(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10 خرداد 1389- شماره 19658

مادران جوان بخوانند: راه حل هايي براي رسيدن به وزن ايده آل
آووكادو معجزه مي كند
سوسيس و كالباس توان دفاعي بدن را كاهش مي دهند



مادران جوان بخوانند: راه حل هايي براي رسيدن به وزن ايده آل

بارداري يكي از خاطره انگيزترين مراحل زندگي هر خانمي است. به جرأت مي توان گفت كه نمي توان خانمي را ديد كه از داشتن فرزند احساس تمايل و خرسندي نكند. مادران آينده معمولاً اطلاعات خوبي راجع به تغذيه، بهداشت، لباس و داروها دارند؛ اما متأسفانه اطلاعات كامل و دقيقي نسبت به پوست و اندام در دوران بارداري و پس از آن ندارند. در اين مقاله سعي داريم تا شما را با اين موضوع آشنا كنيم:
بافت ها، ماهيچه ها، پوست و در يك كلام تمام ارگان هاي بدن پس از زايمان كاملاً تغيير مي كند. گرچه پس از زايمان اندام مادر جوان صددرصد به حالت قبل برنمي گردد؛ اما با اين حال نبايد دست روي دست گذاشت و خود را تسليم شرايط كرد. شناخت دقيق در اين باره مي تواند كمك زيادي به مادر كند تا بر آنها غلبه كند.
خستگي
در كنار خستگي پس از بارداري، مشكلات زايمان، بي خوابي ها، بيدار شدن براي شير دادن به نوزاد، ضعف ناشي از خونريزي و كند شدن جريان خون و... را نيز بايد اضافه كرد. اين موارد خصوصاً براي مادران جوان بسيار مشكل است.
علاوه بر خستگي هاي فيزيكي، ممكن است مادر جوان احساس بي حوصلگي شديدي نيز بكند. معمولاً حالت هيپوگليسمي (كاهش غلظت گلوكز خون كه ممكن است به عصبي شدن، هيپوترمي، سردرد، تيرگي شعور و گاه تشنج و اغما بينجامد) نيز ديده مي شود.
مشكلات ديگري را نيز مي توان به اين مجموعه اضافه كرد. بعضي از خانم ها از كوفتگي و خستگي عضلات درپي وضعيت بد زمان زايمان شكايت دارند. بي خوابي نيز معمولاً بسيار رايج است كه باعث حساس شدن و حتي تحريك پذيري شديد مادر مي شود.
وزن
كاملاً طبيعي است كه مادر پس از زايمان و بازگشت به منزل، بين 3تا 6كيلوگرم يا حتي بيشتر! چاق شود. در واقع اين اضافه وزن ذخيره بدني براي دوران شيردهي است.
مادر به همان مدت زمان كه نوزاد را در وجودش پرورانده است، وقت لازم دارد تا اندام متعادلش را پيدا كند؛ به بيان ديگر او بايد حدود نه ماه را درنظر بگيرد. به همين دليل بايد به يك سري نكات طلايي توجه داشت: تا پيش از سه ماهگي نوزاد نبايد مطلقاً رژيم را شروع كرد و پس از آن هم در صورتي كه ديگر به نوزاد شير نمي دهيد، مي توانيد رژيم بگيريد. شيردهي كالري زيادي را از بدن شما جذب مي كند و به همين خاطر دريافت بيشتر موادغذايي مفيد ضروري است. اما به اين معنا نيست كه بايد زياده روي كرد و هيچ اقدامي انجام نداد.
آيا مي دانيد؟
