(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول خرداد 1389- شماره 19650

كوتاه اقتصادي
انهدام همزمان 410 شركت هرمي در عمليات ضربتي وزارت اطلاعات و ناجا
اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي معرفي پيشرفت هاي ايران
وزير نيرو: واردات كالاهاي پرمصرف برقي ممنوع مي شود
آغاز اجراي طرح عرضه گازوئيل بر اساس پيمايش
كارمندان پس از خروج از تهران تا 10 سال امكان بازگشت ندارند
500 ليتر بنزين آزاد در ماه با كارت سوخت
گردهمايي بزرگ 300 سرمايه گذار خارجي و داخلي امروز در شيراز
رئيس صندوق بين المللي پول: بحران مالي اروپا، تهديدي جدي عليه رونق اقتصاد جهان است
وزير كار و امور اجتماعي: نرخ بيكاري 3/11 درصد است



كوتاه اقتصادي

¤يك شركت ايراني با هزينه اي بالغ بر 24 ميليون دلار تا سال 2011 كارخانه اي براي توليد كاشي و سراميك در ازبكستان احداث مي كند.
¤ مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گفت: علي رغم تشديد تحريم هاي كشورهاي غربي عليه ايران، آمارها حاكي از تحقق 95 درصدي ظرفيت ذخاير بنزين و رشد 10 درصدي ذخاير بنزين كشور طي دو ماهه نخست سال 89 در قياس با سال گذشته است.
¤ سرپرست دفتر امور ميوه هاي وزارت جهاد كشاورزي گفت: پيش بيني مي شود امسال ميزان توليد محصولات سردسيري، خشك و گرمسيري در كشور به بيش از 15 ميليون تن بالغ شود.
¤ سيدمسعود ميركاظمي وزير نفت با صدور حكمي كامران باقري لنكراني وزير بهداشت دولت نهم را به عنوان عضو اصلي و رئيس هيئت مديره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت منصوب كرد.
¤ معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري از اعلام نهايي افزايش ضريب حقوق كارمندان دولت تا چند روز آينده خبر داد.رحيم ممبيني با تاكيد بر اينكه ميزان ضريب افزايش حقوق كارمندان دولت تا چند روز آينده در دولت نهايي و اعلام خواهد شد، افزود: اين افزايش ضريب به صورت پلكاني معكوس نيست.
¤ يك مقام نفتي امارات با اشاره به بروز مشكل كمبود گاز در اين كشور گفت: مقامات اماراتي درصدد واردات گاز از ايران و قطر برآمده اند.
¤ رئيس اتحاديه تعاوني هاي مسافربري با بيان اين كه اتوبوس هاي VIP در خطوط شيراز و اصفهان تردد بيشتري دارند و نرخ بليت آن ها 50 تا 100 درصد گران تر از قيمت بليت اتوبوس هاي معمولي است، گفت: با توجه به استقبال مسافران و افزايش تقاضاي خريد، بر تعداد اين نوع اتوبوس ها در ناوگان اضافه مي شود.
¤ مديرعامل ايرانسل از درآمد 4500ميليارد توماني دولت از محل پروژه ايرانسل طي چهار سال گذشته خبر داد. به گزارش روابط عمومي ايرانسل، مهندس عليرضا قلمبر دزفولي در مراسم گراميداشت روز جهاني ارتباطات طي سخناني گفت: طي 42 ماه گذشته، دولت ساليانه به طور متوسط هزار ميليارد تومان از محل پروژه ايرانسل درآمد مستقيم داشته است.وي افزود: ميزان سرمايه گذاري خارجي انجام گرفته نيز با تاييد سازمان سرمايه گذاري خارجي وزارت امور اقتصاد و دارايي در اين مدت 2/1 ميليارد دلار بوده است. وي گفت: آمارها نشان مي دهد كه از زمان شروع به كار ايرانسل هر 18 ساعت يك شهر و يا دهستان و در همين زمان 14 روستاي كشور تحت پوشش خدمات ايرانسل قرار گرفته اند.
¤ مديرعامل شركت واگن پارس از ساخت 150 دستگاه واگن مترو براي شهرهاي اهواز و تبريز خبر داد. غلامرضا رزازي مديرعامل شركت واگن پارس با بيان اين مطلب در مورد برنده شدن اين شركت در مناقصه طراحي و توليد 120 واگن مترو اهواز گفت: اين شركت با بهره گيري از دانش فني مشاوران خارجي و همچنين مشاركت با شركت هاي معتبر داخلي، برنده اين مناقصه شده است.

