(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 21 ارديبهشت 1389- شماره 19642

برچسب فراموشي كيفيت را از ناوگان بار بگيريد
كاميون داران و عبور از جاده پر پيچ و خم مشكلات - بخش پاياني



برچسب فراموشي كيفيت را از ناوگان بار بگيريد
كاميون داران و عبور از جاده پر پيچ و خم مشكلات - بخش پاياني

حسن آقايي
نوسازي ناوگان كشور يك ضرورت است اگرچه كم نيست كاميون هاي با سه برابر عمر مفيد ناوگان در ديگر كشورها كه همچنان سرپا و پركشش سرويس دهي مي كنند و مالكان اين گونه كاميون ها تمايل ندارند مشمول تبديل به احسن كردن وسيله كار و معاش شان باشند كه گفته چنين رانندگان در اين خصوص دلالت بر دو دليل است؛ يك: كيفيت نازل كاميوني كه مدنظر مديريت كلان مرتبط با پروژه جايگزين كردن كاميون ها است، دو: عدم توانايي پرداخت اقساط ماهانه است.
به هر حال در جايگزيني كاميون هاي با عنوان فرسوده مي بايد جوانب فعل و انفعالات و كيفيت خودرو دقيقاً مورد توجه مسئولان ذيربط باشد و به گفته يك صاحب نظر در امور حمل و نقل برون شهري انجام اين كار طوري نباشد كه از چاله به چاه افتادن تعبير شود.
موضوع بيمه رانندگان يكي ديگر از مواردي است كه بيمه شدگان در اين صنف نظرات گوناگوني را در كم و كيف اجرايي آن مطرح مي كنند. برخي از كم تأثيري دفترچه بيمه در هزينه هاي درماني گلايه مندند . با اعمال شيوه تازه در بيمه درماني و عمر، فصل جديدي در اين پروسه براي تسهيلات درماني رانندگان بار كشور گشوده شده است كه از اول خردادماه جاري اجرا مي شود. در اين شماره گزارش، توضيحات جامعي در همين باره مطرح شده است.
بحث جايگزيني كاميون كهنه به نو را مي شود به انتخاب ميان «بد و بدتر» نيز مثال زد كه طبعاً «بد» برگزيده مي شود زيرا اين جور كه خيلي از كاميون داران تعريف و برخي تجربه كرده اند كاميون چيني به دليل كيفيت پايين، هزينه تراشي زيادي دارد. ضمناً بسياري از افراد در شرايط نامناسب مالي و برخي ديگر در وضعيت افت بنيه جسمي هستند و از پس بازپرداخت بخش كلان اقساط ماهانه كاميون نو برنمي آيند.
جايگزيني نو بجاي فرسوده
صرفه اقتصادي ندارد
«مهدي شريفي» مالك كاميون با عمر بيش از سه دهه از جمله كساني است كه ترجيح مي دهد همچنان با كاميون خود كار كند چون كاميون توليد چين به علت نازل بودن كيفيت، صرفه اقتصادي ندارد. او مي گويد: «اگرچه گفته شده كاميون هاي با عمر سي و پنج به بالا جمع آوري و تبديل به احسن از طريق كاميون هاي چيني خواهند شد ليكن به واقع هيچ مالك و راننده اي راضي به تعويض كاميون مورد استفاده اش با كاميون چيني نيست و اين امر به دليل بسيار نازل بودن كيفيت كاميون چيني است. من مالك راضي به جايگزيني ماشينم نيستم. سي و پنج سال با همين كاميونم كار كرده ام و حالا هم ترجيح مي دهم آن را داشته باشم. از طرف ديگر بسياري از همكارانم با سال ها كار در جاده هاي كشور حالا توانايي مادي و جسمي آن قدر نداريم كه براي تأمين پرداخت اقساط كاميون معوضه بيش از حد كار كنيم.»
«احمدي» مالك كاميون بنز خاور مدل 64 هم مي گويد: «ماشين هاي جديد فايده براي صاحبش ندارد چون زود و زياد خراب مي شوند.»
22ميليون تومان
هزينه تعميرات در 2 سال!
از «لطف پور» راننده كاميون مي پرسم خبر دارد كه كاميون هاي نو جايگزين كاميون هاي با بيش از سي و پنج سال عمر مي شوند؟ پاسخش اين است: «ماشين هاي مدل پايين از ماشين هاي نو چيني بهتر است چون زود خراب مي شوند.»
