(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 22 ارديبهشت 1389- شماره 19643
 

تبادل آتش سنگين ميان طالبان و نيروهاي ناتو در استان هلمند
روسيه در تركيه نيروگاه هسته اي احداث مي كند
براي نجات حزب كارگر نخست وزير انگليس از قدرت كنار مي رود
مقاومت فلسطين خطاب به محمود عباس مذاكرات سازش را متوقف كنيد
تظاهرات ضد اسرائيلي در خيابان هاي پاريس
سران هم مي ترسند!
حمايت واشنگتن از مخالفان در تايلند خشم دولت بانكوك را برانگيخت
سناتور آكينو پيشتاز انتخابات رياست جمهوري فيليپين
تظاهرات ضد دولتي در هائيتي به خشونت كشيده شد
دولت بغداد اعلام كرد دخالت تروريست هاي القاعده در دوشنبه خونين عراق
بمب گذار ميدان تايمز نيويورك مأمور مشترك آمريكا و انگليس از آب درآمد
مخالفت نمايندگان مجلس مصر با تمديد قانون حالت فوق العاده



تبادل آتش سنگين ميان طالبان و نيروهاي ناتو در استان هلمند

حملات سنگين متقابل اشغالگران و شبه نظاميان در ولايت «هلمند» افغانستان سرنگوني يك فروند هلي كوپتر نظامي ناتو و كشته شدن 18 شبه نظامي طالبان را در پي داشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) با صدور بيانيه اي، رسماً اعلام كردند شبه نظاميان طالبان يك فروند هلي كوپتر ناتو را هدف قرار دادند. براساس اين بيانيه، هلي كوپتر مذكور مجبور به فرود اضطراري شد و سپس توسط نظاميان ناتو منهدم شده است!
اين درحالي است كه «قاري يوسف احمدي» سخنگوي طالبان مدعي شد، شبه نظاميان اين گروه دو فروند هلي كوپتر را دوشنبه در شهرستان «سنگين» ولايت هلمند سرنگون كردند و در نتيجه آن، 55 نظامي اشغالگر را كشتند.

 



روسيه در تركيه نيروگاه هسته اي احداث مي كند

يك مقام نزديك به رئيس جمهوري روسيه اعلام كرد، اين كشور در تركيه نيروگاه هسته اي احداث مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «سرگئي پريخودكو»، دستيار امور بين الملل «ديميتري مدودف» رئيس جمهور روسيه، ديروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد: در جريان سفر مدودف به تركيه، تفاهمنامه احداث نيروگاه هسته اي در اين كشور امضا خواهد شد. به گفته اين مقام روس، نيروگاه هسته اي مذكور در نزديكي بندر مرسين تركيه واقع در سواحل درياي مديترانه احداث مي شود و داراي چهار واحد 1200 مگاواتي خواهد بود. اين نيروگاه توسط تعدادي از شركت هاي روسي و ترك مشتركاً احداث مي شود.
مدودف سفر دو روزه خود به تركيه را از ديشب آغاز كرد.

 



