(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 6 خرداد 1389- شماره 19655
 

اعلام وضعيت فوق العاده درجنوب سودان
استقرار موشك هاي پاتريوت آمريكا در خاك لهستان
قيام خونين 15 خرداد
حمله موشكي ارتش اسرائيل به پايگاه آموزشي حماس در شمال غزه
شعار «مرگ بر حسني مبارك» در خيابان هاي اسكندريه
هشدار نصرالله به اسرائيل شليك كنيد، همه جا را ويران مي كنيم
شبه جزيره كره در آستانه جنگ پيونگ يانگ روابط با سئول را قطع كرد
سناريوي اعراب براي به قدرت رساندن علاوي شاه اردن: مالكي نبايد نخست وزير شود
8 ساعت بازجويي از اولمرت در دادگاه ويژه فساد مالي
انتقاد پسر از پدر دولت ليبي نبايد موروثي باشد



اعلام وضعيت فوق العاده درجنوب سودان

دولت سودان درپي درگيري هاي شديد داخلي وضعيت فوق العاده درجنوب اين كشور اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، شبكه الجزيره به نقل از سخنگوي رسمي ارتش آزادي بخش خلق سودان اعلام كرد: درپي بالا گرفتن اختلاف با قبايل «كلاته»، مسئولان امنيتي به همراه اعضاي ارتش آزادي بخش خلق سودان وارد عمل شدند و با شورشيان منطقه جنوب درگير شدند.
دراين درگيري ها كه هشت تن كشته و تعدادي زخمي برجاي گذاشت، درمنطقه «الوحده» درجنوب سودان وضعيت فوق العاده اعلام شد.
از سوي ديگر ، روزنامه «اليوم السابع» چاپ مصر خاطر نشان كرد: يكي از فرماندهان ارتش به نام «قلواك قاي» از ارتش جدا شده و به گروه هاي شورشي پيوسته است.

 



استقرار موشك هاي پاتريوت آمريكا در خاك لهستان

آمريكا موشك هاي پاتريوت خود را در خاك لهستان و 60 كيلومتري مرز روسيه مستقر كرد.
به گزارش ايسكانيوز، «يانوژ سژمژ» سخنگوي وزارت دفاع لهستان با بيان اين خبر اعلام كرد اين موشك ها در منطقه موراگ در شمال شرقي اين كشور مستقر شده اند.
آمريكا در سال 2009 ميلادي برنامه خود براي استقرار سپر دفاع موشكي در اروپاي شرقي را اعلام كرده بود.اين پروژه كه توسط جرج بوش رئيس جمهور سابق آمريكا دنبال مي شد، به شدت مقامات روسي را خشمگين كرده و تا زمان روي كار آمدن اوباما اجرايي نشد.
اعلام خبر استقرار موشك هاي آمريكا در لهستان اگرچه واكنش ملايم وزيرخارجه روسيه را در پي داشت، اما مسكو مانند سابق تهديد به مقابله به مثل نكرد.

 