اگر مادر حداقل سه ماه به نوزادش شير دهد، اين دوران مي تواند تنها مرحله اي باشد كه طي آن چربي هاي شكم بسوزد. مطالعات نشان ميدهد خانم هايي كه تا 10هفته پس از زايمان شيردهي را ادامه مي دهند، 1كيلوگرم بيشتر از كساني كه فقط تا 10روز به نوزادشان شير مي دهند وزن كم مي كنند. پس چرا بايد به ايده هايي كه براي همه روشن است، پشت كرد!
توصيه هايي براي داشتن اندام متعادل
- برنامه غذايي متنوع و متناسب را درنظر بگيريد و از پرخوري دوري كنيد.
- بدانيد كه چطور به بدنتان برسيد و شرايط مناسب را پيدا كنيد؛ خوب بخوابيد و سعي كنيد كمبود خواب دوران بارداري و زايمان را جبران كنيد.
- به مصرف مكمل هاي ويتامين و مواد معدني كه در دوران بارداري براي شما تجويز شده است تا سه ماه پس از زايمان ادامه دهيد و حتي بهتر است تا زماني كه به فرزندتان شير مي دهيد، اين محصولات را در برنامه خود داشته باشيد. مكمل ها نقش بسيار مهم و غيرقابل اجتنابي در كسب اندام زيبا دارند.
جريان خون
ديگر لازم نيست تا بدن شما مقدار زيادي خون براي رحم و نوزاد تأمين كند. سلول هاي اضافي كه در زمان زايمان هنوز از بين نرفته اند، به تدريج كم مي شوند تا حجم خون به مقدار طبيعي برسد. اين روند ممكن است افت فشار خون و كم خوني ناشي از كمبود آهن و اسيد فوليك را به همراه داشته باشد.
همچنين خطر استاس سياهرگ ها، ترومبوز و التهاب وريد نيز گاه مادر را تهديد كند. از طرف ديگر، حدود يك سوم خانم ها دچار ناراحتي هاي هموروئيد(بواسير) مي شوند. اين مشكل طبيعتاً بايد طي 24ساعت برطرف شود، اما گاه ممكن است تا 10روز نيز طول بكشد. گرچه نبايد يك ناراحتي جدي تصور كرد، اما با اين حال بهتر است با پزشك مشورت شود.
نكته ديگر اين كه دردهاي ناحيه دستگاه تناسلي كه در دوران بارداري، درد و ناراحتي زيادي را تحمل كرده است پس از زايمان خيلي زود بهبود مي يابد.
پاهاي سنگين و متورم مادر
تورم و سنگيني پاها يكي از رايج ترين مشكلات مادران در دوران بارداري و زايمان است.
پاها طي نه ماه، علاوه بر وزن مادر، وزن كودك را تحمل كرده اند و نياز دارند تا پس از زايمان، قواي رفته را باز يابد. اين اعضاي بدن به تدريج كه شما به وزن اوليه خود برمي گرديد، توان ماهيچه اي و عملكرد خوب مفاصل را پيدا مي كنند.
واريس معمولاً با ادم و احساس سنگيني پاها همراه است كه اين ناراحتي ها به كندي بهبود مي يابند. برخي نيز شاهد لاغر شدن پاها، خصوصاً در سطح عضله پشت پا هستند.
چند راهكار براي اينكه سلامت پاها را به دست آوريد...
- در حالات خوابيده يا نشسته، پاها را بالا نگه داريد.
- ماساژ روزانه پاها را براي جريان پيدا كردن خون فراموش نكنيد.
- داشتن پاهاي سالم بستگي به پياده روي منظم دارد. اين دستورالعملي است كه بايد هميشه آن را درنظر داشت.
