(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 ارديبهشت 1389- شماره 19649

مديركل كار و امور اجتماعي استان تهران:
كاركنان دولت نمي توانند از قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور استفاده كنند
خروج 163 شركت و انتقال پادگان هابرنامه هاي دولت براي تمركززدايي از تهران
اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي
سرمايه گذاري يك ميليون دلاري شركت هاي آسيايي در بورس تهران
آمادگي اتحاديه لوازم خانگي براي تعويض لوازم فرسوده
معرفي مقصر اصلي حادثه ميدان منيريه تا يك ماه ديگر
تامين 80 درصد هزينه ساخت مسكن روستايي از طريق وام بانكي
برگزاري همايش بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي با حضور نمايندگان 13 كشور در تهران
با كاهش ارزش يورو تركيب سبد ارزي كشور تغيير مي كند
بحران منطقه يورو فراگير شد



مديركل كار و امور اجتماعي استان تهران:
كاركنان دولت نمي توانند از قانون بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور استفاده كنند

شاغلين در مشاغل سخت و زيان آور كه در بخش دولتي و نهادهاي عمومي كار مي كنند و يا به نحوي از بودجه عمومي كشور بهره مي برند، نمي توانند با استفاده از قانون بازنشستگي پيش از موعد مشاغل سخت و زيان آور بازنشسته شوند.
به گزارش خبرگزاري ايرنا، «عليرضا مظهري» مديركل كار و امور اجتماعي استان تهران و رئيس كميته تجديدنظر رسيدگي كننده به درخواست ها در خصوص مشاغل سخت و زيان آور با بيان اين مطلب گفت: تبصره ماده يك اين آيين نامه صراحت دارد كه مشمولين قانون «نحوه بازنشستگي جانبازان انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي و معلولين عادي و شاغلين مشاغل سخت و زيان آور (مصوب 67) و اصلاحات بعدي آن» و همچنين مشمولين قانون «حفاظت در برابر اشعه (مصوب68)» تابع قوانين و مقررات مربوط خواهند بود.
وي گفت: در تبصره يك آيين نامه اجرايي قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگي جانبازان انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي و معلولين عادي و شاغلين مشاغل سخت و زيان آور، آمده است «همه جانبازان، آزادگان، معلولين عادي و حوادث ناشي از كار، بيماران ناشي از شرايط خاص كار و شاغلين مشاغل سخت و زيان آور كه مشمول قانون كار و قانون تامين اجتماعي بوده و در بخش غيردولتي و يا موسسات مشمول قانون فهرست نهادها و موسسات عمومي غيردولتي (مصوب73) و اصلاحات بعدي آن يا دستگاه هاي داراي مقررات استخدامي خاص شاغل مي باشند، مشمول مقررات اين آيين نامه خواهند بود.»
مظهري گفت: در اين تبصره به صراحت قيد شده است كه روند بازنشستگي كاركنان شاغل در مشاغل سخت و زيان آور در بخش دولتي و موسسات مشمول قانون فهرست نهادها و موسسات عمومي غيردولتي بايد به استناد آيين نامه اجرايي قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگي جانبازان انقلاب و جنگ تحميلي و معلولين عادي و شاغلين مشاغل سخت و زيان آور بررسي شود.
مديركل كار و اموراجتماعي استان تهران از دغدغه هاي خود و مشكلات ايجاد شده در خصوص عدم صلاحيت هيئت هاي استاني جهت بررسي مشاغل دولتي و عمومي، گفت و تأكيد كرد: بسياري از كاركنان بخش هاي دولتي در شرايط سخت در مشاغل سخت و زيان آور مشغول فعاليت هستند و به دليل محدوديت هاي قانوني امكان بازنشسته شدن آنها وجود ندارد.
وي اصلاح اين محدوديت را خواستار شد و گفت: با اصلاح تبصره ماده يك آيين نامه اجرايي بند پنج جزء «ب» ماده واحده قانون اصلاح تبصره دو الحاقي ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تامين اجتماعي مصوب سال 54 و الحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب سال 71 كاركنان شاغل در مشاغل سخت و زيان آور بخش دولتي نيز مي توانند از اين قانون بهره مند شوند.

