(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 ارديبهشت 1389- شماره 19649
 

نيروهاي امنيتي مصر 16 عضو جهاد اسلامي فلسطين را دستگير كردند
مسكو از اوكراين خواست به جاي ناتو به اتحاد نظامي روسيه بپيوندد
ارتباطات مردمي
حقوقدانان 11 كشور عربي خواستار محاكمه سران تل آويو در دادگاه بين المللي شدند
تحريم كالاهاي رژيم صهيونيستي
خسيس كاخ نشين!
20 حمله انتحاري در افغانستان عليه بزرگ ترين پايگاه آمريكا
ديدار 4 ساعته سعدالدين حريري با بشار اسد در دمشق
موج تازه جنگ هاي خياباني در بانكوك
بازداشت گسترده مسلمانان توسط نيروهاي امنيتي فرانسه
در نخستين سفر خارجي نخست وزير جديد انگليس امروز به فرانسه و آلمان مي رود
برگزاري تظاهرات ضد آمريكايي در پايتخت قرقيزستان



نيروهاي امنيتي مصر 16 عضو جهاد اسلامي فلسطين را دستگير كردند

نيروهاي امنيتي مصر 16 عضو جنبش جهاد اسلامي فلسطين را در هنگام بازگشت به نوارغزه دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، جنبش جهاد اسلامي فلسطين اعلام كرد، نيروهاي امنيتي مصر سه شنبه دستكم 16 عضو جنبش جهاد اسلامي فلسطين را هنگام مراجعت به نوارغزه بازداشت كردند.جهاد اسلامي فلسطين همچنين، از وجود 30 عضو ديگر اين جنبش در زندان هاي مصر خبر داد.
از سوي ديگر، «عزام الاحمد»، عضو كميته مركزي جنبش فتح در گفت وگوي تلفني با رهبران جنبش جهاد اسلامي در نوارغزه، براي ميانجيگري ميان اين جنبش و دولت مصر اعلام آمادگي كرد.
«نافذ عزام»، عضو دفتر سياسي جهاد اسلامي نيز از تلاش اين جنبش براي بهبود روابط با مصر خبر داد.

 



مسكو از اوكراين خواست به جاي ناتو به اتحاد نظامي روسيه بپيوندد

در حالي كه مقامات سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) بارها تمايل خود را به جذب اوكراين در اين سازمان اعلام كرده اند، رئيس جمهور روسيه از كيف خواست به بلوك امنيتي جمهوري هاي شوروي سابق بپيوندد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آلمان، «ديميتري مدودف» ديروز در پايان سفر دو روزه خود به اوكراين به مقامات اين كشور پيشنهاد داد كه همراه با ديگر جمهوري هاي استقلال يافته شوروي سابق، به اتحاد نظامي روسيه يعني سازمان پيمان امنيت جمعي بپيوندد.اين سازمان در سال 1992 ايجاد شد كه از آن به عنوان پيمان تاشكند نيز ياد مي شود. مدودف در پايان سفر خود به كيف، تاكيد كرد كه اوكراين بايد به عضويت اين سازمان درآيد.روسيه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان، ازبكستان، و تاجيكستان اعضاي سازمان پيمان امنيت جمعي هستند.

 