براي نجات حزب كارگر نخست وزير انگليس از قدرت كنار مي رود

سرويس خارجي -
گوردون براون نخست وزير انگليس اعلام كرد كه از سمت رهبري حزب كارگر كناره گيري مي كند.
براون اعلام كرد كه پيش از همايش سراسري حزب كارگر در تابستان سال جاري، از سمت رهبري اين حزب كناره گيري مي كند.كنار گذاشتن رهبر حزب از سوي حزب كارگر با هدف ترميم چهره يكي از تاكتيك هاي اين حزب بوده است؛ به طوري كه پيشتر حزب كارگر همه ناكامي هاي خود در طول دوران حاكميتش را ناشي از رهبري «توني بلر» تبليغ كرد و پس از كنار گذاشتن او، «گوردون براون» را به عنوان يك چهره محبوب و جديد بر سر كار آورد. اما براون نه تنها قادر به ترميم چهره حزبش در ميان افكار عمومي نشد، بلكه خود نيز به جايي رسيد كه هم اكنون قصد استعفا دارد.
ناظران سياسي معتقدند هم اكنون اوضاع از كنترل احزاب و جريان هاي سياسي خارج شده و بحران اقتصادي موقعيت نظام سياسي انگليس را به شدت تضعيف كرده است. به گونه اي كه برخي روزنامه ها اساسا در مقالات خود به نظام سياسي انگليس حمله مي كنند. روزنامه «ديلي ميل» تيتر روز گذشته خود را «روز كثيف دموكراسي» انتخاب كرده بود.
خبر ديگر اينكه به دنبال ناتواني دو حزب كارگر و ليبرال دموكرات در كسب حداقل 326 كرسي لازم در پارلمان براي تشكيل دولت، هر كدام از اين حزب ها در تلاشند با حزب ليبرال دموكرات كه 57 كرسي كسب كرده ائتلاف كند.
حزب كارگر اگرچه حتي در صورت ائتلاف با حزب ليبرال دموكرات باز هم قادر به تشكيل دولت نخواهد بود، اما همچنان به دنبال جلب نظر اين حزب براي ائتلاف است. گويا حزب كارگر قصد دارد علاوه بر حزب ليبرال دموكرات، با احزاب كوچك ديگر نيز ائتلاف كند كه در آن صورت يك ائتلاف «رنگين كماني» بي ثبات پايه تشكيل دولت آتي به رهبري حزب كارگر خواهد بود.
اما از درون حزب محافظه كار نيز خبر مي رسد «ديويد كامرون» توانسته نظر «نيك كلگ» رهبر حزب ليبرال دموكرات را براي تشكيل ائتلاف جلب كند.
اما هنوز اين ائتلاف نهايي نشده و با گذشت شش روز از برگزاري انتخابات پارلماني، لندن هم چنان در سرگرداني سياسي به سر مي برد.

 