قيام خونين 15 خرداد

پروفسور حميد مولانا
در 15 خرداد 1342 قيام مردم راهگشاي حركت انقلاب اسلامي شد و قائد بزرگ اسلام حضرت امام خميني(ره) بود كه با هدف نجات مظلومان، نهضتي را رهبري كرد كه تخت فرعون هاي زمان را لرزاند و باعث بيداري مسلمانان جهان گشت و دل مستضعفان را به نور اميد روشن ساخت.
امام مسلمانان جهان و ايرانيان را به وحدت دعوت كرد. در اسلام وحدت و دوري از تفرقه يك وظيفه الهي است و محور چنين وحدت همان «حبل الله» يعني قرآن و اهل بيت است. هرگونه وحدت ديگر كه بر محور نژاد، زبان، مليت گرايي و اقتصاد باشد، بي ثبات است. وحدت عامل اخوت، انسانيت و توحيدگرايي است. انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام نه تنها هويت اسلامي را احيا كرد، بلكه دو پديده مهم قرن بيستم يعني الگوي «دولت- ملت غرب» و «نوگرائي يا تجدد» اروپائي و آمريكائي را زير سؤال برد. و از همين جا دشمني غرب با انقلاب اسلامي و شخص امام شروع شد.
قيام خونين 15 خرداد نقطه عطفي در دگرگوني هاي ملي و بين المللي و حتي جهاني بود. با اين واقعه، بذر هسته هاي انقلاب اسلامي در ايران و نهضت هاي مسلمانان در ساير كشورها پاشيده شد. روش مبارزه با استكبار و استعمار كلامي، معنوي و ديني گرديد. علاقه به شناخت اسلام، ايران و دنياي اسلام در ساير كشورها افزايش يافت. انقلاب اسلامي ايران در سايه وحدت اسلامي يكي از بزرگترين عوامل دگرگوني در شوروي سابق و در اروپاي شرقي بود. از همان روز ما شاهد سقوط تدريجي يك امپراتوري (شوروي)، و افول امپراتوري ديگر (آمريكا) بوده ايم. اين حقايق را نمي توان انكار كرد. انقلاب اسلامي ايران از همان روز قيام 15 خرداد به خاطر رهبر بزرگ خود، در صدر اخبار روز قرار گرفت و بسياري از مسائل مورد بحث بين المللي روز را نيز تحت الشعاع خود قرار داد.
صداقت، تعهد، ايمان، اراده، فداكاري، گذشت و ناديده گرفتن حب مال و مقام اين دنيا و توجه به آخرت و دنياي ديگر، رمز موفقيت رهبر انقلاب اسلامي و پيروزي اين نهضت بزرگ بود. امام تنها رهبر ديني و سياسي در1000 سال اخير بود كه هم در مورد حكومت اسلامي نظريه پردازي كرد و هم موفق به تشكيل آن شد. نظريه ديانت عين سياست و سياست عين ديانت و عدالت در مقابله با نظريه جدائي دين از سياست قرار گرفت. شعار «انسان، زمين، زندگي بار ديگر جاي خود را در قلب بسياري از مردم به شعار «خدا، آسمان، ملكوت» تغيير داد.
از آغاز قيام 15 خرداد تا پيروزي انقلاب اسلامي، اين انديشه ولايت فقيه بود كه باعث موفقيت انقلاب اسلامي گرديد. ولايت فقيه با وقوع انقلاب اسلامي به وجود نيامد، بلكه برعكس، ولايت فقيه، انقلاب اسلامي را به وجود آورد. پذيرش انديشه ولايت فقيه براي مردم ايران در اين مدت چند دهه دشوار نبوده است. اگر كسي در فضاي مباحث انديشه اسلامي بوده و از اصول اسلامي آگاهي داشت، مفهوم رهبري و ولايت فقيه را به راحتي درك مي كرد. تعجب نيست كه انديشه ولايت فقيه به سرعت در جامعه ايران فراگير شد.
در شناسايي قيام 15 خرداد، انقلاب اسلامي ايران و شخصيت تاريخي امام خميني(ره)، بايد درس ويژه اي ارائه داد چون رشته هاي علوم سياسي، جامعه شناسي و تاريخ با طبقه بندي هاي نظري و عملي خود، قادر به تبيين رهبري چندبعدي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و جايگاه ايشان در تاريخ نيست.
علاقه، جذابيت و كشش مردم و پيوند امت اسلامي و توده هاي مسلمان در سراسر دنيا با امام يك موضوع قلبي، عاطفي، الهي و مكتبي بود كه ما اين مورد را در ساير رهبران دنيا پيدا نمي كنيم.
ديدگاه و آمال و افكار امام خميني را مي توان در چند اصل خلاصه كرد؛
1)برگشت به اسلام، 2)وحدت و اخوت اسلامي، 3)تشكيل دولت بزرگ اسلامي و جهان شمولي اسلامي و 4)موقعيت برتر جهان اسلام از جوانب ديني، ايدئولوژيك، استراتژيك، منابع انساني و طبيعي، كه در حال حاضر استفاده مفيد و شايسته از آنها براي سعادت بشري و برقراري عدالت اسلامي، يك ضرورت است.
امام در اوائل سال 1342، در همان لحظات اولي كه خبر يورش دژخيمان حكومت پهلوي را به مدرسه فيضيه قم دريافت داشت، بي درنگ از اندرون خانه خود خارج شد، به ميان مردمي كه با يك دنيا وحشت و نگراني در بيرون منزل ايشان گرد آمده بودند شتافت و با قيافه عادي و سازنده خود عملا به آنان دلگرمي و شجاعت بخشيد. امام در آن لحظات اظهار داشت:
«... ناراحت و نگران نشويد، مضطرب نگرديد، ترس و هراس را از خود دور كنيد. شما پيرو پيشواياني هستيد كه در برابر مصائب و فجايعي صبر و استقامت كردند كه آنچه ما امروز مي بينيم نسبت به آن چيزي نيست. پيشوايان بزرگوار ما حوادثي چون روز عاشورا و شب يازدهم محرم را پشت سر گذاشته اند! و در راه دين خدا، يك چنان مصائبي را تحمل كرده اند... امروز وظيفه ما است كه در برابر خطراتي كه متوجه اسلام و مسلمين مي باشد، براي تحمل هرگونه ناملايمات آماده باشيم تا بتوانيم دست خائنين به اسلام را قطع نمائيم و جلو اغراض و مطامع آنها را بگيريم...»
اهميت اين سخنان تنها در اين نيست كه در شرايطي ايراد گرديده است كه خطر مرگ گوينده آن را بيش از هر كس ديگر تهديد مي كرد، بلكه آنچه بيش از هر چيز ديگر در اين نطق تاريخي جلب نظر مي كند و درخور اهميت است، نويد پيروزي انقلاب و شكست فضاحت بار رژيم طاغوت است.
فردي مي گفت، «چقدر شبيه است اين فرياد با آن فرياد آسماني كه در دل شب در مسجد كوفه طنين انداخت كه- به خداي كعبه سوگند من پيروز شدم- در لحظه اي كه ديوار مسجد و محراب به خون پاكش رنگين شد.»

