(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10 خرداد 1389- شماره 19658

كوتاه اقتصادي
دويچه بانك آلمان به فعاليت خود در اسرائيل پايان داد
آغاز برخورد با طلافروشان متقلب پرونده 5 متخلف به تعزيرات رفت
وزير جهاد كشاورزي: امسال هم در توليد گندم خودكفا هستيم
گرداب بحران در اروپا(نگاه اقتصادي)
يك مقام مسئول: واگذاري مسئوليت نانوايان آزادپز به اتحاديه قنادان مغاير قانون است
خريد 16 فروند هواپيماي جديد در سال جاري
دومين شركت بزرگ دوبي خواستار استمهال بدهي شد
كاهش 10 درصدي قيمت آهن و فولاد
به علت تخلف و اعلام نرخ سود بالا 2 موسسه بزرگ پولي تعطيل شد
اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي



كوتاه اقتصادي

¤ نمايشگاه صنايع غذايي و محصولات كشاورزي (اگروفود 89) با حضور رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران گشايش يافت.
¤ عضو هيئت مديره انجمن توليدكنندگان فولاد گفت: تجار پاكستاني با استفاده از ويزاي توريستي در استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و كرمان اقدام به خريد نقدي قراضه و خروج اين محصول با استفاده از كاميون از كشور مي كنند.
¤ با حكمي از سوي مديرعامل آبفاي استان تهران، حبيب الله براتي كه تا پيش از اين مدير آبفاي منطقه 5 شهر تهران بود، به عنوان سرپرست آبفاي شهر تهران معرفي شد.
¤ واحدهاي بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي سراسر كشور در ارديبهشت ماه 89 بيش از 300 هزار بازرسي از واحدهاي صنفي انجام دادند كه در مقايسه با مدت مشابه سال 88 افزايش 18 درصدي را نشان مي دهد.
¤ معاون اعتبارات و تسهيلات صندوق مهر امام رضا(ع) گفت: ايجاد شغل در روستاها از برنامه هاي صندوق مهر رضا(ع) در سال جاري است.
¤ مديرعامل بازار تهاتر ايرانيان از ارائه طرحي به سازمان بورس با عنوان تامين سرمايه تهاتري بورس خبر داد كه براساس آن براي خريد و فروش سهام مي توان از برات كارت استفاده كرد.علاءالدين ختايي با بيان اينكه تهاتر يعني مبادله كالا به كالا، افزود: در روش سنتي يك، دو و يا چند شركت در زمان و چارچوب مشخصي اقدام به توافقي در خصوص قراردادي مي كردند كه طي آن هر يك از طرفين كالاي موردنياز خود را در ازاي كالاي فروشي بدست آورد كه چنين توافقي در دنياي امروز بسيار مشكل است.
¤ وزارت امور اقتصادي و دارايي از كاهش 4 درصدي پرونده هاي قاچاق كالا به كشور خبر داد.به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي، تعداد پرونده هاي متشكله قاچاق طي فروردين ماه سال جاري، معادل 1960 پرونده بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 4 درصد كاهش داشته است.
¤ يك شركت معدني بخش خصوصي با راه اندازي 6 كارگاه و كلاس آموزش تراش و فرآوري سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي 500 فرصت شغلي در اين بخش ايجاد كرده است.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، علي افشاريان، مديرعامل اين شركت با اشاره به اين كه موسسه خيريه نوانديشان كارآفريني ايرانيان را با همكاري انجمن حمايت از زندانيان مركز تاسيس كرده است گفت: كارگاه ها و كلاس هاي آموزش مذكور در نقاط مختلف كشور (تهران، بجنورد، بيرجند و شيروان) راه اندازي شده است.
¤ سرپرست سازمان چاي شمال از بررسي افزايش قيمت برگ سبز چاي در دوشنبه هفته جاري در هيئت دولت خبر داد و گفت: در حال حاضر مبلغ 21 ميليارد و 800 ميليون تومان برگ سبز چاي از چايكاران خريداري شده است.
¤ بدنبال كاهش 50 درصدي تعرفه سرويس GPRS همراه اول، بسته جديد و رويايي اينترنت همراه اين اپراتور نيز ارائه شد.به گزارش روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران: مشتركان همراه اول مي توانند از روش هاي پرتال و پيامك از بسته هاي رويايي اينترنت همراه استفاده كنند.

