(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 6 خرداد 1389- شماره 19655

باقلا كنترل گر فشارخون
مشكل تنهايي كودكان
خودسرانه كلسيم مصرف نكنيد



باقلا كنترل گر فشارخون

باقلا براي كنترل فشارخون موثر است. پتاسيم موجود در باقلا مي تواند براي سلامتي قلب و عروق مفيد باشد.
باقلا حاوي ويتامين هاي BA وC و املاح مفيدي از جمله فسفر و آهن است. باقلا داراي مقدار زيادي آب است كه مي تواند از يبوست پيشگيري كند. براي سلامت پوست بسيار موثر است. باقلا در خانواده حبوبات جاي مي گيرد و به عنوان يكي از منابع غذايي فيبر و پروتئين شناخته شده است.
باقلا يك منبع مناسب پروتئين و انرژي محسوب مي شود. افراد مبتلا به «فاويسم» از خوردن اين ماده غذايي و حتي بوييدن آن محروم هستند، زيرا موجب تشديد بيماري شان مي شود.
علاوه بر پروتئين، كلسيم و پتاسيم اين ماده غذايي نيز بالاست. و مي تواند از ابتلا به پوكي استخوان جلوگيري كرده و به كنترل فشار خون بالا كمك كند.
پتاسيم موجود در باقلا مي تواند براي سلامتي قلب وعروق مفيد باشد.
بزرگمهر افزود: باقلا بيشترين فيبر غذايي را دارد. باقلا در بعضي از اشخاص توليد نفخ و سنگيني سر و معده مي كند. براي جلوگيري از اين عوارض بايد ابتدا باقلا را پوست كنده و بجوشانيد و آب آن را دور بريزد.

 



مشكل تنهايي كودكان

تنهايي مشكل بزرگي است كه پيامدهاي منفي زيادي براي كودكان دارد، از اينرو در سال هاي اخير بر روي اين موضوع تحقيقات گسترده اي انجام شده است.
بسياري از كودكان مفهوم تنهايي را مي دانند. به عنوان مثال بچه هاي مهدكودك يا دانش آموزان مدارس ابتدايي به خوبي به سؤالاتي نظير «تنهايي چيست»، «نشانه تنهايي كدام است؟» و «براي غلبه به تنهايي چه بايد كرد؟» جواب مي دهند.
آنها به سؤالات فوق به ترتيب چنين پاسخ مي دهند: «تنهايي يعني غمگين بودن»، «هيچكس با آدم بازي نمي كند» و «بايد دوست پيدا كنيم»
پيامدهاي تنهايي
كودكاني كه احساس تنهايي مي كنند رابطه خوبي با همسالانشان ندارند و غالباً خود را مطرود مي دانند كه اين احساس به عزت نفس آنها لطمه شديدي مي زند.
در ضمن ممكن است آنها احساس اندوه، نارضايتي، كسل بودن و اضطراب كنند كه احتمالاً سالها ادامه خواهد داشت.
در نتيجه كودكان تنها، فرصت هاي زيادي را براي تعامل با همسالان خود و آموختن مهارت هاي زندگي از دست مي دهند.باتوجه به اهميت تعامل و دوستي در رشد و پيشرفت كودكان، تنهايي آنها آموزگاران را دچار نگراني مي كند. تمام كودكان- حتي كودكان تنها- اهميت زيادي براي برقراري رابطه با ديگران قائل هستند.
عوامل تنهايي
احساس تنهايي در كودكان علل زيادي دارد: درگيري در محيط خانه، انتقال به مدرسه يا خانه جديد، از دست دادن يك دوست، شيء يا حيوان دست آموز، طلاق والدين، مرگ عزيزان، طرد شدن توسط همسالان، فقدان حمايت هاي اجتماعي، نداشتن مهارت در دوست يابي، كمرويي، اضطراب و كمبود عزت نفس.
در ضمن كودكاني كه در مهدكودك قرباني (فيزيكي يا زباني) همسالان خود مي شوند احساس تنهايي و پريشاني مي كنند.
ارزيابي كودكان
اولين گام براي بررسي وضعيت كودكان تنها، ارزيابي آنهاست و آموزگاران بايد بر روي نشانه هاي تنهايي تمركز كنند: آيا كودك خجول، مضطرب، نامطمئن يا غمگين است؟ آيا نسبت به محيط خود بي علاقگي نشان مي دهد؟ آيا از سوي همسالان خود طرف شده است؟ آيا علاقه اي به ارتباط برقرار كردن ندارد؟ آيا فقدان مهارت هاي اجتماعي مانع از تعامل او با ديگران مي شود؟ آيا تمايلي به استفاده از مهارت هاي اجتماعي خود نشان نمي دهد؟ آيا قرباني همسالان خود شده است؟ آيا اخيراً احساس تنهايي مي كند يا همواره اين احساس را داشته است؟
از آنجا كه هميشه نمي توان تنهايي كودكان را تشخيص داد (برخي از كودكان علي رغم داشتن دوست، احساس تنهايي مي كنند)
آموزگاران بايد اين سؤالات را از آنها بپرسند:
«تنهايي و اندوه چه معنايي دارد؟»، «آيا احساس تنهايي و اندوه مي كني؟» يا «چه چيز تو را خوشحال تر مي كند؟»
هنگام بررسي و ارزيابي كردن كودكان، حساس بودن نسبت به نقاط ضعف و قوت آنها اهميت دارد. به عنوان مثال كودكاني كه به تنهايي بازي مي كنند به احتمال زياد دچار مشكلات اجتماعي و معلوماتي مي شوند.
با اين حال بسياري از كودكان مهدكودك به تنهايي بازي مي كنند بدون اينكه مشكلي داشته باشند.
بنابراين آموزگاران بايد به تدريج بر تعاملات كودكان با همسالانشان نظارت كنند، با آنها در مورد احساساتشان حرف بزنند و رفتارشان را زير نظر بگيرند.

 



خودسرانه كلسيم مصرف نكنيد

مصرف خودسرانه قرص هاي مكمل كلسيم براي زنان در سنين بالا، بروز خطراتي مانند بيماريهاي قلبي عروقي را به همراه دارد.
با وجود اين كه كلسيم براي سلامت دندان و استخوان و جلوگيري از پوكي استخوان مفيد است اما زنان در سنين بالا و دوران يائسگي بهتر است از منابع طبيعي كلسيم مانند لبنيات استفاده كنند و خودسرانه و به طور دايم از قرص هاي كلسيم استفاده نكنند. زيرا بررسي ها نشان داده است كه مصرف زياد اين قرص ها به بروز مشكلات قلبي عروقي مي انجامد.
مصرف زياد قرص هاي كلسيم و انباشته شدن دوز بالاي اين ماده معدني در بدن مشكلاتي ايجاد مي كند كه خفيف ترين آنها رسوب ها و سنگ هاي كلسيمي است و بيشترين خطر نيز مربوط به احتمال بروز بيماري هاي قلبي در افرادي است كه هيچ گونه سابقه اي از بيماري هاي قلبي ندارند و صرفاً در سنين ميانسالي و كهنسالي از اين قرص ها زياد استفاده كرده اند.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14