 



حمله موشكي ارتش اسرائيل به پايگاه آموزشي حماس در شمال غزه

سرويس خارجي -
جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به مناطقي از غزه حمله كردند كه طي اين حمله دست كم 22 نفر زخمي شدند.
جنگنده هاي رژيم صهيونيستي در ساعات اوليه روز گذشته به منطقه فرودگاهي واقع در جنوب غزه و پايگاه آموزش گردان هاي شهيد عزالدين قسام واقع در شمال غزه حمله كردند كه در اين حملات 22 نفر زخمي شدند كه حال برخي از آنها وخيم گزارش شده است.
در حملات جنگنده هاي اف-16 تعداد زيادي از خانه هاي فلسطينيان و همچنين يك مسجد كه پيش از اين توسط صهيونيست ها بمباران شده بود تخريب شد.
تانك هاي ارتش رژيم صهيونيستي نيز به دنبال اين حملات به مناطق شرقي بيت حانون در شمال غزه حمله بردند و به سوي منازل شهروندان فلسطيني تيراندازي كردند.
نظاميان رژيم صهيونيستي همچنين در عمليات روز گذشته خود 12 فلسطيني را دستگير كردند.
رسوايي جديد
تشكيلات خودگردان
جنبش حماس ديدارهاي افسران تشكيلات خودگردان فلسطين با فرماندهان امنيتي رژيم صهيونيستي را رسوايي جديدي براي تشكيلات خودگردان عنوان كرد.
«فوزي برهوم» سخنگوي حماس در اين باره گفت، اين اقدام نشانگر همكاري و همدستي آنان براي تجاوز به سرزمين، مقدسات و ملت فلسطين است.
وي تاكيد كرد، اين ديدار تاكيدي بر نقش سرويس هاي امنيتي فتح در دريافت دستورات، آموزش ها و عمليات شستشوي مغزي از سوي افسران صهيونيستي براي تعقيب و سركوب نيروهاي مقاومت فلسطين است.
اين در حالي است كه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان در رابطه با مذاكرات سازش اظهار داشت، در حالي كه اعراب خواهان جنگ با اسرائيل نيستند تل آويو هم به دنبال گفت وگو نيست.
اجماع جهاني
براي لغو محاصره غزه
«شيخ زائد صلاح» رئيس جنبش اسلامي اراضي اشغالي تاكيد كرد كه سفر ناوگان «آزادي غزه» به منطقه محاصره شده نوار غزه نشانگر اجماع جهاني براي لغو محاصره اين منطقه است.
وي تاكيد كرد، ناوگان آزادي كه متشكل از هيئت هاي نزديك به 60 كشور جهان است با صدايي رساتر از صداي رژيم اشغالگرقدس به ساحل غزه خواهد رسيد و پيام آشكار خود را كه همانا لغو محاصره غزه و پايان درد و رنج مردم محروم اين منطقه است به گوش جهانيان خواهند رساند.
وزيرخارجه تركيه نيز طي اظهاراتي اعلام كرد محاصره غزه بايد برداشته شود.
وي افزود، بدون شكستن محاصره غزه صلحي به دست نمي آيد.
هماهنگ كننده سازمان ملل در روند صلح خاورميانه نيز گفت، سياست محاصره بايد پايان پذيرد.
ازسوي ديگر در ادامه تلاش هاي جهاني براي رفع محاصره غزه يك هيئت پارلماني روز سه شنبه وارد نوارغزه شد و با مقامات سياسي اين منطقه ديدار كرد.
آخرين تحولات اوضاع انساني غزه و پيگيري روند ارسال كمك هاي اروپايي در ميان شهروندان محاصره شده اين منطقه محور گفت وگوهاي اين هيئت با مقامات فلسطيني بود.
در اين حال گروه هاي فلسطيني ضمن كم اهميت توصيف كردن رزمايش هاي رژيم صهيونيستي هدف از اين رزمايش ها را آماده كردن جبهه داخلي براي رويارويي با هرگونه حمله در آينده دانستند.
به گزارش ايسنا، «داود شهاب» سخنگوي جنبش جهاد اسلامي فلسطين تاكيد كرد، رژيم صهيونيستي در حالت رعب و وحشت و بي اعتمادي نسبت به توانمندي اش براي كسب پيروزي در هرگونه جنگ آتي به سر مي برد و اين رزمايش ها براي بالا بردن روحيه ضعيف ارتش صهيونيستي صورت مي گيرد.
ابواحمد سخنگوي گردان قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي نيز اظهار داشت؛ ما در نوار غزه براي مقابله با هرگونه حماقت رژيم صهيونيستي آمادگي كامل داريم.
عضو دفتر سياسي جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز تاكيد كرد، اين مانورها هرگز سودي براي اسرائيل به دنبال نخواهد داشت و چيزي از وحشت صهيونيست ها كه پس از جنگ 2006 به وجود آمده نخواهد كاست.

 