 



روز پنج شنبه انجام شد
 انهدام همزمان 410 شركت هرمي در عمليات ضربتي وزارت اطلاعات و ناجا

سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات و مأموران نيروي انتظامي، عصر روز پنج شنبه در يك عمليات مشترك اطلاعاتي، بيش از 4500 نفر از اعضاي شركت هرمي «گلدكوئست» را بازداشت كردند.
به گزارش خبرنگار ما، در اين عمليات مأموران پس از شناسايي 410 دفتر شركت غيرقانوني كوئست در تهران، با حكم قضايي به اين خانه هاي تيمي كه عمدتاً در غرب تهران مستقر بود، حمله و بيش از 4500 نفر از آنان را دستگير كردند.
اين عمليات كه رأس ساعت 16 به صورت همزمان در 410 نقطه انجام شد سبب شد تا بسياري از ليدرها و سرشاخه هاي اصلي شركت گلدكوئست بازداشت شوند «علي تقوي» مدير بخش مبارزه با شركت هاي هرمي وزارت اطلاعات در گفتگو با خبرنگار كيهان اظهار داشت: مركزيت تمام شركت هاي هرمي در تهران است، چرا كه اين شركت ها در شهرستانها خيلي سريع شناسايي مي شوند، اما تلاش مي كنند تا اعضاي خود را از شهرستانها انتخاب كنند.
وي گفت: بررسي هاي ما در وزارت اطلاعات نشان داده است عمده اين شركت ها در غرب تهران مستقر بوده اند، چرا كه بايد خانه اعضا نزديك به هم باشد تا بتوانند جلسات خود را به راحتي برگزار كنند.
اين مقام آگاه در وزارت اطلاعات عمليات گسترده مشترك با ناجا در بعد از ظهر پنج شنبه را تير خلاصي به شركت گلدكوئست، به عنوان اصلي ترين شركت هرمي دانست و افزود: بيش از 2 ميليون نفر عضو اين شركت ها هستند كه تمام اعضاي آن شناسايي و تحت تعقيب هستند.
وي خاطرنشان كرد: سران گلدكوئست تماماً انگليسي، چيني و يهودي هستند. بررسي هاي وزارت اطلاعات نشان مي دهد سران اين شركت ها بيشتر در سه كشور هنگ كنگ، امارات و مالزي مستقرند و به طور مشخص در فضاي اينترنتي فعاليت مي كنند.
تقوي با اشاره به اينكه اطلاعات بسيار كاملي از اعضاي شركت گلدكوئست استخراج شده است، گفت: براساس بررسي هاي صورت گرفته 65 درصد اعضاي اين شركت هاي هرمي مرد و 35 درصد زنان هستند.
مدير بخش مبارزه با شركت هاي هرمي با تكذيب صدور هرگونه مجوز براي شركت ها براي فعاليت تحت عنوان بازاريابي شبكه اي گفت: تمامي شركت هايي كه مدعي اند بازاريابي شبكه اي مي كنند بايد از وزارت بازرگاني مجوز فعاليت دريافت كنند، اين در حالي است كه تاكنون چنين مجوزي براي هيچ شركتي صادر نشده است.
وي افزود: شركتهايي كه درزمينه بازاريابي شبكه اي فعاليت مي كنند نيز در صورتي كه در مهلت مقرر نسبت به دريافت مجوز اقدام نكنند به هيچ عنوان اجازه فعاليت نداشته و با آنها به شدت برخورد مي شود.
تقوي در خصوص برخورد با سران اين شركت ها كه در خارج از كشور حضور دارند تصريح كرد: اقدامات لازم در اين خصوص انجام شده و 6 تن از سران اين شركت ها تاكنون به صورت داوطلب از خارج كشور به داخل برگشته اند و در تلاشيم حدود 50 نفر از سران اين شركت ها را نيز به داخل بازگردانيم.
وي در خصوص نحوه فعاليت شركت هاي هرمي نيز گفت: اين شركت ها ابتدا عضوگيري صرف مي كردند و پس از آن اقدام به فروش محصولات با چندين برابر قيمت مانند سكه، گردنبند، دستبند و... كردند. اين شركت ها در مرحله بعدي فعاليت خود، موضوع سرمايه گذاري و وعده سودهاي بالا را در دستور كار خود قرار دادند و با وعده هاي دروغين سهام شركت هاي خارجي را به مردم مي فروختند در حالي كه چنين سهام هايي عملاً وجود خارجي نداشتند و اين افراد هر از چند گاهي مي گفتند كه سهام شما صعود كرده و زماني كه شخص مي خواست پول سهام خود را بگيرد در يك معامله به ميزان زيادي ضرر مي كرد و تمامي سرمايه اوليه خود را نيز از دست مي داد.
وي با اشاره به اينكه اين افراد اعضاي خود را از شهرهاي مختلف جمع آوري مي كردند گفت: همه اين افراد به اتفاق هرمي بودن خود را تكذيب مي كنند.
تقوي در خصوص فروش سهام هاي خارجي توسط برخي شركت ها گفت: بورس به هيچ كارگزاري اجازه معامله بورس هاي خارجي را نداده لذا فعاليت شركت هايي كه مدعي اند سهام شركت هاي خارجي را در ايران به فروش مي رسانند غيرمجاز است.
مدير بخش مبارزه با شركت هاي هرمي وزارت اطلاعات در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص اينكه گفته مي شود تعداد زيادي از شركت هاي هرمي در دانشگاه ها فعالند گفت: ادعاي اين كه بيشتر اين شركت ها در دانشگاه ها فعالند به هيچ عنوان صحيح نيست.