 



دويچه بانك آلمان به فعاليت خود در اسرائيل پايان داد

دويچه بانك آلمان به عنوان بزرگترين بانك اروپايي با فروش تمامي سهام خود، به فعاليت هاي خود در سرزمين هاي اشغالي پايان داد.
روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارنوت» با اعلام اين خبر نوشت: دويچه بانك آلمان (Deutsche bank) تمامي 50788 سهم خود را به قيمت 2 ميليون يورو به شركت اسرائيلي البيت فروخت و همكاري هاي اقتصادي خود را با اين شركت متوقف كرد.
دويچه بانك بزرگترين بانك اروپايي دليل اين اقدام غيرمنتظره خود را مخالفت با اقدام سرويس هاي امنيتي اسرائيل در نصب سيستم هاي مراقبت بر روي ديوار حائل براي محافظت از شهرك نشينان صهيونيست اعلام كرد.
شايان ذكر است اغلب كشورهاي اروپايي خواستار توقف شهرك سازي از سوي رژيم صهيونيستي شده اند و اين سياست را مانع اصلي بر سر راه از سرگيري مذاكرات براي دستيابي به صلح مي دانند.
«جوزف اكر» مدير دويچه بانك آلمان نيز در برلين اعلام كرد كه علت خروج اين بانك از اسرائيل اين است كه شركت البيت در ساخت ديوار حائل مشاركت داشته و به توسعه تجهيزات ارتش رژيم صهيونيستي مبادرت مي كند.

 



آغاز برخورد با طلافروشان متقلب پرونده 5 متخلف به تعزيرات رفت

31 نمونه از طلاهاي آزمايش شده در 5 جواهرفروشي در سطح شهر تهران نشان داد 11 نمونه با عيار پايين ساخته شده كه قرار بود به مردم فروخته شود.
مهندس مهدي پورهاشم رئيس اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران در اين باره به خبرنگار ما گفت: استاندارد استان تهران از سال گذشته نمونه برداري از طلاهاي ساخته شده و قابل عرضه در تهران را آغاز كرده و تاكنون چندين طلافروش به دليل تخلف به مراجع ذيربط معرفي شده اند. وي گفت: اخيراً نيز از 5 جواهرفروشي با نامهاي ايده آل، موزه زر، سفير، قانعي و دشتي در خيابانهاي كريمخان زند، ميدان ونك و خيابان ناصرخسرو 31 قطعه طلا براي آزمايش عيار آنها به عنوان نمونه دريافت شد كه نتايج آزمايش ها نشان داد، يك نمونه 057 يا 81 عيار نبوده و 5 گرم كم داشته، يك نمونه مشكل نداشته و 81 عيار كامل بوده ولي 11 نمونه ديگر عيار بين 4 تا 9 داشته يعني 81 عيار نبوده و از فلز مس براي ساخت آنها استفاده شده است. پورهاشم گفت: با حضور نماينده و كارشناس اتحاديه طلاو جواهر و نماينده و كارشناس انجمن صنفي كارفرمايان طلا و جواهر پرونده اي در اين زمينه تنظيم و به شعبه تعزيرات در دادسراي ناحيه 91 تهران ارسال شد. رئيس اداره استاندارد استان تهران گفت: فروشندگان اين طلاها را به عنوان طلاي قديمي قصد داشتند بفروشند تا ذهن مردم و مصرف كنندگان را منحرف نمايند. وي افزود: در حال حاضر به ندرت مي توان طلاي قديمي در مغازه ها پيدا كرد زيرا اين نوع طلا خواهان و طالب كمتري دارد و مردم بيشتر طلا و جواهر با سبك جديد را مي پسندند و اين فقط تخلفي است كه فروشندگان طلاي تقلبي با عنوان طلاي قديمي مي خواهند به مردم اجحاف كنند. پورهاشم در ادامه با اشاره به اينكه اتحاديه طلافروشان 01 آزمايشگاه را براي آزمايش نمونه هاي دريافت شده از مغازه ها معرفي كرده گفت: 3 آزمايشگاه از اين تعداد تأييد صلاحيت شده و بقيه صلاحيت آزمايش طلا را ندارند و از سوي ديگر مرجع تأييد صلاحيت آزمايشگاهها ادارات استاندارد هستند. وي از مردم خواست هنگام خريد دقت كنند اولاً طلاها و جواهرات فروخته شده بايد كد و استاندارد داشته باشند و ثانياً حتماً فاكتور دريافت كنند تا بتوان در صورت تخلف اقدام كرد. شايان ذكر است: 2 روز گذشته رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر ضمن تأييد خبر فروش طلاهاي تقلبي گفته بود، اين افراد داراي مجوز كسب نبوده اند، حال سؤال اينجاست كه طلافروشي هاي خيابان كريم خان زند، بازار و ميدان ونك نيز مجوز كسب ندارند!؟ و نقش اتحاديه در برخورد با كسبه بدون مجوز چيست؟