شعار «مرگ بر حسني مبارك» در خيابان هاي اسكندريه

ده ها نفر از فعالان سياسي مصر در اسكندريه كه شعار «مرگ بر مبارك» سر مي دادند، بازداشت شدند.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «القدس العربي»، در سالگرد درخواست مردمي براي تعديل در قانون اساسي، صدها تن از فعالان سياسي و شهروندان مصري با برگزاري تظاهرات شعار «مرگ بر مبارك» سر دادند و خواستار برگزاري انتخابات آزاد در اين كشور شدند.
بر پايه اين گزارش تظاهركنندگان كه در بين آنها رهبران گروه ها، احزاب و سازمان هاي مصري مشاهده مي شد، خواستار لغو قانون وضعيت فوق العاده در مصر، آزادي زندانيان سياسي و محدوديت نامزدي مجدد حسني مبارك در انتخابات آينده رياست جمهوري شدند.
تظاهركنندگان خشمگين مصري با سر دادن شعارهاي مرگ بر حسني مبارك، حزب الوطني (حزب حاكم مصر) نابود است، نيروهاي امنيتي شما حافظ امنيت مردم يا دولت هستيد، مخالفت خود را با ادامه حكومت حسني مبارك اعلام كردند.
در اين تظاهرات كه هواداران «مجمع ملي تغيير» (وابسته به البرادعي) جنبش ششم آوريل، سوسياليست ها، حزب الغد، جبهه دموكراتيك و الكرامه حضور داشتند، شخصيت هاي بارز مخالف حكومت مبارك از جمله ايمن نور، عصمت زين الدين، محمد البلتاجي، جرج اسحاق، كريمه الشتاوي، و ابوالعز الحريري ديده مي شدند.
اين در حالي است كه هنوز از سرنوشت تعدادي از فعالان سياسي بازداشت شده در تظاهرات اسكندريه در شمال مصر خبري در دست نيست و اين موضوع موجب تحصن تعدادي از همكاران آنها در مقابل سازمان امنيت در اسكندريه شده است.
رهبران مخالف دولت در اسكندريه اعلام كردند در صورتي كه افراد بازداشت شده، آزاد نشوند، طي مصاحبه اي در مقر جبهه دموكراتيك، برخورد ضدانساني نيرهاي امنيتي و پليس مصر با تظاهركنندگان را افشا خواهند كرد.
در همين حال، «محمد البرادعي» نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري در يك پيام كوتاه اعلام كرد كه رژيم حاكم بر مصر، همه راه هاي مسالمت آميز براي اصلاحات در اين كشور را بسته است.
وي ضمن انتقاد از بازداشت افراد توسط رژيم مصر، تصريح كرد: حكومت مبارك با بازداشت و قلع و قمع افراد نخواهد توانست جلو تغييرات در آن كشور را بگيرد.
البرادعي بازداشت تعدادي از هواداران خود كه اقدام به جمع آوري امضا براي تغيير در قانون اساسي كرده بودند از سوي پليس و نيروهاي امنيتي را محكوم كرد و خواستار آزادي آنها شد.
نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر، روز يكشنبه بدون سر و صدا وارد مصر شد تا هماهنگي هاي لازم را در بين گروه هاي طرفدار خود كه دچار اختلاف شده اند، به وجود آورد.
البرادعي از چندي پيش به خاطر سفرهاي خارجي و به وجود نياوردن چارچوب مستحكمي براي وحدت رويه در گروه هاي طرفدار خود، مورد انتقاد قرار گرفته بود.
همچنين در تازه ترين تحولات داخلي مصر، «احمد فتحي سرور» رئيس پارلمان اعلام كرد: انتخابات آينده مصر به دليل وجود تضمين هاي قانوني و حقوقي و تسلط قوه قضائيه با شفافيت هر چه بيشتر برگزار خواهد شد و در حال حاضر نيازي به اصلاح قانون اساسي نيست.

 



