(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3 خرداد 1389- شماره 19652

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
متكي در ديدار سفيرجديد عربستان: ايران وعربستان نقش راهبردي درحل و فصل مسائل منطقه دارند
فعالان سياسي و دانشگاهي اظهار كردند: وقف دانشگاه آزاد بهانه اي براي فرار از اجراي قانون است
سفير ايران در لاهه:
جمهوري اسلامي از فرصت حضور در كنفرانس بازنگري اساسنامه ديوان كيفري بين المللي استفاده مي كند
نماينده لبنان در سازمان ملل: موضوع ايران در زمان رياست لبنان بر شوراي امنيت مطرح نمي شود
افسر سيا: ايران مي تواند منطقه را براي نظاميان آمريكايي به جهنم تبديل كند
تحريف واژه ها ، ابزار تسلّط بيگانگان
طالباني: تهران دخالتي در امور داخلي عراق ندارد
اعتراض ايرانيان مقيم آمريكا به تبليغات ضدايراني در اين كشور
سردار وحيدي در جمع خبرنگاران: واكنش آمريكا به بيانيه 3 جانبه نشان دهنده بي عقلي آنهاست
در راستاي عقب نشيني تل آويو از گزينه نظامي حالوتس :
با برقراري صلح با همسايگان مي توان ايران را منزوي كرد
ابلاغ قانون بودجه 1389 به دستگاه هاي دولتي
تحليلگر ارشد روسي: لغو تحريم هاي آمريكا عليه شركت هاي روس به اعتبار روسيه ضربه مي زند



متكي در ديدار سفيرجديد عربستان: ايران وعربستان نقش راهبردي درحل و فصل مسائل منطقه دارند

وزير خارجه كشورمان، ايران وعربستان را داراي نقش راهبردي درحل و فصل مسائل منطقه اي دانست.
«محمد بن عباس بن حمزه الكلابي» سفير جديد عربستان سعودي در تهران،در ديدار با منوچهر متكي، رونوشت استوارنامه خود را تسليم كرد.
وزيرامور خارجه كشورمان در اين ديدار ضمن خوش آمدگويي به سفير جديد عربستان اظهار داشت: شروع به كار سفراي جديد دو كشور مي تواند زمينه ساز برداشتن گام هاي بزرگ در روابط دو جانبه باشد.
متكي افزود: جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي دوكشور مهم در سطح منطقه اي و بين المللي هستند و نقش راهبردي درحل و فصل مسائل منطقه اي دارند.
وي اظهارداشت: ما از ارتقاء روزافزون همكاري ها استقبال مي كنيم و چشم انداز روابط، نويد دهنده فضاي جديدي است.
وزير امورخارجه كشورمان، جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي را داراي منافع و نگراني هاي مشترك دانست وتصريح كرد: تعامل گسترده دو كشور موجب افزايش همكاري هاي منطقه اي و رفع مشكلات جهان اسلام خواهد شد.
سفير جديد عربستان نيز با تشكر از استقبال خوب مقامات ايراني افزود: با حمايت هاي طرف ايراني تلاش خواهم كرد روابط دو جانبه را در تمامي زمينه ها گسترش دهم.
وي همچنين نقش جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه اي را بسيار مهم ارزيابي كرد و بر لزوم استفاده از اين ظرفيت ها براي پيشبرد اهداف كشورهاي اسلامي تاكيد كرد.

 



فعالان سياسي و دانشگاهي اظهار كردند: وقف دانشگاه آزاد بهانه اي براي فرار از اجراي قانون است