 



وزير جهاد كشاورزي: امسال هم در توليد گندم خودكفا هستيم

امسال براي دومين سال به خودكفايي در توليد گندم دست مي يابيم و نيازي به واردات اين محصول نخواهد بود.
«صادق خليليان» وزير جهاد كشاورزي در حاشيه ملاقات با وزير كشاورزي گرجستان در تهران، در جمع خبرنگاران، افزود: اين خودكفايي با توجه به اقدامات دولت در زمينه تأمين نهاده ها و گسترش بكارگيري مكانيزاسيون و همچنين شرايط آب و هوايي نسبتاً مناسب سال جاري پيش بيني مي شود.
وي، ادامه داد: در سال جاري در بخش توليد برنج نيز تا حد زيادي افزايش توليد خواهيم داشت كه در آن صورت نياز به واردات اين محصول نيز كاهش خواهد يافت.
خليليان در خصوص اخذ حق آب از كشاورزان، گفت: سياستهايي كه در بخش آب اخذ مي شود بايد منجر به بهره وري مصرف آب در بخش كشاورزي گردد، ضمن آنكه در اين بخش بايد از اقداماتي كه منجر به وارد شدن شوك به كشاورزان مي شود، پرهيز شود.
وي تأكيد كرد: كشاورزان اين اطمينان را داشته باشند كه وزارت جهاد كشاورزي از حقوق آنها دفاع خواهد كرد.
وزير جهاد كشاورزي با تأكيد بر لزوم بهره وري مصرف آب در بخش كشاورزي، افزود: بايد برنامه هايي تدوين شود كه در مواقع كم آبي فشار كمتري به كشاورزان وارد شود.
وي به كشاورزان توصيه كرد: در مصرف آب از روشهايي استفاده شود كه بهره وري درمصرف آب افزايش يابد زيرا كشور ما از منابع آبي محدودي برخوردار است.
خليليان در خصوص واردات محصولات كشاورزي، تصريح كرد: با اراده اي كه دولت در اين زمينه دارد، بدنبال جلوگيري از واردات بي رويه اين محصولات به كشور هستيم كه اين ميزان در 6 ماهه دوم آغاز بكار دولت دهم، مشاهده مي شود.
وي گسترش سطح بيمه محصولات كشاورزي را از مهمترين برنامه هاي وزارت جهاد كشاورزي ذكر كرد و افزود: در سال جاري 5 هزار و 700 ميليارد ريال به اين بخش اختصاص يافته است.
وزير جهاد كشاورزي، ادامه داد: در سال 86 خسارت زيادي به بخش كشاورزي كشور وارد شد كه بايد اين خسارات از محل اعتبارات حوادث غير مترقبه همان سال پرداخت مي شد كه در نهايت در حيطه اختيارات وزارت جهاد كشاورزي قرار گرفت.

 



گرداب بحران در اروپا(نگاه اقتصادي)