مقاومت فلسطين خطاب به محمود عباس مذاكرات سازش را متوقف كنيد

جنبش حماس از دولت خودگردان فلسطين خواست با در نظر گرفتن سماجت اسرائيل به ادامه ساخت و ساز در بيت المقدس، در مذاكرات سازش تجديدنظر كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از خبرگزاري فرانسه، حماس با صدور بيانيه اي اعلام كرد، حماس تصميم ادامه شهرك سازي در بيت المقدس را اهانت به تصميم فلسطينيان براي آغاز مذاكرات پوچ، به حساب مي آورد.
تصميم صهيونيست ها براي ساخت منازل جديد در مركز بيت المقدس، نشان مي دهد كه بازگشت به مذاكرات، خدمت مجاني به اشغال و فعاليت هاي شهرك سازي است.
حماس خواستار ارزيابي مجدد در تصميم حكومت خودگردان براي انجام مذاكرات شد و تأكيد كرد كه حكومت خودگردان به وعده هاي خيالي آمريكا و طرح هايي سياسي كه احتمالاً محكوم به شكست است، دل نبندد.
«محمودالزهار» عضو دفتر سياسي حماس نيز از تشكيلات خودگردان خواست به آغوش ملت فلسطين بازگردد و دست از ادامه مذاكره با رژيم صهيونيستي بردارد. وي تأكيد كرد، ملت فلسطين خاطره همكاري جنبش فتح با آمريكايي ها به ويژه ژنرال كيت دايتون آمريكايي براي احاطه بر كرانه باختري و غزه را فراموش نخواهد كرد. ليكن اين جنبش با بازگشت به سوي مردم مي تواند خاطره هاي گذشته را پاك كند.
طاهر نونو سخنگوي حماس نيز از كشورهاي عربي و اسلامي خواست به مسئوليت هاي خود در قبال قدس و مسجدالاقصي عمل كنند.
وي افزود، هرگونه مذاكره با دشمن صهيونيستي به منزله سرپوش گذاري بر اقدامات خصمانه اين رژيم است.
همچنين موسي ابومرزوق معاون دفتر سياسي حماس اظهار داشت، اين مذاكرات نيز همچون مذاكرات گذشته سرنوشتي جز شكست نخواهد داشت.
«محمد الهندي» عضو دفتر سياسي جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز تأكيد كرد، بازگشت به مذاكرات غيرمستقيم ميان تشكيلات خودگردان و اشغالگران نمايشي شبيه عادي سازي روابط است و گويي تصميم عربي در اين مورد وجود دارد. وي تصريح كرد، اين مذاكرات پوششي براي دنبال نكردن جناياتي است كه رژيم اشغالگر عليه ملت فلسطين مرتكب مي شود.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ضمن هشدار نسبت به اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي در شهر اشغالي قدس تأكيد كرد، اگر قدس به آتش كشيده شود جهان در آتش آن خواهد سوخت.
عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب نيز اقدامات رژيم اشغالگر قدس در يهودي سازي اين شهر و افزايش شهرك سازي ها را محكوم و اعلام كرد، تمامي اقدامات اسرائيل به منظور تغيير چهره قدس غير قانوني است.
در بيانيه پاياني نشست اضطراري كميته اجرايي مجالس اسلامي نيز بر تشكيل كشور مستقل فلسطين و پايتختي قدس شريف تأكيد شد.
در اين بيانيه اقدامات وحشيانه و غير انساني صهيونيست ها در نابود كردن شهر قدس و اهانت به مقدسات اسلامي محكوم و از مجامع بين المللي خواسته شده است هر چه زودتر جلوي تجاوزات رژيم صهيونيستي را بگيرند. در اين بيانيه همچنين تأكيد شده است، اراضي اشغالي فلسطين كه نوار غزه و كرانه باختري از جمله قدس را شامل مي شود، بخش هاي جدانشدني و لاينفك هستند.
مأسسه بين المللي قدس نيز اعلام كرد، يهودي سازي قدس و اهانت به اماكن مقدس مسلمانان فرصتي مناسب براي تقسيم مسجد مبارك الاقصي است و رژيم صهيونيستي با انجام مذاكره با تشكيلات خودگردان اين فرصت را براي خود آماده مي كند.
گفتني است رژيم صهيونيستي در راستاي طرح اخراج فلسطيني ها و اسكان صهيونيست ها در سرزمين هاي اشغالي دستور تخريب 10 باب منزل مسكوني ديگر در الخليل واقع در كرانه باختري را صادر كرد.
همچنين شهرك نشينان صهيونيست در چارچوب تشديد تجاوزات خود براي سلطه مجدد بر شهر نابلس به ضريح حضرت يوسف(ع) در اين شهر يورش برده و به برپايي آيين هاي يهودي پرداختند.
اين شهرك نشينان با حمايت نظاميان صهيونيست با ده ها جوان فلسطيني درگير شدند و نظاميان اسرائيلي با پرتاب گاز اشك آور فلسطيني ها را متفرق كردند.
قيام فلسطينيان
صدها تن از فلسطينيان ساكن اراضي اشغالي در تظاهرات اعتراض آميز كه عصر روز دوشنبه در شهر حيفا واقع در شمال اراضي اشغالي برگزار شد خشم خود را نسبت به سياست هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي ابراز كردند. شركت كنندگان در اين تظاهرات با در دست داشتن پرچم هاي فلسطين شعارهايي در محكوميت رژيم صهيونيستي سردادند و خواستار آزادي تمامي اسيران و بازداشت شدگان سياسي شدند.
از سوي ديگر، رژيم صهيونيستي در راستاي ادامه حملات و يورش هاي خود به نوار غزه روز گذشته با تعدادي خودروي نظامي و بولدوزر به سوي اردوگاه «المغازي» واقع در بخش مياني غزه حمله بردند و به سوي خانه هاي فلسطينيان آتش گشودند و اراضي كشاورزي را تخريب كردند.
ساير رويدادها
¤ جنبش حماس خواستار توقف شكنجه فلسطينيان در زندان هاي مصر شد.
¤ انجمن هاي شغلي اردن تبليغات گسترده اي را براي تحريم كالاهاي رژيم صهيونيستي در اردن آغاز كردند.