ارتباطات مردمي

پروفسور حميد مولانا
اين هفته سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) (دوشنبه 27 ارديبهشت 1389) مصادف با «روز ارتباطات و روابط عمومي» بود. اين روز همچنين مصادف با اجلاس سران كشورهاي گروه 15 بود كه در آن بيانيه مربوط به تبادل سوخت هسته اي ميان سه كشور ايران، تركيه و برزيل به امضا رسيد؛ در اين هفته ستون «چشم انداز» اين حقير در روزنامه كيهان وارد نوزدهمين سال تولد خود شده است. دنياي سياست، اقتصاد، و فرهنگ در اين مدت قريب به دو دهه شاهد تحولات بزرگي بوده است، از آن جمله دنياي ارتباطات و روابط عمومي و بين المللي.
ارتباطات يك واژه و يك رشته بسيار وسيعي است، ولي روابط عمومي از ديدگاه ما در يك نظام اسلامي و مردم سالاري توحيدي به ارتباطات مردمي يا «مردم داري» گفته مي شود. من پيشنهاد مي كنم كه ما به جاي واژه «روابط عمومي» واژه «ارتباطات مردمي» يا «مردم داري» را به كار ببريم كه اين خود ريشه و تاريخ درخشاني در تمدن و فرهنگ و سنت ايراني و اسلامي ما دارد.
واژه روابط عمومي و شيوه هاي متداول امروزي آن در بسياري از كشورهاي دنيا اغلب وارداتي هستند نه بومي. اين واژه و فنون آن در اوائل قرن بيستم توسط يك فرد آمريكائي كه به تبليغات علاقه داشت و نوه روان شناس اروپائي زيگموند فرويد بود رايج گرديد. او با استفاده از نظريات رفتاري فرويد و ديگران و شيوه هاي بازاريابي و افكار عمومي و در بحبوحه رشد مؤسسات مالي و صنعتي «روابط عمومي» را به يك رشته و فن اطلاعاتي و انگاره سازي تبديل كرد و مدتي نگذشت كه شيوه ها و الگوي آن از ايالات متحده به كشورهاي ديگر سرايت كرد.
اينگونه روابط عمومي و شيوه هاي آن در طول تاريخ يك قرن خود كمتر با مردم داري و مردم سالاري و بيشتر با بازاريابي افكار عمومي، انگاره سازي و مديريت بحران هاي فردي و سازماني سر و كار داشته است. جنبه هاي بازرگاني و سوداگري آن حداقل در كشورهاي غربي بر مردم سالاري و مردم داري غلبه كرده است. به همين جهت هم واژه و رشته روابط عمومي در خود آمريكا وارد يا چندان وجهه مناسب در محافل دانشگاهي، فرهنگي و عمومي ندارد، گرچه سال هاست روابط عمومي در ايالات متحده و در بسياري از كشورها نيز به يك رشته فرعي ارتباطات عمومي و جمعي و سازماني در برخي دانشگاه ها گفته مي شود. در صنعت و تجارت انگاره سازي و مديريت اطلاعات و كنترل افكار عمومي و مصرف كنندگان اطلاعات، اين بخش در سطح جهاني به يك نوع خدمات تبليغاتي كه در رأس آن شركت هاي غول آساي روابط عمومي جهاني قرار دارند، با ميلياردها سرمايه و شعبه هاي مختلف تبديل شده است.
واژه «روابط عمومي» عينا ترجمه آن از انگليسي به فارسي است كه در اوائل دهه 1330 شمسي توسط برخي از مطبوعات و دولتمردان آن زمان در ايران متداول گرديد و شيوه هاي بازاريابي و تبليغاتي آن در ادارات دولتي و برخي از موسسات خصوصي و دو روزنامه عصر آن وقت يعني كيهان و اطلاعات گسترش پيدا كرد. بعد از كودتاي 28 مرداد 1332 در دولت سپهبد زاهدي تقريبا هر وزارتخانه يك مديركل يا اداره «روابط عمومي» داشت كه در حقيقت به جاي سخنگوي آن وزارتخانه عمل مي كرد. در اوائل دهه 1340 «موسسه مطبوعات و روابط عمومي» توسط روزنامه كيهان تاسيس شد و دكتر عليقلي اردلان وزيرخارجه و ديپلمات و سفير كبير اسبق آن زمان به دعوت دكتر مصطفي مصباح زاده (ناشر موسسه كيهان) رياست آن را عهده دار شد. اين موسسه سالهاي بعد قبل از انقلاب اسلامي به دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي ارتقا پيدا كرد كه روزنامه نگاري و روابط عمومي رشته هاي اصلي آن را تشكيل مي دادند. دكتر اردلان تا پيروزي انقلاب اسلامي ايران رياست اين دانشكده را به عهده داشت.
امروز ايده مردم داري يا ارتباطات مردمي جزو لاينفك نظام جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي است و ما بايد در اين مسير قدم هاي بزرگتري از جنبه نظريه پردازي و شيوه هاي حرفه اي و سياستگذاري برداريم. به بركت انقلاب اسلامي، خوشبختانه اين نوع مردم داري و ارتباطات مردمي در جامعه و نظام ايران ريشه دوانده و در حال رشد است. روابط عمومي به عنوان ارتباطات مردمي از ديدگاه ما فقط براي مقابله با بحران ها و يا اطلاع رساني معمولي و يا انتشار نشريه ها و آگهي ها و غيره نيست بلكه بالاتر از همه در وهله اول مي تواند و بايد جايگاهي براي پيشگيري از بحران ها و استوار و پايدار و پويا كردن سياست ها و اهداف نظام باشد.
الگوي اين نوع مردم داري و ارتباطات مردمي را هر روز مي توان در ديدارها، نشست ها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري مشاهده كرد. مسافرت هاي استاني رئيس جمهور و هيئت دولت به استان ها، تصميمات محلي، رسيدگي به درخواست هاي مردم همه نشانه بسيار روشن و موثر شيوه مردم داري و مردم سالاري ايراني- اسلامي و فرهنگ بزرگ ما است. ديپلماسي امروزي ايران در سطح ملت ها يك نوع ارتباطات مردمي و ديپلماسي عمومي در سطح بين المللي است. به طور خلاصه، آگاهي به شيوه «روابط عمومي» ديگران مفيد و در بسياري موارد براي ارزيابي و شناخت خود ما ضروري است ولي ما بايد الگو و شيوه هاي اصيل و بومي حرفه اي، علمي، فرهنگي خود را در تمام شئون دولتي، غيردولتي، صنعتي، بازرگاني و دانشگاهي گسترش دهيم، باشد كه در آينده نزديك موفق شويم دائره المعارف مردم داري و ارتباطات مردمي ايراني و اسلامي خود را به جهانيان ارائه كنيم.

