولرها صادر كرده و اين نيز خلاف قانون است.
وي گفت: استاندارد استان تهران شكايتي را از اين شركت تسليم دادسراي انقلاب كرده است، زيرا مسئولين اين شركت از اعتماد اداره استاندارد سوء استفاده كرده و اقدام به صدور گواهي نموده اند. پورهاشم گفت: انبار اين كولرها در اطراف تهران شناسايي شده و تعداد زيادي از آنها ضبط گرديده است. وي در پاسخ به اين سوال كه تكليف كساني كه اين كولرها را خريداري كرده اند چيست؟ گفت: تصميم اين موضوع با قاضي پرونده است.

 



معاون دفتر نظارت بر خدمات زيربنايي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان
افزايش قيمت بليت هواپيما و اتوبوس به بهانه تعطيلي غيرقانوني است

هرگونه افزايش قيمت بليت هواپيما و اتوبوس به بهانه تعطيلي روزهاي آينده غيرقانوني است.
تورج عبدي معاون دفتر نظارت بر خدمات زيربنايي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اين مطلب را در گفت وگو با خبرنگار كيهان اعلام كرد. به گزارش خبرنگار ما به دنبال اعلام تعطيلي روزهاي شنبه و يكشنبه هفته آينده، برخي شركتهاي هواپيمايي و آژانس هاي مسافرتي قيمت بليت هاي هواپيما را خودسرانه افزايش داده اند.
عبدي در اين باره گفت: از دي ماه سال 87 تاكنون هيچگونه تغيير و يا افزايش قيمت در بليت پرواز هاي داخلي نداشته ايم و هرگونه افزايش قيمت در اين رابطه غيرقانوني است. وي افزود: همچنين هيچ شركتي يا آژانس مسافرتي به نام پرواز چارتر حق افزايش قيمت بليت را ندارد و با متخلفان نيز بشدت برخورد مي شود. معاون سازمان حمايت، از مردم خواست اگر هنگام خريد بليت هواپيما با هرگونه افزايش قيمت مواجه شدند مراتب را به اين سازمان و يا تلفن 124 اطلاع دهند تا بلافاصله رسيدگي شود.
عبدي در پاسخ به ديگر سوال خبرنگار ما مبني بر تغيير نكردن نرخ بليت هاي اتوبوس بين شهري از ايام نوروز تاكنون نيز گفت: به شركتهاي مسافربري اتوبوسراني هر ساله اجازه داده مي شود از 25 اسفند تا 15 فروردين سال بعد به علت آنكه ممكن است به علت تراكم مسافر يك سر خالي از مقصدهاي تعيين شده برگردند، 20درصد قيمت بليت را افزايش دهند ولي از روز 16 فروردين بايد قيمت ها به قيمت سابق برگردد.
وي افزود: سازمان حمايت اين مسئله را بررسي و رسيدگي كرده و اكثر شركتها اين مورد را رعايت كرده اند. ولي اگر تخلفي اعلام شود به سرعت برخورد مي كنيم. وي در عين حال گفت: در سيستم مسافري اتوبوسراني اتوبوسها به 2 دسته عادي و ويژه تقسيم شده اند. از سال 83 قيمت بليت اتوبوسهاي عادي تغييري نداشته ولي قيمت اتوبوسهاي ويژه توافقي است.
وي در پاسخ به اين سوال كه مردم چگونه بايد متوجه شوند اتوبوسها عادي و ويژه است، گفت: اولا شركتهاي مسافربري موظف هستند با نصب تابلو اين دو را تفكيك و قيمت ها را اعلام كنند.
ثانيا هنگام فروش بليت بايد در آن واژه اتوبوس ويژه و بليت ويژه قيد شود تا مردم بتوانند قيمت بليت اين نوع اتوبوسها را از يكديگر تفكيك كنند.