سرويس سياسي-
موج اعتراضات فعالان دانشگاهي و سياسي به مصوبه مجلس براي وقف اموال دانشگاه آزاد همچنان رو به افزايش است.
ساختمان مثلثي بهارستان چهارشنبه گذشته به دنبال لابي حاميان جاسبي به ويژه عباسپور و حمايت تلويحي لاريجاني شاهد تصويب فوريت طرح وقف اموال دانشگاه آزاد بود. اين اتفاق در حالي رخ داد كه پيش از آن شوراي عالي انقلاب فرهنگي طي جلساتي طولاني كه با حضور رئيس دانشگاه آزاد هم تشكيل شد مصوبه جامعي را درباره دانشگاه آزاد به تصويب رساند.
بر همين اساس بسياري از حقوقدانان معتقدند اقدام مجلس در ورود به بحث وقف اموال دانشگاه آزاد اقدام غيرقانوني و غيرشرعي است.
اين موضوع باعث شده تا مجامع دانشگاهي كشور از روز چهارشنبه گذشته شاهد انتقادات فراوان دانشگاهيان به مصوبه مجلس باشد.
به طور مثال اعضاي شوراي تبيين مواضع حوزه بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد شهرقدس طي بيانيه اي با انتقاد از راي موافق گروسي نماينده شهريار، قدس و ملارد به فوريت طرح فوق خطاب به وي نوشته اند: طرحي كه نه از جهات شرعي و نه از جهات قانوني توجيهي در آن ديده نمي شود و ناباورانه در ميان اسامي امضاكنندگان اين طرح غيرشرعي و غيرقانوني نام جنابعالي (گروسي) نيز به چشم مي خورد.
اين دانشجويان از گروسي خواستار بازپس گيري امضايش شده اند.
حسين شاهمرادي مسئول تشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاههاي سراسر كشور هم در گفت وگو با فارس، ضمن هشدار به نمايندگان مجلس در خصوص تصويب طرح يك فوريتي وقف اموال دانشگاه آزاد، اظهار داشت: با توجه به اسناد منتشر شده در برخي سايت ها درباره تخفيف گرفتن تعدادي از نمايندگان از جاسبي براي شهريه برخي دانشجويان و تحصيل آنها در اين دانشگاه با نامه جاسبي، اگر نمايندگان مجلس اين طرح را تصويب كنند، اين مسئله در ذهن مردم ايجاد مي شود كه برخي نمايندگان وام دار جاسبي هستند.
وي خطاب به نمايندگان مجلس گفت: چرا بايد در مجلس اصولگرا عده اي به مسئولان دانشگاه آزاد باج مي دهند؟
بايد مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اجرا شود
رئيس دانشگاه ياسوج هم با انتقاد از عدم تمكين جاسبي به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار داشت: به لحاظ قانوني هرگونه دستور قانوني مادامي كه اجرا نشود تخلف است و در محافل قضايي قابل پيگيري است.
ارژنگ در گفت وگو با فارس افزود: شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي تواند در مواجه با متخلفان به مراجع قانوني شكايت كند و دادگاه هم بايد به عنوان تخلف دادخواست را بررسي نمايد.
به دنبال فرار از
مصوبه شورا هستند
حسين فدايي نماينده مردم تهران در مجلس و دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي هم در گفت وگو با فارس، با اشاره به موضوع وقف دانشگاه آزاد گفت: اساسا سؤال اين است كه چه معنا و مفهومي درباره ورود به بحث وقف دانشگاه آزاد وجود دارد؛ چرا عده اي به فكر اين افتاده و قصد دارند كه اموال دانشگاه آزاد وقف شود.
عضو كميسيون اصل 90 مجلس تصريح كرد: وقتي ضوابط و مقرراتي براي وقف اموال وجود دارد، مگر مي شود كه اموالي را همينطوري وقف كرد، به اين معنا كه اموال دانشگاه آزاد ماهيت واحدي ندارند كه حكم واحدي را بتوان بر آن حاكم كرد.
فدايي ادامه داد: اساسنامه دانشگاه آزاد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بررسي و نهايي شده است لذا بايد متناسب با اساسنامه جديد امور دانشگاه تنظيم شود؛ آيا رفتن به سوي وقف كه ظاهري زيبا دارد فرار از اجراي اساسنامه نيست.
وي خاطرنشان كرد: اينكه برخي ادعا كرده اند كه اساسنامه جديد دانشگاه آزاد خلاف شرع و قانون است تنها يك ادعاست چرا كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم مجتهد وجود دارد و هم حقوقدان، لذا اگر كسي مطلبي را مد نظر دارد مي تواند در شوراي عالي انقلاب حضور يافته و موضوع را بيان كند.
دبيركل جمعيت ايثارگران در ادامه اظهار داشت: به نظر مي رسد كه زاويه ايجاد كردن از شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان مرجع و مركزي كه متولي اصلي رسيدگي به دانشگاه آزاد است، يك نوع فرار از قانون مي باشد. هركسي كه مي خواهد از مجراي اصلي رسيدگي كننده به موضوعي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است به مرجع ديگري مراجعه كند، اين اقدام او فرار از قانون تلقي مي شود.
ادعاي عجيب باهنر
در زير سؤال بردن مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي
در همين حال باهنر كه از حاميان جاسبي در مجلس به شمار مي رود در اظهاراتي عجيب مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را زير سؤال برد.
وي كه همواره مدعي احترام به تصميمات نهادهاي قانوني بوده در اين اظهارنظر خود كه در نشست ماهانه جامعه اسلامي مهندسين ايراد كرد اين ادعاي خود را فراموش كرد و گفت: به نظر من اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد مقداري افراطي بود چرا كه ما قبول داريم كه بايد يك دانشگاه غيردولتي تابع مقررات باشد و بر همين اساس نيز معتقد به اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد بوديم اما نحوه اصلاح دانشگاه آزاد با فلسفه اين دانشگاه مغايرت دارد چرا كه طبق اساسنامه جديد اداره دانشگاه آزاد به عهده دولت است.
باهنر در ادامه اين اظهاراتش به توجيه ديدار اخيرش با فائزه هاشمي يكي از عوامل اصلي فتنه 88 پرداخت و ادعا كرد در آن ديدار 14و15 نفر ديگر هم بودند!
گفتني است باهنر در فتنه88 موضع شفافي در قبال سران فتنه خصوصا خاتمي، كروبي و موسوي اتخاذ نكرد.

 



سفير ايران در لاهه:
جمهوري اسلامي از فرصت حضور در كنفرانس بازنگري اساسنامه ديوان كيفري بين المللي استفاده مي كند

