(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه اول خرداد 1389- شماره 19650

آتش فتنه در مسجد لولاگر

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




آتش فتنه در مسجد لولاگر

فتنه در خانأ پارسيان
اگرچه در فرايند تبليغات حضور هواداران نامزدها در خيابانها و استفاده از روشهاي جديد راه اندازي كارناوالهاي تبليغاتي، ايجاد زنجيره انساني، بوق زدن و راه بندانها برخي درگيريها ميان حاميان نامزدها به وجود آورده بود، اما وقايع پس از انتخابات از فتنه جديد طراحي شده اي حكايت مي كرد.
در شنبه پس از انتخابات آشوبهايي در بخشهاي پراكنده شمالي و مركزي تهران رخ داد كه هدف اصلي عده اي از طيفهاي راديكال جريان اصلاحات، يعني تدارك آشوب براي شكست را روشن ساخت. آنان كه بي علاقگي خود را به پيگيري مسيرهاي قانوني نشان دادند، بحران آفريني و ايجاد درگيري را در دستور كار خود قرار دادند.
در روزهاي بعد انجمن به اصطلاح اسلامي دانشكده حقوق و علوم سياسي با نصب انالله و انا اليه راجعون بر روي تابلو اعلانات خود به بهانه تقلب در انتخابات، جشن ملي 40 ميليوني ملّت را تسليت گفت. در ظهر همان روز نيز نزديك به 100 تا 150 نفر از همان طيف با تجمع در برابر درب خيابان 16 آذر و سپس هجوم به خيابان انقلاب و بعد هم ميدان انقلاب خيابان كارگر بلوار كشاورز پارك لاله و درنهايت هم تجمع در برابر وزارت كشور اعتراض خود را نسبت به نتيجه انتخابات اعلام كردند. اما در ادامه عده اي اراذل و اوباش كه رهبري اين تجمع را هم بر عهده داشتند با آتش كشيدن سطلهاي زباله و سنگ انداختن به شيشه هاي خودروها و. . . استارت آشوب را زدند و در ادامه همان گروه به علت اين كه نيروي انتظامي نمي تواند وارد دانشگاه و خوابگاه دانشجويان شود با پناه بردن به كوي دانشگاه و سنگ انداختن به ماشينهاي در حال حركت و قبل از آن هم شكستن شيشه بانكها و مغازه ها و. . . هنرنمايي كردند.
اما اين اتفاق در شب بعدي بدين منوال ادامه يافت. اراذل و اوباش با گروگانگيري 2 نفر از نيروهاي انتظامي باعث مي شوند تا يگان انتظامي و تعداد زيادي از نيروهاي لباس شخصي به داخل دانشگاه يورش ببرند و اين آغاز اتفاق تلخ بود. بنا به گفته بسياري از ساكنين خوابگاههاي دانشجويي، بسياري از لباس شخصيها با لباسهاي عجيب و بازوان خال كوبي شده به دانشجويان حمله كرده و با فحاشيهاي مكرّر آنها را از اتاق بيرون كرده و مورد ضرب و شتم قرار دادند. بعد از اين اتفاقات تعدادي از مريض احوالان سريعاً با انتساب اين موضوع به بسيج دانشجويي دانشگاه تهران در تلاش براي موج سواري جهت اهداف خودشان شدند. 1 در اين ميان تعدادي از اراذل و اوباش با صورتهاي پوشيده سبز رنگ اقدامات خرابكارانه اي را انجام دادند. در جريان آشوهاي پس از انتخابات، تعدادي بانك خصوصي و دولتي و بسياري از مغازه ها و مراكز خدماتي و تعدادي موتور، خودروي شخصي و اتوبوسها و سطلهاي زباله شهرداري توسط آشوبگران تخريب و به آتش كشيده شد و تعدادي از هموطنان نيز در اين درگيريها كشته و مجروح شدند. علاوه بر مراكز عمومي و اموال مردم، چندين مسجد مورد تعرض آشوبگران قرار گرفت كه در اين ميان، مسجد لولاگر در تقاطع خيابان آذربايجان - نواب به آتش كشيده شد. همچنين در منطقه سعادت آباد به خانه چند تن از مسئولان وزارت كشور حمله شد.