تقوي در خصوص تعداد اعضاي شركت هاي هرمي در تهران گفت: بررسي هاي وزارت اطلاعات نشان مي دهد حدود دو ميليون نفر عضو شركت هاي هرمي هستند كه 88 درصد آنها مالباخته به حساب مي آيند.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي نيز روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران، جزئياتي از اين عمليات مشترك را بازگو كرد.
به گزارش خبرنگار ما، سردار «احمدرضا رادان» گفت: يكي از موضوعاتي كه موجب نگراني مردم و نظام شده شركت هاي هرمي و گلدكوئستي هستند كه تاكنون به صورت موردي و گروهي با آنها برخورد شده است. به همين دليل كار اطلاعاتي سنگيني با همكاري وزارت اطلاعات صورت گرفت و تمام شركت هاي هرمي (گلدكوئست) در تهران بزرگ شناسايي شدند به شكلي كه حتي تعداد اعضا و سران آنها نيز شناسايي شدند.
رادان افزود: طي اقدامات وسيع اطلاعاتي توسط ماموران، وزارت اطلاعات تمامي شركت هاي هرمي در تهران را شناسايي كرد و اقدامات اطلاعاتي درباره آنان انجام شد، به طوري كه جزئي ترين اطلاعات درباره هر شركت توسط سربازان گمنام امام زمان به دست آمد. حتي نقشه و كروكي دفاتر اين شركت ها و درآمد و محل نگهداري اسناد آنان نيز در اين اطلاعات مشخص شده بود.
جانشين فرمانده ناجا اعلام كرد: پس از اتمام اين عمليات افراد و سران اين شركت ها دستگير و به نقاط از پيش تعيين شده، خواهند رفت و به زودي درباره نحوه فعاليت اين شركت ها و تعداد افراد دستگير شده اطلاع رساني خواهد شد.
وي فعاليت شركتهاي هرمي را نوعي گروگانگيري و باج خواهي ناميد و افزود: ماحصل فعاليت اين شركتها خروج ميلياردها تومان از جمهوري اسلامي ايران است كه اميدواريم با اطلاعاتي كه مردم از سراسر كشور از اين شركتها اعلام مي كنند ديگر شاهد فعاليت قارچ گونه آنها نباشيم.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي اين عمليات را يكي از فعاليتهاي مشترك بين نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات عنوان كرد و گفت: اميدواريم با شناسايي و برخورد با اين شركت ها، از اين پس هيچ كس به خود اجازه ندهد در جمهوري اسلامي با چنين روش هايي مطامع خود و بيگانگان را تامين كند.
جانشين فرمانده ناجا تاكيد كرد: افراد دستگير شده به مكانهاي پيش بيني شده منتقل مي شوند كه اميدواريم با كارهايي كه از قبل صورت گرفته و پرونده هاي تشكيل شده برخورد خوب قضايي نيز با اين افراد صورت گيرد.
سردار رادان تاكيد كرد: كار سنگين اطلاعاتي توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) انجام شد و زمان زيادي صرف شد تا اين عمليات گسترده به انجام برسد. وزارت اطلاعات نقش تعيين كننده اي در اين عمليات دارد.
گزارش خبرنگار كيهان حاكي است در يكي از اين عمليات ها، آپارتماني 4طبقه در تيراژه به صورت كامل به اجاره باند عنكبوتي شركت گلدكوئست درآمده بود كه ماموران با حكم قضايي وارد اين خانه هاي تيمي شدند و با شكستن قفل در خانه و غافلگيري اعضاي اين شركت ها آنان را دستگير كردند.
يكي از اعضاي دستگير شده كوئست در اين خصوص گفت: از مدت ها قبل اقدام به عضوگيري در شركت هاي هرمي مي كرد. و چند ماه پيش اعضاي اين شركت، آپارتمان مذكور را با قيمتي بيش از 2برابر از مالك آن اجاره كردند.
يكي ديگر از اعضاي دستگير شده اين شركت در جنت آباد نيز در گفتگو با خبرنگار كيهان مبالغ دريافت شده از اعضا را بين 4 تا 11ميليون تومان عنوان كرد و مدعي شد درآمد وي در همان يك ماه حدود 500هزار تومان بوده است. يكي ديگر از دستگيرشدگان كه تحصيلات ديپلم داشت با اشاره به اينكه 3ميليون تومان براي عضويت پرداخت كرده گفت: شغل ديگري ندارم و تنها كاري كه انجام مي دهم همين كار است. اما عليرغم حق عضويت سنگيني كه پرداخت كرده ام در مدت 3ماه از فعاليتم، تنها 200هزار تومان پورسانت دريافت كرده ام.
يكي ديگر از متهمين، با اشاره به اينكه پورسانت هاي دريافتي را از طريق ايكارت هاي اعتباري به وي پرداخت مي كردند گفت: اين ايكارت ها را به بالا سري خود مي دادم و پول نقد دريافت مي كردم.
وي ادامه داد: از 100درصد سودي كه در گلدكوئست ايجاد مي شود 92درصد مربوط به سران خارج نشين اين شركت است و كمتر از 8درصد به صورت پورسانت بين اعضا تقسيم مي شود.


