(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 ارديبهشت 1389- شماره 19649

چرخ خانواده بدون حضور زن ، سالم نمي چرخد
مرور اشتباهات راهي براي حل مشكلات زنا شويي
نقش مادران در گرايش دختران به زيبايي ظاهري



چرخ خانواده بدون حضور زن ، سالم نمي چرخد

نظام آفرينش و اقتضاي خلقت چنان است كه دوام، استمرار و بقاي نوع انسان وابسته به وجود توأمان «مرد و زن» باشد و بدون ترديد سلامت خانواده بعنوان ركن اصلي جامعه نيز وامدار سلامت زن و مرد ميباشد. اما در سراسر جهان دست يافتن به سلامتي براي زنان نسبت به مردان بسيار مشكل تر است. باوجود آنكه پيشرفت هاي مهم علمي و فن آوري در برخي از زمينه ها انجام شده است و ليكن زنان زيادي از مرگ و مير قابل پيشگيري رنج مي برند. در كشورهاي جهان سوم بسياري از مسائل و عادات و سنت هاي فرهنگي منجر به افزايش سوءتغذيه و كم خوني در بين زنان مي گردد و براي برخي ديگر آبستني و زايمان، مرگ زودرس را به همراه دارد. با وجود آنكه آمار حاكي از طول عمر بيشتر زنان نسبت به مردان است و ليكن كيفيت زندگي آنان به گونه اي جدي دچار مشكل مي باشد. زنان به نسبت بيش از مردان دچار عوارض حاد، شرايط مزمن و معلوليت ها مي گردند. حتي اعتقاد به اين باور كه بسياري از اختلالات ناخوشايند و آزاردهنده زنانه چاره اي جز مدارا و تحمل ندارد، در بسياري از زنان همه گير ميباشد.
اين درحالي است كه زنان در انجام مسئوليت جهت تأمين بهداشت و سلامت جامعه نقش مهم تر و مؤثرتري از مردان عهده دار هستند، زيرا آنان نه تنها مسئول سلامت خود مي باشند بلكه بيشترين مراقبت ها را براي سلامت و بهداشت خانواده خود انجام مي دهند، و چنانچه مشكلات اعم از سوءتغذيه، كار طاقت فرسا، زايمان هاي مكرر و ديگر مسائل فرهنگي و اجتماعي مؤثر بر سلامت آنها ناديده انگاشته شود، سلامتي خانواده آنان در كنار سلامتي خودشان دچار آسيب خواهد شد. متأسفانه زنان به دليل وجود مشكلات و مسئوليت هاي زندگي و گاه به دليل بي اطلاعي، كمتر به بهداشت و سلامت جسم و روان خود فكر مي كنند و به همين دليل اثرات سوء اين غفلت به وضوح در خانواده مشاهده مي شود.
گزارش ها حاكي از آن است كه سلامت زنان در سنين 15تا 45سالگي عمدتاً تحت تأثير نقش باروري آنان است. اگرچه بيشتر زنان تصور مي كنند درباره قاعدگي آگاهي كافي دارند؛ مواردي هست كه اطلاعات ايشان ازنظر علمي چندان مستند نميباشد. يكي از اين موضوعات كه معمولاً زنان سعي ميكنند با آن به نوعي كنار آمده، مدارا كنند و از طرح آن حتي با پزشك متخصص طفره ميروند، تحمل دردهاي پيش از قاعدگي است كه به «سندرم پيش از قاعدگي» شهرت دارد. مطابق مطالعات