 



تظاهرات ضد اسرائيلي در خيابان هاي پاريس

صدها شهروند فرانسوي و حاميان مردم فلسطين با تجمع در برابر سازمان همكاري هاي اقتصادي و توسعه(OECD) در پاريس نسبت به عضويت رژيم اسرائيل در اين سازمان تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، شهروندان معترض فرانسوي پذيرش اسرائيل در اين سازمان اقتصادي را مغاير با قوانين موجود براي عضويت در اين سازمان دانسته و اعلام كردند كه رژيمي كه سياست هاي نژادپرستانه و ضد حقوق بشري دارد نمي تواند در اين نهاد اقتصادي عضو شود.
خانم دكتر رونيه برونژيه عضو كميته همبستگي فرانسوي ها با فلسطين كه در اين تظاهرات شركت كرده بود گفت، عضويت اسرائيل هيچ آبرويي براي اين سازمان نخواهد گذاشت.
وي افزود:البته همه مي دانند كه اين سازمان به جاي تكيه بر قانون بر زور متكي است و بهترين مثال در اين مورد آمريكا است كه برافروزنده دو جنگ عراق و افغانستان است و به هيچ قانون بين المللي و حقوق بشري پايبند نيست.
يكي ديگر از تظاهركنندگان گفت: تصميم سازمان همكاري هاي اقتصادي و توسعه كاملا مغاير با حقوق بشر و حقوق بين الملل است چرا كه رژيم صهيونيستي يك رژيم استعماري است و مرتكب جنايت جنگي و جنايت عليه فلسطينيان شده است و عضويتش در اين سازمان نقض حقوق بشر است.
از سوي ديگر روزنامه لبناني السفير نوشت: روابط اسرائيل با مجامع بين المللي دچار مشكل شده است.
اين روزنامه افزود، اسرائيل هم به دليل جناياتي كه عليه فلسطينيان مرتكب مي شود و هم به دليل داشتن كلاهك هاي هسته اي و سلاح هاي كشتار جمعي با اعتراض و انتقاد سازمان ملل و مجامع بين المللي مواجه شده است.

 



سران هم مي ترسند!

مي گويند رهبران و بزرگان دنيا هر كدام تر س هاي پنهان خود را دارند كه گاه به نقطه ضعفي براي رقيبان و همتاهايشان تبديل مي شود!
مثلا اينكه «كيم جونگ ايل» رهبر كره شمالي از زماني كه در سال 1976 از يك حادثه هلي كوپتر جان سالم به در برد، ديگر حاضر نيست با هواپيما به جايي برود و مسافت هاي خيلي طولاني را با قطار طي مي كند! مثلا، سفر اخيرش به چين كه او را مجبور كرد به اندازه بيشتر از 9300 كيلومتر راه حوصله به خرج بدهد! و «معمر قذافي»، رهبر ليبي هم اصلا دوست ندارد در جاي بسته اقامت كند و احساس خفگي مي كند. به همين خاطر هم به رغم پروتكل هاي ديپلماتيك، هر كجا كه مي رود چادر مي زند! و «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان هم به خاطر اينكه در بچگي سگي گازش گرفته، از اين حيوان وفادار به شدت وحشت دارد! اما خوب، اين نقطه ضعف ، باعث شده تا بارها هم كلي اذيت شود. مثل زماني كه «ولاديمير پوتين»، نخست وزير روسيه كه معروف است در هنر روانشناسي در ديپلماسي مهارت خاصي دارد و از وحشت «خانم آنگلا» هم بي خبر نيست، در سال 2006 وقتي كه هنوز رئيس جمهور بود با هديه دادن يك سگ كوچك به خانم صدراعظم همه ديپلمات هاي آلماني را بهت زده كرد و بعد هم، هر كجا كه «مركل» حضور داشته سگ سياه خودش را هم با خودش مي برده است! و «بوش كوچك»، هم با همه «يانكي بازي»ها و قيافه كابويي كه در مزرعه اش به خودش مي گرفت، بر خلاف كابوهاي واقعي از اسب ها وحشت داشته و هيچوقت به آنها نزديك نمي شده است! مي گويند، به همين خاطر هم «ويسنته فوكس»، رئيس جمهور مكزيك به او لقب «كابوي ماشين سوار» داده بود! در همين راستا، باز هم تعريف مي كنند كه ديكتاتور نظامي سابق ميانمار اسكناس هاي 100 كيات را به اسكناس هاي 90كيات تبديل كرده فقط به اين خاطر كه عدد 90 شانس مي آورد! اما، «تان شويي» رهبر كنوني، باز هم فراتر رفته و پايتخت را از «يانگون» (رانگون سابق)، پرجمعيت ترين شهر كشور، به سمت جنگل پر از مرداب «نايپيداو» تغيير داده، آنهم قبل از آن كه آب و برق محل نصب شود... فقط به اين خاطر كه فالگير ستاره شناس اش به او گفته اگر جايش را تغيير ندهد دولتش سرنگون مي شود!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