- از كارهايي كه مطمئناً واريس را به دنبال دارند از جمله كفشهاي پاشنه بلند و كفش هاي خيلي تنگ دوري كنيد؛ چراكه در اين شرايط جريان خون دچار مشكل مي شود. همچنين اضافه وزن هميشگي نيز واريس را درپي دارد.
سينه ها پس از زايمان
مادر عزيز؛ نبايد تعجب كنيد. تغيير هورمون ها تأثيرات زيادي بر بدن شما مي گذارد.
در مدت بارداري، حجم سينه ها تحت تأثير هورمون ها تا حد زيادي افزايش مي يابد. پس از زايمان، اگر مادر به نوزادش شير ندهد، اندازه آنها به خاطر توقف ترشح زير به سرعت كاهش مي يابد. برعكس اگر شيردهي ادامه يابد، حجم سينه ها افزايش يافته و پس از اينكه كودك از شير گرفته شود، كوچك مي شوند.
از آنجا كه اين عضو بدن فاقد ماهيچه است و بافت هاي نگهدارنده غدد سينه ضعيف هستند، اين تغيير اندازه را به سختي تحمل مي كند. اين تغييرات، تأثيرات قابل توجهي بر زيبايي و تناسب سينه ها مي گذارد كه مطمئناً براي شما عجيب و تازه است.
يك تمرين جادويي
براي تقويت ماهيچه هاي سينه و زيبايي بخشيدن به آنها، يك راهكار ساده و مفيد را توضيح مي دهيم: به طور مبالغه آميز و طوري كه دندان ها را به هم مي فشاريد، بخنديد. در اين حالت ماهيچه هاي گردن را 8 تا 10 ثانيه منقبض نگه داريد. اين تمرين را هر بار 10 مرتبه تكرار كنيد.
پوست
يكي ديگر از قسمت هاي بدن كه تغييرات زيادي را تحت تاثير هورمون ها تحمل مي كند، پوست است.
در دوران بارداري به خاطر فعاليت هورمون ها، حالت ارتجاعي بيشتر و رطوبت بهتري پيدا مي كند و به همين خاطر است كه چهره مادران آينده عموماً شفاف و زيبا مي شود.
اما كمبود هورموني پس از زايمان تاثير عكس دارد و خشكي و كدر شدن پوست را در پي دارد. خستگي نيز مزيد بر علت شده و معمولا بر تيرگي صورت مادر مي افزايد.
در نه ماه مقدسي كه مادر فرزند را در وجود خود مي پروراند، پوست تا حد زيادي كشيده ميشود. اين كشيدگي به حدي است كه فيبرهاي كلاژن و الاستين از هم جدا و پاره مي شوند و ترك هاي زشتي به وجود مي آيد.
در هفته هاي پس از زايمان اين خطوط قرمز يا كمبود به وضوح ديده مي شوند و روي شكم، ران ها، باسن، سينه ها و يا بخش هاي ديگر بدن ظاهر مي شوند.
اين ترك ها با توجه به ساختار و خصوصيات پوست، طي چند هفته كمرنگ شده و به حالت رگه هاي سفيدي در مي آيند كه البته هيچ گاه به طور كامل از بين نمي روند.
رنگ دانه هاي روي پوست
هورمون هاي دوران بارداري باعث ايجاد لكه هاي قهوه اي روي بخش هايي از بدن مانند سينه ها و قسمت تحتاني بدن مي شود.
خطوط قهوه اي رنگي نيز ممكن است از ناف به سمت پايين بدن ظاهر شود كه غالبا پس از سه ماه از بين مي رود.
ماسك دوران حاملگي يا ملاسما نيز گاه روي صورت خانم باردار؛ خصوصاً افراد گندمگون به شكل لكه هاي قهوه رنگي روي پيشاني، چانه و گونه ها شكل مي گيرد. لكه ها ممكن است از 3 ماه تا يك سال بعد از بارداري باقي بماند، به ويژه در مورد خانم هايي كه قرص هاي ضدبارداري مصرف مي كنند.