او قبلاً كاميون ولووFM سوئدي داشته و خيلي هم خوب بوده است.بعد به دليلي آن را مي فروشد. دو سال پيش كاميون آميكو نو چيني مي خرد. حال اين كاميون را با كاميون قبلي اش چنين مقايسه مي كند: «خدايي زمين تا آسمان آن با اين فرق مي كند!» مي گويد اين ماشين چيني ماشين نيست. از هيچ چيزش راضي نيستم. جاهايي كه با آن كاميون مي رفتم و در جاده ها راحت بودم ولي اين ماشين در جاده خسته كننده است. صداي موتورش زياد است و سرو گوش آدم را آسيب مي زند. قرار بوده صندلي اش بادي و راحت باشد اما فقط يك ماه سالم بود. به نمايندگي مراجعه كرديم گفتند وسايل و قطعات نداريم. صبر كنيد تا انشاالله بيايد. يك بلبرينگ خريدم 150هزار تومان. به فروشنده گفتم چرا اين قدر گران؟ جواب داد: به خاطر كمبود بلبرينگ است! درحالي كه قيمت واقعي و فابريك همين بلبرينگ چيزي حدود 16-15 هزار تومان است.به او مي گويم با اين اوصاف در اين دو سال، امور زندگيت تأمين شده است؟ كمي لحن صدايش و حالت چهره اش تغيير مي كند و مي گويد: «در اين دو سال بيست و دو ميليون تومان قسط داده ام. به همين مبلغ هم خرج تعميراتش كرده ام. اين ها را به طور دقيق در دفتر يادداشت كرده ام. مي خواهيد بياورم ببينيد. با اين حساب تاكنون چهل و چهار ميليون تومان كار كرده ام و هرماه يك و نيم ميليون تومان قسط مي دهم و ديگر پولي دستم نمي ماند كه خرج زندگي كنم.
«احمدي زاده» رئيس كانون پيش از آن كه به سؤالم پيرامون موضوع جايگزيني كاميون هاي نو به جاي كاميون هاي كهنه پاسخ دهد، به چگونگي استطاعت راننده در مواجهه با پرداخت اقساط تبديل به احسن كردن كاميون اشاره مي كند و در اين باره چنين مي گويد: «راننده براي خريدن كاميون نو اقدام به فروش طلاجات و يا برخي از لوازم ديگر خانگي- يا وام و قرض و قوله- مي كند به اميد آن كه بتواند با كاركرد كاميون نو اقساط بدهي آن را تأمين كند. لذا سعي در افزايش زمان سرويس دهي مي كند. مثلاً به جاي ده ساعت كار مجاز رانندگي ممكن است تا هيجده ساعت سرويس دهي كند. در چنان وضعي كه لازم است خواب و استراحتش كافي باشد و در فرصت هاي مناسب بيشتر با خانواده باشد اما ناچار ساعات بيشتري كار مي كند و براي رفع كم خوابي و خستگي مفرط به طرف مشغوليات مختلف به عنوان مسكن روي مي آورد تا- مگر- دغدغه تأمين و پرداخت قسط كاميون را برطرف كند به همين علت نهايتاً برخي از آنها به نوعي اعتياد گرايش پيدامي كنند چنين حال و هوايي گاه منجر به تصادف جاده اي و فرضاً بين كاميون و اتوبوس مي شود كه خسارات انساني و مالي دربر دارد. از سوي ديگر كمبود حضور راننده در محيط خانوادگي ممكن است عوارض ديگر ايجاد كند.»
نوسازي ناوگان
احمدي زاده درباره نوسازي ناوگان چنين مي گويد: «براساس آمار دويست و پنجاه هزار كاميون باري داريم. از اين تعداد حدود هشتاد درصد ناوگان بالاي پانزده سال عمر هستند. همچنين در بخش ناوگان، كاميون هايي داريم كه باعمر پنجاه سال فعاليت مي كنند درحالي كه در دنيا عمر مفيد ناوگان پنج سال است و در كشورهاي پيشرفته، از ماشين هاي نو ازجمله كاميون، كمترين ميزان عوارض را مي گيرند. ما هرقدر ماشين مان فرسوده تر و مدل پايين باشد بايد هزينه بيشتر ناشي از كهنگي آن را بپردازيم چون عارضه هاي آلودگي هوا و تنفسي نيز دارند.»
وي در همين زمينه سپس از آن مي گويد كه «يكي از برنامه هاي دولت اين است كه در ازاي خروج ناوگان فرسوده، تسهيلاتي براي جايگزيني كاميون فرسوده به كاميون نو ارايه گردد، چون اين امر يك ضرورت اجتناب ناپذير است، چراكه يكي از خصوصيات مثبت خروج ناوگان فرسوده از چرخه كار، صرفه جويي از خروج ارز، مصرف سوخت، قطعات يدكي و لاستيك است.»
