(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 22 ارديبهشت 1389- شماره 19643

راه اندازي مركز تلفني جمع آوري اطلاعات خانوار در قم
اجراي نخستين زباله سوز كشور در مشهد
استاندار فارس: جلوي رانت خواران خواهم ايستاد
استاندار: بانك هاي استان مركزي به بخش اشتغال بدهكارند
مديركل كار و امور اجتماعي استان: 60درصد جمعيت استان اصفهان را جامعه كارگري تشكيل مي دهد
استاندار: هرمزگان با كمبود نيروي متخصص كار در برخي رشته ها رو به روست
گزارشي از دستاوردهاي سفر سال پيش رهبر انقلاب به كردستان پرتو ماندگار خورشيد
ايران در كيهان



راه اندازي مركز تلفني جمع آوري اطلاعات خانوار در قم

قم- خبرنگار كيهان:
مركز پاسخگويي تلفني طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار در قم راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، مديركل دفتر آمار و اطلاعات استانداري قم گفت: مركز پاسخگويي تلفني مربوط به طرح اطلاعات اقتصادي خانوار در استان قم راه اندازي شد.
جواد شاكر آراني با اشاره به آغاز مرحله جديد جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها گفت: از روز شنبه يازدهم ارديبهشت ماه، هم استاني هاي محترم مي توانند سؤالات و ابهامات خود را در زمينه جزئيات طرح و چگونگي تكميل پرسشنامه ها از طريق شماره تلفن چهاررقمي 1819 مطرح و پاسخ هاي خود را دريافت نمايند.
وي افزود: اين شماره تلفن به كل استان قم اختصاص داشته و در تمام مناطق استان نيازي به پيش شماره نمي باشد.
شايان ذكر است مرحله جديد طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها، همزمان با سراسر كشور از بيستم ارديبهشت ماه در استان قم آغاز مي شود.

 



اجراي نخستين زباله سوز كشور در مشهد

مشهد- خبرنگاركيهان:
نخستين زباله سوز كشور به صورت آزمايشي در مشهد به بهره برداري مي رسد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شهرداري مشهد مديرعامل سازمان انرژي هاي نو ايران با اعلام مطلب فوق در مراسم اختتاميه پنجمين همايش ملي مديريت پسماند، گفت: هم اكنون در شهرهاي ساحلي كشور خصوصا استانهاي شمالي مشكل دفن زباله به صورت جدي وجوددارد كه در اين راستا بررسي راهكارهايي به منظور بازيافت و امحاي زباله ها امري ضروري و انكارناپذير است.
يوسف آزمودني در ادامه مديريت صحيح پسماند را فرصتي درمقابل تهديدات زيست محيطي توليد زباله در كشور دانست و افزود: هم اكنون با بهره گيري از منابع تجديدپذير نظير زباله هاي توليدي مي توان به سمت توليد انرژي هاي حاصل از مواد گام برداشت.
وي اظهارداشت: در حال حاضر 6/1 مگاوات از برق توليدي كشور از گاز حاصل از دفن زباله ها در كشور توليد مي شود كه دراين ميان شهر مشهد با توليد يك درصد برق، بيشترين سهم را در توليد برق حاصل از زيست محيطي دارد.

 



استاندار فارس: جلوي رانت خواران خواهم ايستاد

شيراز- خبرنگار كيهان:
با حمايت مردم، جلوي رانت خواران استان خواهم ايستاد.
استاندار فارس با اظهار اين مطلب در جمع ايثارگران و خانواده شهداي شهرستان اقليد افزود: در استان كساني هستند كه ميلياردها تومان از بانك ها وام گرفته اند و اقساط آن را با گردن كلفتي نمي دهند و آن وقت مردم ما قادر به دريافت چندصد هزار تومان وام نيستند. وي گفت: در اين ميان همان رانت خواران فرياد مخالفت با استاندار غيربومي سرمي دهند و مدعي مي شوند كه استاندار كار كلان نمي كند و اين در حالي است كه ما مبارزه با اين رانت خواران و ويژه خواران را عين كار كلان مي دانيم.
روح الله احمدزاده با بيان اينكه اگر بي عدالتي، تبعيض و رانت خواري وجود نداشت برخي از مسئولان جرئت فاميل بازي نداشتند گفت: ما باعزت پاي مبارزه با ويژه خواري ها ايستاده ايم.
استاندار فارس با اشاره به انتصابات اخير چندين مدير جوان و ارزشي در شهرستان هاي استان فارس گفت: رويش هاي انقلاب را به بدنه مديريتي استان وارد خواهم كرد.
وي در پايان يادآور شد: بايد تمام شهرستان هاي استان پيشرفتي متوازن داشته باشند.

 



استاندار: بانك هاي استان مركزي به بخش اشتغال بدهكارند

اراك- خبرنگار كيهان:
بانك هاي استان مركزي 980 ميليارد تومان به بخش اشتغال بدهكارند.
علي اكبر شعباني فرد، استاندار مركزي، ضمن بيان مطلب فوق گفت: سهم ابلاغي بنگاه هاي زود بازده به استان در سال هاي 86، 87 و 88 از سوي بانك ها به صورت كامل جذب نشده و باادامه چنين وضعيتي اعتبار جديد ديگري در قالب بنگاه هاي زود بازده به استان تعلق نخواهد گرفت.
استاندار مركزي در ادامه گفت: براي تعريف هر شغل بايد استدلال هاي تخصصي وجود داشته باشد و سهم هر دستگاه از برآورده كردن اشتغال در استان مشخص شود تا امكان عملي كردن اين تعداد شغل فراهم شود.
وي درپايان گفت: هم اينك ظرفيت بسياري از واحدهاي توليدي و صنعتي استان مركزي به صورت خالي باقي مانده است كه بايد با تعيين كار گروهي تخصصي، اعتبارات موجود در طرح بنگاههاي زود بازده را جهت فعال كردن ظرفيت هاي خالي باقي مانده هدايت كرد.