بابك اسماعيلي
تائيد طرح «وضع ماليات هاي سنگين بر بانكهاي اروپايي» كه توسط «ميشل بارنيه» كميسيونر اتحاديه اروپا در امور خدمات مالي و همكارانش در كميسيون بازار داخلي اين اتحاديه تهيه شده است، با وجود آنكه هنوز اجرايي نشده، با واكنش ها و بازتاب هاي متفاوتي مواجه بوده است.
اين طرح جنجالي، بانكهاي اروپايي را وادار مي سازد تا كمكهاي چند ده ميليارد يورويي كه قبلا در طول 2 سالي كه از آغاز بحران اقتصادي مي گذرد به صورت بلاعوض به آنها پرداخت شده را در قالب ماليات به دولت ها برگردانند.
با توجه به وضعيت نامتعادل اقتصادي كشورهاي عضو منطقه يورو، اين تصميم كميسيون بازار داخلي اروپايي را مي توان از 3 منظر مورد ارزيابي قرار داد:
1- يكي از دلايل اصلي اخذ چنين تصميمي توسط
European commission، روند رو به افزايش سوء مديريت بانكها و ورشكستگي فزاينده آنها است. واقعيت آن است كه در كنار ورشكستگي بانكهاي آمريكايي، منطقه يورو نيز به يكي از اصلي ترين كانون هاي بحران بدهي و ورشكستگي بانكها تبديل شده است. اين موضوع زماني اهميت بيشتري پيدا مي كند كه خروج تدريجي سرمايه هاي بانكهاي بزرگ آمريكايي از اروپا نسبت به مقطع كنوني روند شتابان تري به خود گيرد. هم اكنون بيش از 60 ميليارد دلار توسط بانكهاي بزرگ آمريكايي در موسسات مالي و بانكهاي اروپايي سرمايه گذاري شده است. اين مقدار سرمايه معادل 10درصد كل سرمايه بانكهاي آمريكايي است. وقوع بحران بدهي در اتحاديه اروپايي و نياز فزاينده بانكهاي آمريكايي به منابع مالي، سبب شده تا شاهد خروج اين سرمايه ها از غرب باشيم.
خروج تدريجي اين سرمايه ها، بانكهاي اروپايي را مجبور به استقراض وام هاي كوتاه مدت به دلار خواهد كرد. نمونه چنين اتفاقي را در يونان نيز شاهد بوده ايم. بديهي است كه اين مساله سبب تشديد بحران بدهي و كسري بودجه در اروپا خواهد شد.
از سوي ديگر، وقوع چنين اتفاقي، علاوه بر تاثير منفي بر اعتماد سرمايه گذاران بين المللي و افت شديد شاخص سهام در بازارهاي مالي جهاني، روند افت چشمگير ارزش يورو در بازارهاي جهاني را بيشتر مي كند.
2-برآوردهاي اتحاديه اروپا در دو سال گذشته نشان مي دهد، كشورهاي اروپايي مجبور شده اند 13درصد از توليد ناخالص داخلي شان را به بحران اقتصادي اختصاص دهند. اين مساله سبب تحميل بدهي هاي چند صد ميليارد يورويي به اين كشورها و بدهي 2 تريليون يورويي بانكهاي آلمان، فرانسه و كشورهاي ديگر عضو اتحاديه اروپايي (به جز يونان، اسپانيا و پرتغال) شده است كه بسيار قابل ملاحظه است.
وضع مالياتهاي سنگين بر بانكهاي اروپايي كه بالغ بر 2 تريليون يورو بدهي دارند، موجب مي شود تا سود اندكي كه در اين مدت توسط اين بانكها كسب شده است و مي توانست روندي مثبت را در آينده اي نزديك به آنها ببخشد را سلب و به دولت هاي متبوع آنان بازگرداند. بنابراين آشكار است كه چنين تصميمي با مقاومت و نارضايتي بانكهاي اروپايي مواجه شود. اتفاقي كه هم اكنون شاهد آن هستيم و 5 هزار بانك عضو فدراسيون بانكهاي اروپايي عليرغم آنكه تصميم كميسر بازار داخلي اروپا اجرايي نشده است، با آن مخالفت كرده اند و گفته اند كه اجرايي شدن چنين تصميمي منجر به بي اعتباري آنها خواهد شد.
البته بايد به اين نكته نيز اذعان كرد كه اتخاذ چنين تصميمي توسط كميسر بازار داخلي اروپا، از حمايت شهروندان اروپايي نيز برخوردار است. دليل اين امر را بايد در اتخاذ تصميم بسته هاي نجات اقتصادي كه در طول 2 سال اخير مورد استفاده قرار گرفته است جستجو كرد. دولتهاي اروپايي در طول 2 سال اخير، ميلياردها يورو از ماليات شهروندان خود را به صندوق هاي خالي بانكها تزريق كرده اند و عملا بار همه دشواري هاي كنوني را به دوش ماليات دهندگان اروپايي نهاده اند.
اين موضوع زماني اهميت بيشتري پيدا مي كند كه بدانيم وضع ماليات بر بانكهاي اروپايي سالانه مبلغي بالغ بر 300ميليارد يورو از درآمدهاي اين بانكها را حذف مي كند كه در شرايط بحران بدهي رو به گسترش منطقه يورو يك فاجعه به حساب مي آيد.
3- روزنامه فايننشال تايمز طي هفته گذشته در تحليلي در خصوص اعمال مالياتهاي بيشتر بر سيستم بانكي اروپا به موضوع مهمي اشاره كرد. اين روزنامه انگليسي كه كشورش يكي از مخالفان طرح وضع مالياتهاي سنگين بر بانكهاست نوشت: «مقام هاي اروپايي به دنبال گناهكار و مقصر اصلي هستند، ولي بي گناهان را جريمه مي كنند.
البته اين روزنامه انگليسي، هوشمندانه مقصر اصلي بحران بدهي در اتحاديه اروپايي را مشخص نكرده است. اما همين اشاره كوتاه به مقصر اصلي بحران، مي تواند سرنخ بسيار قابل تاملي در بحران اخير باشد. «ويكتور تورن» روزنامه نگار آمريكايي در هفته نامه
American Free Press در مطلبي با بررسي بحران مالي يونان و اتحاديه اروپايي مي نويسد: «در مركز سقوط ناگهاني اقتصاد يونان، گروه بانكي و مالي Goldman sachs قرار دارد كه يكي از مالكان فدرال رزرو آمريكا محسوب مي شود... يونان يك نمونه آزمايشي از سوي افرادي همانند سوروس است كه مورد استفاده قرار گرفته و بانكداران بين المللي بعدها از اين فرمول براي ديگر كشورهاي بزرگ (اتحاديه اروپايي) استفاده مي كنند.»
بنابراين مشاهده مي شود كه مقصر اصلي بحران بدهي اروپا را نه در اين اتحاديه، بلكه بايد در آمريكا جستجو كرد.
در مجموع بايد گفت اقدامات اخير كميسيون اروپا، اگرچه مي خواهد با كنترل بي انضباطي هاي مالي موجود، تكرار تراژدي يونان در ساير كشورهاي اروپايي را مانع شود، اما خود مي تواند بحران ديگري را در درون بحران بدهي ها ايجاد كند. اين وضعيت دقيقا همانند آن است كه انگشتان فردي كه به سختي خود را در لبه پرتگاه نگاه داشته است له شود كه مي تواند سقوط و مرگ را براي آن فرد به دنبال داشته باشد.
اختلاف مقامات سياسي- اقتصادي اروپايي نيز خود عامل تعيين كننده اي است كه اجرايي شدن تصميماتي از اين دست را با دشواري هاي بسيار روبه رو خواهد كرد. فرانسوي ها همواره علاقه بسيار به اجراي سياست هاي پولي و اخذ ماليات براي رشد اقتصاد عمومي دولتي دارند. آلماني ها اعتقاد به تصويب قوانيني دارند كه تنها كشورهاي متخلف را مجازات كند و انگليسي ها نيز اگرچه همواره با كليت چنين تصميماتي مخالفت نمي كنند، اما در اتخاذ روش ها و سياست ها، به شدت احتياط به خرج مي دهند.
مطمئنا وجود چنين سلايق متفاوتي باعث مي شود تا تصميم اخير كميسيون بازار داخلي اروپا با مخالفت هاي بسياري روبه رو شود و مجادلات زيادي را طي روزهاي آينده ايجاد كند. اين در حالي است كه شرايط كنوني منطقه يورو، ايجاب مي كند تا اتحاديه اروپايي به دنبال راهي باشد تا از گسترش بحران جلوگيري كند؛ نه آنكه با ايجاد مشكل براي شريان هاي اقتصادي خود، به بحران موجود بيفزايد.