حمايت واشنگتن از مخالفان در تايلند خشم دولت بانكوك را برانگيخت

سفير آمريكا در تايلند به خاطر حمايت كشورش از قرمزپوشان مخالف دولت احضار شد.
به گزارش رسانه هاي تايلند، «اريك جان»، سفير آمريكا در «بانكوك» به وزارت خارجه تايلند احضار شد تا درباره ملاقات «كورت كمپل» دستيار وزير خارجه آمريكا در امور آسياي شرقي و اقيانوسيه با سه تن از سياسيون سابق وابسته به قرمزپوشان توضيح دهد. بنا به نوشته رسانه هاي تايلندي، اين مقام آمريكايي يكشنبه گذشته در بانكوك با اين سه تن كه از نزديكان «تاكسين شيناواترا» نخست وزير مخلوع تايلند نيز هستند، ملاقات داشته است.
«كاسيت پيروميا»، وزير خارجه تايلند پس از احضار سفير آمريكا به وي گفت: آمريكا حق ندارد با كساني كه با اعتراضات غيرقانوني جاري تايلند در ارتباط هستند ملاقات كند چرا كه ممكن است مخالفان دولت مدعي حمايت واشنگتن از تلاش هايشان شوند.
براساس اين گزارش، تايلند همچنين از سفير آمريكا خواسته «حساسيت منازعه سياسي موجود» در كشورش را درك كند.
سفير آمريكا نيز در اين ديدار با اعلام حمايت واشنگتن از طرح آشتي ملي نخست وزير تايلند از دولت اين كشور خواست از اعمال زور و خشونت عليه معترضان اجتناب كند.
از سوي ديگر، خبر مي رسد مخالفان تايلندي با زمان پيشنهادي نخست وزير براي برگزاري انتخابات پارلماني موافقت كرده اند.
«آبهيست و جاجيوا» هفته گذشته اعلام كرد در يكي از روزهاي بين 15 تا 30 سپتامبر (24 شهريور تا 8 مهر) پارلمان را منحل و انتخابات عمومي را نيز در 14 نوامبر (23 آبان) برگزار خواهند كرد. گفتني است تايلند حدود دو ماه است كه صحنه آشوب هاي خياباني بين طرفداران قرمزپوش «شيناواترا» و نيروهاي امنيتي است كه در اين بين نزديك به 30 نفر كشته و شمار بيشتري نيز زخمي شده اند.
ناظران سياسي منطقه ديدار سفير آمريكا با برخي از سران مخالف را حمايت كاخ سفيد از طرفداران تاكسين شيناواترا ارزيابي كرده اند.