 



مديركل كار و امور اجتماعي استان: 60درصد جمعيت استان اصفهان را جامعه كارگري تشكيل مي دهد

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مديركل كار و امور اجتماعي استان اصفهان گفت: درحال حاضر 60درصد از جمعيت استان اصفهان را جامعه كارگري تشكيل داده است.
مهندس قادريان در مراسم تجليل از كارگران نمونه استان اصفهان در عرصه هاي فرهنگي، ورزشي و اجتماعي به قانون مشاغل خانگي اشاره كرد و گفت: چنانچه آيين نامه اين قانون تنظيم و ابلاغ شود، اصفهان به عنوان اولين پيشگامان مشاغل خانگي خواهد بود.
شايان ذكر است، در اين مراسم از 26نفر از كارگران نمونه زن سرپرست خانوار، 738نفر كارگر نمونه در عرصه هاي ورزشي، همچنين 11تن از خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگر كارگري استان اصفهان تجليل به عمل آمد.
همچنين درا ين مراسم از خانواده وحيده عظيما به عنوان كارگر نمونه كشوري زن سرپرست خانوار سال88 نيز تقدير به عمل آمد. ضمن آنكه محمد رضايي از شركت گازسوزان نجف آباد نيز به عنوان كارگر نمونه كشوري لوح تقديري از رئيس جمهور دريافت كرد.

 



استاندار: هرمزگان با كمبود نيروي متخصص كار در برخي رشته ها رو به روست

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
استاندار هرمزگان گفت: كمبود نيروي متخصص كار در برخي ازرشته ها در استان محسوس است.
«حسين هاشمي» در نشست شوراي برنامه ريزي استان افزود: جوامعي كه نتوانسته اند از نيروي كار خود به خوبي استفاده كنند هميشه با مشكلاتي روبه رو هستند.
نماينده عالي دولت در هرمزگان با اشاره به ايجاد سازمان مهارت ملي در آينده يادآور شد: راه اندازي چنين نهادهايي سبب ايجاد فضاي جديد براي حرفه آموزي در كشور مي شود.
هاشمي تختي در ادامه با اشاره به بازديد خود از بخش هاي صنعتي و توليدي هرمزگان اظهار داشت: اغلب كارفرمايان در استان بر اين عقيده اند كه در برخي از رشته ها نيروي متخصص كافي و مورد نظر در استان كمياب است.
به گفته استاندار هرمزگان، عدم رعايت عدالت و عدم توجه به هم پوشاني در ارائه رشته هاي آموزش عالي و ناكارآمد بودن آنها در سال هاي گذشته، ريشه مشكلات كنوني در زمينه نيروي متخصص در استاني همانند هرمزگان است.

 