 



يك مقام مسئول: واگذاري مسئوليت نانوايان آزادپز به اتحاديه قنادان مغاير قانون است

صنف نانوايان هيچ سنخيتي با صنف قنادان ندارد و واگذاري مسئوليت نانوايان آزادپز به اتحاديه قنادان با قانون نظام صنفي مغايرت دارد.
حسين نظري رئيس اتحاديه نانوايان تهران گفت: واگذاري امور نانوايان آزادپز به اتحاديه صنف قناد و شيريني فروش با قانون نظام صنفي خصوصا مواد 7 و 21 اين قانون و معيارهاي معمول و متعارف مغاير است.
وي با اشاره به اينكه نانوايي با قنادي و شيريني فروشي هيچ مشابهت و همگوني ندارد، مشكلات اين واحدها را از نتايج واگذاري مسئوليت واحدهاي نانوايي آزادپز به اتحاديه قنادان دانست و افزود: عدم متراژ مناسب براي نانوايي، مشكلات بهداشتي، احداث در مناطقي كه نياز به نانوايي آزادپز نيست، عدم راه اندازي در مناطق واجدشرايط (به دليل بالا بودن قيمت سرقفلي) و ... از جمله مسائل و مشكلات نانوايي هاي آزادپز است.
وي با تاكيد بر آمادگي اتحاديه نانوايان سنتي تهران بر سرپرستي و نظارت و فعاليت واحدهاي آزادپز، ادامه داد: اين اتحاديه با تجارب موجود مي تواند پس از احراز شرايط، وفق دستورالعمل هاي قانوني و مقررات و با بررسي صلاحيت متقاضي از جهات قانوني، پروانه كسب نانوايي آزادپز را صادر نمايد.