 



اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي
نمايش جديدترين فناوري هاي ليزري ايران

مركز ملي علوم و فنون ايران با عرضه دو نمونه از دستاوردهاي تحقيقاتي و فني خود كه توان رقابت با فناوري هاي روز دنيا را دارد، در نمايشگاه 2010 اكسپو شانگهاي چين حضور يافته است.
به گزارش شابا، ارائه اين دستاوردها در بخش ايران مدرن، در كوشك ايران با هدف آشنايي بازديدكنندگان با توانمندي هاي دانشمندان جوان و ظرفيت هاي علمي كشورمان در عرصه دانش و تكنولوژي صورت پذيرفته است.
دستگاه ليزر ديسك نازك، از لحاظ توان و كيفيت پرتو جزو مناسب ترين و مدرنترين انواع ليزرهايي است كه تنها تعداد معدودي از كشورها توانمندي ساخت آن را دارند. اين دستگاه در مدت نزديك به سه سال از مراحل اوليه مطالعاتي به مراحل نهايي ساخت رسيده است.
دومين دستگاه ارائه شده در اين بخش ليزر فيبري است كه از آن به عنوان يكي از پيشرفته ترين ليزرها نام برده مي شود.
ديدار نمايندگان 12كشور
مديرعامل و شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي جمهوري اسلامي گفت: نمايندگان 12كشور شامل وزرا، سفيران و هيات هاي اقتصادي از سالن ايران در اكسپو 2010 شانگهاي چين ديدن كردند.
نمايشگاه اكسپو 2010 چين در روز 10ارديبهشت (يكم مي 2010) با حضور 200كشور در شانگهاي آغاز بكار كرده است. پيش بيني مي شود از اين نمايشگاه شش ماهه 200ميليون نفر بازديد كنند.
كاظم اكبرپور در گفت وگو با ايرنا، افزود: تاكنون نمايندگاني از قاره هاي اروپا، آمريكاي لاتين، آسيا و آفريقا از سالن ايران بازديد كرده اند.
وي تصريح كرد: وزراي مسكن و سرمايه گذاري و كشاورزي تركمنستان، سفير كشور عمان در چين، نمايندگاني از كشور سوريه، هياتي از ايالت سين كيانگ چين، وزير گردشگري و معاون وزير امور خارجه ونزوئلا از جمله افرادي بودند كه بصورت رسمي از سالن ايران ديدن كردند و از سويي نيز هيات هاي ديگري از كشورهاي اروپايي و آفريقايي بدون اعلان قبلي در ساعات مختلف روز در محل سالن حضور يافتند.
وي اين را نيز گفت كه اغلب روساي كميسيون شركت كننده با وجود اينكه تنها 10روز از برگزاري نمايشگاه سپري شده است در ساعات مختلفي از سالن ايران ديدن كرده اند.
به گفته اكبرپور ازدحام بازديدكنندگان در ورودي و داخل سالن ايران موجب شده تا همواره يك صف طولاني در مقابل ورودي سالن ايران بوجود آيد و بسياري از بازديدكنندگان موفق به ديدن از سالن ايران نگردند و اين برنامه را به زمان ديگري موكول كنند.
معماري ايراني -اسلامي عمده ترين علت جذب
اكبرپور، معماري اسلامي- ايراني را يكي از عمده ترين علل جذب بازديدكنندگان عنوان كرد و گفت: آنها در بازديدهاي خود بارها به اين موضوع اشاره كرده و خواهان توضيح مسئولان سالن در خصوص نماي بيروني و داخلي شده اند.
مديرعامل شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي جمهوري اسلامي يادآور شد: دار قالي برپا شده در سالن ايران با عنوان «يك گره تا همدلي» و نقشه يك چهارم كره زمين كه به قلمرو تحت حاكميت ايران باستان اشاره مي كند، بيشترين استقبال را داشته اند.

 



اتحاديه اروپا صندوق پولي اضطراري تشكيل مي دهد بسته 1000 ميليارد دلاري براي نجات يورو