گزارشي از دستاوردهاي سفر سال پيش رهبر انقلاب به كردستان پرتو ماندگار خورشيد

گزارش از: سليمان الله مرادي
هنوز چشم اندازهاي زيباي بهار كردستان بر اثر سرماي طولاني زمستان هويدا نشده بود كه خبر سفر رهبر معظم انقلاب بهار ديگري براي مردم اين خطه از ايران اسلامي به ارمغان آورد.
در ارديبهشت پارسال انتظار 31 ساله مردم استان كردستان به سرآمد و مرزداران غيور غرب كشور در 22 ارديبهشت با خلق حماسه اي ماندگار به استقبال رهبر شتافته و اين روز را براي هميشه در تاريخ جمهوري اسلامي ايران جاودانه كردند.
در آن روز خورشيد سخاوتمند، هنوز بر سينه «آبيدر» سترگ نتابيده بود كه مردم استان كردستان از هر كوي و برزن با پاي پياده براي استقبال از رهبر معظم انقلاب راهي شدند. هر لحظه كه مي گذشت بر خيل جمعيت افزوده مي شد و هر ثانيه طپش قلب ها فزوني مي يافت و انتظار براي ديدار يار فزوني مي يافت.
بازار توزيع نقل و شيريني داغ بود، لباس محلي در ميان خيل مستقبلين جلوه اي ويژه در آن روز به سنندج بخشيده بود، عده اي اسپند دود مي كردند و در اين ميان حضور كودكان خردسال آن هم با لباس محلي و پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران بر دوش و گل هاي رز در دست صحنه هاي به يادماندني را در روز وصال مردم كردستان به نمايش مي گذاشت.
شور و هيجان فضاي شهر را گرفته بود، به ناگاه بغض انتظار تركيد و صداي هلهله و شادي در شهر پيچيد و دست ها به نشانه دعا به سمت آسمان رفت، بغض ها در گلو تركيد و اشك شوق آن پيرزن روستايي كه از خروس خوان سحر عكس رهبري را بر سينه مي فشرد تا لحظه وصال فرارسد، جاري شد و كردستان يكپارچه غرق در شور و اشتياق.
آري رهبر معظم انقلاب وارد سنندج شدند و بلوار پاسداران سنندج و ديگر كوي و برزنش سراسر شادي و هلهله بود. عده اي دركنار خيابان و كوچه سجده شكر به جاي مي آوردند و به شكرانه ديدار يار، خداي متعال را سپاسگذاري مي كردند.
صحنه به گونه اي بود كه هيچ قلمي تواناي توصيف آن را نداشت. رهبر معظم انقلاب در مدت هشت روز اقامت در استان كردستان ضمن ديدار با اقشار مختلف مردم به ويژه دانشجويان، جوانان، نخبگان، خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران، با مردم شهرستان هاي مريوان، سقز و بيجار نيز ديدار كردند كه شايد مهمترين و تاثيرگذارترين اتفاقات چند روز سفر آقا در صبح روز جمعه 25 خردادماه در كوه آبيدر براي پياده روي بود تا به جهانيان ثابت كنند كه كردستان امروز قابل مقايسه با كردستان ديروز نيست.
بيست و دوم ارديبهشت يا به گويش كردي 22 گولان، در تاريخ كردستان به يك نقطه عطف تبديل شده و تاريخ كردستان هرگز آن را فراموش نخواهد كرد. بعد از آن بود كه در تابستان سال 88 استان بيشترين مسافرت ها و تورهاي گردشگري را به خود ديد و امسال نيز در تعطيلات نوروز شاهد ورود خيل عظيم مسافران نوروزي به اين ديار بوديم كه مسئولان استان رقم آن را بالاي سه ميليون نفر اعلام كردند. اگر چه سفر پرخيرو بركت رهبري به كردستان تحولات شگرفي در توسعه زيربنايي اين استان را در همه زمينه ها موجب شد ليكن به عقيده كارشناسان معرفي كردستان به عنوان يك منطقه امن گردشگري درصدر اين دستاوردها قراردارد. اين نگاه ويژه آن زمان در ذهن وخاطر هموطنان نقش بست كه رهبر معظم انقلاب در صبحگاه يكي از همين روزهاي با طراوت بهاري بدون تشريفات در ميان كوهنوردان آبيدر سنندج حضور يافتند و با قدوم مباركشان خط بطلاني بر نظريه امنيتي بودن كردستان كشيدند.
سفر رهبر انقلاب مسير فعاليت هاي فرهنگي را در كردستان هموار كرد
به عقيده كارشناسان در سخنان اخير رهبر انقلاب در استان كردستان دو محور برجسته وجود داشت. يكي اين كه ايشان تأكيد داشتند كردستان، يك استان فرهنگي است، نه امنيتي؛ و اين دست هاي بيگانه هستند كه برخلاف خواست جمهوري اسلامي، فضاي استان را امنيتي كرده اند. ديگر اين كه تأمين امنيت و بازگشت به اصالت هاي فرهنگي در كردستان بايد توسط مردم بومي صورت گيرد.
سفر رهبري به كردستان خواب راحت را از چشم مسئولان محلي ربوده است. «علي محمدي» كاسب ساكن سنندج مي گويد: نامه اي را براي رهبري فرستادم و دو روز بعد با من تماس گرفتند وبراي حل مشكلاتم به محل استقرار تيم پيگيري مكاتبات دفتر رهبري در يكي از ادارات سنندج دعوت شدم. آنان با كمال خوش رويي مرا پذيرفتند و براي حل مشكل، راهنمايي و دستورات لازم را صادر كردند. يكي از كارمندان همان اداره كه درجريان مشكلات اينجانب قرار داشت و بارها مانع كار اينجانب شده بود، با نگاهي توام با تعجب مرا نگريست و از نحوه رسيدگي سريع و خوش رويي تيم رسيدگي كننده به نامه هاي مردمي مات شده بود! وي گفت خاطرات آن روز هرگز براي من فراموش نمي شود.