 



طي كنفرانسي در دمشق
حقوقدانان 11 كشور عربي خواستار محاكمه سران تل آويو در دادگاه بين المللي شدند

كنگره بين المللي محاكمه جنايتكاران رژيم صهيونيستي در جنگ غزه در پايتخت سوريه با حضور حقوقدانان و شخصيت هاي فرهنگي عرب برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري فلسطين اليوم، سومين كنگره بين المللي جنايات رژيم صهيونيستي و عدالت جهاني براي محاكمه جنايتكاران صهيونيست در دمشق برگزار شد.
اين كنگره در دانشكده حقوق دانشگاه حلب انجام شد و اساتيد دانشگاه هاي مختلف كشورهاي عربي و شخصيت هاي سياسي و فرهنگي در اين كنفرانس، راهكارهاي محاكمه جنايتكاران صهيونيست را مورد بررسي قرار دادند.
حقوقدانان كشورهاي مختلف از جمله سوريه، مصر، الجزاير، لبنان، ليبي، كويت، عراق، مراكش، اردن، سودان و امارات متحده عربي نيز در اين كنگره حضور داشتند.
از سوي ديگر، سازمان بهداشت جهاني از رژيم صهيونيستي خواست فورا به تحريم نوار غزه پايان دهد.
سازمان بهداشت جهاني در نشست ساليانه خود از رژيم صهيونيستي خواست هرچه سريع تر با پايان دادن به تحريم نوارغزه، به رنج ساكنان اين منطقه خاتمه دهد.
اعضاي اين سازمان در بيانيه اي كه در پايان شصت وسومين نشست اين سازمان صادر كردند، از رژيم صهيونيستي خواستند، هرچه سريع تر گذرگاه هاي منتهي به نوارغزه را باز كند و اجازه ورود مواد مورد نياز، دارو و مصالح ساختماني به داخل نوار غزه را بدهد.
در بيانيه اي كه ازسوي الجزاير، بحرين، بنگلادش، كوبا، ليبي، كويت، نيكاراگوئه، عمان، پاكستان و ونزوئلا تهيه شده آمده است: تحريم علت اصلي كاهش مواد دارويي و تجهيزات پزشكي در نوار غزه است.
در اين سند همچنين آمده است: اسرائيل بايد ارسال كمك هاي بشردوستانه را در فضايي امن و بدون هيچ گونه مشكل و در حمايت و احترام كامل به كادر پزشكي تضمين كرده و تسهيلات ورود دارو و تجهيزات پزشكي به خاك فلسطين را فراهم كند.
گفتني است كه 51 كشور در راس آن آمريكا با تصويب اين سند مخالفت كردند، در حالي كه 63 كشور از جمله نمايندگان اتحاديه اروپا در جريان تصويب اين سند غايب بودند.
در همين رابطه، سخنگوي جنبش حماس تاكيد كرد، سكوت كشورهاي عربي باعث تشديد جنايات رژيم صهيونيستي مي شود.
«فوزي برهوم» اظهار داشت، حمايت نكردن كشورهاي عربي از ملت فلسطين و متقابلا حمايت از رژيم صهيونيستي به صورت غيرمستقيم، به تداوم جنايت هاي اين رژيم عليه فلسطينيان مشروعيت بخشيده است.
اين مقام فلسطيني از كشورهاي عربي و ديگر كشورهاي جهان خواست كه جهت توقف جنايت هاي بي وقفه صهيونيست ها عليه ملت فلسطين و مقدساتش، موضعي عملي اتخاذ كرده و تشكيلات خودگردان نيز در اقدامات خود در زمينه مذاكرات بيهوده و همكاري امنيتي با اين رژيم بازنگري كند.