وزراي دارايي 16 كشور منطقه يورو با هدف نجات ارز واحد اروپايي موافقت كردند 750 ميليارد يورو (معادل 962 ميليارد دلار) به اقتصاد كشورهاي بحران زده تزريق كنند.
به گزارش خبرگزاري ها سياستگذاران اروپايي با هدف نجات اقتصاد منطقه يورو و جلوگيري از كاهش بيش از پيش ارزش ارز واحد اروپايي بسته كمك يك هزار ميليارد دلاري را ارائه كردند.
شانزده كشور عضو منطقه يورو توافق كردند 750 ميليارد يورو معادل 962 ميليارد دلار به كشورهايي كه با بحران مالي مواجه شده اند كمك كنند.
كشورهاي يونان، پرتغال و اسپانيا نخستين كشورهايي هستند كه از اين بسته حمايتي بهره مند خواهند شد. وزير دارائي فرانسه بعد از نشست 14 ساعته وزراي دارائي منطقه يورو گفت: اين پيام صادر شده است: منطقه يورو از پول واحد خود حمايت مي كند.
براساس گزارش بلومبرگ اتحاديه اروپا كه تحت فشار آمريكا و آسيا براي ثبات بخشيدن به بازارهاي خود قرار دارد اميدوار است با اين نمايش قدرت بتواند جو رواني بازار را به نفع يورو تغيير دهد.
به دنبال اعلام اين تصميم ارزش يورو در برابر دلار 4/1 درصد افزايش يافته است و به 2931/1 دلار رسيده است. به دنبال بروز بحران اقتصادي در جهان به ويژه آمريكا و كشورهاي اروپايي بيش از 5 هزار ميليارد دلار به اقتصادهاي خود تزريق كردند تا از ورشكستگي پي در پي شركت هاي خود جلوگيري كنند.
پيشتر برخي كارشناسان نسبت به آغاز مرحله جديدي از بحران اقتصادي در نيمه دوم سال 2010 هشدار داده بودند.
خريد اوراق قرضه كشورهاي بحران زده يكي ديگر از تصميمات اتخاذ شده در منطقه يورو براي كمك به ايجاد تعادل در بازار است.
در همين حال گروه هفت شامل 7 كشور صنعتي نيز در بيانيه اي خطاب به اتحاديه اروپا از مقامات اين اتحاديه خواستند كه نگذارند بحران مالي اروپا به ساير نقاط دنيا سرايت كند.
گفت گوي تلفني ساركوزي
و اوباما درباره بحران مالي
رأساي جمهور آمريكا و فرانسه روز گذشته در هراس از تكرار كابوس بحران اقتصادي و غرق شدن دوباره كشورهايشان در آن، تلفني درباره اين مسئله گفت وگو كردند.
به گزارش روزنامه فرانسوي «نوول آبزرواتور»، كاخ رياست جمهوري فرانسه اعلام كرد: «نيكلا ساركوزي» و «باراك اوباما» روز گذشته تلفني درباره شرايط اقتصادي كنوني و اوضاع بازارهاي جهاني گفت وگو كردند و توافق خود را در خصوص ضرورت ارائه پاسخ صريح و اتخاذ تدابير لازم در اين خصوص اعلام كردند.»
محكوميت يك ميليارد دلاري مأسسه گلدمن ساچ آمريكا
يك مقام آگاه آمريكايي تأكيد كرد مأسسه مالي گلدمن ساچ به اتهام فساد مالي كه از سوي كميسيون ارز و سهام آمريكا به دست داشتن در آن متهم شده به پرداخت يك ميليارد دلار جريمه محكوم شده است.
به گزارش روزنامه ديلي تلگراف، گرچه مقامهاي گلدمن ساچ دست داشتن مقامهاي اين مأسسه در هر پرونده فساد مالي را رد مي كنند ولي كميسيون ارز و سهام آمريكا با ارائه اسناد و مداركي براتهام فساد مالي اين بانك بزرگ تأكيد مي كند.
جريمه يك ميليارد دلاري گلدمن ساچ معادل سودي است كه اين مأسسه مالي از مشاركت در اين پرونده فساد مالي كسب كرده است. مقامهاي گلدمن ساچ متهم هستند قرارداد يك ميليارد دلاري خود با رويال بانك اسكاتلند را از سرمايه گذاران اين بانك مخفي كرده اند.
افشاي پرونده فساد مالي گلدمن ساچ موجب كاهش 12 ميليارد دلار از ارزش سهام اين مأسسه مالي شده است.
كاهش شديد ارزش سهام بانك هاي بزرگ انگليس
پايگاه اينترنتي اسكاتسمن طي تحليلي ضمن اشاره به بحران مالي يونان و بحران سياسي انگليس نوشت، اين دو بحران تأثير منفي شديدي بر ارزش سهام بانكهاي بزرگ انگليس داشته است.
به گزارش فارس، ارزش سهام رويال بانك اسكاتلند بيش از 6 درصد كاهش يافت و به كمتر از
5/54 پوند رسيد. اين بانك بزرگ انگليسي طي سه ماه نخست 0102 با زيان و ضرر 8 ميليون پوندي روبرو شده است. گروه بانكي ليودز با افت 1/3 درصدي ارزش سهام روبرو شده است.
ارزش سهام استاندارد چارترد بانك انگليس نيز بيش از 5/2 درصد كاهش داشته است. براساس اين گزارش بحران سياسي انگليس تأثير منفي زيادي بر ارزش سهام ساير شركتهاي انگليسي نيز داشته است. شركت خدماتي كاپيتا نيز با كاهش چشمگير ارزش سهام خود روبرو شده است.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي: قيمت سيب زميني پايين مي آيد