در حالي كه اعترافات برخي آشوبگران در حين بازجويي حاكي از استفاده مواد مخدر و توهم زا توسط آنان بوده است، گروهي از عوامل مسلح مرتبط با گروهك تروريستي منافقين كه در جريان اغتشاشات تهران به صورت كور به تجمعهاي خياباني و نيروهاي انتظامي تيراندازي كرده بودند دستگير شدند. 2
به گزارش ايرنا، فرماندهي اين آشوبها برعهده اتاق فرماني متشكل از برخي نيروهاي سياسي و عناصر بازنشسته برخي نهادهاي امنيتي قرار داشت. آنان با تشكيل كميته هاي زيرمجموعه با چرخش لحظه به لحظه در سطح شهر، آشوبها را پايه ريزي مي كردند. دستگيري برخي افراد با لباسهاي چريكي شهري و سبك كه حتي در ميان آنها برخي از دختران ساكن مناطق مرزي بودند، خود مؤيد همكاري اتاق فرمان آشوب با برخي گروهكهاي ضد انقلاب بود. 3
در روز شنبه 30 خرداد عده اي از آشوبگران با حمله به ناحيه مقاومت بسيج مقداد و چند حوزه ديگر بسيج با آتش زدن درب آن قصد ورود به آن جا را داشتند كه در اين ميان تيراندازيهايي از سوي دو طرف انجام شد و منجر به كشته شدن تعدادي گرديد. با ايجاد اغتشاشهاي خياباني در سطح شهر تهران و افزايش دامنه آشوبها و كشته شدن تعدادي از هموطنان، ميرحسين موسوي در بيانيه اي اعلام كرد: «از همگان درخواست مي كنم بعد از ظهر روز پنجشنبه 28 خرداد به هر صورت ممكن، اعم از اجتماع در مساجد و تكايا و با برگزاري راهپيماييهاي مسالمت آميز با استفاده از نمادهاي سوگواري همدردي خود را با بازماندگان اعلام كنند. » وي به همراه كروبي با برگزاري مراسم ختم براي كشته شدگان، سعي در انحراف افكار جامعه داشت. اين در حالي بود كه برخي كشته شدگان، دروغين و در جهت تحريك و تشويش اذهان مردم، ساخته و پرداخته تاكتيكهاي جنگ رواني بود. جالب اين كه مهندس موسوي به جاي آرام نمودن اوضاع كشور به آشوبها دامن مي زد و از آشوبگران حمايت مي كرد. او به جاي اعلام برائت از آشوبگران و جدا كردن راه خود از آنان آب به آسياب آنها مي ريخت. وي با سر زدن به خانواده هاي كشته شدگان دروغين با تبرئه خود، گناه خونهاي ريخته شده را به گردن ديگران و بويژه نظام مي انداخت. او با اين كارهاي نمايشي، خوراك تبليغاتي بسيار خوبي براي شبكه هاي خبري معاند فراهم كرد و آنان ساعتهاي زيادي از برنامه هاي خود را به پوشش سخنان و موضع گيريها و حمايت از ميرحسين موسوي و اغتشاش گران اختصاص دادند.
در پي انفجار بمب صوتي در حرم مطهر حضرت امام(ره) شايعه بمب گذاري در برخي اماكن و معابر عمومي در سطح جامعه شكل گرفت. در اين ميان محسني اژه اي (وزير اطلاعات) در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما از نيّت برخي عناصر براي بمب گذاري در زمان برگزاري انتخابات در امامزاده چيذر - حسينيه ارشاد و حسينيه فاطميون خبر داد. وي همچنين با اشاره به تشكيل ستادي تحت عنوان ستاد انتخابات در وزارت اطلاعات و دنبال كردن مسايل انتخابات گفت: «در آستانه انتخابات مقداري فضا بازتر مي شود و چون مردم يك هيجانات انتخاباتي دارند، احتمال اين كه جريانات ضد انقلاب، بدخواهان، اپوزيسيون در داخل و خارج بخواهند يك سوء استفاده اي از اين فضا بكنند، وجود داشت، بنابراين وزارت اطلاعات در اين مقطع متمركز مي شود و مجموعه فعاليتها را پيشگيري مي كند» وي به اقدام برخي گروههاي معاند اشاره و بيان داشت: «دو كار را مي خواستند انجام دهند؛ يكي اقدام تخريبي با بمب گذاري و از طريق نزديك كردن خودشان به برخي ستادهاي انتخاباتي و خصوصاً يك ستاد و حتي در آن ستاد فعاليت مي كردند و بعد مي خواستند در جريان سفر تبليغاتي آقاي موسوي دو هدف را به صورت همزمان پيگيري كنند. يعني انفجارهايي را در داخل و خارج از برنامه و محلي كه آقاي ميرحسين موسوي مي خواست در آن جا سخنراني كند، انجام دهند كه به اصطلاح وضعيت را ناامن كرده و ديگر اين كه انفجارها را به گردن حكومت، نظام و يا احياناً نامزد ديگري بيندازند. در حالي كه اين جريان نه آقاي موسوي را قبول داشت و نه آقاي كروبي را. ولي خودشان را به ستاد آقاي كروبي نزديك كرده و در ستاد آقاي كروبي فعاليت مي كردند و مي خواستند برنامه آقاي موسوي را به هم بزنند. »4
در همين رابطه پليس اطلاعات و امنيت تهران بزرگ در اطلاعيه اي اعلام كرد كه پس از بازرسي ساختماني با مجوز قضايي، واقع در ميدان هفت تير كه متعلق به ستاد انتخاباتي يكي از نامزدها بوده است، اسناد و مدارك بسياري در خصوص ارتباط اين ستاد با رسانه هاي معاند كشف شده است. 5
همچنين وزير اطلاعات از نقش برخي سياسيون در آشوبهاي اخير خبر داد. 6 دخالت برخي عناصر سياسي وابسته به جريان اصلاح طلبي در حوادث پس از انتخابات منجر به دستگيري اين افراد گرديد.