پوست در اين مرحله مستعد ظاهر شدن لكه هاي قرمز است كه گاه خود به خود بهبود مي يابند و در مواقعي نيز احتياج به مراجعه به پزشك است.
توجه توجه: مراقب اشعه هاي خورشيد باشيد!
محافظت از پوست در برابر اشعه هاي خورشيد و قرار نگرفتن در معرض اين امواج مضر يكي از نكات حائز اهميت است. رنگدانه ها در تمام قسمت هاي بدن در برابر نور خورشيد تا حد زيادي تشديد مي شوند و اگر از پوست به خوبي محافظت نشود، اين احتمال وجود دارد كه هرگز از بين نروند.
در مورد خال ها؛ اين دانه هاي زيباي پوست نيز بد نيست بدانيد كه اگر خال هاي جديدي روي پوست ظاهر شد و يا در اندازه و رنگ خال هاي هميشگي تغييري ديده شد، حتماً به متخصص مراجعه كنيد.
موها
با تولد نوزاد، تاثير مثبت هورمون هاي بارداري متوقف شده و موها تا حد زيادي شروع به ريزش مي كند. ناراحت نباشيد؛ ريزش موها به تدريج كمتر مي شود و پس از اينكه كودك را از شير بگيريد يا در كنار شير خود از غذاي كمكي استفاده كنيد، دوباره رشد مي كنند.
توصيه هايي براي اينكه سلامت موها را باز يابيد...
- مصرف قهوه را به حداقل برسانيد؛ چرا كه اين مواد تاثيرات منفي روي ويتامين B دارد. اين ويتامين براي داشتن موهاي زيبا بسيار مهم است.
- موها را در معرض جريان هوا قرار دهيد! اجازه دهيد تا موها در هواي عادي خشك شوند. هر صبح و شب موها را شانه كنيد تا خون در پوست سر جريان داشته باشد.
ناخن ها
پس از زايمان معمولا ناخن ها نرم و شكننده مي شود. همچنين ممكن است رگه هاي سفيدي روي ناخن ظاهر شود كه نشان دهنده كمبود مواد معدني بدن است.
دندان ها
بيش از حد نگران نباشيد. با اين كه در دوران حاملگي از استحكام دندان ها كاسته مي شود، اما به اين معنا نيست كه جمله «در هر بارداري يك دندان از بين مي رود» كاملا صحيح باشد. هورمون ها، التهاب لثه ها را در پي دارند كه غالبا با درد بسيار زيادي همراه است.
به علاوه، ذخيره كلسيم بدن كه در دوران بارداري مصرف شده است، پس از زايمان كاملا تجديد نمي شود كه اين امر مي تواند پوسيدگي هاي مكرر دندان ها را در پي داشته باشد.
فراموش نكنيد كه...
- بهداشت بسيار دقيق و منظم دهان و دندان را رعايت كنيد. پس از هر وعده غذايي مسواك بزنيد و از دهان شويه حتماً استفاده كنيد تا كلسيم و مواد معدني تامين و سلامت دندان ها حفظ شود.
- اگر دچار خونريزي مكرر لثه ها هستيد، حتماً به دندانپزشك مراجعه كنيد.
- هر موقع احساس كرديد از نظر روحي و جسمي آمادگي داريد، براي جرم گيري پيش دندانپزشك برويد. پس از بهبودي زايمان نيز هرچه زودتر براي ترميم پوسيدگي هاي جزئي دندان ها اقدام كنيد.
مترجم:
مريم سادات كاظمي