انجام گرفته در ايران شيوع سندرم قبل از قاعدگي در نزديك به 60درصد بانوان گزارش شده است. رايجترين نشانه هاي خلقي گزارش شده در بانوان ايراني افسردگي، غمگيني، بي ثباتي بارز عاطفي، عصبانيت و نشانه هاي جسمي و متداول سردرد، يبوست، نفخ و درد شكم هستند. اين دردها ممكن است آنچنان با جنبه هاي روزمره زندگي تداخل داشته باشند كه نه تنها موجب غيبت فرد از محل كار و يا محل تحصيل شود، بلكه ميتواند زمينه ساز اختلافات درون خانوادگي، سركشي دختران جوان در برابر پدر و مادر و حتي گرايش به سيگار و موادمخدر نيز گردد.
به گفته بسياري از محققان يك رژيم غذايي صحيح براساس افزايش تعداد وعده هاي غذايي، كاهش مصرف مواد كافئين دار نظير قهوه، چاي، كاكائو، شكلات، همچنين حذف نمك و سيگار و نيز استفاده از برخي ويتامين ها و مواد معدني مي تواند در كاهش علائمPMS در زنان مؤثر واقع شود. طبق يافته هاي محققان، مكمل هاي غذايي داراي ويتامينE ، ويتامين B6 و برخي گياهان دارويي نظير گل پامچال، رزماري، ملاس، تخم كتان، سنبل الطيب مي تواند در زنان مبتلا به PMS مؤثر واقع شود.
گستره گيتي به اراده خالق متعال، بستري براي پرورش گونه هاي متنوع گياهي را فراهم آورده كه گياه درماني در دل قرنها زندگي بشر و در حيطه تمدنهاي مختلف بشري اثربخشي خود را به نمايش گذاشته است. گياهان دارويي در گذشته به صورت جوشانده و نوشيدنيها مصرف مي شد كه شايد زندگي امروز دسترسي به اين گياهان را دشوار و تهيه جوشانده ها را خارج از صبر و حوصله ما كرده است. اما دانشمندان با آگاهي از محاسن گياهان دارويي اين گنجينه ارزشمند را مورد توجه قرار داده و با شناسايي كاربرد اين گياهان از آنها در درمان عوارض مختلف بهره برده اند. مجموع اين تركيبات در قالب گياهان دارويي ميتواند پيام آور اين واقعيت باشد كه از اين پس عادات ماهانه، يادآور تجربه تلخي نخواهد بود. البته بدون ترديد بمنظور رد ساير بيماريهايي كه داراي علائم مشابه ميباشند و نيز به منظور بهره مندي از جديدترين راه هاي كنترل اين علائم ناخوشايند، زنان بايد موضوع را با پزشك متخصص در ميان گذاشته و احساس خجالت در طرح اين مسئله را كنار بگذارند.
بايد اشاره كرد كه زنان مي توانند با حفظ سلامتي و تندرستي خود، سلامت ساير اعضاي خانواده و استحكام بنيان خانواده را نيز تضمين كنند زيرا چرخ خانواده بدون حضور يك زن و مادر سالم نمي چرخد. زنان نه فقط به منظور تأمين زندگي با نشاط براي خود، بلكه بمنظور فراهم نمودن سلامت عزيزان خود، بايد براي ارتقاء كيفيت زندگي خود و رهايي از اختلالات آزاردهنده و ناخوشايندي كه امكان درمان آن وجود دارد، تلاش كنند.
آزاده قشوني