محمدي عمده دستاورد سفر رهبر انقلاب را تغيير اين نوع نگاه ها در بدنه دستگاه هاي اجرايي دانست وگفت اين شيوه تعامل، امروز براي تمام ادارات و موسسات دولتي وحتي خصوصي به يك رويه مثبت تبديل شده و شاهد ارتقاي سطح برخورد با ارباب رجوع در ادارات دولتي هستيم كه البته نبايد نقش مستقيم و الگوپذيري از رئيس جمهور پركار را نيز در اين رابطه ناديده گرفت.
گوش شنوا براي كردستان زياد است
نماينده رهبر معظم انقلاب در استان كردستان دستاوردهاي سفر رهبري را در همه ابعاد براي كردستان يك نعمت بزرگ مي داند و مي گويد: بعد از سفر رهبري گوش شنوا براي كردستان زياد شده است.
سيدموسي موسوي توجه رهبر انقلاب و تحليل معظم له از كردستان را فراتر از نگاه مجموعه مديران نظام و يك نگاه ويژه و پدرانه دانست و با اشاره به ديدار خصوصي خود با رهبر انقلاب گفت: وقتي در محضر نوراني شان بودم صحبتي فرمودند كه براي بنده خيلي تكان دهنده بود و شايد هم نوعي نقد به كارهاي مجموعه ما، كه «چرا ما بايد در برابر مسائل كردستان به صورت انفعالي برخورد كنيم. ما الان داريم جواب هجمه هاي بيرون مرزها را مي دهيم و نسبت به مناطق كردنشين تركيه و عراق در حقيقت در موضع دفاعي قرار داريم درحالي كه باتوجه به علاقه كردها به ايران و زبان و ادبيات ايراني ما بايد در عرصه تهاجمي قرار بگيريم» و بعد اشاره فرمودند: «تمام كردهاي دنيا خودشان را ايراني مي دانند، عميقاً به فرهنگ ايراني معتقدند و علاقه مند، و حتي بسياري از آنها حتي قبل از پيروزي انقلاب علاقه داشتند اشعارشان را فارسي بسرايند و كتاب هايشان را فارسي چاپ كنند. اين علقه يك فرصت براي ايران و تلاش هاي فرهنگي است» و به بنده فرمودند: «شما باتوجه به اين جاذبه و فرصتي كه وجود دارد از اين فرصت ها براي انقلاب، نظام و كشور چه كار كرده ايد؟!»
نماينده رهبر معظم انقلاب در استان كردستان افزود: در گزارشي كه بعداً به صورت مكتوب خدمت رهبري عرضه داشتم نوشتم كه نه تنها اين سفر همه فرصت ها را 100درصد در مسير ثمربخشي قرار داد بلكه آسيب هايي كه براي ما جدي تلقي مي شد را هم به يك فرصت تبديل كرد.
وي بركات سفر رهبري را غيرقابل شمارش دانست و گفت: يكي از مشكلاتي كه سال هاست دامنگير كردستان است نوع گرايش و نگاه قوميتي به اين منطقه است. دشمن از اين نگاه قوميتي نهايت استفاده را مي كرد. وي با استناد به اظهارات شهيد مظلوم دكتر «بهشتي» مردم كردستان را بسيار عاطفي با پيوندهاي فاميلي و عشيرتي عميق خواند و گفت: برهمين اساس آن شهيد والامقام تأكيد داشت در پاكسازي هاي كردستان از لوث دشمن بايد به گونه اي عمل شود كه حتي يك قطره خون بي گناه ريخته نشود. ايشان با اين نكته عمق ظرافت برخورد با مشكلات كردستان را در همان سال هاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي يادآور شد. افرادي براثر جهل و ناآگاهي خودشان و تلاش دشمن رفتند به سمت ضدانقلاب و كشته شدند. الان بخشي از زندگي آنها كه همسر، فرزندان و خانواده هايشان باشد، چه گناهي دارند كه تاوان اشتباه ديگران را بدهند و يا در استخدام در سازمان ها و ادارات دولتي مورد بي مهري قرار بگيرند.
حجت الاسلام و المسلمين موسوي گفت: اين جمله زيبا و شيرين رهبري در اولين صحبت هايشان در ميدان آزادي سنندج كه فرمودند «هر كس كه گول خورده و كشته شده خانواده هايشان چه گناهي دارند، آنها خانواده و عائله نظامند،» درواقع رهنمودي بود به مسئولان كه فكري جدي براي آنها بكنند.
وي باز كردن اين فضا را يكي از دستاوردهاي مهم سفر رهبري عنوان كرد و گفت: تا پيش از رهنمودهاي حضرت آيت الله خامنه اي كسي جرأت نمي كرد در اين باره نظر بدهد، رهبري اين فرصت بزرگ را براي نظام فراهم كرد و با اين ابتكار عمل، بسياري از حربه ها را از دست دشمن گرفت و آنها را خلع سلاح كرد. براي بنده خيلي جالب بود در انتخابات پارسال رياست جمهوري كه بعد از سفر رهبري برگزار شد، شوراي مركزي حزب منحله دمكرات كه معمولاً به سبب پيشينه و شرايطي كه دارند، جلوتر از ساير گروهك ها واكنش نشان مي دهد، براي اولين بار در تاريخ 30سال گذشته دچار تشتت و سردرگمي شدند و بر سر دوراهي تحريم يا شركت در انتخابات رياست جمهوري قرار گرفتند. عناصر مؤثر شورا گفته بودند كه آبرويمان مي رود الان بعد از سفر رهبري شرايطي بر كردستان حاكم است كه مردم به حرف ما گوش نمي دهند كه خوب اين يعني ايجاد فرصت هاي قوميتي.