 



سناتور آكينو پيشتاز انتخابات رياست جمهوري فيليپين

«بنيگنو آكينو»، فرزند رئيس جمهور سابق فيليپين با كسب اكثريت آرا پيشتاز انتخابات رياست جمهوري اين كشور است.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، سناتور «بنيگنو آكينو» فرزند 50ساله رئيس جمهور سابق فيليپين و از منتقدان رئيس جمهور كنوني پس از شمارش نزديك به 80درصد از آرا و با كسب بيش از 40درصد آن از 9 رقيب ديگر خود پيش افتاده است.«جوزف استرادا»، نيز با كسب حدود 26درصد از آرا نزديك ترين رقيب «آكينو» است كه پيش بيني ها نشان مي دهد در اين دور از انتخابات همچون ديگر رقبا، ناكام خواهد ماند.اين دور از انتخابات حدود 50ميليون واجد شرايط داشت كه به گفته منابع رسمي و انتخاباتي فيليپين 75 درصد آنها در آن مشاركت داشتند.
«وقوع اشكالات فني و كشته شدن نزديك به 12نفر در ناآرامي هاي انتخاباتي، از مهمترين حواشي انتخاباتي فيليپين بود كه نتايج آن بزودي اعلام مي شود.

 



تظاهرات ضد دولتي در هائيتي به خشونت كشيده شد

تظاهرات ضددولتي در كشور هائيتي به درگيري بين نيروهاي امنيتي و مخالفان دولت منجر شد.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي» روز دوشنبه بيش از دو هزار نفر از مردم در اعتراض به تلاش هاي رئيس جمهور براي ابقا در مقام رياست جمهوري به خيابان هاي پايتخت ريخته و با پليس ضدشورش به زد و خورد پرداختند.
براساس اين گزارش، در اين ناآرامي ها پليس با استفاده از باتوم و گاز اشك آور به مقابله با تظاهركنندگان پرداخت و شماري از آنها را نيز دستگير كرد.
گروه هاي مخالف اعلام كرده اند كه «رنه پريوال» به بهانه زمين لرزه اخير تلاش مي كند پس از اتمام دوران قانوني رياست جمهوري اش همچنان در قدرت باقي بماند.
اين در حالي است كه پارلمان اين كشور آمريكاي مركزي به دليل اوضاع نابسامان و اضطراري كشور، مدت رياست جمهوري «پريوال» را 96 روز تمديد كرده است. به گفته معترضان، تمديد دوره رياست جمهوري يا تعويق زمان برگزاري انتخابات برخلاف قانون اساسي است.
گفتني است در زمين لرزه اخير هائيتي سازمان ملل اعلام كرد دست كم 250 هزار نفر كشته و بيش از يك ميليون نفر نيز بي خانمان شدند.

 