هشدار نصرالله به اسرائيل شليك كنيد، همه جا را ويران مي كنيم

سرويس خارجي -
دبير كل حزب الله لبنان به رژيم صهيونيستي هشدار داد كه در صورت محاصره سواحل لبنان كشتي هاي اسرائيل به قعر دريا فرستاده خواهد شد.
سيد «حسن نصرالله» به مناسبت دهمين سالروز آزادي جنوب لبنان طي سخناني در مجتمع سيدالشهدا واقع در ضاحيه بيروت و در جمع بيش از 10 هزار تن از طرفداران حزب الله اظهار داشت، در صورت وقوع هرگونه جنگ احتمالي و محاصره سواحل لبنان، حزب الله با قدرت موشكي كشتي هاي نظامي و تجاري رژيم صهيونيستي را هدف قرار خواهد داد.
وي افزود، امروز بيش از هر زمان ديگر قدرت موشكي مقاومت باعث رعب و وحشت رژيم صهيونيستي شده و اين رژيم در نگراني روزافزون به سر مي برد.
دبير كل حزب الله لبنان گفت، علت سفرهاي مكرر مقامات خارجي به لبنان به اين دليل است كه رژيم صهيونيستي مي خواهد بداند كه آيا موشك هاي اسكاد به حزب الله رسيده يا خير.
دبير كل حزب الله لبنان خاطرنشان كرد، يكي از دلايل هياهويي كه درباره موشك هاي اسكاد ايجاد شد براي اين بود كه رژيم اسرائيل 250 ميليون دلار كمك از آمريكا در زمينه تجهيزات نظامي دريافت كند.
سيدحسن نصرالله گفت، برخي از كشورهاي عربي نه تنها با مقاومت در شرايط بحراني و جنگ همراهي نكردند بلكه از مسئولان رژيم صهيونيستي خواستند كاري كنند كه حزب الله از ميدان جنگ موفق بيرون نيايد.
وي از حمايت هاي متعدد و همه جانبه جمهوري اسلامي ايران و سوريه از لبنان و مقاومت تشكر كرد و آن را مايه افتخار دانست.
سيدحسن نصرالله تاكيد كرد، تمامي اين عوامل به همراه جانفشاني و جهاد در برابر دشمن پيروزي مقاومت را فراهم مي كنند.
دبير كل حزب الله لبنان دليل مانورهاي پياپي رژيم صهيونيستي را نتايج شكست جنگ تابستان 2006 از مقاومت لبنان دانست.
سيدحسن نصرالله اظهار داشت، بعيد مي دانيم اسرائيل در آينده نزديك عليه لبنان به جنگ اقدام كند اما در صورت وقوع جنگ جديد چهره منطقه را دگرگون خواهيم كرد.
وي افزود، با توكل به خدا و تكيه بر بازوان فرزندان خود و با تصميم دولت، از لبنان دفاع خواهيم كرد.
دبير كل حزب الله لبنان تصريح كرد، همان طور كه ميشل سليمان رئيس جمهور به درستي به آن اشاره كرد، با تاكيد بر معادله اتحاد ارتش، مردم و مقاومت با دشمن صهيونيستي مقابله خواهيم كرد.
سيدحسن نصرالله خطاب به سران عرب گفت، روند صلح هيچ چيز را محقق نمي كند ولي روند مقاومت عزت و سرزمين از دست رفته شان را به ارمغان مي آورد و زماني كه اعراب مانند گدا عمل مي كنند اسرائيلي ها نيز گدا مي شوند. ولي ملت ها هميشه به دنبال مقاومت هستند چرا كه مقاومت براي آنها پيروزي به ارمغان آورده است.
دبير كل حزب الله خطاب به اسرائيلي ها گفت، هرچه قدر مي خواهيد مانور برگزار كنيد اما زماني كه موشك هاي ما به سرزمين هاي اشغالي فرو بريزند، بايد ببينيم در مقابل اين حملات موشكي چه قدر آمادگي داريد و چه كار مي كنيد.