معاون امور توليدات گياهي با اشاره به كمبود سيب زميني ناشي از مشكل بارندگي و حمل ونقل گفت: مشكلات به وجود آمده براي قيمت سيب زميني تا يكي دو هفته ديگر مرتفع و قيمت ها متعادل مي شود.
محمدرضا جهانسوز در حاشيه معرفي واكسن جديد تب برفكي در موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي در جمع خبرنگاران اعلام كرد: خلاء به وجود آمده در بازار سيب زميني كه به علت بارندگي هاي اخير و مشكل حمل ونقل سيب زميني به مركز كشور بود ظرف يكي دو هفته آينده حل مي شود.
وي افزود: مشكل به وجود آمده به علت حمل ونقل و رساندن سيب زميني طرح استمرار به بازار بود كه به زودي سيب زميني توليدي از استان گلستان و مناطق معتدل وارد بازار مي شود.
معاون توليدات گياهي همچنين علت ديگر افزايش قيمت سيب زميني را صادرات بيش از 200 هزارتن سيب زميني به خارج از كشور اعلام كرد و گفت: اگر براساس الگوي كشت مقدار توليد و صادرات مناسب باشد چنين مشكلاتي در بازار پديد نمي آيد.جهانسوز افزود: به زودي ثبات موردنظر در بازار سيب زميني در كشور ايجاد خواهد شد و هيچگونه كمبودي در اين زمينه مشاهده نخواهد شد.
صرفه جويي
25 ميليارد توماني
با حضور وزير جهاد كشاورزي از واكسن سويه جديد تب برفكي در موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي بهره برداري شد.
صادق خليليان ديروز پس از نشست شوراي معاونين كه در محل موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي كرج برگزار شد، سيدنظام سجادي را به رياست دبير سازمان مركزي تعاون روستايي ايران منصوب كرد و سيدمحمد موسوي مديرعامل قبلي از اين سازمان خداحافظي كرد.
خليليان سپس با حضور در بخش توليد واكسن تب برفكي از توليد واكسن جديد تب برفكي موسوم به سويه O هندي بهره برداري و اعلام كرد: با توليد اين واكسن در كشور سالانه 25 ميليارد تومان صرفه جويي خواهد شد.وزير جهاد كشاورزي افزود: به همت دانشمندان ايراني توليد واكسن تب برفكي در كشور به مرز خودكفايي رسيده در حالي كه تا 3 تا 4 سال قبل اين واكسن از خارج وارد مي شد.

 



جريمه 5 ميليارد توماني براي واردكننده لوازم خانگي

بنابر اعلام سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، يك شركت واردكننده لوازم خانگي به دليل گرانفروشي به پرداخت بيش از 50 ميليارد ريال جريمه نقدي محكوم شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، در راستاي بررسي وضعيت رعايت ضوابط قيمت گذاري و حاشيه سود مصرف كنندگان از سوي بنگاههاي اقتصادي در سطح بازار جهت ارائه خدمات و رعايت حقوق مصرف كنندگان، بازرسان ويژه اين سازمان به بازرسي از عملكرد شركتهاي واردكننده لوازم خانگي حول محورهاي بررسي اسناد و مدارك واردات و آناليز و برآورد قيمت هاي تعيين شده اقدام كردند.
بر اين اساس، يك واحد واردكننده لوازم خانگي كه برخلاف آيين نامه و ضوابط قيمت گذاري و استفاده از ضرايب عمده و خرده فروشي كالا بدون دلايل مستند و قانوني مبادرت به افزايش قيمت مصرف كننده انواع محصولات نموده بود، متخلف شناخته شد. بدين ترتيب پس از انجام تحقيقات تكميلي، محاسبه قيمت تمام شده و تعيين ميزان گرانفروشي، پرونده متشكله واحد مذكور جهت صدور راي نهايي به تعزيرات حكومتي ارسال شد.
اتهامات وارده از سوي شعبه بدوي سازمان تعزيرات حكومتي محرز و واحد مذكور به پرداخت 53 ميليارد و 258 ميليون و 557 هزار و 575 ريال جزاي نقدي در حق دولت محكوم شد.