برهوم در مورد سفرهاي مكرر «جرج ميچل» فرستاده ويژه آمريكا به خاورميانه جهت توقف شهرك سازي و تجاوزات مكرر صهيونيست ها گفت: اين سفرهاي صوري و بي اهميت و در راستاي اهداف مشترك دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي صورت مي گيرد.
وي از تشيكلات خودگردان خواست كه از دادن وعده هاي پوچ و توخالي به ملت فلسطين دست برداشته و در راستاي مصالح و منافع ملي گام بردارد.
سخنگوي حماس خاطرنشان كرد كه رژيم صهيونيستي از سفرهاي ميچل براي تحكيم سيطره خود در قدس استفاده مي كند.
برهوم در مورد گزارش روزنامه اسرائيلي معاريو مبني بر حمله احتمالي اسرائيل به غزه گفت، اين جنگ رواني براي تضعيف روحيه و مقاومت فلسطيني ها صورت مي گيرد.
وي تاكيد كرد: غزه آماده مقابله با حملات نظامي اسرائيل است.
آمادگي حماس و ديگر گروه هاي مقاومت فلسطين با تهديدهاي مكرر رژيم صهيونيستي در شرايطي عنوان مي شود كه فرستاده ويژه آمريكا به خاورميانه روز سه شنبه با «محمود عباس» رئيس تشكيلات خودگردان ديدار كرد و درباره روند مذاكرات سازش به گفت و گو پرداخت.
ميچل در بدو ورود به فلسطين اشغالي در تل آويو با «ايهود باراك» وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز ديدار كرده بود.
هرچند كه عباس چنين عنوان كرده كه توقف شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي شرط ادامه مذاكرات غيرمستقيم است، ليكن ناظرين سياسي منطقه معتقدند علت اصلي فاش نشدن گفت وگوهاي ميچل با عباس به دليل تعهدات و امتيازاتي است كه آمريكا از طرف فلسطيني انتظار دارد.
ازسوي ديگر، «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي، در جمع اعضاي كابينه اش متعهد شده كه هرگز با توقف شهرك سازي موافقت نكند.
ساير رويدادها
¤ وزيرخارجه رژيم صهيونيستي مدعي شد كه تنها راه تحقق صلح، اخراج فلسطينيان از شهرهاي قدس و اكثر شهرهاي كرانه باختري و تشكيل اسرائيل بزرگ است.
¤ نخست وزير تركيه خطاب به جامعه بين الملل گفت كه نوبت حل معضل سلاح هاي هسته اي اسرائيل فرا رسيده است.
¤ رژيم صهيونيستي در چارچوب سناريوهاي تهديدآميزش عليه نوارغزه براي تعيين حاكم نظامي غزه كه مديريت امور حياتي ساكنان فلسطيني آن را برعهده بگيرد برنامه ريزي مي كند.
¤ تشكيلات خودگردان فلسطين از تعدادي كشورهاي عربي و منطقه اي خواسته است كه اجازه ورود كشتي هاي كمك رسان به نوار غزه را ندهند.
¤ جنبش حماس تاكيد كرد، اعزام ناوگان آزادي به غزه، جنايات تل آويو را برملا مي كند.

 



تحريم كالاهاي رژيم صهيونيستي

فلسطيني هاي ساكن كرانه باختري رود اردن با برگزاري تظاهرات و تجمع گسترده، از شهروندان اين منطقه و همه مسلمانان خواستند كالاهاي رژيم صهيونيستي را تحريم و از ورود اين كالاها به خانه هايشان جلوگيري كنند.
ايستادگي مردم فلسطين و تحريم كالاهاي صهيونيستي توسط آنها و اردني ها باعث شد كه هفته گذشته بيش از 16 كارخانه اسرائيلي تعطيل و ورشكسته شوند.

 



خسيس كاخ نشين!