وي تاكيد كرد، بمباران كنيد، بمباران مي كنيم، نابود كنيد، نابود مي كنيم، وي افزود، جدا از مسئله سلاح مقاومت با پشتيباني به مردم پيروز مي شود. امروز ملت قهرمان لبنان به دنبال مقاومت است و اراده هايشان قوي و پايدار و آماده فداكاري هستند ولي اسرائيل به چه چيز به جز سلاح تكيه مي كند.
سيدحسن نصرالله گفت، همان طور كه سران رژيم صهيونيستي اذعان كردند صهيونيست ها به هنگام جنگ فرار را بر قرار ترجيح مي دهند و جرئت ايستادگي مقابل رزمندگان ما را ندارند در حالي كه مقاومت به هيچ وجه هراسي از صهيونيست ها ندارند.
مسئولان اسرائيلي اصلا قابل قياس با ملت، مسئولان و فرماندهان ارتش لبنان نيستند. آنها ترسو هستند و از عمليات نظامي مي ترسند.

 



شبه جزيره كره در آستانه جنگ پيونگ يانگ روابط با سئول را قطع كرد

كره شمالي در واكنش به فشارهاي تازه آمريكا و متحدانش، از قطع كامل رابطه خود با كره جنوبي خبر داد.
با ادامه فشارهاي همه جانبه سياسي و اقتصادي از سوي كره جنوبي، كانادا، فرانسه، ژاپن و به سركردگي ايالات متحده به بهانه غرق شدن يك كشتي جنگي متعلق به نيروي دريايي كره جنوبي، پيونگ يانگ سه شنبه اعلام كرد رابطه خود را با سئول قطع مي كند.
شبكه خبري بي بي سي با اعلام اين خبر نوشت، تصميم پيونگ يانگ درپي تشديد بحران در روابط دو كره و برسر غرق شدن كشتي جنگي كره جنوبي صورت مي گيرد كه طي آن 46 نفراز سرنشينان آن كشته شدند. يك گروه تحقيقاتي بين المللي پس از انجام بررسي هاي خود، كره شمالي را عامل اين حادثه اعلام كرد كه اين امر نقطه آغاز فشارهاي جديد عليه اين كشور فقير شد. كارشناسان منطقه معتقدند كه شبه جزيره كره در آستانه يك جنگ قرارگرفته است.
از سوي ديگر، «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا سه شنبه به كره جنوبي رفت تا همبستگي كشورش با سئول را براي تقابل با كره شمالي اعلام كند.پيش از اين«باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا نيز از فرماندهان نظامي خود خواسته بود با همتايان خود در ارتش كره جنوبي هماهنگ عمل كنند.
برگزاري «يك مانور نظامي مشترك» ازديگر برنامه هايي است كه واشنگتن درنظر دارد در آينده اي نزديك درمرز دو كره و با هدف افزايش فشارهاي رواني و سياسي عليه پيونگ يانگ به اجرا در آورد.
يادآور مي شود آمريكا و متحدانش با دستاويز قرار دادن اين حادثه درتلاشند تا موج تازه اي از فشارها و تحريم هاي سياسي و اقتصادي را عليه كره شمالي كه درتلاش است روابط خود را با چين بهبود بخشد، به راه اندازند. كلينتون پيش از سفر به سئول با رهبران چنين ديدار كرده بود كه بنا به گزارش هاي رسيده نتوانست نظر پكن را براي تنبيه پيونگ يانگ جلب كند.