 



مرور اشتباهات راهي براي حل مشكلات زنا شويي

آيا شما هم جزو كساني هستيد كه هنگام رويارويي با مشكلات زندگي مشترك خود دچار استرس مي شويد؟ وقتي زندگيتان به ناكامي مي رسد، يكي از دشوارترين كارهايي كه بايد انجام دهيد اينست كه، سعي كنيد صبور و خوشحال باشيد. اين ده رهنمود، شما را در مراقبت از خودتان هنگام روبرو شدن با طلاق احتمالي، ياري مي كند:
سروقت انجام دادن كارها: هرچه كه در گذشته اتفاق افتاده را رها كنيد، شما توانايي تغيير آن را نداريد. نگران پيشامدهاي احتمالي فردا نباشيد، چون اين موضوع باعث از دست دادن زمان حال مي شود. تا به حال اين جمله كه مي گويند، «هر چه به ذهنت مي رسد انجام بده» را شنيده ايد؟ اين مثل يك پند آموزنده است. درباره كارهايت فكر كن، بر آن تمركز كن و فقط كاري كه به نظرت درست است، عملي كن.
يافتن فردي مورد اعتماد براي صحبت كردن: صحبت كردن درباره مشكلات زندگي زناشويي با شخص ديگري، گاهي باعث يافتن گزينه ها و راه حلهايي مي شود كه تا به حال درباره آن نينديشيده بوديد. صحبت كردن همچنين اين امكان را مي دهد تا با بيان مشكلات و بيرون ساختن اين افكار از ذهن خود، نگرانيها را از خود دور سازيد. توصيه پزشكان به شما اين است كه اين فرد از اعضاي خانواده تان نباشد. شما در حال حاضر نياز داريد راجع به نجات زندگي زناشويي خود حرف بزنيد، و گاهي اگر خود شما هم بتوانيد همسرتان را به خاطر همه آسيبهاي احتمالي كه به شما رسانده ببخشيد و رها كنيد، براي اعضاي خانواده تان بخشيدن او غيرممكن است. بنابراين، دوستي امين بسيار قابل اطمينان تر از يكي از اعضاي خانواده مي باشد.
يادداشت كردن رويدادهاي روزانه افكار منفي را از ذهنتان دور مي كند: فقط آنچه كه احساس مي كنيد را بنويسيد و از آن بگذريد. اين روش به قدري موثر است كه شايد باعث تعجب شما شود.
فراموش نكنيد كه تغذيه مناسب ضامن سلامتي شماست: بيشتر افراد مضطرب يا غذا نمي خورند و يا بيش از حد مي خورند. هيچ كدام از اين گزينه ها براي سلامتي مفيد نيستند. پس براي داشتن تغذيه مناسب بايد آگاهانه تلاش كنيد.
ورزش كردن روش ديگري براي سالم ماندن در برابر استرس: اگر در حال حاضر تمرينات منظم جايي در زندگيتان ندارد، پيشنهاد مي كنم نوعي برنامه ورزشي را آغاز كنيد. ورزش ميزان اندورفين را در بدن افزايش مي دهد كه استرس را كاهش داده و باعث شادابي مي شود.
كارهاي مخصوصي براي خود انجام دهيد و به خودتان برسيد: آراستن ظاهر، گرفتن حمام و رفتن به استخر و سونايي كه نزديك محل زندگيتان است و مهمان كردن خود به استراحتي يك روزه بسيار موثر است. به فروشگاه مورد علاقه خود برويد و براي خود محصولات محبوبتان را بخريد. خود را يك روز بعدازظهر به سينما و يا يك شب به شب نشيني اقوام مهمان كنيد. حال كه متوجه ايده شديد، و از علايق خود آگاهيد، فقط براي يك روز براي رسيدگي به خودتان وقت صرف كنيد.
خنديدن را فراموش نكنيد: شايد حس كنيد دليلي براي خنديدن وجود ندارد، اما به قول قديمي ها، كه واقعا هم درست است، «خنده بر هر درد بي درمان دواست». خنده هم مانند ورزش ايجاد اندورفين مي كند و باعث شادابي مي شود. خواندن كتابي خنده دار، تماشاي فيلمي خنده دار و يا هر كاري كه خنده آور باشد، انجام دهيد.