تعريف مي كنند كه «خانم ملكه مادر» انگليس يعني مادر ملكه اليزابت فعلي و بيوه «جرج ششم» كه در سال 2002 در عنفوان 101 سالگي اش فوت كرده، تمام عمر زندگي مجللي داشته اما آنقدر خسيس بوده كه از كوچكترين سكه پولش هم نمي گذشته است!
... و اگرچه بعد از مرگش هم اسطبلي از اسب هاي اصيل مسابقه، چندين و چند كمد لباس رنگ و وارنگ و كلي جواهر از خودش باقي گذاشته كه نمي شود قيمتي رويشان گذاشت، اما ميليون ها پوند بدهي به جا گذاشته! مي گويند، «ايش ويندهام» سر پيشخدمت سابق او، بارها براي روزنامه هاي انگليسي تعريف كرده كه زندگي در كنار «خانم ملكه مادر» واقعا سخت بوده! مثلا اين كه، هر بار كه به قصر«مي» در ساحل شمالي اسكاتلند مي رفته، يك تلويزيون قراضه و يك ضبط صوت قديمي «كرايه» مي كرد و حاضر نبوده پولي بابت اين اقلام بپردازد! و اگرچه كلي لباس داشته، اما حاضر نبوده دست از آنها بكشد. و اين «سياست خساست» پيوسته در قصر «مي» يعني تنها جايي كه مال خودش بوده، حكمفرما بوده است. به طوري كه، طبق گفته «ويندهام»، او حتي حاضر نبوده هيچ خرجي براي قصر خودش بكند! به اين ترتيب، سرپيشخدمت سابق تعريف مي كند: «روزي به او اطلاع دادم كه پرده هاي يكي از اتاق هاي طبقه بالا كاملا پوسيده شده و ديگر قابل استفاده نيستند. اما او خيلي راحت و خونسرد به من جواب داد: اوه، فكر مي كنم هنوز چند سال ديگر هم بشود از آنها استفاده كرد!» ظاهرا، «خانم ملكه مادر» خسيس بودن را در 14سالگي در زمان جنگ جهاني اول ياد گرفته بوده و در تمام عمرش هم همين طور بوده، تنها استثناء هم اسب هايش و مسابقات اسب دواني بوده و فقط در اين زمينه دست و دلبازي داشته است!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



20 حمله انتحاري در افغانستان عليه بزرگ ترين پايگاه آمريكا

سرويس خارجي-
بيش از 20بمب گذار انتحاري در يك اقدام غافلگيركننده، به پايگاه نظامي آمريكايي بگرام در شمال افغانستان حمله و 12تن را كشته و زخمي كردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، فرماندهان نيروهاي اشغالگر در افغانستان اعلام كردند كه اوايل بامداد ديروز گروهي از نيروهاي طالبان به پايگاه نظامي آمريكا حمله كرده و با نيروهاي خارجي مستقر در آن به شدت درگير شدند. اين درگيري علاوه بر مرگ حمله كنندگان، به كشته شدن پنج نظامي اشغالگر و جراحت هفت تن ديگر انجاميد.
«ذبيح الله مجاهد» سخنگوي طالبان در يك گفت وگوي تلفني از يك مكان ناشناس اعلام كرد، بيش از 20بمب گذار انتحاري در ساعات اوليه ديروز به صورتي هماهنگ به پايگاه نظامي بگرام در شمال كابل پايتخت افغانستان حمله كردند.
در پايگاه نظامي بگرام كه زندان مخفي نيروهاي ناتو نيز در آنجا قرار دارد، حداقل 800 فرد مظنون به همكاري با طالبان نگهداري مي شوند. حمله مذكور خساراتي را نيز متوجه تاسيسات نظامي آمريكايي ها در بگرام كرد.
زندان مذكور كه هر از گاهي اطلاعات جديدي از آن منتشر مي شود، يكي از مخوف ترين زندان هاي خارجي آمريكاست كه در آن افرادي به صورت غيرقانوني و بدون محاكمه شكنجه و بازجويي مي شوند.
روز سه شنبه نيز يك بمب گذار انتحاري به كاروان نظاميان ناتو حمله كرد كه براساس آخرين آمارها، در اين حادثه 20تن كشته و 48تن ديگر زخمي شدند. به گفته يك مقام افغاني هشت تن از كشته شدگان آمريكايي هستند.
با وقوع حملات اخير، آمار كشته شدگان آمريكايي در افغانستان از مرز 1000نفر گذشت.
ديروز روزنامه «افغانستان» چاپ كابل در سرمقاله اي انتقادي، وضعيت آشفته و ناآرام اين كشور را نتيجه «مناسبات غيرصحيح سياسي» دانست و نوشت: «آيا حوصله مردم افغانستان از دوام اين همه خشونت و آدم كشي به سر نرسيده است؟ تاريخ اين كشور نشان داده مادامي كه طراحان عرصه هاي سياست، اين مردم را به حال خودشان گذاشته اند، ملت افغانستان به خوبي با هم كنار آمده و زندگي مسالمت آميز در كنار هم داشته اند. نمونه بارز آن دوران جهاد است كه چيزي به نام قوميت گرايي وجود نداشت و همه مردم تحت لواي اسلام عليه اشغالگران مي جنگيدند و هر سال صفحه زريني بر تاريخ پربار اين كشور مي افزودند. اينك اما چندي است ورق برگشته و تفاهم جاي اش را به تنازع داده است. اگر دولت نتواند در اين بحبوحه تاريخي مفاد قانون اساسي را به اجرا بگذارد، چه وقت موفق خواهد شد اساسات يك ملت واحد را پي ريزي كند.»