 



سناريوي اعراب براي به قدرت رساندن علاوي شاه اردن: مالكي نبايد نخست وزير شود

نبايد در مورد نخست وزير شدن مجدد خود اصرار داشته باشيد، بلكه فقط بايد مانع نخست وزيري مجدد مالكي شويد.
عبدالله به علاوي توصيه كرد فعلا رياست پارلمان را برعهده بگيرد، ولي خود را براي در دست گرفتن قوه مجريه در دوره هاي بعدي آماده كند.
شاه اردن در مورد پست نخست وزيري فعلي اين سرنخ را داده است كه اين فرد هرچند بايد شيعه باشد، ولي اسلامگرا نباشد.
در همين حال، مقامات قطري نيز به علاوي قول داده اند كه تلاش هاي خود را براي نخست وزير شدن وي، به كار بگيرند. رهبر فهرست العراقيه طي روزهاي اخير از قطر ديدن كرد.
علاوي به صراحت خواستار بين المللي شدن مسئله انتخاب نامزد نخست وزيري عراق است.
به گفته منابع عراقي، دولت قطر هم اكنون مشغول رايزني با عربستان، كويت، امارات و تركيه است و هدف از اين رايزني ها كه از حمايت مستقيم آمريكا برخوردار است، به قدرت رسيدن (نخست وزيري) علاوي است.
اين منابع همچنين فاش كرده اند، رژيم صهيونيستي از نخست وزيري علاوي حمايت مي كند و در اين چارچوب، تل آويو مستقيما از دوحه خواسته است با همكاري عربستان براي به قدرت رساندن علاوي، سرمايه گذاري كند.
خبرگزاري فارس نيز گزارش داد، علاوي در گفت وگو با شبكه «الجزيره»، سخنان تحريك آميزي را بر زبان آورد و مدعي شد كه نمي تواند پيش بيني كند اگر دولت عراق بدون حضور ائتلاف العراقيه شكل بگيرد، چه چيزي در انتظار عراق خواهد بود! وي پيش بيني كرد اين سناريو بيش از حد انتظار خطرناك خواهد بود.
همزمان با نزديك شدن گروه هاي عراقي به توافق درباره نخست وزيري نوري مالكي، رژيم هاي محافظه كار عرب علنا عليه ادامه نخست وزيري وي موضع گرفتند.
به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه عراقي «البينه الجديده » فاش كرد «عبدالله» دوم شاه اردن، علنا با ادامه نخست وزيري مالكي مخالفت كرد. عبدالله در ديدار «اياد علاوي»، رهبر فهرست «العراقيه» با وي، متذكر شد: شما اظهارات علاوي در حالي صورت مي گيرد كه همه گروه هاي عراقي در مورد مشاركت العراقيه در دولت آينده وحدت نظر دارند و بر اين مورد تاكيد مي كنند، اما شخص علاوي مشاركت در دولت العراقيه را به نخست وزير شدن خود مشروط كرده است و اين شرط البته مغاير با قانون اساسي است. در همين حال، «سوزان رايس»، نماينده آمريكا در سازمان ملل، از علاوي خواست هرچه سريعتر دولت جديد را تشكيل دهد.
حملات عليه مالكي در حالي تشديد شده است كه ائتلاف بزرگ شيعيان در مورد نخست وزيري مجدد وي تقريبا به وحدت نظر رسيده اند، جريان «صدر» كه يكي از جناح هاي قدرتمند داخل ائتلاف شيعيان است و تاكنون نظر مخالفي در مورد نخست وزيري مالكي داشت، موضع خود را عوض كرد؛ «قصي عبدالوهاب»، از رهبران جريان صدر، گفت اين جريان با نامزدي هيچ شخصي مخالف نيست.«عمار حكيم»، رهبر فهرست «ائتلاف ملي عراق»، نيز بر تداوم همپيماني با «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبري مالكي تاكيد كرد و اين همپيماني را ناگسستني دانست و آن را به ازدواج بدون طلاق تشبيه كرد.شخص مالكي نيز در گفت وگو با روزنامه منطقه اي «الحيات» پيش بيني كرد كه بار ديگر نخست وزير عراق خواهد بود.
ساير رويدادها:
¤رئيس جمهور آمريكا دريادار «لويد اوستن» را جايگزين ژنرال «ريموند اوديرنو» فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق كرد.
¤«سالار دوسكي» از اعضاي اتحاديه ميهني كردستان عراق، از رهنمودهاي موثر آيت الله سيستاني، مرجع شيعيان عراق تمجيد كرد.