دستگيري چهره هاي سرشناس سياسي اصلاحات كه در بينشان بهزاد نبوي - عبدالله رمضان زاده - محمدعلي ابطحي - سعيد حجاريان - محمد عطريانفر - هدايت آقايي - احمد زيدآبادي - محسن ميردامادي - مصطفي تاج زاده - محسن صفايي فراهاني - محسن ايمن زاده - محمد قوچاني و سعيد شريعتي و. . . حضور داشتند، موجب اعتراض گروهها و احزاب دوم خردادي شد. مهدي كروبي از كانديداهاي شكست خورده دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، ضمن اعتراض به دستگيري آنان با حضور در منازل اين متهمان با خانواده ايشان ابراز همدردي كرد!7 همچنين برخي از رسانه ها از ديدار خانواده بازداشت شدگان با هاشمي رفسنجاني خبر دادند. 8 آيت الله جنتي (دبير شوراي نگهبان) در خطبه هاي نماز جمعه 9 مرداد خود با اشاره به اين ابراز همدرديها گفت: «محركان پشت پرده برخيها را به اين راه كشاندند و اكنون براي آنها فاتحه مي خوانند. در حالي كه بايد از آنها عذرخواهي كنند و بگويند كه ما فتنه كرديم و شما كشته شديد. »9
حسينعلي منتظري (قائم مقام بركنار شده رهبري) نيز در واكنش به دستگيري برخي اصلاح طلبان با صدور پيامي نوشت: «متأسفانه از اين بهترين فرصت بدترين استفاده شد. با اعلام نتايجي كه هيچ عقل سليمي آن را نمي پذيرد و براساس شواهد موثق! تغييرات عمده اي در آراي مردم داده شده است!!!».
وي با انتقاد از برخورد با آشوبگران نوشت: «در جلوي چشم جهانيان به جان فرزندان اين مردم و اين مملكت افتاده و با شدّت و خشونت كامل با زنان و مردان بي دفاع و دانشجويان عزيز برخورد كرده و آنها سركوب و مضروب و دستگير نمودند و اينك به دنبال تسويه حسابهاي سياسي با فعالان و انديشمندان و روشنفكران برآمده و عده كثيري را كه بعضاً از مسئولين بلندمرتبه نظام جمهوري اسلامي بوده اند بي جهت دستگير و بازداشت مي كنند».
كيف انگليسي!