 



خروج 163 شركت و انتقال پادگان هابرنامه هاي دولت براي تمركززدايي از تهران

معاون اول رئيس جمهور دو مصوبه مهم نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه انتقال كاركنان دولت از شهر تهران را ابلاغ كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، در راستاي برنامه تمركززدايي دولت از شهر تهران و براساس تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه انتقال كاركنان دولت از شهر تهران اتخاذ شده است، دستگاه هاي وابسته به وزارتخانه ها موظف شدند براساس اولويت تعيين شده از تهران منتقل شوند و محل انتقال با توافق بالاترين مقام اجرايي دستگاه و استاندار تعيين خواهد شد.
طبق اولويت تعيين شده، به ترتيب شركت هاي دولتي مستقر در تهران، موسسات آموزشي و پژوهشي وابسته به دستگاه هاي اجرايي، موسسات و نهادهاي عمومي(طبق فهرست پيوست) و سازمان هاي وابسته به وزارتخانه ها موظف به انتقال از تهران هستند.
كارگروه انتقال كاركنان دولت از شهر تهران تاكيد كرده كه همه سازمان هاي فوق الذكر موظف به انتقال از تهران هستند و موارد استثنا فقط با پيشنهاد بالاترين مقام دستگاه و تصويب اين كارگروه تعيين خواهد شد.
براساس ديگر تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور و در راستاي انتقال شركت هاي دولتي از تهران، هيات مديره كليه شركت هاي دولتي مستقر در تهران موظف شدند ظرف يك ماه نسبت به انتقال دفاتر مركزي به شهرستان هاي ذي ربط اقدام كنند.
همچنين معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور موظف شد امتيازات مقرر در تصميم نامه مورخ 27/12/88 (آئين نامه جديد اعطاي تسهيلات به كاركنان متقاضي انتقال از تهران) را به نيروهاي داوطلب بازنشسته نيز تسري دهد. بدين ترتيب، بازنشستگان مقيم تهران نيز كه متقاضي انتقال از تهران به ديگر شهرها باشند، طبق شرايط آئين نامه فوق، از تسهيلات آن برخوردار خواهند شد.
وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي و مسكن و شهرسازي هم مكلف شدند امكانات لازم براي پرداخت تسهيلات و تامين مسكن را به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور اعلام كنند.
براساس تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه انتقال كاركنان دولت از شهر تهران، 3 وزارتخانه مكلف به كاهش جمعيت دانشگاهي تهران و انتقال آن به ساير شهرها شدند.
طبق اين مصوبه، وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و آموزش و پرورش موظفند نسبت به كاهش ظرفيت دانشجو در دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي تهران و تسهيلات انتقال و پذيرش در دانشگاه هاي كلان شهرها و ساير شهرستان ها اقدام كنند.
طبق اين مصوبه، انتقال پادگان ها در چارچوب قانون فروش و انتقال پادگان ها و ساير اماكن نيروهاي مسلح به خارج از حريم شهرها- مصوب 1388- با هماهنگي ستادكل نيروي هاي مسلح در حوزه معاون اول پيگيري و اقدام خواهد شد.
طبق اولويت تعيين شده، به ترتيب شركت هاي دولتي مستقر در تهران، موسسات آموزشي و پژوهشي وابسته به دستگاه هاي اجرايي، موسسات و نهادهاي عمومي (طبق فهرست تاييد شده در هيات دولت) و سازمان هاي وابسته به وزارتخانه ها موظف به انتقال از تهران هستند.
نام برخي از شركتهاي ذكر شده در اين مصوبه به شرح زير است:
شركت هاي غله و بازرگاني منطقه اي، شركت سهامي فولاد مباركه، شركت ملي صنايع مس ايران، شركت سهامي آلومينيوم ايران، شركت هاي پتروشيمي، شركت سهامي كشتي سازي اروندان، شركت سهامي آب منطقه اي، شركت سهامي عمران شهرهاي جديد، شركت سهامي برق منطقه اي، شركت ملي حفاري ايران، شركت نفت و گاز پارس، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران و شركت دخانيات ايران.