 



اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي معرفي پيشرفت هاي ايران

دبيركل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران، اكسپو 2010 شانگهاي را فرصتي كم نظير براي معرفي پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي اقتصادي، فرهنگي دانست و گفت: تمدن غني و تاريخ كهن اين مرز و بوم بايد به جهانيان شناسانده شود.
محمدمهدي راسخ در گفت وگو با شابا افزود: اكسپو صرفا يك نمايشگاه اقتصادي نيست، بلكه فرصتي است كه به هر كشور داده مي شود تا تمام داشته هاي خود را از تاريخ، تمدن، اقتصاد، گردشگري و فرهنگ به جهانيان عرضه كند.
دبيركل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران افزود: شش ماه براي مدت زمان برگزاري نمايشگاه در كشوري كه بيش از يك ميليارد نفر جمعيت دارد، موجب مي شود تا جمعيت بيشتري از سالن ايران ديدن كنند و به همين دليل بايد از اين فرصت به بهترين شكل بهره برد.
وي تصريح كرد: در اين نمايشگاه ايران بايد تمامي داشته هاي خود در حوزه تمدن غني و تاريخ بي نظير كشور را به دنيا نشان دهد تا مردم جهان بيش از پيش با فرهنگ ديني، اعتقادي و مذهبي بسيار ارزشمند ايرانيان آشنا شوند.
راسخ، اكسپو 2010 شانگهاي را فرصتي براي معرفي داشته هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي اقتصادي و فناوري دانست و تاكيد كرد: بايد به معرفي زمينه هاي مختلف سرمايه گذاري ايران اقدام كرد.
تمايل چين براي خريد غرفه جمهوري چك
چين علاقمند است تا غرفه چك را در اكسپو خريداري كند. يكي از دلايل انتخاب اين غرفه قابليت جابجايي اين غرفه است. قرار است در صورت توافق طرفين اين غرفه به شهري واقع در 400 كيلومتري شانگهاي انتقال يابد.
غرفه جمهوري چك در مساحت 2000 متر مربع و در گروه سي اكسپوي شانگهاي در كنار كشورهاي اروپايي قرار دارد.
پكن شهري انباشته از خودرو
تعداد خودروهاي ثبت شده در پكن پايتخت چين در سال جاري ميلادي رشد قابل ملاحظه اي داشته است.
آمارهاي دولت چين نشان مي دهد كه تا پايان سال جاري بيش از پنج ميليون دستگاه خودرو در خيابا هاي پكن تردد خواهند كرد.
مجموع تعداد خودروهاي ثبت شده در پكن در چهار ماهه اول سال ميلادي با رشد 8/23 درصدي نسبت به سال قبل به رقم 248 هزار دستگاه رسيد.
بازديد از ميوه تمدن در غرفه جمهوري چك
غرفه جمهوري چك تحت عنوان «ميوه تمدن»، شهرها را، ميوه هاي تمدن انساني در هر دوره تاريخ معرفي كرده است.
در اين غرفه با تكيه بر تاريخ و فرهنگ، ابداعات تكنيكي موثر در توسعه شهرها با استفاده از تكنولوژي هاي جديد، انرژي هاي تجديدپذير و آموزش، راه حل هايي در مورد معضلات حمل و نقل و خصوصي سازي به نمايش عموم گذاشته شده است.
اكسپو سكوي پرتاب چين به رتبه نخست اقتصاد جهان
شايد چين را بتوان يكي از خوش شانس ترين كشورهايي دانست كه در شرايط فعلي اقتصادي دنيا كه ركود بازارهاي مالي، پولي سرمايه گذاري را در بر گرفته مي تواند راه 10 ساله اقتصاد خود را با برگزاري يك نمايشگاه شش ماهه كوتاه و كوتاه تر كند.
اكسپو 2010 شانگهاي ظرف يك دوره شش ماهه 10 برابر تعداد بازديد كنندگان المپيك 2008 پكن، جذب خواهد كرد. در واقع زماني كه بازديدكنندگاني كه به اكسپو دعوت شده و از اين نمايشگاه ديدن كرده اند، به كشورهاي خود برمي گردند اهالي شانگهاي متوجه خواهند شد كه بالغ بر 40 ميليارد دلار براي آنها، انواع و اقسام زيرساخت ها مثل شاهراه ها، ترمينال هاي مسافرتي و فرودگاهي و جاده هاي اضافي ساخته شده است.
به بياني ديگر كشور چين با برگزاري اين نمايشگاه بزرگ جهاني، كل برنامه هايي كه بايد در خلال 20 سال برنامه هاي توسعه اي انجام دهد را به مرحله اجرا رسانده است، ضمن اين كه شهرت و معروفيتي كه شانگهاي در خلال برگزاري اين اكسپو كسب خواهد كرد، اين شهر را به يك مركز توسعه خدمات تجاري يا يك مركز خدمات مالي بين المللي تبديل مي كند. به نحوي كه اهميت آن بيش از هنگ كنگ خواهد شد.
برآوردها حاكي از آن است كه اكسپوي 2010 شانگهاي 6/11 ميليارد دلار درآمد عايد چين مي كند كه اين رقم 5/3 برابر رقمي است كه در خلال المپيك پكن در سال 2008 نصيب اين كشور شده است.