برنامه هاي روزانه خود را به طور منظم ادامه دهيد: اين روش ممكن است برخلاف برخي از توصيه هايم باشد، اما هدف جلوگيري از گوشه گير شدن شماست. اغلب وقتي خسته و عصبي هستيم، تنها كاري كه انجام آن بسيار آسان است، ناديده گرفتن مسائل غيرضروري است.
مثبت انديش باشيد: مخصوصا در مورد همسر و زندگي مشترك خود. به اولين ملاقاتتان و همه لحظات خوشي كه در كنار يكديگر داشته ايد بينديشيد. فيلمنامه اي مثبت خلق كنيد كه هر گاه رويدادي منفي و تاثيرگذار پيش آمد، بتوانيد آن را در ذهن خود نمايش دهيد. بر روي نكات مثبت تمركز كنيد. فكر كردن در مورد چگونگي حفظ زندگيتان مي تواند شما را به اين سوق دهد كه زندگي زناشويي تان پر از نكات منفي است. بسياري از تحقيقات حاكي از آن است كه انديشه هاي ما حقايق را مهار مي كنند.
ايمان داشته باشيد. همه چيز درست مي شود، باور كنيد.
به اين راهنمايي ها نيز براي كاهش ميزان استرس خود عمل كنيد.
نجات زندگي زناشويي با يافتن نكات مثبت:
در هنگام درگيري با مشكلات زناشويي، متمركز شدن بر اشتباهات آسان تر است. شما بايد اشتباهات خود را اصلاح كنيد، و فقط بايد به هر آنچه در زندگيتان به شايستگي انجام شده توجه كرده و به آن عمل كنيد. مشكلات در زندگي بدون دليل پديدار نمي شوند و نقطه آغازي دارند. چنين چيزي در مورد هر مسئله خوب و مثبتي در روابط شما هم صادق است. بيشتر افراد وقتي يك زندگي نجات يافته را مي بينند، فقط به دليل مشكلات آنها فكر مي كنند و فراموش مي كنند به بررسي رابطه آنها در گذشته، براي يافتن نكات مثبت بپردازند.
جستجوي گذشته، به عنوان زوجي كه با هم معاشرت داشته اند و يا به عنوان زوجي كه تازه ازدواج كرده اند، شما را مجبور به بررسي دوباره حسنهايي كه از ابتدا وجود داشته، مي كند. اگر بطور جدي مصمم به بهبود بخشيدن زندگي خود هستيد، چه زمان زيادي از ازدواجتان گذشته باشد و چه مدت كوتاهي، حتما براي يافتن و بكارگيري توانايي هايي كه در آغاز رابطه تان داشته ايد، نگاهي به گذشته خود بيندازيد.
به گذشته برگرديد، و از خود بپرسيد چه چيزي موجب شده تا شما دو نفر كنار هم باشيد. سعي كنيد صفاتي كه در ابتدا شما را به يكديگر جذب كرد را به ياد آوريد. چه سهمي در اهداف و آرزوهايتان داشتيد؟ چه برنامه هايي براي آينده داشتيد؟
اختصاص زماني براي تفكر درباره روابط در ماه ها و سالهاي اول آشنايي، يكي از مهمترين گامها جهت حفظ زندگي زناشويي مي باشد. هنوز فرصتهايي براي يافتن آن چيزهايي كه در ابتدا شما به آن جذب شديد وجود دارند كه فقط در گوشه اي به فراموشي سپرده شده يا مشكلات باعث ناديده گرفتن آنها شده است.
از اين بدتر وقتي جنبه هاي مثبت رابطه شما يافت مي شود، مشكلات زندگي زناشويي تان دشوارتر مي شوند، اما بي شك نكات مثبت وجود دارند، وگرنه شما در وهله اول با هم ازدواج نمي كرديد.
حال كه در مورد آنچه نقاط قوت را در آغاز رابطه تان بوجود آورده فكر كرده ايد، مي توانيد از آن استفاده كرده و آنها را رشد دهيد تا زندگي مشترك خود را به وضعيت اول بازگردانيد. باور داشته باشيم كه نجات و حفظ زندگي زناشويي كاري دشوار اما امكانپذير است.
نسرين رجبي