 



اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي

اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي نمايش ماهواره اميد در نمايشگاه اكسپو
ماهواره «اميد» كه سال گذشته با موفقيت به فضا پرتاب شد، تنها يكي از ده ها دستاورد علمي جمهوري اسلامي ايران است كه ماكت آن در اكسپوي 2010 شانگهاي به نمايش گذاشته شده است.
به گزارش ايرنا، ماهواره«اميد» كه بيانگر توانمندي متخصصان ايراني در فتح قله هاي علمي و فن آوري است، يكي از بخش هاي جذاب غرفه ايران در نمايشگاه اكسپوي شانگهاي است.
بسياري از بازديدكنندگان در بخش «ايران امروز» با توانمندي هاي كشورمان در عرصه هاي مختلف بويژه علوم و فنون جديد و علوم فضايي كشورمان آشنا مي شوند.
حضور 5 مقام دولتي در روز ملي ايران
همزمان با برگزاري روز ملي ايران در 21 خردادماه امسال پنج مسئول كشورمان به شانگهاي مي روند.
مهدي غضنفري وزير بازرگاني، اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفتر رئيس جمهوري، نسرين سلطان خواه معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور، سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حميد بقايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مراسم روز ملي ايران در اكسپوي شانگهاي 2010 حضور خواهند داشت.
سخنراني مقامات، اجراي موسيقي توسط اركستر ملي سمفونيك و مراسم ويژه آييني، از جمله مهم ترين برنامه هاي جمهوري اسلامي ايران در 21 خردادماه خواهد بود.
راهكار شانگهاي براي بهبود كيفيت هوا
اداره حفظ محيط زيست شانگهاي، در راستاي موضوع اكسپوي 2010 چين (شهر بهتر، زندگي بهتر) و براي حفظ كيفيت هوا، سوزاندن پوشال زايد از بخش كشاورزي را طي 6 ماه زمان برگزاري اكسپو ممنوع اعلام كرد.
به گزارش شابا، بر اساس آمار اداره كشاورزي شانگهاي 170 هزار هكتار زمين كشاورزي جو، گندم و برنج در حومه شهر شانگهاي كاشته شده كه از اين ميزان در كل سالانه 1/3 ميليون تن پوشال بلااستفاده توليد مي شود.
در سال جاري كه شانگهاي برگزاركننده اكسپو است، اداره حفظ محيط زيست اين شهر، سوزاندن پوشال را به دليل توليد گاز دي اكسيد كربن و ديگر گازهاي سمي در مزارع ممنوع و براي اين منظور، ماهواره اي را مامور رصد و كنترل در مزارع از سوزاندن پوشال كرده است.
گفتني است اين اداره براي حل اين مشكل بيش از 40 كارخانه توليد كود را، به استفاده از پوشال به عنوان مواد كمكي در توليد كود مامور كرده است.
راه رفتن بر روي ابرها به واقعيت پيوست
در غرفه مطالعات شهاب سنگ ها كه توسط سازمان جهاني هواشناسي سازمان ملل در اكسپوي شانگهاي بنا نهاده شده، ساختار غشايي سفيد رنگ شفاف و ابر مانندي ساخته شده است كه به بازديدكننده حس راه رفتن بر روي ابرها را مي دهد.
به گزارش شابا، در اين سازه مه مصنوعي كه گهگاه در هواي اطراف غشاء پخش مي شود سبب شده تا بازديدكننده تصور كند، كل غرفه همانند ابري شناور است كه در مه مرموزي فرو رفته.
از ديگر ابتكارات اين غرفه مي توان به ايجاد رنگين كمان زيباي مصنوعي در زماني كه زاويه تابش خورشيد به كمتر از 42 درجه مي رسد اشاره كرد.