سفير ايران در لاهه، فرصت حضور در اجلاس بازنگري اساسنامه ديوان كيفري بين المللي را براي اثرگذاري بر متون نهايي، مغتنم دانست.
سيدكاظم غريب آبادي، سفير ايران در لاهه در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به برگزاري كنفرانس بازنگري اساسنامه ديوان كيفري بين المللي كه قرار است 10 تا 21 خرداد ماه در اوگاندا برگزار شود،گفت: در اين كنفرانس حرف هاي زيادي براي گفتن داريم و از فرصت حضور در اين اجلاس براي اثرگذاري بر متون نهايي، حداكثر استفاده را مي كنيم.
وي با بيان اينكه تعريف «جرم تجاوز» تنها يكي از موضوعات در دستور كار كنفرانس بازنگري بوده و البته مهمترين موضوع آن است،خاطرنشان كرد: با اين حال، موضوعات ديگري هم در دستور كار كنفرانس قرار دارند كه به نوبه خود حائز اهميت هستند.
غريب آبادي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران به دليل تأثيراتي كه نتايج اين كنفرانس مي تواند براي حقوق بين الملل كيفري و جامعه بين المللي در كليت خود به همراه داشته باشد، هيئتي كارشناسي را به اين اجلاس اعزام مي كند.
وي تأكيد كرد: نبايد از نظر دور بماند كه كشورمان به عنوان يكي از بزرگترين قربانيان جرايم بين المللي كه در تاريخ معاصر قرباني مجموعه اي از جنايات بين المللي اعم از تجاوز، استفاده از سلاح هاي شيميايي و ديگر سلاح هاي ممنوعه، تروريسم و غيره بوده و هم اكنون نيز توسط يك دولت خاص مورد تهديد هسته اي قرار گرفته است، اهميت فراواني براي توسعه و ارتقاء يك سيستم بين المللي عادلانه و قاطع براي رسيدگي به اينگونه موارد قائل است.
سفير كشورمان در هلند افزود: در بحث «جرم تجاوز»، ما به همراه بسياري ديگر از كشورهاي عضو و ناظر، خواستار استقلال كامل ديوان در رسيدگي به اين جرم و مخالف هرگونه گره زدن اعمال صلاحيت ديوان با نهادهاي سياسي بين المللي نظير شوراي امنيت هستيم. استقلال و بي طرفي ديوان و جدا نگاه داشتن آن از اثرگذاري هاي سياسي از اولويت هاي جمهوري اسلامي ايران است.
غريب آبادي گفت: در بحث «ارزيابي نظام حقوق بين المللي كيفري»، در هر چهار بخش «همكاري»، «صلاحيت تكميلي»، «تاثيرات سيستم اساسنامه رم بر قربانيان و جوامع آسيب ديده» و بالاخره مسئله «صلح و عدالت» همانطور كه در مباحثات مقدماتي در لاهه و در نيويورك نمايندگان كشورمان با جديت حضور داشته اند، هيئت اعزامي جمهوري اسلامي ايران به كنفرانس بازنگري نيز آماده ايفاي نقش است.
وي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از وجود استانداردهاي دوگانه در رسيدگي به جنايات بين المللي ناخرسند بوده و معتقد است نظام حقوق بين الملل كيفري تنها زماني در جلب اعتماد جامعه بين المللي و ملت ها موفق خواهد بود كه به دور از سياسي كاري بتواند تمام مرتكبين جنايات بين المللي را به گونه اي يكسان تحت تعقيب قرار دهد. در اين ارتباط، ناكارآمدي نظام بين المللي در پيگرد جنايات رخ داده درغزه و ساير مناطق فلسطين اشغالي و نيز جنايات رخ داده توسط نيروهاي اشغالگر در عراق و افغانستان از انتقادات جدي كشورمان نسبت به سيستم موجود است كه بايستي با همفكري و رايزني با ديگر دولت هاي مستقل، سعي در اصلاح آن نمود.

 



نماينده لبنان در سازمان ملل: موضوع ايران در زمان رياست لبنان بر شوراي امنيت مطرح نمي شود

نماينده لبنان در سازمان ملل و رئيس كنوني شوراي امنيت از اعضاي اين شورا خواست تا از فرصت بدست آمده از طريق بيانيه تركيه-برزيل و ايران براي حل موضوع برنامه هسته اي ايران استفاده كنند.
به گزارش فارس«نواف سلام » در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه اي «الشرق الأوسط » گفت كه اطلاعات مربوط به اينكه لبنان به عنوان رئيس دوره اي شوراي امنيت در ماه جاري طرح بين المللي در رابطه با تشديد تحريم ها عليه ايران را به طور رسمي دريافت و آنرا جهت بررسي اوليه به طرف هاي ذينفع توزيع كرده است، كاملا اشتباه است.
وي افزود: نماينده آمريكا يادداشت طرحي را به ادارات شوراي امنيت و كشورهاي عضو ارائه كرد اما زماني را جهت برگزاري جلسه بررسي درخواست نكرد زيرا هنوز برخي الحاقيه هاي اين طرح ارائه نشده و علاوه بر آن بايد به كميته كارشناسي ارائه شود و بعيد است در آينده نزديك و در زمان رياست لبنان كه عصر 31 ماه جاري ميلادي به اتمام مي رسد، به شوراي امنيت ارائه شود.
وي همچنين تصريح كرد كه خود نماينده آمريكا بررسي اين طرح را درخواست نكرد و بنا بر اين در دستور كار شوراي امنيت قرار ندارد.
نماينده لبنان در سازمان ملل همچنين گفت كه فردا شوراي امنيت با حضور رئيس جمهور بوسني تشكيل جلسه مي دهد اما رسيدگي به برنامه هسته اي ايران در دستور كار شورا قرار ندارد و در جلسه اي كه قرار است هفته آينده با حضور «سعدالحريري » نخست وزير لبنان برگزار شود تنها به بررسي يك موضع پرداخته خواهد شد و آن »گفت وگو بين فرهنگ ها براي امنيت و صلح بين المللي است.
وي در مورد موضع لبنان در رابطه با طرح تحريم ها نيز گفت: لبنان معتقد است كه طرح ابتكاري تركيه و برزيل فرصتي بوجود آورده كه بايد از آن استفاده كرد و از همه اعضاي شوراي امنيت مي خواهيم كه با آن تعامل مثبت داشته باشند.

 