وي از حضور مشتاقانه روحانيت كردستان در عرصه هاي مختلف به عنوان يكي از جلوه هاي زيباي كردستان نام برد و تاكيد كرد نوع رابطه اي كه روحانيت كردستان با نظام دارد در هيچ منطقه شيعه نشين وجود ندارد. من با اعتقاد عرض مي كنم هيچ استاني در كشور نداريم كه 80% روحانيتش عضو رسمي بسيج باشند. در حاليكه اين اتفاق در كردستان افتاده است و علاقه مردم به نظام بسيار علاقه صميمي است.
حجت الاسلام والمسلمين موسوي با اشاره به اينكه شرايط براي كردستان بعد از سفر رهبري به كلي دگرگون شده است افزود: بحمدالله امروز هم كردستان در كشور جلوه پيدا كرده و هم ديدگاه مسئولان نسبت به كردستان متحول شده است من بعد از سفر رهبري هر جا رفتم اثري از گذشته نديدم. در جلسات كلان كشوري مي ديدم كه وزرا تا اسم كردستان مي آيد همه موافقند، در حاليكه در گذشته براي پيگيري يك كار كوچك بايد هفت خوان رستم را طي مي كرديم. از سوي ديگر ديدگاه مردم نيز نسبت به نظام و شخص رهبري كاملا دگرگون شده است.
وي درباره آخرين وضع مصوبات سفر رهبري گفت: من با كمك استاندار كردستان ستادي را به عنوان ستاد ارديبهشت معطر داير كرديم كه مصوبات سفر رهبر انقلاب به طور جدي پيگيري شود. افراد متخصص دفتر رهبري كه مصوبات را پيگيري مي كنند معتقدند كه شتاب پيشرفت كارها و مصوبات در كردستان در كشور اول است و نسبت به زمان تعريف شده پيشرفت طرح ها جلوتر است. اميدواريم در سه سال زماني كه براي تحقق كامل مصوبات در نظر گرفته شده است، شاهد تحول هر چه بيشتر استان در ابعاد مختلف باشيم.
نماينده ولي فقيه در استان كردستان با اعلام اينكه سفر تاريخي رهبر معظم انقلاب مسير فعاليت هاي فرهنگي را در اين استان هموارتر كرد گفت: تاثيرگذاري روحانيت در جامعه كردستاني به خاطر تدين مردم واقعيت انكارناپذيري است كه در عمل به مثابه سدي در مقابل توطئه هاي دشمنان براي تضعيف ديانت عمل كرده و اين نقش بايد جدي تر از گذشته در سال همت مضاعف و كار مضاعف مورد توجه باشد.
نماينده ولي فقيه در منطقه كردستان به دغدغه رهبر معظم انقلاب در مورد كردستان اشاره كرد و گفت: ايشان به مسئله اشتغال و رفع بيكاري اهتمام ويژه اي داشتند و بسيار بر اين موضوع تاكيد كردند كه مسئولان بايد در راستاي رفع اين دغدغه گام بردارند.
كردستان يك ساله راه درازي را پيمود
استاندار كردستان نيز معتقد است يكي از آثار سفر رهبر معظم انقلاب به كردستان، سرعت گرفتن روند دستيابي حضور اين استان به جايگاه واقعي در صنعت گردشگري است.
«اسماعيل نجار» در نشست ستاد بزرگداشت ارديبهشت معطر گفت: كردستان در حوزه گردشگري با بسياري از استان هاي مشابه فاصله زيادي داشت كه سفر رهبري اين فاصله را كاهش داد.
وي گفت: يكي از مهمترين و اثرگذارترين دستاوردهاي سفر رهبري زدوده شدن ذهنيت هاي نامناسب نسبت به كردستان به عنوان دغدغه اصلي مردم و مسئولان استان بود.
وي سفر بيش از سه ميليون و 400 هزار از هموطنانمان به كردستان را از نشانه هاي تغيير ايجاد شده در باور هموطنان نسبت به كردستان عنوان كرد و افزود: در صورتي كه سفر رهبري انجام نمي شد دستيابي به اين تغيير مثبت در ذهن و نگاه هموطنان به طور جدي نيازمند چند دهه كار و تلاش بود در حالي كه در سفر هشت روزه رهبري اين تغيير به سرعت حاصل شد و نتيجه آن نوروز امسال نمود پيدا كرد.
اسماعيل نجار گفت: استان هاي مطرح در صنعت گردشگري داخلي و خارجي طي قرن ها و سال ها به اين جايگاه دست يافته اند در حالي كه كردستان در نتيجه سفر رهبري به سرعت توانست با معرفي جاذبه هاي تاريخي و طبيعي جايگاه واقعي خود را در اين صنعت بدست آورد.
معاون سياسي امنيتي استاندار كردستان مي گويد يكي از آرزوهاي ديرين مردم متدين و ولايتمدار كردستان با سفر رهبري به اين استان برآورده شد.
«ايرج حسن زاده» افزود: هنوز هم بركات سفر رهبر انقلاب و معنويت ايشان در استان احساس مي شود و در ابعاد مختلف شاهد آغاز تحولات مهمي در حوزه هاي مختلف هستيم كه اميد است با تلاش و كار مضاعف مسئولان و همت و مشاركت عموم مردم اين اهداف و دستاوردها به نحو احسن اجرايي شود.
وي افزود: به منظور ماندگاري و ثبت لحظات سفر مبارك مقام معظم رهبري به استان و معرفي هر چه بيشتر دستاوردهاي عظيم اين سفر، در سالگرد ورود پرخير و بركت رهبري به مدت هشت روز در شهرستان ها و مناطق مختلف استان برنامه هاي متنوعي برگزار مي شود.