آنچه در روزهاي پس از انتخابات و آرامش نسبي مناطق آشوب زده مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، اعلام محاكمه علني دستگيرشدگان بود. دادستان عمومي و انقلاب تهران در اطلاعيه اي در آستانه برگزاري محاكمه علني متهمان آشوبها بيان داشت: «در بين متهمان اشخاصي هستند كه از روي تصاوير به دست آمده از آنها در هنگام ارتكاب جرم توسط مردم بيدار و آگاهمان شناسايي و بازداشت شده اند. »10 در ميان بازداشت شدگان كه برخي چهره هاي سياسي نيز حضور داشتند، در دادگاه اعترافات تكان دهنده اي را انجام دادند. محمدعلي ابطحي (حامي كروبي) در دفاعيات خود در دادگاه به تلاش اصلاح طلبان براي محدود كردن رهبري، القاي تقلب براي گسترش دامنه آشوب، هم قسم شدن هاشمي، خاتمي و موسوي و قصد هاشمي براي انتقام گيري از رهبري و رئيس جمهور اعتراف كرد. وي با اشاره به اين كه تقلب اسم رمز آشوبها بود گفت: «تقلب واقعاً در ايران وجود نداشت. چرا كه در انتخابات 84 وقتي فاصله كروبي و احمدي نژاد كمتر از نيم ميليون بود، وزارت كشور خاتمي نپذيرفت كه كلمه تقلب مطرح شود لذا كروبي تخلّف در انتخابات را مطرح كرد و بنده تعجب مي كنم كه در اين انتخابات با وجود اختلاف 11 ميليوني چگونه بحث تقلب پذيرفته مي شود. اين در حالي است كه همانهايي كه 500 هزار اختلاف را تقلب نمي خواندند امروز 11 ميليون را تقلب مي خوانند. »11
در پي اين اظهارات ابطحي، دفتر هاشمي با صدور اطلاعيه اي اعترافات ابطحي در خصوص هم قسم شدن هاشمي با خاتمي و موسوي را تكذيب كرد. 12 محمد عطريانفر (عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران) نيز در اوّلين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات خود با تأكيد بر اين كه جريان اصلاحات در پي اين بودند كه قانون اساسي را طوري نمود دهند كه نقطه مقابل رهبري و نظام شود، گفت: «در پناه حادثه دوم خرداد كه اتفاقي به نام مردم و نظام افتاده بود، از اين فضا تلقي اشتباه كرديم و نشان داديم كه ظاهراً آنها را مي توانيم در تقابل يكديگر قرار دهيم و در اين جا اعتراف مي كنم كساني كه مي خواهند مطلقيت ولايت فقيه را سلب كنند معنويت نظام را مي گيرند. »
كيان تاج بخش (از رابطين بنياد سوروس) در اين جلسه از ارتباط سيستماتيك نهادهاي اطلاعاتي آمريكا و عناصر اصلاح طلب تحت پروژه سري رديف 2 با هدف براندازي نرم پرده برداشت. 13 مصطفي تاج زاده (معاون سياسي وزارت كشور اصلاحات) نيز با اشاره به اين مطلب كه تقلب در انتخابات وجهي نداشت اظهار كرد: «بمحض اين كه انتخابات تمام شد. من از بچه هاي استانها سؤال كردم. احساس كردم كه انتخابات را باخته ايم ولي فاصله را 3 به 1 نمي دانستيم. » محسن صفايي فراهاني (عضو جبهه مشاركت) در اين باره گفت: «به هيچ وجه نمي توان پذيرفت كه در اين انتخابات تقلب شده است. »
در اوّلين جلسه دادگاه متهمان برخي افراد به اقدامات ضد امنيتي خود اعتراف نمودند. امير رضا عارفي (از متهمان) از طرح بمب گذاري در برخي حوزه هاي انتخابات رياست جمهوري و عماد بهور (از ديگر متهمان) از تلاش براي تضعيف نظام اسلامي و به قدرت رساندن نهضت آزادي خبر داد. ميثم قرباني به ساخت و پرتاب نارنجك دست ساز با استفاده از پوشش لباس فرم سپاه پاسداران - مهدي فتاح بخش به حمله به مراكز نظامي با مواد آتش زا - زيبا عسكري به اقدام عليه امنيت كشور از طريق حمل و نگهداري نارنجك جنگي - محمد درمنكي فراهاني و كيانا سعيدفر به ارسال خبر و عكس به خارج كشور جهت تدارك خوراك تبليغاتي رسانه هاي معاند - مهرداد ورشويي به ايجاد ضرب و شتم مأمورين بسيج در حين انجام مأموريت و. .. اعتراف كردند.