 



تعيين نحوه استخدام در دستگاه هاي دولتي

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور به استناد ماده 20 دستور العمل نحوه برگزاري امتحان عمومي و تخصصي، شيوه نامه برگزاري امتحانات و مسابقات استخدامي را ابلاغ كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، براساس اين شيوه نامه، برگزاري امتحان يا مسابقه در ستاد دستگاه اجرايي با نظارت معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور و در واحدهاي استاني دستگاه هاي اجرايي توسط معاونت پشتيباني و توسعه منابع انساني استانداري ها انجام خواهد شد.
مراحل اجرايي امتحان يا مسابقه استخدامي در اين بخشنامه در 21 بند تشريح شده است كه پنج بخش نخست آن شامل، تكميل برگ تعيين مشخصات شغل و تنظيم پيش نويس آگهي استخدامي و ارسال آن به معاونت توسعه مديريت براي اخذ تاييديه براساس نمونه ارائه شده، ارسال تصوير پيش نويس آگهي استخدامي تاييد شده به بنياد شهيد و امور ايثارگران براي معرفي فرزندان شاهد واجد شرايط به دستگاه اجرايي، انتخاب فرزندان شاهد واجد شرايط در حد سهميه تعيين شده و ارسال گزارش جذب آنها به بنياد شهيد و امور ايثارگران، انتشار آگهي استخدام و تشكيل كميته اي به منظور نظارت بر اجراي دقيق مراحل امتحان يا مسابقه استخدامي در چارچوب دستور العمل نحوه برگزاري امتحان عمومي و تخصصي خواهد بود.
در بخشنامه معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تاكيد شده است كه با توجه به لزوم استفاده از فناوري هاي جديد، هر يك از مراحل فوق را مي توانند به صورت الكترونيكي اجرا كنند.
همچنين برگزاري آزمون توسط استانداري ها براي جذب نيرو در دستگاه هاي اجرايي استان با رعايت بندهاي اين شيوه نامه بلامانع است.
البته در اين بخشنامه از استانداري ها خواسته شده است تا حتي الامكان نيازهاي نيروي انساني دستگاه هاي اجرايي استاني را از طريق جابجايي و انتقال؛ تامين و منحصرا در صورت عدم تامين نيازها از طريق مذكور، مجوز استخدامي نيروي جديد صادر كنند.
استانداري ها همچنين بايد پيش نويس آگهي استخدام را از محل مجوزهايي كه براساس سهميه هاي تخصيص يافته، صادر و تامين اعتبار شده است، تنظيم و براي تاييد به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور ارسال كنند.
براساس اين بخشنامه آگهي استخدام در استان هاي آذربايجان غربي، ايلام، اردبيل، بوشهر، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، خوزستان، چهارمحال بختياري، سيستان و بلوچستان، كردستان، كهگيلويه و بوير احمد و هرمزگان شامل 5 دستگاه با 50 نفر و در مابقي استان ها آگهي استخدام شامل 10 دستگاه با 100 نفر باشد.
معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور بر عملكرد و حسن اجراي كليه امور اين شيوه نامه نظارت خواهد كرد.
اين بخشنامه از سوي لطف الله فروزنده دهكردي به همه دستگاه هاي اجرايي مشمول قانون مديريت خدمات كشوري در تاريخ 18 ارديبهشت 89 ابلاغ شده است.