 



وزارت راه اعلام كرد
خريد 16 فروند هواپيماي جديد در سال جاري

16 فروند هواپيماي جديد در سال جاري براساس برنامه ريزي هاي انجام شده شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، به ناوگان اين ايرلاين افزوده مي شود.
روابط عمومي وزارت راه و ترابري طي اطلاعيه اي از ورود 16 فروند هواپيماي جديد به ناوگان شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران خبر داد.
در اين اطلاعيه آمده است: انجام پروژه تحول ساختار سازماني با مشاركت شركت
lufthansa consulting، توسعه سيستم درآمد مسافر(PRA) همراه با توسعه و گسترش بليت الكترونيك از برنامه هاي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي در سال جاري است. همچنين بهره برداري نهايي از سامانه هاي الكترونيكي ايمني و كيفيت AMS صورت خواهد گرفت.
در سال جاري همچنين پروژه هاي كيترينگ، تاسيسات آشيانه شماره يك، ترمينال بار، آشيانه فني شماره دو و ساختمان هاي گروه سه فرودگاه امام خميني، همچنين كيترينگ و DE-ICE مشهد و طرح تمركز و كنترل ورودي نفرات(درب كرج) و مجموعه پشتيباني ساري به بهره برداري خواهند رسيد.
كاهش زمين گيري هواپيماها در زمان چك هاي دوره اي با استفاده از سيستم هاي نوين تعميراتي و انجام چك هاي سبك، نيمه سنگين و سنگين تمامي هواپيماهاي فعال در ناوگان به تعداد 225 مورد از ديگر برنامه هاي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در سال جاري است.

 



دومين شركت بزرگ دوبي خواستار استمهال بدهي شد

شركت دوبي اينترنشنال كاپيتال كه يك شركت بزرگ سرمايه گذاري است براي بازپرداخت بخشي از بدهي هاي خود از طلبكاران سه ماه مهلت گرفته است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، پس از آنكه شركت دوبي ورلد نتوانست بدهي هاي چندين ميليارد دلاري خود را به موقع بازپرداخت كند و براي پرداخت بدهي ها مجبور به استمهال از طلبكاران شد اكنون نوبت به شركت دوبي اينترنشنال كاپيتال رسيده است.
اين شركت بيش از 25/1 ميليارد دلار بدهي سررسيدي در ژوئن دارد.
سلطان بن سعيد المنصوري وزير دارايي امارات در اين باره تاكيد كرد، دولت محلي ابوظبي در اين مسئله دخالت نخواهد كرد و اين شركت خواهد توانست براي غلبه بر بحران و چالشهاي مالي خود از طلبكاران مهلت بگيرد.
اين شركت توانسته براي بازپرداخت بدهي هاي خود تا 30 سپتامبر از طلبكاران مهلت بگيرد.
وي در ادامه ضمن استقبال از تلاشهاي دوبي ورلد براي بازپرداخت بدهي ها گفت: تلاشهاي دوبي ورلد براي بازپرداخت بدهي ها كاملا چشمگير و قابل تقدير است.
وي پيش بيني كرد رشد اقتصادي امارات امسال به 2/3 درصد برسد. اين رقم سال گذشته به كمتر از 3/1 درصد رسيده بود.
نااميدي 70 درصد ايتاليايي ها از آينده اقتصادشان
نتيجه يك نظرسنجي در ايتاليا نشان داد، هفتاد درصد مردم اين كشور به آينده اقتصاد كشورشان خوشبين نيستند.
به گزارش شبكه خبر، بر اساس اين نظرسنجي كه نتيجه آن ديروز اعلام شد، هفتاد درصد از شركت كنندگان در آن اعلام كردند، در قبال بهبود وضع رشد اقتصادي در ايتاليا خوشبين نيستند.
نظرسنجي مذكور در يكي از مهم ترين بخش هاي خبري شبكه «اسكاي» و به صورت ارسال پيامك اجرا شده است.
دولت ايتاليا سه شنبه گذشته تصميم گرفت، در چارچوب رهايي از ركورد اقتصادي، در برنامه اي دو ساله، هزينه هاي دولت را تا سقف بيست وچهار ميليارد يورو كاهش دهد.
با توجه به اينكه اروپا بار ديگر خطر گسترش بحران مالي را در مقابل خود دارد، اين نظرسنجي مي تواند بيانگر ميزان نگراني مردم ايتاليا از نتايجي باشد كه با گسترش مجدد بحران اقتصادي، دامنگير كشورشان خواهد شد.
خطر گسترش بحران منطقه يورو به تمام اروپا
نشريه مانيلا بولتن طي تحليلي به بررسي بحران مالي و اقتصادي منطقه يورو و درسهاي عبرت اين بحران براي اقتصاد جهاني پرداخته است.
اين نشريه در ادامه افزود، در حالي كه روند نزولي ارزش يورو در بازارهاي بين المللي همچنان ادامه دارد، كارشناسان و تحليل گران اقتصادي به شدت نگران گسترش بحران منطقه يورو به ساير كشورهاي اروپايي هستند.بحران بدهي و كسري بودجه يونان به سرعت در حال گسترش به سيستم بانكي و مالي اسپانيا و پرتغال است.
وقوع بحران مالي و اقتصادي در اروپا در حالي است كه بسياري از كارشناسان اقتصادي بر اين باور بودند كه بحران اقتصادي و مالي آمريكا رو به پايان است و اقتصاد جهاني با رشد و رونق تدريجي روبرو خواهد شد.
بازارهاي مالي بين المللي به شدت نسبت به بحران مالي اروپا واكنش نشان داده است. بحران مالي و بدهي اروپا بيش از پيش لزوم اجراي اصلاحات ساختاري در نظام مالي و اقتصادي سرمايه داري را نمايان كرده است.بحران مالي اروپا و پيش از آن بحران مالي آمريكا درسهاي عبرت زيادي براي نظام مالي و بانكي جهان دارد كه بايد با عبرت گرفتن از آنها از وقوع بحران هاي احتمالي در آينده جلوگيري كرد.