 



وزير نيرو: واردات كالاهاي پرمصرف برقي ممنوع مي شود

وزير نيرو با تشريح برنامه هاي وزارتخانه متبوعش براي كنترل مصرف برق در ساعات پيك مصرف شب و روز گفت: واردات كالاهاي پرمصرف برقي به شدت كنترل مي شود.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر به مناسبت اول خرداد «روز بهره وري و بهينه سازي مصرف» گفت: وزارت نيرو سال گذشته برنامه هايي را به اجرا درآورد كه بر مبناي آن توانست روشنايي را در شب مهار كرده و مصرف برق را كنترل كند.
وزير نيرو افزود: براساس اجراي همين برنامه ها، اختلاف پيك مصرف برق در شب و روز كاهش يافت، چرا كه پيك شب به دليل استفاده گسترده مردم از لامپ هاي كم مصرف، به سرعت كم شد؛ به نحوي كه اگر اين لامپ ها نصب نمي شد، اين اختلاف به زودي خود را نشان نمي داد.
وي با اشاره به صرفه جويي 2 هزار مگاواتي برق در پيك مصرف سال گذشته تصريح كرد: با نصب لامپ هاي كم مصرف، حدود 2 هزار مگاوات از پيك مصرف برق در شب كم شد، در نتيجه پيك روز خود را نشان داد و پيك روز به شب نزديك شد.
نامجو مسئله اصلي در ا نتقال پيك شب به روز را كولرهاي گازي دانست و اظهار داشت: اين كولرها كه در روز مورد استفاده قرار مي گيرند، تبديل به يكي از نگراني هاي صنعت برق كشور شده است، بنابراين وزارت نيرو در تلاش است كه در اين رهگذر كاري انجام دهد كه اين نگراني را كم كند.
وي اظهار داشت: يكي از راهكارها، جايگزين كردن انرژي هاي نو به خصوص استفاده از كولرهاي خورشيدي در پيك روز است كه نياز به انرژي الكتريكي ندارد.
نامجو از انجام مذاكرات با صنايع براي انتقال زمان مصرف به ساعاتي غير از پيك خبر داد و گفت: در پيك روز شيفت صنايع بايد به گونه اي تنظيم شود كه بيشتر استفاده از انرژي برق به ساعات غير از پيك منتقل شود.
وزير نيرو ادامه داد: وزارت نيرو شركت سابا را مامور كرده است تا بررسي هاي مناسبي در زمينه بهينه سازي مصارف انجام دهد تا بتوان همان طور كه پيك شب را به شدت كاهش داده است، پيك روز را نيز كاهش دهد، البته همكاري مردم و مصرف كنندگان برق براي اجراي اين طرح ها ضروري است.
اين عضو كابينه دهم گفت: وزارت نيرو با گمرك جمهوري اسلامي ايران و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مذاكراتي را انجام داده است تا از ورود كالاهاي پرمصرف به كشور جلوگيري كند.
وي تصريح كرد: وزارت نيرو با نگراني از واردات كالاهاي برقي پرمصرف در حال برنامه ريزي كردن براي مديريت مصرف انرژي در پيك شب و روز تابستان 89 است.

 