 



ديدار 4 ساعته سعدالدين حريري با بشار اسد در دمشق

سرويس خارجي-
نخست وزير لبنا ن و رئيس جمهور سوريه در ديدار با يكديگر بر ضرورت تداوم هماهنگي مواضع براي رويارويي با چالش هاي پيش رو تأكيد كردند.
در ديدار «سعدالدين حريري» و «بشار اسد» كه در فضايي دوستانه در دمشق برگزار شد، موضوعات منطقه اي در صدر دستور كار گفت وگوها قرار گرفت.
درگيري با رژيم صهيونيستي و تهديدهاي اين رژيم عليه لبنان و سوريه و ضرورت مقابله با تجاوزات رژيم صهيونيستي از ديگر محورهاي مورد بحث نخست وزير لبنان و رئيس جمهور سوريه بود.
حريري در اين ديدار، اسد را در جريان سفر آينده اش به واشنگتن قرار داد.
اين ديدار چهار ساعته تمام شايعات در مورد بحران ميان نخست وزير لبنان و مقامات سوريه را كه در چند هفته گذشته منتشر شده بود نقش بر آب كرد. اين دومين سفر حريري به سوريه از زمان عهده داري پست نخست وزيري است و در چارچوب سفر منطقه اي وي كه رياض، دمشق، امان، قاهره و آنكارا را شامل مي شود قرار مي گيرد.
حريري همچنين قرار است 23 ماه جاري ميلادي (2 خرداد) به واشنگتن سفر كند.
از سوي ديگر، «ميشل سليمان» رئيس جمهور لبنان و امير كويت در نشست مشترك به ايجاد راهكار عادلانه و فراگير براي تحقق صلح در خاورميانه تأكيد كردند.
رئيس جمهور لبنان در ديدار با «شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح» كه به لبنان سفر كرده است، به بررسي آخرين تحولات خاورميانه، روابط دوجانبه و راه هاي تحكيم و گسترش اين روابط پرداخت.
دو طرف در اين ديدار، توافقنامه هاي مهمي را درباره همكاري هاي دوجانبه بين لبنان و كويت در زمينه هاي مختلف امضا كردند.
تحكيم آشتي بين كشورهاي عربي از جمله آشتي گروه هاي فلسطيني، رويارويي با تهديدها و خطرات ناشي از حملات رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين و اقدامات سركوب گرانه اين رژيم عليه فلسطيني ها و همچنين تهديدهاي پي در پي رژيم اشغالگر قدس عليه لبنان، از ديگر موضوعات مورد بحث در اين نشست بود.
رئيس جمهور لبنان همچنين تأكيد كرد كه كشورش به عنوان عضو غير دايم شوراي امنيت در جهت تحقق صلح عادلانه و فراگير در خاورميانه براساس جدول زماني مشخص تلاش خواهد كرد.
وي گفت: بايد تلاش هاي بين المللي براي ملزم ساختن اسرائيل نسبت به اجراي تمامي مفاد قطعنامه 1701 شوراي امنيت با در نظر گرفتن حق لبنان در آزادسازي اراضي اشغال شده اين كشور و بازگرداندن اراضي اشغالي باقي مانده انجام شود.
كسب اطلاعات در مورد 200 نظامي صهيونيستي
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از هفته نامه آلماني اشپيگل، حزب الله با گستردن دامي از طريق يك شبكه اينترنتي، توانست اطلاعات دقيقي را از حدود 200 نظامي فعال در بخش هاي كاربردي رژيم صهيونيستي و درباره پايگاه هاي بسيار مخفي اين رژيم كسب كند.
بخش فناوري و اطلاعات حزب الله از اين طريق توانست اطلاعات يگان هاي ويژه رژيم صهيونيستي را در جهت منافع خود به كار گيرد.
نفوذ اطلاعاتي حزب الله در سيستم نظامي رژيم صهيونيستي در حالي صورت مي گيرد كه اين رژيم مدعي كسب اطلاعات از حزب الله از طريق شبكه هاي جاسوسي است.
از سوي ديگر، واحدهاي جاسوسي رژيم صهيونيستي در لبنان در طول هفته هاي اخير يكي پس از ديگري كشف و نابود شدند.
گفتني است حزب الله براي مقابله با هرگونه تهاجم رژيم صهيونيستي اقدام به ايجاد سنگر و پست هاي بازرسي در نقاط مرزي خود با اسرائيل كرده كه همين مسئله نگراني سران تل آويو را در پي داشت.