 



نقش مادران در گرايش دختران به زيبايي ظاهري

اكثر نوجوانان در مورد ظاهر جسماني خود بسيار حساسند و به آن توجه زيادي مي كنند، فقط تجسم كنيد كه اگر يك لكه روي صورت نوجوان باشد، يا وزن او يك ذره اضافه شود و يا كوتاه قد باشد، چه واكنشي نشان مي دهد! در برخي از نوجوانان، هر آنچه كه لطمه اي به جذابيت آنها وارد كند، مي تواند تخريب كننده اعتماد به نفس آنها باشد.
به طور كلي، واكنش دختران نسبت به عواملي كه تصور مي كنند نقصي در ظاهرشان محسوب مي شود، منفي تر از پسران است.
در اكثر جوامع و فرهنگ ها، زن ها بيشتر براساس ظاهرشان قضاوت مي شوند و وضعيت ظاهر در پذيرش اجتماعي آنها نقش اساسي دارد. اما مردها بيشتر بر پايه دلاوري، توانايي هاي ورزشي و موفقيت هاي علمي و مواردي مشابه، توجه اطرافيان را جلب مي كنند.
از طرف ديگر سريال هاي خارجي ، فيلم هاي سينمايي، ماهواره و... باعث گرايش خواسته يا ناخواسته جوانان به كسب زيبايي ظاهري شده است .
با توجه به ويژگي هاي دختران نوجوان، كه خود را با ديگران مقايسه مي كنند و همچنين قوي تر بودن نياز به زيبايي در دختران و زنان، منجر مي شود كه گاه دختران براي نزديك شدن به زيبايي هاي ظاهري، گرايش افراطي به استفاده از لوازم آرايشي پيدا كنند.
البته در گرايش افراطي به آرايش، تنها تمايل به زيبايي را نمي توان مطرح نمود بلكه گروه دوستان و الگوبرداري از آنان، شيوه هاي فرزندپروري والدين، كمبود اعتماد به نفس، مادراني كه خود الگوي مناسبي براي دخترانشان نيستند، تبليغات منفي، اسباب بازي هاي دوران كودكي و... همه از عواملي است كه موجب مي شود برخي از دختران به صورت افراطي تمايل به آرايش هاي غليظ و گاه زننده پيدا كنند.
راه مقابله با وضعيت موجود
مادراني كه مهمترين دغدغه زندگي شان رسيدگي به ظاهر و آرايش لباس و صورتشان است، به طور ناخواسته اين پيام را به دختر خود مي دهند كه: «تنها ارزش زن، به زيبايي اوست».
از طرف ديگر مادراني كه اجازه مي دهند دختران كوچكشان از لوازم آرايشي در حين بازي استفاده كنند و در اين كار هيچ ممنوعيتي قايل نمي شوند، بايد انتظار داشته باشند كه در آينده دخترشان به اينگونه رفتارهاي افراطي روي آورند. لذا توصيه مي شود كه والدين به خصوص مادران اجازه ندهند كودكشان به وسايل شخصي آنها مانند لوازم آرايشي و... نزديك شده و استفاده نمايند.
وسايل بازي كه در كودكي در اختيار برخي از كودكان قرار مي گيرد، ارائه دهنده برخي الگوهاي منفي و نادرست است.
برخي از عروسك هاي معروف خارجي مانند «باربي و...» كه سري كامل لوازم آرايش و... از ابزارهاي اصلي زندگي اين عروسك هاست كه دختران كوچك دائما با آن مشغول و در حال بازي هستند.
توجه داشته باشيد كه كودكان با بازي كردن، زندگي را تمرين مي كنند و استفاده از اين نوع بازي ها و لوازم، به طور قطع در رفتارهاي آتي فرزندان ما بي تأثير نخواهد بود. بنابراين به والدين توصيه مي شود كه در انتخاب اسباب بازي براي دختران كوچك خود دقت لازم را مبذول نماييد.
روانشناسان، كمبود اعتماد به نفس در دختران و زنان را باعث افزايش تمايل آنها به آرايش كردن نامتعارف معرفي كرده اند.
گفتني است آشنا ساختن نوجوان با ارزش هاي انساني و زنانه و همچنين اصلاح الگوي فكري آنها و آشنا ساختن نوجوان با الگوي موفق زنان و دختران، از مهمترين و موثرترين روش ها براي جلوگيري و حتي اصلاح اين ناهنجاري هاي رفتاري است. كه نياز به كار كارشناسي از طرف مسئولين ذي ربط مي باشد.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14