آغاز اجراي طرح عرضه گازوئيل بر اساس پيمايش

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از آغاز اجراي طرح عرضه گازوئيل بر اساس ميزان پيمايش خودروها خبر داد و گفت: دولت براي گازسوز شدن خودروها حدود 2/1 ميليون تومان يارانه اختصاص مي دهد.
فريد عامري در يك نشست خبري با اشاره به اجراي طرح عرضه گازوئيل براساس ميزان پيمايش خودروها گفت: هم اكنون اين طرح به صورت آزمايشي در سطح استان سيستان و بلوچستان آغاز شده است.
وي با تاكيد بر اينكه بر اساس برنامه زمانبندي پيش بيني مي كنيم تا پايان تيرماه سالجاري براي اجراي نهايي اين طرح در كل كشور مراحل آزمايشي اجراي آن به پايان برسد، اظهار داشت: با تكميل مراحل آزمايشي و دستيابي به جمع بندي نهايي زمينه اجراي اين طرح در سراسر كشور فراهم خواهد شد.
اين مقام مسئول همچنين از اختصاص يارانه 2/1 ميليون توماني دولت براي توليد خودروهاي 2گانه سوز خبر داد و بيان كرد: از اين رو در شرايط فعلي گاز سوز كردن خودروهاي دولتي نسبت به شخصي ها در اولويت قرار گرفته است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي همچنين درباره آخرين اقدام انجام گرفته براي توسعه ظرفيت جايگاه هاي CNG در شهر تهران، بيان داشت: در حال حاضر 90 جايگاه CNG در هسته مركزي شهر تهران در مدار بهره برداري قرار دارد.
وي با اشاره به نصب تجهيزات جديد در 23 جايگاه CNG تهران، اعلام كرد: با تكميل نصب اين تجهيزات ظرفيت گازرساني جايگاه هاي تهران حدود 26 درصد افزايش مي يابد.
عامري همچنين از ساخت 14 جايگاه جديد CNG در شهر تهران خبر داد و افزود: در حال حاضر عمليات اجرايي ساخت برخي از جايگاه هاي CNG به پايان رسيده كه منتظر نصب انشعابات برق اين جايگاه ها هستيم.
مديرعامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: علي رغم آنكه در مذاكرات صورت گرفته با شهرداري تهران بر تحويل 60 قطعه زمين براي احداث جايگاه هاي CNG در كوتاه ترين زمان تاكيد شده بود، متاسفانه تاكنون تنها پنج قطعه زمين تحويل قطعي شده است.

 



كارمندان پس از خروج از تهران تا 10 سال امكان بازگشت ندارند

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تأكيد كرد: كارمندان پس از خروج از تهران تا 10 سال امكان بازگشت ندارند.
لطف الله فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در گفتگو با فارس با يادآوري اينكه آئين نامه تشويق كارمندان دولتي براي خروج از تهران براساس ماهها كار كارشناسي و در نظر گرفتن همه جوانب تدوين شده است، اظهار داشت: دولت براي اجراي تعهدات مربوط به خود مبني بر اختصاص مشوق هاي اعلام شده در اين آئين نامه نهايت تلاش خود را انجام خواهد داد.
وي در پاسخ به سأالي مبني بر امكان شكايت كاركنان دولت از اين آئين نامه به ديوان عدالت اداري نيز گفت: ما تمامي شرايط و زواياي قانوني را در نظر گرفته ايم و با توجه به اينكه هيئت تطبيق مصوبات دولت با قوانين در مجلس شوراي اسلامي ايرادي به اين آئين نامه نگرفته است، لذا به نظر نمي رسد امكان شكايت از اين موضوع وجود داشته باشد.
معاون رئيس جمهور همچنين با اعلام اينكه كارمندان پس از خروج از تهران تا 10 سال امكان بازگشت ندارند، افزود: اگر مشكلي در زمينه ارائه مشوق هاي اعلام شده وجود داشته باشد، كارمندان مي توانند با اعلام اين موضوع، از ما بخواهند تا آن را پيگيري كنيم.

 



500 ليتر بنزين آزاد در ماه با كارت سوخت

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: مرحله دوم طرح فعال سازي نرخ دوم بنزين در كارت هوشمند از امروز آغاز مي شود.
عليرضا ضيغمي در نشست خبري خود گفت: هموطنان مي توانند با مراجعه به جايگاه ها در صورت تمام شدن ميزان بنزين يارانه اي خود از بنزين آزاد با كارت شخصي استفاده نمايند.
ضيغمي با بيان اينكه براي استفاده از بنزين آزاد مي بايست حتما بنزين سهميه اي كارت تمام شده باشد، افزود: ميزان مصرف بنزين آزاد توسط كارت هاي شخصي تا سقف ماهانه 500 ليتر همچون گذشته لحاظ گرديده است.
وي اضافه كرد: بيش از يك هزار و 400 تلمبه در جايگاهها براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده است.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران اضافه كرد: كارت هاي بنزين كه نزد جايگاه داران قرار داشت همچنان باقي خواهد ماند تا در صورتي كه افرادي كه كارتشان مشكلي داشت براي دريافت بنزين از كارت جايگاه داران استفاده نمايند.
ضيغمي درخصوص جايگاه هاي توزيع گاز سي ان جي گفت: سال گذشته 700 جايگاه سي ان جي آماده داشتيم كه امروز اين رقم به يك هزار و 278 جايگاه رسيده است و تا پايان سال اين رقم به يك هزار و 800 جايگاه افزايش خواهد يافت.
وي افزود: افزايش جايگاه ها بيانگر آن است كه ميزان استفاده از گاز سي ان جي افزايش يافته و از مصرف بنزين كاسته شده است.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران با بيان اينكه وزارت نفت تسهيلات بانكي حدود 400 تا 450 ميليون تومان به افرادي كه قصد راه اندازي جايگاه هاي توزيع گاز سي ان جي را دارند، تخصيص خواهد داد، گفت: هزينه راه اندازي هر جايگاه مبلغي حدود 950 ميليون تومان است كه بخشي از آن را وزارت نفت به صورت تسهيلات ارائه مي كند.ضيغمي اظهار داشت: شهرداريهايي كه تمايل داشته باشند جايگاه احداث نمايند تمام هزينه راه اندازي را وزارت نفت متقبل خواهد شد.