 



پايان مهلت ضرب الاجل به مخالفان
موج تازه جنگ هاي خياباني در بانكوك

با پايان يافتن ضرب الاجل اعلام شده از سوي دولت تايلند، موج جديد جنگ هاي خياباني پايتخت اين كشور را فرا گرفت.
موج جديد درگيري هاي خياباني، با شدتي بيشتر از صبح روز گذشته «بانكوك» پايتخت تايلند را فرا گرفت. ارتش تايلند با هدف «پاكسازي مناطق تجاري و اشغال شده» و پس از پايان ضرب الاجل اعلام شده به موانعي كه قرمزپوشان در آن مستقر شده اند حمله و دو تن از رهبران مخالف را دستگير كرد.
براساس اين گزارش در ناآرامي هاي روز گذشته پنج تن از مخالفان كشته و دست كم 8 تن نيز زخمي شدند.
ازسوي ديگر، شبكه خبري بي بي سي از قول يكي از رهبران مخالفان نوشت، قرمزپوشان خود را براي مقاومت در برابر دور جديد حملات ارتش آماده كرده اند و تا پايين نكشيدن «آبهيست وجاجيوا» نخست وزيرتايلند از قدرت، دست از مقاومت بر نخواهند داشت.در هفتمين روز از موج جديد ناآرامي هاي
تايلند، شمار كشته شدگان از مرز 43 تن گذشت و پيش بيني مي شود با مواضعي كه طرفين اتخاذ كرده اند، باز هم شمار قربانيان افزايش يابد.
يادآوري مي شود، ناآرامي هاي تايلند ازحدود دو ماه پيش و با هدف انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زودهنگام آغاز شده است؛ موج جديد اين ناآرامي ها حدود يك هفته پيش پس از يك آرامش نسبي و پس از آن آغاز شد كه نخست وزير تايلند پيشنهاد مذاكرات صلح و برگزاري انتخابات زودهنگام را پس گرفت.
از بدو شروع اين ناآرامي ها تاكنون بيش از 60 تن كشته و صدها نفر ديگر نيز زخمي شده اند. در بسياري از استان ها از جمله پايتخت حالت فوق العاده حاكم شده و در بسياري از مناطق نيز تدابير امنيتي ويژه برقرار شده است.
كشورهاي آمريكا، انگليس، ژاپن، استراليا و هلند سفارتخانه هاي خود را تعطيل كردند و سازمان ملل نيز درخواست پايان خشونت ها و بازگشت طرفين به مذاكرات را اعلام كرده است.
گفتني است، دولت تايلند به درخواست رئيس مجلس سنا و سازمان ملل براي ميانجيگري و بازگشت به مذاكرات پاسخ منفي داده و اعلام كرده است، در حال جنگ با مخالفان مسلح است. دولت همچنين اعلام كرد، در صورت دستگيري مخالفان، آنها را حداقل به 2 سال حبس محكوم خواهد كرد.
آخرين گزارشات از تايلند حاكي است، قرمزپوشان همه مناطق تحت كنترل خود را از دست دادند و مقابل ارتش عقب نشيني كردند. ارتش عصر ديروز بر پايتخت تايلند مسلط شد.