 



سرمايه گذاري يك ميليون دلاري شركت هاي آسيايي در بورس تهران

در نشست هيأت سرمايه گذاري خارجي، چهار طرح جديد سرمايه گذاري خارجي به ارزش تقريبي 3 ميليون دلار به تصويب رسيد، هم چنين مجوز سرمايه گذاري خارجي شركت هاي آسيايي در بورس تصويب شد.
مدير كل دفتر سرمايه گذاري هاي خارجي از تصويب مجوز سرمايه گذاري خارجي شركت هاي آسيايي به ارزش يك ميليون دلار براي ورود به بورس و فرابورس خبر داد و گفت: در نشست هيأت سرمايه گذاري خارجي، چهار طرح جديد سرمايه گذاري خارجي به ارزش تقريبي 3 ميليون دلار به تصويب رسيد.
وي يادآور شد: از جمله طرح هاي ديگر مصوب اين جلسه، شامل سرمايه گذاري هاي شركت هاي سرمايه گذاري خارجي براي توليد و ساخت قطعات پروتز دندانپزشكي با فن آوري پيشرفته بود و احداث مجتمع تجاري در استان خراسان رضوي نيز مورد موافقت هيأت سرمايه گذاري خارجي قرار گرفت.
به گفته مديركل دفتر سرمايه گذاري هاي خارجي، طرح گروهي از ايرانيان مقيم خارج از كشور نيز در زمينه توليد انواع نان و شيريني مورد تصويب قرار گرفت كه حاكي از ديد مثبت ايرانيان خارج از كشور براي كمك به رشد اشتغال و صادرات كشور است.
قاسمي در پايان خاطرنشان كرد: در اين جلسه درخواست اصلاحات و ثبت سرمايه در مجوز سرمايه گذاري خارجي مطرح و با آن موافقت شد.

 



آمادگي اتحاديه لوازم خانگي براي تعويض لوازم فرسوده

اتحاديه كشوري لوازم خانگي در راستاي طرح تعويض لوازم خانگي فرسوده، آمادگي خود را براي هرگونه همكاري در اين زمينه اعلام كرد.
محمد طحان پور، رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي در گفت وگو با ايسنا به ارزيابي طرح تعويض لوازم خانگي فرسوده پرداخت و اظهار كرد: طرحي كه وزارت صنايع در مورد تعويض كالاهاي فرسوده خانگي پيگيري مي كند در واقع در راستاي هدفمند كردن يارانه هاست كه اين طرح هم اكنون مصوب شده و اجرايش نزديك است.
وي ادامه داد: رويكرد وزارت صنايع از طرح تعويض كالا، كاهش مصرف انرژي است، در اين زمينه دو نوع انرژي داريم يكي انرژي برق و گازوئيل و ديگري آب، متأسفانه در كولرهاي آبي مشكل داريم و مصرف آب بالايي دارند، بيشتر كولرسازان ما گريدشان شش يا هفت است و بايد پاسخ بدهند كه چرا كولرهايشان آن قدر آب مصرف مي كند؟
طحان پور افزود: در بحث برق هم مصرف خانگي و صنعتي بسيار بالاست و از طرفي بيشتر كالاهاي ما وارداتي است به عنوان مثال يك مدل يخچال فريزر سايدباي سايد 30 فوت ساخت كشور مكزيك است كه در سال 572 كيلو وات برق مصرف مي كند! در حالي كه يخچال فريزرهاي معروف ديگري داريم كه از گريدA گذشته و سه گريد A دارند، بنابراين توليدكنندگان ما بايد هرچه سريعتر به اين سمت حركت كنند و خود را به استانداردهاي دنيا و گريدهاي آنان برسانند.
وي گفت: پيشنهاد ما به وزارت صنايع و بازرگاني اين است كه وقتي شركت ها را ملزم به توليد محصولات كم مصرف مي كنند آنها را اجبار به داشتن گريد A كنند و در مقابل كارخانه هايي را كه به سمت استفاده از اين دانش و تكنولوژي رفته اند و خود را به گريدA رسانده اند، به اتحاديه كشوري لوازم خانگي معرفي كنند تا اتحاديه هم به مصرف كنندگان داخلي اعلام كند كه براي تعويض كالاهايشان چه كالاها و مدل هايي را خريداري كنند، مصرف كننده اين حق را دارد كه كالاي خوب و با كيفيت و كم مصرف استفاده كند.
رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي خاطرنشان كرد: هنوز در خصوص اين طرح با ما مذاكره اي نشده ولي به محض ابلاغ، ضمن اعلام آمادگي، مسئوليتش را برعهده مي گيريم.