مصوبات سفر در آينه عملكرد مسئولان
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كردستان گفت: 520 ميليارد ريال از اعتبارات سفر رهبري براي اجراي طرح هاي عمراني كشاورزي در اين استان اختصاص يافته است.
محمدابراهيم حسن نژاد افزود: براي جذب اعتبارات سفر رهبري 39 عنوان طرح در بخش هاي مختلف كشاورزي تعريف شده است.
وي گفت: 40 ميليارد ريال از اعتبارات سفر رهبري به طرح نيمه تمام كشتارگاه صنعتي سنندج اختصاص يافت كه در حقيقت اين اعتبار دميدن روح تازه كار در كالبد مرده اين طرح نيمه تمام بود.
وي با تاكيد بر اين كه اگر عنايت ويژه رهبري نبود كشتارگاه صنعتي سنندج هرگز به بهره برداري نمي رسيد افزود: خط كشتار آزمايشي كشتارگاه سنندج در سالگرد سفر رهبري در ارديبهشت ماه و كل طرح در اواسط تابستان امسال به بهره برداري خواهد رسيد.
وي با اشاره به اين كه در جريان سفر رهبري 10 ميليارد ريال نيز براي توسعه باغات ديم در كردستان اختصاص يافت گفت: علاوه بر اعتبارات اختصاص يافته بسياري از دستگاه هاي دولتي نيز در قالب مصوبات سفر موظف به سرمايه گذاري در بخش كشاورزي استان شدند كه تحول بزرگي در اين بخش ايجاد خواهد كرد.
گازرساني به 300 روستا
مديرعامل شركت گاز كردستان گفت: در سفر رهبري گازرساني به 300 روستاي استان كردستان در جلسه هيئت دولت مصوب و هم اكنون براي آغاز عمليات اجرايي ابلاغ شده است. «محمدمهدي مهدوي» با اعلام اينكه براي گازرساني به تعداد روستاهاي مذكور 400 كيلومتر شبكه روستايي نياز است گفت: براي اجراي اين پروژه بيش از يك هزار و 100 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است.
بهره برداري از 31 پروژه مخابراتي
مديرعامل شركت مخابرات استان كردستان گفت: همزمان با سفر پرخير و بركت رهبري به كردستان 31 پروژه مخابراتي در اين استان به بهره برداري مي رسد.
سعيد احمدي اظهار داشت: براي ساخت اين پروژه ها هزينه و اعتباري بالغ بر 165 ميليارد ريال صرف شده است.
وي با بيان اينكه WLL روستايي و BTS تلفن همراه بيشترين پروژه هايي است كه از آنها بهره برداري مي شود، افزود: با بهره برداري آنها 99 درصد جاده هاي اصلي استان زير پوشش تلفن همراه قرار مي گيرد.
توليدات فرهنگي صدا و سيماي كردستان
كاركنان صدا و سيما نماهنگي از ويژگي هاي رهبري به زبان كردي با عنوان «رهبر مردم ما» در صدا و سيماي مركز كردستان به مدت دو دقيقه و 10 ثانيه توليد كردند كه دربرگيرنده ويژگي هاي خاص رهبر انقلاب بوده و همچنين بيانگر عشق و ارادت مردم نسبت به آن وجود گرانقدر است.
در اين نماهنگ سعي شده است به صورتي هنرمندانه از تصاوير آرشيوي و همچنين سفر پرخير و بركت رهبر معظم انقلاب به كردستان به همراه تصاوير زيباي ملي و استاني استفاده شود.
(خانه يار) نيز عنوان نمايشي است كه به مناسبت سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به كردستان به مدت 30 دقيقه در صداي مركز استان توليد مي شود.
اين داستان در خصوص جواني است كه شب عيد پدرش در جبهه به شهادت رسيده است و پسر، پدر را مكرر در خواب مي بيند و پدر از او مي خواهد برايش كاري انجام دهد، فرداي آن روز وي تصميم مي گيرد، به توصيه پدرش عمل كند اما عوامل گوناگوني دست به دست هم مي دهند تا او را از اين كار بازدارند تا اينكه ...
اين نمايش كه در شب سالروز ورود رهبر معظم انقلاب به كردستان از صداي مركز پخش مي شود، به نويسندگي، تهيه كنندگي و كارگرداني علي يونسي و بازي اكبر خليلي، لادن كلوندي، شمسي حسيني، آزاد پيرخضري و هنگامه سبحاني توليد مي شود.
روابط عمومي صدا و سيما همچنين از توليد دو قطعه موسيقي جديد در واحد موسيقي با عناوين صبح كوهسار و شميم رحمت خبر داده است.
صبح كوهسار عنوان قطعه اي بي كلام است كه به مدت دو دقيقه و 26 ثانيه و برگرفته از مقام خورشيدي (چهارگاه) است، در ميان برنامه هاي صدا يا همراه با تصاوير و ميان برنامه هاي سيما قابل استفاده بوده و ترجماني از حالت هاي لطيف و عرفاني است.
شميم رحمت نيز عنوان قطعه اي است كه به مدت دو دقيقه و 42 ثانيه در واحد موسيقي مركز توليد شده است. اين قطعه در ميان برنامه هاي صدا يا همراه با تصاوير و ميان برنامه هاي سيما قابل استفاده بوده و بيانگر احساسات عرفاني و لطيف است و در برنامه هاي ادبي هم مورد استفاده قرار مي گيرد.
همچنين برنامه اي با عنوان ره آورد به مدت 60 دقيقه در سيماي مركز توليد و پخش شد.
اين برنامه بيانگر طرح هاي تصويب شده اين سفر تاريخي است كه يا انجام شده و يا در حال اجراست.