دولت بغداد اعلام كرد دخالت تروريست هاي القاعده در دوشنبه خونين عراق

دولت بغداد حملات خونين و پر تلفات در شهرهاي مختلف عراق را به گروه «القاعده» نسبت داد.
به گزارش خبرگزاري «دارالعراقيه»، دولت عراق حملات خونين دوشنبه را به شبكه القاعده نسبت داد. «علي الدباغ» سخنگوي كابينه «نوري مالكي» نخست وزير عراق به خبرنگاران گفت: واضح است كه حملات روز دوشنبه كار شبكه القاعده بود. وي هدف القاعده را بر هم زدن اوضاع سياسي و امنيتي كنوني دانست و گفت كه اين گروه مي خواهد در مسير تشكيل دولت جديد اختلال ايجاد كند. الدباغ علت ديگر حملات مذكور را حملات موفقي دانست كه اخيرا توسط نيروهاي امنيتي عراق عليه اين شبكه انجام گرفت و به هلاكت و دستگيري تعدادي از سران القاعده انجاميد.
در اين حال انفجارها و حملات تروريستي روز دوشنبه تا عصر اين روز ادامه داشت. براساس گزارشات رسيده، شمار شهدا و مجروحان اين حملات و انفجارها به بيش از 119 شهيد و دست كم 300 زخمي رسيد. اين افزايش تلفات به انفجارهاي حله و بصره مربوط مي شود. بصره كه ماه ها آرام بود، غروب دوشنبه دست كم شاهد دو انفجار بود.
در پي اظهارات «اياد علاوي» رهبر فهرست «العراقيه» مبني بر اينكه اين فهرست از رسيدن به پست نخست وزيري دست نمي كشد، مالكي اعلام كرد تعيين نخست وزير آينده قطعي است و ائتلاف هاي دولت قانوني و ملي عراق در اين مورد تصميم گيري خواهند كرد. وي تنها مرجع قانوني براي تعيين نخست وزير عراق را ائتلاف شيعيان دانست. مالكي همچنين ادامه داد، تماس و گفت وگو با همه فهرست هاي پيروز براي تشكيل دولت ادامه دارد.

 



بمب گذار ميدان تايمز نيويورك مأمور مشترك آمريكا و انگليس از آب درآمد

يك پايگاه خبري آمريكايي مستندات وابستگي بمب گذار ميدان تايمز نيويورك به سازمان سيا را افشا كرد.
پايگاه اينترنتي «اينفو وارز» با استناد به مقالات روزنامه هاي آمريكايي، از ارتباط يكي از همراهان پاكستاني «فيصل شهزاد» بمب گذار ميدان تايمز نيويورك با سازمان هاي جاسوسي آمريكا و انگليس خبر داد.
براساس اين گزارش، مردي كه در ارتباط با فيصل شهزاد در پاكستان دستگير شد، عضو سازمان تروريستي است كه از سوي سازمان مركزي اطلاعات آمريكا (سيا) اداره مي شود.
گفته مي شود «شيخ محمد ريحان» كه روز سه شنبه در كراچي دستگير شد، در روز هفتم ژوئيه 2009 با وانتي همراه با فيصل شهزاد از كراچي به پيشاور رفته و در 22 ژوئيه به كراچي بازگشته بودند.
براساس گزارش روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز، اين دو نفر 22 ژوئيه به كراچي برگشته بودند، البته مشخص نيست به چه دليل به پيشاور رفته و با چه كسي در آنجا ملاقات كرده بودند.
براساس اين گزارش، ريحان عضو گروه شبه نظامي جيش محمد بود كه در حملات مرز كشمير بين هند و پاكستان شركت داشت.
اين گروه همچنين در حمله 2001 به مجلس پاكستان دست داشت، افزايش تنش بين هند و پاكستان پس از اين حمله براي كارخانه هاي توليد تسليحات آمريكا و انگليس بسيار سودآور بود. براساس اين گزارش، احمد عمر سعيد شيخ ميانجي حملات 11 سپتامبر كه به دستور ژنرال محمود احمد، رئيس پيشين سازمان اطلاعات و جاسوسي پاكستان، يكصد هزار دلار از امارات متحده عربي به محمد عطا تحويل داده بود، گروه جيش محمد را بنيان گذاشت.
محمود احمد كه به سعيد شيخ دستور داده بود هزينه هاي حملات 11 سپتامبر را تقبل كند، روزهاي قبل و بعد از حمله با رئيس سيا جرج تنت و جو بايدن معاون رئيس جمهور فعلي و رئيس وقت كميته روابط خارجي مجلس سنا ملاقات داشت.
پرويز مشرف رئيس جمهوري سابق پاكستان نيز گفته است، شيخ محمد ريحان در زمان تحصيل در لندن در استخدام سازمان جاسوسي انگليس و عمليات بي ثباتي بوسني بود.
روزنامه تايمز چاپ لندن در سال 2002 نوشته بود، وي با مقامات عالي رتبه ارتش و سازمان اطلاعات پاكستان رابطه دارد و در دايره نزديكترين افراد به بن لادن به شمار مي آيند.
در مجموع، اين مرد پايه گذار گروهي بود كه اكنون روابطش با بمب گذار ميدان تايمز آشكار شده است و علي رغم مداخله مستقيم وي در عمليات تروريستي و گروگانگيري هاي سياسي، از سوي سيا و ام.آي6. محافظت شده است. كارشناسان معتقدند، جيش محمد هنوز از ارتباط با جامعه اطلاعاتي قوي دولت پاكستان بهره مي برد.
براساس گزارش شماره روز يكشنبه روزنامه لس آنجلس تايمز، عده اي از كارشناسان و صاحب نظران بر اين اعتقادند كه آژانس اطلاعاتي پاكستان تشكيل اين گروه را تسهيل كرده است.
علاوه بر اين، بسياري از تحليلگران مسائل ژئوپليتيك در اين نكته متفق القولند كه آژانس اطلاعاتي پاكستان در واقع چيزي بيش از يك پايگاه سيا نيست و بدون تاييد سيا دست به اقدامي نمي زند.