افسر سيا: ايران مي تواند منطقه را براي نظاميان آمريكايي به جهنم تبديل كند

سرويس سياسي -
هاآرتص باارائه تحليلي مبسوط، اسرائيل را فاقد توان راهبردي در حمله به ايران دانست.
هاآرتص در مقاله اي به قلم «يوسي ملمان» نوشت: افرادي كه به محتواي سخنان اخير بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل توجه كرده اند، ترديدي ندارند كه دست يافتن ايران به بمب هسته اي تهديدي براي موجوديت اسرائيل به شمار مي رود و تل آويو آن را تحمل نمي كند.
نويسنده مقاله اضافه كرد: اين سخنان، شخص را به اين نتيجه مي رساند كه اسرائيل آنچه در توان داشته باشد از جمله توسل به زور را به كار گيرد تا مانع دستيابي ايران به نخستين سلاح هسته اي اش شود.
هاآرتص با اشاره به اولين بمباران تاسيسات هسته اي در جهان كه در سال 1 198 در بغداد و توسط اسرائيل صورت گرفت عنوان كرد: بعد از بمباران عراق كارشناسان گفتند. اين اقدام نشان داد، اسرائيل كه سلاح هاي هسته اي در اختيار دارد، هرگز به كشور ديگري در خاورميانه اجازه دستيابي به سلاح هاي هسته اي را نمي دهد.
اين روزنامه صهيونيستي با اين وجود در ادامه تصريح كرد:
در حالي كه نتانياهو همچنان از اين صحبت مي كند كه اسرائيل ديگر هرگز تهديد موجوديت خود را تحمل نمي كند و وزير جنگ نيز ادعا مي كند همه گزينه ها روي ميز قرار دارند، شخصيت هاي نظامي و غيرنظامي در پشت صحنه و به طور خصوصي مطالب كاملا متفاوتي را بيان مي كنند. اين افراد مشكلات سياسي، نظامي، اقتصادي و راهبردي كه به طور قطع از حمله به ايران ناشي مي شود را درك مي كنند.
يوسي ملمان نوشت: يكي از افرادي كه به دشوار بودن حمله به ايران اذعان دارد ژنرال بازنشسته رليك شافير است كه تا همين اخير سومين مقام ارشد نيروي هوايي اسرائيل بوده است و در حمله به راكتور عراق نيز شركت داشت. شافير گفت نيروي هوايي اسرائيل اگر دستور حمله به ايران را دريافت كند براي تكرار موفقيت عراق با مشكل بزرگتري روبرو خواهد بود.
شافير افزود: ايراني ها از حمله به راكتور عراق درس هايي آموخته اند.
تمام برنامه هسته اي عراق در يك راكتور متمركز بود ولي ايراني ها تعدادي تاسيسات را در مناطق مختلف سراسر كشور احداث كرده اند. تعدادي از اين تاسيسات در شرق ايران قرار دارند. ايران تاسيسات خود را با احداث آنها در زير زمين مستحكم تر كرده است. صادقانه بايد بگويم نيروي هوايي اسرائيل در بلندمدت فاقد توانايي راهبردي واقعي براي بمباران اهداف در مسافت هاي دور و در عين حال استفاده از سطح لازم قدرت ارتش خواهد بود.
براساس اين گزارش، «دان حالوتز» فرمانده پـيشين نيروي هوايي و رئيس ستاد ارتش اسرائيل نيز در خاطرات خود كه پاييز گذشته منتشر شد مي نويسد كه برنامه هسته اي ايران مشكلي جهاني است و نقش برجسته اسرائيل در راس تلاش بين المللي براي حل اين مشكل تاثير اندكي دارد. به نوشته حالوتز پيچيدگي موضوع ايران نيازمند تلاش كشورهاي ديگر براي يافتن راه حل است.
اينطور تلقي مي شود كه نتانياهو دچار ترديد شده و فردي است كه به آساني دستپاچه مي شود و اينها خصوصياتي هستند كه دستور وي به نيروي هوايي براي اقدام كردن را دشوار مي سازند.
به نوشته هاآرتص، بروس ريدل يكي از افسران سابق سيا و مشاور ويژه رئيس جمهور آمريكا گفت: به نظر وي ايران به طور قطع مي تواند زندگي منطقه را براي نظاميان آمريكايي به جهنم تبديل كند. بمباران ايران موجب به وجود آمدن بي ثباتي در خاورميانه مي شود. حمايت هاي سني ها را از ايران جلب مي كند و كشورهاي طرفدار غرب را در منطقه به خطر مي اندازد.
نويسنده اين مقاله در نهايت با اشاره به مخالفت آمريكا در حمله به ايران، با طرح يك پرسش نتيجه گرفت: حالا تصور كنيم در مقطعي از زمان دولت آمريكا نظر خود را تغيير دهد و با حمله اسرائيل به ايران موافقت كند، آيا مقامات اسرائيل اين جرات را دارند كه دستور اين حمله را صادر كنند.
بيانيه تهران درس جذابي از نحوه اداره روابط خارجي بود
يك روزنامه صهيونيستي با اشاره به روند يك سال اخير موضوع تبادل سوخت هسته اي نوشت كه بيانيه تهران، تركيه و برزيل درس جذابي از نحوه اداره روابط خارجي بود.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص در تحليلي با نام «كمربند ايمني ايران » به بررسي بيانيه هفته گذشته ايران، تركيه و برزيل پرداخت و نوشت: هر چند كه توافقنامه هفته گذشته ايران، تركيه و برزيل براي تبادل سوخت هسته اي جايگزين واقعي تهديداتي كه از سوي ايران ]براي اسرائيل[ مطرح است، نمي شود اما اين اقدام ايران درس جذابي از نحوه اداره روابط خارجي ]توسط مقامات ايران[ داشته است.
اين روزنامه صهيونيستي در ادامه گزارش خود به بررسي تحولات يك سال اخير درباره موضوع تبادل سوخت پرداخت و نوشت هنگامي كه موضوع تبادل سوخت در اكتبر سال 2009 مطرح شد، قرار بود ايران 1200 كيلوگرم اورانيوم 5/3 درصد را به خارج منتقل كند تا در قبال آن 120 كيلوگرم سوخت 20 درصد دريافت كند كه البته در آن زمان 1200 كيلوگرم، حدود 75 درصد از ذخاير اورانيوم تهران را تشكيل مي داد اما هم اكنون ذخاير اورانيوم تهران به بيش از 2300 كيلوگرم رسيده است و بنابراين انتقال 1200 كيلوگرم به تركيه باعث نخواهد شد تا ايران بخش عمده اي از ذخاير اورانيوم را به خارج منتقل كند.
هاآرتص در ادامه نوشت: جداي از آنكه توافق اخير، «هديه ديپلماتيكي » بوده كه ايران به تركيه و برزيل و نه آمريكا داد، اين اقدام بي اعتنايي به ايالات متحده آمريكا نيز به شمار مي آمد.
اين روزنامه صهيونيستي اضافه كرد: جمهوري اسلامي از تسليم شدن به آمريكا اجتناب كرد و شرايط توافقنامه را خود تعيين كرد و جايگاه دوستان خود را نيز تقويت كرد.
هاآرتص با اشاره به اقدام آمريكا براي پيش برد تحريم هاي جديد عليه ايران نوشت: پيش نويس قطعنامه جديد از سرمايه گذاري گسترده چين و روسيه در ايران جلوگيري نخواهد كرد و يا آنكه بانك مركزي ايران را در ليست موسسات تحت تحريم قرار نمي دهد. اين تحريم ها بسيار ضعيف تر از آن است كه باعث تغيير تصميم ايران براي متوقف كردن توسعه فناوري هسته اي باشد. از ديدگاه ايران، بيانيه اخير لايه حمايتي ديگري در برابر حمله نظامي عليه ايران به شمار مي آيد.
اين روزنامه صهيونيستي با اشاره به واكنش آمريكا به بيانيه ايران نوشت: بعد از بيانيه اخير و حمله دولت اوباما به اين توافق، مسئله بسيار پيچيده شده است و اين ترديد به وجود آمده است كه آيا بعد از اين رويدادها هيچگونه مذاكراتي ميان آمريكا و ايران صورت خواهد گرفت يا خير.