بسياري از اصلاح طلبان و بويژه اپوزيسيون خارج از كشور پس از اعترافات ابطحي و عطريانفر كه از شبكه اوّل سيما نيز پخش شد، مدعي شدند كه اين اظهارات تحت فشار و شكنجه و با خوراندن قرص و آمپول سحرآميز بوده است. حزب مشاركت با انتشار بيانيه اي نگراني خود را اين گونه ابراز كرد:
«بيم آن مي رود با توجه به روندي كه تاكنون سپري شده است بسياري از آنها تحت شرايط نامساعد و اعتراف گيري قرار گرفته و از طبيعي ترين حقوق قانوني و شهروندي خود نيز محروم باشند. »14
ولي از سوي ديگر بسياري از فعالان سياسي سخنان ايشان را كودتا عليه اصلاح طلبان و زلزله سياسي و افشاگري سران كودتا خواندند. علأالدين بروجردي (رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس) بهترين شيوه انتقال واقعيتها را اظهارنظر مستقيم متهمان15 و آيت الله حيدري (عضو مجلس خبرگان) دادگاه متهمان اغتشاشات اخير را مايه رسوايي كانديداهاي مختلف دانستند. 16 در حالي كه ابطحي و عطريانفر طي مصاحبه تلويزيوني ادعاهاي رسانه هاي خارجي در خصوص غير عادي بودن حالتشان و خوراندن قرص و غيره را توهين به فهم مردم دانستند، دري نجف آبادي (دادستان كل ّ كشور) هم مبناي قضاوت متهمان دادگاههاي اخير را اسناد به دست آمده بيان كرد. 17 دومين جلسه رسيدگي به اتهامات متهمان آشوبهاي پس از انتخابات با اعتراف آنان به ارتباطات وسيع با سرويسهاي جاسوسي بيگانه همراه شد. محمدرضا علي زماني در اظهارات خود، ضمن اشاره به ارتباط خود با موساد، هدف فعاليتهاي انجمن پادشاهي ايران را از بين بردن پايه هاي ديني مطرح كرد. آرش رحماني از ديگر متهمان، مأموريت خود را ايجاد انفجار در شعب اخذ رأي بيان نمود. رضا رفيعي فروشاني با بيان اين كه در فيس بوك صفحه اي داشتم كه با استفاده از اين صفحه براي موسوي تبليغات انجام مي دادم؛ اظهار داشت: «پس از انتخابات با موبايل فيلمبرداري كرده و آنها را روي صفحه فيس بوك قرار مي دادم اما پس از مدتي ايميلي دريافت كردم كه گفته بود سيا قصد ارتباط با شما دارد. » ناصر عبدالحسيني در اعتراف خود از آموزش آتش زدن اتوبوس خبر داد. اما مير محمدحسين رسام (كارمند محلي و تحليلگر ارشد سفارت انگليس در تهران) كه در جريان اغتشاشات پس از انتخابات دستگير شده بود در سخنان خود در دادگاه با بيان تماس دائم ديپلماتهاي انگليسي با ستاد موسوي، از ارتباط مستمر سفارت انگليس با ستاد انتخاباتي موسوي پرده برداشت. او افزود فعاليتهاي وي با اطلاع يكي از مشاوران اين ستاد بوده است. در پي برگزاري دور دوم دادگاه رسيدگي به پرونده عوامل كودتاي مخملي كه در آن از نقش برجسته برخي كشورهاي غربي بويژه انگليس و فرانسه در اغتشاشهاي پس از انتخابات پرده برداشته شد، اين كشورها به همراه اتحاديه اروپا تلاش كردند با متهم كردن ايران به نقض ضوابط ديپلماتيك، بر مداخلات خود در امور ايران سرپوش بگذارند. در همين راستا لندن از اتحاديه اروپا خواست عليه محاكمه آشوبگران بيانيه صادر كند. سومين جلسه دادگاه در حالي اجرا شد كه اكثر متهمان ضمن بيان اين مطلب كه مجوز تخريب اموال عمومي در ستاد موسوي صادر مي شد تأكيد كردند كه ما فريب خورديم و دادگاه جاي كساني است كه ما را فريب دادند. اين دادگاه كه با نمايش كليپي از اقدامات مخرب آشوبگران همراه بود، وكلاي مدافع متهمان به دفاع از موكل خود پرداختند.
1-كيهان، 2/4/.1388
2- ايران، 1/4/.1388
3- همان، 10/4/.1388
4- ايران، 9/4/.1388
5- ايران، 4/4/.1388
6- كيهان، 25/4/.1388
7- اعتماد ملي، 13/4/.1388
8- صداي عدالت، 14/4/.1388
9- ايران، 10/5/.1388
10- ايران، 8/5/.1388
11- همان، 11/5/.1388
12- كيهان، 12/5/.1388
13- كيهان، 11/5/.1388
14- صداي عدالت، 18/4/.1388
15- ايران، 12/5/.1388
16- كيهان، 12/5/.1388
17- همان، 17/5/.1388
پاورقي

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14