 



آووكادو معجزه مي كند

سبزيجات، منبع غني آنتي اكسيدان ها هستند و تا حدود بسيار زيادي نياز بدن به ويتامين و املاح معدني را تأمين مي كنند و برخلاف باور عام آووكادو يك ميوه نيست، بلكه يك سبزي سرشار از مواد مغذي و اسيدهاي چرب موردنياز براي بدن است.
در واقع آووكادو يك نوع سبزي چرب است؛ به طوري كه يك آووكادوي متوسط حاوي حدود سي گرم چربي است.
علاوه بر كاهو، خيار و گوجه كه تركيبات اصلي سالادها هستند، افزودن هويج و فلفل دلمه اي كه سرشار از بتاكاروتن مي باشند نيز به بدن كمك مي كند تا كمتر در معرض بيماري هاي قلبي و خطر ابتلا به سرطان قرار بگيرد. اما در اين ميان بدن براي جذب آنتي اكسيدان ها به چربي نياز دارد و در اين جا آووكادو مي تواند نقش معجزه گري داشته باشد.پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا مي گويند: خوردن سالاد كاهو، اسفناج و هويج به همراه آووكادو تا 15برابر ميزان جذب بتاكاروتن را افزايش مي دهد.پزشكان توصيه مي كنند كه به همراه يك ظرف سالاد، نصف آووكادو مصرف شود تا فوايد زياد آن به بدن برسد.
آووكادو حاوي اسيدهاي چرب امگا3 و مفيد براي سلامت قلب است. خوردن يك ظرف سالاد به همراه آووكادو در پيشگيري از بيماري هاي قلبي، سرطان وبيماري هاي چشمي مفيد است. انواع متوسط اين سبزي شبيه به گلابي است و از نظر نوع روغن بسيار شبيه به زيتون يعني حاوي اسيد چرب ضروري موردنياز بدن است كه بدن به خودي خود قادر به ساخت آن نيست و بايد از منابع غذايي دريافت كند.اين چربي از نوع مفيد است كه نه تنها تأثيري در افزايش كلسترول بدن ندارد، بلكه باعث كاهش ميزان كلسترول خون نيز مي شود. تحقيقات بالنيي نشانگر آن است كه مصرف آووكادو در افراد كاهش چشمگيري در ميزان كلسترول خون آنها، همراه بوده است.
همچنين به گفته متخصصان تغذيه، آووكادو حاوي ميزان زيادي پتاسيم است و مصرف پتاسيم نقش بسيار مهمي در كاهش فشار خون دارد. همچنين اين سبزي يكي از مواد خوراكي بسيار تأثيرگذار در بهبود خون مردگي هاي زيرپوست پس از جراحي ها است.
آووكادو درعين حال حاوي اسيدفوليك براي درمان انواعي از كم خوني است و مصرف اين سبزي مي تواند جبران كننده كمبود اين ماده مغذي باشد.از ساير مواد مغذي موجود در آووكادو مي توان به ويتامين هاي آ، اي و ث، ويتامين هاي ب6 و ب5 اشاره كرد.
گفتني است، ويتامين ب5 موجود در آن بر پوست و طراوات و شادابي آن اثر خاصي دارد و مانع خشكي بيش از اندازه و پوسته پوسته شدن پوست مي شود و بهبودي زخم را مخصوصاً بعد از جراحي تسريع مي كند.آووكادو حاوي عنصر مس است كه براي استحكام ناخن ها و مو و حفظ رنگ آنها ضرورت دارد.

 



سوسيس و كالباس توان دفاعي بدن را كاهش مي دهند

سوسيس و كالباسي كه در بازار موجود است ممكن است در كارخانه هاي معتبر تهيه نشود و مشخص نيست كه سوسيس و كالباس هاي فله اي موجود در بازار با چه مواد اوليه اي و در چه اماكني توليد مي شود.
ميزان مصرف مواد نگهدارنده نيترات و نيتريت در اين مواد نبايد از ميزان استاندارد بيشتر باشد و مدت نگهدارندگي آنها نيز نبايد افزايش يابد.
اين مواد توان دفاعي بدن را تحت فشار قرار مي دهد و موجب هجوم اسيدهاي چرب اشباع شده، مي شوند كه عوارض آن به صورت بيماري هاي قلبي، عروقي و سرطان ها بروز مي كند.
مصرف استاندارد مواد نگهدارنده مسئله اي ايجاد نمي كند اما بيش از آن خطرناك است.اين متخصص تغذيه افزود: مصرف سوسيس و كالباس موجب جهش ژني مي شود و جهش ژني به عنوان يكي از عوارض جدي مصرف سوسيس و كالباس است.راديكال هاي آزاد موجود در سوسيس و كالباس ها نيز مي تواند اطلاعاتDNA را تغيير دهد و يك سلول سالم را به سمت سرطاني شدن سوق دهد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14