 



مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران خبر داد
معرفي مقصر اصلي حادثه ميدان منيريه تا يك ماه ديگر

مسئولان شركت آب و فاضلاب استان تهران، حادثه نشست زمين در ميدان منيريه را تشريح كردند.
محمد پرورش مديرعامل جديد شركت آب و فاضلاب استان تهران در نخستين نشست خبري خود در جمع خبرنگاران گفت: تمام سازمانهاي خدمت رساني در كلانشهر تهران هدفشان ارايه خدمات مطلوب به شهروندان است. وي افزود: طبيعي است كه با شرايط موجود شهر تهران هر لحظه حادثه اي اتفاق بيفتد، ولي در ابتداي امر نبايد بدون بررسي كارشناسي و آسيب شناسي حادثه، عده اي از افرادي را كه شبانه روز به مردم خدمت ارايه مي دهند مقصر معرفي كرد. وي پيشنهاد داد، مسئولين سازمانهاي خدمت رسان در شهر تهران هر يك نماينده اي را معرفي كنند و تيم يا كميته اي تشكيل شود تا در اينگونه موارد و در مورد حوادث شهر تهران كه ناشي از خدمات رساني است نظر كارشناسي خود را پس از بررسيها اعلام كند. پرورش در دفاع از همكاران خود در شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: پس از حادثه و امروز نيز اعلام مي كنم تا بررسيهاي كارشناسانه صورت نگيرد، نمي توان شخص يا سازماني را مقصر اعلام كرد.
اميدواريم طي يكماه آينده بتوانيم درباره علت اين حادثه به مردم اطلاع رساني كنيم.
گزارش خبرنگار ما حاكي است: در ادامه اين نشست خبري، حبيب اله براتي مديرعامل آب و فاضلاب منطقه 5 تهران در تشريح اين حادثه گفت: نيمه دوم سال 1387 حسب درخواست مسئولين شركت مترو لوله 18 اينچ آب كه بطور مستقيم در راستاي خيابان وليعصر(عج) از وسط ميدان عبور كرده بود به ضلع غربي ميدان منتقل شد تا مسير مورد نياز را براي احداث ايستگاه منيريه فراهم كند. دراين تغيير مسير، نه تنها لوله گذاري جديد انجام شد بلكه در ابتدا و انتهاي ميدان دو دستگاه شير خط پروانه اي روي خط 18 اينچ نصب شد تا در صورت نياز به قطع آب در اين محدوده كار قطع آب در كمتر از چند دقيقه انجام شود. اين در حالي بود كه 300 متر پايين تر از ميدان و روي همين خط لوله فشارشكن وجود داشت، كه اين فشارشكن مجهز به سيستم ثبات فشار ورودي و خروجي گرديد به طوريكه نه تنها تمامي تغييرات فشار خط را ثبت و ضبط مي كند بلكه هنگام تغييرات ناگهاني از طريق پيام كوتاه هشدار لازم را به تلفن همراه مسئول خطوط منتقل مي كند همچنين نمودارهاي ثبت شده روزانه از طريق كامپيوتر در اتاق رئيس نگهداري شبكه بررسي و كنترل مي شود تا هرگونه نوسانات آن مورد ارزيابي، تحليل و رسيدگي قرار گيرد.

 