 



به منظور معرفي 1300 پروژه استاني صورت مي گيرد
گردهمايي بزرگ 300 سرمايه گذار خارجي و داخلي امروز در شيراز

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي از برگزاري بزرگترين همايش سرمايه گذاري خارجي كشور از امروز در شيراز با حضور مقامات و مديران ارشد نظام، سرمايه گذاران خارجي، ايرانيان مقيم خارج از كشور و سرمايه گذاران داخلي خبر داد.
بهروز عليشيري افزود: در اين همايش حضور 300 سرمايه گذار از جمله سرمايه گذاران خارجي و ايرانيان مقيم خارج از كشور قطعي شده و همه استانهاي كشور اين فرصت را يافته اند تا پروژه هاي خود را به شركاي بالقوه خارجي خود معرفي كنند.
عليشيري افزود: «همايش ائتلاف سرمايه» در شيراز فرصت مناسبي را فراهم خواهد كرد تا پروژه هاي كشور طي دو روز در 8 كارگروه تخصصي با حضور استانداران منتخب كشور، مديران عامل بانكها، معاونين وزراي تخصصي دستگاهها، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان اتاق بازرگاني، مديران ارشد شركتهاي بخش خصوصي و تعاوني و نمايندگان سازمان سرمايه گذاري به سرمايه گذاران خارجي ارائه شود.
وي بيان داشت: انتظار مي رود 1000 پروژه به طور عام و 300 پروژه منتخب از طريق نمايشگاه تخصصي معرفي فرصتهاي سرمايه گذاري و همچنين كارگروههاي تخصصي به سرمايه گذاران عرضه شود.
رئيس كل سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران تاكيد كرد: اين همايش با مشاركت دبيرخانه شوراي عالي ايرانيان و استانداري فارس سازماندهي شده است و انتظار مي رود با عنايت به تنوع بخشي موضوعي و تفاوت در اندازه طرحهاي عرضه شده زمينه مناسب جلب و جذب سرمايه گذاري خارجي فراهم شود.

 



رئيس صندوق بين المللي پول: بحران مالي اروپا، تهديدي جدي عليه رونق اقتصاد جهان است