 



بحران جهاني بر صنعت سرب و روي كشور بي تاثير بود

به رغم بحران در اقتصاد جهاني، صنعت سرب و روي كشور از اين چالش سربلند بيرون آمد.
كارگرزاده مديرعامل شركت توزيع كننده خاك روي با بيان اين مطلب گفت: سالي كه گذشت اقتصاد جهاني به دليل ركود و كاهش فعاليت بنگاه ها وضع بحراني موسسات مالي كه متأسفانه بر بخش هاي اقتصادي كشورمان نيز تأثير گذاشت، سال پررونقي نبود و صنعت سرب و روي كشور نيز متأثر از اين شرايط و به ويژه پايين بودن قيمت جهاني سرب و روي (LME) و مشكلات ناشي از كمبود مواد اوليه و خاك مورد نياز و عيار پايين خاك تحويلي دوران پرفراز و نشيبي را پشت سر گذاشت.
وي ادامه داد: البته با اتخاذ تدابيري از جمله مديريت بهاي تمام شده محصولات و كاهش هزينه ها، افزايش راندمان توليد، مديريت بهينه منابع و اصلاح ساختار سازماني توانستيم بر مشكلات غلبه نموده و تهديدات را به فرصت و كارآفريني تبديل كنيم. به همين دليل بود كه در مجمع عادي ساليانه كالسيمين توانستيم 1500ريال سود به سهامداران تخصيص دهيم.
كارگرزاده در خصوص مجمع عادي ساليانه كالسيمين نيز گفت: اين مجمع كه با حضور بيش از 88درصد سهامداران در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد، توانست رضايت سهامداران را جلب كند.

 



بورس كالا سكه ضرب مي كند

مديرعامل بورس كالا گفت: اين شركت در صورت دريافت مجوز از بانك مركزي سكه غيربانكي با آرم اختصاصي ضرب مي كند.
«علي اكبر هاشميان» در سومين مجمع ساليانه اين شركت، افزود: اين پيشنهاد براي ساماندهي معاملات سكه در بورس كالا به بانك مركزي ارائه شده است.
وي تصريح كرد: در صورتي كه بانك مركزي موافقت كند بورس كالا سكه اختصاصي ضرب نمايد، ميزان معاملات خود را افزايش داده و زمينه توسعه بورس كالا را نيز فراهم مي كند.مديرعامل شركت بورس كالا با بيان آنكه بورس كالا عليرغم چالش هاي موجود در اقتصاد جهاني و تأثيرات آن بر اقتصاد كشور موفقيت مناسبي بدست آورده است، اظهار داشت: با وجود كاهش قيمت هاي جهاني در سه گروه عرصه هاي فعاليت بورس كالا مانند فلزات پايه 22درصد، كشاورزي
5/25درصد و نفت و پتروشيمي 4/12درصد، بورس كالا با 31درصد افزايش حجم و 4/11درصد افزايش در ارزش معاملات به خوبي توانسته نه تنها تاثيرات مخرب كاهش قيمتها را در درآمدهاي پيش بيني شده خود جبران كند بلكه 14درصد افزايش در EPS خود را نيز محقق كرده است.

 



پرداخت 172 ميليارد تومان به جابريان غيرقانوني است

سازمان خصوصي سازي اعلام كرد: دادگاه برخلاف اصل 53 قانون اساسي وجه مزبور (172 ميليارد تومان براي جابريان) را از حساب هاي مربوط به خزانه داري كل كشور برداشت نموده است.
روابط عمومي سازمان خصوصي سازي در پي مصاحبه حميدرضا بيك زاده مديرمالي سازمان خصوصي سازي با فارس با عنوان «حساب سازمان خصوصي سازي با پرداخت 172 ميليارد تومان به جابريان باز شد»، توضيحات تكميلي به شرح زير ارسال كرده است.
در توضيحات سازمان خصوصي سازي آمده است: اخذ مبلغ 172 ميليارد تومان وجه مربوط به 20 درصد بخش نقدي معامله بلوك 30 درصدي فولاد خوزستان توسط دادگاه صادركننده حكم برخلاف نظر اين سازمان و با وجود اعتراض هاي شديد و مكرر به دادگاه صادركننده رأي صورت پذيرفته و دادگاه مذكور برخلاف اصل 53 قانون اساسي وجه مزبور را از حساب هاي مربوط به خزانه داري كل كشور برداشت نموده است و در حال حاضر پرونده مفتوح و در مراحل رسيدگي مي باشد.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14