تامين 80 درصد هزينه ساخت مسكن روستايي از طريق وام بانكي

معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن گفت: در مناطق روستايي 75 تا 80 درصد هزينه هاي ساخت مسكن از طريق تسهيلات بانكي تامين مي شود.
عزيزاله مهديان در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: از ابتداي سال 84، ساخت و ساز مسكن روستايي با پرداخت 5 ميليون تومان تسهيلات بانكي آغاز و سالانه، 20 درصد به رقم تسهيلات افزوده شد و امسال اين رقم به 10 ميليون تومان رسيده است.
وي اظهار داشت: سال 88 و 89 به ازاي ساخت هر واحد مسكوني روستايي، تسهيلات با كارمزد 4 درصد پرداخت مي شود.
معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن بيان كرد: علاوه بر پرداخت تسهيلات 10 ميليون توماني، يكسري كمك هاي بلاعوض به خانوارهاي روستايي كه از توان مالي كمتري برخوردارند، همچون كپرنشينهاي جنوب كرمان پرداخت مي شود.
وي با بيان اينكه يارانه هاي مختلفي از سوي دولت به منظور اتمام واحدهاي مسكوني خانواده هاي كم درآمد روستايي پرداخت مي شود، افزود: تسهيلات بخشي از هزينه ساخت مسكن است و در مناطق روستايي 75 تا 80 درصد هزينه هاي ساخت و ساز از طريق پرداخت تسهيلات تامين مي شود و 10 تا 20 درصد مابقي توسط آورده روستايي و يا به صورت مشاركت يدي تامين مي شود.
مهديان خاطرنشان كرد: افرادي در روستا كه قصد دارند واحدهاي بزرگتري را بنا كنند بايد، رقم بيشتري را هزينه كنند و در حال حاضر با كمك دولت به منظور اتمام واحدهاي روستايي ناتمام سال گذشته، درصدد تامين اعتبار هستيم.

 



برگزاري همايش بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي با حضور نمايندگان 13 كشور در تهران

چهاردهمين همايش بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي ديروز با حضور 13 كشور از جمله آمريكا، آلمان، روسيه، كانادا و هلند در هتل المپيك تهران آغاز شد.
اين همايش با تأكيد بر كاربرد فناوري هاي نوين و با هدف توانمندسازي بخش نفتي ايران و تبادل اطلاعات و دستاوردهاي پژوهشي و تحقيقي و به مناسبت پنجاهمين سالگرد تأسيس پژوهشگاه صنعت نفت ايران برگزار مي شود.
شركت كنندگان در اين همايش با ارائه 230 مقاله در بخش بالا دستي، 183 مقاله در بخش پايين دستي، 43 مقاله در بخش انرژي و محيط زيست و 76 مقاله در بخش مديريت تلاش مي كنند تجارب و دستاوردهاي خود را در قالب مقاله به نمايش بگذارند.
در حاشيه اين همايش 19 نشست تخصصي و آموزشي با حضور كارشناسان خارجي و داخلي تشكيل خواهد شد كه البته تا يك هفته بعد از پايان همايش نيز ادامه خواهد داشت.
بنابراين گزارش: دكتر وحيد حدادي اصل رئيس پژوهشگاه صنعت نفت در اين همايش با اشاره به نقش محوري نفت در تأمين انرژي كشور خواستار توجه و استفاده از فناوري هاي جديد در صنعت نفت شد.
وي با بيان اين كه منابع هيدروكربوري در شرايط كنوني از اهميت زيادي برخوردار است، گفت: اگر انرژي را از منابع ديگر نيز استخراج كنيم، باز هم نفت و گاز پايه اصلي بسياري از فعاليت ها مانند پتروشيمي، توليد سموم و كود و ... خواهد بود.
وي موقعيت ايران درباره منابع عظيم نفت و گاز را منحصر به فرد اعلام كرد و گفت: اگرچه در تمام دنيا حركت به سوي انرژي هاي نو است، اما هيچ كسي نمي تواند منكر اين باشد كه دنيا هنوز بر اساس اقتصاد نفتي حركت مي كند.

 



با كاهش ارزش يورو تركيب سبد ارزي كشور تغيير مي كند

معاون ارزي بانك مركزي ادامه روند تقويتي دلار و تضعيف يورو را براي بازار ارز پيش بيني كرد و گفت: متناسب با تحولات بين المللي، تركيب سبد ارزي تغيير مي كند.
حميد برهاني در گفتگو با مهر در مورد تغيير تركيب سبد ارزي كشور با توجه به كاهش قيمت يورو و افزايش قيمت دلار در بازارهاي جهاني و داخلي گفت: بانك مركزي متناسب با شرايط روز، تحولات بين المللي و امكانات موجود تغييرات و تحولات در سبد ارزي كشور را انجام مي دهد.
معاون ارزي بانك مركزي با تأكيد بر اينكه البته فعلا رقم خاصي براي تغيير تركيب سبد ارزي كشور مدنظر نيست، تصريح كرد: اين موضوع كه 50 درصد سبد ارزي كشور يورو و 50 درصد آن به دلار است، صحت ندارد.
وي در مورد پيش بيني وضعيت آينده دلار و يورو در بازارهاي جهاني و داخلي گفت: همچنان يورو تضعيف و روند تقويتي دار ادامه خواهد يافت.
گفتني است، طي يكماه اخير روند افزايشي قيمت دلار در بازارها ادامه داشته به نحويكه امروز قيمت فروش اين نوع ارز 1045 تومان است، اين درحالي است كه قيمت دلار در ابتداي سالجاري حدود 1000 تومان بوده است.
همچنين روند كاهشي قيمت يورو همچنان در بازار ارز ادامه دارد به طوري كه قيمت اين نوع ارز كه در ابتداي امسال حدود 1350 تومان بود امروز به 1282 تومان رسيده است.