 



رئيس اتحاديه آهن فروشان خبر داد
كاهش 10 درصدي قيمت آهن و فولاد

با آغاز بحران مالي در اروپا نرخ تيرآهن، فولاد و ميلگرد در بازار داخلي كاهش خواهد يافت.
محمدآزاد رئيس اتحاديه توزيع كنندگان آهن و فولاد در گفتگو با موج با اعلام اين مطلب اظهار داشت: در فروردين و اواسط ارديبهشت ماه سال جاري قيمت هر كيلو آهن و فولاد در بازار به ترتيب 775 و 765 تومان بود.
وي با اشاره به كاهش بيش از 10 درصدي نرخ انواع تيرآهن، ميلگرد و فولاد طي هفته هاي اخير در بازار گفت: از اواسط ارديبهشت ماه نرخ آهن و ميلگرد با كاهش 10 درصدي مواجه شده و قيمت اين كالاها هم اكنون به كيلويي 700 تومان رسيده است.آزاد در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه وقوع بحران مالي در اروپا نرخ آهن در بازار داخلي را تا چه ميزان كاهش مي دهد، تصريح كرد: قيمت آهن و فولاد در بازار داخلي از نرخ شمش آهن در بازار جهاني تاثير مي پذيرد، بنابراين اگر افت قيمت شمش آهن در بازار جهاني زياد باشد به طور حتم اين مسئله در بازار داخلي ما نيز تاثيرگذار خواهد بود.رئيس اتحاديه توزيع كنندگان آهن و فولاد خاطرنشان كرد: با توجه به وقوع بحران مالي در اروپا، پيش بيني مي شود كه نرخ آهن و فولاد با كاهش 5 درصدي از كيلويي 700 تومان به كيلويي 670 تومان نيز برسد.

 