 



تحريف واژه ها ، ابزار تسلّط بيگانگان

ما اگر از مشكل هواهاي نفساني برهيم؛مشكلات ديگرقابل حل است؛ مگر ما موظّفيم تمام مشكلات را حل بكنيم ؟ ما موظّفيم آن كه مقدور ماست، عمل بكنيم. وجود مبارك حضرت امير وقتي پرچم جنگ جمل را به دست يكي از پسرهايش داد، به يكي از سربازها گفت: تو كه با همه سربازها درگير نيستي ! تو چه كار داري جمعيّت زيادند ؟ توفقط با سرباز روبروئي درگيري. جمعيّت زيادند، مگر همه براي كشتن تو آمدند ؟! يا مگر تو موظّفي با همه درگير بشوي ؟! آنوقت انسان مي شود اهل بهشت. از ما كه بيش از مقدار توانمان كار نخواسته اند ! صاحب كار (خداوند)مي فرمايد: يك گوشه كار را كه شما انجام بدهي، بقيه را من حل مي كنم. من هرگز دست از دينم بر نمي دارم !
اگر كسي خدا را شناخت، خليفه خدا را مي شناسد؛ خليفه خدا را شناخت، نائبانش را مي شناسد، دينش را مي شناسد؛ قهراً خودش را مي شناسد. براي اينكه: من عرف نفسه فقد عرف ربّه(1)، گفته اند: اين فقد عرف كه فعل ماضي است، يعني معلوم مي شود قبلاً خدا را شناخته كه خودش را شناخته ! اگر خدايش را نمي شناخت كه خودش را نمي شناخت !! نه من عرف نفسه سيعر ف ربّه؛ نخير، من عرف نفسه فقد ا تضح عرف ربّه ساب قاً. چون تا آدم بر اساس برهان ل م،علّت را نشناسد معلول را نمي شناسد ! اگر واقعاً كسي توفيقي پيدا كرد، خودش را شناخت؛ معلوم مي شود خدايش را قبلاً شناخته.
مصونيّت از بيراهه ها، ثمره شناخت خداوند
حالا نتيجه اش چه مي شود ؟كسي كه خدا را شناخته، دينش را شناخته، پيغمبرش را شناخته، امام را شناخته، و خودش را شناخته؛ ديگر در خطوط كلّي سياست و مسائل اجتماعي و اخلاقي بيراهه نمي رود ! آنهائي كه خودشان را نشناختند، مبدأ شان را نشناختند، خليفه و امام شان را نشناختند؛ببينيد چه مصيبتي بر سر آنها مي آيد!! خداي سبحان در همين قرآن كريم مي فرمايد: اينها وقتي خودشان را نشناختند، بيراهه مي روند؛ اوّلاً مثل آدم هاي احول، همانطوري كه در چشم ظاهر اگر كسي احول بود، يكي را دو تا مي بيند؛ يا اعور بود، چيزي را در جاي خودش نمي بيند؛ يا أعمي بود، اصلاً نمي بيند؛ اينها يا گرفتار أعمي بودند، يا احول بودند، يا اعور بودند در صفاي دروني شان. همانطوري كه لا تعمي الأبصار و لك ن تعمي القلوب الّت ي ف ي الصّدور(2)، آنچه كه در دل اينهاست گاهي أعمي است، گاهي هم احول است، گاهي هم اعور؛ اينها در مسائل معرفتي مشكل جدي دارند.
آثار فقدان معرفت ديني
اينكه مي بينيد بعضي ها هستند كه « منكر » را معروف مي بينند، « معروف » را منكر مي بينند: و يأمرون ب المنكر و ينهون عن المعروف، المناف قون و المناف قات بعضهم من بعض يأمرون ب المنكر و ينهون عن المعروف(3)، همين است.چنين كسي منكر را، خوب مي داند و معروف را بد مي شمارد؛ او نماز و روزه و اطاعت از خدا و پيامبر را چيز زشتي مي داند. او چون خودش به عكس شده، منكوس الرأس است؛ ديد معرفتي او هم كاملاً عوض شده. يا احول است، يا اعور است، يا أعمي و معروف را منكر مي بيند و منكر را هم معروف. اين ديد، يك ديد منافقانه است.
تحريف واژه ها، ابزار تسلّط استعمارگران
ديد ديگر اين است كه اصلاًاو واژه ها را تحريف مي كند؛ نه اينكه معروف را منكر ببيند، منكر را معروف ببيند. اصلاً بد را خوب مي كند و خوب را بد مي كند ! در بحث هاي تفسيري، يكي از مقدّس ترين و پر بركت ترين واژه هاي قرآني، واژه » استعمار » است و چه چيزي بهتر از ( استعمار) !! اما الآن در جامعه يكي از منفورترين و منحوس ترين و زشت ترين واژه ها، همين واژه استعمار است. حال چه جور شد اين استعماررا با اين خوبي و لطافتي كه قرآن ازآن ياد كرده،به اين صورت در آورده اند ؟!
خداي سبحان مي فرمايد: خدا مستعم ر شماست:هو انشأكم م ن الأرض و استعمركم ف يها (4). او مستعم ر است، شما جزء مستعمرات خداي سبحانيد. منظوراز استعمار قرآني كه جزء لطيف ترين تعبيرات قرآني است، اين است: خداي سبحان زمين را خلق كرده، سفره آماده به شما داده، نيروي كار به شما داده، قدرت كار داده، ادراك و تحريك تان را به حد ن صاب تأمين كرده و فرموده: در كنار اين سفره بنشينيد، كار بكنيد براي خودتان. امر هم كرده؛ زمين را آباد بكنيد، براي خودتان. آقاي خودتان باشيد، نيازي به ديگري نداشته باشيد؛ اين معناي ( استعمار ) است در فرهنگ قرآن.
بيگانه آمده، اين استعمار را به اين معناتحريف كرده كه شما برو كار بكن براي من !اين رفتار: يبدّ لون كل مات الله (5) است، يحرّ فون الكل م(6) است، يكتبون الك تاب ب ايديه م(7) است و تفسير به رأي همين است، تبديل خلق الله (8) اين است.
افسار گسيختگي، معناي تحريف شده « آزادي »
آزادي هم به همين سرنوشت مبتلا شد ! يكي از بهترين بركات الهي،حرّيت و آزادي است كه به صورت افسار گسيختگي درآمده.
حالا معلوم مي شود چرا 15 خرداد شد، 14 خرداد شد؛ اينجور مردم براي امام سر و سينه مي زنند. آنچه كه الآن در جوامع مان كم است، » غيرت » است؛ اين سيّد غيور بود. نّ الله غيوأ يح بّ الغيور. شما اطلاعيه آن زناني را كه از زندان ابو غريب نامه نوشتند، بخوانيد؛ ببينيد آنچه كه الآن مشكل جامعه ماست، بي غيرتي است. اينها(آمريكائيها) به عنوان دموكراسي و آزادي آمدند. استعمار كه از لطيف ترين واژه هاي قرآني است، به اين صورت در آمده؛ حريّت و آزادي كه از بهترين تعبيرات ديني است، به اين صورت در آمده. سرّش اين است كه انسان وقتي خودش را نشناسد، جهانش را نشناسد، خدايش را نشناسد، همين مي شود! آنوقت واژه ها و فرهنگ ها را عوض مي كند، قوانين و حقوق ها را عوض مي كند.
سرّ اصرار امام صادق (ع) بر«خود شناسي »
آنگاه معلوم مي شود چرا وجود مبارك امام صادق (ع) به زراره اصرار دارد كه: در تمام فرصت هائي كه در عصر غيبت داري، به اين فكر باش كه خودت را بشناسي و بدان تا پيغمبرت را نشناسي، گرفتار سقيفه اي ! اگر پيغمبرت را بشناسي، غديري فكر مي كني. بالأخره كسي امام شماست كه جانشين پيغمبرتان باشد. شما تا مستخلف عنه را نشناسي، خليفه او را نمي شناسي ! و كسي پيغمبر را مي شناسد كه الله را بشناسد، براي اينكه رسول خدا، خليفه ( الله ) است.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با طلاب، دانشجويان، بسيج كارگري، كارآموزان قضائي و سپاهيان ـ قم ؛ خرداد 1383
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بحار الأنوار/ 2/ 32 (2) حج/ 46 (3) توبه/ 67 (4) هود/ 61
(5) يونس/ 64 ـ با تلخيص (6) مائده/ 13 (7) بقره/ 79 (8) ر. ك: روم/ 30
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