مردم كردستان: سفر رهبر قلب ما را شاد كرد
«خالد عباسي» از فرهنگيان با سابقه سنندج مي گويد: سفر رهبري موجب شد مردم كردستان نسبت به گذشته وفاداري و تعهد خود را بيشتر نسبت به انقلاب نشان دهند و حتي پدران و مادران كساني كه فريب خورده اند و يا كشته شده اند، دلشان مالامال براي انقلاب مي تپد. زيرا رهبر عزيز و فرزانه انقلاب فرمودند ما شريك غم پدران و مادراني هستيم كه فرزندانشان را از دست داده اند يا فريب خورده اند. انشاالله به آغوش اسلام بازگردند. از طرف ديگر در بعد سياسي بيگانگان همواره وانمود مي كنند كه كردستان جداي از ايران است و مسئولين نظام با ديد نامادري به كردستان مي نگرند. سفر رهبري موجب شد علاوه بر وحدت بيشتر ميان اقوام بلكه دشمنان نااميد و مأيوس شوند. از سوي ديگر اين سفر موجب شد كه به روحانيان اهل سنت از جنبه اجتماعي بيشتر توجه شود و عملا آنان را تشويق كرد كه وفاداري خود را نسبت به اسلام و مساجد و محراب بيشتر نشان دهند و نقش پررنگ خود را در تربيت نسل جوان به خوبي ايفا نمايند. از جنبه اقتصادي نيز دستاورد بزرگ سفر مقام رهبري اين بود كه حدوداً 143 ميليارد تومان براي پيشرفت طرح هاي عمراني و اقتصادي و اشتغال زايي صرفاً در سنندج تخصيص داده شد و در عرض سه سال پروژه ها به بهره برداري برسد كه مايه خوشنودي واميد جوانان و مردم كردستان شود.
احمد قاضي نويسنده و مترجم برجسته كرد با اشاره به اينكه رهبر معظم انقلاب اسلامي در سفر به استان كردستان در سال گذشته زبان كردي را سرمايه ملي نام نهاده و كردستان را استاني فرهنگي خطاب كردند، گفت: امروز بر همگان واجب است تا براي حفظ و نگهداري از اين ثروت ارزشمند ملي تلاش و كوشش كنند.
وي افزود: متأسفانه به رغم تأكيدات بسيار مهم رهبري تاكنون اقدامي عملي در اين راستا صورت نگرفته و نبايد اجازه داد كه رهنمودهاي معظم له در حد برگزاري يك همايش و يا چاپ چندين كتاب و مقاله خلاصه شود.
عنايت ويژه رهبر به جوانان
ارسلان رادمان دانشجوي دانشگاه كردستان ديدار جوانان و دانشجويان با رهبر انقلاب را يكي از خاطرات شيرين براي قشر جوان و پوياي اين استان دانست و گفت؛ كردستان پارسال در اين روزها به سبب اين سفر تاريخي در كانون توجه رسانه هاي داخلي و حتي خارجي قرار گرفت كه اين امر موجب معرفي بيشتر كردستان با همه زيبايي هايش به ساير هموطنان و جهانيان شد. متأسفانه اين استان از ديد بسياري از هموطنان پنهان مانده بود اما سفر رهبر به كردستان غبار فراموشي از سيماي آن زدود و موجب تأليف قلوب شد.
وي افزود: تحليل هاي غلط دشمنان از سويي و تأخير در اجراي طرح هاي عمراني از سوي ديگر به نوعي ذهنيت مردم را نسبت به نظام دچار خدشه كرده بود. تصويب بسياري از طرح ها و در برخي موارد عدم اجراي آنها نوعي بدبيني در بين مردم ايجاد كرده بود اما دستور صريح رهبري براي اتمام طرح ها و اختصاص اعتبار موجي از شور و اميدواري در بين مردم به وجود آورد. رادمان تأكيد رهبر بر تقويت بنياد نخبگان را نشانه توجه معظم له به پيشرفت كشور و اميد ايشان به جوانان عنوان كرد و گفت: اگرچه اين طرح سال هاست با عناوين مختلف روي ميز مسئولان گردوغبار مي خورد اما خوشبختانه سال88 سال خوش يمني براي اين طرح محسوب مي شود و رهبر نشان دادند كه خواهان پيشرفت همه كشور بدون توجه به زبان و مذهب خاصي است. وي افزود پيگيري اين طرح باعث شكوفايي و پرورش استعدادهاي جوانان خواهد شد. باشد كه با تشكيل اين بنياد استعدادهاي كردهاي توانمند نيز جايگاهي را كه همواره حقشان بوده به آن دست يابند.
محمدي از كاركنان هنرستان كيمياي سنندج نيز اصلاح ذهنيت هاي منفي درباره كردستان را از جمله دستاوردهاي سفر مي داند و معتقد است اينك كه يك سال از سفر رهبري گذشته است ما تازه خير و بركت آن را حس مي كنيم و هر روز كه از اين سفر مي گذرد ابعاد بيشتري از اين خير و بركت نمايان تر مي شود.
وي برداشت هاي ناصواب از كردستان را حلقه مفقوده توسعه كردستان دانست و تأكيد كرد بدون شك اين حلقه با سفر رهبري شكسته شد و امروز راه براي توسعه و آباداني پرشتاب فراهم است.
مردم قدرشناس كردستان در شرايطي افتخار هشت روز ميزباني رهبر معظم انقلاب را براي خود در تاريخ ثبت كردند كه در تمام اين ايام رهبرشان را چون نگيني در ميان گرفتند و در حاليكه اشك شوق در ديدگانشان جاري بود به فردايي روشن مي انديشيدند. فردايي كه اينك آغازگر حركتي نو در عرصه توسعه و سازندگي است.