رئيس صندوق بين المللي پول با اعلام اينكه بحران اقتصادي اروپا تهديدي جدي عليه رونق اقتصاد جهان است، گفت: كشورهاي منطقه يورو بايد با كنترل بدهي و كسري بودجه از گسترش و تشديد بحران جلوگيري كنند.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست، دومينيك استراس كان تصريح كرد، اين ايده و تفكر كه شما اتحاديه پولي تشكيل دهيد ولي هر كس هر كاري خواست انجام دهد درست نيست. كشورهاي عضو يورو بايد با همكاري و هماهنگي بيشتر و نزديكتر با بحران مالي مقابله كنند.
اظهارات كان در حالي است كه يونان نخستين مرحله از كمكهاي مالي 110 ميليارد يورويي را از اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول دريافت كرده است.
وي افزود، تا زماني كه بحران بدهي و كسري بودجه اروپا به طور كامل حل نشود رشد اقتصادي منطقه يورو پايين خواهد بود. كشورهاي اروپايي بايد سياستهاي مالي و پولي هماهنگي اتخاذ كنند نه اينكه هر كشوري هر كاري خواست انجام دهد. بي شك بحران اقتصادي اروپا تهديدي جدي عليه رشد و رونق اقتصادي جهان خواهد بود.
وي گفت، كشورهاي اروپايي ده سال پيش اتحاديه مشترك پولي تشكيل دادند و بانك مركزي اروپا تصميم گير اصلي درخصوص سياستهاي پولي و مالي است. البته كشورهاي اروپايي بايد در كليه زمينه هاي مربوط به سياستهاي اقتصادي مثل نرخ مالياتها بودجه و قوانين اقتصادي هماهنگ باشند.
تظاهرات و اعتصاب هاي سراسري در يونان
در پي بحران شديد اقتصادي در يونان و اصرار دولت جورج پاندرو، نخست وزير يونان براي كاهش هزينه ها، بار ديگر اعتصاب و تظاهرات يونان را فرا گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها همزمان با اعتصاب گسترده سراسري در بنادر، ايستگاههاي اتوبوس و حتي متروي آتن، بيش از 20هزار معترض در شهر آتن به سوي پارلمان تظاهرات كردند.
معترضان در بيرون از ساختمان پارلمان يونان فرياد مي زدند «دزدان، دزدان»، اما تلاش نكردند كه موانع ايجاد شده توسط پليس ضدشورش در مقابل پارلمان را از بين ببرند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، جورج پاندرو، نخست وزير يونان كه به لبنان سفر كرده است، اعلام كرد كه وي با اكثر اين معترضان همدردي مي كند.
وي گفت: مردم يونان در حال ابراز ديدگاه هايشان در مورد بحران اقتصادي در اين كشور هستند و اين دردناك است. من اين موضوع را مي فهمم. ما همچنين مي دانيم كه بايد براي تبديل اقتصاد يونان به يك اقتصاد رقابتي و پويا تغييراتي اعمال كنيم.
اتحاديه هاي مختلف پيش تر به شدت از اقدامات سختگيرانه دولت يونان براي جبران كسري بودجه دولت انتقاد كرده بودند.
طي اين اعتراض ها چندين اعتصاب عمومي برگزار شده بود كه در اعتراض عمومي پنجم مه سه كارگر از جمله يك زن باردار كشته شدند.
معترضان در تظاهرات اخير ياد اين سه قرباني را گرامي داشتند.
همچنين حدود 5000 معترض نيز در شهر تسالونيكي، دومين شهر بزرگ يونان، تظاهرات كردند.
گفتني است يونان براي كاهش هزينه ها قصد دارد دست به كاهش سطح حقوق و پاداش كارمندان دولت و همچنين افزايش ماليات بر مصرف و فروش بزند كه همين امر موجي از اعتراضات را در اين كشور به راه انداخته است.
هشدار صندوق بين المللي پول نسبت به افزايش بدهي ژاپن
صندوق بين المللي پول از ژاپن خواست از آوريل 2011 نسبت به كاهش بدهي هاي عمومي خود اقدام كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، جيمز گوردون مشاور ارشد صندوق بين المللي پول تاكيد كرد، كاهش بدهي به يكي از مهمترين اولويتهاي اقتصادي ژاپن در سال 2011 تبديل خواهد شد. دولت ژاپن همچنين بايد ماليات بر مصرف را نيز به تدريج افزايش دهد.
صندوق بين المللي پول بر اين باور است كه در سال مالي 2011 ژاپن بايد بدهي هاي خود را كاهش دهد.
هيات كارشناسي صندوق بين المللي پول به رياست جان ليپسكي معاون اول صندوق براي ديدار با مقامهاي ژاپني به توكيو سفر كرده است. ميزان بدهي هاي ژاپن هم اكنون به بيش از 200 درصد توليد ناخالص داخلي رسيده است كه اين رقم بالاترين ركورد در بين كشورهاي توسعه يافته و صنعتي است.
افزايش بدهي هاي ژاپن بيشتر مربوط به اجراي سياستهاي محرك مالي و اقتصادي در دهه 1990 و بحران اقتصادي و مالي سال 2008 است. كارشناسان اقتصادي دهه 1990 ميلادي را دهه از دست رفته براي ژاپن نامگذاري كرده اند.

 



وزير كار و امور اجتماعي: نرخ بيكاري 3/11 درصد است

وزير كار و امور اجتماعي با تكرار مجدد نرخ بيكاري 3/11 درصدي پاييز سال گذشته و بدون اشاره به نرخ بيكاري 8/13 درصدي زمستان 88 گفت: هم اكنون اشتغال در كشور متولي واحدي ندارد.
به گزارش خبرگزاري مهر، عبدالرضا شيخ الاسلامي در خصوص آخرين نرخ بيكاري كشور به نرخ پاييز 88 اشاره كرد و بدون بيان نرخ بيكاري 8/13 درصدي زمستان 88، نرخ بيكاري را براي پاييز 3/11 درصد اعلام كرد. در حالي كه نرخ بيكاري سال 88 نيز 9/11 درصد اعلام شده است. وزير كار و امور اجتماعي در پاسخ به اين سوال كه مسئوليت اشتغال كشور با چه دستگاهي است؟ اظهار داشت وزارتخانه متبوعش مسئول اجراي قانون كار است كه اگر به وظايف خود به خوبي عمل كند به صورت غيرمستقيم در ايجاد اشتغال، سرمايه گذاري و بهبود فضاي كسب و كار مفيد خواهد بود. وي با تاكيد بر اينكه بحث اشتغال در كشور متولي واحدي ندارد و دولت و مردم به عنوان بخش خصوصي و تعاوني كه نقش آفرينان اصلي صحنه اقتصاد هستند، بايد در اين زمينه تلاش كنند، بيان داشت: علاوه بر اينكه وزير كار هستم دبير شوراي عالي اشتغال نيز هستم كه از اين طريق به رونق فضاي كسب و كار در كشور كمك خواهم كرد.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14