به علت تخلف و اعلام نرخ سود بالا 2 موسسه بزرگ پولي تعطيل شد

مديركل نظارت بر بانك ها و موسسات اعتباري بانك مركزي گفت: دو موسسه بزرگ پولي بدون مجوز رو در روي بانك مركزي ايستادند و سياست هاي دولت را به چالش كشاندندكه چاره اي جز تعطيلي آنها نداريم.
حميد تهرانفر در گفتگو با موج با اشاره به تعطيلي دو موسسه بزرگ پولي اظهار داشت: اين دو موسسه كه در جريان اخذ مجوز بانك مركزي هستند، به زودي تعطيل مي شوند.
مديركل نظارت بر بانكها و موسسات اعتباري بانك مركزي با اشاره به شعب بسيار اين دو موسسه در سطح كشور گفت: بانك مركزي هم اكنون خود را درگير كرده تا اين دو موسسه بزرگ را تعطيل كند، تعطيلي اين دو موسسه سروصداي بسياري به همراه مي آورد.وي گفت: بانك مركزي همانند پزشك و بازار پولي مانند بيمار است، تاكنون به اين بيمار دارو مي داديم، اما بازار پولي نياز به جراحي دارد.
تهرانفر در ادامه اين دو موسسه بزرگ را متخلف عنوان كرد و گفت: اينها اصرار بر تخلف دارند، رودرروي بانك مركزي ايستاده اند و مقررات را رعايت نمي كنند.وي تصريح كرد: به اين موسسات مي گوييم، آرامتر حركت كنيد تا بازار پولي نظم بگيرد و در فضايي آرام به شما مجوز داده شود، اما عكس آن حركت مي كنند حتي تعداد شعب خود را ظرف مدت كوتاهي دوبرابر كرده اند.
مديركل نظارت بر بانكها و موسسات اعتباري بانك مركزي در ادامه عملكرد آنان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در فضايي كه دست و بال بانكها بسته شده، هيئت دولت و شوراي پول و اعتبار نرخ هاي سود بانكي را تعيين كرده و بانكها اجازه توزيع سود بيش از حد معيني را ندارند، هر نرخي را كه بخواهند اعلام مي كنند.
تهرانفر اذعان داشت: عملا رودرروي بانك مركزي ايستادند و سياست هاي دولت را به چالش كشاندند و چاره اي جز تعطيلي اين موسسات نداريم.
وي با اشاره به طرح اساسنامه آنها در شوراي پول و اعتبار و اخذ مجوز از بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار گفت: تا زماني كه مقررات بانك مركزي را رعايت نكنند، به آنها مجوز نمي دهيم.

 



اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي
فرش ايران گرانترين كالاي اكسپو

خبرگزاري چيني سي آر آي، با اشاره به فرش دستبافت ايراني، به عنوان بخش لاينفك هنر و فرهنگ ايراني گفت: فرش ايراني به دليل جاذبه منحصر به فردش، و زيبايي هنرمندانه اي كه دارد و همچنين از لحاظ ارزش بالاي قيمتي كه دارد، در جهان معروف و زبانزد است.
در اين گزارش با اشاره به غرفه ايران كه مزين به فرشهاي گوناگون است، آمده است: در غرفه ايران فرشي زيبا به قيمت 7 ميليون يوآن وجود دارد كه با طلا و مرواريد تزيين شده است. اين فرش كه توسط يك خانواده دو نفره ايراني و طي 10 سال با الياف ابريشم، پشم و جواهر بافته شده، گرانقيمت ترين كالاي اكسپو است.
براساس اين گزارش: چيزي كه بيش از همه توجه چيني ها را در فرش ايراني به خود معطوف كرده، رنگ و طرح آن است كه كاملا متفاوت از رنگهاي مصنوعي فرشهاي چيني است، رنگ فرش ايراني نشات گرفته از رنگ گياهان است.
اين گزارش با تاكيد به خريد فرش ايراني مي افزايد: اگر كسي 7 ميليون يوآن براي خريد فرش مذكور ندارد مي تواند فرشهاي ارزانتر و زيباي ديگر را كه در اين غرفه به تماشاي عموم گذاشته شده خريداري كند.
سلامتي، شعار اكسپوي شانگهاي
در پارك اكسپوي 2010 شانگهاي، هر كشوري سعي كرده تا براي رفع نگراني هاي جهاني از آلودگي و تغييرات جوي و براي دستيابي به شعار «شهر بهتر، زندگي بهتر» تمهيداتي را اجرا كند. اكثر غرفه ها در شانگهاي از مواد قابل بازيافت ساخته شده اند. همچنين در اين فضا، يك نيروگاه بادي 343 مگاواتي براي تهيه انرژي پاك و بزرگ ترين پروژه توليد برق از طريق ژنراتورهاي خورشيدي 7/4 مگاواتي تعبيه شده است. در اينجا آب قابل بازيافت است و آشپزي با گاز متان كه از خود اكسيژن خارج مي كند انجام مي شود. وسايل نقليه اي كه در اكسپو افراد را جابه جا مي كنند، عاري از توليد هرگونه گاز هستند.
مسئولان اكسپو براي ساخت صندلي جهت استراحت در فضاي بيروني اكسپو، از پاكتهاي دورريز استفاده كرده اند. از كاغذهاي تجديدپذير هم براي ساخت كيف دستي و دستمال استفاده شده است.
از ديگر نكات جالب اكسپو مي توان به رستوران لندن اشاره كرد كه در آنجا، بشقابها خوردني هستند و مي توان آنها را همراه با غذا خورد. در اين رستوران چاي و قهوه در فنجانهاي يخي سرو مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14