 



ايران در كيهان

برگزاري يادواره شهدا
اصفهان- خبرنگار كيهان: يادواره سرداران و شهداي استان چهارمحال و بختياري به همت دانشجويان و فراگيران اين استان كه در اصفهان مستقر هستند، در مجتمع دانشگاهي حضرت اميرالمومنين برگزار شد.
در پايان اين مراسم معنوي كه با اجراي مداحي يكي از فرزندان شهيد توام شد قرعه كشي ويژه يادواره، در حضور شركت كنندگان اجرا و تعداد 6نفر از شركت كنندگان برنده يك سفر زيارتي كربلاي معلي شدند.
معرفي كارگران نمونه
بجنورد- خبرنگار كيهان: مديركل كار و امور اجتماعي استان خراسان شمالي اعلام كرد گروه كار نمونه مجتمع صنعتي اسفراين با 9 عضو رتبه برتر كشوري را كسب كرد. بهلولي گفت: اين عده در مرحله مقدماتي از بين 16هزار و 581 نفر از كارگران تلاشگر كشور در مرحله بعدي از ميان 34نفر منتخب كشوري، رتبه برتر را كسب كردند.
راه اندازي رشته دانشگاهي
كاشان- خبرنگار كيهان: سرپرست دانشگاه علوم پزشكي كاشان از موافقت وزارت بهداشت و درمان با راه اندازي رشته راديولوژي و پذيرش دستيار تخصصي گروه راديولوژي در اين دانشگاه خبر داد.
محمدرضا نيكبخت گفت: با پذيرش دستيار در رشته راديولوژي كه در سال تحصيلي 90-89 صورت مي گيرد، تعداد رشته هاي تخصصي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي كاشان به 8 رشته مي رسد.
كلنگ زني
خور و بيابانك- خبرنگار كيهان: با حضور استاندار اصفهان و جمعي از مسئولان استان، كلنگ احداث ساختمان جديد فرمانداري شهرستان خور و بيابانك بر زمين زده شد. اين ساختمان با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و 500ميليون ريال ساخته مي شود.
تجليل از كارگران
انديمشك- خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته كار و كارگر از 46 كارگر نمونه و 16 بازنشسته و همچنين اعضاء ستاد نوروزي سد و نيروگاه دز انديمشك تجليل به عمل آمد. در اين مراسم مهندس حسين صحرايي مديرعامل سد و نيروگاه دز سخنراني كرد.
اهداي خون
¤ جمعي از دانشجويان و كاركنان دانشگاه آزاد انديمشك در اقدامي خداپسندانه خون خود را به بيماران اهداء كردند. به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد انديمشك با هماهنگي كانون هلال احمر واحد انديمشك با سازمان انتقال خون گروه پزشكي اين سازمان در محوطه دانشگاه حضور يافته و نسبت به اخذ خون از كاركنان و دانشجويان اقدام كرد.
آبرساني
خرم آباد- خبرنگار كيهان: 23 روستاي شهرستان دلفان از آب آشاميدني سالم بهره مند مي شوند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي لرستان با اعلام خبر فوق گفت: با به بهره برداري رسيدن مجتمع آبرساني ميرزاآباد 17هزار و 60نفر از اهالي روستاهاي منطقه از آب آشاميدني سالم و بهداشتي بهره مند مي شوند.
تجليل از معلمان
هريس- خبرنگار كيهان: با حضور رئيس مجمع نمايندگان استان آذربايجان شرقي، نماينده ولي فقيه در شهرستان هريس؛ فرماندار و فرهنگيان از مقام معلم در اين شهرستان تجليل به عمل آمد.
در اين مراسم كه در سالن ورزشي شهيد فهميده هريس برگزار شد حجت الاسلام والمسلمين قهرمان احمدي امام جمعه هريس سخنراني كرد.
برگزاري مسابقه قرآني
بناب- خبرنگار كيهان: مرحله انتخابي نوزدهمين كنگره قرآني مراكز استعدادهاي درخشان استان آذربايجان شرقي به ميزباني شهرستان بناب برگزار شد. در اين مسابقات كه با حضور 17 مركز از سراسر استان برگزار شد 98 دختر و 103نفر پسر در 3 رشته حفظ، قرائت و معارف به مدت 2 روز به رقابت پرداختند.
تجليل از بازنشستگان
زرين شهر- خبرنگار كيهان: در همايشي از بازنشستگان فرهنگي زرين شهر تجليل به عمل آمد. در اين همايش كه در خانه معلم زرين شهر برگزار شد، 180بازنشسته فرهنگي منطقه آموزش و پرورش زرين شهر در سال 1388 به 30 سال خدمت صادقانه و تلاش بي دريغ خود براي پرورش دانش آموزاني موفق پايان دادند.
تغيير وضعيت پارك
فيروزآباد- خبرنگار كيهان: فضاسازي و تغيير وضعيت پارك جنگلي «تل حاجي» فيروزآباد استان فارس در دست اجرا است. عبدالحميد صادقي شهردار فيروزآباد با اعلام مطلب فوق گفت: اين طرح مساحتي به ميزان 13هكتار در سه فاز و با هزينه اي معادل 60ميليارد ريال در دست اجرا است.
خريد آمبولانس
اوز- خبرنگار كيهان: يك دستگاه آمبولانس تويوتا به ناوگان حمل و نقل بيماران، بيمارستان اميدوار اوز در استان فارس افزوده شد. رئيس بيمارستان اميدوار اوز با اعلام اين خبر افزود: اين آمبولانس با هزينه اي افزون بر 600ميليون ريال خريداري شده است.
احداث تونل
شهركرد- خبرنگار كيهان: تونل «دوم رخ» در مسير پرتردد شهركرد- اصفهان با اعتباري بالغ بر 200ميليارد ريال در حال اجرا است. سيف الله كريمي مديركل راه و ترابري استان چهارمحال و بختياري با اعلام مطلب فوق گفت: تاكنون 20ميليارد ريال براي احداث اين تونل هزينه شده است.
معرفي كارآفرين نمونه
تبريز- خبرنگار كيهان: هوشنگ سامبراني مديرعامل شركت خدمات صنعتي تراكتورسازي ايران به عنوان كارآفرين نمونه در آذربايجان شرقي معرفي شد وي پس از تقدير گفت: شركت خدمات صنعتي تراكتورسازي ايران، در حوزه صنايع تبديلي و با قبول ريسك و براي اولين بار در كشور، كسب و كار جديد ايجاد كرده است.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14