 



بحران منطقه يورو فراگير شد

سير نزولي ارزش يورو در برابر ارزهاي اصلي، بيم و ترديد از تسري بحران در اروپا را در بازارهاي مالي اين منطقه بيشتر كرد.
به گزارش ايريش سان، بازارهاي مالي اروپا با توجه به افت فاحش ارزش يورو و ادامه روند نزولي آن به شدت دچار ترديد شده اند. با وجود تصويب كمك مالي اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول به حل بحران بدهي يونان، روند افت ارزش يورو و نگراني ناشي از تسري بحران به ساير كشورهاي اروپايي را تشديد كرده است.
استفاده از پول واحد اروپايي (يورو) كه حدود 10سال پيش آغاز شد با موفقيت پيش رفت و پس از رقابت با دلار از آن پيشي گرفت، اما با اوج گرفتن بحران بدهي يونان، پول واحد اروپايي دچار افت ارزش شد و مردم منطقه نيز تمايل به خرج كردن آن را از دست دادند.
ادامه روند نگران كننده كاهش ارزش يورو و نوسان بازارهاي مالي اروپا، كشورهايي نظير ايتاليا، اسپانيا و پرتغال را بر آن داشت تا به تدريج تدابير و اقداماتي را انجام دهند تا مانع از بروز ناآرامي هاي اجتماعي ناشي از مشكلات اقتصادي و مشابه با آنچه در يونان اتفاق افتاد، بشوند.
كاهش شاخص سهام
در بازارهاي آسيا
به دنبال ادامه نگراني ها از وضعيت بحران مالي و بدهي اروپا و عدم ثبات اقتصادي منطقه يورو شاخص سهام در بازارهاي آسيايي كاهش يافت.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، شاخص نيكي
225 توكيو امروز چهارشنبه با
6/1درصدكاهش به كمتر از
03/10079واحد رسيده است.
شاخص كاسپي كره جنوبي نيز با 8/1درصد كاهش به
47/1613واحد رسيده است. در بازار استراليا نيز شاخص اس اندپي 200 نيز با 7/1درصد كاهش به كمتر از 80/4424واحد رسيده است.
براساس اين گزارش شاخص سهام در بازارهاي چين، سنگاپور و تايوان نيز كاهش يافت و شاخص سهام در بازار هنگ كنگ با
7/1درصد كاهش به كمتر از
98/19615واحد رسيده است.
شاخص صنعتي داو جونز آمريكا نيز با 1/1 درصد كاهش به
95/10510واحد رسيد. كاهش شديد ارزش يورو در برابر دلار تاثير منفي زيادي بر بازارهاي جهاني بورس و سهام داشته است. هر يورو روز گذشته در برابر 2160/1دلار داد و ستد شد.
آمريكا دير يا زود به بحران مالي اروپا گرفتار مي شود
رئيس پيشين فدرال رزرو آمريكا تاكيد كرد، بحران بدهي و كسري بودجه اروپا، اقتصاد آمريكا را نيز تهديد مي كند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، پل ولكر تصريح كرد، اگر آمريكا نيز كسري بودجه و بدهي هاي خود را كنترل نكند دير يا زود به بحران مالي اروپا گرفتار خواهد شد. مقامهاي اقتصادي و مالي آمريكا بايد هرچه زودتر براي كنترل بدهي و كسري بودجه كشور چاره انديشي كنند.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14