نبايد از چاله به چاه افتاد
رئيس كانون انجمن هاي صنفي كارفرمايان مؤسسات و شركت هاي حمل ونقل داخلي كالاي كشور، در بخش پاياني گفت وگو، پيشنهادي دارد براي بهبود و ساماندهي ناوگان حمل ونقل بار كشور و آن اين كه دولت با تضمين كانون انجمن هاي صنفي، كاميون حتي با بهره صفر و ارايه تسهيلات ويژه در اختيار شركت هاي حمل ونقل قرار دهد تا در زمينه هاي استخدام، بيمه، مرخصي مثل كارمندان و ساعت مجاز كار برنامه ريزي كند. شركت همچنين براي ايجاد انگيزه و تشويق رانندگان، آنان را در درصدي از مالكيت كاميون شريك كند. در چنين حالتي، آن ها ديگر هيچ دغدغه اي نخواهند داشت. وي درمورد به كارگيري كاميون هاي چيني، با ابراز تأسف مي گويد: «نتيجه اش آن خواهد شد كه در سال هاي آينده گورستاني از ماشين هاي قراضه خواهيم داشت. اگر بخواهند كاميون نو به راننده بدهند بايد كاميون با استاندارد باشد نه از چاله به چاه بيفتند.» وي در ادامه مي گويد: «خوشبختانه با پيگيري مسئولان انتظار مي رود امور مرتبط با رانندگان و ساماندهي و ايمني جاده ها نتيجه خوب بدهد. درباره رانندگان بايد افزود آن طور كه بايد نه تنها حق مطلب براي ايشان ادا نشده است كه صداوسيما و مجموعه هايي فرهنگي و در بخش نمايش فيلم ها، به جاي اين كه نقش واقعي راننده را نشان دهند، چهره اي گاه مخدوش از موقعيت شان مي نمايند. از سوي ديگر بايد دانست اين رانندگان هستند كه تمام مايحتاج زندگي همه مردم را فراهم مي آورند. ليكن نتوانسته ايم وظيفه مان را نسبت به آنان ادا كنيم. بايد با عزم ملي جايگاه راننده را نشان بدهيم به طوري كه انگيزه براي نسل جوان ايجاد كنيم تا بتوانند اين شغل حساس و با ارزش را ادامه دهند.»
جزئيات تسهيلات بيمه تكميلي رانندگان بار
پيرامون بيمه رانندگان در بخش اول گزارش به نقل از «حسين احمدي زاده» رئيس كانون انجمن هاي صنفي كارفرمايان مؤسسات و شركت هاي حمل ونقل داخلي كالاي كشور اشاره شد كه از اول خردادماه امسال كليه رانندگان بار كشور بدون پرداخت هزينه، بيمه تكميلي درمان و بيمه عمر مي شوند. وي دراين مورد بيشتر توضيح مي دهد: «كانون انجمن هاي صنفي كارفرمايان مؤسسات و شركت هاي حمل ونقل داخلي كشور و اتحاديه شركت هاي تعاوني بار با شركت بيمه ايران قرارداد منعقد كرده كه براساس آن، كليه رانندگان بار كشور بدون پرداخت هزينه، بيمه تكميلي درمان و بيمه عمر مي شوند. در مرحله اول اجرايي اين قرارداد شخص راننده بيمه مي شود و حتي هزينه هاي زايمان همسر رانندگان از تسهيلات اين بيمه برخوردار مي شوند.» وي درباره چگونگي محاسبه و پرداخت هزينه هاي درماني مبتني بر قرارداد منعقده مذكور چنين مي گويد: «اگر شخص راننده داراي بيمه تأمين اجتماعي باشد و فرضاً يكصدهزار تومان هزينه درماني داشته باشد، بيمارستان مربوطه براساس بيمه تأمين اجتماعي و بر مبناي تعرفه، هفتاد هزار تومان مبلغ مزبور را مي پردازد. سي هزار تومان بقيه از طريق بيمه تكميلي پرداخت مي شود. حال چنانچه راننده بيمه تأمين اجتماعي نداشته باشد، در اين صورت هفتاد درصد هزينه را بيمه تكميلي و سي درصد بقيه را خود راننده پرداخت مي كند.»
وي درخصوص زمان اجرايي شدن بيمه تكميلي اظهار مي دارد: «اين بيمه تكميلي از اول خردادماه سال جاري براي رانندگان بار در سطح كشور اجرا مي شود. در بيمه نامه هاي درمان تكميلي، بيمه شدگان داراي بيمه گر اول (تأمين اجتماعي- خدمات درماني) مي باشند كه بخشي از هزينه هاي درمان را جبران مي كنند. همچنين براساس بيمه نامه تكميلي مازاد هزينه هاي درمان براساس مفاد نامه توسط شركت بيمه گر دوم (بيمه ايران) جبران مي شود.»
وي اظهار اميدواري مي كند رانندگاني كه به دليل عدم بنيه مالي نمي توانند هزينه بيمه بپردازند و در نتيجه بيمه نيستند از تسهيلات داده شده مشكل بيمه نشدن شان رفع شود.
گزارش روز

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14