طالباني: تهران دخالتي در امور داخلي عراق ندارد

رئيس جمهور عراق ادعاي دخالت ايران در امور داخلي عراق را رد كرد و گفت: «من به شخصه دخالت هائي از ايران نمي بينم. »
«جلال طالباني » در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه اي «الشرق الأوسط » در پاسخ به سوالي در رابطه با آنچه دخالت ايران در امور داخلي عراق خوانده شد، گفت كه من شخصا دخالت هائي از ايران نمي بينم بلكه ايراني ها امروز از دور به حوادثي كه در عراق رخ مي دهد، نگاه مي كنند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فشارهايي براي ائتلاف دو فهرست «دولت قانون » و ائتلاف ملي عراق وجود داشت؟ افزود: فشار از جانب مراجع ديني در نجف براي يكي كردن شيعيان است زيرا مرجعيت ديني در عراق به ايجاد وحدت ملت عراق و وحدت شيعيان و سپس وحدت شيعيان با كردها و اعراب سني تمايل دارد و اين يك ديدگاه حقيقي است زيرا بدون وحدت در ميان شيعيان تعامل براي همه دشوار خواهد شد به همين دليل من معتقدم كه مرجعيت در ايجاد وحدت بين مردم عراق و نه تنها شيعيان نقش ملي را ايفا مي كند و من 100 درصد مطمئن هستم كه آيت الله سيستاني نقش بسيار بزرگي در آرام كردن اوضاع در عراق و دور نگه داشتن آن از جنگ هاي طائفه اي و داخلي ايفا كرده است زيرا ايشان به وحدت كردها، اعراب سني و شيعه تمايل شديد دارند.

 