 



مخالفت نمايندگان مجلس مصر با تمديد قانون حالت فوق العاده

صد تن از نمايندگان پارلمان مصر، با صدور بيانيه اي مخالفت خود را با تمديد مجدد قانون حالت فوق العاده در اين كشور اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، دكتر «محمد البلتاجي» نماينده وابسته به جماعت اخوان المسلمين در مصر با اعلام اين خبر اظهار داشت: بيش از يك صدتن از نمايندگان مجلس الشعب با صدور بيانيه اي در روز سه شنبه مخالفت خود را با تمديد مجدد آن اعلام و خواستار رعايت حقوق بشر و آزادي هاي ذكر شده در قانون اساسي مصر شدند.
به گفته البلتاجي، مخالفت نمايندگان مجلس الشعب در حالي صورت گرفته است كه اين قانون براي سي امين سال پياپي، تمديد و به عنوان حربه اي بر ضد مخالفان در دست دولتمردان مصري قرار گرفته است.
دولت حسني مبارك روز سه شنبه با ارجاع ماده واحده اين قانون به پارلمان مصر، خواستار تمديد آن براي مدت نامعلومي شد.
البلتاجي گفت: دولت مصر با دستاويز قرار دادن موضوعات واهي و امنيتي، درخواست تصويب تمديد اين قانون را از سوي نمايندگان پارلمان خواستار شده است.
اين در حالي است كه روز سه شنبه همزمان با بحث و جدل نمايندگان مجلس مصر در مورد تمديد قانون حالت فوق العاده، تعدادي از نمايندگان در مخالفت با درخواست دولت جلسه را ترك كردند.
همچنين تعدادي از فعالان سياسي مصر از گروه هاي معارض و احزاب مخالف و اصلاح طلبان مصري طرفدار البرادعي با تجمع در برابر پارلمان، مخالفت شديد خود را با تمديد حالت فوق در اين كشور اعلام كردند.
به گفته مخالفان، قانون حالت فوق العاده، باعث محدوديت در آزادي هاي سياسي و دادن اختيارات فراوان به پليس و نيروهاي امنيتي براي بازداشت و سركوب مخالفان دولت خواهد شد.
هفته گذشته نيز 60 نماينده مجلس به همراه صدها تن از فعالان سياسي با تجمع در مركز قاهره خواستار اصلاحات در قانون اساسي، آزادي زندانيان سياسي و لغو حالت فوق العاده در مصر شده بودند.
اعلام حالت فوق العاده در مصر در سال 1981 صورت گرفت كه در طي آن انورسادات رئيس جمهور وقت توسط شهيد خالد اسلامبولي به قتل رسيد.
سازمان ملل متحد بارها از تمديد قانون حالت فوق العاده در مصر به عنوان نقض حقوق بشر انتقاد كرده است.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14