 



بازداشت گسترده مسلمانان توسط نيروهاي امنيتي فرانسه

نيروهاي وابسته به سازمان امنيت داخلي فرانسه، طي سلسله عمليات تجسسي 12تن از مسلمانان ساكن اين كشور را به اتهام دخالت در اقدام هاي خلاف قانون بازداشت كردند.
به گزارش «ايلنا» به نقل از خبرگزاري فرانسه، نيروهاي وابسته به سازمان امنيت داخلي فرانسه، سه شنبه شب، طي يك سلسله عمليات هاي تجسسي، تعدادي از مسلمانان را دستگير و مورد بازجويي قرار دادند.
به گفته منابع خبري فرانسه، بازداشت اين افراد با حكم بازپرس «ضدتروريسم» در دادسراي پاريس و توسط نيروهاي امنيت داخلي صورت گرفته است. تعدادي از آنها از اتباع تونس هستند.
برپايه اين گزارش، بازداشت موقت اين افراد، ممكن است حداقل چهار روز طول بكشد و بازپرس فرانسه با ادعاي ارتباط داشتن آنها با احزاب بنيادگرا، بدون ذكر دليل خاصي، حكم دستگيري شان را صادر كرده است.كشور فرانسه چندي قبل با تصويب ممنوعيت استفاده از روبند براي زنان مسلمان، اقدام به ايجاد محدوديت براي آنها كرد.

 



در نخستين سفر خارجي نخست وزير جديد انگليس امروز به فرانسه و آلمان مي رود

سرويس خارجي -
كاخ اليزه طي بيانيه اي اعلام كرد نخست وزير جديد انگليس براي ديدار با رئيس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان از اين دو كشور ديدن مي كند.
نخست وزير جديد انگليس در نخستين سفر خارجي خود با هدف بهبود روابط با كشورهاي اروپايي، به فرانسه و آلمان سفر مي كند.
«ديويد كامرون» امروز پنج شنبه به پاريس مي رود تا با «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه ديدار كند. از آنجايي كه فرانسه در حقيقت پرچمدار تئوري «اروپاي واحد» به شمار مي رود، قابل پيش بيني است كه محورهاي اين ديدار، مسائل اروپا و بحران اقتصادي جاري باشد. كامرون قبل از پيروزي وعده داده بود كه در صورت ورود به كاخ نخست وزيري، درباره عضويت لندن در پيمان ليسبون رفراندوم برگزار كند. كامرون همچنين بنا دارد پس از ديدار با ساركوزي راهي آلمان شده و با «آنگلا مركل» صدراعظم اين كشور مسائل دوجانبه را به گفت وگو بنشيند.

 



برگزاري تظاهرات ضد آمريكايي در پايتخت قرقيزستان

مردم قرقيزستان در اعتراض به دخالت هاي آمريكا در كشورشان، امروز مقابل سفارت اين كشور در بيشكك تظاهرات مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مردم قرقيزستان امروز به همراه اعضاي خانواده هاي قربانيان حوادث اخير مقابل سفارت آمريكا در بيشكك تظاهرات مي كنند.
برپايه اين گزارش، نمايندگان يك نهاد مردمي اعلام كردند كه روساي جمهور آمريكا، روسيه و قزاقستان جهت خروج «قربان بيك باقي اف» رئيس جمهور مخلوع قرقيزستان از كشور وساطت كردند و اكنون آنان بايد در بازگرداندن وي از مينسك(پايتخت بلاروس) به قرقيزستان اقدام كنند.
بستگان قربانيان حوادث هفت آوريل معتقدند، رئيس جمهور مخلوع، دستور استفاده از سلاح گرم و تيراندازي به سوي فرزندان آنها را صادر كرده است و بايد در محاكم قانوني محاكمه شوند.
از سوي ديگر، مسئولان برگزاري اين تجمع خاطرنشان كردند كه اين حركت آنان، درفضاي آرام برگزار مي شود و مانع بروز هرگونه خشونت و بي نظمي خواهند بود.
پيش از اين كاركنان سفارت بلاروس از ترس حملات احتمالي، ساختمان سفارت را تخليه و به كشورشان بازگشته بودند.
درگيري در جنوب
درگيري مسلحانه ميان دو قوم «قرقيز» و «ازبك» در شهر جنوبي «جلال آباد» قرقيزستان، يك كشته و 16 زخمي بر جاي گذاشت.
برخي از تحليلگران معتقدند اين درگيري، اوضاع امنيتي قرقيزستان را وارد مرحله تازه اي كرده است. شاهدان از جنوب قرقيزستان خبر مي دهند كه دو قوم مذكور كاملا مسلح و آماده درگيري هاي تازه هستند.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14