اعتراض ايرانيان مقيم آمريكا به تبليغات ضدايراني در اين كشور

افزايش تبليغات ضدايراني در آمريكا به ويژه توسط گروه «اتحاد عليه ايران هسته اي »، اعتراض و خشم ايرانيان مقيم اين كشور را برانگيخت.
به گزارش فارس، افزايش تبليغات ضد ايراني گروه «اتحاد عليه ايران هسته اي » در آمريكا، اعتراض ايرانيان مقيم اين كشور را در بر داشته است.
در همين زمينه «انجمن دوستي ايرانيان و آمريكايي ها » در اعتراض به اقدامات تخريبي گروه اتحاد عليه ايران هسته اي نامه سرگشاده اي را به مسئولان متروي واشنگتن و ويرجينيا نوشته اند.
در اين نامه آمده است: در بيش از 30 سال گذشته نظام سلطه گر-صهيونيستي از هر فرصتي براي توطئه عليه انقلاب ايران و مردم قهرمان ما بهره برداري و هزاران ميليون دلار در اين راه هزينه كرده است. سخني به گزاف نگفته ايم اگر ادعا كنيم وسعت و ابعاد اين كارزار ضد ايراني در پنج سال گذشته چندين برابر شده است و هر قدر سياست خارجي مدبرانه دولت آقاي احمدي نژاد در عرصه جهاني بيشتر قرين موفقيت مي شود اين توطئه ها اشكال كثيف تر و زشت تري به خود مي گيرد.
در نامه فوق افزوده شده: انجمن دوستي ايرانيان و آمريكائيان در طي پنج سال گذشته در كنار ديگر ايرانيان ميهن پرست و سازمانهاي مترقي و صلح طلب آمريكايي بارها در مقابل تهاجم رسانه ها و تبليغات صهيونيست ها عليه ايران ايستاده در آينده نيز به اين وظيفه ميهني خود ادامه خواهد داد.
در ادامه نامه انجمن دوستي ايرانيان و آمريكايي ها آمده است: يكي از آخرين و كثيف ترين فعاليتهاي ضد ايران كه اين بار در بزرگراه ها، اتوبوس ها و ايستگاه هاي قطار در شهر واشنگتن، ويرجينيا و نيويورك پديدار شده عكس رئيس جمهور ايران با اين زيرنويس است كه: «هر روز كه ما صبر مي كنيم، ايران درآمد بيشتري كسب مي كند. » اگرچه اين اقدامات ديوانه وار از روي استيصال صورت مي گيرد ولي نبايد به تاثير اينگونه اقدامات در افكار عمومي مردم نا آگاه آمريكا كم بها داد.
بر اساس اين گزارش، در يكي از تبليغات عليه ايران كه تصوير «محمود احمدي نژاد » بر روي آن نيز چاپ شده است، جمله «هر روز كه ما صبر مي كنيم، ايران درآمد بيشتري كسب مي كند. » آمده است. در اين جمله براي واژه درآمد بيشتر يا همان موفقيت واژه انگليسي «killing » انتخاب شده است. يكي از معاني اين واژه در انگليسي «موفقيت در بورس، يا كسب درآمد بالا است. » معناي ديگر اين واژه »كشتار » است. اما استفاده از اين واژه و درشت چاپ كردن آن به طور حتم شيطنتي است كه گروه اتحاد عليه ايران هسته اي آن را به كار گرفته است تا با استفاده از آن قتل و كشتار را در كنار ايران به افكار عمومي تلقين كند.
نامه انجمن دوستي ايرانيان و آمريكايي ها در پايان افزود: «انجمن دوستي ايرانيان و آمريكايي ها » بلافاصله يك طومار اعتراضي عليه مراكز هدايت ايستگاههاي رفت و آمد اين شهرها تهيه نمود تا از طريق اعضا و هواداران خود به جمع آوري امضا از سازمانها و شخصيت هاي صلح طلب اقدام كند.
ما يك كپي از اين نامه در اختيار تمام رسانه ها مي گذاريم و از آنها تقاضا داريم در سراسر دنيا اين اقدام جنگ افروزانه و نژادپرستانه را محكوم كنند.
كميته دوستي ايرانيان
و آمريكايي ها

 



سردار وحيدي در جمع خبرنگاران: واكنش آمريكا به بيانيه 3 جانبه نشان دهنده بي عقلي آنهاست

وزير دفاع، واكنش آمريكا و برخي كشورها در تهيه پيش نويس قطعنامه عليه جمهوري اسلامي به خاطر بيانيه هسته اي تهران را نشان دهنده وجود نوعي بي عقلي در ميان آنها دانست.
به گزارش فارس، سرتيپ پاسدار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حاشيه همايش تجليل از ايثارگران بسيجي وزارت دفاع با حضور در جمع خبرنگاران، تفكر بسيجي را در همه جاي دنيا منشاء تحولات بزرگ دانست و افزود: تفكري كه امروز در برابر زياده خواهي هاي نظام سلطه ايستاده است، تفكر بسيجي است.
وحيدي خاطر نشان كرد: با صدور همين تفكر بسيجي بود كه مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه بر دشمن برتري يافت و يا رزمندگان حماس با الهام از همين تفكر توانستند در جنگ 22 روزه رژيم صهيونيستي را شكست دهند.
وي همچنين در خصوص بيانيه اخير هسته اي تهران با عنوان اين مطلب كه جمهوري اسلامي ايران با اين بيانيه تلاش كرد راهي پيش روي انسان هايي كه به حق و حقيقت فكر مي كنند، بگذارد، به واكنش آمريكا و برخي كشورها در تهيه پيش نويس قطعنامه عليه جمهوري اسلامي اشاره و تصريح كرد: عكس العمل برخي از كشورها از جمله آمريكا به بيانيه تهران نشان داد كه اين قبيل كشورها نه تنها نمي خواهند معضلات حل شود، بلكه با رفتارهاي بحران ساز خود در پي پيشبرد اهدافشان هستند. وزير دفاع رفتار و واكنش امريكا به بيانيه تهران را نشان دهنده وجود بي عقلي در ميان دولتمردان آمريكايي دانست.
وحيدي همچنين در پاسخ به سوالي درباره برخي تهديدات رژيم صهيونيستي عليه ايران و برپايي رزمايش هاي اين رژيم، اظهار داشت: رژيم صهيونيستي امروز با مشكل مشروعيت حتي در ميان مردم خود مواجه شده و در اين ميان نگراني از تقابل نظامي نيز به آن افزوده شده و سران اين رژيم سعي مي كنند با اين قبيل اظهار نظرها و برپايي رزمايش هاي متعدد، اين عدم مشروعيت خود را حل كنند.