 



8 ساعت بازجويي از اولمرت در دادگاه ويژه فساد مالي

نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي به اتهام بزرگترين رسوايي مالي در اسرائيل مورد بازجويي قرارگرفت.
ايهود اولمرت روز گذشته به دليل متهم بودن در پرونده فساد اقتصادي كه رسانه ها از آن به عنوان بزرگترين رسوايي در اين رژيم ياد مي كنند به مدت هشت ساعت مورد بازجويي قرار گرفت.
وي با خودرو و راننده شخصي خود و همراه محافظين سازمان امنيت داخلي رژيم صهيونيستي (شين بت) وارد محوطه دادگاه ويژه رسيدگي به كلاهبرداري شد.
اولمرت به كلاهبرداري، سوء استفاده از پست و موقعيت و جعل اسناد متهم شده است و محاكمه وي از تاريخ 25 سپتامبر سال گذشته ميلادي آغاز شده است.
اولمرت همچنين متهم است كه در سال هاي 1993 تا 2003 كه شهردار قدس بود سه و نيم ميليون شيكل (يك ميليون دلار) به عنوان رشوه از بازرگان مجري طرح «هالي لند» دريافت كرده است.پليس رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه شركت «هالي لند» از سال 1999 تا سال 2008 به كاركنان و مقام هاي بلندپايه مبالغي رشوه داده است.

 



انتقاد پسر از پدر دولت ليبي نبايد موروثي باشد

پسر معمر قذافي در اظهاراتي جديد از سيستم حكومتي موروثي رهبر ليبي انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از شبكه خبري «الجزيره»، «سيف الاسلام قذافي» پسر سرهنگ قذافي رهبر ليبي در سخناني اعلام كرد كه در آينده ليبي نبايد كشوري پادشاهي باشد و دولت بعدي آن موروثي شود.
سيف الاسلام قذافي با تاكيد بر ضرورت تشكيل حكومت قانون مدار در ليبي تصريح كرد: قصد دارد كه نقش قانون را در كشور فعال كند.
وي همچنين با اشاره به ضرورت كنترل ارتش توسط نهادهاي سياسي و مدني اظهار داشت: ارتش را بايد موسسات سياسي اداره كنند.
برپايه اين گزارش، پسر معمر قذافي در ليبي به عنوان جانشين پدرش شناخته مي شود و هيچ سمت رسمي ندارد و مردم ليبي او را با نام «مهندس» صدا مي زنند.
سيف الاسلام خود را به عنوان معمار اصلاحات در ليبي معرفي مي كند و اهميت ويژه اي براي روابط با غرب قائل است.
وي همچنين انتقادات تندي نسبت به ديكتاتوري و حكومت سلسله اي در ليبي مطرح كرده است.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14