 



در راستاي عقب نشيني تل آويو از گزينه نظامي حالوتس :
با برقراري صلح با همسايگان مي توان ايران را منزوي كرد

رئيس سابق ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي در اظهاراتي بي سابقه با حمايت از صلح با همسايگان عرب اين امر را راه حلي براي انزواي منطقه اي ايران قلمداد كرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فلسطيني «سما »، ژنرال دان حالوتس طي سخناني در دانشگاه هرتصليا در خصوص «بازي جنگ با ايران » مدعي شد كه طرح صلح عربي حاوي بعد تاريخي است و اساسا براي صلح بين اسرائيل و كشورهاي عربي و اسلامي مناسب است و اگر اسرائيل به طور مثبت با آن برخورد كند چهره خاورميانه تغيير خواهد كرد اما مشكل اين است كه رهبران كنوني اسرائيل فاقد شجاعت براي اتخاذ تصميمات سرنوشت ساز هستند.
بر اساس اين گزارش، تهيه كنندگان گزارش «بازي جنگ با ايران » سه سناريو را عنوان كرده بودند كه عبارت بود از : ايران اعلام مي كند كه سلاح هسته اي در اختيار دارد، دوم اينكه حزب الله در جريان جنگ مي تواند ساختمان وزارت جنگ اسرائيل در تل آويو را بمباران كند و سوم اينكه اطلاعاتي بدست اسرائيل رسيده كه نشان مي دهد ايران توانسته است برخي تشعشعات هسته اي را به حزب الله لبنان انتقال دهد كه اسرائيل را تهديد مي كند.
حالوتس در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين سناريوها چكار بايد كرد؟ گفت كه پيشنهادي ارائه مي كند كه از دستيابي به اين اهداف جلوگيري مي كند و آن برقراري صلح با فلسطينيان، سوريه و لبنان است و در آن صورت ايران از لحاظ منطقه اي و اسلامي منزوي خواهد شد.
وي در ادامه تصريح كرد: طرح صلح عربي اساسا براي مذاكرات فراگير صلح است و روشن است كه بهايي براي صلح پرداخت خواهيم كرد و بهاي آن نيز شناخته شده است اما تحقق صلح ما را به برقراري ارتباط با همه كشورهاي عربي و اسلامي خواهد رساند و ايران تا حد زيادي تضعيف مي شود.
وي در ادامه تبديل ايران به يك كشور هسته اي را بعيد ندانست و گفت كه مخالف آن است كه اسرائيلي ها آنرا تهديدي فاجعه آميز براي ملت يهودي بدانند همانگونه كه سياستمداران و نظاميان سعي مي كند امروز تصويري اينگونه ارائه كنند.
وي در ادامه ضمن مخالفت با سياست «خطوط قرمز » در اسرائيل افزود: چرا به تقسيم قدس، توقف شهرك سازي و غيره نه مي گوئيم.
اين اظهارات حالوتس محافل سياسي رژيم صهيونيستي را شوكه كرده است.
بر اساس اين گزارش، يك لابي جديد حامي طرح صلح عربي در اسرائيل بوجود آمده است كه حالوتس نيز به اين لابي پيوسته است .

 



ابلاغ قانون بودجه 1389 به دستگاه هاي دولتي

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي گفت: ابلاغ قانون بودجه 89 به دستگاههاي اجرايي مشمول انجام شد.
رحيم ممبيني در گفت وگو با فارس درمورد ابلاغ قانون بودجه 89 كل كشور گفت: اين قانون پس از دريافت از مجلس و اعمال موارد ويراستاري مطابق با تغييرات داده شده توسط نمايندگان مجلس در 14 ارديبهشت 89 با امضاي معاون رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد.
ممبيني افزود: متن كامل قانون بودجه 89 به انضمام چهار جلد پيوست آن در سامانه اطلاع رساني معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي قرار دارد و دستگاهها بايد به اين سامانه مراجعه كرده و حسب مورد بودجه هاي اين دستگاهها معلوم شود. معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي افزود: علاوه بر اين ابلاغ جهت اطلاع دستگاهها مشمول بودجه به تك تك استانها و دستگاهها و شركتهاي استاني و ملي موارد مربوط به بودجه آن شركتها به خود دستگاهها با امضاي معاون بودجه معاونت برنامه ر يزي اطلاع داده شد.
ممبيني گفت: اطلاع رساني به دستگاههاي مشمول بودجه پيرو ابلاغيه 14 ارديبهشت ماه بود كه با امضاي عزيزي معاون رئيس جمهور انجام شد. وي گفت: اين ابلاغيه براي همه دستگاهها و شركت ها و مؤسسات انتفاعي دولتي كه در قانون بودجه وجود دارند، صورت گرفته است.

 



تحليلگر ارشد روسي: لغو تحريم هاي آمريكا عليه شركت هاي روس به اعتبار روسيه ضربه مي زند

يك تحليلگر روسي با نمادين دانستن لغو تحريم هاي آمريكا عليه شركت هاي روس تأكيد كرد كه اين مسئله بيش از هر چيز بر اعتبار روسيه ضربه مي زند.
به گزارش شبكه تلويزيوني راشا تودي روسيه، راسلان پوكوف تحليلگر مسايل دفاعي گفت: لغو تحريم هاي آمريكا عليه 4 شركت روس كه در دهه نود به نقض قوانين منع تكثير و فروش تسليحات به ايران و سوريه و كره شمالي متهم شده بودند بيش از منفعتش براي روسيه اعتبار صنايع نظامي اين كشور را به خطر مي اندازد. وي اين اقدام آمريكا را يك اقدام كاملاً نمادين خواند و گفت: وضع اين تحريم ها و بعد هم لغو آنها ضرر و منفعت چنداني براي شركت هاي روس ندارد. اين تحليلگر افزود: وقتي آمريكا در دهه نود شركت هاي روسي را تحريم كرد اعتبار روسيه در نظر مشتريان بويژه در جهان سوم افزايش يافت. زيرا اين كشور با پذيرفتن تحريم در برابر فشارهاي آمريكا مقاومت كرد و همين باعث افزايش اعتبار مسكو به عنوان شريك مطمئن نظامي اين كشور شد. اما الان كه آمريكا به علت حمايت روسيه در مسئله ايران تحريم هاي مذكور را لغو كرده است در نظر مشتريان، ما تسليم آمريكا شده ايم و اين تأثير منفي بر اعتبار روسيه به عنوان يك كشور تأمين كننده تسليحات ديگر كشورها دارد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14